Dan zijn heel veel mensen de klos.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 14:17 schreef Speekselklier het volgende:
Binnenkort worden de leningen ook bij BKR geregistreerd. Ik neem aan dat de bank deze lijst dan even langs zijn hypotheken haalt met alle gevolgen van dien.
Wat dacht je van je bankafschrift bewerken?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 13:53 schreef nils7 het volgende:
Ze vragen volgens mij ook uitdraaitjes van de afgelopen maand (van je bankrekening) dan valt een betaling aan het DUO (mits je hem doet) echt wel op.
Ik zou een bank overvallen en vervolgens een zak cash meenemen naar het hypotheekgesprekquote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:54 schreef HPoi het volgende:
[..]
Wat dacht je van je bankafschrift bewerken?
Is dat dan fraude of valsheid in geschrifte?quote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:54 schreef HPoi het volgende:
[..]
Wat dacht je van je bankafschrift bewerken?
Nee hoor, want het Nibud bepaalt hoeveel je kan betalen, niet jijzelfquote:Op dinsdag 22 maart 2016 15:36 schreef Speekselklier het volgende:
Nou, de klos. Ze zullen alleen een procentje extra risico-opslag krijgen.
Maar dat kunnen ze vast we betalen want ze hadden zelf berekend dat de maximale hypotheek belachelijk laag was en dat ze veel meer ook wel konden betalen.
Tsja, als je dan toch je STUFI-schuld wil verbergen kan je het maar beter goed doen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 16:25 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Is dat dan fraude of valsheid in geschrifte?
Als je je hypotheek bij dezelfde bank afsluit als waar je je betaalrekening hebt krijg je korting op je hypotheekrente. Als gevolg kunnen ze gewoon op je rekening kijken, helemaal geen bankafschrift nodig.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 17:24 schreef pwmh82 het volgende:
Bankafschrift van de laatste twee weken overleggen ipv een volle maand.
ING doet dat. Daar hebben wij onze CC's en dergelijke. Hebben ze gecheckt en verder zonder enige verdere papierwinkel aangaande leningen, afschriften e.d. de hypotheek verstrekt.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 17:52 schreef Nightquest777 het volgende:
Als je je hypotheek bij dezelfde bank afsluit als waar je je betaalrekening hebt krijg je korting op je hypotheekrente. Als gevolg kunnen ze gewoon op je rekening kijken, helemaal geen bankafschrift nodig.
Nou, recent onzerzoek van de Volkskrant wees uit dat veelal een koopwoning 100% financieren goedkoper is dan een vergelijkbare sociale huurwoning. In een paar grote steden (A-dam Utrecht) lag dat wat anders, maar in het algemeen kwam er toch uit dat door de lage rente, de HRA, de recente sterke huurstijging én de daling van de huizenprijzen, kopen goedkoper was dan sociale huur. Nog afgezien van de buurt waarin je terecht komt natuurlijk.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 13:22 schreef Speekselklier het volgende:
Dat bestaat al, dat heet sociale woningbouw.
Daar kan voor een prikkie een prachtige eensgezinswoning huren.
Moet je alleen wel een uitkering hebben.
Uhh dan is de Volkskrant niet bij ons langs geweest. Daarnaast is het appels met peren vergelijkenquote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Nou, recent onzerzoek van de Volkskrant wees uit dat veelal een koopwoning 100% financieren goedkoper is dan een vergelijkbare sociale huurwoning. In een paar grote steden (A-dam Utrecht) lag dat wat anders, maar in het algemeen kwam er toch uit dat door de lage rente, de HRA, de recente sterke huurstijging én de daling van de huizenprijzen, kopen goedkoper was dan sociale huur. Nog afgezien van de buurt waarin je terecht komt natuurlijk.
Zeker, dat was ook het voorbehoud van de Volkskrant. Zo werd onderhoud aan de eigen woning niet als kostenpost meegenomen en evenmin het EWF. Verder werd aangenomen dat de de hypotheek in 30 jaar werd afgelost; de sequentiele daling in woonlasten van een koopwoning zonder hypotheeklast werd ook niet meegenomen.quote:Op dinsdag 22 maart 2016 18:07 schreef xzaz het volgende:
Daarnaast is het appels met peren vergelijken
ja inderdaad jij snapt hetquote:Op dinsdag 22 maart 2016 00:10 schreef pwmh82 het volgende:
[..]
Nee inderdaad, lekker de sociale huurwoningen blijven bezetten. Zijn de minima blij mee. En de doorstromers ook, die kunnen nog een paar jaartjes langer in hun starterswoning blijven.
Goede investering ook, maandelijks een zakje geld naar de woningcorporatie brengen.
Ik ben geboren in het centrum van Amsterdam, no way dat ik in een gehucht ga wonenquote:Op woensdag 23 maart 2016 13:03 schreef TripleSec het volgende:
Wij hebben het gewoon vermeld, onze studieschuld. Konden we wel minder hypotheek krijgen. Maar ja, als je door dingen te verzwijgen meer kan lenen (en dus hogere schuld) hoe verstandig is dat.
Moet wel toegeven dat er ook voor een lagere hypotheek genoeg keuze voor ons was. Als je in een drukke hoofdstad wil wonen waar de krotten met 130.000 beginnen is het misschien een ander verhaal.
Ik ga echt geen 5k in 1 keer kunnen aflossenquote:Op woensdag 23 maart 2016 19:34 schreef Ivo1985 het volgende:
Het is best al wel een tijdje zo (in elk geval in 2009-2010) dat op de aanvraagformulieren een vakje aanwezig is waar je overige leningen en betalingsverplichtingen moet invullen. Dat is niet iets héél erg nieuws. Bij de aanvraag voor NHG wordt er ook echt al langere tijd gevraagd naar ALLE schulden en financiële verplichtingen.
Nu kun je in principe de studieschuld best verzwijgen door bij dat vakje niks of 0 in te vullen. Maar je ondertekent dat je de zaak volledig en waarheidsgetrouw hebt ingevuld. Je pleegt dan ook fraude en/of valsheid in geschrifte.
Eén van de gevolgen van 'verzwijgen' van je studieschuld is dat de NHG volledig vervalt, mocht je die nodig hebben.
Tweede is dat de geldverstrekker direct de gehele hypotheek kan opeisen zodra ze daar achter je 'foutje' komen.
Derde is dat wanneer je op straat staat en NHG je restschuld niet betaald, je persoonlijk failliet gaat en waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor schuldsanering. Je schulden zijn dan immers direct gevolg van het feit dat je strafbare feiten hebt gepleegd.
En om het helemaal leuk te maken: je kan nergens meer een normale bankrekening openen of normale verzekering afsluiten.
Denk erom: 1 of 2 keer een betaling missen, bijvoorbeeld omdat je even geen (vast) werk hebt en WW toch wel krap is, en het balletje begint te rollen. Als je dan niet héél snel je betalingsachterstand in loopt, rolt het balletje bovenstaande strontput in.
Ik weet niet of het je dat risico waard is.
Toen ik hoorde van de beperkingen die mijn studieschuld met zich mee kon brengen, heb ik zo snel mogelijk de boel afgelost. Als je net student-af bent, nog niet in een 'grote mensen huis' woont en je eerste fulltime baan hebt kun je meestal wel een paar honderd euro per maand missen voor die extra aflossingen.
Ik ben geboren in een villa in Bloemendaal, no way dat ik 3 hoog achter ga wonen?quote:Op woensdag 23 maart 2016 22:55 schreef corehype het volgende:
[..]
Ik ben geboren in het centrum van Amsterdam, no way dat ik in een gehucht ga wonen
Als je dat niet kan kun / moet je ook geen huis kopen.quote:Op woensdag 23 maart 2016 22:56 schreef corehype het volgende:
[..]
Ik ga echt geen 5k in 1 keer kunnen aflossen
Het is gewoon heel erg dom van je dat je het naar waarheid hebt ingevuld. Je krijgt nu never nooit geen hypotheek meer daar. De Bank kan namelijk jouw studieschuld niet checken want niet BKR geregistreerd. Dat had je met 5 seconden googlen zelf ook kunnen ontdekken. MAar helaas heeft je studie niet zo veel nut gehad, dat je dat niet wist.quote:Op zondag 20 maart 2016 22:52 schreef corehype het volgende:
Ik maar denken mijn eerste leuke huisje kunnen kopen
Maar...
Er wordt bij de ABN Amro plots gevraagd voor het invullen van mijn studieschuld, terwijl in het verleden mij en anderen is verteld dat de studieschuld niet bij dergelijke berekeningen wordt meegerekend... en nu krijg ik net geen huis!
Kan ik een bezwaar indienen dat ik nog in de oude regeling val?
Wat zijn jullie ervaringen?
Ik betaal momenteel geen studieschuld af.
Geen 5k hebben en dan wel een huis willen kopenquote:Op woensdag 23 maart 2016 22:56 schreef corehype het volgende:
[..]
Waarom dom...... Als het het niet naar waarheid in vult, en je krijgt later ooit betalingsproblemen dan kan je pas echt een probleem hebben met je bank. Waarom zouden ze je dan helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling? Ze kunnen zelf het complete bedrag in 1 keer op eisen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:35 schreef sirdanilot het volgende:
Het is gewoon heel erg dom van je dat je het naar waarheid hebt ingevuld. Je krijgt nu never nooit geen hypotheek meer daar. De Bank kan namelijk jouw studieschuld niet checken want niet BKR geregistreerd. Dat had je met 5 seconden googlen zelf ook kunnen ontdekken. MAar helaas heeft je studie niet zo veel nut gehad, dat je dat niet wist.
Geef me eens een voorbeeld van iemand waarbij dit allemaal is gebeurd dan? Je komt wel met allemaal horrorscenario's, maar ik denk niet dat dit ooit bij iemand is gebeurd. Je kunt namelijk van een kale kip niet plukken. De bank kan wel een miljoen van je eisen, dikke vinger krijgen ze, meer niet.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:50 schreef Rolfieo het volgende:
[..]
Waarom dom...... Als het het niet naar waarheid in vult, en je krijgt later ooit betalingsproblemen dan kan je pas echt een probleem hebben met je bank. Waarom zouden ze je dan helpen met bijvoorbeeld een betalingsregeling? Ze kunnen zelf het complete bedrag in 1 keer op eisen.
Of wat als je misschien je hypotheek ooit wilt oversluiten, en dan komt de andere bank er achter dat je bij je vorige bank niet alles correct vermeld hebt. Die keuze van 5 seconden, kan je 30 jaar achtervolgen. Of eventueel een enorme extra schuld geven.
Dit soort "leugentjes om best wil", kunnen je 30 jaar achtervolgen met eventueel grote financial gevolgen.
Je kunt het risico nemen, maar als het fout gaat, heb je pas echt shit te pakken. En 30 jaar is best lang........
Of je nu echt een goed advies geeft.............
Volgens mij is het krijgen van een hypotheek geen recht. De mag alles vragen en als jij niet voldoende antwoord krijg je gewoon geen hypotheek. Al willen ze dikte van je duim weten dan nog is dat hun recht.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:58 schreef sirdanilot het volgende:
Je bank heeft niks te maken met je studieschuld. Een studieschuld is dan ook geen BKR genoteerde schuld, maar een lening van de overheid tegen een rentepercentage van bijna nul en met heel goede voorwaarden. Ik zie niet in waarom het de bank iets aan gaat wat je studieschuld is.
Als ze naar al je schulden vragen heb je die gewoon op te geven, ongeacht de fantastische voorwaarden.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:01 schreef sirdanilot het volgende:
Als het echt zo belangrijk is hadden ze de studieschuld maar BKR moeten registreren. Dat is niet gebeurd dus blijkbaar is het niet zo belangrijk en gaat het ze dus ook geen ruk aan.
Denk wel dat dat binnekort gaat gebeuren, dan kan verzwjgen natuurlijk niet meer.
Ik heb gelukkig geen voorbeelden. In mijn kring, denken ze even na over dit soort vragen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:58 schreef sirdanilot het volgende:
Geef me eens een voorbeeld van iemand waarbij dit allemaal is gebeurd dan? Je komt wel met allemaal horrorscenario's, maar ik denk niet dat dit ooit bij iemand is gebeurd.
Klopt tot een zeker hoogte, maar een schuld van een ton, beïnvloed je leven compleet zonder enige directe oplossing.quote:Je kunt namelijk van een kale kip niet plukken. De bank kan wel een miljoen van je eisen, dikke vinger krijgen ze, meer niet.
Een creditcard hoef je ook niet te gebruiken, en was max 1000 euro. Maar ik moest hem toch echt opzeggen. Een persoonlijk krediet , is ook geen schuld... Maar heeft wel van invloed op je hypotheek.quote:Je bank heeft niks te maken met je studieschuld. Een studieschuld is dan ook geen BKR genoteerde schuld, maar een lening van de overheid tegen een rentepercentage van bijna nul en met heel goede voorwaarden. Ik zie niet in waarom het de bank iets aan gaat wat je studieschuld is.
Als het niet BKR geregistreerd staat, is het dan nog wel een schuld te noemen?quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze naar al je schulden vragen heb je die gewoon op te geven, ongeacht de fantastische voorwaarden.
Och och och wat als wat als wat als. De kans dat je een kutleven krijgt omdat je straks vermoeid in de auto stapt en er iemand tegen je aan klapt is groter, dan de kans dat je een kutleven krijgt omdat je je studieschuld niet bij de bank opgeeft (wat niet eens verplicht is want niet BKR).quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:56 schreef Speekselklier het volgende:
Het probleem is dat het vaak goed gaat omdat je de hypotheek vaak kan betalen.
Maar als je in wat problemen komt met betalen dan kan er door dit grapje net een verkeerde kettingreactie ontstaan. Alle (NHG) zekerheden en andere kwijtscheldopties vallen weg en je staat er in een klap alleen voor. Net als je die hulp nodig hebt.
sterker nog, als je nu besluit tot deze aktie over te gaan dan kan je misschien beter geen NHG nemen. Dan kan je vaak wat meer lenen ook als je aangeeft een studieschul te hebben.
Vraagt de bank "vul hier uw BKR-geregistreerde schulden in" of "vul hier AL uw schulden in"? Juist ja. Natuurlijk is het een schuld.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:33 schreef sirdanilot het volgende:
Als het niet BKR geregistreerd staat, is het dan nog wel een schuld te noemen?
...
Als je het niet kan betalen, hoef je het niet eens terug te betalen (kwijtschelding). Kun je het dan nog wel een schuld noemen?quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Vraagt de bank "vul hier uw BKR-geregistreerde schulden in" of "vul hier AL uw schulden in"? Juist ja. Natuurlijk is het een schuld.
Kwijtschelding, je schrijft het zelf al. Als het geen schuld was, kon je het ook niet kwijtschelden, wel?quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:41 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je het niet kan betalen, hoef je het niet eens terug te betalen (kwijtschelding). Kun je het dan nog wel een schuld noemen?
Dan moet je ook geen huis gaan kopen.quote:Op woensdag 23 maart 2016 22:56 schreef corehype het volgende:
[..]
Als je van tevoren weet dat je het niet hoeft te betalen als je dat niet kan vind ik het geen schuld.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:42 schreef DonJames het volgende:
[..]
Kwijtschelding, je schrijft het zelf al. Als het geen schuld was, kon je het ook niet kwijtschelden, wel?
Het is een schuld.
Dan is het geen schuldquote:Op donderdag 24 maart 2016 14:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als je van tevoren weet dat je het niet hoeft te betalen...
Dat is gek. Heel vreemd. Wat is dan precies wél een schuld volgens jou? Aangezien je nu NOOIT zeker weet of de schuldeiser in de toekomst de schuld kwijtscheldt?quote:..als je dat niet kan vind ik het geen schuld.
Dat klopt. Maar tot de kwijtschelding is het gewoon een schuld.quote:Een kwijtschelding van een schuld is iets dat je niet van te voren hoort te weten, maar wat een gunst is van de schuldeiser op dat moment.
Als ik je 50 euro leen en ik zeg nu al dat je het niet hoef terug te betalen als je dat niet kan, is het dan een lening?quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:05 schreef DonJames het volgende:
..als je dat niet kan vind ik het geen schuld.
Dat is gek. Heel vreemd. Wat is dan precies wél een schuld volgens jou? Aangezien je nu NOOIT zeker weet of de schuldeiser in de toekomst de schuld kwijtscheldt?
Ja, absoluut. Waarom zou dat iets anders zijn?quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:07 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Als ik je 50 euro leen en ik zeg nu al dat je het niet hoef terug te betalen als je dat niet kan, is het dan een lening?
En als je genoeg verdient voor DUO dan is die studieschuld ook geen probleem.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:09 schreef Lienekien het volgende:
Als je genoeg verdient voor een koophuis dan verdien je ook genoeg voor DUO. Dus die kwijtschelding kun je dan wel vergeten.
Als het aan jou lag, moet de bank maar gewoon met je hypotheeksom over de brug komen en dan maak je zelf wel uit hoe je dat maandelijks betaalt.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:15 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En als je genoeg verdient voor DUO dan is die studieschuld ook geen probleem.
De bank vraagt me toch ook niet hoeveel ik per week uitgeef aan boodschappen. Als ik veel te dure dingen koop kan dat per maand net zo hard aantikken als die studieschuld.
Nee, de bank moet checken of ik geen BKR geregistreerde schuld heb.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als het aan jou lag, moet de bank maar gewoon met je hypotheeksom over de brug komen en dan maak je zelf wel uit hoe je dat maandelijks betaalt.
Nee, dat mag je niet lekker zelf bepalen. Suck it up.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:24 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Nee, de bank moet checken of ik geen BKR geregistreerde schuld heb.
Als dat niet zo is en ik heb voldoende inkomen, ja dan mag ik toch lekker zelf bepalen of ik de hypotheek kan betalen? De bank moet geen big brother zijn die in al je uitgaven inzage heeft. Daarom best ook geen hypotheek nemen bij de bank waar je je rekening hebt.
Jij bent zo'n braafste-jongetje-van-de-klas type die alles braaf doet wat vadertje staat en meneer bankier zegt zeker.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, dat mag je niet lekker zelf bepalen. Suck it up.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |