twitter:lammert twitterde op dinsdag 02-08-2016 om 16:57:43De band De Staat krijgt dus ¤263.000 per jaar de komende 4 jaar. Dat is meer dan een miljoen subsidie voor commerciėle popmuziek. Hahahaha! reageer retweet
twitter:HeleenvanRoyen twitterde op dinsdag 02-08-2016 om 15:59:15De Zangeres zonder Naam kon het zonder subsidie. Maar De Staat kan niet zonder De Staat. https://t.co/mQOGR06y1V reageer retweet
De eerste ¤10K kan zo naar het subsidieaanvraagbureautje/ZZP-er die de aanvraag hebben geregeld.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:24 schreef Harmankardon het volgende:
Een mevrouw op de radio legde het eerder uit. Ze hadden simpelweg een hele goede aanvraag ingediend. Rockband als bureaucratie![]()
Op zich eens, maar zoals ik het begreep gaat het bij De Staat vooral om promotie in het buitenland en dan vraag ik me weer af waarom NL belastinggeld daaraan besteed moet worden want daar gaat de belastingbetaler geen vruchten van plukken.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Hoezo, De Staat draagt toch gewoon belasting af over de inkomsten die ze in het buitenland genereren?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:08 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Op zich eens, maar zoals ik het begreep gaat het bij De Staat vooral om promotie in het buitenland en dan vraag ik me weer af waarom NL belastinggeld daaraan besteed moet worden want daar gaat de belastingbetaler geen vruchten van plukken.
Dat is puur vanuit financieel oogmerk, ik hoop dat de subsidieverstrekker ook rekening houdt met de belangen van de belastingbetaler want die heeft geheel andere belangen dan winst en daarmee belastingafdracht van De Staat.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:10 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hoezo, De Staat draagt toch gewoon belasting af over de inkomsten die ze in het buitenland genereren?
Daar is zo'n subsidie toch niet voor. Dan zoeken ze maar wat investeerders.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reėele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.
Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren? In tegenstelling tot jou, ogenschijnlijk, ben ik een voorstander van het subsidiėren van kunst, maar subsidiėer dan muziekles, zorg ervoor dat ondergeprivilligeerde kinderen en arme mensen eveneens kunnen musiceren, stel podia beschikbaar, stimuleer het dat mensen elkaar kunnen vinden om samen te musiceren, dat soort initiatieven. Dat levert veel meer op dan wanneer je 1 bandje (of een paar bandjes) subsidiėert.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 17:50 schreef StaceySinger het volgende:
Nederlandse rockband destaat krijgt jaarlijks ruim 2,5 ton subsidie
[ afbeelding ]
Ben jij het in grote lijnen eens met wat ik hier stel?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:07 schreef Hexagon het volgende:
Ik hoop dat er een goed verhaal voor die subsidie is.
Jij kent die muziek blijkbaar wel?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:31 schreef xpompompomx het volgende:
Ze gaan maar geld bij Bono. Met hun kutmuziek.
Dat is mogelijk maar het zou me ook niet verbazen als het het beleid is om wat bandjes te subsidiėren zoals bijvoorbeeld het Metropoolorkest subsidie kreeg/krijgt (ik ben de draad kwijt). Voor mij geen gelijke monnikken trouwens! Dit zeg ik terwijl ik zelf overwegend naar popmuziek luister.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:35 schreef female81 het volgende:
Misschien zit er iemand in die band (of in de organisatie eromheen) die familie is van een van de mensen die het subsidiebeleid bepalen. Of een hele goede vriend.
Het zou me niet verbazen, zo zit de wereld nou eenmaal in elkaar.
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel Belgiė of Aziė of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reėele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.
Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Je zou bijna al het werk van De Staat gratis downloaden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We betalen trouwens al zo'n subsidie wanneer we een lege datadrager kopen.
Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel Belgiė of Aziė of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
Deze knalde afgelopen weekend op 2 uur s' nachts in Denemarken uit mijn autoradio.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
...
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
...
Ja en Armin van Buuren wereldwijd. Betekent toch ook niet dat hij subsidie nodig heeft om nog populairder te worden.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.
MAM schijnt succesvol te zijn geweest in Frankrijk.
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
Af en toe kom ik wel meer succesberichten tegen van Nederlandse muziek in het buitenland.
in het geval van topsporters is het ook gokken en totale willekeurquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:22 schreef JoPiDo het volgende:
Stel dat ze doorbreken in het buitenland (waar bij deze band nog best een reėele kans op is) en wereldwijd kunnen gaan touren en geld binnenharken, dan kan die miljoen nog best een goede investering. Niet alleen qua geld, maar ook om Nederland op de kaart te zetten. Net zoals een aantal Nederlandse dj's; als een miljoen subsidie voor bijvoorbeeld Martin Garrix net dat duwtje was geweest om door te breken, dan kun je dat best verantwoorden. Op dezelfde manier als topsporters worden begeleid om hogerop te komen.
Maar in dit geval is het gokken en totale willekeur; er zijn nog honderden bands in Nederland die potentie hebben, maar die krijgen geen subsidie. En er zijn al honderden gesubsidieerde stichtingen en poppodia die het nodige faciliteren om je muzikale talenten verder te ontwikkelen. Best belachelijk dus.
Limburg is ook het buitenlandquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 20:32 schreef Harmankardon het volgende:
André Rieu is in het buitenland echt een fenomeen.
Maar gelukkig kreeg Orkater dan weer niks...quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
ja soms zit het mee, soms zit het tegenquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 21:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar gelukkig kreeg Orkater dan weer niks...
Epica doet het ook goed in het buitenland.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Leuk beredeneerd maar hoeveel Nederlandse bandjes/artiesten zijn de afgelopen 30 jaar doorgebroken in het buitenland (minstens heel Europa en bij voorkeur ook in de USA, niet enkel Belgiė of Aziė of zo)? Uit mijn hoofd kom ik uit op 3 waarvan 1 2 hits had in de USA.
Beide moeten zichzelf kunnen bedruipen naar mijn mening. Nogmaals, ik ben een voorstander van het subsidiėren van kunst maar doe dat op het lage niveau in de breedte, kunstonderwijs toegankelijk maken, mogelijkheden vergroten voor mensen om ermee bezig te zijn.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 18:46 schreef sp3c het volgende:
beetje onzin dat er uberhaupt subsidies worden gegeven voor dit soort dingen maar als we het dan toch doen dan vind ik dat een rockgroep (de Staat) net zo goed mee moet kunnen dingen als een theatergroep (Orkater)
Jij houdt waarschijnlijk meer van muziek in het Nederlands, of niet?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:34 schreef Dawnbreaker het volgende:
Wat een kut actie, een goede rede om nooit erna te luisteren.
quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij kent die muziek blijkbaar wel?
Wat is hun bekendste liedje?
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 19:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tja, als het goed genoeg is dan kopen mensen het toch wel? Wat is er mis mee als die jongens een normale baan hebben en in hun vrije tijd musiceren?
Altijd dit soort gejank met excuses waarom zus en zo niet kan. Meesten van die bands treden uberhaupt alleen int weekend op, tenzij je doorgebroken bent.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.
Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
stel je niet zo aan johquote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:18 schreef Ringo het volgende:
O wacht, ik zit hier op FOK! het land van de vleesvretende toetsenbordcowboys.
"Kunst? Mijn moeder op de breiclub, dat is kunst!"
"Cultuur? Mijn dikke reet op een strandstoel in augustus, dat is cultuur!"
Ik heb niks gezegd!
Tuurlijk, gewoon gratis naar die concerten of voorstellingen! Je hebt er als mens immers recht op!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 05:14 schreef Shivo het volgende:
Dat hele Fonds Podiumkunsten is toch een aanfluiting. Alles wat zichzelf de broek niet kan ophouden moet er of mee ophouden, of hun act als vrijwilliger gaan doen. Daar hoeft het publiek niet aan mee te betalen. Dat geldt voor Noorderslag, voor Orkater en voor de Staat.
Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen.quote:
ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 06:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat kunnen je dan net zo goed ook tegen veel van de mensen die ageren tegen deze subsidie zeggen.
Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan?quote:Op woensdag 3 augustus 2016 07:07 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik kan het ook tegen mijn moeder zeggen, wat is je punt?
mijn punt was dat je je aan zit te stellen als je een hele gemoedelijke discussie binnen komt stampen met een 'ow dit is fok! dus ik moet tegen zijn en stom doen hurrrburrrdurrrrrrrrrr' ... als je zelf degene bent die stom doet is dat nog geen bewijs (of argument zoals jij dat noemtquote:Op woensdag 3 augustus 2016 07:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus wat is je punt met die loze opmerking naar Ringo toe, was het te moeilijk om inhoudelijk op de argumenten in te gaan?
Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Even buitenom of De Staat dit nu meer toekomt dan een ander, maar deze redenering zie ik wel vaker, maar is een beetje krom.
Als jij 's avonds naar een bandje gaat kijken, is 't niet zo dat die band net daarvoor aangekomen is bij de venue en tot 5 uur hebben kunnen werken.
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue, waarschijnlijk aan de andere kant van 't land, voor die rijstijd al je spullen opgehaald en ingeladen hebben, dus voordat de middag begint ben je al voor je optreden bezig. Uitgaande van een 9 to 5 job ben je alleen de 1e 2 uur aanwezig op je 'normale werk'. En bij de gemiddelde band compenseert je gage echt niet je gemiste uren, want meestal gaat 't toch in de bandpot. Daarom is in een bandje spelen eigenlijk alleen te doen als je óf studeert óf in meerdere bands speelt (en je kunt daarvan leven) óf je bent doorgebroken en je kunt ervan leven.
Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:
Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.
Als je het wilt maken als muzikant dan moet je inderdaad lange dagen maken. Echter, iedereen wil het maken als muzikant. Is niets mis mee, living the dream en dergelijke. Maar niet van subsidie. De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven. Dan kun je de rest van je tijd vullen met het geven van muziekles.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.
Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Goeie analyse wat mij betreft.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 08:48 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Ik ben al heel wat jaartjes betrokken bij de sector, en wat jij hier schetst is vooral een werkwijze die de sector aan zichzelf heeft opgelegd. De muzikanten zijn vooral goed in zich opstellen als de gekwelde kunstenaar, die tot 12 uur in bed moet blijven liggen omdat dat hun creativiteit ten goede zou komen.
Het is een leefwijze die totaal niet noodzakelijk is, maar muzikanten zijn nu eenmaal non-conformistische figuren die niet passen op een normale plek in de maatschappij. Dikke prima natuurlijk, maar het is dus echt niet onmogelijk om daarnaast nog een baan te hebben. De meesten willen liever Jett Rebel uithangen en moeilijk doen.
Gelukkig zijn er ook een paar uiterst professionele muzikanten in dit land, maar die leven gewoon van hun muziek. Die hebben ook echt geen subsidie nodig, en die staan gewoon om 8 uur 's morgens op.
De cultuursector in dit land is volkomen verrot en zit vol met mensen die geen kaas gegeten hebben van ondernemen en zaken doen. Dat allemaal onder het mom van "cultuur is ook dingen doen die commercieel niet vatbaar zijn". Dat is maar tot op zekere hoogte waar. Het wordt door veel podia en instellingen echter tot kunst verheven om dat excuus overal bij aan te dragen om de hand maar op te kunnen houden. Ben om die reden wel even klaar met de cultuursector.
Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:19 schreef Mystikvm het volgende:
De meeste muzikanten treden alleen in het weekend op. Als je ook doordeweeks optredens kunt regelen, kun je er al snel van leven.
Dat dus. Ik werk ook veel met creatieve mensen zowel in de kunst als in de muziek en sta ook vaak verbaasd hoeveel die mensen werken voor weinig inkomen. Het is alleen maar goed dat hier stimuleringsfondsen voor zijn. De wereld zou er triest uit zien zonder kunst of muziek.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is voor velen niet niet goed mogelijk om dit te combineren met de meeste banen want veel banen zijn nogal star en als de muzikant flexibel weer eens vrij moet zijn en dan wat uren op een ander tijd wil inhalen is dat bij de meeste werkgevers niet mogelijk.
Op mijn werk, werkt ook iemand die drumt bij een subtop band die wel een paar keer op lowlands gestaan hebben, nederlandse tours doen, maar helaas voor hem halen ze met de band net niet genoeg omzet om fulltime van te leven maar als ik kijk naar de bizarre dagen die hij maakt vraag ik me nog steeds af waar hij de energie vandaan haalt.
Het gebrek aan ondernemerschap is het grote probleem van die sector. Men is zo gewend dat ze subsidie krijgen dat de noodzaak om ondernemend te zijn er ook niet is.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler
Hoeveel moet je als muzikant dan verdienen om te kunnen leven, denk jij? En dan heb ik het hier over mensen die popmuziek maken. Niet over mensen die uren per dag moeten repeteren om een klassiek stuk minutieus uit te voeren. Die behoren subsidie te krijgen omdat het bittere noodzaak is voor de arbeidsuren die ze er in steken. De popmuzikanten kunnen, voor zover ik dat vanuit mijn praktijkervaring kan beoordelen, echt nog wel op een andere manier aan hun geld komen nįįst hun muzikale activiteiten.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet of je moet al gages van enkele duizend euros per optreden krijgen (dat zijn maar enkele bands in NL) of een 1 mans band zijn.![]()
De rant naar de poppodia gaan niet over deze subsidie, en als ik hoor hoe de financiering van de gemiddelde zaal gaat dan zitten er kortzichtige economen te rekenen en kun je als zaal eigenlijk alleen nog maar bands boeken als je 80% bezetting van je zaal hebt, ook al ben je dan maar 4* per maand open, dat was niet helemaal de bedoeling in mijn optiek daarom vind er ook steeds meer een verschraling van het aanbod plaats.
Op Noorderslag wordt op de seminars ook alleen maar gebakken lucht verkocht. Het gaat heel weinig over het ophouden van de eigen broek, en heel veel over nieuwe hobbyprojectjes met subsidiegeld.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:32 schreef Harmankardon het volgende:
Die kerel van Noorderslag was ook op de radio, vond ik echt schokkend hoe weinig ondernemerschap daar in zit. Het verdienmodel is altijd subsidie geweest. En hij maar vertellen hoe belangrijk Noorderslag is voor andere festivals want er kwamen wel 400 festivaldirecteuren van over de hele wereld naar Groningen om daar bands in te kopen, maar ondertussen wel afhankelijk zijn van de NL belastingbetaler
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |