SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
moest lachenquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:45 schreef Dingflofbips het volgende:
Dit lijkt mij een vergissing van de supermarkt in uw voordeel, u verlaat de gevangenis zonder te betalen
Dat dacht ik ook, daarom vroeg ik me ook af waarom de politie zich verlaagd met zo'n domme post.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:45 schreef Dingflofbips het volgende:
Dit lijkt mij een vergissing van de supermarkt in uw voordeel, u verlaat de gevangenis zonder te betalen
Ik zeg niet dat ik er recht op heb, ik vroeg me af hoe dit te bewijzen valt. Bij wijze van spreke heb ik het gewoon blind in mijn portemonnee gestopt en vervolgens in de gezamenlijke pot in het café gedaan. Geen idee wat ik uit het apparaat heb gekregen, volgens het apparaat 80 euroquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is hetzelfde als wanneer je per vergissing 10000 euro krijgt overgemaakt van iets of iemand. Je hebt er geen recht op. Teruggeven dus. En ja, dat is een misdaad en ja, de politie gaat daar achteraan.
Waarom kom je het hier dan vragen? Negeer het lekker en geniet van je 200 flappen. Ik hoop dat ze je strafblad waard zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook, daarom vroeg ik me ook af waarom de politie zich verlaagd met zo'n domme post.
Ze weten tussen welke tijden het was, de automaat houdt bij wie er toen gepind heeft en uit welke cassette er geld gegeven is. Bovendien zijn er camerabeelden. Zij vertellen tussen welke tijd het gebeurd is, jij weet wanneer je gepind hebt en hoeveel. Je kunt je dus niet beroepen op 'kon ik niet weten'.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:48 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik er recht op heb, ik vroeg me af hoe dit te bewijzen valt. Bij wijze van spreke heb ik het gewoon blind in mijn portemonnee gestopt en vervolgens in de gezamenlijke pot in het café gedaan. Geen idee wat ik uit het apparaat heb gekregen, volgens het apparaat 80 euro
Als jij een x bedrag overmaakt naar een verkeerd persoon, ben je gewoon je geld kwijt. Politie doet al helemaal niks. Je kan je bank vragen contact op te nemen met die persoon om te vragen of ze het terug willen storten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is hetzelfde als wanneer je per vergissing 10000 euro krijgt overgemaakt van iets of iemand. Je hebt er geen recht op. Teruggeven dus. En ja, dat is een misdaad en ja, de politie gaat daar achteraan.
Er zal wel ergens opgeslagen zijn wie er hebben gepind (rekeningnummers). Sowieso is het tijdslot van de verkeerde transacties bekend. Dus aan je bon heb je niks (want staat tijdstip op). Als ze weten wanneer je hebt gepind (na vullen en voor correctie fout) en wie er heeft gepind kunnen ze je vast vinden..quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:48 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik er recht op heb, ik vroeg me af hoe dit te bewijzen valt. Bij wijze van spreke heb ik het gewoon blind in mijn portemonnee gestopt en vervolgens in de gezamenlijke pot in het café gedaan. Geen idee wat ik uit het apparaat heb gekregen, volgens het apparaat 80 euro
Ik zei 'krijgt'. En wat je zegt is niet waar. Als jij per vergissing geld overmaakt (dus niet naar een verkoper op marktplaats die een oplichter is) is de ontvanger verplicht dat terug te storten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef whatdafuck het volgende:
[..]
Als jij een x bedrag overmaakt naar een verkeerd persoon, ben je gewoon je geld kwijt. Politie doet al helemaal niks. Je kan je bank vragen contact op te nemen met die persoon om te vragen of ze het terug willen storten.
Hoezo kan ik me niet beroepen op 'kon ik niet weten'? Ik ben niet doelbewust gaan pinnen omdat ik iets gehoord heb. Ik kreeg het nu toevallig mee vanwege die bewuste kennis. Waar deze vraag dus over gaat is, hoe kunnen ze bewijs bij elkaar krijgen, want dat is er dus niet. Ik heb een pinbon, hoe gaan ze vertellen dat er iets anders uit de automaat is gekomen dan wat er op mijn bonnetje en mijn afschrift staat?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze weten tussen welke tijden het was, de automaat houdt bij wie er toen gepind heeft en uit welke cassette er geld gegeven is. Bovendien zijn er camerabeelden. Zij vertellen tussen welke tijd het gebeurd is, jij weet wanneer je gepind hebt en hoeveel. Je kunt je dus niet beroepen op 'kon ik niet weten'.
Lees het topic nog eens terug.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:55 schreef Wasmachinu het volgende:
Waar deze vraag dus over gaat is, hoe kunnen ze bewijs bij elkaar krijgen, want dat is er dus niet.
Dat leg ik je net uit. Automaat houdt het bij, er zijn videobeelden en er is bekend tussen welke tijden er foute bedragen uitgekeerd zijn. 1en 1 is 2.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:55 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Hoezo kan ik me niet beroepen op 'kon ik niet weten'? Ik ben niet doelbewust gaan pinnen omdat ik iets gehoord heb. Ik kreeg het nu toevallig mee vanwege die bewuste kennis. Waar deze vraag dus over gaat is, hoe kunnen ze bewijs bij elkaar krijgen, want dat is er dus niet. Ik heb een pinbon, hoe gaan ze vertellen dat er iets anders uit de automaat is gekomen dan wat er op mijn bonnetje en mijn afschrift staat?
Was er niet laatst een hele hijsa over het feit dat er geen naamcontrole op IBAN zit en mensen daarom kunnen fluiten naar hun geld? Was zo'n domme doos die geld naar haar spaarrekening wilde overschrijven wat een Roemeen ofzo bleek te zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zei 'krijgt'. En wat je zegt is niet waar. Als jij per vergissing geld overmaakt (dus niet naar een verkoper op marktplaats die een oplichter is) is de ontvanger verplicht dat terug te storten.
http://www.wetrecht.nl/onverschuldigde-betaling/
dat maakt geen opzetquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat leg ik je net uit. Automaat houdt het bij, er zijn videobeelden en er is bekend tussen welke tijden er foute bedragen uitgekeerd zijn. 1en 1 is 2.
Nee. Maar het houden als bekend is, dat er iets fout is, maakt het wel opzet.quote:
Daardoor is er nog geen sprake van diefstal, opzet of bewuste verduistering. Overigens zie je op de video alleen gezichten, niet wat er uit de pinautomaat komt rollen. Het is dus mijn bewijs, bankafschrift en pinbon, tegenover het bewijs van de supermarkt; 'we hebben een foutje gemaakt'.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat leg ik je net uit. Automaat houdt het bij, er zijn videobeelden en er is bekend tussen welke tijden er foute bedragen uitgekeerd zijn. 1en 1 is 2.
Televaagquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:58 schreef Mr.Ping het volgende:
In dé krant spreken ze zelfs van misbruik!
Dat valt natuurlijk nooit te bewijzenquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Maar het houden als bekend is, dat er iets fout is, maakt het wel opzet.
Ik pinde 80 euro uit zo'n neergezet apparaat, maar kreeg 200quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:57 schreef fs180 het volgende:
strafrecht vereist inderdaad dat je er vanaf bewust bent, dus nee dat word geen stradfblad
Je kunt er idd naar fluiten. Er zijn mensen die zelfs hun hele spaarrek hebben overgemaakt per ongeluk. Paar duizendjes weg, daag.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:57 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Was er niet laatst een hele hijsa over het feit dat er geen naamcontrole op IBAN zit en mensen daarom kunnen fluiten naar hun geld? Was zo'n domme doos die geld naar haar spaarrekening wilde overschrijven wat een Roemeen ofzo bleek te zijn.
Krijg je nooit meer terug.
Nee, zo werkt het nietquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee. Maar het houden als bekend is, dat er iets fout is, maakt het wel opzet.
Wat wil je nou horen? Misschien kunnen we dat gewoon zeggen danquote:Op donderdag 19 mei 2016 20:59 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Daardoor is er nog geen sprake van diefstal, opzet of bewuste verduistering. Overigens zie je op de video alleen gezichten, niet wat er uit de pinautomaat komt rollen. Het is dus mijn bewijs, bankafschrift en pinbon, tegenover het bewijs van de supermarkt; 'we hebben een foutje gemaakt'.
Ondanks dat je w.s. gelijk hebt is wat Jumbo stelt: "dat Jumbo aangifte ter zake diefstal cq. verduistering zal doen" toch wel iets te sterk gesteld m.i. Het zou iets ludieker kunnen. De oorzaak is een blunder van de Jumbo en er zullen geen tonnen "verduisterd" zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik zei 'krijgt'. En wat je zegt is niet waar. Als jij per vergissing geld overmaakt (dus niet naar een verkoper op marktplaats die een oplichter is) is de ontvanger verplicht dat terug te storten.
Je wordt er op attent gemaakt en de politie verspreid een bericht om iedereen de kans te geven om zich te melden. Dat niet doen maakt het diefstal.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:59 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Daardoor is er nog geen sprake van diefstal, opzet of bewuste verduistering. Overigens zie je op de video alleen gezichten, niet wat er uit de pinautomaat komt rollen. Het is dus mijn bewijs, bankafschrift en pinbon, tegenover het bewijs van de supermarkt; 'we hebben een foutje gemaakt'.
Je gaat het doel van het topic echt volledig voorbij, want dit valt nooit te bewijzen. Waar het om ging was het kansloze dreigement van de politie, want dit houdt voor een rechter nooit stand. Daar vroeg ik jullie meningen over, die overigens gewaardeerd worden hoor. Ik ben het er alleen niet mee eensquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik pinde 80 euro uit zo'n neergezet apparaat, maar kreeg 200
TS was zich dus vanaf het begin bewust van de fout.
oh fout? net was het nog een misdrijf met opzet?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik pinde 80 euro uit zo'n neergezet apparaat, maar kreeg 200
TS was zich dus vanaf het begin bewust van de fout.
bitch fucking pleasequote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je wordt er op attent gemaakt en de politie verspreid een bericht om iedereen de kans te geven om zich te melden. Dat niet doen maakt het diefstal.
De fout van de automaat. Dus jouw actie blijft een misdrijf met opzet, ja.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef fs180 het volgende:
[..]
oh fout? net was het nog een misdrijf met opzet?
Politie Lingewaard moet je hebben!quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Topic even naar politie Bemmel gestuurd }:-)
Ze zullen idd contact met TS opnemen na die termijn, maar dat iemand geld uit een pinautomaat niet heeft nageteld en niet op Facebook kijkt is toch geen misdaad?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee echt nietquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:03 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De fout van de automaat. Dus jouw actie blijft een misdrijf met opzet, ja.
Computer says no. Het is een fout van (een medewerker van) Jumbo. Gevalletje ondernemersrisico zou het zelfs kunnen zijn.quote:
Dat maakt het helemaal geen diefstal. Dom gelul. Ik ben na het pinnen niet verplicht alle nieuwssites te lezen om te kijken of er toevallig door een 14 jarige slavenarbeider een fout is gemaakt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Je wordt er op attent gemaakt en de politie verspreid een bericht om iedereen de kans te geven om zich te melden. Dat niet doen maakt het diefstal.
En ik kan er nog inkomen dat je zonder te kijken het geld in je portemonnee doet, maar er komt een moment dat je ergens gaat betalen en veel meer in je portemonnee hebt zitten dan je dacht.
En ook als je zo'n bericht van de politie leest zou je kunnen denken "ik heb daar gepind, klopt 't bij mij dan wel?"
Precies. Heldere kijk.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:03 schreef Chai het volgende:
[..]
Ze zullen idd contact met TS opnemen na die termijn, maar dat hij geld uit een pinautomaat niet heeft nageteld en niet op Facebook kijkt is toch geen misdaad?
Hij wil het niet echt begrijpen geloof ik. Het gaat me ook niet om zijn oordeel, maar om de justitiële motivatie die de politie mogelijk kan hebben. Wat kunnen ze nou doen als ze aan de voordeur staan, zonder bewijs? Ik vind het gewoon een interessante kwestie, hoef mijn gelijk niet perse te halenquote:
je kan hooguit civielrechtelijk aansprakelijk zijn voor onverschuldigde betaling maar zelfs dat is onduidelijk, je hebt namelijk van je eigen rekening gepind, vermoedelijk is het zelfs feitelijk onmogelijk na te gaan hoe veel er uitbetaaldquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:06 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Hij wil het niet echt begrijpen geloof ik. Het gaat me ook niet om zijn oordeel, maar om de justitiële motivatie die de politie mogelijk kan hebben. Wat kunnen ze nou doen als ze aan de voordeur staan, zonder bewijs? Ik vind het gewoon een interessante kwestie, hoef mijn gelijk niet perse te halen
precies. Wie eist, bewijst. Zou een mooie boel worden als iedereen dit zomaar kan roepen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:06 schreef BadderAapje het volgende:
Iedereen kan wel zeggen dat het geld omgewisseld is...
Alsof iedereen dat bijhoudt. Ik zou het ieg niet opmerken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef silliegirl het volgende:
[..]
En ik kan er nog inkomen dat je zonder te kijken het geld in je portemonnee doet, maar er komt een moment dat je ergens gaat betalen en veel meer in je portemonnee hebt zitten dan je dacht.
Laat de bank dat eerst maar eens aantonen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Dit is onverschuldigde betaling. En je moet het teruggeven.
Bovendien ben je ook nog TEGOEDERTROUW!
Dus dubbel schuldig.
Je vroeg om 60/80 euro en je kreeg 200 zonder dat daarvoor dus een rechtsgrond is!
Ben je nou echt zo dom? Je zegt zelf al dat er biljetten verwisseld zijn, ze weten dat tijdens welke vulling dat gebeurd is en wanneer het is hersteld.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:06 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Hij wil het niet echt begrijpen geloof ik. Het gaat me ook niet om zijn oordeel, maar om de justitiële motivatie die de politie mogelijk kan hebben. Wat kunnen ze nou doen als ze aan de voordeur staan, zonder bewijs? Ik vind het gewoon een interessante kwestie, hoef mijn gelijk niet perse te halen
Laat ze het dan maar officieel opeisen. Een Facebook bericht lijkt me daarmee niet voldoende.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom? Je zegt zelf al dat er biljetten verwisseld zijn, ze weten dat tijdens welke vulling dat gebeurd is en wanneer het is hersteld.
Iedereen de desbetreffende coupures in de tussentijd heeft gepind heeft teveel of te weinig gehad. Apparaat logt natuurlijk gewoon wie wanneer wat pint en welke biljetten hij (denkt dat hij) uitgeeft.
Daarnaast sta je óók nog op camera en kunnen ze ook alle verschillen wel verrekenen en dan precies nog jouw 140¤ tekort komen.
Er zijn camerabeelden plus dit topic.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:14 schreef xzaz het volgende:
[..]
Laat de bank dat eerst maar eens aantonen.
Dan moet het rekeningnummer gekoppeld worden aan een persoon dat kan alleen de bank. Pinautomaat was van derden niet van een bank, wordt nog een hele lastige zaak voor die partij.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Er zijn camerabeelden plus dit topic.
Hoeveel mensen zullen er zijn die het bedrag van TS pinden?
Even terugzoeken wel rekeningnummer dit was en welke naam. Hebbes.
Bewijs eerst maar eens dat TS niet gewoon ¤80 gekregen heeft. Zie (scherpe) post van Chai.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Niet zomaar nee.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:05 schreef Kreator het volgende:
Als ze het komen halen, moet je niet te moeilijk doen, maar zelfs dan hrbbdn ze er niet zomaar recht op.
proestquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:11 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Dit is onverschuldigde betaling. En je moet het teruggeven.
Bovendien ben je ook nog TEGOEDERTROUW!
Dus dubbel schuldig.
Je vroeg om 60/80 euro en je kreeg 200 zonder dat daarvoor dus een geldige overeenkomst is.
En de politie gaat echt geen bericht vrijgeven als daarvoor geen geldige rechtsgrond is.
Dat geloof ik allemaal wel, maar ze kunnen nooit bewijzen dat ik niet gewoon ¤80 heb gekregen. Als dat kan op het woord van een jumbo-manager, wordt het wel heel mooi.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Ben je nou echt zo dom? Je zegt zelf al dat er biljetten verwisseld zijn, ze weten dat tijdens welke vulling dat gebeurd is en wanneer het is hersteld.
Iedereen de desbetreffende coupures in de tussentijd heeft gepind heeft teveel of te weinig gehad. Apparaat logt natuurlijk gewoon wie wanneer wat pint en welke biljetten hij (denkt dat hij) uitgeeft.
Daarnaast sta je óók nog op camera en kunnen ze ook alle verschillen wel verrekenen en dan precies nog jouw 140¤ tekort komen.
camerabeeld van WAT precies?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Dat kunnen ze ook niet. Het apparaat zegt dat je gekregen hebt wat je gepind hebt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:17 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Dat geloof ik allemaal wel, maar ze kunnen nooit bewijzen dat ik niet gewoon ¤80 heb gekregen. Als dat kan op het woord van een jumbo-manager, wordt het wel heel mooi.
daarbij, het is het gewoon bedrijfsrisico; fout medewerker in beoefening beroepquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:17 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Dat geloof ik allemaal wel, maar ze kunnen nooit bewijzen dat ik niet gewoon ¤80 heb gekregen. Als dat kan op het woord van een jumbo-manager, wordt het wel heel mooi.
Mensen denken dat dit soort zaken net zoals NCIS worden opgelost met een heel team die wel achterkomt waar je huis woont en dan je komen opzoeken, net voordat je je wapen trekt wordt je neergeschoten door de te lekkere politieagente.quote:
Waar denk je dat die 60 euro wordt afgeschreven dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dan moet het rekeningnummer gekoppeld worden aan een persoon dat kan alleen de bank. Pinautomaat was van derden niet van een bank, wordt nog een hele lastige zaak voor die partij.
Van een rekeningnummer maar die is niet gekoppeld in een database. Wat ze overigens wel willen gaan doen. Alleen de bank waar TS zijn rekening heeft weet dat die rekeningnummer bij zijn persona hoort.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waar denk je dat die 60 euro wordt afgeschreven dan?
Bij een derden in de cloud ofzo?
ja dit dus:quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:19 schreef xzaz het volgende:
[..]
Mensen denken dat dit soort zaken net zoals NCIS worden opgelost met een heel team die wel achterkomt waar je huis woont en dan je komen opzoeken, net voordat je je wapen trekt wordt je neergeschoten door de te lekkere politieagente.
Op het bonnetje staat mijn naam niet, alleen het rekeningnummer. Ik neem aan dat de bewuste bank niet zomaar toestemming geeft als een bedrijf die gegevens opvraagt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:20 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Waar denk je dat die 60 euro wordt afgeschreven dan?
Bij een derden in de cloud ofzo?
Nee.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Van een rekeningnummer maar die is niet gekoppeld in een database. Wat ze overigens wel willen gaan doen. Alleen de bank waar TS zijn rekening heeft weet dat die rekeningnummer bij zijn persona hoort.
Dat kunnen ze dus vrij simpel, aangezien gewoon aan te tonen is dat jij het betreffende tijdsbestek die bepaalde coupures hebt gepind.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:17 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Daar ben ik niet zeker van.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:22 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nee.
De betalingsverkeerverwerker (Equens) weet dat ook.
Dus?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat kunnen ze dus vrij simpel, aangezien gewoon aan te tonen is dat jij het betreffende tijdsbestek die bepaalde coupures hebt gepind.
dat zeg je wel makkelijk, maar hoe wil je dat doen?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat kunnen ze dus vrij simpel, aangezien gewoon aan te tonen is dat jij het betreffende tijdsbestek die bepaalde coupures hebt gepind.
Is het zeker dat te achterhalen is welke biljetten (of iig welke hij denkt) het apparaat tijdens de transactie van TS heeft uitgegeven dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je denkt niet dat zo'n apparaat alle transacties logt? En ze weten wanneer hij gevuld is en de fout is herstelt? 1+1=2, alle transacties in de tussentijd die 20 of 50 biljetten bevatten zijn dus foutief.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:25 schreef fs180 het volgende:
[..]
dat zeg je wel makkelijk, maar hoe wil je dat doen?
quote:
Nee, er wordt alleen bijgehouden welke munten en biljetten eruit gegeven worden. Op de kwitantie staat uiteindelijk de spreiding van de munten en biljetten. Als je een munt in een verkeerde koker stopt zal hij gewoon tellen als de munt die daarin hoort 't zelfde met biljetten. Er zit geen controle op de uitvoer van biljetten (anders zal de automaat uberhaupt geen biljetten uitgeven die niet uitgegeven horen te worden)quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:30 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je denkt niet dat zo'n apparaat alle transacties logt? En ze weten wanneer hij gevuld is en de fout is herstelt? 1+1=2, alle transacties in de tussentijd die 20 of 50 biljetten bevatten zijn dus foutief.
Ik welquote:
Natuurlijk, da's sowieso basisfunctionaliteit. Hoe weet men anders hoeveel het apparaat nog bevat, wanneer hij bijgevuld moet etcquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:28 schreef Chai het volgende:
[..]
Is het zeker dat te achterhalen is welke biljetten (of iig welke hij denkt) het apparaat tijdens de transactie van TS heeft uitgegeven dan?
Bij zo'n supermarktkast?
quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:31 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Natuurlijk, da's sowieso basisfunctionaliteit. Hoe weet men anders hoeveel het apparaat nog bevat, wanneer hij bijgevuld moet etc
quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:30 schreef xzaz het volgende:
[..]
[..]
Nee, er wordt alleen bijgehouden welke munten en biljetten eruit gegeven worden. Op de kwitantie staat uiteindelijk de spreiding van de munten en biljetten. Als je een munt in een verkeerde koker stopt zal hij gewoon tellen als de munt die daarin hoort 't zelfde met biljetten. Er zit geen controle op de uitvoer van biljetten (anders zal de automaat uberhaupt geen biljetten uitgeven die niet uitgegeven horen te worden)
Maar als er verkeerd gevuld wordt, is die hele functie natuurlijk weg. Het enige denkbare bewijs is het woord van de supermarkt. Het apparaat heeft gelogd, gerekend en mij een bon gegeven. Dat er iets anders uit het apparaat komt, tja.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:31 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Natuurlijk, da's sowieso basisfunctionaliteit. Hoe weet men anders hoeveel het apparaat nog bevat, wanneer hij bijgevuld moet etc
Hier ben ik opgehouden met lezen, TS wil geen advies, TS wil horen dat hij het geld mag houden.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:59 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Nope.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:31 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nee hoor, dat geld is wel het laatste waar ik me druk om maak. Waar ik me druk om maak, is de bewijslast. Die is er toch simpelweg niet?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hier ben ik opgehouden met lezen, TS wil geen advies, TS wil horen dat hij het geld mag houden.
Open dan een topic in KLB.
Er is je in het begin al verteld hoe het zit, maar dat wil jij allemaal niet horen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:37 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Nee hoor, dat geld is wel het laatste waar ik me druk om maak. Waar ik me druk om maak, is de bewijslast. Die is er toch simpelweg niet?
Ik vind het inderdaad een interessante en behoorlijk unieke case.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:37 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Nee hoor, dat geld is wel het laatste waar ik me druk om maak. Waar ik me druk om maak, is de bewijslast. Die is er toch simpelweg niet?
Volgens mij wil hij weten of er wel grond is voor het dreigement aangifte van diefstal als hij zich niet binnen 2 weken meldt nav een Facebook bericht.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
Hier ben ik opgehouden met lezen, TS wil geen advies, TS wil horen dat hij het geld mag houden.
Open dan een topic in KLB.
Natuurlijk is die grond er. Hoe kan daar nog aan getwijfeld worden?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:41 schreef Chai het volgende:
[..]
Volgens mij wil hij weten of er wel grond is voor het dreigement aangifte van diefstal als hij zich niet binnen 2 weken meldt nav een Facebook bericht.
Dat hebben ze ook niet hottentot. Er is geen bewijs.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:40 schreef hottentot het volgende:
[..]
Er is je in het begin al verteld hoe het zit, maar dat wil jij allemaal niet horen.
Maar nog 1x dan.
Supermarkt verteld dat de cassettes verkeerd om zaten, men weet precies wie hoeveel heeft gekregen in die periode, er is videobeeld en er is gelogd wie hoeveel van welke stapel heeft gekregen, het verhaal van de supermarkt word reeds ondersteund door meerderde mensen die dit bevestigd hebben door geld terug te brengen.
Maar het enige wat jij roept is dat ze geen bewijs hebben, nou dan houd je het geld toch lekker
De Jumbo maakt een stomme fout en gaat argeloze pinners beschuldigen van diefstal cq "verduistering". Ik vind dat niet zo netjes allemaal. Niet "ludiek". Het zal ze heus geen tonnen gekost hebben.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:40 schreef hottentot het volgende:
Supermarkt verteld dat de cassettes verkeerd om zaten,
Wat van wat ik opnoem hebben ze dan allemaal niet?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:42 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat hebben ze ook niet hottentot. Er is geen bewijs.
De Jumbo beschuldigt nu nog niemand van verduistering. Men beschuldigt alleen mensen hiervan als zij binnen 2 weken het geld niet terugbrengen. En ja dat vind ik een terechte uiting.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De Jumbo maakt een stomme fout en gaat argeloze pinners beschuldigen van diefstal cq "verduistering". Ik vind dat niet zo netjes allemaal. Niet "ludiek". Het zal ze heus geen tonnen gekost hebben.
Nu dreigt de supermarkt via een Facebook-post van de lokale politie aangifte te doen op grond van diefstal/verduistering. Uit de OP. Of ze "dreigen" of het doen. Het is flauw. Wat zal het ze gekost hebben?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
De Jumbo beschuldigt nu nog niemand van verduistering.
Ik begrijp je hoor, en het is absoluut aannemelijk, maar is het te bewijzen? Het is toch onschuldig tot het tegendeel bewezen is, en ik (en anderen met mij) denken dat dit bewijs achterwege zal blijven.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat van wat ik opnoem hebben ze dan allemaal niet?
- Videobeelden hebben ze maar daar wordt niet op getoond hoeveel men pint. Dat is alleen voor gezichtsherkenning. (zie alle filmpjes van opsportingverzocht etc)quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:43 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat van wat ik opnoem hebben ze dan allemaal niet?
Ja als men het geld niet binnen 2 weken terugbrengt, dat is toch terecht.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nu dreigt de supermarkt via een Facebook-post van de lokale politie aangifte te doen op grond van diefstal/verduistering. Uit de OP.
Niet het gepinde geld natellen na het pinnen en niet op Facebook kijken is niet ineens diefstal/verduistering.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:44 schreef hottentot het volgende:
[..]
De Jumbo beschuldigt nu nog niemand van verduistering. Men beschuldigt alleen mensen hiervan als zij binnen 2 weken het geld niet terugbrengen. En ja dat vind ik een terechte uiting.
het gaat TS om de bewijslast, het is niet te bewijzen dat weet de supermarkt ook.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja als men het geld niet binnen 2 weken terugbrengt, dat is toch terecht.
Wat is er niet terecht aan dan?
Tja.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja als men het geld niet binnen 2 weken terugbrengt, dat is toch terecht.
Wat is er niet terecht aan dan?
quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:03 schreef Chai het volgende:
[..]
Ze zullen idd contact met TS opnemen na die termijn, maar dat iemand geld uit een pinautomaat niet heeft nageteld en niet op Facebook kijkt is toch geen misdaad?
Ja.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:47 schreef Chai het volgende:
[..]
Niet het gepinde geld natellen na het pinnen en niet op Facebook kijken is niet ineens diefstal/verduistering.
Klopt, maar TS kan niet ontkennen dat hij het zelf was, doet hij ook niet, maar het is mooi aanvullend bewijs.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:46 schreef xzaz het volgende:
[..]
- Videobeelden hebben ze maar daar wordt niet op getoond hoeveel men pint. Dat is alleen voor gezichtsherkenning. (zie alle filmpjes van opsportingverzocht etc)
Nou dat zegt de supermarkt, maar TS mag zich vrij voelen om tegenaangifte te doen van valse beschuldiging,quote:- Dat de cassettes verkeerd omzagen kan iedereen zeggen, misschien zaten de cassettes wel goed maar was het geld verkeerd gevuld. Wie zegt dat de biljetten niet door elkaar zaten?
Nogmaals er word gelogd hoeveel er uit elke cassette word verstrekt bij elke transactie, men weet dus precies wie er hoeveel van elke stapel heeft gekregen. Ga nu niet het tegendeel beweren, want daarmee geef je aan in elk geval niets van die machines te weten. Dit is geen discussiepunt maar een feit.quote:- Er is gelogd dat TS gekregen heeft wat hij gepind heeft. Er wordt niet gelogd hoeveel er daadwerkelijk uitgaat er wordt gelogd hoeveel men pint. Een wezenlijk verschil.
Dat het verhaal van de supermarkt door andere mensen word ondersteund, maakt TS zijn positie nog zwakker.quote:- Dat andere mensen hun geld terugbrengen is geen reden om het ook terug te brengen.
Wat is daar kwalijk aan dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:51 schreef Chai het volgende:
Maar dat lukraak dreigen met aangifte is toch behoorlijk kwalijk?![]()
Dat is misleidend.
Kijk je daar nou nog echt serieus van op dat er zulke mensen zijn?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:53 schreef Leandra het volgende:
Ik snap het punt sowieso niet, als je ¤ 20 pint en er komt ¤ 50 uit dan kijk je toch al wat er op je pinbon staat, maar als je ¤ 80 pint en er komt ¤ 200 uit dan snap je toch wel dat het geen kwestie van het verkeerde knopje, maar van een foutje van het apparaat is, en dan meld je dat toch gewoon even bij de klantenservice? Daar loop je toch niet mee weg?!
Dan geeft TS op dat moment toch het geld terug, en trekt hij een strak gezicht als hij aangeeft van niets te weten.quote:
Dat lijkt me niet eens zo erg. Fouten maken kan geld kosten. Dat is bedrijfsrisico.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:53 schreef hottentot het volgende:
Doet men geen aangifte dan komt het geld van een aantal nooit meer terug.
Is het diefstal/verduistering dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:53 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat is daar kwalijk aan dan?
Doet men geen aangifte dan komt het geld van een aantal nooit meer terug.
De automaat zal toch precies weten welke biljetten uitgegeven zijn, en dan kunnen ze toch vrij makkelijk achterhalen wie ¤ 20 (of een veelvoud daarvan) gepind heeft en ¤ 50 (of een veelvoud daarvan) ontvangen heeft?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:47 schreef xzaz het volgende:
[..]
het gaat TS om de bewijslast, het is niet te bewijzen dat weet de supermarkt ook.
TS is op de hoogte dus is het verduistering.quote:
Nee, maar wel dat ze dan ook nog verontwaardigd gaan zitten zijn als ze er niet mee wegkomen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Kijk je daar nou nog echt serieus van op dat er zulke mensen zijn?
Welk misdrijf is er aan voor gegaan dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:55 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS is op de hoogte dus is het verduistering.
Dat is ook precies bekend.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
De automaat zal toch precies weten welke biljetten uitgegeven zijn, en dan kunnen ze toch vrij makkelijk achterhalen wie ¤ 20 (of een veelvoud daarvan) gepind heeft en ¤ 50 (of een veelvoud daarvan) ontvangen heeft?
Maar daar gaat het TS niet om. Ik vind het een verdomd interessante case en hij ook.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar wel dat ze dan ook nog verontwaardigd gaan zitten zijn als ze er niet mee wegkomen.
Sinds wanneer moet er noodzakelijkerwijs een misdrijf vooraf gaan om iets tot verduistering te maken, wat is dat voor onzin.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:56 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Welk misdrijf is er aan voor gegaan dan?
En allemaal uitvluchten zoeken om het goed te praten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar wel dat ze dan ook nog verontwaardigd gaan zitten zijn als ze er niet mee wegkomen.
Precies ditquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar daar gaat het TS niet om. Ik vind het een verdomd interessante case en hij ook.
Ok, TS staat daar op de camera en pint. En dan?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Klopt, maar TS kan niet ontkennen dat hij het zelf was, doet hij ook niet, maar het is mooi aanvullend bewijs.
De supermarkt kan zoveel zeggen, wat als jouwn supermarkt zegt dat je niet geld gepint heb maar geld ontvangen heb van de casesier ten onrechte?quote:[..]
Nou dat zegt de supermarkt, maar TS mag zich vrij voelen om tegenaangifte te doen van valse beschuldiging,
Oe, ik werk bijna iedere dag met deze apparaten. Ik ken ze binnenste buiten en ik weet ongeveer hoeveel geld er gevuld wordt en hoeveel kwitanties er worden uitgegeven en wanneer de vullingen en legingen zijn . Men weet precies van welke stapel er geld afgehaald is maar men weet in dit geval niet precies welk biljet dat was. Indien de machine weet dat hij 20 euro moet geven maar er is 50 gevuld zal de machine dit gewoon registreren als 20. Sommige machines weten dit en kunnen biljetten herkennen maar niet zulke machines. Dit zijn popup machines.quote:[..]
Nogmaals er word gelogd hoeveel er uit elke cassette word verstrekt bij elke transactie, men weet dus precies wie er hoeveel van elke stapel heeft gekregen. Ga nu niet het tegendeel beweren, want daarmee geef je aan in elk geval niets van die machines te weten. Dit is geen discussiepunt maar een feit.
Staat los van zijn zaak. Als één iemand in de sloot springt wilt niet zeggen dat andere mensen ook in de sloot springen.quote:[..]
Dat het verhaal van de supermarkt door andere mensen word ondersteund, maakt TS zijn positie nog zwakker.
Excuus, ik las het een en ander scheef.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:57 schreef hottentot het volgende:
[..]
Sinds wanneer moet er noodzakelijkerwijs een misdrijf vooraf gaan om iets tot verduistering te maken, wat is dat voor onzin.
Staat los van zijn zaak.... echtquote:[..]
Staat los van zijn zaak. Als één iemand in de sloot springt wilt niet zeggen dat andere mensen ook in de sloot springen.
Dan gaat de politie er misschien werk van maken, willen ze TS ondervragen en gokken ze erop dat hij impliciet bekent.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:58 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ok, TS staat daar op de camera en pint. En dan?
[..]
De supermarkt kan zoveel zeggen, wat als jouwn supermarkt zegt dat je niet geld gepint heb maar geld ontvangen heb van de casesier ten onrechte?
Maar die aangifte wordt dan wellicht ook gedaan tegen mensen die zich nergens van bewust zijn geweest tot dat moment. Hoe wordt dat onderscheid dan gemaakt?quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:55 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS is op de hoogte dus is het verduistering.
Ik beweer nergens iets anders, dus wat wil je hiermee?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:00 schreef hottentot het volgende:
Oe, ik werk bijna iedere dag met deze apparaten. Ik ken ze binnenste buiten en ik weet ongeveer hoeveel geld er gevuld wordt en hoeveel kwitanties er worden uitgegeven en wanneer de vullingen en legingen zijn . Men weet precies van welke stapel er geld afgehaald is maar men weet in dit geval niet precies welk biljet dat was. Indien de machine weet dat hij 20 euro moet geven maar er is 50 gevuld zal de machine dit gewoon registreren als 20. Sommige machines weten dit en kunnen biljetten herkennen maar niet zulke machines. Dit zijn popup machines.
Dat is dus onjuist. Men weet dat niet precies.quote:[..]
Nogmaals er word gelogd hoeveel er uit elke cassette word verstrekt bij elke transactie, men weet dus precies wie er hoeveel van elke stapel heeft gekregen. Ga nu niet het tegendeel beweren, want daarmee geef je aan in elk geval niets van die machines te weten. Dit is geen discussiepunt maar een feit.
En dat even zonder moraalridderij: is het geoorloofd dat de Jumbo mensen beschuldigt (of daar mee dreigt) van "verduistering" terwijl de Jumbo zelf iets fout heeft gedaan en de argeloze pinner niet? Althans niet met opzet? In het bedrijfsleven kost het maken van fouten geld. Ze zouden dit i.i.g. iets ludieker moeten aanpakken. Gaat w.s. om peanuts.quote:
De Jumbo kan niets anders; het is gewoon bangmakerij.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat even zonder moraalridderij: is het geoorloofd dat de Jumbo mensen beschuldigt (of daar mee dreigt) van "verduistering" terwijl de Jumbo zelf iets fout heeft gedaan en de argeloze pinner niet? Althans niet met opzet?
Ja. Net zoals jij op facebook de dief van je fiets mag verzoeken om de fiets terug te brengen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat even zonder moraalridderij: is het geoorloofd dat de Jumbo mensen beschuldigt (of daar mee dreigt) van "verduistering" terwijl de Jumbo zelf iets fout heeft gedaan en de argeloze pinner niet? Althans niet met opzet?
Moet je wel eerst zeker weten dat hij de dief isquote:Op donderdag 19 mei 2016 22:02 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ja. Net zoals jij op facebook de dief van je fiets mag verzoeken om de fiets terug te brengen.
Ik zie daar geen probleem in, Jumbo kan altijd besluiten om te verzoeken om aangiften weer in te trekken, maar als zij geen aangifte doen hoe gaan ze dan medewerking krijgen bij het collecteren van hun geld.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee hoor.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Moet je wel eerst zeker weten dat hij de dief is
Je pint ¤ 40 en krijgt ¤ 100 en je bent je nergens van bewust?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:01 schreef Chai het volgende:
[..]
Maar die aangifte wordt dan wellicht ook gedaan tegen mensen die zich nergens van bewust zijn geweest tot dat moment. Hoe wordt dat onderscheid dan gemaakt?
Maar publicitair is het een reuze onhandige move van een groot bedrijf voor vermoedelijk niet eens een hoge schade.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:02 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ja. Net zoals jij op facebook de dief van je fiets mag verzoeken om de fiets terug te brengen.
Leer lezen kerel, we beweren hieromtrent beiden exact hetzelfde.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:01 schreef xzaz het volgende:
Dat is dus onjuist. Men weet dat niet precies.
Truequote:Op donderdag 19 mei 2016 22:04 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Nee hoor.
"Ik wil dat de dief mijn fiets terug brengt" is iets anders dan "Karel Jansen die op de Straatwegselaan 1 woont is een dief en moet mijn fiets teruggeven".
Hij is goed.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:04 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Nee hoor.
"Ik wil dat de dief mijn fiets terug brengt" is iets anders dan "Karel Jansen die op de Straatwegselaan 1 woont is een dief en moet mijn fiets teruggeven".
Ik zeg ook niet dat het heel professioneel is, alleen dat het wel zou mogen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Maar publicitair is het een reuze onhandige move van een groot bedrijf voor vermoedelijk niet eens een hoge schade.
Enigszins, je gaat er ook vanuit dat die cassette op dat moment een verkeerd biljet bevatte. Dat kan nooit worden aangetoond.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:05 schreef hottentot het volgende:
[..]
Leer lezen kerel, we beweren hieromtrent beiden exact hetzelfde.
"Ik heb het geld direct in mijn porto gedaan aan niet meer naar gekeken".quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:05 schreef Nerdslayer het volgende:
En voor degenen die nu stoer roepen dat er geen bewijs is:
ALS de politie dit gaat onderzoeken en ALS zij aanleiding zien om aan te nemen dat dit diefstal of verduistering is is slechts de verklaring van de verdachte nodig.
Politie: "Heeft u 200 euro ontvangen toen u 80 euro wilde pinnen?"
Verdachte: "Ja maar ik vind dat dat geen verduistering is want [argumenten]"
Bingo.
Dat wordt wel ondersteund door het feit dat de medewerker dat verklaarde en er al klanten terugkwamen die het geld teruggaven.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Enigszins, je gaat er ook vanuit dat die cassette op dat moment een verkeerd biljet bevatte. Dat kan nooit worden aangetoond.
Niet op basis van het politiebericht. Daarin staat alleen dat het vakje van de ¤20 is gevuld met briefjes van ¤50, niet dat het ook andersom was. Als dat wel het geval was geweest hadden ze waarschijnlijk ook wel mensen opgeroepen om meer geld te komen halen, aangezien mensen die ¤50 pinden dan mogelijk maar ¤20 hadden gekregen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:12 schreef Chai het volgende:
Wie weet wilde de automaat de ¤80 geven in ¤50+¤20+¤10. Dan heeft hij bij het ¤50 briefje die ¤20 gekregen (want waren ongewisseld) en ipv het ¤20 de ¤50. Dan heeft hij alsnog gewoon ¤80 gekregen.
Is in theorie toch ook gewoon mogelijk?
Wat niet wilt zeggen dat TS ook de 'dupe' is geworden. Misschien is het geld door elkaar geraakt. Nogmaals; de leverancier van het toestel moet bewijzen welk biljet eruit is gegaan; de log zegt ¤20,-.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:07 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dat wordt wel ondersteund door het feit dat de medewerker dat verklaarde en er al klanten terugkwamen die het geld teruggaven.
Nee. Dit moet je verklaring zijn:quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Enigszins, je gaat er ook vanuit dat die cassette op dat moment een verkeerd biljet bevatte. Dat kan nooit worden aangetoond.
[..]
"Ik heb het geld direct in mijn porto gedaan aan niet meer naar gekeken".
quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:09 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Nee. Dit moet je verklaring zijn:
" ".
Dat is een ander feit en staat technisch los van dat die machine exact weet wie hoeveel biljetten uit welke cassette heeft verkregen. Daarbij moet je niet gaan lullen over dat het onzin is dat die machine dit niet weet, terwijl jij zelf beweert dat die machine wel weet wie hoeveel biljetten uit weke cassette heeft gekregen, vandaar mijn "leer lezen" opmerking.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:07 schreef xzaz het volgende:
[..]
Zoals ik al zei:quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat niet wilt zeggen dat TS ook de 'dupe' is geworden. Misschien is het geld door elkaar geraakt. Nogmaals; de leverancier van het toestel moet bewijzen welk biljet eruit is gegaan; de log zegt ¤20,-.
quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:05 schreef Nerdslayer het volgende:
En voor degenen die nu stoer roepen dat er geen bewijs is:
ALS de politie dit gaat onderzoeken en ALS zij aanleiding zien om aan te nemen dat dit diefstal of verduistering is is slechts de verklaring van de verdachte nodig.
Politie: "Heeft u 200 euro ontvangen toen u 80 euro wilde pinnen?"
Verdachte: "Ja maar ik vind dat dat geen verduistering is want [argumenten]"
Bingo.
Daar zal het inderdaad op beslist worden gok ikquote:Op donderdag 19 mei 2016 22:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat is een ander feit en staat technisch los van dat die machine exact weet wie hoeveel biljetten uit welke cassette heeft verkregen. Daarbij moet je niet gaan lullen over dat het onzin is dat die machine dit niet weet, terwijl jij zelf beweert dat die machine wel weet wie hoeveel biljetten uit weke cassette heeft gekregen, vandaar mijn "leer lezen" opmerking.
Acht men het bewezen genoeg geacht welke inhoud in welke cassette zat, dan weet men exact wie er hoeveel geld teveel of te weinig heeft gekregen.
De log zegt hoeveel papieren uit welke cassette, de log zegt ook de totaalsom. Dit tesamen geeft precies aan waaruit de transactie behoort te bestaan.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:09 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat niet wilt zeggen dat TS ook de 'dupe' is geworden. Misschien is het geld door elkaar geraakt. Nogmaals; de leverancier van het toestel moet bewijzen welk biljet eruit is gegaan; de log zegt ¤20,-.
In plaats van mensen die niet opzettelijk (en zeker niet met voorbedachte rade) iets fouts hebben gedaan te beschuldigen van diefstal zouden ze beter zoiets kunnen doen als een gratis boodschappenpakket (zit toch meuk in, kost niks) aanbieden aan zij die het verschil retourneren en het verzoek aan zij die het niet doen om van het verschil boodschappen te doen bij de Jumbo. Publicitair hadden ze daar w.s. nog dikke winst op gemaakt ook. Ze hadden mij in de arm moeten nemen voor een charmeoffensief.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:06 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het heel professioneel is, alleen dat het wel zou mogen.
Wat heb jij vanavond gegeten? Zuurkool?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat is een ander feit en staat technisch los van dat die machine exact weet wie hoeveel biljetten uit welke cassette heeft verkregen. Daarbij moet je niet gaan lullen over dat het onzin is dat die machine dit niet weet, terwijl jij zelf beweert dat die machine wel weet wie hoeveel biljetten uit weke cassette heeft gekregen, vandaar mijn "leer lezen" opmerking.
Laat het maar zover komen.quote:Acht men het bewezen genoeg geacht welke inhoud in welke cassette zat, dan weet men exact wie er hoeveel geld teveel of te weinig heeft gekregen.
Politie acht dit gezien het bericht al afdoende bewezen want de bereidheid om aangifte op te nemen word duidelijk weergegeven.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:12 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Daar zal het inderdaad op beslist worden gok ik
Technisch niet de werkelijkheid in dit geval.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:12 schreef hottentot het volgende:
[..]
De log zegt hoeveel papieren uit welke cassette, de log zegt ook de totaalsom. Dit tesamen geeft precies aan waaruit de transactie behoort te bestaan.
Zou wel beter zijn, inderdaad, zij maken immers de fout.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:13 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In plaats van mensen die niet opzettelijk (en zeker niet met voorbedachte rade) iets fouts hebben gedaan te beschuldigen van diefstal zouden ze beter zoiets kunnen doen als een gratis boodschappenpakket (zit toch meuk in, kost niks) aanbieden aan zij die het verschil retourneren en het verzoek aan zij die het niet doen om van het verschil boodschappen te doen bij de Jumbo. Publicitair hadden ze daar w.s. nog dikke winst op gemaakt ook. Ze hadden mij in de arm moeten nemen voor een charmeoffensief.
Weet je wat, jij gaat mij even laten zien waar ik dit beweer.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:14 schreef xzaz het volgende:
De machine weet niet welk biljet er daadwerkelijk eruit wordt gespuugd. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?
Ik krijg niet de indruk dat TS daar over beschikt. Geldt overigens ook voor de meeste anderen in dit topic.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:58 schreef Nerdslayer het volgende:
Je zou het uit fatsoen terug kunnen brengen
Volgens het politiebericht gaat het niet om argeloze pinners, maar is er misbruik van gemaakt. Dat zullen ze wel uit de pinbedragen kunnen opmaken. Iemand die ¤20 pint en vijf minuten later nog eens ¤80 ofzo.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:02 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
"Ik heb de biljetten in m'n portemonnee gestopt en heb gewinkeld zonder erbij na te denken, ik kan mij niet meer herinneren welke biljetten ik heb gekregen omdat het al een tijdje geleden is."quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:14 schreef hottentot het volgende:
[..]
Rest je de rechter aan wie je iets anders uit mag proberen te leggen,
Loop niet te liegen met je door jezelf veronderstelde kennis kerel.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:15 schreef xzaz het volgende:
[..]
Technisch niet de werkelijkheid in dit geval.
Dit is, vind ik tenminste, een juridisch erg interessante casus. Ik zou het geld ook terugbrengen maar ik vind het wel leuk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:16 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik krijg niet de indruk dat TS daar over beschikt. Geldt overigens ook voor de meeste anderen in dit topic.
Onfatsoenlijk om zulke aannames te doen zeg.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:16 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik krijg niet de indruk dat TS daar over beschikt. Geldt overigens ook voor de meeste anderen in dit topic.
Dat komt omdat dit ook niet vaak zal voorkomen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:21 schreef Wasmachinu het volgende:
Hoewel het moeilijk is om het los te zien elkaar, gaat het hier inderdaad niet om mijn zogenaamde vermogen om wel of niet fatsoenlijk te zijn, maar om het juridische aspect. Heb gezocht naar jurisprudentie, maar er is simpelweg niets anders te vinden.
Zie ook #161. Jumbo gaat niet vrijuit. Bedrijfsrisico enzo. Het is m.i. onfatsoenlijk en publicitair zwaar fout om mensen van diefstal en verduistering te gaan beschuldigen als dit niet met voorbedachte rade gebeurt is. Gezien de reacties en het alle kanten opswingen van het topic is het inderdaad een interessant geval. Redelijk uniek.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:21 schreef Wasmachinu het volgende:
Hoewel het moeilijk is om het los te zien elkaar, gaat het hier inderdaad niet om mijn zogenaamde vermogen om wel of niet fatsoenlijk te zijn, maar om het juridische aspect. Heb gezocht naar jurisprudentie, maar er is simpelweg niets anders te vinden.
Op het moment dat TS op de hoogte is zoals nu het geval is, en het geld niet terug geeft dan voldoet dit aan alle normen betreffende verduistering.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:25 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dat komt omdat dit ook niet vaak zal voorkomen.
Ik denk trouwens dat verduistering en diefstal erg ver gezocht zijn en dat dit eerder burgerlijk recht is.
Maar wat ga je doen? Geld terugbrengen of houden?
in het geval dat de 20 euro briefjes in de 50 lade hebben gezeten zal er uitgezocht worden wat er gebeurd is. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat de Jumbo er achter is gekomen. Of de Jumbo het zelf bij moet leggen weet ik niet.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:19 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dit is, vind ik tenminste, een juridisch erg interessante casus. Ik zou het geld ook terugbrengen maar ik vind het wel leuk om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Aan de andere kant kun je ook stellen dat de supermarkt een fout maakt en de klanten nu moeite moeten nemen om die fout te herstellen.
Wat nou als er in de 20-eure lades briefjes van 10 euro lagen en klanten kwamen ermee naar de klantenservice? Zou de Jumbo dan ook gelijk het verschil bijleggen?
Maar ook dat is een van de vele grijze gebieden, die lastig aantoonbaar zijn. Er is niet aantoonbaar of ik bewust ben gaan pinnen om wat te verdienen, of heb gepind omdat ik er toch was en wat cash nodig had.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Op het moment dat TS op de hoogte is zoals nu het geval is, en het geld niet terug geeft dan voldoet dit aan alle normen betreffende verduistering.
Mwa, dit soort topics beginnen meestal niet met "ik heb het geld al teruggegeven, maar ik was benieuwd wat er was gebeurd als ik het niet gedaan had." Dus dat mensen je een gebrek aan fatsoen verwijten vind ik niet heel gek.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:21 schreef Wasmachinu het volgende:
Dit maakt voor verduistering dan ook helemaal niet uit. Het gaat om het achterhouden van iets waarvan jij weet dat het een ander toebehoort welke dit terug wil hebben. Dat is verduistering, en met welke opzet jij jij gepind hebt doet hiervoor niet terzake.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:28 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Maar ook dat is een van de vele grijze gebieden, die lastig aantoonbaar zijn. Er is niet aantoonbaar of ik bewust ben gaan pinnen om wat te verdienen, of heb gepind omdat ik er toch was en wat cash nodig had.
"Ik heb de oproep niet gezien, sorry."quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Op het moment dat TS op de hoogte is zoals nu het geval is, en het geld niet terug geeft dan voldoet dit aan alle normen betreffende verduistering.
De definities spreken zo te zien niet over die gevallen dat "het goed" door een te voorkomen fout in het bezit is gekomen. Of zie jij die wel? Hoe het ook zij het is in dit geval niet handig om mensen van verduistering te beschuldigen. Het is publicitair stom.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja maar is dat aantoonbaar? Ik heb de oproep toevallig doorgestuurd gekregen, maar heeft een oma'tje van 80 dat ook?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:29 schreef hottentot het volgende:
Beter doet TS aangifte dat zijn portomonnee is gejat
[..]
Dit maakt voor verduistering dan ook helemaal niet uit. Het gaat om het achterhouden van iets waarvan jij weet dat het een ander toebehoort welke dit terug wil hebben. Dat is verduistering, en met welke opzet jij jij gepind hebt doet hiervoor niet terzake.
Oh, dus dit is een puur hypothetische discussie? Je gaat het gewoon teruggeven?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:21 schreef Wasmachinu het volgende:
Trouwens, artikel 321 strafrecht zegt het volgende:quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dit geld dan ook in de strafrechtelijke zin toebehoort aan de winkel als de winkel het zelf aan TS geeft. Ik denk dat dit eerder een onverschuldigde betaling is.quote:Hij die opzettelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort en dat hij anders dan door misdrijf onder zich heeft, wederrechtelijk zich toeëigent, wordt, als schuldig aan verduistering, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 3 jaren of geldboete van vijfde categorie.
Als argeloze pinner die de fout zelf niet had opgemerkt zou ik principieel niet ingaan op een Faceboomoproep iig.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:28 schreef Operc het volgende:
[..]
Mwa, dit soort topics beginnen meestal niet met "ik heb het geld al teruggegeven, maar ik was benieuwd wat er was gebeurd als ik het niet gedaan had." Dus dat mensen je een gebrek aan fatsoen verwijten vind ik niet heel gek.
Als ik dat zou bevestigen zal het sowieso niet geloofd worden, dus laat ik daar maar niet op in gaanquote:Op donderdag 19 mei 2016 22:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Oh, dus dit is een puur hypothetische discussie? Je gaat het gewoon teruggeven?
Dat kan, als het overeenkomt met de transacties van de mutaties + de kwitantie. Het kasverschil wordt opgemerkt wanneer er geleegd wordt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:18 schreef hottentot het volgende:
[..]
Loop niet te liegen met je door jezelf veronderstelde kennis kerel.
Er zijn zelfs banken die na telling van het overschot in de cassettes zelf nog het verschil uitbetalen als iemand te weinig heeft gekregen. Zonder dat de klant hiervoor actie hoeft te ondernemen als hij niet weet dat hij te weinig heeft gekregen. Hoe zou men dat kunnen doen zonder telling?
Doe van het verschil dan in ieder geval boodschappen bij Jumbo. Eind goed al goed.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:33 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Als ik dat zou bevestigen zal het sowieso niet geloofd worden, dus laat ik daar maar niet op in gaan
Of gewoon bedrijfsrisico. Fouten maken kost geld. Dat is normaal. Dus niet de geldautomaat laten vullen door een prutser.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:33 schreef Nerdslayer het volgende:
k vraag me af of dit geld dan ook in de strafrechtelijke zin toebehoort aan de winkel als de winkel het zelf aan TS geeft. Ik denk dat dit eerder een onverschuldigde betaling is.
Zou het niet gewoon een hoax kunnen zijn. Het komt allemaal zo amateuristisch over. Zowel van de politie als van Jumbo.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:37 schreef Diemux het volgende:
Ach je kan je er toch gewoon op beroepen dat je die facebookbericht niet hebt gezien? Lijkt mij niet het juiste middel om dit te communiceren.
Het meest logische is dat uiteindelijk alleen tegen de duidelijke misbruikers aangifte wordt gedaan als ze zich niet melden?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:17 schreef Operc het volgende:
[..]
Volgens het politiebericht gaat het niet om argeloze pinners, maar is er misbruik van gemaakt. Dat zullen ze wel uit de pinbedragen kunnen opmaken. Iemand die ¤20 pint en vijf minuten later nog eens ¤80 ofzo.
en hoe identificieer je ts, jij zegt het hoor, ga het niet aan mij vragenquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:30 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je denkt niet dat zo'n apparaat alle transacties logt? En ze weten wanneer hij gevuld is en de fout is herstelt? 1+1=2, alle transacties in de tussentijd die 20 of 50 biljetten bevatten zijn dus foutief.
quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Een Facebook-post die niet aan een specifieke persoon is gericht, lijkt me niet als geldige "terugvordering van de ontvanger" tellen.quote:Artikel 203 1. Degene die een ander zonder rechtsgrond een goed heeft gegeven, is gerechtigd dit van de ontvanger als onverschuldigd betaald terug te vorderen.
Waarom moet in dit topic steeds elke vraag met een wedervraag worden beantwoord terwijl het antwoord op al die vragen reeds in dit topic staat?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:32 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Ja maar is dat aantoonbaar? Ik heb de oproep toevallig doorgestuurd gekregen, maar heeft een oma'tje van 80 dat ook?
Het staat wel daadwerkelijk op de Facebook van politie Lingewaard.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zou het niet gewoon een hoax kunnen zijn. Het komt allemaal zo amateuristisch over. Zowel van de politie als van Jumbo.
De 2 dingen gaan dus perfect samen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:33 schreef Nerdslayer het volgende:
Ik vraag me af of dit geld dan ook in de strafrechtelijke zin toebehoort aan de winkel als de winkel het zelf aan TS geeft. Ik denk dat dit eerder een onverschuldigde betaling is.
Ok.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:47 schreef Chai het volgende:
[..]
Het staat wel daadwerkelijk op de Facebook van politie Lingewaard.
Maar het is nog geen verduistering of diefstal als je weet dat je een onverschuldigde betaling hebt gekregen maar die niet uit eigen initiatief teruggeeft. De wet zegt immers duidelijk dat iemand bij een onverschuldigde betaling "gerechtigd is deze terug te vorderen" en niet meer dan dat. Voor verduistering moet sprake zijn van "wederrechtelijk toeëigenen" en mij lijkt dat het pas wederrechtelijk is, als je bijv. zo'n terugvordering niet nakomt.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:48 schreef hottentot het volgende:
[..]
De 2 dingen gaan dus perfect samen.
Het is in dit geval geen geval van verwisselde cassettes maar het geld zelf is verkeerd geplaatst in de inlegvakken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ok.
Even op een hoax doorfilosoferend: is het technisch mogelijk om cassettes met verschillende biljetten te verwisselen? Dat lijkt me te voorzien. En als dat zou kunnen dan waren er al veel meer van dit soort cases bekend. Vanuit het gegeven dat een mens fouten maakt en dat er w.s. duizenden automaten per dag worden bijgevuld...
Same difference. Ook dan zou zoiets vaker voorkomen. Menselijke fouten jeweets.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is in dit geval geen geval van verwisselde cassettes maar het geld zelf is verkeerd geplaatst in de inlegvakken.
Dit inzicht ontbrak hier volgens mij nog. Dat is een hele slimme.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:34 schreef De-Hamster het volgende:
Er zal toch ook wel iemand 100 euro pinnen en 40 euro krijgen die wél direct aan de bel trekt.
TS beweert dat de cassettes (qua inhoud) zijn omgewisseld, maar dat is niet uit het bericht van de politie te halen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit inzicht ontbrak hier volgens mij nog. Dat is een hele slimme.
De observatie dat het heel snel opgemerkt moet zijn geworden bedoel ik, zoals De-Hamster aangeeft. Of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS beweert dat de cassettes (qua inhoud) zijn omgewisseld, maar dat is niet uit het bericht van de politie te halen.
Nogmaals, in het politiebericht staat niet dat er twee soorten biljetten zijn omgewisseld, alleen dat er briefjes van ¤50 in de cassette voor de ¤20 briefjes zaten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:34 schreef De-Hamster het volgende:
Mijn pa heeft ook zo'n pinautomaat in de zaak staan en ik hoorde dat daar een blokkade opzit zodat je geen verkeerde biljetten in de verkeerde cassette-invoer kan schuiven.
Maar het kan natuurlijk een ander apparaat zijn. Zelf lijkt mij dat dit toch maximaal 10 transacties kunnen zijn? Er zal toch ook wel iemand 100 euro pinnen en 40 euro krijgen die wél direct aan de bel trekt.
Jij post toch dat iemand die honderd pinde veertig zou moeten krijgen? Dat bestrijd ik.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De observatie dat het heel snel opgemerkt moet zijn geworden bedoel ik, zoals De-Hamster aangeeft. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Nee dat was ik niet. Ik ga het bericht nogmaals lezen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij post toch dat iemand die honderd pinde veertig zou moeten krijgen? Dat bestrijd ik.
Jawel, dat was wat je citeerde van die Hamster.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee dat was ik niet. Ik ga het bericht nogmaals lezen.
Waarom niet?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Als argeloze pinner die de fout zelf niet had opgemerkt zou ik principieel niet ingaan op een Faceboomoproep iig.
Opzich wel, maar kan me voorstellen dat Jumbo daar geen onderscheid in maakt en aangifte doet tegen iedereen. (Zeker als het in een klein dorp is waar dit bericht op wel meer manieren dan Facebook wordt verspreid.) Het lijkt me wel dat mensen die dan het teveel ontvangen bedrag teruggeven niet verder vervolgd zullen worden, maar ik weet er te weinig vanaf om daar iets zinnigs over te zeggen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:41 schreef Chai het volgende:
[..]
Het meest logische is dat uiteindelijk alleen tegen de duidelijke misbruikers aangifte wordt gedaan als ze zich niet melden?
Zeurkous. Maar als dit soort menselijke fouten gewoon mogelijk zijn dan zouden we toch veel meer van dit soort cases moeten kennen? Of heb je daar ook een eenvoudige weerlegging voor? Het zou zomaar kunnen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jawel, dat was wat je citeerde van die Hamster.
Waarom ben ik een zeurkous omdat ik je op een feitelijkheid wijs?quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeurkous. Maar als dit soort menselijke fouten gewoon mogelijk zijn dan zouden we toch veel meer van dit soort cases moeten kennen? Of heb je daar ook een eenvoudige weerlegging voor? Het zou zomaar kunnen.
genoeg mensen die niet naar het biljet kijken -zeker als het er maar een is- en het gelijk in hun zak steken. Verder is een pinbon optioneel en print niet iedereen die uit.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:53 schreef Leandra het volgende:
Ik snap het punt sowieso niet, als je ¤ 20 pint en er komt ¤ 50 uit dan kijk je toch al wat er op je pinbon staat
Dit is helemaal geen zaak van de klantenservice. Indien je van mening bent dat de transactie onjuist is verlopen meld je dat aan de emitent van je betaalkaart. Eventueel kun je ook contact opnemen met de technische service via een nummer op de automaat, al is het in de praktijk om niet mogelijk om à la minute de fout te herstellen en zal het via de emitent geregeld moeten worden. Ik raad mensen expliciet aan in een situatie als deze het teveel ontvangen geld niet aan de klantenservice te overhandigen. Een drager van een betaalkaart heeft -naast dat de feitelijke exploiteur van de betaalautomaat hem onbekend is- namelijk geen contractuele verplichtingen jegens de explotieur van een betaalautomaat. Een drager van een betaalkaart is zich wel verplicht te houden aan zijn contract met de emitent. In het geval de explotieur van de betaalautomaat een onderzoek in laat stellen bij de eigenaar van het betaalsysteem -in dit geval Mastercard of mogelijk Visa- en daaruit blijkt dat er sprake is van een technische fout, dan zal de drager conform zijn contract met de emitent de teveel ontvangen tegoeden moeten retourneren. Indien de drager zelfstandig de teveel ontvangen tegoeden retouneert aan de Jumbo, ontslaat hem dit nog niet van de verplichtig de tegoeden aan de emitent te vergoeden. Van een strafrechtelijk feit kan er geen sprake zijn, mits er geen opzet in het spel was. Dus als je die jongen die de bankautomaat bij heeft gevuld niet kent, niet nadat je de fout had geconstateerd nog een keer een grote som bent gaan pinnen of iets dergelijks, dan zit je veilig.quote:, maar als je ¤ 80 pint en er komt ¤ 200 uit dan snap je toch wel dat het geen kwestie van het verkeerde knopje, maar van een foutje van het apparaat is, en dan meld je dat toch gewoon even bij de klantenservice?
Dus de essentie is dat het pinnen van geld een overeenkomst is tussen de pashouder en de bank en dat de exploitant van de geldautomaat daar geen onderdeel van uitmaakt? Correct?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:03 schreef vaduz het volgende:
[..]
genoeg mensen die niet naar het biljet kijken -zeker als het er maar een is- en het gelijk in hun zak steken. Verder is een pinbon optioneel en print niet iedereen die uit.
[..]
Dit is helemaal geen zaak van de klantenservice. Indien je van mening bent dat de transactie onjuist is verlopen meld je dat aan de emitent van je betaalkaart. Eventueel kun je ook contact opnemen met de technische service via een nummer op de automaat, al is het in de praktijk om niet mogelijk om à la minute de fout te herstellen en zal het via de emitent geregeld moeten worden. Ik raad mensen expliciet aan in een situatie als deze het teveel ontvangen geld niet aan de klantenservice te overhandigen. Een drager van een betaalkaart heeft -naast dat de feitelijke exploiteur van de betaalautomaat hem onbekend is- namelijk geen contractuele verplichtingen jegens de explotieur van een betaalautomaat. Een drager van een betaalkaart is zich wel verplicht te houden aan zijn contract met de emitent. In het geval de explotieur van de betaalautomaat een onderzoek in laat stellen bij de eigenaar van het betaalsysteem -in dit geval Mastercard of mogelijk Visa- en daaruit blijkt dat er sprake is van een technische fout, dan zal de drager conform zijn contract met de emitent de teveel ontvangen tegoeden moeten retourneren. Indien de drager zelfstandig de teveel ontvangen tegoeden retouneert aan de Jumbo, ontslaat hem dit nog niet van de verplichtig de tegoeden aan de emitent te vergoeden. Van een strafrechtelijk feit kan er geen sprake zijn, mits er geen opzet in het spel was. Dus als je die jongen die de bankautomaat bij heeft gevuld niet kent, niet nadat je de fout had geconstateerd nog een keer een grote som bent gaan pinnen of iets dergelijks, dan zit je veilig.
Het feit dat de Jumbo het op deze manier via de politie probeert te spelen doet vermoeden, dat ofwel ze geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, ofwel dat ze proberen te besparen op de kosten voor het onderzoeken van iedere transactie. Nou is mij de inhoud van JUMBO en haar acquirer hun overeenkomst niet bekend, maar het zou best wel eens kunnen dat de kosten voor het onderzoeken van een individuele transactie hoger liggen dan 30 EUR. Let wel iedere transactie zal individueel onderzocht moeten worden: een proces waarbij zowel de aquirer, de emitent alswel Mastercard(Visa) bij betrokken zijn. Dat is -gelukkig, je wilt immers niet dat de bank jouw geld aan willekeurige roeptoeters uitdeelt- dus geen geval van even op een knopje drukken en alles is weer in orde, maar een kostbaar en tijdrovend proces.
TL;DR:: Als door een fout een transactie in het betaalsysteem onjuist is verlopen dan:
Altijd de emitent van jouw betaalkaart (de bank/andersoortig financiele instelling) informeren (wachten todat de andere partij ze informeert).
Nooit onderlings met andere partijen schikken
Optioneel kun je de fout roeptoeteren aan de servicebalie/je oma/een willekeurige dude op CU2, zolang dit met het doel is om de fout op te lossen en er dus geen misbruik van te maken (aanzetten tot een strafbaar feit en zulks)
Nooit nadat je de fout hebt opgemerkt teruggaan en tot je limiet toe gaan pinnen
TS: Print deze post uit, als de popo straks aan je deur staat -wat mij uiterst zou verbazen- kun je ze dan uitleggen hoe dit soort dingen grofweg in elkaar steken. Zoek ook alvast de voorwaarden van het gebruik van je betaalpas uit en print die ook uit. Eigenlijk kun je beter helemaal niet met ze praten -om fouten/interpetatie verschillen te voorkomen-. Indien ze je oppakken alles sowieso via een jurist laten verlopen. Aangezien niet alle juristen (zeg maar degene die ze je toewijzen, als je zelf niemand kent) snappen hoe een betaalsysteem in elkaar steekt, kun je je jurist ook deze post + de algemene voorwaarden laten lezen.
Jep. Dit topic geeft maar weer eens een keer aan, dat de meeste mensen geen idee hebben hoe betaalsystemen werken. Ook -enigzins offtopic- in dat opzicht vind ik het streven naar een contantloze samenleving ongewenst.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:48 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dus de essentie is dat het pinnen van geld een overeenkomst is tussen de pashouder en de bank en dat de exploitant van de geldautomaat daar geen onderdeel van uitmaakt? Correct?
Dus de Jumbo dreigt aangifte te doen van diefstal van geld wat überhaupt niet van de Jumbo is maar wat de TS verkreeg middels een onverschuldigde betaling. Juist. En de politie doet gezellig mee?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 03:09 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jep. Dit topic geeft maar weer eens een keer aan, dat de meeste mensen geen idee hebben hoe betaalsystemen werken. Ook -enigzins offtopic- in dat opzicht vind ik het streven naar een contantloze samenleving ongewenst.
Dat wordt mooie civiele rechtzaak dan.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:19 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dus de Jumbo dreigt aangifte te doen van diefstal van geld wat überhaupt niet van de Jumbo is maar wat de TS verkreeg middels een onverschuldigde betaling. Juist. En de politie doet gezellig mee?
Van wie tegen wie? Het geld in de automaat is dus feitelijk van de bank, en de automaat zelf wordt beheerd door de Jumbo. Ik neem dus aan dat er een overeenkomst is tussen de bank en de Jumbo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat wordt mooie civiele rechtzaak dan.
Een strafzaak wordt het sowieso niet, enige dat rest voor verliezer is civiele zaak beginnen om geld terug te krijgenquote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:27 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Van wie tegen wie? Het geld in de automaat is dus feitelijk van de bank, en de automaat zelf wordt beheerd door de Jumbo. Ik neem dus aan dat er een overeenkomst is tussen de bank en de Jumbo.
De Jumbo maakt een fout waardoor de bank geld verliest en TS profiteert.
Ik herhaal mijn vraag: Wie moet wie aanklagen? De bank tegen TS wegens de onverschuldigde betaling? De Jumbo tegen TS om dezelfde reden? De bank tegen de Jumbo om dezelfde reden?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een strafzaak wordt het sowieso niet, enige dat rest voor verliezer is civiele zaak beginnen om geld terug te krijgen
Dat zoeken ze wel uit dan, met wat mazzel wegens kosten die niet opwegen tegen baten ,komt TS er zo vanaf.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:34 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ik herhaal mijn vraag: Wie moet wie aanklagen? De bank tegen TS wegens de onverschuldigde betaling? De Jumbo tegen TS om dezelfde reden? De bank tegen de Jumbo om dezelfde reden?
Er hoeft helemaal niemand aan te klagen. Dit wordt gewoon binnen het systeem(Mastercard/Visa) geregeld. Als er mensen dan toch elkaar principeel gaan aanklagen zal Jumbo de aquirer moeten aanklagen. De aquirer Mastercard. Mastercard de emitent. En de emitent vervolgens weer de TS. Maar niemand gaat hier elkaar aanklagen, het is veel goedkoper om een onderzoek binnen het systeem uit te voeren -kosten die je sowieso ook zou hebben als iedereen elkaar ging aanklagen- en de enige zwakke schakel in heel de schakel is de TS. Want die zou natuurlijk snel zijn rekening leeg kunnen pinnen, zijn rekening kunnen opzeggen en het land ontvluchten met onbekende bestemming om nooit meer terug te komen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:34 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ik herhaal mijn vraag: Wie moet wie aanklagen? De bank tegen TS wegens de onverschuldigde betaling? De Jumbo tegen TS om dezelfde reden? De bank tegen de Jumbo om dezelfde reden?
TS heeft 120 euro teveel ontvangen, denk dat er best een kans is dat ze die transactie dus gaan onderzoeken. Bij 30 euro teveel ontvangen is het waarschijnlijk niet de moeite waard, maar ook niet uittesluiten. Geld gewoon op de rekening laten staan en een paar maanden wachten.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat zoeken ze wel uit dan, met wat mazzel wegens kosten die niet opwegen tegen baten ,komt TS er zo vanaf.
Ik heb dat in het verleden een keer gehad. Gelukkig bij de bank waar ik m'n geldzaken ook doe. Het was achteraf lastig na te gaan wie of wat gelijk had maar ik heb wel m'n geld teruggehad van de bank. Iets met goede klantrelatie enzo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 07:57 schreef snoopy40 het volgende:
En als je nu te weing ut de automaat had gekregen, dan was het ook jammer want er is toch niets te bewijzen?
je krijgt vanzelf wel een briefje in de bus waar ze je vragen om het teveel gekregen geld terug te stortenquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Je gaat het doel van het topic echt volledig voorbij, want dit valt nooit te bewijzen. Waar het om ging was het kansloze dreigement van de politie, want dit houdt voor een rechter nooit stand. Daar vroeg ik jullie meningen over, die overigens gewaardeerd worden hoor. Ik ben het er alleen niet mee eens
TS ontkent ook niet dat hij toen gepind heeft.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze weten tussen welke tijden het was, de automaat houdt bij wie er toen gepind heeft en uit welke cassette er geld gegeven is. Bovendien zijn er camerabeelden. Zij vertellen tussen welke tijd het gebeurd is, jij weet wanneer je gepind hebt en hoeveel. Je kunt je dus niet beroepen op 'kon ik niet weten'.
Daar gaat het juist wel om. Juridisch is bepaald hoe je zo een dergelijk probleem oplost. Anders krijg je wild-westen praktijken: Wie garanteert jou bijvoorbeeld dat de kassajuffrouw het te veel ontvangen geld niet in haar eigen zak steekt? Als je alles via de juridisch juiste weg oplost, kost het mogelijk iets meer tijd, maar kun je discutabele kwesties uit de weg gaan. Juristen hebben er niets voor niets jaren aan besteed om voor dit soort zaken procedures op te stellen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:11 schreef JeMoeder het volgende:
Het gaat er hier niet eens om wat juridisch juist/onjuist is, het gaat om fatsoen. En dat heeft TS duidelijk niet.
Doet niet terzake.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:14 schreef Redbullkid het volgende:
Nou zijn supermarktketens en banken nou zelf ook niet bepaald de bedrijven met het meeste fatsoen.. Dus ik zou zeggen karma
Die brief komt vanzelf wel als het onderzoek afgerond is. Ze kunnen nu wel dreigen maar TS hoeft zich geen zorgen te maken totdat hij officieel op de hoogte is gesteld dat hij iets moet terugbetalen aan de bank.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 08:57 schreef bonke het volgende:
[..]
je krijgt vanzelf wel een briefje in de bus waar ze je vragen om het teveel gekregen geld terug te storten![]()
dat ze het in eerste instantie via Facebook doen is omdat het een van de bekendste sociale media is
De meeste geldautomaten maken een kopie/foto van ieder biljet dat ze uitgeven....quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:12 schreef Chai het volgende:
Wie weet wilde de automaat de ¤80 geven in ¤50+¤20+¤10. Dan heeft hij bij het ¤50 briefje die ¤20 gekregen (want waren ongewisseld) en ipv het ¤20 de ¤50. Dan heeft hij alsnog gewoon ¤80 gekregen.
Is in theorie toch ook gewoon mogelijk?
Lees eerst het topic maar eens...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:44 schreef tuurke77 het volgende:
[..]
De meeste geldautomaten maken een kopie/foto van ieder biljet dat ze uitgeven....
Weet je wat fatsoenlijk is? Als Jumbo zelf eens ff moeite doet om te achterhalen wie te veel geld heeft gekregen en die mensen (of de bank) benadert om het per individueel geval correct op te lossen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:11 schreef JeMoeder het volgende:
Het gaat er hier niet eens om wat juridisch juist/onjuist is, het gaat om fatsoen. En dat heeft TS duidelijk niet.
Waarom zouden we dan veel meer van deze cases moeten hebben?quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeurkous. Maar als dit soort menselijke fouten gewoon mogelijk zijn dan zouden we toch veel meer van dit soort cases moeten kennen? Of heb je daar ook een eenvoudige weerlegging voor? Het zou zomaar kunnen.
Meeste automaten worden wel gevuld door professionals. Professionals die binnen een organisatie werken waar dit soort fouten gelijk staat aan einde contract.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan toch wel heel erg vreemd dat toen ik vroeger problemen had met een pintransactie ik toch echt bij de SNS moest zijn van wie de machine was en niet bij de ABN bij wie de rekening liep.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 03:09 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jep. Dit topic geeft maar weer eens een keer aan, dat de meeste mensen geen idee hebben hoe betaalsystemen werken. Ook -enigzins offtopic- in dat opzicht vind ik het streven naar een contantloze samenleving ongewenst.
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Weet je wat fatsoenlijk is? Als Jumbo zelf eens ff moeite doet om te achterhalen wie te veel geld heeft gekregen en die mensen (of de bank) benadert om het per individueel geval correct op te lossen.
Dat ze gelijk de politie erbij halen en samen met de politie gelijk Jan en alleman preventief voor dief en verduisteraar uitmaken, dát is onfatsoenlijk.
Vroeger wanneer?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan toch wel heel erg vreemd dat toen ik vroeger problemen had met een pintransactie ik toch echt bij de SNS moest zijn van wie de machine was en niet bij de ABN bij wie de rekening liep.
Tijdrovend is de bureaucratie er om heen. Je hebt al snel te maken met meerdere banken, waarbij het goed mogelijk is dat het niet voor iedere bank topprioriteit is, maar gewoon onderop de stapel komt.quote:Los daarvan zijn die onderzoeken helemaal niet zo enorm tijdrovend, het is niets anders dan een rekeningnummer op datum bij een pinlocatie in een logbestand opzoeken en dan verschijnt de transactie als geheel inclusief een telling van hoeveel biljetten van welke stapel zijn uitgekeerd.
Welnee. Een verschil waar de klant nadeel van heeft mag men natuurlijk zelf spontaan oplossen, maar als men mocht besluiten om zelf het geld maar terug te schrijven dan is dat in elk geval wettelijk verboden (En dat doen banken dus ook niet)quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:40 schreef PirE het volgende:
En ik hoop dat ze goed hebben gedocumenteerd wie het geld terug heeft gegeven in de winkel.
Dikke kans dat die mensen dubbel de lul zijn. 40 euro pinnen, 100 krijgen, netjes melden en 60 teruggeven. Bank vraagt/schrijft tzt gewoon 100 af ipv 40 en dan moet je ineens 60 euro gaan halen bij de Jumbo. Good luck, alleen al daarom zou ik gewoon het geld houden en afwachten.
Dik 15 jaar, geld wel van rekening afgeschreven maar geen geld van pin automaat gekregen. Bank beweerde dat het geld wel was uitgekeerd. Toen heb ik de log opgevraagd van de transactie om aan te tonen dat de klep niet binnen een afgesproken tijd is opengegaan, bleek dus inderdaad te lang te hebben geduurd voor de machine na telling het geld uitgaf en toen was ik al weg en is een ander er blij mee geworden. Netjes het hele bedrag terug gekregen zonder extra vragen of wat dan ook.quote:
Betwijfel ik. Dit komt wel vaker voor en dan wordt er achteraf een hertelling uitgevoerd. Heb je teveel ontvangen met wat je daadwerkelijk zou moeten krijgen, wordt dit verrekend met je in de vorm van een afschrijving. De pinbon zal aangeven welk bedrag jij hebt ingetoetst dat jij wilde hebben, niet wat je daadwerkelijk hebt gekregen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:53 schreef Leandra het volgende:
Ik snap het punt sowieso niet, als je ¤ 20 pint en er komt ¤ 50 uit dan kijk je toch al wat er op je pinbon staat, maar als je ¤ 80 pint en er komt ¤ 200 uit dan snap je toch wel dat het geen kwestie van het verkeerde knopje, maar van een foutje van het apparaat is, en dan meld je dat toch gewoon even bij de klantenservice? Daar loop je toch niet mee weg?!
Ik vind dat een wat ongelukkige vergelijking. Vooral door het verschil in frequentie van die bezigheden. Maar goed. Zo belangrijk is het niet. Juridisch gezien is het zwaar off-topic.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:07 schreef hottentot het volgende:
Neem bijvoorbeeld het aansluiten van een elektromotor
1. Dat mag niet.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:25 schreef HulkHeld het volgende:
Heb je teveel ontvangen met wat je daadwerkelijk zou moeten krijgen, wordt dit verrekend met je in de vorm van een afschrijving
Ligt eraan wat er contractueel is afgesproken. Al zal een klantbewuste bank natuurlijk contact opnemen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:38 schreef hottentot het volgende:
[..]
1. Dat mag niet.
2. Dat doen ze niet.
Ondertussen is er wel al gemeenschapsgeld gebruikt om agenten zich hiermee bezig te laten houden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:51 schreef sigme het volgende:
En ik denk niet dat het openbaar ministerie veel ziet in het opsporen van die mensen op basis van de casus "euh, dat wichie deed wat doms in opdracht van haar baas, en daarvan hebben mensen geprofiteerd".
Tsja, het peil van de wetskennis van handhavende orde is dan ook niet bijster hoog.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:58 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ondertussen is er wel al gemeenschapsgeld gebruikt om agenten zich hiermee bezig te laten houden.
En dat te bedenken dat je nu nog de keuze hebt om al dan niet betaalkaarten te gebruiken. Door mensen die alles wel oke vinden, krijgt iedereen binnekort een chip geimplanteert.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja, het peil van de wetskennis van handhavende orde is dan ook niet bijster hoog.
Gezien de reacties ook hier lijkt men het enorm rechtvaardig te vinden dat een ondernemersfout met volle kracht en inzet van allerlei middelen op passanten verhaald mag worden.
Rare logica, en angstaanjagend weinig idee van en waardering voor de bescherming van persoonsgegevens.
Als de bijvulpersoon verklaart "Ik zag een lege cassette en dacht dat het om de 50 euro biljetten ging, dus daar heb ik er een stapel van bijgevuld" dan ben je wel klaar natuurlijk. Als vervolgens het kasverschil precies overeenkomt met een veelvoud van 30 euro lijkt het me voor een rechter niet moeilijk om te oordelen dat er alleen briefjes van 50 in de cassette zaten. (Of je dan veroordeeld kunt worden voor diefstal weet ik niet.)quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:28 schreef Fer het volgende:
Ben nog steeds benieuwd hoe ze omonstotelijk gaan bewijzen dat die machine daadwerkelijk ts een 50¤ biljet heeft gegeven.
Het is immers niet 100% te bewijzen dat er alleen maar briefjes van 50 in de casette zaten.
Dan moet je nog bewijzen dat in TS's specifieke geval sprake was vam een te hoge uitkering van geld.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:47 schreef Operc het volgende:
[..]
Als de bijvulpersoon verklaart "Ik zag een lege cassette en dacht dat het om de 50 euro biljetten ging, dus daar heb ik er een stapel van bijgevuld" dan ben je wel klaar natuurlijk. Als vervolgens het kasverschil precies overeenkomt met een veelvoud van 30 euro lijkt het me voor een rechter niet moeilijk om te oordelen dat er alleen briefjes van 50 in de cassette zaten. (Of je dan veroordeeld kunt worden voor diefstal weet ik niet.)
Dat word aannemelijk genoeg gemaakt door mensen die voor en na TS hebben gepind en het geld al terug hebben gebracht.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:15 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dan moet je nog bewijzen dat in TS's specifieke geval sprake was vam een te hoge uitkering van geld.
Oke, akkord, maar dan blijft de vraag met wie TS een overeenkomst heeft; met de bank of met de Jumbo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat word aannemelijk genoeg gemaakt door mensen die voor en na TS hebben gepind en het geld al terug hebben gebracht.
De hypothetische veronderstelling dat er 50,- en 20,- biljetten door elkaar zouden zitten is grappig maar mijn inziens niet ter zake doende.
TS heeft een overéénkomst met de bank en niets getekend met de bank, mij is ook nooit een bordje opgevallen dat je bij gebruik van de automaat met extra voorwaarden akkoord gaat.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:26 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Oke, akkord, maar dan blijft de vraag met wie TS een overeenkomst heeft; met de bank of met de Jumbo.
Hoezo heeft TS niets getekend met de bank? De bank heeft geen algemene voorwaarden, geen voorwaarden voor het gebruik van betaalpassen? Of gelden die niet voor de TS?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS heeft een overéénkomst met de bank en niets getekend met de bank,
Waarom zou er een bordje moeten staan? De bank informeert je aan de hand van de contracten die je met ze sluit, alsmede aan de hand van informatie die ze ondermeer op hun website publiceren. Dat jij een handtekening zet zonder alles zorgvuldig te controleren, zonder een jurist te raadplegen maakt nog niet dat de bank niet aan haar informatieplicht heeft voldaan.quote:mij is ook nooit een bordje opgevallen dat je bij gebruik van de automaat met extra voorwaarden akkoord gaat.
Het gaat erom dat de JUMBO geen directe vordering op de TS heeft en hun actie dus ongepast is. Indirect heeft iedereen wel een vordering op elkaar.quote:Aan de andere hand is hoewel de bank tussenliggend is, het indirect wel het geld van de supermarkt wat TS op zak heeft. het is niet zo dat het geld wat Jumbo in die automaat stopt automatisch van de bank word.
Aannemelijk is niet voldoende.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat word aannemelijk genoeg gemaakt door mensen die voor en na TS hebben gepind en het geld al terug hebben gebracht.
De hypothetische veronderstelling dat er 50,- en 20,- biljetten door elkaar zouden zitten is grappig maar mijn inziens niet ter zake doende.
Het gaat er ook niet om of wij dat doenquote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:15 schreef Isdatzo het volgende:
Ik zou die verklaring zeker niet als wettig en overtuigd bewijs kwalificeren.
Waarom niet? Misschien had hij wel 80 euro nodig om maar iets vreemds te zeggen? Misschien had hij geen bestedingsruimte van 100 euro? Misschien was 50 euro wel niet genoeg?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:09 schreef Jordaan020 het volgende:
Haha wat een aasgier. Je bent er vast speciaal heengegaan nadat je had gehoord over die fout. Wie pint er nou. 80¤ in een dorpssupermarkt van een kennis? Geen 50¤, geen 100¤ maar toevallig 4 briefjes van 20¤. Ik hoop dat je het verschil moet terugbetalen. Heb echt een hekel aan dit soort mensen.
Je kan maar 1x per dag pinnen bij een andere bankquote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
Als hij misbruik had willen maken had hij wel meerdere transacties achter elkaar uitgevoerd. Ik vind dat je nogal snel oordeelt, terwijl de fout overduidelijk niet bij de TS ligt.
De tweede bank had supermarkt moeten zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:47 schreef vaduz het volgende:
[..]
Hoezo heeft TS niets getekend met de bank? De bank heeft geen algemene voorwaarden, geen voorwaarden voor het gebruik van betaalpassen? Of gelden die niet voor de TS?
Ligt aan je betaalpakket en bij welke bank je klant bent.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:24 schreef Jordaan020 het volgende:
[..]
Je kan maar 1x per dag pinnen bij een andere bank
Mja, maar toon maar eens aan. Want zoals TS zegt is er wel degelijk 80 euro van zijn rekening afgeschreven. En geen 200.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als de kassiere te veel wisselgeld geeft en je ziet dat dan houd je het ook?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als de kassière te weinig afrekent ga je toch ook niet terug? Gevalletje stom, netjes je verlies nemen en volgende keer beter opletten lijkt mij. En niet je trouwe klanten lopen bedreigen.
Maar ik snap niet dat de politie zich hiervoor leentquote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:15 schreef Piger het volgende:
Snap natuurlijk wel dat ze mensen bang proberen te maken, om zoveel mogelijk geld binnen te halen.
Ik weet ook voor 99% zeker dat de Jumbo of de bank hier niets aan gaat doen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:22 schreef Jenji het volgende:
Als je bij de kassa afrekent ben je zelf ook verantwoordelijk om te kijken of de kassa miep je genoeg terug geeft. Zelfde geldt voor mensen die tijdens het uitgaan ( na een paar bier achter de kiezen) te veel afrekenen. Daar hoor je ondernemers echt niet over.
Dit is inderdaad vrij bizar.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:17 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Maar ik snap niet dat de politie zich hiervoor leent
Jij niet? Laatst kreeg ik te weinig terug, had ik moeten opletten dus ben ik ook niet terug gegaan.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:15 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Als de kassiere te veel wisselgeld geeft en je ziet dat dan houd je het ook?
Nou denk niet dat de politie hier prio aan geeft.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Als ik zie dat ik te veel terug krijg zeg ik dat, ja. In veel supermarkten moet de kassiere de kasverschillen zelf betalen en ik kom de maand ook wel door zonder die paar euro extra.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Jij niet? Laatst kreeg ik te weinig terug, had ik moeten opletten dus ben ik ook niet terug gegaan.
TS kreeg geld van de bank. Als de bánk komt claimen wordt het een ander verhaal. TS heeft geen geld gekregen van de Jumbo.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Welk misdrijf gaat het hier precies om?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Per vergissing 10000 euro ontvangen is geen misdrijf en je kan er ook geen strafblad voor krijgen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En hoe wil je aan de hand van een foto de identiteit herleiden?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef brulaap112 het volgende:
Zon pinautomaat maakt altijd een video van elke persoon. Ze kunnen dus wel achterhalen dat je gepint hebt en hoe laat.
Meen dat de bank op een gegeven moment ook de naam van de ontvanger mag geven.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:43 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Per vergissing 10000 euro ontvangen is geen misdrijf en je kan er ook geen strafblad voor krijgen.
Degene die het geld heeft overgemaakt kan je wel aanklagen en eisen dat je het geld terug geeft omdat het een onverschuldigde betaling is. Als de rechter die persoon in het gelijk stelt moet je dat geld terugbetalen maar het is geen misdrijf.
De winkel is dus niet de plek om dit te melden. Melden doe je bij je bank.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:35 schreef GS-Raw het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen het daadwerkelijk melden bij de winkel wanneer het pinautomaat te veel geld geeft. Denk dat je in 'the heat of the moment' het toch vooral als een mazzeltje ziet.
Maar dat ding stond toch in een winkel?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
De winkel is dus niet de plek om dit te melden. Melden doe je bij je bank.
quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:41 schreef Wasmachinu het volgende:
Dag FOK!kers,
Afgelopen weekend heb ik gepind in een supermarkt in een dorp van een kennis. Ik pinde 80 euro uit zo'n neergezet apparaat, maar kreeg 200. Apparaat was niet van een bank,maar van zo'n tussenpartij waar de ondernemer zijn dagopbrengst in stopt. Bonnetje gevraagd, waarop inderdaad staat dat ik 60 euro heb ontvangen. Wat blijkt, domme medewerkers hebben de briefjes van ¤50,- in het vakje van ¤20,- gedaan en vice versa. Binnen een uur scheen het alweer opgelost te zijn, maar toch schijnen er flink wat euro's verloren te zijn.
Nu dreigt de supermarkt via een Facebook-post van de lokale politie aangifte te doen op grond van diefstal/verduistering. Dit kan toch helemaal niet? Ik heb een bedrag ingetoetst, dat is afgeschreven van mijn rekening en dat staat op het bonnetje. Hoe kan er ooit bewezen worden dat ik 200 euro uit het apparaat heb gekregen? Ik denk dat dit gewoon een ondernemer is die baalt en met een beetje dreigen zijn centen terug probeert te krijgen.
PS: Ja, ik zou het terug kunnen geven, maar door zulke dreigementen ben ik juist benieuwd naar de gang van zaken.
Politiebericht in spoiler:maar wie zegt dat heel 20 euro cassette gevuld was met 50jes. misschien zaten er enkele 20jes tussen. dus ze kunnen denk ik niet bewijzen wat jij hebt gehad. of staat dat ook op video?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, en?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:48 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Meen dat de bank op een gegeven moment ook de naam van de ontvanger mag geven.
Ik zou het als een mazzeltje zien, maar als ze erom vragen krijgen ze het ook zonder verder gedoe terug, volgens mij zou de meerderheid zo handelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:35 schreef GS-Raw het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen het daadwerkelijk melden bij de winkel wanneer het pinautomaat te veel geld geeft. Denk dat je in 'the heat of the moment' het toch vooral als een mazzeltje ziet.
Timestamp + Accountnummer.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:43 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
En hoe wil je aan de hand van een foto de identiteit herleiden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |