Dat herken ik; met name omdat mijn zoons het leven veel leuker vinden dan ik.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:29 schreef Perrin het volgende:
Het bizarste vind ik dat ik nu ik vader ben voel dat ik zonder twijfel mijn leven zou geven als het dat van mijn zoontje zou redden.
Vooraf had ik niet gedacht dat ik daar zo over kon voelen.
Ja. Dat je je leven zou geven voor je kind.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:29 schreef Perrin het volgende:
Het bizarste vind ik dat ik nu ik vader ben voel dat ik zonder twijfel mijn leven zou geven als het dat van mijn zoontje zou redden.
The selfish gene.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:29 schreef Perrin het volgende:
Zo'n uitspraak vind ik dan weer een beetje jammer. Mijn leven is blijkbaar incompleet? Zo voel ik dat bepaald niet.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:32 schreef agter het volgende:
[..]
Ja. Dat je je leven zou geven voor je kind.
Terwijl je soms zo boos kunt zijn om futiliteiten als niet willen slapen, zeuren etc. Mooi hè. Het maakt je een compleet mens.
Elke ouder hoopt dat zijn voortbrengsel meer waard is dan hij zelf is. Zelden waar, trouwens.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
The selfish gene.Is gewoon biologie.
Ik denk dat ik een goede moeder zou kunnen zijn. Ik wil het alleen niet. Dat weet ik al mijn hele leven. Het past niet bij mijn leven.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:40 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Elke ouder hoopt dat zijn voortbrengsel meer waard is dan hij zelf is. Zelden waar, trouwens.
Denken 'bewust kindervrijen' eigenlijk dat zij het beste zijn dat de wereld kan overkomen? Of juist dat hun genen niet multipliceerwaardig zijn?
Ik denk niet dat ik een goede moeder zou zijnquote:Op woensdag 11 mei 2016 23:40 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Elke ouder hoopt dat zijn voortbrengsel meer waard is dan hij zelf is. Zelden waar, trouwens.
Denken 'bewust kindervrijen' eigenlijk dat zij het beste zijn dat de wereld kan overkomen? Of juist dat hun genen niet multipliceerwaardig zijn?
Misschien hebben ze er gewoon geen behoefte aan een miniatuurversie van zichzelf te verkloten.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:40 schreef mrspoeZ het volgende:
Denken 'bewust kindervrijen' eigenlijk dat zij het beste zijn dat de wereld kan overkomen?
Oh. Je hoeft je zeker niet aangesproken te voelen. Was geen steek onder water.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:39 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zo'n uitspraak vind ik dan weer een beetje jammer. Mijn leven is blijkbaar incompleet? Zo voel ik dat bepaald niet.
Ok.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:48 schreef agter het volgende:
[..]
Oh. Je hoeft je zeker niet aangesproken te voelen. Was geen steek onder water.
Meer dat ultieme liefde en boosheid in één middag de Revu kunnen passeren.
En dat ik dat niet gewend was voor ik een kind had.
Dat is toch ook een prima keuze.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een goede moeder zou kunnen zijn. Ik wil het alleen niet. Dat weet ik al mijn hele leven. Het past niet bij mijn leven.
De meeste mensen niet denk/hoop ik.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:49 schreef agter het volgende:
[..]
Dat is toch ook een prima keuze.
Ik vind het niet raar of gek ofzo.
quote:
Dat dus. Ik heb veel bewondering voor ouders die heel bewust met hun ouderschap bezig zijn. Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die nooit kinderen hadden moeten krijgen en ik vind dat rampzalig.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:54 schreef agter het volgende:
[..]![]()
En ouderschap valt ook soms best wel tegen.
Ik raad het niemand aan die er niet volledig achter staat.
Ik denk dat "bewust kindvrijen" zich er bewust van zijn dat er ontstellend veel energie in een kind moet worden gestoken en je vervolgens alleen maar een matig mens als bijdrage hebt gedaan aan de maandag ochtend files van de toekomst.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:40 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Ik wou soms dat het voor mij ook zo vanzelfsprekend voelde om kinderen te krijgen. Scheelt een hoop gedoe en getwijfel.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:48 schreef Isegrim het volgende:
Het is gewoon een heel persoonlijke keus. Ik heb geen oordeel over de keus van de ander. Ik vind het wél jammer dat het krijgen van kinderen de 'default keus' is, met als gevolg dat er heel veel mensen zijn die weinig bewust nadenken over zo'n keus. Dat vind ik vooral jammer voor de kinderen die het betreft en voor de samenleving als geheel. Er zijn teveel kinderen die niet krijgen waar ze recht op hebben.
In het jeugdorgwerkgelegenheidskader zijn zulke ouders Welkom hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die nooit kinderen hadden moeten krijgen en ik vind dat rampzalig.
Ik (wij) zijn er bewust mee bezig. Maar ik weet niet of dat zoveel beter is.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat dus. Ik heb veel bewondering voor ouders die heel bewust met hun ouderschap bezig zijn. Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die nooit kinderen hadden moeten krijgen en ik vind dat rampzalig.
En een bijdrage aan jouw pensioen en zorg. Dat ook. Maar ja, wie dan(nog) leeft, die dan (niet meer) zorgt.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat "bewust kindvrijen" zich er bewust van zijn dat er ontstellend veel energie in een kind moet worden gestoken en je vervolgens alleen maar een matig mens als bijdrage hebt gedaan aan de maandag ochtend files van de toekomst.
Gewoon een nieuw tandwieltje voor de machine dus.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:01 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
En een bijdrage aan jouw pensioen en zorg. Dat ook. Maar ja, wie dan(nog) leeft, die dan (niet meer) zorgt.
Meedraaien voor pensioen is nu niet echt de reden geweest voor ons om een kind te willen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:02 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Gewoon een nieuw tandwieltje voor de machine dus.
Maar om nou een kind te nemen (ja ja ik weet het) zodat hij over veertig jaar m'n kont kan afvegen, vind ik ook niet echt een goede reden. Maar m'n opa is vorig jaar overleden en m'n oma is volledig afhankelijk van m'n vader en oom, eigenlijk draait alles ondertussen om haar. Dan vraag ik me weleens af hoe dat met mij moet gaan, helemaal alleenquote:Op donderdag 12 mei 2016 00:01 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
En een bijdrage aan jouw pensioen en zorg. Dat ook. Maar ja, wie dan(nog) leeft, die dan (niet meer) zorgt.
quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:59 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
In het jeugdorgwerkgelegenheidskader zijn zulke ouders Welkom hoor.
Maar dat is uiteindelijk wel wat je hebt geproduceerd. En ik snap dat we gehardwired zijn om uiteindelijk een perverse zelfkastijdende vorm van voldoening te halen uit het ondankbare geschreeuw en getier en gekras van een emotionele tiener.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:03 schreef agter het volgende:
[..]
Meedraaien voor pensioen is nu niet echt de reden geweest voor ons om een kind te willen.
Idd, maar het zelf meemaken is toch weer anders dan erover lezenquote:Op woensdag 11 mei 2016 23:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
The selfish gene.Is gewoon biologie.
Daar kan ik me iets bij indenken.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:08 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd, maar het zelf meemaken is toch weer anders dan erover lezen
Het is dan ook weer hetzelfde outrage geriedel van altijd. Oh oh oh wat worden vrouwen en hun meningen toch onderdrukt . In werkelijkheid kan 90% van Nederland hier gewoon totale begrip voor opbrengen maar dat verkoopt geen geile clicks clickerdiclickchaching.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:08 schreef snakelady het volgende:
Ik denk dat iedere ouder wel eens denkt "waar ben ik aan begonnen!!!".
Ik was ook niet onder de indruk dat dat geheim was.
Dat is zeker niet zo hard gezegd. Want als mijn dochter vindt dat haar toekomst niet in NL ligt, draagt ze niets bij aan onze pensioenen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Maar dat is uiteindelijk wel wat je hebt geproduceerd. En ik snap dat we gehardwired zijn om uiteindelijk een perverse zelfkastijdende vorm van voldoening te halen uit het ondankbare geschreeuw en getier en gekras van een emotionele tiener.
Maarja. Je kan ook leuke dingen met je leven gaan doen
(dit alles gezegd hebbende sluit ik niet uit dat ik mij vanuit biologische drangen genoodzaakt ga voelen om te bestuiven voor het nageslacht maar als je het rationeel bekijkt is leuk anders)
Wat een mooie postquote:Op woensdag 11 mei 2016 23:26 schreef agter het volgende:
Weet je, ik heb nu een gezin.
Niet meer 2 volwassenen, die 'egocentrisch' naar zichzelf kijken en naar de opbrengst van die specifieke relatie.
Er is een resultaat van onze liefde; namelijk ons kind.
En dat, naast zoveel meer, bindt ons in alles.
Dat we de tafel dekken op zondagmorgen. Juist voor onze 4-jarige dochter. zij mag eieren klutsen en het brood roosteren.
Met haar serveren we ontbijt op bed voor de langst slapende ouder op zaterdag.
Zoveel warmte en liefde.
Maar ook heb ik soms gevoelens van niet vrij zijn. Altijd maar zorgen.
Beiden zijn oprecht eerlijke gevoelens. Daar schaam ik me niet voor.
En dat het ouderschap soms tegen valt. Ja. Dat is zo.
En vaak ook niet.
Nee.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:12 schreef Isegrim het volgende:
Er is volgens mij wel een verschil tussen af en toe denken "Waar ben ik eigenlijk aan begonnen?" (acceptabel) en je realiseren dat je een keus hebt gemaakt die je niet opnieuw zou maken als je de tijd kon terugdraaien (niet acceptabel?).
ja. Zo is het toch?quote:
Komen nog zulke leuke dingen aan voor jullie (hoop ik)quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:24 schreef agter het volgende:
[..]
ja. Zo is het toch?
Met Pasen eieren schilderen voor elkaar.
En met kerst de boom halen en optuigen. En dan die schittering zien in hun ogen.
Het leven is zo mooi.
Maar ook de poes of opa die dood gaat.
Dat alles is het leven wat je uitlegt en doorgeeft aan elkaar. Nu doen we het samen. Straks kan ze het zelf.
Ik vind het mooi.
Ja, dit...quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:12 schreef Isegrim het volgende:
Er is volgens mij wel een verschil tussen af en toe denken "Waar ben ik eigenlijk aan begonnen?" (acceptabel) en je realiseren dat je een keus hebt gemaakt die je niet opnieuw zou maken als je de tijd kon terugdraaien (niet acceptabel?).
"Ik hou van mijn kinderen, maar achteraf was het me niet waard." vind ik toch wel wat heftiger dan dat...quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:08 schreef snakelady het volgende:
Hoezo met weemoed? over welke leeftijdscategorie heb je 't hier?quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:25 schreef BansheeBoy het volgende:
Wat is er mooier dan een blaag met diarree die met weemoed een moederborst zoekt.²
Toch wel van 0 tot 2. Op latere leeftijd ziet een jongen de vrouwentool toch meer als een leuk speeltje.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:36 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hoezo met weemoed? over welke leeftijdscategorie heb je 't hier?
Ik geloof dat wij echt geluk hebben met onze vier kinderen. Ze gaan allen tussen half 8 en 8 uur naar bed en zelden dat we er nog eentje horen of zien, af en toe om te plassen maar dat is het dan ook wel.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:18 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Soms wel hoor, zit je de hele avond op Fok of een serie te kijken.
Maar als ik bij vrienden ben geweest met kinderen, ben ik blij als ik weer in de rust van m'n eigen huis ben en gewoon een paar afleveringen GoT achter elkaar kan kijken. Maar ik heb ook geen relatie, dat is het grotere 'gemis' denk ik.
Ik moet zeggen dat ik dat gevoel ook nooit heb gehad, maar nogmaals, wij hebben enorm geluk gehad met onze kinderen, allemaal gezond en slapen allen goed de nacht door.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:31 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, dit...
[..]
"Ik hou van mijn kinderen, maar achteraf was het me niet waard." vind ik toch wel wat heftiger dan dat...
Het is een stukje people management. En als je op personeelszaken al denkt dat iedereen naar de hel mag lopen, dan is het ouderschap geen goed idee. Ik ben van plan een wekelijkse vergadering te houden met mijn kind, eerst gewoon om de knelpunten een beetje te evalueren.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:08 schreef snakelady het volgende:
Nou ja, als ik dat stuk zo lees, zijn dingen als striae een paar van de grootste problemenquote:Op donderdag 12 mei 2016 00:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik dat gevoel ook nooit heb gehad, maar nogmaals, wij hebben enorm geluk gehad met onze kinderen, allemaal gezond en slapen allen goed de nacht door.
En ik hoor vaak dat dat nu echt grootste probleem is, de slapelozen nachten.
En daarbij een bonusstelsel invoeren op basis van prestaties.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is een stukje people management. En als je op personeelszaken al denkt dat iedereen naar de hel mag lopen, dan is het ouderschap geen goed idee. Ik ben van plan een wekelijkse vergadering te houden met mijn kind, eerst gewoon om de knelpunten een beetje te evalueren.
* Beathoven noteert.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:47 schreef SpecialK het volgende:
[..]
En daarbij een bonusstelsel invoeren op basis van prestaties.
Dit is de periode van rimpels en grijze haren.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:46 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou ja, als ik dat stuk zo lees, zijn dingen als striae een paar van de grootste problemen![]()
Zelf lijken slapeloze nachten mij idd zo'n beetje het meest 'killing'
Ik vind dat ook een vreemde reden inderdaad, ja ik zal geen bikinimodeshow kunnen lopen met mijn zebraprintje, maar die ambitie had ik sowieso al niet, mijn nachtrust is mij veel meer waard.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:46 schreef Forbry het volgende:
[..]
Nou ja, als ik dat stuk zo lees, zijn dingen als striae een paar van de grootste problemen![]()
Ik heb bijna geen slapeloze nachten gehad. De eerste sliep gelijk al de hele nacht door en met de tweede was het ook af en toe. Misschien had ik er ook geluk meequote:Op donderdag 12 mei 2016 00:46 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dit dus. Ze zegt eigenlijk; met de kennis van nu, zou ik destijds een andere keuze gemaakt hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:31 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ja, dit...
[..]
"Ik hou van mijn kinderen, maar achteraf was het me niet waard." vind ik toch wel wat heftiger dan dat...
Ik heb het over de maatschappelijke reactie, niet over de ervaring van de ouder.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:18 schreef agter het volgende:
[..]
Nee.
Als buitenstaander is het zo zwart wit.
Maar ben je eenmaal zwanger of ben je net met kind, dan is het diverse tinten grijs.
Wat als je een gehandicapt kind krijgt?
Of een kind wat later speciale zorg nodig blijkt te hebben?
Je houdt van je kind. En wat wel en niet normale reacties zijn, poeh, alles is mens eigen.
Of bedoel je dat niet?
Klopt. Mijn moeder heeft dat ook wel eens gezegd. Echter wel toen ik al volwassen was en zo kon denken over haar uitspraak. Jonge kinderen zijn vrij egocentrische wezens en de wereld draait om hen. Als ouders gaan scheiden, zoeken ze de schuld bij zichzelf. Als ze te horen krijgen dat hun moeder hen liever niet had gehad, is dat ook hun schuld. Zo denken en voelen jonge kinderen. Het lijkt mij dus niet iets dat je jonge kind dient te horen.quote:Op woensdag 11 mei 2016 22:58 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat dit best regelmatig voorkomt, maar dat het een gigantisch taboe is.
Ik ben bewust kindvrij. Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat ze mogelijk dezelfde keus zou maken als ze het over zou doen. Ik heb daar totaal geen problemen mee. Dat zegt namelijk niets over wat zij voor mij voelt.
En hoe acceptabel is het als een ouder, zeker een moeder, zegt: eigenlijk had ik ze echt niet gewild. Dat vind ik niet soms, maar dat vind ik altijd, ook als ze lief en schattig en leuk zijn, niet alleen als ze strontvervelend zijn?quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:08 schreef snakelady het volgende:
Nee, zeker niet.quote:Op donderdag 12 mei 2016 07:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt. Mijn moeder heeft dat ook wel eens gezegd. Echter wel toen ik al volwassen was en zo kon denken over haar uitspraak. Jonge kinderen zijn vrij egocentrische wezens en de wereld draait om hen. Als ouders gaan scheiden, zoeken ze de schuld bij zichzelf. Als ze te horen krijgen dat hun moeder hen liever niet had gehad, is dat ook hun schuld. Zo denken en voelen jonge kinderen. Het lijkt mij dus niet iets dat je jonge kind dient te horen.
Exact dit.quote:Op woensdag 11 mei 2016 22:58 schreef Isegrim het volgende:
Ik denk dat dit best regelmatig voorkomt, maar dat het een gigantisch taboe is.
Ik ben bewust kindvrij. Mijn moeder heeft wel eens gezegd dat ze mogelijk dezelfde keus zou maken als ze het over zou doen. Ik heb daar totaal geen problemen mee. Dat zegt namelijk niets over wat zij voor mij voelt.
Het lijkt me echt een hel. En zoals bij elke vreselijke ervaring, kan het nogal verlichten om je hart te luchten. Maar dat gaat niet zomaar. Ik denk niet dat de vrouw die ik ken die er overduidelijk spijt van heeft, iemand heeft om erover te praten. Ik sta niet dichtbij genoeg om dat gesprek te openen, maar ik kan me voorstellen dat erover kunnen praten een enorme opluchting kan zijn.quote:Op donderdag 12 mei 2016 08:01 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Exact dit.
Ouderschap moet niet onderschat worden, ondanks dat 'we' het al duizenden jaren doen en onder gemiddelde omstandigheden nagenoeg iedereen er maar aan kan beginnen. Zeker nu er de keuze is en deze nog normaler is dan 30 jaar geleden, is de "wat als niet" onoverkomelijk, en zijn spijtgevoelens een echt "issue". Er zijn hele websites waar mensen hun geheim anoniem kunnen delen, en de verhalen zijn schrijnend. Veel emotionele gevechten tussen ouderschap haten en de kinderen niet de dupe willen laten worden, want het is niet hun fout..
Ja, en over die laatste ouders had ik het. Zoals ik zei: dat richt schade aan.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:11 schreef Teslynd het volgende:
[..]
Bij die overgevoelige zieltjes van tegenwoordig waarschijnlijk wel, ja. Maar in feite zeggen die moeders wat anders. Ze zeggen niet: jij en jij, jullie wil ik niet; ze zeggen het in zijn algemeenheid. Dit in tegenstelling tot ouders die op alle mogelijke manieren één van hun kinderen laten weten dat het ongewenst is, om wie ze zijn (moetje, persoonlijkheid, lijkt te veel op die en die) of omdat het zomaar of toevallig de zondebok is.
De pispaaltjes vallen niet onder moeders die zeggen liever geen kind(eren) gehad te hebben. Ik had trouwens het 2e kind als collega. Deze collega ondervond er meer schade van dan de oudste die het moetje was en op allerlei manieren te grazen genomen werd.quote:Op donderdag 12 mei 2016 08:26 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja, en over die laatste ouders had ik het. Zoals ik zei: dat richt schade aan.
Ben jij deskundige, dat je dat eerste zo stellig weet?quote:Op donderdag 12 mei 2016 08:44 schreef Teslynd het volgende:
[..]
De pispaaltjes vallen niet onder moeders die zeggen liever geen kind(eren) gehad te hebben. Ik had trouwens het 2e kind als collega. Deze collega ondervond er meer schade van dan de oudste die het moetje was en op allerlei manieren te grazen genomen werd.
In specifieke gevallen is dat zeker waar, maar echt niet over de hele linie.quote:Op donderdag 12 mei 2016 08:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Ben jij deskundige, dat je dat eerste zo stellig weet?
Dat er schade op kan treden als de moeder zo'n kind liever niet had gehad, ben je dus wel met me eens.
Haha idd, als ik allemaal van die mensen om een kinderwagen zie staan en hoor zeggen "wat is het toch een mooi kindje he", dan heb ik altijd zoiets van ik heb dat gevoel helemaal nietquote:Op woensdag 11 mei 2016 13:58 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan kinderen. Hoop dat dit nog veranderd tegen de tijd dat m'n vriendin wilt gaan werpen.
Elke moeder beschadigt een kind. Dat heeft niets te maken met het kind liever wel of niet gehad hebben. Sterker nog ik denk dat zij die durven zeggen dat ze hun kind liever niet gehad hadden bewuster in het leven staan en ook meer aan zelfreflectie doen. Ik denk dat de kans juist groter is dat deze moeders actief op zoek gaan naar informatie over wat kinderen daadwerkelijk nodig hebben of beschadigt en psychisch beter in staat zijn om die informatie te verwerken.quote:Op donderdag 12 mei 2016 08:46 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat er schade op kan treden als de moeder zo'n kind liever niet had gehad, ben je dus wel met me eens.
Ik denk niet dat je zoiets zomaar tegen een kind kunt zeggen zonder het kind daarmee emotioneel te belasten. Ik denk dat je het best mag voelen, maar dat je het voor je moet houden tot het kind volwassen is.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:47 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Elke moeder beschadigt een kind. Dat heeft niets te maken met het kind liever wel of niet gehad hebben. Sterker nog ik denk dat zij die durven zeggen dat ze hun kind liever niet gehad hadden bewuster in het leven staan en ook meer aan zelfreflectie doen. Ik denk dat de kans juist groter is dat deze moeders actief op zoek gaan naar informatie over wat kinderen daadwerkelijk nodig hebben of beschadigt en psychisch beter in staat zijn om die informatie te verwerken.
Gewoon op tijd je kaarsje uitblazen, voor je overlast wordt voor je kinderen of omgeving.quote:Op donderdag 12 mei 2016 00:03 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Maar om nou een kind te nemen (ja ja ik weet het) zodat hij over veertig jaar m'n kont kan afvegen, vind ik ook niet echt een goede reden. Maar m'n opa is vorig jaar overleden en m'n oma is volledig afhankelijk van m'n vader en oom, eigenlijk draait alles ondertussen om haar. Dan vraag ik me weleens af hoe dat met mij moet gaan, helemaal alleen
Je weet dat je gewoon kunt zeggen 'ik wil geen kinderen', en ja dat kan je soms je relatie kosten, maar het is imho niet iets waar je compromissen om moet sluiten.quote:Op woensdag 11 mei 2016 13:58 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan kinderen. Hoop dat dit nog veranderd tegen de tijd dat m'n vriendin wilt gaan werpen.
Ik denk dat recht in het smoel van je blaag staan te liegen nog veel schadelijker is. Dat maakt je namelijk onbetrouwbaar. En niets is schadelijker voor een kind dan een onbetrouwbare moeder.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:50 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je zoiets zomaar tegen een kind kunt zeggen zonder het kind daarmee emotioneel te belasten. Ik denk dat je het best mag voelen, maar dat je het voor je moet houden tot het kind volwassen is.
Ja, no shit Sherlock. Gelukkig is m'n vriendin pas 23 dus ik heb nog even voordat die eierstokken echt beginnen te rammelen. Dus dat zien we dan wel weer.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:53 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Je weet dat je gewoon kunt zeggen 'ik wil geen kinderen', en ja dat kan je soms je relatie kosten, maar het is imho niet iets waar je compromissen om moet sluiten.
lees dit ook eens:
https://www.reddit.com/r/(...)from_the_other_side/
Iets voor je houden in het belang van een ander vind ik niet onder liegen vallen. Dat vind ik onder liefde vallen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:54 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Ik denk dat recht in het smoel van je blaag staan te liegen nog veel schadelijker is. Dat maakt je namelijk onbetrouwbaar. En niets is schadelijker voor een kind dan een onbetrouwbare moeder.
Overigens haal ik niet uit de OP dat het deze moeders gaat om het tegen hun (jonge) kinderen te vertellen.
Nou ja, het lijkt me wel iets waar je eerder dan 'later' over na wilt denken. Het lijkt me namelijk nóg moeilijker om na járenlange relatie het af te breken om dat soort dingen. Als je het echt zelf ook nog niet weet en zij ook niet, fair enough. Maar als jij al weet dat je geen kinderen wilt, en zij wil ze zeker weten wel, dan is het gewoon wachten tot de bom barst, en die bom wordt steeds groter...quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:57 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ja, no shit Sherlock. Gelukkig is m'n vriendin pas 23 dus ik heb nog even voordat die eierstokken echt beginnen te rammelen. Dus dat zien we dan wel weer.
Dat klopt, en ook ik vind dat wanneer een persoon zich zo voelt dat besproken zou moeten worden, alleen niet met haar jonge kinderen zelf natuurlijk om de reden die jij al aangaf.quote:Op donderdag 12 mei 2016 07:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En hoe acceptabel is het als een ouder, zeker een moeder, zegt: eigenlijk had ik ze echt niet gewild. Dat vind ik niet soms, maar dat vind ik altijd, ook als ze lief en schattig en leuk zijn, niet alleen als ze strontvervelend zijn?
Juist, dat is taboe.
Nou ja, ik ben 27. M'n zus riep tot haar 31ste dat ze geen kinderen wilde, nu heeft ze er twee. We zien wel. Onzin om daar nu over te gaan piekeren.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:58 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Nou ja, het lijkt me wel iets waar je eerder dan 'later' over na wilt denken. Het lijkt me namelijk nóg moeilijker om na járenlange relatie het af te breken om dat soort dingen. Als je het echt zelf ook nog niet weet en zij ook niet, fair enough. Maar als jij al weet dat je geen kinderen wilt, en zij wil ze zeker weten wel, dan is het gewoon wachten tot de bom barst, en die bom wordt steeds groter...
Boeiende invalshoek.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:47 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Elke moeder beschadigt een kind. Dat heeft niets te maken met het kind liever wel of niet gehad hebben. Sterker nog ik denk dat zij die durven zeggen dat ze hun kind liever niet gehad hadden bewuster in het leven staan en ook meer aan zelfreflectie doen. Ik denk dat de kans juist groter is dat deze moeders actief op zoek gaan naar informatie over wat kinderen daadwerkelijk nodig hebben of beschadigt en psychisch beter in staat zijn om die informatie te verwerken.
Ook dat je de waarheid verzwijgt.quote:Op donderdag 12 mei 2016 09:58 schreef Disana het volgende:
[..]
Iets voor je houden in het belang van een ander vind ik niet onder liegen vallen. Dat vind ik onder liefde vallen.
En nee, de dames uit de OP zeggen het misschien niet tegen hun kinderen, maar onderschat de intuïtie van kinderen niet: die voelen veel aan.
Waarmee zo'n moeder dus zegt dat ze er niet onverdeeld blij mee is.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:04 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
[..]
Ook dat je de waarheid verzwijgt.
Deze moeders zeggen niet "ik wou dat je niet in mijn leven was, kutkind". Ze zeggen "nu ze er zijn wil ik ze nooit meer kwijt maar als ik alles opnieuw kon doen met de kennis die ik nu heb, dan was ik er niet aan begonnen".
Als volwassene die geen kinderen wil, zelf, vond ik dat echt niet erg om te horen van mijn moeder. Ik vond het juist wel een opluchting ergens. Eerst was het jarenlang, toen ik zei dat ik geen kinderen wilde 'dat komt nog wel', maar toen ze uiteindelijk doorhad dat ik daar serieus in was, ging het die kant op.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:05 schreef Disana het volgende:
[..]
Waarmee zo'n moeder dus zegt dat ze er niet onverdeeld blij mee is.
En dat is niet leuk om te horen.
Het is voor jou fijn dat je moeder eerlijk tegen je is geweest toen je het nodig had, want het bevestigde je eigen keuze. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, want kinderen krijgen is inderdaad de norm, daar weet ik alles van want ik wilde ze zelf ook niet. Ik blijf alleen wel vinden dat je het beter niet tegen je kinderen kunt zeggen zolang ze nog afhankelijk van je zijn.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:08 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Als volwassene die geen kinderen wil, zelf, vond ik dat echt niet erg om te horen van mijn moeder. Ik vond het juist wel een opluchting ergens. Eerst was het jarenlang, toen ik zei dat ik geen kinderen wilde 'dat komt nog wel', maar toen ze uiteindelijk doorhad dat ik daar serieus in was, ging het die kant op.
Raar ergens, eigenlijk wel. Het laat zien dat kinderen krijgen 'de norm is', want dat doe je nu eenmaal, klaar. En dat zodra je wordt geconfronteerd met mensen die keihard tegen die norm ingaan je na gaat denken over je eigen keus/beslissing in deze.
Mijn moeder houdt zielsveel van me, en ik houd van haar, en we gaan voor elkaar door 't vuur! Maar ik ben zo blij met het leven dat mijn man en ik hebben, en ik kan me voorstellen dat zij dat ook wel had gewild
Oh, daar ben ik het mee eens hoor!quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Het is voor jou fijn dat je moeder eerlijk tegen je is geweest toen je het nodig had, want het bevestigde je eigen keuze. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, want kinderen krijgen is inderdaad de norm, daar weet ik alles van want ik wilde ze zelf ook niet. Ik blijf alleen wel vinden dat je het beter niet tegen je kinderen kunt zeggen zolang ze nog afhankelijk van je zijn.
Jonge kinderen begrijpen dat nog niet, daar moet je ze ook niet mee lastig vallen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:04 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Ook dat je de waarheid verzwijgt.
Deze moeders zeggen niet "ik wou dat je niet in mijn leven was, kutkind". Ze zeggen "nu ze er zijn wil ik ze nooit meer kwijt maar als ik alles opnieuw kon doen met de kennis die ik nu heb, dan was ik er niet aan begonnen".
Dat is geen onzin.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:00 schreef Twiitch het volgende:
Nou ja, ik ben 27. M'n zus riep tot haar 31ste dat ze geen kinderen wilde, nu heeft ze er twee. We zien wel. Onzin om daar nu over te gaan piekeren.
Oh god ja lekker dramatisch en raadselachtig doen tegen je kind is een goed idee. Dan kan het lekker zelf bedenken dat het aan hem/haar ligt.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:13 schreef snakelady het volgende:
[..]
Jonge kinderen begrijpen dat nog niet, daar moet je ze ook niet mee lastig vallen.
Als ik sporadisch een meningsverschil heb met mijn man en ik voel mij wat down, de kinderen vragen wat er aan de hand is ga ik hun ook niet uitleggen wat er is maar zeg ik dat ik een beetje hoofdpijn heb.
Dat is niet liegen, dat zijn gewoon volwassen zaken waar (jonge) kinderen niks mee te maken hebben omdat ze het gewoonweg nog niet begrijpen.
Maar jij was al ouder, en dat is heel anders, dan kan je redeneren en begrip op brengen voor de situatie.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:08 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Als volwassene die geen kinderen wil, zelf, vond ik dat echt niet erg om te horen van mijn moeder. Ik vond het juist wel een opluchting ergens. Eerst was het jarenlang, toen ik zei dat ik geen kinderen wilde 'dat komt nog wel', maar toen ze uiteindelijk doorhad dat ik daar serieus in was, ging het die kant op.
Raar ergens, eigenlijk wel. Het laat zien dat kinderen krijgen 'de norm is', want dat doe je nu eenmaal, klaar. En dat zodra je wordt geconfronteerd met mensen die keihard tegen die norm ingaan je na gaat denken over je eigen keus/beslissing in deze.
Mijn moeder houdt zielsveel van me, en ik houd van haar, en we gaan voor elkaar door 't vuur! Maar ik ben zo blij met het leven dat mijn man en ik hebben, en ik kan me voorstellen dat zij dat ook wel had gewild
Ik denk dat je je vergist. Ik denk dat het ouderschap ook dingen over jezelf kan leren, die je nog niet wist. Dat kunnen goede en slechte dingen zijn. Dat kan ook betekenen dat je als je eenmaal een kind hebt bepaalde dingen echt niet trekt, niet kunt, niet voelt, niet wil. Dat kun je pas weten als het kind er al is. En dan zit je met de nare consequentie dat uitgerekend het ouderschap niet terug te draaien is, met geen mogelijkheid.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:00 schreef Gia het volgende:
Ik denk dat sommige mensen gewoon niet geschikt zijn voor het moederschap, maar toch zo'n statussymbooltje willen, zoals ze schijnbaar een kind zien. Blijkbaar moet zo'n kindje aan een bepaalde verwachting voldoen. En als dat niet zo is, en het valt tegen, denken ze: was ik er maar nooit aan begonnen!
Sorry, ik vind dat zeer egoïstisch. Een kind kiest er niet voor om geboren te worden. Een kind moet zich welkom voelen. Zijn/haar belangen moeten op de eerste plaats komen en niet die van mams.
Dit dus, met een nuance. Kijk, dat je genoeg kinderen ziet waarvan je denkt 'gut here, blij dat het niet mijn kinderen zijn' is één ding, maar echt alle kinderen stom vinden, hoe 'lief' ze ook zijn...quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat is geen onzin.
Als jij op je 27ste nog steeds kinderen niet leuk vindt, ze, bwvs, irritante ettertjes vindt, of stoorzenders als jij rustig in een restaurant wilt kunnen zitten eten, dan moet je eerlijk zijn tegenover je vriendin en zeggen dat je geen vader wilt worden.
En niet maar afwachten of je die vadergevoelens misschien ooit nog krijgt, want jij hebt tijd zat, zij niet.
Bij ons was aan 't begin van onze relatie meteen duidelijk dat wij allebei graag kinderen wilden. We hebben er ook nooit spijt van gehad.
Je vindt kinderen leuk of je vindt ze niet leuk. Alle kinderen! Voorwaarden stellen waaraan jouw kind moet voldoen om leuk gevonden te worden slaat echt nergens op.
Wat een onzin!quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Je vindt kinderen leuk of je vindt ze niet leuk. Alle kinderen! Voorwaarden stellen waaraan jouw kind moet voldoen om leuk gevonden te worden slaat echt nergens op.
Zonder te willen impliceren dat je wel kinderen zou moeten willen (nemen), ben ik het hier niet mee eens. het enige kind dat ik echt leuk vind en waar ik geen onbehaaglijk gevoel bij krijg, is mijn eigen kind. Bij vrijwel alle andere kinderen, hoe goed ik ze ook ken en hoe leuk ze ook kunnen zijn, heb ik dat toch wel, nog steeds. Het zijn mijn kinderen niet, dat zal wel de reden zijn.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:17 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Dit dus, met een nuance. Kijk, dat je genoeg kinderen ziet waarvan je denkt 'gut here, blij dat het niet mijn kinderen zijn' is één ding, maar echt alle kinderen stom vinden, hoe 'lief' ze ook zijn...
Ik zie genoeg kinderen die best 'redelijk' zijn. Goed opgevoed en beleefd, leuk zelfs, maar zelfs dán krijg ik de kriebels van ze. Ik zie het verschil heus wel als 'kinderhaatster' tussen leuke kinderen en kutkinderen, maar uiteindelijk krijg ik bij alle kinderen een soort van onbehagelijk gevoel. Als je dat hebt lijkt het me een goed teken dat je gewoon geen ouder moet worden
M'n vader ergert zich ook groen en geel aan bepaalde kinderen, en als ik dan vraag 'maar waarom heb je er zelf dan drie?' antwoordt-ie 'ja maar jullie waren vroeger niet zo'quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een onzin!
Ik vind echt niet alle kinderen leuk. Ik vind heel veel kinderen zelfs niet leuk.
Dat wil niet zeggen dat ik niet van mijn kind gehouden had als ze niet was zoals ze nu is.
Hoezo dramatisch en raadselachtig?quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:15 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Oh god ja lekker dramatisch en raadselachtig doen tegen je kind is een goed idee. Dan kan het lekker zelf bedenken dat het aan hem/haar ligt.
Daar kan ik (gelukkig!) niets over zeggen, maar je had blijkbaar wel óndanks dat het gevoel dat je kinderen wilde voor jezelf en de goede hoop dat je jouw kind wél leuk zou vindenquote:Op donderdag 12 mei 2016 10:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zonder te willen impliceren dat je wel kinderen zou moeten willen (nemen), ben ik het hier niet mee eens. het enige kind dat ik echt leuk vind en waar ik geen onbehaaglijk gevoel bij krijg, is mijn eigen kind. Bij vrijwel alle andere kinderen, hoe goed ik ze ook ken en hoe leuk ze ook kunnen zijn, heb ik dat toch wel, nog steeds. Het zijn mijn kinderen niet, dat zal wel de reden zijn.
Niks mis mee om geen kinderen te willen. Juich het juist toe als mensen die geen kinderen willen er ook niet aan beginnen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:08 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Nou ja, vooral het tweede lijkt me een heel goede reden om geen kinderen te willenquote:Op donderdag 12 mei 2016 10:24 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Daar kan ik (gelukkig!) niets over zeggen, maar je had blijkbaar wel óndanks dat het gevoel dat je kinderen wilde voor jezelf en de goede hoop dat je jouw kind wél leuk zou vinden
Als iemand én alle kinderen stom vindt, én niet de wens heeft om kinderen te willen (nemen) lijkt dat me een aardig rood lichtje
Welke zaken zijn anders dan je had verwacht? Of welke zaken had je niet voorzien?quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, vooral het tweede lijkt me een heel goede reden om geen kinderen te willen
Het eerste was het voor mij niet, omdat ik inderdaad wel hoopte (en ook wel verwachtte) dat ik mijn kind leuk zou vinden. Dat het zo zou zijn als het is, had ik dan weer niet verwacht.
En toch zijn er genoeg mensen (en veel mannen) die dan toch kinderen nemen omdat de partner het zo graag wil als ik het zo lees her en der. En als iemand als Twitch met deze houding dan toch ingeeft.. ik zou niet op die manier mijn leven willen lijden, maargoed...quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:27 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nou ja, vooral het tweede lijkt me een heel goede reden om geen kinderen te willen
Het eerste was het voor mij niet, omdat ik inderdaad wel hoopte (en ook wel verwachtte) dat ik mijn kind leuk zou vinden. Dat het zo zou zijn als het is, had ik dan weer niet verwacht.
Dus bij hoofdpijn vraagt hij niet waarom en bij ik had hoofdpijn door een ruzie (antwoord op waarom) vraagt hij wel waarom. Echt. Dat je jezelf voor de gek kunt houden met deze leugens wil niet zeggen dat je kind en anderen er ook in trappen. Als hij er in het eerste geval niet naar vraagt is dat omdat hij dat al lang niet meer durft.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:24 schreef snakelady het volgende:
[..]
Hoezo dramatisch en raadselachtig?![]()
Wat is dramatischer op de vraag, 'mama wat is er?'
*Ik heb een beetje hoofdpijn'' of ''Nou, J. en ik hebben ruzie gehad en daar voel ik mij nou niet zo prettig onder''.
Want geloof me, bij dat laatste krijg je als vervolgvraag, 'Waarover hadden jullie dan ruzie?'
Bij dat eerste krijg je een ''Oh, oke''.
weinig dramatisch en raadselachtig aan.
Ik denk dat je met zo'n denkwijze een bepaald zelfgeschapen beeld voor ogen hebt van het ouderschap. Je kind en het ouderschap moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen, schijnbaar.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat je je vergist. Ik denk dat het ouderschap ook dingen over jezelf kan leren, die je nog niet wist. Dat kunnen goede en slechte dingen zijn. Dat kan ook betekenen dat je als je eenmaal een kind hebt bepaalde dingen echt niet trekt, niet kunt, niet voelt, niet wil. Dat kun je pas weten als het kind er al is. En dan zit je met de nare consequentie dat uitgerekend het ouderschap niet terug te draaien is, met geen mogelijkheid.
*boks*quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:31 schreef Isegrim het volgende:
Kinderwens = dealbreaker voor mij. Zonder enige twijfel. Hoe geweldig ik iemand ook vind.
Ik had helemaal niet verwacht dat ik zo van het moederschap zou genieten. Dat ik helemaal geen behoefte zou hebben aan carriere maken, nog vaak op stap zonder kind of samen met mijn vriend op vakantie.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:29 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Welke zaken zijn anders dan je had verwacht? Of welke zaken had je niet voorzien?
Mensen hebben wel eens hoofdpijn, dat is heel normaal, de kinderen zelf hebben ook wel eens hoofdpijn, dat is een bekend iets voor ze.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:30 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Dus bij hoofdpijn vraagt hij niet waarom en bij ik had hoofdpijn door een ruzie (antwoord op waarom) vraagt hij wel waarom. Echt. Dat je jezelf voor de gek kunt houden met deze leugens wil niet zeggen dat je kind en anderen er ook in trappen. Als hij er in het eerste geval niet naar vraagt is dat omdat hij dat al lang niet meer durft.
Als conflicten en lastige gevoelens in je huis taboe zijn, leren je kinderen ze ook niet hanteren.
Toch jammer. Mensen die bewust kinderloos blijven zouden imo vrijwel altijd veel betere ouders zijn dan zij die wel voor kinderen gaan.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:33 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
*boks*
Een van onze eerste avondjes als stel kwam het zo ter sprake, niet eens het of 'wij' kinderen zouden willen, maar 'kinderen', volgens mij omdat er rennende kinderen in het restaurant waren. Het was vrij snel duidelijk dat we op dezelfde golflengte zaten.
Ik ben het met je eens, hoor. Aangezien we tegenwoordig een bewuste keus kunnen maken, laten we dat dan ook doen. Wel of niet, het is allebei goed als het is wat JIJ wil. Niet je partner, de samenleving, je ouders, je vrienden.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:29 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
En toch zijn er genoeg mensen (en veel mannen) die dan toch kinderen nemen omdat de partner het zo graag wil als ik het zo lees her en der. En als iemand als Twitch met deze houding dan toch ingeeft.. ik zou niet op die manier mijn leven willen lijden, maargoed...dat is verder ook niet aan mij. Kan alleen maar waarschuwen
Leuk vinden 'in beginsel' bedoel ik dan.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Wat een onzin!
Ik vind echt niet alle kinderen leuk. Ik vind heel veel kinderen zelfs niet leuk.
Dat wil niet zeggen dat ik niet van mijn kind gehouden had als ze niet was zoals ze nu is.
Grappig, dit is tegen mij ook vaak gezegd. Een iemand presteerde het zelfs om te zeggen dat hij me maar egoïstisch vond.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:37 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Toch jammer. Mensen die bewust kinderloos blijven zouden imo vrijwel altijd veel betere ouders zijn dan zij die wel voor kinderen gaan.
Voor mij ookquote:Op donderdag 12 mei 2016 10:31 schreef Isegrim het volgende:
Kinderwens = dealbreaker voor mij. Zonder enige twijfel. Hoe geweldig ik iemand ook vind.
Ik denk ook dat ik het 'prachtisch gezien' best goed zou doen als ik om welke reden dan ook 'gedwongen' zou kunnen worden een kind te nemen. Als je in zo'n situatie komt (dat je kinderen krijgt) moet je er imho 100% voor gaan en zorgen dat je een fatsoenlijk mens grootbrengt dat gelukkig is en met een ontzettende lach terugdenkt aan zijn/haar jeugd, en dat zou ik dan ook doen. Een kind is kwetsbaar en je ziet het vaak genoeg fout gaan. Lach daarom ook altijd terug naar een kind, of zwaai, of doe normaal. Je wilt die 'hoop' dat iedereen lief en positief is van zo'n kind ook niet breken.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:37 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Toch jammer. Mensen die bewust kinderloos blijven zouden imo vrijwel altijd veel betere ouders zijn dan zij die wel voor kinderen gaan.
Onzin, ligt compleet aan de persoon zelf, ik ken twee koppels die aangaven kindervrij te zijn en uiteindelijk toch ouders zijn geworden.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:37 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Wij ook. Maar je moest eens weten hoeveel mensen toch altijd wel menen een mening te mogen hebben én te ventileren.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:43 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Wij zijn zeer tevreden met onze keus, ons leven, en dat vind ik mooi. En daar heeft verder niemand iets van te 'vinden'.
Ja. Daarover hebben wij ook in het begin duidelijke gesprekken gehad, omdat B er nog nooit over na had gedacht. Hij wilde wel, maar als het niet zo was geweest, waren wij niet meer samen geweest.quote:
Hier kan ik me wel in vinden. Maar ik denk wel dat het goed is om die gevoelens te hebben, heel natuurlijk en belangrijk. Kinderen zijn afhankelijk van volwassenen, totdat ze zelf volwassen zijn. En dat zijn ze echt nog niet helemaal met de 18 jaar. Ik denk ook niet dat die zorgen, bij sommige kinderen, ooit over zullen gaan.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:31 schreef snakelady het volgende:
Wat ik het moeilijkste vind aan kinderen hebben is het eeuwige zorgen maken om.
Angst dat ze gepest zouden kunnen worden, angst dat er iets ergs met ze gebeurd, angst om ze te verliezen, eigenlijk altijd wel in angst zitten omdat er iets zou kunnen gebeuren en je ze niet kan beschermen.
Nu is het echt niet zo dat ik die angst laat merken, maar als ik mijn jongste niet kan vinden nadat ze een half uur te laat thuis is dan toch die angst. rationeel weet ik dat ze waarschijnlijk gewoon binnen zit bij haar vriendinnetje en de tijd is vergeten tijdens het spelen...maar toch die angst dat..
Dat heb ik echt onderschat, en dat gedeelte zou ik wel willen missen.
Nee, dat begrijp ik. En dat is precies waarom het zo kut is dat kinderen krijgen de default keus is, omdat veel mensen er niet eens echt bij stil staan dat er ook andere opties zijn. Waardoor er mensen zijn die meegaan in de wens van hun partner zonder het zelf echt te willen. Dit is véél te ingrijpend om het te doen omdat het nu eenmaal normaal is.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:47 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja. Daarover hebben wij ook in het begin duidelijke gesprekken gehad, omdat B er nog nooit over na had gedacht. Hij wilde wel, maar als het niet zo was geweest, waren wij niet meer samen geweest.
Mooi.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik had helemaal niet verwacht dat ik zo van het moederschap zou genieten. Dat ik helemaal geen behoefte zou hebben aan carriere maken, nog vaak op stap zonder kind of samen met mijn vriend op vakantie.
Ik had ook niet verwacht dat ik zo lang niet veel slapen, maar dat ik dat ook wel zou trekken. Dat het welzijn van een ander mens zo belangrijk voor me zou worden. Dat loslaten al begint zodra een kind geboren is. Maar ook dat mijn gevoelens voor mijn partner zich nog zoveel meer zouden verdiepen en hoe geweldig ik het vind om hen samen te zien.
Dat denk ik niet hoor. Als je liever geen kinderen wilt, maar ze toch 'neemt' omdat je denkt dat dat maatschappelijk wenselijk is, zie je kinderen meer als een statussymbool, en moet dat kind ook aan bepaalde verwachtingen voldoen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 10:37 schreef frietenstamp het volgende:
[..]
Maar je bent niet automatisch een goede ouder als je heel bewust hebt gekozen voor (een) kind(eren).quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:14 schreef Isegrim het volgende:
Ik snap wel wat frietenstamp bedoelt.
Ik vermoed bijvoorbeeld ook dat homostellen die kinderen krijgen, meestal (als in: percentueel gezien vaker dan gemiddeld) goede ouders zijn, omdat het altijd een weloverwogen keus is. Het is niet vanzelfsprekend.
Niet automatisch, maar ik acht de kans wel groter.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar je bent niet automatisch een goede ouder als je heel bewust hebt gekozen voor (een) kind(eren).
Wat is dat überhaupt, een 'goede' ouder?
quote:Op woensdag 11 mei 2016 13:54 schreef Najieto het volgende:
Als je lef hebt post je dit in OUD. Ben benieuwd hoe lang je dat overleeft
Precies, goede vraag, wie bepaalt wat een goed ouderschap is?quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:16 schreef miss_sly het volgende:
Maar je bent niet automatisch een goede ouder als je heel bewust hebt gekozen voor (een) kind(eren).
Wat is dat überhaupt, een 'goede' ouder?
Imho zouden ze het belangrijkste aspect van je leven moeten zijn dus als je er met je volle verstand aan begint. Ik zeg nergens dat ze het énige aspect van je leven moeten zijn.quote:Op woensdag 11 mei 2016 22:50 schreef Teslynd het volgende:
Wat een onzin. Kinderen zijn een aspect van je leven, niet het belangrijkste.
Hier ben ik het wel mee eens, een kind heeft er niet om gevraagd om geboren te worden, dat is uit egoïstische standpunten gebeurd dus dan ben je ook verplicht om ze prioriteit te maken.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:50 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Imho zouden ze het belangrijkste aspect van je leven moeten zijn dus als je er met je volle verstand aan begint. Ik zeg nergens dat ze het énige aspect van je leven moeten zijn.
Grappig. Ik denk namelijk juist dat dit de kern is waar het om draait. Voor mijn gevoel zijn te veel mensen te bewust bezig met het ouderschap. Het wordt zo'n "ding". Iets zwaars. Een opgave.quote:Op woensdag 11 mei 2016 23:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat dus. Ik heb veel bewondering voor ouders die heel bewust met hun ouderschap bezig zijn. Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die nooit kinderen hadden moeten krijgen en ik vind dat rampzalig.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:01 schreef snakelady het volgende:
Hier ben ik het wel mee eens, een kind heeft er niet om gevraagd om geboren te worden, dat is uit egoïstische standpunten gebeurd dus dan ben je ook verplicht om ze prioriteit te maken.
Wat niet wil zeggen dat je geen andere leuke dingen voor jezelf mag hebben, zolang die zaken maar niet ten nadele zijn van de kinderen.
wij proberen wel bewust bezig te zijn met 'de opvoeding' als je dat zo allemaal kan samenvatten in dat woord, maar het is geen ding, groot, zwaar. Project dat moet slagen? Wanneer is een kind een geslaagd project dan? Als het netjes dank je wel zegt? Gymnasium heeft gedaan? Cognitief in ieder geval het onderste uit de kan heeft gehaald? Stil is als grote mensen praten?quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Grappig. Ik denk namelijk juist dat dit de kern is waar het om draait. Voor mijn gevoel zijn te veel mensen te bewust bezig met het ouderschap. Het wordt zo'n "ding". Iets zwaars. Een opgave.
Kinderen lopen wat mij betreft gewoon mij in het dagelijks leven. Ze krijgen veel liefde, aandacht en alles wat nodig is, maar ze zijn niet het centrum van ons leven. Ze zijn onderdeel van ons leven en een niet-lost-te-koppelen-onderdeel van. Maar niet de zon en de maan ineen en een project dat. moet. slagen.
Nou ja, ik heb kinderen uit geheel egoïstische redenen, ik wilde graag kinderen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:13 schreef Gia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens.
Hoewel....met die egoïstische omstandigheden, niet helemaal.
Je geeft het kind een leven en de maatschappij toekomstige burgers.
Ikzelf heb niet voor kinderen gekozen omdat ik levende poppen wilde, om het even zeer plastisch uit te drukken, maar omdat ik het een natuurlijke gang van zaken vond die bij me paste. Gelukkig gold dat ook voor mijn man.
Ik zie de kinderen ook niet als 'van mij', maar aan mijn zorgen toevertrouwd. Voor mij zijn onze kinderen vanaf de geboorte van hunzelf geweest. Eigen individuen met eigen karakters, die verzorgd en begeleid moeten worden naar volwassenheid en zelfstandigheid.
Klopt inderdaad. Sommige mensen hebben vooraf al een plan klaar voor de toekomst van hun kind. Ze stellen soms absurde eisen an hun kind, waar hij/zij zich niet in kan vinden. Ouders zouden meer moeten kijken naar hun kind om te zien wat hun talenten zijn, wat ze leuk vinden en daarnaar handelen dan blind bepalen wat zij willen dat hun kind doet.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Grappig. Ik denk namelijk juist dat dit de kern is waar het om draait. Voor mijn gevoel zijn te veel mensen te bewust bezig met het ouderschap. Het wordt zo'n "ding". Iets zwaars. Een opgave.
Kinderen lopen wat mij betreft gewoon mij in het dagelijks leven. Ze krijgen veel liefde, aandacht en alles wat nodig is, maar ze zijn niet het centrum van ons leven. Ze zijn onderdeel van ons leven en een niet-lost-te-koppelen-onderdeel van. Maar niet de zon en de maan ineen en een project dat. moet. slagen.
Ja, dat mag!quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:22 schreef deedeetee het volgende:
Mag een moeder van 3 volwassen kinderen ( ik zou ze niet kunnen missen maar ik zou het nooit over doen ) zeggen dat ze absoluut géén kleinkinderen wil ?
Tuurlijk is er ook een egoïstisch aspect in de zin van een kinderwens, maar het is niet het enige aspect. De keuze voor kinderen kwam voor mij niet alleen vanuit die kinderwens, maar ook vanuit een natuurlijke drang, soort instinct. Het leven doorgeven.De soort in stand houden.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:19 schreef snakelady het volgende:
Nou ja, ik heb kinderen uit geheel egoïstische redenen, ik wilde graag kinderen.
Ik heb niet de illusie dat ze de wereld zullen verbeteren, dat ze in de geschiedenisboeken komen met het middel tegen kanker of de oplossing tegen global warming.
Ik wilde kinderen omdat mij dat heel erg leuk leek, en dat is het gelukkig ook meestal.
Ja, ik had ook wel dat gevoel inderdaad.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Tuurlijk is er ook een egoïstisch aspect in de zin van een kinderwens, maar het is niet het enige aspect. De keuze voor kinderen kwam voor mij niet alleen vanuit die kinderwens, maar ook vanuit een natuurlijke drang, soort instinct. Het leven doorgeven.De soort in stand houden.
Je kunt ook de keuze voor kinderloos blijven zien als een egoïstische keuze, tich speelt ook daar iets mee als natuurlijke selectie. Het is beter voor de soort aks mensen die niet van kinderen houden, zich niet voortplanten.
Gelukkig hebben we tegenwoordig de keus en medische middelen om die keus, indien nodig, te helpen waarmaken.
Nee, dat kun je niet bepalen voor andere mensen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:22 schreef deedeetee het volgende:
Mag een moeder van 3 volwassen kinderen ( ik zou ze niet kunnen missen maar ik zou het nooit over doen ) zeggen dat ze absoluut géén kleinkinderen wil ?
Ik heb dat gevoel niet meer, goddank, ben 52, maar ik had dat ook al niet meer na de tweede, door omstandigheden.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:30 schreef snakelady het volgende:
Ja, ik had ook wel dat gevoel inderdaad.
Maar dat heb ik nu soms ook wel, en nu maken we toch echt de bewuste keuze om niet naar dat gevoel te luisteren en gewoon lekker negeren.
Dat is ook niet wat ik bedoel. Ze moeten absoluut niet het centrum van het universum zijn. Dat soort ouders kan ik juist niet uitstaan.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:06 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dan openen we gewoon nog een deeltje twee, zo meteen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is ook niet wat ik bedoel. Ze moeten absoluut niet het centrum van het universum zijn. Dat soort ouders kan ik juist niet uitstaan.
Ik heb nu te weinig tijd om het echt goed uit te leggen.
Ik ben ''nog maar'' 35, in een samengesteld gezin, samen 4 kinderen maar niet een van ons samen.quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb dat gevoel niet meer, goddank, ben 52, maar ik had dat ook al niet meer na de tweede, door omstandigheden.
Wij wilden bewust kinderen, maar ik wilde niet slechts één kind. Door een medische fout mocht ik na de eerste niet meer baren. Was voor mijn man wel een ding dat het niet meer op de natuurlijke wijze kon, maar hij legde zich neer bij mijn wens 'niet één alleen', dus is de tweede met de keizersnede geboren en hebben we het, bewust, bij twee gelaten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
Gewoon eisen. Er zijn ook ouders die wél kleinkinderen 'eisen': "Dat ben je me wel verplicht na al die jaren voor je zorgen"quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:22 schreef deedeetee het volgende:
Ik denk dat ik een weloverwogen keuze kan maken omdat ik mij ga verdiepen in wat mij te wachten staat als ik een kind op de wereld zet. Daarom stond ik ervan te kijken. Niet dat ik het veroordeel, maar een kind is toch niet zomaar iets. Vandaar ook het topic.quote:Op woensdag 11 mei 2016 14:05 schreef Sjeen het volgende:
[..]
echt? Jij wist wat je te wachten stond? Ik niet...
Zoveel mensen, zoveel verschillen. Ik ken een stel dat graag kinderen wilde en er een hele bult ingwikkelde medische behandelingen voor moest ondergaan. En nu knuffelen ze die kindern bijkans kapot. Op het ziekelijke af. Ze mogen niets, want er zou toch eens iets kunnen gebeuren. Zitten binnen, worden verwend en papa moet van mama vooral keihard werken voor het gezinnetje, zij doet dat trouwens ook... Maar ik word misselijk bij het idee. Ze moeten het zelf maar weten, maar meer dan af en toe op bezoek gaan kan ik niet aan.quote:Op donderdag 12 mei 2016 11:14 schreef Isegrim het volgende:
Ik snap wel wat frietenstamp bedoelt.
Ik vermoed bijvoorbeeld ook dat homostellen die kinderen krijgen, meestal (als in: percentueel gezien vaker dan gemiddeld) goede ouders zijn, omdat het altijd een weloverwogen keus is. Het is niet vanzelfsprekend.
Doe ik dat dan ?quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat kun je niet bepalen voor andere mensen.
Je mag zeggen dat je ze niet wilt zien, geen oma voor ze wilt zijn. Maar zeggen dat je liever niet wil dat andere mensen zich voortplanten slaat echt nergens op.
Het is behoorlijk naïef te denken dat je met goed inlezen kunt weten wat je te wachten staat....quote:Op donderdag 12 mei 2016 12:48 schreef Wimperkruller het volgende:
[..]
Ik denk dat ik een weloverwogen keuze kan maken omdat ik mij ga verdiepen in wat mij te wachten staat als ik een kind op de wereld zet. Daarom stond ik ervan te kijken. Niet dat ik het veroordeel, maar een kind is toch niet zomaar iets. Vandaar ook het topic.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |