Ondertussen is er wel al gemeenschapsgeld gebruikt om agenten zich hiermee bezig te laten houden.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:51 schreef sigme het volgende:
En ik denk niet dat het openbaar ministerie veel ziet in het opsporen van die mensen op basis van de casus "euh, dat wichie deed wat doms in opdracht van haar baas, en daarvan hebben mensen geprofiteerd".
Tsja, het peil van de wetskennis van handhavende orde is dan ook niet bijster hoog.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 10:58 schreef vaduz het volgende:
[..]
Ondertussen is er wel al gemeenschapsgeld gebruikt om agenten zich hiermee bezig te laten houden.
En dat te bedenken dat je nu nog de keuze hebt om al dan niet betaalkaarten te gebruiken. Door mensen die alles wel oke vinden, krijgt iedereen binnekort een chip geimplanteert.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 11:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Tsja, het peil van de wetskennis van handhavende orde is dan ook niet bijster hoog.
Gezien de reacties ook hier lijkt men het enorm rechtvaardig te vinden dat een ondernemersfout met volle kracht en inzet van allerlei middelen op passanten verhaald mag worden.
Rare logica, en angstaanjagend weinig idee van en waardering voor de bescherming van persoonsgegevens.
Als de bijvulpersoon verklaart "Ik zag een lege cassette en dacht dat het om de 50 euro biljetten ging, dus daar heb ik er een stapel van bijgevuld" dan ben je wel klaar natuurlijk. Als vervolgens het kasverschil precies overeenkomt met een veelvoud van 30 euro lijkt het me voor een rechter niet moeilijk om te oordelen dat er alleen briefjes van 50 in de cassette zaten. (Of je dan veroordeeld kunt worden voor diefstal weet ik niet.)quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:28 schreef Fer het volgende:
Ben nog steeds benieuwd hoe ze omonstotelijk gaan bewijzen dat die machine daadwerkelijk ts een 50¤ biljet heeft gegeven.
Het is immers niet 100% te bewijzen dat er alleen maar briefjes van 50 in de casette zaten.
Dan moet je nog bewijzen dat in TS's specifieke geval sprake was vam een te hoge uitkering van geld.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 12:47 schreef Operc het volgende:
[..]
Als de bijvulpersoon verklaart "Ik zag een lege cassette en dacht dat het om de 50 euro biljetten ging, dus daar heb ik er een stapel van bijgevuld" dan ben je wel klaar natuurlijk. Als vervolgens het kasverschil precies overeenkomt met een veelvoud van 30 euro lijkt het me voor een rechter niet moeilijk om te oordelen dat er alleen briefjes van 50 in de cassette zaten. (Of je dan veroordeeld kunt worden voor diefstal weet ik niet.)
Dat word aannemelijk genoeg gemaakt door mensen die voor en na TS hebben gepind en het geld al terug hebben gebracht.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:15 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Dan moet je nog bewijzen dat in TS's specifieke geval sprake was vam een te hoge uitkering van geld.
Oke, akkord, maar dan blijft de vraag met wie TS een overeenkomst heeft; met de bank of met de Jumbo.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat word aannemelijk genoeg gemaakt door mensen die voor en na TS hebben gepind en het geld al terug hebben gebracht.
De hypothetische veronderstelling dat er 50,- en 20,- biljetten door elkaar zouden zitten is grappig maar mijn inziens niet ter zake doende.
TS heeft een overéénkomst met de bank en niets getekend met de bank, mij is ook nooit een bordje opgevallen dat je bij gebruik van de automaat met extra voorwaarden akkoord gaat.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:26 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Oke, akkord, maar dan blijft de vraag met wie TS een overeenkomst heeft; met de bank of met de Jumbo.
Hoezo heeft TS niets getekend met de bank? De bank heeft geen algemene voorwaarden, geen voorwaarden voor het gebruik van betaalpassen? Of gelden die niet voor de TS?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:30 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS heeft een overéénkomst met de bank en niets getekend met de bank,
Waarom zou er een bordje moeten staan? De bank informeert je aan de hand van de contracten die je met ze sluit, alsmede aan de hand van informatie die ze ondermeer op hun website publiceren. Dat jij een handtekening zet zonder alles zorgvuldig te controleren, zonder een jurist te raadplegen maakt nog niet dat de bank niet aan haar informatieplicht heeft voldaan.quote:mij is ook nooit een bordje opgevallen dat je bij gebruik van de automaat met extra voorwaarden akkoord gaat.
Het gaat erom dat de JUMBO geen directe vordering op de TS heeft en hun actie dus ongepast is. Indirect heeft iedereen wel een vordering op elkaar.quote:Aan de andere hand is hoewel de bank tussenliggend is, het indirect wel het geld van de supermarkt wat TS op zak heeft. het is niet zo dat het geld wat Jumbo in die automaat stopt automatisch van de bank word.
Aannemelijk is niet voldoende.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:17 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat word aannemelijk genoeg gemaakt door mensen die voor en na TS hebben gepind en het geld al terug hebben gebracht.
De hypothetische veronderstelling dat er 50,- en 20,- biljetten door elkaar zouden zitten is grappig maar mijn inziens niet ter zake doende.
Het gaat er ook niet om of wij dat doenquote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:15 schreef Isdatzo het volgende:
Ik zou die verklaring zeker niet als wettig en overtuigd bewijs kwalificeren.
Waarom niet? Misschien had hij wel 80 euro nodig om maar iets vreemds te zeggen? Misschien had hij geen bestedingsruimte van 100 euro? Misschien was 50 euro wel niet genoeg?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:09 schreef Jordaan020 het volgende:
Haha wat een aasgier. Je bent er vast speciaal heengegaan nadat je had gehoord over die fout. Wie pint er nou. 80¤ in een dorpssupermarkt van een kennis? Geen 50¤, geen 100¤ maar toevallig 4 briefjes van 20¤. Ik hoop dat je het verschil moet terugbetalen. Heb echt een hekel aan dit soort mensen.
Je kan maar 1x per dag pinnen bij een andere bankquote:Op vrijdag 20 mei 2016 14:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
Als hij misbruik had willen maken had hij wel meerdere transacties achter elkaar uitgevoerd. Ik vind dat je nogal snel oordeelt, terwijl de fout overduidelijk niet bij de TS ligt.
De tweede bank had supermarkt moeten zijn.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 13:47 schreef vaduz het volgende:
[..]
Hoezo heeft TS niets getekend met de bank? De bank heeft geen algemene voorwaarden, geen voorwaarden voor het gebruik van betaalpassen? Of gelden die niet voor de TS?
Ligt aan je betaalpakket en bij welke bank je klant bent.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 16:24 schreef Jordaan020 het volgende:
[..]
Je kan maar 1x per dag pinnen bij een andere bank
Mja, maar toon maar eens aan. Want zoals TS zegt is er wel degelijk 80 euro van zijn rekening afgeschreven. En geen 200.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is hetzelfde als wanneer je per vergissing 10000 euro krijgt overgemaakt van iets of iemand. Je hebt er geen recht op. Teruggeven dus. En ja, dat is een misdaad en ja, de politie gaat daar achteraan.
Als de kassiere te veel wisselgeld geeft en je ziet dat dan houd je het ook?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Als de kassière te weinig afrekent ga je toch ook niet terug? Gevalletje stom, netjes je verlies nemen en volgende keer beter opletten lijkt mij. En niet je trouwe klanten lopen bedreigen.
Maar ik snap niet dat de politie zich hiervoor leentquote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:15 schreef Piger het volgende:
Snap natuurlijk wel dat ze mensen bang proberen te maken, om zoveel mogelijk geld binnen te halen.
Ik weet ook voor 99% zeker dat de Jumbo of de bank hier niets aan gaat doen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:22 schreef Jenji het volgende:
Als je bij de kassa afrekent ben je zelf ook verantwoordelijk om te kijken of de kassa miep je genoeg terug geeft. Zelfde geldt voor mensen die tijdens het uitgaan ( na een paar bier achter de kiezen) te veel afrekenen. Daar hoor je ondernemers echt niet over.
Dit is inderdaad vrij bizar.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:17 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Maar ik snap niet dat de politie zich hiervoor leent
Jij niet? Laatst kreeg ik te weinig terug, had ik moeten opletten dus ben ik ook niet terug gegaan.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 18:15 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Als de kassiere te veel wisselgeld geeft en je ziet dat dan houd je het ook?
Nou denk niet dat de politie hier prio aan geeft.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is hetzelfde als wanneer je per vergissing 10000 euro krijgt overgemaakt van iets of iemand. Je hebt er geen recht op. Teruggeven dus. En ja, dat is een misdaad en ja, de politie gaat daar achteraan.
Als ik zie dat ik te veel terug krijg zeg ik dat, ja. In veel supermarkten moet de kassiere de kasverschillen zelf betalen en ik kom de maand ook wel door zonder die paar euro extra.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:14 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Jij niet? Laatst kreeg ik te weinig terug, had ik moeten opletten dus ben ik ook niet terug gegaan.
TS kreeg geld van de bank. Als de bánk komt claimen wordt het een ander verhaal. TS heeft geen geld gekregen van de Jumbo.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Welk misdrijf gaat het hier precies om?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Per vergissing 10000 euro ontvangen is geen misdrijf en je kan er ook geen strafblad voor krijgen.quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En hoe wil je aan de hand van een foto de identiteit herleiden?quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:50 schreef brulaap112 het volgende:
Zon pinautomaat maakt altijd een video van elke persoon. Ze kunnen dus wel achterhalen dat je gepint hebt en hoe laat.
Meen dat de bank op een gegeven moment ook de naam van de ontvanger mag geven.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:43 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
Per vergissing 10000 euro ontvangen is geen misdrijf en je kan er ook geen strafblad voor krijgen.
Degene die het geld heeft overgemaakt kan je wel aanklagen en eisen dat je het geld terug geeft omdat het een onverschuldigde betaling is. Als de rechter die persoon in het gelijk stelt moet je dat geld terugbetalen maar het is geen misdrijf.
De winkel is dus niet de plek om dit te melden. Melden doe je bij je bank.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:35 schreef GS-Raw het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen het daadwerkelijk melden bij de winkel wanneer het pinautomaat te veel geld geeft. Denk dat je in 'the heat of the moment' het toch vooral als een mazzeltje ziet.
Maar dat ding stond toch in een winkel?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:48 schreef vaduz het volgende:
[..]
De winkel is dus niet de plek om dit te melden. Melden doe je bij je bank.
quote:Op donderdag 19 mei 2016 20:41 schreef Wasmachinu het volgende:
Dag FOK!kers,
Afgelopen weekend heb ik gepind in een supermarkt in een dorp van een kennis. Ik pinde 80 euro uit zo'n neergezet apparaat, maar kreeg 200. Apparaat was niet van een bank,maar van zo'n tussenpartij waar de ondernemer zijn dagopbrengst in stopt. Bonnetje gevraagd, waarop inderdaad staat dat ik 60 euro heb ontvangen. Wat blijkt, domme medewerkers hebben de briefjes van ¤50,- in het vakje van ¤20,- gedaan en vice versa. Binnen een uur scheen het alweer opgelost te zijn, maar toch schijnen er flink wat euro's verloren te zijn.
Nu dreigt de supermarkt via een Facebook-post van de lokale politie aangifte te doen op grond van diefstal/verduistering. Dit kan toch helemaal niet? Ik heb een bedrag ingetoetst, dat is afgeschreven van mijn rekening en dat staat op het bonnetje. Hoe kan er ooit bewezen worden dat ik 200 euro uit het apparaat heb gekregen? Ik denk dat dit gewoon een ondernemer is die baalt en met een beetje dreigen zijn centen terug probeert te krijgen.
PS: Ja, ik zou het terug kunnen geven, maar door zulke dreigementen ben ik juist benieuwd naar de gang van zaken.
Politiebericht in spoiler:maar wie zegt dat heel 20 euro cassette gevuld was met 50jes. misschien zaten er enkele 20jes tussen. dus ze kunnen denk ik niet bewijzen wat jij hebt gehad. of staat dat ook op video?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, en?quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:48 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Meen dat de bank op een gegeven moment ook de naam van de ontvanger mag geven.
Ik zou het als een mazzeltje zien, maar als ze erom vragen krijgen ze het ook zonder verder gedoe terug, volgens mij zou de meerderheid zo handelen.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:35 schreef GS-Raw het volgende:
Ik vraag me af hoeveel mensen het daadwerkelijk melden bij de winkel wanneer het pinautomaat te veel geld geeft. Denk dat je in 'the heat of the moment' het toch vooral als een mazzeltje ziet.
Timestamp + Accountnummer.quote:Op vrijdag 20 mei 2016 19:43 schreef Nerdslayer het volgende:
[..]
En hoe wil je aan de hand van een foto de identiteit herleiden?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |