Nogmaals, omdat die boodschap helemaal niet overkomt. Die mensen hebben het druk, en geen tijd om uitgebreid na te gaan denken over wat die 5 cent wellicht wel of niet zou kunnen betekenen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:14 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik vermoed dat mensen in de horeca bij 10-15% fooi wél bedenken dat ze goede service en goed eten of drinken hebben geleverd.
Waarom zou je dan bij geen of zeer weinig fooi niet even bedenken wat jouw aandeel was?
Maar aan de andere kant wekt horecapersoneel ook niet de indruk dat ze op feedback zitten te wachten.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Nogmaals, omdat die boodschap helemaal niet overkomt. Die mensen hebben het druk, en geen tijd om uitgebreid na te gaan denken over wat die 5 cent wellicht wel of niet zou kunnen betekenen.
Bij 10% fooi is het meteen duidelijk dat het dus gasten zijn die 1, genoten hebben, en 2, blijkbaar fooi geven. Een directe en duidelijke uiting van een positieve ervaring.
Bij 5 cent fooi, of geen fooi, kan er van alles aan de hand zijn, waar je alleen maar naar kan raden. Van iemand die gewoon van zijn rode muntgeld af wilde, tot een slechte service, en alles daar tussenin. Wie weet vond die persoon wel 5 cent in zijn jaszak, en had geen zin om die in zijn portemonnee te stoppen. Misschien heeft hij niet goed gerekend. En ik vind het hartstikke logisch dat het personeel niet gaat lopen raden, omdat de gast het vertikt om duidelijk te zijn.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:28 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Maar aan de andere kant wekt horecapersoneel ook niet de indruk dat ze op feedback zitten te wachten.Sowieso kost dat ook tijd er die (blijkbaar) niet is.
Misschien dat een (half)lege zaak nog het duidelijkst is, en dan heeft men ook tijd om na te denken.
Mij maakt dat verder niet uit.. Ik kom er toch niet meer als ik het geen fooi waard vond.quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:24 schreef probeer het volgende:
[..]
Nogmaals, omdat die boodschap helemaal niet overkomt. Die mensen hebben het druk, en geen tijd om uitgebreid na te gaan denken over wat die 5 cent wellicht wel of niet zou kunnen betekenen.
Bij 10% fooi is het meteen duidelijk dat het dus gasten zijn die 1, genoten hebben, en 2, blijkbaar fooi geven. Een directe en duidelijke uiting van een positieve ervaring.
Bij 5 cent fooi, of geen fooi, kan er van alles aan de hand zijn, waar je alleen maar naar kan raden. Van iemand die gewoon van zijn rode muntgeld af wilde, tot een slechte service, en alles daar tussenin. Wie weet vond die persoon wel 5 cent in zijn jaszak, en had geen zin om die in zijn portemonnee te stoppen. Misschien heeft hij niet goed gerekend. En ik vind het hartstikke logisch dat het personeel niet gaat lopen raden, omdat de gast het vertikt om duidelijk te zijn.
Dat sowieso.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:09 schreef habitue het volgende:
[..]
Mij maakt dat verder niet uit.. Ik kom er toch niet meer als ik het geen fooi waard vond.
Heb je de openingspost wel gelezen? Of ben je gewoon echt zo dom?quote:Op donderdag 24 maart 2016 12:01 schreef probeer het volgende:
[..]
zo'n compleet onduidelijke boodschap als een fooi van 5 cent
Dat mensen het geen goed idee vinden, prima. Doen we het niet.quote:Op zaterdag 12 maart 2016 07:41 schreef RobinOok het volgende:
Dus, nu had ik het idee om een nieuwe nationale gewoonte te beginnen: als je ontevreden bent, dan geef je 5 cent fooi. Dat lijkt me duidelijk een belediging en boodschap toch?
Zozo, meteen een belediging. Dat normaal communiceren gaat je vast goed af ..quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:48 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Heb je de openingspost wel gelezen? Of ben je gewoon echt zo dom?
[..]
Dat mensen het geen goed idee vinden, prima. Doen we het niet.
Maar ga niet roepen dat het een slecht idee is OMDAT niemand het snapt. Het idee was om ervoor te gaan zorgen dat iedereen het WEL snapt.
wat is er eignlijk mis mee om 5 eurocent te geven Teddybeer? dat moet iedereen toch zelf weten en bovendien zijn retaurant's al duur genoeg dus mogen ze al heel blij zijn als ze alleen al 5 eurocent fooi krijgen. ik persoonlijk zou helemaal niks geven. zelfs al zou het eten voortrefelijk zijn dan nog geef ik niks.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:54 schreef probeer het volgende:
[..]
Maar (ja, nu komt mijn sneer ...) gezien de manier waarop je in dit topic post, zal dat waarschijnlijk te lastig voor je zijn. Dan begrijp ik het wel dat je als een autist met 5 cent gaat lopen klooien.
Ik ben het wel met je eens.quote:Op donderdag 24 maart 2016 15:54 schreef probeer het volgende:
Maar (ja, nu komt mijn sneer ...) gezien de manier waarop je in dit topic post, zal dat waarschijnlijk te lastig voor je zijn. Dan begrijp ik het wel dat je als een autist met 5 cent gaat lopen klooien.
Niets mis mee. Maar als je die 5 cent geeft om een statement te maken, zijn er toch wel veel betere manieren.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:13 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat is er eignlijk mis mee om 5 eurocent te geven Teddybeer? dat moet iedereen toch zelf weten en bovendien zijn retaurant's al duur genoeg dus mogen ze al heel blij zijn als ze alleen al 5 eurocent fooi krijgen. ik persoonlijk zou helemaal niks geven. zelfs al zou het eten voortrefelijk zijn dan nog geef ik niks.
Tsja, soms laat ik me ook wel eens kennen. Maar je hebt inderdaad gelijk.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:05 schreef Lienekien het volgende:
Ja, een smakeloze ad hominem, probeer.
Ok.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Tsja, soms laat ik me ook wel eens kennen. Maar je hebt inderdaad gelijk.
Nou als ik echt tevreden ben geef ik wel fooi en ook niet flauw. Dat restaurants duur genoeg zijn vind ik altijd een beetje onredelijk tegenover de eigenaars/uitbaters. Het is niet dat die tonnen winst binnen halen. Meestal worden ze genekt door hoge inkoopprijzen, huur, energielasten, personeelskosten en soms mogen ze blij zijn als ze zelf nog iets overhouden.quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:13 schreef matthias24 het volgende:
[..]
wat is er eignlijk mis mee om 5 eurocent te geven Teddybeer? dat moet iedereen toch zelf weten en bovendien zijn retaurant's al duur genoeg dus mogen ze al heel blij zijn als ze alleen al 5 eurocent fooi krijgen. ik persoonlijk zou helemaal niks geven. zelfs al zou het eten voortrefelijk zijn dan nog geef ik niks.
ja maar wat intereseerd mij dat nou. dat is mijn probleem toch niet. ik word zelf ook genekt door allerlij hoge kosten bijv mijn auto. en? krijg ik daarvoor ook een fooi? nee toch?quote:Op donderdag 24 maart 2016 16:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Nou als ik echt tevreden ben geef ik wel fooi en ook niet flauw. Dat restaurants duur genoeg zijn vind ik altijd een beetje onredelijk tegenover de eigenaars/uitbaters. Het is niet dat die tonnen winst binnen halen. Meestal worden ze genekt door hoge inkoopprijzen, huur, energielasten, personeelskosten en soms mogen ze blij zijn als ze zelf nog iets overhouden.
Ja, mij interesseert dat wel. Zeker bij restaurants waar ik vaak kom en de mensen ken.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:02 schreef matthias24 het volgende:
[..]
ja maar wat intereseerd mij dat nou. dat is mijn probleem toch niet. ik word zelf ook genekt door allerlij hoge kosten bijv mijn auto. en? krijg ik daarvoor ook een fooi? nee toch?![]()
ik ga zoiezo niet snel uit eten maar al zou ik het wel doen dan nog betaal ik geen fooi.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ja maar ik ken die mensen niet.quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:03 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja, mij interesseert dat wel. Zeker bij restaurants waar ik vaak kom en de mensen ken.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:10 schreef Aalscholver het volgende:
[ afbeelding ]Kijk dit is nou een statement maken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen text erbij, Eten / service een zooitje? Dan de hele tafel maar een natte zooi.
Komt harder aan dan 5 cent.
Ik ben niet uit op straffen.quote:Op donderdag 24 maart 2016 18:58 schreef Pap89 het volgende:
[..]
Kijk dit is nou een statement maken.
sarcastich zeker?quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:51 schreef Tem het volgende:
RobinOok communiceert juist vrij helder vind ik
Je kunt het niet vergelijken met Amerika, want daar is de fooi onderdeel van het salaris van de werknemers. Zelfs als het slecht is word je verondersteld die te geven. De eerste keer dat ik in New York was en dat niet wist en naar buiten liep zonder fooi gegeven te hebben kwamen ze me zelfs gillend en tierend achterna...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 11:28 schreef Pap89 het volgende:
Geen fooi, betekend eerder dat het eten/service verder wel ok/goed was.
Een (ruime) fooi geeft duidelijk aan dat je een goede tijd/maaltijd hebt gehad.
Het is natuurlijk niet zoals in Amerika, waar 15-20% fooi normaal is, voor alles wat horeca gerelateerd is.
Daar geeft geen fooi wel een statement af.
Dat doet het gewoon niet in Nederland, zoals iemand al eerder zei, daar zijn er veel in de bediening gewoon niet echt mee bezig, zeker als het druk is.
Geef duidelijk aan dat het gewoon slecht was, dus ook aangeeft er nooit meer te komen en het zeker niet zal aanbevelen bij vrienden/familie, of weiger het hele bedrag te betalen.
Precies en dan moet je die er ook gewoon bij geven. Maar de eerste keer wist ik dat dus echt niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:29 schreef Isegrim het volgende:
Dat is niet zo raar als je minimum loon minder dan drie dollar bruto is. Waar na de belasting vrijwel niets van over blijft.
Nee, dat is ook wel logisch.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies en dan moet je die er ook gewoon bij geven. Maar de eerste keer wist ik dat dus echt niet.
quote:Op donderdag 24 maart 2016 17:10 schreef Aalscholver het volgende:
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
die is best gemeen![]()
kindertjes die vragen...quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:27 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Je kunt het niet vergelijken met Amerika, want daar is de fooi onderdeel van het salaris van de werknemers. Zelfs als het slecht is word je verondersteld die te geven. De eerste keer dat ik in New York was en dat niet wist en naar buiten liep zonder fooi gegeven te hebben kwamen ze me zelfs gillend en tierend achterna...
Reservoir Dogs niet gezien?quote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:30 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Precies en dan moet je die er ook gewoon bij geven. Maar de eerste keer wist ik dat dus echt niet.
Het is een teken van onvrede, maar het is geen teken wáár je precies ontevreden over bent. Jij baalde omdat je een uur op de rekening moest wachten (terecht, in mijn ogen) maar ik vermoed zomaar dat in een restaurant waar dat gebeurt ook niemand weet dàt je überhaupt zo lang moest wachten. Dus kunnen ze net zo goed denken dat je ontevreden bent over de kwaliteit van het eten, de sfeer, de porties, de vriendelijkheid van de bediening, of wat dan ook. Ik ben het met je eens dat 'vijf cent' een duidelijker teken van onvrede is dan 0 cent, maar het geeft totaal niet aan wáár je ontevreden over bent.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Ik ben niet uit op straffen.
Ik dacht gewoon dat 5 cent een beter teken van onvreden zou zijn dan 0 cent.
Nee, tuurlijk. Maar dat is prima. Dat maakt mij niet uit.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 15:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Het is een teken van onvrede, maar het is geen teken wáár je precies ontevreden over bent.
Jawel, een paar keer zelfs. Maar ik herinner me alleen een afgesneden oor... Ik ga nog eens kijken en er op letten!quote:
De film is erg goed. Die scene is echter typisch tarantino-geneuzel.quote:
Het was te vreten maar de service op het einde was slecht.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 21:23 schreef 111210 het volgende:
Als iets niet te vreten was dan zeg je het toch gewoon, of je betaald niet?
Ja zag ik pas later want ik had niet het hele topic doorgelezen want neuwste post staat op laatste pagina niet op eerste.Dus daarom. Sorry voor dubbelposten maar nou ook weer niet nodig om te gaan schelden toch.quote:
Misschien kun je haar meenemen naar een matige tent en dan 5 cent fooi achterlaten, dan mag je wellicht in haar broekje.quote:Op donderdag 24 maart 2016 21:51 schreef Tem het volgende:
RobinOok communiceert juist vrij helder vind ik
Nu niet gaan spiegelen, natuurlijk.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 17:51 schreef Njosnavelin het volgende:
[..]
Misschien kun je haar meenemen naar een matige tent en dan 5 cent fooi achterlaten, dan mag je wellicht in haar broekje.
Dat bepaal ik zelf wel.quote:
quote:Op zondag 27 maart 2016 11:57 schreef LordLynx het volgende:
Ik geef eigenlijk geen fooi meer tenzij de service en het eten extreem goed waren, ik zie niet in waarom er zoveel verschil moet zitten tussen de horeca en bijvoorbeeld een supermarkt, de bakker of een elektronicazaak. Als ik goed geholpen wordt bij het uitzoeken van een nieuwe televisie geef ik die verkoper toch ook geen 100 euro? Of omdat die caissière zo lief lacht en snel scant laat ik het wisselgeld maar zitten?
De mensen die in de horeca werken krijgen volgens mij gewoon een normaal salaris, waarschijnlijk meer dan zo'n meisje achter de kassa dus waarom moet ik dan ook nog fooi geven?
Ik denk dan ook dat je niet echt je best doet om goede zaken in Nederland te vinden. Ik weet niet waar je woont, maar hier in de Randstad/Rotterdam al genoeg erg goede zaken bezocht.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 15:00 schreef gargamelnl het volgende:
Nu heb ik niet zo'n hoge pet op mbt de nederlandse horeca, ik ga liever uit eten in duitsland.
Maar ik vind wel dat je als gast, ook wel een bepaalde regel moet volgen.
Als het niet bevalt, bijv. een doorbakken steak ipv rood of lang wachten op drinken, geef dit dan gelijk aan bij de bediening en ga niet achteraf lopen klagen, terwijl je wel alles hebt opgegeten. Als je er gelijk iets van zegt, dan kunnen ze er tenminste meteen iets aan doen.
helaasquote:Op zondag 27 maart 2016 21:37 schreef RobinOok het volgende:
Ja, krijg ik daar punten voor? Kan ik die inruilen voor iets?
Veldonderzoek. Kijken wat anderen van dit idee vinden.quote:
Hehe, dat vroeg ik mij laatst idd ook af. Want ik doe het vaak ook zo (heb niet eens cash bij me), maar het is dan natuurlijk niet makkelijk als fooi te onderscheiden. Ben wel benieuwd of hier mensen in de horec werken en hierop kunnen antwoorden...quote:Op maandag 28 maart 2016 01:08 schreef derLudolf het volgende:
Hoe doen jullie dat met fooi trouwens, want cash schijnt uit te zijn tegenwoordig? Zeg je dan dat ze extra mogen pinnen ofzo? En zal dat geld wel bij het personeel komen? Want das hoop administratie, terugboeken, geen btw daarover afdragen etc.
Ook aan gedacht. Weet ook niet precies hoe dat zit met transacties en hoe makkelijk je dingen als fooi kunt aangeven voor de administratie.quote:Op maandag 28 maart 2016 01:11 schreef Isegrim het volgende:
Ik pin het gewoon. Ik neem aan dat ze dat dan cash uit de kassa halen en in de fooienpot doen, maar geen idee.
Dus je betaalt en geef nog nog extra? Ik betaal sowieso veel cash, maar horeca altijd wel. Sowieso alleen papiergeld eigenlijk, 32 wordt dan 35 of zoquote:Op maandag 28 maart 2016 01:13 schreef RobinOok het volgende:
Ik doe altijd cash. Maar had al eens gehoord dat anderen meestal pinnen. Nu doen wij dat soms ook, heel soms. Maar toch vind ik cash leuker.
Aha. Dan komen er twee boekingen naar de rekening? ¤83 voor eten en drinken en ¤7 fooi (waar dus geen belasting ed over moet worden betaald)quote:Op maandag 28 maart 2016 01:16 schreef RobinOok het volgende:
Volgens mij is daar gewoon en knop voor. Slaan ze het aan als fooi.
two cents is nog minderquote:Op zaterdag 2 april 2016 02:20 schreef -Miauw- het volgende:
Als ik het eten en/of de service beroerd vind dan geef ik geen fooi en meestal zeg ik er ook iets van.
Vijf cent fooi geven vind ik nogal passief agressief.
Maar hé, my two cents
Dat is wel understatement van de eeuw jaquote:Op donderdag 24 maart 2016 21:05 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Net als dat het me vrij weinig uitmaakt dat mensen denken dat ik een autist ben
Dat kon vroeger goed oplopen die fooienquote:Op vrijdag 25 maart 2016 12:29 schreef bloodymary1 het volgende:
Verder liggen de fooien voor horecapersoneel erg laag in Nederland. Een fooi geven hoort er wel een beetje bij vind ik. Tenzij het echt heel slecht is of de bediening echt waardeloos.
Als ik op restaurant geweest ben en het was echt goed en de bediening was oke, dan geef ik eigenlijk altijd wel 10 a 15 % fooi. En in een cafe of kleine lunch of zo rond ik het meestal mooi af, bijvoorbeeld 13,75 wordt 15.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |