abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160408969

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe@cfmailserver.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Projecten met problemen:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_160409232
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:54 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:

[..]

Dus

930-794= 136

Dus van de 136 afgeronde projecten zijn er 33,1% mislukt. Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.
Moet je natuurlijk wel een beetje in perspectief plaatsen, defaults vallen gemiddeld net voor de 50% van het project terwijl een afgerond project pas bij 100% is. Een default tel je dus (veel) eerder dan een afgerond project, dat vertekend de boel aanzienlijk...
pi_160409653
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 08:26 schreef namliam het volgende:

[..]

Moet je natuurlijk wel een beetje in perspectief plaatsen, defaults vallen gemiddeld net voor de 50% van het project terwijl een afgerond project pas bij 100% is. Een default tel je dus (veel) eerder dan een afgerond project, dat vertekend de boel aanzienlijk...
Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, maar ik moet het toch even nuanceren met een negatieve bril.
Dat de meeste defaults voor het midden vallen komt wellicht ook omdat de meeste projecten nog voor het midden zitten (crowdfunding groeit exponentieel).
Dat je een default vaak telt voor het einde van de oorspronkelijke looptijd klopt, maar daar past ook een nuancering bij - je telt het pas als een default als er faillissement is uitgesproken, of als na een x-aantal weken/maanden alle hoop dat er nog iets te halen is, is opgegeven. Daar gaat vaak dus ook nog wat tijd overheen.
pi_160411118
Staat er nu iets in de nieuwsbrief over de projecten die nog niet vielen onder de derdengeldenrekening? Ik kan het niet zo snel terugvinden.
pi_160411373
Is er hier iemand die gisteren naar de investeerders bijeenkomst van IVM geweest is en kort verslag wil doen?
pi_160412497
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 10:33 schreef djh77 het volgende:
Staat er nu iets in de nieuwsbrief over de projecten die nog niet vielen onder de derdengeldenrekening? Ik kan het niet zo snel terugvinden.
Onder het kopje AFM:
"Enige tijd geleden is de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl opgericht. De reden voor oprichting van deze stichting is het bewerkstelligen van een optimale scheiding tussen de klantgelden en gelden (denk hierbij aan de plaatsingskosten en de succesfee) die op grond van de met de klanten gemaakte afspraken toekomen aan de onderneming Geldvoorelkaar.nl VOF. Deze vermogensscheiding is nader vastgelegd in een tussen de VOF en de stichting gesloten samenwerkingsovereenkomst. Doel van deze overeenkomst is dat Geldvoorelkaar.nl VOF geen klantengelden meer beheert, althans dat de geldstromen voortaan verlopen via de bankrekening van de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl. Dit is tussen de VOF en de stichting voor de oudere contracten (daterend van voor 10 september 2015) nader geconcretiseerd middels een door de VOF en de stichting getekende 'akte van cessie'. De akte is geregistreerd bij de Belastingdienst en zorgt ervoor dat de gelden die op basis van de oude contracten nog via Geldvoorelkaar.nl worden geïncasseerd zijn/worden overgedragen aan de Stichting Klantengelden Geldvoorelkaar.nl. De stichting zorgt vervolgens via haar bankrekening voor de doorbetalingen naar de klanten."

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 04-03-2016 11:47:43 ]
pi_160412717
Ik heb vorige week een vraag gesteld over het FD artikel.

Hier de vraag en het antwoord:

Vraag
SPOILER
antwoord van GvE:

SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door iw84t op 04-03-2016 11:43:11 ]
pi_160413111
quote:
Dit zal uiteindelijk ook leiden tot een verlaagd default ratio.
Lijkt me niet bepaald een handige uitspraak.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_160413326
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 09:03 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik denk dat je grotendeels gelijk hebt, maar ik moet het toch even nuanceren met een negatieve bril.
Dat de meeste defaults voor het midden vallen komt wellicht ook omdat de meeste projecten nog voor het midden zitten (crowdfunding groeit exponentieel).
Dat je een default vaak telt voor het einde van de oorspronkelijke looptijd klopt, maar daar past ook een nuancering bij - je telt het pas als een default als er faillissement is uitgesproken, of als na een x-aantal weken/maanden alle hoop dat er nog iets te halen is, is opgegeven. Daar gaat vaak dus ook nog wat tijd overheen.
Ja, dus een aantal van deze 45 weer zullen weer (gedeeltelijk) gaan betalen.
pi_160413430
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dus een aantal van deze 45 weer zullen weer (gedeeltelijk) gaan betalen.
Een aantal van deze staan dan ook in het lijstje van NRDZ
pi_160413581
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

Een aantal van deze staan dan ook in het lijstje van NRDZ
De lijst van NRDZ klopt eigenlijk nagenoeg helemaal.
Wat ik vooral mis in de nieuwsbrief is het aantal projecten wat definitief in default is, waar dus niets meer te halen en het dossier van gesloten is, zoals Talamini.
pi_160413644
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 11:36 schreef iw84t het volgende:
Ik heb vorige week een vraag gesteld over het FD artikel.

Hier de vraag en het antwoord:

Vraag
SPOILER
antwoord van GvE:

SPOILER
top, dus de vouwbotenman die af gaat betalen in 20 jaar zit hier niet tussen ^O^
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 12:41:53 #13
132191 -jos-
Money=Power
pi_160414407
quote:
99s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:06 schreef CaLeX het volgende:

[..]

top, dus de vouwbotenman die af gaat betalen in 20 jaar zit hier niet tussen ^O^
Ja idd, zo kan ik ook op 4% defaults uitkomen...
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_160414429
De reele cijfers zijn niet zo mooi, dus wordt er een zeer zonnige toekomst geschetst... nagenoeg defaultloos, en jawel bestaande defaults gaan ook weer netjes betalen. Daar ziet het in mijn al forse defaultportefeuille echt niet naar uit. Er wordt gerekend met de winsten van morgen, oftewel de vlucht vooruit.

Die 930 gepubliceerde projecten, in mijn overzicht staan ook nog steeds de nodige gepubliceerde projecten die nooit zijn rondgekomen. Die zijn idd. zonder default geeindigd :-)
pi_160415400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:42 schreef ZeKraut het volgende:
De reele cijfers zijn niet zo mooi, dus wordt er een zeer zonnige toekomst geschetst... nagenoeg defaultloos, en jawel bestaande defaults gaan ook weer netjes betalen. Daar ziet het in mijn al forse defaultportefeuille echt niet naar uit. Er wordt gerekend met de winsten van morgen, oftewel de vlucht vooruit.
Ja, een default is pas echt een default als hij als zodanig is afgerond wat mij betreft, zoals Talamini. Dit is natuurlijk een nadeel van het investeren in een nieuw product zoals crowdfunding. De tijd gaat het leren.

Ik ben wel blij dat er nu tenminste wat gegevens m.b.t. defaults naar buiten komen, dat wilde we met zijn alle al heel lang. Iedereen kan op deze manier steeds beter zijn afwegingen maken. Ik denk dat de geboden rente bij het gemiddelde platform ook te laag is ten opzichte van het risico. Maar ja, dat is de marktwerking…. De projecten lopen over het algemeen in no time vol en dan is er voor geldvragers dus geen enkele rede/prikkel om een gerechtvaardigdere rente t.o.v. het risico te bieden.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:26:09 #16
62913 Blik
The one and Only!
pi_160415543
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 12:41 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ja idd, zo kan ik ook op 4% defaults uitkomen...
Zolang jij op een gegeven moment je geld nog krijgt is dat prima toch?
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:29:59 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_160415665
Ik heb een paar maanden geleden via Symbid geïnvesteerd in Brouwerij deLeckere. Vanavond is er een rondleiding en kan ik mijn incentive in ontvangst nemen. Goed werk, dit is crowdfunding! *O*
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:34:43 #18
132191 -jos-
Money=Power
pi_160415767
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:26 schreef Blik het volgende:

[..]

Zolang jij op een gegeven moment je geld nog krijgt is dat prima toch?
Ik zit met 3 defaults op 47 projecten al boven de 4% helaas... het verwachte defaultcijfer van GVE is gewoon misleidend te noemen.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 4 maart 2016 @ 13:36:06 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_160415798
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:34 schreef -jos- het volgende:

[..]

Ik zit met 3 defaults op 47 projecten al boven de 4% helaas... het verwachte defaultcijfer van GVE is gewoon misleidend te noemen.
Dat is wat anders, maar iets is pas een default als het daadwerkelijk niet meer gaat uitbetalen. Dus als je met een beetje vertraging je geld terug krijgt, is dat geen default.
pi_160415811
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:29 schreef Blik het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden via Symbid geïnvesteerd in Brouwerij deLeckere. Vanavond is er een rondleiding en kan ik mijn incentive in ontvangst nemen. Goed werk, dit is crowdfunding! *O*
Veel plezier.
Ik ben er een aantal weken geleden geweest.
Erg leuk om zo een bedrijf te leren kennen.
pi_160418011
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 07:43 schreef Benger het volgende:

[..]

Als 45 van de 930 projecten falen, terwijl 794 nog lopen (en alsnog kunnen falen) dan zegt dat volgens mij toch wel iets.
Er zullen genoeg investeerde zijn die 45/930 = 5% lezen, en dan denken: da's te overzien.

Maar ik heb ook last van de cijfers verderop, van die invloed van een default. Het is nogal een zonnig schema, compleet gebaseerd op aannames en vrij gunstig geschetst. Ik betwijfel in hoeverre het de portefeuille van een doorsnee investeerder in het echte leven nabootst.
Schip ahoy!
pi_160418100
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:20 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, een default is pas echt een default als hij als zodanig is afgerond wat mij betreft, zoals Talamini. Dit is natuurlijk een nadeel van het investeren in een nieuw product zoals crowdfunding. De tijd gaat het leren.

Ik ben wel blij dat er nu tenminste wat gegevens m.b.t. defaults naar buiten komen, dat wilde we met zijn alle al heel lang. Iedereen kan op deze manier steeds beter zijn afwegingen maken. Ik denk dat de geboden rente bij het gemiddelde platform ook te laag is ten opzichte van het risico. Maar ja, dat is de marktwerking…. De projecten lopen over het algemeen in no time vol en dan is er voor geldvragers dus geen enkele rede/prikkel om een gerechtvaardigdere rente t.o.v. het risico te bieden.
Heb net 3 berichten gekregen die wederom aangeven dat er in die projecten niets te halen valt. Tenzij ze natuurlijk ooit een loterij ofzo gaan winnen.
Een belangrijke reden om een risico-conforme rente te bieden is continuïteit van de cf-business. Te lage rente betekent dat veel mensen uiteindelijk het schip in zullen gaan. Besef, al die 5/5s projecten van de afgelopen tijd zijn volgelopen, ook degenen die hier zijn afgeserveerd. Die gaan het echt niet allemaal redden. Defaults horen erbij maar zijn alleen dragelijk tegen een over all passende risicovergoeding.
pi_160418178
De top 10 van week 9:
pi_160418408
@ zekraut: je hebt net 3 berichten gekregen over welke projecten bij welk(e) platform(s)?
pi_160418544
@ bleyenburg: wees gerust, al bekende failliete gve-projecten uit 2014, update standaardbrief van Fl die de treurige financiele situaties herbevestigt
pi_160418723
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 15:31 schreef ZeKraut het volgende:
@ bleyenburg: wees gerust, al bekende failliete gve-projecten uit 2014, update standaardbrief van Fl die de treurige financiele situaties herbevestigt
Is het nog een beetje een aannemelijk verhaal, ook t.o.v. de pitch of krijg je helemaal niets te horen (waar ik geen genoegen mee zou nemen)?
Wat mij betreft gaan ze gewoon in het dossier en kijken ze eens per jaar of er al iets te halen is. Het geld kan je dan wel definitief afschrijven denk ik. Al met al zal dat een afweging moeten worden t.o.v. de kosten.
pi_160419195
geen projecten vrijdag vandaag??
pi_160419341
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:01 schreef djh77 het volgende:
geen projecten vrijdag vandaag??
nee, echt super stil. Alleen eentje vanmorgen bij Collin....
pi_160419680
nieuwe op FNC
scheepvaart schade expert.
4 jaar
10,74%
¤ 55.000,00

Roept U maar...
pi_160419713
Nog een nieuwe op FNC.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt:
De bedrijfsnaam is niet openbaar toegankelijk

????????????????????????????????????????
pi_160419823
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:23 schreef bleyenburg het volgende:
Nog een nieuwe op FNC.

Dit heb ik nog nooit meegemaakt:
De bedrijfsnaam is niet openbaar toegankelijk

????????????????????????????????????????
waarschijnlijk:
SPOILER
heb nog wel vraagtekens bij de cijfers; wordt 150k ter herfinanciering gebruikt om bestaande krediet te vereffenen, of komt dit erbij? Er was ultimo 2014 al werkkapitaal van 294k geparkeerd, dat is flink op nog geen miljoen omzet ...
pi_160420310
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:21 schreef bleyenburg het volgende:
nieuwe op FNC
4 jaar
10,74%
¤ 55.000,00

Roept U maar...
Ik doe geen 'C'. ..

Dat postkantoor lijkt me daarentegen wel wat.
Pecunia non olet
pi_160421508
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 15:40 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Is het nog een beetje een aannemelijk verhaal, ook t.o.v. de pitch of krijg je helemaal niets te horen (waar ik geen genoegen mee zou nemen)?
Heb er hier al eerder bij stilgestaan, ga nu geen namen noemen, maar de betreffende heren zijn eerder schuldenboeren, zodanige omvang (preferente) schuldeisers, dat de funding never nooit niet terugbetaald zal worden. De schuldopbouw is blijkens fail.verslagen van een heel andere orde dan de pitches indertijd deden voorkomen. Het geld is dan ook al heel snel in bodemloze putten verdwenen. En werken doen (hoeven?) ze ook niet meer, bijstand enzo.
Geboden informatie is heel summier, soort jammer maar helaas maar we houden vinger aan de pols. Je hebt meer aan de fail.verslagen.

[ Bericht 1% gewijzigd door ZeKraut op 04-03-2016 18:06:57 ]
pi_160421580
kan je die naam even in een spoiler zetten?
Ik ben wel benieuwd over wie dit gaat
pi_160421790
SPOILER
  vrijdag 4 maart 2016 @ 19:18:27 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160423312
ik zier er op cf-toolbox.nl maar 1 op FNC van 55k. En dat zou martien Oosterveld zijn.
Tot nooit .......
  vrijdag 4 maart 2016 @ 19:33:58 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_160423650
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:36 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Veel plezier.
Ik ben er een aantal weken geleden geweest.
Erg leuk om zo een bedrijf te leren kennen.
Was leuk, grappig om het verschil te zien tussen een professioneel bedrijf dat pils brouwt zoals een Bavaria (nog in december geweest) en een kleine brouwerij zoals deLeckere. Proefpakketje is ook leuk, de eerste 4% is weer terugverdient ;)
pi_160424074
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:21 schreef bleyenburg het volgende:
nieuwe op FNC
4 jaar
10,74%
¤ 55.000,00

Roept U maar...
Ik denk dat ik het niet doe. Zijn personeelskosten zijn 80K, die schade experts in de scheepvaart zijn ingenieurs met ervaring. Kortom ik neem aan dat hij dan alleen is, van 80K kun je er dan namelijk by far geen tweede betalen. Ik zie niet in waarom je dan 55K nodig hebt om mankracht in te huren.. Hij maakt 50K winst en heeft 60K EV, daar kun je toch wel langzaam mee uitbouwen? Ik neem namelijk aan dat het EV voornamelijk cash is want als je diensten levert heb je alleen wat kantoorinrichting nodig.. Ondanks dat je wel wat overbruggingsgeld nodig hebt om dat de klanten wel langere betaaltermijnen zullen hebben dan je maandelijkse loonsbetaling maar dan lijkt me 50K meer dan zat. Immers als je een dienst levert waarmee je in feite je uren verkoopt begint zo iemand meteen te verdienen.. Ik snap het niet helemaal dus ik laat hem lopen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 16:49 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik doe geen 'C'. ..

Dat postkantoor lijkt me daarentegen wel wat.
Ziet er goed uit inderdaad.
pi_160424447
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 13:29 schreef Blik het volgende:
Ik hoop nog steeds ook een keer uitgenodigd te worden, lijkt me leuk. Heb er ook centjes in zitten!
pi_160429321
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 20:08 schreef Rottie99 het volgende:

[..]

Ik hoop nog steeds ook een keer uitgenodigd te worden, lijkt me leuk. Heb er ook centjes in zitten!
Ik zou ze gewoon een keer een mail sturen met je verzoek.
pi_160430596
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 15:04 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Er zullen genoeg investeerde zijn die 45/930 = 5% lezen, en dan denken: da's te overzien.

Maar ik heb ook last van de cijfers verderop, van die invloed van een default. Het is nogal een zonnig schema, compleet gebaseerd op aannames en vrij gunstig geschetst. Ik betwijfel in hoeverre het de portefeuille van een doorsnee investeerder in het echte leven nabootst.
Crowdfunding groeit exponentieel. Dat betekent dat ook het aantal defaults exponentieel zal toenemen. De meeste projecten zitten nog niet aan de 20-24 maanden waarna een default zich gemiddeld zal openbaren. Ikzelf ben pas een aantal maanden bezig en heb er nog niet één. Als ik kijk naar hoe snel crowdfunding groeit en met nu al 5% defaults kom je op lange termijn schat ik op 10-20% defaults. Ik hoop dat ik meer geluk en/of wijsheid heb dan de gemiddelde crowdfunder.
pi_160434544
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2016 23:07 schreef Benger het volgende:

[..]

Crowdfunding groeit exponentieel. Dat betekent dat ook het aantal defaults exponentieel zal toenemen. De meeste projecten zitten nog niet aan de 20-24 maanden waarna een default zich gemiddeld zal openbaren. Ikzelf ben pas een aantal maanden bezig en heb er nog niet één. Als ik kijk naar hoe snel crowdfunding groeit en met nu al 5% defaults kom je op lange termijn schat ik op 10-20% defaults. Ik hoop dat ik meer geluk en/of wijsheid heb dan de gemiddelde crowdfunder.
Dat hoop ik ook altijd voor iedereen, maar ik krijg ook in toenemende mate het idee van een loterij. Er is eigenlijk maar één project dat bij mij in default is waar ik met de kennis van nu niet ingestapt zou zijn. Mijn andere defaults of probleemprojecten blijken toch wel erg gunstig afgeschilderd of hadden nog wat lijken in de kast, en dat zie je toch wel bij meer probleemprojecten terugkomen (bijv. Vinovat). Dat maakt de markt weinig transparant en daardoor lastig in te schatten.
Schip ahoy!
pi_160444093
update de buurman (ivm):
De pitch staat weer online. er is een business angel gevonden voor 40k. deze lening zal achtergesteld worden tov crowd. er wordt nog ongeveer 17,5k gezocht. project loopt tot 15 maart
pi_160448100
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 18:01 schreef djh77 het volgende:
update de buurman (ivm):
De pitch staat weer online. er is een business angel gevonden voor 40k. deze lening zal achtergesteld worden tov crowd. er wordt nog ongeveer 17,5k gezocht. project loopt tot 15 maart
Ik wil wel weten wat de condities zijn van deze lening en of er ook op afgelost gaat worden gedurende de looptijd van de crowdfundlening. Ik kan even niet inloggen, dus dat kan ik pas maandag vragen. Zo snel zal hij ook weer niet vollopen denk ik.
pi_160448577
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 20:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik wil wel weten wat de condities zijn van deze lening en of er ook op afgelost gaat worden gedurende de looptijd van de crowdfundlening. Ik kan even niet inloggen, dus dat kan ik pas maandag vragen. Zo snel zal hij ook weer niet vollopen denk ik.
Positieve ontwikkeling, dat iemand zo'n groot bedrag durft te investeren en nota bene achtergesteld. Zolang deze lening niet sneller wordt afgelost dan het geval zou zijn als hij deel uitmaakte van de 'kleintjes-lening' :) , dan is er geen bezwaar lijkt mij.
Pecunia non olet
pi_160449414
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2016 20:50 schreef obligataire het volgende:

[..]

Positieve ontwikkeling, dat iemand zo'n groot bedrag durft te investeren en nota bene achtergesteld. Zolang deze lening niet sneller wordt afgelost dan het geval zou zijn als hij deel uitmaakte van de 'kleintjes-lening' :) , dan is er geen bezwaar lijkt mij.
Als de rente ook niet heel veel hoger is dan denk ik dat het alleen maar beter is zelfs. Vandaar dat ik dit nog wel even weten wil.
pi_160483408
@Horsemen: Heb jij je vraag bij de Buurman al gesteld?
pi_160483426
Ik heb het rechtstreeks gevraagd en ik heb als antwoord gekregen dat de investering van 40K tegen exact dezelfde condities is als de crowd.

Herstel:
hier het volledige verhaal vanuit IVM:

De lening van de investeerder heeft de volgende condities:

- 40.000 euro

- annuïteiten vorm

- 48 maanden

- 11% rente

- boete/rente vrij vervroegd aflossen, als hier ruimte voor is

- achterstelling ten opzichte van de crowd

Uitleg bij deze condities:

Gusto draait nu goed en betaald 5k per maand aan de Buurman ter aflossing van de lening. Dit bedrag is echter niet meegenomen in de prognoses zoals aan u gepresenteerd (en dus de risico classificatie) en geeft dus extra ruimte. De ondernemer kan ervoor kiezen de lening van de investeerder snel af te lossen met deze inkomsten. Hiermee neemt het risico voor de crowd ook significant af, hij heeft immers een veel lagere annuïteit hierna. Daarom staan wij positief tegenover deze constructie: iets hogere rente voor de investeerder, maar als er ruimte is heeft kan hij deze last snel verminderen. Daarbij is de lening van de investeerder achtergesteld.

[ Bericht 40% gewijzigd door bleyenburg op 07-03-2016 10:37:20 ]
pi_160485419
Helaas was ik te laat voor de asperge boeren op collin.

Met de buurman doe ik wel mee
pi_160486060
Ik heb de Buurman ook meegepakt....toch maar een keer horeca proberen.

Wel jammer want ik wil die 11% ook wel
pi_160486504
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 11:39 schreef impact9 het volgende:
Helaas was ik te laat voor de asperge boeren op collin.

Met de buurman doe ik wel mee
Hoezo helaas?
Pecunia non olet
pi_160486831
Wilde graag investeren;)
pi_160488109
De buurman zit bijna vol. Nog E 1.300 te gaan. In 1 dag bijna 20K binnengeharkt. Inmiddels helemaal vol

[ Bericht 22% gewijzigd door djh77 op 07-03-2016 13:58:20 ]
pi_160488190
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 09:42 schreef bleyenburg het volgende:
Ik heb het rechtstreeks gevraagd en ik heb als antwoord gekregen dat de investering van 40K tegen exact dezelfde condities is als de crowd.

Herstel:
hier het volledige verhaal vanuit IVM:

De lening van de investeerder heeft de volgende condities:

- 40.000 euro

- annuïteiten vorm

- 48 maanden

- 11% rente

- boete/rente vrij vervroegd aflossen, als hier ruimte voor is

- achterstelling ten opzichte van de crowd

Uitleg bij deze condities:

Gusto draait nu goed en betaald 5k per maand aan de Buurman ter aflossing van de lening. Dit bedrag is echter niet meegenomen in de prognoses zoals aan u gepresenteerd (en dus de risico classificatie) en geeft dus extra ruimte. De ondernemer kan ervoor kiezen de lening van de investeerder snel af te lossen met deze inkomsten. Hiermee neemt het risico voor de crowd ook significant af, hij heeft immers een veel lagere annuïteit hierna. Daarom staan wij positief tegenover deze constructie: iets hogere rente voor de investeerder, maar als er ruimte is heeft kan hij deze last snel verminderen. Daarbij is de lening van de investeerder achtergesteld.

Dit komt ook overeen met de reactie die ik ontvangen heb.
pi_160488273
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 12:12 schreef KMW1976 het volgende:
Ik heb de Buurman ook meegepakt....toch maar een keer horeca proberen.

Wel jammer want ik wil die 11% ook wel
Ook met de bijbehorende extra voorwaarden?
pi_160488672
ik prefereer de 9% met de daarbij behorende voorwaarden :)
  maandag 7 maart 2016 @ 14:59:21 #58
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160490067
Nieuwe op FNC

7-3-2016
FNC03988
WORDT GEFUND
FNC
Socrates Automatisering en Advies BV
¤ 80.000,00
6.92%(nom)
7.14%(eff)
24mnd
B
Tot nooit .......
pi_160490100
quote:
14s.gif Op maandag 7 maart 2016 13:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit komt ook overeen met de reactie die ik ontvangen heb.
Misschien snap ik de constructie niet helemaal, maar je kunt dit ook lezen als: de 5k per maand van Gusto wordt niet gebruikt om de crowd af te lossen, maar om de business angel versneld af te lossen tegen een hogere rente. Daarmee wordt de positie van de crowd er in de eerste periode niet beter op, maar pas als de 'achtergestelde' lening is afgelost. Ik dacht overigens dat je een achtergestelde lening niet mocht aflossen voordat je de hoofdlening hebt afgelost?
  maandag 7 maart 2016 @ 15:22:02 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160490650
De definitie 'achtergesteld' gaat volgens mij pas spelen bij een faillissement.

De lener kan zelfs besluiten om de achtergestelde lening als eerste af te lossen. Of versneld of wat dan ook. Pas bij de curator wordt de achtergestelde leningen achter gesteld. Dat moet dan wel correct omschreven zijn, anders doet ook de curator er niets mee.

En bevestigd door wiki:
Een achtergestelde lening is een krediet waarbij de schuldeiser in het geval van faillissement van de schuldenaar wordt achtergesteld: de achtergestelde schuldeiser komt in een faillissement in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente ('gewone') schuldeisers zoals de werknemers en de banken.
Tot nooit .......
pi_160490836
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:00 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Misschien snap ik de constructie niet helemaal, maar je kunt dit ook lezen als: de 5k per maand van Gusto wordt niet gebruikt om de crowd af te lossen, maar om de business angel versneld af te lossen tegen een hogere rente. Daarmee wordt de positie van de crowd er in de eerste periode niet beter op, maar pas als de 'achtergestelde' lening is afgelost. Ik dacht overigens dat je een achtergestelde lening niet mocht aflossen voordat je de hoofdlening hebt afgelost?
De crowd zal gewoon volgens afspraak moeten worden afgelost. Daarnaast zullen ze, als daar de ruimte voor is, vermoedelijk proberen zo snel mogelijk de schuld van de angel af te lossen aangezien dit 1. toegestaan is en 2. de grootste besparing oplevert. Je ziet overigens bij veel meer projecten dat er aflossingen mogelijk zijn of waarbij de achtergestelde lening bijvoorbeeld binnen drie jaar afgelost gaat worden en de crowdlening pas in vijfjaar. Overigens is het wel mogelijk om aan de vervroegde aflossing van een achtergestelde lening voorwaarde te verbinden waar aan voldaan moet worden voordat er mag worden afgelost. Dit is hier dus blijkbaar niet afgesproken. In zijn algemeenheid is het nadeel voor de verstrekker van een achtergestelde lening dus alleen dat als je, bij een faillissement, tot de achtergestelde schuldeisers behoort, dit in de praktijk betekent dat je kan fluiten naar je geïnvesteerde geld. Bij een faillissement komen immers eerst alle andere schuldeisers aan de beurt. Over het algemeen is er bij lange na niet genoeg geld om alle schuldeisers te betalen; zou dat immers wél het geval geweest zijn, dan was er geen sprake van een faillissement. Dit staat dus los van de eventuele mogelijkheid van (vervroegde) aflossingen.
pi_160490844
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:22 schreef Speekselklier het volgende:
De definitie 'achtergesteld' gaat volgens mij pas spelen bij een faillissement.

De lener kan zelfs besluiten om de achtergestelde lening als eerste af te lossen. Of versneld of wat dan ook. Pas bij de curator wordt de achtergestelde leningen achter gesteld. Dat moet dan wel correct omschreven zijn, anders doet ook de curator er niets mee.

En bevestigd door wiki:
Een achtergestelde lening is een krediet waarbij de schuldeiser in het geval van faillissement van de schuldenaar wordt achtergesteld: de achtergestelde schuldeiser komt in een faillissement in de volgorde van schuldeisers dus achter de concurrente ('gewone') schuldeisers zoals de werknemers en de banken.
Klopt.
  maandag 7 maart 2016 @ 15:32:51 #63
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160490952
Voor de investeerders in het project is het denk ik belangrijk om goed te controleren of een en ander correct is omschreven in de contracten. Hoe dat beschreven moet zijn weet ik ook niet, maar als het niet correct gebeurt zal de curator er geen boodschap aan hebben.
Tot nooit .......
pi_160491215
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 14:59 schreef Speekselklier het volgende:
Nieuwe op FNC

7-3-2016
FNC03988
WORDT GEFUND
FNC
Socrates Automatisering en Advies BV
¤ 80.000,00
6.92%(nom)
7.14%(eff)
24mnd
B
Deze is aardig:
-Ok resultaat 2015 (4%)
Jammer dat de (voorlopige) balans niet is toegevoegd
-Eigen vermogen 26% eind '14, dat zou gegroeid moeten (er vanuit gaand dat er geen dividend is uitgekeerd)
-Is waarschijnlijk wel een stapel financiering (eind 2014 273k langlopende schuld).
Met de hoofdelijke aansprakelijkheid die er bij FNC bij hoort, ga ik 'm mee pakken.

[ Bericht 5% gewijzigd door marathon2000 op 07-03-2016 15:56:34 ]
pi_160491514
Deze is trouwens ook nieuw op FNC:
ALFA Trading
¤ 150.000 Kredietbedrag
5 Jaar
¤ 3.366 Maandbedrag
12,39% Rentevoet
1 Categorie
D Risicoclassificatie
pi_160491593
vraagje is FNC niet risco voller dan GVE met al die hoge rente
pi_160491879
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:52 schreef marathon2000 het volgende:
Deze is trouwens ook nieuw op FNC:
ALFA Trading
¤ 150.000 Kredietbedrag
5 Jaar
¤ 3.366 Maandbedrag
12,39% Rentevoet
1 Categorie
D Risicoclassificatie
Het lijkt mij wel slecht dat FNC niet even de grove grammatica fouten uit de pitch heeft gehaald. De zin over 2e hypotheek is op zijn minst ook onduidelijk.

"ALFA Trading is een groothandel in reisartikelen en lederwaren welke verkochten worden aan detaillisten en webshops.

Waarom is het veilig om u krediet te verlenen?

ALFA Trading is lang bestaande en stabiele bedrijf sinds 2000 heeft zeer langdurige klanten relaties opgebouwd. U kunt eventueel inschrijving in 2e hypotheek als zekerheid.

Waarvoor wordt het krediet gebruikt?

Het krediet wordt gebruikt voor bedrijfsuitbreiding door middel van nieuwe producten, kern debiteuren en toename voorraad."

Ik sla hem over..
  maandag 7 maart 2016 @ 16:19:45 #68
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160492235
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:05 schreef Dwarsindeweg het volgende:
De zin over 2e hypotheek is op zijn minst ook onduidelijk.
Het is nu duidelijker :Y :
Waarom is het veilig om u krediet te verlenen?
ALFA Trading is lang bestaand en stabiel bedrijf opgericht in 2000. In deze 16 jaar hebben wij een zeer langdurige klanten relaties opgebouwd.
Onze resultaten zijn al die jaren positief geweest.

En ook de grammaticale fout is er uit gehaald geworden.
Tot nooit .......
pi_160492742
stond dat van die hypo er eerst écht??
pi_160492876
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:39 schreef bleyenburg het volgende:
stond dat van die hypo er eerst écht??
Ik heb copy paste gebruikt. Niets aangepast.
pi_160492957
die cijfers is drama: 10 man personeel, maar 0 kosten
verder 2 miljoen schuld + de rest.

ik snap 'm niet, maar dat kan ook aan mijn beperkte verstandelijke vermogen op dit gebied liggen
pi_160492978
@ amp25: de vraag stellen is 'm beantwoorden.
  maandag 7 maart 2016 @ 16:56:26 #73
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160493195
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 16:48 schreef bleyenburg het volgende:
die cijfers is drama: 10 man personeel, maar 0 kosten
verder 2 miljoen schuld + de rest.

ik snap 'm niet, maar dat kan ook aan mijn beperkte verstandelijke vermogen op dit gebied liggen
Elke aanvrager heeft 10 man personeel. Standaardgetal. Kan zeker niet aangepast worden. M.a.w.: je weet niet hoeveel personeel er in dienst is.
pi_160493260
google geeft 1-5 bij Alfa
pi_160496573
quote:
14s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Klopt.
Dank voor de uitleg! Helder. Mijn conclusie: de buurman is meer geld kwijt aan een deel van de lening (hogere rente) en een deel van de aflossingscapaciteit wordt mogelijk ingezet om datzelfde deel af te lossen, eventueel versneld. Daar word ik als crowdinvesteerder niet beter van, lijkt me, totdat de andere lening is afgelost. Ach, mijn mening, is toch al vol ;)
pi_160499450
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:55 schreef amp25 het volgende:
vraagje is FNC niet risco voller dan GVE met al die hoge rente
Misschien, maar je zou ook kunnen stellen dat veel van de projecten van GvE minstens zo risicovol zijn, maar dat GvE door de lage rente de valse indruk weet te wekken dat dit niet zo is.
Pecunia non olet
pi_160499721
Ik ben benieuwd hoe het staat met de zekerheden stichting van KOM. Eigenlijk zou ik een paar projecten moeten afrekenen maar daar wacht ik nog heel even mee :)
Pecunia non olet
pi_160499923
Tropicana gaat het nog een keer proberen maar nu met trapicana 2.0 op kickstarter

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)a-in-Rotterdam.dhtml
pi_160501324
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:39 schreef obligataire het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het staat met de zekerheden stichting van KOM. Eigenlijk zou ik een paar projecten moeten afrekenen maar daar wacht ik nog heel even mee :)
Ik ben ook benieuwd en ik wacht ook nog met afrekenen ... bovendien zou er nog een bericht van KOM volgen zodra e.e.a. administratief zou zijn afgehandeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door fok321 op 07-03-2016 23:51:04 ]
pi_160501462
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:39 schreef obligataire het volgende:
Er zou opnieuw een betaal verzoek komen als alles op orde was. Ik wil trouwens ook wel zien hoe ze een en ander voor de bestaande projecten gaan regelen.
pi_160512575
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/de-beren-spijkenis

Leningaanvrager: De Beren Spijkenisse
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,50 %
Looptijd: 60 maanden

De combinatie van horeca, franchise, vrij hoog leen bedrag, maar 7,5% waar nog de hoge collin fee vanaf moet en geen eigen inbreng (oké, wel een achtergestelde lening van de franchisegever) doen mij besluiten deze aan mij voorbij te laten gaan.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 11:10:14 #82
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160512579
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 20:43 schreef Murene het volgende:
Tropicana gaat het nog een keer proberen maar nu met trapicana 2.0 op kickstarter

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)a-in-Rotterdam.dhtml
Het zijn in elk geval wel doorzetters....
Tot nooit .......
pi_160513092
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 11:10 schreef Horsemen het volgende:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/de-beren-spijkenis

Leningaanvrager: De Beren Spijkenisse
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,50 %

De combinatie van horeca, franchise, vrij hoog leen bedrag, maar 7,5% waar nog de hoge collin fee vanaf moet en geen eigen inbreng (oké, wel een achtergestelde lening van de franchisegever) doen mij besluiten deze aan mij voorbij te laten gaan.
Mee eens, bovendien zit ik al in een eerdere emissie van De Beren dus ik vind het wel even prima zo.
Geen echte zekerheden, en hoe snel die achtergestelde lening moet worden afgelost, dat zie ik ook nergens staan.
Ik verbaas me er een beetje over dat ze zo makkelijk op basis van een prognose een kwalificatie 'goed' kunnen afgeven. Aan de andere kant lijkt het me wel een professionele strakke organisatie.
Pecunia non olet
pi_160514774
op FNC nieuw: Eetcafé Texel
¤ 40.000,00
5 jaar
10,59%

Ik denk dat ik deze ga doen.
nog even verder lezen
pi_160515891
Vandaag de jaarlijkse update ontvangen van GvE project 8561 De Schenker. Ze hebben een erg goed jaar achter de rug met een omzetgroei van maar liefst ruim 100% ^O^
Ook komt er weer, net als vorig jaar, een incentive aan :)
Altijd fijn om wat te horen, helemaal als het goed nieuws is natuurlijk.
pi_160516192
het is je gegund, horsemen :)
pi_160516217
iemand bekend met problemen bij GvE? De website is uit de lucht
pi_160516235
Naam: Primera de Driehoek
Leendoel: Voorfinanciering voorraden
Bedrag: 12.000 euro
Rente: 6,5%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 1
Graydon rating: 0,40

Niet tussen te komen......... 8)7
Pecunia non olet
pi_160516242
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=13902

Naam: Primera de Driehoek
Bedrag: 12.000 euro
Rente: 6,5%
Classificatie: 1
Graydon rating: 0,40

Deze zag ik wel zitten en ik was er op tijd bij maar de server van GvE werkte bij mij voor geen meter, de ene na de andere foutmelding en niet vooruit te branden. Ik baal er een beetje van.
pi_160516267
Overbelast, het is gewoon dringen om je geld kwijt te kunnen.
Pecunia non olet
pi_160516306
dat is al de zoveelste keer, de laatste week
pi_160516342
GVE:

Service Unavailable
pi_160516514
Hij is weer beschikbaar
pi_160516553
Aardige omzet voor zo'n primera winkeltje zeg.
pi_160516597
KoM heeft een duidelijk antwoord gegeven betreffende aflossingscapaciteit:
De definitie op de site van de aflossingscapaciteit (en de andere ratio's waarop getoetst wordt), zijn algemene definities die in z'n algemeenheid van toepassing zijn (of vanuit de literatuur beschikbaar zijn).

Kapitaal Op Maat werkt juist bewust met het model dat de feitelijke toetsing door externe en onafhankelijke partijen als Agium en inmiddels ook Sparkholder uitgevoerd wordt. Beide partijen werken met gediplomeerde en ervaren financieel specialisten die de toetsingen uitvoeren.

Deze partijen bepalen zelf per project/ondernemer en op basis van de beschikbaar gestelde cijfers hoe de toetsing uiteindelijk uitgevoerd wordt en wat het meest representatieve beeld laat zien aan investeerders.

Daarnaast is ook sprake van voortschrijdend inzicht aangaande het algemene toetsingsproces. Zo kwam Agium eind vorig jaar tot de conclusie dat de wijze van berekenen van de aflossingscapaciteit niet in alle gevallen optimaal was en is deze genuanceerd. Wellicht dat daar het verschil uit voorkomt in de projecten. Dit betekent echter niet dat eerdere berekeningen fout waren.
pi_160516689
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:17 schreef MSR het volgende:
Aardige omzet voor zo'n primera winkeltje zeg.
Inderdaad, bijna 5 miljoen omzet in drie jaar.

Maar dan wel 12k lenen en in 4 jaar terug betalen, hopelijk gewoon een verkapte reclameactie voor hun winkel :)
pi_160516775
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:18 schreef djh77 het volgende:
toetsing door externe en onafhankelijke partijen als Agium
onafhankelijke partijen als Agium _O-
Wat nou onafhankelijk :(
pi_160516983
KoM reactie is ronduit schandalig.

eerdere cijfers waren niet optimaal, maar niet foutief.

man man man...
ze kunnen zo de politiek in
:(
  dinsdag 8 maart 2016 @ 14:46:50 #99
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160517176
Al die verschillende en elkaar tegensprekende antwoorden, dat voelt niet goed. Alsof ze met paniekvoetbal bezig zijn. De crowd blijkt slimmer dan ze voor mogelijk hielden en nu weten ze het zelf echt helemaal niet meer.
pi_160517218
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:38 schreef bleyenburg het volgende:
KoM reactie is ronduit schandalig.

eerdere cijfers waren niet optimaal, maar niet foutief.

man man man...
ze kunnen zo de politiek in
:(
Misschien een idee dat ze de risk manager vervangen door een pr manager. Op beide vakgebieden laten ze het nu liggen
  dinsdag 8 maart 2016 @ 15:01:01 #101
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160517517
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:23 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Inderdaad, bijna 5 miljoen omzet in drie jaar.

Maar dan wel 12k lenen en in 4 jaar terug betalen, hopelijk gewoon een verkapte reclameactie voor hun winkel :)
Waarbij ik dan wel moet zeggen dat de investering in de website wel slim is.

Ik citeer:
• Agenda's en kalenders 2013 zijn binnen!
• Mega Oudejaarspel
• Extra trekking 1 oktober. Ieder kwartier 100.000,-, 24 uur lang!!
• ADO Den Haag Volgende Wedstrijd: Datum: 22-12-2012 19:45
Tot nooit .......
pi_160517814
ik denk trouwens dat die wedstrijd van ADO tegen NEC eindigt in een 2-0 overwinning voor ADO
pi_160517821
Project de Ballon (KoM) is verlaagd van 125K naar 100K. De looptijd is aangepast naar 48 mnd
  dinsdag 8 maart 2016 @ 15:16:58 #104
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160517837
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:15 schreef bleyenburg het volgende:
ik denk trouwens dat die wedstrijd van ADO tegen NEC eindigt in een 2-0 overwinning voor ADO
Goed nieuws, bij de driehoek kan je ook met de TOTO meedoen.
Tot nooit .......
  dinsdag 8 maart 2016 @ 15:19:38 #105
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160517883
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:15 schreef djh77 het volgende:
Project de Ballon (KoM) is verlaagd van 125K naar 100K. De looptijd is aangepast naar 48 mnd
Ik zie het. Ik heb zoals ze in de QA vragen mijn inzet verdubbeld.

van 0 naar 00
Tot nooit .......
  dinsdag 8 maart 2016 @ 15:20:04 #106
446634 Investormatch
financieringsplatform
pi_160517892
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2016 15:32 schreef Speekselklier het volgende:
Voor de investeerders in het project is het denk ik belangrijk om goed te controleren of een en ander correct is omschreven in de contracten. Hoe dat beschreven moet zijn weet ik ook niet, maar als het niet correct gebeurt zal de curator er geen boodschap aan hebben.

Ter interesse voorbeeld van een achterstelling clausule:
De vordering van de Investeerder tot terugbetaling van de niet vervallen hoofdsom van deze schuldbekentenis zal zijn achtergesteld bij de vorderingen die partijen hebben op de Schuldenaren op basis van de schuldbekentenis XXXXXXX (lees de schuldbekentenis van de crowd), en wel in deze zin dat bij faillissement, surséance van betaling in het laatste geval zolang deze surséance van betaling loopt of bij ontbinding van schuldenaar, geen betaling zal plaatsvinden van hetgeen Schuldenaren (pro resto) aan de Investeerder in niet vervallen hoofdsom uit hoofde van de lening verschuldigd zal zijn ten tijde van de uitspraak van het faillissement, de voorlopige verlening van surséance van betaling casu quo het besluit tot ontbinding, zolang de vorderingen van partijen op basis van XXXXXX (lees de schuldbekentenis van de crowd) niet zijn voldaan.
  dinsdag 8 maart 2016 @ 15:22:45 #107
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160517931
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:20 schreef Investormatch het volgende:

[..]

De vordering van de Investeerder tot terugbetaling van de niet vervallen hoofdsom van deze schuldbekentenis zal zijn achtergesteld bij de vorderingen die partijen hebben op de Schuldenaren op basis van de schuldbekentenis XXXXXXX (lees de schuldbekentenis van de crowd), en wel in deze zin dat bij faillissement, surséance van betaling in het laatste geval zolang deze surséance van betaling loopt of bij ontbinding van schuldenaar, geen betaling zal plaatsvinden van hetgeen Schuldenaren (pro resto) aan de Investeerder in niet vervallen hoofdsom uit hoofde van de lening verschuldigd zal zijn ten tijde van de uitspraak van het faillissement, de voorlopige verlening van surséance van betaling casu quo het besluit tot ontbinding, zolang de vorderingen van partijen op basis van XXXXXX (lees de schuldbekentenis van de crowd) niet zijn voldaan.
Prachtig!
Tot nooit .......
pi_160517982
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:20 schreef Investormatch het volgende:

[..]

Dus de crowd is een concurrente schuldeiser en de investeerder komt daar nog achteraan. Lijkt mij een beetje een schijnzekerheid omdat beide in de meeste gevallen niets krijgen. Overigens kan dit ook helemaal niet van toepassing (lees: relevant) zijn als de investeerder eerder is afgelost. Lijkt me verstandig om er voor te zorgen dat the crowd separatist wordt in de toekomst
pi_160518022
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 14:18 schreef djh77 het volgende:
KoM heeft een duidelijk antwoord gegeven betreffende aflossingscapaciteit:
De definitie op de site van de aflossingscapaciteit (en de andere ratio's waarop getoetst wordt), zijn algemene definities die in z'n algemeenheid van toepassing zijn (of vanuit de literatuur beschikbaar zijn).
Begrijpt iemand deze zin überhaupt? 'Op de site van de aflossingscapaciteit'? Ze zullen, denk ik, verwijzen naar de definitie van de aflossingscapaciteit zoals gebruikt op hun site. En algemene definities zijn algemeen toepasbaar, wat willen ze nu eigenlijk precies zeggen? Feitelijk schrijven ze een hoop maar ze zeggen maar heel weinig.
pi_160518064
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:28 schreef MSR het volgende:

[..]

Begrijpt iemand deze zin überhaupt? 'Op de site van de aflossingscapaciteit'? Ze zullen, denk ik, verwijzen naar de definitie van de aflossingscapaciteit zoals gebruikt op hun site.
Het gaat inderdaad over de website van KoM. Hier staat een uitleg van gebruikte financiële begrippen , waaronder 'aflossingscapaciteit': https://www.kapitaalopmaat.nl/Financiele-begrippen-toetsing
  dinsdag 8 maart 2016 @ 15:39:00 #111
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160518224
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 15:28 schreef MSR het volgende:

[..]

Begrijpt iemand deze zin überhaupt? 'Op de site van de aflossingscapaciteit'? Ze zullen, denk ik, verwijzen naar de definitie van de aflossingscapaciteit zoals gebruikt op hun site. En algemene definities zijn algemeen toepasbaar, wat willen ze nu eigenlijk precies zeggen? Feitelijk schrijven ze een hoop maar ze zeggen maar heel weinig.
Het klinkt allemaal vrij algemeen.

Zo is er ook een vrij algemeen begrip voor verpanding maar dat moet je in het algemeen vooral lezen in een stukje commitment waar aan je in het algemeen geen rechten kan ontlenen. Over het algemeen moet je de lener dus geloven op de blauwe ogen. En extra geld lenen voor extra voorraad is over het algemeen geen extra onzekerheid.
Zoiets heeft ie mij ooit aan de telefoon verteld.
Tot nooit .......
  dinsdag 8 maart 2016 @ 16:32:29 #112
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160519401
En nog een op GVE.
Had mijn jas al aan, dus nog niet gelezen.
8-3-2016
GVE13171
WORDT GEFUND
GVE
Autohuis Bakker Veendam
¤ 125.000,00
6.78%(nom)
7%(eff)
60mnd
3
8%
Tot nooit .......
pi_160519434
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2016 16:32 schreef Speekselklier het volgende:
En nog een op GVE.
Had mijn jas al aan, dus nog niet gelezen.
8-3-2016
GVE13171
WORDT GEFUND
GVE
Autohuis Bakker Veendam
¤ 125.000,00
6.78%(nom)
7%(eff)
60mnd
3
8%
Ik pas.
pi_160519604
Ik doe 'm ook niet
  dinsdag 8 maart 2016 @ 17:43:31 #115
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160521444
Als de bank hem met alle onderpanden en na het lezen van de boeken geen extra lening geeft tegen 11%. Heb ik geen behoefte aan een lening van 8%.

[ Bericht 39% gewijzigd door Speekselklier op 08-03-2016 17:49:41 ]
Tot nooit .......
pi_160521648
Nieuwe op GvE

Project: Ik iks el
Bedrag: ¤ 60.000,-
Rente: 8%
Looptijd: 60 maand
Classificatie: 5s
G-PD %: 0,20%
http://ow.ly/ZdsuC

Voorzover ik zie wordt er geheel geen eigen vermogen ingebracht. Lijkt me dus een simpele afweging volgens het principe: 'geen EV=Nee'
pi_160521656
nieuwe op GvE is ook risicovoller dan ze doen m.i.
Een eenmans zaak zonder enige personeel, als mevrouw ziek wordt kan iedereen fluiten naar z'n centen, en op de foto afgaande voldoet de onderneemster ook direct aan de doelgroep, wat weer extra risico is.

Ook kan ik nooit zoveel met dit soort progrnoses:
quote:
Omzetprognoses
2016 ¤ 180.000
2017 ¤ 200.000
2018 ¤ 220.000
Mooi lijntje trekken met een lineaal door gesjeesde accountant lijkt het, zoiets kan toch nergens op gebasseerd zijn?
  dinsdag 8 maart 2016 @ 17:54:17 #118
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160521734
Er zit ook nog een mooi haalbaardheidsonderzoek bij.
Wie betaald die bepaald:

180,000 is zeker realiseerbaar, 2.6% marktaandeel.
Maar dat is dan van alle damesmode en niet alleen de XXL-tjes.
Tot nooit .......
  dinsdag 8 maart 2016 @ 19:47:11 #119
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_160524699
Mn 1e en tevens ook al succesvol afgerond CF project was een modezaak voor een maatje meer.. zie ook wel dat er een markt voor is :P
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  woensdag 9 maart 2016 @ 12:20:02 #121
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160539075
nieuwe op KOM
9-3-2016
KOM01474
WORDT GEFUND
KOM
Balance Bodytec & Healthy Food Cafe
¤ 85.000,00
7.5%(nom)
7.76%(eff) 60mnd
B+

Ik pas (geen health meer voor mij)
Tot nooit .......
pi_160540054
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 12:20 schreef Speekselklier het volgende:
nieuwe op KOM
9-3-2016
KOM01474
WORDT GEFUND
KOM
¤ 85.000,00
7.5%(nom)
7.76%(eff) 60mnd
B+

Maar natuurlijk, 2015 een omzet van 39k en dan ga je nog even 85k lenen. Hup, daar gaat de omzet in één jaar gelijk ruim vier keer over de kop. Ja, heel realistisch.
pi_160540329
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 12:20 schreef Speekselklier het volgende:
nieuwe op KOM
9-3-2016
KOM01474
WORDT GEFUND
KOM
¤ 85.000,00
7.5%(nom)
7.76%(eff) 60mnd
B+

De aflossingscapaciteit ligt bij dit project weer boven de 1,0, terwijl Agium eerst heeft aangegeven dat dit altijd onder de 1,0 ligt. Blijkbaar komt het beter uit om een andere formule te hanteren voor hetzelfde begrip
pi_160540500
Nieuw @FNC, Emotion Concept
¤ 25.000 Kredietbedrag
3 Jaar
¤ 790 Maandbedrag
8,55% Rentevoet
1 Categorie
B Risicoclassificatie

Grote omzet teruggang 2015 tov 14, bruto winst wel stabiel (minder inkoop goederen/diensten buitenaf?).
pi_160542121
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 13:32 schreef djh77 het volgende:

[..]

De aflossingscapaciteit ligt bij dit project weer boven de 1,0, terwijl Agium eerst heeft aangegeven dat dit altijd onder de 1,0 ligt. Blijkbaar komt het beter uit om een andere formule te hanteren voor hetzelfde begrip
1,08 klinkt toch veel beter dan 0,07 _O-
Zou jij aan die laatste geld willen uitlenen? :)

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 09-03-2016 16:22:28 ]
Pecunia non olet
pi_160544698
ach ach ach....kom.....
pi_160545345
GVE geeft inzicht: https://www.geldvoorelkaa(...)fers-tot-nu-toe.aspx

Overigens is er in de tussentijd ook nog een 2e lening bij de pizzabakker op GvE volgeschreven. Dank aan de investeerders die de aflossing van de 1e lening (waar ik dus inzit) hiermee (mede) mogelijk maken :)
pi_160545533
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 17:07 schreef aborren het volgende:
Dat zijn toch de zelfde gegevens die we hier al besproken hebben (uit de nieuwsbrief van vorige week)?
  woensdag 9 maart 2016 @ 17:23:11 #129
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_160545739
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 17:07 schreef aborren het volgende:

Overigens is er in de tussentijd ook nog een 2e lening bij de pizzabakker op GvE volgeschreven. Dank aan de investeerders die de aflossing van de 1e lening (waar ik dus inzit) hiermee (mede) mogelijk maken :)
geen dank :')

Collega van me haalt daar weleens wat en zegt dat het er altijd druk is, vandaar mijn gun factor.
pi_160546456
Die pizza had ik ook wel gelust...
Pecunia non olet
pi_160548309
Ik heb eens zitten rekenen...

Ik heb 29 projecten lopen bij GVE, hiervan is er 1 uitbetaald, 6 hebben problemen en 22 lopen nog.
Als die 22 netjes uitbetalen tot het einde (en dat is nog maar de vraag natuurlijk), en die 6 leveren niks meer op (Talamini is al zeker) heb ik er aan het einde van de rit -200 euro aan over gehouden.....(en een paar incentives).

Crowdfunding is dus niet zo rendabel als wordt gesuggereerd, zelfs 5 jaar op de bank zetten tegen die armetierige 0,8% had mij nog meer opgeleverd.....

En dan tel ik mijn waarschijnlijk verloren behoorlijke inleg bij Symbid van de bekende visboer nog niet eens mee...
pi_160548848
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2016 19:22 schreef Rottie99 het volgende:

Ik heb 29 projecten lopen bij GVE, hiervan is er 1 uitbetaald, 6 hebben problemen en 22 lopen nog.
Als die 22 netjes uitbetalen tot het einde (en dat is nog maar de vraag natuurlijk), en die 6 leveren niks meer op (Talamini is al zeker) heb ik er aan het einde van de rit -200 euro aan over gehouden.....(en een paar incentives).

Crowdfunding is dus niet zo rendabel als wordt gesuggereerd, zelfs 5 jaar op de bank zetten tegen die armetierige 0,8% had mij nog meer opgeleverd.....

En dan tel ik mijn waarschijnlijk verloren behoorlijke inleg bij Symbid van de bekende visboer nog niet eens mee...

Kun je de classificaties vermelden van je crowdfunding?
pi_160549200
Hebben ze de factsheet van GVE nu zo aangepast dat deze alleen nog maar het absolute aantal defaults per risicoklasse bevat (staafdiagram) en geen zicht meer geeft op het percentage (cirkel), voor zover dat laatste al af te lezen was? Dat lijkt me een achteruitgang! Het absolute getal zegt bar weinig...
pi_160553385
Als ik (bij wijze van schatting) onderstaande verdeling aanhoud, krijg ik het volgende, nogal verrassende beeld:

Nu is het wel zo dat een percentage betrouwbaarder wordt naarmate de steekproef groter is dus wat dat betreft zegt de uitslag van klasse 1 mij (nog) niet zo heel veel.

[ Bericht 21% gewijzigd door obligataire op 09-03-2016 22:03:10 ]
Pecunia non olet
pi_160554352
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 21:49 schreef obligataire het volgende:
Als ik (bij wijze van schatting) deze verdeling aanhoud, krijg ik het volgende, nogal verrassende beeld:

[ afbeelding ]

Nu is het wel zo dat een percentage betrouwbaarder wordt naarmate de steekproef groter is dus wat dat betreft zegt de uitslag van klasse 1 mij (nog) niet zo heel veel.
Naast je steekproefgrootte is de vraag natuurlijk ook in hoeverre je van die verdeling over de classificaties uit kunt gaan. Als je even deze pagina bekijkt (https://www.geldvoorelkaa(...)oclassificatie.aspx) zijn er van 164 projecten nog de gegevens beschikaar. Als je het 6 en 6s project eraf trekt en van de 162 projecten de verdeling doortrekt op de 930 kom je op het volgende beeld:

pi_160554405
Het zegt m.i. op dit moment sowieso nog weinig, aangezien +90% van de projecten nog loopt. Maar dit is zeker een stap in de goede richting.
pi_160554676
quote:
14s.gif Op woensdag 9 maart 2016 22:14 schreef Mijnenveger het volgende:
Het zegt m.i. op dit moment sowieso nog weinig, aangezien +90% van de projecten nog loopt. Maar dit is zeker een stap in de goede richting.
Dat is zeker waar, zeker als je ook nog eens meeneemt dat +/- 35% nog onder het jaar zit kwa looptijd en dan nog eens +/-40% tussen de 1 en 2 jaar zit.
pi_160555103
Nouja, ik vind het alsnog meevallen - rekening houdend met het feit dat sommige defaults alsnog gaan terugbetalen in de toekomst. Helaas is er op dit moment gewoon geen vergelijkingsmateriaal aangezien geen enkel ander platform al zo lang bezig is en zo veel projecten heeft gedaan.
  donderdag 10 maart 2016 @ 08:10:45 #139
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160560143
Voor de verhoudingen, mijn db bevat 611 projecten van GVE:

RISICO # AANTAL # GEM_RENTE_PROJECT # LEENBEDRAG # RENTE_PER_EURO
1 # 35 # 5.69 # 99506 # 5.54
2 # 44 # 6.65 # 120118 # 7.25
3 # 67 # 7.19 # 117357 # 7.26
4 # 22 # 7.58 # 177859 # 7.78
5 # 103 # 7.85 # 115820 # 7.78
5s # 123 # 7.84 # 86328 # 7.89
6 # 1 # 7.72 # 300000 # 7.72
6s # 1 # 7.72 # 500000 # 7.72
A # 30 # 6.91 # 24690 # 6.55
B # 39 # 7.71 # 58462 # 7.87
C # 40 # 7.98 # 29943 # 7.61
D # 18 # 8.29 # 21944 # 8.46
E # 88 # 8.39 # 59885 # 8.58
TOTAAL # 611 # 7.60 # 88011 # 7.59

De gemiddelde rente per project is: optelsom rentes per project / aantal
Bij rente per euro wegen de grote projecten zwaarder dan de kleine

Als ik de gemiddelde rentes bekijk valt het me trouwens op dat de rentes van de klasses 2-3-4-5 en 5s wel heel dicht bij elkaar liggen.

En voor de echte liefhebber;
SPOILER

[ Bericht 42% gewijzigd door Speekselklier op 10-03-2016 08:42:27 ]
Tot nooit .......
pi_160560417
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2016 19:22 schreef Rottie99 het volgende:

Dan spring je er wel bovengemiddeld slecht uit, volgens mij, met 6 van de 29 projecten in de problemen. Gewoon veel pech gehad, misschien? Ter vergelijking: ik zit nu op 41 GVE-projecten met maar 1 project in de problemen.
pi_160561130
FNC heeft weer een aantal nieuwe projecten
25K 11.73% C 5 jaar elektronica / smart phone reparaties -> in 2014 krediet derden gebruikt
100K 8.11% B 3 jaar container transport (stapel financiering)
35K 8.74% B 4 jaar horeca (nieuwe locatie, in 2015 is er een (kleine) schuld aan krediet instelling)

Projecten die je niet per se voor de zekerheden hoeft te doen.
pi_160561221
Agium gaat een lokaal hardloop circuit sponsoren, samen met Pimmetje KOM (co sponsor)
Agium =KOM en anders om, dat was wel duidelijk.

http://www.wos.nl/agium-n(...)t/nieuws/item?805835
pi_160561386
Hier Na Sneeuw De Zon.☺⛄🌞
@speeksel wat is het verschil tussen Gve1 en Gve2?
Ofwel is A=1,B=2..….etc?
pi_160561399
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 21:49 schreef obligataire het volgende:
Als ik (bij wijze van schatting) onderstaande verdeling aanhoud, krijg ik het volgende, nogal verrassende beeld:
[ afbeelding ]
Nogmaals, met die 930 gaat het om > gepubliceerde < projecten, daaronder vallen ook projecten die nooit zijn rondgekomen, bij mij staan er 6 in het overzicht. Die zijn natuurlijk ook zonder default geeindigd, en vervuilen dus het rekenen. Daarnaast heeft gve diverse projecten zelf (tijdelijk?) doorbetaald. Ikzelf sta sinds 2012 op al bijna 15% defaultprojecten van de 100+, en extrapoleer je dat dan kom je op meer dan 20% van de projecten die omvallen.
Open deur: je hebt leugens, grote leugens en statistieken...
  donderdag 10 maart 2016 @ 09:49:33 #145
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160561487
Oude en ni
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 09:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:
@speeksel wat is het verschil tussen Gve1 en Gve2?
GVE01 en GVE02 staat los van de risico-classificatie.
GVE01 en GVE02 heeft te maken met mijn interne database.
(01 is een actieve 'snuffelaar' en 02 een niet aktieve)

Verder had GVE in de beginne een andere classificatie (ABC dus).
Wat betretft risico zo ik zeggen A=1 B=2

[ Bericht 21% gewijzigd door Speekselklier op 10-03-2016 10:15:53 ]
Tot nooit .......
  donderdag 10 maart 2016 @ 10:17:26 #146
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_160561972
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2016 19:42 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Ben ik ook wel benieuwd naar. En over Symbid gesproken.. zijn jullie ook zo benieuwd naar de jaarcijfers 2015? Ze hadden in 2013 een operationeel verlies van 1.2 miljoen op een omzet van 66k en in 2014 van 3 miljoen op een omzet van 267k. Als dat in 2015 niet veel beter is dan lijkt me dat toch geen houdbaar business model.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_160561990
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 09:45 schreef ZeKraut het volgende:

[..]

Nogmaals, met die 930 gaat het om > gepubliceerde < projecten, daaronder vallen ook projecten die nooit zijn rondgekomen, bij mij staan er 6 in het overzicht. Die zijn natuurlijk ook zonder default geeindigd, en vervuilen dus het rekenen. Daarnaast heeft gve diverse projecten zelf (tijdelijk?) doorbetaald. Ikzelf sta sinds 2012 op al bijna 15% defaultprojecten van de 100+, en extrapoleer je dat dan kom je op meer dan 20% van de projecten die omvallen.
Open deur: je hebt leugens, grote leugens en statistieken...
Correct.
Eigenlijk zouden we tot een eenduidige definitie moeten komen van het begrip default.
In ieder geval zou daarin ook tot uiting moeten komen het aantal wél betaalde termijnen.

Ikzelf formuleer het als volgt: in de teller het aantal termijnen dat waarschijnlijk niet meer binnenkomt. in de noemer het totaal aantal termijnen van alle ooit afgesloten projecten.
Je kunt de aantallen ook vervangen door de bedragen.

In mijn geval, ben nu twee jaar bezig, kom ik dan uit op 0,8% resp. 0.6%. Dit zal ongetwijfeld nog gaan oplopen, maar door strengere selectie hoop en verwacht ik dit beperkt te kunnen houden......

[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 10-03-2016 10:23:51 ]
Pecunia non olet
  donderdag 10 maart 2016 @ 10:28:03 #148
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160562140
Ook dat is geen juiste definitie denk ik.

5 termijnen missen een 120 maands project is minder erg dan 1 termijn missen van een 3 maanden lopend project.

Ik neig meer naar:
Stel dat je op alle projecten 100 euro heb ingelegd.
Hoeveel heb je dan verloren.
Tot nooit .......
pi_160562190
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 10:28 schreef Speekselklier het volgende:
Ook dat is geen juiste definitie denk ik.

5 termijnen missen een 120 maands project is minder erg dan 1 termijn missen van een 3 maanden lopend project.
In dat geval zou mijn advies zijn te werken met de bedragen in plaats van de aantallen. Zelf doe ik het beide. Op lange termijn zou er weinig verschil moeten zijn.

Het voordeel van mijn 'systeem' is dat je het makkelijk kunt bijhouden in een sheet, en dat het een gewogen gemiddelde is.

Het is wat mij betreft veel te kort door de bocht om alleen maar de defaults te delen door het aantal projecten, wat sommigen doen.
Pecunia non olet
  donderdag 10 maart 2016 @ 10:40:30 #150
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_160562322
Voor mij is een default een project dat niet meer aan zijn betalingen voldoet en dat niet binnen 2 maanden heeft opgelost. Eventuele latere betalingen komen dan in mindering op de totale afschrijving van de portfolio.
Je bent een rund als je met funden stunt
  donderdag 10 maart 2016 @ 10:54:06 #151
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160562565
En ook is natuurlijk de vraag wat historische defaults zeggen.
Het classificatie-systeem verbeterd natuurlijk ook.

Dus we vergelijken 5 jaar oude 1 projecten met recente 1 projecten.

En een default in de eerste maand met daar achteraan een goede verpanding is ook geen probleem natuurlijk.
En we hebben het over defaults, maar er zijn ook projecten voortijdig afgelost, met rente.
Tot nooit .......
pi_160562777
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/66aqHPshO4nL-22098

Leningaanvrager: Brownies & downies Drachten
Doel van de lening: Werkkapitaal
Rente: 7,00 %

Het kopje zekerheden hebben ze bij dit project maar weggelaten :X
pi_160562808
Helemaal eens met de noodzaak voor een duidelijke, en eenduidige, definitie van het begrip default. Zodat we de track records serieus kunnen vergelijken. Projecten, termijnen en bedragen lijken mij de standaard kentallen om mee te werken.
In termijnen is mijn score 7,8%. Echter tot op heden omgevallen projecten. Als ik extrapoleer met nog resterende termijn-verhouding, dan kom ik op zo'n 12%. Afgelopen jaar klopte het verwachtingscijfer beangstigend goed. Onbekende: aantallen door sites doorbetaalde defaulttermijnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door ZeKraut op 10-03-2016 11:43:09 ]
pi_160562919
Classificatiesystemen zijn mijns inziens vooralsnog vooral grote mist, schijn. Het gaat om juiste cijfers en juiste gevoel over het ondernemerschap!
pi_160563132
Ook eens een positieve noot: Scopecontrol van Dovideq, gve-project 4026 (150K) is vandaag genomineerd voor de nationale zorginnovatieprijs. Kijk, daar doe je het graag voor!
pi_160563218
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2016 11:07 schreef Horsemen het volgende:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/link/lening/66aqHPshO4nL-22098

Leningaanvrager: Brownies & downies Drachten
Doel van de lening: Werkkapitaal
Rente: 7,00 %

Het kopje zekerheden hebben ze bij dit project maar weggelaten :X
En dan 7% bieden, helemaal de weg kwijt daar.......... |:(
Pecunia non olet
pi_160563659
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 11:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

ja, maar geef ze eens ongelijk. Hij is bijna vol, niet met mijn hulp voor de duidelijkheid.
pi_160564087
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 11:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ja inderdaad. Voor mij voorlopig geen Collin meer gezien de lage rentes en hoge kosten.
pi_160566224
Voor mij NOOIT Collin gezien de verschrikkelijke website (vooral op technisch vlak). Ik kan niet in zee met een bedrijf dat niemand in dienst heeft die daar oog voor heeft.

Maar ja dat kan verder niemand z'n bips roesten natuurlijk :)

Genoeg platformen die dit wel in de vingers hebben en die wel op mijn centjes mogen passen.
pi_160566248
De Buurman (IVM) staat weer open voor de laatste 900 euro.
pi_160566971
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 14:13 schreef redbull666 het volgende:
Voor mij NOOIT Collin gezien de verschrikkelijke website (vooral op technisch vlak). Ik kan niet in zee met een bedrijf dat niemand in dienst heeft die daar oog voor heeft.

Genoeg platformen die dit wel in de vingers hebben en die wel op mijn centjes mogen passen.
Die website heeft wel wat minpuntjes ja. Maar goed uiteindelijk gaat het om de kwaliteit van de projecten.

Moeilijk te verklaren is het geringe verschil in rente. De hoogste is (meen ik) 8.5% en de laagste 6%. Bij andere platformen worden risicovolle projecten beter beloond, met name bij FNC zie je percentages die beter aansluiten bij het risicoprofiel.
Pecunia non olet
pi_160567616
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 14:13 schreef redbull666 het volgende:

Over kwaliteit van websites gesproken ... is het iemand gelukt om een fatsoenlijke afdruk van een project bij KOM te maken ? Of ik het nu met FF of IE probeer ... altijd krijg ik allerlei lettertjes door elkaar (ook in het afdruk voorbeeld). Het ziet er gewoon niet uit ...
  donderdag 10 maart 2016 @ 16:31:52 #163
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160568685
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 15:34 schreef fok321 het volgende:
. is het iemand gelukt om een fatsoenlijke afdruk van een project bij KOM te maken ?
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een eigen dossier gaat aanleggen. Stel je voor dat ook de investeerder een archief heeft waar hij later KOM mee om de oren kan slaan.

Oplossing:
Webpagina kopieren (ctrl-a ctrl-c) en dan plakken in Word.
Daar is ie wel netjes.
Tot nooit .......
pi_160574060
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2016 19:42 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Klasse totaal/ defaults
Klasse 1: 2/0
Klasse 2: 3/0
Klasse 3: 4/0
Klasse 4: 4/1
Klasse 5(s): 17/5

Vooral veel pech denk ik...Ook niet goed gespreid, zou het nu anders doen. Te veel in sommige projecten gedaan en juist die zijn in de problemen....
pi_160574645
Na een tijd lurken ook maar eens een account aangemaakt...

Ik ben sinds 2014 bezig met crowdlending, en heb investeringen bij GvE, KOM, FC, CAN en IVM. KOM heb ik door alle perikelen even op een laag pitje gezet (wijnboer).

Zijn er hier mensen actief die ervaring hebben met NPEX? Ik overweeg om in dit project te stappen: Wagamama
9,25% met een minimuminvestering van 1000 EUR(!).

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...
pi_160575409
Een zuivere obligatielening in startende horeca? En dan net onder de afm prospectus-grens? Gedurfd..
"Bedraagt de totale waarde van de aanbieding minder dan ¤2,5 miljoen, dan is een goedgekeurd prospectus ook niet verplicht."
https://www.afm.nl/nl-nl/(...)ten/prospectusplicht
pi_160575435

[ Bericht 100% gewijzigd door Dwarsindeweg op 10-03-2016 21:03:31 (Dubbel) ]
pi_160575550
Even een overpeinzing met betrekking tot de borgtocht. Er is blijkbaar sprake van een OVEREENKOMST VAN (NIET-PARTICULIERE) BORGTOCHT, dus een zakelijke borgtocht van de privé persoon achter de onderneming.
Er zijn echter stromingen die beweren dat een zakelijke borgtocht alleen afgegeven kan worden door een natuurlijk persoon als hij/zij direct grootaandeelhouder is van de vennootschap. In dit geval zit er nog een beheersvennootschap tussen wat bij sommige juristen de geldigheid van de zakelijke borg in twijfel doet trekken.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_160582491
Wow dat hele NPEX.nl kende ik nog niet. En ze hebben blijkbaar zelfs al een functionerende secundaire markt: https://www.npex.nl/de-beurs

Iemand al ervaringen met dit bedrijf? Oogt verder wel degelijk..
pi_160583626
quote:
6s.gif Op donderdag 10 maart 2016 20:45 schreef Tsundoku het volgende:
Na een tijd lurken ook maar eens een account aangemaakt...

Ik ben sinds 2014 bezig met crowdlending, en heb investeringen bij GvE, KOM, FC, CAN en IVM. KOM heb ik door alle perikelen even op een laag pitje gezet (wijnboer).

Zijn er hier mensen actief die ervaring hebben met NPEX? Ik overweeg om in dit project te stappen: Wagamama
9,25% met een minimuminvestering van 1000 EUR(!).

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden...
Allereerste welkom hier.
NPEX, dat ziet er netjes uit alleen heeft het in mijn ogen niets met crowdfunding te maken en hoort het hier dus ook niet thuis. Er worden effecten en leningen verhandeld maar dat is geen crowdfunding.
pi_160584576
Dank!

Eens kijken wat vrijdag=projectendag ons gaat brengen...
pi_160586557
paar nieuwen op FNC
pi_160586599
Ja, ook een op Collin, maar de site ligt volgens mij helemaal plat. Waardeloos!!
pi_160587242
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 00:26 schreef redbull666 het volgende:
Wow dat hele NPEX.nl kende ik nog niet. En ze hebben blijkbaar zelfs al een functionerende secundaire markt: https://www.npex.nl/de-beurs

Hier net zo. Ook ik ben benieuwd naar ervaringen.
pi_160587244
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:13 schreef Horsemen het volgende:
Ja, ook een op Collin, maar de site ligt volgens mij helemaal plat. Waardeloos!!
Inderdaad ja. Net te laat daardoor om te kunnen investeren. Leek me een aantrekkelijk project die Shinga.
Pecunia non olet
pi_160587269
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 05:56 schreef Horsemen het volgende:

[..]

NPEX, dat ziet er netjes uit alleen heeft het in mijn ogen niets met crowdfunding te maken en hoort het hier dus ook niet thuis. Er worden effecten en leningen verhandeld maar dat is geen crowdfunding.
Waarom niet? Een obligatielening is gewoon een vorm crowdfunding.
pi_160587294
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:13 schreef Horsemen het volgende:
Fout 504 Toen hij vol zatkon ik op de site!👎
Had deze vouwfiets wel mee willen nemen.36 maanden en haast geen risico.
Balen.
Ben benieuwd of er iemand hier wel geslaagd is om te investeren!
pi_160587329
Vouwfiets project was al voor 95% vol toen ik hem voor me had, te weinig tijd om de pitch nog door te lezen helaas ;(
pi_160587362
Hoewel ik last had van dezelfde foutmelding op Collin, kon ik nog meedoen toen hij op 80% stond. Echter... vorige week een nieuwe telefoon aangeschaft, met een nieuw nummer en bij Collin kan je alleen je 06 wijzigen via de administratieafdeling. Dus alsnog de fiets gemist.
pi_160587630
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:46 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Waarom niet? Een obligatielening is gewoon een vorm crowdfunding.
Er is natuurlijk enige overeenkomst en een zekere overlap. Het idee achter crowdfunding is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. NPEX doet dit niet op deze wijze mijns inziens. NPEX is een beurs zoals Euronext waarop je als belegger kunt handelen. Het enige verschil met Euronext is dat deze bedrijven kleiner zijn en dat je rechtstreeks kunt handelen, dus zonder een aangesloten bank, tussenpersoon of vermogensbeheerder.
Ik denk dat voor de spreiding van je portefeuille de NPEX prima kan zijn maar het is geen crowdfunding en NPEX is dus ook geen crowdfunding platform.
pi_160587785
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 11:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Fout 504 Toen hij vol zatkon ik op de site!👎
Had deze vouwfiets wel mee willen nemen.36 maanden en haast geen risico.
Balen.
Ben benieuwd of er iemand hier wel geslaagd is om te investeren!
Ja, het is mij uiteindelijk toch nog gelukt. Ik begon te lezen toen het project 17% vol was en probeerde te investeren toen hij op 31% stond. Nog veel frustratie en tientallen keer proberen lukte het mij toen hij op ruim 70% stond. Bij GvE lukte het mij van de week overigens ook niet om in een project te investeren. Wel waardeloos hoor, ben je er op tijd bij, kan de site de belangstelling weer niet aan.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 12:38:03 #182
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_160588317
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 00:26 schreef redbull666 het volgende:

Ziet er interessant uit ja.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_160588388
In het VK is een project van een miljoen pond in 96 seconden gefund. Gekkenhuis.
pi_160588473
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 12:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Er is natuurlijk enige overeenkomst en een zekere overlap. Het idee achter crowdfunding is dat veel particulieren een klein bedrag investeren en dat deze kleine investeringen bij elkaar het project volledig financieren. NPEX doet dit niet op deze wijze mijns inziens. NPEX is een beurs zoals Euronext waarop je als belegger kunt handelen. Het enige verschil met Euronext is dat deze bedrijven kleiner zijn en dat je rechtstreeks kunt handelen, dus zonder een aangesloten bank, tussenpersoon of vermogensbeheerder.
Ik denk dat voor de spreiding van je portefeuille de NPEX prima kan zijn maar het is geen crowdfunding en NPEX is dus ook geen crowdfunding platform.
Als je bijvoorbeeld naar die Wagamama kijkt, dat is een obligatielening met inleg van 1000EUR voor een totaal bedrag van 2.499 miljoen. Dat zijn dus potentieel 2499 particulieren die ieder een klein bedrag inleggen om een project te financieren, kortom 100% volgens de definitie. Dat NPEX daarnaast ook nog andere activiteiten ontplooit ben ik het met je eens maar tenslotte staat Doorgaan van de Amersfoortse ook gewoon in het lijstje.

Ik denk dus dat het moet kunnen om specifiek die projecten van NPEX hier te bespreken die voldoen aan de definitie. En aangezien het investeringsvoorstel van Wagamama er aan voldoet dus ook dat.
pi_160588877
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 12:45 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Als je bijvoorbeeld naar die Wagamama kijkt, dat is een obligatielening met inleg van 1000EUR voor een totaal bedrag van 2.499 miljoen. Dat zijn dus potentieel 2499 particulieren die ieder een klein bedrag inleggen om een project te financieren, kortom 100% volgens de definitie. Dat NPEX daarnaast ook nog andere activiteiten ontplooit ben ik het met je eens maar tenslotte staat Doorgaan van de Amersfoortse ook gewoon in het lijstje.

Ik denk dus dat het moet kunnen om specifiek die projecten van NPEX hier te bespreken die voldoen aan de definitie. En aangezien het investeringsvoorstel van Wagamama er aan voldoet dus ook dat.
Tja, dan kunnen we heel veel bedrijfsobligaties hier wel gaan bespreken. De meeste zijn te koop in eenheden van 1000 euro bij verschillende tussenpersonen. Maar goed, ik deel je mening niet dat is duidelijk.
pi_160589299
Om nog even op dat Wagamama terug te komen, ik zag dat er oorspronkelijk twee families in zaten.
Nu het daar een beetje leuk begint te lopen, trekt de ene familie zich terug voor de hoofdprijs (geld naar Cyprus) en de andere familie wordt volledig eigenaar, maar die laat haar deel en dat van de uittredende partners door de crowd en een investeringsfonds financieren. De stichters zitten er dus vanaf nu zeer warmpjes bij terwijl de crowd een berg goodwill financiert. Qua voorrang zitten de obligatiehouders op gelijke hoogte als de concurrente crediteuren en dat MKB fonds dat ook meefinanciert. Kortom als het met de restaurantjes wat minder gaat zit je met een steeds minder waard wordende en onverkoopbare obligatie.

[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 11-03-2016 14:02:10 ]
Pecunia non olet
pi_160589317
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=12520

Naam: POWERAREA E
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 100.000 euro
Rente: 8,0%
Graydon rating: 0,33
pi_160589358
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:32 schreef Horsemen het volgende:

Voor mij geen stapelfinanciering, ik pas.
pi_160589433
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:32 schreef Horsemen het volgende:

Ik vind de rente die bij dit project wordt aangeboden echt ridicuul.

quote:
Op welke wijze denkt u uw verplichtingen na te komen?
Ruim twee en een half jaar voorbereiding gaat er aan dit project vooraf. Ook is er deskundig en onafhankelijk onderzoek gedaan naar de markt. Beide ondernemers zijn op pad geweest en hebben vrijwel alle kartbanen en paintball locaties in Nederland bezocht voor observatieonderzoek. Ook is er een bezoek gebracht aan enkele goedlopende en innovatieve kartbaan concepten in de Engeland en Amerika.
En nog enkele 'zekerheden' die niks voorstellen.

:{
pi_160589456
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Tja, dan kunnen we heel veel bedrijfsobligaties hier wel gaan bespreken. De meeste zijn te koop in eenheden van 1000 euro bij verschillende tussenpersonen. Maar goed, ik deel je mening niet dat is duidelijk.
Dat klopt, heel wat bedrijfsobligaties voldoen inderdaad aan jou definitie. Als je het daar niet mee eens bent, dan lijkt het me voor de duidelijkheid wel wenselijk om preciezer aan te geven waar het verschil juist zit.

Persoonlijk stel ik mij bijvoorbeeld veel meer vragen bij investeringen die hier wel besproken worden waarbij de crowd de laatste trap is in een gestapelde financiering. In dat geval vind ik het amper crowdfunding te nomen omdat het project in hoofdzaak niet door de crowd gedragen wordt.
pi_160589594
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:41 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Dat klopt, heel wat bedrijfsobligaties voldoen inderdaad aan jou definitie. Als je het daar niet mee eens bent, dan lijkt het me voor de duidelijkheid wel wenselijk om preciezer aan te geven waar het verschil juist zit.

Zie mijn eerste reactie van 12.06 uur, die is wat mij betreft duidelijk genoeg.
pi_160589732
En alweer een nieuwe Fit20 op GvE

fit20 Venlo
Project:14013 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5
G-PD percentage:0,05
Creditsafe score:74
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 43.000
Geinvesteerd:¤ 500
Product:
Lening
Looptijd:
60 maanden
Rente per jaar:7,5%
pi_160589811
Mooi, weer een Fit20 studio. Risico ziet er beperkt uit, het concept draait in Nederland op volle toeren en de rentevergoeding is prima. Ik pak hem mee.

Een van jullie ook?
pi_160589882
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:01 schreef GeneralV het volgende:
Mooi, weer een Fit20 studio. Risico ziet er beperkt uit, het concept draait in Nederland op volle toeren en de rentevergoeding is prima. Ik pak hem mee.

Een van jullie ook?
Nee, ik heb al een paar van zijn collega's en die hadden hogere rentepercentages.
pi_160589896
ik vind geen van de GVE projecten van vandaag interessant genoeg.
te weinig rente, te weinig zekerheden.

ik pas.

heb wel bij FNC in paar projecten kleine bedragen gestopt.
o.a. verbouwing grillroom en uitbreiding electronica zaakje
pi_160589916
de ECB heeft de rente verlaagd en de GVE verlaagt rustig mee ;)
pi_160589952
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:06 schreef bleyenburg het volgende:
ik vind geen van de GVE projecten van vandaag interessant genoeg.
te weinig rente, te weinig zekerheden.

ik pas.

heb wel bij FNC in paar projecten kleine bedragen gestopt.
o.a. verbouwing grillroom en uitbreiding electronica zaakje
Die (andere) grillroom man met zijn ex La Place in Opheusden vond ik ook wel interessant.
Pecunia non olet
pi_160589958
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:39 schreef Popolo het volgende:

[..]

Ik vind de rente die bij dit project wordt aangeboden echt ridicuul.

[..]
Leek me ook ja, past toch totaal niet bij het risicoprofiel? Mogen ze die rente eigenlijk zelf bepalen, of heeft het platform daar ook nog wat over te zeggen?
  vrijdag 11 maart 2016 @ 14:09:20 #200
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160589959
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 13:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Zie mijn eerste reactie van 12.06 uur, die is wat mij betreft duidelijk genoeg.
Het verschil is echt een heel subtiel verschil, nauwelijks onder woorden te brengen.
Die LEDmevrouw bij KoM spreekt consequent van de verkoop van obligaties. Lendahand verkoopt ook obligaties. Ze zijn in theorie zelfs verhandelbaar! En toch noemen we KoM en LAH crowdfundingplatforms. Zo willen ze zelf ook bekend zijn. Symbid idem.
NPEX presenteert zichzelf als beurs. Hoewel het ze te doen is om geld bijeen te harken uit de crowd, ben je dan geen crowdfundingplatform.
pi_160589994
Kenmerkend bij crowdfunding is dat de vordering op naam luidt, en dus per definitie niet verhandelbaar.
Pecunia non olet
pi_160592422
De top 10 van week 10:
pi_160593983
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=13861

Naam: De Witte Buffel Steaks
Bedrag: 20.000 euro
Graydon rating: 0,10

Ik kon het toch weer niet laten ondanks dat het een starter is en horeca. Het is een klein bedrag, heeft ervaring in de horeca, hij is niet alleen afhankelijk van de inkomsten uit het restaurant en zijn partner die hoofdelijk mee tekent werkt ook nog in loondienst.

[ Bericht 25% gewijzigd door Horsemen op 11-03-2016 17:08:45 ]
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:04:41 #204
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160594115
Voor horeca vind ik hem inderdaad best aardig op het eerste gezicht.
beloofd geen gekke winsten en realtief klein bedrag. Als het mis gaat ook nog wel door hem en moeder de vrouw op te hoesten.

Ook nog een op FNC:

11-3-2016
FNC04397
WORDT GEFUND
FNC Bruinewold montage
¤ 25.000,00
6.92%(nom)
7.14%(eff)
24mnd
B

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 11-03-2016 17:10:58 ]
Tot nooit .......
  vrijdag 11 maart 2016 @ 17:16:13 #205
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160594398
De Witte Buffel zit alweer vol.
Tot nooit .......
pi_160595363
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 17:04 schreef Speekselklier het volgende:
Voor horeca vind ik hem inderdaad best aardig op het eerste gezicht.
beloofd geen gekke winsten en realtief klein bedrag. Als het mis gaat ook nog wel door hem en moeder de vrouw op te hoesten.

Ook nog een op FNC:

11-3-2016
FNC04397
WORDT GEFUND
FNC Bruinewold montage
¤ 25.000,00
6.92%(nom)
7.14%(eff)
24mnd
B
Ik krijg een beetje de indruk dat hij onder zijn vlottende activa van 167K een flinke vordering op de directeur heeft staan. Ik kan er anders met mijn verstand niet bij dat hij geld nodig heeft.
Pecunia non olet
pi_160596037
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:59 schreef Horsemen het volgende:

Naam: De Witte Buffel Steaks

...

Ik kon het toch weer niet laten ondanks dat het een starter is en horeca. Het is een klein bedrag, heeft ervaring in de horeca, hij is niet alleen afhankelijk van de inkomsten uit het restaurant en zijn partner die hoofdelijk mee tekent werkt ook nog in loondienst.

Deze doet inderdaad veel goed voor een crowdproject : een genereuze incentive, een duidelijk doel met een aangepaste investeringsbehoefte en nog andere inkomsten om op terug te vallen (partner en catering). Als ik niet in een zelf-opgelegde stop zat had ik deze zeker meegenomen.
  vrijdag 11 maart 2016 @ 18:22:51 #208
59269 Drakire
May Lyssa aid you
pi_160596200
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 16:59 schreef Horsemen het volgende:

Same here. Komt gewoon over als iemand die er goed overna gedacht heeft en nu de volgende stap zet. Klein bedrag, HA (2x), geen hockeystick-prognose, inkomen als achtervang... Mijn zegen heeft ie. Ben benieuwd! Vrees alleen dat ik niet snel in de buurt ben voor de incentive ;)
pi_160609086
Iemand hier die bekend is met lendahand.com?
Het principe dat er een 'middleman' is die betalingsplicht overneemt als de lokale ondernemer niet terug kan betalen klinkt wel goed..
pi_160609921
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 11:11 schreef nikao het volgende:
Het principe dat er een 'middleman' is die betalingsplicht overneemt als de lokale ondernemer niet terug kan betalen klinkt wel goed..
Tot nu toe werkt dat erg goed. Er zijn geen betalingsachterstanden
pi_160609974
quote:
Er zijn hier volgens mij meerdere die wat bij Lendahand doen. Ik zit er zelf zeer bescheiden in maar tot nu toe loopt dat gewoon prima. Afgelopen jaar sprak ik iemand die al langer meeloopt met Lendahand en er een flink bedrag in heeft zitten en diegene is ook positief over het resultaat.
  zaterdag 12 maart 2016 @ 12:25:37 #213
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160610201
quote:
Ik heb 107 projecten bij LAH waarvan 32 al volledig zijn terugbetaald. De meeste projecten lopen niet lang (twee jaar of korter). De leningen worden per half jaar terugbetaald. De laatste dag van de maand komt je bedrag beschikbaar in je wallet. Besteed je het niet opnieuw, dan heb je het de vijfde werkdag op je rekening staan. Je maximale rendement in geld is 4%. De bedoeling is dat er ook banen gecreëerd worden. Daarnaast is de Lendahand Foundation bezig om ondernemers bij te staan in hun ondernemerschap. Kortom: een sociaal fonds met behoorlijke zekerheden. Maar ook hier geldt: als er een partner omvalt ben je je geld kwijt. Dat is het nadeel: je kunt in feite (nog maar) in slechts 5 fondsen investeren, waarvan één heel klein is (Zambia). Dit jaar komen er weer een paar mogelijkheden bij. Cambodja, Indonesië en Kenia staan op de rol.
pi_160610428
Thx, dat klinkt goed. Vind het sociale karakter erg aanspreken, zeker omdat je wel in individuele projecten investeert.
Ga er ook eens wat instoppen :)
pi_160610713
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:37 schreef nikao het volgende:
Thx, dat klinkt goed. Vind het sociale karakter erg aanspreken, zeker omdat je wel in individuele projecten investeert.
Hoe zeker is dat eigenlijk? Het zou (ik roep maar wat) kunnen zijn dat het geld bij die 'middleman' op de grote hoop komt en dat ze af en toe een project presenteren om de binding tussen investeerder en locale mkb warm te houden? Of zijn er duidelijk aanwijzingen dat het geld meteen (en 1 op 1) wordt doorgestort?
Pecunia non olet
  zaterdag 12 maart 2016 @ 13:02:36 #216
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160610933
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 12:52 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hoe zeker is dat eigenlijk? Het zou (ik roep maar wat) kunnen zijn dat het geld bij die 'middleman' op de grote hoop komt en dat ze af en toe een project presenteren om de binding tussen investeerder en locale mkb warm te houden? Of zijn er duidelijk aanwijzingen dat het geld meteen (en 1 op 1) wordt doorgestort?
Er vinden regelmatig bezoeken plaats vanuit Nederland bij de lokale ondernemers. Er worden verslagen van trainingen van ondernemers gepubliceerd. Ach ja, ik geloof ze op hun blauwe ogen. Ik moet wel. Ik heb last van vliegangst en kan het dus niet zelf gaan controleren.
En nee, het geld wordt in de meeste gevallen niet 1 op 1 doorgestort. De "middleman" heeft het krediet al verstrekt. Het komt er op neer, dat de projecten die hier gepubliceerd worden herfinancieringen zijn.
pi_160611110
Nogmaals: waarom is er bij de leningen van Lendahand specifiek sprake van een sociaal karakter?
Wat is het verschil met leningen verstrekt via Geldvoorelkaar in Nederland, of Bondora/Mintos/Twino in voormalig Soviet landen? In beide gevallen is er sprake van een lening waar iemand al dan niet iets nuttigs mee kan doen.

En als het lage rentepercentage het sociaal karakter bepaald dan valt geld op je spaarrekening zetten ook onder sociaal geld uitzetten.
(en uiteindelijke lener/ondernemer bij Lendahand betaalt gewoon wat wij hier in Nederland woekerrentes zouden noemen)
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
  zaterdag 12 maart 2016 @ 13:42:15 #218
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160611546
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 13:14 schreef BruderKlaus het volgende:
(en uiteindelijke lener/ondernemer bij Lendahand betaalt gewoon wat wij hier in Nederland woekerrentes zouden noemen)
maar tegelijk ook enkele procenten minder dan hij in eigen land zou moeten betalen voor zo'n relatief kleine (en daarom dure) lening.
pi_160612373
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2016 14:11 schreef obligataire het volgende:
Kenmerkend bij crowdfunding is dat de vordering op naam luidt, en dus per definitie niet verhandelbaar.
Op Bondora kun je de leningen doorverkopen. Bondora is geen crowdfunding?
pi_160614020
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 13:14 schreef BruderKlaus het volgende:
Nogmaals: waarom is er bij de leningen van Lendahand specifiek sprake van een sociaal karakter?
Wat is het verschil met leningen verstrekt via Geldvoorelkaar in Nederland, of Bondora/Mintos/Twino in voormalig Soviet landen? In beide gevallen is er sprake van een lening waar iemand al dan niet iets nuttigs mee kan doen.

En als het lage rentepercentage het sociaal karakter bepaald dan valt geld op je spaarrekening zetten ook onder sociaal geld uitzetten.
Wat is het verschil tussen een lokale ondernemer hier in Nederland steunen en iemand lokaal in Ghana?
pi_160615296
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 14:38 schreef Benger het volgende:

[..]

Op Bondora kun je de leningen doorverkopen. Bondora is geen crowdfunding?
Interessante stelling. Maar de leninkjes bij Bondora worden hier ook niet in detail besproken. Hooguit het platform als zodanig.
Pecunia non olet
pi_160615647
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 17:11 schreef obligataire het volgende:

[..]

Interessante stelling. Maar de leninkjes bij Bondora worden hier ook niet in detail besproken. Hooguit het platform als zodanig.
Laat ik een ander voorbeeld geven: Symbid. Symbid wil dat de certificaten van aandelen in bedrijven in de toekomst ook verhandelbaar worden. De Nederlandse regelgeving maakt dit lastig, maar als het via een buitenlands platform al wel kan, is het een kwestie van tijd voor de regels ook hier worden aangepast. De Nederlandse overheid wil niet dat Nederlandse platforms in Europa de boot gaan missen. Verhandelbaarheid is duidelijk afhankelijk van juridische kaders en dat is nu juist het interessante: die zijn aan verandering onderhevig, zoals de recente wijzigingen in de regelgeving al laten zien.
pi_160620488
Dit weekend zowaar voor het eerst een bericht van Funding Circle over openstaande projecten die in de problemen zijn en de status. Daar ben ik erg blij mee! Ik zal ze zonder naam in de spoiler zetten.

SPOILER
pi_160624016
Die bovenste flapdrol, nota bene een A, met uitstekende balanscijfers, kwam bij de 4e betaling al op achterstand. Onbegrijpelijk. Maar ze zitten er redelijk strak bovenop heb ik de indruk.
Pecunia non olet
pi_160624463
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2016 22:32 schreef obligataire het volgende:
Die bovenste flapdrol, nota bene een A, met uitstekende balanscijfers, kwam bij de 4e betaling al op achterstand. Onbegrijpelijk. Maar ze zitten er redelijk strak bovenop heb ik de indruk.
Ja is al paar maanden elke keer te laat met betalen. Erg vreemd verhaal voor een A project, ik snap dat er risico is, maar al na 4 maanden... Elke maand hoop ik weer dat het goed komt bij die en heb FC nu ook even op laag pitje staan (maar kan natuurlijk bij elk platform voorkomen).
  zondag 13 maart 2016 @ 09:41:35 #226
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160630025
Wat een paniek. Een is twee weken en de ander een week te laat. Ben ik hier de enige die wel eens een automatische betaling heeft gemist?
Tot nooit .......
pi_160630768
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 09:41 schreef Speekselklier het volgende:
Wat een paniek. Een is twee weken en de ander een week te laat. Ben ik hier de enige die wel eens een automatische betaling heeft gemist?
uh, ja?
als de financien/cashflow op orde zijn, waarom zou je dan een incasso missen?
pi_160630941
Geen paniek, blij met de communicatie. En 1 mist elke maand de incasso :)

En nee, ik mis er zelf nooit 1.
  zondag 13 maart 2016 @ 12:16:40 #229
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160632385
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 10:43 schreef crowdiefunder het volgende:
En 1 mist elke maand de incasso :)
Dat kan, misschien dat een grote klant hem altijd 2 dagen na de geplande incasso betaald.
2 dagen later incasseren kan dan een prima oplossing zijn. Bij sommige bedrijven (ENECO bijvoorbeeld) mag je zelf de incassodatum bepalen.

Maar om het dan gelijk een flapdrol te vinden......

Je ziet een incasso niet altijd aankomen. En als hij dan de een keer net VOOR in plaats van net na een grote bijboeking komt is het ook bij mij wel eens fout gegaan.
Tot nooit .......
pi_160632586
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 12:16 schreef Speekselklier het volgende:
Je ziet een incasso niet altijd aankomen. En als hij dan de een keer net VOOR in plaats van net na een grote bijboeking komt is het ook bij mij wel eens fout gegaan.
Als je een lening neemt en je komt daarover een incasso overeen dan let je daar toch op?
En als je net erna betaald krijgt, dan ga je ofwel in overleg over de datum, ofwel je zult je cashflow aanpassen zodat het gebruikt wordt voor de volgende incasso.

Incasso's missen in dit geval is gewoon een slecht teken..
pi_160632795
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2016 12:27 schreef nikao het volgende:

[..]

Als je een lening neemt en je komt daarover een incasso overeen dan let je daar toch op?
En als je net erna betaald krijgt, dan ga je ofwel in overleg over de datum, ofwel je zult je cashflow aanpassen zodat het gebruikt wordt voor de volgende incasso.

Incasso's missen in dit geval is gewoon een slecht teken..
Klopt. Slecht betalingsgedrag is een veeg teken. Een keer te laat betalen kan gebeuren. Maar als dat vaak gebeurd dan wijst dat vaak op financiële problemen of op zijn minst slecht financieel beheer.
pi_160638448
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2016 12:37 schreef iw84t het volgende:

[..]

Klopt. Slecht betalingsgedrag is een veeg teken. Een keer te laat betalen kan gebeuren. Maar als dat vaak gebeurd dan wijst dat vaak op financiële problemen of op zijn minst slecht financieel beheer.
En dat wringt omdat de gepresenteerde cijfers uitstekend waren. Het is een project type A met bijbehorende lage rentevergoeding vanwege het lage risico |:(

Het type bedrijf brengt met zich mee dat er waarschijnlijk enkele dozijnen klanten zijn dus hij zal niet van één klant afhankelijk zijn.....je verwacht daar een vrij regelmatige cashflow.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 14-03-2016 06:57:08 ]
Pecunia non olet
pi_160654515
site GVE ligt plat
pi_160654761
De algehele rate-cut van Twino naar 10% is alweer voorbij. Sinds vorige week staan er ook alweer 12%+ leningen op het platform.

Ik vermoed dat het aantal investeringen simpelweg was gekelderd sinds die wijziging, wat redelijkerwijs af te meten is aan het aantal pagina's openstaande leningen. Dit getal was van iets van 50 richting 150 geschoten.

Bovendien is de concurrentie van het zeer vergelijkbare Mintos natuurlijk ook een factor.

Ik verdeel mijn investering over die twee nog steeds 50/50, beiden hebben pro's en con's. Technisch gezien (qua tooling dus) is Mintos beter, maar Twino heeft vaak meer leningen van het type die mijn auto-investment profiel matchen.
  maandag 14 maart 2016 @ 10:35:36 #235
107951 JortK
Immer kwaliteitsposts
pi_160656400
GVE idd weer in de lucht.
Ik kan alleen niet in m'n betaalschema :(
pi_160656510
Dat deel van de website is helaas altijd al brak geweest. Traag, komt de helft van de tijd de eerste keer niet door etc... Om nog niet te zwijgen dat je een dun kolommetje ziet waar je eindeloos mag doorscrollen, hoe breed je beeld ook is want tabel schaalt niet mee met je scherm.
pi_160656517
Lees ik nu goed, dat KOM haar zekerhedenstichting al een week in de lucht heeft?
Pecunia non olet
pi_160656711
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:36 schreef obligataire het volgende:
Lees ik nu goed, dat KOM haar zekerhedenstichting al een week in de lucht heeft?
Ja, volgens de site maar in de praktijk niet. De nieuwe projecten waarbij deze stichting zou moeten worden ingezet komen op dit moment nog niet tot stand, ze hebben zelfs nog niet (opnieuw) gevraagd om de investeringen over te maken. Ook ben ik heel benieuwd hoe ze het met de bestaande/lopende projecten waar zekerheden zijn aangeboden gaan oplossen.
pi_160656939
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, volgens de site maar in de praktijk niet. De nieuwe projecten waarbij deze stichting zou moeten worden ingezet komen op dit moment nog niet tot stand, ze hebben zelfs nog niet (opnieuw) gevraagd om de investeringen over te maken. Ook ben ik heel benieuwd hoe ze het met de bestaande/lopende projecten waar zekerheden zijn aangeboden gaan oplossen.
Op de site van de KvK kom ik de Stichting ook niet tegen
  maandag 14 maart 2016 @ 12:01:29 #241
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160656986
Ik werd door een mail over een wijziging in de algemene voorwaarden weer even herinnerd aan het nog altijd bestaan van Lendico. Naast dat nagenoeg alle projecten ontzettend waardeloos zijn vraag ik mij ook af hoe zo'n platform kan blijven bestaan met een paar kleine financieringsaanvragen. Van de 4 projecten die op dit moment open staan met een totaalbedrag van Eur 33k lijkt 0% gefund te gaan worden.
pi_160657180
Hmm, lezend over KOM, ik heb nog steeds geen onderbouwing laat staan reactie gezien van de paardenarts, die ineens invloog over de zogenaamd dichtgetimmerde algemene voorwaarden van KOM.
pi_160657296
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:09 schreef ZeKraut het volgende:
Hmm, lezend over KOM, ik heb nog steeds geen onderbouwing laat staan reactie gezien over de zogenaamd dichtgetimmerde algemene voorwaarden van KOM
Dat is voor mij geen verrassing. Ik krijg vaak genoeg geen antwoord op mijn mails.
  maandag 14 maart 2016 @ 12:20:23 #244
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160657436
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:14 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dat is voor mij geen verrassing. Ik krijg vaak genoeg geen antwoord op mijn mails.
Schandalig toch? KOM krijgt al maanden geen cent meer van mij tot ze hun zaakjes op orde hebben.
  maandag 14 maart 2016 @ 12:28:14 #245
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160657567
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 11:59 schreef djh77 het volgende:
Op de site van de KvK kom ik de Stichting ook niet tegen
Klopt,
Ik had ze vorige week al heel braaf gemailt dat ik wel benieuwd was naar het kvk nummer van de stichting. Maar ik denk dat ze bij KoM op vervroegde paasvakantie zijn.

Waarschijnlijk zal het antwoord iets worden over niet nodig, het gaat om de intentie om en dat investeren risico nemen betekent.

[ Bericht 5% gewijzigd door Speekselklier op 14-03-2016 12:36:39 ]
Tot nooit .......
  maandag 14 maart 2016 @ 12:30:04 #246
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160657602
En er is weer een heel kleine update van de kabelboer (AGD).

AGD heeft trouwens geen stichting zekerheden en blijkbaar is dat ook niet nodig als je een en ander juist vastlegd.

[ Bericht 51% gewijzigd door Speekselklier op 14-03-2016 12:38:08 ]
Tot nooit .......
pi_160657773
Dat was geen update :). Alleen dat er ze wachten op een reactie en dat ze naar aanleiding daarvan weer een grotere update gaan plaatsen.

Ik hoop dat ze het oplossen, want het zou wel verdraaid vervelend zijn als een grote aannemer zo zijn onderaannemers een poot probeerd uit te draaien (los nog van het verlies van onze investeringen). Dat is geen erg nette manier van zakendoen (en dan druk ik me nog heeeel voorzichtig uit).
  maandag 14 maart 2016 @ 12:48:27 #248
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160657968
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:39 schreef rwachtel het volgende:
Dat is geen erg nette manier van zakendoen (en dan druk ik me nog heeeel voorzichtig uit).
Voor de duidelijkheid, we hebben geinvesteerd in de onder-aannemer, die (tot op heden) WEL netjes zaken probeert te doen.
Tot nooit .......
pi_160658362
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:39 schreef rwachtel het volgende:
Dat was geen update :). Alleen dat er ze wachten op een reactie en dat ze naar aanleiding daarvan weer een grotere update gaan plaatsen.

Ik hoop dat ze het oplossen, want het zou wel verdraaid vervelend zijn als een grote aannemer zo zijn onderaannemers een poot probeerd uit te draaien (los nog van het verlies van onze investeringen). Dat is geen erg nette manier van zakendoen (en dan druk ik me nog heeeel voorzichtig uit).
Het zou mij ook verbazen als de grote aannemer hiermee weg komt ( er vanuit gaande dat het verhaal zo in elkaar steekt zoals wij te horen hebben gekregen ), heb er goede hoop in dat de officiële instanties door dit soort 'machtsmisbruik' heen prikken. Helaas duurt het onderzoek daartoe langer als verwacht, maar we gaan voor een positief eindresultaat. Dan maar iets langer wachten :Y
pi_160658778
alles doet 't weer op GVE, bij mij.
pi_160659650
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:14 schreef djh77 het volgende:

Hmm, lezend over KOM, ik heb nog steeds geen onderbouwing laat staan reactie gezien over de zogenaamd dichtgetimmerde algemene voorwaarden van KOM[..]

Ho, ik doelde op de plotselinge juridische stellingname hier op het forum. Niet op de KOM-site zelf, zoals nu gesuggereerd met de gefragmenteerde quote. Heb daar geen meldingswaardige ervaringen mee.
pi_160659975
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2016 08:10 schreef Speekselklier het volgende:
Voor de verhoudingen, mijn db bevat 611 projecten van GVE:

RISICO # AANTAL # GEM_RENTE_PROJECT # LEENBEDRAG # RENTE_PER_EURO
1 # 35 # 5.69 # 99506 # 5.54
2 # 44 # 6.65 # 120118 # 7.25
3 # 67 # 7.19 # 117357 # 7.26
4 # 22 # 7.58 # 177859 # 7.78
5 # 103 # 7.85 # 115820 # 7.78
5s # 123 # 7.84 # 86328 # 7.89
6 # 1 # 7.72 # 300000 # 7.72
6s # 1 # 7.72 # 500000 # 7.72
A # 30 # 6.91 # 24690 # 6.55
B # 39 # 7.71 # 58462 # 7.87
C # 40 # 7.98 # 29943 # 7.61
D # 18 # 8.29 # 21944 # 8.46
E # 88 # 8.39 # 59885 # 8.58
TOTAAL # 611 # 7.60 # 88011 # 7.59

De gemiddelde rente per project is: optelsom rentes per project / aantal
Bij rente per euro wegen de grote projecten zwaarder dan de kleine

Als ik de gemiddelde rentes bekijk valt het me trouwens op dat de rentes van de klasses 2-3-4-5 en 5s wel heel dicht bij elkaar liggen.

En voor de echte liefhebber;
SPOILER
@speeksel.
Zo te zien heb jij de grootste database van gepubliceerde projecten van GVE.
Ik zit nog eens naar je database te kijken om te zien of ik er wat van kan gebruiken voor mijn analyses. Je spreekt over gem. rente per project in een van je kolommen. Om die te berekenen zie ik aan de 6 en 6s projecten dat je niet de rente neemt zoals op de site gepubliceerd voor je berekening maar een lagere. Bijvoorbeeld zoals ik hier zie 8% wordt 7.72% wat haal je er af?
pi_160660277
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

@speeksel.
Ik zit nog eens naar je database te kijken om te zien of ik er wat van kan gebruiken voor mijn analyses. Je spreekt over gem. rente per project in een van je kolommen. Om die te berekenen zie ik aan de 6 en 6s projecten dat je niet de rente neemt zoals op de site gepubliceerd voor je berekening maar een lagere. Bijvoorbeeld zoals ik hier zie 8% wordt 7.72% wat haal je er af?
De kosten wellicht?
pi_160662669
Nieuw op FNC:
Winkel ombouw en uitbreiding (Etos in Balk)
25.000EUR
2 jaar
Classificatie: D
Rente: 10.92%

Aardig historisch rendement, maar na prive blijft er niet veel over, solvabiliteit 6%.
Daarbij een goede 5ton aan leningen bij banken/kredietinstellingen.
Het is wel een VOF met 2 winkels (Etos en Bruna), risicospreiding.
pi_160662843
Ik vind 10,92% echt te weinig voor een "D".

ff boven de 12% lijkt mij meer in lijn.
pi_160663034
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 14:51 schreef obligataire het volgende:

[..]

1,08 klinkt toch veel beter dan 0,07 _O-
Zou jij aan die laatste geld willen uitlenen? :)
De aflossingscapaciteit is nu aangepast naar 0,07 (Balance bodytec KoM)
pi_160663058
Nieuwe op KoM: https://www.kapitaalopmaat.nl/Stichting-Mobiliteit-Voor-Iedereen

Bijzonder dat drie bestuursleden die geen salaris uit de stichting krijgen (ze zijn vrijwilliger) hoofdelijk aansprakelijk willen zijn voor dit project

[ Bericht 30% gewijzigd door djh77 op 14-03-2016 17:06:36 ]
  maandag 14 maart 2016 @ 16:58:55 #258
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_160663059
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 12:30 schreef Speekselklier het volgende:
En er is weer een heel kleine update van de kabelboer (AGD).

AGD heeft trouwens geen stichting zekerheden en blijkbaar is dat ook niet nodig als je een en ander juist vastlegd.
Ik volg het eerlijk gezegd niet meer, al die Duitse termen en wie wat doet namens welke partij enz. Het originele verhaal was me duidelijk, dat van die onterechte rekening. Maar alle juridische stappen daarna zijn abracadabra voor mij.
pi_160663467
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:58 schreef djh77 het volgende:

[..]

De aflossingscapaciteit is nu aangepast naar 0,07 (Balance bodytec KoM)
Tjonge jonge jonge. Het is echt KOMKOMMERTIJD bij Agium en KOM! :(
De zoveelste fout die ze moeten verbeteren na het lezen van dit Forum.
pi_160663899
Nog een verse op FNC:
250.000EURO
A+
6.33%
5jaar
  maandag 14 maart 2016 @ 17:39:01 #261
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160663924
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:16 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Tjonge jonge jonge. Het is echt KOMKOMMERTIJD bij Agium en KOM! :(
De zoveelste fout die ze moeten verbeteren na het lezen van dit Forum.
Dit is natuurlijk niet de eerste keer. Het zijn gewoon een stelletje eersteklas prutsers daar bij KOM/Agium. Als je daar ook nog maar een cent naartoe brengt ben je mijns inziens niet wijs.
pi_160666121
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:58 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op KoM: https://www.kapitaalopmaat.nl/Stichting-Mobiliteit-Voor-Iedereen

Bijzonder dat drie bestuursleden die geen salaris uit de stichting krijgen (ze zijn vrijwilliger) hoofdelijk aansprakelijk willen zijn voor dit project
Uit de pitch:

Op het moment dat wij een zorgbus gaan aanleveren aan een zorginstelling of welzijnsorganisatie moeten wij veel kosten maken. Het begint met de aanschaf van de zorgbus. Vervolgens het zoeken naar de bedrijven: dit betekent callcenterkosten en acquisitiekosten.

De twee namen die in de pitch genoemd zijn, zijn respectievelijk Commercieel Medewerker bij en eigenaar van FORIAN Zorg en Vervoer.

Ik vond onder andere deze link, en geen website van FORIAN Zorg en Vervoer.

Uiteraard kan ik het niet echt verifiëren, maar ik gok zo maar eens dat de Stichting Mobiliteit voor Iedereen de belangrijkste opdrachtgever is van FORIAN Zorg en Vervoer.
  maandag 14 maart 2016 @ 20:33:26 #263
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160668474
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 14:14 schreef NaRegenDeZon het volgende:
@speeksel.
Dat de mijne best groot is hoor ik vaker. Maar de grootste? Dat denk ik niet.

Het verschil tussen 8 en 7.72 is de nominale en effectieve rente.
GVE toont de Effectieve en ik reken met de nominale. (zoals de rest van de wereld)
8%(effectief) bij KOM of AGD is daardoor ook beter dan 8%(nominaal) bij GVE.

Hierbij een aangepaste tabel met beide rentes.

RISICO # AANTAL # GEM_LEENBEDRAG # NOMINAAL # EFFECTIEF # PROJECT_EFF # PROJECT_NOM # MIN # MAX
1 # 35 # 99506 # 5.69 # 5.86 # 5.70 # 5.54 # 51 # 71
2 # 44 # 120118 # 6.65 # 6.86 # 7.50 # 7.25 # 44 # 87
3 # 67 # 117357 # 7.19 # 7.44 # 7.51 # 7.26 # 45 # 88
4 # 22 # 177859 # 7.58 # 7.85 # 8.06 # 7.78 # 23 # 75
5 # 104 # 115120 # 7.85 # 8.15 # 8.07 # 7.78 # 37 # 88
5s # 125 # 85907 # 7.83 # 8.13 # 8.19 # 7.89 # 12 # 80
6 # 1 # 300000 # 7.72 # 8.00 # 8.00 # 7.72 # 56 # 56
6s # 1 # 500000 # 7.72 # 8.00 # 8.00 # 7.72 # 54 # 54
A # 30 # 24690 # 6.91 # 7.15 # 6.77 # 6.55 #
B # 39 # 58462 # 7.71 # 8.00 # 8.17 # 7.87 #
C # 40 # 29943 # 7.98 # 8.30 # 7.90 # 7.61 #
D # 18 # 21944 # 8.29 # 8.64 # 8.81 # 8.46 #
E # 88 # 59885 # 8.39 # 8.73 # 8.93 # 8.58 #

de MIN MAX kolommen zijn de creditsave waardes. Grappig dat er geen relatie te zien is met het risico.

[ Bericht 1% gewijzigd door Speekselklier op 14-03-2016 21:10:39 ]
Tot nooit .......
  maandag 14 maart 2016 @ 20:36:57 #264
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160668619
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 16:58 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik volg het eerlijk gezegd niet meer, al die Duitse termen en wie wat doet namens welke partij enz. Het originele verhaal was me duidelijk, dat van die onterechte rekening. Maar alle juridische stappen daarna zijn abracadabra voor mij.
start een chatsessie en de heren AGD leggen het je graag allemaal uit. Ik wil het ook wel doen, maar van AGD krijg je het uit eerste hand.
Tot nooit .......
  maandag 14 maart 2016 @ 21:15:49 #265
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160669964
Die server bij de advocaat (INV) draait goed. Betaling twee dagen te vroeg binnen. (Of spreken we af dat te vroege betalingen pas gemeld mogen worden als ze meer dan drie werkdagen te vroeg zijn... ;) )
  maandag 14 maart 2016 @ 21:40:34 #266
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160670860
Mogelijk nieuwe op komst bij Regiofund: doorstart hengelsportzaak na overlijden eigenaar.
55000
60 maanden
9%
Wordt alleen online gezet als minstens de helft al is toegezegd.
Hier een filmpje .
Ik weet het niet of deze zaak nog is te redden. Na het overlijden van de eigenaar in 2013 is de zaak bergafwaarts gegaan. Nu zou een webshop en een verbouwing een nieuwe impuls moeten gaan geven.
pi_160676743
Zeer sympathiek project maar ik vind hem te risicovol.
Pecunia non olet
  dinsdag 15 maart 2016 @ 01:13:59 #268
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160677055
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 00:37 schreef obligataire het volgende:
Zeer sympathiek project maar ik vind hem te risicovol.
Ik twijfel nog even verder. 'k Heb al een paar "gunfactorprojecten". Maar ja, die sympathieke Twent..., die er echt helemaal voor gaat, die heel onbevangen allerlei cijfers open op tafel legt... Nee, niet elke oosterling is per definitie sympathiek. Twente is de Achterhoek niet, om maar eens wat te noemen voor de goede verstaander. :)
pi_160677832
Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat:
SPOILER
Zijn de zaken voor dit project voldoende geregeld? De oude projecten zijn volgens mij nog niet geregeld. Hoe gaan jullie hiermee om?
pi_160677910
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 07:58 schreef djh77 het volgende:
Stichting Zekerheden Kapitaal op Maat:
SPOILER
Zijn de zaken voor dit project voldoende geregeld? De oude projecten zijn volgens mij nog niet geregeld. Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik moet het nog even rustig doorlezen maar dit lijkt nu oké. M.b.t. de bestaande projecten is het denk ik goed dat we hierover allemaal individueel aan KoM gaan vragen hoe en wanneer dit ook geregeld gaat worden. Zelf heb ik de vraag inmiddels gesteld. Ik hoop oprecht dat KoM dit goed gaat regelen en er geen vervolg acties nodig zijn.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 08:11:00 #271
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160677912
Ik wee
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 07:58 schreef djh77 het volgende:
Ik weet niet welk juridisch neefje dit weer geschreven heet maar er klopt geen zak van.
Betalingen doe je m.i. aan de stichting derdengelden en verpanding regel je met de stichting zekerheden.
Zelfs na 4x lezen haal ik dat hier niet uit.
Tot nooit .......
pi_160677951
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 08:11 schreef Speekselklier het volgende:
Ik wee

[..]

Ik weet niet welk juridisch neefje dit weer geschreven heet maar er klopt geen zak van.
Betalingen doe je m.i. aan de stichting derdengelden en verpanding regel je met de stichting zekerheden.
Zelfs na 4x lezen haal ik dat hier niet uit.
Volgens mij wordt enkel de hypotheek geregeld en niet op voorhand de verpanding. (artikel 9.2)
  dinsdag 15 maart 2016 @ 08:18:11 #273
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160677959
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 08:16 schreef rockenfeller het volgende:
Volgens mij wordt enkel de hypotheek geregeld en niet op voorhand de verpanding. (artikel 9.2)
Voor een hypotheek moet je uiteindelijk gewoon naar een notatis en daar zijn (bijna) standaard documenten voor.

• Ik verder nergens een lijst of een verwijzing naar een lijst van goederen die verpand worden aan de stichting.
• Ook staat er niets over recht op vuistpanden e.d.
• Stichting derdengelden en Stichting zekerheden (kvk??) lopen hier volledig door elkaar. m.i. zou je twee aparte documenten moeten maken. 1 voor de lening met terugbetaling aan St.Zekerheden en 1 voor de verpanding.

Dit wordt weer een blamage bij de volgende curator.

[ Bericht 14% gewijzigd door Speekselklier op 15-03-2016 08:23:36 ]
Tot nooit .......
pi_160677986
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 08:18 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Voor een hypotheek moet je uiteindelijk gewoon naar een notatis en daar zijn (bijna) standaard documenten voor. Ik verder nergens een lijst of een verwijzing naar een lijst van goederen die verpand worden aan de stichting.

en vooral de verpanding van vorderingen en voorraad!!
  dinsdag 15 maart 2016 @ 08:24:56 #275
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160678031
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 08:21 schreef rockenfeller het volgende:
en vooral de verpanding van vorderingen en voorraad!!
Met goederen bedoelde ik ook voorraad.
Maar inderdaad, incl. de eis van een regelmatige update van de lijst en het recht om deze ook bij de belastingdienst te registreren.

En dan vraag ik me nog af of KoM de lijst dan regelmatig zal bijwerken en registreren.
KoM kennende zal het vooral om de intentie van de ondernemer gaan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Speekselklier op 15-03-2016 08:32:16 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 15 maart 2016 @ 08:32:53 #276
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160678117
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 08:10 schreef Horsemen het volgende:
M.b.t. de bestaande projecten is het denk ik goed dat we hierover allemaal individueel aan KoM gaan vragen hoe en wanneer dit ook geregeld gaat worden.
Eerlijk gezegd, als we met deze passages denken onze oude verpandingen veilig te stellen dan neem ik de moeite niet meer om KoM te vragen of het al gebeurt is want hier schieten we niets mee op.
Tot nooit .......
pi_160678851
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 20:33 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

GVE toont de Effectieve en ik reken met de nominale. (zoals de rest van de wereld)

Hierbij een aangepaste tabel met beide rentes.

Dank!
Er is inderdaad geen of nauwelijks correlatie tussen creditsafe score en risico kwalificatie.
Creditsafe score zegt denk ik inderdaad alleen maar wat bij grotere bedrijven waar meer data over bekend zijn bij CreditSafe. Maar dan nog vaar ik er niet blind op.

Daarnaast geeft het rapport zelf natuurlijk wel extra info aangaande de bedrijfsgegevens zoals BV structuur, BV’s en andere bedrijven gevestigd op zelfde adres etc.

Bovendien geeft het rapport de jaarcijfers zoals gedeponeerd bij KvK weer van het onderzochte bedrijf (als het een BV is) en als dat bedrijf al langer bestaat.

Dus soms heeft een creditsafe rapport bij GvE wel degelijk waarde voor mij.
pi_160679100
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 09:19 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Kan dit issue op jullie lijstje komen te staan met bespreekpunten met GvE? GvE is het enige grote platform met een afwijkende renteberekening.
pi_160681609
op KOM zit er een die in paniek ff de rente van 7% naar 8% gooit.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 12:04:15 #280
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160682092
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 09:34 schreef djh77 het volgende:

[..]

Kan dit issue op jullie lijstje komen te staan met bespreekpunten met GvE? GvE is het enige grote platform met een afwijkende renteberekening.
Neeeeeeee,
Het moet bij ALLE andere op het lijstje. GvE is in deze de enige met de juiste berekening. De hele wereld berekend nominaal, behalve crowdfunding platformen.
Tot nooit .......
  dinsdag 15 maart 2016 @ 12:09:20 #281
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160682182
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 11:44 schreef bleyenburg het volgende:
op KOM zit er een die in paniek ff de rente van 7% naar 8% gooit.
Prima start, nu de hoofdelijke aansprakelijkheid erbij en we kunnen er in.

Gezien de zorgvuldigheid van KoM neem ik aan dat deze extra last niet is doorgerekend.

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 15-03-2016 12:16:02 ]
Tot nooit .......
  dinsdag 15 maart 2016 @ 12:17:48 #282
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_160682360
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 12:09 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Prima start, nu de hoofdelijke aansprakelijkheid erbij en we kunnen er in.

Gezien de zorgvuldigheid van KoM neem ik aan dat deze extra last niet is doorgerekend.
"- onderneemster is door de gekozen rechtsvorm hoofdelijk aansprakelijk"
De renteverhoging is ook alleen nog maar gevraagd aan KOM. Of het doorgaat is nog maar de vraag.
pi_160682362
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 12:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Neeeeeeee,
Het moet bij ALLE andere op het lijstje. GvE is in deze de enige met de juiste berekening. De hele wereld berekend nominaal, behalve crowdfunding platformen.
Misschien is het maar het beste om in de OP lijst op te nemen welk platform nominale en welke effectief rente percentage gebruikt.
pi_160682390
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 12:04 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Neeeeeeee,
Bij GvE is de rentevergoeding lager dan de andere platforms. Mijn voorkeur gaat uit naar een hogere rentevergoeding
pi_160682506
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 12:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Misschien is het maar het beste om in de OP lijst op te nemen welk platform nominale en welke effectief rente percentage gebruikt.
Goed plan ^O^
  dinsdag 15 maart 2016 @ 12:32:35 #286
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160682601
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 12:19 schreef djh77 het volgende:
Bij GvE is de rentevergoeding lager dan de andere platforms. Mijn voorkeur gaat uit naar een hogere rentevergoeding
Mjin voorkeur heeft het als ik de rente kan verglijken met alle andere percentages op deze planeet. Nominale rente is gewoon de rente waar mee gecommuniceerd wordt.

Met nominale rente kan ik de rente verglijken met mijn spaarrekening.
Ook kan ik de geboden rente vergelijken met de rente die de bank hem zou vragen. Want ook die bank rekent nominaal.
Tot nooit .......
  dinsdag 15 maart 2016 @ 12:33:35 #287
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160682616
en ondertussen:
FNC04446
WORDT GEFUND
FNC
Maaltijdverzorging De Jacobijn
¤ 50.000,00
10.1%(nom)
10.58%(eff)
60mnd
B
5%

Ziet er wel leuk uit. Een B-tje tegen 10.1% (nominaal)
Tot nooit .......
  dinsdag 15 maart 2016 @ 12:46:53 #288
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160682822
en nog een op FNC

FNC04496
WORDT GEFUND
FNC
Autobedrijf Citram VOF
¤ 40.000,00
10.74%(nom)
11.28%(eff)
48mnd
C

Bijzonder, afgelopen jaar geen personeel in dienst. Omzet en Brutowinst ondanks dit vrijwel gelijk gebleven. Netto winst 56k hoger dankzij 0 euro personeelskosten.
Ik zou zeggen doe dat nog een jaarje (je bent al 2,5mnd onderweg) en je hebt die 40k zo in je knip. Uit het verhaal komt ook niet echt naar voor dat je het geld direct nodig hebt.

edit: de post overige kosten is wel aanzienlijk gestegen. Blijkbaar van personeel naar uitzendkracht gegaan?

[ Bericht 18% gewijzigd door Speekselklier op 15-03-2016 13:09:18 ]
Tot nooit .......
pi_160683104
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 12:46 schreef Speekselklier het volgende:
en nog een op FNC

FNC04496
WORDT GEFUND
FNC
Autobedrijf Citram VOF
¤ 40.000,00
10.74%(nom)
11.28%(eff)
48mnd
C

Bijzonder, afgelopen jaar geen personeel in dienst. Omzet en Brutowinst ondanks dit vrijwel gelijk gebleven. Netto winst 56k hoger dankzij 0 euro personeelskosten.
Ik zou zeggen doe dat nog een jaarje (je bent al 2,5mnd onderweg) en je hebt die 40k zo in je knip.
Idd, en ook opmerkelijk; in 2015 staan geen rentekosten meer vermeld, terwijl er in 2014 nog een goede 6ton uit stond (met 40K lasten)... loterijtje gewonnen? Ik bedank voor de eer.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 13:15:33 #290
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_160683297
Autobedrijven, nee dank u.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 13:16:55 #291
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160683316
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 13:15 schreef xzaz het volgende:
Autobedrijven, nee dank u.
Het komt niet helemaal uit het verhaal naar boven, maar dit betreft een officiele Citroen dealert.
Tot nooit .......
pi_160683337
http://horecacrowdfunding(...)estaurant-rose-breda

Deze loopt ook niet erg hard. Staat 3 dagen open en nu 31,9% binnen.
Voorgaande projecten in de afgelopen maanden haalden bijna allemaal binnen 24 uur het streefbedrag. Gezien het risico vs rentevergoeding ga ik deze ook overslaan.

Iets anders, is het jullie opgevallen dat sommige projecten op HCN niet (direct) zichtbaar zijn op de site?

Project 55:
http://horecacrowdfunding(...)nt-in-de-witte-dame-
(via directe link wel benaderbaar, maar staat niet in het overzicht en wordt ook nergens vermeld op facebook, linkedin enz)

http://horecacrowdfunding(...)nt-in-de-witte-dame- meldt "Dit Project is niet meer actief. U kunt wel investeren in andere projecten op de website."

Project 60: de pannenkoe
(is helemaal niets van te vinden

Komt op mij wat vaag over. Als er nou iets zou staan als "project elders gefinancieerd" ofzo dan had ik het wel begrepen, nu komt het wat schimmig over.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 13:22:11 #293
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160683402
Tot nooit .......
pi_160683463
Klopt, het lijkt een aanvulling te zijn op project nummer 47.

(maar dan ben ik erg benieuwd of het aanvankelijke bedrag ontoereikend was, blijkt de verbouwing duurder dan verwacht, zijn er andere tegenvallers? Als funding platform moet je m.i. voorkomen dat ik zelf ga filosoferen of aannames maken)
pi_160685171
GVE voor de fitness liefhebber. Ik heb genoeg in die branche. Maar misschien is dit wel een aardige met weinig risico. Woont nog thuis en werkt er partime bij.

Naam: Personal Fitness Apeldoorn
Bedrag: 30.000 euro
Graydon rating: 0,03
pi_160685207
Hij werkt er parttime bij, maar dat is ook een eigen zaak. Dat is dus geen vaste dienstbetrekking en wat mij betreft dus ook niet echt een zekerheidje voor deze financiering.
pi_160685325
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 13:18 schreef escortmk2 het volgende:
http://horecacrowdfunding(...)estaurant-rose-breda

Deze loopt ook niet erg hard. Staat 3 dagen open en nu 31,9% binnen.
Voorgaande projecten in de afgelopen maanden haalden bijna allemaal binnen 24 uur het streefbedrag. Gezien het risico vs rentevergoeding ga ik deze ook overslaan.
Het project heeft alleen lokaal open gestaan: Op eigen verzoek heeft de ondernemer de afgelopen dagen eerst zijn crowdfundingcampagne lokaal uitgerold. Inmiddels heeft hij hiermee al ruim 25% van de financieringsbehoefte opgehaald en presenteren wij nu het project aan u.

Ik ben het eens met het risico. 2 sterren is wel heel laag voor HCN. Heb ik ook niet eerder gezien
pi_160686128
De incentive laat ook aan duidelijkheid te wensen over:

Investeerders die ¤ 250, = investeren ontvangen één waardebon voor een fles
Rose (t.w.v. ¤ 25, =) tijdens een bezoek aan ons restaurant.
Investeerders die tussen ¤ 500 en ¤ 1.000 investeren krijgen één gratis diner* voor 2 personen.
Investeerders die tussen ¤ 1.000 en ¤ 2.500 investeren krijgen één gratis diner* voor 4 personen.
(...)

Als je 1000 euro investeert, mag je dan met 2 of 4 man komen eten bij ze?
Het zou veel duidelijker zijn als het als volgt werd omschreven:

Investeerders die ¤ 500 of ¤ 750 investeren krijgen één gratis diner* voor 2 personen.
Investeerders die ¤ 1.000 of meer investeren krijgen één gratis diner* voor 4 personen.
pi_160686272
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 15:20 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het project heeft alleen lokaal open gestaan: Op eigen verzoek heeft de ondernemer de afgelopen dagen eerst zijn crowdfundingcampagne lokaal uitgerold. Inmiddels heeft hij hiermee al ruim 25% van de financieringsbehoefte opgehaald en presenteren wij nu het project aan u.

Ik ben het eens met het risico. 2 sterren is wel heel laag voor HCN. Heb ik ook niet eerder gezien
In mijn gesprek met de heer ter Heeurne van Collin heb ik het laatst gehad over het openstellen aan de innercrowd. Hij vertelde mij dat ook Collin wel eens de lener vraagt eerst 10 tot 25% in eigen kring op te halen. Dit alles onder het mom als hij in eigen kring niet zijn zaken kan verkopen hoe moet hij dan straks zijn product verkopen. Met name bij starters wordt dit gedaan. Het heeft als bijkomend voordeel dat als je je bekenden hebt laten investeren in je bedrijf via collin dat je je wel drie keer bedenkt voordat je de Collin incasso onbetaald laat passeren. Immers als je die een paar keer mist ligt gelijk ook de ellende in eigen kring op straat. Dan maar de belasting even niet betalen. :)
Ik kon me wel vinden in deze redenering.
  dinsdag 15 maart 2016 @ 16:27:54 #300
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_160686596
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 15:59 schreef escortmk2 het volgende:
nvesteerders die tussen ¤ 500 en ¤ 1.000 investeren krijgen één gratis diner* voor 2 personen.
Investeerders die tussen ¤ 1.000 en ¤ 2.500 investeren krijgen één gratis diner* voor 4 personen.
(...)

Als je 1000 euro investeert, mag je dan met 2 of 4 man komen eten bij ze?
ik denk drie man.
Tot nooit .......
pi_160686625
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 maart 2016 16:27 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik denk drie man.
_O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: