Het is in dit geval geen geval van verwisselde cassettes maar het geld zelf is verkeerd geplaatst in de inlegvakken.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:53 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ok.
Even op een hoax doorfilosoferend: is het technisch mogelijk om cassettes met verschillende biljetten te verwisselen? Dat lijkt me te voorzien. En als dat zou kunnen dan waren er al veel meer van dit soort cases bekend. Vanuit het gegeven dat een mens fouten maakt en dat er w.s. duizenden automaten per dag worden bijgevuld...
Same difference. Ook dan zou zoiets vaker voorkomen. Menselijke fouten jeweets.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:06 schreef hottentot het volgende:
[..]
Het is in dit geval geen geval van verwisselde cassettes maar het geld zelf is verkeerd geplaatst in de inlegvakken.
Dit inzicht ontbrak hier volgens mij nog. Dat is een hele slimme.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:34 schreef De-Hamster het volgende:
Er zal toch ook wel iemand 100 euro pinnen en 40 euro krijgen die wél direct aan de bel trekt.
TS beweert dat de cassettes (qua inhoud) zijn omgewisseld, maar dat is niet uit het bericht van de politie te halen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dit inzicht ontbrak hier volgens mij nog. Dat is een hele slimme.
De observatie dat het heel snel opgemerkt moet zijn geworden bedoel ik, zoals De-Hamster aangeeft. Of begrijp ik je nu verkeerd?quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
TS beweert dat de cassettes (qua inhoud) zijn omgewisseld, maar dat is niet uit het bericht van de politie te halen.
Nogmaals, in het politiebericht staat niet dat er twee soorten biljetten zijn omgewisseld, alleen dat er briefjes van ¤50 in de cassette voor de ¤20 briefjes zaten.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:34 schreef De-Hamster het volgende:
Mijn pa heeft ook zo'n pinautomaat in de zaak staan en ik hoorde dat daar een blokkade opzit zodat je geen verkeerde biljetten in de verkeerde cassette-invoer kan schuiven.
Maar het kan natuurlijk een ander apparaat zijn. Zelf lijkt mij dat dit toch maximaal 10 transacties kunnen zijn? Er zal toch ook wel iemand 100 euro pinnen en 40 euro krijgen die wél direct aan de bel trekt.
Jij post toch dat iemand die honderd pinde veertig zou moeten krijgen? Dat bestrijd ik.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De observatie dat het heel snel opgemerkt moet zijn geworden bedoel ik, zoals De-Hamster aangeeft. Of begrijp ik je nu verkeerd?
Nee dat was ik niet. Ik ga het bericht nogmaals lezen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij post toch dat iemand die honderd pinde veertig zou moeten krijgen? Dat bestrijd ik.
Jawel, dat was wat je citeerde van die Hamster.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:45 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee dat was ik niet. Ik ga het bericht nogmaals lezen.
Waarom niet?quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:33 schreef Chai het volgende:
[..]
Als argeloze pinner die de fout zelf niet had opgemerkt zou ik principieel niet ingaan op een Faceboomoproep iig.
Opzich wel, maar kan me voorstellen dat Jumbo daar geen onderscheid in maakt en aangifte doet tegen iedereen. (Zeker als het in een klein dorp is waar dit bericht op wel meer manieren dan Facebook wordt verspreid.) Het lijkt me wel dat mensen die dan het teveel ontvangen bedrag teruggeven niet verder vervolgd zullen worden, maar ik weet er te weinig vanaf om daar iets zinnigs over te zeggen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 22:41 schreef Chai het volgende:
[..]
Het meest logische is dat uiteindelijk alleen tegen de duidelijke misbruikers aangifte wordt gedaan als ze zich niet melden?
Zeurkous. Maar als dit soort menselijke fouten gewoon mogelijk zijn dan zouden we toch veel meer van dit soort cases moeten kennen? Of heb je daar ook een eenvoudige weerlegging voor? Het zou zomaar kunnen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jawel, dat was wat je citeerde van die Hamster.
Waarom ben ik een zeurkous omdat ik je op een feitelijkheid wijs?quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeurkous. Maar als dit soort menselijke fouten gewoon mogelijk zijn dan zouden we toch veel meer van dit soort cases moeten kennen? Of heb je daar ook een eenvoudige weerlegging voor? Het zou zomaar kunnen.
genoeg mensen die niet naar het biljet kijken -zeker als het er maar een is- en het gelijk in hun zak steken. Verder is een pinbon optioneel en print niet iedereen die uit.quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:53 schreef Leandra het volgende:
Ik snap het punt sowieso niet, als je ¤ 20 pint en er komt ¤ 50 uit dan kijk je toch al wat er op je pinbon staat
Dit is helemaal geen zaak van de klantenservice. Indien je van mening bent dat de transactie onjuist is verlopen meld je dat aan de emitent van je betaalkaart. Eventueel kun je ook contact opnemen met de technische service via een nummer op de automaat, al is het in de praktijk om niet mogelijk om à la minute de fout te herstellen en zal het via de emitent geregeld moeten worden. Ik raad mensen expliciet aan in een situatie als deze het teveel ontvangen geld niet aan de klantenservice te overhandigen. Een drager van een betaalkaart heeft -naast dat de feitelijke exploiteur van de betaalautomaat hem onbekend is- namelijk geen contractuele verplichtingen jegens de explotieur van een betaalautomaat. Een drager van een betaalkaart is zich wel verplicht te houden aan zijn contract met de emitent. In het geval de explotieur van de betaalautomaat een onderzoek in laat stellen bij de eigenaar van het betaalsysteem -in dit geval Mastercard of mogelijk Visa- en daaruit blijkt dat er sprake is van een technische fout, dan zal de drager conform zijn contract met de emitent de teveel ontvangen tegoeden moeten retourneren. Indien de drager zelfstandig de teveel ontvangen tegoeden retouneert aan de Jumbo, ontslaat hem dit nog niet van de verplichtig de tegoeden aan de emitent te vergoeden. Van een strafrechtelijk feit kan er geen sprake zijn, mits er geen opzet in het spel was. Dus als je die jongen die de bankautomaat bij heeft gevuld niet kent, niet nadat je de fout had geconstateerd nog een keer een grote som bent gaan pinnen of iets dergelijks, dan zit je veilig.quote:, maar als je ¤ 80 pint en er komt ¤ 200 uit dan snap je toch wel dat het geen kwestie van het verkeerde knopje, maar van een foutje van het apparaat is, en dan meld je dat toch gewoon even bij de klantenservice?
Dus de essentie is dat het pinnen van geld een overeenkomst is tussen de pashouder en de bank en dat de exploitant van de geldautomaat daar geen onderdeel van uitmaakt? Correct?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:03 schreef vaduz het volgende:
[..]
genoeg mensen die niet naar het biljet kijken -zeker als het er maar een is- en het gelijk in hun zak steken. Verder is een pinbon optioneel en print niet iedereen die uit.
[..]
Dit is helemaal geen zaak van de klantenservice. Indien je van mening bent dat de transactie onjuist is verlopen meld je dat aan de emitent van je betaalkaart. Eventueel kun je ook contact opnemen met de technische service via een nummer op de automaat, al is het in de praktijk om niet mogelijk om à la minute de fout te herstellen en zal het via de emitent geregeld moeten worden. Ik raad mensen expliciet aan in een situatie als deze het teveel ontvangen geld niet aan de klantenservice te overhandigen. Een drager van een betaalkaart heeft -naast dat de feitelijke exploiteur van de betaalautomaat hem onbekend is- namelijk geen contractuele verplichtingen jegens de explotieur van een betaalautomaat. Een drager van een betaalkaart is zich wel verplicht te houden aan zijn contract met de emitent. In het geval de explotieur van de betaalautomaat een onderzoek in laat stellen bij de eigenaar van het betaalsysteem -in dit geval Mastercard of mogelijk Visa- en daaruit blijkt dat er sprake is van een technische fout, dan zal de drager conform zijn contract met de emitent de teveel ontvangen tegoeden moeten retourneren. Indien de drager zelfstandig de teveel ontvangen tegoeden retouneert aan de Jumbo, ontslaat hem dit nog niet van de verplichtig de tegoeden aan de emitent te vergoeden. Van een strafrechtelijk feit kan er geen sprake zijn, mits er geen opzet in het spel was. Dus als je die jongen die de bankautomaat bij heeft gevuld niet kent, niet nadat je de fout had geconstateerd nog een keer een grote som bent gaan pinnen of iets dergelijks, dan zit je veilig.
Het feit dat de Jumbo het op deze manier via de politie probeert te spelen doet vermoeden, dat ofwel ze geen flauw idee hebben waar ze mee bezig zijn, ofwel dat ze proberen te besparen op de kosten voor het onderzoeken van iedere transactie. Nou is mij de inhoud van JUMBO en haar acquirer hun overeenkomst niet bekend, maar het zou best wel eens kunnen dat de kosten voor het onderzoeken van een individuele transactie hoger liggen dan 30 EUR. Let wel iedere transactie zal individueel onderzocht moeten worden: een proces waarbij zowel de aquirer, de emitent alswel Mastercard(Visa) bij betrokken zijn. Dat is -gelukkig, je wilt immers niet dat de bank jouw geld aan willekeurige roeptoeters uitdeelt- dus geen geval van even op een knopje drukken en alles is weer in orde, maar een kostbaar en tijdrovend proces.
TL;DR:: Als door een fout een transactie in het betaalsysteem onjuist is verlopen dan:
Altijd de emitent van jouw betaalkaart (de bank/andersoortig financiele instelling) informeren (wachten todat de andere partij ze informeert).
Nooit onderlings met andere partijen schikken
Optioneel kun je de fout roeptoeteren aan de servicebalie/je oma/een willekeurige dude op CU2, zolang dit met het doel is om de fout op te lossen en er dus geen misbruik van te maken (aanzetten tot een strafbaar feit en zulks)
Nooit nadat je de fout hebt opgemerkt teruggaan en tot je limiet toe gaan pinnen
TS: Print deze post uit, als de popo straks aan je deur staat -wat mij uiterst zou verbazen- kun je ze dan uitleggen hoe dit soort dingen grofweg in elkaar steken. Zoek ook alvast de voorwaarden van het gebruik van je betaalpas uit en print die ook uit. Eigenlijk kun je beter helemaal niet met ze praten -om fouten/interpetatie verschillen te voorkomen-. Indien ze je oppakken alles sowieso via een jurist laten verlopen. Aangezien niet alle juristen (zeg maar degene die ze je toewijzen, als je zelf niemand kent) snappen hoe een betaalsysteem in elkaar steekt, kun je je jurist ook deze post + de algemene voorwaarden laten lezen.
Jep. Dit topic geeft maar weer eens een keer aan, dat de meeste mensen geen idee hebben hoe betaalsystemen werken. Ook -enigzins offtopic- in dat opzicht vind ik het streven naar een contantloze samenleving ongewenst.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 02:48 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dus de essentie is dat het pinnen van geld een overeenkomst is tussen de pashouder en de bank en dat de exploitant van de geldautomaat daar geen onderdeel van uitmaakt? Correct?
Dus de Jumbo dreigt aangifte te doen van diefstal van geld wat überhaupt niet van de Jumbo is maar wat de TS verkreeg middels een onverschuldigde betaling. Juist. En de politie doet gezellig mee?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 03:09 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jep. Dit topic geeft maar weer eens een keer aan, dat de meeste mensen geen idee hebben hoe betaalsystemen werken. Ook -enigzins offtopic- in dat opzicht vind ik het streven naar een contantloze samenleving ongewenst.
Dat wordt mooie civiele rechtzaak dan.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:19 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dus de Jumbo dreigt aangifte te doen van diefstal van geld wat überhaupt niet van de Jumbo is maar wat de TS verkreeg middels een onverschuldigde betaling. Juist. En de politie doet gezellig mee?
Van wie tegen wie? Het geld in de automaat is dus feitelijk van de bank, en de automaat zelf wordt beheerd door de Jumbo. Ik neem dus aan dat er een overeenkomst is tussen de bank en de Jumbo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat wordt mooie civiele rechtzaak dan.
Een strafzaak wordt het sowieso niet, enige dat rest voor verliezer is civiele zaak beginnen om geld terug te krijgenquote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:27 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Van wie tegen wie? Het geld in de automaat is dus feitelijk van de bank, en de automaat zelf wordt beheerd door de Jumbo. Ik neem dus aan dat er een overeenkomst is tussen de bank en de Jumbo.
De Jumbo maakt een fout waardoor de bank geld verliest en TS profiteert.
Ik herhaal mijn vraag: Wie moet wie aanklagen? De bank tegen TS wegens de onverschuldigde betaling? De Jumbo tegen TS om dezelfde reden? De bank tegen de Jumbo om dezelfde reden?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Een strafzaak wordt het sowieso niet, enige dat rest voor verliezer is civiele zaak beginnen om geld terug te krijgen
Dat zoeken ze wel uit dan, met wat mazzel wegens kosten die niet opwegen tegen baten ,komt TS er zo vanaf.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:34 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ik herhaal mijn vraag: Wie moet wie aanklagen? De bank tegen TS wegens de onverschuldigde betaling? De Jumbo tegen TS om dezelfde reden? De bank tegen de Jumbo om dezelfde reden?
Er hoeft helemaal niemand aan te klagen. Dit wordt gewoon binnen het systeem(Mastercard/Visa) geregeld. Als er mensen dan toch elkaar principeel gaan aanklagen zal Jumbo de aquirer moeten aanklagen. De aquirer Mastercard. Mastercard de emitent. En de emitent vervolgens weer de TS. Maar niemand gaat hier elkaar aanklagen, het is veel goedkoper om een onderzoek binnen het systeem uit te voeren -kosten die je sowieso ook zou hebben als iedereen elkaar ging aanklagen- en de enige zwakke schakel in heel de schakel is de TS. Want die zou natuurlijk snel zijn rekening leeg kunnen pinnen, zijn rekening kunnen opzeggen en het land ontvluchten met onbekende bestemming om nooit meer terug te komen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:34 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Ik herhaal mijn vraag: Wie moet wie aanklagen? De bank tegen TS wegens de onverschuldigde betaling? De Jumbo tegen TS om dezelfde reden? De bank tegen de Jumbo om dezelfde reden?
TS heeft 120 euro teveel ontvangen, denk dat er best een kans is dat ze die transactie dus gaan onderzoeken. Bij 30 euro teveel ontvangen is het waarschijnlijk niet de moeite waard, maar ook niet uittesluiten. Geld gewoon op de rekening laten staan en een paar maanden wachten.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 04:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat zoeken ze wel uit dan, met wat mazzel wegens kosten die niet opwegen tegen baten ,komt TS er zo vanaf.
Ik heb dat in het verleden een keer gehad. Gelukkig bij de bank waar ik m'n geldzaken ook doe. Het was achteraf lastig na te gaan wie of wat gelijk had maar ik heb wel m'n geld teruggehad van de bank. Iets met goede klantrelatie enzo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 07:57 schreef snoopy40 het volgende:
En als je nu te weing ut de automaat had gekregen, dan was het ook jammer want er is toch niets te bewijzen?
je krijgt vanzelf wel een briefje in de bus waar ze je vragen om het teveel gekregen geld terug te stortenquote:Op donderdag 19 mei 2016 21:02 schreef Wasmachinu het volgende:
[..]
Je gaat het doel van het topic echt volledig voorbij, want dit valt nooit te bewijzen. Waar het om ging was het kansloze dreigement van de politie, want dit houdt voor een rechter nooit stand. Daar vroeg ik jullie meningen over, die overigens gewaardeerd worden hoor. Ik ben het er alleen niet mee eens
TS ontkent ook niet dat hij toen gepind heeft.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ze weten tussen welke tijden het was, de automaat houdt bij wie er toen gepind heeft en uit welke cassette er geld gegeven is. Bovendien zijn er camerabeelden. Zij vertellen tussen welke tijd het gebeurd is, jij weet wanneer je gepind hebt en hoeveel. Je kunt je dus niet beroepen op 'kon ik niet weten'.
Daar gaat het juist wel om. Juridisch is bepaald hoe je zo een dergelijk probleem oplost. Anders krijg je wild-westen praktijken: Wie garanteert jou bijvoorbeeld dat de kassajuffrouw het te veel ontvangen geld niet in haar eigen zak steekt? Als je alles via de juridisch juiste weg oplost, kost het mogelijk iets meer tijd, maar kun je discutabele kwesties uit de weg gaan. Juristen hebben er niets voor niets jaren aan besteed om voor dit soort zaken procedures op te stellen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:11 schreef JeMoeder het volgende:
Het gaat er hier niet eens om wat juridisch juist/onjuist is, het gaat om fatsoen. En dat heeft TS duidelijk niet.
Doet niet terzake.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:14 schreef Redbullkid het volgende:
Nou zijn supermarktketens en banken nou zelf ook niet bepaald de bedrijven met het meeste fatsoen.. Dus ik zou zeggen karma
Die brief komt vanzelf wel als het onderzoek afgerond is. Ze kunnen nu wel dreigen maar TS hoeft zich geen zorgen te maken totdat hij officieel op de hoogte is gesteld dat hij iets moet terugbetalen aan de bank.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 08:57 schreef bonke het volgende:
[..]
je krijgt vanzelf wel een briefje in de bus waar ze je vragen om het teveel gekregen geld terug te storten![]()
dat ze het in eerste instantie via Facebook doen is omdat het een van de bekendste sociale media is
De meeste geldautomaten maken een kopie/foto van ieder biljet dat ze uitgeven....quote:Op donderdag 19 mei 2016 21:12 schreef Chai het volgende:
Wie weet wilde de automaat de ¤80 geven in ¤50+¤20+¤10. Dan heeft hij bij het ¤50 briefje die ¤20 gekregen (want waren ongewisseld) en ipv het ¤20 de ¤50. Dan heeft hij alsnog gewoon ¤80 gekregen.
Is in theorie toch ook gewoon mogelijk?
Lees eerst het topic maar eens...quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:44 schreef tuurke77 het volgende:
[..]
De meeste geldautomaten maken een kopie/foto van ieder biljet dat ze uitgeven....
Weet je wat fatsoenlijk is? Als Jumbo zelf eens ff moeite doet om te achterhalen wie te veel geld heeft gekregen en die mensen (of de bank) benadert om het per individueel geval correct op te lossen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:11 schreef JeMoeder het volgende:
Het gaat er hier niet eens om wat juridisch juist/onjuist is, het gaat om fatsoen. En dat heeft TS duidelijk niet.
Waarom zouden we dan veel meer van deze cases moeten hebben?quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeurkous. Maar als dit soort menselijke fouten gewoon mogelijk zijn dan zouden we toch veel meer van dit soort cases moeten kennen? Of heb je daar ook een eenvoudige weerlegging voor? Het zou zomaar kunnen.
Meeste automaten worden wel gevuld door professionals. Professionals die binnen een organisatie werken waar dit soort fouten gelijk staat aan einde contract.quote:Op donderdag 19 mei 2016 23:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan toch wel heel erg vreemd dat toen ik vroeger problemen had met een pintransactie ik toch echt bij de SNS moest zijn van wie de machine was en niet bij de ABN bij wie de rekening liep.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 03:09 schreef vaduz het volgende:
[..]
Jep. Dit topic geeft maar weer eens een keer aan, dat de meeste mensen geen idee hebben hoe betaalsystemen werken. Ook -enigzins offtopic- in dat opzicht vind ik het streven naar een contantloze samenleving ongewenst.
quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Weet je wat fatsoenlijk is? Als Jumbo zelf eens ff moeite doet om te achterhalen wie te veel geld heeft gekregen en die mensen (of de bank) benadert om het per individueel geval correct op te lossen.
Dat ze gelijk de politie erbij halen en samen met de politie gelijk Jan en alleman preventief voor dief en verduisteraar uitmaken, dát is onfatsoenlijk.
Vroeger wanneer?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:15 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dan toch wel heel erg vreemd dat toen ik vroeger problemen had met een pintransactie ik toch echt bij de SNS moest zijn van wie de machine was en niet bij de ABN bij wie de rekening liep.
Tijdrovend is de bureaucratie er om heen. Je hebt al snel te maken met meerdere banken, waarbij het goed mogelijk is dat het niet voor iedere bank topprioriteit is, maar gewoon onderop de stapel komt.quote:Los daarvan zijn die onderzoeken helemaal niet zo enorm tijdrovend, het is niets anders dan een rekeningnummer op datum bij een pinlocatie in een logbestand opzoeken en dan verschijnt de transactie als geheel inclusief een telling van hoeveel biljetten van welke stapel zijn uitgekeerd.
Welnee. Een verschil waar de klant nadeel van heeft mag men natuurlijk zelf spontaan oplossen, maar als men mocht besluiten om zelf het geld maar terug te schrijven dan is dat in elk geval wettelijk verboden (En dat doen banken dus ook niet)quote:Op vrijdag 20 mei 2016 09:40 schreef PirE het volgende:
En ik hoop dat ze goed hebben gedocumenteerd wie het geld terug heeft gegeven in de winkel.
Dikke kans dat die mensen dubbel de lul zijn. 40 euro pinnen, 100 krijgen, netjes melden en 60 teruggeven. Bank vraagt/schrijft tzt gewoon 100 af ipv 40 en dan moet je ineens 60 euro gaan halen bij de Jumbo. Good luck, alleen al daarom zou ik gewoon het geld houden en afwachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |