Vet! Die buitenste, is dat Halley? Of toch Pluto?quote:
Volgens mij Pluto.quote:Op maandag 19 oktober 2015 14:54 schreef speknek het volgende:
[..]
Vet! Die buitenste, is dat Halley? Of toch Pluto?
Van het plaatje of voel je de beweging van de aarde die op het plaatje getoond wordt?quote:
Dat laatste.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 07:50 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Volgens mij Pluto.
[..]
Van het plaatje of voel je de beweging van de aarde die op het plaatje getoond wordt?
Mooie condens-trail van de Zon overigens.quote:
We jakkeren met zo'n rotvaart door het universum, en dan zijn er nog mensen die bang zijn om snel te rijden met hun auto.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 07:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat laatste.
Nee, even serieus: ik denk dat iedereen wel weet dat ook het zonnestelsel keihard rondom een middelpunt vliegt, maar als je het zo in beeld gebracht ziet is het toch best bruut.
En dat middelpunt beweegt ook weer keihard.quote:Op woensdag 21 oktober 2015 07:54 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat laatste.
Nee, even serieus: ik denk dat iedereen wel weet dat ook het zonnestelsel keihard rondom een middelpunt vliegt, maar als je het zo in beeld gebracht ziet is het toch best bruut.
O, dat wordt wel een flink gifje.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:44 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
En dat middelpunt beweegt ook weer keihard.
quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:46 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
O, dat wordt wel een flink gifje.
Best kut als je vastgespijkerd bent en door muggen wordt belaagd.quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:49 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]![]()
Uiteindelijk draait alles in het universum natuurlijk rond Jezus. Dat gifje ziet eruit alsof Jezus belaagd wordt door muggen...
Fijn dat je het Offer eindelijk op waarde weet te schatten. Je bent op de Goede Weg!quote:Op donderdag 22 oktober 2015 07:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Best kut als je vastgespijkerd bent en door muggen wordt belaagd.
1) Onvolledig, want ik sta er niet bij.quote:
Een vraag, als we het hebben over satanisme, en je geloofd in een Satan. Geloof je dan ook dat zijn tegenpool bestaat?quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
1) Onvolledig, want ik sta er niet bij.
2) De comments bewijzen wel dat ook Satanisten irritante butthurt fanboys kunnen zijn.
Ik geloof niet in Satan.quote:Op vrijdag 23 oktober 2015 17:56 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Een vraag, als we het hebben over satanisme, en je geloofd in een Satan. Geloof je dan ook dat zijn tegenpool bestaat?
Twee kippen offeren aan de Duistere Heer Satan en het Onzevader achterstevoren opzeggen. Dan verschijnt Beëlzebub aan je om je door de krochten van de hel te leiden naar de Bron van de Kennis. Zodra je daarvan gedronken hebt, weet je welke post het was.quote:Op zondag 25 oktober 2015 21:41 schreef Hexx. het volgende:
Hoe kan ik een post van weken geleden terug vinden? Ik weet niet meer welke topic en ook niet van wie. Hij had het over dat we in zekere zin eeuwig leven want zielloos. En na de dood ervaren we de ikzelf verder in iemand anders, maar zonder herinneringen van vorig leven.
Ik wil er iets aan toevoegen of iets vragen/zeggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben geen heks, noch aanbid ik Satan. Ik laat me liever molesteren dan van zijn drank te drinken.quote:Op zondag 25 oktober 2015 21:50 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Twee kippen offeren aan de Duistere Heer Satan en het Onzevader achterstevoren opzeggen. Dan verschijnt Beëlzebub aan je om je door de krochten van de hel te leiden naar de Bron van de Kennis. Zodra je daarvan gedronken hebt, weet je welke post het was.
quote:Duh. Alsof ik dat nog niet heb gedaan. Hier vragen was de laatste optie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bezwering opzeggend (fluisterend en zwaar): Poster, meld je...
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-10-2015 21:59:02 ]
WTF Hexxie.quote:Op zondag 25 oktober 2015 21:56 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik ben geen heks, noch aanbid ik Satan. Ik laat me liever molesteren dan van zijn drank te drinken.
I-Carequote:Op zondag 25 oktober 2015 21:56 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik ben geen heks, noch aanbid ik Satan. Ik laat me liever molesteren dan van zijn drank te drinken.
[..]
Duh. Alsof ik dat nog niet heb gedaan. Hier vragen was de laatste optie.
Bezwering opzeggend (fluisterend en zwaar): Poster, meld je...
Ik hou van extremenquote:Op zondag 25 oktober 2015 22:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
WTF Hexxie.
Dat is een beetje extreem, denk je niet? Een goede Satanist molesteert sowieso niemand.
Ow, was het I-care? Ik ben straks terug.quote:
Ik ben een goede Satanist.quote:Op maandag 26 oktober 2015 06:16 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik hou van extremen
Wat is eeb goede Satanist, btw?
Ik heb nog nooit een eigen topic geopend...quote:Op maandag 26 oktober 2015 07:07 schreef hardromacore2.0 het volgende:
Doe is gek Hexx en maak er een topic over.
Ja, dat zegt nog steeds niets... Om te begrijpen moet ik je dus eerst goed kennen..quote:Op maandag 26 oktober 2015 11:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik ben een goede Satanist.
Het is tevens een No True Scotsman, maar dat terzijde.
Dat wordt dus een date met Ser.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:07 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ja, dat zegt nog steeds niets... Om te begrijpen moet ik je dus eerst goed kennen..
Ser_ datet alleen met Belgen-meisjesquote:
Als ik ooit een biografie schrijf, ben jij de eerst die 'm zal ontvangen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 13:07 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ja, dat zegt nog steeds niets... Om te begrijpen moet ik je dus eerst goed kennen..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik voel me vereerd!quote:Op maandag 26 oktober 2015 15:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als ik ooit een biografie schrijf, ben jij de eerst die 'm zal ontvangen.
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 12:04 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Ik voel me vereerd!
[..]Oh ja hoor. Stuur maar gewoon al je gegevens, dan zal ik daarvoor zorgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik heb wat extra geld over, omdat mijn vader is overleden. Ik kan er alleen niet bij. Dan kan ik het net zo goed aan Hexx. geven, nietwaar?quote:
Ja. Maar dat gaan alle katholieken.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 15:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een non noemde me net een vriendelijke nette jongeman.
Zou ze nou naar de hel gaan?
Maar als Satan goed is, is de hel dan niet een beloning?quote:Op donderdag 29 oktober 2015 16:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja. Maar dat gaan alle katholieken.
Whaaha!quote:Op donderdag 29 oktober 2015 15:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een non noemde me net een vriendelijke nette jongeman.
Zou ze nou naar de hel gaan?
quote:Op donderdag 29 oktober 2015 16:50 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Whaaha!
Ik zie je glunderen.
Die non heeft geen mensenkennis. Anders had ze wel gezien dat je Satanist was.Kunnen er geen vriendelijke nette satanisten bestaan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat ben je de laatste tijd gemeen tegen me, trouwens.
Niet voor een non.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 16:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Kunnen er geen vriendelijke nette satanisten bestaan.
Is dat zo?quote:Wat ben je de laatste tijd gemeen tegen me, trouwens.
Nu ben jij gemeenquote:Op donderdag 29 oktober 2015 17:00 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, misschien moet ik niet teveel verstand verwachten van een religieus iemand.
Als God je er bang voor wil maken, dan moet het er wel fantastisch zijn.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 16:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar als Satan goed is, is de hel dan niet een beloning?
Haha, dat is waar. Plus, alle coole mensen zijn er. Jeff Hanneman, Hitler, Kurt Cobain, noem maar op.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 18:04 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Als God je er bang voor wil maken, dan moet het er wel fantastisch zijn.
Meh, als ik afgezeken zou willen worden door een chagerijnige oude man, zou ik mijn vader wel bellen.quote:
Heb je dan het idee van niet?quote:Op donderdag 29 oktober 2015 17:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ben je nog religieus dan?
Die twijfel komt bij vlagen. Als ik eerlijk ben wil ik daar ook niet teveel bij stilstaan. Kan funest zijnquote:Op donderdag 29 oktober 2015 20:55 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Je was laatst zo aan het twijfelen. Misschien dat je ondertussen een beslissing genomen hebt?
Moet je gewoon doen. De wijde, wrede wereld is enorm tof.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 07:22 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Die twijfel komt bij vlagen. Als ik eerlijk ben wil ik daar ook niet teveel bij stilstaan. Kan funest zijn
Want ik weet nog niet of ik klaar ben om de wijde, wrede wereld in te gaan...
In elk geval word ik geen Satanist. (Nee, ik bedoel het niet gemeen. Ik plaag je maar)
Ben jij trouwens gestopt met trollen? Vroeger had je het alleen over kinderverkrachting en zo, en nu over filosofen. Wat is er gebeurd?quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 15:46 schreef laforest het volgende:
Heerlijk een weekend vol met Hegel, Kojève, Lèvinas, en Derrida.
* laforest wordt ouder.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 17:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ben jij trouwens gestopt met trollen? Vroeger had je het alleen over kinderverkrachting en zo, en nu over filosofen. Wat is er gebeurd?
quote:Op zondag 25 oktober 2015 21:41 schreef Hexx. het volgende:
Hoe kan ik een post van weken geleden terug vinden? Ik weet niet meer welke topic en ook niet van wie. Hij had het over dat we in zekere zin eeuwig leven want zielloos. En na de dood ervaren we de ikzelf verder in iemand anders, maar zonder herinneringen van vorig leven.
Ik wil er iets aan toevoegen of iets vragen/zeggen.
Er is geen ziel. Gewoon jij of ik. Zoals jij nu jouw lichaam ervaart als jij, na je dood is er een ander lichaam dat dat lichaam ervaart als jij. En zo door.quote:Op zondag 1 november 2015 12:56 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Omdat we wezens zijn zonder ziel is het ook niet mogelijk dat de ziel verdwijnt? Zoiets?
Dat ben ik niet. Als ik dood ga houdt de manier waarop ik het universum interpreteer op. Uit het niets ontstaan, uit het niets weer weg. Ik ben als een legohuis steen voor steen opgebouwd, en op het eind trapt iemand het hele huis in elkaar. Ik ben weg. Maar de legoblokjes bestaan nog.quote:Op zondag 1 november 2015 13:20 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Er is geen ziel. Gewoon jij of ik. Zoals jij nu jouw lichaam ervaart als jij, na je dood is er een ander lichaam dat dat lichaam ervaart als jij. En zo door.
In zekere zin 'sterven' we meermalen tijdens een leven. Want ben jij nog de persoon die je was toen je 6 jaar oud was? Wie je nu bent is wel geleidelijk voortgekomen uit die 6-jarige. Maar er is geen enkele manier waarop je kunt stellen dat die 6-jarige nog bestaat. Elke relevante cel in je lichaam is wel een keer vervangen of minimaal veranderd, en je bent eenvoudig niet meer de persoon die je toen was.quote:Op zondag 1 november 2015 14:42 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Dat ben ik niet. Als ik dood ga houdt de manier waarop ik het universum interpreteer op. Uit het niets ontstaan, uit het niets weer weg. Ik ben als een legohuis steen voor steen opgebouwd, en op het eind trapt iemand het hele huis in elkaar. Ik ben weg. Maar de legoblokjes bestaan nog.
Dit probleem heb ik ooit ook bij metaphysics class gehad.quote:Op zondag 1 november 2015 21:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
In zekere zin 'sterven' we meermalen tijdens een leven. Want ben jij nog de persoon die je was toen je 6 jaar oud was? Wie je nu bent is wel geleidelijk voortgekomen uit die 6-jarige. Maar er is geen enkele manier waarop je kunt stellen dat die 6-jarige nog bestaat. Elke relevante cel in je lichaam is wel een keer vervangen of minimaal veranderd, en je bent eenvoudig niet meer de persoon die je toen was.
Als we proberen te formuleren wat die 6-jarige en de persoon die je nu bent gemeen hebben dan is dat niet eenvoudig. Op zijn best is het een heeeeel kleine set gemeenschappelijke herinneringen, en niet meer dan dat. In alle relevante opzichten is die 6-jarige overleden.
Herkenbaar...quote:
Waarover precies, als ik het vragen mag?quote:Daarnaast ben ik ooit overgestapt van muziek studeren naar geesteswetenschappen, dus ja dan is het logisch dat ik over andere zaken post. Nu schrijf ik voornamelijk essays en artikelen (ja, en werk richting het voltooien van een PhD).
Oh, dan heb ik je op dat punt verward met een andere user.quote:Overigens kinderverkrachten heb ik het nooit over. Dat is ziek.Wel een hoop andere schokkende zaken, maar kinderen.
![]()
Momenteel schrijf ik veel over Plato, Kant, Hegel (voornamelijk de invloed van, en de reactie tegen, Hegel binnen de hedendaagse continentale filosofie met een focus of Frankrijk), en Levinas (al richt ik me privé veel op de uitleg van quantum mechanics). De komende jaren voornamelijk in het bereik applied ethics.quote:Op maandag 2 november 2015 11:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Herkenbaar...
[..]
Waarover precies, als ik het vragen mag?
[..]
Oh, dan heb ik je op dat punt verward met een andere user.
Als ik dit lees in de bovenstaande quote..quote:Op maandag 2 november 2015 11:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Gewoonlijk ben ik meer van het militante atheïsme, maar nu even over een andere boeg: een interview met de jongste katholieke priester van België:
http://deredactie.be/cm/v(...).41629?eid=1.2482716
Interessant om te zien dat hij zo'n andere antwoorden heeft gevonden op de vragen die de meesten hier zich ook gesteld zullen hebben.
.. heb ik toch ernstige vragen omtrent zijn kennis over het leven van Jezus. Een woord: wereldvreemd !quote:Ook Christus ging celibatair door het leven en ik wil hem daarin volgen.
Ben je ook Hegeliaan?quote:Op maandag 2 november 2015 11:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Momenteel schrijf ik veel over Plato, Kant, Hegel (voornamelijk de invloed van, en de reactie tegen, Hegel binnen de hedendaagse continentale filosofie met een focus of Frankrijk), en Levinas (al richt ik me privé veel op de uitleg van quantum mechanics). De komende jaren voornamelijk in het bereik applied ethics.
ATON, als je ondertussen nog niet door hebt dat jouw ideeën over Jezus nauwelijks aansluiten bij de mainstream, ben jij wereldvreemd.quote:Op maandag 2 november 2015 12:00 schreef ATON het volgende:
[..]
Als ik dit lees in de bovenstaande quote..
[..]
.. heb ik toch ernstige vragen omtrent zijn kennis over het leven van Jezus. Een woord: wereldvreemd !
Nee. Wel een prof gehad die Hegel-bro was, maar die heeft het niet echt aan de man weten te brengen, kennelijk.quote:
Ik geloof niet in de hoofdthesis van Hegel inzake Geist. Echter, zijn analyse van master-slave dialectic is interessant en Hegel's, en Marx's latere reïnterpretatie, van alienation vind ook ook erg interessant.quote:Op maandag 2 november 2015 12:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee. Wel een prof gehad die Hegel-bro was, maar die heeft het niet echt aan de man weten te brengen, kennelijk.
Daar ben ik me terdege van bewust.quote:Op maandag 2 november 2015 12:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
ATON, als je ondertussen nog niet door hebt dat jouw ideeën over Jezus nauwelijks aansluiten bij de mainstream, ben jij wereldvreemd.
Het gaat hier niet om voeling met de wereld, maar om voeling met de joodse geschiedenis waar die pastoor naar durft verwijzen, en daar weet hij blijkbaar niks over.quote:Ja, misschien zit hij ernaast. Maar het idee dat Jezus nooit het bed heeft gedeeld, getuigt allerminst van een gebrek aan voeling met de wereld...
Dunno, volgens mij is dat vooral onze ervaring die ons doet denken dat we meermaal sterven. In werkelijkheid gebeurt dit niet. (joh) Wellicht herken je de persoon niet meer van jezelf een aantal jaren terug, of zou je met de ervaringen die je hebt opgedaan bepaalde dingen anders doen. Maar dat kom slechts door de "lagen" ervaring die je gedurende je leven opbouwt. Door die lagen is je oude persoon wellicht niet meer herkenbaar voor jezelf, en de tijd maakt het enigszins moeilijker om te herinneren wie je was.quote:Op zondag 1 november 2015 21:10 schreef Molurus het volgende:
in 'sterven' we meermalen tijdens een leven. Want ben jij nog de persoon die je was toen je 6 jaar oud was? Wie je nu bent is wel geleidelijk voortgekomen uit die 6-jarige. Maar er is geen enkele manier waarop je kunt stellen dat die 6-jarige nog bestaat. Elke relevante cel in je lichaam is wel een keer vervangen of minimaal veranderd, en je bent eenvoudig niet meer de persoon die je toen was.
Als we proberen te formuleren wat die 6-jarige en de persoon die je nu bent gemeen hebben dan is dat niet eenvoudig. Op zijn best is het een heeeeel kleine set gemeenschappelijke herinneringen, en niet meer dan dat. In alle relevante opzichten is die 6-jarige ov
Even los van het feit dat telomoren mettertijd steeds korter worden, is dat dan wat je "ik" is? DNA?quote:Op maandag 2 november 2015 16:58 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Dunno, volgens mij is dat vooral onze ervaring die ons doet denken dat we meermaal sterven. In werkelijkheid gebeurt dit niet. (joh) Wellicht herken je de persoon niet meer van jezelf een aantal jaren terug, of zou je met de ervaringen die je hebt opgedaan bepaalde dingen anders doen. Maar dat kom slechts door de "lagen" ervaring die je gedurende je leven opbouwt. Door die lagen is je oude persoon wellicht niet meer herkenbaar voor jezelf, en de tijd maakt het enigszins moeilijker om te herinneren wie je was.
Natuurlijk gezien is weliswaar elke cel vervangen, maar het repliceert nog steeds op basis van je individuele dna. Enkele dna mutaties komen soms voor, maar dan ben je nog steeds een afstammeling van je eigen dna. In die zin heb je net zoals je "ik" een extra laag (evolutie) gekregen, maar dat maakt je niet een ander persoon.
DNA is ook geen goede oplossing. Wat vind je dan van Sider, Armstrong en anderen? De four-dimensional approach?quote:Op maandag 2 november 2015 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van het feit dat telomoren mettertijd steeds korter worden, is dat dan wat je "ik" is? DNA?
Want er valt nogal wat af te dingen op die stelling lijkt me. Een 1-eiige tweeling zijn toch echt twee personen. En schaap Dolly was toch echt een ander schaap.
Weet je zeker dat jij dat niet bent?quote:Op maandag 2 november 2015 11:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
http://deredactie.be/cm/v(...).41629?eid=1.2482716
Even controleren hoor...quote:Op dinsdag 3 november 2015 11:59 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Weet je zeker dat jij dat niet bent?
Deel van je ik is je genetische informatie idd. Daarop "bouwt" het lichaam zichzelf. Maar je ik is eigenlijk alles, dus lichaam én geestquote:Op maandag 2 november 2015 17:12 schreef Molurus het volgende:
[..]
Even los van het feit dat telomoren mettertijd steeds korter worden, is dat dan wat je "ik" is? DNA?
Want er valt nogal wat af te dingen op die stelling lijkt me. Een 1-eiige tweeling zijn toch echt twee personen. En schaap Dolly was toch echt een ander schaap.
Ieder mens heeft het fundamentele recht zichzelf te duperen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 07:22 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Die twijfel komt bij vlagen. Als ik eerlijk ben wil ik daar ook niet teveel bij stilstaan. Kan funest zijn
Want ik weet nog niet of ik klaar ben om de wijde, wrede wereld in te gaan...
In elk geval word ik geen Satanist. (Nee, ik bedoel het niet gemeen. Ik plaag je maar)
Je geest is toch niet iets dat naast je lichaam bestaat?quote:Op dinsdag 3 november 2015 16:02 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Deel van je ik is je genetische informatie idd. Daarop "bouwt" het lichaam zichzelf. Maar je ik is eigenlijk alles, dus lichaam én geest
Nee, maar het wordt wel eens opgevat dat jij alleen de geest of brein bent, vandaarquote:Op dinsdag 3 november 2015 17:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je geest is toch niet iets dat naast je lichaam bestaat?
Penis meestal.quote:Op dinsdag 3 november 2015 20:20 schreef Goldenrush het volgende:
[..]
Nee, maar het wordt wel eens opgevat dat jij alleen de geest of brein bent, vandaar
Maar ik zou toch echt durven zw-....quote:Op dinsdag 3 november 2015 12:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Even controleren hoor...
Nee, ik ben het niet.
Een goede Satanistische priester doet niet aan keuzes. Hij maakt zijn eigen regels en doet wat hij wilt...quote:Zou ook wat zijn, een Satanistische priester. Dan zou ik niet weten of ik baby's moet eten of neuken.
Uhu.quote:Op dinsdag 3 november 2015 16:23 schreef laforest het volgende:
[..]
Ieder mens heeft het fundamentele recht zichzelf te duperen.
Zweren is godslasterlijk hé.quote:Op woensdag 4 november 2015 08:57 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Maar ik zou toch echt durven zw-....
Nou, dan zal ik net zoveel baby's verkrachten en eten als ik wil. Nul. Dat aantal is nul.quote:[..]
Een goede Satanistische priester doet niet aan keuzes. Hij maakt zijn eigen regels en doet wat hij wilt...
Nee, je behoort tot de ongekend koppigen.quote:Op maandag 2 november 2015 13:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar ben ik me terdege van bewust., maar daarom ben ik nog niet wereldvreemd. Ik hoor wel bij de beter geïnformeerden.
En dat constante gedrein blijft irritant. Je hebt geen gelijk. Hou op met zeiken over hoe tof je jezelf vindt.quote:[..]
Het gaat hier niet om voeling met de wereld, maar om voeling met de joodse geschiedenis waar die pastoor naar durft verwijzen, en daar weet hij blijkbaar niks over.
Is dit duidelijk of wil je nog meer uitleg ( gezien ik vrees dat jij ook er niks van begrepen hebt ).
Ja, aardig gezegd. Jammer alleen van dat huiltoontje aan het eind.quote:Op woensdag 4 november 2015 13:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Mooi verwoord hoe het vaak fout gaat met het vragen om respect:
[ afbeelding ]
Je zou dus willen dat ik me aansluit bij de aanhangers van de sprookjesversie ? Ga toch fietsen man !!quote:Op woensdag 4 november 2015 15:46 schreef Jigzoz het volgende:
Nee, je behoort tot de ongekend koppigen.
De vinger op de wond leggen noem jij gedrein ?quote:En dat constante gedrein blijft irritant. Je hebt geen gelijk. Hou op met zeiken over hoe tof je jezelf vindt.
Veel plezier verder met je eigen werkelijkheid. En lees eens een boek. Of liever iets meer dan een. Die borstklopperij komt echt tergend dom over.quote:
Ik weet dat je een hekel hebt aan de Bijbel, maar je zou eigenlijk toch eens moeten luisteren naar het spreekwoord van de splinter en de balk.quote:Op woensdag 4 november 2015 16:11 schreef ATON het volgende:
[..]
Je zou dus willen dat ik me aansluit bij de aanhangers van de sprookjesversie ? Ga toch fietsen man !!
[..]
De vinger op de wond leggen noem jij gedrein ?![]()
Jou hebben ze dus al even veel wijsgemaakt als die kersverse pastoor. Innige deelneming.
Mijn eigen collectie zit al boven de honderd. Welk boek zou ik er nog moeten bijnemen volgens jou ? Noem maar eens eentje.quote:Op woensdag 4 november 2015 16:17 schreef Jigzoz het volgende:
Veel plezier verder met je eigen werkelijkheid. En lees eens een boek. Of liever iets meer dan een.
Ik heb helemaal geen hekel aan de Bijbel. Waar haal je dat nu weer vandaan ? Ik ga toch al jaren mijn tijd niet verdoen aan iets waar ik een hekel aan heb ?quote:Op woensdag 4 november 2015 16:38 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik weet dat je een hekel hebt aan de Bijbel, maar je zou eigenlijk toch eens moeten luisteren naar het spreekwoord van de splinter en de balk.
Je lacht gelovigen uit omdat ze 'dom' zijn, maar feitelijk lijkt je eigen manier van redeneren en discussiëren sterk op die van gelovigen. Je hebt een joekel van een confirmation bias, je staat totaal niet open voor afwijkende ideeën, je posts staan vol van formele en informele drogredenen (met name het argumentum ad autoritatem - 'die en die zegt dat, en hij is een kenner, dus is het waar!' - en het argumentum verbosium - 'lees eerst even deze tien boeken, dan mag je antwoorden') en je lijkt erg dogmatisch ingesteld.quote:Op woensdag 4 november 2015 17:24 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb helemaal geen hekel aan de Bijbel. Waar haal je dat nu weer vandaan ? Ik ga toch al jaren mijn tijd niet verdoen aan iets waar ik een hekel aan heb ?
Zo, en wat is jou probleem met splinter en balk. Leg me dat eens uit.
Er zijn nog zo van die zaken waar ik dogmatisch in ben, bv. dat de aarde rond de zon draait. En ik kan me best voorstellen dat mijn stellingen je bedreigend over komen. En nu kan je wel roepen dat mijn post drogredenen staan. Noem er maar eens eentje. Ik baseer me op deskundigen die ik steeds aangeef. Welke deskundigen zijn voor jou beter betrouwbaar ? Laat maar eens weten.quote:Op woensdag 4 november 2015 17:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je lacht gelovigen uit omdat ze 'dom' zijn, maar feitelijk lijkt je eigen manier van redeneren en discussiëren sterk op die van gelovigen. Je hebt een joekel van een confirmation bias, je staat totaal niet open voor afwijkende ideeën, je posts staan vol van formele en informele drogredenen (met name het argumentum ad autoritatem - 'die en die zegt dat, en hij is een kenner, dus is het waar!' - en het argumentum verbosium - 'lees eerst even deze tien boeken, dan mag je antwoorden') en je lijkt erg dogmatisch ingesteld.
Of misschien dat mijn post wat beter onderbouwd is ?quote:Naar mijn mening lijkt je manier van denken en praten erg sterk op die van bianconeri. De enige reden dat jij minder shit over je heen krijg, is omdat je toevallig wat vaker aan de hier populaire kant staat en je in ietwat beter Nederlands weet uit te drukken.
Als je natuurwetenschappelijke stellingen als "de aarde draait rond de zon" qua waarschijnlijkheidsgehalte vergelijkbaar stelt met historisch-wetenschappelijke uitspraken omtrent Jezus, dan denk ik dat je beter eens een goed boek over wetenschapsfilosofie en historische methodiek aan je boekencollectie kunt toevoegen.quote:Op woensdag 4 november 2015 18:11 schreef ATON het volgende:
Er zijn nog zo van die zaken waar ik dogmatisch in ben, bv. dat de aarde rond de zon draait.
Oftewel: iedereen kan lezen en oplepelen. Het zegt bar weinig als je boekenkasten vol boeken hebt. Interpreteren en discusseren is iets totaal anders.quote:Yeah, I read that too. Were you gonna plagiarize the whole thing for us? Do you have any thoughts of your own on this matter? Or do you, is that your thing, you come into a bar, read some obscure passage and then pretend - you pawn it off as your own, as your own idea just to impress some girls, embarrass my friend? See, the sad thing about a guy like you is, in 50 years you're gonna start doin' some thinkin' on your own and you're going to come up with the fact that there are two certainties in life: one, don't do that, and two, you dropped 150 grand on a fuckin' education you could have got for a dollar fifty in late charges at the public library.
quote:Well, I got her number. How d'you like those apples?
Lees mijn post nog eens rustig en probeer te begrijpen waarom ik dit voorbeeld gebruikte. Dit heeft niks te maken met uitspraken die aan Jezus worden toegeschreven.quote:Op woensdag 4 november 2015 19:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je natuurwetenschappelijke stellingen als "de aarde draait rond de zon" qua waarschijnlijkheidsgehalte vergelijkbaar stelt met historisch-wetenschappelijke uitspraken omtrent Jezus, dan denk ik dat je beter eens een goed boek over wetenschapsfilosofie en historische methodiek aan je boekencollectie kunt toevoegen.
Talmud , De Morte Peregrini en de mishne toraquote:Op woensdag 4 november 2015 17:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Mijn eigen collectie zit al boven de honderd. Welk boeken zou ik er nog moeten bijnemen volgens jou ? Noem maar eens eentje.
Ik bedoel de wetenschappelijke verhandelingen op de Talmud en de Bijbel.quote:Op woensdag 4 november 2015 22:14 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Talmud , De Morte Peregrini en de mishne tora
Stukje uit het boek 'De Morte Peregrini' van Lucianus van Samosataquote:Op woensdag 4 november 2015 22:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik bedoel de wetenschappelijke verhandelingen op de Talmud en de Bijbel.
Dank voor deze quote. Nu weet ik dat ik dit boek kan overslaan.quote:Op woensdag 4 november 2015 22:59 schreef Szikha2 het volgende:
[..]
Stukje uit het boek 'De Morte Peregrini' van Lucianus van Samosata
"Het was pas nadat hij de Palestijnse Christelijk priesters en schriftgeleerden leerde kennen en deze leer overnam. Deze Palestijnse Christelijke schriftgeleerden overtuigde hem van Jezus. Jezus was de oudste en een grote leider en hoofd van de synagoge en een profeet. De Palestijnse christelijke schriftgeleerden en priesters schreven alles op in hun boeken en zij vereerden hem als een soort God. Voor hen was hij een wetgever en hun beschermheer. De Christenen eren een man tot vandaag de dag, een man die werd gekruizigd in Palestina omdat hij deze nieuwe leer in de wereld heeft geintroduceerd"
Lucianus was geen Christen maar "een geestig spotter, die zich er vooral op toelegde in zijn geschriften op ongenadige wijze het bijgeloof, de pretentieuze filosofische theorieën en de religieuze hocus-pocus van zijn tijd aan de kaak te stellen "
Lees de Talmud studies van Emmanuel Levinas.quote:Op woensdag 4 november 2015 22:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik bedoel de wetenschappelijke verhandelingen op de Talmud en de Bijbel.
Ik ben meer geïnteresseerd in de ontstaansgeschiedenis van de monotheïstische religies.quote:Op donderdag 5 november 2015 08:06 schreef laforest het volgende:
[..]
Lees de Talmud studies van Emmanuel Levinas.
Euh, nee, dat stel ik ook niet. Ik zeg 'omtrent', niet 'van'.quote:Op woensdag 4 november 2015 21:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Lees mijn post nog eens rustig en probeer te begrijpen waarom ik dit voorbeeld gebruikte. Dit heeft niks te maken met uitspraken die aan Jezus worden toegeschreven.
Kan hij jou veel over leren. Hij was een expert.quote:Op donderdag 5 november 2015 08:39 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik ben meer geïnteresseerd in de ontstaansgeschiedenis van de monotheïstische religies.
quote:Op woensdag 4 november 2015 19:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als je natuurwetenschappelijke stellingen als "de aarde draait rond de zon" qua waarschijnlijkheidsgehalte vergelijkbaar stelt met historisch-wetenschappelijke uitspraken omtrent Jezus, dan denk ik dat je beter eens een goed boek over wetenschapsfilosofie en historische methodiek aan je boekencollectie kunt toevoegen.
Bedoel je deze? :quote:Op donderdag 5 november 2015 09:25 schreef laforest het volgende:
[..]
Kan hij jou veel over leren. Hij was een expert.
Ik schreef toch was? Nou en? Je denkt dat niets kunt leren uit een werk van een overleden persoon?quote:Op donderdag 5 november 2015 10:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Bedoel je deze? :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Emmanuel_Levinas
Expert op welk gebied ? En eu, ... was.
Vanuit archeologisch standpunt is 20 jaar vrij lang. Hij was een filosoof en geen archeoloog of geschiedkundige. Dit was ook een vraag waar jij niet op geantwoord hebt.quote:Op donderdag 5 november 2015 10:56 schreef laforest het volgende:
Ik schreef toch was? Nou en? Je denkt dat niets kunt leren uit een werk van een overleden persoon?
Ja, die.
Ik schrijf momenteel een werk over Levinas.
Dan heb je wel een verkeerde indruk hoor. Vastgeroest ben ik zeker niet. Nog steeds vind ik details in recente literatuur ter aanvulling of ter correctie. Tot mijn groot verdriet zijn er tot op heden weinig auteurs die het hele plaatje zien of hun vorige publicaties zelfs niet durven bij te sturen. Ik ben al zeer tevreden met een auteur die voor 80% zijn visie degelijk kan onderbouwen.quote:Op donderdag 5 november 2015 11:12 schreef Haushofer het volgende:
Dat is de indruk die ik van jou krijg: iemand die al zo lang geïsoleerd bezig is geweest met boeken lezen, dat hij volkomen is vastgeroest en bovendien weinig tot geen tijd aan methodiek heeft besteed waardoor hij geen idee heeft hoe de schrijvers van zijn boeken tot bepaalde conclusies zijn gekomen.
O, en ben ik hier een uitzondering op ? En heb je een punt, buiten deze vaderlijke raad, waar jij betreft mijn inbreng het niet eens bent of niet helemaal duidelijk is ?quote:En daar is niks mis mee; als het jou gelukkig maakt, blijf het vooral doen. Maar blijkbaar heb jij nog steeds de overtuiging dat je hiermee andere mensen gaat overtuigen, aangezien je hier nog steeds post. En dan zeg ik: dream on.
Dat je dat nog steeds vraagt is typisch, net zoals je eerdere vergelijking waar je natuurwetenschappelijke overtuigingen op 1 hoopt gooit met historisch-wetenschappelijke. Dat slaat als een tang op een varken. Ik heb met mijn post hierboven, en al meerdere malen eerder, je gevraagd wat voor methodiek je gebruikt en wat voor criteria om iets als historisch-waarschijnlijk te betitelen, bijvoorbeeld in F&L / Jezus van Nazareth ? . Dat deed jij toen af met een drogredenquote:Op donderdag 5 november 2015 11:53 schreef ATON het volgende:
O, en ben ik hier een uitzondering op ? En heb je een punt, buiten deze vaderlijke raad, waar jij betreft mijn inbreng het niet eens bent of niet helemaal duidelijk is ?
maar is in werkelijkheid de kern van de zaak. Zolang jij dat niet inziet is die hele boekenplank van je en je pogingen om mensen hier te overtuigen verspilde tijd en moeite.quote:Haushofer, ik ga hier geen totale paper neerpoten zoals je beschrijft. Dit is alsnog een forum wat grotendeels bestaat uit bezoekers van diverse pluimage.
Filosofie helpt je kennis te kaderen en te beoordelen. Dat heeft niets te maken met wetenschappelijke vondsten. Dat is nu precies wat jij niet of nauwelijks lijkt te kunnen. Wat dat betreft is Levinas geen gekke tip. Ikzelf noemde eerder ook al Richard Carrier.quote:Op donderdag 5 november 2015 11:38 schreef ATON het volgende:
Vanuit archeologisch standpunt is 20 jaar vrij lang. Hij was een filosoof en geen archeoloog of geschiedkundige.
Ik heb het nog nooit gehad over natuurwetenschappen. Moet je vast iemand anders voor hebben.quote:Op donderdag 5 november 2015 12:23 schreef Haushofer het volgende:
Dat je dat nog steeds vraagt is typisch, net zoals je eerdere vergelijking waar je natuurwetenschappelijke overtuigingen op 1 hoopt gooit met historisch-wetenschappelijke.
O ja ? Leg uit.quote:Dat slaat als een tang op een varken. Ik heb met mijn post hierboven, en al meerdere malen eerder, je gevraagd wat voor methodiek je gebruikt en wat voor criteria om iets als historisch-waarschijnlijk te betitelen, bijvoorbeeld in F&L / Jezus van Nazareth ? . Dat deed jij toen af met een drogreden
Nogmaals, ben ik de enige hier die een overtuiging heeft en die hier probeert te slijten? Of ben ik de enige waar jij opmerkingen over hebt ?quote:maar is in werkelijkheid de kern van de zaak. Zolang jij dat niet inziet is die hele boekenplank van je en je pogingen om mensen hier te overtuigen verspilde tijd en moeite.
quote:Voor mij hoef je het niet te doen, overigens. Het blijft me alleen fascineren hoe je dit zelf maar niet lijkt in te zien en stug doorgaat met autoriteitsargumenten gebruiken. Dat reduceert je bijdrage hier in F&L imho grotendeels tot een 'kijk eens wat ik allemaal heb gelezen'. Maar lezen leren we allemaal al in groep 3.
quote:Op donderdag 5 november 2015 12:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Filosofie helpt je kennis te kaderen en te beoordelen. Dat heeft niets te maken met wetenschappelijke vondsten. Dat is nu precies wat jij niet of nauwelijks lijkt te kunnen. Wat dat betreft is Levinas geen gekke tip. Ikzelf noemde eerder ook al Richard Carrier.
Ik heb het idee dat jij helemaal niets wilt leren, maar dat jij slechts mensen wilt quoten die jouw mening delen (immers anders was je meteen in zeer relevante werken van Levinas gedoken, een expert op het gebied van religie en vooral Talmud, inclusief geschiedenis). Dat is een confirmation bias.quote:Op donderdag 5 november 2015 11:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Vanuit archeologisch standpunt is 20 jaar vrij lang. Hij was een filosoof en geen archeoloog of geschiedkundige. Dit was ook een vraag waar jij niet op geantwoord hebt.
Succes met je werk betreft Levinas.
Ik denk eerder dat hij werken zoekt die zijn mening bevestigen, een soort van wetenschappelijke confirmation bias.quote:Op donderdag 5 november 2015 12:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Filosofie helpt je kennis te kaderen en te beoordelen. Dat heeft niets te maken met wetenschappelijke vondsten. Dat is nu precies wat jij niet of nauwelijks lijkt te kunnen. Wat dat betreft is Levinas geen gekke tip. Ikzelf noemde eerder ook al Richard Carrier.
Het probleem is vooral dat je het onderbouwt met 'het staat geschreven'. Alleen staat het bij jou niet geschreven in de Bijbel, maar in andere boekjes. Maar voor de rest ga je er net zo onkritisch en irrationeel mee om als gelovigen.quote:Op donderdag 5 november 2015 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]Als ik hier iets post vraag je gelijk dit te onderbouwen. Doe ik dit, maak je me het verwijt dat ik teveel gelezen heb. Ben jij toch grappig.
Denken staat je vrij.quote:Op donderdag 5 november 2015 13:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat hij werken zoekt die zijn mening bevestigen, een soort van wetenschappelijke confirmation bias.
Als je die plank voor je kop weghaalt kan je perfect lezen wat ik hier aankaart. Lastig voor gelovigen.quote:Op donderdag 5 november 2015 13:33 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het probleem is vooral dat je het onderbouwt met 'het staat geschreven'. Alleen staat het bij jou niet geschreven in de Bijbel, maar in andere boekjes. Maar voor de rest ga je er net zo onkritisch en irrationeel mee om als gelovigen.
Zoals ik al zei: je manier van denken lijkt soms sterk op die van een religieus persoon.
Je vergeleek de uitspraak 'de aarde draait rond de zon' met historisch-wetenschappelijke opvattingen. Voor de rest kun je mijn eerdere posts zonet lezen, daar geef ik antwoord op je andere opmerkingen. Maar ik heb alweer door dat het aan dovemansoren is gericht.quote:Op donderdag 5 november 2015 12:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik heb het nog nooit gehad over natuurwetenschappen. Moet je vast iemand anders voor hebben.
[..]
O ja ? Leg uit.
[..]
Nogmaals, ben ik de enige hier die een overtuiging heeft en die hier probeert te slijten? Of ben ik de enige waar jij opmerkingen over hebt ?
PS: Mag je naast jou link ' Jezus van Nazareth ' plaatsen.![]()
https://en.wikipedia.org/wiki/Nazarene_%28title%29
[..]Als ik hier iets post vraag je gelijk dit te onderbouwen. Doe ik dit, maak je me het verwijt dat ik teveel gelezen heb. Ben jij toch grappig.
Ja, dat is me na al die jaren ook heel duidelijk geworden. En binnen de hobbykamer is dat natuurlijk geen enkel probleem.quote:Op donderdag 5 november 2015 13:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat hij werken zoekt die zijn mening bevestigen, een soort van wetenschappelijke confirmation bias.
Klopt, maar academisch/theologisch/filosofisch is het niet, en zo mag het ook niet gebracht worden. Een goed argument kijkt naar alle mogelijkheden en het mooie ervan is, is dat als je echt serieus bezig bent dan kan bepaalde informatie je juist overtuigen dat je het mis hebt (of dat je met iets nieuws moet komen). Zo werkt wetenschap/filosofie al sinds de Grieken. Ooit ging dat ook zo bij Christenlijke/Joodse/Islamitische geleerden (die namen dan ook zaken vanuit de filosofie over, etc.). Helaas zijn de meeste religieuzen tegenwoordig veredelde fundamentalisten.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is me na al die jaren ook heel duidelijk geworden. En binnen de hobbykamer is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Weer niks inhoudelijks.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, je bent blij met jezelf. Nu de rest nog.
En jij bent op zoek naar werken die jouw mening niet delen ?quote:Op donderdag 5 november 2015 13:05 schreef laforest het volgende:
Maar ik ben helemaaaaaaal niet geïnteresseerd in de theologische/filosofische kant van het verhaal, maar in de historisch/archeologische. Phoe, dat wil er maar niet.quote:Op donderdag 5 november 2015 14:32 schreef laforest het volgende:
Klopt, maar academisch/theologisch/filosofisch is het niet, en zo mag het ook niet gebracht worden. Een goed argument kijkt naar alle mogelijkheden en het mooie ervan is, is dat als je echt serieus bezig bent dan kan bepaalde informatie je juist overtuigen dat je het mis hebt (of dat je met iets nieuws moet komen). Zo werkt wetenschap/filosofie al sinds de Grieken.
6 niet-inhoudelijke posts van jou op rij, en jij durft daar iets van te zeggen.quote:
quote:Op donderdag 5 november 2015 16:03 schreef ATON het volgende:
[..]
En jij bent op zoek naar werken die jouw mening niet delen ?![]()
Verder weer niks inhoudelijks.
Wat doe je dan in F&L?quote:Op donderdag 5 november 2015 16:08 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar ik ben helemaaaaaaal niet geïnteresseerd in de theologische/filosofische kant van het verhaal, maar in de historisch/archeologische. Phoe, dat wil er maar niet.
Los van of je het met Carrier eens bent, de man heeft meerdere boeken geschreven over de methodiek omtrent de historische Jezus en gepromoveerd op Grieks-Romeinse mythologie, geeft talloze lezingen hierover en heeft er zijn werk van gemaakt. Er is voor mij geen enkele reden om moeite te hebben met jouw mening, maar het zegt alles over jou dat jij zo iemand zonder verdere redenen 'een prutser' noemt terwijl je zelf niet echt verder lijkt te komen dan andermans werk oplepelen op internetfora zonder eigen inbreng of methodische onderbouwing.quote:Op donderdag 5 november 2015 12:50 schreef ATON het volgende:
[..]Ik deel je mening niet. Wat nu ? PS: Carrier vind ik maar een prutser. Moeite mee ?
Tja, dat zijn dan 6 antwoorden op niet-inhoudelijke posts.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:11 schreef Molurus het volgende:
6 niet-inhoudelijke posts van jou op rij, en jij durft daar iets van te zeggen.
Dan streven we duidelijk het zelfde na.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:18 schreef laforest het volgende:
Nee, ik zoek niet naar mijn mening, ik zou naar een algemen acceptabele conclusie op basis van solide onderzoek (literature review), reflectie, argumentatie, en op basis van alle beschikbare informatie een conclusie vormen: deze mag best anders zijn dan wat ik ik oorspronkelijk dacht. Het is een dialectic, een dialoog, een reeks van argumenten, tegen-argumenten, en een conclusie die staat.
Zoals ik klaar en duidelijk schrijf : De reconstructie van de feiten achter de mythe. En dan horen niet in het lijstje : Theologie en filosofie. Wel godsdienstgeschiedenis, numismatiek, filologie en archeologie. We kunnen dit ook verder behandelen op een andere topic hoor.quote:
O, maar zo zijn er wel meer met gelijkaardige geloofsbrieven, maar die het ook niet eens zijn mat Carrier. En waarom ik hem een prutser noem ? Wel, hij spant voortdurend de kar voor het paard en laat feiten en argumenten die niet in zijn kraam passen,gewoon links liggen. Wat was nu weer het verwijt dat je aan mijn adres gaf ? Dit terzijde.quote:Op donderdag 5 november 2015 16:44 schreef Haushofer het volgende:
Los van of je het met Carrier eens bent, de man heeft meerdere boeken geschreven over de methodiek omtrent de historische Jezus en gepromoveerd op Grieks-Romeinse mythologie, geeft talloze lezingen hierover en heeft er zijn werk van gemaakt. Er is voor mij geen enkele reden om moeite te hebben met jouw mening, maar het zegt alles over jou dat jij zo iemand zonder verdere redenen 'een prutser' noemt terwijl je zelf niet echt verder lijkt te komen dan andermans werk oplepelen op internetfora zonder eigen inbreng of methodische onderbouwing.
Wat ik mij afvraag is: waarom reageer je op niet-inhoudelijke posts? Daar wordt het echt niet beter van.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Tja, dat zijn dan 6 antwoorden op niet-inhoudelijke posts.
Ik zou het natuurlijk liever ook anders zien.
Dat lijkt me sterk. Hij zet zorgvuldig zijn methodiek uiteen waarbij hij Bayesiaanse redenatie gebruikt, past dit ter vergelijking toe op Griekse en Romeinse mythologie, en komt zo tot de conclusie dat volgens hem het historische bestaan van Jezus onwaarschijnlijk is. En daarmee natuurlijk ook jouw standpunt hierin.quote:Op donderdag 5 november 2015 17:27 schreef ATON het volgende:
[..]
O, maar zo zijn er wel meer met gelijkaardige geloofsbrieven, maar die het ook niet eens zijn mat Carrier. En waarom ik hem een prutser noem ? Wel, hij spant voortdurend de kar voor het paard en laat feiten en argumenten die niet in zijn kraam passen,gewoon links liggen. Wat was nu weer het verwijt dat je aan mijn adres gaf ? Dit terzijde.
Je hebt gelijk. Geen inhoud, geen reactie.quote:Op donderdag 5 november 2015 18:43 schreef Molurus het volgende:
Wat ik mij afvraag is: waarom reageer je op niet-inhoudelijke posts? Daar wordt het echt niet beter van.
Brave jongen.quote:Op woensdag 4 november 2015 10:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zweren is godslasterlijk hé.
[..]
Nou, dan zal ik net zoveel baby's verkrachten en eten als ik wil. Nul. Dat aantal is nul.
Welk boek raad jij me aan Aton?quote:Op donderdag 5 november 2015 20:33 schreef ATON het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Geen inhoud, geen reactie.
Wat betreft het O.T. ( met boekbespreking ) is dit een goede starter:quote:Op donderdag 5 november 2015 23:19 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Welk boek raad jij me aan Aton?
En wat voor een archeologisch bewijs kun jij aanvoeren voor de 'historische Jezus'?quote:Op donderdag 5 november 2015 17:21 schreef ATON het volgende:
[..]
Zoals ik klaar en duidelijk schrijf : De reconstructie van de feiten achter de mythe. En dan horen niet in het lijstje : Theologie en filosofie. Wel godsdienstgeschiedenis, numismatiek, filologie en archeologie. We kunnen dit ook verder behandelen op een andere topic hoor.
Deze zijn allen archeologisch, is het gek als ik zeg dat archeologie beperkt is? Niet alleen als je kijkt naar hoe mensen dinosaurussen verkeerd in elkaar hebben gezet maar ook op andere manieren.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Wat betreft het O.T. ( met boekbespreking ) is dit een goede starter:
http://www.theosofie.net/(...)2003/erzijlicht.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Israel_Finkelstein
Wat het N.T. betreft is dit niet zo eenvoudig om één enkel boek aan te wijzen.
Dit is een goede starter: ( met boekbespreking )
http://www.onvoltooidverleden.nl/index.php?id=370
Wat info over de auteur:
http://www.letterenfonds.nl/en/author/18/charles-vergeer
quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:23 schreef laforest het volgende:
[..]
En wat voor een archeologisch bewijs kun jij aanvoeren voor de 'historische Jezus'?
quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:44 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Deze zijn allen archeologisch, is het gek als ik zeg dat archeologie beperkt is? Niet alleen als je kijkt naar hoe mensen dinosaurussen verkeerd in elkaar hebben gezet maar ook op andere manieren.
Stel we vonden een bot van een dinosaurus maar nooit een compleet skellet heeft die dinosaurus dan bestaan ja of nee, ze plaatsen hier oude testament gebeurtenissen in een bepaalde tijd en gaan ervan uit maar die tijd kan fout zijn, een vondst kan het boek op zijn kop keren en uiteindelijk zijn er ook heel veel dingen die niet meer gevonden zijn en verloren zijn geraakt.
Maar jij garandeert dat deze boeken die je me hebt aangeraden de waarheid zijn?
Ik stelde een serieuze vraag. Die inhoudelijk wel redelijkerwijs is, waarom ga je hem uit de weg?quote:
Dit is ook het enige antwoord dat jij geven kan omdat er gewoon geen archelogisch bewijs van Jezus bestaat en dat alles terug komt op geloof, theologie, en filosofie. De oude theologen zagen dat in, maar ATON houd steevast vol en roept maar wat over archeologie. Echter, vraagt men dan iets over deze archeologische bewijsvoering dan reageer ATON met:quote:
Jou vraag betreft literatuur heb ik beantwoord. Verder ga ik hier niet meer op in. Je leest deze boeken of je leest ze niet. Punt !quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:49 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
Ik stelde een serieuze vraag. Die inhoudelijk wel redelijkerwijs is, waarom ga je hem uit de weg?
Hoe weet jij dat het deze boeken op zijn kop zet ? Natte vinger ? O, en Jezus is al een heel tijdje dood en begraven hoor. De rest is mythe, of wat dacht je.quote:Als Jezus morgen dood gevonden wordt zet dat het geloof op zijn kop. Een nieuwe archeologische vondst kan die boeken ook op de kop zetten, waarom loop je daar van weg? Om het daarover te hebben? Waarom ATON?
Omdat ANTON geen bewijzen kan aanvoeren en dus maar wat roept en ondertussen de draak steekt met mensen die serieuze vragen stellen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:49 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Ik stelde een serieuze vraag. Die inhoudelijk wel redelijkerwijs is, waarom ga je hem uit de weg?
Als Jezus morgen dood gevonden wordt zet dat het geloof op zijn kop. Een nieuwe archeologische vondst kan die boeken ook op de kop zetten, waarom loop je daar van weg? Om het daarover te hebben? Waarom ATON?
quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:55 schreef laforest het volgende:
[..]
Dit is ook het enige antwoord dat jij geven kan omdat er gewoon geen archelogisch bewijs van Jezus bestaat en dat alles terug komt op geloof, theologie, en filosofie. De oude theologen zagen dat in, maar ATON houd steevast vol en roept maar wat over archeologie. Echter, vraagt men dan iets over deze archeologische bewijsvoering dan reageer ATON met:
Nuff said.
Bewijs?quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:56 schreef ATON het volgende:
O, en Jezus is al een heel tijdje dood en begraven hoor.
Hij doet me wel denken aan iemand die de autoriteit heeft. Ik geloof dat Jezus historisch bestond maar nu ook nog, dat hij de zoon van God is en altijd bij ons is.quote:Op vrijdag 6 november 2015 10:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Omdat ANTON geen bewijzen kan aanvoeren en dus maar wat roept en ondertussen de draak steekt met mensen die serieuze vragen stellen.
Als hij zo'n autoriteit is waarom ontwijkt hij dan vragen? Waarom geeft hij geen solide bewijzen?quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Hij doet me wel denken aan iemand die de autoriteit heeft. Ik geloof dat Jezus historisch bestond maar nu ook nog, dat hij de zoon van God is en altijd bij ons is.
Maar dit is geloven, bewijs heb ik er niet voor en heb begrip dat mensen dit niet geloven. Ik wil ook niet zeggen dat ik de waarheid heb, voor hetzelfde geld heb ik op het verkeerde paard gewed. Maar dat zal ik nooit te weten komen in dit leven als ik ervan uit ga dat de nabijheid van God die ik voel enkel een gevoel is gemaakt door mijn hersenen.
Ik ben er wel eerlijk in en ga niet roepen dat Jezus de waarheid is. Hij is de waarheid voor mij, wat dat betreft ziet ATON zijn boekenkast als de waarheid. En doet hij vragen af als idioterie.
ATON je zult het goed bedoelen allemaal, maar probeer je eens te verdiepen in de mensen die het oneens met je zijn, probeer eens te zien zoals zij zien. Wat je nu zegt is 'mijn huis is goed beveiligd.' maar je hebt het nooit bekeken door de ogen van een inbreker.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tacitus_on_Christquote:Op vrijdag 6 november 2015 11:09 schreef laforest het volgende:
[..]
Als hij zo'n autoriteit is waarom ontwijkt hij dan vragen? Waarom geeft hij geen solide bewijzen?
Welk bewijs heb jij dat de historische Jezus echt bestaan heeft? Ik heb totaal niets tegen geloof, ik heb ook niets tegen een goed rationeel argument, maar ik heb wel bedenkingen bij mensen die iedere vraag en argument ontwijken en reageren met een. Dit is niet echt constructief.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:10 schreef Molurus het volgende:
Ach, dan doe ik ook maar een duit in het zakje:
Als Tacitus er bij was dan had ik er anders over gedacht, maar ik vind dit geen wetenschappelijk bewijs. Zelfs in de archieven van de Romeinen vind men nergens iets over de executie van Jezus door Pontius Pilate.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tacitus_on_Christ
Maar ik geef toe er zijn twee kampen. Hij schreef gewoon wat hij heeft meegekregen van horen zeggen. Of hij heeft andere bronnen gehad. Dus niet echt het bewijs van boemshakalaka boem. Maar toch... Verder zijn er nog wat onafhankelijke bronnen die het hebben over Jezus.
Laat maar iets weten als je deze boeken uit hebt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:05 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Hij doet me wel denken aan iemand die de autoriteit heeft. Ik geloof dat Jezus historisch bestond maar nu ook nog, dat hij de zoon van God is en altijd bij ons is.
Maar dit is geloven, bewijs heb ik er niet voor en heb begrip dat mensen dit niet geloven. Ik wil ook niet zeggen dat ik de waarheid heb, voor hetzelfde geld heb ik op het verkeerde paard gewed. Maar dat zal ik nooit te weten komen in dit leven als ik ervan uit ga dat de nabijheid van God die ik voel enkel een gevoel is gemaakt door mijn hersenen.
Ik ben er wel eerlijk in en ga niet roepen dat Jezus de waarheid is. Hij is de waarheid voor mij, wat dat betreft ziet ATON zijn boekenkast als de waarheid. En doet hij vragen af als idioterie.
ATON je zult het goed bedoelen allemaal, maar probeer je eens te verdiepen in de mensen die het oneens met je zijn, probeer eens te zien zoals zij zien. Wat je nu zegt is 'mijn huis is goed beveiligd.' maar je hebt het nooit bekeken door de ogen van een inbreker.
Of aangeven dat iets lekker smaaktquote:Op vrijdag 6 november 2015 11:07 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]ben verward of we nu afscheid nemen of elkaar begroeten.
Een probleem met Tacitus, zoals ik het ieg heb begrepen, is dat Tacitus Jezus niet werkelijk bij naam noemt. ('Christus' schijnt eerder een titel te zijn dan een naam... ieg in die tijd.)quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tacitus_on_Christ
Maar ik geef toe er zijn twee kampen. Hij schreef gewoon wat hij heeft meegekregen van horen zeggen. Of hij heeft andere bronnen gehad. Dus niet echt het bewijs van boemshakalaka boem. Maar toch... Verder zijn er nog wat onafhankelijke bronnen die het hebben over Jezus.
quote:
Nu kun jij ook zoquote:Op vrijdag 6 november 2015 11:48 schreef ATON het volgende:
[..]
Laat maar iets weten als je deze boeken uit hebt.
Dat zeg ik er ook bij het is niet het bewijs waarvan je zegt doorslaggevend. Of nouja ik zei boemshakalaka maar dat kwam een beetje door alle onzin omtrentquote:Op vrijdag 6 november 2015 11:29 schreef laforest het volgende:
[..]
Als Tacitus er bij was dan had ik er anders over gedacht, maar ik vind dit geen wetenschappelijk bewijs. Zelfs in de archieven van de Romeinen vind men nergens iets over de executie van Jezus door Pontius Pilate.
Als mensen schrijven dat ze van een ander over aliens hebben gehoord, dan is dit ook geen bewijs. Erg onwetenschappelijk allemaal.
http://www.bilimfelsefedi(...)ist_-_Jim_Walker.pdf
Dat klopt, het is misschien interessanter om dan te gaan kijken hoe Constantijn erop is gekomen niet alleen te converteren maar het ook een staatsreligie te maken. Puur bijgeloof?quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een probleem met Tacitus, zoals ik het ieg heb begrepen, is dat Tacitus Jezus niet werkelijk bij naam noemt. ('Christus' schijnt eerder een titel te zijn dan een naam... ieg in die tijd.)
Mee eens. Als ik het me nog goed herinner ( kan deze passage ook opzoeken) heeft Tacitus het over de volgelingen van ' de gezalfde ' ( christus ), en dit waren zeker niet de christenen wat we nu verstaan als geloofsgemeenschap. Duidelijk, deze beweging was duidelijk een vlo in de pels van de Romeinen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 11:58 schreef Molurus het volgende:
Een probleem met Tacitus, zoals ik het ieg heb begrepen, is dat Tacitus Jezus niet werkelijk bij naam noemt. ('Christus' schijnt eerder een titel te zijn dan een naam... ieg in die tijd.)
Het 'probleem' wat iig door mij werd aangekaart is dat je geen wetenschap kunt bedrijven zonder filosofisch-methodische grondslag. Als je denkt dat wel te kunnen, zoals ATON lijkt te zeggen ('ik ben geinteresseerd in historie en archeologie en niet in filosofie) dan heb je de grondbeginselen van (in dit geval de historische) wetenschap niet begrepen, en kun je dus ook moeilijk kritiek leveren op mensen die de bijbel als waar aannemen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:32 schreef Jigzoz het volgende:
Wat is nou eigenlijk het probleem? Nee, er zijn geen redenen om er vanuit te gaan dat de historische persoon Jezus echt bestaan heeft. Maakt verder ook niet uit, want als historisch persoon heeft hij geen enkele waarde. De enige waarde die aan Jezus wordt toegekend is religieus van aard.
Ben ik volledig met je eens. Het lijkt in zijn geval een soort fundamentalistische religie te zijn. Iedereen die niet in zijn versie van de werkelijkheid gelooft is dom, ongeïnformeerd of anderszins niet serieus te nemen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het 'probleem' wat iig door mij werd aangekaart is dat je geen wetenschap kunt bedrijven zonder filosofisch-methodische grondslag. Als je denkt dat wel te kunnen, zoals ATON lijkt te zeggen ('ik ben geinteresseerd in historie en archeologie en niet in filosofie) dan heb je de grondbeginselen van (in dit geval de historische) wetenschap niet begrepen, en kun je dus ook moeilijk kritiek leveren op mensen die de bijbel als waar aannemen.
Om daar even zijdelings op in te pikken: ik heb het idee dat er in onze scholen en universiteiten veel te weinig aandacht besteed wordt aan wetenschapsfilosofie. Ik heb in zeven jaar middelbare school en zes jaar studeren welgeteld één docent gehad die sprak over een filosofisch verantwoorde methodologie, en dat was de begeleider van mijn masterthesis. Voor de rest behelsde de methodologische instructie hoogstens wat richtlijnen over hoe je praktisch te werk gaat, maar geen filosofische kaders.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het 'probleem' wat iig door mij werd aangekaart is dat je geen wetenschap kunt bedrijven zonder filosofisch-methodische grondslag. Als je denkt dat wel te kunnen, zoals ATON lijkt te zeggen ('ik ben geinteresseerd in historie en archeologie en niet in filosofie) dan heb je de grondbeginselen van (in dit geval de historische) wetenschap niet begrepen, en kun je dus ook moeilijk kritiek leveren op mensen die de bijbel als waar aannemen.
Dat is idd een serieus probleem. Ik heb geen enkel wetenschapsfilosofie-vak gehad op mijn studie. Shut up and calculate, dusquote:Op vrijdag 6 november 2015 13:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om daar even zijdelings op in te pikken: ik heb het idee dat er in onze scholen en universiteiten veel te weinig aandacht besteed wordt aan wetenschapsfilosofie. Ik heb in zeven jaar middelbare school en zes jaar studeren welgeteld één docent gehad die sprak over een filosofisch verantwoorde methodologie, en dat was de begeleider van mijn masterthesis. Voor de rest behelsde de methodologische instructie hoogstens wat richtlijnen over hoe je praktisch te werk gaat, maar geen filosofische kaders.
Ik hoop oprecht dat het in andere opleidingen of op andere scholen beter is, maar gezien de manier waarop veel mensen met wetenschap omspringen, vrees ik het ergste...
Een geschiedenis reconstrueren is voor jou dus een fundamentalistische religie ?quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:46 schreef Jigzoz het volgende:
Ben ik volledig met je eens. Het lijkt in zijn geval een soort fundamentalistische religie te zijn.
En zij die geloven in een zoon van god die opgestaan is uit de dood en ten hemel gevaren is moeten we dan wel serieus nemen ?quote:Iedereen die niet in zijn versie van de werkelijkheid gelooft is dom, ongeïnformeerd of anderszins niet serieus te nemen.
Vanwaar het idee dat ik een gebrek aan deskundigheid zou hebben ? Wat isdan volgens jou de werkelijkheid ?quote:Probleem is dat hij zelf zijn eigen gebrek aan deskundigheid totaal niet begrijpt en heel erg bang is om er op een dag achter te komen dat zijn gewenste werkelijkheid niet de echte is.
Ikben helemaal niet boos. De enigen die ik hier boze reactie zie geven zijn nu net de gelovigen.quote:Dat leidt tot zijn frustratie en boosheid die iedereen hier regelmatig voorbij kan zien komen.
Hoeveel keer moet ik hier het lijstje geven van de historici die dit stand wel hebben. Zelf hebik niks verzonnen hoor. Dit komt nu net van historici. Die houden zich zelfs niet bezig met religieuze dogma's zoals ik hierboven heb aangestipt.quote:Dat historici zijn opvattingen allerminst delen zou op zich al vrij veelzeggend moeten zijn.
Politiek?quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:02 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Dat klopt, het is misschien interessanter om dan te gaan kijken hoe Constantijn erop is gekomen niet alleen te converteren maar het ook een staatsreligie te maken. Puur bijgeloof?
Raar. Ik wel en toen werd er gesteld dat dat bij alle universitaire studies een verplicht vak was.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is idd een serieus probleem. Ik heb geen enkel wetenschapsfilosofie-vak gehad op mijn studie.
Dit.quote:Op vrijdag 6 november 2015 12:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Absoluut. Je moet een gemiddelde bètastudent hier op Fok horen als je het over wetenschapsfilosofie hebt en de conclusies uit wetenschappelijk onderzoek. Dan zie je dat hier veel te weinig aandacht aan besteed wordt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 13:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Om daar even zijdelings op in te pikken: ik heb het idee dat er in onze scholen en universiteiten veel te weinig aandacht besteed wordt aan wetenschapsfilosofie. Ik heb in zeven jaar middelbare school en zes jaar studeren welgeteld één docent gehad die sprak over een filosofisch verantwoorde methodologie, en dat was de begeleider van mijn masterthesis. Voor de rest behelsde de methodologische instructie hoogstens wat richtlijnen over hoe je praktisch te werk gaat, maar geen filosofische kaders.
Ik hoop oprecht dat het in andere opleidingen of op andere scholen beter is, maar gezien de manier waarop veel mensen met wetenschap omspringen, vrees ik het ergste...
Ik heb een filosofisch vak gehad en een vak over methodologie. Dat eerste was een algemene inleiding in de filosofie, niets over methodologie, dat tweede een praktische gids (i.e., "Zo raadpleeg je bronnen, dit is plagiaat en dit niet, als je X wilt weten moet je daar en daar zijn, etc.") geen theoretische.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Raar. Ik wel en toen werd er gesteld dat dat bij alle universitaire studies een verplicht vak was.
Ik merk het bij de alfastudenten ook, misschien nog wel meer. Betastudenten gebruiken meestal wetenschappelijke principes, al snappen ze niet helemaal waarom. Als je bij vakken als literatuurstudie gaat kijken, dan is het echt om te janken. Sinds het postmodernisme is daar niets wetenschappelijks meer aan.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:45 schreef laforest het volgende:
[..]
Absoluut. Je moet een gemiddelde bètastudent hier op Fok horen als je het over wetenschapsfilosofie hebt en de conclusies uit wetenschappelijk onderzoek. Dan zie je dat hier veel te weinig aandacht aan besteed wordt.
Literatuurstudie is dan ook kapot gemaakt door mensen zoals Derrida. Die heeft er geen spaan van heel gelaten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik merk het bij de alfastudenten ook, misschien nog wel meer. Betastudenten gebruiken meestal wetenschappelijke principes, al snappen ze niet helemaal waarom. Als je bij vakken als literatuurstudie gaat kijken, dan is het echt om te janken. Sinds het postmodernisme is daar niets wetenschappelijks meer aan.
Het grootste probleem is niet het nihilisme. Het probleem is dat er geen coherent 'literair existentialisme' is ontwikkeld. Ze hebben - terecht overigens - de al te stellige kaders van hun voorgangers verworpen, maar ze hebben geen werkbaar alternatief geboden. Iedereen doet maar wat.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:09 schreef laforest het volgende:
[..]
Literatuurstudie is dan ook kapot gemaakt door mensen zoals Derrida. Die heeft er geen spaan van heel gelaten.
Ik denk toch, wellicht indirect, dat Derrida juist wel een (weinig begrepen) alternatief heeft geboden die vooral in 'Glas' naar voren komt.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:20 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het grootste probleem is niet het nihilisme. Het probleem is dat er geen coherent 'literair existentialisme' is ontwikkeld. Ze hebben - terecht overigens - de al te stellige kaders van hun voorgangers verworpen, maar ze hebben geen werkbaar alternatief geboden. Iedereen doet maar wat.
Wat is dat alternatief dan? Ik ben niet bijzonder goed bekend met Derrida.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:26 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik denk toch, wellicht indirect, dat Derrida juist wel een (weinig begrepen) alternatief heeft geboden die vooral in 'Glas' naar voren komt.
Ja, dat is een goede vraag. Probleem is dat Derrida bewust obscuur is omdat hij geen definities wil geven van zijn thema's. Zijn aanval heeft betrekking of semiologie, het is een methode zonder dat het een methode is. Deconstructie is geen methode, maar een manier om te laten zien hoe teksten zich zelf deconstrueren. Laat ik een quote van iemand nemen, omdat ik van mening ben dat iedere definitie van Derrida volledig tegen alles van Derrida ingaat.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is dat alternatief dan? Ik ben niet bijzonder goed bekend met Derrida.
Dat historisch bewijs is er zeker, maar zoals verwacht wordt dit met alle macht bestreden, waar ik volkomen begrip voor heb. Vanuit religieus standpunt zijn deze bewijzen zeer gênant.quote:Op vrijdag 6 november 2015 14:42 schreef laforest het volgende:
ATON will alleen maar archeologische/historische bewijzen aanvoeren en deze bestaan simpelweg niet. Een vage text van Tacitus doet niets af aan het feit dat er nagenoeg geen enkel archeologisch of historisch bewijs is van een historische Jezus.
Dat is zo. Maar dit neemt niet weg dat de geschiedenis wel een ander beeld laat zien.quote:Ik denk echter dat mensen de Bijbel als waar aannemen op basis van geloof en vertrouwen, niet zozeer op basis van bewijs. Ik weet niet hoe dit met ATON zit.
En het is een groot complot dat dat allemaal buiten de publiciteit gehouden wordt!!!!quote:
Welk bewijs? De Romeinen hebben totaal niets achtergelaten waaruit blijkt dat zij Jezus hebben gedood. Verder 'horen en zeggen'-bewijs is geen historisch wetenschappelijk bewijs.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:57 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat historisch bewijs is er zeker, maar zoals verwacht wordt dit met alle macht bestreden, waar ik volkomen begrip voor heb. Vanuit religieus standpunt zijn deze bewijzen zeer gênant.
[..]
Dat is zo. Maar dit neemt niet weg dat de geschiedenis wel een ander beeld laat zien.
Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En het is een groot complot dat dat allemaal buiten de publiciteit gehouden wordt!!!!
BNW een optie? Ik denk dat je daar beter op je plek zit.
Ja, en dat dat onder historici tot nogal wat beroering zou leiden, de kranten zou halen, breed bekend zou worden. Maar nee, we moeten die wereldschokkende wijsheid van het FOK!-forum halen waar een narcistische zelfbenoemd deskundige de zes lezers op woeste wijze vertelt hoe het allemaal zit.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken.
Ja, dat is ongeveer van het niveau Zeitgeist.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, en dat dat onder historici tot nogal wat beroering zou leiden, de kranten zou halen, breed bekend zou worden. Maar nee, we moeten die wereldschokkende wijsheid van het FOK!-forum halen waar een narcistische zelfbenoemd deskundige de zes lezers op woeste wijze vertelt hoe het allemaal zit.
Vandaar: -> BNW.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:10 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja, dat is ongeveer van het niveau Zeitgeist.
Dat is geen kader waarmee je iets kunt zeggen over de betekenis van een tekst, alleen dat er niet zoiets is als 'de' betekenis. Toch staan literaire journals nog steeds vol met interpretaties van teksten. Het is een beetje alsof je Kant gelijk geeft dat er niets te zeggen valt over het metafysische, en vervolgens volop artikels schrijft over het wezen van engeltjes.quote:Op vrijdag 6 november 2015 15:44 schreef laforest het volgende:
[..]
Ja, dat is een goede vraag. Probleem is dat Derrida bewust obscuur is omdat hij geen definities wil geven van zijn thema's. Zijn aanval heeft betrekking of semiologie, het is een methode zonder dat het een methode is. Deconstructie is geen methode, maar een manier om te laten zien hoe teksten zich zelf deconstrueren. Laat ik een quote van iemand nemen, omdat ik van mening ben dat iedere definitie van Derrida volledig tegen alles van Derrida ingaat.
'deconstructie is in de eerste plaats een heel opmerkzame manier van lezen die bepaalde aannames over tekst en taal kritisch onder de loep neemt. Het werk van critici als Derrida en De Man bestaat dan ook niet uit allerhande systemen, maar uit nauwkeurige analyses van grote literaire en filosofische teksten. '
en
'deconstructie stelt dat betekenis niet te vangen is en niet gereduceerd kan worden tot een enkel model. Teksten (en in het bijzonder literaire) zijn niet te herleiden tot een enkele betekenis, maar zorgen altijd weer voor nieuwe betekenissen.'
http://cf.hum.uva.nl/bena(...)-poststruc-index.htm
Ik denk dat het toepassen van Derrida's 'methode' de enige manier is van het begrijpen van Derrida.
Dat levert weer een heel ander probleem op: wanneer is iemand een historisch persoon en wanneer is het een literair personage? Ik kan je vast garanderen dat we uit de oudheid geen enkele biografie hebben die 100% klopt. Die staan steevast vol met al te positieve of negatieve roddel en achterklap. Toch hebben we er geen moeite mee om bijvoorbeeld te stellen dat de Socrates uit de Apologie een historisch figuur was.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:05 schreef laforest het volgende:
[..]
Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken.
Goed voorbeeld van Kant, ik had een gelijke kunnen maken over Hume.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is geen kader waarmee je iets kunt zeggen over de betekenis van een tekst, alleen dat er niet zoiets is als 'de' betekenis. Toch staan literaire journals nog steeds vol met interpretaties van teksten. Het is een beetje alsof je Kant gelijk geeft dat er niets te zeggen valt over het metafysische, en vervolgens volop artikels schrijft over het wezen van engeltjes.
Socrates was ook een historisch figuur, maar ik denk dat men de Apologie met een tikkeltje zout zou moeten worden genomen. Een kennis van mij is een Griekse archeologe (National & Kapodistrian University of Athens, Faculty of History and Archaeology) en zij zegt dat ze in Griekenland wel degelijk bewijzen hebben gevonden van Socrates, van de echte historische Socrates, iets wat we van Jezus niet hebben gevonden.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat levert weer een heel ander probleem op: wanneer is iemand een historisch persoon en wanneer is het een literair personage? Ik kan je vast garanderen dat we uit de oudheid geen enkele biografie hebben die 100% klopt. Die staan steevast vol met al te positieve of negatieve roddel en achterklap. Toch hebben we er geen moeite mee om bijvoorbeeld te stellen dat de Socrates uit de Apologie een historisch figuur was.
Toch misschien iets dieper graven. De kerkvaders hebben zeer hun best gedaan zoveel mogelijk te wissen wat niet in hun religie paste. En dan heb ik het nog niet over het redigeren van teksten er toevoegsels. Dat zou je toch bekend moeten zijn. En nu we toch aan het graven zijn, wat denk je van een familiegraf wat men in 1980 heeft gevonden? Een pure schande wat het IAA daar mee is omgesprongen.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:04 schreef laforest het volgende:
Welk bewijs? De Romeinen hebben totaal niets achtergelaten waaruit blijkt dat zij Jezus hebben gedood.
Okay, Dr Landon.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Toch misschien iets dieper graven. De kerkvaders hebben zeer hun best gedaan zoveel mogelijk te wissen wat niet in hun religie paste. En dan heb ik het nog niet over het redigeren van teksten er toevoegsels. Dat zou je toch bekend moeten zijn. En nu we toch aan het graven zijn, wat denk je van een familiegraf wat men in 1980 heeft gevonden? Een pure schande wat het IAA daar mee is omgesprongen.
Ja, het is een complot. Daar staan ze in BNW allicht meer voor open.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:25 schreef ATON het volgende:
[..]
Toch misschien iets dieper graven. De kerkvaders hebben zeer hun best gedaan zoveel mogelijk te wissen wat niet in hun religie paste. En dan heb ik het nog niet over het redigeren van teksten er toevoegsels. Dat zou je toch bekend moeten zijn. En nu we toch aan het graven zijn, wat denk je van een familiegraf wat men in 1980 heeft gevonden? Een pure schande wat het IAA daar mee is omgesprongen.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, het is een complot. Daar staan ze in BNW allicht meer voor open.
Nou, doei!quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Zeer flauwe en zwakke reactie. Bekijk het maar verder.
Nu ben ik best benieuwd naar die bewijzen. Bij mijn weten bestaat het belangrijkste bewijs voor Socrates uit de werken van enkele van zijn leerlingen (Plato natuurlijk, maar ook Xenofon en wat anderen). Daarnaast is er veel fanfiction van mensen die soms eeuwen later leefden en zich in diens traditie wilden inschrijven. Niet veel anders dan wat we weten over Jezus, dus...quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:24 schreef laforest het volgende:
[..]
Socrates was ook een historisch figuur, maar ik denk dat men de Apologie met een tikkeltje zout zou moeten worden genomen. Een kennis van mij is een Griekse archeologe (National & Kapodistrian University of Athens, Faculty of History and Archaeology) en zij zegt dat ze in Griekenland wel degelijk bewijzen hebben gevonden van Socrates, van de echte historische Socrates, iets wat we van Jezus niet hebben gevonden.
Ik schrijf haar vanavond een email en zal even om de details vragen. Hopelijk heeft ze het in het Engels, maar ik kom hier op terug. We hadden het er een tijd geleden over, maar verder geen aandacht meer aan geschonken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nu ben ik best benieuwd naar die bewijzen. Bij mijn weten bestaat het belangrijkste bewijs voor Socrates uit de werken van enkele van zijn leerlingen (Plato natuurlijk, maar ook Xenofon en wat anderen). Daarnaast is er veel fanfiction van mensen die soms eeuwen later leefden en zich in diens traditie wilden inschrijven. Niet veel anders dan wat we weten over Jezus, dus...
Of om het even flauw te zeggen: net zoals er vast een man genaamd Jezus in het 1ste-eeuwse Judea heeft gewoond, heeft er vast een man genaamd Socrates in het 5de-eeuwse Griekenland gewoond, maar zijn zij ook de Jezus en Socrates die wij kennen? In hoeverre moet de historische figuur en de literaire figuur overeenkomen om te kunnen zeggen dat ze het 'echt' zijn?
Haha, je moet haar niet gaan lastigvallen voor een onbeduidende discussie. Maar als je die mail toch wilt schrijven, kijk ik vast uit naar het antwoord.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:39 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik schrijf haar vanavond een email en zal even om de details vragen. Hopelijk heeft ze het in het Engels, maar ik kom hier op terug. We hadden het er een tijd geleden over, maar verder geen aandacht meer aan geschonken.
Mja, ik schrijf toch, omdat ik niet maar wat wil beweren.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Haha, je moet haar niet gaan lastigvallen voor een onbeduidende discussie. Maar als je die mail toch wilt schrijven, kijk ik vast uit naar het antwoord.
Ja toch:quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:24 schreef laforest het volgende:
[..]
Socrates was ook een historisch figuur, maar ik denk dat men de Apologie met een tikkeltje zout zou moeten worden genomen. Een kennis van mij is een Griekse archeologe (National & Kapodistrian University of Athens, Faculty of History and Archaeology) en zij zegt dat ze in Griekenland wel degelijk bewijzen hebben gevonden van Socrates, van de echte historische Socrates, iets wat we van Jezus niet hebben gevonden.
http://sos-veleia1.wdfile(...)icityexamination.pdfquote:Op vrijdag 6 november 2015 17:55 schreef ATON het volgende:
[..]
Ja toch:
https://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb
Hopelijk is de bewijsvoering betreft Socrates even sterk.
En dat hebben ze niet, gezien hij nooit uit de dood is opgestaan en geen wonderen verricht heeft. Dat zijn enkel gelovigen die je dat kunt wijs maken.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:05 schreef laforest het volgende:
pdf uit 2004. Ondertussen al achterhaald. Na zowat zeven jaar onderzoek hebben de onderzoekers via het gerecht en uitspraak moeten afdwingen. Geen complot ? Wat dan wel ?quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:36 schreef laforest het volgende:
[..]
http://sos-veleia1.wdfile(...)icityexamination.pdf
Onderzoek wijst richting de conclusie dat de inscriptie fake is.
Het standaard antwoord op dat 'bewijs' is de Talpiot tombe, maar in de statistische analyses die 'aantonen' dat het Jezus zeer waarschijnlijk betreft zitten nogal wat haken en ogen, waar Aton inhoudelijk (en statistisch) verder niet op in kan gaan. Daarbij gebruikt hij vaak het aloude 'de kerkvaders hebben teksten aangepast', wat natuurlijk vrij aannemelijk is, maar zonder systematisch aan te geven hoe je dan precies onderscheid maakt tussen 'oorspronkelijk' en 'latere toevoeging'. Dat introduceert heel veel willekeur en maakt elk bewering vrijwel onmogelijk te weerleggen, wat Aton ook niet schijnt te snappen. Dito voor complotbeweringen omtrent die Talpiot tombe.quote:Op vrijdag 6 november 2015 16:08 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, en dat dat onder historici tot nogal wat beroering zou leiden, de kranten zou halen, breed bekend zou worden. Maar nee, we moeten die wereldschokkende wijsheid van het FOK!-forum halen waar een narcistische zelfbenoemd deskundige de zes lezers op woeste wijze vertelt hoe het allemaal zit.
En dat maakt het dan weer bijna religieus.quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het standaard antwoord op dat 'bewijs' is de Talpiot tombe, maar in de statistische analyses die 'aantonen' dat het Jezus zeer waarschijnlijk betreft zitten nogal wat haken en ogen, waar Aton inhoudelijk (en statistisch) verder niet op in kan gaan. Daarbij gebruikt hij vaak het aloude 'de kerkvaders hebben teksten aangepast', wat natuurlijk vrij aannemelijk is, maar zonder systematisch aan te geven hoe je dan precies onderscheid maakt tussen 'oorspronkelijk' en 'latere toevoeging'. Dat introduceert heel veel willekeur en maakt elk bewering vrijwel onmogelijk te weerleggen, wat Aton ook niet schijnt te snappen. Dito voor complotbeweringen omtrent die Talpiot tombe.
Daarom: methodisch is het zo gammel als een rieten olietanker. En dus weinig overtuigend, alle boeken ten spijt.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:49 schreef ATON het volgende:
[..]
pdf uit 2004. Ondertussen al achterhaald. Na zowat zeven jaar onderzoek hebben de onderzoekers via het gerecht en uitspraak moeten afdwingen. Geen complot ? Wat dan wel ?
http://www.jpost.com/Opin(...)s-demands-punishment
En zoals je dat achterhaald pdf bestand hebt gevonden, zal je met dezelfde moeite ook nog wel meer aanvullende data betreft dit ossuarium vinden.
Nou ja, niet overtuigender dan een bijbelvreter iigquote:Op vrijdag 6 november 2015 19:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
En dat maakt het dan weer bijna religieus.
Ze waren allemaal wonderdoeners.quote:Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken
Natuurlijk is jou link achterhaald. En buiten dit krantenartikel is er nog wel meer hierover te vinden op het net hoor, maar daar ga je natuurlijk niet achteraan. Dit zou je wel eens te kakken kunnen zetten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 19:51 schreef laforest het volgende:
Jij komt met een opinie stukje uit een krant als tegenbewijs voor wetenschappelijke artikel die een gegronde reden geeft ook te twijfelen aan de authenticiteit van de inscriptie wat je ook nog eens afdoet als achterhaald zonder een wetenschappelijke bron waaruit blijkt dat dit het geval is.
quote:Op vrijdag 6 november 2015 18:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het standaard antwoord op dat 'bewijs' is de Talpiot tombe, maar in de statistische analyses die 'aantonen' dat het Jezus zeer waarschijnlijk betreft zitten nogal wat haken en ogen, waar Aton inhoudelijk (en statistisch) verder niet op in kan gaan. Daarbij gebruikt hij vaak het aloude 'de kerkvaders hebben teksten aangepast', wat natuurlijk vrij aannemelijk is, maar zonder systematisch aan te geven hoe je dan precies onderscheid maakt tussen 'oorspronkelijk' en 'latere toevoeging'. Dat introduceert heel veel willekeur en maakt elk bewering vrijwel onmogelijk te weerleggen, wat Aton ook niet schijnt te snappen. Dito voor complotbeweringen omtrent die Talpiot tombe.
Daarom: methodisch is het zo gammel als een rieten olietanker. En dus weinig overtuigend, alle boeken ten spijt.
Ondanks we het oneens zijn mag ik je wel maar dat zal de wijn zijn.quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Natuurlijk is jou link achterhaald. En buiten dit krantenartikel is er nog wel meer hierover te vinden op het net hoor, maar daar ga je natuurlijk niet achteraan. Dit zou je wel eens te kakken kunnen zetten.
Nee, dat is nou juist de essentie van wetenschap, Aton: in vraag stellen. En daarvoor ben ik, welliswaar in een ander vakgebied, opgeleid. En doe ik bovendien met, zover ik kan zien, met inhoudelijke argumenten.quote:Op vrijdag 6 november 2015 20:42 schreef ATON het volgende:
[..]![]()
Wat een bolleboos ben jij toch, op het geniale af. Ga toch fietsen man. Jij gaat eens effe in je eentje al de conclusies van al deze deskundigen die er jaren van onderzoek over gedaan hebben hier op dit forum in vraag stellen. Je moet vast van zeer goeden huize zijn.
Het gaat hem dan ook niet om wetenschap, maar om de bevestiging van wat hij hoopt dat waar is. De rest mag dus niet waar zijn.quote:Op zaterdag 7 november 2015 08:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, dat is nou juist de essentie van wetenschap, Aton: in vraag stellen. En daarvoor ben ik, welliswaar in een ander vakgebied, opgeleid. En doe ik bovendien met, zover ik kan zien, met inhoudelijke argumenten.
Weer een reactie die aantoont dat jij niet snapt wat wetenschap inhoudt
Je zou dan voor de verandering eens in plaats van de poster, zijn post kunnen bekritiseren, maar dat zie ik je niet doen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 08:56 schreef Haushofer het volgende:
Nee, dat is nou juist de essentie van wetenschap, Aton: in vraag stellen.
Waarom doe je dat hier niet : inhoudelijk.quote:En daarvoor ben ik, welliswaar in een ander vakgebied, opgeleid. En doe ik bovendien met, zover ik kan zien, met inhoudelijke argumenten.
Gelukkig hebben we jou nog.quote:Weer een reactie die aantoont dat jij niet snapt wat wetenschap inhoudt
Heb je verder nog opmerkingen ?quote:Op zaterdag 7 november 2015 09:00 schreef Jigzoz het volgende:
Het gaat hem dan ook niet om wetenschap, maar om de bevestiging van wat hij hoopt dat waar is. De rest mag dus niet waar zijn.
Ik heb je al vaak genoeg inhoudelijk bekritiseerd, maar dat wordt door jou al gauw weggehoond met ad hominems. Dat nodigt niet uit tot inhoudelijke discussies. En daarmee jaag je denk ik ook andere mensen weg, wat ik kwalijk vind.quote:Op zaterdag 7 november 2015 09:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Je zou dan voor de verandering eens in plaats van de poster, zijn post kunnen bekritiseren, maar dat zie ik je niet doen.
[..]
Waarom doe je dat hier niet : inhoudelijk.
[..]
Gelukkig hebben we jou nog.
Geen consensus? Verder dan Wiki hoef ik niet te zoeken. Ik geef ten minste een bron, terwijl jij zowat beweerd.quote:Op zaterdag 7 november 2015 10:00 schreef Haushofer het volgende:
Als er nou een consensus zou zijn geweest omtrent de historische jezus, dan zou je nog een punt hebben: naast sociologische redenen heeft een consensus ook (vaak) een rationele reden. Maar die is er helemaal niet in dit geval!
quote:Over het bestaan van de historische mens Jezus bestaat onder vrijwel alle deskundigen geen serieuze twijfel meer. Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste zijn Paulus, Marcus en (de weliswaar hypothetische) bron Q van elkaar onafhankelijke getuigenissen over de historische mens Jezus binnen circa veertig jaar na zijn dood. Ten tweede presenteren de bronnen die binnen een eeuw na Jezus' dood zijn geschreven, hem als een figuur uit het recente verleden die past in de context van zijn tijd.
Drie sleutelgegevens zijn lastig te verklaren zonder historische Jezus aan te nemen. Het eerste gegeven is dat Paulus de voornaamste leerling van Jezus, Petrus, en Jezus' broer, Jakobus, kende. Het tweede gegeven is dat het onwaarschijnlijk is dat de vroegste christenen de vernederende kruisdood zouden hebben verzonnen voor hun messias.Het derde gegeven is dat er een duidelijke Steigerungstendenz is waar te nemen in de evangeliën: regelmatig maakt een jonger evangelie een gebeurtenis spectaculairder of theologisch 'correcter'. Dit past veel beter bij de mythologisering van een historisch persoon dan bij de historisering van een mythisch personage.
Dat er een historische persoon ten grondslag ligt aan de verschillende bronnen over Jezus, is de meest eenvoudige verklaring. Alternatieve theorieën die moeten verklaren hoe Jezus verzonnen zou zijn, hebben de toets der kritiek (nog) niet doorstaan, omdat zij doorgaans een beroep moeten doen op vergezochte veronderstellingen.
Ik heb zowat alle pistes doorlopen en kom tot de meest logische verklaring. Wat verwacht je nu, dat van al deze pistes een ratatouille ga maken om iedereen naar zijn bek te praten ? Kom nu.quote:Jij focust je op 1 specifiek scenario, maar je kunt niet aangeven wat dit scenario aannemelijker maakt dan andere, behalve 'kijk naar andere onderzoekers die mijn scenario onderschrijven'.
quote:Dat vind ik ook zo charmant aan Carrier: die erkent de waaier aan verschillende Jezussen en het gebrek aan consensus, en concludeert daarom dat de methodiek en criteria blijkbaar niet deugen en herzien moeten worden.
Wel over het bestaan van Jezus, maar niet over wat voor figuur hij precies was. Ik heb hier een kleine twintigtal boeken staan waarin de scenario's nogal uiteenlopen, van o.a. Bock, Price, Sanders, Wilson, Einhorn, MacDonald, Carrier, Eisenman, Crossan en Johnson. Hoe zou dat nou komen? Carrier geeft hier een duidelijk antwoord op (wat overigens ook een stelling bij mijn eigen proefschrift is): de criteria deugen niet, en dat laat hij ook zien door ze op zijn eigen oorspronkelijke vakgebied (Romeinse en Griekse mythologie) toe te passen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 10:29 schreef ATON het volgende:
[..]
Geen consensus? Verder dan Wiki hoef ik niet te zoeken. Ik geef ten minste een bron, terwijl jij zowat beweerd.
Wiki:
Nee, hij zegt dat wanneer je de criteria opnieuw evalueert en de methodiek bijvoorbeeld ook toepast op Griekse en Romeinse mythes, het historische bestaan van Jezus onwaarschijnlijk is. Daarmee wijkt hij sterk af van de consensus, maar zoals ik zei, een consensus kent naast rationele ook sociologische oorzaken.quote:Maar hij gaat er wel van uit dat er nooit een historische Jezus bestaan heeft. Is dat geen 1 specifiek scenario ?
Ja, ik laat me inderdaad weer nogal gaan. Je hebt gelijkquote:Op zaterdag 7 november 2015 10:54 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, is het misschien een idee om ATONs dogmadisco elders voort te zetten? SC lijkt me geschikter als plek waar het er wat vrolijker aan toe gaat.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
In alle jaren dat ik hier op Fok! zit heb ik vaak discussies meegemaakt over de waarheidsclaims van religies. Bijbelvaste Christenen hebben dan een probleem met de mogelijke antwoorden hierop, en quoten vaak uit hun eigen bijbel en kunnen vaak geen of weinig rationele externe redenen geven waarom hun religie de 'juiste' is. Jij vertoont precies hetzelfde dogmatische gedrag.
quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:33 schreef Haushofer het volgende:
maar op het moment gaat mijn aandacht en energie naar het schrijven van mijn eigen boek![]()
Gaat dit over de vraag "billen of borsten?"quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:48 schreef Houyi het volgende:
Het denkproces is belangrijker dan het resultaat.
Wat jij wilquote:Op zaterdag 7 november 2015 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gaat dit over de vraag "billen of borsten?"
Daar heeft hij zeker een punt. Daar erger ik me soms ook wel in. Maar in sommige lezingen van hem maakt hij net dezelfde fout. Zoals ik ook al geschreven heb; met gaat al snel de kar voor het paard spannen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:33 schreef Haushofer het volgende:
Wel over het bestaan van Jezus, maar niet over wat voor figuur hij precies was. Ik heb hier een kleine twintigtal boeken staan waarin de scenario's nogal uiteenlopen, van o.a. Bock, Price, Sanders, Wilson, Einhorn, MacDonald, Carrier, Eisenman, Crossan en Johnson. Hoe zou dat nou komen? Carrier geeft hier een duidelijk antwoord op (wat overigens ook een stelling bij mijn eigen proefschrift is): de criteria deugen niet, en dat laat hij ook zien door ze op zijn eigen oorspronkelijke vakgebied (Romeinse en Griekse mythologie) toe te passen.
Dat is wat ik bedoel.quote:Nee, hij zegt dat wanneer je de criteria opnieuw evalueert en de methodiek bijvoorbeeld ook toepast op Griekse en Romeinse mythes, het historische bestaan van Jezus onwaarschijnlijk is.
Met dit verschil dat ik me niet vast ga rijden zoals Bijbelvaste christenen doen. Indien ik me vast zou rijden op een of ander punt ga ik op zoek naar de oorzaak. Helemaal niet dogmatisch dus.quote:In alle jaren dat ik hier op Fok! zit heb ik vaak discussies meegemaakt over de waarheidsclaims van religies. Bijbelvaste Christenen hebben dan een probleem met de mogelijke antwoorden hierop, en quoten vaak uit hun eigen bijbel en kunnen vaak geen of weinig rationele externe redenen geven waarom hun religie de 'juiste' is. Jij vertoont precies hetzelfde dogmatische gedrag.
Zeg ATON, kun je nog goede boeken aanraden over bier en tieten?quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:06 schreef ATON het volgende:
[..]
Daar heeft hij zeker een punt. Daar erger ik me soms ook wel in. Maar in sommige lezingen van hem maakt hij net dezelfde fout. Zoals ik ook al geschreven heb; met gaat al snel de kar voor het paard spannen.
[..]
Dat is wat ik bedoel.
[..]
Met dit verschil dat ik me niet vast ga rijden zoals Bijbelvaste christenen doen. Indien ik me vast zou rijden op een of ander punt ga ik op zoek naar de oorzaak. Helemaal niet dogmatisch dus.
Dat denkproces wordt bij mij niet gedaan door mijn hersenen hoor.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Gaat dit over de vraag "billen of borsten?"
Ik heb nog wel een goede film: Beerfestquote:Op zaterdag 7 november 2015 13:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zeg ATON, kun je nog goede boeken aanraden over bier en tieten?
quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zeg ATON, kun je nog goede boeken aanraden over bier en tieten?
Haha, die heb ik al vaak gezien. Die mannen hebben ook Super Troopers gemaakt, die is minstens zo leuk.quote:Op zaterdag 7 november 2015 14:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een goede film: Beerfest
Ook niet alle vrouwen hebben tieten.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:29 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Alle vrouwen hebben tieten, maar niet alle hebben billen. Jij gaat voor de moeilijke
Maar toch wel een beetje meer dan wanneer ze geen billen hebben.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ook niet alle vrouwen hebben tieten.
Keertje naar de sauna?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoi Perrin, wil je daten?
Helaas, sommige vrouwen zijn aan de voorkant net zo recht als een strijkplank als aan de achterkant.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:32 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Maar toch wel een beetje meer dan wanneer ze geen billen hebben.
Ik sluit het niet uit. Heb je al ervaring met mannen zoenen?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oeh, tof. Maar alleen als we na afloop gaan zoenen.
Dat heb ik nog nooit gezien...quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:36 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Helaas, sommige vrouwen zijn aan de voorkant net zo recht als een strijkplank als aan de achterkant.
Whaaha! Dat wil ik zien! Pics als jullie zover zijnquote:Op zaterdag 7 november 2015 19:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik sluit het niet uit. Heb je al ervaring met mannen zoenen?
Niet echt. Jij wel dan?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik sluit het niet uit. Heb je al ervaring met mannen zoenen?
Keertje in mijn studententijd, toen ik dronken was.. (was zo'n truth or dare-achtig spelletje)quote:
Nee, meestal hebben ze push-up bh's aan of van die plastic kipfiletjes erin. Dan valt het minder op.quote:
Als je plat bent van voren kun je ook geen push-up bh's dragen. Dan heeft de bh een deuk.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:42 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Nee, meestal hebben ze push-up bh's aan of van die plastic kipfiletjes erin. Dan valt het minder op.
Haha, gewoon yolo, ja tog?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Keertje in mijn studententijd, toen ik dronken was.. (was zo'n truth or dare-achtig spelletje)
Daarvoor heb je die kipfiletjes. En dikke meisjes hangen er gewoon wat vet in.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:43 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Als je plat bent van voren kun je ook geen push-up bh's dragen. Dan heeft de bh een deuk.
Heb jij die fileetjes dan al gezien?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Daarvoor heb je die kipfiletjes. En dikke meisjes hangen er gewoon wat vet in.
Die zijn niet bepaald een geheim...quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:45 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Heb jij die fileetjes dan al gezien?
Ik ken het niet.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die zijn niet bepaald een geheim...
Maar dat is niet te dragen als je plat van voren ben. Dan heeft het nog steeds een deuk. Dit is meer om de tepels te verbergen als je een dunne bloes draagt zonder bh....quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Eerste resultaat als je Googlet op 'plastic bh kipfiletjes':
[ afbeelding ]
Ik wil best meer bewijs geven, maar de modjes zullen het allicht niet op prijs stellen als ik dit topic volplemp met naaktfoto's van tietloze chicks.quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:53 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Maar dat is niet te dragen als je plat van voren ben. Dan heeft het nog steeds een deuk. Dit is meer om de tepels te verbergen als je een dunne bloes draagt zonder bh....
Maar bij nader inzien...
Bilectomie?quote:Op zaterdag 7 november 2015 19:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik wil best meer bewijs geven, maar de modjes zullen het allicht niet op prijs stellen als ik dit topic volplemp met naaktfoto's van tietloze chicks.
Oh ja, en niet vergeten dat de mastectomie wel iets is, maar de bilectomie niet.
Er zijn ook zulke kipfileetjes voor de billen, ter infoquote:Op zaterdag 7 november 2015 20:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat ze je billen wegsnijden vanwege enge ziektes.
Jullie vrouwen stoppen ook bij niets om mannen te misleiden hé.quote:Op zaterdag 7 november 2015 20:17 schreef Hexx. het volgende:
[..]
Er zijn ook zulke kipfileetjes voor de billen, ter info
Daarom gewoon voelen voor je met haar uitgaat. Met auto's maak je ook een proefrit.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jullie vrouwen stoppen ook bij niets om mannen te misleiden hé.
Geen slecht idee. 'Ik wel best een biertje voor je kopen, maar dan moet ik zeker weten dat die dingen echt zijn.' Dat ga ik vanavond eens proberen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:06 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Daarom gewoon voelen voor je met haar uitgaat. Met auto's maak je ook een proefrit.
Geheid succes mits geen succes weet je dat de goods nep waren.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Geen slecht idee. 'Ik wel best een biertje voor je kopen, maar dan moet ik zeker weten dat die dingen echt zijn.' Dat ga ik vanavond eens proberen.
Ik voorspel vast dat er hier veel neppe tieten rondlopen...quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:14 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Geheid succes mits geen succes weet je dat de goods nep waren.
Wat bezielt ze toch, je zou gewoon blij moeten zijn met wie je bent.quote:Op zaterdag 7 november 2015 21:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik voorspel vast dat er hier veel neppe tieten rondlopen...
Ach,de ene doet gel in z'n haar, de ander in haar tieten.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:18 schreef Sneeuw-Leeuw het volgende:
[..]
Wat bezielt ze toch, je zou gewoon blij moeten zijn met wie je bent.
Sowieso zou ik gewoon thuis blijven en aan wijn nippen, wat moet je anders...
Sociaal mensen ontmoeten? Hah...
Vind ik een mooie gedachtegang, en natuurlijk is het ook allemaal onzin. Het moet allemaal groot zijn, grote borsten, flinke kont maar dan wel alles daarbuiten dat moet zo'n wespentaille zijn, Persoonlijk vind ik dat men best is doorgeslagen in een schoonheidsideaal.quote:Op zaterdag 7 november 2015 23:22 schreef Gray het volgende:
[..]
Ach,de ene doet gel in z'n haar, de ander in haar tieten.
Leuker.quote:Op zaterdag 7 november 2015 17:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Haha, die heb ik al vaak gezien. Die mannen hebben ook Super Troopers gemaakt, die is minstens zo leuk.
Die vond ik beduidend minder, ondanks dat ik Ryan Reynolds over het algemeen wel kan waarderen. Alleenquote:Op maandag 9 november 2015 13:52 schreef Gray het volgende:
[..]
Nee hoor.
[..]
Dat is ook uit Waiting... Ook een goede film.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.is het echt hilarisch.
quote:Op maandag 9 november 2015 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Die vond ik beduidend minder, ondanks dat ik Ryan Reynolds over het algemeen wel kan waarderen. AlleenHelemaal mee eens met hoe hilarisch dat is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.is het echt hilarisch.![]()
Reynolds 'speelt' eigenlijk gewoon Reynolds. Mijn favoriete personage is die bipolaire serveerster.
Ja, hij speelt identiek dezelfde rol als in Van Wilder en Two Guys and a Girl. Ik ben ook benieuwd naar hoe hij Deadpool speelt. Een van de weinige superheldenfilms waar ik naar uitkijk.quote:Op maandag 9 november 2015 16:18 schreef Gray het volgende:
[..]
Helemaal mee eens met hoe hilarisch dat is.![]()
Reynolds 'speelt' eigenlijk gewoon Reynolds. Mijn favoriete personage is die bipolaire serveerster.
Mannen zijn dom genoeg om erin te trappenquote:Op zaterdag 7 november 2015 21:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Jullie vrouwen stoppen ook bij niets om mannen te misleiden hé.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |