Zoveel tekst nodig om iets recht te lullen wat krom is...Schaf die hele subsidie zooi af. Dat is het eerlijkst voor iedereen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:
[..]
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is
Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.
Gisteren ontstond er enige ophef toen bekend werd dat het Fonds voor de Podiumkunsten een vierjarige subsidie van in totaal ruim één miljoen toegekend heeft aan De Staat, één van Nederlands succesvolste bands. Belachelijk, zo klonk het direct op Twitter en Facebook. Waarom heeft een succesvolle band in godsnaam zoveel staatssteun nodig? Willen ze op vakantie naar de Malediven of zo? En dan nog: daar verdienen ze toch meer dan genoeg geld voor?
Meteen laaide ook de aloude discussie op over de samenhang tussen subsidies en kwaliteit van kunst. Een flink aantal mensen is en blijft van mening dat kunst zichzelf moet bedruipen: als het geen geld oplevert, dan zal het wel niet goed genoeg zijn. Die discussie wil ik hier niet voeren, daar is een andere plaats en tijd voor. Waar ik het hier over wil hebben is dat veel mensen vallen over het feit dat een popartiest subsidie krijgt. Gek genoeg lijkt men er inmiddels wel een beetje aan gewend dat orkesten en theatergezelschappen niet kunnen bestaan zonder subsidiekraan, maar popmuzikanten worden gezien als commerciële ondernemers, die prima hun eigen broek op kunnen houden. En trouwens: woonde Prince niet op een enorm landgoed?
Nauwelijks rondkomen
Laat me allereerst de mythe doorprikken dat popmuziek een kunstvorm is waar je wél rijk van wordt. Dat is – in Nederland althans – slechts voor een eenzame enkeling weggelegd. Het gros van de bands die je in het nationale popcircuit ziet en hoort, kunnen niet of nauwelijks rondkomen van de opbrengsten van cd-verkoop en tours. En ja: dat zijn bands die in de Melkweg spelen. Of in de Tivoli.
Hoe komt dat? Ik zal proberen het kort te houden. Eerst de inkomsten. De opbrengsten uit cd-verkoop lopen al jaren terug, dat is geen nieuws. Spotify brengt langzaam maar zeker iets op, maar het kan nog lang niet tippen aan wat fysieke verkoop ooit binnenbracht. De gages in het clubcircuit zijn over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven: popzalen geven het gros van hun budget uit aan grote (buitenlandse) acts om publiek te trekken, en zijn veel geld kwijt aan personeel en onderhoud. Voor Nederlandse bands blijft er over het algemeen niet veel over.
Dan de uitgaven. Als band draag je je eigen productiekosten. Wanneer je optreedt, moet je je gage verdelen onder de bandleden, je geluidstechnicus, lichttechnicus en tourmanager. Dan moet er nog een bus (of twee) gehuurd worden om al je zooi te verplaatsen. Wanneer je in het buitenland tourt zijn die kosten nog een stuk hoger, omdat er hotels geboekt moeten worden, vluchten moeten worden betaald, instrumenten moeten worden gehuurd, etcetera. Mocht je al iets overhouden aan een tour, dan moet je dat investeren in het schrijven en opnemen van je volgende plaat. Huh, dat betaalt je platenlabel toch? Dat is allang niet meer zo. Labels verdienen ook steeds minder geld, en doorgaans dien je als popmuzikant zelf (een groot deel van) je studiokosten te betalen. Da’s veel. En dan heb je nog niet eens salaris in de periode dat je nummers schrijft of aan het repeteren bent.
Daarvoor is subsidie!
Goed. Ik wil niet klagen, maar het is dus geen vetpot, die muziekindustrie. Dat is op zich niet erg, maar wanneer je een keer een tour wil neerzetten die niet in alle haast in elkaar is geflanst, of waarvoor je alleen in de avonduren tussendoor hebt kunnen repeteren omdat alle bandleden nog een bijbaantje hebben, dan zul je ergens geld vandaan moeten halen. Hetzelfde geldt wanneer je een show wil neerzetten waarin iets meer gebeurt dan alleen vier muzikanten die op hun instrument spelen. Wil je bijvoorbeeld toffe projecties gebruiken, kleding laten ontwerpen, een interessante lichtshow: het kost geld. Een normale clubtour is al nauwelijks te financieren, laat staan wanneer je iets wil doen dat boven de rest uitsteekt. En juist daar is subsidie voor: om ervoor te zorgen dat kunstenaars de ruimte krijgen om dingen te maken die écht goed en interessant zijn.
Dan is er nog de vraag waarom alleen De Staat een meerjarige subsidie krijgt, en geen enkele andere band. Kan dat geld niet beter verdeeld worden? Daar zou over gediscussieerd kunnen worden, maar het geld zou alleen verdeeld kunnen worden als er andere popartiesten waren die een aanvraag hadden ingediend. Dat is niet het geval. Hoe komt dat? Heel lang hebben fondsen en popmuziek niet veel met elkaar van doen gehad. Popmuzikanten hadden weinig kennis van zaken wat subsidies betreft, wisten vaak niet eens dat je die kon aanvragen. Anderzijds was er bij de fondsen weinig expertise: binnen de commissies zaten weinig of geen leden die uit het popveld kwamen. Pas heel recent is daar verandering in gekomen. De fondsen hebben te kennen gegeven dat ze er ook voor popmuzikanten willen zijn, en popartiesten zijn op hun beurt langzaam maar zeker begonnen met het indienen van aanvragen.
Zo’n aanvraag indienen is niet niks: het vereist een gedegen inzicht in artistieke processen, zelfreflectie, kennis van het ‘subsidiejargon’, en enig schrijftalent. Veel klassieke muziek- en theaterinstellingen hebben decennialange ervaring met dit soort aanvragen. Popmuzikanten hebben die ervaring nog niet. De Staat heeft in die zin een pioniersfunctie: ze is de eerste popact die erin slaagt een gedegen meerjarenplan te schrijven dat gehonoreerd wordt – en waarvan ongetwijfeld mooie dingen gemaakt gaan worden – en zo de weg bereidt voor andere popmuzikanten. Ik voorzie een mooie toekomst vol interessante shows van uiteenlopende acts.
Geen Graceland
We zijn er nog lang niet. Nu krijgen popmuzikanten vaak alleen projectsubsidies voor samenwerkingsverbanden met kunstenaars uit andere disciplines. Het zou mooi zijn als fondsen popmuziek op zijn eigen merites gaat beoordelen, en ook op die manier gaat financieren. Een popartiest hoeft wat mij betreft niet per se samen te werken met een videokunstenaar om in aanmerking te komen voor een subsidie: als hij/zij fantastische liedjes schrijft en daar tijd en ruimte voor nodig heeft, dan zou dat ook voldoende moeten zijn.
Kortom: De Staat is geen band die lekker gaat uitpuffen op de Malediven op kosten van de staat (see what I did there?): het is een band die de weg vrijmaakt voor andere popartiesten om aanspraak te maken op gelden die bedoeld zijn voor alle kunstdisciplines, dus ook popmuziek.
Pop is net zomin zelfvoorzienend als een klassiek orkest, alleen lijkt het grote publiek soms nog te leven in de tijden van Elvis en Graceland. Die zijn inmiddels al een tijdje voorbij.
https://www.vn.nl/waarom-die-subsidie-voor-de-staat-wel-terecht/
als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler dan heb je in de entertainment industrie geen fluit te zoeken, dan moet je het idd als hobby vanaf de zijlijn blijven doen en gewoon blijven werken voor de baasquote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:43 schreef Farenji het volgende:
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
Kunst kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen "entertainment". Het kan een maatschappelijke functie hebben die verder gaat dan wat tijdverdrijf of verstrooiing. Het is juist doordat alles onder die nare term "entertainment" wordt geschaard (en al helemaal icm "industrie" alsof het een fucking fabriek is!), dat men het ook niet belangrijk meer vindt om in te investeren, en dat het allemaal maar kostendekkend en zelfs winstgevend moet zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler dan heb je in de entertainment industrie geen fluit te zoeken, dan moet je het idd als hobby vanaf de zijlijn blijven doen en gewoon blijven werken voor de baas
Dat vind ik niet.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag.
Ongetwijfeld zijn er miljoenen mensen die dat fijn zouden vinden.quote:Ook wel eens fijn voor de verandering.
Dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het punt is of dat geld noodzakelijk is om die kunst te produceren. Ik ben van mening dat dat voor veel kunst helemaal niet opgaat.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kunst kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen "entertainment". Het kan een maatschappelijke functie hebben die verder gaat dan wat tijdverdrijf of verstrooiing. Het is juist doordat alles onder die nare term "entertainment" wordt geschaard (en al helemaal icm "industrie" alsof het een fucking fabriek is!), dat men het ook niet belangrijk meer vindt om in te investeren, en dat het allemaal maar kostendekkend en zelfs winstgevend moet zijn.
Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, zonder dat je daar meteen een vette ROI uit krijgt, Sommige dingen moet je los kunnen trekken uit dat beperkende ecomonische markt-denken van opbrengst en ondernemerschap en ROI en winst maken. Maar ja in deze samenleving is alles dat niet meteen centjes oplevert veel te snel afgedaan als "waardeloos" omdat de centjes-meetlat de enige meetlat lijkt te zijn die we nog willen hanteren. Dat is pas waardeloos.
Je mist het punt van dat stuk volledigquote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:
Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.
Wat is dan het punt? Het enige wat ik er uit heb kunnen halen is dat een band en haar entourage nu eenmaal geld kosten, en dat ze daarom subsidie krijgen, om op het podium te kunnen staan.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:16 schreef Mark het volgende:
[..]
Je mist het punt van dat stuk volledig
Ik kan wel zien dat jij nooit een bandje hebt gehad. Je kan een bandje prima als hobby doen, in je vrije tijd, maar dan moet je in de avonduren repeteren, moet je alles zelf betalen, je instrumenten, de huur van de oefenruimte, moet je zelf gaan lobbyen om optredens, moet je zelf in je eigen busje alle bandleden en instrumenten vervoeren, alles zelf opbouwen, spelen, alles weer zelf afbouwen, dan ben je rond 3 uur 's nachts misschien klaar, mag je naar huis, om de volgende ochtend weer naar je corporate baan te gaan omdat je nog lang niet van de muziek kan leven.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het punt is of dat geld noodzakelijk is om die kunst te produceren. Ik ben van mening dat dat voor veel kunst helemaal niet opgaat.
Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.
Een schilder heeft ook geen subsidie nodig. Die kan in zijn vrije tijd ook prachtige kunst maken.
Heel erg mee oneens. Ik ken talloze bands die echt steengoed zijn, als ik ze aan mensen laten horen zeggen die "wat is dat goed zeg". Maar toch komen die er niet. In Nederland. Daar kom je er als je meedoet aan Idols of the Voice of Holland, maar niet als je gewoon steengoede muziek neerzet. En in Nederland dreigt inderdaad een tekort aan goede popmuziek. Vergelijk het aantal goede Nederlandse bands, zangers en zangeressen eens met die in België. Dan moet je vanzelf huilen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:29 schreef traveljunky het volgende:
ben ook van mening dat als je goed bent, er wel komt. En heb je minder mazzel, dan voor jou 100 anderen. Serieus, er is of dreigt toch geen gebrek aan goede popmuziek waardoor dit te rechtvaardigen valt?
Ik werk al 10 jaar in een poppodium. Ik weet heel goed wat er bij komt kijken, ik weet heel goed wat een bandje kost, en ik weet heel goed wat er voor nodig is om een optreden in goede banen te leiden. Ik sluit al 10 jaar de deur om half drie 's nachts, als de band weg is na de hele koelkast leeg te hebben gezopen en ik doe dit al 10 jaar naast mijn eigen fulltime baan.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:24 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik kan wel zien dat jij nooit een bandje hebt gehad. Je kan een bandje prima als hobby doen, in je vrije tijd, maar dan moet je in de avonduren repeteren, moet je alles zelf betalen, je instrumenten, de huur van de oefenruimte, moet je zelf gaan lobbyen om optredens, moet je zelf in je eigen busje alle bandleden en instrumenten vervoeren, alles zelf opbouwen, spelen, alles weer zelf afbouwen, dan ben je rond 3 uur 's nachts misschien klaar, mag je naar huis, om de volgende ochtend weer naar je corporate baan te gaan omdat je nog lang niet van de muziek kan leven.
En dan heb je alleen een simpel bandje met drie gekleurde lampjes boven je podium waar wat mensen op een instrument op staan te spelen. Wil je ook nog eigen nummers schrijven, een leuke show neerzetten, misschien wat achtergrondzang hebben, een tourmanager, roadies, wat aan promotie doen, een album opnemen? Leuk natuurlijk maar tenzij je al heel rijk bent is dat in de meeste gevallen niet haalbaar want mensen werken niet allemaal voor niks en studiotijd is tiefesduur.
De realiteit is dat het maar heel weinig mensen lukt om van de muziek te leven. We zien wel allemaal de succesverhalen, de Borsato's, de Blofs, Anouks etc, die boeren nu goed, dan zou je kunnen denken: nou da's nog best lucratief, die muziek, maar wat je niet ziet is de jaren en jaren die er aan vooraf gingen waar ze voor een grijpstuiver dagen van 14 uur moesten maken, spelen in achteraf kutzaaltjes voor 3 bier en wat lauwe kroketten, uren en urenlang in de bus opgekropt zitten, oefenen tot de vellen aan de vingers hangen, tot dat ene moment dat ze eindelijk ontdekt worden of een hit scoren. Wat hoogstens weggelegd is voor misschien 1% van alle bandjes en artiesten... alle mensen die uiteindelijk maar weer gaan werken, omdat ze geen zin meer hadden of gewoon verhongerden, daar hoor je gewoon niks meer van. Terwijl ze misschien wel de nieuwe Beatles hadden kunnen worden, bij wijze van spreken.
Dat ligt niet aan de subsidies, dat ligt er vooral aan dat media als 3FM haar publieke taak niet goed uitvoert, omdat luistercijfers nu eenmaal belangrijker worden gevonden.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:28 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Heel erg mee oneens. Ik ken talloze bands die echt steengoed zijn, als ik ze aan mensen laten horen zeggen die "wat is dat goed zeg". Maar toch komen die er niet. In Nederland. Daar kom je er als je meedoet aan Idols of the Voice of Holland, maar niet als je gewoon steengoede muziek neerzet. En in Nederland dreigt inderdaad een tekort aan goede popmuziek. Vergelijk het aantal goede Nederlandse bands, zangers en zangeressen eens met die in België. Dan moet je vanzelf huilen.
Dat dus. Maar dat is aan de meeste mensen niet besteed. Die hebben genoeg aan de pulpcultuur die ze voorgeschoteld wordt door RTL en SBS en door 3FM.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Kunst kan natuurlijk veel meer zijn dan alleen "entertainment". Het kan een maatschappelijke functie hebben die verder gaat dan wat tijdverdrijf of verstrooiing. Het is juist doordat alles onder die nare term "entertainment" wordt geschaard (en al helemaal icm "industrie" alsof het een fucking fabriek is!), dat men het ook niet belangrijk meer vindt om in te investeren, en dat het allemaal maar kostendekkend en zelfs winstgevend moet zijn.
Sommige dingen zijn het waard om in te investeren, zonder dat je daar meteen een vette ROI uit krijgt, Sommige dingen moet je los kunnen trekken uit dat beperkende ecomonische markt-denken van opbrengst en ondernemerschap en ROI en winst maken. Maar ja in deze samenleving wordt alles dat niet meteen centjes oplevert veel te snel afgedaan als "waardeloos" omdat de centjes-meetlat de enige meetlat lijkt te zijn die we nog willen hanteren. Dat is pas waardeloos.
Nu ik het zo hoor snap die subsidie wel. Dit komt uit dezelfde pot als die voor de Jostiband.quote:
Ze worden niet beter en dat hoeft ook niet, want ze zijn al heel goed. Maar ze krijgen wel mogelijkheden om een groter publiek te bereiken. Door te kunnen investeren in goede apparatuur en decors, door in het buitenland voet aan de grond te kunnen krijgen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:35 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Dat ligt niet aan de subsidies, dat ligt er vooral aan dat media als 3FM haar publieke taak niet goed uitvoert, omdat luistercijfers nu eenmaal belangrijker worden gevonden.
Als je er publiek geld tegenaan gaat gooien, worden ze niet ineens beter. De subsidie gaat al naar de podia en festivals, waar programmeurs werken wiens taak het is om talent neer te zetten. Dat die mensen vooral in een ons-kent-ons-wereldje werken waar het vooral een kwestie is van elkaar dingen gunnen moet je niet op willen lossen door bandjes en muzikanten subsidie te gaan geven om een manager te betalen die toevallig de juiste connecties heeft.
He jij stelde de vraag hoeveel je moet verdienen om te kunnen leven, nou ik beantwoorde de vraag met een goede schatting wat je als ZZP'ers kwijt zal zijn om een modaal inkomen met een band van 5 leden te hebben, en dan begin je daarna over hobby projecten en de vraag of je 100% professioneel moet zijn..quote:Op woensdag 3 augustus 2016 10:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Voor een fulltime salaris ja. Maar is het nu echt noodzakelijk dat een band 100% professioneel is? Zou de band stoppen met bestaan als ze niet kunnen leven van enkel hun muziek? Dat denk ik niet. Het is in de eerste plaats hun hobby. Geen enkele reden om er van te willen leven dankzij subsidies.
EDIT: Er zitten ook veel dingen bij die niet noodzakelijk zijn. Bands uit Nederland zie ik maar zelden overnachten in een hotel. Die rijden gewoon naar huis. Een overnachting zie ik dan ook als luxe. Vervoer gaat vaak gewoon met eigen auto of een brak busje. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn verzekeringen betaal ik gewoon van mijn salaris, dat zijn niet extra onkosten.
Ik constateer dat veel van die poptempels en dergelijke al gesubsidieerd worden. Het personeel dat er rondloopt bestaat in veel gevallen uit vrijwilligers of door de gemeente gesubsidieerde uitkeringtrekkers. Dat is op zich nog wel interessant, omdat je door dit te subsidiëren verschillende popbands de kans geeft om tegen lage kosten op te treden (immers: de kosten voor de zaal hoeven niet betaald te worden - die zijn al betaald).quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:
[..]
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is
etc etc
Je kunt het ook combineren, ik ken iemand die is kunstfotograaf, maar zijn geld verdient hij gewoon met broodopdrachten, wat hem in staat stelt een aantal dagen per jaar aan meer artistiek werk te besteden.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je als kunstenaar/artiest je levensonderhoud wilt verdienen met je werk moet je gewoon datgeen produceren waar mensen bereid zijn geld voor te betalen net zoals de rest van ons.
Zo wat een luxe wel een mogelijkheid om een aantal dagen per jaar aan artistiek werk te werken.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kunt het ook combineren, ik ken iemand die is kunstfotograaf, maar zijn geld verdient hij gewoon met broodopdrachten, wat hem in staat stelt een aantal dagen per jaar aan meer artistiek werk te besteden.
Ja want iedereen breekt ook direct binnen 2 jaar door.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zo wat een luxe wel een mogelijkheid om een aantal dagen per jaar aan artistiek werk te werken.![]()
Terwijl als hij dit bij wijze van spreken 2 jaar fulltime kan doen hij zo beroemd kan zijn dat hij fulltime hieraan kan werken en zich daardoor dan veel meer kan ontwikkelen.
Euh nee, ik werk in de productie en ben nauw betrokken geweest bij een reorganisatie als gevolg van subsidiekortingen als procesadviseur. Ik weet echt wel waar ik het over heb.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:44 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ze worden niet beter en dat hoeft ook niet, want ze zijn al heel goed. Maar ze krijgen wel mogelijkheden om een groter publiek te bereiken. Door te kunnen investeren in goede apparatuur en decors, door in het buitenland voet aan de grond te kunnen krijgen.
Je zegt dat je een beetje in "het wereldje" zit omdat je uitsmijter bent bij een popzaal of zo. Ik denk niet dat je dan echt kijk krijgt op het reilen en zeilen of op de financiën. Ik heb daar overigens wel kijk op, ben belastingadviseur en verzorg jaarstukken en belastingaangiftes voor veel creatieve mensen waaronder ook in de muziekwereld.
Wist je trouwens dat die subsidies wel gewoon belast zijn met inkomstenbelasting?
Spiegeltje spiegeltje aan de wand.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:58 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Euh nee, ik werk in de productie en ben nauw betrokken geweest bij een reorganisatie als gevolg van subsidiekortingen als procesadviseur. Ik weet echt wel waar ik het over heb en ben niet gediend van dat hautaine toontje wat helemaal nergens voor nodig is.
Heb al ge-edit, wil het niet persoonlijk maken, is ook nergens voor nodig. Dan nog, ik weet prima waar ik het over heb. De faciliteiten worden in Nederland afdoende gesubsidieerd, geen enkele noodzaak om popmuzikanten ook te financiëren als het popwereldje zelf nog aan elkaar hangt van nepotisme en gebrek aan ondernemersgeest.quote:
Vaak kan er wel een heleboel bereikt worden in die twee jaar ja. De Staat stond in het voorprogramma van Muse.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja want iedereen breekt ook direct binnen 2 jaar door.![]()
![]()
Maar wat doe je nou bij die popzaal. Uitsmijter toch?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:58 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Euh nee, ik werk in de productie en ben nauw betrokken geweest bij een reorganisatie als gevolg van subsidiekortingen als procesadviseur. Ik weet echt wel waar ik het over heb.
Man, jij komt met een jaarlijkse omzet van 69000 per persoon die nodig is, om uiteindelijk 33000 bruto p.p. over te houden. Je bent muzikant, geen winkel met een complete inventaris. Nogal logisch dat ik mij dan af ga vragen of je in dat geval wel echt 100% muzikant moet zijn, en of je er niet nog wat naast moet doen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
He jij stelde de vraag hoeveel je moet verdienen om te kunnen leven, nou ik beantwoorde de vraag met een goede schatting wat je als ZZP'ers kwijt zal zijn om een modaal inkomen met een band van 5 leden te hebben, en dan begin je daarna over hobby projecten en de vraag of je 100% professioneel moet zijn..![]()
En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?
Even een gewetens vraag aan al die mensen die hier tegen subsidie zijn hoeveel legaal zelf aangeschafte muziek hebben jullie en hoeveel "kopieen". Ik durf te wedden dat het merendeel veel illegaal heeft maar dat niet weg wil gooien maar dan wel huilen hier over zogenaamd onterechte subsidies. Stelletje hypocriete mensen.
Waar haal je dat nou vandaan? Ik zeg toch dat ik in de productie werk? Dus dat zijn alle faciliteiten die komen kijken bij een avondje muziek. Techniek, horeca, etc.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:02 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Maar wat doe je nou bij die popzaal. Uitsmijter toch?
Je zei dat je het naast je fulltime baan deed. Vandaar dat ik daar benieuwd naar was. En ik begreep dat je fulltime baan in de produktie was, zo leek het er te staan. Dus ik dat dat je in een fabriek werkte fulltime en daarnaast af en toe 's avonds bij een popzaal.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:11 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Waar haal je dat nou vandaan? Ik zeg toch dat ik in de productie werk? Dus dat zijn alle faciliteiten die komen kijken bij een avondje muziek. Techniek, horeca, etc.
De meeste zalen huren hun uitsmijters gewoon in, daar ga je geen vrijwilliger neerzetten.
Haha, nee, zo is het niet. Ik heb gewoon een kantoorfunctie. In het weekend bij een popzaal, voor twee bier en een lauwe frikandel, omdat ik het hartstikke leuk vind.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:13 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Je zei dat je het naast je fulltime baan deed. Vandaar dat ik daar benieuwd naar was. En ik begreep dat je fulltime baan in de produktie was, zo leek het er te staan. Dus ik dat dat je in een fabriek werkte fulltime en daarnaast af en toe 's avonds bij een popzaal.
Kom, niet zo zuur.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
Het is baggermuziek en de subsidie idiotie. Maar ik wens ze er veel succes mee. Ik hoop dat dit voorval zorgt dat niemand meer naar die muziek gaat luisteren. Het is mij wel een miljoen belastinggeld waard om nooit meer met ze te worden geconfronteerd.
Toch wel knap van De Staat, als bandje de media en kunsten onder controle houden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:01 schreef LXIV het volgende:
Door het verstrekken van subsidies kan de staat -indirect- controle blijven uitoefenen op de media en de kunsten. Logisch dat de staat dit doet. Voor een 'paar centen' de cultuur in je zak. Hitler deed het ook!
Ik zeg ook niet dat het altijd noodzaak is, zelf heb ik ook jarenlang met ontzettend veel plezier lekker aangehobby'd in allerlei bandjes. Daar heb ik echt niks aan verdiend, heeft alleen maar geld en heel veel tijd gekost, maar een lol dat ik heb gehad, ik zou het zo weer doen. Dat kan nu echter niet meer zo makkelijk, ben geen student meer, heb veel minder vrije tijd. Wel meer geld; omdat ik uiteindelijk toch gewoon gekozen heb voor een baan waar ik wel geld mee kon verdienen. In het vak waar ik nu zit (software development) kan je ook best lekker aanhobbyen, fijn apps maken voor jezelf en voor vrienden, apps waar je weinig of niks aan verdient, gewoon omdat het kan en omdat je het leuk vindt. Maar om de een of andere reden word je dan een beetje raar aangekeken... mensen die alleen hobbymatig dat werk doen (en er ook echt goed in zijn) zijn vrij zeldzaam. Je kan het ook voor bedrijven gaan doen en flink cashen, als je het goed doet. Maar in de muziek (of andere kunsten) wordt bijna van je verwacht dat je het voor niks doet, ook als je de sterren van de hemel speelt en superveel talent hebt. "Het is toch je hobby? Waarom wil je ervoor betaald worden?" Nou, misschien omdat het meer dan een hobby is... Omdat je ook wel eens wat wil professionaliseren, omdat je je vak serieus neemt en je het boven het amateur-niveau wil tillen. En omdat de schoorsteen ook gewoon moet roken...quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:31 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik werk al 10 jaar in een poppodium. Ik weet heel goed wat er bij komt kijken, ik weet heel goed wat een bandje kost, en ik weet heel goed wat er voor nodig is om een optreden in goede banen te leiden. Ik sluit al 10 jaar de deur om half drie 's nachts, als de band weg is na de hele koelkast leeg te hebben gezopen en ik doe dit al 10 jaar naast mijn eigen fulltime baan.
Geloof mij maar als ik zeg dat die hele opvatting dat het pure noodzaak is om 24/7 muzikant te zijn volkomen onzinnig is. Zoveel bandjes die ik heb zien komen waarvan de bandleden gewoon bijverdienen en er een baan naast hebben, en die uit pure liefde voor de muziek 's avonds een potje komen spelen. Geen eigen geluidstechs, of eentje die het ook vrijwillig doet, en licht geregeld door de zaal.
Ik heb ook echt geen probleem met bands die betaald willen worden, of er van willen kunnen leven. Ik gun iedereen dat. Ik zie alleen niet zo goed waarom een band daar subsidie voor aan zou willen vragen in plaats van het zelf bij elkaar te verdienen. Elke band begint toch als hobbyproject? Slechts enkelen kunnen er helemaal van leven, maar is dat zo erg? Ik snap niet zo goed waarom we zouden willen dat meer muzikanten er van moeten kunnen leven door dat dan maar te gaan betalen van subsidiegeld. Juist terwijl bijna alle venues al draaien op subsidies.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:42 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het altijd noodzaak is, zelf heb ik ook jarenlang met ontzettend veel plezier lekker aangehobby'd in allerlei bandjes. Daar heb ik echt niks aan verdiend, heeft alleen maar geld en heel veel tijd gekost, maar een lol dat ik heb gehad, ik zou het zo weer doen. Dat kan nu echter niet meer zo makkelijk, ben geen student meer, heb veel minder vrije tijd. Wel meer geld; omdat ik uiteindelijk toch gewoon gekozen heb voor een baan waar ik wel geld mee kon verdienen. In het vak waar ik nu zit (software development) kan je ook best lekker aanhobbyen, fijn apps maken voor jezelf en voor vrienden, apps waar je weinig of niks aan verdient, gewoon omdat het kan en omdat je het leuk vindt. Maar om de een of andere reden word je dan een beetje raar aangekeken... mensen die alleen hobbymatig dat werk doen (en er ook echt goed in zijn) zijn vrij zeldzaam. Je kan het ook voor bedrijven gaan doen en flink cashen, als je het goed doet. Maar in de muziek (of andere kunsten) wordt bijna van je verwacht dat je het voor niks doet, ook als je de sterren van de hemel speelt en superveel talent hebt. "Het is toch je hobby? Waarom wil je ervoor betaald worden?" Nou, misschien omdat het meer dan een hobby is... Omdat je ook wel eens wat wil professionaliseren, omdat je je vak serieus neemt en je het boven het amateur-niveau wil tillen. En omdat de schoorsteen ook gewoon moet roken...
deze mensen kun je achteruit en vooruit zien lopenquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Alles draait om De Staat
[ afbeelding ]
Ik vind ook niet dat iedereen ervan moet kunnen leven, en ik vind ook niet dat dat via subsidies rechtgetrokken moet worden. Ik probeerde duidelijk te maken dat veel mensen denken dat een combinatie full time job plus een redelijk vaak spelend bandje een easy combi is, en dat is het niet.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:47 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik heb ook echt geen probleem met bands die betaald willen worden, of er van willen kunnen leven. Ik gun iedereen dat. Ik zie alleen niet zo goed waarom een band daar subsidie voor aan zou willen vragen in plaats van het zelf bij elkaar te verdienen. Elke band begint toch als hobbyproject? Slechts enkelen kunnen er helemaal van leven, maar is dat zo erg? Ik snap niet zo goed waarom we zouden willen dat meer muzikanten er van moeten kunnen leven door dat dan maar te gaan betalen van subsidiegeld. Juist terwijl bijna alle venues al draaien op subsidies.
Faciliteiten moet je subsidiëren. Zo zou je ook kunnen denken over het subsidiëren van de opnamestudio's. Ik vind alleen niet dat je bands en popmuzikanten zelf moet gaan subsidiëren, omdat dat een perverse prikkel is.
Meeste bands hebben meestal 1 of 2 vrienden mee, die wat helpen met het licht en de spullen en de bus rijden. En zalen helpen je maar al te graag met het vinden van een goede slaapplek of hebben zelf overnachtingsruimte.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:
En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?
Onzin.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue,
Dan zal t 4 uur zijn. Absoluut geen uitzondering. Uitladen soundchecken, dan meestal de check van een vooirprogramma, eten en dan wachten tot de zaal opengaat.quote:
Geen uitzondering, maar ook absoluut geen regel.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 15:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dan zal t 4 uur zijn. Absoluut geen uitzondering. Uitladen soundchecken, dan meestal de check van een vooirprogramma, eten en dan wachten tot de zaal opengaat.
Het wisselt inderdaad, en waarschijnlijk onthoud je de slopendste gevallen wat meer. Maar 't was dan ook wel de Fenix in Sittard ofzo als het zo was, igg altijd als 't ook nog eens ver weg was.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 15:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Geen uitzondering, maar ook absoluut geen regel.
Vaak genoeg om 8 uur aangekomen, potje bier, spulletjes neerzetten even aan de knoppen draaien en gaan met die banaan als om 10 uur de bezoekers aankomen.
Mijn referentie: meer dan 10 jaar bij 2 concertpodia gewerkt, medeorganisator festivals, zelf jaren een band gehad, veel vrienden met eigen bands, labels of een zaal.
Gaat het om de grotere bands, dan is het heel normaal dat de band pas aankomt als de roadies/groupies de boel al klaar hebben gezet. En als wij vanuit Groningen naar Enschede gingen, dan vertrokken we na werktijd.
Zalen zijn maar een deel van het aanbod natuurlijk, er zijn meer concerten in kroegen e.d. dan in zalen. In kroegen is het vaak slechter geregeld, omkleden achter de koelcel en gratis bier en wat geeltjes voor de onkosten.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 15:18 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Het wisselt inderdaad, en waarschijnlijk onthoud je de slopendste gevallen wat meer. Maar 't was dan ook wel de Fenix in Sittard ofzo als het zo was, igg altijd als 't ook nog eens ver weg was.
Maar 8 uur 's avonds heb ik ook weinig meegemaakt. Meestal ging de zaal dan open en 't was toch absoluut taboe om te soundchecken als er al publiek was.
Mijn ervaring is wel dat je in kroegen later mocht aankomen en dat je beter betaald werd dan in zalen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 15:20 schreef hottentot het volgende:
[..]
Zalen zijn maar een deel van het aanbod natuurlijk, er zijn meer concerten in kroegen e.d. dan in zalen. In kroegen is het vaak slechter geregeld, omkleden achter de koelcel en gratis bier en wat geeltjes voor de onkosten.
Commerciële rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 16:21 schreef Harmankardon het volgende:
Als je dan serieus geld wil vangen dan zul je bijzonder getalenteerd moeten zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |