quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef Hexagon het volgende:
Wel denk ik dat het goed is om de kennis in huis te houden maar dan door een reactor bij een universiteit (Delft) in stand te houden. Mochten we het ooit nodig hebben dan hoeven we niet weer vanaf niks die kennis op te bouwen.
Wel een stuk goedkoper dan banken gelukkig.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:30 schreef LievePoetin het volgende:
Dus wij mogen meebetalen omdat het bedrijf de zaken niet voor elkaar heeft. Het lijkt verdomme wel een bank
De uiteindelijke overheidsbijdrage is veel hoger want er was al geld toegezegd en ook geld uitgeleend. En wellicht is het allemaal best te motiveren om wel bij te dragen maar het was gewoon de verantwoordelijkheid van ECN en dat wist ECN ook prima...quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:34 schreef Nobu het volgende:
[..]
Wel een stuk goedkoper dan banken gelukkig.
40 miljoen, waar hebben we het over. Dat is minder dan het budget voor kunst op rotondes van de gemeente Schubbekutteveen.
Misschien deels. Blijft echter het punt dat het reactoren uit 1960/61 zijn en daarmee erg ver richting einde van hun levensduur. Dus ook dat zal op termijn gaan sluiten en ontmanteld moeten worden. Daarna moet er weer flink worden geïnvesteerd in een nieuwe centrale.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:17 schreef Basp1 het volgende:
Als men nu wat meer geld vraagt voor die medische isotopen lost men dan het probleem met ECN niet op? Want wat ik begrepen heb maken wij in NL de isotopen voor heel europa.
De vraag is alleen, kun je dat ergens inkopen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Misschien deels. Blijft echter het punt dat het reactoren uit 1960/61 zijn en daarmee erg ver richting einde van hun levensduur. Dus ook dat zal op termijn gaan sluiten en ontmanteld moeten worden. Daarna moet er weer flink worden geïnvesteerd in een nieuwe centrale.
Met alleen de opbrengsten van de isotopen zie ik dat niet gebeuren.
De wereldwijde productiecapaciteit is beperkt dus dat is lastig. En ik vind het prima wanneer we hierin (in EU-verband) verantwoordelijkheid nemen en dat mag ook best wat kosten. Maar dan aub wel financieel degelijk en doorgerekend.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 13:38 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag is alleen, kun je dat ergens inkopen?
Kernenergie is duurzaam. Er is genoeg nucleaire brandstof op de aarde beschikbaar voor een aantal duizend jaar. Voor broeireactoren is dat een aantal miljoen jaar. Vergelijk dat met fossiele brandstoffen, waarvan verwacht wordt dat het binnen 100 jaar op is. Dan is kernenergie wel degelijk duurzaam te noemen. Vooral als goede alternatieven ontbreken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef Hexagon het volgende:
Kernenergie moeten we niet in stand gaan lopen houden met extra geld dat we beter in verduurzaming kunnen steken. Hetgeen ze in Petten doen is wel noodzakelijk en ik weet niet of we dat ergens kunnen kopen.
En wat te doen op de (vele) momenten dat er wat minder zon is of het te hard of te zacht waait? Afhankelijk zijn van buurlanden zodat we indirect alsnog afhankelijk zijn van arabie/rusland/ed en/of koolcentrales bijbouwen?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef keste010 het volgende: Wat er moet gebeuren:
1) geen extra staatssteun voor deze industriën. Gaan voor het meest goedkope opt-out scenario (waarschijnlijk op termijn ontmantelen).
2) Belastingsysteem ingrijpend vergroenen. Geen fossiele brandstoffen-subsidies meer en duurzaamheid via fiscale prikkels verder stimuleren.
3) Vol inzetten op wind- en zonnenergie.
4) Open en eerlijk erkennen dat we niet alleen andere, maar vooral ook minder energie zullen moeten gaan gebruiken op termijn.
[..]
Ja heel schoon op het kernafval na. Zelf acht ik de kans van misbruik van dat afval of Tjernobyl 2.0 vrij groot.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik heb begrepen dat door ontwikkeling van kernenergie politiek gevoelig ligt en daarom niet van de grond komt. In een moderne centrale kan het afval bijna onbeperkt verrijkt worden en worden hergebruikt.
Uiteindelijk is kernenergie de schoonste vorm van stroomvoorziening. Kijk eens Pandora's Promise op Netflix (als je dat hebt).
Je weet dat energie op te slaan is he?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:40 schreef embedguy het volgende:
[..]
En wat te doen op de (vele) momenten dat er wat minder zon is of het te hard of te zacht waait? Afhankelijk zijn van buurlanden zodat we indirect alsnog afhankelijk zijn van arabie/rusland/ed en/of koolcentrales bijbouwen?
Nee, ik wist niet dat er goede manieren zijn om energie op zulk een grote schaal op te slaan. Welke manieren zijn daar dan voor? Water oppompen met een efficientie van nix?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je weet dat energie op te slaan is he?
Verder verwijs ik ook naar mijn punt 4
De huidige kernreactoren gaan ook hard op de Uraniumvoorraden. Met het huidig verbruik hebben we nog een jaar of 50 aan economisch en energetisch gunstig winbaar Uranium te gaan. Laat staan wanneer je veel nieuwe centrales bouwt.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:30 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Kernenergie is duurzaam. Er is genoeg nucleaire brandstof op de aarde beschikbaar voor een aantal duizend jaar. Voor broeireactoren is dat een aantal miljoen jaar. Vergelijk dat met fossiele brandstoffen, waarvan verwacht wordt dat het binnen 100 jaar op is. Dan is kernenergie wel degelijk duurzaam te noemen. Vooral als goede alternatieven ontbreken.
Kernfusie zal er nog een hele tijd niet zijn, en wind-/zonne-energie is veel te klein om ons van voldoende energie te voorzien. Zo haalt Duitsland, koploper als het gaat om wind- en zonne-energie energie in Europa, pas ongeveer 5% van hun totale energiebehoefte uit deze duurzame bronnen.
Ik zie kernreactoren daarom juist als prima tussenweg van fossiele brandstoffen naar fusie-/wind-/zonne- energie.
Kernenergie ligt inderdaad politiek gevoelig. Het is immers een prestigeproject bij uitstek om kerncentrales te bouwen. Daarom mag het allemaal ook zoveel geld kosten.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 14:34 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik heb begrepen dat door ontwikkeling van kernenergie politiek gevoelig ligt en daarom niet van de grond komt. In een moderne centrale kan het afval bijna onbeperkt verrijkt worden en worden hergebruikt.
Uiteindelijk is kernenergie de schoonste vorm van stroomvoorziening. Kijk eens Pandora's Promise op Netflix (als je dat hebt).
dus .... moet de EU dan niet gewoon betalen?quote:De HFR in Petten is eigendom van het instituut 'GCO', het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek van de Europese Commissie in Petten. In het Engels heet dit instituut JRC, Joint Research Center. De HFR is dus van de Europese Unie en wordt bedreven en onderhouden door medewerkers van NRG.
Die veertig miljoen is voor een grote voorraad laag en middelradioactief afval. Geloof niet dat je dit alleen in de schoenen van de HFR kan schuiven.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:03 schreef BaardaapAd het volgende:
Terzijde; in Engeland zijn er bij Sellafield problemen, ernstig achterstallig onderhoud. Die Belgische centrales zijn in vrij slechte staat en zowel Duitsland als Nederland maakt zich zorgen over de problemen daar. En in Frankrijk is het ook niet best;
http://www.ad.nl/buitenla(...)-frankrijk~a71d2f8a/
Het probleem met kerncentrales is dat die krengen een hoop geld kosten, in bedrijf een zeker risico vormen (Three Mile Island, Chernobyl) en afval produceren dat millennia een groot probleem blijft. En dan nog de GIGANTISCHE kosten die de sloop (en dan vooral het sloopafval) oplevert.
'Petten' heeft dus al geen geld om hun afval op te ruimen nu, dus wat als 'Petten' sluit? Nu is het nog 'maar' 40 miljoen uit de Staatskas, bij de sloop gaat het over heel héél veel meer geld. WAANZIN!
... OH, WACHT ...
https://nucleairnederland.nl/de-reactor-petten
daar lezen we;
[..]
dus .... moet de EU dan niet gewoon betalen?
Nogmaals uiteraard niet, verdeeld over het (volk) valt het bijna niet op!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die veertig miljoen is voor een grote voorraad laag en middelradioactief afval. Geloof niet dat je dit alleen in de schoenen van de HFR kan schuiven.
Daar wordt het afval niet minder of beter door verpakt, en dan zijn er geen inkomsten meer of wel?quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens waarom legt men die centrale niet stil als hij, en gevaarlijk, en verlieslatend is.
Slecht idee; een installatie die in bedrijf is slijt natuurlijk ook wel, maar een installatie die buiten bedrijf is gaat veel sneller achteruit (stilstaand water in leidingen geeft problemen). Dus kun je beter op een laag pitje doordraaien of de tent sluiten en slopen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens waarom legt men die centrale niet stil als hij, en gevaarlijk, en verlieslatend is.
Ik had het over Borsele. Ik mag hopen dat die kerncentrale ondertussen afgeschreven is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:23 schreef john2406 het volgende:
[..]
Daar wordt het afval niet minder of beter door verpakt, en dan zijn er geen inkomsten meer of wel?
Waar is dat geld wat daar binnen gekomen is allemaal gebleven?
D66 plan thorium was of is niet verkeerd!
Voor Borssele is dat inderdaad het advies. Voor Petten is het lastiger omdat we daarop vertrouwen voor medische isotopen.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
We ik vertrouw mezelf nog niet dus dat we kan je wat mij betreft achterwege laten!quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Voor Borssele is dat inderdaad het advies. Voor Petten is het lastiger omdat we daarop vertrouwen voor medische isotopen.
Dan deed ik afstand van de erfenis, nog bij leven, geef het maar aan de volgende erfgenaam pap en als die er niet is de overheid!quote:
Wat zal het water voor problemen geven? En als de reactor stil gelegd wordt kan het hele systeem wel leeg.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:24 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
Slecht idee; een installatie die in bedrijf is slijt natuurlijk ook wel, maar een installatie die buiten bedrijf is gaat veel sneller achteruit (stilstaand water in leidingen geeft problemen). Dus kun je beter op een laag pitje doordraaien of de tent sluiten en slopen.
Gelukkig is het ver weg van hier, maar hier in de buurt staan er ook een paar, mag toch hopen dat die hun afval beter verpakken.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:43 schreef BORRREETJEEE het volgende:
[..]
Wat zal het water voor problemen geven? En als de reactor stil gelegd wordt kan het hele systeem wel leeg.
In bedrijf krijg je een bepaald evenwicht; het water wordt gecontroleerd (temperatuur, pH en zo) en behandeld (shotje zuurstofbinder er in, zeer onder andere). Staat dat water stil dan krijg je chemische veranderingen en kan je leiding naar de ratsmodee gaan.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:43 schreef BORRREETJEEE het volgende:
Wat zal het water voor problemen geven?
ik mag toch hopen dat er niet een of ander (droeftoeter) er een stuk ijzeren leiding tussen geborduurd heeft.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 17:26 schreef BaardaapAd het volgende:
[..]
In bedrijf krijg je een bepaald evenwicht; het water wordt gecontroleerd (temperatuur, pH en zo) en behandeld (shotje zuurstofbinder er in, zeer onder andere). Staat dat water stil dan krijg je chemische veranderingen en kan je leiding naar de ratsmodee gaan.
( ik zal je niet over magnetiet onderhouden )
Enorm schoon ? ..... tjeee... in welke dimensie leef je eigenlijk..quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
De hele documentaire Pandora's Promise staat op YouTube Ik vond het zeer interessant. Ik ben wel voor kernenergie omdat het enorm schoon is.
Toekomstige generaties voor duizenden jaren met dodelijk afval opschepen. Brr.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 23:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Enorm schoon ? ..... tjeee... in welke dimensie leef je eigenlijk..
afval, tsjernobyl, harrisburg. hoe heet die Japanse centrale met die tsunami..
Tja de mensheid, zijn het net beesten?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toekomstige generaties voor duizenden jaren met dodelijk afval opschepen. Brr.
Daarmee beledig je alle beesten natuurlijk.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 10:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Tja de mensheid, zijn het net beesten?
Aan de andere kant is het wel typisch iets waar overheden zich mee bemoeien en financieel aan alle kanten aan gebonden zitten (ondanks grote subsidies aan de voorkant komen de opruimkosten aan de achterkant over het algemeen toch weer bij de belastingbetaler uit). En vanwege de techniek en daarom grote schaal en omvang van centrales is het lastig van onderaf te organiseren en is er altijd een grote marktmacht. Bij je andere idealen lijkt me dit toch maar lastig te passenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:44 schreef Paper_Tiger het volgende:
De hele documentaire Pandora's Promise staat op YouTube Ik vond het zeer interessant. Ik ben wel voor kernenergie omdat het enorm schoon is.
Ik heb het idee dat de gevaren aanwezig zijn maar ook enigszins opgeklopt worden door angstgevoelens.
Ook zonder die maatregelen is het maar de vraag of Borssele nog zou kunnen concurreren.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 18:13 schreef Benger het volgende:
Borssele kan wel dicht, want tegen al die subsidie voor duurzame energie kan zo'n centrale niet concurreren. En dan hebben we met onze miljarden aan subsidies dus 0 resultaat qua verlaging van de CO2 uitstoot.
Bemoedigende ontwikkelingen!quote:Ook Petten kan binnenkort dicht, omdat er nu andere technologie is om medische isotopen te maken: https://www.bits-chips.nl(...)-isotopen-47632.html
Dat laatste stukje over nieuwe ontwikkeling betreft creëren isotopen voor medische wereld is heel interessant, maar ik vraag zich af of dat laser techniek enzovoort heeft ook energie nodig?quote:Op woensdag 5 oktober 2016 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook zonder die maatregelen is het maar de vraag of Borssele nog zou kunnen concurreren.
[..]
Bemoedigende ontwikkelingen!
Allicht maar veel nuttige zaken kosten energie. Dat vind ik niet zo'n probleem.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 18:44 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat laatste stukje over nieuwe ontwikkeling betreft creëren isotopen voor medische wereld is heel interessant, maar ik vraag zich af of dat laser techniek enzovoort heeft ook energie nodig?
Die vraagt waarschijnlijk niet beetje energie, maar redelijk veel.
Ik gok dat Petten voor een nieuwe serieuze centrale niet zo in beeld zal komenquote:Ik denk dat in toekomst juist combinatie met dat en thorium reactor wel haalbaar is. En ook veiliger dan huidige. Dat kan gewoon bij Petten komen staan. Samen met Universiteit onderzoek instituut. Goed voor onze kenniseconomie en duurzaam. Petten moet toch zich vernieuwen voor 21st eeuw. Daar tegen kan de verouderd Borssele afgedankt worden. Zo ook een nieuwste vervuilende kolen centrale ook goed sluiten.
Verduurzaming is flauwekul zolang het geld niet gaat naar condooms, abortussen, sterilisatie en seksuele voorlichting. De enige weg naar duurzaamheid is het verkleinen van de wereldbevolking en de bevolking in Nederland (1,5 miljard respectievelijk 3 miljoen mensen).quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 12:25 schreef Hexagon het volgende:
Kernenergie moeten we niet in stand gaan lopen houden met extra geld dat we beter in verduurzaming kunnen steken. Hetgeen ze in Petten doen is wel noodzakelijk en ik weet niet of we dat ergens kunnen kopen.
Want energie verduurzamen is flauwekul omdat de bevolkingsgroei tegen gaan niet alsnog kan?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Verduurzaming is flauwekul zolang het geld niet gaat naar condooms, abortussen, sterilisatie en seksuele voorlichting. De enige weg naar duurzaamheid is het verkleinen van de wereldbevolking en de bevolking in Nederland (1,5 miljard respectievelijk 3 miljoen mensen).
Dit zal echter enkele honderden jaren duren en zolang is kernenergie nodig.
Ook politiek gevoelig is het omdat je er ook kernbommen mee kan produceren, daarom is er ook zoveel gedoe met Iran en het Westenquote:Op dinsdag 4 oktober 2016 15:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Kernenergie ligt inderdaad politiek gevoelig. Het is immers een prestigeproject bij uitstek om kerncentrales te bouwen. Daarom mag het allemaal ook zoveel geld kosten.
Het is en-en natuurlijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:01 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Verduurzaming is flauwekul zolang het geld niet gaat naar condooms, abortussen, sterilisatie en seksuele voorlichting. De enige weg naar duurzaamheid is het verkleinen van de wereldbevolking en de bevolking in Nederland (1,5 miljard respectievelijk 3 miljoen mensen).
Dit zal echter enkele honderden jaren duren en zolang is kernenergie nodig.
Omdat die verduurzaming alleen kan als de bevolking grondig is gekrompen. Landschappen verpesten met windmolens is ongewenst. Allerlei hoge kosten maken voor die verduurzaming is ook onwenselijk. Duurzaamheid kost veel ruimte. Als we echter overal ter wereld met niet meer dan 40 mensen per vierkante kilometer leven, dan kunnen we alle huizen en alle productie verduurzamen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 22:34 schreef embedguy het volgende:
[..]
Want energie verduurzamen is flauwekul omdat de bevolkingsgroei tegen gaan niet alsnog kan?
Waarom zou energie verduurzamen het tegen gaan van de bevolkingsgroei in de weg liggen? Waarom zou de bevolkingsgroei tegen gaan eerst moeten ipv later dan wel tegelijk?
Zie ik toch liever als een kelder vol radioactief afval!quote:Op zondag 9 oktober 2016 16:45 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Landschappen verpesten met windmolens is ongewenst.
Wat nu afval is kan over 10 jaar wellicht bruikbaar zijn.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 00:16 schreef Perrin het volgende:
[..]
Toekomstige generaties voor duizenden jaren met dodelijk afval opschepen. Brr.
Ik niet. Ik wil onze landschappen behouden. We stoppen wat kelders vol radioactief afval, we zorgen voor bevolkingskrimp en op termijn kunnen we volledig duurzaam leven en duurzaam produceren.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:42 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zie ik toch liever als een kelder vol radioactief afval!
Minder mensen minder koopkracht etc. in noem maar iets en die 40km tel je daar ook het wateroppervlakte bij?
Jij denkt dat zo een kerncentrale niet bij iemand in het landschap staat?quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:46 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Ik niet. Ik wil onze landschappen behouden. We stoppen wat kelders vol radioactief afval, we zorgen voor bevolkingskrimp en op termijn kunnen we volledig duurzaam leven en duurzaam produceren.
Nu ons landschap volbouwen met windmolens levert niets op als we over 30 jaar in bevolkingsaantal verdubbeld zijn.
Wat een domme opmerking. Eén kerncentrale heeft minder impact dan duizenden windmolens.quote:Op zondag 9 oktober 2016 17:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
Jij denkt dat zo een kerncentrale niet bij iemand in het landschap staat?
Of is het ikke en de rest kan stikken?
Uit het oog uit het hart of noem maar iets?
Ik neem zelfs aan dat jij ook in een huis woont en niet in iets wat het landschap jou gegeven heeft.
Dat begrijp ik uiteraard vanuit jou kant!quote:Op zondag 9 oktober 2016 18:08 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Wat een domme opmerking..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |