abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164181276
Nederlandse rockband destaat krijgt jaarlijks ruim 2,5 ton subsidie

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_164181286
Nederland :')
pi_164181296
lammert twitterde op dinsdag 02-08-2016 om 16:57:43 De band De Staat krijgt dus ¤263.000 per jaar de komende 4 jaar. Dat is meer dan een miljoen subsidie voor commerciële popmuziek. Hahahaha! reageer retweet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 17:52:35 #4
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164181314
Ik weet wie de popprijs 2017 niet krijgt!
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164181315
HeleenvanRoyen twitterde op dinsdag 02-08-2016 om 15:59:15 De Zangeres zonder Naam kon het zonder subsidie. Maar De Staat kan niet zonder De Staat. https://t.co/mQOGR06y1V reageer retweet
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_164181456
Ik gun iedereen z'n centjes maar ik kan geen enkele valide reden bedenken waarom een popgroepje subsidie zou moeten krijgen. Als ze het goed doen krijgen ze immers vanzelf centjes.
Conscience do cost.
pi_164181499
Dit vind ik best wel belachelijk, iemand de kennis :') x1000 om dit enigszins recht te praten.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_164181524
De staat :')
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:01:37 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_164181542
Belachelijk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:02:49 #10
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_164181568
Zo zie je maar weer waar de prioriteiten liggen van die idioten van dat cultuurfonds.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:03:40 #11
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164181592
Alles draait om De Staat

Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:11:07 #12
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_164181739
4 jaar lang gratis entree dus. Heb je ook wat.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_164181963
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie _O_ _O-
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:30:04 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_164182063
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie _O_ _O-
De eerste ¤10K kan zo naar het subsidieaanvraagbureautje/ZZP-er die de aanvraag hebben geregeld. 8-)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_164182089
Subsidies :')
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:33:36 #16
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_164182118
Waarvoor hebben ze dat geld gekregen? Lijkt me een zinnigere vraag.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator dinsdag 2 augustus 2016 @ 18:46:35 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164182403
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 19:07:00 #18
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_164182854
Ik hoop dat er een goed verhaal voor die subsidie is.
pi_164182887
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Op zich eens, maar zoals ik het begreep gaat het bij De Staat vooral om promotie in het buitenland en dan vraag ik me weer af waarom NL belastinggeld daaraan besteed moet worden want daar gaat de belastingbetaler geen vruchten van plukken.
pi_164182919
quote:
13s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:08 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Op zich eens, maar zoals ik het begreep gaat het bij De Staat vooral om promotie in het buitenland en dan vraag ik me weer af waarom NL belastinggeld daaraan besteed moet worden want daar gaat de belastingbetaler geen vruchten van plukken.
Hoezo, De Staat draagt toch gewoon belasting af over de inkomsten die ze in het buitenland genereren?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_164183100
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:10 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Hoezo, De Staat draagt toch gewoon belasting af over de inkomsten die ze in het buitenland genereren?
Dat is puur vanuit financieel oogmerk, ik hoop dat de subsidieverstrekker ook rekening houdt met de belangen van de belastingbetaler want die heeft geheel andere belangen dan winst en daarmee belastingafdracht van De Staat.
pi_164183155
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.

Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
pi_164183188
Wat een onzin. 8)7
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 19:28:24 #24
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_164183266
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.

Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Daar is zo'n subsidie toch niet voor. Dan zoeken ze maar wat investeerders.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_164183343
Ze gaan maar geld bij Bono. Met hun kutmuziek.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_164183363
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 17:50 schreef StaceySinger het volgende:
Nederlandse rockband destaat krijgt jaarlijks ruim 2,5 ton subsidie

[ afbeelding ]
Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren? In tegenstelling tot jou, ogenschijnlijk, ben ik een voorstander van het subsidiëren van kunst, maar subsidiëer dan muziekles, zorg ervoor dat ondergeprivilligeerde kinderen en arme mensen eveneens kunnen musiceren, stel podia beschikbaar, stimuleer het dat mensen elkaar kunnen vinden om samen te musiceren, dat soort initiatieven. Dat levert veel meer op dan wanneer je 1 bandje (of een paar bandjes) subsidiëert.
Ik had trouwens nog nooit van dit bandje gehoord maar ik ben dan ook niet zo thuis in de Nederlandse muziek, ik ben qua muziek internationaal georiënteerd en ik luister meer naar muziek uit een iets verder verleden (waar geen Nederlandse muziek tussen zit).

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoop dat er een goed verhaal voor die subsidie is.
Ben jij het in grote lijnen eens met wat ik hier stel?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164183387
Wat een kut actie, een goede rede om nooit erna te luisteren.
<hr>
pi_164183399
quote:
15s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:31 schreef xpompompomx het volgende:
Ze gaan maar geld bij Bono. Met hun kutmuziek.
Jij kent die muziek blijkbaar wel? :)
Wat is hun bekendste liedje?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164183408
Misschien zit er iemand in die band (of in de organisatie eromheen) die familie is van een van de mensen die het subsidiebeleid bepalen. Of een hele goede vriend.

Het zou me niet verbazen, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
pi_164183428
We betalen trouwens al zo'n subsidie wanneer we een lege datadrager kopen. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164183438
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:35 schreef female81 het volgende:
Misschien zit er iemand in die band (of in de organisatie eromheen) die familie is van een van de mensen die het subsidiebeleid bepalen. Of een hele goede vriend.

Het zou me niet verbazen, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Dat is mogelijk maar het zou me ook niet verbazen als het het beleid is om wat bandjes te subsidiëren zoals bijvoorbeeld het Metropoolorkest subsidie kreeg/krijgt (ik ben de draad kwijt). Voor mij geen gelijke monnikken trouwens! Dit zeg ik terwijl ik zelf overwegend naar popmuziek luister.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164183484
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.

Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel België of Azië of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 19:45:23 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_164183583
Zo'n band verdiend niet genoeg op de broek op te houden? Geef het aub aan culturele initiatieven die het wel nodig hebben. Zo moet de muziekschool hier in de buurt dicht omdat ze juist al jaren minder krijgen. Vreemde ontwikkeling,
pi_164183597
Hier de onderbouwing:
http://meerjarigeadviezen(...)l/adviezen/de_staat/

Zonder verdere inhoudelijke mening van mij als kunstbarbaar want ik vind al die subsidies onzin.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 20:01:55 #35
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_164183906
Door het verstrekken van subsidies kan de staat -indirect- controle blijven uitoefenen op de media en de kunsten. Logisch dat de staat dit doet. Voor een 'paar centen' de cultuur in je zak. Hitler deed het ook!
The End Times are wild
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 20:08:41 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164184035
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We betalen trouwens al zo'n subsidie wanneer we een lege datadrager kopen. :')
Je zou bijna al het werk van De Staat gratis downloaden.
Bijna.
Ik zou niet weten waarom ik datadragers aan die lui zou moeten verspillen.
pi_164184083
Toont maar weer eens aan dat er nog veel meer op die sector bezuinigd kan worden.
pi_164184128
Voor de helft van die prijs haal ik mijn drumstel te voorschijn. :')
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 20:13:06 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164184132
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel België of Azië of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.
MAM schijnt succesvol te zijn geweest in Frankrijk.
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
Af en toe kom ik wel meer succesberichten tegen van Nederlandse muziek in het buitenland.
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 20:29:39 #40
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_164184568
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

...
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
...
Deze knalde afgelopen weekend op 2 uur s' nachts in Denemarken uit mijn autoradio.
Zonder subsidie. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 20:29:43 #41
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_164184572
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.
MAM schijnt succesvol te zijn geweest in Frankrijk.
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
Af en toe kom ik wel meer succesberichten tegen van Nederlandse muziek in het buitenland.
Ja en Armin van Buuren wereldwijd. Betekent toch ook niet dat hij subsidie nodig heeft om nog populairder te worden.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator dinsdag 2 augustus 2016 @ 20:30:46 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164184601
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.

Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
in het geval van topsporters is het ook gokken en totale willekeur

met dat verschil dat de overheid wordt teruggefloten als het vier jaar lang 250.000 euro in een lokale ijshockeyclub steekt want je hebt op zich wel gelijk, het zou best een zinnige investering kunnen zijn maar we hebben het over een subsidie en niet over een sponsordeal

als de overheid gaat investeren in bands dan wil ik dat ze ieder optreden beginnen met (al dan niet hun eigen kijk op) het Wilhelmus en zich netjes in het oranje steken
daarnaast moeten ze (tegen niet meer dan een beperkte onkostenvergoeding) verplicht op de belangrijke staatsfeestjes zoals prinsjesdag, koninginnendag en bevrijdingsdag hun kunstjes komen vertonen

dan vind ik het prima maar volgens mij hebben we met zijn allen afgesproken dat de staat niet meer voor hoofdsponsor mag spelen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164184677
André Rieu is in het buitenland echt een fenomeen.
pi_164185167
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:32 schreef Harmankardon het volgende:
André Rieu is in het buitenland echt een fenomeen.
Limburg is ook het buitenland
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 21:18:23 #45
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_164186085
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Maar gelukkig kreeg Orkater dan weer niks... :')
  Moderator dinsdag 2 augustus 2016 @ 21:45:56 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164186979
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 21:18 schreef AchJa het volgende:

[..]

Maar gelukkig kreeg Orkater dan weer niks... :')
ja soms zit het mee, soms zit het tegen

wmb moeten ze beiden zelf hun centjes maar zien te verdienen maar als we er toch mee strooien mogen ze het ook met elkaar splitten _O-

lijkt me een goed moment om eens goed kritisch naar die subsidies in het algemeen te kijken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164188249
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel België of Azië of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
Epica doet het ook goed in het buitenland.
pi_164190574
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Beide moeten zichzelf kunnen bedruipen naar mijn mening. Nogmaals, ik ben een voorstander van het subsidiëren van kunst maar doe dat op het lage niveau in de breedte, kunstonderwijs toegankelijk maken, mogelijkheden vergroten voor mensen om ermee bezig te zijn.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164191081
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:34 schreef Dawnbreaker het volgende:
Wat een kut actie, een goede rede om nooit erna te luisteren.
Jij houdt waarschijnlijk meer van muziek in het Nederlands, of niet?
pi_164191458
Gebeurt toch al vele jaren dit soort dingen, velen hier doen net of dit iets nieuws is.

Neem dit bijvoorbeeld: http://fondspodiumkunsten(...)nland_via_snelloket/
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 02:13:43 #52
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164191750
Geld is geld, lieve menschen, en binnen is binnen.

Waarom zou een theatergroep of een kunstinstelling wel recht hebben op zo veel subsidie. En een rockband niet?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 02:18:53 #53
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164191776
O wacht, ik zit hier op FOK! het land van de vleesvretende toetsenbordcowboys.

"Kunst? Mijn moeder op de breiclub, dat is kunst!"
"Cultuur? Mijn dikke reet op een strandstoel in augustus, dat is cultuur!"

Ik heb niks gezegd!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 02:25:02 #54
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164191812
Tweeënhalve ton per jaar, dat is niet eens genoeg voor één wanpresterende zorgbestuurder. :')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 03:38:29 #55
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164191985
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren?
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 04:40:31 #56
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_164192098
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Altijd dit soort gejank met excuses waarom zus en zo niet kan. Meesten van die bands treden uberhaupt alleen int weekend op, tenzij je doorgebroken bent.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 04:50:44 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164192121
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:18 schreef Ringo het volgende:
O wacht, ik zit hier op FOK! het land van de vleesvretende toetsenbordcowboys.

"Kunst? Mijn moeder op de breiclub, dat is kunst!"
"Cultuur? Mijn dikke reet op een strandstoel in augustus, dat is cultuur!"

Ik heb niks gezegd!
stel je niet zo aan joh :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164192150
Dat hele Fonds Podiumkunsten is toch een aanfluiting. Alles wat zichzelf de broek niet kan ophouden moet er of mee ophouden, of hun act als vrijwilliger gaan doen. Daar hoeft het publiek niet aan mee te betalen. Dat geldt voor Noorderslag, voor Orkater en voor de Staat.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 05:28:50 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164192169
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 05:14 schreef Shivo het volgende:
Dat hele Fonds Podiumkunsten is toch een aanfluiting. Alles wat zichzelf de broek niet kan ophouden moet er of mee ophouden, of hun act als vrijwilliger gaan doen. Daar hoeft het publiek niet aan mee te betalen. Dat geldt voor Noorderslag, voor Orkater en voor de Staat.
Tuurlijk, gewoon gratis naar die concerten of voorstellingen! Je hebt er als mens immers recht op!

:').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_164192203
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 04:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

stel je niet zo aan joh :')
Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen. _O-
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 07:07:23 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164192289
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 06:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen. _O-
ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164192360
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 07:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?
Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan? :D
  woensdag 3 augustus 2016 @ 07:47:48 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164192437
Het toont goed de onzin van subsidies aan, het belonen van mensen die goed zijn in het aanvragen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 08:39:26 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164192767
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 07:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan? :D
mijn punt was dat je je aan zit te stellen als je een hele gemoedelijke discussie binnen komt stampen met een 'ow dit is fok! dus ik moet tegen zijn en stom doen hurrrburrrdurrrrrrrrrr' ... als je zelf degene bent die stom doet is dat nog geen bewijs (of argument zoals jij dat noemt _O-) dat de wereld stom is

zodra hij argumenten geeft voor of tegen dit onderwerp wil ik daar ook best op reageren :D _O- *O*

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 03-08-2016 08:45:33 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164192875
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.

Het is een leefwijze die totaal niet noodzakelijk is, maar muzikanten zijn nu eenmaal non-conformistische figuren die niet passen op een normale plek in de maatschappij. Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.

Gelukkig zijn er ook een paar uiterst professionele muzikanten in dit land, maar die leven gewoon van hun muziek. Die hebben ook echt geen subsidie nodig, en die staan gewoon om 8 uur 's morgens op.

De cultuursector in dit land is volkomen verrot en zit vol met mensen die geen kaas gegeten hebben van ondernemen en zaken doen. Dat allemaal onder het mom van "cultuur is ook dingen doen die commercieel niet vatbaar zijn". Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Het wordt door veel podia en instellingen echter tot kunst verheven om dat excuus overal bij aan te dragen om de hand maar op te kunnen houden. Ben om die reden wel even klaar met de cultuursector.
pi_164193134
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:
Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.

Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.

Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
pi_164193313
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.

Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Als je het wilt maken als muzikant dan moet je inderdaad lange dagen maken. Echter, iedereen wil het maken als muzikant. Is niets mis mee, living the dream en dergelijke. Maar niet van subsidie. De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven. Dan kun je de rest van je tijd vullen met het geven van muziekles.

Mijn probleem met de cultuursector is dat elke muzikant roept dat het pure noodzaak is dat ze subsidie krijgen. Dat is helemaal niet zo. Dat is opvatting die ze zelf de wereld in hebben geholpen en zelf in stand houden. Het is een self-fulfilling prophecy geworden.

Dat een orkest van 80 man gesubsidieerd moet worden begrijp ik heel goed. Dat is een stuk cultuur wat op een andere manier gewoon niet aan te bieden is. Hetzelfde geldt voor musea, of de schouwburg zelf. Echter, al die poppodia die hun hand steeds maar weer ophouden zonder ook maar enig oog voor verdienmodellen of ondernemerschap te hebben zijn mij een doorn in het oog. En dan ook voor elke productie van Nederlandse bodem ook nog subsidie ontvangen. En bands op bezoek krijgen die op hun beurt ook weer gesubsidieerd worden. Voor het maken van popmuziek. Dat gaat mij toch echt te ver. De cultuur in de cultuursector is er eentje geworden van elitair doen en de hand ophouden bij de belastingbetaler om je nieuwe hippe festivalideetjes aan de man te brengen. En de overheid werkt er keihard aan mee door megalomane gebouwen voor deze instellingen neer te zetten (zie TivoliVredenburg) die niet rendabel te krijgen zijn, maar die je daardoor ook niet over de kop kunt laten gaan. Too big to fail. En er moet altijd maar weer geld bij.

Ik zet mij al jaren vrijwillig in voor de cultuursector, maar dit is iets wat me heel erg is gaan storen. Het zijn vaak echt hobbyclubjes, wars van enige vernieuwingsdrang, die het doodnormaal vinden dat er elke maand geld op hun rekening wordt gestort om maar wat aan te klooien.
pi_164193323
Kan de staat net zo goed ook maar de familie Borsato bij gaan staan, lijkt me. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_164193446
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.

Het is een leefwijze die totaal niet noodzakelijk is, maar muzikanten zijn nu eenmaal non-conformistische figuren die niet passen op een normale plek in de maatschappij. Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.

Gelukkig zijn er ook een paar uiterst professionele muzikanten in dit land, maar die leven gewoon van hun muziek. Die hebben ook echt geen subsidie nodig, en die staan gewoon om 8 uur 's morgens op.

De cultuursector in dit land is volkomen verrot en zit vol met mensen die geen kaas gegeten hebben van ondernemen en zaken doen. Dat allemaal onder het mom van "cultuur is ook dingen doen die commercieel niet vatbaar zijn". Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Het wordt door veel podia en instellingen echter tot kunst verheven om dat excuus overal bij aan te dragen om de hand maar op te kunnen houden. Ben om die reden wel even klaar met de cultuursector.
Goeie analyse wat mij betreft.

Ik ken wat gasten die op hoog niveau wielrennen en tegen een profcontract aanzitten. Dat kost ook ontzettend veel tijd en levert weinig centen op. Die gasten werken er parttime naast om rond te komen.

Investeren in jezelf en niet je handje ophouden.
pi_164193498
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:19 schreef Mystikvm het volgende:
De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven.
Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn. :D

De rant naar de poppodia gaan niet over deze subsidie, en als ik hoor hoe de financiering van de gemiddelde zaal gaat dan zitten er kortzichtige economen te rekenen en kun je als zaal eigenlijk alleen nog maar bands boeken als je 80% bezetting van je zaal hebt, ook al ben je dan maar 4* per maand open, dat was niet helemaal de bedoeling in mijn optiek daarom vind er ook steeds meer een verschraling van het aanbod plaats.
pi_164193519
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler 8)7
pi_164193553
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.

Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Dat dus. Ik werk ook veel met creatieve mensen zowel in de kunst als in de muziek en sta ook vaak verbaasd hoeveel die mensen werken voor weinig inkomen. Het is alleen maar goed dat hier stimuleringsfondsen voor zijn. De wereld zou er triest uit zien zonder kunst of muziek.
pi_164193623
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler 8)7
Het gebrek aan ondernemerschap is het grote probleem van die sector. Men is zo gewend dat ze subsidie krijgen dat de noodzaak om ondernemend te zijn er ook niet is.

De elitaire houding, men vindt dat ze recht hebben op subsidie omdat wat ze doen super belangrijk is, vind ik ook behoorlijk storend.
pi_164193627
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn. :D

De rant naar de poppodia gaan niet over deze subsidie, en als ik hoor hoe de financiering van de gemiddelde zaal gaat dan zitten er kortzichtige economen te rekenen en kun je als zaal eigenlijk alleen nog maar bands boeken als je 80% bezetting van je zaal hebt, ook al ben je dan maar 4* per maand open, dat was niet helemaal de bedoeling in mijn optiek daarom vind er ook steeds meer een verschraling van het aanbod plaats.
Hoeveel moet je als muzikant dan verdienen om te kunnen leven, denk jij? En dan heb ik het hier over mensen die popmuziek maken. Niet over mensen die uren per dag moeten repeteren om een klassiek stuk minutieus uit te voeren. Die behoren subsidie te krijgen omdat het bittere noodzaak is voor de arbeidsuren die ze er in steken. De popmuzikanten kunnen, voor zover ik dat vanuit mijn praktijkervaring kan beoordelen, echt nog wel op een andere manier aan hun geld komen náást hun muzikale activiteiten.

Op het gebied van poppodia zie je een enorm overaanbod van venues. Er zijn er gewoon teveel die allemaal kunstmatig in leven gehouden worden door de gemeentes. Daardoor kan een band op veel te veel plekken terecht en ontstaat er vanzelf een situatie waarin je meer dan 75% van de zaal moet vullen om break even te draaien. Er zullen er een paar om moeten vallen, of er zullen er een paar zijn die met goede ondernemersgeest op een andere manier geld gaan maken.
pi_164193677
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler 8)7
Op Noorderslag wordt op de seminars ook alleen maar gebakken lucht verkocht. Het gaat heel weinig over het ophouden van de eigen broek, en heel veel over nieuwe hobbyprojectjes met subsidiegeld.

Begrijp me niet verkeerd, heel veel van die projectjes zijn echt heel erg leuk en een toegevoegde waarde voor het cultuuraanbod. Er zitten echt wel creatieve geesten. Alleen vind ik dat een cultuurinstelling wel iets meer reflectie aan de dag mag leggen en daarom zou de eerste vraag moeten zijn: "Hoe kan ik van zo weinig mogelijk subsidie zoveel mogelijk doen?" Die vraag wordt echter door bijna niemand gesteld in de sector.
pi_164193842
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 17:58 schreef ems. het volgende:
Ik gun iedereen z'n centjes maar ik kan geen enkele valide reden bedenken waarom een popgroepje subsidie zou moeten krijgen. Als ze het goed doen krijgen ze immers vanzelf centjes.
Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
pi_164194016
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:39 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Hoeveel moet je als muzikant dan verdienen om te kunnen leven, denk jij?
Nou laten we eens gek doen een modaal inkomen. Dus bruto 33.000 euro per jaar. Dan komen daar nog verzekeringen vervoer, overnachtingen en andere ongein bij per muzikant moet je dus ongeveer 65.000 euro omzet draaien, 5 mensen in de band, manager erbij dus 6* 65.000 = 390.000 euro omzet per jaar draaien met de band om ervan te kunnen leven. 100 optredens per jaar, 3900 per optreden......
pi_164194063
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 10:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou laten we eens gek doen een modaal inkomen. Dus bruto 33.000 euro per jaar. Dan komen daar nog verzekeringen vervoer, overnachtingen en andere ongein bij per muzikant moet je dus ongeveer 65.000 euro omzet draaien, 5 mensen in de band, manager erbij dus 6* 65.000 = 390.000 euro omzet per jaar draaien met de band om ervan te kunnen leven. 100 optredens per jaar, 3900 per optreden......
Voor een fulltime salaris ja. Maar is het nu echt noodzakelijk dat een band 100% professioneel is? Zou de band stoppen met bestaan als ze niet kunnen leven van enkel hun muziek? Dat denk ik niet. Het is in de eerste plaats hun hobby. Geen enkele reden om er van te willen leven dankzij subsidies.

EDIT: Er zitten ook veel dingen bij die niet noodzakelijk zijn. Bands uit Nederland zie ik maar zelden overnachten in een hotel. Die rijden gewoon naar huis. Een overnachting zie ik dan ook als luxe. Vervoer gaat vaak gewoon met eigen auto of een brak busje. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn verzekeringen betaal ik gewoon van mijn salaris, dat zijn niet extra onkosten.

[ Bericht 15% gewijzigd door Mystikvm op 03-08-2016 10:13:25 ]
  woensdag 3 augustus 2016 @ 10:13:27 #79
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164194137
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 07:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Het toont goed de onzin van subsidies aan, het belonen van mensen die goed zijn in het aanvragen.
Dit.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_164194188
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie _O_ _O-
Dat is tegenwoordig een geaccepteerd ambacht. Er bestaan ontzettend veel bedrijfjes met als enige activiteit (en bestaansrecht) lekker subsidies peuren met goed doorwrocht ambtenaren-gelul en bedel-bladiebla. Om de inhoud gaat het vaak niet, het gaat vooral om hoe goed je de bureaucratische pennenlikkertjes naar de oren kan praten en om de tuin kan leiden.

Maar goed als je er over nadenkt... kun je ze ongelijk geven? Waarom doen die bedrijven dat? Simpelweg omdat het KAN.
  Admin woensdag 3 augustus 2016 @ 10:33:21 #81
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_164194385
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie _O_ _O-
Dat en daar draait dit achterlijke systeem om.
De juiste aanvraag indienen en men stort het geld over je uit.

Hier staat een mooi lijstje
http://media.tpo.nl/2016/(...)-meer-subsidiegekte/
Van de helft hoor je nooit meer wat van.

http://nos.nl/artikel/209(...)ot-stroopwafels.html

Ook al zo grappig.

Je kunt er iig zeker van zijn dat je van De Staat itt veel andere projectjes over 5 jaar nog steeds hoort.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 10:52:38 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164194752
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 10:08 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Voor een fulltime salaris ja. Maar is het nu echt noodzakelijk dat een band 100% professioneel is? Zou de band stoppen met bestaan als ze niet kunnen leven van enkel hun muziek? Dat denk ik niet. Het is in de eerste plaats hun hobby. Geen enkele reden om er van te willen leven dankzij subsidies.

EDIT: Er zitten ook veel dingen bij die niet noodzakelijk zijn. Bands uit Nederland zie ik maar zelden overnachten in een hotel. Die rijden gewoon naar huis. Een overnachting zie ik dan ook als luxe. Vervoer gaat vaak gewoon met eigen auto of een brak busje. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn verzekeringen betaal ik gewoon van mijn salaris, dat zijn niet extra onkosten.
ja van je hobby je werk maken klinkt heel leuk en als het ook maar een beetje lukt is het ook heel leuk maar men vergeet vaak dat je hobby dan daadwerkelijk je werk is

en dat is niet altijd even leuk

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 10:59:14 #83
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164194884
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:

[..]

Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
het risico is dat ze mensen die mogelijk beter zijn van de markt af concurreren omdat die wel geld moeten verdienen om te kunnen eten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164195084
In principe ben ik tegen alle cultuursubsidie`s, als je zonder subsidie niet kunt overleven dan klop je maar aan bij het bedrijfsleven, of je laat het gewoon bij wat het vaak is: een hobby.
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Dat dan weer wel, als er dan toch uitgedeeld wordt uit de grote belastinggeld pot, dan moet je ook geen onderscheid maken.
Vaak gaat het naar een of ander experimenteel theatergroepje waar geen hond op af komt, maar wat de zweverige selectiecommissie zo mooi vindt 8)7
pi_164195268
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:

[..]

Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
dus met subsidie geen winstbejag? Dacht het niet. en verder als je geen gitaar kan kopen en je krijgt een gesubsidieerde gitaar ofzow, dan geloof ik dat nog Maar HALLO heb je gezien om hoeveel geld het gaat > we hebben het over een bandje he, geen zeldzaam iets dat verloren dreigt te gaan. Dus ik snap waar jij aan denkt maar ik zie dat in dit geval toch heel anders.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 11:19:54 #86
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_164195295
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is

Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.

Gisteren ontstond er enige ophef toen bekend werd dat het Fonds voor de Podiumkunsten een vierjarige subsidie van in totaal ruim één miljoen toegekend heeft aan De Staat, één van Nederlands succesvolste bands. Belachelijk, zo klonk het direct op Twitter en Facebook. Waarom heeft een succesvolle band in godsnaam zoveel staatssteun nodig? Willen ze op vakantie naar de Malediven of zo? En dan nog: daar verdienen ze toch meer dan genoeg geld voor?

Meteen laaide ook de aloude discussie op over de samenhang tussen subsidies en kwaliteit van kunst. Een flink aantal mensen is en blijft van mening dat kunst zichzelf moet bedruipen: als het geen geld oplevert, dan zal het wel niet goed genoeg zijn. Die discussie wil ik hier niet voeren, daar is een andere plaats en tijd voor. Waar ik het hier over wil hebben is dat veel mensen vallen over het feit dat een popartiest subsidie krijgt. Gek genoeg lijkt men er inmiddels wel een beetje aan gewend dat orkesten en theatergezelschappen niet kunnen bestaan zonder subsidiekraan, maar popmuzikanten worden gezien als commerciële ondernemers, die prima hun eigen broek op kunnen houden. En trouwens: woonde Prince niet op een enorm landgoed?

Nauwelijks rondkomen
Laat me allereerst de mythe doorprikken dat popmuziek een kunstvorm is waar je wél rijk van wordt. Dat is – in Nederland althans – slechts voor een eenzame enkeling weggelegd. Het gros van de bands die je in het nationale popcircuit ziet en hoort, kunnen niet of nauwelijks rondkomen van de opbrengsten van cd-verkoop en tours. En ja: dat zijn bands die in de Melkweg spelen. Of in de Tivoli.

Hoe komt dat? Ik zal proberen het kort te houden. Eerst de inkomsten. De opbrengsten uit cd-verkoop lopen al jaren terug, dat is geen nieuws. Spotify brengt langzaam maar zeker iets op, maar het kan nog lang niet tippen aan wat fysieke verkoop ooit binnenbracht. De gages in het clubcircuit zijn over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven: popzalen geven het gros van hun budget uit aan grote (buitenlandse) acts om publiek te trekken, en zijn veel geld kwijt aan personeel en onderhoud. Voor Nederlandse bands blijft er over het algemeen niet veel over.

Dan de uitgaven. Als band draag je je eigen productiekosten. Wanneer je optreedt, moet je je gage verdelen onder de bandleden, je geluidstechnicus, lichttechnicus en tourmanager. Dan moet er nog een bus (of twee) gehuurd worden om al je zooi te verplaatsen. Wanneer je in het buitenland tourt zijn die kosten nog een stuk hoger, omdat er hotels geboekt moeten worden, vluchten moeten worden betaald, instrumenten moeten worden gehuurd, etcetera. Mocht je al iets overhouden aan een tour, dan moet je dat investeren in het schrijven en opnemen van je volgende plaat. Huh, dat betaalt je platenlabel toch? Dat is allang niet meer zo. Labels verdienen ook steeds minder geld, en doorgaans dien je als popmuzikant zelf (een groot deel van) je studiokosten te betalen. Da’s veel. En dan heb je nog niet eens salaris in de periode dat je nummers schrijft of aan het repeteren bent.

Daarvoor is subsidie!
Goed. Ik wil niet klagen, maar het is dus geen vetpot, die muziekindustrie. Dat is op zich niet erg, maar wanneer je een keer een tour wil neerzetten die niet in alle haast in elkaar is geflanst, of waarvoor je alleen in de avonduren tussendoor hebt kunnen repeteren omdat alle bandleden nog een bijbaantje hebben, dan zul je ergens geld vandaan moeten halen. Hetzelfde geldt wanneer je een show wil neerzetten waarin iets meer gebeurt dan alleen vier muzikanten die op hun instrument spelen. Wil je bijvoorbeeld toffe projecties gebruiken, kleding laten ontwerpen, een interessante lichtshow: het kost geld. Een normale clubtour is al nauwelijks te financieren, laat staan wanneer je iets wil doen dat boven de rest uitsteekt. En juist daar is subsidie voor: om ervoor te zorgen dat kunstenaars de ruimte krijgen om dingen te maken die écht goed en interessant zijn.

Dan is er nog de vraag waarom alleen De Staat een meerjarige subsidie krijgt, en geen enkele andere band. Kan dat geld niet beter verdeeld worden? Daar zou over gediscussieerd kunnen worden, maar het geld zou alleen verdeeld kunnen worden als er andere popartiesten waren die een aanvraag hadden ingediend. Dat is niet het geval. Hoe komt dat? Heel lang hebben fondsen en popmuziek niet veel met elkaar van doen gehad. Popmuzikanten hadden weinig kennis van zaken wat subsidies betreft, wisten vaak niet eens dat je die kon aanvragen. Anderzijds was er bij de fondsen weinig expertise: binnen de commissies zaten weinig of geen leden die uit het popveld kwamen. Pas heel recent is daar verandering in gekomen. De fondsen hebben te kennen gegeven dat ze er ook voor popmuzikanten willen zijn, en popartiesten zijn op hun beurt langzaam maar zeker begonnen met het indienen van aanvragen.

Zo’n aanvraag indienen is niet niks: het vereist een gedegen inzicht in artistieke processen, zelfreflectie, kennis van het ‘subsidiejargon’, en enig schrijftalent. Veel klassieke muziek- en theaterinstellingen hebben decennialange ervaring met dit soort aanvragen. Popmuzikanten hebben die ervaring nog niet. De Staat heeft in die zin een pioniersfunctie: ze is de eerste popact die erin slaagt een gedegen meerjarenplan te schrijven dat gehonoreerd wordt – en waarvan ongetwijfeld mooie dingen gemaakt gaan worden – en zo de weg bereidt voor andere popmuzikanten. Ik voorzie een mooie toekomst vol interessante shows van uiteenlopende acts.

Geen Graceland
We zijn er nog lang niet. Nu krijgen popmuzikanten vaak alleen projectsubsidies voor samenwerkingsverbanden met kunstenaars uit andere disciplines. Het zou mooi zijn als fondsen popmuziek op zijn eigen merites gaat beoordelen, en ook op die manier gaat financieren. Een popartiest hoeft wat mij betreft niet per se samen te werken met een videokunstenaar om in aanmerking te komen voor een subsidie: als hij/zij fantastische liedjes schrijft en daar tijd en ruimte voor nodig heeft, dan zou dat ook voldoende moeten zijn.

Kortom: De Staat is geen band die lekker gaat uitpuffen op de Malediven op kosten van de staat (see what I did there?): het is een band die de weg vrijmaakt voor andere popartiesten om aanspraak te maken op gelden die bedoeld zijn voor alle kunstdisciplines, dus ook popmuziek.

Pop is net zomin zelfvoorzienend als een klassiek orkest, alleen lijkt het grote publiek soms nog te leven in de tijden van Elvis en Graceland. Die zijn inmiddels al een tijdje voorbij.

https://www.vn.nl/waarom-die-subsidie-voor-de-staat-wel-terecht/
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_164195369
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:

[..]

Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is

Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.

Gisteren ontstond er enige ophef toen bekend werd dat het Fonds voor de Podiumkunsten een vierjarige subsidie van in totaal ruim één miljoen toegekend heeft aan De Staat, één van Nederlands succesvolste bands. Belachelijk, zo klonk het direct op Twitter en Facebook. Waarom heeft een succesvolle band in godsnaam zoveel staatssteun nodig? Willen ze op vakantie naar de Malediven of zo? En dan nog: daar verdienen ze toch meer dan genoeg geld voor?

Meteen laaide ook de aloude discussie op over de samenhang tussen subsidies en kwaliteit van kunst. Een flink aantal mensen is en blijft van mening dat kunst zichzelf moet bedruipen: als het geen geld oplevert, dan zal het wel niet goed genoeg zijn. Die discussie wil ik hier niet voeren, daar is een andere plaats en tijd voor. Waar ik het hier over wil hebben is dat veel mensen vallen over het feit dat een popartiest subsidie krijgt. Gek genoeg lijkt men er inmiddels wel een beetje aan gewend dat orkesten en theatergezelschappen niet kunnen bestaan zonder subsidiekraan, maar popmuzikanten worden gezien als commerciële ondernemers, die prima hun eigen broek op kunnen houden. En trouwens: woonde Prince niet op een enorm landgoed?

Nauwelijks rondkomen
Laat me allereerst de mythe doorprikken dat popmuziek een kunstvorm is waar je wél rijk van wordt. Dat is – in Nederland althans – slechts voor een eenzame enkeling weggelegd. Het gros van de bands die je in het nationale popcircuit ziet en hoort, kunnen niet of nauwelijks rondkomen van de opbrengsten van cd-verkoop en tours. En ja: dat zijn bands die in de Melkweg spelen. Of in de Tivoli.

Hoe komt dat? Ik zal proberen het kort te houden. Eerst de inkomsten. De opbrengsten uit cd-verkoop lopen al jaren terug, dat is geen nieuws. Spotify brengt langzaam maar zeker iets op, maar het kan nog lang niet tippen aan wat fysieke verkoop ooit binnenbracht. De gages in het clubcircuit zijn over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven: popzalen geven het gros van hun budget uit aan grote (buitenlandse) acts om publiek te trekken, en zijn veel geld kwijt aan personeel en onderhoud. Voor Nederlandse bands blijft er over het algemeen niet veel over.

Dan de uitgaven. Als band draag je je eigen productiekosten. Wanneer je optreedt, moet je je gage verdelen onder de bandleden, je geluidstechnicus, lichttechnicus en tourmanager. Dan moet er nog een bus (of twee) gehuurd worden om al je zooi te verplaatsen. Wanneer je in het buitenland tourt zijn die kosten nog een stuk hoger, omdat er hotels geboekt moeten worden, vluchten moeten worden betaald, instrumenten moeten worden gehuurd, etcetera. Mocht je al iets overhouden aan een tour, dan moet je dat investeren in het schrijven en opnemen van je volgende plaat. Huh, dat betaalt je platenlabel toch? Dat is allang niet meer zo. Labels verdienen ook steeds minder geld, en doorgaans dien je als popmuzikant zelf (een groot deel van) je studiokosten te betalen. Da’s veel. En dan heb je nog niet eens salaris in de periode dat je nummers schrijft of aan het repeteren bent.

Daarvoor is subsidie!
Goed. Ik wil niet klagen, maar het is dus geen vetpot, die muziekindustrie. Dat is op zich niet erg, maar wanneer je een keer een tour wil neerzetten die niet in alle haast in elkaar is geflanst, of waarvoor je alleen in de avonduren tussendoor hebt kunnen repeteren omdat alle bandleden nog een bijbaantje hebben, dan zul je ergens geld vandaan moeten halen. Hetzelfde geldt wanneer je een show wil neerzetten waarin iets meer gebeurt dan alleen vier muzikanten die op hun instrument spelen. Wil je bijvoorbeeld toffe projecties gebruiken, kleding laten ontwerpen, een interessante lichtshow: het kost geld. Een normale clubtour is al nauwelijks te financieren, laat staan wanneer je iets wil doen dat boven de rest uitsteekt. En juist daar is subsidie voor: om ervoor te zorgen dat kunstenaars de ruimte krijgen om dingen te maken die écht goed en interessant zijn.

Dan is er nog de vraag waarom alleen De Staat een meerjarige subsidie krijgt, en geen enkele andere band. Kan dat geld niet beter verdeeld worden? Daar zou over gediscussieerd kunnen worden, maar het geld zou alleen verdeeld kunnen worden als er andere popartiesten waren die een aanvraag hadden ingediend. Dat is niet het geval. Hoe komt dat? Heel lang hebben fondsen en popmuziek niet veel met elkaar van doen gehad. Popmuzikanten hadden weinig kennis van zaken wat subsidies betreft, wisten vaak niet eens dat je die kon aanvragen. Anderzijds was er bij de fondsen weinig expertise: binnen de commissies zaten weinig of geen leden die uit het popveld kwamen. Pas heel recent is daar verandering in gekomen. De fondsen hebben te kennen gegeven dat ze er ook voor popmuzikanten willen zijn, en popartiesten zijn op hun beurt langzaam maar zeker begonnen met het indienen van aanvragen.

Zo’n aanvraag indienen is niet niks: het vereist een gedegen inzicht in artistieke processen, zelfreflectie, kennis van het ‘subsidiejargon’, en enig schrijftalent. Veel klassieke muziek- en theaterinstellingen hebben decennialange ervaring met dit soort aanvragen. Popmuzikanten hebben die ervaring nog niet. De Staat heeft in die zin een pioniersfunctie: ze is de eerste popact die erin slaagt een gedegen meerjarenplan te schrijven dat gehonoreerd wordt – en waarvan ongetwijfeld mooie dingen gemaakt gaan worden – en zo de weg bereidt voor andere popmuzikanten. Ik voorzie een mooie toekomst vol interessante shows van uiteenlopende acts.

Geen Graceland
We zijn er nog lang niet. Nu krijgen popmuzikanten vaak alleen projectsubsidies voor samenwerkingsverbanden met kunstenaars uit andere disciplines. Het zou mooi zijn als fondsen popmuziek op zijn eigen merites gaat beoordelen, en ook op die manier gaat financieren. Een popartiest hoeft wat mij betreft niet per se samen te werken met een videokunstenaar om in aanmerking te komen voor een subsidie: als hij/zij fantastische liedjes schrijft en daar tijd en ruimte voor nodig heeft, dan zou dat ook voldoende moeten zijn.

Kortom: De Staat is geen band die lekker gaat uitpuffen op de Malediven op kosten van de staat (see what I did there?): het is een band die de weg vrijmaakt voor andere popartiesten om aanspraak te maken op gelden die bedoeld zijn voor alle kunstdisciplines, dus ook popmuziek.

Pop is net zomin zelfvoorzienend als een klassiek orkest, alleen lijkt het grote publiek soms nog te leven in de tijden van Elvis en Graceland. Die zijn inmiddels al een tijdje voorbij.

https://www.vn.nl/waarom-die-subsidie-voor-de-staat-wel-terecht/
Ik ben het heel erg oneens met de schrijver. Eens met de notie dat popmuziek niet veel geld oplevert, dat wel. Maar ik ben het er niet mee eens dat het geld op zou móeten leveren. Dat een popmuzikant 24/7 met muziek bezig moet zijn is een door de popmuzikant zelf geconstrueerde fabel. Door maar heel lang en heel hard vol te houden dat het écht noodzakelijk is, creëren ze zelf de illusie dat het niet anders kan.

Laten we alsjeblieft niet doen alsof een professionele popmuzikant absolute noodzaak is om fijne muziek bij de consument te brengen.
pi_164195457
ben ook van mening dat als je goed bent, er wel komt. En heb je minder mazzel, dan voor jou 100 anderen. Serieus, er is of dreigt toch geen gebrek aan goede popmuziek waardoor dit te rechtvaardigen valt?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 11:33:05 #89
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164195522
Als je als kunstenaar/artiest je levensonderhoud wilt verdienen met je werk moet je gewoon datgeen produceren waar mensen bereid zijn geld voor te betalen net zoals de rest van ons.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164195524
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:29 schreef traveljunky het volgende:
ben ook van mening dat als je goed bent, er wel komt. En heb je minder mazzel, dan voor jou 100 anderen. Serieus, er is of dreigt toch geen gebrek aan goede popmuziek waardoor dit te rechtvaardigen valt?
Zoals ik al zei, het is een fabel dat goede muziek niet meer gemaakt zou worden of niet meer op het podium te zien is als de subsidies op popmuziek verdwijnen, of op z'n minst iets meer met de realiteit van doen krijgen. Misschien maakt een band minder CD's of treden ze minder vaak op omdat er naast gewoon gewerkt moet worden. Maar het is echt quatsch dat er geen kwaliteit meer gemaakt kan worden omdat er geen subsidie voor is.

Die redenatie is hetzelfde als zeggen dat een talentvolle schilder geen goede schilderijen kan maken als hij er maar drie uur per dag aan kan besteden in plaats van acht. Nonsens. Hij produceert er minder, maar zolang er aan talentvolle schilders geen gebrek is, is dat geen probleem.
pi_164195576
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Het is alleen maar goed dat hier stimuleringsfondsen voor zijn. De wereld zou er triest uit zien zonder kunst of muziek.
Waarom moet dit dan weer met overheidsgeld/stimuleringsfondsen ?
Ze kunnen ook op een andere manier inkomsten binnen halen.
Maar die prikkel ontbreekt volkomen in NL, ze denken het geld toch wel met subsidie binnen te halen.

Begrijp mij goed, ik ben niet tegen kunst&cultuur, maar tegen de subsidie daar op.
In de VS zie je bij zowat elk museum een grote wand waar alle sponsors op staan, dat gaat van grote multinationals tot aan particulieren die het een warm hart toedragen.
Ook in veel (stads)parken in de VS zie je op zitbankjes naamplaatjes: geschonken door echtpaar snip&snap die zo houden van dit park.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 11:35:45 #92
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164195578
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:24 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben het heel erg oneens met de schrijver. Eens met de notie dat popmuziek niet veel geld oplevert, dat wel. Maar ik ben het er niet mee eens dat het geld op zou móeten leveren. Dat een popmuzikant 24/7 met muziek bezig moet zijn is een door de popmuzikant zelf geconstrueerde fabel. Door maar heel lang en heel hard vol te houden dat het écht noodzakelijk is, creëren ze zelf de illusie dat het niet anders kan.

Laten we alsjeblieft niet doen alsof een professionele popmuzikant absolute noodzaak is om fijne muziek bij de consument te brengen.
de fabel is dat het moet, het moet niet je moet het willen

een klasgenoot van mij had op een gegeven moment geen zin meer om te werken dus is hij fulltime muziek gaan maken ... Blues, daar kan hij niet van leven dus doet hij ook Sweet Caroline op bruiloften en dat soort dingen

dat vind hij minder maar werk = werk (en oefening baart kunst en meer van dat moois)

hij krijgt 0 euro subside, en Giel Beelen zul je er nooit mee zien leuren maar hij kan wel prima rondkomen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164195627
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:35 schreef sp3c het volgende:

[..]

de fabel is dat het moet, het moet niet je moet het willen

een klasgenoot van mij had op een gegeven moment geen zin meer om te werken dus is hij fulltime muziek gaan maken ... Blues, daar kan hij niet van leven dus doet hij ook Sweet Caroline op bruiloften en dat soort dingen

dat vind hij minder maar werk = werk (en oefening baart kunst en meer van dat moois)

hij krijgt 0 euro subside, en Giel Beelen zul je er nooit mee zien leuren maar hij kan wel prima rondkomen
Lijkt een beetje op van die coverbandjes, als je dat goed doet is het ook dikke business.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_164195629
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je als kunstenaar/artiest je levensonderhoud wilt verdienen met je werk moet je gewoon datgeen produceren waar mensen bereid zijn geld voor te betalen net zoals de rest van ons.
Die mening deel ik ook. Niet van mijn belastinggeld. Overigens een verschrikkelijke kut band.

Nederlanders zijn net als Chinezen. Ze kunnen in de regel niet acteren en musiceren. We hebben genoeg andere kwalitatieve ondernemingseigenschappen, maar dit is een gegeven wat we moeten durven erkennen.
pi_164195674
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:

[..]

Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
Subsidie laat mensen ook hele rare dingen doen voor geld. Vooral die zogenaamde kunstenaars die leven van subsidie. Spinnen die door een doolhof van scheermesjes laten lopen (Jan Fabre) katten die in de lucht worden gegooid (eentje blijvend kreupel) of een pindakaasvloer die de burger 30.000 euro belastinggeld kost.
Als er geen getuigen bij zijn, zijn slechts weinig mensen in staat tot goede daden.<br />-Seneca-
pi_164195752
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 11:45:17 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164195803
Als ik in mijn kennissen en vriendenkring kijk zijn er mensen (schrijvers, illustratoren, schilders, muzikanten) die succes hebben met hun kunst en mensen die dat niet hebben. De eerste werken keihard, maken werk waar opdrachtgevers om vragen. De tweede groep praten vooral over hun werk en voelen zich niet begrepen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_164195821
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:43 schreef Farenji het volgende:
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
Dat geld toch loskrijgen bij het bedrijfsleven zonder je ziel te verkopen aan de commercie vind ik gewoon horen bij het ondernemerschap wat je in de cultuursector totaal niet ziet.

Je moet een cultuur kweken waarin het normaal is om op particuliere basis cultuur te ondersteunen. Dat begint door de subsidiekraan wat verder dicht te draaien, in elk geval voor popmuziek. Dan dwing je de sector om creatiever met geld om te gaan.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 11:47:32 #99
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164195848
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:38 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Lijkt een beetje op van die coverbandjes, als je dat goed doet is het ook dikke business.
heeftie ook gedaan, moet toch brood op de plank komen

geeft hem wel de mogelijkheid om met zijn blues die hij wel leuk vind aan de weg te timmeren

ander voorbeeld is een oud ploeggenoot van mij, die kreeg van de club een 1kamerwoning (3 kamers buiten het seizoen als de imports naar huis zijn), een maaltijd per dag in het resteurant en 100 euro per week (+10 euro per doelpunt)

das geen vetpot, die maakte werkweken van 50 uur of meer aan trainingen op het ijs, in het krachthonk, hardlopen etc. en hij betaalde zelf aan zoveel mogelijk uurtjes vrijschaatsen in de regio maar hij kon wel fulltime de ijshockeyer uithangen maar als hij met oranje meeging moest hij zelf geld bijleggen _O-

je moet er wat voor over hebben!

die is nu gestopt en via zijn contacten met sponsoren e.d. is hij een goed leven aan het opbouwen qua werk en woning enzo

[ Bericht 0% gewijzigd door sp3c op 03-08-2016 12:00:04 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 11:48:41 #100
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164195870
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:43 schreef Farenji het volgende:
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
Natuurlijk, vooral geen werk maken waar mensen bereid zijn voor te betalen en lekker klagen over de gemenerikken die niet bereid zijn voor je werk te betalen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')