abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_164202617
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:29 schreef hottentot het volgende:

[..]

Commerciële rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.
Vraag / aanbod
pi_164202696
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:12 schreef Atak het volgende:
Voor de helft van die prijs haal ik mijn drumstel te voorschijn. :')
Dan ben jij duurder dan dat zij zijn. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202787
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:29 schreef hottentot het volgende:

[..]

Commerciële rotzooi coveren voor bedrijfsfeesten en bruiloften.
Het liefst ook nog eens met een 2 mans cover band waarbij 1 met een fout keyboard de ritmesecties doet en de ander de gitaar en zang voor zijn rekening neemt. :')
pi_164202829
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het liefst ook nog eens met een 2 mans cover band waarbij 1 met een fout keyboard de ritmesecties doet en de ander de gitaar en zang voor zijn rekening neemt. :')
LOL, nah gewoon 4/5 personen, jaren '70/'80 rock en als de meute dronken genoeg is rotzooi als 2 unlimited, macarena erdoorheen smijten, vind men geweldig.

(Zelf laat ik mij liever de ballen verpulveren dan dat ik dit doe)
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
pi_164202853
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
pi_164202866
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 20:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Best meer dan dat. In elk geval veel van onze hoempamuziek is razend populair als bij Schlagerliefhebbers in Duitsland.
Precies om die reden had ik iets tussen haakjes geplaatst achter "buitenland". Dat is nu niet bepaald een grote groep. Los van dat ik het geen muziek zo noemen. ;)

quote:
MAM schijnt succesvol te zijn geweest in Frankrijk.
De jeugd van tegenwoordig nu in Noorwegen.
Af en toe kom ik wel meer succesberichten tegen van Nederlandse muziek in het buitenland.
Dat is leuk en aardig maar dat is nu niet bepaald heel Europa, laat staan heel Europa en de USA. Van de groepen die echt zijn doorgebroken kan ik er maar 3 bedenken: Golden Earing (vooral in Europa, twee hits in de USA waarvan 1 er gelukkig een klassieker is geworden), Emerald en Within Temptation. Verder nog one day flie George Baker en natuurlijk 2 Unlimited (vooral omdat het een trendsetter was met een nieuwe stijl van muziek). Goed, er zijn dus 4 groepen die ik kan noemen. Dat maakt verder niet uit maar het ging erom dat iemand hier beredeneerde dat het misschien als investering wordt gezien door de overheid. Het lijkt me niet een erg lucratieve investering om die reden.

Mijn gedachte hierover: als je echt wil dat de Nederlandse popmuziek beter wordt dan moet je vooral aan de basis werken: goed muziekonderwijs voor alle mensen die talent hebben, goed toegankelijk (kosten) muziekonderwijs voor jong en oud. Net als dat je geen goed profvoetbal kan krijgen zonder goed amateurvoetbal kan je ook geen goede toppopmuziek krijgen (in de breedte, er zijn altijd uitzonderingen) zonder een goede basis. Dit doortrekkende kan het stimuleren van de top zeker helpen maar dat wordt pas echt effectief op het moment dat die basis goed is. Wij Nederlanders hebben te weinig geld ervoor over om beide te doen (dat blijkt uit de budgetten en de ontwikkeling hiervan) dus kiezen we beter voor de basis.

Ja, ik begrijp dat het voor bandjes wel degelijk verschil kan maken maar het is niet anders. Queen brak bijvoorbeeld ook door zonder subsidies, gewoon omdat ze goed waren. Je kan dan enkel in de weekeindes optreden, het zij zo. Dat is genoeg om ervoor te zorgen dat het publiek je muziek leert kennen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202879
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:47 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
Waarschijnlijk hetzelfde principe als voor onze topsporters in de B-sporten. Inkomensaanvulling omdat je het anders niet redt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202891
Ik ga zaterdag naar een tentfeest met een bandje die alleen maar de gekende covers spelen, ik ken die gasten wel vrij goed. Het publiek vindt het geweldig met veel bier achter de kiezen, zij vinden het kut. Tja, verkeerde levenskeuzes. Niks meer, niks minder.
pi_164202893
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:45 schreef hottentot het volgende:

[..]

LOL, nah gewoon 4/5 personen, jaren '70/'80 rock en als de meute dronken genoeg is rotzooi als 2 unlimited, macarena erdoorheen smijten, vind men geweldig.

(Zelf laat ik mij liever de ballen verpulveren dan dat ik dit doe)
Voor de opbrengsten van je (foute) coverband het liefst met zo min mogelijk mensen de gage delen daar doelde ik eigenlijk op. :P
pi_164202917
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Voor de opbrengsten van je (foute) coverband het liefst met zo min mogelijk mensen de gage delen daar doelde ik eigenlijk op. :P
Klopt, klopt. maar als ik om mij heen keek brachten de rockcoverbands met een lekker wijf op zang het meeste op.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  woensdag 3 augustus 2016 @ 16:51:18 #161
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164202928
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:47 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164202934
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:49 schreef Harmankardon het volgende:
Ik ga zaterdag naar een tentfeest met een bandje die alleen maar de gekende covers spelen, ik ken die gasten wel vrij goed. Het publiek vindt het geweldig met veel bier achter de kiezen, zij vinden het kut. Tja, verkeerde levenskeuzes. Niks meer, niks minder.
Zij vinden het "kut" dat ze enkel covers spelen? :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164202951
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:47 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, ik weet dat ik eigenlijk eerst de 200+ bovenstaande posts moet lezen, maar om redenen van luiheid: wat gaan ze met die subsidie doen?

Lijkt me toch vrij essentiële informatie voordat je dit kunt goed- of afkeuren.
Dat staat hier:
http://meerjarigeadviezen(...)l/adviezen/de_staat/
pi_164202952
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Ja, zover was ik al.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 16:52:55 #165
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164202958
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:52 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, zover was ik al.
In dat geval hoef je verder geen posts te lezen ;)
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164202995
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Indirect toch wel? Anders zouden ze het uit hun eigen zak moeten betalen en dan komen ze niet rond of kunnen ze de plannen niet uitvoeren. Maar goed, kijk naar de voornaamste kostenposten van muzikanten en je krijgt zeker een aardig idee?
Zeg jij het maar.
Studio-opnames zijn heel erg duur (al kom je met een PC en wat goede microfoons ook heel erg ver, dat is zeker interessant voor artiesten die nog niet zijn doorgebroken maar die wel over veel talent beschikken), instrumenten zijn duur, het reizen zal ongetwijfeld ook aardig wat kosten. Maar jij kent het wereldje wellicht wat beter dus vul het vooral aan. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164203002
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zij vinden het "kut" dat ze enkel covers spelen? :)
Ook, maar tevens andere covers. Dat gesprek voer ik ondertussen niet meer met ze, heeft toch geen zin. Maar zij willen bijvoorbeeld covers spelen van bands die zelf de 013 of Tivoli niet uitverkopen.......
pi_164203011
quote:
"De Staat wil op het gebied van talentontwikkeling een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit. De concrete plannen zijn het coachen van supportacts, het coachen bij studio- en liveproductie en ‘Headphone Clinics’. "

Kijk. Ik snap 'm. Thanks.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 16:57:08 #169
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164203043
quote:
Ah, thnx, die had ik nog niet eens ergens langs zien komen.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164203055
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:51 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Ze hebben een projectplan voor de komende 4 jaar ingediend die ze dus waar moeten maken.
Wat ze er precies mee gaan doen is niet echt bekend, maar geen vakanties of inkomensaanvulling.
Nog even een vraagje.
Moet je per se buiten het weekeinde optreden om door te breken als je steengoede muziek maakt? Als iets mij opvalt aan artiesten die doorbreken dan is het dat het meestal heel erg plotseling en heel erg onverwacht gebeurt, gewoon omdat een liedje catchy is of omdat de performance goed is. Heb je echt zoveel optredens per week nodig om je muziek in de etalage te zetten of is het probleem dat de kwaliteit onvoldoende is om torenhoog boven de rest (binnen je genre etc.) uit te steken?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164203070
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:55 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

"De Staat wil op het gebied van talentontwikkeling een infrastructuur opzetten die ervoor zorgt dat bands en artiesten makkelijker en beter door kunnen stromen naar (semi)professionaliteit. De concrete plannen zijn het coachen van supportacts, het coachen bij studio- en liveproductie en ‘Headphone Clinics’. "

Kijk. Ik snap 'm. Thanks.
Subsidie uitgeven om nog meer subsidiesponzen te krijgen _O_ _O-
pi_164203101
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:58 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Subsidie uitgeven om nog meer subsidiesponzen te krijgen _O_ _O-
Hé, van mij mogen alle subsidies, uitkeringen, aftrekposten en toeslagen afgeschaft worden hoor.
pi_164203109
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:54 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Ook, maar tevens andere covers. Dat gesprek voer ik ondertussen niet meer met ze, heeft toch geen zin. Maar zij willen bijvoorbeeld covers spelen van bands die zelf de 013 of Tivoli niet uitverkopen.......
Terecht! :Y
Dat lijkt me inderdaad behoorlijk vervelend maar ja, een flink deel van het Nederlandse publiek heeft weinig muzikaliteit en als ze flink wat alcohol hebben gedronken dan willen ze een feesttent in plaats van dat ze genieten van goede muziek. :)
Je hebt een groter publiek als je deze groepen feesters aanspreekt dan wanneer je puur voor de muziek gaat. Dat zie je bij bijvoorbeeld Guus Meeuwis ook, die speelt echt niet alleen de muziek die hij graag wil spelen: veel hoempapamuziek maar weinig liedjes zoals Hero (door hem geschreven). Marco Borsato heeft het dan wel weer goed voor elkaar, hij heeft altijd kunnen doen wat hij wil binnen de lage landen. Behalve dat hij waarschijnlijk op een gegeven weinig zin meer erin had om om nog De Meeste Dromen Zijn Bedrog te zingen of zo. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 3 augustus 2016 @ 17:00:35 #174
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164203111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nog even een vraagje.
Moet je per se buiten het weekeinde optreden om door te breken als je steengoede muziek maakt? Als iets mij opvalt aan artiesten die doorbreken dan is het dat het meestal heel erg plotseling en heel erg onverwacht gebeurt, gewoon omdat een liedje catchy is of omdat de performance goed is. Heb je echt zoveel optredens per week nodig om je muziek in de etalage te zetten of is het probleem dat de kwaliteit onvoldoende is om torenhoog boven de rest (binnen je genre etc.) uit te steken?
In de commerciële muziek kan zoiets gebeuren, In het festival/zalencircuit in 't meestal gewoon spelen spelen en nog eens spelen, meestal niet eens met t doel veel geld te verdienen, meer om gewoon op te kunnen treden in die clubs of die festivals waar ze zelf heen gaat.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164203144
quote:
6s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:00 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

In de commerciële muziek kan zoiets gebeuren, In het festival/zalencircuit in 't meestal gewoon spelen spelen en nog eens spelen, meestal niet eens met t doel veel geld te verdienen, meer om gewoon op te kunnen treden in die clubs of die festivals waar ze zelf heen gaat.
Ja, maar gaat dat het verschil maken in wel of niet doorbreken?
Ben jij het met mij eens dat je een goede basis nodig hebt voor goede topsport en dat als wij onvoldoende besteden om beide te stimuleren dat we dan beter de basis stimuleren?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164203332
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 15:43 schreef Operc het volgende:
Een band die geld aanvraagt en het toegewezen krijgt. Ik snap het probleem niet. :? De Staat kan zich prima bedruipen en vraagt geld aan om wat risicovollere projecten te doen, lijkt me een mooie verruiming van het culturele aanbod. :)

Overigens, de users die vinden dat popbandjes maar gewoon goed genoeg moeten zijn om betaald te worden, maar symfonieorkesten niet, die begrijp ik eerlijk gezegd niet. Ook tegen hen zou je kunnen zeggen dat als ze niet goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen dat ze het maar als hobby moeten doen. Dat het dan allemaal iets minder briljant klinkt neem je op de koop toe lijkt me. (Ik vind subsidies voor beide prima.)
Ik vind orkesten een ander verhaal. Ten eerste omdat professionele orkesten uit de tijd stammen dat elke vorst zijn eigen orkest op de payroll had. In moderne tijden zijn orkesten heel onpraktisch, want wie wil er 80 muzikanten betalen?

Ten tweede brengt een orkest cultureel erfgoed op de planken. Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen. Als je naar een goede uitvoering wilt, is dat hele orkest gewoon noodzakelijk. Je wilt ook gedegen uitvoeringen zien, en geen gekras van goedbedoelende hobbyisten.

Dan de oefening. Met alle respect voor gitaarbandjes, dat is leuk gehobby vergeleken met een geoefend orkest. Klassieke stukken stammen vaak uit de tijd dat de koning het orkest betaalde, die de hele dag konden repeteren op een stuk gemaakt door de huiscomponist. Wil je dat in deze tijd net zo goed kunnen opvoeren, dan moet je net zoveel oefenen als dat men toen deed. Onze hele moderne muziekgeschiedenis is echter gewoon gemaakt door doodnormale mensen die in hun vrije tijd een instrument hebben leren spelen, dat is echt van een andere orde.

Dan nog de toegangsprijs. Ook al zou het hobby moeten zijn, de onkosten voor een heel orkest zijn zo groot dat een kaartje anders onbetaalbaar wordt.

Dus ja, orkesten professioneel houden, popmuzikanten niet subsidiëren.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 17:18:08 #177
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164203372
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, maar gaat dat het verschil maken in wel of niet doorbreken?
Ben jij het met mij eens dat je een goede basis nodig hebt voor goede topsport en dat als wij onvoldoende besteden om beide te stimuleren dat we dan beter de basis stimuleren?
Ik ben sowieso voor de basis stimuleren.
En het hoeft niet het verschil te maken, maar zonder spelen spelen en nog eens spelen lukt het sowieso niet. Geen garanties dus.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 17:57:28 #178
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_164204052
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 17:58 schreef ems. het volgende:
Ik gun iedereen z'n centjes maar ik kan geen enkele valide reden bedenken waarom een popgroepje subsidie zou moeten krijgen. Als ze het goed doen krijgen ze immers vanzelf centjes.
Precies, ik snap dat de regering het doet vanuit het oogpunt dat er een variatie is aan kunst, maar dit is wel een heel groot bedrag.
pi_164204278
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:15 schreef Mystikvm het volgende:
Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen.
Nee je kunt gewoon een CD opzetten, laat de mensen die een orkest willen horen het maar betalen. Dat hele culturele erfgoed moet de overheid zo snel mogelijk vergeten, pure onzin het gaat om het nu en de toekomst en als mensen willen weten hoe ze vroeger zongen en muziek maakten moeten die mensen het maar zelf uitzoeken.
pi_164204334
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee je kunt gewoon een CD opzetten, laat de mensen die een orkest willen horen het maar betalen. Dat hele culturele erfgoed moet de overheid zo snel mogelijk vergeten, pure onzin het gaat om het nu en de toekomst en als mensen willen weten hoe ze vroeger zongen en muziek maakten moeten die mensen het maar zelf uitzoeken.
Ok, dan drukken we de Nachtwacht ook wel gewoon af in een prentenboek. Het is natuurlijk nonsens dat ergens tentoon te stellen. Dat geldt voor elk museum. Wil je iets zien, dan kijk je maar lekker naar een foto!

Cultureel erfgoed is gewoon heel belangrijk. Dat jij dat niet wilt zien is dikke prima, maar gelukkig zijn er genoeg mensen cultureel nog een beetje onderlegd dat ze de waarde zien van het tentoonstellen en opvoeren van de originele stukken.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 18:12:46 #181
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_164204382
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee je kunt gewoon een CD opzetten, laat de mensen die een orkest willen horen het maar betalen. Dat hele culturele erfgoed moet de overheid zo snel mogelijk vergeten, pure onzin het gaat om het nu en de toekomst en als mensen willen weten hoe ze vroeger zongen en muziek maakten moeten die mensen het maar zelf uitzoeken.
"Nu en de toekomst" en dan een cd opzetten?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_164205070
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 18:10 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ok, dan drukken we de Nachtwacht ook wel gewoon af in een prentenboek. Het is natuurlijk nonsens dat ergens tentoon te stellen. Dat geldt voor elk museum. Wil je iets zien, dan kijk je maar lekker naar een foto!

Cultureel erfgoed is gewoon heel belangrijk. Dat jij dat niet wilt zien is dikke prima, maar gelukkig zijn er genoeg mensen cultureel nog een beetje onderlegd dat ze de waarde zien van het tentoonstellen en opvoeren van de originele stukken.
De nachtwacht kun je beter verkopen, levert een hoop geld op voor de staatskas.
pi_164205520
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:46 schreef Basp1 het volgende:
En terug rijden dat klinkt leuk maar als je vanuit het zuiden als basis een optreden in groningen of leeuwarden hebt gehad en je voor je "hobby" nog eens 3 uur terug mag kachelen na een intenstief optreden vind je dat normaal?
Tja, er zijn zoveel mensen die voor hun hobby het hele land doorreizen, dat is een keuze die je maakt.
pi_164206008
quote:
7s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:39 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Nu ik het zo hoor snap die subsidie wel. Dit komt uit dezelfde pot als die voor de Jostiband.
Jij zult jezelf wel een grote, stoere jongen vinden, of niet? Lekker de Jostiband belachelijk maken. Ik hoop dat je trots op jezelf bent...
pi_164206170
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:49 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Zoveel tekst nodig om iets recht te lullen wat krom is...Schaf die hele subsidie zooi af. Dat is het eerlijkst voor iedereen.
Haar argumenten zijn ook echt 'omdat ze zo slim waren het aan te vragen' en 'omdat andere muziekgroepen (orkesten ed) ook subsidie krijgen'.
"Pools are perfect for holding water"
pi_164206552
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:49 schreef LievePoetin het volgende:

[..]

Zoveel tekst nodig om iets recht te lullen wat krom is...Schaf die hele subsidie zooi af. Dat is het eerlijkst voor iedereen.
Zoals jij kan lezen ben ook ik niet een voorstander van deze subsidie (ik musiceer zelf ook, het is niet dat ik er geen affiniteit mee heb) omdat ik geloof dat dit geld beter besteed kan worden in het belang van de kunst maar je moet het toch wel een beetje onderbouwen. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164206972
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 17:15 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Ik vind orkesten een ander verhaal. Ten eerste omdat professionele orkesten uit de tijd stammen dat elke vorst zijn eigen orkest op de payroll had. In moderne tijden zijn orkesten heel onpraktisch, want wie wil er 80 muzikanten betalen?

Ten tweede brengt een orkest cultureel erfgoed op de planken. Klassieke muziek uit 1780 moet je nu eenmaal met dat hele orkest spelen. Als je naar een goede uitvoering wilt, is dat hele orkest gewoon noodzakelijk. Je wilt ook gedegen uitvoeringen zien, en geen gekras van goedbedoelende hobbyisten.
Vergeet 1780, het gaat erom dat je een hele grote groep van beroepsmuzikanten (enkel met veel oefenen wordt het goed), een hele grote ruimte en een dirigent nodig hebt. Deze kunstvorm is moeilijk rendabel te krijgen maar het heeft wel waarde. Het is zoiets als dat de staat musea heeft en dat het unieke schilderwerken koopt om die daar tentoon te stellen. En dat is heel wat problematischer dan die orkestsubsidies gezien het witwassen van zwart geld, het feit dat het geld naar kakkers toegaat die niets hebben bijgedragen maar toevallig via via (ofwel omdat het ooit gekocht is als belegging of omdat het gestolen is (Duitsers, Zwitserland) ooit die kunst hebben gekregen etc.
Veel geld wat aan de strijkstok blijft kleven. Bij die professionele orkesten werken de mensen hard voor een matig salaris uit liefde voor het vak.

Dit gezegd hebbende, onze orkesten zijn dermate goed dat je een groot deel van die kosten, zo niet 100%, kan terugverdienen. Het is een kwestie van af en toe optreden in Rusland, de USA, oliestaatjes, China en dergelijke. Daar waar er veel rijke mensen wonen die graag veel betalen om het bij te wonen. Ik vind het geen verkeerde zaak als ons Metropoolorkest regelmatig zulke optredens inplant en vervolgens hier op een meer socialistische manier optreedt (lage prijzen voor kaartjes zodat iedereen hier ernaar toe kan).

quote:
Dan de oefening. Met alle respect voor gitaarbandjes, dat is leuk gehobby vergeleken met een geoefend orkest. Klassieke stukken stammen vaak uit de tijd dat de koning het orkest betaalde, die de hele dag konden repeteren op een stuk gemaakt door de huiscomponist. Wil je dat in deze tijd net zo goed kunnen opvoeren, dan moet je net zoveel oefenen als dat men toen deed. Onze hele moderne muziekgeschiedenis is echter gewoon gemaakt door doodnormale mensen die in hun vrije tijd een instrument hebben leren spelen, dat is echt van een andere orde.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Is klassieke muziek (een niet versimpelde versie) moeilijker te spelen dan popmuziek? Normaal gesproken (eerlijk is eerlijk, er bestaan popmuzikanten die meesterlijke dingen doen met hun instrument maar meestal is het instrumentenwerk relatief simpel, ook om functionele redenen) wel. Daar kunnen we kort over zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is echter m.i. niet de hoogste complexiteit, het grootste struikelblok van een orkest is dat vele tientallen muzikanten perfect op elkaar ingespeeld moeten zijn voor elk stuk.
Daarentegen mag het werk van popmuzikanten instrumenttechnisch gezien meestal veel simpeler zijn, om het perfect te doen moet je natuurlijk wel gewoon goed oefenen. Of dat je netjes de beat aangeeft met de percussie danwel een goede dynamiek hebt terwijl je dat doet maakt veel verschil. Er is een verschil tussen gewoon een melodietje spelen en het perfect brengen. Alleen, als de band of de artiest heel erg goed is dan komt het echt wel bovendrijven en dan kan je die professionaliseringsslag maken zo gauw je bent doorgebroken. Denk ik. Aangezien wij Nederlanders erg gierig zijn m.b.t. kunst (ook m.b.t. onderwijs en wetenschap) zou ik graag zien dat er binnen de kunst vooral op de basis wordt ingezet. Zorg ervoor dat iedereen voor een lage prijs muziekles kan zorgen. Zorg ervoor dat er overal poppodia zijn waar mensen gratis kunnen optreden (drankopbrengsten voor de poppodia, zodoende kan dat worden bekostigd). Zorg ervoor dat er oefenruimtes beschikbaar zijn voor bandjes. Stimuleer netwerken zodat muzikanten elkaar kunnen vinden. Dat soort dingen.

quote:
Dan nog de toegangsprijs. Ook al zou het hobby moeten zijn, de onkosten voor een heel orkest zijn zo groot dat een kaartje anders onbetaalbaar wordt.
Correct, een belangrijke motief voor het subsidiëren is dat Jan Modaal ook een optreden kan bijwonen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164209408
quote:
13s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:50 schreef Lunatiek het volgende:
Het punt is natuurlijk dat dit gaat van "ons geld" en dat je als maatschappij iets zou mogen terugverwachten van zo'n investering van 1 miljoen euro. Misschien niet in geld, maar wel in iets als kunst die voor iedereen toegankelijk is (of waar de meeste mensen nog wel iets van trots bij voelen), niet zo'n vage niche waar bijna niemand van heeft gehoord.
Noem je De Staat nou een 'vage niche, waar bijna niemand van heeft gehoord'? :D

Ik vind de subsidie ook discutabel, maar juist omdat De Staat al een bekende, succesvolle band is. Het is een band die Tivoli uitverkoopt en die speelt op Pinkpop, Lowlands en een dozijn andere festivals, in binnen- en buitenland. Dit najaar staan ze in de HMH. Ik zou dus denken dat ze inmiddels wel het niveau bereikt hebben waarbij ze zichzelf kunnen bedruipen.
pi_164209590
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Noem je De Staat nou een 'vage niche, waar bijna niemand van heeft gehoord'? :D

Ik vind de subsidie ook discutabel, maar juist omdat De Staat al een bekende, succesvolle band is. Het is een band die Tivoli uitverkoopt en die speelt op Pinkpop, Lowlands en een dozijn andere festivals, in binnen- en buitenland. Dit najaar staan ze in de HMH. Ik zou dus denken dat ze inmiddels wel het niveau bereikt hebben waarbij ze zichzelf kunnen bedruipen.
Vergeet het voorprogramma van Muse niet!
pi_164209640
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 12:11 schreef Mystikvm het volgende:

[..]

Dat is helemaal niet het punt van deze discussie. Het punt is of dat geld noodzakelijk is om die kunst te produceren. Ik ben van mening dat dat voor veel kunst helemaal niet opgaat.

Een orkest moet je subsidiëren, omdat het onmogelijk is om 80 man van de toegangsprijs te betalen, en omdat daar heel, heel veel studie voor nodig is om het goed te kunnen. Een dagtaak. Een popbandje heeft geen geld nodig. Die doen het uit hobby, en kunnen ook in de avonduren repeteren, en in het weekend optreden.

Een schilder heeft ook geen subsidie nodig. Die kan in zijn vrije tijd ook prachtige kunst maken.
Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch? Maar mensen die popmuziek maken zijn een stelletje amateurs die het er maar even bij moeten doen, naast een reguliere baan. Dat is geen vak, dat is een hobby. Die mensen hebben geen kosten en die hoeven niet te oefenen. Iedereen kan immers een beetje op een gitaar raggen en wat door een microfoon jengelen. Toch?
pi_164209763
quote:
11s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:28 schreef k_man het volgende:

[..]

Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch? Maar mensen die popmuziek maken zijn een stelletje amateurs die het er maar even bij moeten doen, naast een reguliere baan. Dat is geen vak, dat is een hobby. Die mensen hebben geen kosten en die hoeven niet te oefenen. Iedereen kan immers een beetje op een gitaar raggen en wat door een microfoon jengelen. Toch?
Het verbaast mij vooral van iemand die beweert vrijwillig in een popzaal te werken. Meestal zijn dat mensen die ook iets hebben met muziek, zou je denken...
  woensdag 3 augustus 2016 @ 21:42:28 #192
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164210088
Waarom geven ze die gasten niet gewoon een renteloze lening als investering?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 21:48:24 #193
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_164210290
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:21 schreef k_man het volgende:

[..]

Noem je De Staat nou een 'vage niche, waar bijna niemand van heeft gehoord'? :D

Yep. Ik kan geen nummer van ze noemen, ik ken persoonlijk niemand die het ooit over hen heeft gehad, laat staan naar een concert is geweest, heb ze nooit op tv gezien, nooit op de radio gehoord, nooit iets over ze gelezen. Nooit iemand op radio of tv over hen horen spreken.
Wat is hun culturele relevantie?
pi_164210299
quote:
2s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 11:19 schreef Mark het volgende:
Waarom die subsidie voor De Staat wél terecht is

Dat rockband De Staat kunstsubsidie krijgt wekt alom scheve ogen. Maar pop is net zomin zelfvoorzienend als klassieke muziek, legt Aafke Romeijn uit.
Aafke Romeijn... die zal nu ook wel op een idee gebracht zijn. Volgende keer vraagt ze zelf subsidie aan. :P

Voor wie haar niet kent:


[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 21:48:45 ]
pi_164210332
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Yep. Ik kan geen nummer van ze noemen, ik ken persoonlijk niemand die het ooit over hen heeft gehad, laat staan naar een concert is geweest, heb ze nooit op tv gezien, nooit op de radio gehoord, nooit iets over ze gelezen. Nooit iemand op radio of tv over hen horen spreken.
Wat is hun culturele relevantie?
Dat zegt dan vooral iets over jou...
pi_164210447
quote:
11s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:28 schreef k_man het volgende:
Vanwaar toch die denigrerende houding ten opzichte van popmuzikanten? Balletdansers, operazangers, toneelspelers, klassieke musici... dat zijn kennelijk allemaal serieuze beroepen. Die mensen moeten heel veel tijd en energie in hun kunst stoppen, die zijn daar fulltime mee bezig, die moeten we ondersteunen, dat is 'echte' kunst. Toch?
Dat zijn pas serieuze beroepen voor diegene die goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen zonder subsidie, zoniet > hobby. :{w
pi_164210575
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:52 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dat zijn pas serieuze beroepen voor diegene die goed genoeg zijn om er hun geld mee te verdienen zonder subsidie, zoniet > hobby. :{w
Leuk joh. Als ik wilde reageren op een trol had ik jou wel gequote, in plaats van Mystikvm. :W

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 21:55:54 ]
pi_164210664
Waarom is het weer een trol ?
Voor zowat alles geldt: als je er niet goed genoeg in bent om er je geld mee te verdienen, dan moet het gewoon een hobby blijven.
Maar in NL moeten we zonodig voor de kunsten een uitzondering maken, daar moeten ze gewoon eens wat professioneler worden.
pi_164211116
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Waarom is het weer een trol ?
Voor zowat alles geldt: als je er niet goed genoeg in bent om er je geld mee te verdienen, dan moet het gewoon een hobby blijven.
Maar in NL moeten we zonodig voor de kunsten een uitzondering maken, daar moeten ze gewoon eens wat professioneler worden.
Tuurlijk joh. Je weet dat zelfs het Rijksmuseum niet kan bestaan zonder subsidie? Sluiten dan maar?

Of je nou aan het trollen bent of niet, je bent in ieder geval iemand met niet serieus te nemen uitspraken. Ik voel geen enkele behoefte daar verder woorden aan vuil te maken.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 22:40:38 #200
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_164212253
Ik ga mijn bandje De gestapo , Stasi, NKVD of GroenLinks noemen . Misschien krijg ik dan ook centen
RED ONS HENNIEGOD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')