Bieden over het algemeen een garantie voor de toekomst. Mensen zonder diploma komen namelijk minder makkelijk aan de bak.quote:
Ik heb een diploma en hoef voorlopig niets af te betalenquote:Op zondag 20 maart 2016 22:59 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Bieden over het algemeen een garantie voor de toekomst. Mensen zonder diploma komen namelijk minder makkelijk aan de bak.
Dat een bank dit meeneemt in de beslissing tot het uitgeven van een hypotheek, is echter behoorlijk belachelijk. Gezien dit vaak een maandelijkse last is van een paar tientjes (of minder.. ). Of TS moet verschillende studies hebben gedaan en niet hebben afgerond en nu enkel met een middelbare-schooldiploma op de bank zitten. Maar dat is giswerk met de gegeven informatie.
Heb je een baan op je behaalde niveau en een werkgeversverklaring? Dan zou ik even informatie gaan inwinnen bij andere banken. De ABN is nogal stug met hypotheken, zo kreeg ik daar ruim 40K minder dan bij de SNS of de Rabobank een ~9 jaar terug (voor "de crisis" dus).quote:Op zondag 20 maart 2016 23:00 schreef corehype het volgende:
[..]
Ik heb een diploma en hoef voorlopig niets af te betalen
Ik heb echter geen vaste werkgever.
Ah, helderquote:Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef Leandra het volgende:
Ik bedoelde meer dat TS zich waarschijnlijk niet kan beroepen op "onder de oude regeling vallen", want dat gaat over de stufi, niet om de risicoanalyse die een bank maakt.
quote:Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Heb je een baan op je behaalde niveau en een werkgeversverklaring? Dan zou ik even informatie gaan inwinnen bij andere banken. De ABN is nogal stug met hypotheken, zo kreeg ik daar ruim 40K minder dan bij de SNS of de Rabobank een ~9 jaar terug (voor "de crisis" dus).
[..]
Ah, helderdan begreep ik je verkeerd.
Wow bedankt!quote:Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef Navv__ het volgende:
Verzwijgen! Mag niet, maar je betaald nu nog niets af en dus voelt het misschien minder als liegen. Het zit in de regel zo: als je het zegt, wordt het meegeteld. Je wordt ook geacht dit te vertellen. Als je het niet zegt, is er geen haan die ernaar kraait. Er is geen regeling dat jouw studieschuld niet meetelt, het is alleen aan jou om het stil te houden...
In zo'n 41% van de gevallen wordt deze schuld verzwegen, dus je bent niet de enige
Als je NHG wilt gebruiken en je hebt het nodig dan heb je wel een behoorlijk probleem als je de schuld verzwegen hebt.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef Navv__ het volgende:
Verzwijgen! Mag niet, maar je betaald nu nog niets af en dus voelt het misschien minder als liegen. Het zit in de regel zo: als je het zegt, wordt het meegeteld. Je wordt ook geacht dit te vertellen. Als je het niet zegt, is er geen haan die ernaar kraait. Er is geen regeling dat jouw studieschuld niet meetelt, het is alleen aan jou om het stil te houden...
In zo'n 41% van de gevallen wordt deze schuld verzwegen, dus je bent niet de enige
Dit wel ja. Ik zou het persoonlijk niet eens onder stoelen of banken steken, het merendeel van de starters heeft tegenwoordig een studieschuld.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je NHG wilt gebruiken en je hebt het nodig dan heb je wel een behoorlijk probleem als je de schuld verzwegen hebt.
Tsja, leuk en aardig, maar er gaat met gemak 30.000 euro van je hypotheek af als je het wel eerlijk zegt. Het is gewoon je reinste onzin. Je draagt een paar tientjes per maand af en alleen als jouw salaris dit toelaat. Het is gewoon geen schuld als andere schulden, waarbij de deurwaarders aan de deur komen als je het even niet kunt dragen. Dan krijg je namelijk een betalingsvrije periode. Ik ben op mijn 21e afgestudeerd van het HBO en heb nog nooit meegemaakt dat ik die paar tientjes niet kon missen, juist doordat ik steeds aan het werk kon zijn, dankzij mijn diploma. Er is een reden dat het niet BKR geregistreerd is. Ik vind het een middelvinger naar mensen die investeren in hun toekomst en zodoende een opleiding hebben gedaan. Ik neem - wel weloverwogen - het risico en houd mijn mond.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:05 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dit wel ja. Ik zou het persoonlijk niet eens onder stoelen of banken steken, het merendeel van de starters heeft tegenwoordig een studieschuld.
Bron?quote:Op zondag 20 maart 2016 23:16 schreef Navv__ het volgende:
[..]
Tsja, leuk en aardig, maar er gaat met gemak 30.000 euro van je hypotheek af als je het wel eerlijk zegt.
Ik zie echt weinig studenten welke een studieschuld hebben welke hoger ligt.quote:Barrie kan ongeveer ¤ 25.000 euro minder lenen omdat hij zijn studieschuld ook afbetaald. In dit geval is dat
¤ 11.000 x 0,75% = ¤ 112,50 aan verplichting.
Leuk relaas, en ik ben het er ook deels mee eens, maar je begrijpt toch wel dat je simpelweg minder te besteden hebt hoop ik?quote:Het is gewoon je reinste onzin. Je draagt een paar tientjes per maand af en alleen als jouw salaris dit toelaat. Het is gewoon geen schuld als andere schulden, waarbij de deurwaarders aan de deur komen als je het even niet kunt dragen. Dan krijg je namelijk een betalingsvrije periode. Ik ben op mijn 19e afgestudeerd van het HBO en heb nog nooit meegemaakt dat ik die paar tientjes niet kon missen, juist doordat ik steeds aan het werk kon zijn, dankzij mijn diploma. Er is een reden dat het niet BKR geregistreerd is. Ik vind het een middelvinger naar mensen die investeren in hun toekomst en zodoende een opleiding hebben gedaan. Ik neem - wel weloverwogen - het risico en houd mijn mond.
Geen bron, ik heb het zelf meegemaakt toen ik ook eens aardig vertelde over mijn studieschuld bij de Rabobank. Hypotheek ging zo, hupla, 32.000 euro naar beneden. Toen verklaarden mijn vrienden me voor gek dat ik het genoemd heb en heb ik er de volgende keer over gezwegen. Dat scheelde nogal. En dan te bedenken dat mijn studieschuld nog niet eens 10.000 euro is. Ik koop (voorlopig) alleen en dus ben ik afhankelijk van mijn eigen mogelijkheden.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:20 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Bron?
Ik vind de link welke Leandra postte eigenlijk wel interessant, ook gewoon een heldere uiteenzetting over de eventuele kosten.
[..]
Leuk relaas, en ik ben het er ook deels mee eens, maar je begrijpt toch wel dat je simpelweg minder te besteden hebt hoop ik?
Je zit in een compleet andere situatie dan TS, gezien je tegenwoordig je studieschuld wel degelijk moet doorgeven als hierom gevraagd wordt. ( https://www.wegwijs.nl/ar(...)zwijgen-studieschuld ). Het is leuk dat je dan mensen adviseert om het niet door te geven, maar daarbij kunnen ze dus wel degelijk in de problemen komen. Erg slecht advies dus en ook gewoon in het nadeel voor de TS.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:30 schreef Navv__ het volgende:
[..]
Geen bron, ik heb het zelf meegemaakt toen ik ook eens aardig vertelde over mijn studieschuld bij de Rabobank. Hypotheek ging zo, hupla, 32.000 euro naar beneden. Toen verklaarden mijn vrienden me voor gek dat ik het genoemd heb en heb ik er de volgende keer over gezwegen. Dat scheelde nogal. En dan te bedenken dat mijn studieschuld nog niet eens 10.000 euro is. Ik koop (voorlopig) alleen en dus ben ik afhankelijk van mijn eigen mogelijkheden.
Ik heb - gelukkig, dat is misschien een 'luxeprobleem - niet het gevoel dat ik op 40 euro meer of minder hoef te kijken in de maand. En dat is wat ik afdraag, 40 euro. Ik val nog in de oude regeling, waarbij ze niet naar mijn inkomen hebben gekeken, maar gewoon een vast bedrag vragen. Ik mag meer aflossen als ik wil, het hoeft niet. Ik mag ook even niet betalen als ik wil, mits het maar binnen een x aantal jaren terugbetaald is. Natuurlijk, het is mijn eigen risico om het te verzwijgen en de regels zijn nu eenmaal de regels, maar ik zie het niet zitten om met mijn goede gedrag en mijn studie vervolgens niet in een fijne woning te kunnen wonen, OMDAT ik die studie gedaan heb.
Dat ben ik geheel met je eensquote:Maar los van de regels die er zijn (want die zijn er, daar doen we niets aan), vind ik het een rare bedoening dat er enerzijds wordt gezegd dat die schuld niet geregistreerd wordt en anderzijds wil men wel verplichten dat je het meldt. Wat is dan de reden dat het niet wordt geregistreerd, vraag ik mij af?
Officieel heb je nog geen studieschuld als je nog niet leent. Maar ga er van uit dat een hypotheekverstrekker je geen hypotheek gaat aanbieden als je alleen maar een studentenbaan (of stage) beoefend.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:36 schreef Navv__ het volgende:
Hoe zit het eigenlijk als je nog niet aflost en nog studeert (zoals ik)? Ik heb mijn HBO al gedaan, werk nu en doe in de avonduren mijn master. Ik krijg geen stufi momenteel, maar ben ook nog niet klaar met studeren. Heb ik dan feitelijk al een 'studieschuld', mocht ik nu 'nee' antwoorden? Wat zijn daarvoor de regels?
Vraag ik me gewoon zo even af...
Ik werk al op bachelorniveau en ga een aantal avonden per week naar de universiteit. Dat doe ik gewoon naast mijn werk en dus verdien ik genoeg voor een hypotheek.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:37 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Officieel heb je nog geen studieschuld als je nog niet leent. Maar ga er van uit dat een hypotheekverstrekker je geen hypotheek gaat aanbieden als je alleen maar een studentenbaan (of stage) beoefend.
Dús heb je gewoon een vast inkomen.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:47 schreef Navv__ het volgende:
[..]
Ik werk al op bachelorniveau en ga een aantal avonden per week naar de universiteit. Dat doe ik gewoon naast mijn werk en dus verdien ik genoeg voor een hypotheek.
Omdat je zelf aan kaart dat je nog onder de oude situatie valt. Maargoed, het is ook makkelijk praten als je gewoon dingen niet mede deelt en vervolgens probeert om met een onbekende situatie een discussie naar je hand te zetten. Zeker een economische studie gedaan?quote:Ik heb zelf nóg geen hypotheek, overigens, ik ben ook bezig met het bezichtigen van woningen. Ik snap niet zo goed waar mijn situatie anders is dan die van TS? Volgens mij is er momenteel niets anders, behalve dat je in de problemen kunt komen als je ooit aanspraak moet maken op NHG. Ik snap je punt, het is misschien geen schappelijk of veilig advies, maar omdat ik TS goed begrijp en in hetzelfde schuitje zit, vind ik het wel een optie om over na te denken. Misschien ook omdat het iets is wat niet mag, maar wat in mijn vrienden- en kennissenkring aan de lopende band gebeurd.
Het is geen risico, het is gewoon niet legaal in het geval van TS om studieschulden te verzwijgen..quote:Ik zelf heb op andere manieren veiligheid ingebouwd, zodat ik de risico's zo klein mogelijk houdt, mocht het wel misgaan. Maar je hebt gelijk, het is en blijft een risico... dat is het al, met zulke bedragen.
quote:Op zondag 20 maart 2016 23:07 schreef Leandra het volgende:
https://www.hypotheker.nl(...)schuld-en-hypotheek/
"Barrie kan ongeveer ¤ 25.000 euro minder lenen omdat hij zijn studieschuld ook afbetaald."
Nee, geen economische studie, haha, helemaal niet zelfs. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'naar mijn hand zetten'? We zijn net in gesprek en dus deel ik gaandeweg meer informatie (dus zodra het ter sprake komt). Ik hoef niets naar mijn hand te zetten, wat voor belang heb ik daarbij? Ik deel hierboven overigens ook al dat ik gewoon werk en studeer in de avonduren, maar misschien heb je dat niet gelezen omdat het niet relevant voor je was. Logisch, vandaar dat je het pas ziet als het ter sprake komt en terzake doetquote:Op zondag 20 maart 2016 23:50 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Dús heb je gewoon een vast inkomen.
[..]
Omdat je zelf aan kaart dat je nog onder de oude situatie valt. Maargoed, het is ook makkelijk praten als je gewoon dingen niet mede deelt en vervolgens probeert om met een onbekende situatie een discussie naar je hand te zetten. Zeker een economische studie gedaan?
[..]
Het is geen risico, het is gewoon niet legaal in het geval van TS om studieschulden te verzwijgen..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |