quote:Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Een klein groepje heeft er inderdaad problemen mee. Behoorlijk zelfs, blijkbaar.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:49 schreef aloa het volgende:
[..]
Was ook niet persoonlijk ofzo.
Ik vind het vooral niet kloppen dat een klein groepje het weet te verpesten voor de overgrote meerderheid, die geen enkel probleem ermee heeft.
Je moet iedereen serieus nemen. Maar je moet niet een klein groepje het voor de rest laten verpesten.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een klein groepje heeft er inderdaad problemen mee. Behoorlijk zelfs, blijkbaar.
Maar ze moeten in de meerderheid zijn voordat die problemen serieus genomen worden?
Hun standpunt zou wat serieuzer te nemen zijn als iedereen van die bevolkingsgroep er een probleem mee zou hebben, maar dat is niet het geval, integendeel zelfs. Het is gewoon een klein groepje "anti alles wat blank is" die vooral heel luidruchtig zijn met de meest idiote standpunten.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Een klein groepje heeft er inderdaad problemen mee. Behoorlijk zelfs, blijkbaar.
Maar ze moeten in de meerderheid zijn voordat die problemen serieus genomen worden?
De mensen die het verpesten zijn de hysterische racisten en dat groepje is niet echt klein.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:59 schreef aloa het volgende:
[..]
Je moet iedereen serieus nemen. Maar je moet niet een klein groepje het voor de rest laten verpesten.
wat versta je onder niet echt klein?quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
De mensen die het verpesten zijn de hysterische racisten en dat groepje is niet echt klein.
Op Fok! betreft het een grote meerderheid. Hetgeen wat mij stoort in deze discussie is dat de terechte duiding van het feit dat de huidige Zwarte Piet voortkomt uit koloniale propaganda afgedaan wordt als onzin of wordt bestreden met non-argumenten en vreemde excuses.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:01 schreef Jigzoz het volgende:
De mensen die het verpesten zijn de hysterische racisten en dat groepje is niet echt klein.
Die stereotype beelden van negers in de 19e eeuw vallen wel degelijk onder propaganda. Nu niet meer natuurlijk, maar als je het in de historische context plaatst is dat zeker wel zo. Het zijn namelijk die beelden die de acties van Westerse mogendheden legitimeren. De 'wilde' die moet worden 'opgevoed' is de kern hiervan.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:14 schreef sp3c het volgende:
ik geloof niet dat er sprake is van propaganda nee ... dat is wel heel ver gezocht hoor
Volgens mij kan jij die grens zelf ook wel stellen lijkt me.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:24 schreef Montagui het volgende:
Wanneer mag een blanke zich zwart schminken zonder dat het blackface is, of dat er verwezen zou worden naar slavernij e/o racisme?
Als ik de anti-Piet activisten zo beluister zou het namelijk nooit mogen. Overal waar zwarte schmink tradities zijn willen ze die tradities aangepast of afgeschaft hebben. Dus nee, ik kan die grens niet stellen. In mijn optiek namelijk is je zwart schminken om Zwarte Piet te spelen geen blackface, en verwijst het ook niet naar slavernij e/o racisme. Er was en is totaal geen intentie om de donkere medemens negatief te stereotyperen. Er zijn tal van ontstaansgeschiedenissen van het karakter Zwarte Piet maar de anti Piet activisten zien alleen maar een blanke die zich zwart schminkt en dśs is het dan ten alle tijden blackface, en verwijst naar racisme e/o slavernij. Komt allemaal flink over alsof het vanuit Amerikaans perspectief wordt gezien. But this is not America.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:25 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Volgens mij kan jij die grens zelf ook wel stellen lijkt me.
Eigenlijk zou de zwarte schmink verboden moeten wordenquote:Op donderdag 28 juli 2016 13:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als ik de anti-Piet activisten zo beluister zou het namelijk nooit mogen. Overal waar zwarte schmink tradities zijn willen ze die tradities aangepast of afgeschaft hebben. Dus nee, ik kan die grens niet stellen. In mijn optiek namelijk is je zwart schminken om Zwarte Piet te spelen geen blackface, en verwijst het ook niet naar slavernij e/o racisme. Er was en is totaal geen intentie om de donkere medemens negatief te stereotyperen. Er zijn tal van ontstaansgeschiedenissen van het karakter Zwarte Piet maar de anti Piet activisten zien alleen maar een blanke die zich zwart schminkt en dśs is het dan ten alle tijden blackface, en verwijst naar racisme e/o slavernij. Komt allemaal flink over alsof het vanuit Amerikaans perspectief wordt gezien. But this is not America.
Het probleem is toch meer hun eigen persoonlijke issues... Met wat meer zelfvertrouwen verdwijnt dat probleem vanzelf (want in feite ķs er geen probleem)quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zij geven aan een probleem te hebben en dan zeg jij simpelweg: 'Nietes'?quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:53 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Het probleem is toch meer hun eigen persoonlijke issues... Met wat meer zelfvertrouwen verdwijnt dat probleem vanzelf (want in feite ķs er geen probleem)
Dus iedereen die zegt dat ze een probleem hebben moet serieus worden genomen en een podium krijgen?quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Zij geven aan een probleem te hebben en dan zeg jij simpelweg: 'Nietes'?
Nee, ik zeg dat het een probleem is wat te maken heeft met hun minderwaardigheids complex. Zij moeten werken aan hun zelfvertrouwen. Niemand denkt meer aan slavernij, alleen zij. Alles wat maar een heel klein beetje zwart is, refereren ze naar zichzelf en hun zelfbedachte mindere positie in de maatschappij. Waarom kan het een deel van die zwarte mensen dan niks schelen? Juist, omdat zij meer zelfvertrouwen hebben.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat zijn de twee opties?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:02 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dus iedereen die zegt dat ze een probleem hebben moet serieus worden genomen en een podium krijgen?
Wauw.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:02 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat het een probleem is wat te maken heeft met hun minderwaardigheids complex. Zij moeten werken aan hun zelfvertrouwen. Niemand denkt meer aan slavernij, alleen zij. Alles wat maar een heel klein beetje zwart is, refereren ze naar zichzelf en hun zelfbedachte mindere positie in de maatschappij. Waarom kan het een deel van die zwarte mensen dsn niks schelen? Juist, omdat zij meer zelfvertrouwen hebben.
Ik stond even met mijn mond vol tanden.quote:
Omdat er een kern van waarheid is?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:06 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik stond even met mijn mond vol tanden.
Nog steeds eigenlijk.
Nee, ik geloof niet dat ik hier iets mee kan.
Nee.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:07 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Omdat er een kern van waarheid is?
Dan probeer je erachter te komen of het een persoonlijk probleem is óf dat het onderwerp waarmee ze een probleem hebben het probleem is.quote:Op donderdag 28 juli 2016 13:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
van wilden opvoeden was toen nog helemaal geen sprake, dat komt veel later pasquote:Op donderdag 28 juli 2016 13:23 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Die stereotype beelden van negers in de 19e eeuw vallen wel degelijk onder propaganda. Nu niet meer natuurlijk, maar als je het in de historische context plaatst is dat zeker wel zo. Het zijn namelijk die beelden die de acties van Westerse mogendheden legitimeren. De 'wilde' die moet worden 'opgevoed' is de kern hiervan.
Vergelijk de afbeeldingen van negers maar met die van Duitsers in WOI. Beesten waar tegen moet worden gevochten.
Wat let jou?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee.
Maar misschien wil iemand anders er nog wel op reageren.
Nou, Nederland heeft een behoorlijk racismeprobleem. Zie de extremiteiten in de zwartepietdiscussie, de populariteit van de PVV, discriminatie op de arbeidsmarkt, etnisch profileren bij de politie, pagina's als Nederland mijn Vaderland, enzovoort.quote:
In westerse landen met kolonies zijn er rechtvaardigingen gezocht voor de berovingen van de kolonies in de trant van ' we brengen de beschaving' of ... ze kunnen het niet zelf, wij leren dat hun,quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
van wilden opvoeden was toen nog helemaal geen sprake, dat komt veel later pas
nee das echt iets recentsquote:Op donderdag 28 juli 2016 14:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In westerse landen met kolonies zijn er rechtvaardigingen gezocht voor de berovingen van de kolonies in de trant van ' we brengen de beschaving' of ... ze kunnen het niet zelf, wij leren dat hun,
Nu zijn het andere woorden als democratie, mensenrechten, vrede.
http://www.joop.nl/nieuws(...)h-profileren-echt-isquote:Op donderdag 28 juli 2016 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, Nederland heeft een behoorlijk racismeprobleem. Zie de extremiteiten in de zwartepietdiscussie, de populariteit van de PVV, discriminatie op de arbeidsmarkt, etnisch profileren bij de politie,
Dat het bestaat mag gezegd worden. Maar waarom het zo gekomen is mag dan weer niet gezegd worden. Het ligt echt niet aan racisme. Dat is onzin.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, Nederland heeft een behoorlijk racismeprobleem. Zie de extremiteiten in de zwartepietdiscussie, de populariteit van de PVV, discriminatie op de arbeidsmarkt, etnisch profileren bij de politie, pagina's als Nederland mijn Vaderland, enzovoort.
Als je dan zoiets van tafel veegt met niks meer dan: er is geen probleem, ze hebben gewoon geen zelfvertrouwen, dan ga je eigenlijk nog verder dan een reset. Dan ontken je eigenlijk gewoon de realiteit. En ja, dan is er eigenlijk ook niks meer om het over te hebben. Je kunt geen zaken bespreken die door de andere kant simpelweg ontkend worden.
hoe recent? na 1950 ?quote:
Nederland is nog altijd een van de beste landen om te wonen, een land zonder discriminatie is een utopie.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, Nederland heeft een behoorlijk racismeprobleem. Zie de extremiteiten in de zwartepietdiscussie, de populariteit van de PVV, discriminatie op de arbeidsmarkt, etnisch profileren bij de politie, pagina's als Nederland mijn Vaderland, enzovoort.
Als je dan zoiets van tafel veegt met niks meer dan: er is geen probleem, ze hebben gewoon geen zelfvertrouwen, dan ga je eigenlijk nog verder dan een reset. Dan ontken je eigenlijk gewoon de realiteit. En ja, dan is er eigenlijk ook niks meer om het over te hebben. Je kunt geen zaken bespreken die door de andere kant simpelweg ontkend worden.
Als pseudo-intellectuele extreemlinkse gutmensch moslimknuffelelitist heb ik natuurlijk een abonnement op NRC, dus daar had ik vanochtend al over gelezen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
http://www.joop.nl/nieuws(...)h-profileren-echt-is
Ja, dat ligt het wel.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:21 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dat het bestaat mag gezegd worden. Maar waarom het zo gekomen is mag dan weer niet gezegd worden. Het ligt echt niet aan racisme. Dat is onzin.
Dat is denial.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:21 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Dat het bestaat mag gezegd worden. Maar waarom het zo gekomen is mag dan weer niet gezegd worden. Het ligt echt niet aan racisme. Dat is onzin.
Eens. Maar dat is geen reden om geen kritiek op zaken te hebben die niet deugen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:22 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Nederland is nog altijd een van de beste landen om te wonen, een land zonder discriminatie is een utopie.
Waar je ook gaat zal je hetzelfde treffen, erger dan hier in Nederland naar mijn mening.
Ik ontken helemaal niet dat er een racisme probleem is. Maar ik zie dąt probleem niet in ZP. Bovendien, door ZP te verbieden hopen ze het echte probleem -racisme- op te lossen? Weet je dat ze daardoor juist de aandacht vestigen op hun zwart-zijn? Waar ik vroeger gewoon een man of vrouw in ze zag, zie ik nu een (onzekere) zwarte man of een (-) zwarte vrouw....quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:16 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
die vieren geen Sinterklaasquote:Op donderdag 28 juli 2016 14:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
hoe recent? na 1950 ?
Ik dacht toch veel eerder.
De spanjaarden en portugezen waren in de 16e eeuw al zeer bedreven in het roven en het bekeren tot de christelijke beschaving samen te laten gaan
Waarom hebben Aziaten dan geen problemen? Of is deze racisme alleen tegen bepaalde groepen? Toevallig de groepen die zich niet kunnen gedragen en oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit vanaf jongs af aan? Die groepen toevallig?quote:
Het uiterlijk van zwarte piet is gebaseerd op een racistisch stereotype. Dat is het punt. En nee, 'ze' willen ZP niet verbieden.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:26 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ik ontken helemaal niet dat er een racisme probleem is. Maar ik zie dąt probleem niet in ZP. Bovendien, door ZP te verbieden hopen ze het echte probleem -racisme- op te lossen? Weet je dat ze daardoor juist de aandacht vestigen op hun zwart-zijn? Waar ik vroeger gewoon een man of vrouw in ze zag, zie ik nu een (onzekere) zwarte man of een (-) zwarte vrouw....
Ja. Dat is vrij kenmerkend voor racisme.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:26 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Waarom hebben Aziaten dan geen problemen? Of is deze racisme alleen tegen bepaalde groepen?
Nee. Surinamers ook, bijvoorbeeld.quote:Toevallig de groepen die zich niet kunnen gedragen en oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit vanaf jongs af aan? Die groepen toevallig?
Die zijn ook oververtegenwoordigd in de criminaliteit. Dus je bevestigt mijn punt. Waarom is er dan geen racisme tegen Aziaten volgens jou?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:29 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Dat is vrij kenmerkend voor racisme.
[..]
Nee. Surinamers ook, bijvoorbeeld.
Die mensen kunnen zoch ook aanpassen aan het land waar ze wonen. Verder is het onzin dat karikaturen niet zouden mogen. karikaturen wordt steeds gebruikt voor allerlei mensen. Ook met etnisch profileren is niets mis. Als er een overval is gepleegd door iemand met een zwarte huidskleur, of een marokkaans uiterlijk, waarom zou je dan blanken moeten aanhouden? Het is hetzelfde als je mensen met grote neuzen aanhoudt, of flaporen omdat die aan een signalement voldoen. Als je dan blanken gaat aanhouden is dat pure tijdverspilling..het zelfde met zwarte piet. Zwarte piet is een negroide figuur, wat is daar in vredesnaam mis mee. Dit is nu eenmaal zo. Zwarte piet is helemaal geen slaaf van sinterklaas,maar een knecht. Net zoals je boerenknechten hebt. In oostenrijk zijn zwarte pieten een soort zwarte duivels, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Trouwens in indonesie voert men ook sinterklaas met zwart geschminkte javanen en inde antillen eveneens... Er worden ook genoeg blanke stereotypen gebruikt...quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vertel?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:30 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Die zijn ook oververtegenwoordigd in de criminaliteit.
Nee.quote:Dus je bevestigt mijn punt.
Ander racisme. Je weet toch wel wat racistische stereotyperingen zijn?quote:Waarom is er dan geen racisme tegen Aziaten volgens jou?
Nee, ze moeten met goede argumenten komen alvorens hun problemen serieus worden genomen en ze moeten niet van ons eisen dat wij deze traditie aanpassen!quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:56 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Holy fuck.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Die mensen kunnen zoch ook aanpassen aan het land waar ze wonen.
Die ervaren natuurlijk ook dat ze door sommigen worden weggewenst of ronduit worden gediscrimineerd. Maar ze praten er minder openlijk over.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:26 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Waarom hebben Aziaten dan geen problemen?
Ander racisme. Ok. Lekker spinnen tot het je goed uitkomt.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vertel?
[..]
Nee.
[..]
Ander racisme. Je weet toch wel wat racistische stereotyperingen zijn?
Juist en ik heb nog geen enkel goed argument gehoord.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, ze moeten met goede argumenten komen alvorens hun problemen serieus worden genomen en ze moeten niet van ons eisen dat wij deze traditie aanpassen!
Ze willen wel verbieden als het aan hen ligt (alleen is dat niet haalbaar). Alle kleuren behalve zwart. Ik ga straks ook boos worden wanneer ze rood schminken, want een halve ras van mij behoort tot de roodhuidigen. (Of geel. Ik weet niet meer)quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:28 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het uiterlijk van zwarte piet is gebaseerd op een racistisch stereotype. Dat is het punt. En nee, 'ze' willen ZP niet verbieden.
Of je weet niet wat spinnen is, of je begrijpt er vrij weinig van, of je bent uitgeluld.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:33 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Ander racisme. Ok. Lekker spinnen tot het je goed uitkomt.
Waar zeggen ze dat?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:34 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Ze willen wel verbieden als het aan hen ligt
De perchten mogen wat mij betreft ook hier door de straten gaan.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Die mensen kunnen zoch ook aanpassen aan het land waar ze wonen. Verder is het onzin dat karikaturen niet zouden mogen. karikaturen wordt steeds gebruikt voor allerlei mensen. Ook met etnisch profileren is niets mis. Als er een overval is gepleegd door iemand met een zwarte huidskleur, of een marokkaans uiterlijk, waarom zou je dan blanken moeten aanhouden? Het is hetzelfde als je mensen met grote neuzen aanhoudt, of flaporen omdat die aan een signalement voldoen. Als je dan blanken gaat aanhouden is dat pure tijdverspilling..het zelfde met zwarte piet. Zwarte piet is een negroide figuur, wat is daar in vredesnaam mis mee. Dit is nu eenmaal zo. Zwarte piet is helemaal geen slaaf van sinterklaas,maar een knecht. Net zoals je boerenknechten hebt. In oostenrijk zijn zwarte pieten een soort zwarte duivels, daar heb ik nog nooit iemand over gehoord. Trouwens in indonesie voert men ook sinterklaas met zwart geschminkte javanen en inde antillen eveneens... Er worden ook genoeg blanke stereotypen gebruikt...
Het is wat mij betreft simpel. Deze mensen moeten gewoon genegeerd worden en als zij dmv protesten het kinderfeest verstoren, opgesloten worden. Net als iedere andere raddraaier. Verder geen aandacht aan schenken. Jammer dat de linkse kerk, met als spreekbuis de publieke pvda propaganda omroep niet tot de orde geroepen wordt..
Op welke manier dan? Lekker anekdotisch maar mijn vriendin is van Aziatische afkomst en haar familie etc en zij heeft nog nooit wat meegemaakt. Dus ik vraag me af op welke manier.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:33 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Die ervaren natuurlijk ook dat ze door sommigen worden weggewenst of ronduit worden gediscrimineerd. Maar ze praten er minder openlijk over.
Jij bent eerder degene die uitgeluld is.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of je weet niet wat spinnen is, of je begrijpt er vrij weinig van, of je bent uitgeluld.
O, een vriendin van mij komt uit China en die krijgt om de haverklap allerlei idiote opmerkingen naar d'r hoofd.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:35 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Op welke manier dan? Lekker anekdotisch maar mijn vriendin is van Aziatische afkomst en haar familie etc en zij heeft nog nooit wat meegemaakt. Dus ik vraag me af op welke manier.
Verwar je raciale stereotyperingen niet met racistische stereotyperingen?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vertel?
[..]
Nee.
[..]
Ander racisme. Je weet toch wel wat racistische stereotyperingen zijn?
Wat is het verschil?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Verwar je raciale stereotyperingen niet met racistische stereotyperingen?
Engelse term, maar ik snap dat je het niet begrijpt. Had verdraaien moeten gebruiken. En ik ben niet uitgeluld. Jij blijft maar racisme verdraaien naar andere begrippen als ik je uitlul.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Of je weet niet wat spinnen is, of je begrijpt er vrij weinig van, of je bent uitgeluld.
Ik geloof je niet.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, een vriendin van mij komt uit China en die krijgt om de haverklap allerlei idiote opmerkingen naar d'r hoofd.
Maar goed, dan zal ze wel oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit of zo.
Nou ja, ontken het dan maar gewoon. Prima.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:37 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Engelse term, maar ik snap dat je het niet begrijpt. Had verdraaien moeten gebruiken. En ik ben niet uitgeluld. Jij blijft maar racisme verdraaien naar andere begrippen als ik je uitlul.
Nee, hij verwart opmerkingen die niets met racisme te maken hebben met opmerkingen die wel met racisme te maken hebben.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Verwar je raciale stereotyperingen niet met racistische stereotyperingen?
Mijn punt is dat zodra die groepen niet oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit, vandalisme en andere negatieve shit en gewoon hun school afmaken dat ze geen problemen meer hebben met het vinden van een baan. Een stuk minder sowieso.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:38 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, ontken het dan maar gewoon. Prima.
Schaam je dat je nog niet door hebt dat je schoonfamilie er niet graag over praat. En nog minder zin in met buitenstaanders hieroverquote:Op donderdag 28 juli 2016 14:35 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Op welke manier dan? Lekker anekdotisch maar mijn vriendin is van Aziatische afkomst en haar familie etc en zij heeft nog nooit wat meegemaakt. Dus ik vraag me af op welke manier.
Haha, mijn vriendin en ik praten overal open over. Ze komt dan ook uit Amerika. En ik vraag het best vaak. Als het zou gebeuren had ik het allang geweten. Maar bedankt voor je input.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Schaam je dat je nog niet door hebt dat je schoonfamilie er niet graag over praat. En nog minder zin in met buitenstaanders hierover
Ik ben zelf van Aziatische afkomst . En ik heb wel dingen meegemaakt.
En als je goed luistert dan hoor ik bij familie en kennissen dat zij soortgelijke dingen meemaken.
Maar je moet wel goed luisteren en uitzenden dat je er open voor staat.
Dat is nog niet eens nodig, gewoon een geschikte opleiding kiezen en ze geraken ook wel aan de bak. Iedereen weet dat die mensen niet tot dezelfde groep behoren als die crimineeltjes (in de dop) en probleemjongens.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:39 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Mijn punt is dat zodra die groepen niet oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit, vandalisme en andere negatieve shit en gewoon hun school afmaken dat ze geen problemen meer hebben met het vinden van een baan. Een stuk minder sowieso.
quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:41 schreef Jigzoz het volgende:
O, en ja, ik ben hier inderdaad wel weer uitgeluld.
Je ziet nu nog wel eens dat ze worden afgewezen op naam. Men wil zich er niet aan branden. En dat komt niet alleen doordat mensen racistisch zijn. Dat vind ik te makkelijk. Dat is de complete verantwoordelijkheid voor je eigen daden bij een andere groep leggen. Dan moet je verder graven. Alleen dan wordt de discussie ongemakkelijk en wil men liever wegkijken.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is nog niet eens nodig, gewoon een geschikte opleiding kiezen en ze geraken ook wel aan de bak.
Serieus, leg eens uit?quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Schaam je dat je nog niet door hebt dat je schoonfamilie er niet graag over praat. En nog minder zin in met buitenstaanders hierover
Ik ben zelf van Aziatische afkomst . En ik heb wel dingen meegemaakt.
En als je goed luistert dan hoor ik bij familie en kennissen dat zij soortgelijke dingen meemaken.
Maar je moet wel goed luisteren en uitzenden dat je er open voor staat.
Ja, maar dan hebben ze dus geen geschikte opleiding gevolgd (als je enkel voor dat soort functies kan solliciteren) voor hen omdat ze solliciteren met 100 man voor 1 functie en hierdoor de werkgever je niet eens leert kennen. Niet handig als je tot zo'n groep behoort. Dat geldt ook voor jou en mij, alleen is het bij hen nog minder handig.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:45 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Je ziet nu nog wel eens dat ze worden afgewezen op naam. Men wil zich er niet aan branden.
Wie wordt de opvolger? Een gele Aziatisch ogende piet die bami gooit in plaats van snoepgoed? Foei Elzies! Racisme!quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Serieus, leg eens uit?
Dat racisme bestaat is duidelijk maar ik vind het in Nederland meevallen m.b.t. Aziaten. Misschien wat opmerkingen over karateristieke uiterlijke kenmerken of smakken of zo?
Voor mij zou het niet werken. Een te hoog carnavalsgehalte.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wie wordt de opvolger? Een gele Aziatisch ogende piet die bami in plaats van snoepgoed gooit? Foei Elzies! Racisme!
Als jij jezelf racist noemt... dat is jouw vrijheid.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Wie wordt de opvolger? Een gele Aziatisch ogende piet die bami gooit in plaats van snoepgoed? Foei Elzies! Racisme!
Ik zou me als Hagenees erg gediscrimineerd voelen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als jij jezelf racist noemt... dat is jouw vrijheid.
Wat denk je van een blanke piet die haagse hopjes gooit? Ook een idee
Volgens de anti zwarte pieten lobby ,kun je nergens meer negroide karakters meer voor gebruiken.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:59 schreef RobbieRonald het volgende:
Ik zou als ik hun was de discussie doortrekken naar Pokemon Go. Daar zitten toch ook vast wel donkere figuren tussen? Zou ze weer veel media aandacht opleveren!
Jij wilt gewoon dit soort dingen niet weten afgezien van dat je er niet aziatisch uitziet dan merk je niet hoe mensen soms reageren op je 'buitenlands' uiterlijk.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Serieus, leg eens uit?
Dat racisme bestaat is duidelijk maar ik vind het in Nederland meevallen m.b.t. Aziaten.
Ja... racisme, discriminatie, etnisch profileren ( hippe term) tegenwoordig .... lulligheidquote:Misschien wat opmerkingen over karateristieke uiterlijke kenmerken of smakken of zo? Wat wat jij (of mensen in jouw familie) hebt meegemaakt vind jij racisme?
Dan is het nog steeds een onzinnige redenering. Of stuur je politieagenten ook naar oorden waar het crimineler is en vind je dat ze eigenlijk geen bestaansrecht hebben hier?quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:40 schreef Montagui het volgende:
[..]
Lezen? "daar waar racisme orde van de dag is?" Ik maak me geen illusies, Ook in Nederland bestaat racisme, van blank naar zwart, van zwart naar blank. Hell, iedereen is minimaal een tikkeltje racistisch, iedereen heeft persoonlijke voorkeuren, maar de overgrote meerderheid zal in NL niet snel iemand op basis van huidskleur racistisch bejegenen.
Niks mis met in NL racisme aan de kaak stellen, maar dat heeft in NL veel minder zin dan in bv dus Zimbabwe.
19e eeuw en begin 20e eeuw waren wel de eeuwen van het verheffingsoffensief. Zo ook in het thuisland zelf.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:10 schreef sp3c het volgende:
van wilden opvoeden was toen nog helemaal geen sprake, dat komt veel later pas
Kip en ei verhaal.quote:Op donderdag 28 juli 2016 14:39 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Mijn punt is dat zodra die groepen niet oververtegenwoordigd zijn in criminaliteit, vandalisme en andere negatieve shit en gewoon hun school afmaken dat ze geen problemen meer hebben met het vinden van een baan. Een stuk minder sowieso.
Ik vroeg het aan jou dus wil ik het weten. Jij geeft nu geen concreet voorbeeld. Het feit dat jij geen voorbeelden kan geven suggereert dat jij geen sterke voorbeelden paraat hebt en dat het meer gebaseerd is op een gevoel, mogelijk op basis van hoe mensen kijken of wat de intonatie is of zo. Prima, maar leg dat dan uit. Als je wel concrete voorbeelden hebt, geef die dan zodat het voor ons concreet wordt dat het om racisme ging.quote:Op donderdag 28 juli 2016 15:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij wilt gewoon dit soort dingen niet weten afgezien van dat je er niet aziatisch uitziet dan merk je niet hoe mensen soms reageren op je 'buitenlands' uiterlijk.
Daar kan ik geen stelling over innemen, ik heb daarvoor te weinig kennis van de Nederlandse koloniale geschiedenis. Echter krijgen die Surinaamse mensen al vele decennia lang dezelfde kansen als de autochtone Nederlanders. Voor zowel Surinamers als Marokkanen heb ik van dichtbij gezien dat er jongens zijn voor wie alles mee zat (goede opleiding, leuke hobby's waar ze bedreven in zijn, populair etc.) en jongens voor wie het tegen zat of die er een potje van maakten. Het kan best dat sommige mensen die hen niet kennen eerder een vooroordeel hebben maar zo gauw ze je eenmaal kennen dan verdwijnen die als sneeuw voor de zon bij veel mensen, die mensen waarvoor dat niet geldt, ach, met hen wil je sowieso weinig te maken hebben, nietwaar? Een goed zelfselectiemechanisme.quote:Surinamers bijvoorbeeld hebben een geschiedenis van eeuwenlang geminacht zijn tot zwaar mishandeld door Nederlanders.
Etnisch profileren komt inderdaad voor maar de politie profileert op meer dan enkel dat. Denk aan kleding, gedrag, uiterlijk (verzorgd of onverzorgd), de prijsklasse van de auto etc.quote:Ja... racisme, discriminatie, etnisch profileren ( hippe term) tegenwoordig .... lulligheid
Nee, echte duivels en echte overledenen. Zwarte Piet is geen neger (tenzij het een neger is die Zwarte Piet speelt en als zodanig is vermomd).quote:Op vrijdag 29 juli 2016 02:24 schreef GOLDFIN9ER het volgende:
Voortaan maar gewoon echte negers gebruiken als zwarte Piet.
Dan zit je al 3 jaar in ZP-topics mee te lullen en maar niet snappen wat de achtergronden zijn.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 02:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daar kan ik geen stelling over innemen, ik heb daarvoor te weinig kennis van de Nederlandse koloniale geschiedenis.
wbt werkgevers dream on...... je doet alsof Nederlanders allemaal zo politiekcorrect zijn en discriminatie hebben uitgebannen.quote:Echter krijgen die Surinaamse mensen al vele decennia lang dezelfde kansen als de autochtone Nederlanders
Ik stelde jou een hele simpele vraag: staaf jouw eerdere stelling dat jij als iemand met Aziatische (voor)ouders discriminatie hebt ondervonden of dat jouw familieleden/vrienden die Aziatische (voor)ouders hebben dat ondervonden.quote:
Dat is niet waar.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
je doet alsof Nederlanders allemaal zo politiekcorrect zijn en discriminatie hebben uitgebanne
Ook dat is niet waar. Echter ben ik waarschijnlijk wat realistischer over mijn kennisniveau van de koloniale geschiedenis dan dat jij bent over het jouwe. Dat slavernij verwerpelijk is daar zijn we het over eens maar de huidige Surinamers hebben werkelijk niets met slavernij te maken, dat hun overoveroveroveroveroveroverovergrootvader een slaaf waren, als dat al zo was in hun geval, heeft geen invloed op hen en Zwarte Piet heeft werkelijk niets te maken met een negerkarikatuur, niet zoals ZP vandaag de dag door het volk wordt gezien.quote:Dan zit je al 3 jaar in ZP-topics mee te lullen en maar niet snappen wat de achtergronden zijn.
Je gaat steeds voorbij aan een discours dat eeuwenlang een bepaalde visie kan overdragen lang nadat de realiteit van de situatie is aangepast.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 19:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ook dat is niet waar. Echter ben ik waarschijnlijk wat realistischer over mijn kennisniveau van de koloniale geschiedenis dan dat jij bent over het jouwe. Dat slavernij verwerpelijk is daar zijn we het over eens maar de huidige Surinamers hebben werkelijk niets met slavernij te maken, dat hun overoveroveroveroveroveroverovergrootvader een slaaf waren, als dat al zo was in hun geval, heeft geen invloed op hen en Zwarte Piet heeft werkelijk niets te maken met een negerkarikatuur, niet zoals ZP vandaag de dag door het volk wordt gezien.
Ik stop nu echter met de discussie totdat jij die ene simpele vraag hebt beantwoord. Dat antwoord mag ook zijn dat jij geen concrete voorbeelden hebt.
.. maar hoe is dat de nakomelingen van de mensen die dat hebben gedaan aan te rekenen?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:10 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Je gaat steeds voorbij aan een discours dat eeuwenlang een bepaalde visie kan overdragen lang nadat de realiteit van de situatie is aangepast.
Omdat een deel van de cultuur die toentertijd is ontstaan nu op bepaalde vlakken nog steeds in stand wordt gehouden (al is het grotendeels uit onwetendheid).quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:25 schreef Straatcommando. het volgende:
.. maar hoe is dat de nakomelingen van de mensen die dat hebben gedaan aan te rekenen?
Ik ben het deels met je eens, al vind ik je benadering van tweederangsburger een beetje overtrokken. Ik vind dat ze hun mening best mogen uiten, maar dan moeten ze ook tegen kritiek en andere meningen kunnen en dat lijkt niet het geval te zijn. Sterker nog, de BLM en Quincy hebben zelf genoeg tekenen van racisme laten zien.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Omdat een deel van de cultuur die toentertijd is ontstaan nu op bepaalde vlakken nog steeds in stand wordt gehouden (al is het grotendeels uit onwetendheid).
De primitieve reactie op 'ZP is racisme' is in feite het schoolvoorbeeld: de huidige generatie Surinamers en Antilianen mogen geen kritiek leveren (terzijde of deze kritiek terecht is of niet) want ze hebben het hier in Nederland veel beter dan hun 'broeders' in die 'apenlanden'.
Men vind kritiek uit die bevolkingsgroepen 'ondankbaar' en 'respectloos' en behandelen ze zo nog steeds als een tweederangsburger, een koloniale onderdaan. Want het zijn in feite Nederlandse staatsburgers die hun eigen maatschappij mogen bekritiseren.
Dat je de benadering van Quincy en consorten idioot vindt en je niet kan vinden in hun redenaties maakt je geen racist. Ze het recht willen ontnemen om die kritiek te uiten echter wel.
Daarom moet je de discussie ook niet laten kapen door die twee minderheden, maar het onderwerp bespreekbaar maken en zelf de spelregels bepalen.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 23:26 schreef Straatcommando. het volgende:
Wat een normaal maatschappelijk debat met een uiteindelijk oerhollandse polderoplossing had kunnen worden, is verzandt in een kansloze (internet) discussie tussen 2 kleine, zeer van zichzelf gelijk overtuigde, kneuzenkermisjes.
agreedquote:Op vrijdag 29 juli 2016 23:26 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens, al vind ik je benadering van tweederangsburger een beetje overtrokken. Ik vind dat ze hun mening best mogen uiten, maar dan moeten ze ook tegen kritiek en andere meningen kunnen en dat lijkt niet het geval te zijn. Sterker nog, de BLM en Quincy hebben zelf genoeg tekenen van racisme laten zien.
Hun benadering van het probleem zet andere mensen, die een normaal debat over onder andere zwarte piet willen hebben helemaal buitenspel. Wat jij dus ook al opnoemde, een ''zwarte'' wordt dan aangekeken op het feit dat een staatsmongool als Quincy allerlei onzin roept.
Wat een normaal maatschappelijk debat met een uiteindelijk oerhollandse polderoplossing had kunnen worden, is verzandt in een kansloze (internet) discussie tussen 2 kleine, zeer van zichzelf gelijk overtuigde, kneuzenkermisjes.
Je poneert 'De primitieve reactie' als DE reactie terwijl er veel meer soorten reacties zijn. Ik zou ook graag meer debat/discussie willen zien zonder de extreme reacties van beide zijden. Lullig is alleen dat de anti-Pieten begonnen zijn met een extreme aanname en dan krijg je 1 + 1 = 2 de actie-reactie met dezelfde onzalige extremen. Online scoren 'extreme' standpunten. Niettemin zijn er genoeg (m.i. de overgrote meerderheid aan beide zijden) die eigenlijk (als men er al in geļnteresseerd is) een normale discussie willen waarbij geluisterd wordt naar ieders mening. Dat 'luisteren' is bij de extremen aan beide kanten nul punt nul.quote:Op vrijdag 29 juli 2016 22:38 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Omdat een deel van de cultuur die toentertijd is ontstaan nu op bepaalde vlakken nog steeds in stand wordt gehouden (al is het grotendeels uit onwetendheid).
De primitieve reactie op 'ZP is racisme' is in feite het schoolvoorbeeld: de huidige generatie Surinamers en Antilianen mogen geen kritiek leveren (terzijde of deze kritiek terecht is of niet) want ze hebben het hier in Nederland veel beter dan hun 'broeders' in die 'apenlanden'.
Men vind kritiek uit die bevolkingsgroepen 'ondankbaar' en 'respectloos' en behandelen ze zo nog steeds als een tweederangsburger, een koloniale onderdaan. Want het zijn in feite Nederlandse staatsburgers die hun eigen maatschappij mogen bekritiseren.
Dat je de benadering van Quincy en consorten idioot vindt en je niet kan vinden in hun redenaties maakt je geen racist. Ze het recht willen ontnemen om die kritiek te uiten echter wel.
quote:Een hoogbejaarde man op een cruise door het Middellandse Zeegebied is deze week door een groep piraten gegijzeld. De piraten, vermoedelijk afkomstig uit Somaliė, eisen naar verluidt een astronomisch bedrag aan losgeld. Het zou gaan om een man van Turkse afkomst, die in Nederland vooral als filantroop en liefhebber van de hippische sport te boek staat.Aangezien de Nederlandse regering de diplomatieke lijn aanhoudt dat er geen losgeld wordt betaald in geval van gijzelingen, en de man niet over de Nederlandse nationaliteit beschikt, lijkt het verzoek aan Nederland een vreemde keuze. De man maakt er echter al enige jaren een gewoonte van in Nederland te overwinteren en heeft hier veel vrienden.
quote:Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft aan ‘alles in het werk te stellen om een goede afloop van deze kwestie te bewerkstelligen.’ Zo is contact gelegd met Amerikaanse pantserkruisers in de omgeving, om hen te bewegen een kordon om het belegerde schip te leggen. De Amerikanen hebben echter te kennen gegeven al hun militaire capaciteit in de regio nodig te hebben voor een nieuw offensief tegen Al Quaeda, eind december. Wel heeft het Vaticaan zich, door middel van een satellietoproep van de paus, ingezet voor de vrijlating van de katholieke filantroop.
quote:Het is de eerste maal dat Somalische piraten zo ver buiten de grenzen van hun vaderland opereren. De piraten zijn opvallend gekleed, in zwarte maillots en met fel gekleurde petjes op. Ze maken volgens ooggetuigen een uiterst vrolijke indruk, in tegenstelling tot het zichtbaar nukkige slachtoffer, dat de tijd vooral lijkt te korten met lezen.
Ben je nou helemaal besodeknetterdquote:Op zaterdag 30 juli 2016 03:24 schreef Oversight het volgende:
[ afbeelding ]
Oude man gegijzeld door Somalische piraten
Filantroop in zwaar weer.
[..]
[..]
[..]met bron natuurlijk, zoiets kan zo weer gebeuren.
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 03:34 schreef Peace99 het volgende:
[..]
Ben je nou helemaal besodeknetterd![]()
Zo meteen nemen jouw post hier nog als waar aan
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 03:37 schreef Oversight het volgende:
[..]Ik verzin nooit iets, ik geef het alleen maar even door.
De kreet "zwart piet is racisme" is niet mijn mening, maar het extreem te noemen is ook een overstatement. De agressieve reacties van zogenaamde zp-fans is van een andere categorie , zeker niet uit dezelfde categorie . Ook de massale omvang ervan is niet dezelfdequote:Op zaterdag 30 juli 2016 01:21 schreef Montagui het volgende:
Lullig is alleen dat de anti-Pieten begonnen zijn met een extreme aanname en dan krijg je 1 + 1 = 2 de actie-reactie met dezelfde onzalige extremen.
de omvang maakt het nog niet extreem natuurlijkquote:Op zaterdag 30 juli 2016 10:29 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
De kreet "zwart piet is racisme" is niet mijn mening, maar het extreem te noemen is ook een overstatement. De agressieve reacties van zogenaamde zp-fans is van een andere categorie , zeker niet uit dezelfde categorie . Ook de massale omvang ervan is zeker niet dezelfde
klopt ! Ik heb dat ook niet extreem genoemdquote:Op zaterdag 30 juli 2016 10:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de omvang maakt het nog niet extreem natuurlijk de agressie eigenlijk ook niet
klopt deels... Het andere deel is dat mensen reageren vanuit intolerante gevoelens.quote:geeft alleen aan dat heel veel mensen heel veel om het feestje geven
klopt.quote:dan heb je meer nodig dan met lelijke tshirts tegen de schenen schoppen als je iets zou willen veranderen
tuurlijk welquote:Op zaterdag 30 juli 2016 10:55 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
klopt ! Ik heb dat ook niet extreem genoemd
PVV'ers zijn gewoon niet zo slimquote:[..]
klopt deels... Het andere deel is dat mensen reageren vanuit intolerante gevoelens.
Die zp-demo op het malieveld , georganiseerd door pvv-aanhangers, is een voorbeeld van intolerantie niet van agressie. Wel de agressie richting een donkere vrouw die zwaaide met onbekende vlag
. https://decorrespondent.n(...)at/40587668-70079528
[..]
klopt.
Omdat de primitieve reactie bewijst dat de koloniale instelling waar tegen de anti-racisten reageren nog steeds bestaat. Het is er namelijk een uiting van, terwijl er in de mildere reacties gedaan wordt alsof het niet bestaat.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 01:21 schreef Montagui het volgende:
Je poneert 'De primitieve reactie' als DE reactie terwijl er veel meer soorten reacties zijn. Ik zou ook graag meer debat/discussie willen zien zonder de extreme reacties van beide zijden. Lullig is alleen dat de anti-Pieten begonnen zijn met een extreme aanname en dan krijg je 1 + 1 = 2 de actie-reactie met dezelfde onzalige extremen. Online scoren 'extreme' standpunten. Niettemin zijn er genoeg (m.i. de overgrote meerderheid aan beide zijden) die eigenlijk (als men er al in geļnteresseerd is) een normale discussie willen waarbij geluisterd wordt naar ieders mening. Dat 'luisteren' is bij de extremen aan beide kanten nul punt nul.
De geschiedenisboeken in als een schande, daar mag ZP zijn werk doen.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 03:04 schreef Peace99 het volgende:
Onze eigen, lieve zwarte pietelimineren? DAT gaan we zeer zeker niet doen
![]()
ONZE Zwarte piet heeft hier zo zijn goede werk te doen![]()
![]()
Juist...we will never surrenderquote:Op zaterdag 30 juli 2016 03:04 schreef Peace99 het volgende:
Onze eigen, lieve zwarte pietelimineren? DAT gaan we zeer zeker niet doen
![]()
ONZE Zwarte piet heeft hier zo zijn goede werk te doen![]()
![]()
Niks mis mee om 'racisme in NL' aan de kaak te stellen en zichtbaar te maken. Maar misbruik daar dan niet een karakter uit een kinderfeest voor.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 14:44 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Omdat de primitieve reactie bewijst dat de koloniale instelling waar tegen de anti-racisten reageren nog steeds bestaat. Het is er namelijk een uiting van, terwijl er in de mildere reacties gedaan wordt alsof het niet bestaat.
Je legt de schuld wederom bij de anti-piet activisten. Hoewel ik de stelling 'Zwarte Piet is racisme' ook absurd vind (het is namelijk geen 'daad' maar een artefact en kan dus geen racisme an sich zijn)
kan je niet claimen dat zij daarmee vernieuwd racisme hebben 'uitgelokt'.
Inderdaad.quote:Op maandag 1 augustus 2016 23:42 schreef Montagui het volgende:
kan je niet claimen dat zij daarmee vernieuwd racisme hebben 'uitgelokt'.
Niks mis mee om 'racisme in NL' aan de kaak te stellen en zichtbaar te maken. Maar misbruik daar dan niet een karakter uit een kinderfeest voor.
Amen.quote:
Deze is tenminste wel eerlijk.quote:
Ja, zo krijgt ie precies wat hij wilquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:27 schreef sp3c het volgende:
jammer dat het zo enorm matig is allemaal
"problemen met mijn vrije vrolijke meningsuiting, pech voor jou vriend want je bent hier zelf komen wonen"
dit soort commentaar willen quincy en co juist graag zien want zonder die spastische reactie hadden ze geen werk ... schijnlijk heeft hij het zelf geshopped en bij iedere hit gaat zijn broekje naar beneden
Dit is wel goed, want niet racistisch.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:33 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik ben wel klaar met die softe Piet van ons. Als hij dan toch 'moet' veranderen, dan deze maar.
[ afbeelding ]
De huidige ook niet maar misschien is de Krampus meer geschikt voor tere zieltjes.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:34 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dit is wel goed, want niet racistisch.
Het ene jaar Sint zwart en de Pieten wit en het jaar erop Sint wit en Pieten zwart.. Dat zou ik wel een mooi compromis vinden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:35 schreef sp3c het volgende:
de huidige piet is ook niet racistisch, slaat nergens op
maar sommige vrinden van hem wel en die gun ik eigenlijk ook niets ... het is een moeilijke wereld
De huidige wel daarom is dit toch veel leuker. Beetje horror erbij.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:37 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De huidige ook niet maar misschien is de Krampus meer geschikt voor tere zieltjes.
Denk dat je hiermee de hele discussie plat zou leggen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het ene jaar Sint zwart en de Pieten wit en het jaar erop Sint wit en Pieten zwart.. Dat zou ik wel een mooi compromis vinden.
laat mensen gewoon zelf kiezen, enige beste mooiste polderoplossing die er is voor dit 'probleem'quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het ene jaar Sint zwart en de Pieten wit en het jaar erop Sint wit en Pieten zwart.. Dat zou ik wel een mooi compromis vinden.
En ook superlolligquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:40 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Denk dat je hiermee de hele discussie plat zou leggen.
Wat heeft de VS hier mee te maken? Daar doen ze aan blackface en zo.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:39 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De huidige wel daarom is dit toch veel leuker. Beetje horror erbij.
Kopieren toch alles uit de VS dus dan wordt dit onze Halloween.
Het verhaal is magie/voodoo. Voeg er een duivelse heks aan toe die Sint en Piet heeft vervloekt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
En ook superlolligAlleen het verhaal moet je nog ff rechtbreien, maar daar verzint vast iemand wat op. Net als met de kleurenpieten toen de boot door een regenboog voer.
Oke oke dan geen kruisbestuiving tussen continenten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:42 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Wat heeft de VS hier mee te maken? Daar doen ze aan blackface en zo.
Krampus is raszuiver Europees!
De Russische variant trek je wel denk ik.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:42 schreef sp3c het volgende:
een nikker die door de schoorsteen komt ok maar deze shit kan ik niet mee omgaan hoor
Doe maar niet. Dalijk waait dat Social Justice Warriors gedoe nog deze kant op.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:43 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Oke oke dan geen kruisbestuiving tussen continenten.
Of 'Maak Nederland weer groot'.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:50 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Doe maar niet. Dalijk waait dat Social Justice Warriors gedoe nog deze kant op.
quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:50 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Doe maar niet. Dalijk waait dat Social Justice Warriors gedoe nog deze kant op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
We bouwen een dijk en laten de Duitsers ervoor betalenquote:
De grote vraag is hoe doe je dat?quote:Op vrijdag 29 juli 2016 23:32 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Daarom moet je de discussie ook niet laten kapen door die twee minderheden, maar het onderwerp bespreekbaar maken en zelf de spelregels bepalen.
*Jij vindt inderdaad dat ze hun mening mogen uiten, maar er leeft zeker een sentiment dat nog afkomstig is uit vroegere tijden. Voorbeelden zat hier op Fok!
Ook hier, wat dan? Wat moet die "anti" kant dan doen om gehoord te worden? Want ze hebben best wel valide punten hier en daar, net zoals de "pro" kant die heeft.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 10:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
de omvang maakt het nog niet extreem natuurlijk
de agressie eigenlijk ook niet, geeft alleen aan dat heel veel mensen heel veel om het feestje geven
dan heb je meer nodig dan met lelijke tshirts tegen de schenen schoppen als je iets zou willen veranderen
de anti kant moet gewoon normaal doen ... als je dan je zin niet krijgt dan is dat op een gegeven moment ook gewoon een keer wat het is want zoals het liedje al zegt 'you can't allways get what you want'quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Ook hier, wat dan? Wat moet die "anti" kant dan doen om gehoord te worden? Want ze hebben best wel valide punten hier en daar, net zoals de "pro" kant die heeft.
Een compromis lijkt verder weg dan ooit, beide extremere kanten hebben de vingers in de oren en niets is goed genoeg dan alles of niets.
Er weleens aan gedacht dat die reactie's reden zijn voor dat "werk"? Dat de hahaha zp, eindelijk eens een neger die werkt grollen tot ronduit racisme waarvoor zp wordt misbruikt reden zijn voor het ageren tegen zp?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:27 schreef sp3c het volgende:
jammer dat het zo enorm matig is allemaal
"problemen met mijn vrije vrolijke meningsuiting, pech voor jou vriend want je bent hier zelf komen wonen"
dit soort commentaar willen quincy en co juist graag zien want zonder die spastische reactie hadden ze geen werk ... schijnlijk heeft hij het zelf geshopped en bij iedere hit gaat zijn broekje naar beneden
Piet was pure horror voeger, dus daarvoor hoeven we niets te kopieren...quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:39 schreef Baconbus het volgende:
[..]
De huidige wel daarom is dit toch veel leuker. Beetje horror erbij.
Kopieren toch alles uit de VS dus dan wordt dit onze Halloween.
Dit is gewoon keihard provoceren:quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Er weleens aan gedacht dat die reactie's reden zijn voor dat "werk"? Dat de hahaha zp, eindelijk eens een neger die werkt grollen tot ronduit racisme waarvoor zp wordt misbruikt reden zijn voor het ageren tegen zp?
Dat dat actie/reactoe patroon andersom ligt? Dus niet gaat om mensen schoppen tegen zp aan en daarom, maar gaat over kijk, dit is nu wat we bedoelen met een onderliggend probleem? Dat alleen maar meer in de openbaarheid is gebracht?
Het is niet waarschijnlijk dat q dit zelf heeft geshopt, dit soort reactie's zijn gewoon normaler dan wie dan ook lief zou moeten zijn. Het legt het onderliggende probleem bloot, het waarom mensen moeite hebben met oa zp.
Nu zou ik persoonlijk graag zien dat we dit onderliggende probleem loskoppelen van zp, zeker omdat dit onderliggende probleem op veel meer vlakken speelt dan alleen zp. Zp wordt ervoor misbruikt door sommigen, maar is niet de oorzaak en ook lang niet bij iedereen een middel voor het onderliggende probleem.
Waarom moet alleen de anti kant inbinden? Want als je eerlijk bent zou je toch moeten toegeven dat door hun manier van doen het probleem waarop ze wijzen goed bloot is gelegd. Ze hebben dus gewoon een valide punt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:22 schreef sp3c het volgende:
[..]
de anti kant moet gewoon normaal doen ... als je dan je zin niet krijgt dan is dat op een gegeven moment ook gewoon een keer wat het is want zoals het liedje al zegt 'you can't allways get what you want'
het compromis is verder weg dan ooit omdat men tegen schenen is gaan lopen schoppen toen men de zin niet kreeg, stop daar mee en probeer het over 10 jaar nog eens
Mensen zullen ongetwijfeld getriggered zijn door zoiets.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit is gewoon keihard provoceren:
[ afbeelding ]
Gestrekt been lokt gestrekt been uit.
Mensen lopen er ook gewoon mee te koop. Wat sneu.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:30 schreef john2406 het volgende:
Geef die (joekels) gewoon hun zin over en uit!
Mag dat trouwens wel Joekels?
Zijn ze er tevreden mee of staat het volgende al in de planning?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:31 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Mensen lopen er ook gewoon mee te koop. Wat sneu.
Wat?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:33 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zijn ze er tevreden mee of staat het volgende al in de planning?
dus hij schopt met opzet mensen tegen de schenen omdat hij verwacht dat ze dan heel hard terugschoppen ofzoiets?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Er weleens aan gedacht dat die reactie's reden zijn voor dat "werk"? Dat de hahaha zp, eindelijk eens een neger die werkt grollen tot ronduit racisme waarvoor zp wordt misbruikt reden zijn voor het ageren tegen zp?
Dat dat actie/reactoe patroon andersom ligt? Dus niet gaat om mensen schoppen tegen zp aan en daarom, maar gaat over kijk, dit is nu wat we bedoelen met een onderliggend probleem? Dat alleen maar meer in de openbaarheid is gebracht?
Het is niet waarschijnlijk dat q dit zelf heeft geshopt, dit soort reactie's zijn gewoon normaler dan wie dan ook lief zou moeten zijn. Het legt het onderliggende probleem bloot, het waarom mensen moeite hebben met oa zp.
welk onderliggende probleem hebben we het nu eigenlijk over?quote:Nu zou ik persoonlijk graag zien dat we dit onderliggende probleem loskoppelen van zp, zeker omdat dit onderliggende probleem op veel meer vlakken speelt dan alleen zp. Zp wordt ervoor misbruikt door sommigen, maar is niet de oorzaak en ook lang niet bij iedereen een middel voor het onderliggende probleem.
Sjors en Jimmy verbieden of een claim daar neer leggen?quote:
wie zegt dat alleen de anti kant moet inbinden?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:30 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom moet alleen de anti kant inbinden? Want als je eerlijk bent zou je toch moeten toegeven dat door hun manier van doen het probleem waarop ze wijzen goed bloot is gelegd. Ze hebben dus gewoon een valide punt.
Als je dat erkend, waarom dan er niets mee doen?
Zeker als je weet dat de meerderheid het geen kut kan schelen en al zeer zeker niet als we het over de kinderen hebben waar dit feest om draait. Waarom dan zo zwaar stelling nemen ipv ee compromis zoeken?
Nee, hij schopt tegen schenen om dat onderliggende probleem aan het oppervlakte te brengen. Duwt terug in zijn belevenis, is lul genoemd en roept nu kut.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
dus hij schopt met opzet mensen tegen de schenen omdat hij verwacht dat ze dan heel hard terugschoppen ofzoiets?
nee zo heb ik er nog nooit tegen aan gekeken
als jij mij een lul noemt dan noem ik jou een kut
[..]
welk onderliggende probleem hebben we het nu eigenlijk over?
Het racisme probleem lijkt me inmiddels wel voldoende aangekaart. Ik adviseer de racistische anti Pieters en racistische pro Pieters het vanaf nu op een andere manier uit te vechten, en niet meer over de rug van onze nationale kindervriend, Zwarte Piet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:51 schreef erodome het volgende:
[..]
Nee, hij schopt tegen schenen om dat onderliggende probleem aan het oppervlakte te brengen. Duwt terug in zijn belevenis, is lul genoemd en roept nu kut.
Dat is het grote probleem in dit schreeuwfestijn, ieder wijst naar de ander waarom ze lul/kut roepen. Maar feit is dat je geen lul/kut roept als je dat niet toch vindt, dat dat niet zozeer aan die ander ligt, maar aan jezelf. Dat is iets wat beide uitersten in deze discussie beter zouden moeten begrijpen. Q ziet achter elke boom een racismebeer, dat zit in hem, is zijn probleem. De pro pieters zijn niet racistisch omdat q dom doet, maar omdat ze een racistische inslag hebben, zo denken.
Het onderliggende probleem is het racisme in onze samenleving, hoe mensen die hier soms al generatie's lang wonen nogsteeds als buitenstaanders/gasten worden gezien ipv deel van het geheel. Hoe onschuldige zaken worden misbruikt om racisme te uiten, het allemaal oh zo grappig is, maar toch wel gemeend en gemeen.
Zp is daar 1 vb van. Maar zoals ik al gezegd heb, dat geld lang niet voor iedereen en het is alleen een mogelijke uitingsvorm van, niet de oorzaak.
Niet mee eens...quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:56 schreef sp3c het volgende:
probleem is dat de meeste mensen zo doet omdat Q dom doet, die zijn gewoon boos en willen hem pakken en laat zijn grote probleem nu niet op zijn tshirt staan ...
Mee eens, vandaar ook dat ik al zei dat deze discussie nu losgekoppelt moet worden van zp.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:33 schreef Montagui het volgende:
[..]
Het racisme probleem lijkt me inmiddels wel voldoende aangekaart. Ik adviseer de racistische anti Pieters en racistische pro Pieters het vanaf nu op een andere manier uit te vechten, en niet meer over de rug van onze nationale kindervriend, Zwarte Piet.
Joekels? Dat is in de volksmond een synoniem voor honden. Maar jij mag dat wel hoor, als je dat leuk vindt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:30 schreef john2406 het volgende:
Geef die (joekels) gewoon hun zin over en uit!
Mag dat trouwens wel Joekels?
Ja. Dat hij zijn vooroordeel nu bevestigd ziet maakt niet dat hij dat vooroordeel niet had.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:50 schreef DavidTwente het volgende:
joekel
Webdefinities
"iets bijzonder groots of opvallends"
http://nl.wiktionary.org/wiki/joekel
@ Erodome, je beschuldigt Q er dus van alle blanken racisten te vinden, omdat dat in zijn denken zit? Niet n.a.v. de domme dingen die (blanke) voorstanders van ZP hebben gezegd/gedaan?
quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:11 schreef KingRadler het volgende:
probleem speelde ook al in 1945
[ afbeelding ]
Hij heet dan ook nota bene Zwarte Pietquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]Het is helemaal niets nieuws, behalve dat nu iedereen zijn zegje kan doen via feestboek etc.
Met het afschaffen van de roe, de oorringen, de dikke rode lippen en het hele karakter van Zwarte Piet zijn er weinig problemen. Maar owee als je aan de huidskleur komt, dan kom je aan de Nederlandse cultuur
Zonder 'zwart' ervoor wel. Piet mag wel, zwarte piet niet.quote:
Je zal maar een kleurtje hebben en ook nog Piet heten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 18:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Zonder 'zwart' ervoor wel. Piet mag wel, zwarte piet niet.
Dus, iedereen kan piet worden, behalve zwarten.
"What’s in a name? That which we call a rose,quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij heet dan ook nota bene Zwarte Piet
That which we call a Zwarte Piet,quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 18:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
"What’s in a name? That which we call a rose,
By any other word would smell as sweet."
Exactly. Zijn naam is dus geen argument om vast te houden aan zijn kleurquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 19:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
That which we call a Zwarte Piet,
By any other word would look as black.
Maar zijn cultuur historische afkomst wel.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 19:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Exactly. Zijn naam is dus geen argument om vast te houden aan zijn kleur
God, gaan die Amerikanen zich ook nog eens met ons bemoeien.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 19:50 schreef polderturk het volgende:
https://www.washingtonpos(...)is-racist-and-weird/
quote:Sinds 2014 faciliteert minister Asscher gesprekken tussen voor- en tegenstanders van het traditionele Sinterklaasfeest. Het is geen actieve bemiddeling, zo heeft het ministerie altijd onderstreept. Van de kant van de veranderingsgezinden zitten aan tafel: het Surinaams Inspraak Orgaan, het Overlegorgaan Caribisch Nederland, de Stichting Nederland wordt beter en de intochtcomités van Amsterdam en Utrecht.
De traditie wordt aan tafel verdedigd door het Sint Nicolaas Genootschap Nederland, de Stichting Sint en Pietengilde, en het Sinterklaascomité van Dordrecht, dat een traditionele intocht organiseert.
Verder zitten aan tafel enkele belanghebbenden zonder vooraf duidelijke voorkeur, zoals de gemeente Maassluis, waar dit jaar de landelijke intocht wordt georganiseerd, omroep RTL, het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed en detailhandel Nederland.
Geen bedreiging, geweld, polarisatie of agressie meer, wel een „beschaafde en respectvolle dialoog” waarbij „het kind centraal” staat. Het Sinterklaasfeest moet een feest „voor alle kinderen” zijn.
Met een gezamenlijke verklaring heeft minister Asscher (Sociale Zaken, PvdA) de rondetafelbesprekingen tussen voor- en tegenstanders van de traditionele Zwarte Piet afgesloten. Gezamenlijk – op één partij na. De conservatief-katholieke stichting Civitas Christiana weigerde de verklaring te tekenen.
Klopt, noem het Piet of Assepan of Rupert, zwart is hij en zwart zal hij blijvenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 19:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Exactly. Zijn naam is dus geen argument om vast te houden aan zijn kleur
Wat?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:07 schreef john2406 het volgende:
Wa mat dat oeus van mien part is de wies jetupt lila.
Mooi! Dan heb je er dus geen probleem mee dat ie wit, groen, geel of pimpelpaars wordtquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Klopt, noem het Piet of Assepan of Rupert, zwart is hij en zwart zal hij blijven
Voor mij het liefste, schaffen ze heel het Sinterklaas feest af, zal de handel leuk vinden!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:05 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Klopt, noem het Piet of Assepan of Rupert, zwart is hij en zwart zal hij blijven
Denk aan de kindertjesquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:12 schreef john2406 het volgende:
[..]
Voor mij het liefste, schaffen ze heel het Sinterklaas feest af, zal de handel leuk vinden!
Als die joekels het feest niet begaaien ervoor, denk ik er ook aan, zo niet dan zeg ik gooi het hele feest in de vuilnisbak!quote:
Begaaienquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als die joekels het feest niet begaaien ervoor, denk ik er ook aan, zo niet dan zeg ik gooi het hele feest in de vuilnisbak!
Heb jij een leesachterstand of zo?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:10 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Mooi! Dan heb je er dus geen probleem mee dat ie wit, groen, geel of pimpelpaars wordt
Donkere mensen en ook donkere kinderen hebben er last van. Als het echt zo'n kinderfeest is moet het voor alle kinderen leuk zijn en dat is nu blijkbaar niet zo. Dus veranderen dan maar.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Heb jij een leesachterstand of zo?
Het maakt mij niet uit of ie Pimpelpaarse Piet wordt genoemd, zolang het gezicht maar zwart is. Echt #000000 zwart en niet negerbruin.
De linker moet de whitey helper voorstellenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dit is gewoon keihard provoceren:
[ afbeelding ]
waarom moet een traditie worden aangepast aan mensen die immigreren i.p.v. dat immigranten zich aanpassen aan tradities..?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Donkere mensen en ook donkere kinderen hebben er last van. Als het echt zo'n kinderfeest is moet het voor alle kinderen leuk zijn en dat is nu blijkbaar niet zo. Dus veranderen dan maar.
Roodharige kinderen hebben last van vuurtorens en rode stoplichten. Veranderen maar.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Donkere mensen en ook donkere kinderen hebben er last van. Als het echt zo'n kinderfeest is moet het voor alle kinderen leuk zijn en dat is nu blijkbaar niet zo. Dus veranderen dan maar.
Dan blijf je hem toch gewoon Zwarte Piet noemen ook al is ie paars?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:20 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Heb jij een leesachterstand of zo?
Het maakt mij niet uit of ie Pimpelpaarse Piet wordt genoemd, zolang het gezicht maar zwart is. Echt #000000 zwart en niet negerbruin.
Bruine kinderen hebben last van duo penotti. Aanpassen nu!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Roodharige kinderen hebben last van vuurtorens en rode stoplichten. Veranderen maar.
Kinderen met een bril van brilsmurf. Opzouten met dat blauwe misbaksel dus!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:31 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[..]
Bruine kinderen hebben last van duo penotti. Aanpassen nu!
Ik heb last van kinderen, afschaffen nu!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kinderen met een bril van brilsmurf. Opzouten met dat blauwe misbaksel dus!
Nee de bedoeling is dat we een fictief (=niet bestaand) figuur veranderen, niet de kinderen. We gaan dus niet donkere kindertjes tijdens het Sinterklaasfeest wit makenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Roodharige kinderen hebben last van vuurtorens en rode stoplichten. Veranderen maar.
Enkele donkere kinderen, en enkele donkere volwassen. Denk dat de meeste donkere kinderen en donkere volwassen er geen last van hebben. Er zijn genoeg donkere kinderen voor wie Zwarte Piet hun held is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Hihi, ook een oplossing. Niet de gewenste, denk ik zo.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee de bedoeling is dat we een fictief (=niet bestaand) figuur veranderen, niet de kinderen. We gaan dus niet donkere kindertjes tijdens het Sinterklaasfeest wit maken
Ah, onze Jesse denkt het ultieme tegenargument te hebben gevonden. Dat postte je gisteren elders ook al.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gelukkig kom jij met zwaarwegende argumenten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, onze Jesse denkt het ultieme tegenargument te hebben gevonden. Dat postte je gisteren elders ook al.
Wat ben je toch ook een flapdrol.
En jaja, NWS vindt dat ik de flapdrol ben omdat ik het niet met jou eens ben. Dat weet ik inmiddels wel.
Donkere mensen hebben er vooral last van omdat de anti-ZP beweging de leugen verspreidt dat zwarte piet op racisme berust.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:25 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jesse, het zal mij verder een zorg zijn of die Pieterbaas zwart blijft of niet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gelukkig kom jij met zwaarwegende argumenten.
Topper.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jesse, het zal mij verder een zorg zijn of die Pieterbaas zwart blijft of niet.
Niks daarvan, vanbinnen is hij rottend rood. Hij stelt immers een lijk van mijn voorouders voor (voor zover ik kan nagaan zaten daar de laatste eeuwen geen negers tussen). En Sinterklaas is de wijze, witte ziel (verwant aan de Witte Wieven).quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:29 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dan blijf je hem toch gewoon Zwarte Piet noemen ook al is ie paars?![]()
Hij is voor dan gewoon voor jou van binnen roetzwart
Dat zullen die lieve kindertjes een mooi verhaal vindenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niks daarvan, vanbinnen is hij rottend rood. Hij stelt immers een lijk van mijn voorouders voor (voor zover ik kan nagaan zaten daar de laatste eeuwen geen negers tussen). En Sinterklaas is de wijze, witte ziel (verwant aan de Witte Wieven).
Stond dat toen niet nog onder water?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:46 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niks daarvan, vanbinnen is hij rottend rood. Hij stelt immers een lijk van mijn voorouders voor (voor zover ik kan nagaan zaten daar de laatste eeuwen geen negers tussen). En Sinterklaas is de wijze, witte ziel (verwant aan de Witte Wieven).
whut:?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ah, onze Jesse denkt het ultieme tegenargument te hebben gevonden. Dat postte je gisteren elders ook al.
Wat ben je toch ook een flapdrol.
En jaja, NWS vindt dat ik de flapdrol ben omdat ik het niet met jou eens ben. Dat weet ik inmiddels wel.
POL-café-fittie, vrees ik.quote:
Je had natuurlijk ook zelf kunnen bedenken dat roodharige kinderen, die gepest worden geen argument is om Zwarte Piet zwart te houden.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
Gelukkig kom jij met zwaarwegende argumenten.
Wel dat het argument dat kinderen (helaas) ergens mee geplaagd of gepest worden, geen reden is om het ding waar ze mee gepest/vergeleken worden af te schaffen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:52 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Je had natuurlijk ook zelf kunnen bedenken dat roodharige kinderen, die gepest worden geen argument is om Zwarte Piet zwart te houden.
We doen wat we kunnen en dit kanquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel dat het argument dat kinderen (helaas) ergens mee geplaagd of gepest worden, geen reden is om het ding waar ze mee gepest worden af te schaffen. Dan kun je de hele wereld afschaffen, en zelfs dan nog vinden mensen wel iets om mee te plagen.
Nee en ik vind het een idiote opmerkingquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:57 schreef john2406 het volgende:
[..]
We?
Heb jij een kleurtje?
Binnen kant handen voetzolen ook?
Vindt ik van deze.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:01 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Nee en ik vind het een idiote opmerking
quote:
De Kinderombudsman concludeert dat het bestaan van Zwarte Piet discriminatie in de hand werkt. Vandaar dat zij pleit voor aanpassing van die traditie.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 22:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wel dat het argument dat kinderen (helaas) ergens mee geplaagd of gepest worden, geen reden is om het ding waar ze mee gepest/vergeleken worden af te schaffen.
Dan kun je de hele wereld afschaffen, en zelfs dan nog vinden andere kinderen wel iets om mee te plagen.
Jij bent er niet voor om kinderen zoveel mogelijk te beschermen tegen racisme en discriminatie?quote:
Maar zeker dat, en piet draagt er geen schuld aan, pesten hoort bij het rijpen van kinderen, doen ze hier op het forum nog!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:04 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Jij bent er niet voor om kinderen zoveel mogelijk te beschermen tegen racisme en discriminatie?
Dus scholen moeten ook vooral niet optreden tegen pesten, want dat hoort er nou eenmaal bij?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maar zeker dat, en piet draagt er geen schuld aan, pesten hoort bij het rijpen van kinderen, doen ze hier op het forum nog!
Ben jij ervoor treed er hier op het forum tegen op!
Jij vind het pesten van donkere kinderen omdat ze donker zijn een goede zaak ?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Maar zeker dat, en piet draagt er geen schuld aan, pesten hoort bij het rijpen van kinderen, doen ze hier op het forum nog!
Juist wel dat kunnen ze veranderen, niet de strijd tegen een hele groep aangaan stapje voor stapje, op de school zal het dan opgelost zijn, buiten het schoolplein echter niet of wel?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:09 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dus scholen moeten ook vooral niet optreden tegen pesten, want dat hoort er nou eenmaal bij?
Tegen de bril dragers ook of de manke of die met een haze lip het is niet alleen dat donkere woord er is meer aan de hand, of zijn dat niet zo een jankers?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Jij vind het pesten van donkere kinderen omdat ze donker zijn een goede zaak ?
Het pesten valt niet 100% te voorkomen, maar waar opvoeders dat kunnen moeten ze wel doen
Piet bestaat niet. Piet is een fictieve creatie van een blanke man in een koloniale tijd. Piet is al veranderd en niemand had daar moeite mee.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is die vrijwillig veranderd of verplicht?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:12 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Piet bestaat niet. Piet is een fictieve creatie van een blanke man in een koloniale tijd. Piet is al veranderd en niemand had daar moeite mee.
Waar antwoord jij altijd in vragen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Juist wel dat kunnen ze veranderen, niet de strijd tegen een hele groep aangaan stapje voor stapje, op de school zal het dan opgelost zijn, buiten het schoolplein echter niet of wel?
Zal er hoogstens nog erger door kunnen worden toch?
Omdat ik jouw geen voer wil geven voor in een krant of in een tijdschrift!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waar antwoord jij altijd in vragen?
Vrijwilligquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:13 schreef john2406 het volgende:
[..]
Is die vrijwillig veranderd of verplicht?
Ik vind dat een onzinargument, dus mij zul je brilsmurf of stoplichten niet zien verketteren.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De Kinderombudsman concludeert dat het bestaan van Zwarte Piet discriminatie in de hand werkt. Vandaar dat zij pleit voor aanpassing van die traditie.
Als jij vindt dat stoplichten en Holle Bolle Gijs hetzelfde resultaat hebben, dan moet je je hard gaan maken voor een debat.
Maar maak je vooral geen zorgen. Er wordt toch niet geluisterd naar de Kinderombudsman. Dus bedreig haar vooral niet.
Liefst wel natuurlijk en we zijn al een heel eind op wegquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan zijn we het daar dus al over eens dat het nu dan ook zo zou moeten gaan of niet?
Ik vind het geen onzinargumentquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:19 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik vind dat een onzinargument, dus mij zul je brilsmurf of stoplichten niet zien verketteren.
En mensen bedreigen om een kinderfeest, veel sneuer wordt het niet
Het helpt wel dat ze bij winkelcentrums verblijven, waar de ouders met de kinderen inkopen doen, of naar de Sint gaan he!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:21 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Liefst wel natuurlijk en we zijn al een heel eind op weg
Helpt waarbijquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Het helpt wel dat ze bij winkelcentrums verblijven, waar de ouders met de kinderen inkopen of naar de Sint gaan he!
Geen idee wat winkelcentra ermee te maken hebbenquote:
quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:26 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Geen idee wat winkelcentra ermee te maken hebben
Vind je dan ook dat brilsmurf aangepakt moet worden?quote:
Zijn er meldingen van kinderen die tijdens het jaarlijkse smurfenfestijn het onderwerp zijn van pesterijen en discriminatie. Hebben mensen met een bril al decennia lang problemen met het krijgen van een baan omdat ze uit een brillenfamilie komen? Ondervinden brildragers nog steeds last van het feit dat hun voorouders een bril droegen? Dan wel jaquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Vind je dan ook dat brilsmurf aangepakt moet worden?
Gelukkig kan je de bril niet dragen tijdens een sollicitatie. Je moet wel heel erg slecht zien zonder een bril als dat problematisch zou zijn.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:36 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Zijn er meldingen van kinderen die tijdens het jaarlijkse smurfenfestijn het onderwerp zijn van pesterijen en discriminatie. Hebben mensen met een bril al decennia lang problemen met het krijgen van een baan omdat ze uit een brillenfamilie komen? Ondervinden brildragers nog steeds last van het feit dat hun voorouders een bril droegen? Dan wel ja
Het heeft dan ook helemaal niets te maken met af en toe gepest worden omdat een kind een bril draagt. En nee, chronisch racisme en het discrimineren van bevolkingsgroepen los je er niet mee op. Je maakt het Sinterklaasfeest wel een stuk gezelliger voor die groep kinderen. Tenslotte maakt het ook de blanke kinderen geen moer uit welke kleur Piet heeft. Dat is een probleem van volwassenen. Ga ermee in therapie of zoquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:38 schreef Perrin het volgende:
Al die dingen noemde de Kinderombudsman niet, trouwens.
Als het verbannen van Zwarte Piet dat allemaal zou oplossen, zou ik er direct voor tekenen.
Als iets "moet", is het niet meer vrijwillig he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dan zijn we het daar dus al over eens dat het nu dan ook zo zou moeten gaan of niet?
Den Haag heeft in ieder geval al aangegeven weer -voor het eerst in 5 jaar- enkel zwarte Zwarte Pieten in te zetten bij de intocht.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gelukkig kan je de bril niet dragen tijdens een sollicitatie. Je moet wel heel erg slecht zien zonder een bril als dat problematisch zou zijn.
Goh, het is oktober en het is alweer volop aan de gang hier. Nog twee maanden te gaan.
Ik ben benieuwd wie er de komende twee maanden allemaal gaan roeptoeteren en welke relletjes er weer gaan ontstaan. Gaat Simons zich er weer mee bemoeien? Gaat Prem hoog van de toren blazen? Gaan we weer wat van ons favoriete relschoppende kunstenaar uit de D-categorie Kwinsie horen? Gaan er weer wat BN'ers goede sier proberen te maken met een anti-ZP-statement? Gaat de NPO ZP weer blanke Zwarte Pieten gebruiken? Gaan er weer boze Surinamers/Antillianen schreeuwen dat Zwarte Piet niet bestaat terwijl kindjes Sinterklaas vieren? Gaan er weer Zwarte Pieten worden mishandeld?
Nee, je maakt het alleen gezelliger voor mensen die graag herstelbetalingen willen zien.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:44 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Het heeft dan ook helemaal niets te maken met af en toe gepest worden omdat een kind een bril draagt. En nee, chronisch racisme en het discrimineren van bevolkingsgroepen los je er niet mee op. Je maakt het Sinterklaasfeest wel een stuk gezelliger voor die groep kinderen. Tenslotte maakt het ook de blanke kinderen geen moer uit welke kleur Piet heeft. Dat is een probleem van volwassenen. Ga ermee in therapie of zo
Eh nee, de kleur van Zwarte Piet leidt niet automatisch tot herstelbetalingen.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:11 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee, je maakt het alleen gezelliger voor mensen die graag herstelbetalingen willen zien.
[ afbeelding ]
Zware Piet afschaffen lijkt me een stap in de verkeerde richting.
Mss is het handiger geen jaartal te vermelden in de TT, dit gaat nog jaren durenquote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:21 schreef 24Fan het volgende:
Maar deze discussie gaat nog steeds over 2015? ( TT? )
Nee hčquote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:23 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Mss is het handiger geen jaartal te vermelden in de TT, dit gaat nog jaren duren
Kleine stapjesquote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:02 schreef Physsic het volgende:
[..]
Den Haag heeft in ieder geval al aangegeven weer -voor het eerst in 5 jaar- enkel zwarte Zwarte Pieten in te zetten bij de intocht.
Wel zonder oorringen en rode lippen.
Is dat een recent stukje?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:11 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee, je maakt het alleen gezelliger voor mensen die graag herstelbetalingen willen zien.
[ afbeelding ]
Zware Piet afschaffen lijkt me een stap in de verkeerde richting.
Prima om stereotypering te voorkomen, vind ik overigens.quote:
En vuurtorens verbieden.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:54 schreef RobbieRonald het volgende:
Het lijkt mij logischer om de pesters aan te pakken en niet hetgeen waar pesters gebruik van maken.
Moeten we het rode licht in stoplichten ook maar veranderen in blauwe lichten, omdat kinderen met rood haar hiermee gepest worden?
Het is een opmaat naarquote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:19 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Eh nee, de kleur van Zwarte Piet leidt niet automatisch tot herstelbetalingen.
Dat is dan maar zo, ik vind het geen reden om het niet te doen. Ik denk ook niet dat het besluit wel of niet herstelbetalingen uit te keren ook maar iets te maken heeft met de kleur van Zwarte Piet.quote:
Herstelbetalingen. Dit is zeker een grapje?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 01:11 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Dat is dan maar zo, ik vind het geen reden om het niet te doen. Ik denk ook niet dat het besluit wel of niet herstelbetalingen uit te keren ook maar iets te maken heeft met de kleur van Zwarte Piet.
Nee, dat is geen grapje.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 05:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Herstelbetalingen. Dit is zeker een grapje?
Gratis geld dus, wat ik al dacht?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 08:07 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat is geen grapje.
Dezelfde mensen achter anti ZP zijn dezelfde mensen achter de herstelbetalingen lobby.
https://jalta.nl/binnenla(...)d-tegen-zwarte-piet/
Er is zelfs een complete 'plan de campagne' opgesteld voor de aanpak van Zwarte Piet door 1 van de hoofdinitiators Sandew Hira:
http://nucnet.nl/wp-conte(...)warte-Piet-10nov.pdf
http://www.iisr.nl/category/kennisproductie/zwarte-piet/
(zie ook mijn post #235 in dit topic NWS / De Zwarte Piet-discussie 2015 #13 Verbod op zeurpieten )
En het maar op racisme gooien en vervolgens je handje gaan ophouden, dit maakt ze nog triester..quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gratis geld dus, wat ik al dacht?
Waar het werken niet inzit die zullen toch een manier vinden om aan geld te komen of niet?
quote:Opinie - Donker meisje, Zwarte Piet
Een Oegandese vluchteling in Helmond beschrijft hoe zijn dochter Sinterklaas en Zwarte Piet uitnodigde. Hij ziet er – in weerwil van het rapport van de kinderombudsman – geen kwaad in.
Sinterklaasfeest
Mijn dochtertje Joyce van 7, die zelf donker is, zal voortaan elke december deelnemen aan het Sinterklaasfeest. Samen met haar vriendjes vindt Joyce het fantastisch als ze pepernoten en cadeautjes van de Sint en de Zwarte Pieten krijgt. Het begon vorig jaar in november toen Joyce Sinterklaas en Zwarte Piet uitnodigde. Zij stopte fruit in mijn dure schoenen en zette ze buiten neer.
Elk jaar in december vieren Nederlanders het traditionele Sinterklaasfeest. Dit kwam ik te weten toen ik in Helmond ging wonen. Dit sprookje is eigenlijk voor kinderen, maar ook volwassenen willen er in die tijd voor de gezelligheid in geloven. Sinterklaas is voor veel mensen een welkome gast in Nederland.
Oeganda
In mijn vaderland Oeganda kennen we Sinterklaas niet. De meeste Oegandezen kennen wel Santa Claus, de kerstman. Santa Claus heeft geen relatie met de Oegandese cultuur. Daarom is het voor de Oegandezen een vreemde traditie. De Nederlandse Sinterklaas is een oude en officiėle traditie, dus ik zie een groot verschil tussen de twee.
Het Sinterklaasfeest zorgt voor blije kinderen en volwassenen in mijn wijk. Volgens mij zou het feest super saai zijn als er geen Zwart Pieten bij waren. De strijd tegen Zwarte Piet heeft volgens mij ten doel deze feestelijke traditie om zeep te helpen.
Sinterklaas uitgenodigd
Het was een maandagavond, medio november 2015. Buiten mijn weten nodigde mijn dochter Joyce Sinterklaas uit. Zij wilde dat hij bij ons langs kwam. Om dat verzoek kracht bij te zetten, stopte zij fruit in mijn schoenen en ook een briefje met een mooie grote tekening in een van haar schoenen. In de brief stonden een paar wensen aan 'meneer' Sinterklaas en Piet. 'Ik wil graag een laptop om met mijn vrienden te kunnen communiceren', was haar grootste wens.
Joyce zette beide schoenen buiten neer. Het fruit was voor het paard, legde mijn buurman en taalcoach Ron uit, toen ik hem dit stuk liet corrigeren.
Ik realiseerde me die avond, rond half twaalf, dat mijn schoenen niet in huis stonden en vroeg mijn vrouw Maria en mijn zoon Trevor van 13 waar ze ergens konden zijn. Joyce was toen al naar bed. Omdat Trevor van het plan van Joyce had gehoord, maakten we haar wakker. 'Iedereen gaat een cadeautje van Sinterklaas en Zwart Piet krijgen', vertelde zij met een verwachtingsvol gezicht.
Ondanks die uitleg vonden we het niet zo'n goed idee om de dure schoenen buiten te laten staan. Nadat Joyce opnieuw in slaap was gevallen, belde ik Douwe, een begeleider die in de buurt woont. 'Bedenk een cadeautje', adviseerde hij me. Zo kwam ik meer te weten over het Sinterklaasfeest.
Cadeautje
Na dit gesprek schreef mijn zoon 'Sint Trevor' het volgende briefje aan Joyce: 'Ik kan jouw wensen niet vervullen, maar je krijgt morgen een cadeautje van mij'. Onder dit briefje stond de naam van Sinterklaas in de vorm van een handtekening. Een dag later werd Joyce ontzettend blij toen ze een pakketje van Sinterklaas op de mat vond. Het pakje bevatte chocola en pepernoten.
De tegenstanders van Sinterklaas beweren dat deze traditie stamt uit de slavernijtijd. Er zou daarom sprake zijn van racisme, want Zwarte Piet fungeert hier als slaaf van Sinterklaas. De meeste mensen weten kennelijk niet dat Zwarte Piet eigenlijk niet zwart is, maar door zijn werkzaamheden in de schoorstenen steeds vuiler wordt. Als hij zich wast, komt er gewoon een blanke huid tevoorschijn.
Ik zie dus geen echt verband met racisme. Het Sinterklaasfeest is in mijn ogen een gewone traditie die in de Nederlandse cultuur verankerd is.
Het is inderdaad opmerkelijk hoe mensen uit Afrika er een stuk minder moeite mee lijken te hebben dan mensen uit Suriname en van de Antillen. Hoe zou dat toch komen?quote:
Vertel volgens mij weet jij het.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:31 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Het is inderdaad opmerkelijk hoe mensen uit Afrika er een stuk minder moeite mee lijken te hebben dan mensen uit Suriname en van de Antillen. Hoe zou dat toch komen?
Zielig om het zielig doen en in het verleden blijven leven, handje ophouden en hopen op gratis geld..quote:
Hadden ze de plantjes maar niet moeten aanpakken?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:35 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Zielig om het zielig doen en in het verleden blijven leven, handje ophouden en hopen op gratis geld..
Dat kan ook maar dan sta je nog steeds in de min als de slavernij eraf is gegaan. Dat begrijp je vast wel toch.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 05:42 schreef Elzies het volgende:
[..]
Herstelbetalingen. Dit is zeker een grapje?
Mag ik ook herstelbetalingen van al die zwarte mensenhandelaren, pooiers en dealers die anno 2016 vrouwen en kinderen vanuit Afrika hier in de gedwongen prostitutie zetten?
Als we al het leed wat mensen elkaar in het verleden hebben aangedaan optellen blijft er niet veel over. De hele geschiedenis zit vol met ellende en het is ondoenlijk je daar verantwoordelijk voor te voelen. Moet je het daarom ontkennen, nee. Een simpele blik in de geschiedenisboeken vertelt genoeg. maar om dat leed in een waarde uit te gaan proberen drukken moet iets zijn van de laatste 100 jaar, waarin alles een prijskaartje schijnt te hebben.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:42 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat kan ook maar dan sta je nog steeds in de min als de slavernij eraf is gegaan. Dat begrijp je vast wel toch.
Sowieso zou ik slavernij niet vergelijken met een paar autos en hoertjes maar soit.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:47 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Als we al het leed wat mensen elkaar in het verleden hebben aangedaan optellen blijft er niet veel over. De hele geschiedenis zit vol met ellende en het is ondoenlijk je daar verantwoordelijk voor te voelen. Moet je het daarom ontkennen, nee. Een simpele blik in de geschiedenisboeken vertelt genoeg. maar om dat leed in een waarde uit te gaan proberen drukken moet iets zijn van de laatste 100 jaar, waarin alles een prijskaartje schijnt te hebben.
Hoertjes en auto's? hoe kom je daaropquote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:49 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Sowieso zou ik slavernij niet vergelijken met een paar autos en hoertjes maar soit.
Een simpele blik op de gouden koets vertelt ook genoeg. Net als het gezellige kinderfeest.
De comment waarop jij reageerde, reageerde op een andere comment. Vond ik een kromme vergelijking. Moet je even terugscrollen.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:50 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Hoertjes en auto's? hoe kom je daarop
Nee heeft men en ja kan men krijgen, zou jij het niet proberen dan?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:52 schreef ems. het volgende:
Herstelbetalingen
Ben benieuwd of ze daarvoor ook in Afrika langsgaan bij de nazaten van de warlords.
Nee.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:53 schreef john2406 het volgende:
[..]
Nee heeft men en ja kan men krijgen, zou jij het niet proberen dan?
Deze proberen het nog, en schamen zich er volgens mij niet voor?quote:
Neuh. slavernij is nog altijd actueel en wordt door alle volkeren en etniciteiten ter wereld uitgevoerd. Dus niet gaan klaagjammeren over wat toen is gebeurd. Er zal geen cent aan herstelbetalingen plaatsvinden. Dus gewoon een eerlijke baan vinden en werken voor je centen, zoals het hoort.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 12:42 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Dat kan ook maar dan sta je nog steeds in de min als de slavernij eraf is gegaan. Dat begrijp je vast wel toch.
Mooi hoe je alle pijn en leed van hele volkeren opzij veegt, niet iedereen kan dat.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 05:55 schreef Elzies het volgende:
[..]
Neuh. slavernij is nog altijd actueel en wordt door alle volkeren en etniciteiten ter wereld uitgevoerd. Dus niet gaan klaagjammeren over wat toen is gebeurd. Er zal geen cent aan herstelbetalingen plaatsvinden. Dus gewoon een eerlijke baan vinden en werken voor je centen, zoals het hoort.
Wat heeft dat met mij te maken?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 13:00 schreef john2406 het volgende:
[..]
Deze proberen het nog, en schamen zich er volgens mij niet voor?
POL / Moet overheid bijspringen om kernenergie in Nederland te behouden?
Uh, nee. Sommige mensen zijn gewoon gretig en kennen geen schaamte.quote:Is de wereld nu rot tot op het bot of niet?
Wij doen inmiddels ook weer gewoon lief tegen de Duitsers. En dat is maar iets meer dan een halve eeuw geleden. Hoeveel eeuwen draagt een volk legitiem leed met zich mee, vind je?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 14:42 schreef Baconbus het volgende:
[..]
Mooi hoe je alle pijn en leed van hele volkeren opzij veegt, niet iedereen kan dat.
Dat heeft niks met jouw te doen, als die het proberen doe ik het ook anders gezegd, en ik neem aan of geef anderen de tip om het ook te doen!quote:Op donderdag 6 oktober 2016 14:49 schreef ems. het volgende:
[..]
Wat heeft dat met mij te maken?
[..]
Uh, nee. Sommige mensen zijn gewoon gretig en kennen geen schaamte.
Die welke geleden hebben onder de VOC mentaliteit behoren dat dan ook maar te doen?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 14:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wij doen inmiddels ook weer gewoon lief tegen de Duitsers. En dat is maar iets meer dan een halve eeuw geleden. Hoeveel eeuwen draagt een volk legitiem leed met zich mee, vind je?
Ok! Ik vind dat dus alleen niet echt goedquote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat heeft niks met jouw te doen, als die het proberen doe ik het ook anders gezegd, en ik neem aan of geef anderen de tip om het ook te doen!
Goed voorbeeld doet goed volgen!
Sowieso lijkt het me razend interessant om eens met zo iemand te praten. Helaas zijn die al allemaal dood.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die welke geleden hebben onder de VOC mentaliteit behoren dat dan ook maar te doen?
Geen idee.. Maar na een paar honderd jaar als de kleinkinderen van de kleinkinderen van slaven inmiddels ook al niet meer leven...quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Die welke geleden hebben onder de VOC mentaliteit behoren dat dan ook maar te doen?
Gelukkig is het geld nog wel daar, en heeft zich vermenigvuldigd toch?quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Geen idee.. Maar na een paar honderd jaar als de kleinkinderen van de kleinkinderen van slaven inmiddels ook al niet meer leven...
Ja dat zit allemaal bij Wim-Lex nuquote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:15 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gelukkig is het geld nog wel daar, en heeft zich vermenigvuldigd toch?
Wie kreeg daar nog eens de winst van?
Was dat niet koning of koningshuis?
Het zei hem gegund als het zo is!quote:Op donderdag 6 oktober 2016 15:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat zit allemaal bij Wim-Lex nu
Als leed een groot deel van je geschiedenis is kan dat lang meegaan en is het ook niet raar dat het een centrale rol speelt, hoeveel eeuwen precies zou ik niet durven zeggen.quote:Op donderdag 6 oktober 2016 14:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wij doen inmiddels ook weer gewoon lief tegen de Duitsers. En dat is maar iets meer dan een halve eeuw geleden. Hoeveel eeuwen draagt een volk legitiem leed met zich mee, vind je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |