twitter:lammert twitterde op dinsdag 02-08-2016 om 16:57:43De band De Staat krijgt dus ¤263.000 per jaar de komende 4 jaar. Dat is meer dan een miljoen subsidie voor commerciële popmuziek. Hahahaha! reageer retweet
twitter:HeleenvanRoyen twitterde op dinsdag 02-08-2016 om 15:59:15De Zangeres zonder Naam kon het zonder subsidie. Maar De Staat kan niet zonder De Staat. https://t.co/mQOGR06y1V reageer retweet
De eerste ¤10K kan zo naar het subsidieaanvraagbureautje/ZZP-er die de aanvraag hebben geregeld.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie![]()
Op zich eens, maar zoals ik het begreep gaat het bij De Staat vooral om promotie in het buitenland en dan vraag ik me weer af waarom NL belastinggeld daaraan besteed moet worden want daar gaat de belastingbetaler geen vruchten van plukken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Hoezo, De Staat draagt toch gewoon belasting af over de inkomsten die ze in het buitenland genereren?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:08 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Op zich eens, maar zoals ik het begreep gaat het bij De Staat vooral om promotie in het buitenland en dan vraag ik me weer af waarom NL belastinggeld daaraan besteed moet worden want daar gaat de belastingbetaler geen vruchten van plukken.
Dat is puur vanuit financieel oogmerk, ik hoop dat de subsidieverstrekker ook rekening houdt met de belangen van de belastingbetaler want die heeft geheel andere belangen dan winst en daarmee belastingafdracht van De Staat.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:10 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hoezo, De Staat draagt toch gewoon belasting af over de inkomsten die ze in het buitenland genereren?
Daar is zo'n subsidie toch niet voor. Dan zoeken ze maar wat investeerders.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.
Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren? In tegenstelling tot jou, ogenschijnlijk, ben ik een voorstander van het subsidiëren van kunst, maar subsidiëer dan muziekles, zorg ervoor dat ondergeprivilligeerde kinderen en arme mensen eveneens kunnen musiceren, stel podia beschikbaar, stimuleer het dat mensen elkaar kunnen vinden om samen te musiceren, dat soort initiatieven. Dat levert veel meer op dan wanneer je 1 bandje (of een paar bandjes) subsidiëert.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:50 schreef StaceySinger het volgende:
Nederlandse rockband destaat krijgt jaarlijks ruim 2,5 ton subsidie
[ afbeelding ]
Ben jij het in grote lijnen eens met wat ik hier stel?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoop dat er een goed verhaal voor die subsidie is.
Jij kent die muziek blijkbaar wel?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:31 schreef xpompompomx het volgende:
Ze gaan maar geld bij Bono. Met hun kutmuziek.
Dat is mogelijk maar het zou me ook niet verbazen als het het beleid is om wat bandjes te subsidiëren zoals bijvoorbeeld het Metropoolorkest subsidie kreeg/krijgt (ik ben de draad kwijt). Voor mij geen gelijke monnikken trouwens! Dit zeg ik terwijl ik zelf overwegend naar popmuziek luister.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:35 schreef female81 het volgende:
Misschien zit er iemand in die band (of in de organisatie eromheen) die familie is van een van de mensen die het subsidiebeleid bepalen. Of een hele goede vriend.
Het zou me niet verbazen, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel België of Azië of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.
Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Je zou bijna al het werk van De Staat gratis downloaden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We betalen trouwens al zo'n subsidie wanneer we een lege datadrager kopen.
Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel België of Azië of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
Deze knalde afgelopen weekend op 2 uur s' nachts in Denemarken uit mijn autoradio.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
...
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
...
Ja en Armin van Buuren wereldwijd. Betekent toch ook niet dat hij subsidie nodig heeft om nog populairder te worden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.
MAM schijnt succesvol te zijn geweest in Frankrijk.
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
Af en toe kom ik wel meer succesberichten tegen van Nederlandse muziek in het buitenland.
in het geval van topsporters is het ook gokken en totale willekeurquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reëele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.
Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Limburg is ook het buitenlandquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:32 schreef Harmankardon het volgende:
André Rieu is in het buitenland echt een fenomeen.
Maar gelukkig kreeg Orkater dan weer niks...quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
ja soms zit het mee, soms zit het tegenquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar gelukkig kreeg Orkater dan weer niks...
Epica doet het ook goed in het buitenland.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel België of Azië of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
Beide moeten zichzelf kunnen bedruipen naar mijn mening. Nogmaals, ik ben een voorstander van het subsidiëren van kunst maar doe dat op het lage niveau in de breedte, kunstonderwijs toegankelijk maken, mogelijkheden vergroten voor mensen om ermee bezig te zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Jij houdt waarschijnlijk meer van muziek in het Nederlands, of niet?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:34 schreef Dawnbreaker het volgende:
Wat een kut actie, een goede rede om nooit erna te luisteren.
quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij kent die muziek blijkbaar wel?
Wat is hun bekendste liedje?
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren?
Altijd dit soort gejank met excuses waarom zus en zo niet kan. Meesten van die bands treden uberhaupt alleen int weekend op, tenzij je doorgebroken bent.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.
Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
stel je niet zo aan johquote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:18 schreef Ringo het volgende:
O wacht, ik zit hier op FOK! het land van de vleesvretende toetsenbordcowboys.
"Kunst? Mijn moeder op de breiclub, dat is kunst!"
"Cultuur? Mijn dikke reet op een strandstoel in augustus, dat is cultuur!"
Ik heb niks gezegd!
Tuurlijk, gewoon gratis naar die concerten of voorstellingen! Je hebt er als mens immers recht op!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 05:14 schreef Shivo het volgende:
Dat hele Fonds Podiumkunsten is toch een aanfluiting. Alles wat zichzelf de broek niet kan ophouden moet er of mee ophouden, of hun act als vrijwilliger gaan doen. Daar hoeft het publiek niet aan mee te betalen. Dat geldt voor Noorderslag, voor Orkater en voor de Staat.
Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen.quote:
ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 06:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen.
Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 07:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?
mijn punt was dat je je aan zit te stellen als je een hele gemoedelijke discussie binnen komt stampen met een 'ow dit is fok! dus ik moet tegen zijn en stom doen hurrrburrrdurrrrrrrrrr' ... als je zelf degene bent die stom doet is dat nog geen bewijs (of argument zoals jij dat noemtquote:Op woensdag 3 augustus 2016 07:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan?
Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.
Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:
Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.
Als je het wilt maken als muzikant dan moet je inderdaad lange dagen maken. Echter, iedereen wil het maken als muzikant. Is niets mis mee, living the dream en dergelijke. Maar niet van subsidie. De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven. Dan kun je de rest van je tijd vullen met het geven van muziekles.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.
Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Goeie analyse wat mij betreft.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.
Het is een leefwijze die totaal niet noodzakelijk is, maar muzikanten zijn nu eenmaal non-conformistische figuren die niet passen op een normale plek in de maatschappij. Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.
Gelukkig zijn er ook een paar uiterst professionele muzikanten in dit land, maar die leven gewoon van hun muziek. Die hebben ook echt geen subsidie nodig, en die staan gewoon om 8 uur 's morgens op.
De cultuursector in dit land is volkomen verrot en zit vol met mensen die geen kaas gegeten hebben van ondernemen en zaken doen. Dat allemaal onder het mom van "cultuur is ook dingen doen die commercieel niet vatbaar zijn". Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Het wordt door veel podia en instellingen echter tot kunst verheven om dat excuus overal bij aan te dragen om de hand maar op te kunnen houden. Ben om die reden wel even klaar met de cultuursector.
Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:19 schreef Mystikvm het volgende:
De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven.
Dat dus. Ik werk ook veel met creatieve mensen zowel in de kunst als in de muziek en sta ook vaak verbaasd hoeveel die mensen werken voor weinig inkomen. Het is alleen maar goed dat hier stimuleringsfondsen voor zijn. De wereld zou er triest uit zien zonder kunst of muziek.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.
Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Het gebrek aan ondernemerschap is het grote probleem van die sector. Men is zo gewend dat ze subsidie krijgen dat de noodzaak om ondernemend te zijn er ook niet is.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler
Hoeveel moet je als muzikant dan verdienen om te kunnen leven, denk jij? En dan heb ik het hier over mensen die popmuziek maken. Niet over mensen die uren per dag moeten repeteren om een klassiek stuk minutieus uit te voeren. Die behoren subsidie te krijgen omdat het bittere noodzaak is voor de arbeidsuren die ze er in steken. De popmuzikanten kunnen, voor zover ik dat vanuit mijn praktijkervaring kan beoordelen, echt nog wel op een andere manier aan hun geld komen náást hun muzikale activiteiten.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn.![]()
De rant naar de poppodia gaan niet over deze subsidie, en als ik hoor hoe de financiering van de gemiddelde zaal gaat dan zitten er kortzichtige economen te rekenen en kun je als zaal eigenlijk alleen nog maar bands boeken als je 80% bezetting van je zaal hebt, ook al ben je dan maar 4* per maand open, dat was niet helemaal de bedoeling in mijn optiek daarom vind er ook steeds meer een verschraling van het aanbod plaats.
Op Noorderslag wordt op de seminars ook alleen maar gebakken lucht verkocht. Het gaat heel weinig over het ophouden van de eigen broek, en heel veel over nieuwe hobbyprojectjes met subsidiegeld.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler
Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:58 schreef ems. het volgende:
Ik gun iedereen z'n centjes maar ik kan geen enkele valide reden bedenken waarom een popgroepje subsidie zou moeten krijgen. Als ze het goed doen krijgen ze immers vanzelf centjes.
Nou laten we eens gek doen een modaal inkomen. Dus bruto 33.000 euro per jaar. Dan komen daar nog verzekeringen vervoer, overnachtingen en andere ongein bij per muzikant moet je dus ongeveer 65.000 euro omzet draaien, 5 mensen in de band, manager erbij dus 6* 65.000 = 390.000 euro omzet per jaar draaien met de band om ervan te kunnen leven. 100 optredens per jaar, 3900 per optreden......quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:39 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Hoeveel moet je als muzikant dan verdienen om te kunnen leven, denk jij?
Voor een fulltime salaris ja. Maar is het nu echt noodzakelijk dat een band 100% professioneel is? Zou de band stoppen met bestaan als ze niet kunnen leven van enkel hun muziek? Dat denk ik niet. Het is in de eerste plaats hun hobby. Geen enkele reden om er van te willen leven dankzij subsidies.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 10:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Nou laten we eens gek doen een modaal inkomen. Dus bruto 33.000 euro per jaar. Dan komen daar nog verzekeringen vervoer, overnachtingen en andere ongein bij per muzikant moet je dus ongeveer 65.000 euro omzet draaien, 5 mensen in de band, manager erbij dus 6* 65.000 = 390.000 euro omzet per jaar draaien met de band om ervan te kunnen leven. 100 optredens per jaar, 3900 per optreden......
Dit.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 07:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Het toont goed de onzin van subsidies aan, het belonen van mensen die goed zijn in het aanvragen.
Dat is tegenwoordig een geaccepteerd ambacht. Er bestaan ontzettend veel bedrijfjes met als enige activiteit (en bestaansrecht) lekker subsidies peuren met goed doorwrocht ambtenaren-gelul en bedel-bladiebla. Om de inhoud gaat het vaak niet, het gaat vooral om hoe goed je de bureaucratische pennenlikkertjes naar de oren kan praten en om de tuin kan leiden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie![]()
Dat en daar draait dit achterlijke systeem om.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie![]()
ja van je hobby je werk maken klinkt heel leuk en als het ook maar een beetje lukt is het ook heel leuk maar men vergeet vaak dat je hobby dan daadwerkelijk je werk isquote:Op woensdag 3 augustus 2016 10:08 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Voor een fulltime salaris ja. Maar is het nu echt noodzakelijk dat een band 100% professioneel is? Zou de band stoppen met bestaan als ze niet kunnen leven van enkel hun muziek? Dat denk ik niet. Het is in de eerste plaats hun hobby. Geen enkele reden om er van te willen leven dankzij subsidies.
EDIT: Er zitten ook veel dingen bij die niet noodzakelijk zijn. Bands uit Nederland zie ik maar zelden overnachten in een hotel. Die rijden gewoon naar huis. Een overnachting zie ik dan ook als luxe. Vervoer gaat vaak gewoon met eigen auto of een brak busje. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn verzekeringen betaal ik gewoon van mijn salaris, dat zijn niet extra onkosten.
het risico is dat ze mensen die mogelijk beter zijn van de markt af concurreren omdat die wel geld moeten verdienen om te kunnen etenquote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
Dat dan weer wel, als er dan toch uitgedeeld wordt uit de grote belastinggeld pot, dan moet je ook geen onderscheid maken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
dus met subsidie geen winstbejag? Dacht het niet. en verder als je geen gitaar kan kopen en je krijgt een gesubsidieerde gitaar ofzow, dan geloof ik dat nog Maar HALLO heb je gezien om hoeveel geld het gaat > we hebben het over een bandje he, geen zeldzaam iets dat verloren dreigt te gaan. Dus ik snap waar jij aan denkt maar ik zie dat in dit geval toch heel anders.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht isquote:Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.
Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Ik ben het heel erg oneens met de schrijver. Eens met de notie dat popmuziek niet veel geld oplevert, dat wel. Maar ik ben het er niet mee eens dat het geld op zou móeten leveren. Dat een popmuzikant 24/7 met muziek bezig moet zijn is een door de popmuzikant zelf geconstrueerde fabel. Door maar heel lang en heel hard vol te houden dat het écht noodzakelijk is, creëren ze zelf de illusie dat het niet anders kan.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:
[..]
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is
Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.
Gisteren ontstond er enige ophef toen bekend werd dat het Fonds voor de Podiumkunsten een vierjarige subsidie van in totaal ruim één miljoen toegekend heeft aan De Staat, één van Nederlands succesvolste bands. Belachelijk, zo klonk het direct op Twitter en Facebook. Waarom heeft een succesvolle band in godsnaam zoveel staatssteun nodig? Willen ze op vakantie naar de Malediven of zo? En dan nog: daar verdienen ze toch meer dan genoeg geld voor?
Meteen laaide ook de aloude discussie op over de samenhang tussen subsidies en kwaliteit van kunst. Een flink aantal mensen is en blijft van mening dat kunst zichzelf moet bedruipen: als het geen geld oplevert, dan zal het wel niet goed genoeg zijn. Die discussie wil ik hier niet voeren, daar is een andere plaats en tijd voor. Waar ik het hier over wil hebben is dat veel mensen vallen over het feit dat een popartiest subsidie krijgt. Gek genoeg lijkt men er inmiddels wel een beetje aan gewend dat orkesten en theatergezelschappen niet kunnen bestaan zonder subsidiekraan, maar popmuzikanten worden gezien als commerciële ondernemers, die prima hun eigen broek op kunnen houden. En trouwens: woonde Prince niet op een enorm landgoed?
Nauwelijks rondkomen
Laat me allereerst de mythe doorprikken dat popmuziek een kunstvorm is waar je wél rijk van wordt. Dat is – in Nederland althans – slechts voor een eenzame enkeling weggelegd. Het gros van de bands die je in het nationale popcircuit ziet en hoort, kunnen niet of nauwelijks rondkomen van de opbrengsten van cd-verkoop en tours. En ja: dat zijn bands die in de Melkweg spelen. Of in de Tivoli.
Hoe komt dat? Ik zal proberen het kort te houden. Eerst de inkomsten. De opbrengsten uit cd-verkoop lopen al jaren terug, dat is geen nieuws. Spotify brengt langzaam maar zeker iets op, maar het kan nog lang niet tippen aan wat fysieke verkoop ooit binnenbracht. De gages in het clubcircuit zijn over het algemeen ook niet om over naar huis te schrijven: popzalen geven het gros van hun budget uit aan grote (buitenlandse) acts om publiek te trekken, en zijn veel geld kwijt aan personeel en onderhoud. Voor Nederlandse bands blijft er over het algemeen niet veel over.
Dan de uitgaven. Als band draag je je eigen productiekosten. Wanneer je optreedt, moet je je gage verdelen onder de bandleden, je geluidstechnicus, lichttechnicus en tourmanager. Dan moet er nog een bus (of twee) gehuurd worden om al je zooi te verplaatsen. Wanneer je in het buitenland tourt zijn die kosten nog een stuk hoger, omdat er hotels geboekt moeten worden, vluchten moeten worden betaald, instrumenten moeten worden gehuurd, etcetera. Mocht je al iets overhouden aan een tour, dan moet je dat investeren in het schrijven en opnemen van je volgende plaat. Huh, dat betaalt je platenlabel toch? Dat is allang niet meer zo. Labels verdienen ook steeds minder geld, en doorgaans dien je als popmuzikant zelf (een groot deel van) je studiokosten te betalen. Da’s veel. En dan heb je nog niet eens salaris in de periode dat je nummers schrijft of aan het repeteren bent.
Daarvoor is subsidie!
Goed. Ik wil niet klagen, maar het is dus geen vetpot, die muziekindustrie. Dat is op zich niet erg, maar wanneer je een keer een tour wil neerzetten die niet in alle haast in elkaar is geflanst, of waarvoor je alleen in de avonduren tussendoor hebt kunnen repeteren omdat alle bandleden nog een bijbaantje hebben, dan zul je ergens geld vandaan moeten halen. Hetzelfde geldt wanneer je een show wil neerzetten waarin iets meer gebeurt dan alleen vier muzikanten die op hun instrument spelen. Wil je bijvoorbeeld toffe projecties gebruiken, kleding laten ontwerpen, een interessante lichtshow: het kost geld. Een normale clubtour is al nauwelijks te financieren, laat staan wanneer je iets wil doen dat boven de rest uitsteekt. En juist daar is subsidie voor: om ervoor te zorgen dat kunstenaars de ruimte krijgen om dingen te maken die écht goed en interessant zijn.
Dan is er nog de vraag waarom alleen De Staat een meerjarige subsidie krijgt, en geen enkele andere band. Kan dat geld niet beter verdeeld worden? Daar zou over gediscussieerd kunnen worden, maar het geld zou alleen verdeeld kunnen worden als er andere popartiesten waren die een aanvraag hadden ingediend. Dat is niet het geval. Hoe komt dat? Heel lang hebben fondsen en popmuziek niet veel met elkaar van doen gehad. Popmuzikanten hadden weinig kennis van zaken wat subsidies betreft, wisten vaak niet eens dat je die kon aanvragen. Anderzijds was er bij de fondsen weinig expertise: binnen de commissies zaten weinig of geen leden die uit het popveld kwamen. Pas heel recent is daar verandering in gekomen. De fondsen hebben te kennen gegeven dat ze er ook voor popmuzikanten willen zijn, en popartiesten zijn op hun beurt langzaam maar zeker begonnen met het indienen van aanvragen.
Zo’n aanvraag indienen is niet niks: het vereist een gedegen inzicht in artistieke processen, zelfreflectie, kennis van het ‘subsidiejargon’, en enig schrijftalent. Veel klassieke muziek- en theaterinstellingen hebben decennialange ervaring met dit soort aanvragen. Popmuzikanten hebben die ervaring nog niet. De Staat heeft in die zin een pioniersfunctie: ze is de eerste popact die erin slaagt een gedegen meerjarenplan te schrijven dat gehonoreerd wordt – en waarvan ongetwijfeld mooie dingen gemaakt gaan worden – en zo de weg bereidt voor andere popmuzikanten. Ik voorzie een mooie toekomst vol interessante shows van uiteenlopende acts.
Geen Graceland
We zijn er nog lang niet. Nu krijgen popmuzikanten vaak alleen projectsubsidies voor samenwerkingsverbanden met kunstenaars uit andere disciplines. Het zou mooi zijn als fondsen popmuziek op zijn eigen merites gaat beoordelen, en ook op die manier gaat financieren. Een popartiest hoeft wat mij betreft niet per se samen te werken met een videokunstenaar om in aanmerking te komen voor een subsidie: als hij/zij fantastische liedjes schrijft en daar tijd en ruimte voor nodig heeft, dan zou dat ook voldoende moeten zijn.
Kortom: De Staat is geen band die lekker gaat uitpuffen op de Malediven op kosten van de staat (see what I did there?): het is een band die de weg vrijmaakt voor andere popartiesten om aanspraak te maken op gelden die bedoeld zijn voor alle kunstdisciplines, dus ook popmuziek.
Pop is net zomin zelfvoorzienend als een klassiek orkest, alleen lijkt het grote publiek soms nog te leven in de tijden van Elvis en Graceland. Die zijn inmiddels al een tijdje voorbij.
https://www.vn.nl/waarom-die-subsidie-voor-de-staat-wel-terecht/
Zoals ik al zei, het is een fabel dat goede muziek niet meer gemaakt zou worden of niet meer op het podium te zien is als de subsidies op popmuziek verdwijnen, of op z'n minst iets meer met de realiteit van doen krijgen. Misschien maakt een band minder CD's of treden ze minder vaak op omdat er naast gewoon gewerkt moet worden. Maar het is echt quatsch dat er geen kwaliteit meer gemaakt kan worden omdat er geen subsidie voor is.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:29 schreef traveljunky het volgende:
ben ook van mening dat als je goed bent, er wel komt. En heb je minder mazzel, dan voor jou 100 anderen. Serieus, er is of dreigt toch geen gebrek aan goede popmuziek waardoor dit te rechtvaardigen valt?
Waarom moet dit dan weer met overheidsgeld/stimuleringsfondsen ?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:34 schreef bloodymary1 het volgende:
Het is alleen maar goed dat hier stimuleringsfondsen voor zijn. De wereld zou er triest uit zien zonder kunst of muziek.
de fabel is dat het moet, het moet niet je moet het willenquote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:24 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben het heel erg oneens met de schrijver. Eens met de notie dat popmuziek niet veel geld oplevert, dat wel. Maar ik ben het er niet mee eens dat het geld op zou móeten leveren. Dat een popmuzikant 24/7 met muziek bezig moet zijn is een door de popmuzikant zelf geconstrueerde fabel. Door maar heel lang en heel hard vol te houden dat het écht noodzakelijk is, creëren ze zelf de illusie dat het niet anders kan.
Laten we alsjeblieft niet doen alsof een professionele popmuzikant absolute noodzaak is om fijne muziek bij de consument te brengen.
Lijkt een beetje op van die coverbandjes, als je dat goed doet is het ook dikke business.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de fabel is dat het moet, het moet niet je moet het willen
een klasgenoot van mij had op een gegeven moment geen zin meer om te werken dus is hij fulltime muziek gaan maken ... Blues, daar kan hij niet van leven dus doet hij ook Sweet Caroline op bruiloften en dat soort dingen
dat vind hij minder maar werk = werk (en oefening baart kunst en meer van dat moois)
hij krijgt 0 euro subside, en Giel Beelen zul je er nooit mee zien leuren maar hij kan wel prima rondkomen
Die mening deel ik ook. Niet van mijn belastinggeld. Overigens een verschrikkelijke kut band.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je als kunstenaar/artiest je levensonderhoud wilt verdienen met je werk moet je gewoon datgeen produceren waar mensen bereid zijn geld voor te betalen net zoals de rest van ons.
Subsidie laat mensen ook hele rare dingen doen voor geld. Vooral die zogenaamde kunstenaars die leven van subsidie. Spinnen die door een doolhof van scheermesjes laten lopen (Jan Fabre) katten die in de lucht worden gegooid (eentje blijvend kreupel) of een pindakaasvloer die de burger 30.000 euro belastinggeld kost.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:50 schreef zovty het volgende:
[..]
Ja, hehe, dat is dus precies de bedoeling om subsidie te geven. Zodat mensen eens een keer iets kunnen doen zonder winstbejag. Ook wel eens fijn voor de verandering.
Dat geld toch loskrijgen bij het bedrijfsleven zonder je ziel te verkopen aan de commercie vind ik gewoon horen bij het ondernemerschap wat je in de cultuursector totaal niet ziet.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:43 schreef Farenji het volgende:
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
heeftie ook gedaan, moet toch brood op de plank komenquote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:38 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Lijkt een beetje op van die coverbandjes, als je dat goed doet is het ook dikke business.
Natuurlijk, vooral geen werk maken waar mensen bereid zijn voor te betalen en lekker klagen over de gemenerikken die niet bereid zijn voor je werk te betalen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 11:43 schreef Farenji het volgende:
Vroeger had je als kunstenaar of artiest als je geluk had een "mecenas", aka een patroon, een rijke stinkerd die wat leuks met z'n overtollige geld wilde doen en daarom de kunst en cultuur ondersteunde. Tegenwoordig willen de rijke stinkerds vooral parasiteren, voor hun eigen belang lobbyen en belastingen ontwijken (zodat ze nog rijker worden), dus is de staat (zonder hoofdletter) zo'n beetje de enige partij waar je als kunstenaar nog op kan steunen, als je geen zin hebt om ubercommerciele shit te maken gericht op de grootste gemene deler.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |