De meeste posters hier begrijpen het hele euvel niet.quote:Op woensdag 27 juli 2016 18:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
hmkay
either way vind ik het wat ironisch als iemand die zinnen begint met 'donkere mensen moeten gewoon ... ' met Morgan Freeman zit te dwepen over dit onderwerp
dan heb je hem gewoon niet begrepen
Daar is het juist mis gegaan. Zwarte piet had in mijn tijd een roe en nam kinderen mee in de zak. Waarom moet het sinterklaasfeest zo vertrut worden, dat is volgens mij juist de reden dat de negroide medemense de piet figuur ineens als racistisch ziet. De oude piet was een soort beul en boeman. Het ontzag en respect voor de (zwarte) piet moet terug. Dus MET roe en zak. Dan neem je de anti zwarte piet lobby de wind weer uit de zeilen. Gek dat het men daar nooit over heeft. Volgens mij staat dit aan de basis van de problemen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 15:18 schreef Rattataki het volgende:
Zoverre het aan de kinderen ligt is zwarte piet iemand die uit de schoorsteen komt en je cadeautjes van krijgt. Kortom een vrolijk, graag gezien figuur. Een paar collega's mochten zich uitdossen als zwarte piet van het Sinterklaasfeest van vorig jaar. Er werd veel gelacht en iedereen had een leuke tijd. Je ziet wel eens beelden van kleine demonstraties op t.v. tegen zwarte piet en kinderen die half verward om zich heen kijken wat er aan de hand is. En de ogen van de bijstaande ouders die bijna vuur spuwen naar de demonstranten. (en terecht) Dan denk ik alleen maar man man man. De onschuld raakt er van af en zo krijgen we steeds meer mooie dingen die kapot gemaakt moeten worden lijkt wel.
Het tegenovergestelde wat zwartepietisracisme wil bereiken. Hoe ironischquote:Op woensdag 27 juli 2016 18:05 schreef KingRadler het volgende:
Zwarte Piet is nu het hele jaar en niet in laatste maanden van het jaar.
Niet bepaald. Ze gaan dit uiteindelijk winnen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:21 schreef grimselman het volgende:
[..]
Het tegenovergestelde wat zwartepietisracisme wil bereiken. Hoe ironisch
Vandaag was de eerste keer dat ik dit topic zag en dacht... huh... is dit nog steeds aan de gang? Hebben we niet inmiddels nieuwe issues en prioriteiten?quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Niet bepaald. Ze gaan dit uiteindelijk winnen.
Er is geen kind dat zich hier druk om maakt. Het zijn allemaal volwassenen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:52 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Vandaag was de eerste keer dat ik dit topic zag en dacht... huh... is dit nog steeds aan de gang? Hebben we niet inmiddels nieuwe issues en prioriteiten?
Ik geef het 50% kans dat 2 a 3 generaties de discussie voorbij zat zijn en het hele issue weer 20 jaar de toekomst in wordt geschoven. De andere 50% is dat het op een of andere manier toch tractie blijft houden en de traditie vrijwillig wegebd naarmate steeds minder kinderen de lans krijgen om zich emotioneel te binden aan het feest.
Rubberen tegel Piet... Maar ja, ook die tegels zijn zwart...quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:18 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Daar is het juist mis gegaan. Zwarte piet had in mijn tijd een roe en nam kinderen mee in de zak. Waarom moet het sinterklaasfeest zo vertrut worden, dat is volgens mij juist de reden dat de negroide medemense de piet figuur ineens als racistisch ziet. De oude piet was een soort beul en boeman. Het ontzag en respect voor de (zwarte) piet moet terug. Dus MET roe en zak. Dan neem je de anti zwarte piet lobby de wind weer uit de zeilen. Gek dat het men daar nooit over heeft. Volgens mij staat dit aan de basis van de problemen.
mjah zijn posts spreken voor zich natuurlijkquote:Op woensdag 27 juli 2016 18:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
oh... ik las het anders. "Bepaalde mensen" is nl nogal vaag maar ik kan alleen maar naar de intentie gissen
lijkt me onwaarschijnlijk maar dat ligt ook een beetje aan de propieten natuurlijkquote:Op woensdag 27 juli 2016 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wij slaan Sinterklaas sinds twee jaar over. We vinden dat zwartepietfiguur inderdaad een blackface, het is in december al druk zat en ik vind het extreemrechtse gekrijs echt nogal vervelend.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:58 schreef sp3c het volgende:
[..]
lijkt me onwaarschijnlijk maar dat ligt ook een beetje aan de propieten natuurlijk
we beginnen een beetje op een punt te komen dat mensen niet meer voor (of tegen) Piet zijn omdat Piet zijn grootste en luidste vrienden complete racistische mafkezen zijn waar je je kinderen niet tussen wilt laten spelen
dan hoeft het van mij ook niet meer per se
In mijn tijd had zwarte piet ook geen roe en maakte niemand zich druk om discriminatie. Mensen zijn makkelijk te conditioneren als je iets maar vaak genoeg herhaald. De dreigende toon is er uit gehaald, want het moet wel leuk blijven. Het zou niet iets moeten zijn waar kinderen bang van moeten worden of tegenop kijken. Het ontzag en repect door de ogen van de kinderen is er volgens mij al, maar dan op een goede manier.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:18 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Daar is het juist mis gegaan. Zwarte piet had in mijn tijd een roe en nam kinderen mee in de zak. Waarom moet het sinterklaasfeest zo vertrut worden, dat is volgens mij juist de reden dat de negroide medemense de piet figuur ineens als racistisch ziet. De oude piet was een soort beul en boeman. Het ontzag en respect voor de (zwarte) piet moet terug. Dus MET roe en zak. Dan neem je de anti zwarte piet lobby de wind weer uit de zeilen. Gek dat het men daar nooit over heeft. Volgens mij staat dit aan de basis van de problemen.
nog niet volgens mij, geen idee waarom mensen het blijven bumpen tbhquote:
Misschien omdat in korte tijd de temperatuur snel gedaald is, en daardoor ons bioritme zegt dat de winter niet meer ver weg kan zijn.quote:Op woensdag 27 juli 2016 20:30 schreef sp3c het volgende:
[..]
nog niet volgens mij, geen idee waarom mensen het blijven bumpen tbh
Het is ook alweer week 30! Over anderhalve maand zijn er weer pepernoten in de winkelsquote:Op woensdag 27 juli 2016 20:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Misschien omdat in korte tijd de temperatuur snel gedaald is, en daardoor ons bioritme zegt dat de winter niet meer ver weg kan zijn.
Potverdrie, nu je het zegt. Het begint ook alweer steeds vroeger te schemeren. En volgens mij zag ik van de week de maan nog schijnen door de bomen. nou, dan weet je wel hoe laat het is natuurlijkquote:Op woensdag 27 juli 2016 20:33 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het is ook alweer week 30! Over anderhalve maand zijn er weer pepernoten in de winkels
Hier gaat zelfs de bel!quote:Op woensdag 27 juli 2016 20:35 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Potverdrie, nu je het zegt. Het begint ook alweer steeds vroeger te schemeren. En volgens mij zag ik van de week de maan nog schijnen door de bomen. nou, dan weet je wel hoe laat het is natuurlijk
Er komen ook steeds meer topics, over vreemde mensen. Ik denk over vreemdelingen zeker, die verdwaald zijn zeker.quote:
quote:Op woensdag 27 juli 2016 20:31 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Misschien omdat in korte tijd de temperatuur snel gedaald is, en daardoor ons bioritme zegt dat de winter niet meer ver weg kan zijn.
Hij heeft het over alle mensen die zijn mening niet delen ongeacht hun:quote:Op dinsdag 26 juli 2016 23:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
1 Mensen die zijn mening niet delen het bestaansrecht in Nederland ontkennen
2 Mensen die zijn mening niet delen en van buitenlandse afkomst het bestaansrecht en meningsuitingrecht ontkennen.
Zijn post valt binnen de kaders van het recht op vrijheid van meningsuiting zoals gesteld in het Nederlands wetboek.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 23:40 schreef Bluesdude het volgende:
Over dezelfde "ons" die Gabrunal bedoelde. Nederlanders
Nee het was jouw verdraaide versie van het idee dat je trachtte op hem toe te passen.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 23:40 schreef Bluesdude het volgende:
Yippp Het is onzinnig.
Het was Gabrunals idee die ik toepaste ophemzelf.
Zijn post bevat geen spoor van racisme, dus nee..quote:Op dinsdag 26 juli 2016 23:40 schreef Bluesdude het volgende:
Misschien is zijn post zelf wel racistisch ? Maar onzinnig is zijn plan wel.
Maar de kern van de zaak is dat hij mensen die zijn mening niet delen wilt verbannen.
Natuurlijk is die straf alleen bedoeld voor mensen die hij niet als Nederlander kan zien of Nederlandse burger met gelijke rechten.
Die ene wet bestaat niet. Het zijn een aantal wetten.quote:Op donderdag 28 juli 2016 00:03 schreef madam-april het volgende:
Zijn post is dus gewoon binnen de kaders van de Nederlandse wet op Vrijheid van Meningsuiting.
Wederom wel, want als het niet om mensen met een duidelijke buitenlandse afkomst had hij niet zo gezegd dat men minder recht heeft op een mening en in Nederland te levenquote:En daarbij maakt hij dus wederom geen onderscheid tussen mensen van Nederlandse afkomst en mensen van buitenlandse afkomst.
juridisch niet.... maar moreel zeker welquote:Zijn post is dus niet tegen het Nederlands idee van vrije meningsuiting.
Dat is die discriminerende mening dus.quote:De kern van het verhaal is dat we mensen die onze mening niet delen moeten negeren en dat mensen die omwille van hun mening een kinderfeest gaan verzieken geen plaats zouden moeten hebben in de Nederlandse samenleving.
Lezen? "daar waar racisme orde van de dag is?" Ik maak me geen illusies, Ook in Nederland bestaat racisme, van blank naar zwart, van zwart naar blank. Hell, iedereen is minimaal een tikkeltje racistisch, iedereen heeft persoonlijke voorkeuren, maar de overgrote meerderheid zal in NL niet snel iemand op basis van huidskleur racistisch bejegenen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 12:29 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Want racisme komt hier niet voor? En als mensen er een afwijkende mening op nahouden moeten ze verhuizen? Wat een kolder.
Als Nederlands staatsburger is het zinvoller racisme in eigen land aan de kaak te stellen. Zowel omdat het je eigen leefomgeving betreft en dat je daarbij in diezelfde leefomgeving ook invloed uit kan oefenen.quote:Op donderdag 28 juli 2016 09:40 schreef Montagui het volgende:
Niks mis met in NL racisme aan de kaak stellen, maar dat heeft in NL veel minder zin dan in bv dus Zimbabwe.
Helemaal mee eens. Go Quinsy!quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:12 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Als Nederlands staatsburger is het zinvoller racisme in eigen land aan de kaak te stellen. Zowel omdat het je eigen leefomgeving betreft en dat je daarbij in diezelfde leefomgeving ook invloed uit kan oefenen.
In feite is je claim een non-argument: "ja maar hullie doen het ook en nog erger." De cliché uitspraak "een betere wereld begint bij jezelf" snijdt in veel gevallen hout. Zo ook in deze kwestie.
Hoeveel lang horen we al die onzin al? Binnen de gemiddelde plattelandsgemeenten en provinciale steden is Zwarte Piet gewoon zwart gebleven.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Paar jaar nog, vermoed ik.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:18 schreef Elzies het volgende:
[..]
Hoeveel lang horen we al die onzin al? Binnen de gemiddelde plattelandsgemeenten en provinciale steden is Zwarte Piet gewoon zwart gebleven.
Dat riepen ze een paar jaar geleden ook.quote:
Wel grappig dat je zo in racistische stereotypes denkt. De uitkeringstrekkende, blanken hatende gekleurde en de cultuurbelevende blanke.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat riepen ze een paar jaar geleden ook.
De meeste Nederlanders zijn die uitkeringstrekkende en blanken hatende schreeuwlelijkers meer dan zat. Hun gedrag heeft het onderliggende racisme alleen maar bevorderd en de al bestaande multiculturele bestaande segregatie in onze samenleving nog maar eens bevestigd.
Het gros van blanke Nederlanders wil gewoon zijn eigen cultuur beleven en laat zich niet dicteren door een gekleurde buitenlander. Zo simpel is het.
ja deze reactie is precies wat Zwarte Piet kapot maakt hequote:Op donderdag 28 juli 2016 11:29 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat riepen ze een paar jaar geleden ook.
De meeste Nederlanders zijn die uitkeringstrekkende en blanken hatende schreeuwlelijkers meer dan zat. Hun gedrag heeft het onderliggende racisme alleen maar bevorderd en de al bestaande multiculturele bestaande segregatie in onze samenleving nog maar eens bevestigd.
Het gros van blanke Nederlanders wil gewoon zijn eigen cultuur beleven en laat zich niet dicteren door een gekleurde buitenlander. Zo simpel is het.
Oké. Ik denk het niet.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:45 schreef 24Fan het volgende:
[..]
Zwarte piet blijft zwarte piet en zal dat altijd blijven.
Wat is racistisch in het benoemen van de gegeven feiten? Ik durf te wedden dat het gros van die demonstranten in veel gevallen uitkeringstrekkers zijn. Anders heb je wel wat beters te doen dan te zitten janken over het slavenverleden van je voorouders of het discrimineren van blanken tot jouw dagtaak maken. En dan verongelijkt de ander aanwijzen als racist? Hou toch op! Ik ben er echt zo klaar mee. Gelukkig ken ik genoeg donkere mensen die daar precies hetzelfde over denken en zich allerminst aan ZP storen. Die zeggen precies hetzelfde wat ik hierover opschrijf en vieren met hun kleintjes gewoon het Sinterklaasfeest.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wel grappig dat je zo in racistische stereotypes denkt. De uitkeringstrekkende, blanken hatende gekleurde en de cultuurbelevende blanke.
Maar wel een mooie illustratie bij de kern van het probleem.
Ja, ik zag een grote lap tekst met daarin de bewering dat je er klaar mee was. Volgens mij ben je er nog volop mee bezig.quote:
Heb je die lap tekst überhaupt gelezen?quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, ik zag een grote lap tekst met daarin de bewering dat je er klaar mee was. Volgens mij ben je er nog volop mee bezig.
Ik zal eerlijk zijn: vluchtig.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Heb je die lap tekst überhaupt gelezen?
De blanke tegenhanger van Sylvana. Die is leuk.quote:Op donderdag 28 juli 2016 11:57 schreef sp3c het volgende:
beetje een sylvanna achtig jankverhaal is het maar ook een beetje tl;dr wat mij betreft
De anti-Pieten zijn hiermee begonnen en hebben ten onrechte een onschuldig kinderfeest gekoppeld aan een slavernijverleden.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:00 schreef Jigzoz het volgende:
Nou ja, dat is ook wel zo'n beetje de reden dat ik me al een jaar of nauwelijks meer bemoei met die hele discussie. Het is zo'n enorm overdreven gegil geworden. En ja, vooral van de kant van de pro-pieters. De ene na de andere stroman komt er voorbij en het old-school racistische gegil is niet van de lucht.
Dat lijken me geen mensen met wie je een zinnig gesprek kunt voeren.
beiden zijn vervelendquote:Op donderdag 28 juli 2016 11:59 schreef Elzies het volgende:
[..]
De blanke tegenhanger van Sylvana. Die is leuk.
Nee, ze hebben het uiterlijk van zwarte piet vergeleken met een racistisch stereotype uit het verleden en hebben gesteld dat het voor veel zwarten een kwetsende vertoning is.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:15 schreef Elzies het volgende:
[..]
De anti-Pieten zijn hiermee begonnen en hebben ten onrechte een onschuldig kinderfeest gekoppeld aan een slavernijverleden.
Ik dwing niemand om het Sinterklaasfeest te vieren, maar anderzijds kun je niet eisen dat een culturele traditie op oneigenlijke argumenten moet worden veranderd. Desalniettemin is er water bij de wijn gedaan en zijn er al wijzigen doorgevoerd. Dan is wat mij betreft de kous af. Als mensen vragen om een ZP zie ik geen reden waarom men hier geen gehoor aan mag geven.
Maar het gaat hier feitelijk niet om ZP. Het gaat om het blootleggen van een multiculturele segregatie. Eenzelfde discussie wordt ook gevoerd rondom het etnisch profileren en waar sommigen ook dezelfde racistenkaart hanteren en wijzen naar de boze blanke man.
Daarmee doe je precies hetzelfde. Een handjevol mensen zal kloteneger etc geroepen hebben, maar de haat komt voort uit het willen verbieden van een kinderfeest. Waarbij nooit het woord racisme is gevallen...tot nu.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, ze hebben het uiterlijk van zwarte piet vergeleken met een racistisch stereotype uit het verleden en hebben gesteld dat het voor veel zwarten een kwetsende vertoning is.
Nou ja, en toen moesten die 'luie apen' hun bek houden en 'oprotten naar hun eigen land', want 'hoe durf je ons racistisch te noemen, je bent hier verdomme te gast, kloteneger'.
Ik denk dat er toen wel enigszins aangetoond werd dat er her en der nog wel wat racisme bestaat in Nederland.
Het zijn uiteindelijk volwassenen die bepalen wat er gevierd wordt en hoe.quote:Op woensdag 27 juli 2016 19:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er is geen kind dat zich hier druk om maakt. Het zijn allemaal volwassenen.
Hoho. Mij zal het verder worst wezen. Ik zie twee kanten en ik denk dat de ene kant aan het langste eind gaat trekken. Mij persoonlijk kan het niet zo gek veel schelen. Ik vind alleen de discussie op zich nogal... Nou ja, grof.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:40 schreef aloa het volgende:
[..]
Daarmee doe je precies hetzelfde. Een handjevol mensen zal kloteneger etc geroepen hebben, maar de haat komt voort uit het willen verbieden van een kinderfeest. Waarbij nooit het woord racisme is gevallen...tot nu.
Was ook niet persoonlijk ofzo.quote:Op donderdag 28 juli 2016 12:45 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hoho. Mij zal het verder worst wezen. Ik zie twee kanten en ik denk dat de ene kant aan het langste eind gaat trekken. Mij persoonlijk kan het niet zo gek veel schelen. Ik vind alleen de discussie op zich nogal... Nou ja, grof.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |