abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_162089306

Krista met haar 3 kinderen in Haarlem: 'Ik ben echt niet altijd blij dat ik moeder ben'

"Ik hou van mijn kinderen, maar achteraf was het me niet waard." Moeder Tammy durft daar openlijk voor uit te komen. Haar opmerking zorgt voor een storm aan kritiek, maar er klinkt ook lof. "Een moeder moet dit kunnen zeggen."

Er is nogal wat lef voor nodig om zo'n 'heilig huisje' als het moederschap omver te trappen. Toch doet de Engelse moeder Tammy (die verder anoniem wil blijven) het: "Het was het niet waard. Begrijp me niet verkeerd. Ik hou van mijn kinderen. Maar het heeft me zoveel gekost, mentaal, emotioneel en psychisch."

Nadat haar interview werd gepubliceerd, wordt de moeder aan de hoogste boom gehangen. Want: 'Welke moeder zegt nu zoiets? Dan ben je het moederschap niet waard. 'Onterecht, vindt Krista Okma uit Haarlem. "Een moeder moet kunnen zeggen dat ze het moederschap niet waard vindt. Sterker nog: ik ben er blij mee dat ze het doet."

Niet blij mee
Krista is opvoeddeskundige en zelf moeder van drie kinderen: Skye (10), Ryan (9) en Kate (6). Ze geeft toe: "Dat ik spijt heb van mijn kinderen, gaat mij te ver. Maar er zijn echt wel momenten waarop ik denk: 'Waar ben ik in godsnaam aan begonnen!?" Soms word ik gillend gek. Daar kom ik ook eerlijk voor uit. En dat zouden meer moeders moeten doen."

Want het moederschap wordt soms veel en veel te heilig gemaakt, vindt ook Justine Pardoen, moeder én directeur van de site Ouders Online. "Dat moeders spijt hebben van hun moederschap hoor je bijna nooit. Maar er ontstaat na de bevalling wel een soort rouwproces. Als je moeder wordt, moet je afscheid nemen van je oude lichaam. Van je jeugd. Dat moet je verwerken."

Afscheid nemen van je lichaam
Krista herkent dat afscheid nemen. "Ik werd op mijn 31ste moeder van mijn eerste kind. Ik was altijd best slank, maar door mijn zwangerschap kwam ik 19 kilo aan. Bij mijn tweede zwangerschap was dat zelfs 28 kilo. Dag lichaam! Daar moet je aan wennen en dat moet je verwerken."

Dat je afscheid moet nemen van je lichaam en borsten en dat de seks niet altijd meer 'je-van'het' is, is nog niet alles. "Alles verandert. Ook je karakter. Je relatie met je man. Die met je vrienden."

Allerheiligste?

Barbara van Erp, moeder en oprichter van de site Me-To-We erkent dat. "Je mag je best wel eens afvragen of je kinderen daadwerkelijk het belangrijkste zijn in je leven. Is dat echt altijd zo? En dat je striae krijgt, vooral als je jong moeder wordt, is heftig. Kom op, daar mag je best voor uitkomen."

Volgens Krista zouden moeders veel vaker moeten waarschuwen voor de minder leuke kanten van het moederschap. En er voor uit durven te komen 'dat het niet een grote roze wolk is'. "Aanstaande ouders zijn vaak slecht voorbereid. Wat gebeurt er allemaal met je lijf? Wat betekent het om moeder te worden en een kind te hebben dat nog zo afhankelijk is? Veel aanstaande ouders hebben werkelijk geen idee. Betere voorlichting zou zeker niet overbodig zijn."

Klagen mag, maar er is wel één heilige regel. "Het is belangrijk dat de kinderen zelf niet in de discussie belanden. Dat is voor kinderen veel te pijnlijk."

Bron
pi_162089354
Moet kunnen inderdaad, maar of het leuk is als kind om zoiets van je moeder te horen is een tweede. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_162089370
Wat is precies de nieuwswaarde?
pi_162089384
Als je lef hebt post je dit in OUD. Ben benieuwd hoe lang je dat overleeft _O-
  woensdag 11 mei 2016 @ 13:55:14 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_162089398
Zolang je het niet zo verkondigt tegen je kind is er niks mis met die uitspraak
Je geeft meer dan genoeg op dus raar is het niet als je het anders zou doen mocht je die keus hebben
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_162089401
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 13:53 schreef TUFKAL het volgende:
Wat is precies de nieuwswaarde?
dit
pi_162089403
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 13:53 schreef Hathor het volgende:
Moet kunnen inderdaad, maar of het leuk is als kind om zoiets van je moeder te horen is een tweede. :')
Vind het vooral gek. Je weet toch waar je aan begint. :@ Stond hier echt van te kijken.
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2016 @ 13:56:18 #8
137949 Disana
pi_162089413
Het is niet fijn om opgevoed te worden door een moeder die spijt heeft.
  woensdag 11 mei 2016 @ 13:58:12 #9
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_162089452
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan kinderen. Hoop dat dit nog veranderd tegen de tijd dat m'n vriendin wilt gaan werpen. :')
Graag op anoniem
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:01:40 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162089525
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 13:55 schreef Wimperkruller het volgende:
Vind het vooral gek. Je weet toch waar je aan begint. Stond hier echt van te kijken.
Ik niet en ik begrijp haar ook. En nee, je weet echt niet waar je aan begint.
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:03:25 #11
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_162089539
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:01 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik niet en ik begrijp haar ook. En nee, je weet echt niet waar je aan begint.
Misschien had ze het bij eentje moeten laten dan. Als je in een keer een drieling werpt ok, maar zij is dus drie keer bewust zwanger geworden. Beetje vreemd om dan achteraf te gaan miepen.
Graag op anoniem
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:05:28 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162089582
quote:
7s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:03 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Misschien had ze het bij eentje moeten laten dan. Als je in een keer een drieling werpt ok, maar zij is dus drie keer bewust zwanger geworden. Beetje vreemd om dan achteraf te gaan miepen.
Misschien dat het besef pas later komt. Wij hadden het misschien ook bij 1 moeten laten, dan hadden wij nu geen meervoudig gehandicapt meisje gehad en was ons leven "normaal"
  Licht Ontvlambaar woensdag 11 mei 2016 @ 14:05:31 #13
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_162089583
quote:

[..]

Vind het vooral gek. Je weet toch waar je aan begint. :@ Stond hier echt van te kijken.
echt? Jij wist wat je te wachten stond? Ik niet...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_162089600
Ok en nu? Spijt krijgen is menselijk maar drie kinderen krijgen en het niet doorhebben dat je dit niet wil duidt op mentale retardatie.
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:09:33 #15
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162089644
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:07 schreef loni55 het volgende:

[..]

-
Mag ik gewoon eerlijk zijn? En als je me daardoor anders gaat zien, jammer dan hoor. Je hebt denk ik geen enkel idee hoe zo'n impact het heeft.

En vergeet dit niet: ik hou zielsveel van m'n kinderen en offer mijn leven daar graag voor op. Toch had ik het graag anders gezien.

[ Bericht 8% gewijzigd door Specularium op 11-05-2016 15:51:43 ]
  Licht Ontvlambaar woensdag 11 mei 2016 @ 14:12:21 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_162089702
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:09 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Mag ik gewoon eerlijk zijn? En als je me daardoor anders gaat zien, jammer dan hoor. Je hebt denk ik geen enkel idee hoe zo'n impact het heeft.

En vergeet dit niet: ik hou zielsveel van m'n kinderen en offer mijn leven daar graag voor op. Toch had ik het graag anders gezien.
ik vind dat een heel begrijpelijke gedachte.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_162089716
Vreemd dat dit zo'n taboe is. Je hoort geregeld dat een moeder na de bevalling depressief raakt.

Dat de seks na een bevalling niet meer hetzelfde is geldt voor een man natuurlijk ook.

Dat de voorlichting niet goed is vind ik flauwekul. Hoeveel boeken zijn er wel niet geschreven over dit onderwerp? Ouders kunnen toch ook zelf op zoek gaan naar die info, ze hoeven toch niet alles aangedragen te krijgen?
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_162089722
Ik denk dat het ook wel vaker begint voor te komen doordat mensen zichzelf verwachtingen toekennen gebaseerd op succesverhalen welke men leest en hoort ("hoe wij met onze twee dochters toch elke jaar een maand kunnen rondreizen door Afrika") en gepresenteerd worden als een normaal gemiddelde. Echter, dan blijkt deze voorgestelde realiteit toch wat anders te zijn als je beide met een matig betaalde baan, veel stress en hooguit een week of twee vakantie per jaar hebt waarin je vooral wilt slapen. Zeker als mensen welke wel succesverhalen beleven en hen welke miserabel zijn maar dit niet willen toevoegen deze vervormde realiteit trachten te bevestigen als makkelijk haalbaar.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:13:54 #19
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162089732
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:12 schreef Sjeen het volgende:

[..]

ik vind dat een heel begrijpelijke gedachte.
Ik heb nog wel zo'n gedachte, weet alleen niet of ik die hier nu openbaar moet gaan maken, :X
Weet zeker dat ik een stormvloed aan reacties krijg.
  Moderator woensdag 11 mei 2016 @ 14:14:07 #20
5428 crew  miss_sly
pi_162089737
quote:

[..]

Nou, nee dus. Dat weet je niet. Je hebt misschien wel een idee, maar wat het echt inhoudt, dat weet je echt pas als je moeder bent. Ik kan me best voostellen dat er vrouwen zijn die achteraf vinden dat ze te veel hebben opgegeven voor het moederschap.

Ik denk wel dat het voorjonge(re) kinderen niet heel bevorderlijk is om te horen, maar als jezelf dan weer volwassen bent, en zelf misschien wel over kinderen nadenkt, zouden moeders zoiets ook tegen hun kinderen moeten kunnen vertellen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:14:39 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_162089749
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Ik heb nog wel zo'n gedachte, weet alleen niet of ik die hier nu openbaar moet gaan maken, :X
Dat je je gehandicapte kind zo zou inruilen voor een normaal functionerende?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_162089765
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 13:49 schreef Wimperkruller het volgende:

Allerheiligste?

Barbara van Erp, moeder en oprichter van de site Me-To-We erkent dat. "Je mag je best wel eens afvragen of je kinderen daadwerkelijk het belangrijkste zijn in je leven. Is dat echt altijd zo? En dat je striae krijgt, vooral als je jong moeder wordt, is heftig. Kom op, daar mag je best voor uitkomen."
Dat vind ik echt gehuil. Ja, als je bewust voor kinderen kiest horen die imho idd het belangrijkste te zijn in je leven. Of wil je ze een plekje geven ergens tussen 'de hond' en 'mijn carrière!'? :')

En als striae het ergste is wat je lichamelijk aan je zwangerschap overhoudt denk ik dat je als vrouw in je handjes mag klappen. :D

quote:
Volgens Krista zouden moeders veel vaker moeten waarschuwen voor de minder leuke kanten van het moederschap. En er voor uit durven te komen 'dat het niet een grote roze wolk is'. "Aanstaande ouders zijn vaak slecht voorbereid. Wat gebeurt er allemaal met je lijf? Wat betekent het om moeder te worden en een kind te hebben dat nog zo afhankelijk is? Veel aanstaande ouders hebben werkelijk geen idee. Betere voorlichting zou zeker niet overbodig zijn."

Dat is dan weer heel verstandige praat. Ik heb toen mijn vriendenkring kinderen begon te krijgen ook wel eens verbaasd gekeken naar alle naïviteit. :{
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_162089786
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:09 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Het is niet veroordelend bedoeld. Ik begrijp het wel. Het houdt letterlijk nooit op en je had het anders willen hebben.
  woensdag 11 mei 2016 @ 14:17:45 #24
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_162089804
quote:
1s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:14 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Dat je je gehandicapte kind zo zou inruilen voor een normaal functionerende?
Nee.
pi_162089835
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2016 14:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Gooi het eruit!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')