Well, that's not happening in the near future.quote:
Je gaat er vrij lang over door, maar om even kort en bondig te zijn: Nee, dat had ik niet gelezen, want jouw situatie heeft eigenlijk niets te maken met de situatie van TS.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:56 schreef Navv__ het volgende:
[..]
Nee, geen economische studie, haha, helemaal niet zelfs. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met 'naar mijn hand zetten'? We zijn net in gesprek en dus deel ik gaandeweg meer informatie (dus zodra het ter sprake komt). Ik hoef niets naar mijn hand te zetten, wat voor belang heb ik daarbij? Ik deel hierboven overigens ook al dat ik gewoon werk en studeer in de avonduren, maar misschien heb je dat niet gelezen omdat het niet relevant voor je was. Logisch, vandaar dat je het pas ziet als het ter sprake komt en terzake doet.
Kijk, dat vind ik al een heel andere insteek. En je kunt het ook anders zien: Als TS samen met een partner iets wil kopen, is het bedrag al een stuk hoger (niet maximaal gaan lenen natuurlijk, TSquote:Bovendien is het voor iemand in de oude regeling net zo min legaal of illegaal, want je verzwijgt (al dan niet bewust) iets. En toch doet 40% van de mensen het, voor 2016 en erna ook (mits er iets veranderd in de regels). Is het netjes en volgens de regels? Nee. Maar het gebeurt wel. Hoewel ik wel snap dat ik misschien iets minder hard had moeten roepen, want het is inderdaad een risico dat je loopt en dus hoop ik dat TS dat ook goed afweegt, uiteraard.
Zou je wel de voorspellende gave kunnen hebben van de Hypotheker?quote:Op maandag 21 maart 2016 00:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik schrijf de teksten voor de Hypotheker niet Arcee
Daarom had ik de tekst ook tussen aanhalingstekens gezet.quote:Op maandag 21 maart 2016 00:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik schrijf de teksten voor de Hypotheker niet Arcee
Die heb ik bewust niet overwogen destijds, puur en alleen om die gruwelijke kut reclames.quote:
Slim, en een studieschuld moet op een gegeven moment worden afbetaald, net als de hypotheek......dit tezamen met het gegeven dat je 1 euro maar 1 keer kan uitgeven......quote:Op zondag 20 maart 2016 23:02 schreef Navv__ het volgende:
Verzwijgen! Mag niet, maar je betaald nu nog niets af en dus voelt het misschien minder als liegen. Het zit in de regel zo: als je het zegt, wordt het meegeteld. Je wordt ook geacht dit te vertellen. Als je het niet zegt, is er geen haan die ernaar kraait. Er is geen regeling dat jouw studieschuld niet meetelt, het is alleen aan jou om het stil te houden...
In zo'n 41% van de gevallen wordt deze schuld verzwegen, dus je bent niet de enige
Ik denk dat de rente op hypotheken nog sneller kan stijgen dan die op studieleningen.quote:Op maandag 21 maart 2016 00:49 schreef nikky het volgende:
Heel leuk om een studieschuld te verzwijgen. Tot de rente ineens omhoogklapt en je van 8 tientjes ineens naar 120 euro in de maand gaat.
Er is eerder een rentepercentage geweest van zo'n 9% op studieleningen.
Oh, het plotseling vragen van een studieschuld? Misschien dat sommige adviseurs het vergeten zijn, maar dit is zo'n beetje een standaard vraag.
Afgezien van de huidige economische situatie en prognose voor de toekomst waarin zulke rentes extreem onwaarschijnlijk zijn staat je rente ook voor 5 jaar vast. Dat betekent dus dat je een stijgende rente wel aan ziet komen (en die gaat nooit ineens van de huidige 0,01% naar 9% o.i.d.). Je kan je lening overigens ook op 'pauze' zetten zonder voorwaarden, in totaal 60 maanden.quote:Op maandag 21 maart 2016 00:49 schreef nikky het volgende:
Heel leuk om een studieschuld te verzwijgen. Tot de rente ineens omhoogklapt en je van 8 tientjes ineens naar 120 euro in de maand gaat.
Oh, het plotseling vragen van een studieschuld? Misschien dat sommige adviseurs het vergeten zijn, maar dit is zo'n beetje een standaard vraag.
Lager dan 30k? In mijn omgeving is 30 eerder gemiddeld dan aan de hoge kant.quote:Op zondag 20 maart 2016 23:20 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Bron?
Ik vind de link welke Leandra postte eigenlijk wel interessant, ook gewoon een heldere uiteenzetting over de eventuele kosten. Kijk ook naar het voorbeeld:
[..]
Ik zie echt weinig studenten welke een studieschuld hebben welke hoger ligt.
[..]
Leuk relaas, en ik ben het er ook deels mee eens, maar je begrijpt toch wel dat je simpelweg minder te besteden hebt hoop ik?
En dan straks weer massaal gaan klagen bij Radar omdat de banken veel te hoge hypotheken hebben gegeven.quote:Op maandag 21 maart 2016 02:26 schreef LangeTabbetje het volgende:
Slim, en een studieschuld moet op een gegeven moment worden afbetaald, net als de hypotheek......dit tezamen met het gegeven dat je 1 euro maar 1 keer kan uitgeven......
Sterker nog, als ze er achter komen zouden ze de rente op je lening wel eens flink verhogen omdat ze plots geen zekerheid meer van de NHG hebben. (of ze vragen een extra aflossingkje van 40k)quote:De bank vraagt er niet om om moeilijk te doen, maar om te kijken of je de hypotheek wel kan terug betalen (zorgplicht).
Als je een ton spaargeld had, had je die 40k hypotheek ook niet nodig gehadquote:Op maandag 21 maart 2016 10:32 schreef CafeRoker het volgende:
De impact is achterlijk groot. Ik kon zelf recent 40k minder hypotheek krijgen omdat ik nog een restje van 2500 euro aan studieschuld had staan. Ik had genoeg spaargeld dat veel beter rendeerde en heb het tandenknarsend afgelost. Verderop in het traject eiste de bank enkele belastingaangiftes. Die hadden niets met die schuld te maken, maar daar zou het wel uit gebleken zijn. Pas dus op met verzwijgen ook als je geen NHG hebt.
Desondanks zijn de gevolgen zo draconisch dat ik het moeilijk vind om het verzwijgen te veroordelen.
edit, voor de volledigheid: de aanwezigheid van spaargeld tegenover schuld heeft 0,0 impact op het hypotheekbedrag. Als ik een ton spaargeld had gehad en nog 100 euro restschuld was het nog steeds -40k hypotheek.
Zo zo, ze mogen de tering krijgen? Lekker volwassen.quote:Op maandag 21 maart 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:
Ik overweeg mijn studieschuld ook te verzwijgen, ik vind het verschil in hoogte van de hypotheek zo schandalig groot dat ik eigenlijk weinig andere opties zie.
Het is doodnormaal om in een huurhuis te wonen voor 800 tot 900 per maand (omdat je buiten de sociale huursector valt), maar zodra het op een hyptoheek aan komt begint men meteen te mierenneuken over een eventuele studieschuld. Wat mij betreft krijgen ze de tering en meld ik het niet of misschien een lager bedrag. En dan neem ik geen NHG overigens, heb ik niet nodig, dus wat dat betreft krijg ik daar geen gezeik over.
Mijn maandinkomen is overigens ongeveer 3300 bruto en studieschuld is ongeveer 24.000.
Het is maar Fok! moraalriddertje, excuseer mij voor mijn niet al te formele taalgebruik.quote:Op maandag 21 maart 2016 12:33 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Zo zo, ze mogen de tering krijgen? Lekker volwassen.
Als je geen NHG 'neemt', dan is de rente vaak 1 procentpunt hoger. En dat resulteert dan weer in het feit dat je een veel lagere hypotheek kan nemen.
Dat lijkt me een goed idee. Misschien eerst even doen, voor je allerlei wilde plannen hier neerplempt waarmee je TS misschien op een verkeerd spoor zet.quote:Op maandag 21 maart 2016 12:40 schreef Ronaldsen het volgende:
En wat betreft die rente, ik moet me er nog nader in verdiepen
Zulke wilde plannen heb ik niet hoor.quote:Op maandag 21 maart 2016 12:41 schreef Nightquest777 het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goed idee. Misschien eerst even doen, voor je allerlei wilde plannen hier neerplempt waarmee je TS misschien op een verkeerd spoor zet.
Kan je bij ING ¤176,000,- hypotheek op krijgen.quote:Op maandag 21 maart 2016 12:11 schreef Ronaldsen het volgende:
Mijn maandinkomen is overigens ongeveer 3300 bruto
Niet als ik de studieschuld op geef, voor zover ik heb kunnen zien.quote:Op maandag 21 maart 2016 13:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je bij ING ¤176,000,- hypotheek op krijgen.
Dat moet je dus niet doen hadden "we" al geconcludeerd.quote:Op maandag 21 maart 2016 13:19 schreef Ronaldsen het volgende:
Niet als ik de studieschuld op geef, voor zover ik heb kunnen zien.
duo kwam toch nooit boven een bepaald percentage uit, dat dacht ik altijd.quote:Op maandag 21 maart 2016 00:49 schreef nikky het volgende:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |