abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 maart 2016 @ 22:52:58 #1
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_160825150
Ik maar denken mijn eerste leuke huisje kunnen kopen :)

Maar...

Er wordt bij de ABN Amro plots gevraagd voor het invullen van mijn studieschuld, terwijl in het verleden mij en anderen is verteld dat de studieschuld niet bij dergelijke berekeningen wordt meegerekend... en nu krijg ik net geen huis!

Kan ik een bezwaar indienen dat ik nog in de oude regeling val?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik betaal momenteel geen studieschuld af.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
corehype in KLB / Wiskundige bewijzen
pi_160825253
Je kan het verzwijgen (mag niet) maar de bank heeft (nog) geen mogelijkheid om dit te controleren omdat je studieschuld niet BKR-geregistreerd is. De vraag is alleen of je dit ook wel wil doen. Je studieschuld moet je na een paar jaar tóch gaan afbetalen, en die maandelijkse lasten komen er dan wel bovenop.

Bij de ABN gaat je dit hoogstwaarschijnlijk niet meer lukken, omdat ze nu al op de hoogte zijn van je studieschuld.
  zondag 20 maart 2016 @ 22:56:46 #3
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160825288
Resultaten uit het verleden...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160825386
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:56 schreef Leandra het volgende:
Resultaten uit het verleden...
Bieden over het algemeen een garantie voor de toekomst. Mensen zonder diploma komen namelijk minder makkelijk aan de bak.

Dat een bank dit meeneemt in de beslissing tot het uitgeven van een hypotheek, is echter behoorlijk belachelijk. Gezien dit vaak een maandelijkse last is van een paar tientjes (of minder.. ). Of TS moet verschillende studies hebben gedaan en niet hebben afgerond en nu enkel met een middelbare-schooldiploma op de bank zitten. Maar dat is giswerk met de gegeven informatie.
  zondag 20 maart 2016 @ 23:00:22 #5
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_160825426
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:59 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Bieden over het algemeen een garantie voor de toekomst. Mensen zonder diploma komen namelijk minder makkelijk aan de bak.

Dat een bank dit meeneemt in de beslissing tot het uitgeven van een hypotheek, is echter behoorlijk belachelijk. Gezien dit vaak een maandelijkse last is van een paar tientjes (of minder.. ). Of TS moet verschillende studies hebben gedaan en niet hebben afgerond en nu enkel met een middelbare-schooldiploma op de bank zitten. Maar dat is giswerk met de gegeven informatie.
Ik heb een diploma en hoef voorlopig niets af te betalen :)
Ik heb echter geen vaste werkgever.
"Geen kut is ooit nat geworden van een autist die 100 cijfers achter de komma van Pi uit zijn kop kan drummen."
  zondag 20 maart 2016 @ 23:02:16 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160825484
Ik bedoelde meer dat TS zich waarschijnlijk niet kan beroepen op "onder de oude regeling vallen", want dat gaat over de stufi, niet om de risicoanalyse die een bank maakt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160825485
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:00 schreef corehype het volgende:

[..]

Ik heb een diploma en hoef voorlopig niets af te betalen :)
Ik heb echter geen vaste werkgever.
Heb je een baan op je behaalde niveau en een werkgeversverklaring? Dan zou ik even informatie gaan inwinnen bij andere banken. De ABN is nogal stug met hypotheken, zo kreeg ik daar ruim 40K minder dan bij de SNS of de Rabobank een ~9 jaar terug (voor "de crisis" dus).
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef Leandra het volgende:
Ik bedoelde meer dat TS zich waarschijnlijk niet kan beroepen op "onder de oude regeling vallen", want dat gaat over de stufi, niet om de risicoanalyse die een bank maakt.
Ah, helder :) dan begreep ik je verkeerd.

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2016 23:02:37 ]
pi_160825492
Verzwijgen! Mag niet, maar je betaald nu nog niets af en dus voelt het misschien minder als liegen. Het zit in de regel zo: als je het zegt, wordt het meegeteld. Je wordt ook geacht dit te vertellen. Als je het niet zegt, is er geen haan die ernaar kraait. Er is geen regeling dat jouw studieschuld niet meetelt, het is alleen aan jou om het stil te houden...

In zo'n 41% van de gevallen wordt deze schuld verzwegen, dus je bent niet de enige ;)
  zondag 20 maart 2016 @ 23:04:52 #9
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_160825550
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Heb je een baan op je behaalde niveau en een werkgeversverklaring? Dan zou ik even informatie gaan inwinnen bij andere banken. De ABN is nogal stug met hypotheken, zo kreeg ik daar ruim 40K minder dan bij de SNS of de Rabobank een ~9 jaar terug (voor "de crisis" dus).

[..]

Ah, helder :) dan begreep ik je verkeerd.
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef Navv__ het volgende:
Verzwijgen! Mag niet, maar je betaald nu nog niets af en dus voelt het misschien minder als liegen. Het zit in de regel zo: als je het zegt, wordt het meegeteld. Je wordt ook geacht dit te vertellen. Als je het niet zegt, is er geen haan die ernaar kraait. Er is geen regeling dat jouw studieschuld niet meetelt, het is alleen aan jou om het stil te houden...

In zo'n 41% van de gevallen wordt deze schuld verzwegen, dus je bent niet de enige ;)
Wow bedankt!
  zondag 20 maart 2016 @ 23:04:58 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160825556
quote:

Als je NHG wilt gebruiken en je hebt het nodig dan heb je wel een behoorlijk probleem als je de schuld verzwegen hebt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160825576
quote:
1s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je NHG wilt gebruiken en je hebt het nodig dan heb je wel een behoorlijk probleem als je de schuld verzwegen hebt.
Dit wel ja. Ik zou het persoonlijk niet eens onder stoelen of banken steken, het merendeel van de starters heeft tegenwoordig een studieschuld.
  zondag 20 maart 2016 @ 23:07:09 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160825611
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160825879
quote:
14s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:05 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Dit wel ja. Ik zou het persoonlijk niet eens onder stoelen of banken steken, het merendeel van de starters heeft tegenwoordig een studieschuld.
Tsja, leuk en aardig, maar er gaat met gemak 30.000 euro van je hypotheek af als je het wel eerlijk zegt. Het is gewoon je reinste onzin. Je draagt een paar tientjes per maand af en alleen als jouw salaris dit toelaat. Het is gewoon geen schuld als andere schulden, waarbij de deurwaarders aan de deur komen als je het even niet kunt dragen. Dan krijg je namelijk een betalingsvrije periode. Ik ben op mijn 21e afgestudeerd van het HBO en heb nog nooit meegemaakt dat ik die paar tientjes niet kon missen, juist doordat ik steeds aan het werk kon zijn, dankzij mijn diploma. Er is een reden dat het niet BKR geregistreerd is. Ik vind het een middelvinger naar mensen die investeren in hun toekomst en zodoende een opleiding hebben gedaan. Ik neem - wel weloverwogen - het risico en houd mijn mond.
pi_160825993
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:16 schreef Navv__ het volgende:

[..]

Tsja, leuk en aardig, maar er gaat met gemak 30.000 euro van je hypotheek af als je het wel eerlijk zegt.
Bron?

Ik vind de link welke Leandra postte eigenlijk wel interessant, ook gewoon een heldere uiteenzetting over de eventuele kosten. Kijk ook naar het voorbeeld:

quote:
Barrie kan ongeveer ¤ 25.000 euro minder lenen omdat hij zijn studieschuld ook afbetaald. In dit geval is dat
¤ 11.000 x 0,75% = ¤ 112,50 aan verplichting.
Ik zie echt weinig studenten welke een studieschuld hebben welke hoger ligt.

quote:
Het is gewoon je reinste onzin. Je draagt een paar tientjes per maand af en alleen als jouw salaris dit toelaat. Het is gewoon geen schuld als andere schulden, waarbij de deurwaarders aan de deur komen als je het even niet kunt dragen. Dan krijg je namelijk een betalingsvrije periode. Ik ben op mijn 19e afgestudeerd van het HBO en heb nog nooit meegemaakt dat ik die paar tientjes niet kon missen, juist doordat ik steeds aan het werk kon zijn, dankzij mijn diploma. Er is een reden dat het niet BKR geregistreerd is. Ik vind het een middelvinger naar mensen die investeren in hun toekomst en zodoende een opleiding hebben gedaan. Ik neem - wel weloverwogen - het risico en houd mijn mond.
Leuk relaas, en ik ben het er ook deels mee eens, maar je begrijpt toch wel dat je simpelweg minder te besteden hebt hoop ik?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2016 23:23:39 ]
pi_160826242
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:20 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Bron?

Ik vind de link welke Leandra postte eigenlijk wel interessant, ook gewoon een heldere uiteenzetting over de eventuele kosten.

[..]

Leuk relaas, en ik ben het er ook deels mee eens, maar je begrijpt toch wel dat je simpelweg minder te besteden hebt hoop ik?
Geen bron, ik heb het zelf meegemaakt toen ik ook eens aardig vertelde over mijn studieschuld bij de Rabobank. Hypotheek ging zo, hupla, 32.000 euro naar beneden. Toen verklaarden mijn vrienden me voor gek dat ik het genoemd heb en heb ik er de volgende keer over gezwegen. Dat scheelde nogal. En dan te bedenken dat mijn studieschuld nog niet eens 10.000 euro is. Ik koop (voorlopig) alleen en dus ben ik afhankelijk van mijn eigen mogelijkheden.

Ik heb - gelukkig, dat is misschien een 'luxeprobleem - niet het gevoel dat ik op 40 euro meer of minder hoef te kijken in de maand. En dat is wat ik afdraag, 40 euro. Ik val nog in de oude regeling, waarbij ze niet naar mijn inkomen hebben gekeken, maar gewoon een vast bedrag vragen. Ik mag meer aflossen als ik wil, het hoeft niet. Ik mag ook even niet betalen als ik wil, mits het maar binnen een x aantal jaren terugbetaald is. Natuurlijk, het is mijn eigen risico om het te verzwijgen en de regels zijn nu eenmaal de regels, maar ik zie het niet zitten om met mijn goede gedrag en mijn studie vervolgens niet in een fijne woning te kunnen wonen, OMDAT ik die studie gedaan heb.

Maar los van de regels die er zijn (want die zijn er, daar doen we niets aan), vind ik het een rare bedoening dat er enerzijds wordt gezegd dat die schuld niet geregistreerd wordt en anderzijds wil men wel verplichten dat je het meldt. Wat is dan de reden dat het niet wordt geregistreerd, vraag ik mij af?
pi_160826285
Mocht je ooit in de problemen komen, dan laat de NHG je gewoon barsten als blijkt dat je ergens over gelogen hebt bij de aanvraag van je hypotheek.
pi_160826351
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:30 schreef Navv__ het volgende:

[..]

Geen bron, ik heb het zelf meegemaakt toen ik ook eens aardig vertelde over mijn studieschuld bij de Rabobank. Hypotheek ging zo, hupla, 32.000 euro naar beneden. Toen verklaarden mijn vrienden me voor gek dat ik het genoemd heb en heb ik er de volgende keer over gezwegen. Dat scheelde nogal. En dan te bedenken dat mijn studieschuld nog niet eens 10.000 euro is. Ik koop (voorlopig) alleen en dus ben ik afhankelijk van mijn eigen mogelijkheden.

Ik heb - gelukkig, dat is misschien een 'luxeprobleem - niet het gevoel dat ik op 40 euro meer of minder hoef te kijken in de maand. En dat is wat ik afdraag, 40 euro. Ik val nog in de oude regeling, waarbij ze niet naar mijn inkomen hebben gekeken, maar gewoon een vast bedrag vragen. Ik mag meer aflossen als ik wil, het hoeft niet. Ik mag ook even niet betalen als ik wil, mits het maar binnen een x aantal jaren terugbetaald is. Natuurlijk, het is mijn eigen risico om het te verzwijgen en de regels zijn nu eenmaal de regels, maar ik zie het niet zitten om met mijn goede gedrag en mijn studie vervolgens niet in een fijne woning te kunnen wonen, OMDAT ik die studie gedaan heb.
Je zit in een compleet andere situatie dan TS, gezien je tegenwoordig je studieschuld wel degelijk moet doorgeven als hierom gevraagd wordt. ( https://www.wegwijs.nl/ar(...)zwijgen-studieschuld ). Het is leuk dat je dan mensen adviseert om het niet door te geven, maar daarbij kunnen ze dus wel degelijk in de problemen komen. Erg slecht advies dus en ook gewoon in het nadeel voor de TS.

quote:
Maar los van de regels die er zijn (want die zijn er, daar doen we niets aan), vind ik het een rare bedoening dat er enerzijds wordt gezegd dat die schuld niet geregistreerd wordt en anderzijds wil men wel verplichten dat je het meldt. Wat is dan de reden dat het niet wordt geregistreerd, vraag ik mij af?
Dat ben ik geheel met je eens :)
pi_160826360
Hoe zit het eigenlijk als je nog niet aflost en nog studeert (zoals ik)? Ik heb mijn HBO al gedaan, werk nu en doe in de avonduren mijn master. Ik krijg geen stufi momenteel, maar ben ook nog niet klaar met studeren. Heb ik dan feitelijk al een 'studieschuld', mocht ik nu 'nee' antwoorden? Wat zijn daarvoor de regels?

Vraag ik me gewoon zo even af... :)
pi_160826403
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:36 schreef Navv__ het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je nog niet aflost en nog studeert (zoals ik)? Ik heb mijn HBO al gedaan, werk nu en doe in de avonduren mijn master. Ik krijg geen stufi momenteel, maar ben ook nog niet klaar met studeren. Heb ik dan feitelijk al een 'studieschuld', mocht ik nu 'nee' antwoorden? Wat zijn daarvoor de regels?

Vraag ik me gewoon zo even af... :)
Officieel heb je nog geen studieschuld als je nog niet leent. Maar ga er van uit dat een hypotheekverstrekker je geen hypotheek gaat aanbieden als je alleen maar een studentenbaan (of stage) beoefend.
  Moderator zondag 20 maart 2016 @ 23:45:00 #20
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_160826552
Dus je wil een huis kopen in de situatie waarbij je studieschuld wel of niet aangeven het verschil maakt tussen wel of niet kunnen kopen (en je moet die straks toch gaan betalen dus al verzwijg je het en kop je een huis... Waar ga je je studieschuld dan van betalen?) én je hebt geen vaste werkgever.

Het zal vast allemaal mogelijk zijn, maar het klinkt niet als een verstandig idee.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_160826601
Voor al die mensen die 'verzwijgen' roepen ...

Als er naar gevraagd wordt, dan gaat verzwijgen dus niet echt meer op. Dat heet dan gewoon liegen. En me dunkt dat er vast ergens staat dat dat niet mag.
"Pools are perfect for holding water"
pi_160826612
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:37 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Officieel heb je nog geen studieschuld als je nog niet leent. Maar ga er van uit dat een hypotheekverstrekker je geen hypotheek gaat aanbieden als je alleen maar een studentenbaan (of stage) beoefend.
Ik werk al op bachelorniveau en ga een aantal avonden per week naar de universiteit. Dat doe ik gewoon naast mijn werk en dus verdien ik genoeg voor een hypotheek.

Ik heb zelf nóg geen hypotheek, overigens, ik ben ook bezig met het bezichtigen van woningen. Ik snap niet zo goed waar mijn situatie anders is dan die van TS? Volgens mij is er momenteel niets anders, behalve dat je in de problemen kunt komen als je ooit aanspraak moet maken op NHG. Ik snap je punt, het is misschien geen schappelijk of veilig advies, maar omdat ik TS goed begrijp en in hetzelfde schuitje zit, vind ik het wel een optie om over na te denken. Misschien ook omdat het iets is wat niet mag, maar wat in mijn vrienden- en kennissenkring aan de lopende band gebeurd.

Ik zelf heb op andere manieren veiligheid ingebouwd, zodat ik de risico's zo klein mogelijk houdt, mocht het wel misgaan. Maar je hebt gelijk, het is en blijft een risico... dat is het al, met zulke bedragen.
pi_160826671
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:47 schreef Navv__ het volgende:

[..]

Ik werk al op bachelorniveau en ga een aantal avonden per week naar de universiteit. Dat doe ik gewoon naast mijn werk en dus verdien ik genoeg voor een hypotheek.
Dús heb je gewoon een vast inkomen.
quote:
Ik heb zelf nóg geen hypotheek, overigens, ik ben ook bezig met het bezichtigen van woningen. Ik snap niet zo goed waar mijn situatie anders is dan die van TS? Volgens mij is er momenteel niets anders, behalve dat je in de problemen kunt komen als je ooit aanspraak moet maken op NHG. Ik snap je punt, het is misschien geen schappelijk of veilig advies, maar omdat ik TS goed begrijp en in hetzelfde schuitje zit, vind ik het wel een optie om over na te denken. Misschien ook omdat het iets is wat niet mag, maar wat in mijn vrienden- en kennissenkring aan de lopende band gebeurd.
Omdat je zelf aan kaart dat je nog onder de oude situatie valt. Maargoed, het is ook makkelijk praten als je gewoon dingen niet mede deelt en vervolgens probeert om met een onbekende situatie een discussie naar je hand te zetten. Zeker een economische studie gedaan? :+
quote:
Ik zelf heb op andere manieren veiligheid ingebouwd, zodat ik de risico's zo klein mogelijk houdt, mocht het wel misgaan. Maar je hebt gelijk, het is en blijft een risico... dat is het al, met zulke bedragen.
Het is geen risico, het is gewoon niet legaal in het geval van TS om studieschulden te verzwijgen..
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 maart 2016 @ 23:54:50 #24
862 Arcee
Look closer
pi_160826739
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:07 schreef Leandra het volgende:
https://www.hypotheker.nl(...)schuld-en-hypotheek/

"Barrie kan ongeveer ¤ 25.000 euro minder lenen omdat hij zijn studieschuld ook afbetaald."
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_160826764
quote:
7s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:50 schreef LompeHork het volgende:

[..]

Dús heb je gewoon een vast inkomen.

[..]

Omdat je zelf aan kaart dat je nog onder de oude situatie valt. Maargoed, het is ook makkelijk praten als je gewoon dingen niet mede deelt en vervolgens probeert om met een onbekende situatie een discussie naar je hand te zetten. Zeker een economische studie gedaan? :+

[..]

Het is geen risico, het is gewoon niet legaal in het geval van TS om studieschulden te verzwijgen..
Nee, geen economische studie, haha, helemaal niet zelfs. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'naar mijn hand zetten'? We zijn net in gesprek en dus deel ik gaandeweg meer informatie (dus zodra het ter sprake komt). Ik hoef niets naar mijn hand te zetten, wat voor belang heb ik daarbij? Ik deel hierboven overigens ook al dat ik gewoon werk en studeer in de avonduren, maar misschien heb je dat niet gelezen omdat het niet relevant voor je was. Logisch, vandaar dat je het pas ziet als het ter sprake komt en terzake doet ;).

Bovendien is het voor iemand in de oude regeling net zo min legaal of illegaal, want je verzwijgt (al dan niet bewust) iets. En toch doet 40% van de mensen het, voor 2016 en erna ook (mits er iets veranderd in de regels). Is het netjes en volgens de regels? Nee. Maar het gebeurt wel. Hoewel ik wel snap dat ik misschien iets minder hard had moeten roepen, want het is inderdaad een risico dat je loopt en dus hoop ik dat TS dat ook goed afweegt, uiteraard.
pi_160826823
quote:
10s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:54 schreef Arcee het volgende:

[..]

Well, that's not happening in the near future.

Goed punt wel _O-
quote:
0s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:56 schreef Navv__ het volgende:

[..]

Nee, geen economische studie, haha, helemaal niet zelfs. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'naar mijn hand zetten'? We zijn net in gesprek en dus deel ik gaandeweg meer informatie (dus zodra het ter sprake komt). Ik hoef niets naar mijn hand te zetten, wat voor belang heb ik daarbij? Ik deel hierboven overigens ook al dat ik gewoon werk en studeer in de avonduren, maar misschien heb je dat niet gelezen omdat het niet relevant voor je was. Logisch, vandaar dat je het pas ziet als het ter sprake komt en terzake doet ;).
Je gaat er vrij lang over door, maar om even kort en bondig te zijn: Nee, dat had ik niet gelezen, want jouw situatie heeft eigenlijk niets te maken met de situatie van TS. :+
quote:
Bovendien is het voor iemand in de oude regeling net zo min legaal of illegaal, want je verzwijgt (al dan niet bewust) iets. En toch doet 40% van de mensen het, voor 2016 en erna ook (mits er iets veranderd in de regels). Is het netjes en volgens de regels? Nee. Maar het gebeurt wel. Hoewel ik wel snap dat ik misschien iets minder hard had moeten roepen, want het is inderdaad een risico dat je loopt en dus hoop ik dat TS dat ook goed afweegt, uiteraard.
Kijk, dat vind ik al een heel andere insteek. En je kunt het ook anders zien: Als TS samen met een partner iets wil kopen, is het bedrag al een stuk hoger (niet maximaal gaan lenen natuurlijk, TS }:| ). Als TS wel alleen wil kopen, zou ik dat toch echt niet verzwijgen, TS zou dan beter kunnen kijken naar een goedkopere woning en/of een andere stad/wijk. Problemen achteraf is het laatste wat je wil als je een woning gaat aanschaffen.
  maandag 21 maart 2016 @ 00:03:02 #27
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160826878
quote:
10s.gif Op zondag 20 maart 2016 23:54 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik schrijf de teksten voor de Hypotheker niet Arcee :'(
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160826911
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Zou je wel de voorspellende gave kunnen hebben van de Hypotheker? :@
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 maart 2016 @ 00:06:19 #29
862 Arcee
Look closer
pi_160826938
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:03 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daarom had ik de tekst ook tussen aanhalingstekens gezet. ;)

Ik lachte om De Hypotheker. Sowieso: De Hypotheker. :{w
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_160827153
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:06 schreef Arcee het volgende:
Sowieso: De Hypotheker.
Die heb ik bewust niet overwogen destijds, puur en alleen om die gruwelijke kut reclames.
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  Milf maandag 21 maart 2016 @ 00:49:07 #31
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_160827302
Heel leuk om een studieschuld te verzwijgen. Tot de rente ineens omhoogklapt en je van 8 tientjes ineens naar 120 euro in de maand gaat.

Er is eerder een rentepercentage geweest van zo'n 9% op studieleningen.

Oh, het plotseling vragen van een studieschuld? Misschien dat sommige adviseurs het vergeten zijn, maar dit is zo'n beetje een standaard vraag.
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_160827599
quote:

Slim, en een studieschuld moet op een gegeven moment worden afbetaald, net als de hypotheek......dit tezamen met het gegeven dat je 1 euro maar 1 keer kan uitgeven......

De bank vraagt er niet om om moeilijk te doen, maar om te kijken of je de hypotheek wel kan terug betalen (zorgplicht).
Honey ! Take me drunk, i am home !
  maandag 21 maart 2016 @ 02:39:50 #33
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160827610
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 00:49 schreef nikky het volgende:
Heel leuk om een studieschuld te verzwijgen. Tot de rente ineens omhoogklapt en je van 8 tientjes ineens naar 120 euro in de maand gaat.

Oh, het plotseling vragen van een studieschuld? Misschien dat sommige adviseurs het vergeten zijn, maar dit is zo'n beetje een standaard vraag.
Ik denk dat de rente op hypotheken nog sneller kan stijgen dan die op studieleningen.
Temeer je bruto/netto traject al verkleind wordt door de verplichte annuitaire hypotheken (je blind staren op je huidige netto maandlasten is dan ook onjuist) is een renteschok na je rentevast periode veel groter voor een hypotheek dan voor een studieschuld. Stijgt de rente met 2 procentpunten, dan ben je al snel 200 - 300 euro meer kwijt voor dezelfde woning.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  maandag 21 maart 2016 @ 09:06:34 #34
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_160828579
quote:

Afgezien van de huidige economische situatie en prognose voor de toekomst waarin zulke rentes extreem onwaarschijnlijk zijn staat je rente ook voor 5 jaar vast. Dat betekent dus dat je een stijgende rente wel aan ziet komen (en die gaat nooit ineens van de huidige 0,01% naar 9% o.i.d.). Je kan je lening overigens ook op 'pauze' zetten zonder voorwaarden, in totaal 60 maanden.

Bij mij is het overigens ook niet gevraagd, maar ik heb mijn hypotheek eind 2014 afgesloten.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
pi_160829394
quote:

[..]

Bron?

Ik vind de link welke Leandra postte eigenlijk wel interessant, ook gewoon een heldere uiteenzetting over de eventuele kosten. Kijk ook naar het voorbeeld:

[..]

Ik zie echt weinig studenten welke een studieschuld hebben welke hoger ligt.

[..]

Lager dan 30k? In mijn omgeving is 30 eerder gemiddeld dan aan de hoge kant.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_160829565
De impact is achterlijk groot. Ik kon zelf recent 40k minder hypotheek krijgen omdat ik nog een restje van 2500 euro aan studieschuld had staan. Ik had genoeg spaargeld dat veel beter rendeerde en heb het tandenknarsend afgelost. Verderop in het traject eiste de bank enkele belastingaangiftes. Die hadden niets met die schuld te maken, maar daar zou het wel uit gebleken zijn. Pas dus op met verzwijgen ook als je geen NHG hebt.

Desondanks zijn de gevolgen zo draconisch dat ik het moeilijk vind om het verzwijgen te veroordelen.

edit, voor de volledigheid: de aanwezigheid van spaargeld tegenover schuld heeft 0,0 impact op het hypotheekbedrag. Als ik een ton spaargeld had gehad en nog 100 euro restschuld was het nog steeds -40k hypotheek.
  maandag 21 maart 2016 @ 11:13:40 #37
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160830191
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 02:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Slim, en een studieschuld moet op een gegeven moment worden afbetaald, net als de hypotheek......dit tezamen met het gegeven dat je 1 euro maar 1 keer kan uitgeven......
En dan straks weer massaal gaan klagen bij Radar omdat de banken veel te hoge hypotheken hebben gegeven.
quote:
De bank vraagt er niet om om moeilijk te doen, maar om te kijken of je de hypotheek wel kan terug betalen (zorgplicht).
Sterker nog, als ze er achter komen zouden ze de rente op je lening wel eens flink verhogen omdat ze plots geen zekerheid meer van de NHG hebben. (of ze vragen een extra aflossingkje van 40k)
Tot nooit .......
  maandag 21 maart 2016 @ 11:31:56 #38
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_160830437
Ik zou het maar aangeven als ik jou was. Liegen tijdens hypotheekaanvraag kan eigenlijk alleen maar voor enorme problemen zorgen. Banken hebben steeds minder interesse in hypotheken gezien de lage rente, en zullen er ALLES aan doen om alleen de echte 'goede' aanvragen door te laten gaan. Daar hoort nu dus ook bij dat ze gaan controleren op studieschuld.

En dan kan je wel zeggen dat het maar een paar tientjes in de maand zijn, maar het zijn wel allemaal tientjes die ik (zonder enige schuld) niet hoef te betalen. En we hebben het vaak wel over tientallen jaren aan aflossing van studieschuld, die niet toevallig ongeveer tegelijk komen met het moment waarop je hypotheek netto hoger wordt (Als je een annuitaire hypotheek hebt natuurlijk). Als jouw rentevaste periode van je hypotheek afloopt en opeens 5% rente gaat betalen, en je verdient genoeg om je studieschuld af te betalen en je mag daar ook opeens 5% rente gaan betalen dan wordt het denk ik al snel heel krap :) En daar heeft de bank, terecht, geen zin in.
Chaos is a ladder.
pi_160830579
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 10:32 schreef CafeRoker het volgende:
De impact is achterlijk groot. Ik kon zelf recent 40k minder hypotheek krijgen omdat ik nog een restje van 2500 euro aan studieschuld had staan. Ik had genoeg spaargeld dat veel beter rendeerde en heb het tandenknarsend afgelost. Verderop in het traject eiste de bank enkele belastingaangiftes. Die hadden niets met die schuld te maken, maar daar zou het wel uit gebleken zijn. Pas dus op met verzwijgen ook als je geen NHG hebt.

Desondanks zijn de gevolgen zo draconisch dat ik het moeilijk vind om het verzwijgen te veroordelen.

edit, voor de volledigheid: de aanwezigheid van spaargeld tegenover schuld heeft 0,0 impact op het hypotheekbedrag. Als ik een ton spaargeld had gehad en nog 100 euro restschuld was het nog steeds -40k hypotheek.
Als je een ton spaargeld had, had je die 40k hypotheek ook niet nodig gehad :P
pi_160831110
Ik overweeg mijn studieschuld ook te verzwijgen, ik vind het verschil in hoogte van de hypotheek zo schandalig groot dat ik eigenlijk weinig andere opties zie.

Het is doodnormaal om in een huurhuis te wonen voor 800 tot 900 per maand (omdat je buiten de sociale huursector valt), maar zodra het op een hyptoheek aan komt begint men meteen te mierenneuken over een eventuele studieschuld. Wat mij betreft krijgen ze de tering en meld ik het niet of misschien een lager bedrag. En dan neem ik geen NHG overigens, heb ik niet nodig, dus wat dat betreft krijg ik daar geen gezeik over.

Mijn maandinkomen is overigens ongeveer 3300 bruto en studieschuld is ongeveer 24.000.
٩๏̯͡๏)۶
  maandag 21 maart 2016 @ 12:33:25 #41
401888 Nightquest777
pi_160831482
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik overweeg mijn studieschuld ook te verzwijgen, ik vind het verschil in hoogte van de hypotheek zo schandalig groot dat ik eigenlijk weinig andere opties zie.

Het is doodnormaal om in een huurhuis te wonen voor 800 tot 900 per maand (omdat je buiten de sociale huursector valt), maar zodra het op een hyptoheek aan komt begint men meteen te mierenneuken over een eventuele studieschuld. Wat mij betreft krijgen ze de tering en meld ik het niet of misschien een lager bedrag. En dan neem ik geen NHG overigens, heb ik niet nodig, dus wat dat betreft krijg ik daar geen gezeik over.

Mijn maandinkomen is overigens ongeveer 3300 bruto en studieschuld is ongeveer 24.000.
Zo zo, ze mogen de tering krijgen? Lekker volwassen.

Als je geen NHG 'neemt', dan is de rente vaak 1 procentpunt hoger. En dat resulteert dan weer in het feit dat je een veel lagere hypotheek kan nemen.
Chaos is a ladder.
pi_160831599
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:33 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Zo zo, ze mogen de tering krijgen? Lekker volwassen.

Als je geen NHG 'neemt', dan is de rente vaak 1 procentpunt hoger. En dat resulteert dan weer in het feit dat je een veel lagere hypotheek kan nemen.
Het is maar Fok! moraalriddertje, excuseer mij voor mijn niet al te formele taalgebruik.

En wat betreft die rente, ik moet me er nog nader in verdiepen en wil me nog laten adviseren. Dus nog even zien wat ik de beste optie vind in mijn situatie.
٩๏̯͡๏)۶
  maandag 21 maart 2016 @ 12:41:48 #43
401888 Nightquest777
pi_160831631
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:40 schreef Ronaldsen het volgende:
En wat betreft die rente, ik moet me er nog nader in verdiepen
Dat lijkt me een goed idee. Misschien eerst even doen, voor je allerlei wilde plannen hier neerplempt waarmee je TS misschien op een verkeerd spoor zet.
Chaos is a ladder.
pi_160831875
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:41 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Dat lijkt me een goed idee. Misschien eerst even doen, voor je allerlei wilde plannen hier neerplempt waarmee je TS misschien op een verkeerd spoor zet.
Zulke wilde plannen heb ik niet hoor.
٩๏̯͡๏)۶
pi_160832124
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:

Mijn maandinkomen is overigens ongeveer 3300 bruto
Kan je bij ING ¤176,000,- hypotheek op krijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_160832165
Val je onder de nieuwe of oude afbetalingsregeling van de DUO? Dat kan nog uitmaken.

Als u een studieschuld uit het oude leenstelsel (vóór 1 juli 2015) heeft, dan telt die schuld voor 0,75% mee in de lastenberekening. Studieschulden uit het leenstelsel vanaf 1 juli 2015 mogen in een periode van 30 jaar worden afgelost. Die schulden tellen slechts voor 0,45% mee in de berekening van het maximale hypotheekbedrag.
pi_160832310
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 13:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je bij ING ¤176,000,- hypotheek op krijgen.
Niet als ik de studieschuld op geef, voor zover ik heb kunnen zien.
٩๏̯͡๏)۶
pi_160832378
quote:
7s.gif Op maandag 21 maart 2016 13:19 schreef Ronaldsen het volgende:

Niet als ik de studieschuld op geef, voor zover ik heb kunnen zien.
Dat moet je dus niet doen hadden "we" al geconcludeerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 21 maart 2016 @ 14:04:56 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160833250
Ben ik hier de enige die het niet gek vind dat er bij een studieschuld van 24000 euro zo'n zelfde bedrag aan hypotheek mag worden opgenomen? Beide moeten toch in xx jaar worden afgelost?
Als het een normale lening was geweest zou idereen het heel normaal vinden maar als het een studieschuld betreft zijn we ineens gekke henkie.
Tot nooit .......
pi_160833411
quote:

duo kwam toch nooit boven een bepaald percentage uit, dat dacht ik altijd.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  maandag 21 maart 2016 @ 14:32:23 #51
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_160833835
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:04 schreef Speekselklier het volgende:
Ben ik hier de enige die het niet gek vind dat er bij een studieschuld van 24000 euro zo'n zelfde bedrag aan hypotheek mag worden opgenomen? Beide moeten toch in xx jaar worden afgelost?
Als het een normale lening was geweest zou idereen het heel normaal vinden maar als het een studieschuld betreft zijn we ineens gekke henkie.
Toen ik een lening nam bij DUO werd uitdrukkelijk vermeld dat deze nergens bij van toepassing zal worden gebruikt.
Deze Rechtse overheid liegt en bedriegt dus weer. :r
pi_160834035
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 11:40 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je een ton spaargeld had, had je die 40k hypotheek ook niet nodig gehad :P
Als je een ton aan spaargeld hebt, ben je in ieder geval niet zo stom geweest om het in stenen te stoppen als het niet hoeft :P
pi_160834429
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:42 schreef CafeRoker het volgende:

Als je een ton aan spaargeld hebt, ben je in ieder geval niet zo stom geweest om het in stenen te stoppen als het niet hoeft :P
Dat "in stenen stoppen" (je bedoelt waarschijnlijk "je hypotheekschuld verlagen door af te lossen") is anders een prima methode om je maandlasten meer dan evenredig te verlagen.
pi_160834764
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:11 schreef spierbal het volgende:

[..]

Fout gedacht, ze volgen gewoon de markt, in 1992 was het bijvoorbeeld 9,49%

Nu is de kans klein dat de rente over 5 jaar zo hoog staat, maar niemand die het zeker weet.

En dan betaal je over 30K schuld inééns 237,25 per maand. Zou toch jammer zijn dat je hierdoor in de problemen komt bij een inkomen van netto 2K
“The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money.”
  maandag 21 maart 2016 @ 15:26:26 #55
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160834870
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:32 schreef corehype het volgende:

[..]

Toen ik een lening nam bij DUO werd uitdrukkelijk vermeld dat deze nergens bij van toepassing zal worden gebruikt.
Je verwijt de overheid een keuze die een bank maakt?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 21 maart 2016 @ 15:30:23 #56
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160834949
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 15:26 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je verwijt de overheid een keuze die een bank maakt?
ABN AMRO is deels nog van de Staat, natuurlijk.
Zonder gekheid, ik denk dat het alleen maar logisch is dat starters aangespoord worden hun studieschuld zo spoedig mogelijk af te lossen.
pi_160835012
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:32 schreef corehype het volgende:

[..]

Ja was ook zo, alleen tijden zijn veranderd. Beetje krom dat ze doorstroom willen uit huurhuizen naar koopwoningen, studenten verplichten om te lenen (afschaffing studiefinanciering) en vervolgens het verkrijgen van een hypotheek onmogelijk maken door de lening.

Overigens is het volgens mij wel mogelijk om je afbetaling stop te zetten en als dit meer dan een jaar is vanaf aanvragen hypotheek hoef je het niet op te geven. Of dat geldt alleen voor de initiele afbetaling dat weet ik niet zeker.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_160835454
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 15:33 schreef ssebass het volgende:

Ja was ook zo, alleen tijden zijn veranderd. Beetje krom dat ze doorstroom willen uit huurhuizen naar koopwoningen, studenten verplichten om te lenen (afschaffing studiefinanciering) en vervolgens het verkrijgen van een hypotheek onmogelijk maken door de lening.
Het geeft aan hoe het Haagse beleid nazwalt op de realiteit. Jarenlang werden torenhoge leningen verschaft mede gesteund door de HRA. Toen de echte grote problemen ontstonden voor zowel particulieren (dalende huizenprijzen, huizen "onder water") als voor de overheid (oplopende belastingensubsidies), ging men eindelijk de kredietkraan (IMO 10 jaren te laat) dichtdraaien.

Nu is het tegenovergestelde het geval: kopen o.b.v. 100% bankfinanciering is goedkoper dan sociaal huren, maar kredietverschaffing aan ZZP-ers, starters en afgestudeerden met een studieschuld worden afgeknepen bij het verkrijgen van kredietfaciliteiten.
  maandag 21 maart 2016 @ 15:56:42 #59
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160835584
Daarom: meer vrije sector huurwoningen.
pi_160835768
Ik meen dat het bedrag dat je maandelijks aan duo betaalt vast staat, of misschien geldt dat alleen voor bepaalde groepen, en dan is het vreemd dat de bank niet het echte maandbedrag maar bijvoorbeeld 0,75% als last aanhoudt.
Je kunt het verzwijgen als je nog niet afbetaalt maar als je als starter over een paar jaar verhuist zal het toch uitkomen want dan betaal je wel af en dat zal op je afschrift te zien zijn, waarvan je vaak een kopie moet overleggen als je een hypotheek aanvraagt.
Bovendien teken je ervoor dat je alles naar waarheid hebt ingevuld en daar kun je dus flink op gepakt worden.
Maar goed, ik vind het ook wel een duidelijk signaal dat zoveel mensen het niet opgeven, gaat namelijk niet om een klein groepje uitzonderingen.
pi_160837348
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 11:31 schreef Nightquest777 het volgende:
Daar hoort nu dus ook bij dat ze gaan controleren op studieschuld.

Hoe dan?
  maandag 21 maart 2016 @ 18:09:49 #62
401888 Nightquest777
pi_160838662
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 17:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe dan?
Nu kan dat nog niet, maar o.a. vereniging eigen huis en verschillende politieke partijen pleiten al jaren voor registratie van studieschuld bij BKR. Dus het kan best zomaar opeens veranderen, zeker als de banken zich hier nu ook achter scharen. Nu is het enige wat risico wat je loopt het risico dat je NHG misloopt, en natuurlijk het risico dat je je lasten niet meer kan dragen over 15 jaar. Want we hebben het hier natuurlijk wel over mensen die een tophypotheek afsluiten, en dus sowieso vaak al krap komen te zitten.
Chaos is a ladder.
pi_160839709
Probeer het eens bij een andere bank, of een hypotheekadviseur.

Kan veel verschillen, bijv. kwa rentepercentages waardoor je meer kan lenen.
  maandag 21 maart 2016 @ 18:52:55 #64
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_160839743
Wat ik me dan afvraag; vraagt de bank niet om een verklaring waarin je kunt laten zien dat je geen studieschuld hebt?
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_160841021
Als het hebben van een studieschuld werkelijk zoveel impact kan hebben op de hoogte van je hypotheek, waarom spaar je dan niet om je studieschuld in 1 keer af te lossen? Het betekent misschien dat je niet direct een huis kunt kopen, maar je kunt dus wel veel meer lenen. Verzwijgen kan harder backfiren dan je lief is.

Blijkbaar kan je door 2500,- in 1 keer op te hoesten ruim 30k extra krijgen, lijkt me dus nogal de moeite te lonen. Zeker als je nog bij je ouders woont of nog van een studentenbudget leeft maar wel je eerste baan hebt kun je dat bedrag heel snel bij elkaar hebben.
  maandag 21 maart 2016 @ 19:41:48 #66
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160841160
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:37 schreef Daboman het volgende:
Als het hebben van een studieschuld werkelijk zoveel impact kan hebben op de hoogte van je hypotheek, waarom spaar je dan niet om je studieschuld in 1 keer af te lossen? Het betekent misschien dat je niet direct een huis kunt kopen, maar je kunt dus wel veel meer lenen. Verzwijgen kan harder backfiren dan je lief is.

Blijkbaar kan je door 2500,- in 1 keer op te hoesten ruim 30k extra krijgen, lijkt me dus nogal de moeite te lonen. Zeker als je nog bij je ouders woont of nog van een studentenbudget leeft maar wel je eerste baan hebt kun je dat bedrag heel snel bij elkaar hebben.
Dat van die 2500 was een voorbeeld van iemand die dat toevallig nog als restschuld had. Ik denk niet dat die rekensom opgaat voor TS.
The love you take is equal to the love you make.
pi_160841449
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat van die 2500 was een voorbeeld van iemand die dat toevallig nog als restschuld had. Ik denk niet dat die rekensom opgaat voor TS.
Ben ik dan zo gek als ik denk dat je meer dan 1000 per maand kan overhouden van een fulltime baan als je nog bij je ouders woont? Zelfs als je in een studentenhuis woont is 400,- overhouden misschien niet eens zo onrealistisch. Aan de andere kant, dan heb je wel eerder de keuze gemaakt om op eigen benen te gaan staan en dat kost nu eenmaal geld.
  maandag 21 maart 2016 @ 19:51:14 #68
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160841493
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:50 schreef Daboman het volgende:

[..]

Ben ik dan zo gek als ik denk dat je meer dan 1000 per maand kan overhouden van een fulltime baan als je nog bij je ouders woont? Zelfs als je in een studentenhuis woont is 400,- overhouden misschien niet eens zo onrealistisch. Aan de andere kant, dan heb je wel eerder de keuze gemaakt om op eigen benen te gaan staan en dat kost nu eenmaal geld.
Je snapt mijn post toch wel?
pi_160841619
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je snapt mijn post toch wel?
Ik snap niet waarom je niet ingaat op de kern van mijn boodschap? Dat je sneller kunt sparen en aflossen kan toch ook met een grotere studieschuld?
  maandag 21 maart 2016 @ 19:59:08 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160841737
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:55 schreef Daboman het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom je niet ingaat op de kern van mijn boodschap? Dat je sneller kunt sparen en aflossen kan toch ook met een grotere studieschuld?
Omdat ik reageer op een foute stelling in je post.
pi_160841907
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 19:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Omdat ik reageer op een foute stelling in je post.
Ik snap best dat dit voorbeeld niet de situatie van de TS is. Maar ik zie niet in hoe dit mijn stelling onderuit haalt. Ik zou wel eerlijk zijn, maar ook onderzoeken hoe ik door aflossing van mijn studieschuld het te lenen hypotheek bedrag omhoog zou kunnen krijgen. Hoppa, bellen met DUO, bellen met de hypotheekadviseur. Maar goed, dat ben ik.

Ik kan je het nog sterker vertellen. Ik wil ook een huis kopen en heb veel geld gespaard en gereserveerd voor dit soort ellende. Eerlijk gezegd verwacht ik duizenden euro's te moeten ophoesten bovenop het hypotheekbedrag, misschien heb ik niet eens het volledige beeld. Maar goed, ik ben er dus wel op voorbereid mocht het opkomen.
  Milf maandag 21 maart 2016 @ 20:53:38 #72
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_160843658
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:11 schreef spierbal het volgende:

[..]

Nee dat is niet waar. Het rentepercentage is gekoppeld aan staatsleningen. https://apps.duo.nl/SRVS/(...)=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(486),Question4332=obj(4332):obj(4343)
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_160844018
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 18:09 schreef Nightquest777 het volgende:

[..]

Nu kan dat nog niet, maar o.a. vereniging eigen huis en verschillende politieke partijen pleiten al jaren voor registratie van studieschuld bij BKR. Dus het kan best zomaar opeens veranderen, zeker als de banken zich hier nu ook achter scharen. Nu is het enige wat risico wat je loopt het risico dat je NHG misloopt, en natuurlijk het risico dat je je lasten niet meer kan dragen over 15 jaar. Want we hebben het hier natuurlijk wel over mensen die een tophypotheek afsluiten, en dus sowieso vaak al krap komen te zitten.
Ergens wel terecht als het geregistreerd zou worden, maar het is allemaal wel weer een extra drempel om te gaan studeren, nu hoge studieleningen steeds meer een verplichting worden.

Wil je verder studeren en heb je geen rijke ouders? Geen probleem, neem maar even tienduizenden euro's schuld en weet dat je geen hypotheek kan afsluiten tot je 35 bent.
pi_160845927
quote:
Bron?
[..]
Waar het om gaat is niet zozeer de schuld an sich, maar de kosten van aflossing. Die kosten gaan af van het maandbedrag dat je kwijt zou zijn aan je hypotheek.

Stel, je wil 2 ton lenen tegen 3%. Dat is:
200.000,- / 100 * 3 = 6000,- rente per jaar / 12 = 500,-

Stel nou dat je 75,- per maand aflost aan je studieschuld. Dat betekent dat de bank je niet een hypotheek wil geven waar je 500 voor kwijt bent, maar nog maar een hypotheek die je maandelijkse 425,- kost.

Bij 3% is dat dan:
425 * 12 maanden * 33,33% (3%) = 169.900,-

75,- komt wel grofweg overeen (met de huidige rente bij DUO) met 10.000 studieschuld. Dus je schuld van 10.000,- zorgt voor 30k minder hypotheek.

(In dit voorbeeld is geen rekening gehouden met aflossing, etc, etc, etc)
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 maart 2016 @ 22:22:37 #75
862 Arcee
Look closer
pi_160846335
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 18:09 schreef Nightquest777 het volgende:
Want we hebben het hier natuurlijk wel over mensen die een tophypotheek afsluiten, en dus sowieso vaak al krap komen te zitten.
Kun je tegenwoordig nog wel van een tophypotheek spreken? De regelgeving is nu dusdanig dat de maandlasten ook bij een maximale lening goed te doen moeten zijn.
pi_160846619
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 10:32 schreef CafeRoker het volgende:

Bijzondere bank ben je geweest.

Dan had je een flinke startschuld.
pi_160846933
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:32 schreef Awsom het volgende:

[..]

Bijzondere bank ben je geweest.

Dan had je een flinke startschuld.
Kleine 20k. Waarvan de helft vrijwel direct afgelost, maar die extra aflossing wordt blijkbaar ondanks ruimte in de regelgeving toch niet meegenomen ik citeer nu de hypotheekadviseur. Ik heb er verder zelf niet meer naar gezocht. Effectief dus maar 9k bij aanvang van het terugbetalen waarvan driekwart al afgelost.

Ik moet zeggen dat ik de impact tamelijk bizar vond.. vooral omdat daarnaast de ongebruikte limiet op creditcard en ongebruikte roodstand ook voor 5x het toegestane kredietbedrag meegenomen werden. Ik geloof dat ik onder de streep op -70k hypotheekbedrag uit kwam :')

edit: even nagezocht.. het scheelde zelfs bijna 40k. Ik was in de war met het effect van potentiele roodstand + cc. Dat was namelijk 30k.

[ Bericht 1% gewijzigd door CafeRoker op 21-03-2016 23:01:26 ]
pi_160847025
Het frappante is inderdaad dat er niet gekeken wordt naar de actuele schuld als je bijvoorbeeld al een deel hebt afgelost, maar naar de schuld waarmee je begon.
Dus zoals al voorspeld werd zal dit voor veel huidige studenten in het leenstelsel een flinke impact gaan hebben wanneer zij als als starter de huizenmarkt op willen.
  maandag 21 maart 2016 @ 22:50:21 #79
401888 Nightquest777
pi_160847031
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:22 schreef Arcee het volgende:

[..]

Kun je tegenwoordig nog wel van een tophypotheek spreken? De regelgeving is nu dusdanig dat de maandlasten ook bij een maximale lening goed te doen moeten zijn.
Dat is ook helemaal waar, maar men rekent alsof iedereen 3 keer per jaar op vakantie moet en voor 750 euro aan boodschappen haalt per maand.
Chaos is a ladder.
pi_160847089
Ik vind het wel bizar dat hier opeens rekening mee wordt gehouden terwijl in de voorlichting altijd is vermeld dat een studieschuld 'nergens voor meetelt'.. Om het aflossen van mijn studieschuld maak ik me totaal geen zorgen, maar als het opeens keihard meetelt bij een hypotheekaanvraag dan ben ik dus wel de sigaar.
pi_160847860
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 22:50 schreef pwmh82 het volgende:
Het frappante is inderdaad dat er niet gekeken wordt naar de actuele schuld als je bijvoorbeeld al een deel hebt afgelost, maar naar de schuld waarmee je begon.
Dus zoals al voorspeld werd zal dit voor veel huidige studenten in het leenstelsel een flinke impact gaan hebben wanneer zij als als starter de huizenmarkt op willen.
De aflossing wordt een stuk lager, dus zal het minder zwaar op de hypotheek drukken. Straks maximaal 4% boven het gedeelte van minimumloon ongeacht je schuld.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2016 23:34:19 ]
pi_160848046
quote:
dan koop je toch niet. Niemand verplicht dit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_160848106
quote:
Overigens zouden de banken naar de maandelijkse aflossing moeten kijken ipv de originele schuld.
pi_160848485
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan koop je toch niet. Niemand verplicht dit.
Nee inderdaad, lekker de sociale huurwoningen blijven bezetten. Zijn de minima blij mee. En de doorstromers ook, die kunnen nog een paar jaartjes langer in hun starterswoning blijven.
Goede investering ook, maandelijks een zakje geld naar de woningcorporatie brengen.
pi_160849118
Sinds wanneer wordt er gevraagd om je studieschuld voor een hypotheek? :')
pi_160849188
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 02:19 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Sinds de bank om haar moverende redenen dat nodig acht. De bank leent jou geld uit, en dus bepalen zij de voorwaardes ......
Honey ! Take me drunk, i am home !
  dinsdag 22 maart 2016 @ 05:12:19 #87
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160849252
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 02:19 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
De banken vragen om ALLE schulden. Maar ondat deze vaak werd verzwegen wordt deze nu nog apart genoemd.
Tot nooit .......
  dinsdag 22 maart 2016 @ 07:50:48 #88
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160849527
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 05:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

De banken vragen om ALLE schulden. Maar ondat deze vaak werd verzwegen wordt deze nu nog apart genoemd.
Dit dus.
En je mogelijkheid tot rood staan telt bijvoorbeeld ook mee, al sta je nooit rood.
Ooit iets met uitgestelde betaling gekocht (koop nu, betaal volgend jaar met 0% rente), dan is dat weer een kredietmogelijkheid die meetelt.
En als ze vinden dat je inkomen niet bij de hypotheek en die kredietmogelijkheden past zul je ze moeten laten afsluiten voor je hypotheek wordt goedgekeurd.
Maar die zijn wel bij het BKR geregistreerd, dus die kunnen ze zo zien.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 22 maart 2016 @ 08:15:18 #89
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160849659
Eigenlijk mag je blij zijn dat ze er tegenwoordig apart naar vragen. Vroeger moest je hem optellen bij je 'normale' schulden. Nu heeft de bank de mogelijkheid om deze verzacht mee te rekenenen.
Tot nooit .......
pi_160850278
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 03:13 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Sinds de bank om haar moverende redenen dat nodig acht. De bank leent jou geld uit, en dus bepalen zij de voorwaardes ......
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 05:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Lekker eng!!! :X
  dinsdag 22 maart 2016 @ 09:23:33 #91
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160850798
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:01 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

Lekker eng!!! :X
Hoezo eng? zo gaat het in principe al 700 jaar.
Tot nooit .......
pi_160850808
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:23 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Hoezo eng? zo gaat het in principe al 700 jaar.
Echt waar joh? nooit geweten. :P
pi_160850822
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2016 23:45 schreef spiritusbus het volgende:
Overigens zouden de banken naar de maandelijkse aflossing moeten kijken ipv de originele schuld.
Dat doen ze ook. Het gaat niet om de schuld, het gaat om de aflossingsverplichting die je daarop hebt. Echter is dat veel negatiever. Want 50 euro aflossing per maand staat ook ongeveer gelijk aan 20.000 hypotheek.
  Moderator dinsdag 22 maart 2016 @ 10:06:58 #94
403253 crew  Meke
Fuck the EBU!
pi_160852016
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:23 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Echt waar joh? nooit geweten. :P
Maar vind je het niet logisch? :D Als jij nu een schuld van 32.000 euro hebt die je nog volledig af moet betalen, en her en der nog schulden van een paar duizend euro bij postorderbedrijven, dan kan een bank dat moeilijk niet meenemen in hoeveel zij verwachten dat jij per maand kunt afdragen. En als ze dat niet goed uitrekenen, en jij het tóch niet redt hebben zij geen zin in gezeik :')
Op woensdag 9 september 2020 20:31 en op maandag 13 januari 2025 21:00 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod (die we nooit hebben gehad.)
pi_160852143
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2016 15:56 schreef GSbrder het volgende:
Daarom: meer vrije sector huurwoningen.
Ja daar ben ik ook een voorstander van. Zeker omdat mensen tegenwoordig (gedwongen) veel flexibeler zijn. Denk aan al die korte contracten. Vaste baan en de rest van je leven op een plek wonen gebeurt gewoon minder dan vroeger. Nu wordt je financieel gedwongen om een huis te kopen. Het is voordeliger en eigenlijk ook het enige dat een beetje beschikbaar is.

Het zou mooi zijn als huur en koop hetzelfde zouden kosten voor gelijkwaardige woningen. Koop dan minus overwaarde en gecorrigeerd voor onderhoudskosten.
pi_160855717
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 10:12 schreef ssebass het volgende:
Het zou mooi zijn als huur en koop hetzelfde zouden kosten voor gelijkwaardige woningen. Koop dan minus overwaarde en gecorrigeerd voor onderhoudskosten.
Dat is onmogelijk. Verhuren brengt risico's met zich mee.
pi_160856393
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 12:15 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Dat is onmogelijk. Verhuren brengt risico's met zich mee.
Daarom gecorrigeerd voor onderhoudskosten (kosten voor waardebehoud woning). Maargoed gaat niet gebeuren met oog op vraag en aanbod.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 13:20:46 #98
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_160857567
Kopen zorgt tevens voor een slechter functionerende arbeidsmarkt.
Mede door het, door ssebass al genoemde punt van toegenomen flexibiliteit zullen mensen die eenmaal gekocht hebben minder snel verhuizen voor een baan.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 13:22:43 #99
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160857615
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 10:12 schreef ssebass het volgende:
Het zou mooi zijn als huur en koop hetzelfde zouden kosten voor gelijkwaardige woningen.
Dat bestaat al, dat heet sociale woningbouw.
Daar kan voor een prikkie een prachtige eensgezinswoning huren.
Moet je alleen wel een uitkering hebben.
Tot nooit .......
pi_160858124
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 09:24 schreef ReedsGeregistreerd het volgende:

[..]

Dat doen ze ook. Het gaat niet om de schuld, het gaat om de aflossingsverplichting die je daarop hebt. Echter is dat veel negatiever. Want 50 euro aflossing per maand staat ook ongeveer gelijk aan 20.000 hypotheek.
Dit, de DUO basseert de maandelijkse aflossing op basis van de oorspronkelijke schuld, niet op basis van de huidige rentestand of de huidige hoeveelheid schuld. De bank kijkt naar je maandelijkse verplcihting, en vraagt daarom ook niet naar je huidige, maar naar je oorspronkelijke schuld bij de DUO.

Theoretisch gezien kun je dus met 500 euro (of minder) aflossen een 30k (of meer) duurdere hypotheek krijgen...
  dinsdag 22 maart 2016 @ 13:53:56 #101
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_160858470
Ze vragen volgens mij ook uitdraaitjes van de afgelopen maand (van je bankrekening) dan valt een betaling aan het DUO (mits je hem doet) echt wel op.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  dinsdag 22 maart 2016 @ 14:17:49 #102
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160859142
Binnenkort worden de leningen ook bij BKR geregistreerd. Ik neem aan dat de bank deze lijst dan even langs zijn hypotheken haalt met alle gevolgen van dien.
Tot nooit .......
  dinsdag 22 maart 2016 @ 15:06:03 #103
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160860239
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 14:17 schreef Speekselklier het volgende:
Binnenkort worden de leningen ook bij BKR geregistreerd. Ik neem aan dat de bank deze lijst dan even langs zijn hypotheken haalt met alle gevolgen van dien.
Dan zijn heel veel mensen de klos.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 15:36:20 #104
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160860981
Nou, de klos. Ze zullen alleen een procentje extra risico-opslag krijgen.
Maar dat kunnen ze vast we betalen want ze hadden zelf berekend dat de maximale hypotheek belachelijk laag was en dat ze veel meer ook wel konden betalen.
Tot nooit .......
pi_160861323
Net zoals je pensioen betaald en het nooit zal krijgen bedoel je?
pi_160861440
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 13:53 schreef nils7 het volgende:
Ze vragen volgens mij ook uitdraaitjes van de afgelopen maand (van je bankrekening) dan valt een betaling aan het DUO (mits je hem doet) echt wel op.
Wat dacht je van je bankafschrift bewerken?
pi_160862018
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 15:54 schreef HPoi het volgende:

[..]

Ik zou een bank overvallen en vervolgens een zak cash meenemen naar het hypotheekgesprek
pi_160862064
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 15:54 schreef HPoi het volgende:

[..]

Is dat dan fraude of valsheid in geschrifte?
  dinsdag 22 maart 2016 @ 16:35:57 #109
401888 Nightquest777
pi_160862296
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 15:36 schreef Speekselklier het volgende:
Nou, de klos. Ze zullen alleen een procentje extra risico-opslag krijgen.
Maar dat kunnen ze vast we betalen want ze hadden zelf berekend dat de maximale hypotheek belachelijk laag was en dat ze veel meer ook wel konden betalen.
Nee hoor, want het Nibud bepaalt hoeveel je kan betalen, niet jijzelf :) En de bank volgt het Nibud daarin.
Chaos is a ladder.
pi_160862468
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 16:25 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Is dat dan fraude of valsheid in geschrifte?
Tsja, als je dan toch je STUFI-schuld wil verbergen kan je het maar beter goed doen. ;)
pi_160863423
Bankafschrift van de laatste twee weken overleggen ipv een volle maand.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 17:52:39 #112
401888 Nightquest777
pi_160863935
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 17:24 schreef pwmh82 het volgende:
Bankafschrift van de laatste twee weken overleggen ipv een volle maand.
Als je je hypotheek bij dezelfde bank afsluit als waar je je betaalrekening hebt krijg je korting op je hypotheekrente. Als gevolg kunnen ze gewoon op je rekening kijken, helemaal geen bankafschrift nodig.
Chaos is a ladder.
pi_160864018
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 17:52 schreef Nightquest777 het volgende:

Als je je hypotheek bij dezelfde bank afsluit als waar je je betaalrekening hebt krijg je korting op je hypotheekrente. Als gevolg kunnen ze gewoon op je rekening kijken, helemaal geen bankafschrift nodig.
ING doet dat. Daar hebben wij onze CC's en dergelijke. Hebben ze gecheckt en verder zonder enige verdere papierwinkel aangaande leningen, afschriften e.d. de hypotheek verstrekt.
pi_160864077
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 13:22 schreef Speekselklier het volgende:
Dat bestaat al, dat heet sociale woningbouw.
Daar kan voor een prikkie een prachtige eensgezinswoning huren.
Moet je alleen wel een uitkering hebben.
Nou, recent onzerzoek van de Volkskrant wees uit dat veelal een koopwoning 100% financieren goedkoper is dan een vergelijkbare sociale huurwoning. In een paar grote steden (A-dam Utrecht) lag dat wat anders, maar in het algemeen kwam er toch uit dat door de lage rente, de HRA, de recente sterke huurstijging én de daling van de huizenprijzen, kopen goedkoper was dan sociale huur. Nog afgezien van de buurt waarin je terecht komt natuurlijk.
  dinsdag 22 maart 2016 @ 18:07:07 #115
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160864208
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 18:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou, recent onzerzoek van de Volkskrant wees uit dat veelal een koopwoning 100% financieren goedkoper is dan een vergelijkbare sociale huurwoning. In een paar grote steden (A-dam Utrecht) lag dat wat anders, maar in het algemeen kwam er toch uit dat door de lage rente, de HRA, de recente sterke huurstijging én de daling van de huizenprijzen, kopen goedkoper was dan sociale huur. Nog afgezien van de buurt waarin je terecht komt natuurlijk.
Uhh dan is de Volkskrant niet bij ons langs geweest. Daarnaast is het appels met peren vergelijken
pi_160864916
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 18:07 schreef xzaz het volgende:
Daarnaast is het appels met peren vergelijken
Zeker, dat was ook het voorbehoud van de Volkskrant. Zo werd onderhoud aan de eigen woning niet als kostenpost meegenomen en evenmin het EWF. Verder werd aangenomen dat de de hypotheek in 30 jaar werd afgelost; de sequentiele daling in woonlasten van een koopwoning zonder hypotheeklast werd ook niet meegenomen.
pi_160867669
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 maart 2016 00:10 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Nee inderdaad, lekker de sociale huurwoningen blijven bezetten. Zijn de minima blij mee. En de doorstromers ook, die kunnen nog een paar jaartjes langer in hun starterswoning blijven.
Goede investering ook, maandelijks een zakje geld naar de woningcorporatie brengen.
ja inderdaad jij snapt het ^O^
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_160884446
Wij hebben het gewoon vermeld, onze studieschuld. Konden we wel minder hypotheek krijgen. Maar ja, als je door dingen te verzwijgen meer kan lenen (en dus hogere schuld) hoe verstandig is dat.

Moet wel toegeven dat er ook voor een lagere hypotheek genoeg keuze voor ons was. Als je in een drukke hoofdstad wil wonen waar de krotten met 130.000 beginnen is het misschien een ander verhaal.
pi_160892724
Het is best al wel een tijdje zo (in elk geval in 2009-2010) dat op de aanvraagformulieren een vakje aanwezig is waar je overige leningen en betalingsverplichtingen moet invullen. Dat is niet iets héél erg nieuws. Bij de aanvraag voor NHG wordt er ook echt al langere tijd gevraagd naar ALLE schulden en financiële verplichtingen.

Nu kun je in principe de studieschuld best verzwijgen door bij dat vakje niks of 0 in te vullen. Maar je ondertekent dat je de zaak volledig en waarheidsgetrouw hebt ingevuld. Je pleegt dan ook fraude en/of valsheid in geschrifte.

Eén van de gevolgen van 'verzwijgen' van je studieschuld is dat de NHG volledig vervalt, mocht je die nodig hebben.
Tweede is dat de geldverstrekker direct de gehele hypotheek kan opeisen zodra ze daar achter je 'foutje' komen.
Derde is dat wanneer je op straat staat en NHG je restschuld niet betaald, je persoonlijk failliet gaat en waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor schuldsanering. Je schulden zijn dan immers direct gevolg van het feit dat je strafbare feiten hebt gepleegd.
En om het helemaal leuk te maken: je kan nergens meer een normale bankrekening openen of normale verzekering afsluiten.

Denk erom: 1 of 2 keer een betaling missen, bijvoorbeeld omdat je even geen (vast) werk hebt en WW toch wel krap is, en het balletje begint te rollen. Als je dan niet héél snel je betalingsachterstand in loopt, rolt het balletje bovenstaande strontput in.

Ik weet niet of het je dat risico waard is.

Toen ik hoorde van de beperkingen die mijn studieschuld met zich mee kon brengen, heb ik zo snel mogelijk de boel afgelost. Als je net student-af bent, nog niet in een 'grote mensen huis' woont en je eerste fulltime baan hebt kun je meestal wel een paar honderd euro per maand missen voor die extra aflossingen.
  woensdag 23 maart 2016 @ 22:55:04 #120
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_160900252
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 13:03 schreef TripleSec het volgende:
Wij hebben het gewoon vermeld, onze studieschuld. Konden we wel minder hypotheek krijgen. Maar ja, als je door dingen te verzwijgen meer kan lenen (en dus hogere schuld) hoe verstandig is dat.

Moet wel toegeven dat er ook voor een lagere hypotheek genoeg keuze voor ons was. Als je in een drukke hoofdstad wil wonen waar de krotten met 130.000 beginnen is het misschien een ander verhaal.
Ik ben geboren in het centrum van Amsterdam, no way dat ik in een gehucht ga wonen :P
  woensdag 23 maart 2016 @ 22:56:04 #121
385546 corehype
ogen uitgestoken
pi_160900276
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Het is best al wel een tijdje zo (in elk geval in 2009-2010) dat op de aanvraagformulieren een vakje aanwezig is waar je overige leningen en betalingsverplichtingen moet invullen. Dat is niet iets héél erg nieuws. Bij de aanvraag voor NHG wordt er ook echt al langere tijd gevraagd naar ALLE schulden en financiële verplichtingen.

Nu kun je in principe de studieschuld best verzwijgen door bij dat vakje niks of 0 in te vullen. Maar je ondertekent dat je de zaak volledig en waarheidsgetrouw hebt ingevuld. Je pleegt dan ook fraude en/of valsheid in geschrifte.

Eén van de gevolgen van 'verzwijgen' van je studieschuld is dat de NHG volledig vervalt, mocht je die nodig hebben.
Tweede is dat de geldverstrekker direct de gehele hypotheek kan opeisen zodra ze daar achter je 'foutje' komen.
Derde is dat wanneer je op straat staat en NHG je restschuld niet betaald, je persoonlijk failliet gaat en waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor schuldsanering. Je schulden zijn dan immers direct gevolg van het feit dat je strafbare feiten hebt gepleegd.
En om het helemaal leuk te maken: je kan nergens meer een normale bankrekening openen of normale verzekering afsluiten.

Denk erom: 1 of 2 keer een betaling missen, bijvoorbeeld omdat je even geen (vast) werk hebt en WW toch wel krap is, en het balletje begint te rollen. Als je dan niet héél snel je betalingsachterstand in loopt, rolt het balletje bovenstaande strontput in.

Ik weet niet of het je dat risico waard is.

Toen ik hoorde van de beperkingen die mijn studieschuld met zich mee kon brengen, heb ik zo snel mogelijk de boel afgelost. Als je net student-af bent, nog niet in een 'grote mensen huis' woont en je eerste fulltime baan hebt kun je meestal wel een paar honderd euro per maand missen voor die extra aflossingen.
Ik ga echt geen 5k in 1 keer kunnen aflossen :')
pi_160900385
quote:
10s.gif Op woensdag 23 maart 2016 22:55 schreef corehype het volgende:

[..]

Ik ben geboren in het centrum van Amsterdam, no way dat ik in een gehucht ga wonen :P
Ik ben geboren in een villa in Bloemendaal, no way dat ik 3 hoog achter ga wonen?
Iets met tering en nering... :P
pi_160907036
Verschillende mensen geven aan dat je afschriften van je betaalrekening moet verstrekken. Er zijn genoeg banken die dat niet vereisen. Een bank wil alleen een uitdraai van eigen middelen wanneer je die middelen daadwerkelijk inzet, dus bijvoorbeeld 40.000 eigen geld in leggen.

Ook wordt de lopende rekening niet gecheckt op betalingen aan duo.

Wanneer een klant verzwijgt kan de bank het op dit moment dus niet controleren. Even los van wat er in de toekomst gebeurd.

Alle bkr noteringen zijn natuurlijk wel inzichtelijk. Die zal een bank altijd meenemen.
pi_160907243
quote:
9s.gif Op woensdag 23 maart 2016 22:56 schreef corehype het volgende:

[..]

Als je dat niet kan kun / moet je ook geen huis kopen.
  donderdag 24 maart 2016 @ 11:56:04 #125
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160907276
Of het wel of niet op de afschriften staat en of die wel of niet worden gelezen.
Er wordt gevraagd naar je schulden en je hebt het verzwegen.

Nu wordt er nog een keer extra naar gevraagd omdat het blijkbaar vaak niet wordt ingevuld.

Als mensen nu nog het lef hebben om te ontkennen dat ze een schuld bij DUO hebben dan is het gewoon valsheid in geschrifte. Of het nou wel of niet wordt gecontroleerd.
Tot nooit .......
pi_160908156
quote:
13s.gif Op zondag 20 maart 2016 22:52 schreef corehype het volgende:
Ik maar denken mijn eerste leuke huisje kunnen kopen :)

Maar...

Er wordt bij de ABN Amro plots gevraagd voor het invullen van mijn studieschuld, terwijl in het verleden mij en anderen is verteld dat de studieschuld niet bij dergelijke berekeningen wordt meegerekend... en nu krijg ik net geen huis!

Kan ik een bezwaar indienen dat ik nog in de oude regeling val?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik betaal momenteel geen studieschuld af.
Het is gewoon heel erg dom van je dat je het naar waarheid hebt ingevuld. Je krijgt nu never nooit geen hypotheek meer daar. De Bank kan namelijk jouw studieschuld niet checken want niet BKR geregistreerd. Dat had je met 5 seconden googlen zelf ook kunnen ontdekken. MAar helaas heeft je studie niet zo veel nut gehad, dat je dat niet wist.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160908203
quote:

[..]

Geen 5k hebben en dan wel een huis willen kopen :|W
pi_160908448
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 12:35 schreef sirdanilot het volgende:
Het is gewoon heel erg dom van je dat je het naar waarheid hebt ingevuld. Je krijgt nu never nooit geen hypotheek meer daar. De Bank kan namelijk jouw studieschuld niet checken want niet BKR geregistreerd. Dat had je met 5 seconden googlen zelf ook kunnen ontdekken. MAar helaas heeft je studie niet zo veel nut gehad, dat je dat niet wist.
Waarom dom...... Als het het niet naar waarheid in vult, en je krijgt later ooit betalingsproblemen dan kan je pas echt een probleem hebben met je bank. Waarom zouden ze je dan helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling? Ze kunnen zelf het complete bedrag in 1 keer op eisen.
Of wat als je misschien je hypotheek ooit wilt oversluiten, en dan komt de andere bank er achter dat je bij je vorige bank niet alles correct vermeld hebt. Die keuze van 5 seconden, kan je 30 jaar achtervolgen. Of eventueel een enorme extra schuld geven.

Dit soort "leugentjes om best wil", kunnen je 30 jaar achtervolgen met eventueel grote financial gevolgen.
Je kunt het risico nemen, maar als het fout gaat, heb je pas echt shit te pakken. En 30 jaar is best lang........

Of je nu echt een goed advies geeft.............
pi_160908582
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 12:50 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

Waarom dom...... Als het het niet naar waarheid in vult, en je krijgt later ooit betalingsproblemen dan kan je pas echt een probleem hebben met je bank. Waarom zouden ze je dan helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling? Ze kunnen zelf het complete bedrag in 1 keer op eisen.
Of wat als je misschien je hypotheek ooit wilt oversluiten, en dan komt de andere bank er achter dat je bij je vorige bank niet alles correct vermeld hebt. Die keuze van 5 seconden, kan je 30 jaar achtervolgen. Of eventueel een enorme extra schuld geven.

Dit soort "leugentjes om best wil", kunnen je 30 jaar achtervolgen met eventueel grote financial gevolgen.
Je kunt het risico nemen, maar als het fout gaat, heb je pas echt shit te pakken. En 30 jaar is best lang........

Of je nu echt een goed advies geeft.............
Geef me eens een voorbeeld van iemand waarbij dit allemaal is gebeurd dan? Je komt wel met allemaal horrorscenario's, maar ik denk niet dat dit ooit bij iemand is gebeurd. Je kunt namelijk van een kale kip niet plukken. De bank kan wel een miljoen van je eisen, dikke vinger krijgen ze, meer niet.

Je bank heeft niks te maken met je studieschuld. Een studieschuld is dan ook geen BKR genoteerde schuld, maar een lening van de overheid tegen een rentepercentage van bijna nul en met heel goede voorwaarden. Ik zie niet in waarom het de bank iets aan gaat wat je studieschuld is.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_160908641
Als het echt zo belangrijk is hadden ze de studieschuld maar BKR moeten registreren. Dat is niet gebeurd dus blijkbaar is het niet zo belangrijk en gaat het ze dus ook geen ruk aan.

Denk wel dat dat binnekort gaat gebeuren, dan kan verzwjgen natuurlijk niet meer.
  donderdag 24 maart 2016 @ 13:17:35 #131
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160908995
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 12:58 schreef sirdanilot het volgende:
Je bank heeft niks te maken met je studieschuld. Een studieschuld is dan ook geen BKR genoteerde schuld, maar een lening van de overheid tegen een rentepercentage van bijna nul en met heel goede voorwaarden. Ik zie niet in waarom het de bank iets aan gaat wat je studieschuld is.
Volgens mij is het krijgen van een hypotheek geen recht. De mag alles vragen en als jij niet voldoende antwoord krijg je gewoon geen hypotheek. Al willen ze dikte van je duim weten dan nog is dat hun recht.

En waarom de bank het wil weten? Dat staat los van de gunstige voorwaarders. Je moet de komende jaren een studieschuld aflossen. Dat is voor sommige mensen wel 1000 of 1500 euro per jaar die ze niet kunnen gebruiken om de hypotheek te betalen. Dat is voor de bank dus een extra risico.

Het uitgeven van hoge hypotheken met hoge risico's is een van de oorzaken van de huidige crisis. Radar heeft het alleen maar over de zorgplicht van de banken. Nu lopen janken dat je dingen moet verzwijgen om een hoge lening te krijge en over een paar jaar lopen janken bij Radar dat ze je die lening nooit hadden mogen geven.
Tot nooit .......
  donderdag 24 maart 2016 @ 13:19:20 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160909035
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 13:01 schreef sirdanilot het volgende:
Als het echt zo belangrijk is hadden ze de studieschuld maar BKR moeten registreren. Dat is niet gebeurd dus blijkbaar is het niet zo belangrijk en gaat het ze dus ook geen ruk aan.

Denk wel dat dat binnekort gaat gebeuren, dan kan verzwjgen natuurlijk niet meer.
Als ze naar al je schulden vragen heb je die gewoon op te geven, ongeacht de fantastische voorwaarden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_160909306
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 12:58 schreef sirdanilot het volgende:
Geef me eens een voorbeeld van iemand waarbij dit allemaal is gebeurd dan? Je komt wel met allemaal horrorscenario's, maar ik denk niet dat dit ooit bij iemand is gebeurd.
Ik heb gelukkig geen voorbeelden. In mijn kring, denken ze even na over dit soort vragen.
Maar een vaste baan is geen gegeven, arbeidsongeschikt worden? Misschien een scheiding in de toekomst, icm met nieuwe hyptoheek, welke je misschien verplicht bij de huidige bank moet doen?
Kan allemaal. 30 jaar is een lange termijn, vergeet dat niet. Hierin kan een heel hoop gebeuren, dat wil niet zeggen dat het gebeurt..... Maar wel iets om even over na te denken, of je dit risico wilt nemen.

quote:
Je kunt namelijk van een kale kip niet plukken. De bank kan wel een miljoen van je eisen, dikke vinger krijgen ze, meer niet.
Klopt tot een zeker hoogte, maar een schuld van een ton, beïnvloed je leven compleet zonder enige directe oplossing.
Misschien kun je bij een scheiding je huis niet verkopen....

quote:
Een creditcard hoef je ook niet te gebruiken, en was max 1000 euro. Maar ik moest hem toch echt opzeggen. Een persoonlijk krediet , is ook geen schuld... Maar heeft wel van invloed op je hypotheek.

En vaak staat er nog wel iets bij van "andere" schulden......

En gelukkig gaat het bijna altijd goed bij iedereen..... Maar.... soms..... ook niet..

En ja je kon niet vermelden. Vaak gaat het goed..... Maar soms, in de 30 jaar, kan die ene keuze terug komen en je spijt dat je toen die keuze gemaakt hebt....
  donderdag 24 maart 2016 @ 13:56:56 #134
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160910218
Het probleem is dat het vaak goed gaat omdat je de hypotheek vaak kan betalen.

Maar als je in wat problemen komt met betalen dan kan er door dit grapje net een verkeerde kettingreactie ontstaan. Alle (NHG) zekerheden en andere kwijtscheldopties vallen weg en je staat er in een klap alleen voor. Net als je die hulp nodig hebt.

sterker nog, als je nu besluit tot deze aktie over te gaan dan kan je misschien beter geen NHG nemen. Dan kan je vaak wat meer lenen ook als je aangeeft een studieschul te hebben.
Tot nooit .......
pi_160911018
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 13:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als ze naar al je schulden vragen heb je die gewoon op te geven, ongeacht de fantastische voorwaarden.
Als het niet BKR geregistreerd staat, is het dan nog wel een schuld te noemen?

Je creditcard is een schuld en je lening bij lenen-punt-en-el is een schuld, die staan BKR geregistreerd. Volgens mij staat negatief saldo op je bank ook BKR geregistreerd. Maar een studieschuld niet, dus gaat het de bank ook niks aan.
pi_160911054
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 13:56 schreef Speekselklier het volgende:
Het probleem is dat het vaak goed gaat omdat je de hypotheek vaak kan betalen.

Maar als je in wat problemen komt met betalen dan kan er door dit grapje net een verkeerde kettingreactie ontstaan. Alle (NHG) zekerheden en andere kwijtscheldopties vallen weg en je staat er in een klap alleen voor. Net als je die hulp nodig hebt.

sterker nog, als je nu besluit tot deze aktie over te gaan dan kan je misschien beter geen NHG nemen. Dan kan je vaak wat meer lenen ook als je aangeeft een studieschul te hebben.
Och och och wat als wat als wat als. De kans dat je een kutleven krijgt omdat je straks vermoeid in de auto stapt en er iemand tegen je aan klapt is groter, dan de kans dat je een kutleven krijgt omdat je je studieschuld niet bij de bank opgeeft (wat niet eens verplicht is want niet BKR).

Altijd dat bangige bij Nederlanders. Het leven is zo kort en 1 kort moment kan altijd de rest van je leven bepalen, dat is bij zo veel dingen zo. Voor hetzelfde geld lig je morgen onder een bus. Memento mori.
pi_160911177
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 14:33 schreef sirdanilot het volgende:
Als het niet BKR geregistreerd staat, is het dan nog wel een schuld te noemen?
...
Vraagt de bank "vul hier uw BKR-geregistreerde schulden in" of "vul hier AL uw schulden in"? Juist ja. Natuurlijk is het een schuld.
pi_160911202
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 14:40 schreef DonJames het volgende:

[..]

Vraagt de bank "vul hier uw BKR-geregistreerde schulden in" of "vul hier AL uw schulden in"? Juist ja. Natuurlijk is het een schuld.
Als je het niet kan betalen, hoef je het niet eens terug te betalen (kwijtschelding). Kun je het dan nog wel een schuld noemen?
pi_160911227
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 14:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als je het niet kan betalen, hoef je het niet eens terug te betalen (kwijtschelding). Kun je het dan nog wel een schuld noemen?
Kwijtschelding, je schrijft het zelf al. Als het geen schuld was, kon je het ook niet kwijtschelden, wel?

Het is een schuld.
pi_160911244
quote:

[..]

Dan moet je ook geen huis gaan kopen.
Maar dit is vast al gezegd.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_160911487
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 14:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kwijtschelding, je schrijft het zelf al. Als het geen schuld was, kon je het ook niet kwijtschelden, wel?

Het is een schuld.
Als je van tevoren weet dat je het niet hoeft te betalen als je dat niet kan vind ik het geen schuld.

Een kwijtschelding van een schuld is iets dat je niet van te voren hoort te weten, maar wat een gunst is van de schuldeiser op dat moment.
pi_160911679
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 14:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als je van tevoren weet dat je het niet hoeft te betalen...
Dan is het geen schuld
quote:
..als je dat niet kan vind ik het geen schuld.
Dat is gek. Heel vreemd. Wat is dan precies wél een schuld volgens jou? Aangezien je nu NOOIT zeker weet of de schuldeiser in de toekomst de schuld kwijtscheldt?
quote:
Een kwijtschelding van een schuld is iets dat je niet van te voren hoort te weten, maar wat een gunst is van de schuldeiser op dat moment.
Dat klopt. Maar tot de kwijtschelding is het gewoon een schuld.

Verder: maak niet de fout jouw geheel zelfverzonnen definitie aan te zien voor algemene waarheid.
pi_160911714
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:05 schreef DonJames het volgende:

..als je dat niet kan vind ik het geen schuld.
Dat is gek. Heel vreemd. Wat is dan precies wél een schuld volgens jou? Aangezien je nu NOOIT zeker weet of de schuldeiser in de toekomst de schuld kwijtscheldt?
Als ik je 50 euro leen en ik zeg nu al dat je het niet hoef terug te betalen als je dat niet kan, is het dan een lening?
pi_160911740
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als ik je 50 euro leen en ik zeg nu al dat je het niet hoef terug te betalen als je dat niet kan, is het dan een lening?
Ja, absoluut. Waarom zou dat iets anders zijn?
  donderdag 24 maart 2016 @ 15:09:52 #145
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160911766
Als je genoeg verdient voor een koophuis dan verdien je ook genoeg voor DUO. Dus die kwijtschelding kun je dan wel vergeten.
pi_160911867
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:09 schreef Lienekien het volgende:
Als je genoeg verdient voor een koophuis dan verdien je ook genoeg voor DUO. Dus die kwijtschelding kun je dan wel vergeten.
En als je genoeg verdient voor DUO dan is die studieschuld ook geen probleem.

De bank vraagt me toch ook niet hoeveel ik per week uitgeef aan boodschappen. Als ik veel te dure dingen koop kan dat per maand net zo hard aantikken als die studieschuld.
  donderdag 24 maart 2016 @ 15:16:56 #147
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160911896
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:15 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

En als je genoeg verdient voor DUO dan is die studieschuld ook geen probleem.

De bank vraagt me toch ook niet hoeveel ik per week uitgeef aan boodschappen. Als ik veel te dure dingen koop kan dat per maand net zo hard aantikken als die studieschuld.
Als het aan jou lag, moet de bank maar gewoon met je hypotheeksom over de brug komen en dan maak je zelf wel uit hoe je dat maandelijks betaalt.
pi_160912064
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:16 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als het aan jou lag, moet de bank maar gewoon met je hypotheeksom over de brug komen en dan maak je zelf wel uit hoe je dat maandelijks betaalt.
Nee, de bank moet checken of ik geen BKR geregistreerde schuld heb.

Als dat niet zo is en ik heb voldoende inkomen, ja dan mag ik toch lekker zelf bepalen of ik de hypotheek kan betalen? De bank moet geen big brother zijn die in al je uitgaven inzage heeft. Daarom best ook geen hypotheek nemen bij de bank waar je je rekening hebt.
  donderdag 24 maart 2016 @ 15:25:39 #149
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160912084
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Als dat niet zo is en ik heb voldoende inkomen, ja dan mag ik toch lekker zelf bepalen of ik de hypotheek kan betalen? De bank moet geen big brother zijn die in al je uitgaven inzage heeft. Daarom best ook geen hypotheek nemen bij de bank waar je je rekening hebt.
Nee, dat mag je niet lekker zelf bepalen. Suck it up.
pi_160912096
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, dat mag je niet lekker zelf bepalen. Suck it up.
Jij bent zo'n braafste-jongetje-van-de-klas type die alles braaf doet wat vadertje staat en meneer bankier zegt zeker.
  donderdag 24 maart 2016 @ 15:27:30 #151
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160912133
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:26 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Jij bent zo'n braafste-jongetje-van-de-klas type die alles braaf doet wat vadertje staat en meneer bankier zegt zeker.
Ben jij een recalcitrant pubermeisje met last van d'r hormonen?
pi_160912139
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:27 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ben jij een recalcitrant pubermeisje met last van d'r hormonen?
Ben geen meisje, zoals je weet bestaan er geen vrouwen op het internet ;)
  donderdag 24 maart 2016 @ 15:29:06 #153
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_160912168
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ben geen meisje, zoals je weet bestaan er geen vrouwen op het internet ;)
Ik hoor alleen maar 'wahwahwah'.
  donderdag 24 maart 2016 @ 15:32:08 #154
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160912231
quote:
De bank moet helemaal niets. Jij moet al je gegevens overleggen en dan krijg je misschien een lening.

Mad dit draadje alsjeblieft dicht? TS is denk ik al lang verdwenen
Tot nooit .......
pi_160912258
quote:
0s.gif Op donderdag 24 maart 2016 15:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Om nog even wat meer concreet te worden: ja dat is een lening. Het is immers geen schenking, en meer smaken zijn er nou eenmaal niet.

Duidelijk?
pi_160912321
quote:
Als dat niet zo is en ik heb voldoende inkomen, ja dan mag ik toch lekker zelf bepalen of ik de hypotheek kan betalen?
Dit hebben we vaker gehoord van banken..... 125% van u huis, als hypotheek. Geen enkel probleem.... Alles kan bij ons..... Nu denken we daar iets anders over.

Banken hebben tegenwoordig een zorgplicht..... En 1 daarvan is kijken of jij je hypotheek nu en in de toekomst kan betalen. ALLE schulden zijn daarvan van belang zodat de bank kan bepalen of jij inderdaad die hypotheek kunt betalen.
pi_160917541
Wat een idioot ben je als je denkt dat studieschuld geen lening of schuld is.

Ja, het kan eventueel kwijtgescholden worden, maar voordat het zover is zit je als koophuisbezitter met hypotheek al héél diep in de shit, zeker als je gelogen hebt over het bestaan van de lening bij DUO.

Ook leningen bij je ouders, vrienden, familie, werkgever dien je gewoon op te geven, ondanks dat ze niet geregistreerd zijn en de voorwaarden misschien wel super gunstig zijn ten opzichte van wat banken aan voorwaarden hanteren.

Verder aan TS:
Als 5000 euro sparen op relatief korte termijn een groot probleem is, moet je je nog eens afvragen hoe je na het kopen van je huis de onderhoudskosten bij elkaar denkt te gaan sparen. Of is je huidige kale huur (dus ecxlusief servickosten en g/w/l) zo enorm veel hoger dan je eventuele hypotheeklasten wanneer je een woning koopt dat je straks wel kunt sparen voor onderhoudskosten.
Afhankelijk van je eigen handigheid, huidige staat van onderhoud en de kwaliteit en levensduur van de gebruikte materialen heb je bij een koopwoning grofweg jaarlijks tussen de 1 en 3% van de woningwaarde nodig voor de onderhoudskosten.

Daarin zijn kosten voor verbetering van de woning, zoals luxe keukens en badkamers, nog niet meegenomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')