abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 september 2026 @ 20:48:44 #26
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221773612
Cruijff: “Om te beginnen is er maar één bal en die moet je dus hebben, maar waar het om gaat, is: wat doe je met die bal?”
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
  vrijdag 11 september 2026 @ 21:07:01 #27
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221773746
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 15:02 schreef Kottnauer het volgende:
God is subjectief.
Eerst was er de mens en die schiep God.
pi_221775447
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 18:54 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik heb geen idee van God. Mensen hebben de capaciteit niet om zoiets te omvatten en werkelijk te begrijpen. Alles wat ik er wellicht van weet ik bedacht door mensen.
Dat is een uitstekende definitie van de God in jouw hoofd.
pi_221775454
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2026 10:28 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dat is een uitstekende definitie van de God in jouw hoofd.
Ik heb geen God in mijn hoofd.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221775471
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2026 10:30 schreef laforest het volgende:

[..]
Ik heb geen God in mijn hoofd.
Nee, jij bent agnost, zei je zelf, dus je wéét niet of er een God in jouw hoofd zit.
  zondag 13 september 2026 @ 08:51:45 #31
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221781907
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 september 2026 10:34 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Nee, jij bent agnost, zei je zelf, dus je wéét niet of er een God in jouw hoofd zit.
God in je hoofd, stemmetje in je hoofd ... daar zit geen verschil in.
pi_221781940
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2026 08:51 schreef Pixelman het volgende:

[..]
God in je hoofd, stemmetje in je hoofd ... daar zit geen verschil in.
Eens. De meeste mensen hebben een “stemmetje” in hun hoofd. Of noem het je geweten. Of God.
  zondag 13 september 2026 @ 09:31:58 #33
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221782022
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2026 09:05 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Eens. De meeste mensen hebben een “stemmetje” in hun hoofd. Of noem het je geweten. Of God.
God is niets anders dan een concept dat voortkomt uit neurale processen. Het kan niet bestaan zonder materie: de hersenen, neuronen, synapsen en neurotransmitters. Is de gedachte aan God een materieel gegeven? Nee, het is een mentaal construct: een complex netwerk van informatie en betekenissen. Een gedachte heeft geen massa en neemt geen fysieke kubieke centimeters in beslag. Een individueel neuron is niet "religieus" of "wetend" maar de samenwerking van miljarden neuronen brengt bewuste concepten voort.

Materie is dus de basis van bewustzijn. Bewijs? We zien dat verstoringen in de materie direct het bewustzijn veranderen. Als je een klap op je hoofd krijgt (fysieke materie), val je buiten bewustzijn. Als je bepaalde medicijnen of drugs slikt (chemische moleculen), verandert je waarneming fundamenteel. Schade aan een specifiek hersendeel kan zelfs specifieke bewuste functies (zoals taal of gezichtsvermogen) uitschakelen.
pi_221782229
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2026 09:31 schreef Pixelman het volgende:

[..]
God is niets anders dan een concept dat voortkomt uit neurale processen. Het kan niet bestaan zonder materie: de hersenen, neuronen, synapsen en neurotransmitters. Is de gedachte aan God een materieel gegeven? Nee, het is een mentaal construct: een complex netwerk van informatie en betekenissen. Een gedachte heeft geen massa en neemt geen fysieke kubieke centimeters in beslag. Een individueel neuron is niet "religieus" of "wetend" maar de samenwerking van miljarden neuronen brengt bewuste concepten voort.

Materie is dus de basis van bewustzijn. Bewijs? We zien dat verstoringen in de materie direct het bewustzijn veranderen. Als je een klap op je hoofd krijgt (fysieke materie), val je buiten bewustzijn. Als je bepaalde medicijnen of drugs slikt (chemische moleculen), verandert je waarneming fundamenteel. Schade aan een specifiek hersendeel kan zelfs specifieke bewuste functies (zoals taal of gezichtsvermogen) uitschakelen.
Klopt.

Je kunt God in die zin ook vergelijken met verliefdheid. Zonder je hersenen bestaat die verliefdheid niet.

Maar toch bestaat verliefdheid! Althans, iedereen die wel eens verliefd is geweest weet dat het bestaat.

Sommige mensen zijn helaas nog nooit verliefd geweest. Ze kunnen daarom denken dat verliefdheid niet bestaat (zoals een atheïst denkt dat God niet bestaat) of niet zeker weten of verliefdheid bestaat (zoals een agnost niet zeker weet of God bestaat).
  zondag 13 september 2026 @ 20:41:51 #35
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221787866
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2026 10:18 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Klopt.

Je kunt God in die zin ook vergelijken met verliefdheid. Zonder je hersenen bestaat die verliefdheid niet.

Maar toch bestaat verliefdheid! Althans, iedereen die wel eens verliefd is geweest weet dat het bestaat.

Sommige mensen zijn helaas nog nooit verliefd geweest. Ze kunnen daarom denken dat verliefdheid niet bestaat (zoals een atheïst denkt dat God niet bestaat) of niet zeker weten of verliefdheid bestaat (zoals een agnost niet zeker weet of God bestaat).
We weten niks zeker, ons bewustzijn wordt gevormd door subjectieve waarschijnlijkheden. Zo "geloof" ik niet dat God bestaat omdat ik het bestaan van een (toekijkend en oordelend) Opperwezen onwaarschijnlijk acht. Maar zeker weten doe ik het niet.
pi_221788134
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2026 20:41 schreef Pixelman het volgende:

[..]
We weten niks zeker, ons bewustzijn wordt gevormd door subjectieve waarschijnlijkheden. Zo "geloof" ik niet dat God bestaat omdat ik het bestaan van een (toekijkend en oordelend) Opperwezen onwaarschijnlijk acht. Maar zeker weten doe ik het niet.
Dit interpreteer ik als volgt:

1. Jij definieert God als een toekijkend en oordelend Opperwezen.

2. Jij gelooft niet dat deze God bestaat, maar bent daar onzeker over.

Dat kan.

Andere mensen kunnen God op een andere, eigen, manier definiëren en daar dan vervolgens wel of niet in “geloven” (lees: vertrouwen).

Oftewel, ik herhaal, God is subjectief.
  zondag 13 september 2026 @ 23:06:04 #37
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221788740
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2026 21:20 schreef Kottnauer het volgende:

[..]
Dit interpreteer ik als volgt:

1. Jij definieert God als een toekijkend en oordelend Opperwezen.

2. Jij gelooft niet dat deze God bestaat, maar bent daar onzeker over.

Dat kan.

Andere mensen kunnen God op een andere, eigen, manier definiëren en daar dan vervolgens wel of niet in “geloven” (lees: vertrouwen).

Oftewel, ik herhaal, God is subjectief.
We kunnen niets anders dan onzeker zijn over het bestaan van God: de wetenschappelijke methode schiet (nog?) tekort om het te bewijzen of te weerleggen. De mate van onzekerheid is per individu verschillend.
  dinsdag 15 september 2026 @ 13:34:38 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_221796553
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 15:08 schreef laforest het volgende:

[..]
Maar er rollen wel meer dingen. Een wiel kan ook rollen, maar een wiel is geen bal. 🤔
Dan delen ze die eigenschap he?
  dinsdag 15 september 2026 @ 13:48:14 #39
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221796702
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2026 15:08 schreef laforest het volgende:

[..]
Maar er rollen wel meer dingen. Een wiel kan ook rollen, maar een wiel is geen bal. 🤔
Is een baksteen dan een bal die niet kan rollen?
pi_221797282
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2026 13:34 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dan delen ze die eigenschap he?
Daar lijkt het wel op
pi_221817763
Ik ben hier in ballingschap.

God zit in iedereens hoofd. Ingmar Bergman seventh seal goeie film. Ik ga mijn hoofdpijn afbranden met slimpie.
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:16:49 #42
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221819534
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 09:22 schreef Hetekip het volgende:
Ik ben hier in ballingschap.

God zit in iedereens hoofd. Ingmar Bergman seventh seal goeie film. Ik ga mijn hoofdpijn afbranden met slimpie.
Wat kan je vertellen over een bal?
pi_221819546
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:16 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Wat kan je vertellen over een bal?
Ik ben een balling
Solly is retrench, hy hoort dit gister by sy baas
Vanaand gaan hy hom dronk suip en dan sy breins uitblaas
  zaterdag 19 september 2026 @ 14:27:15 #44
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221819583
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:18 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik ben een balling
Ha, ha, die had ik gemist. ^O^
pi_221823630
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2026 14:18 schreef Hetekip het volgende:

[..]
Ik ben een balling
Filosofisch gezien is er Entfremdung (spirituele ballingschap in de stijl van Marx), thuisloosheid (het Zijn verloren in de stijl van Heidegger), en Camus' absurde mens ook wel (vreemdeling in het heelal)

Wellicht ook Said? Edward Said had het over intellectuele bannelingen (zag het als kracht waarin een dubbel blik dwingt tot kritisch denken daar de banneling nergens echt bij hoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')