abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164191458
Gebeurt toch al vele jaren dit soort dingen, velen hier doen net of dit iets nieuws is.

Neem dit bijvoorbeeld: http://fondspodiumkunsten(...)nland_via_snelloket/
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 02:13:43 #52
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164191750
Geld is geld, lieve menschen, en binnen is binnen.

Waarom zou een theatergroep of een kunstinstelling wel recht hebben op zo veel subsidie. En een rockband niet?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 02:18:53 #53
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164191776
O wacht, ik zit hier op FOK! het land van de vleesvretende toetsenbordcowboys.

"Kunst? Mijn moeder op de breiclub, dat is kunst!"
"Cultuur? Mijn dikke reet op een strandstoel in augustus, dat is cultuur!"

Ik heb niks gezegd!
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 02:25:02 #54
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164191812
Tweeënhalve ton per jaar, dat is niet eens genoeg voor één wanpresterende zorgbestuurder. :')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 03:38:29 #55
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164191985
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren?
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 04:40:31 #56
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_164192098
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Altijd dit soort gejank met excuses waarom zus en zo niet kan. Meesten van die bands treden uberhaupt alleen int weekend op, tenzij je doorgebroken bent.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 04:50:44 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164192121
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:18 schreef Ringo het volgende:
O wacht, ik zit hier op FOK! het land van de vleesvretende toetsenbordcowboys.

"Kunst? Mijn moeder op de breiclub, dat is kunst!"
"Cultuur? Mijn dikke reet op een strandstoel in augustus, dat is cultuur!"

Ik heb niks gezegd!
stel je niet zo aan joh :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164192150
Dat hele Fonds Podiumkunsten is toch een aanfluiting. Alles wat zichzelf de broek niet kan ophouden moet er of mee ophouden, of hun act als vrijwilliger gaan doen. Daar hoeft het publiek niet aan mee te betalen. Dat geldt voor Noorderslag, voor Orkater en voor de Staat.
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 05:28:50 #59
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_164192169
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 05:14 schreef Shivo het volgende:
Dat hele Fonds Podiumkunsten is toch een aanfluiting. Alles wat zichzelf de broek niet kan ophouden moet er of mee ophouden, of hun act als vrijwilliger gaan doen. Daar hoeft het publiek niet aan mee te betalen. Dat geldt voor Noorderslag, voor Orkater en voor de Staat.
Tuurlijk, gewoon gratis naar die concerten of voorstellingen! Je hebt er als mens immers recht op!

:').
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_164192203
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 04:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

stel je niet zo aan joh :')
Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen. _O-
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 07:07:23 #61
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164192289
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 06:26 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen. _O-
ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164192360
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 07:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?
Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan? :D
  woensdag 3 augustus 2016 @ 07:47:48 #63
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_164192437
Het toont goed de onzin van subsidies aan, het belonen van mensen die goed zijn in het aanvragen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator woensdag 3 augustus 2016 @ 08:39:26 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_164192767
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 07:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan? :D
mijn punt was dat je je aan zit te stellen als je een hele gemoedelijke discussie binnen komt stampen met een 'ow dit is fok! dus ik moet tegen zijn en stom doen hurrrburrrdurrrrrrrrrr' ... als je zelf degene bent die stom doet is dat nog geen bewijs (of argument zoals jij dat noemt _O-) dat de wereld stom is

zodra hij argumenten geeft voor of tegen dit onderwerp wil ik daar ook best op reageren :D _O- *O*

[ Bericht 8% gewijzigd door sp3c op 03-08-2016 08:45:33 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_164192875
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.

Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.

je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.

Het is een leefwijze die totaal niet noodzakelijk is, maar muzikanten zijn nu eenmaal non-conformistische figuren die niet passen op een normale plek in de maatschappij. Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.

Gelukkig zijn er ook een paar uiterst professionele muzikanten in dit land, maar die leven gewoon van hun muziek. Die hebben ook echt geen subsidie nodig, en die staan gewoon om 8 uur 's morgens op.

De cultuursector in dit land is volkomen verrot en zit vol met mensen die geen kaas gegeten hebben van ondernemen en zaken doen. Dat allemaal onder het mom van "cultuur is ook dingen doen die commercieel niet vatbaar zijn". Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Het wordt door veel podia en instellingen echter tot kunst verheven om dat excuus overal bij aan te dragen om de hand maar op te kunnen houden. Ben om die reden wel even klaar met de cultuursector.
pi_164193134
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:
Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.

Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.

Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
pi_164193313
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.

Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Als je het wilt maken als muzikant dan moet je inderdaad lange dagen maken. Echter, iedereen wil het maken als muzikant. Is niets mis mee, living the dream en dergelijke. Maar niet van subsidie. De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven. Dan kun je de rest van je tijd vullen met het geven van muziekles.

Mijn probleem met de cultuursector is dat elke muzikant roept dat het pure noodzaak is dat ze subsidie krijgen. Dat is helemaal niet zo. Dat is opvatting die ze zelf de wereld in hebben geholpen en zelf in stand houden. Het is een self-fulfilling prophecy geworden.

Dat een orkest van 80 man gesubsidieerd moet worden begrijp ik heel goed. Dat is een stuk cultuur wat op een andere manier gewoon niet aan te bieden is. Hetzelfde geldt voor musea, of de schouwburg zelf. Echter, al die poppodia die hun hand steeds maar weer ophouden zonder ook maar enig oog voor verdienmodellen of ondernemerschap te hebben zijn mij een doorn in het oog. En dan ook voor elke productie van Nederlandse bodem ook nog subsidie ontvangen. En bands op bezoek krijgen die op hun beurt ook weer gesubsidieerd worden. Voor het maken van popmuziek. Dat gaat mij toch echt te ver. De cultuur in de cultuursector is er eentje geworden van elitair doen en de hand ophouden bij de belastingbetaler om je nieuwe hippe festivalideetjes aan de man te brengen. En de overheid werkt er keihard aan mee door megalomane gebouwen voor deze instellingen neer te zetten (zie TivoliVredenburg) die niet rendabel te krijgen zijn, maar die je daardoor ook niet over de kop kunt laten gaan. Too big to fail. En er moet altijd maar weer geld bij.

Ik zet mij al jaren vrijwillig in voor de cultuursector, maar dit is iets wat me heel erg is gaan storen. Het zijn vaak echt hobbyclubjes, wars van enige vernieuwingsdrang, die het doodnormaal vinden dat er elke maand geld op hun rekening wordt gestort om maar wat aan te klooien.
pi_164193323
Kan de staat net zo goed ook maar de familie Borsato bij gaan staan, lijkt me. :')
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_164193446
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.

Het is een leefwijze die totaal niet noodzakelijk is, maar muzikanten zijn nu eenmaal non-conformistische figuren die niet passen op een normale plek in de maatschappij. Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.

Gelukkig zijn er ook een paar uiterst professionele muzikanten in dit land, maar die leven gewoon van hun muziek. Die hebben ook echt geen subsidie nodig, en die staan gewoon om 8 uur 's morgens op.

De cultuursector in dit land is volkomen verrot en zit vol met mensen die geen kaas gegeten hebben van ondernemen en zaken doen. Dat allemaal onder het mom van "cultuur is ook dingen doen die commercieel niet vatbaar zijn". Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Het wordt door veel podia en instellingen echter tot kunst verheven om dat excuus overal bij aan te dragen om de hand maar op te kunnen houden. Ben om die reden wel even klaar met de cultuursector.
Goeie analyse wat mij betreft.

Ik ken wat gasten die op hoog niveau wielrennen en tegen een profcontract aanzitten. Dat kost ook ontzettend veel tijd en levert weinig centen op. Die gasten werken er parttime naast om rond te komen.

Investeren in jezelf en niet je handje ophouden.
pi_164193498
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:19 schreef Mystikvm het volgende:
De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven.
Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn. :D

De rant naar de poppodia gaan niet over deze subsidie, en als ik hoor hoe de financiering van de gemiddelde zaal gaat dan zitten er kortzichtige economen te rekenen en kun je als zaal eigenlijk alleen nog maar bands boeken als je 80% bezetting van je zaal hebt, ook al ben je dan maar 4* per maand open, dat was niet helemaal de bedoeling in mijn optiek daarom vind er ook steeds meer een verschraling van het aanbod plaats.
pi_164193519
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler 8)7
pi_164193553
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.

Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Dat dus. Ik werk ook veel met creatieve mensen zowel in de kunst als in de muziek en sta ook vaak verbaasd hoeveel die mensen werken voor weinig inkomen. Het is alleen maar goed dat hier stimuleringsfondsen voor zijn. De wereld zou er triest uit zien zonder kunst of muziek.
pi_164193623
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler 8)7
Het gebrek aan ondernemerschap is het grote probleem van die sector. Men is zo gewend dat ze subsidie krijgen dat de noodzaak om ondernemend te zijn er ook niet is.

De elitaire houding, men vindt dat ze recht hebben op subsidie omdat wat ze doen super belangrijk is, vind ik ook behoorlijk storend.
pi_164193627
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:30 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn. :D

De rant naar de poppodia gaan niet over deze subsidie, en als ik hoor hoe de financiering van de gemiddelde zaal gaat dan zitten er kortzichtige economen te rekenen en kun je als zaal eigenlijk alleen nog maar bands boeken als je 80% bezetting van je zaal hebt, ook al ben je dan maar 4* per maand open, dat was niet helemaal de bedoeling in mijn optiek daarom vind er ook steeds meer een verschraling van het aanbod plaats.
Hoeveel moet je als muzikant dan verdienen om te kunnen leven, denk jij? En dan heb ik het hier over mensen die popmuziek maken. Niet over mensen die uren per dag moeten repeteren om een klassiek stuk minutieus uit te voeren. Die behoren subsidie te krijgen omdat het bittere noodzaak is voor de arbeidsuren die ze er in steken. De popmuzikanten kunnen, voor zover ik dat vanuit mijn praktijkervaring kan beoordelen, echt nog wel op een andere manier aan hun geld komen náást hun muzikale activiteiten.

Op het gebied van poppodia zie je een enorm overaanbod van venues. Er zijn er gewoon teveel die allemaal kunstmatig in leven gehouden worden door de gemeentes. Daardoor kan een band op veel te veel plekken terecht en ontstaat er vanzelf een situatie waarin je meer dan 75% van de zaal moet vullen om break even te draaien. Er zullen er een paar om moeten vallen, of er zullen er een paar zijn die met goede ondernemersgeest op een andere manier geld gaan maken.
pi_164193677
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler 8)7
Op Noorderslag wordt op de seminars ook alleen maar gebakken lucht verkocht. Het gaat heel weinig over het ophouden van de eigen broek, en heel veel over nieuwe hobbyprojectjes met subsidiegeld.

Begrijp me niet verkeerd, heel veel van die projectjes zijn echt heel erg leuk en een toegevoegde waarde voor het cultuuraanbod. Er zitten echt wel creatieve geesten. Alleen vind ik dat een cultuurinstelling wel iets meer reflectie aan de dag mag leggen en daarom zou de eerste vraag moeten zijn: "Hoe kan ik van zo weinig mogelijk subsidie zoveel mogelijk doen?" Die vraag wordt echter door bijna niemand gesteld in de sector.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')