abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164197497
Het is baggermuziek en de subsidie idiotie. Maar ik wens ze er veel succes mee. Ik hoop dat dit voorval zorgt dat niemand meer naar die muziek gaat luisteren. Het is mij wel een miljoen belastinggeld waard om nooit meer met ze te worden geconfronteerd.
pi_164197514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

He jij stelde de vraag hoeveel je moet verdienen om te kunnen leven, nou ik beantwoorde de vraag met een goede schatting wat je als ZZP'ers kwijt zal zijn om een modaal inkomen met een band van 5 leden te hebben, en dan begin je daarna over hobby projecten en de vraag of je 100% professioneel moet zijn.. :')

En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?

Even een gewetens vraag aan al die mensen die hier tegen subsidie zijn hoeveel legaal zelf aangeschafte muziek hebben jullie en hoeveel "kopieen". Ik durf te wedden dat het merendeel veel illegaal heeft maar dat niet weg wil gooien maar dan wel huilen hier over zogenaamd onterechte subsidies. Stelletje hypocriete mensen. :D
Man, jij komt met een jaarlijkse omzet van 69000 per persoon die nodig is, om uiteindelijk 33000 bruto p.p. over te houden. Je bent muzikant, geen winkel met een complete inventaris. Nogal logisch dat ik mij dan af ga vragen of je in dat geval wel echt 100% muzikant moet zijn, en of je er niet nog wat naast moet doen.

En als je moet overnachten, dan kun je een overnachting regelen bij je boeking. Dat is gewoon te regelen, moet je over onderhandelen. En anders moet je die opoffering gewoon maken, of niet in Groningen optreden als je uit Eindhoven komt. Geen enkele reden om zelf gesubsidieerd te worden.

Ik heb zelf overigens gewoon Spotify (net als zoveel anderen die wel professional in de sector zijn) en ga een paar keer per maand naar een concert waar ik gewoon voor mijn ticket betaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mystikvm op 03-08-2016 13:11:50 ]
pi_164197671
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar wat doe je nou bij die popzaal. Uitsmijter toch?
Waar haal je dat nou vandaan? Ik zeg toch dat ik in de productie werk? Dus dat zijn alle faciliteiten die komen kijken bij een avondje muziek. Techniek, horeca, etc.

De meeste zalen huren hun uitsmijters gewoon in, daar ga je geen vrijwilliger neerzetten.
pi_164197720
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Waar haal je dat nou vandaan? Ik zeg toch dat ik in de productie werk? Dus dat zijn alle faciliteiten die komen kijken bij een avondje muziek. Techniek, horeca, etc.

De meeste zalen huren hun uitsmijters gewoon in, daar ga je geen vrijwilliger neerzetten.
Je zei dat je het naast je fulltime baan deed. Vandaar dat ik daar benieuwd naar was. En ik begreep dat je fulltime baan in de produktie was, zo leek het er te staan. Dus ik dat dat je in een fabriek werkte fulltime en daarnaast af en toe 's avonds bij een popzaal.
pi_164197783
Ik had dus nog nooit van De Staat gehoord, dus dat heb ik net even opgezet.

De oude Arctic Monkeys zijn getrouwd met Baskerville! O+
Your opinion of me is none of my business.
pi_164197822
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:13 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Je zei dat je het naast je fulltime baan deed. Vandaar dat ik daar benieuwd naar was. En ik begreep dat je fulltime baan in de produktie was, zo leek het er te staan. Dus ik dat dat je in een fabriek werkte fulltime en daarnaast af en toe 's avonds bij een popzaal.
Haha, nee, zo is het niet. Ik heb gewoon een kantoorfunctie. In het weekend bij een popzaal, voor twee bier en een lauwe frikandel, omdat ik het hartstikke leuk vind.

Het is overigens echt niet zo dat ik het vak van popmuzikant wil bagatelliseren. Als ik om 3 uur 's middags aan mijn shift begin, zitten zij ook al in de auto nadat ze een dag eerder hetzelfde hebben gedaan. Maar de meeste bandjes komen niet met een manager, twee roadies en twee techs. Die komen met eigen auto, slepen hun eigen spullen en hebben een geluidstech die soms wat van de gage krijgt, soms niet. Die staan uit pure liefde te spelen, en hopen op een doorbraak. Die spelen die avond niet om zoveel mogelijk geld te verdienen, maar om naam te maken. Ik zie dan ook niet waarom ze persoonlijk gesubsidieerd moeten worden, als de zalen waarin ze spelen al vrijwel helemaal betaald zijn door subsidies. Ze krijgen al goed materiaal om zo goed mogelijk voor de dag te komen.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:18:14 #132
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_164197847
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:04 schreef VEM2012 het volgende:
Het is baggermuziek en de subsidie idiotie. Maar ik wens ze er veel succes mee. Ik hoop dat dit voorval zorgt dat niemand meer naar die muziek gaat luisteren. Het is mij wel een miljoen belastinggeld waard om nooit meer met ze te worden geconfronteerd.
Kom, niet zo zuur.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:20:43 #133
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_164197915
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:01 schreef LXIV het volgende:
Door het verstrekken van subsidies kan de staat -indirect- controle blijven uitoefenen op de media en de kunsten. Logisch dat de staat dit doet. Voor een 'paar centen' de cultuur in je zak. Hitler deed het ook!
Toch wel knap van De Staat, als bandje de media en kunsten onder controle houden.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_164198409
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:31 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik werk al 10 jaar in een poppodium. Ik weet heel goed wat er bij komt kijken, ik weet heel goed wat een bandje kost, en ik weet heel goed wat er voor nodig is om een optreden in goede banen te leiden. Ik sluit al 10 jaar de deur om half drie 's nachts, als de band weg is na de hele koelkast leeg te hebben gezopen en ik doe dit al 10 jaar naast mijn eigen fulltime baan.

Geloof mij maar als ik zeg dat die hele opvatting dat het pure noodzaak is om 24/7 muzikant te zijn volkomen onzinnig is. Zoveel bandjes die ik heb zien komen waarvan de bandleden gewoon bijverdienen en er een baan naast hebben, en die uit pure liefde voor de muziek 's avonds een potje komen spelen. Geen eigen geluidstechs, of eentje die het ook vrijwillig doet, en licht geregeld door de zaal.
Ik zeg ook niet dat het altijd noodzaak is, zelf heb ik ook jarenlang met ontzettend veel plezier lekker aangehobby'd in allerlei bandjes. Daar heb ik echt niks aan verdiend, heeft alleen maar geld en heel veel tijd gekost, maar een lol dat ik heb gehad, ik zou het zo weer doen. Dat kan nu echter niet meer zo makkelijk, ben geen student meer, heb veel minder vrije tijd. Wel meer geld; omdat ik uiteindelijk toch gewoon gekozen heb voor een baan waar ik wel geld mee kon verdienen. In het vak waar ik nu zit (software development) kan je ook best lekker aanhobbyen, fijn apps maken voor jezelf en voor vrienden, apps waar je weinig of niks aan verdient, gewoon omdat het kan en omdat je het leuk vindt. Maar om de een of andere reden word je dan een beetje raar aangekeken... mensen die alleen hobbymatig dat werk doen (en er ook echt goed in zijn) zijn vrij zeldzaam. Je kan het ook voor bedrijven gaan doen en flink cashen, als je het goed doet. Maar in de muziek (of andere kunsten) wordt bijna van je verwacht dat je het voor niks doet, ook als je de sterren van de hemel speelt en superveel talent hebt. "Het is toch je hobby? Waarom wil je ervoor betaald worden?" Nou, misschien omdat het meer dan een hobby is... Omdat je ook wel eens wat wil professionaliseren, omdat je je vak serieus neemt en je het boven het amateur-niveau wil tillen. En omdat de schoorsteen ook gewoon moet roken...
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:47:30 #135
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_164198509
Gelukkig valt 23 miljoen nog mee maar ik krijg toch een beetje de kriebels van dit soort wedstrijdjes wie het best het formulier kan invullen :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_164198522
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:42 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het altijd noodzaak is, zelf heb ik ook jarenlang met ontzettend veel plezier lekker aangehobby'd in allerlei bandjes. Daar heb ik echt niks aan verdiend, heeft alleen maar geld en heel veel tijd gekost, maar een lol dat ik heb gehad, ik zou het zo weer doen. Dat kan nu echter niet meer zo makkelijk, ben geen student meer, heb veel minder vrije tijd. Wel meer geld; omdat ik uiteindelijk toch gewoon gekozen heb voor een baan waar ik wel geld mee kon verdienen. In het vak waar ik nu zit (software development) kan je ook best lekker aanhobbyen, fijn apps maken voor jezelf en voor vrienden, apps waar je weinig of niks aan verdient, gewoon omdat het kan en omdat je het leuk vindt. Maar om de een of andere reden word je dan een beetje raar aangekeken... mensen die alleen hobbymatig dat werk doen (en er ook echt goed in zijn) zijn vrij zeldzaam. Je kan het ook voor bedrijven gaan doen en flink cashen, als je het goed doet. Maar in de muziek (of andere kunsten) wordt bijna van je verwacht dat je het voor niks doet, ook als je de sterren van de hemel speelt en superveel talent hebt. "Het is toch je hobby? Waarom wil je ervoor betaald worden?" Nou, misschien omdat het meer dan een hobby is... Omdat je ook wel eens wat wil professionaliseren, omdat je je vak serieus neemt en je het boven het amateur-niveau wil tillen. En omdat de schoorsteen ook gewoon moet roken...
Ik heb ook echt geen probleem met bands die betaald willen worden, of er van willen kunnen leven. Ik gun iedereen dat. Ik zie alleen niet zo goed waarom een band daar subsidie voor aan zou willen vragen in plaats van het zelf bij elkaar te verdienen. Elke band begint toch als hobbyproject? Slechts enkelen kunnen er helemaal van leven, maar is dat zo erg? Ik snap niet zo goed waarom we zouden willen dat meer muzikanten er van moeten kunnen leven door dat dan maar te gaan betalen van subsidiegeld. Juist terwijl bijna alle venues al draaien op subsidies.

Faciliteiten moet je subsidiėren. Zo zou je ook kunnen denken over het subsidiėren van de opnamestudio's. Ik vind alleen niet dat je bands en popmuzikanten zelf moet gaan subsidiėren, omdat dat een perverse prikkel is.

EDIT: Kort gezegd ben ik van mening dat alles wat kunst naar de mensen toe brengt gesubsidieerd zou moeten kunnen worden. De kunstenaar zelf, daar zie ik geen reden toe. Het is in de eerste plaats liefhebberij.
pi_164198597
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 18:03 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Alles draait om De Staat

[ afbeelding ]
deze mensen kun je achteruit en vooruit zien lopen :o
compact en kleverig.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 13:57:27 #138
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164198758
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:47 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik heb ook echt geen probleem met bands die betaald willen worden, of er van willen kunnen leven. Ik gun iedereen dat. Ik zie alleen niet zo goed waarom een band daar subsidie voor aan zou willen vragen in plaats van het zelf bij elkaar te verdienen. Elke band begint toch als hobbyproject? Slechts enkelen kunnen er helemaal van leven, maar is dat zo erg? Ik snap niet zo goed waarom we zouden willen dat meer muzikanten er van moeten kunnen leven door dat dan maar te gaan betalen van subsidiegeld. Juist terwijl bijna alle venues al draaien op subsidies.

Faciliteiten moet je subsidiėren. Zo zou je ook kunnen denken over het subsidiėren van de opnamestudio's. Ik vind alleen niet dat je bands en popmuzikanten zelf moet gaan subsidiėren, omdat dat een perverse prikkel is.
Ik vind ook niet dat iedereen ervan moet kunnen leven, en ik vind ook niet dat dat via subsidies rechtgetrokken moet worden. Ik probeerde duidelijk te maken dat veel mensen denken dat een combinatie full time job plus een redelijk vaak spelend bandje een easy combi is, en dat is het niet.
Het gros van de bands krijgt onkostenvergoeding. Dat is dan voor de heen en terugreis en de huur van het busje. En er blijft gemiddeld wel wat over, maar dat is voor de pot: opslaghuur, oefenruimte, merchandise, opnamen kunnen maken. De uren die je gemiddeld inlevert van je werk krijg je individueel nooit gecompenseerd.
Gelukkig is er meestal genoeg passie om dat te overzien, maar lang volhouden gaat meestal ook niet. Daarom stoppen er ook heel veel bands na en paar jaar. Wat ook wel goed en verfrissend is, verder.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164198778
Ik had nog nooit van De Staat gehoord :@ maar ik heb ook verder geen interesse :P
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_164199286
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:
En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?
Meeste bands hebben meestal 1 of 2 vrienden mee, die wat helpen met het licht en de spullen en de bus rijden. En zalen helpen je maar al te graag met het vinden van een goede slaapplek of hebben zelf overnachtingsruimte.

En als het niet uitkan dan leg je maar wat bij, daarvoor is het een hobby.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164200286
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 03:38 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
je moet als band al om 3 uur 's middags aanwezig zijn bij de venue,
Onzin.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:10:10 #142
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164200447
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:04 schreef hottentot het volgende:

[..]

Onzin.
Dan zal t 4 uur zijn. Absoluut geen uitzondering. Uitladen soundchecken, dan meestal de check van een vooirprogramma, eten en dan wachten tot de zaal opengaat.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164200564
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:10 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dan zal t 4 uur zijn. Absoluut geen uitzondering. Uitladen soundchecken, dan meestal de check van een vooirprogramma, eten en dan wachten tot de zaal opengaat.
Geen uitzondering, maar ook absoluut geen regel.

Vaak genoeg om 8 uur aangekomen, potje bier, spulletjes neerzetten even aan de knoppen draaien en gaan met die banaan als om 10 uur de bezoekers aankomen.

Mijn referentie: meer dan 10 jaar bij 2 concertpodia gewerkt, medeorganisator festivals, zelf jaren een band gehad, veel vrienden met eigen bands, labels of een zaal.

Gaat het om de grotere bands, dan is het heel normaal dat de band pas aankomt als de roadies/groupies de boel al klaar hebben gezet. En als wij vanuit Groningen naar Enschede gingen, dan vertrokken we na werktijd.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:18:10 #144
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164200659
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:14 schreef hottentot het volgende:

[..]

Geen uitzondering, maar ook absoluut geen regel.

Vaak genoeg om 8 uur aangekomen, potje bier, spulletjes neerzetten even aan de knoppen draaien en gaan met die banaan als om 10 uur de bezoekers aankomen.

Mijn referentie: meer dan 10 jaar bij 2 concertpodia gewerkt, medeorganisator festivals, zelf jaren een band gehad, veel vrienden met eigen bands, labels of een zaal.

Gaat het om de grotere bands, dan is het heel normaal dat de band pas aankomt als de roadies/groupies de boel al klaar hebben gezet. En als wij vanuit Groningen naar Enschede gingen, dan vertrokken we na werktijd.
Het wisselt inderdaad, en waarschijnlijk onthoud je de slopendste gevallen wat meer. Maar 't was dan ook wel de Fenix in Sittard ofzo als het zo was, igg altijd als 't ook nog eens ver weg was.

Maar 8 uur 's avonds heb ik ook weinig meegemaakt. Meestal ging de zaal dan open en 't was toch absoluut taboe om te soundchecken als er al publiek was.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164200738
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:18 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Het wisselt inderdaad, en waarschijnlijk onthoud je de slopendste gevallen wat meer. Maar 't was dan ook wel de Fenix in Sittard ofzo als het zo was, igg altijd als 't ook nog eens ver weg was.

Maar 8 uur 's avonds heb ik ook weinig meegemaakt. Meestal ging de zaal dan open en 't was toch absoluut taboe om te soundchecken als er al publiek was.
Zalen zijn maar een deel van het aanbod natuurlijk, er zijn meer concerten in kroegen e.d. dan in zalen. In kroegen is het vaak slechter geregeld, omkleden achter de koelcel en gratis bier en wat geeltjes voor de onkosten.

Maar het is een diverse wereld, welke situatie je ook bedenkt, het komt voor. Net als dat je word verteld dat je om 5 uur aanwezig moet zijn, maar wel moet wachten tot het buffet van de kaartclub over is voordat je naar binnen mag :P
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 15:22:05 #146
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164200769
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:20 schreef hottentot het volgende:

[..]

Zalen zijn maar een deel van het aanbod natuurlijk, er zijn meer concerten in kroegen e.d. dan in zalen. In kroegen is het vaak slechter geregeld, omkleden achter de koelcel en gratis bier en wat geeltjes voor de onkosten.
Mijn ervaring is wel dat je in kroegen later mocht aankomen en dat je beter betaald werd dan in zalen.

(tenzij het er zo 1 was van de deuropbrengst)
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164201280
Een band die geld aanvraagt en het toegewezen krijgt. Ik snap het probleem niet. :? De Staat kan zich prima bedruipen en vraagt geld aan om wat risicovollere projecten te doen, lijkt me een mooie verruiming van het culturele aanbod. :)

Overigens, de users die vinden dat popbandjes maar gewoon goed genoeg moeten zijn om betaald te worden, maar symfonieorkesten niet, die begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ook tegen hen zou je kunnen zeggen dat als ze niet goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen dat ze het maar als hobby moeten doen. Dat het dan allemaal iets minder briljant klinkt neem je op de koop toe lijkt me. (Ik vind subsidies voor beide prima.)
pi_164201414
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:18 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Kom, niet zo zuur.
Ik heb nu juist een positieve insteek!
pi_164202258
We hebben ondertussen in NL te veel bands in de subtop, en nog veel meer in de eerste divisie, die allemaal wachten op de grote doorbraak en denken dat dat mogelijk is alleen van muziek te leven. Ik geloof daar niet in, er is te weinig vraag en het aanbod/concurrentie is moordend. Ik heb jarenlang in allemaal bands gespeeld en er zijn ontzettend veel mensen die muziek maken als hobby zien en het leuk vinden om een paar keer per maand op te treden zonder vergoeding. De ene gaat voetballen en dat kost geld en de andere gaat in een bandje spelen.

Als je dan serieus geld wil vangen dan zul je bijzonder getalenteerd moeten zijn. Subsidie gaat het probleem niet oplossen, het houdt het alleen maar langer in stand.
pi_164202478
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:21 schreef Harmankardon het volgende:
Als je dan serieus geld wil vangen dan zul je bijzonder getalenteerd moeten zijn
Commerciėle rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')