abonnement Unibet Coolblue
pi_157362013
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:10 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, dat is ongeveer van het niveau Zeitgeist.
Vandaar: -> BNW.
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:13:40 #202
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157362066
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 15:44 schreef laforest het volgende:

[..]

Ja, dat is een goede vraag. Probleem is dat Derrida bewust obscuur is omdat hij geen definities wil geven van zijn thema's. Zijn aanval heeft betrekking of semiologie, het is een methode zonder dat het een methode is. Deconstructie is geen methode, maar een manier om te laten zien hoe teksten zich zelf deconstrueren. Laat ik een quote van iemand nemen, omdat ik van mening ben dat iedere definitie van Derrida volledig tegen alles van Derrida ingaat.

'deconstructie is in de eerste plaats een heel opmerkzame manier van lezen die bepaalde aannames over tekst en taal kritisch onder de loep neemt. Het werk van critici als Derrida en De Man bestaat dan ook niet uit allerhande systemen, maar uit nauwkeurige analyses van grote literaire en filosofische teksten. '

en

'deconstructie stelt dat betekenis niet te vangen is en niet gereduceerd kan worden tot een enkel model. Teksten (en in het bijzonder literaire) zijn niet te herleiden tot een enkele betekenis, maar zorgen altijd weer voor nieuwe betekenissen.'

http://cf.hum.uva.nl/bena(...)-poststruc-index.htm

Ik denk dat het toepassen van Derrida's 'methode' de enige manier is van het begrijpen van Derrida.
Dat is geen kader waarmee je iets kunt zeggen over de betekenis van een tekst, alleen dat er niet zoiets is als 'de' betekenis. Toch staan literaire journals nog steeds vol met interpretaties van teksten. Het is een beetje alsof je Kant gelijk geeft dat er niets te zeggen valt over het metafysische, en vervolgens volop artikels schrijft over het wezen van engeltjes.
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:18:10 #203
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157362148
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:05 schreef laforest het volgende:

[..]

Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken. :P
Dat levert weer een heel ander probleem op: wanneer is iemand een historisch persoon en wanneer is het een literair personage? Ik kan je vast garanderen dat we uit de oudheid geen enkele biografie hebben die 100% klopt. Die staan steevast vol met al te positieve of negatieve roddel en achterklap. Toch hebben we er geen moeite mee om bijvoorbeeld te stellen dat de Socrates uit de Apologie een historisch figuur was.
pi_157362191
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is geen kader waarmee je iets kunt zeggen over de betekenis van een tekst, alleen dat er niet zoiets is als 'de' betekenis. Toch staan literaire journals nog steeds vol met interpretaties van teksten. Het is een beetje alsof je Kant gelijk geeft dat er niets te zeggen valt over het metafysische, en vervolgens volop artikels schrijft over het wezen van engeltjes.
Goed voorbeeld van Kant, ik had een gelijke kunnen maken over Hume. :P
Ik denk dat sinds Derrida, literatuurstudies eigenlijk nog weinig waarde hebben.
pi_157362260
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat levert weer een heel ander probleem op: wanneer is iemand een historisch persoon en wanneer is het een literair personage? Ik kan je vast garanderen dat we uit de oudheid geen enkele biografie hebben die 100% klopt. Die staan steevast vol met al te positieve of negatieve roddel en achterklap. Toch hebben we er geen moeite mee om bijvoorbeeld te stellen dat de Socrates uit de Apologie een historisch figuur was.
Socrates was ook een historisch figuur, maar ik denk dat men de Apologie met een tikkeltje zout zou moeten worden genomen. Een kennis van mij is een Griekse archeologe (National & Kapodistrian University of Athens, Faculty of History and Archaeology) en zij zegt dat ze in Griekenland wel degelijk bewijzen hebben gevonden van Socrates, van de echte historische Socrates, iets wat we van Jezus niet hebben gevonden.
pi_157362276
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:04 schreef laforest het volgende:
Welk bewijs? De Romeinen hebben totaal niets achtergelaten waaruit blijkt dat zij Jezus hebben gedood.
Toch misschien iets dieper graven. De kerkvaders hebben zeer hun best gedaan zoveel mogelijk te wissen wat niet in hun religie paste. En dan heb ik het nog niet over het redigeren van teksten er toevoegsels. Dat zou je toch bekend moeten zijn. En nu we toch aan het graven zijn, wat denk je van een familiegraf wat men in 1980 heeft gevonden? Een pure schande wat het IAA daar mee is omgesprongen.
pi_157362296
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:25 schreef ATON het volgende:

[..]

Toch misschien iets dieper graven. De kerkvaders hebben zeer hun best gedaan zoveel mogelijk te wissen wat niet in hun religie paste. En dan heb ik het nog niet over het redigeren van teksten er toevoegsels. Dat zou je toch bekend moeten zijn. En nu we toch aan het graven zijn, wat denk je van een familiegraf wat men in 1980 heeft gevonden? Een pure schande wat het IAA daar mee is omgesprongen.
Okay, Dr Landon.
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:27:24 #208
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157362318
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:25 schreef ATON het volgende:

[..]

Toch misschien iets dieper graven. De kerkvaders hebben zeer hun best gedaan zoveel mogelijk te wissen wat niet in hun religie paste. En dan heb ik het nog niet over het redigeren van teksten er toevoegsels. Dat zou je toch bekend moeten zijn. En nu we toch aan het graven zijn, wat denk je van een familiegraf wat men in 1980 heeft gevonden? Een pure schande wat het IAA daar mee is omgesprongen.
Ja, het is een complot. Daar staan ze in BNW allicht meer voor open.
pi_157362322
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:26 schreef laforest het volgende:
Okay, Dr Landon.
Zeer flauwe en zwakke reactie. Bekijk het maar verder.
pi_157362331
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ja, het is een complot. Daar staan ze in BNW allicht meer voor open.
:')
pi_157362374
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:27 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeer flauwe en zwakke reactie. Bekijk het maar verder.
Nou, doei!
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:35:59 #212
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157362510
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:24 schreef laforest het volgende:

[..]

Socrates was ook een historisch figuur, maar ik denk dat men de Apologie met een tikkeltje zout zou moeten worden genomen. Een kennis van mij is een Griekse archeologe (National & Kapodistrian University of Athens, Faculty of History and Archaeology) en zij zegt dat ze in Griekenland wel degelijk bewijzen hebben gevonden van Socrates, van de echte historische Socrates, iets wat we van Jezus niet hebben gevonden.
Nu ben ik best benieuwd naar die bewijzen. Bij mijn weten bestaat het belangrijkste bewijs voor Socrates uit de werken van enkele van zijn leerlingen (Plato natuurlijk, maar ook Xenofon en wat anderen). Daarnaast is er veel fanfiction van mensen die soms eeuwen later leefden en zich in diens traditie wilden inschrijven. Niet veel anders dan wat we weten over Jezus, dus...

Of om het even flauw te zeggen: net zoals er vast een man genaamd Jezus in het 1ste-eeuwse Judea heeft gewoond, heeft er vast een man genaamd Socrates in het 5de-eeuwse Griekenland gewoond, maar zijn zij ook de Jezus en Socrates die wij kennen? In hoeverre moet de historische figuur en de literaire figuur overeenkomen om te kunnen zeggen dat ze het 'echt' zijn?
pi_157362590
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:35 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nu ben ik best benieuwd naar die bewijzen. Bij mijn weten bestaat het belangrijkste bewijs voor Socrates uit de werken van enkele van zijn leerlingen (Plato natuurlijk, maar ook Xenofon en wat anderen). Daarnaast is er veel fanfiction van mensen die soms eeuwen later leefden en zich in diens traditie wilden inschrijven. Niet veel anders dan wat we weten over Jezus, dus...

Of om het even flauw te zeggen: net zoals er vast een man genaamd Jezus in het 1ste-eeuwse Judea heeft gewoond, heeft er vast een man genaamd Socrates in het 5de-eeuwse Griekenland gewoond, maar zijn zij ook de Jezus en Socrates die wij kennen? In hoeverre moet de historische figuur en de literaire figuur overeenkomen om te kunnen zeggen dat ze het 'echt' zijn?
Ik schrijf haar vanavond een email en zal even om de details vragen. Hopelijk heeft ze het in het Engels, maar ik kom hier op terug. We hadden het er een tijd geleden over, maar verder geen aandacht meer aan geschonken.
  vrijdag 6 november 2015 @ 16:43:58 #214
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_157362674
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:39 schreef laforest het volgende:

[..]

Ik schrijf haar vanavond een email en zal even om de details vragen. Hopelijk heeft ze het in het Engels, maar ik kom hier op terug. We hadden het er een tijd geleden over, maar verder geen aandacht meer aan geschonken.
Haha, je moet haar niet gaan lastigvallen voor een onbeduidende discussie. Maar als je die mail toch wilt schrijven, kijk ik vast uit naar het antwoord.
pi_157363050
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Haha, je moet haar niet gaan lastigvallen voor een onbeduidende discussie. Maar als je die mail toch wilt schrijven, kijk ik vast uit naar het antwoord.
Mja, ik schrijf toch, omdat ik niet maar wat wil beweren.

(Het is geen lastigvallen, ze is tevens de pianiste die bepaalde pianostukken van mij ten gehore brengt).
pi_157364069
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:24 schreef laforest het volgende:

[..]

Socrates was ook een historisch figuur, maar ik denk dat men de Apologie met een tikkeltje zout zou moeten worden genomen. Een kennis van mij is een Griekse archeologe (National & Kapodistrian University of Athens, Faculty of History and Archaeology) en zij zegt dat ze in Griekenland wel degelijk bewijzen hebben gevonden van Socrates, van de echte historische Socrates, iets wat we van Jezus niet hebben gevonden.
Ja toch:
https://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb
Hopelijk is de bewijsvoering betreft Socrates even sterk.
pi_157364922
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 17:55 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja toch:
https://en.wikipedia.org/wiki/Talpiot_Tomb
Hopelijk is de bewijsvoering betreft Socrates even sterk.
http://sos-veleia1.wdfile(...)icityexamination.pdf
Onderzoek wijst richting de conclusie dat de inscriptie fake is.
pi_157364927
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:05 schreef laforest het volgende:
Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken. :P
En dat hebben ze niet, gezien hij nooit uit de dood is opgestaan en geen wonderen verricht heeft. Dat zijn enkel gelovigen die je dat kunt wijs maken.
pi_157365134
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:36 schreef laforest het volgende:

[..]

http://sos-veleia1.wdfile(...)icityexamination.pdf
Onderzoek wijst richting de conclusie dat de inscriptie fake is.
pdf uit 2004. Ondertussen al achterhaald. Na zowat zeven jaar onderzoek hebben de onderzoekers via het gerecht en uitspraak moeten afdwingen. Geen complot ? Wat dan wel ?
http://www.jpost.com/Opin(...)s-demands-punishment
En zoals je dat achterhaald pdf bestand hebt gevonden, zal je met dezelfde moeite ook nog wel meer aanvullende data betreft dit ossuarium vinden.
pi_157365165
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 16:08 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, en dat dat onder historici tot nogal wat beroering zou leiden, de kranten zou halen, breed bekend zou worden. Maar nee, we moeten die wereldschokkende wijsheid van het FOK!-forum halen waar een narcistische zelfbenoemd deskundige de zes lezers op woeste wijze vertelt hoe het allemaal zit.
Het standaard antwoord op dat 'bewijs' is de Talpiot tombe, maar in de statistische analyses die 'aantonen' dat het Jezus zeer waarschijnlijk betreft zitten nogal wat haken en ogen, waar Aton inhoudelijk (en statistisch) verder niet op in kan gaan. Daarbij gebruikt hij vaak het aloude 'de kerkvaders hebben teksten aangepast', wat natuurlijk vrij aannemelijk is, maar zonder systematisch aan te geven hoe je dan precies onderscheid maakt tussen 'oorspronkelijk' en 'latere toevoeging'. Dat introduceert heel veel willekeur en maakt elk bewering vrijwel onmogelijk te weerleggen, wat Aton ook niet schijnt te snappen. Dito voor complotbeweringen omtrent die Talpiot tombe.

Daarom: methodisch is het zo gammel als een rieten olietanker. En dus weinig overtuigend, alle boeken ten spijt.
-
pi_157365713
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het standaard antwoord op dat 'bewijs' is de Talpiot tombe, maar in de statistische analyses die 'aantonen' dat het Jezus zeer waarschijnlijk betreft zitten nogal wat haken en ogen, waar Aton inhoudelijk (en statistisch) verder niet op in kan gaan. Daarbij gebruikt hij vaak het aloude 'de kerkvaders hebben teksten aangepast', wat natuurlijk vrij aannemelijk is, maar zonder systematisch aan te geven hoe je dan precies onderscheid maakt tussen 'oorspronkelijk' en 'latere toevoeging'. Dat introduceert heel veel willekeur en maakt elk bewering vrijwel onmogelijk te weerleggen, wat Aton ook niet schijnt te snappen. Dito voor complotbeweringen omtrent die Talpiot tombe.

Daarom: methodisch is het zo gammel als een rieten olietanker. En dus weinig overtuigend, alle boeken ten spijt.
En dat maakt het dan weer bijna religieus.
pi_157366349
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:49 schreef ATON het volgende:

[..]

pdf uit 2004. Ondertussen al achterhaald. Na zowat zeven jaar onderzoek hebben de onderzoekers via het gerecht en uitspraak moeten afdwingen. Geen complot ? Wat dan wel ?
http://www.jpost.com/Opin(...)s-demands-punishment
En zoals je dat achterhaald pdf bestand hebt gevonden, zal je met dezelfde moeite ook nog wel meer aanvullende data betreft dit ossuarium vinden.
:') Jij komt met een opinie stukje uit een krant als tegenbewijs voor wetenschappelijke artikel die een gegronde reden geeft ook te twijfelen aan de authenticiteit van de inscriptie wat je ook nog eens afdoet als achterhaald zonder een wetenschappelijke bron waaruit blijkt dat dit het geval is.
pi_157366996
Bockbier en pizza op, weekend kan beginnen :7
-
pi_157367023
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 november 2015 19:22 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En dat maakt het dan weer bijna religieus.
Nou ja, niet overtuigender dan een bijbelvreter iig :P
-
pi_157367238
quote:
Je zou denken dat als een man uit de dood opstaat, en allerlei wonderen verricht, alle geschiedschrijvers uit zijn tijd daar een melding van zouden maken
Ze waren allemaal wonderdoeners.

Ik ben het trouwens met Aton eens. Deze groep die ook vervolgd werden door de Romeinen waren volgers van 'Christos' en dat waren mensen die geen wapens oid droegen.
Omdat volkeren in het keizerrijk offerden aan de goden en binding door hun keizer werd deze groep wat vreemd aan gekeken. Want zij weigerden juist elke deelname aan de cultus van de keizer. In één van mijn oudere berichten heb ik ook vermeld dat zij geloofden dat er een nieuw tijdperk was aangebroken door hun leider. En in tegen stelling tot Joden hadden ze helemaal geen land maar de hemel was hun land. En zij waren ook heel afstandelijk. Zij vermeden zoveel mogelijk contact met heidenen ondanks ze woonden in drukke steden. Zij aten geen vlees , maakten geen godsbeelden en stuurden zeker niet hun kinderen naar (heidense) scholen dit itt tot Joden. Die dat wel deden.

Dus de Romeinen vonden deze groep vreemd. Een vreemde sekte zeg maar. En dus hadden de Romeinen een hekel aan deze groep. Met walging werden ze ook bekeken. Later verdween deze groep ook weer. Alles werd uitgeblust. En ontstonden weer nieuwe groepen.

Eerder, in de latere 2e tempelperiode zien we ook veel felle discussies tussen 3 verschillende groepen over een bepaalde Hebreeuwse tekst. Deze 3 sekten waren de Farizeeën die de mishna en de talmud schreven. Dan hadden we de Essenen die de Dode zee rollen schreven. En als laatste grote groep waren de Sadduceeeën de Tempel priesters.

De farizeeeën waren de voorloper van het later Orthodoxe (rabbijns) Jodendom. Want na de verwoesting van de tempel werd deze farizeeese sekte dominant omdat hun gedachtengoed het'overleefden' en al hun interpretaties worden tot op de dag van vandaag opgevolgd door huidige Joden. De Farizeeën hadden totaal andere ideeen dan bijvoorbeeld de Essenen en Sadduceeën als het ging over feesten oa. En in de 3e eeuw werd een voor gecalculeerde kalender ingevoerd door Farizeeër Hillel II

De Essenen, die kennen we van de Dode zee rollen. Zij hadden totaal andere gedachtengoed dan de farizeeeën. De Essenen hadden in tegen stelling tot de farizeeën bijvoorbeeld astronomische kalender en die had 364 dagen. En dat begon altijd op een woensdag. De Essenen zijn zeg maar uitgewist/ verdwenen toen deRomeinen Judea in vielen in het jaar 66 - 74. Alleen hun geschriften, de dode zee rollen zijn bewaaard gebleven

En de derde groep waren dus de Sadduceeën. Op veel punten waren zij het eens met de Essenen. Maar zij interpreterden bepaalde teksten toch anders. Zij volgden de bijbel letterlijk.

Dus eeuwenlang was er niet alleen oorlog tegen vijanden maar ook onderling strijd.. Zeker in die tijd. Traumatische tijden. En de ene sekte claime dit. De andere sekte dat. En deze onderlinge strijd zie je duidelijk terug in het nieuw testament.

De vraag bij veel Christenen is : spreekt het schrift over Jezus ja of nee? Ik begin te twijfelen.

Volgens Rashi is Shiloh de Messias. Shiloh komt van Shallah wat voorspoed betekent of rustig/ stil zijn. In de talmud staat: tot de shilo komt zal de volkeren worden verzameld. In het targum van Onkolos lees je: "Kings and rulers will not stop comming from the house of Yudah till the King of Messiah will come"

In het boek misneh tora staat : " In de toekomst zal een koning opstaan en de David dynastie herstellen en hij zal dan de tempel opbouwen en alle verdrevenen van Israel verzamelen"

We hebben 3 koningschappen gehad:

- de Davidse. Deze kongschap was van 1000 - 586 vdj
- de Hasmoneseen van 140- 37 vdj. De laatste 3 jaar van 40 tot 37 vdj werd geregeerd door Antigonus II Mattathias
- en het Herodiaansekoningschap van 37 vdj tot het jaar 93 van de gangbare jaartelling.

En nu begint het intersant te worden want in 37 vdj werd Mattathias doodgemaakt door... precies Herodus die hem opvolgde. Maar Herodus werd koning onder Romeins bestuur van 37 vdj tot het jaar 4. En Herodus kan geen priester zijn want hij was van Idumeese afkomst. Dus het koningschap van Judah eindigd met het Hasmonesekoningschap tot 37 vdj.

Jezus zou geboren zijn tussen het jaar 5-2 vdj en overleden in 30 van de gewone jaartellling ( wikipedia historische versie)
Josefhus Flavius schrijft over Jezus en hij is geboren zo rond het jaar 37 van de gewone jaartelling. Hij heeft Jezus niet gekend.

Als we nou terug naar Siloh gaan ( wat de Messias is volgens Rashi) en als ik mijn Bijbel kijk (tanakh) staat er in Genesis 49:10

" The scepter shall not depart from Judah, Not the ruler's staff from between his feet; So that tribute shall com to him ( Siloh) And the homage of peoples be his"

De talmud geeft zelf aan:

" R. Johanan said: For the sake of the Messiah. What is his [the Messiah's] name? The School of R. Shila said: His name is Shiloh, for IT IS WRITTEN , until Shiloh come"

Spreekt de Tanakh echt over Jezus? Jezus was inderdaad de rechtmatige koning maar werd gedood.

" Meent niet, dat Ik u verklagen zal bij den Vader; die u verklaagt, is Mozes, op welken gij gehoopt hebt. Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven. Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?"

Het is net een soap. Wat the hell wil het nieuw testament nou zeggen? Ruzie onderling? Immers hebben de corupte Herodiaanse priesters Jezus gedood volgens het nieuw testament. Toen de tempel priesters corrupt werden door de Boethusians werd er elke keer een nieuwe priester aangesteld. Velen van hen heette ook Jezus trouwens.

Maar ik begrijp dit niet:

Jesus used parables to tell all these things to the crowds; he would not say a thing to them without using a parable

Vandaar dit : And they bring him unto the place Golgotha, which is, being interpreted, The place of a skull.

Adams schedel? Waren kabbalisten ofzo de auteurs van het nieuw testament. Ze konden niet openlijk spreken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')