abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_165746621
Kernenergie blijft een lastig onderwerp. Van oudsher omgeven met veel prestige maar nooit echt de grote, nieuwe, schone en goedkope energiebron geworden waarvoor men ging.

Nu zijn er deze week berichten over de twee resterende grote kernenergieprojecten in Nederland. In Petten en Borssele staan reactoren op leeftijd. En ouderdom komt ook hier met gebreken.

In Petten blijkt een flinke voorraad kernafval te liggen wat naar Borssele moet voor enkele eeuwen opslag. De uitbater van Petten zou dit moeten betalen maar geeft aan dat niet te kunnen. Het rijk springt nu bij met 40 miljoen. ECN heeft immers met de medische isotopen een mooi drukmiddel om dingen voor elkaar te krijgen.
http://www.volkskrant.nl/(...)val-petten~a4386988/

Ook zijn er zorgen over de veiligheid.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ctor-petten-a1520211

Ook in Borssele rommelt het. De internationale stroomprijzen liggen momenteel erg laag. Zo laag dat de kerncentrale op dit moment niet kan concurreren en verlies draait. Ook hier vragen de aandeelhouders de staat om steun. Een overgangskrediet van een paar honderd miljoen zodat ze in 2020 als de energieprijzen vast weer flink zijn gestegen (gaan ze gemakshalve van uit) weer concurrerend kunnen gaan werken.
Het alternatief is het (al dan niet tijdelijk) stilleggen van de centrale. Stilleggen en ontmantelen kost eveneens honderden miljoenen. Dat geld is er niet, ondanks mooie beloftes dat er voor gespaard zou gaan worden. In ruim veertig jaar is dat echter volstrekt onvoldoende gebeurd, het huidige tekort is zo’n 250 miljoen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)jard-kosten-a1524722

Veiligheid en energiezekerheid zijn uiteraard erg belangrijk maar op deze manier schiet de belastingbetaler er keer op keer bij in. Is het wellicht niet veel verstandiger dat we naar een slimme exit-strategie toe gaan werken voor onze resterende nucleaire installaties? Of moet de staat elke paar jaar flink bij blijven springen om dit soort prestigeprojecten in de been te houden? Met als prachtig vooruitzicht over een paar jaar een zwart gat van miljarden voor een eventuele nieuwe centrale?
pi_165746663
Maar snel over op kernfusie
pi_165746691
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:16 schreef Antaris het volgende:
Maar snel over op kernfusie
Nog lang niet haalbaar helaas. En gooi je dan ook niet vele miljarden in een zwart gat?
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:25:20 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_165746844
Kernenergie moeten we niet in stand gaan lopen houden met extra geld dat we beter in verduurzaming kunnen steken. Hetgeen ze in Petten doen is wel noodzakelijk en ik weet niet of we dat ergens kunnen kopen.

Wel denk ik dat het goed is om de kennis in huis te houden maar dan door een reactor bij een universiteit (Delft) in stand te houden. Mochten we het ooit nodig hebben dan hoeven we niet weer vanaf niks die kennis op te bouwen.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:25:43 #5
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_165746852
Op zich ben ik wel voor sluiting. Dat bespaart een hoop geld, lees ik op de FP. Dat kan mooi gebruikt worden voor een nieuwe, moderne centrale.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_165746853
Dat is dan ook het grote probleem met bouwen op kernenergie als vervanger voor fossiele brandstoffen. Je lost het ene probleem met het andere op. Je bent minder afhankelijk van Rusland of het Midden Oosten, maar wordt als staat in principe wel gechanteerd met kernafval. Nu wordt de lage elektriciteitsprijs als excuus gevraagd om bij te springen, ondersteund met een kristallen bol-verhaal dat de prijs echt wel weer omhoog gaat.

Het toont maar weer de noodzaak aan om in hoog tempo de omslag naar echt duurzame bronnen te gaan inzetten. Terwijl Shell nog leuke festivalletjes organiseert om kinderen te brainstormen wordt er te weinig gevraagd om de omslag daadwerkelijk te maken. Wat er moet gebeuren:
1) geen extra staatssteun voor deze industriën. Gaan voor het meest goedkope opt-out scenario (waarschijnlijk op termijn ontmantelen).
2) Belastingsysteem ingrijpend vergroenen. Geen fossiele brandstoffen-subsidies meer en duurzaamheid via fiscale prikkels verder stimuleren.
3) Vol inzetten op wind- en zonnenergie.
4) Open en eerlijk erkennen dat we niet alleen andere, maar vooral ook minder energie zullen moeten gaan gebruiken op termijn.

Oh, en nog wel een puntje 5:

quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef Hexagon het volgende:

Wel denk ik dat het goed is om de kennis in huis te houden maar dan door een reactor bij een universiteit (Delft) in stand te houden. Mochten we het ooit nodig hebben dan hoeven we niet weer vanaf niks die kennis op te bouwen.
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165746959
Dus wij mogen meebetalen omdat het bedrijf de zaken niet voor elkaar heeft. Het lijkt verdomme wel een bank :')
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 12:34:32 #8
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_165747051
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:30 schreef LievePoetin het volgende:
Dus wij mogen meebetalen omdat het bedrijf de zaken niet voor elkaar heeft. Het lijkt verdomme wel een bank :')
Wel een stuk goedkoper dan banken gelukkig.

40 miljoen, waar hebben we het over. Dat is minder dan het budget voor kunst op rotondes van de gemeente Schubbekutteveen.
pi_165747186
Ik ben niet tegen kernenergie, vind het een realistische optie, een alternatief op fossiele brandstoffen. Maar ik ben wel tegen het kunstmatig in stand houden van.
Dat gaat ten koste van anderen die die hulp niet of minder krijgen en gaat ten koste van verdere ontwikkeling.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_165748060
quote:
9s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:34 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wel een stuk goedkoper dan banken gelukkig.

40 miljoen, waar hebben we het over. Dat is minder dan het budget voor kunst op rotondes van de gemeente Schubbekutteveen.
De uiteindelijke overheidsbijdrage is veel hoger want er was al geld toegezegd en ook geld uitgeleend. En wellicht is het allemaal best te motiveren om wel bij te dragen maar het was gewoon de verantwoordelijkheid van ECN en dat wist ECN ook prima...
pi_165748150
Als men nu wat meer geld vraagt voor die medische isotopen lost men dan het probleem met ECN niet op? Want wat ik begrepen heb maken wij in NL de isotopen voor heel europa.
pi_165748339
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 13:17 schreef Basp1 het volgende:
Als men nu wat meer geld vraagt voor die medische isotopen lost men dan het probleem met ECN niet op? Want wat ik begrepen heb maken wij in NL de isotopen voor heel europa.
Misschien deels. Blijft echter het punt dat het reactoren uit 1960/61 zijn en daarmee erg ver richting einde van hun levensduur. Dus ook dat zal op termijn gaan sluiten en ontmanteld moeten worden. Daarna moet er weer flink worden geïnvesteerd in een nieuwe centrale.
Met alleen de opbrengsten van de isotopen zie ik dat niet gebeuren.
pi_165748345
Meer geld naar kernfusie, minder naar kernsplijting.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 13:38:23 #14
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_165748756
quote:
2s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 13:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Misschien deels. Blijft echter het punt dat het reactoren uit 1960/61 zijn en daarmee erg ver richting einde van hun levensduur. Dus ook dat zal op termijn gaan sluiten en ontmanteld moeten worden. Daarna moet er weer flink worden geïnvesteerd in een nieuwe centrale.
Met alleen de opbrengsten van de isotopen zie ik dat niet gebeuren.
De vraag is alleen, kun je dat ergens inkopen?
pi_165748852
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 13:38 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De vraag is alleen, kun je dat ergens inkopen?
De wereldwijde productiecapaciteit is beperkt dus dat is lastig. En ik vind het prima wanneer we hierin (in EU-verband) verantwoordelijkheid nemen en dat mag ook best wat kosten. Maar dan aub wel financieel degelijk en doorgerekend.
pi_165749862
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef Hexagon het volgende:
Kernenergie moeten we niet in stand gaan lopen houden met extra geld dat we beter in verduurzaming kunnen steken. Hetgeen ze in Petten doen is wel noodzakelijk en ik weet niet of we dat ergens kunnen kopen.
Kernenergie is duurzaam. Er is genoeg nucleaire brandstof op de aarde beschikbaar voor een aantal duizend jaar. Voor broeireactoren is dat een aantal miljoen jaar. Vergelijk dat met fossiele brandstoffen, waarvan verwacht wordt dat het binnen 100 jaar op is. Dan is kernenergie wel degelijk duurzaam te noemen. Vooral als goede alternatieven ontbreken.

Kernfusie zal er nog een hele tijd niet zijn, en wind-/zonne-energie is veel te klein om ons van voldoende energie te voorzien. Zo haalt Duitsland, koploper als het gaat om wind- en zonne-energie energie in Europa, pas ongeveer 5% van hun totale energiebehoefte uit deze duurzame bronnen.

Ik zie kernreactoren daarom juist als prima tussenweg van fossiele brandstoffen naar fusie-/wind-/zonne- energie.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 14:34:48 #17
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_165749935
Ik heb begrepen dat door ontwikkeling van kernenergie politiek gevoelig ligt en daarom niet van de grond komt. In een moderne centrale kan het afval bijna onbeperkt verrijkt worden en worden hergebruikt.

Uiteindelijk is kernenergie de schoonste vorm van stroomvoorziening. Kijk eens Pandora's Promise op Netflix (als je dat hebt).
a man convinced against his will is of the same opinion still
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 14:40:51 #18
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_165750043
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef keste010 het volgende: Wat er moet gebeuren:
1) geen extra staatssteun voor deze industriën. Gaan voor het meest goedkope opt-out scenario (waarschijnlijk op termijn ontmantelen).
2) Belastingsysteem ingrijpend vergroenen. Geen fossiele brandstoffen-subsidies meer en duurzaamheid via fiscale prikkels verder stimuleren.
3) Vol inzetten op wind- en zonnenergie.
4) Open en eerlijk erkennen dat we niet alleen andere, maar vooral ook minder energie zullen moeten gaan gebruiken op termijn.

[..]

En wat te doen op de (vele) momenten dat er wat minder zon is of het te hard of te zacht waait? Afhankelijk zijn van buurlanden zodat we indirect alsnog afhankelijk zijn van arabie/rusland/ed en/of koolcentrales bijbouwen?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 14:43:04 #19
436847 embedguy
pi_165750096
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik heb begrepen dat door ontwikkeling van kernenergie politiek gevoelig ligt en daarom niet van de grond komt. In een moderne centrale kan het afval bijna onbeperkt verrijkt worden en worden hergebruikt.

Uiteindelijk is kernenergie de schoonste vorm van stroomvoorziening. Kijk eens Pandora's Promise op Netflix (als je dat hebt).
Ja heel schoon op het kernafval na. Zelf acht ik de kans van misbruik van dat afval of Tjernobyl 2.0 vrij groot.
Life is happening now.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 14:46:37 #20
436847 embedguy
pi_165750164

[ Bericht 51% gewijzigd door embedguy op 04-10-2016 14:49:11 ]
Life is happening now.
pi_165750345
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:40 schreef embedguy het volgende:

[..]

En wat te doen op de (vele) momenten dat er wat minder zon is of het te hard of te zacht waait? Afhankelijk zijn van buurlanden zodat we indirect alsnog afhankelijk zijn van arabie/rusland/ed en/of koolcentrales bijbouwen?
Je weet dat energie op te slaan is he?
Verder verwijs ik ook naar mijn punt 4
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_165750358
Ik ben voorstander van kernenergie. Tegenwoordig zijn centrales goed beveiligd en relatief schoon.

Echter moet de overheid niks subsidiëren. De markt zal moeten bepalen welke energiebronnen er gebruikt gaan worden.
  dinsdag 4 oktober 2016 @ 14:58:49 #23
436847 embedguy
pi_165750449
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:54 schreef keste010 het volgende:

[..]

Je weet dat energie op te slaan is he?
Verder verwijs ik ook naar mijn punt 4
Nee, ik wist niet dat er goede manieren zijn om energie op zulk een grote schaal op te slaan. Welke manieren zijn daar dan voor? Water oppompen met een efficientie van nix?

Punt 4 ben ik het mee eens, al zou dat wel voor een behoorlijke domper in de economie zorgen. Mijn voorkeur zou gaan voor duurzame energie... Helaas is er nog geen goede duurzame bron, of althans; de techniek is er nog niet om op die schaal van duurzame energie bronnen gebruik te kunnen maken.
Life is happening now.
pi_165750458
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 14:30 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Kernenergie is duurzaam. Er is genoeg nucleaire brandstof op de aarde beschikbaar voor een aantal duizend jaar. Voor broeireactoren is dat een aantal miljoen jaar. Vergelijk dat met fossiele brandstoffen, waarvan verwacht wordt dat het binnen 100 jaar op is. Dan is kernenergie wel degelijk duurzaam te noemen. Vooral als goede alternatieven ontbreken.

Kernfusie zal er nog een hele tijd niet zijn, en wind-/zonne-energie is veel te klein om ons van voldoende energie te voorzien. Zo haalt Duitsland, koploper als het gaat om wind- en zonne-energie energie in Europa, pas ongeveer 5% van hun totale energiebehoefte uit deze duurzame bronnen.

Ik zie kernreactoren daarom juist als prima tussenweg van fossiele brandstoffen naar fusie-/wind-/zonne- energie.
De huidige kernreactoren gaan ook hard op de Uraniumvoorraden. Met het huidig verbruik hebben we nog een jaar of 50 aan economisch en energetisch gunstig winbaar Uranium te gaan. Laat staan wanneer je veel nieuwe centrales bouwt.
pi_165750485
Maar natuurlijk bijspringen uiteraard, de winst strijken ze zelf op, als het fout gaat mag de overheid (het volk) bijspringen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')