Slechte verliezers of?quote:Ruim miljoen Britten tekenen petitie voor tweede referendum
Ruim een miljoen Britten hebben vrijdag en zaterdag een petitie ondertekend die oproept tot een tweede referendum over het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.
De online petitie werd vrijdagochtend online gezet op de website van het Britse parlement, nadat bekend was geworden dat een nipte meerderheid van de Britten voor een Brexit had gestemd. De Britse regering onder leiding van premier Cameron heeft zich altijd uitgesproken tegen een vertrek uit de EU.
Volgens The Guardian had zaterdagochtend ruim een half miljoen Britten de petitie ondertekend, waardoor de website van het parlement tijdelijk onbereikbaar was. Het aantal handtekeningen was toen al vijf keer hoger als nodig is om de kwestie aan het parlement voor te leggen.
De initiatiefnemers willen dat bij een nieuw referendum een doorslaggevende meerderheid van 60 procent moet beslissen over een vertrek uit de EU bij een opkomst van 75 procent. Het referendum van donderdag had een opkomst van zo'n 70 procent en resulteerde in een meerderheid van 51,9 procent voor het Brexit-kamp.
De petitie werd gestart nadat inwoners van Londen burgemeester Sadiq Khan hadden opgeroepen de hoofdstad onafhankelijk te verklaren. Een meerderheid van de inwoners van Londen stemde tegen een Brexit. Een petitie die daarvoor werd gestart haalde bijna honderdduizend handtekeningen binnen.
Dus al meer dan 13x zoveel om dit in te brengen in een parlementair debat iig.quote:Parliament will consider this for a debate
Parliament considers all petitions that get more than 100,000 signatures for a debate
quote:EU Referendum Rules triggering a 2nd EU Referendum
We the undersigned call upon HM Government to implement a rule that if the remain or leave vote is less than 60% based a turnout less than 75% there should be another referendum.
Ja, het merkwaardige is dat de opkomst onder jongeren vrij gering is geweest en die lopen nu te klagen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:18 schreef Jordy-B het volgende:
slechte verliezers.
Op zich heeft men wel een punt dat het verschil groter zou moeten zijn bij deze opkomst. Maar dan hadden ze dat maar moeten laten vastleggen voor het referendum, en/of van hun luie reet moeten komen om te gaan stemmen, en/of niet zo dom zijn om tegen te stemmen en nu de poep de ventilator geraakt heeft toch terug te willen krabbelen.
Bedoel je nou dat je niet mag klagen als je leeftijdsgenoten niet gaan stemmen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, het merkwaardige is dat de opkomst onder jongeren vrij gering is geweest en die lopen nu te klagen.
Ja, beetje lastig voor Cameron, denk ik.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:22 schreef Yasmin23 het volgende:
[..]
Vind het wel sneu voor ze maar ook wel erg komisch :p
Ze lopen vooral te klagen op de onrendabelen (boeren, Tokkies en ouderen), niet op hun luie mede-jongeren, heb ik de indruk. Ook in NL werd door sommige mensen (Marianne Zwagerman en Ilona Smeets (rekenwonder, VK-stukjesschrijfter en hoogleraar) gesuggereerd dat stemrecht van ouderen maar aan banden moest worden gelegd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:23 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Bedoel je nou dat je niet mag klagen als je leeftijdsgenoten niet gaan stemmen?
Ja, ik lees nu ook van allerlei kanten dat er veel spijtoptanten van het Brexit kamp zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:43 schreef eight het volgende:
Slaat nergens op. Een opkomst van 70% is heel hoo en ze hebben terecht verloren.
Waarom vraag je dat? We spreken hier over het establishment, natuurlijk geldt dat niet voor henzelf.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Geldt die 70% dan ook voor remain of hoe moet ik me dat voorstellen?
Er zijn dingen al in gang gezet, al is het maar met de mond, die je dan natuurlijk weer moeilijk kunt omdraaien.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:45 schreef BarryOSeven het volgende:
Neem aan dat dit lachend wordt verworpen.
Slechte verliezers dus, en dan ook de spelregels nog willen veranderen. Zo kennen we ze weer.
En dan nu "Zo spoedig mogelijk" de EU uit. Het voorzetje is al gegeven door Juncker. Cameron en Rutte kunnen straks naar elkaar verwijzen naar de "zo spoedig mogelijk".
Ik zal maar niet schrijven wat ik er verder van vind.
Ja en dat is echt enorm gevaarlijk! Verplichte euthanasie iemand? Zullen we iedereen boven de 60 gewoon gedwongen naar de hemel helpen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:50 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er zijn dingen al in gang gezet, al is het maar met de mond, die je dan natuurlijk weer moeilijk kunt omdraaien.
Maar er is dus wel een stukje kritiek van de kant van deze mensen die serieus genomen moet worden. De druiven zijn echt heel erg zuur. Wat ik hierboven zeg, mensen zijn bijv. van mening dat het best een goed idee is om het recht om te stemmen voor ouderen te beperken.
Als bij een tweede referendum het niet lukt om binnen de EU te blijven, dan een derde referendum hè.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:53 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja en dat is echt enorm gevaarlijk! Verplichte euthanasie iemand? Zullen we iedereen boven de 60 gewoon gedwongen naar de hemel helpen?
Dat mensen dit durven te opperen zeg en dat voor die zielige EU. Echt geestesziek meer kan ik er niet van maken.
Verder die 60% geldt dan neem ik aan dat ze NIET de EU uit gaan, als nu 60% voor stemt EN de opkomst gehaald wordt. Anders gaan de oude plannen door, niet andersom.
Maar zover mag het niet komen: Leave heeft gewonnen. Accepteer dat. Geef ze geen mogelijkheid tot fraude. Het blijft de EU immers.
Verder kan ik me goed verstellen dat het establishment deze verhalen opklopt. Niet om een tweede referendum te veroorzaken maar om het parlement iets meer legitimiteit te geven de keuze te verwerpen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:57 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Als bij een tweede referendum het niet lukt om binnen de EU te blijven, dan een derde referendum hè..
Overigens ik meen dat men destijds in Denemarken met de EU-grondwet ook een tweede referendum heeft gehouden. Omdat de uitslag niet beviel.
Op zich is er precedent binnen de EU.
Ja, ik denk dat ze dat niet zouden kunnen maken. Dan krijg je in UK al meteen veel heibel en in de rest van de EU ook. Zijn inmiddels behoorlijk grote delen van veel landen heel Euro-sceptisch tot ronduit negatief over de EU.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:00 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Verder kan ik me goed verstellen dat het establishment deze verhalen opklopt. Niet om een tweede referendum te veroorzaken maar om het parlement iets meer legitimiteit te geven de keuze te verwerpen.
We zijn er nog niet totdat artikel 50 in werking is, en iets zegt me dat die brexit er koste wat het kost niet gaat komen.
Maar dan wordt het nog spannender de komende jaren, dus liever gewoon dit doen en verlies nemen voordat over een paar jaar heel Europa echt in de fik staat.
Waar zijn die allerlei kanten. En hoeveel is 'veel'? Eén artikeltje over een Britse sukkol, herpost door Joop en de Volkskrant?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik lees nu ook van allerlei kanten dat er veel spijtoptanten van het Brexit kamp zijn.
Dus die hebben voor een Brexit gestemd, zijn naar huis gelopen en zijn achter hun pc gaan zitten om op google uit te zoeken wat het nou eigenlijk inhoudt een Brexit. Toen zijn ze op de doemscenario's gestuit van het remain kamp en nu hebben ze spijt dat ze voor de Brexit hebben gestemd. Heel veel van die mensen, kun je nu lezen, willen een tweede kans hebben.
Gisterenmiddag kwamen er al filmpjes in de Britse media, waarin mensen die Brexit hadden gestemd al spijt hadden van hun keuze. Nu zie ik dit sentiment uitbreiden op twitter.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:03 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Waar zijn die allerlei kanten. En hoeveel is 'veel'? Eén artikeltje over een Britse sukkol, herpost door Joop en de Volkskrant?
Slechte verliezers dat Bremain kamp.
Toont wel aan wat de aluhoedjes altijd beweerden. Binnen een Democratie verpest 51 stemmen an de honderd het voor 49. Maar dit werd natuurlijk nooit eerder besproken tot het gebruikt kon worden. Want Democratie is heilig.
Daarom zeg ik: slechte verliezers dat Bremain kamp.
Dat klopt, maar ergens zit de knik. De ombuiging van het opbouwen naar de EU en het afbreken daarvan. Het zou de brexit kunnen zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:02 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat ze dat niet zouden kunnen maken. Dan krijg je in UK al meteen veel heibel en in de rest van de EU ook. Zijn inmiddels behoorlijk grote delen van veel landen heel Euro-sceptisch tot ronduit negatief over de EU.
Rancuneus is het allemaal een beetje, daar waar de Brexitstemmers over het algemeen juist verweten wordt dat het rancuneuze verliezers van de moderniteit zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:05 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ergens zit de knik. De ombuiging van het opbouwen naar de EU en het afbreken daarvan. Het zou de brexit kunnen zijn.
Het zijn ontzettend slechte kinderachtige verliezers die de knik niet accepteren maar dan hun ware gezicht laten zien maar dan massaal. Dat is, denk ik, het moment waarop het mis gaat straks.
Laat ze daarom verstandig zijn en gewoon luisteren en verlies nemen, een heel erg groot verlies wel. Want de EU staat op het spel ondanks dat ze het ons anders willen doen geloven.
Alternatief is dus toch echt een half derde rijk met censuur en dictatoriale trekjes. Dat kan nooit lang goed gaan.
Ja precies en dan nu een beetje janken. Net als dat de jeugd het blijkbaar voelt alsof hun jeugd wordt ontnomen door de ouderen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:11 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Rancuneus is het allemaal een beetje, daar waar de Brexitstemmers over het algemeen juist verweten wordt dat het rancuneuze verliezers van de moderniteit zijn.
Dat lage opkomstcijfer onder jongeren is sws een beetje merkwaardig natuurlijk. Je hoort bijvoorbeeld ook het argument nagepapegaaid worden dat dit heel erg is voor de Britse jongeren, want die komen in een isolement terecht. Nu is dat sws dus al volstrekte nonsense. Maar waarom, als dit voor de jongeren zo'n cruciaal referendum is, zijn ze massaal op hun luie krent blijven zitten dan?
Dat is een aanname. Het kan net zo goed zijn dat de remain mensen de uitkomst niet zagen aankomen en nu willen weten waar ze echt aan toe zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:46 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik lees nu ook van allerlei kanten dat er veel spijtoptanten van het Brexit kamp zijn.
Dus die hebben voor een Brexit gestemd, zijn naar huis gelopen en zijn achter hun pc gaan zitten om op google uit te zoeken wat het nou eigenlijk inhoudt een Brexit. Toen zijn ze op de doemscenario's gestuit van het remain kamp en nu hebben ze spijt dat ze voor de Brexit hebben gestemd. Heel veel van die mensen, kun je nu lezen, willen een tweede kans hebben.
Twitter staat anders vol met mensen die leave hebben gestemd en nu zeggen daar spijt van te hebben.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:14 schreef S2Madness het volgende:
[..]
Dat is een aanname. Het kan net zo goed zijn dat de remain mensen de uitkomst niet zagen aankomen en nu willen weten waar ze echt aan toe zijn.
Van het einde van de EU is helemaal geen sprake, dat zou ook een slechte zaak zijn. De roep om minder macht voor de EU en minder lidstaten in de EU is een positieve naar mijn mening en daar zouden de europese bestuurders ook gehoor aan moeten geven. Wat dat betreft ben ik ook blij met het initiatief van de SP.quote:1) Project EU moet sws gered worden, beter voor UK, beter voor EU, beter voor de wereld.
Nog even los gezien van of dat waar is: het lijkt me een slechte zaak om hun stem als minderwaardig te beschouwen in een democratie.quote:2) Alleen onrendabelen (ouderen en tokkies) hebben voor een Brexit gestemd, en dat is oneerlijk.
Een meerderheid is een meerderheid. De Britten konden zich hier tenminste over uitspraken terwijl ik denk dat een meerderheid van de Europese bevolking tegen lidmaatschap van de EU is zoals die nu bestaat.quote:3) De marges zijn idd veel te klein, een te kleine meerderheid beslist iets voor de rest.
Van die mogelijkheid maken ze nu gebruik. Dat neemt niet weg dat je deze actie triest mag vinden.quote:4) De mogelijk bestaat nu eenmaal, dus niet zeuren aub.
Doe maar niet eigenlijk.quote:5) Sadiq Khan for president.
Die zullen er zeker zijn. Neemt niet weg dat je die Google resultaten niet volledig aan het brexit kamp kunt toeschrijving.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Twitter staat anders vol met mensen die leave hebben gestemd en nu zeggen daar spijt van te hebben.
Ja, nou ja, ik kreeg de instelling van huis uit mee dat je altijd gaat stemmen, omdat dat een belangrijk recht is. Dus ik heb sinds ik mocht stemmen aan alle verkiezingen op elk niveau meegedaan, behalve 1 x niet, geloof ik, tijdens een gemeenteraadsverkiezing.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:14 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Ja precies en dan nu een beetje janken. Net als dat de jeugd het blijkbaar voelt alsof hun jeugd wordt ontnomen door de ouderen.
Een veredelde puber, een student heeft dus wijsheid in pacht blijkbaar? Een student is heus niet dom. Maar als ik over mijzelf mag spreken was ik als student nou niet bepaald rijk aan wijsheid. Ik was wel heel erg voor bepaalde partijen en zo natuurlijk maar niet omdat ik het nou zo goed begreep hoe het echt zat.
Ze zijn inderdaad zelfs zo wijs om gewoon thuis te blijven.
En dan bevalt het niet, de oudjes tuinen niet in de EU propaganda en dan moet het stemrecht weg van deze mensen. Met alle gevolgen van dien.
Echt volledig van de pot gerukt en een gevaarlijke ontwikkeling.
Ben hier best een beetje pissig om merk ik, schandalig.
Doe mogen pas beginnen met zeuren als het op de lange termijn kut blijkt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:15 schreef Hathor het volgende:
[..]
Twitter staat anders vol met mensen die leave hebben gestemd en nu zeggen daar spijt van te hebben.
In dat geval zou je dus een grote groep thuisblijvende jongeren als leave stemmers kunnen zien?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:19 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, nou ja, ik kreeg de instelling van huis uit mee dat je altijd gaat stemmen, omdat dat een belangrijk recht is. Dus ik heb sinds ik mocht stemmen aan alle verkiezingen op elk niveau meegedaan, behalve 1 x niet, geloof ik, tijdens een gemeenteraadsverkiezing.
Punt is dat alle jongeren ook over één kam worden geschoren. Ook in UK zijn er grote groepen jongeren, waarmee het sws niet zo best gaat en die qua toekomst eigenlijk ook al worden opgeleid tot werkloosheid. Studeren in de UK is nog een stuk duurder dan in NL, en helemaal verschoven naar hoe het vroeger was, alleen mensen met geld laten hun kinderen studeren. Een grote groep heeft wrs al afscheid genomen van de politiek. Dat denk ik, is de verklaring van het lage opkomstcijfer onder de jongeren.
Ik denk het wel, maar ik zie die conclusie nergens getrokken worden. Denk wel dat dat erachter zit en dat mochten ze opdagen en überhaupt stemmen eerder Brexit stemmen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:21 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
In dat geval zou je dus een grote groep thuisblijvende jongeren als leave stemmers kunnen zien?
Als we verliezen. Veranderen we gewoon de spelregels.quote:De initiatiefnemers willen dat bij een nieuw referendum een doorslaggevende meerderheid van 60 procent moet beslissen over een vertrek uit de EU bij een opkomst van 75 procent.
Iig de enige redding voor de EU, zou ik zeggen, heel snel, heel krachtdadig de bezem er doorheen en je herbezinnen over heel veel projecten waar ze nu mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Van het einde van de EU is helemaal geen sprake, dat zou ook een slechte zaak zijn. De roep om minder macht voor de EU en minder lidstaten in de EU is een positieve naar mijn mening en daar zouden de europese bestuurders ook gehoor aan moeten geven. Wat dat betreft ben ik ook blij met het initiatief van de SP.
[..]
Nog even los gezien van of dat waar is: het lijkt me een slechte zaak om hun stem als minderwaardig te beschouwen in een democratie.
[..]
Een meerderheid is een meerderheid. De Britten konden zich hier tenminste over uitspraken terwijl ik denk dat een meerderheid van de Europese bevolking tegen lidmaatschap van de EU is zoals die nu bestaat.
[..]
Van die mogelijkheid maken ze nu gebruik. Dat neemt niet weg dat je deze actie triest mag vinden.
[..]
Doe maar niet eigenlijk.
In principe zeggen ze nu dat als uitslag minder dan 60% remain of leave is bij een opkomst lager dan 75%, er een tweede referndum moet worden gehouden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:41 schreef pokkerdepok het volgende:
technisch gezien, zou je nu moeten zeggen; GB is uit de EU. dus als ze nu nog een referendum zouden houden, zou die moeten gaan over teruggaan naar de EU.
ben benieuwd of ze dan nog steeds een 60% meerderheid willen, lol..
Stemgerechtigden die thuis blijven daar heb je gewoon geen rekening mee te houden. Zij geven een signaal af dat ze er te weinig van afweten om te stemmen, dat de uitslag ze niet uitmaakt of zij proberen het democratisch proces te frustreren. Dan is het niet fair dat signaal te interpreteren als een tegenstem.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:44 schreef Bluesdude het volgende:
Opkomst =72 % en leavestemmers =52% daarvan
52% van 72= 37,4.... meaning dat 37,4 % van de stemgerechtigden 'leave" hebben gestemd.
Dat is geen meerderheid van alle stemgerechtigden.
Natuurlijk moet je daar wel rekening houden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:51 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Stemgerechtigden die thuis blijven daar heb je gewoon geen rekening mee te houden. Zij geven een signaal af dat ze er te weinig van afweten om te stemmen of dat de uitslag ze niet uitmaakt. Dan is het niet fair dat signaal te interpreteren als een tegenstem.
kan ook....quote:Dat een meerderheid bij dit soort fundamentele besluiten moet bestaan uit 55% is iets waar ik me nog wel in kan vinden.
Zo las ik bv een tweet van een student die leave stemde, gewoon om zijn maat te sarren die remain had gestemd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:24 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik denk het wel, maar ik zie die conclusie nergens getrokken worden. Denk wel dat dat erachter zit en dat mochten ze opdagen en überhaupt stemmen eerder Brexit stemmen.
Maar ja je kent de jongeren van tegenwoordig hè. Makkelijk beïnvloedbaar en een vage bende eigenlijk. Appjes op hun smartfoon en de hele dag whatsappen is belangrijker.
Waarom moeten thuisblijvers per se een uitgesproken wil hebben? Op basis van opiniepeilingen onder thuisblijvers de resultaten van een referendum aanpassen is een totale verstoring van het democratisch proces.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:54 schreef Bluesdude het volgende:
Natuurlijk moet je daar wel rekening houden.
Ik had het over opiniepellingen onder de thuisblijvers..
In dit geval vermoed ik dat een meerderheid van hen die 'leave' zouden kiezen.
Vraag of de EU dat toestaat dan.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:44 schreef Bluesdude het volgende:
52% van 72= 37,4.... meaning dat 37,4 % van de stemgerechtigden 'leave" hebben gestemd.
In mijn plan van een bindend referendum is het nodig bij zo'n winnende minderheid met opiniepeilingen aan te tonen dat 53 % van alle stemgerechtigden (inclusief thuisblijvers) 'leave' zouden stemmen
Wordt die 53% gehaald, dan is de keuze geldig.
In dit geval is het nog onzeker ...
53= 50% +3 % statistische foutmarge
Nu dit referendum ongeldig verklaren is een aanfluiting. Heel slecht voor het vertrouwen van mensen in de politiek.
Hooguit kun je over een jaar verder kijken als de peilingen ineens een flinke meerderheid remain of go back laten zien
Want dan is de mening van het volk opmerkelijk veranderd .
Bezem moet er flink en snel doorheen, maar ik denk dat de EU niet bij machte is om dit te doen.quote:----
Maar men moet dit als een wakeupcall zien en de regeltjesmachine van de EU beperken.
---->> schaf dat parlement af, kijk nog eens goed hoeveel besluitmacht commissies hebben en wat is echt noodzakelijk daarvan .
en wbt de xenofobie die flink meespeelde --->> toegeven daaraan is een bodemloze put.
De wortels is haat . En dat hongert alsmaar door.
Vage jeugd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zo las ik bv een tweet van een student die leave stemde, gewoon om zijn maat te sarren die remain had gestemd.Waarbij hij er overigens bij vermeldde dat hij verwachtte dat er toch geen Brexit zou komen.
Klopt, in principe zou een achtste referendum dan ook redelijk zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:55 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Een tweede referendum is gewoon complete onzin. Zo kun je blijven doorgaan met steeds weer andere voorwaarden.
Alsof al die oudjes een weloverwogen besluit hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Zo las ik bv een tweet van een student die leave stemde, gewoon om zijn maat te sarren die remain had gestemd.Waarbij hij er overigens bij vermeldde dat hij verwachtte dat er toch geen Brexit zou komen.
Wat een achterlijk plan. Opiniepeilingen de doorslag laten geven?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:44 schreef Bluesdude het volgende:
In mijn plan van een bindend referendum is het nodig bij zo'n winnende minderheid met opiniepeilingen aan te tonen dat 53 % van alle stemgerechtigden (inclusief thuisblijvers) de winnende keuze ('leave' in dit geval ) zouden stemmen.
Wordt die 53% gehaald, dan is de keuze geldig.
In dit geval is het nog onzeker ...
53= 50% +3 % statistische foutmarge
Nu dit referendum ongeldig verklaren is een aanfluiting. Heel slecht voor het vertrouwen van mensen in de politiek.
Hooguit kun je over een jaar verder kijken als de peilingen ineens een flinke meerderheid remain of go back laten zien
Want dan is de mening van het volk opmerkelijk veranderd .
----
Maar men moet dit als een wakeupcall zien en de regeltjesmachine van de EU beperken.
---->> schaf dat parlement af, kijk nog eens goed hoeveel besluitmacht commissies hebben en wat is echt noodzakelijk daarvan .
en wbt de xenofobie die flink meespeelde --->> toegeven daaraan is een bodemloze put.
De wortels is haat . En dat hongert alsmaar door.
Nee, net zo min, die willen letterlijk terug naar de tijd zoals het vroeger was, want vroeger was alles beter.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:58 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Alsof al die oudjes een weloverwogen besluit hebben gemaakt.
Als de lidstaten zelf zo doorsjouwen dan krijg je steeds meer referenda om uit te treden.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:55 schreef Ryan3 het volgende:
Bezem moet er flink en snel doorheen, maar ik denk dat de EU niet bij machte is om dit te doen.
Zeker.... die gelijkstelling deugt niet. Maar het speelt wel mee in de anti-EU-hysterie.quote:Xenofobie die flink meespeelde is natuurlijk kwestieus. Daar kun je weer een aparte discussie over voeren. Echter Brexit gelijkstellen aan xenofobie is een onjuiste aantijging,
Persoonlijk weet ik eigenlijk niet wat die oudjes heeft doen besluiten.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:00 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, net zo min, die willen letterlijk terug naar de tijd zoals het vroeger was, want vroeger was alles beter.
Ga er maar vanuit dat het merendeel leave heeft gestemd omdat er dan minder immigranten zouden komen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:01 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Persoonlijk weet ik eigenlijk niet wat die oudjes heeft doen besluiten.
Dat zal vast hebben meegespeeld.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:03 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat het merendeel leave heeft gestemd omdat er dan minder immigranten zouden komen.
De hoofdreden, de oudjes hebben letterlijk met hun onderbuik gestemd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:03 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Dat zal vast hebben meegespeeld.
Je krijgt idd of meer uittredingen of de EU wordt op den duur een hol instituut, alleen bezig met neuzeldingetjes en niemand houdt zich ergens meer aan.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:00 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als de lidstaten zelf zo doorsjouwen dan krijg je steeds meer referenda om uit te treden.
En gegarandeerd meer uittredingen
Of regeringen gaan steeds meer de afspraken ondermijnen of toch ineens wllen veranderen... crisis op crisis
Ja, er zijn groepen waarbij je idd kunt stellen dat er sprake is van anti-EU-hysterie.quote:[..]
Zeker.... die gelijkstelling deugt niet. Maar het speelt wel mee in de anti-EU-hysterie.
Zie de moord op Jo Cox.
Best of 7, net als in de NBA.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:03 schreef ems. het volgende:
En daarna een derde en een vierde. Net zolang tot men opeens van mening verandert. Klinkt doordacht en vooral heel democratisch
Bovendien stinken alle ouderen, las ik vandaag.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:58 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Alsof al die oudjes een weloverwogen besluit hebben gemaakt.
Ik ben zeker goed... Hoe'st met jou ?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:59 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wat een achterlijk plan. Opiniepeilingen de doorslag laten geven?
Ben je wel goed?
Krankzinnig idee, de democratie in handen geven van peilingbureaus. Los van mogelijk gesjoemel, zijn peilingen tussen verschillende onderzoeksbureaus altijd ontzettend inconsistent. Het is vrijwel onmogelijk een representatieve uitslag te krijgen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:06 schreef Bluesdude het volgende:
Het idee dat men perse naar de stembus moet gaan is iets ouderwets.Maar in beginsel nog wel duidelijk Met de moderne techniek kan men dit prima aanvullen en een meerderheid onder hele volk voor een bepaalde keuze vaststellen
Ik had het dus over vreemdelinghaat/angst die de anti EU-hysterie opfokt.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:04 schreef Ryan3 het volgende:
Ja, er zijn groepen waarbij je idd kunt stellen dat er sprake is van anti-EU-hysterie.
Maar er zijn dus ook veel mensen die precies uitkomen bij de scepsis zoals van een Boris Johnson. En dat is geen hysterie.
Zo zijn Ierland en Denemarken ook in de EU gebleven.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:03 schreef ems. het volgende:
En daarna een derde en een vierde. Net zolang tot men opeens van mening verandert. Klinkt doordacht en vooral heel democratisch
Niks in handen van peilingbureau's . Zij moeten de mogelijke stemmen tellen van de thuisblijvers.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:10 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Krankzinnig idee, de democratie in handen geven van peilingbureaus. Los van mogelijk gesjoemel, zijn peilingen tussen verschillende onderzoeksbureaus altijd ontzettend inconsistent. Het is vrijwel onmogelijk een representatieve uitslag te krijgen.
Dat het een het tellen van daadwerkelijk uitgebrachte stemmen is, en het ander een schatting op basis van een mogelijk niet-representatieve groep. Daarbij dwing je mensen die geen mening hebben een mening te hebben.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:13 schreef Bluesdude het volgende:
Wat is het verschil dan tussen ambtenaren die papieren uit een stembus tellen of ambtenaren die op dezelfde dag of kort daarna verantwoorde opiniepeilingen houden?
Ook absoluut niet fraudegevoelig ofzo...quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Niks in handen van peilingbureau's . Zij moeten de mogelijke stemmen tellen van de thuisblijvers.
Je kunt dit werk ook laten doen door ambtenaren. Wat is het verschil dan tussen ambtenaren die papieren uit een stembus tellen of ambtenaren die op dezelfde dag of kort daarna verantwoorde opiniepeilingen houden?
Nee, je gooit weer alles op één hoop, daar ben ik het niet mee eens. Moet je je maar een keer verdiepen in Johnson zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik had het dus over vreemdelinghaat/angst die de anti EU-hysterie opfokt.
Boris Johnson heb ik niet bestudeerd, maar bij velen die het met hem eens waren kun je zeker die afkeer van buitenlanders waarnemen. . Een omschrijving wat niet synoniem is aan 'hysterie' .
Studenten als handelingsbekwaam bestempelenquote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:15 schreef Berk-24 het volgende:
Om het land te redden is dat tweede referendum volledig terecht.
En stemmen van studenten en academisch gediplomeerden voortaan 3x mee laten tellen.
Waarom moeten die 3 x worden meegeteld?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:15 schreef Berk-24 het volgende:
En stemmen van studenten en academisch gediplomeerden voortaan 3x mee laten tellen.
Studenten juist 0.5 en dan komen we ergens.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:15 schreef Berk-24 het volgende:
En die van de militairen 10 keer omdat dat een kleine groep is...quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:15 schreef Berk-24 het volgende:
Maar als wij dus jouw rekensom aanhouden van je vorige posting. Dan zou bij deze opkomst dus bijna 75% van de stemmer voor een brexit moeten stemmen voor die benodigde 53% van de stemgerechtigden?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben zeker goed... Hoe'st met jou ?
Een serie van solide opgezette opineipelingen met beproefde methodes kan zeker wel bepalen of een bepaalde keuze JA/NEE een meerderheid kan halen , ook onder de thuisblijvers.
Statistici zeggen dat peilingen een foutmarge kunnen hebben van 3%.. vandaar die 53% die ik noemde. Dan weet je redelijk zeker dat er een meerderheid is.
Het idee dat men perse naar de stembus moet gaan is iets ouderwets.Maar in beginsel nog wel duidelijk Met de moderne techniek kan men dit prima aanvullen en een meerderheid onder hele volk voor een bepaalde keuze vaststellen
Nigel Farage heeft anders vooraf aangegeven dat als het Bremain 52% van de stemmen had, er wat hem betreft een 2e referendum moest komen. Als ´ie consequent is, zegt ´ie dat dan nu ook.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:18 schreef Jordy-B het volgende:
slechte verliezers.
Op zich heeft men wel een punt dat het verschil groter zou moeten zijn bij deze opkomst. Maar dan hadden ze dat maar moeten laten vastleggen voor het referendum, en/of van hun luie reet moeten komen om te gaan stemmen, en/of niet zo dom zijn om tegen te stemmen en nu de poep de ventilator geraakt heeft toch terug te willen krabbelen.
Nou.... jij hebt kennelijk niet gezien dat ik geen duidelijk oordeel uitsprak over Johnson.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, je gooit weer alles op één hoop, daar ben ik het niet mee eens. Moet je je maar een keer verdiepen in Johnson zou ik zeggen.
Ze hadden vooraf de kaders duidelijk moeten stellen en dat is gewoon niet gebeurd. Typerend voor heel dit probleem.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Nigel Farage heeft anders vooraf aangegeven dat als het Bremain 52% van de stemmen had, er wat hem betreft een 2e referendum moest komen. Als ´ie consequent is, zegt ´ie dat dan nu ook.
Voor mij hoeft het niet overigens. Die britten mogen er fijn uit![]()
Schotland weer een referendum over onafhankelijkheid, en dan mogen die wat mij betreft weer bij de EU als ze willen.
Voor Denemarken weet ik het zo niet. Maar Ierland heeft destijds nee tegen de EU-grondwet gestemd (dus niet om uit de EU te treden). Waarna er voor het verdrag van Lissabon (dat de grondwet verving) een nieuw referendum is gehouden, waar de ieren voor gestemd hebben.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zo zijn Ierland en Denemarken ook in de EU gebleven.
Verdrag is na 1e referendum wel aangepast. Lijkt me logisch dat je over een aangepast verdrag dan weer een referendum houdt. Als ze dat verdrag ook niet hadden gewild, konden ze weer tegen stemmen.quote:In 2008 werd een afgezwakte versie daarvan goedgekeurd in het hervormingsverdrag van Lissabon. In eerste instantie gingen de Ieren in een referendum met 53% dwarsliggen, maar in een tweede referendum een jaar later stemden de Ieren met 67% toch voor na een paar aanpassingen
Studenten zijn de toekomst. De vrouwen zijn dan op z'n mooist. Studenten moet je koesteren.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:17 schreef Confetti het volgende:
[..]
Studenten als handelingsbekwaam bestempelen![]()
. Al die scholen en universiteiten zijn een extreem-links bolwerk waar studenten worden gebrainwashed. Stemrecht ontnemen lijkt mij een beter idee. Want dat schorem heeft nog geen ene fuck bijgedragen aan de maatschappij.
Jij zegt dat xenofobie tot anti-EU-hysterie leidt en dat je bij aanhangers van Johnson afkeer van buitenlanders ziet, toch? Dus je gooit alles op één hoop.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nou.... jij hebt kennelijk niet gezien dat ik geen duidelijk oordeel uitsprak over Johnson.
Ik zeg zelf nog dat ik hem onvoldoende ken daarvoor.
Ik had het over zijn miljoenen aanhangers/medestanders , waar een afkeer tegen buitenlanders meespeelt in een anti-EU positie. Ook hier weer maak ik een onderscheid tussen afkeer en hysterie. Met opzet zeg ik dat nog in de laatste zin.
Jij gooit diverse begrippen die ik gebruik op één hoop.
Nee... ik had het over wat de thuisblijvers mogelijk gekozen zou hebben en te samen met de opgekomen stemmers kan een 53% meerderheid gehaald zijn.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maar als wij dus jouw rekensom aanhouden van je vorige posting. Dan zou bij deze opkomst dus bijna 75% van de stemmer voor een brexit moeten stemmen voor die benodigde 53% van de stemgerechtigden?
Dat iemand die achterlijke bagger van GS nog leest is iets wat ik nooit zal begrijpen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:31 schreef AchJa het volgende:
http://www.geenstijl.nl/m(...)dmachteloosheid.html
Wel een interessante vraag is: wat als nou meer mensen die petitie voor een nieuw referendum tekenen dan dat er voor een Brexit hebben gestemd?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:25 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ze hadden vooraf de kaders duidelijk moeten stellen en dat is gewoon niet gebeurd. Typerend voor heel dit probleem.
En met deze uitslag kan je niet echt iets maar ik ben het helemaal mrt jou eens, weg met de Britten want anders blijft dit alleen maar herhalen
Is gewoon een prima stuk.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat iemand die achterlijke bagger van GS nog leest is iets wat ik nooit zal begrijpen.
En dan wordt het 48 voor en 52 tegen. En dan ? een derde ronde doen dan maar ?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:33 schreef Childofthe90s het volgende:
Bij zo'n kleine uitslag vind ik een tweede rond niet eens onrechtvaardig, als er dan opnieuw voor een Brexit wordt gestemd, dan heb je dat ook te accepteren.
Ja, somt het goed op.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:31 schreef AchJa het volgende:
quote:"Van alle tirannieën, is de tirannie die oprecht wordt uitgeoefend voor het welzijn van haar slachtoffers misschien wel de meest repressieve. Het is beter om te leven onder roofbaronnen dan onder sommige almachtige morele bemoeials. De wreedheid van de roofbaron legt zich soms nog wel eens te rusten, zijn hebzucht kan op een bepaald moment verzadigd zijn. Maar zij die ons kwellen voor ons eigen welzijn, zullen ons kwellen zonder einde, want zij doen het met de goedkeuring van hun eigen geweten. Zij zullen meer kans maken om naar de Hemel te gaan, terwijl ze tegelijkertijd waarschijnlijk vaker een Hel maken van het leven op aarde. Deze specifieke goedheid is doorregen van ondraaglijke belediging. Om tegen je zin in "genezen" te worden van toestanden die we niet per se als een ziekte beschouwen, is om op hetzelfde niveau te worden geschaald als degenen die de leeftijd van de rede nog niet bereikt hebben, of nooit zullen bereiken: je wordt gelijkgesteld aan kinderen, imbecielen, en huisdieren." (©)
Jij gooit zaken op een hoop. Ik schreef dat die xenofobie flink meespeelde in de anti-EU-hysterie.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:30 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Jij zegt dat xenofobie tot anti-EU-hysterie leidt en dat je bij aanhangers van Johnson afkeer van buitenlanders ziet, toch? Dus je gooit alles op één hoop.
Ik herhaal...... ik ken die man onvoldoende en ik deed dus geen uitspraak over hem.quote:Afgescheiden daarvan zie je het pleidooi van Boris Johnson, dat is een intelligente meneer, en die spreekt de mensen niet op hysterie of xenofobie aan, maar gebruikt bepaalde argumentatie die verder gaat dan paar leuzen, alleen dan moet je hem wel even volgen.
Als opiniepeilingen betrouwbaar zouden zijn dan was ik het met je eens geweestquote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:06 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik ben zeker goed... Hoe'st met jou ?
Een serie van solide opgezette opineipelingen met beproefde methodes kan zeker wel bepalen of een bepaalde keuze JA/NEE een meerderheid kan halen , ook onder de thuisblijvers.
Statistici zeggen dat peilingen een foutmarge kunnen hebben van 3%.. vandaar die 53% die ik noemde. Dan weet je redelijk zeker dat er een meerderheid is.
twitter:David_Cameron twitterde op dinsdag 17-05-2016 om 15:24:19The Leave campaign is wrong to say there'll be a 2nd referendum if we vote to remain in the EU. This is a referendum and not a neverendum. reageer retweet
Simpel, dan handhaaf je de status quo, zoals dat in een rechtstaat werkt. Er is geen meerderheid, of onduidelijkheid over een meerderheid, dus het besluit wordt niet genomen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:41 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
En dan wordt het 48 voor en 52 tegen. En dan ? een derde ronde doen dan maar ?
Goed stuk.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:31 schreef AchJa het volgende:
Ik vind niet dat je achteraf de spelregels moet veranderen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:47 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Simpel, dan handhaaf je de status quo, zoals dat in een rechtstaat werkt. Er is geen meerderheid, of onduidelijkheid over een meerderheid, dus het besluit wordt niet genomen.
Het was netter geweest als dit vooraf was uitgedacht, maar aangezien het een non-binding referendum was, is het parlement vrij te doen wat het wil. Nog een referendum uitschrijven is best een mogelijkheid.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je achteraf de spelregels moet veranderen.
Wel moet er een nieuw referendum komen als nu meer mensen die petitie voor een nieuw referendum tekenen dan dat er voor een Brexit gestemd hebben. Dan heb je namelijk een duidelijke aanwijzing dat de meerderheid toch niet blij is met een Brexit.
Mischien neemt een groot deel van de stemgerechtigden deze referenda niet serieus. Wellicht door kranten die zeggen dat referenda niet altijd bindend hoeven te zijn. Verlies van vertrouwen in politiek. Andere dingen doen op een dag, enzovoort. Meer referenda over belangrijke zaken zou momentum kunnen creeëren. Aandacht moet groeien. En natuurlijk hoort een niet bevallende tegenslag hierbij voordat mensen massaal die motivatie krijgen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 14:51 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Stemgerechtigden die thuis blijven daar heb je gewoon geen rekening mee te houden. Zij geven een signaal af dat ze er te weinig van afweten om te stemmen, dat de uitslag ze niet uitmaakt of zij proberen het democratisch proces te frustreren. Dan is het niet fair dat signaal te interpreteren als een tegenstem.
Dat een meerderheid bij dit soort fundamentele besluiten moet bestaan uit 55% is iets waar ik me nog wel in kan vinden.
Dan voer je maar een (weer overigens) stemplicht in. Dan dwing je iedereen om te stemmen en dan is de meerderheid gewoon de meerderheid ook al is het verschil 1%.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:47 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Simpel, dan handhaaf je de status quo, zoals dat in een rechtstaat werkt. Er is geen meerderheid, of onduidelijkheid over een meerderheid, dus het besluit wordt niet genomen.
Je hebt wel door dat je met deze uitspraak nu net als mij en Ryan een zwakzinnige Tokkie bent in de ogen van een aantal verheven lieden hier?quote:
Dat is ook een optie.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:53 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dan voer je maar een (weer overigens) stemplicht in. Dan dwing je iedereen om te stemmen en dan is de meerderheid gewoon de meerderheid ook al is het verschil 1%.
Als je dat bagger vindt waarom zit je dan op Fok!?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:33 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat iemand die achterlijke bagger van GS nog leest is iets wat ik nooit zal begrijpen.
Ja, dat is mijn lot. Kan me weinig schelen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je hebt wel door dat je met deze uitspraak nu net als mij en Ryan een zwakzinnige Tokkie bent in de ogen van een aantal verheven lieden hier?
Da's dan dom van ze, en dan zitten ze maar op de blaren met de rest van het land.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:52 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Mischien neemt een groot deel van de stemgerechtigden deze referenda niet serieus.
Wat een onzin, een status quo komt neer op een remain dus dat zou niet echt eerlijk zijn he. Er is een referendum geweest en een (kleine) meerderheid heeft voor gestemd. Daar zullen ze het mee moeten doen, dat is hoe een referendum werkt. Wat ze uiteindelijk met die uitslag doen moeten ze zelf verzinnen. Maar met een tweede referendum gooi je alleen maar geld weg.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:47 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Jij komt met de vraag: wat nou als in het tweede referendum de uitslag omgekeerd is. Dan moet de status quo worden gehandhaafd.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:58 schreef Sjemmert het volgende:
Wat een onzin, een status quo komt neer op een remain dus dat zou niet echt eerlijk zijn he. Er is een referendum geweest en een (kleine) meerderheid heeft voor gestemd.
Met een Brexit gooi je nog veel meer geld weg, dus het is niet erg geld te stoppen in een tweede referendum.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:58 schreef Sjemmert het volgende:
Maar met een tweede referendum gooi je alleen maar geld weg.
Je hebt geen aanwijzingen nodig, je hebt immers een uitslag. De spelregels waren vooraf kristalhelder, de meeste stemmen zouden gelden en de regering heeft aangegeven wat ze zouden doen bij welke uitslag.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:50 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik vind niet dat je achteraf de spelregels moet veranderen.
Wel moet er een nieuw referendum komen als nu meer mensen die petitie voor een nieuw referendum tekenen dan dat er voor een Brexit gestemd hebben. Dan heb je namelijk een duidelijke aanwijzing dat de meerderheid toch niet blij is met een Brexit.
Probleem is alleen dat niet bijgehouden wordt wie heeft gestemd. Verscheidene (buitenlandse) media melden dat zij ook konden stemmen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:50 schreef Wombcat het volgende:
Hahaha. Fantastischquote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:45 schreef BarryOSeven het volgende:
Trouwens:twitter:David_Cameron twitterde op dinsdag 17-05-2016 om 15:24:19The Leave campaign is wrong to say there'll be a 2nd referendum if we vote to remain in the EU. This is a referendum and not a neverendum. reageer retweet
Nieuwe stemformulieren met ID nummers uitprinten is inderdaad een stuk lastiger dan zooi handmatig uitgummen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:53 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Nee de beslissing om een pen mee te nemen en het potlood te laten liggen bij het stemmen.
Cameron stapt op, dus niet echt relevant wat hij heeft geroepen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:03 schreef Tamabralski het volgende:
[..]
Hahaha. Fantastisch
Eat your own words Scameron!
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn. Degene die nu verongelijkt klagen hielden hun mond toen dit referendum werd uitgeroepen. Er was genoeg tijd om hiertegen in verzet te komen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt geen aanwijzingen nodig, je hebt immers een uitslag. De spelregels waren vooraf kristalhelder, de meeste stemmen zouden gelden en de regering heeft aangegeven wat ze zouden doen bij welke uitslag.
Het idee dat je naar aanleiding van de uitslag zou moeten proberen te achterhalen wat het volk echt wil of wat de meerderheid eigenlijk wil zeggen is fundamenteel antidemocratisch. Er is voor een bepaalde consequentie gestemd, en dus heeft het die consequentie, klaar.
En dan wordt het in de tweede ronde 60-40 voor brexitquote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:00 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Jij komt met de vraag: wat nou als in het tweede referendum de uitslag omgekeerd is. Dan moet de status quo worden gehandhaafd.
[..]
Met een Brexit gooi je nog veel meer geld weg, dus het is niet erg geld te stoppen in een tweede referendum.
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als het land niet gespleten is qua opvatting hoef je ook geen referendum te houden. Als je weet dat 70% voor gaat stemmen komt er geen referendum omdat het vragen naar de bekende weg is.
Dus het land is niet meer of minder gespleten dan een jaar geleden, en het is slechts gespleten in één politieke opvatting. Dat hebben ze daar wel vaker gehad met hun 2 partijenstelsel. Niks aan de hand dus, gewoon democratie in actie. Het zijn de slechte verliezers die nu drama maken om daar nog wat uit te slepen.
Dat geneuzel van je altijd over een uitslag.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je hebt geen aanwijzingen nodig, je hebt immers een uitslag. De spelregels waren vooraf kristalhelder, de meeste stemmen zouden gelden en de regering heeft aangegeven wat ze zouden doen bij welke uitslag.
Het idee dat je naar aanleiding van de uitslag zou moeten proberen te achterhalen wat het volk echt wil of wat de meerderheid eigenlijk wil zeggen is fundamenteel antidemocratisch. Er is voor een bepaalde consequentie gestemd, en dus heeft het die consequentie, klaar.
Is op zich wel wat voor te zeggen dat een stem gewogen kan worden met het aantal jaren dat men gemiddeld nog met de consequenties van de uitslag moet leven.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 13:47 schreef BarryOSeven het volgende:
Verder:
Stemrecht intrekken van ouderen? Hoe ziek in je hoofd kun je zijn.
Zullen we dan ook het IQ, EQ en een duizendtal andere variabelen meenemen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:08 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Is op zich wel wat voor te zeggen dat een stem gewogen kan worden met het aantal jaren dat men gemiddeld nog met de consequenties van de uitslag moet leven.
En wat is dan het probleem?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:07 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
En dan wordt het in de tweede ronde 60-40 voor brexit
Stemmen of de petitie tekenen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:03 schreef Procrastinator het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat niet bijgehouden wordt wie heeft gestemd. Verscheidene (buitenlandse) media melden dat zij ook konden stemmen.
Gewoon uitvechten op straat. Veel beter.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:03 schreef Ceberut het volgende:
Zijn er dan regels over hoe snel een volgend referendum gehouden mag worden? Zo niet, dan moeten ze gewoon nog een referendum houden. En nog één, en nog één.
Als je dergelijke losse interpretaties van wie wel of niet mag stemmen of hoe zwaar een stem weegt eropna houdt zou je kunnen tegenwerpen dat mensen onder de 30 (nog) niet begrijpen in hoeverre hun stem daadwerkelijk invloed heeft en wat voor gevolgen dat kan hebben.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:08 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Is op zich wel wat voor te zeggen dat een stem gewogen kan worden met het aantal jaren dat men gemiddeld nog met de consequenties van de uitslag moet leven.
Zou humor zijn. Maar de EU gaat smerige truucs uithalen. Ze gaan met herziene verdragen komen om de Britten te paaien. Net zoals er smerige truucs zijn uitgehaald bij de laatste verkiezingen in Frankrijk en Oostenrijk, en bij ons Oekraïne-referendum.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:07 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
En dan wordt het in de tweede ronde 60-40 voor brexit
quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:31 schreef AchJa het volgende:
En IQ? Inkomen?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:08 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Misschien omdat dit FOK! is, en niet Geenstijl.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 15:56 schreef Harmankardon het volgende:
[..]
Als je dat bagger vindt waarom zit je dan op Fok!?
Het probleem is dat een tweede referendum volstrekt zinloos is aangezien er al een referendum gehouden is en er een geldige uitslag op tafel ligt. Waarom zou een 2e referendum nodig zijn volgens jou ?quote:
Want even, dus een aantal Britten wel een nieuw referendum, en daaruit concludeer jij dat de EU een dictatuur is?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:11 schreef JanKorteachternaam het volgende:
Wat een flauwekul. Net zolang referenda houden totdat de verliezers winnen?
De EU is een dictatuur, dat is wel duidelijk. Ze zijn door de mand gevallen, en niet een klein beetje ook.
Zelfs de moord op die politica - die voor de EU buiten gewoon gunstig was - heeft het tij niet gekeerd.
Ja, ook eens, het diskwalificeren kan doorgaan tot er niemand meer mag stemmen.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:14 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
En IQ? Inkomen?
Als ouderen juist voor stay hadden gestemd en jongeren voor brexit, dan zou weer gezegd worden die jeugd van tegenwoordig bla bla bla. Het is wel duidelijk: EU-aanhangers zijn slechte verliezers.
Daar waar in de politiek nog sprake is van diplomatie, is een referendum hard. Het is zwart of wit. En dan houd je bij onderwerpen waar er veel verdeeldheid is, een grote ontevreden groep over.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:11 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Gewoon uitvechten op straat. Veel beter.
Op zich niet. 17,4 miljoen hebben voor uittreding gestemd. De uitslag was duidelijk genoeg en paste binnen de kaders.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Het probleem is dat een tweede referendum volstrekt zinloos is aangezien er al een referendum gehouden is en er een geldige uitslag op tafel ligt. Waarom zou een 2e referendum nodig zijn volgens jou ?
Hoezo zinloos? Als het volk het wil dan komt er nog een referendum. Met de ontwikkelingen in de technologie zouden we over een tijdje een dagkoers kunnen krijgen. Je kunt dan realtime je stem veranderen. De waan van de dag kan dan pas echt regeren!quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:15 schreef Sjemmert het volgende:
[..]
Het probleem is dat een tweede referendum volstrekt zinloos is aangezien er al een referendum gehouden is en er een geldige uitslag op tafel ligt. Waarom zou een 2e referendum nodig zijn volgens jou ?
Is erg onwaarschijnlijk en ook een onzinnige exercitie. Als de EU-voorstanders ineens zo veel belang hechten aan directe democratie, dan kunnen ze beter na een paar jaar een referendum organiseren om weer lid te worden van de EU.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op zich niet. 17,4 miljoen hebben voor uittreding gestemd. De uitslag was duidelijk genoeg en paste binnen de kaders.
Wat als 19 miljoen mensen de petitie voor een nieuw referendum tekenen? Ik vind dat je dan wel een nieuw referendum moet houden.
Waarom over een paar jaar en niet nu? Welke afspraken zijn er gemaakt over hoe lang de uitslag van dit referendum geldig zou zijn?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:20 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Is erg onwaarschijnlijk en ook een onzinnige exercitie. Als de EU-voorstanders ineens zo veel belang hechten aan directe democratie, dan kunnen ze beter na een paar jaar een referendum organiseren om weer lid te worden van de EU.
Ja, of meteen natuurlijkquote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:20 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Is erg onwaarschijnlijk en ook een onzinnige exercitie. Als de EU-voorstanders ineens zo veel belang hechten aan directe democratie, dan kunnen ze beter na een paar jaar een referendum organiseren om weer lid te worden van de EU.
Waarom ?quote:Op zaterdag 25 juni 2016 16:18 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Op zich niet. 17,4 miljoen hebben voor uittreding gestemd. De uitslag was duidelijk genoeg en paste binnen de kaders.
Wat als 19 miljoen mensen de petitie voor een nieuw referendum tekenen? Ik vind dat je dan wel een nieuw referendum moet houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |