Tenzij fooi in een pot moet om te worden verdeeld over alle werknemers.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 07:53 schreef goodtripbob het volgende:
[..]
200*5 cent = 1000 cent. toch nog een leuke fooi bovenop je salaris.
Mits 200 klanten.
Nee.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 08:32 schreef matthias24 het volgende:
[..]
nee niet? geen goed idee van de goeie ouwe matthias?
wauw!..... wel heel asosiaal van die frietjongen om eerst zo weinig friet te geven. maar je hebt het in igg wel goed opgelost. en nu krijg je teminste waar voor je geld.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 08:47 schreef RobinOok het volgende:
Ja, dat snap ik.
Maar dan is ook mijn avond verpest.
Ben 1 keer in mijn leven ongeveer zo boos geweest. Had na het stappen, met een vriendin friet gehaald bij de enige friettent in Arnhem die toen nog open was om die tijd. Achter een luikje. Bestelling was zoiets als "voor 4 gulden friet". Maar eenmaal thuis en hongerig die friet op een bord gekiept om samen aan te vallen bleek het heeeeeeeeel weinig friet. En toen werd ik dus zoooooo boos (nee, er waren geen drugs in het spel, alleen drank) dat ik alles weer inpakte en we samen weer terug die vrieskou zijn ingefietst. En ik was zooooo boos dat ik van plan was die friet door het luikje heen te smijten!
Maar daar aangekomen en helemaal over de rooie mijn "klacht" geuit deed die jongen alleen maar heeeeeeel aardig en ging meteen een enorme bult friet voor ons bakken. Dus er viel niets meer te smijten. En sindsdien kregen we bij dat loket altijd idioot veel waar voor ons geld.
(verder bleek dat de hoeveelheid die hij ons die ene keer had gegeven eigenlijk best normaal was geweest. Ze waren als enige nachttent gewoon best duur)
Eind goed, al goed. Maar als ik zo ver ben dat ik wil gaan smijten met mijn eten, dan is het niet best met me. Zo ver is het nooit meer gekomen.
jij verwacht met jouw 5ct systeem dat iedereen denkt zoals jij. Dat is natuurlijk niet zo.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:19 schreef RobinOok het volgende:
Denk je echt dt er mensen zijn die serieus 5 cent als fooi neerleggen?
Haha, kan me er niks bij voorstellen.
Dat en anders gewoon jas aandoen en weglopen. Moet je kijken hoe snel ze naast je staan.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:19 schreef Lienekien het volgende:
Ben ik nou gek? Als je niet op de rekening wilt wachten loop je toch gewoon naar de bar (of waar ze de kassa maar hebben) om af te rekenen?
maar dat is toch geen goede service. stel dat ik een paar uur moet wachten dan loop ik gewoon weg zonder te betalen hoor.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:19 schreef Lienekien het volgende:
Ben ik nou gek? Als je niet op de rekening wilt wachten loop je toch gewoon naar de bar (of waar ze de kassa maar hebben) om af te rekenen?
Even overwogen, maar de kans dat we dan daar 5 minuten voor lul zouden staan wachten was te groot.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:19 schreef Lienekien het volgende:
Nee, daar ga ik dan een landelijke actie voor beginnen! :-pquote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:22 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
jij verwacht met jouw 5ct systeem dat iedereen denkt zoals jij.
In ieder geval wel kinderachtig. Zeg het gewoon als je ontvrienden bent man.quote:
Zeker, en in dat geval is de boodschap van 5 cent geven wel duidelijk lijkt me. Het is in ieder geval wel beledigendquote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:31 schreef RobinOok het volgende:
Ik ben niet schijterig.
Ik wil gewoon zonder een enkele moeite of verspilde emotie mijn ongenoegen kenbaar kunnen maken. Zonder discussie, zonder exitgesprek, want ik heb er geen enkele fucking behoefte aan ze iets wijzer te maken of tips ter verbetering te geven. Mag het?
Dat. Die hint van vijf cent neerleggen komt echt niet aan. Wees gewoon duidelijk ipv cryptisch je punt willen maken.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:19 schreef Lienekien het volgende:
Hier je aandacht aan bestedenquote:Op zaterdag 12 maart 2016 07:41 schreef RobinOok het volgende:
Gisteren ergens gegeten en moesten zolang op de rekening wachten dat ik de fooi die ik al had klaargelegd weer terug in mijn portemonnaie heb gedaan. Maar toch voelt dat onbevredigend, want nu denkt die eikel vast dat we gewoon vrekken zijn. Dus, nu had ik het idee om een nieuwe nationale gewoonte te beginnen: als je ontevreden bent, dan geef je 5 cent fooi. Dat lijkt me duidelijk een belediging en boodschap toch?
Goed idee? Of stom idee?
(en nee, een boom opzetten over de slechte service of het slechte eten is geen optie. Totaaaal geen behoefte aan)
Dit doe ik tegenwoordig 9 van de 10 keer, te vaak gehad dat ik om de rekening vraag en 10 minuten later nog niks heb. Geef dan natuurlijk nog wel gewoon fooi.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:19 schreef Lienekien het volgende:
IK MOET HELEMAAL NIKS JA!quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:44 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ik vind dat je t gewoon moet zeggen als je niet tevreden bent ipv mensen te gaan lopen beledigen, dan kunnen ze er evt ook nog wat aan veranderen en t de volgende keer beter doen.
ik vind jou post heel ongepast en raar. heeft ook niks met het onderwerp te maken. opmerkingen als zoek een baan zijn niet relevant voor dit topic.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:39 schreef dopfles1 het volgende:
[..]
Hier je aandacht aan besteden
Zoek werk of een hobby ofzo
Misschien een cursusje anger management?quote:
Je snapt dat een supermarkt niet tot de horeca behoort?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Sowieso, fooi geven in de horeca![]()
Prijzen zijn al belachelijk hoog genoeg daar.
Als ik al fooi moet geven bij een glaasje cola van 0,28cl @ ¤ 2,30...
Welke fooi moet ik de Jumbo dan wel niet geven met een prijs ¤ 1,30 per 1,5l fles?
Literprijs van ¤ 8,- vs ¤0,90 voor dezelfde Coca Cola....![]()
Fooi geven is prima, maar niet als ik zwaar word afgezet zoals in de horeca.
Als je de essentie van mij opmerking niet begrijpt, dan kan je beter op het kruisje rechtsboven klikken.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:50 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ik vind jou post heel ongepast en raar. heeft ook niks met het onderwerp te maken. opmerkingen als zoek een baan zijn niet relevant voor dit topic.
Wat is daar anders aan? Alsof die geen personeelskosten hebben en huur voor een duur pand, bovendien zijn ze nog veel langer open.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:51 schreef Copycat het volgende:
[..]
Je snapt dat een supermarkt niet tot de horeca behoort?
Het is geen horeca.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:52 schreef Hyaenidae het volgende:
Wat is daar anders aan? Alsof die geen personeelskosten hebben en huur voor een duur pand, bovendien zijn ze nog veel langer open.
Jumbo is ook geen AH, maar als dezelfde cola daar significant goedkoper is dan haal ik het daar.quote:
quote:
waarom meteen al die veroordelen? ik snap dat niet. je hoeft toch niet meteen een scene te schopen in zo'n situatie?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:59 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]![]()
Prima joh. Een fooi van 5ct geven omdat je je bek niet open durft te doen is gewoon zielig.
dus voor jou is iets zeggen over de slechte bediening meteen een scène schoppen?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:01 schreef matthias24 het volgende:
[..]
waarom meteen al die veroordelen? ik snap dat niet. je hoeft toch niet meteen een scene te schopen in zo'n situatie?
Voor mij kost een gewoon gesprekje eigenlijk amper energie. Levert wel meteen duidelijkheid op.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:15 schreef RobinOok het volgende:
Dat is toch geen energie in vergelijking met een exitgesprek?
Maak je niet druk, nIemand vraagt jou je aan te passen aan zijn/haar norm. Integendeel, jij opent dit topic toch juist omdat je graag zou zien dat anderen jouw 5 centnorm overnemen?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:29 schreef RobinOok het volgende:
Ik vind het prima hoor, als jij wel die behoefte hebt in zo'n gesprekje. Moet je vooral doen. Maar ik heb dat niet. En ik ga me echt niet aanpassen aan jouw norm. Als ik er niks over wil zeggen, dan zeg ik er niks over. Zo simpel is het gewoon.
Kennelijk was er helemaal niet zoveel mis, want je zat al klaar met je fooi. Vervolgens duurde het lang met de rekening en nu is het opeens allemaal helemaal ruk. Uh-huh.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:29 schreef RobinOok het volgende:
En ik wil niet uitleggen wat er allemaal mis was met het eten en de service gisteren. Zo makkelijk is het gewoon.
Ja, kijk. Ik had al geen behoefte het aan hun uit te leggen, laat staan aan jou! Haha.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Kennelijk was er helemaal niet zoveel mis, want je zat al klaar met je fooi. Vervolgens duurde het lang met de rekening en nu is het opeens allemaal helemaal ruk. Uh-huh.
Je bent het zelf die kennelijk een bepaald punt wil maken. Je kiest alleen een nogal suffe manier om het over te brengen. Denk je dat je in Wie Is De Mol zit of zo, dat je werkt met verborgen aanwijzingen?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:11 schreef RobinOok het volgende:
Waarom denken mensen dat als je geen zin hebt je bek open te doen dat dat is omdat je dat niet durft?
Uiten jullie echt overal alles wat je denkt of voelt? Wat vermoeiend lijkt me dat.
Zijn jullie het ook die bij alles toeteren in het verkeer?
Waarschijnlijk omdat het niet uit te leggen valt.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:43 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, kijk. Ik had al geen behoefte het aan hun uit te leggen, laat staan aan jou! Haha.
Ja, ik weet het 100% zeker.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:42 schreef Copycat het volgende:
Weet je het zeker dat je het he-le-maal prima vindt? Je komt namelijk nogal gefrustreerd en boos over.
5 cent achterlaten, wat een held ben jij.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:48 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, ik weet het 100% zeker.
Ik ben niet boos en niet gefrustreerd. Zelfs niet als mensen denken dat ik een schijterd ben.
Maar al zou ik wel een schijterd zijn, wat dan nog. Waarom zouden schijterds alles op jouw assertieve manier moeten doen? Van mij mogen schijterds zijn en hoeft niet iedereen op cursus om allemasl Hollandse haaibaaien te worden. Lang leve de verschillen.
Stampvoeten? Schelden?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:55 schreef RobinOok het volgende:
Ik snap dat jij of zo'n retauranthouder feedback fijn vindt, maar ik ben dus niet genegen die te geven.
En dan kun jij nu gaan stampvoeten of schelden, maar zo simpel is het gewoon.
Gaat het verder allemaal goed met je?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:00 schreef RobinOok het volgende:
Ik geef uiteraard ook wel eens WEL feedback. In restaurants of op mijn werk. Of bij het dumpen van een vriendje.
Maar alleen als ik daar zin in heb.
En als ik daar geen zin in heb, dan niet.
Bevalt me prima.
En als de ander dat niet bevalt, dan heeft ie dikke, vette zultpech.
In de OP zeg je dat je een nieuwe nationale gewoonte wilt starten. Hoe ga je dat doen als niemand je idee overneemt?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:39 schreef RobinOok het volgende:
Gek dat je denkt dat ik zou willen dat iedereen mijn norm overneemt?
Ik zou alleen wel willen dat iedereen het 5-cent-principe snapt. Maar dat is wat anders.
Ja, ik wordt uitgemaakt voor schijterd, onvolwassen, laf, gefrustreerd en weet ik wat. Omdat ik weiger me aan te passen aan jullie manier van reageren op een slechte horeca ervaring.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Stampvoeten? Schelden?
Jij bent de enige die hier bozig loopt te doen.
Maar ik wens je veel succes met je tantrums en je actie.
Als je de angst wat te kort te komen, los laat, geniet je meer van het leven.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ja, ik wordt uitgemaakt voor schijterd, onvolwassen, laf, gefrustreerd en weet ik wat. Omdat ik weiger me aan te passen aan jullie manier van reageren op een slechte horeca ervaring.
Andersom doe ik dat niet. Jullie moeten zelf weten wat je doet als eten of service niet bevalt.
Nogmaals, ik ben niet boos. Me uitmaken voor schijterd doet me namelijks niks. Echt niet.
Ja, dat gaat dan niet lukken nee. Duhuh!quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:02 schreef k_man het volgende:
[..]
In de OP zeg je dat je een nieuwe nationale gewoonte wilt starten. Hoe ga je dat doen als niemand je idee overneemt?
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:05 schreef Reliekrover het volgende:
Het maakt je allemaal niks uit, je maakt je niet druk want daar heb je geen zin in maar vervolgens wel een half topic vol typen met boze berichten.
Ik zal het zo eens teruglezen dan. Kijken waarom mensen denken dat ik boos ben.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:05 schreef Reliekrover het volgende:
Het maakt je allemaal niks uit, je maakt je niet druk want daar heb je geen zin in maar vervolgens wel een half topic vol typen met boze berichten.
spoiler alert: ieder bericht dat je post zit vol met woedequote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:09 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik zal het zo eens teruglezen dan. Kijken waarom mensen denken dat ik boos ben.
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:45 schreef k_man het volgende:
Het lijkt me iets voor kinderachtige, chagrijnige mensen voor wie alle normale manieren van communicatie te hoog gegrepen zijn. Liever je een half uur aan je tafeltje gaan zitten ergeren, dan zelf even opstaan. Liever een verborgen aanwijzing achterlaten dan je mond open doen. Volwassen hoor.
Ratelband?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 08:47 schreef RobinOok het volgende:
Ja, dat snap ik.
Maar dan is ook mijn avond verpest.
Ben 1 keer in mijn leven ongeveer zo boos geweest. Had na het stappen, met een vriendin friet gehaald bij de enige friettent in Arnhem die toen nog open was om die tijd. Achter een luikje. Bestelling was zoiets als "voor 4 gulden friet". Maar eenmaal thuis en hongerig die friet op een bord gekiept om samen aan te vallen bleek het heeeeeeeeel weinig friet. En toen werd ik dus zoooooo boos (nee, er waren geen drugs in het spel, alleen drank) dat ik alles weer inpakte en we samen weer terug die vrieskou zijn ingefietst. En ik was zooooo boos dat ik van plan was die friet door het luikje heen te smijten!
Maar daar aangekomen en helemaal over de rooie mijn "klacht" geuit deed die jongen alleen maar heeeeeeel aardig en ging meteen een enorme bult friet voor ons bakken. Dus er viel niets meer te smijten. En sindsdien kregen we bij dat loket altijd idioot veel waar voor ons geld.
(verder bleek dat de hoeveelheid die hij ons die ene keer had gegeven eigenlijk best normaal was geweest. Ze waren als enige nachttent gewoon best duur)
Eind goed, al goed. Maar als ik zo ver ben dat ik wil gaan smijten met mijn eten, dan is het niet best met me. Zo ver is het nooit meer gekomen.
jij niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:49 schreef MPC60 het volgende:
[..]
5 cent achterlaten, wat een held ben jij.
wat zou jij doen in zo'n situatie als je te lang moest wachten? huilend naar de ober renen hem vastklampen en smeken om een schadevergoeding omdat je te lang moest wachten?quote:
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:21 schreef egeltje1985 het volgende:
Ook wel eens gedaan, in Berlijn. Matige ober die ons steeds vergat en ook de bestelling van een van de groep was vergeten. En toen we eindelijk de rekening kregen had hij de tekst op de bon 'tip not included' met pen omcirkeld en een happy smiley erbij gezet. Ik heb er een zielige smiley naast gezet en vijf cent gegeven.
Minuutje maximaal bij de bar staan met portemonnee duidelijk in je hand. Komt er niemand dan rustig richting de kapstok bewegen.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:26 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Even overwogen, maar de kans dat we dan daar 5 minuten voor lul zouden staan wachten was te groot.
Dan liever aan tafel zitten. Ik hou niet van staan.
Scherp.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Kennelijk was er helemaal niet zoveel mis, want je zat al klaar met je fooi. Vervolgens duurde het lang met de rekening en nu is het opeens allemaal helemaal ruk. Uh-huh.
Dus een compliment is prima, maar een klacht laat je gewoon voorbij gaan? Als ik ergens gegeten heb en ik vond het waardeloos zal ik dat ook duidelijk maken op een normale manier zonder gescheld. Kost me echt geen uren, maar alle partijen worden er beter van.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:23 schreef Oceanonix het volgende:
Ik denk dat in de meeste gevallen het personeel prima weet dat ze niet heel erg hun best gedaan hebben. 5 cent is dan een prima oplossing. Ik heb lang niet altijd zin om er wat over te zeggen. Als je de vraag krijgt is alles naar wens dan ben ik uiteraard wel zo lief om de waarheid te zeggen. Maar als ze er niet om vragen de bediening is ruk moet ik dan wel pro-actief zijn?
Precies, dat werkt gegarandeerdquote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:31 schreef CrashO het volgende:
[..]
Minuutje maximaal bij de bar staan met portemonnee duidelijk in je hand. Komt er niemand dan rustig richting de kapstok bewegen.
Moet je eens zien hoe snel ze er dan zijn
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 09:21 schreef egeltje1985 het volgende:
Ook wel eens gedaan, in Berlijn. Matige ober die ons steeds vergat en ook de bestelling van een van de groep was vergeten. En toen we eindelijk de rekening kregen had hij de tekst op de bon 'tip not included' met pen omcirkeld en een happy smiley erbij gezet. Ik heb er een zielige smiley naast gezet en vijf cent gegeven.
lees mijn reactie nog eens..... Waar staat dat ik geen compliment maak? Waar staat dat ik ga schelden?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:44 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dus een compliment is prima, maar een klacht laat je gewoon voorbij gaan? Als ik ergens gegeten heb en ik vond het waardeloos zal ik dat ook duidelijk maken op een normale manier zonder gescheld. Kost me echt geen uren, maar alle partijen worden er beter van.
Er staat dat je alleen een compliment maakt als er om gevraagd word. Als je het ergens niet mee eens bent, maar ze vragen niets, dan zeg je ook niets in je eigen woorden.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:42 schreef Oceanonix het volgende:
[..]
lees mijn reactie nog eens..... Waar staat dat ik geen compliment maak? Waar staat dat ik ga schelden?
Gefeliciteerd. Fijn voor je dat jij er beter van wordt.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 16:44 schreef karr-1 het volgende:
[..]
maar alle partijen worden er beter van.
Prima, maar doe het dan niet voorkomen alsof jou idee een wereldidee isquote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Fijn voor je dat jij er beter van wordt.
Ik niet. Dus ik doe het anders.
heb je inmiddels teruggelezen en gezien waarom mensen denken dat je boos bent?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
nee die woorden leg je me in de mond. Ik zeg als er slechte bediening is en ze vragen niets dan zeg ik er ook niets van. Dat wil niet zeggen dat ik niets zeg als het wel goed is.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:44 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Er staat dat je alleen een compliment maakt als er om gevraagd word. Als je het ergens niet mee eens bent, maar ze vragen niets, dan zeg je ook niets in je eigen woorden.
Nee, nog geen zin in gehad.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
heb je inmiddels teruggelezen en gezien waarom mensen denken dat je boos bent?
Zo niet, dan is dit een prima reactie om dat even bij te doen
Kost dat ook teveel energie?quote:
Ja, ik verwachtte dubbele gevoelens enzo. Dat ik iets zou zien waarvan ik eventueel, met moeite, zou kunnen snappen waarom dat bozig over zou komen.quote:
Jij wil echt te obvious in TS haar broekje man.quote:
Moonah!quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:00 schreef Moonah het volgende:
Wat een nare en verbitterde instelling van TS!
Vanwaar de behoefte iemand te beledigen als je ontevreden bent? Is dat een stuk genoegdoening?
Ik vind dat in dezelfde categorie vallen als je bord leegeten en pas daarna klagen dat het niet lekker was.
N.a.v. dit topic lijkt het TS te ontbreken aan assertiviteit. Oh nee, ze had er 'geen zin in'.
Enige vorm van zelfreflectie lijkt je ook vreemd te zijn.
Hahahahaquote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:26 schreef RobinOok het volgende:
Teruggelezen en ik snap echt NIET dat mensen denken dat ik boos ben.
Echt, gewoon helemaal niet.
Ik kom over als de rustheid en redelijkheid zelve. Precies zoals ik me ook voelde bij het schrijven van die posts.
Jullie zijn raar. Dat is me nu wel duidelijk.
Goed dat ik het even teruggelezen heb.
Of deze bv:quote:
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 17:49 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik heb in de horeca gewerkt, zelfs in een leidinggevende functie. Als iemand 5 cent gaf, wat nooit voor kwam, zou ik denken wat een vrek. Niet dat je hiermee bedoelt te zeggen dat de rekening te langzaam kwam.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:33 schreef RobinOok het volgende:
Trouwens, vraagje. Hoeveel van jullie werken in de horeca?
Troll ofquote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:26 schreef RobinOok het volgende:
Ik kom over als de rustheid en redelijkheid zelve. Precies zoals ik me ook voelde bij het schrijven van die posts.
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:00 schreef Moonah het volgende:
Enige vorm van zelfreflectie lijkt je ook vreemd te zijn.
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:33 schreef Copycat het volgende:
[..]
Moonah!
Zullen we binnenkort (als in binnen nu en drie maanden) weer eens samen lunchen? Met fooi, zonder chagrijn?
Inderdaad!quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:36 schreef JaniesBrownie het volgende:
Dus je ziet niet waarom mensen denken dat je boos bent bij een post als deze:
[..]
Of deze bv:
[..]
Boos, chagrijnig en rancuneus. Mijn vijf centen.quote:
Gheghe.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Boos, chagrijnig en rancuneus. Mijn vijf centen.
quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:57 schreef Copycat het volgende:
[..]
Boos, chagrijnig en rancuneus. Mijn vijf centen.
Ik snap het ook niet. Wat een oordelen ook meteen hieroquote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:26 schreef RobinOok het volgende:
Jullie zijn raar. Dat is me nu wel duidelijk.
Goed dat ik het even teruggelezen heb.
Maar je had het wel al opgegeten?quote:Op zondag 13 maart 2016 11:44 schreef emmyemmy het volgende:
Goed idee. Ga ik ook doen. Ooit gewoon gezegd dat het eten niet lekker was en ik kreeg gewoon ''oh ok'' als reactie
Waarom bedenk je je dan zo snel?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 18:52 schreef RobinOok het volgende:
Ik doe wat ik wil. Ik reageer op dingen zoals ik wil. En leg me vrij makkelijk neer bij het feit dat anderen iets anders vinden/doen.
Omdat andere het geen goed idee vinden doe jij het ook maar nietquote:Op zaterdag 12 maart 2016 11:07 schreef RobinOok het volgende:
Als blijkt dat ik de enige ben die dit een goed idee vindt laat ik het uiteraard gewoon zitten. Dan hou ik het ook weer gewoon bij geen fooi.
Dit. Ik begrijp ook niet goed wat de bedoeling ervan is om een soort verborgen boodschap achter te laten dat *iets* aan de avond je niet is bevallen. Zij kunnen er niks mee (want weten niet of je 'protesteert' tegen ongare kipfilets, trage bediening, luidruchtige medeklanten of misschien wel een vies toilet) en je schiet er zelf ook niks mee op, omdat de situatie er niet door verandert. Je kunt beter iets zeggen, dan kunnen zij proberen om het goed te maken voor je. Of je zegt niks en komt er gewoon niet meer terug.quote:Op zondag 13 maart 2016 15:10 schreef Postbus100 het volgende:
Als ik ober was en vijf cent extra zou tellen, zou ik alleen maar denken: oh, de klant heeft zich verteld.
Waarom niet? Ik zou het wat anders formuleren, maar als het me daadwerkelijk zou storen zou ik daar idd iets van zeggen. En in geval van TS zou ik gezegd hebben dat ik het erg vervelend vond dat ik zo lang moest wachten op de rekening.quote:Op zondag 13 maart 2016 15:10 schreef egeltje1985 het volgende:
maar iets zeggen over gebrek aan service? 'Pardon, nu moeten we alweer een kwartier wachten op drinken, kan dat niet wat sneller?'
Ik vind het beiden iets zeggen over jou, en niks over het restaurant. Wat zouden ze er van moeten oppikken, behalve dan dat je een vrek bent die ze liever kwijt dan rijk zijn?quote:Op zondag 13 maart 2016 15:29 schreef RobinOok het volgende:
Geen fooi geven is een duidelijkere boodschap dan 5 cent fooi geven?
Ik plak die 5 cent niet onder de tafel he?
Ik weet niet, ik vind het niet helemaal mijn plaats ofzo om daar iets van te zeggen. En ik ben te verlegen.quote:Op zondag 13 maart 2016 15:38 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik zou het wat anders formuleren, maar als het me daadwerkelijk zou storen zou ik daar idd iets van zeggen. En in geval van TS zou ik gezegd hebben dat ik het erg vervelend vond dat ik zo lang moest wachten op de rekening.
Bespaar je de moeite.quote:Op maandag 14 maart 2016 17:49 schreef Stompzinnig het volgende:
Robin, heb je echt niet door waarom je zo gefrustreerd over komt?![]()
Als ik face to face iets vertel tegen iemand en ik krijg als reactie 'Geweldig. Fijn voor je.' (zoals jij in dit topic doet) dan zou ik hem of haar heel duidelijk maken dat dat asociaal gedrag is.
Verwachte reactie: 'Nou, ik snap dat niet, je bent gek dat je dat aso vindt. Ik voel me helemaal niet aangevallen en schiet helemaal niet in de verdediging.'
Geen idee in welke wereld jij leeft, maar nog nooit in mijn leven heeft iemand mij aso genoemd als ik zeg dat ik blij voor ze ben. Maar goed, daar was ik al uit, jullie zijn raaaaaar. Heul raar.quote:Op maandag 14 maart 2016 17:49 schreef Stompzinnig het volgende:
Robin, heb je echt niet door waarom je zo gefrustreerd over komt?![]()
Als ik face to face iets vertel tegen iemand en ik krijg als reactie 'Geweldig. Fijn voor je.' (zoals jij in dit topic doet) dan zou ik hem of haar heel duidelijk maken dat dat asociaal gedrag is.
waar krijg je die uberhaupt nog man?quote:Op zaterdag 12 maart 2016 07:58 schreef RobinOok het volgende:
Of we doen : 1, 2 of 5 cent!
Kom je ook eens van die 1 en 2 cent muntjes af die niemand wil accepteren.
heb ik *quote:Op zaterdag 12 maart 2016 10:24 schreef derLudolf het volgende:
Met die kleine porties in NL ben ik de theoretische fooi nodig om voedsel voor mezelf te halen
Buitenland.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 21:12 schreef Thezappa het volgende:
[..]
waar krijg je die uberhaupt nog man?
okquote:
Even teruglezen, Tem, ze heeft geen zin om het te zeggen.quote:Op donderdag 17 maart 2016 19:57 schreef Tem het volgende:
Als je het slecht vindt zou ik het gewoon zeggen als je weggaat en geen tip geven.
Oh, naja. Dan gewoon geen tip, weggaan en buiten een willekeurige voorbijganger uitschelden ofzo.quote:Op donderdag 17 maart 2016 20:42 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Even teruglezen, Tem, ze heeft geen zin om het te zeggen.
jij niet dus?quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:59 schreef habitue het volgende:
Betalen jullie altijd de hele rekening ook al was alles compleet ruk?
Ik wel. Iwanius niet.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:59 schreef habitue het volgende:
Nee ik ook niet. Alhoewel ik heb het ook weleens laten staan en er toch voor heb betaald. Wat ergens wel krom is, want als mn kapper of schoenmaker er een potje van maakt betaal ik er ook niet voor.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:32 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik wel. Iwanius niet.
Maar die raakt het verder ook niet aan.
Komt bij mij vrijwel nooit voor dat ik het laat staan.
Ja.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 12:59 schreef habitue het volgende:
Oh, ik wel. Ik betaal eigenlijk altijd wel voor geleverde diensten.quote:Op zaterdag 19 maart 2016 13:52 schreef habitue het volgende:
[..]
Wat ergens wel krom is, want als mn kapper of schoenmaker er een potje van maakt betaal ik er ook niet voor.
Mensen die niet fatsoenlijk kunnen/willen communiceren stuiten op weerstand. Dat is echt geen rocket science.quote:Op dinsdag 15 maart 2016 23:21 schreef RobinOok het volgende:
"Mijn ervaring leert" my ass. Dat heet gewoon een vooroordeel hebben.
En je ziet alleen dat wat jouw vooroordeel bevestigt. Alles wat het zou ontkrachten zie je niet. Want dat heb je gewoon gemist.
Dat je naar de bar loopt om te gaan betalen zegquote:Op donderdag 24 maart 2016 03:25 schreef TheThirdMark het volgende:
Wanneer ik mijn rekening niet krijg loop ik naar de bar om af te rekenen.
Wanneer ze bij de bar zeggen ''er komt zo iemand bij u aan tafel'' ga ik terug, wacht ik 10minuten en ga ik weg.
Ik heb duidelijk de wil om te betalen en zij hebben dan duidelijk de wil om niet betaald te worden. En wie ben ik om tegen die wil in te gaan.
Niets zeggen, 5 cent fooi geven, en dan verwachten dat de ander precies begrijpt wat jij bedoelt (terwijl die vanuit een compleet ander perspectief redeneert) valt in mijn ogen niet onder normale, laat staan fatsoenlijke, communicatie.quote:Op woensdag 23 maart 2016 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Ik communiceer altijd zeer fatsoenlijk. Van weerstand bij bedienend personeel is eigenlijk nooit sprake. Dat bedoelde ik dus met "my ass". Jij projecteert jouw vooroordelen op mij. En dat moet je verder zelf weten, maar met mijn werkelijkheid heeft jouw vooroordeel niks te maken.
Wat is daar gek aan? Ik doe dat ook heel vaak. In heel veel landen is dat trouwens de gewoonte, daar betaal je nooit aan tafel, bijvoorbeeld in Italie. Alleen op een groot plein met toeristen, daar komen ze wel aan tafel om af te rekenen. Maar op de meeste terrassen ga je ook gewoon binnen afrekenen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 03:35 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat je naar de bar loopt om te gaan betalen zeg![]()
Goed, excuus, het was laat gisteren:quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:28 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Wat is daar gek aan? Ik doe dat ook heel vaak. In heel veel landen is dat trouwens de gewoonte, daar betaal je nooit aan tafel, bijvoorbeeld in Italie. Alleen op een groot plein met toeristen, daar komen ze wel aan tafel om af te rekenen. Maar op de meeste terrassen ga je ook gewoon binnen afrekenen.
Het eerste doe ik ook gerust, bij de bar/kassa om de rekening vragen. Niks geks aan hoor. Ik merk zelfs vaak dat obers het prettig vinden, scheelt ze weer een stuk lopen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:38 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Goed, excuus, het was laat gisteren:
Ga je naar de bar, vóórdat je de rekening hebt ontvangen, om te betalen of ga je met de rekening (evt. nadat je dit hebt gesplitst met je tafelgenoten afhankelijk van de setting) en het geld naar de bar om te betalen?
Het tweede is wel normaal maar het eerste totaal niet. Als ik de rekening niet krijg wenk ik de ober.
Hier gebeurt het daadwerkelijke betalen ook aan de bar, ivm de veiligheid, niet veilig om je obers rond te laten lopen met cash.
Dat vind ik echt compleet absurd en doorgedraaid. Maar goed je moet het zelf weten natuurlijk.quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:40 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Het eerste doe ik ook gerust, bij de bar/kassa om de rekening vragen. Niks geks aan hoor.
Waarom dan?quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:41 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat vind ik echt compleet absurd en doorgedraaid. Maar goed je moet het zelf weten natuurlijk.
Je gaat toch niet met hangende pootjes lopen vragen om alsjeblieft te mogen betalen?quote:
Hoi mag ik de rekening?quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:42 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je gaat toch niet met hangende pootjes lopen vragen om alsjeblieft te mogen betalen?
Ze brengen de rekening maar, zodat je rustig aan tafel evt. deze kan splitsen en dan kan betalen (afhankelijk van de plaatselijke gewoonte aan tafel of aan de bar, in niet elk land is het veilig om de obers te laten rondlopen met cash).
Ja, dat vraag je dus aan tafel en neit aan de bar.quote:
Haha, nee niet met hangende pootjes. Gewoon heel vriendelijk naar de bar lopen of ik af mag rekenen. Niet omdat ik lang heb moeten wachten, maar omdat ik het makkelijk vind. En degene die af mag rekenen is vaak niet de ober, maar 1 hoofdpersoon waar ik me dan direct tot wend. Makkelijker voor iedereen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:42 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Je gaat toch niet met hangende pootjes lopen vragen om alsjeblieft te mogen betalen?
Ze brengen de rekening maar, zodat je rustig aan tafel evt. deze kan splitsen en dan kan betalen (afhankelijk van de plaatselijke gewoonte aan tafel of aan de bar, in niet elk land is het veilig om de obers te laten rondlopen met cash).
Als het superdruk is en je wilt binnen 5 minuten weg, ga je dan wachten totdat iemand langs je tafel loopt? Of ga je de serveersters op afstand seinen?quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:44 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Ja, dat vraag je dus aan tafel en neit aan de bar.
Ja, dat is wel een beetje een punt. Het ligt altijd aan 'de ander en nooit aan jou'. Dat zie je bij veel mensen gebeuren.quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:12 schreef probeer het volgende:
Er gaat iig geen enkele serveerder/serveerster zijn die bedenkt 'ow, die 5 cent is natuurlijk om aan te geven dat de service of het eten ondermaats was', om dat vervolgens ook nog aan zijn/haar collega's en/of de keuken door te geven.
Die denken 'wat een sukkel' en gaan door met waar ze mee bezig waren. Niets meer, niets minder.
Ik vind het volstrekt normaal dat iemand niet op zijn eigen werk / geleverde service gaat reflecteren, met zo'n compleet onduidelijke boodschap als een fooi van 5 cent.quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:48 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ja, dat is wel een beetje een punt. Het ligt altijd aan 'de ander en nooit aan jou'. Dat zie je bij veel mensen gebeuren.
Ik heb wel eens de tip gegeven dat een ijskoud gerecht (op een al even ijskoud bord) vrij weinig smaak heeft en dat je dat beter iets meer op kamertemperatuur kunt serveren. De serveerster keek alsof ze water zag branden. Dat temperatuur en smaak wat met elkaar te maken hebben was volstrekt nieuw.
Ik vermoed dat mensen in de horeca bij 10-15% fooi wél bedenken dat ze goede service en goed eten of drinken hebben geleverd.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Ik vind het volstrekt normaal dat iemand niet op zijn eigen werk / geleverde service gaat reflecteren, met zo'n compleet onduidelijke boodschap als een fooi van 5 cent.
Zelfs als ze zich bedenken, 'goh, dit is een ontevreden klant, hier is iets mis gegaan' kan dat nog verschrikkelijk veel dingen betekenen.
Dan dient TS gewoon duidelijk te zijn, in plaats van deze cryptische symbolische onzin. Maar het gaat TS alleen maar om het uiten van frustratie, in plaats van daadwerkelijk een stukje nuttige feedback geven. En zelfs dan lijkt me dit een belabberde manier om je frustratie te uiten, want volgens mij gaat de boodschap niet eens over komen.
Nogmaals, omdat die boodschap helemaal niet overkomt. Die mensen hebben het druk, en geen tijd om uitgebreid na te gaan denken over wat die 5 cent wellicht wel of niet zou kunnen betekenen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:14 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik vermoed dat mensen in de horeca bij 10-15% fooi wél bedenken dat ze goede service en goed eten of drinken hebben geleverd.
Waarom zou je dan bij geen of zeer weinig fooi niet even bedenken wat jouw aandeel was?
Maar aan de andere kant wekt horecapersoneel ook niet de indruk dat ze op feedback zitten te wachten.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Nogmaals, omdat die boodschap helemaal niet overkomt. Die mensen hebben het druk, en geen tijd om uitgebreid na te gaan denken over wat die 5 cent wellicht wel of niet zou kunnen betekenen.
Bij 10% fooi is het meteen duidelijk dat het dus gasten zijn die 1, genoten hebben, en 2, blijkbaar fooi geven. Een directe en duidelijke uiting van een positieve ervaring.
Bij 5 cent fooi, of geen fooi, kan er van alles aan de hand zijn, waar je alleen maar naar kan raden. Van iemand die gewoon van zijn rode muntgeld af wilde, tot een slechte service, en alles daar tussenin. Wie weet vond die persoon wel 5 cent in zijn jaszak, en had geen zin om die in zijn portemonnee te stoppen. Misschien heeft hij niet goed gerekend. En ik vind het hartstikke logisch dat het personeel niet gaat lopen raden, omdat de gast het vertikt om duidelijk te zijn.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:28 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant wekt horecapersoneel ook niet de indruk dat ze op feedback zitten te wachten.Sowieso kost dat ook tijd er die (blijkbaar) niet is.
Misschien dat een (half)lege zaak nog het duidelijkst is, en dan heeft men ook tijd om na te denken.
Mij maakt dat verder niet uit.. Ik kom er toch niet meer als ik het geen fooi waard vond.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Nogmaals, omdat die boodschap helemaal niet overkomt. Die mensen hebben het druk, en geen tijd om uitgebreid na te gaan denken over wat die 5 cent wellicht wel of niet zou kunnen betekenen.
Bij 10% fooi is het meteen duidelijk dat het dus gasten zijn die 1, genoten hebben, en 2, blijkbaar fooi geven. Een directe en duidelijke uiting van een positieve ervaring.
Bij 5 cent fooi, of geen fooi, kan er van alles aan de hand zijn, waar je alleen maar naar kan raden. Van iemand die gewoon van zijn rode muntgeld af wilde, tot een slechte service, en alles daar tussenin. Wie weet vond die persoon wel 5 cent in zijn jaszak, en had geen zin om die in zijn portemonnee te stoppen. Misschien heeft hij niet goed gerekend. En ik vind het hartstikke logisch dat het personeel niet gaat lopen raden, omdat de gast het vertikt om duidelijk te zijn.
Dat sowieso.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:09 schreef habitue het volgende:
[..]
Mij maakt dat verder niet uit.. Ik kom er toch niet meer als ik het geen fooi waard vond.
Heb je de openingspost wel gelezen? Of ben je gewoon echt zo dom?quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:01 schreef probeer het volgende:
[..]
zo'n compleet onduidelijke boodschap als een fooi van 5 cent
Dat mensen het geen goed idee vinden, prima. Doen we het niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 07:41 schreef RobinOok het volgende:
Dus, nu had ik het idee om een nieuwe nationale gewoonte te beginnen: als je ontevreden bent, dan geef je 5 cent fooi. Dat lijkt me duidelijk een belediging en boodschap toch?
Zozo, meteen een belediging. Dat normaal communiceren gaat je vast goed af ..quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:48 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Heb je de openingspost wel gelezen? Of ben je gewoon echt zo dom?
[..]
Dat mensen het geen goed idee vinden, prima. Doen we het niet.
Maar ga niet roepen dat het een slecht idee is OMDAT niemand het snapt. Het idee was om ervoor te gaan zorgen dat iedereen het WEL snapt.
wat is er eignlijk mis mee om 5 eurocent te geven Teddybeer? dat moet iedereen toch zelf weten en bovendien zijn retaurant's al duur genoeg dus mogen ze al heel blij zijn als ze alleen al 5 eurocent fooi krijgen. ik persoonlijk zou helemaal niks geven. zelfs al zou het eten voortrefelijk zijn dan nog geef ik niks.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar (ja, nu komt mijn sneer ...) gezien de manier waarop je in dit topic post, zal dat waarschijnlijk te lastig voor je zijn. Dan begrijp ik het wel dat je als een autist met 5 cent gaat lopen klooien.
Ik ben het wel met je eens.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:54 schreef probeer het volgende:
Maar (ja, nu komt mijn sneer ...) gezien de manier waarop je in dit topic post, zal dat waarschijnlijk te lastig voor je zijn. Dan begrijp ik het wel dat je als een autist met 5 cent gaat lopen klooien.
Niets mis mee. Maar als je die 5 cent geeft om een statement te maken, zijn er toch wel veel betere manieren.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:13 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat is er eignlijk mis mee om 5 eurocent te geven Teddybeer? dat moet iedereen toch zelf weten en bovendien zijn retaurant's al duur genoeg dus mogen ze al heel blij zijn als ze alleen al 5 eurocent fooi krijgen. ik persoonlijk zou helemaal niks geven. zelfs al zou het eten voortrefelijk zijn dan nog geef ik niks.
Tsja, soms laat ik me ook wel eens kennen. Maar je hebt inderdaad gelijk.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:05 schreef Lienekien het volgende:
Ja, een smakeloze ad hominem, probeer.
Ok.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja, soms laat ik me ook wel eens kennen. Maar je hebt inderdaad gelijk.
Nou als ik echt tevreden ben geef ik wel fooi en ook niet flauw. Dat restaurants duur genoeg zijn vind ik altijd een beetje onredelijk tegenover de eigenaars/uitbaters. Het is niet dat die tonnen winst binnen halen. Meestal worden ze genekt door hoge inkoopprijzen, huur, energielasten, personeelskosten en soms mogen ze blij zijn als ze zelf nog iets overhouden.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:13 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat is er eignlijk mis mee om 5 eurocent te geven Teddybeer? dat moet iedereen toch zelf weten en bovendien zijn retaurant's al duur genoeg dus mogen ze al heel blij zijn als ze alleen al 5 eurocent fooi krijgen. ik persoonlijk zou helemaal niks geven. zelfs al zou het eten voortrefelijk zijn dan nog geef ik niks.
ja maar wat intereseerd mij dat nou. dat is mijn probleem toch niet. ik word zelf ook genekt door allerlij hoge kosten bijv mijn auto. en? krijg ik daarvoor ook een fooi? nee toch?quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nou als ik echt tevreden ben geef ik wel fooi en ook niet flauw. Dat restaurants duur genoeg zijn vind ik altijd een beetje onredelijk tegenover de eigenaars/uitbaters. Het is niet dat die tonnen winst binnen halen. Meestal worden ze genekt door hoge inkoopprijzen, huur, energielasten, personeelskosten en soms mogen ze blij zijn als ze zelf nog iets overhouden.
Ja, mij interesseert dat wel. Zeker bij restaurants waar ik vaak kom en de mensen ken.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:02 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja maar wat intereseerd mij dat nou. dat is mijn probleem toch niet. ik word zelf ook genekt door allerlij hoge kosten bijv mijn auto. en? krijg ik daarvoor ook een fooi? nee toch?![]()
ik ga zoiezo niet snel uit eten maar al zou ik het wel doen dan nog betaal ik geen fooi.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja maar ik ken die mensen niet.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:03 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja, mij interesseert dat wel. Zeker bij restaurants waar ik vaak kom en de mensen ken.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:10 schreef Aalscholver het volgende:
[ afbeelding ]Kijk dit is nou een statement maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen text erbij, Eten / service een zooitje? Dan de hele tafel maar een natte zooi.
Komt harder aan dan 5 cent.
Ik ben niet uit op straffen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 18:58 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Kijk dit is nou een statement maken.
sarcastich zeker?quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:51 schreef Tem het volgende:
RobinOok communiceert juist vrij helder vind ik
Je kunt het niet vergelijken met Amerika, want daar is de fooi onderdeel van het salaris van de werknemers. Zelfs als het slecht is word je verondersteld die te geven. De eerste keer dat ik in New York was en dat niet wist en naar buiten liep zonder fooi gegeven te hebben kwamen ze me zelfs gillend en tierend achterna...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:28 schreef Pap89 het volgende:
Geen fooi, betekend eerder dat het eten/service verder wel ok/goed was.
Een (ruime) fooi geeft duidelijk aan dat je een goede tijd/maaltijd hebt gehad.
Het is natuurlijk niet zoals in Amerika, waar 15-20% fooi normaal is, voor alles wat horeca gerelateerd is.
Daar geeft geen fooi wel een statement af.
Dat doet het gewoon niet in Nederland, zoals iemand al eerder zei, daar zijn er veel in de bediening gewoon niet echt mee bezig, zeker als het druk is.
Geef duidelijk aan dat het gewoon slecht was, dus ook aangeeft er nooit meer te komen en het zeker niet zal aanbevelen bij vrienden/familie, of weiger het hele bedrag te betalen.
Precies en dan moet je die er ook gewoon bij geven. Maar de eerste keer wist ik dat dus echt niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:29 schreef Isegrim het volgende:
Dat is niet zo raar als je minimum loon minder dan drie dollar bruto is. Waar na de belasting vrijwel niets van over blijft.
Nee, dat is ook wel logisch.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies en dan moet je die er ook gewoon bij geven. Maar de eerste keer wist ik dat dus echt niet.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:10 schreef Aalscholver het volgende:
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
die is best gemeen![]()
kindertjes die vragen...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Je kunt het niet vergelijken met Amerika, want daar is de fooi onderdeel van het salaris van de werknemers. Zelfs als het slecht is word je verondersteld die te geven. De eerste keer dat ik in New York was en dat niet wist en naar buiten liep zonder fooi gegeven te hebben kwamen ze me zelfs gillend en tierend achterna...
Reservoir Dogs niet gezien?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies en dan moet je die er ook gewoon bij geven. Maar de eerste keer wist ik dat dus echt niet.
Het is een teken van onvrede, maar het is geen teken wáár je precies ontevreden over bent. Jij baalde omdat je een uur op de rekening moest wachten (terecht, in mijn ogen) maar ik vermoed zomaar dat in een restaurant waar dat gebeurt ook niemand weet dàt je überhaupt zo lang moest wachten. Dus kunnen ze net zo goed denken dat je ontevreden bent over de kwaliteit van het eten, de sfeer, de porties, de vriendelijkheid van de bediening, of wat dan ook. Ik ben het met je eens dat 'vijf cent' een duidelijker teken van onvrede is dan 0 cent, maar het geeft totaal niet aan wáár je ontevreden over bent.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik ben niet uit op straffen.
Ik dacht gewoon dat 5 cent een beter teken van onvreden zou zijn dan 0 cent.
Nee, tuurlijk. Maar dat is prima. Dat maakt mij niet uit.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het is een teken van onvrede, maar het is geen teken wáár je precies ontevreden over bent.
Jawel, een paar keer zelfs. Maar ik herinner me alleen een afgesneden oor... Ik ga nog eens kijken en er op letten!quote:
De film is erg goed. Die scene is echter typisch tarantino-geneuzel.quote:
Het was te vreten maar de service op het einde was slecht.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:23 schreef 111210 het volgende:
Als iets niet te vreten was dan zeg je het toch gewoon, of je betaald niet?
Ja zag ik pas later want ik had niet het hele topic doorgelezen want neuwste post staat op laatste pagina niet op eerste.Dus daarom. Sorry voor dubbelposten maar nou ook weer niet nodig om te gaan schelden toch.quote:
Misschien kun je haar meenemen naar een matige tent en dan 5 cent fooi achterlaten, dan mag je wellicht in haar broekje.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:51 schreef Tem het volgende:
RobinOok communiceert juist vrij helder vind ik
Nu niet gaan spiegelen, natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 17:51 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Misschien kun je haar meenemen naar een matige tent en dan 5 cent fooi achterlaten, dan mag je wellicht in haar broekje.
Dat bepaal ik zelf wel.quote:
quote:Op zondag 27 maart 2016 11:57 schreef LordLynx het volgende:
Ik geef eigenlijk geen fooi meer tenzij de service en het eten extreem goed waren, ik zie niet in waarom er zoveel verschil moet zitten tussen de horeca en bijvoorbeeld een supermarkt, de bakker of een elektronicazaak. Als ik goed geholpen wordt bij het uitzoeken van een nieuwe televisie geef ik die verkoper toch ook geen 100 euro? Of omdat die caissière zo lief lacht en snel scant laat ik het wisselgeld maar zitten?
De mensen die in de horeca werken krijgen volgens mij gewoon een normaal salaris, waarschijnlijk meer dan zo'n meisje achter de kassa dus waarom moet ik dan ook nog fooi geven?
Ik denk dan ook dat je niet echt je best doet om goede zaken in Nederland te vinden. Ik weet niet waar je woont, maar hier in de Randstad/Rotterdam al genoeg erg goede zaken bezocht.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:00 schreef gargamelnl het volgende:
Nu heb ik niet zo'n hoge pet op mbt de nederlandse horeca, ik ga liever uit eten in duitsland.
Maar ik vind wel dat je als gast, ook wel een bepaalde regel moet volgen.
Als het niet bevalt, bijv. een doorbakken steak ipv rood of lang wachten op drinken, geef dit dan gelijk aan bij de bediening en ga niet achteraf lopen klagen, terwijl je wel alles hebt opgegeten. Als je er gelijk iets van zegt, dan kunnen ze er tenminste meteen iets aan doen.
helaasquote:Op zondag 27 maart 2016 21:37 schreef RobinOok het volgende:
Ja, krijg ik daar punten voor? Kan ik die inruilen voor iets?
Veldonderzoek. Kijken wat anderen van dit idee vinden.quote:
Hehe, dat vroeg ik mij laatst idd ook af. Want ik doe het vaak ook zo (heb niet eens cash bij me), maar het is dan natuurlijk niet makkelijk als fooi te onderscheiden. Ben wel benieuwd of hier mensen in de horec werken en hierop kunnen antwoorden...quote:Op maandag 28 maart 2016 01:08 schreef derLudolf het volgende:
Hoe doen jullie dat met fooi trouwens, want cash schijnt uit te zijn tegenwoordig? Zeg je dan dat ze extra mogen pinnen ofzo? En zal dat geld wel bij het personeel komen? Want das hoop administratie, terugboeken, geen btw daarover afdragen etc.
Ook aan gedacht. Weet ook niet precies hoe dat zit met transacties en hoe makkelijk je dingen als fooi kunt aangeven voor de administratie.quote:Op maandag 28 maart 2016 01:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik pin het gewoon. Ik neem aan dat ze dat dan cash uit de kassa halen en in de fooienpot doen, maar geen idee.
Dus je betaalt en geef nog nog extra? Ik betaal sowieso veel cash, maar horeca altijd wel. Sowieso alleen papiergeld eigenlijk, 32 wordt dan 35 of zoquote:Op maandag 28 maart 2016 01:13 schreef RobinOok het volgende:
Ik doe altijd cash. Maar had al eens gehoord dat anderen meestal pinnen. Nu doen wij dat soms ook, heel soms. Maar toch vind ik cash leuker.
Aha. Dan komen er twee boekingen naar de rekening? ¤83 voor eten en drinken en ¤7 fooi (waar dus geen belasting ed over moet worden betaald)quote:Op maandag 28 maart 2016 01:16 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij is daar gewoon en knop voor. Slaan ze het aan als fooi.
two cents is nog minderquote:Op zaterdag 2 april 2016 02:20 schreef -Miauw- het volgende:
Als ik het eten en/of de service beroerd vind dan geef ik geen fooi en meestal zeg ik er ook iets van.
Vijf cent fooi geven vind ik nogal passief agressief.
Maar hé, my two cents
Dat is wel understatement van de eeuw jaquote:Op donderdag 24 maart 2016 21:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Net als dat het me vrij weinig uitmaakt dat mensen denken dat ik een autist ben
Dat kon vroeger goed oplopen die fooienquote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Verder liggen de fooien voor horecapersoneel erg laag in Nederland. Een fooi geven hoort er wel een beetje bij vind ik. Tenzij het echt heel slecht is of de bediening echt waardeloos.
Als ik op restaurant geweest ben en het was echt goed en de bediening was oke, dan geef ik eigenlijk altijd wel 10 a 15 % fooi. En in een cafe of kleine lunch of zo rond ik het meestal mooi af, bijvoorbeeld 13,75 wordt 15.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |