SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/![]()
Geslaagden 2009
![]()
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009![]()
Geslaagden 2010
![]()
![]()
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010![]()
Geslaagden 2011
![]()
![]()
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011![]()
Geslaagden 2012
![]()
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012![]()
Geslaagden 2013
![]()
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013![]()
Geslaagden 2014
![]()
Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014![]()
Geslaagden 2015
![]()
sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.
[ Bericht 12% gewijzigd door blup op 03-10-2015 09:38:24 ]Geen referral hier.
Die slalom is ook kut om onder de knie te krijgen. Op mijn examen ging hij toevallig goed. Achterrem is de sleutel.quote:Op maandag 5 oktober 2015 19:53 schreef Dudeweiser het volgende:
Vandaag mijn tweede les gehad en ik moest ineens zelf de openbare weg op. Was wel even schrikken maar ging wel aardig. De oefeningen gingen echter dramatisch, de langzame slalom kan ik echt niet. Het begint goed, maar zodra ik ga slalommen kan ik de koppeling+gas niet gelijk houden, waardoor het dus helemaal in de soep looptiemand tips?
Ik heb de langzame slalom één keer goed gedaan en daarna heel vaak bijna.quote:Op maandag 5 oktober 2015 19:53 schreef Dudeweiser het volgende:
Vandaag mijn tweede les gehad en ik moest ineens zelf de openbare weg op. Was wel even schrikken maar ging wel aardig. De oefeningen gingen echter dramatisch, de langzame slalom kan ik echt niet. Het begint goed, maar zodra ik ga slalommen kan ik de koppeling+gas niet gelijk houden, waardoor het dus helemaal in de soep looptiemand tips?
en dat ging dus mooi fout, bij het draaien van het stuur draaide ik dus automagisch het gas open en de koppeling losser dus je kan wel raden hoe dat gingquote:Op maandag 5 oktober 2015 20:02 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik heb de langzame slalom één keer goed gedaan en daarna heel vaak bijna.De beheersing had ik wel, maar het instuurmoment heb ik nooit gevonden. Koppeling en gas gelijk houden gaat vanzelf beter als je stapvoets rijden onder de knie hebt, dat is hetzelfde idee maar dan zonder slalom. Je speelt met de achterrem, koppeling en gas moet je vasthouden en niet variëren. Maar dat komt vast vanzelf wel.
Tijdens het lessen wel. A1 zijn meestal de lichtere motoren, letterlijk en figuurlijk en A2 en A zijn dezelfde alleen is A2 iets afgeknepen.quote:Op zondag 25 oktober 2015 15:16 schreef Catch22- het volgende:
A1 of a2 maakt qua rijden weinig uit lijkt me. Maar serieus, kijk die film die ik postte eens.
Qua rijden maakt t weinig uit toch?quote:Op zondag 25 oktober 2015 16:14 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Tijdens het lessen wel. A1 zijn meestal de lichtere motoren, letterlijk en figuurlijk en A2 en A zijn dezelfde alleen is A2 iets afgeknepen.
Hoe lichter de motor hoe vergevender die is denk ik.quote:Op zondag 25 oktober 2015 16:19 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Qua rijden maakt t weinig uit toch?
Maar, je weet toch juist veel beter wat je te wachten staat als je door de bocht kijkt?quote:Op zondag 25 oktober 2015 15:07 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Ik kreeg dan als advies niet in de bocht, maar door de bocht kijken. Dat is dus hetzelfde als met de auto. Maar op de één of andere manier voelt het lastiger aan.
Een soort raar gevoel van, als ik de bocht niet inkijk dat ik niet weet wat mij te wachten staat. Moet wel zeggen dat het één keer toen gelukt is met de heenweg. Maar met de terugweg ging het weer zo belabberd als voorheen.
Maar goed volgende week beginnen mijn lessen weer. En op goede hoop dan toch maar hopen, dat ik er doorheen-kom.
Jij zegt dat je er een raar gevoel bij krijg, alsof je niet weet wat je te wachten staat. Ik vroeg me af hoe dat kwam.quote:Op zondag 25 oktober 2015 19:14 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Ik zeg toch ook zeker niet dat het een slecht advies is? Ik zeg enkel dat het bij mij op dit moment nog niet werkt. Maar goed, eerst maar afwachten hoe de les verloopt. Het was al weer een paar maanden geleden namelijk.
Oudere motoren hebben zich wel bewezen, lijkt mij zo. Het bouwjaar van de motor waar je op lest maakt echt niet zo uit, het gaat erom wat jij ermee doet. Die bochten doorkijken moet je sowieso doen, als je maar een paar meter vooruit kijkt ga je een stuk onrustiger door de bocht en blijf je er maar op corrigeren, waardoor je natuurlijk niet veel meer zelfvertrouwen erin kweekt.quote:Op maandag 26 oktober 2015 16:21 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Tja maar daar zit het 'm dus. Op die motor die ik les had? Die leek mij toch wel wat oud. En ik heb dan meestal het gevoel wat ouder is minder goed is. Ik weet namelijk hoe dan ook zeker dat ik in het eerste jaar na behalen rijbewijs zal starten op de Yamaha YZF 125. Dit is naar mijn mening de mooiste in de A1 classificatie.
Al is de Aprilia RS4 125 ook zeker niet lelijk. En ik ben er van op de hoogte dat deze maximaal 127 zal gaan. Maar ik wil het wel rustig uitbouwen.
Uiteindelijk dan eventueel een overstap naar een Yamaha R3.
Naar mijn mening lijkt nieuw = beter. Maar ik kan er naast zitten?
Voor een gewone bocht hoef je echt niet angstig te zijn. En uitglijden gaat je echt niet gebeuren. Tenzij je slechte banden hebt ofzo.quote:Op maandag 26 oktober 2015 14:54 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Het beste hoe ik dat gevoel zou kunnen omschrijven is dat als er iets zou gebeuren in die bocht, bijvoorbeeld uitglijden of iets, dat ik er dan niks meer tegen kan doen? Dat is een beetje hoe ik het zou kunnen benoemen.
Ligt ook aan het materiaal dat gebruikt wordt. Ik kan me nog wel een fokrit herinneren met de 'bocht des doods'quote:Op maandag 26 oktober 2015 17:48 schreef Roces18 het volgende:
[..]
check dit:
http://www.dumpert.nl/med(...)oor_teerstrepen.html
Gewoon op een recht stuk gaat die al op zijn plaat. Maar op mijn oefenterrein waar ik les, daar zitten zelfs teerstrepen op de bocht en daar kan ik gewoon met 60/70 overheen. Dus wellicht ligt het aan de banden.... (bespaar daar dan ook nooit op)
Denk dat banden echt veel invloed hebben.quote:Op maandag 26 oktober 2015 17:56 schreef mjan het volgende:
[..]
Ligt ook aan het materiaal dat gebruikt wordt. Ik kan me nog wel een fokrit herinneren met de 'bocht des doods'Achterlijk glad was het daar, had niets met banden te maken en de weg was ook gewoon schoon en droog.
Maar natuurlijk zijn banden van invloed. Punt is dat je niet alles op kunt vangen met banden alleen.quote:Op maandag 26 oktober 2015 19:07 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Denk dat banden echt veel invloed hebben.
Paar winterbanden eronder moet je kijken wat je daarmee doet:
Natuurlijk een beetje extreem maar er zal vast een merkbaar verschil zitten in een set goede Michelin banden of een onbekend chinees merk.
Ondanks dat die Yahama niet zo duur is voor een motor in ieder geval. Zou ik nooit een nieuwe motor kopen als ''eerste motor'' omdat je niet weet wat je wil.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 15:00 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Uiteraard zal ik pogen om daar niks op te besparen. Maar we kennen het allemaal. De hollander probeert nu eenmaal te besparen waar het kan.Tof dat jullie allemaal zo meedenken overigens.
Wat denken jullie over de motor die ik zou willen aanschaffen uiteindelijk? Het gaat om de Yamaha YZF 125. Ik wil hem wel nieuw aankopen, aangezien mijn instructeur dan toch al aangaf dat enkel dan de ABS erop zit, en die gewoon heel belangrijk is.
PS : Ik ben al op de hoogte van het feit dat de ervaren motorrijder deze versie als een opgevoerde brommer ziet
Met een A1 rijbewijs zou ik eerder voor iets als een KTM Duke 125cc gaan, dat past veel beter bij het rijbewijs dat je dan hebt. Vind ik maar héquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 18:07 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Persoonlijk zie ik niet zo een probleem van een snelheid van 120-127 overigens? Er rijden auto's zat op de snelweg die maar 90 mogen, en die gaan er ook gewoon op. Ik zou dan veelal tussen de midden, en rechterbaan moeten gaan wisselen. Overigens is snelweg niet eens verplicht om altijd maar te gebruiken? Zat wegen waar er ook 80 of 100 gereden kan worden natuurlijk.
Qua het kopen van een motor zijn de enige die mij bevallen een Yamaha YZF 125R, en Aprilia RS4 125. Voor de rest zal er geen andere keuze zijn, ik heb er breed in gekeken. Die van Honda de CBR vind ik spuuglelijk. Op het moment dat het naar een hoger rijbewijs gaat, dan komt die qua uiterlijk ietsje beter af naar mijn mening. Ik wil toch wel een goede sportieve uiterlijk met een motor.
Als een automobilist een vrachtauto op de snelweg ziet, weet hij dat dat ding ongeveer 80-90 zal rijden. Als een automobilist een motor ziet rijden, heeft hij daar vaak ook bepaalde verwachtingen bij. Moeite hebben om de 120km/u te halen horen niet helemaal bij die verwachtingenquote:Op dinsdag 27 oktober 2015 18:07 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
Persoonlijk zie ik niet zo een probleem van een snelheid van 120-127 overigens? Er rijden auto's zat op de snelweg die maar 90 mogen, en die gaan er ook gewoon op. Ik zou dan veelal tussen de midden, en rechterbaan moeten gaan wisselen.
Oké dit kan ik dan inderdaad niet ontkennen.. Maar dan zit ik met het feit dat ik geen idee heb welke het dan zou moeten worden. En het gewicht moet wel echt rond die Yamaha YZF blijven.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 21:12 schreef mjan het volgende:
[..]
Als een automobilist een vrachtauto op de snelweg ziet, weet hij dat dat ding ongeveer 80-90 zal rijden. Als een automobilist een motor ziet rijden, heeft hij daar vaak ook bepaalde verwachtingen bij. Moeite hebben om de 120km/u te halen horen niet helemaal bij die verwachtingen
Maar goed, wat dat betreft heb je gewoon weinig keus met A1, dus weinig aan te doen. Gewoon lekker binnendoor rijden!
Je hebt ook gewoon weinig keus met A1, en al die motoren zullen hetzelfde probleem hebben, daar ontkom je gewoon niet aan. Neemt niet weg dat je je er best mee kunt vermaken hoor, snelweg lijkt mij alleen echt niet relaxt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 21:55 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
[..]
Oké dit kan ik dan inderdaad niet ontkennen.. Maar dan zit ik met het feit dat ik geen idee heb welke het dan zou moeten worden. En het gewicht moet wel echt rond die Yamaha YZF blijven.
Ik heb toen één les gekregen op een A2 motor. En die was ruim 50 kilo zwaarder toen. Dat vond ik wel zeer heftig. Ik merkte dat direct tijdens de les. Ik ben geen grote / zware jongen, dus dat moet ik wel echt in acht houden.
Die dingen hebben wel korte versnellingen gok ik, dan trekt het nog wel redelijk. Vermoed ik.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 22:22 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
De Yamaha R3 die schijnt nog redelijk goed mee te kunnen? Volgens mij tegen de 170. En met een A2 klasse lijkt mij het qua opwerken naar die 120 a 130 ook niks mis mee? Dat zou een optie zijn dan natuurlijk. Alleen ik vind het niet zo een mooie motor. Lijkt een beetje op die Honda CBR dan
Kom op zeg. Het is een motor hé, geen scooter. Er zijn ook zat vrouwen met een A rijbewijs, er er zitten er vast zat tussen die zelf maar 50 kilo zijn. Dus een beetje vent moet dat geen probleem vinden. Want of je motor nou 100 of 150 kilo is, als die gaat dan gaat die, dan kan je er toch niets meer tegen doen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2015 21:55 schreef Wishtoberossi46 het volgende:
[..]
Ik heb toen één les gekregen op een A2 motor. En die was ruim 50 kilo zwaarder toen. Dat vond ik wel zeer heftig. Ik merkte dat direct tijdens de les. Ik ben geen grote / zware jongen, dus dat moet ik wel echt in acht houden.
14.gifquote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:22 schreef wel.o.k het volgende:
ik heb mijn A gehaald
en morgen ga ik mijn, MIJN, motor ophalen
AVB vond ik het lastigstequote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:52 schreef Vincpod het volgende:
Ben laatst ook begonnen met mijn motor A examen en de 19de moet ik AVB!
Ik zou ze op mijn motor niet kunnen denk ik. Maar een gsxf zou handelbaarder moeten zijn.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:55 schreef wel.o.k het volgende:
[..]
AVB vond ik het lastigstemaar is goed te doen
![]()
op mijn nieuwe motor ga ik die oefeningen ook nog een keer doen.
hij is wel zwaarquote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:58 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik zou ze op mijn motor niet kunnen denk ik. Maar een gsxf zou handelbaarder moeten zijn.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 29 oktober 2015 11:22 schreef wel.o.k het volgende:
ik heb mijn A gehaald
en morgen ga ik mijn, MIJN, motor ophalen
quote:Op donderdag 29 oktober 2015 12:10 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!Ik heb wel meteen de remproeven gedaan op mijn eigen motor. En even slalommen, kijken hoe dat voelt. Stapvoets rijden moest ik weer even 'vinden' maar daarna ging het wel prima. Ik probeer voorlopig wel elke maand nog even de remproeven te herhalen voor mezelf, puur voor m'n eigen zelfvertrouwen ook. Ik mocht tijdens mijn eerste eigen ritje al een noodstop maken voor een fietser; ik stond bijna dwars op de weg. Zonder oefenen met remmen was ik gegarandeerd onderuit gegaan, want mijn achterrem is nogal enthousiast.
Pedal to the metalquote:Op donderdag 29 oktober 2015 14:12 schreef wel.o.k het volgende:
[..]het is geen goldwing die op lpg loopt
Mag*.quote:Op donderdag 29 oktober 2015 12:19 schreef wel.o.k het volgende:
[..]ik moet gelijk 75 kilometer rijden
dinsdag proefritje gedaan en dat ging wel prima eigenlijk, beetje lastig dat de buddyseat was opgepoetst met cockpitsprayeerste stukje glibberen en glijden maar daarna ging het top, heerlijke motor met meer dan zat vermogen
![]()
enne, toch geen bmw voor deze ouwe lul
Maak je geen illusies. Autorijden en motorrijden is heul anders.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:21 schreef Crazy-Al het volgende:
21 oktober aller eerste rijles gehad! Beetje zenuwachtig, nog nooit motor/brommer gereden maar volgens de instructeur ging het ontzettend goed voor een beginner. Ben wel een sportauto rijder dus heb al geleerd om veel met de koppeling te spelen
Haha, klopt, maar hij vondt het al een pluspunt dat ik kon wegrijden zonder de motor af te laten slaan voor "iemand die nog nooit op een motor gezeten heeft"quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:24 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Maak je geen illusies. Autorijden en motorrijden is heul anders.
dat is inderdaad primaquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:26 schreef Crazy-Al het volgende:
[..]
Haha, klopt, maar hij vondt het al een pluspunt dat ik kon wegrijden zonder de motor af te laten slaan voor "iemand die nog nooit op een motor gezeten heeft"
Maar ik merkte met de eerste oefeningen al dat ik een hoop te leren heb
Van 8 tot 10 een intakeles gehad. Begonnen met een kop koffie en de praktische theorie (schakelen, voorrem, achterrem, lampjes op je dash, toeren, etc. etc.). Na het bakkie begonnen met simpele shizz.quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:29 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dat is inderdaad prima![]()
AVB is ook gewoon kut. Helemaal soepel gaat dat nooit bij iemand volgens mij.
Is het ook. 1.8je met maar 156pk, maar een ideale wegligging en redelijk licht :-)quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 13:40 schreef Catch22- het volgende:
Das lang geen slechte scoreNog even en je gaat je sportauto een traag hok vinden
had ik ook (ook een CB500 eerst geloof ik). Later een 600, die was ietsje groter (ik ben 1.96)quote:Op vrijdag 30 oktober 2015 16:29 schreef Crazy-Al het volgende:
[..]
Is het ook. 1.8je met maar 156pk, maar een ideale wegligging en redelijk licht :-)
Ik ben alleen een beetje sceptisch over het comfort van de lesmotor. Ik ben 1.99 en we lessen op Honda CB500jes... Niet echt veel beenruimte, zegmaar.
Ik ben even lang maar heb helemaal geen last ervan. Hoor het wel van een mederijder die is 2.05 maar denk dat het eerder aan je houding ligt- hoe je je voeten houdt enz. Maar er zijn zat motoren die je in hoogte kan verstellen zodat je niet eens de grond kan aanraken met je voeten ook al ben je 2 meterquote:Op vrijdag 30 oktober 2015 17:05 schreef Catch22- het volgende:
[..]
had ik ook (ook een CB500 eerst geloof ik). Later een 600, die was ietsje groter (ik ben 1.96)
Zorgen dat je aandrijving hebt. Dus wat meer gas en wat meer achterrem.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:53 schreef Roces18 het volgende:
Heeft iemand trouwens nog tips voor de langzame slalom, wat een rotoefening. Alles gaat me redelijk goed af , maar bij zo'n lage snelheid mijn balans te houden is lastig. En zodra ik uit balans raak gaat het mis , laat ik bijv de koppeling los of mijn gas![]()
mag je trouwens je heupen gebruiken zoals bij de snelle slalom of niet?
mijn instructeur zei dat ik mijn stuur moest gebruikenquote:Op zaterdag 31 oktober 2015 16:29 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Zorgen dat je aandrijving hebt. Dus wat meer gas en wat meer achterrem.
En waarom zou je je heupen niet mogen gebruiken?
achterop een bmw de brommer opgehaald, en gelijk een tourtochtje terug nar huis gedaan, 100kmquote:Op donderdag 29 oktober 2015 14:48 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Mag*.En geen BMW is wel een pluspunt ja.
Heb je een foto? Van de motor dan hè.
Haha mooie foto!quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 22:39 schreef wel.o.k het volgende:
[..]
achterop een bmw de brommer opgehaald, en gelijk een tourtochtje terug nar huis gedaan, 100km
fototje:
[ afbeelding ]
Heupen zou ik niet gebruiken. Dan maak je je het onnodig moeilijk.quote:Op zaterdag 31 oktober 2015 15:53 schreef Roces18 het volgende:
Heeft iemand trouwens nog tips voor de langzame slalom, wat een rotoefening. Alles gaat me redelijk goed af , maar bij zo'n lage snelheid mijn balans te houden is lastig. En zodra ik uit balans raak gaat het mis , laat ik bijv de koppeling los of mijn gas![]()
mag je trouwens je heupen gebruiken zoals bij de snelle slalom of niet?
En, hoe gaat het?quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:05 schreef Aiciu het volgende:
Schopje! Ik ben nu ook aan het lessen.
gaat dat gewoon door in de winter?quote:Op donderdag 14 januari 2016 13:05 schreef Aiciu het volgende:
Schopje! Ik ben nu ook aan het lessen.
bij mij wel, ik heb geluk dat het een extreem milde winter is verderquote:Op maandag 18 januari 2016 11:14 schreef wel.o.k het volgende:
[..]
gaat dat gewoon door in de winter?
Ik heb nu 2 lessen gehad, de eerste keer stapvoets en de 2e keer de langzame slalom.quote:En, hoe gaat het?
Ja, maar ik ben wel blij dat ik maar een uurtje heb ipv van 2quote:Op maandag 18 januari 2016 11:14 schreef wel.o.k het volgende:
[..]
gaat dat gewoon door in de winter?
Gelukkig kan je wel wat harder dan stapvoets door de file en hoef je (meestal) niet te slalommenquote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:52 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik heb nu 2 lessen gehad, de eerste keer stapvoets en de 2e keer de langzame slalom.
Ik ben wel tevreden met hoe het gaat, heb toch wel een paar keer gehad dat de slalom goed ging, maar zeker nog niet naar mijn wens, ik wil straks wel veilig door het verkeer heen kunnen bij file.
Morgen mag ik weer, ik heb er nu al zin in!
Dat zijn de echte haha.quote:Op dinsdag 19 januari 2016 18:41 schreef mjan het volgende:
[..]
Gelukkig kan je wel wat harder dan stapvoets door de file en hoef je (meestal) niet te slalommen
Mijn instructeur zei ook altijd dat de beste motorrijders in de winter lesten
Voor filerijden moet je vooral het stapvoets rijden een beetje onder de knie krijgen. Als je moet slalommen, doe je iets flink foutquote:Op dinsdag 19 januari 2016 16:52 schreef Aiciu het volgende:
[..]
Ik heb nu 2 lessen gehad, de eerste keer stapvoets en de 2e keer de langzame slalom.
Ik ben wel tevreden met hoe het gaat, heb toch wel een paar keer gehad dat de slalom goed ging, maar zeker nog niet naar mijn wens, ik wil straks wel veilig door het verkeer heen kunnen bij file.
Morgen mag ik weer, ik heb er nu al zin in!
Als ik ten koste van alles overal tussen wil dan zit ik mezelf alsnog op te fokken, zoals nu in de auto. Als het niet gaat, dan jammer, dan wacht ik even tot ik er wel langs kan.quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:27 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Voor filerijden moet je vooral het stapvoets rijden een beetje onder de knie krijgen. Als je moet slalommen, doe je iets flink fout![]()
Plus, een hele hoop geduld. Je kunt dan wel lekker smal zijn en tussen kleine ruimtes door tuffen met je motor, soms zal het gewoon niet gaan passen. Dan moet je gewoon even geduld hebben, medeweggebruikers die geen ruimte voor je maken ondertussen de huid vol schelden en wachten tot je er wel veilig langs kunt zonder spiegels te verliezen.
Weet niet of het verplicht is. Maar wel handig om goed te kunnen. Lukt stapvoets rijden wel goed? Wat maakt het moeilijk voor je? Wat gaat er fout?quote:Op maandag 25 januari 2016 17:05 schreef SergeantPeper het volgende:
Ik ben nu 2 weken bezig, volgende week maandag afrijden. Inmiddels zo'n 14 uur les gehad, en het gaat vrij aardig allemaal. De enige bijzondere verrichtingen waar ik nog moeite mee heb zijn halve draai, achtje en langzame slalom. Afschuinen van de motor is nog knap lastig. Bij de langzame slalom gaat hij perfect wanneer ik hem zonder gas geven doe, zodra ik constante toeren moet gaan maken gaat hij moeizamer. Is dit eigenlijk verplicht op de AVB? Of kun je volstaan met rijden op aangrijpingspunt koppeling zonder gas geven?
Stapvoets rijden in de file? Dan doe je ook iets niet helemaal goed. Qua snelheid niet en ook niet dat je er recht doorheen gaat.quote:Op woensdag 20 januari 2016 09:27 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Voor filerijden moet je vooral het stapvoets rijden een beetje onder de knie krijgen. Als je moet slalommen, doe je iets flink fout![]()
Plus, een hele hoop geduld. Je kunt dan wel lekker smal zijn en tussen kleine ruimtes door tuffen met je motor, soms zal het gewoon niet gaan passen. Dan moet je gewoon even geduld hebben, medeweggebruikers die geen ruimte voor je maken ondertussen de huid vol schelden en wachten tot je er wel veilig langs kunt zonder spiegels te verliezen.
Meestal als ik tussen die auto's door probeer te rijden, staan ze óf stil, óf wisselen ze continu van strook. Dan ga ik daar niet met 20 doorheen jagen, en ik ga ook niet zelf iedere vijftig meter van de ene naar de andere rijstrook.quote:Op maandag 25 januari 2016 17:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Stapvoets rijden in de file? Dan doe je ook iets niet helemaal goed. Qua snelheid niet en ook niet dat je er recht doorheen gaat.
Met 20 er doorheen jagen? Ik weet niet waar jij normaal rijdt, maar ik vind 50 echt niet hard in een file. En ik heb het niet over rijstrook wisselen. Je rijdt immers tussen 2 stroken in.quote:Op maandag 25 januari 2016 17:25 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Meestal als ik tussen die auto's door probeer te rijden, staan ze óf stil, óf wisselen ze continu van strook. Dan ga ik daar niet met 20 doorheen jagen, en ik ga ook niet zelf iedere vijftig meter van de ene naar de andere rijstrook.
Nijmegen - Apeldoorn, A325 en A50. Wanneer het daar stilstaat ga ik daar niet met 50 tussendoor. En nee, ik hoef inderdaad niet van strook te wisselen, maar automobilisten vinden dat voor zichzelf vaak wel nodig, en daarbij is even in je spiegel of over je schouder kijken maar onnodig vertragend. Daar knal ik liever niet bovenop. Ik bedoel echt stilstaand verkeer hè, niet langzaam rijdend. Als de file beweegt ga ik harder meerijden, maar niet met al te grote verschillen tussen hun snelheid en de mijne.quote:Op maandag 25 januari 2016 17:37 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Met 20 er doorheen jagen? Ik weet niet waar jij normaal rijdt, maar ik vind 50 echt niet hard in een file. En ik heb het niet over rijstrook wisselen. Je rijdt immers tussen 2 stroken in.
Gefeliciteerd! Wat ga je halen? Heb je foto en specs?quote:Op woensdag 27 januari 2016 08:37 schreef ArieVederci het volgende:
Motorrijbewijs gehaald! Van het weekend motor halen en dan volgende week lekker rijden!
Ben van plan om voor een Honda Blackbird te gaan. In verband met mijn lengte (2.03) denk ik dat deze motor redelijk bij me past. En van een vriend heb ik een Suzuki GSX600F om het rijden even te leren.quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Wat ga je halen? Heb je foto en specs?
Heb je al naar de verzekering gekeken? Ik had al moeite om mijn 82kW fiets verzekerd te krijgen met een nieuw rijbewijs. Ik ben 1.96 en rij een Srad, die zitten ook goed als je lang bent. Op de fireblade kon ik weer niet zitten.quote:Op woensdag 27 januari 2016 09:43 schreef ArieVederci het volgende:
[..]
Ben van plan om voor een Honda Blackbird te gaan. In verband met mijn lengte (2.03) denk ik dat deze motor redelijk bij me past. En van een vriend heb ik een Suzuki GSX600F om het rijden even te leren.
GS500.quote:Op woensdag 27 januari 2016 11:27 schreef Dudeweiser het volgende:
Ik heb 17 februari mijn AVD examen, zit eraan te denken om een GS500 te halen. Helaas is het aanbod niet top, sowieso bijna niks op MP en op Autoscout staan er veel afgeragde fietsen
goede tip, bedanktquote:Op woensdag 27 januari 2016 12:14 schreef Sarasi het volgende:
[..]
GS500.Ik heb een hele mooie, maar die verkoop ik niet natuurlijk.
Bel anders bph motoren eens, die vent heeft regelmatig GS500'jes voor een eerlijke prijs en knapt ze goed op voor ze weggaan. Niet alles staat op de site geloof ik en als je belt kan hij wellicht ook vertellen of hij binnenkort weer eentje in de verkoop gooit.
de markt ligt rond deze periode altijd op zijn gat. Hoewel je best leuke dealtjes kan scoren somsquote:Op woensdag 27 januari 2016 11:27 schreef Dudeweiser het volgende:
Ik heb 17 februari mijn AVD examen, zit eraan te denken om een GS500 te halen. Helaas is het aanbod niet top, sowieso bijna niks op MP en op Autoscout staan er veel afgeragde fietsen
Daarom is bellen dan wel handig.quote:Op woensdag 27 januari 2016 13:07 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
goede tip, bedanktHet is wel een eindje rijden vanuit Leiden maar als hij een goede deal heeft heb ik dat er wel voor over
Ik vind wind zelf niet eens heel vervelend. Succesquote:Op maandag 8 februari 2016 21:36 schreef NJ het volgende:
Morgen m'n eerste les. Als de wind een beetje gaat liggen ten minste.
Mooizo! Ga je doorpakken of was het alleen om even te kijken?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 21:55 schreef NJ het volgende:
Droog en geen wind. Perfect weer.
En het was echt ontzettend leuk.
Beide.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 22:01 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Mooizo! Ga je doorpakken of was het alleen om even te kijken?
Nice, gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 19 februari 2016 16:37 schreef Dudeweiser het volgende:
Afgelopen woensdag geslaagdVandaag rijbewijs aangevraagd en voor volgende week een afspraak staan om een Suzuki GS500 te bekijken
Als je onder de 24 je A wil halen, moet je al twee jaar A2 hebben. Dus, als je die inderdaad op je 20ste haalt, kun je op je 22ste voor A gaan.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:06 schreef defokkingfoker het volgende:
Hoi hoi!
Vraagke,
Hoe zat het nou? Stel dat ik op mijn 20ste mijn motorrijbewijs A2 haal. Mag ik dan al op mijn 22ste voor mijn A ? Of heb ik het nu verkeerd?
En als dit klopt, wat raden jullie zelf aan? Zelf denk ik dat ik nu mijn A2 ga halen en dan over 2 jaar Mijn A![]()
Wil iets dat krachtiger is dan mijn scooter
Mwah, twee keer de volle mep is niet reëel; voor A hoef je na A2 nog maar één examen te doen en hooguit een paar opfrislesjes.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 18:40 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Als je onder de 24 je A wil halen, moet je al twee jaar A2 hebben. Dus, als je die inderdaad op je 20ste haalt, kun je op je 22ste voor A gaan.
Als je niet kunt wachten, gewoon je A2 halen en daarna A. Kost je wel tweede keer rijlessen en praktijkexamen. De motoren die je met A2 mag besturen komen nog wel aardig mee en daar kun je a flink wat plezier mee hebben.
Bij mij langzaam opbouwen, eerst wegrijden stoppen, stukjes stapvoets rijden etc. Daarna overgegaan op de remproeven en daarna de verschillende slalommen erbij.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 21:23 schreef Daywalk3r het volgende:
Morgen maar even op de motorbeurs vast neuzen naar kleding. Beter dan die meuk van de rijschool zelf.
Zijn jullie eigenlijk begonnen met slalommetjes enzo gelijk, of eerst een beetje rijden en feeling krijgen met schakelen enzo.
zeker een goede tip, alleen dat acteerwerk is echt om te huilenquote:
Klopt, maar één praktijkexamen vs twee praktijkexamens+theorie, is wel te doen, lijkt me.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 20:13 schreef Tunafish het volgende:
Nee, het is niet alsof je inderdaad weer volledig opnieuw lessen moet volgen ofzo, maar wel weer een paar lessen en dat examen. Examens zijn niet goedkoop
Ja dat acteerwerk is matig. Er is ook een versie waar dat is uitgekniptquote:Op zaterdag 20 februari 2016 22:49 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
zeker een goede tip, alleen dat acteerwerk is echt om te huilen
De pdf van het boek slingert ook rond op het internet, links zullen wel niet mogen dus gewoon even googlen op 'A twist of the Wrist filetype:pdf'
Helm is wel fijn, omdat die nogal gauw vies zijn bij een rijschool. Voor 200 heb je al wat leuks. Handschoenen ookquote:Op woensdag 2 maart 2016 10:43 schreef Lonsje het volgende:
Knoop ook doorgehakt, volgende week zaterdag beginnen met lessen. Heb gewacht tot ik 24 ben. Iemand tips over wat ik zelf al zal aanschaffen? Handschoenen, helm oid?![]()
Wil niet te veel vroeg tijdig aanschaffen, stel het matcht straks niet bij de motor, dan is het weggegooid geld
Wat voor kleuren ben je van plan te halen dan? Zo'n felle kleuren?quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:43 schreef Lonsje het volgende:
Knoop ook doorgehakt, volgende week zaterdag beginnen met lessen. Heb gewacht tot ik 24 ben. Iemand tips over wat ik zelf al zal aanschaffen? Handschoenen, helm oid?![]()
Wil niet te veel vroeg tijdig aanschaffen, stel het matcht straks niet bij de motor, dan is het weggegooid geld
Ok top! daar ga ik me eens in verdiepen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:47 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Helm is wel fijn, omdat die nogal gauw vies zijn bij een rijschool. Voor 200 heb je al wat leuks. Handschoenen ook
Nee geen idee qua kleur! Nog niet in verdiept dus.quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:51 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Wat voor kleuren ben je van plan te halen dan? Zo'n felle kleuren?
Een eigen helm is fijner. Die van de rijschool zijn door veel onbekenden gedragen, en is waarschijnlijk niet precies je maat.
Wat ik ook fijn zou vinden is al een eigen broek. Ik weet niet hoe het is met dit weer, maar ik heb gelest in de zomer. Als er dan iemand terug kwam van AVB oefeningen en je moest die zeiknat bezwete broek aan, bahbah.
Je kunt het natuurlijk ook gewoon even aankijken. Met dit weer zal het nog wel meevallen met de bezwete kleding inderdaad. Je merkt wel als het tijd is voor een eigen setje.quote:Op woensdag 2 maart 2016 10:53 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Nee geen idee qua kleur! Nog niet in verdiept dus.
Naja ik begin dus volgende week zaterdag. Weer zal nog niet heel warm zijn. Maar wel een goede tip inderdaad.
Heb je tips qua kleding welke altijd wel kan? Waarschijnlijk gewoon zwart zeker?
Ik vond handschoenen minder erg dan die bezwete broek. Natuurlijk zijn die handschoenen niet echt fris en stinken je handen naderhand enorm, liever dat dan het zweet van andere mensen tegen mijn benen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:05 schreef Tunafish het volgende:
Handschoenen sowieso, er is niks smeriger dan kletsnatte handschoenen aan te doen. Waar ik heb gelest was schoeisel verplicht om zelf te regelen, dat boden ze daar niet aan.
Wat je zelf wil. In de zomer zonder voering met blote benen. Met dit weer heb ik een spijkerbroek aan met daarover textiel met voering.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:11 schreef Lonsje het volgende:
Ik ga vandaag even mijn theorie spul ophalen. Zal dan ook even overleggen wat ze hebben qua maten. Anders zelf maar even wat aanschaffen. Ga je met blote benen onder de broek of gaat de broek over je eigen broek?
De motorbroek doe je over je broek. Maar aangezien ik in de zomer reed was dat een korte broek.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:11 schreef Lonsje het volgende:
Ik ga vandaag even mijn theorie spul ophalen. Zal dan ook even overleggen wat ze hebben qua maten. Anders zelf maar even wat aanschaffen. Ga je met blote benen onder de broek of gaat de broek over je eigen broek?
Je kan ook motorjeans halen. Heb je voor 100 euro. Wel wat fris nu, maar als je een lange thermoondergoedbroek (geen idee hoe het echt heet) er onder doet is dat prima te doen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:15 schreef Lonsje het volgende:
Handig deze info, ik ben jullie echt dankbaar
Ik heb van augustus tot april (quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:08 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik vond handschoenen minder erg dan die bezwete broek. Natuurlijk zijn die handschoenen niet echt fris en stinken je handen naderhand enorm, liever dat dan het zweet van andere mensen tegen mijn benen.
Schoenen hadden ze bij mijn rijschool alleen maat 43. Gelukkig precies mijn maat.
Valt wel mee hoor, dat heb je als het goed is zo doorquote:Op woensdag 2 maart 2016 12:35 schreef Lonsje het volgende:
Zal het moeilijk zijn wanneer je geen ervaring hebt met de scooter of schakelbrommer?
Geen idee, maar ook niks om je zorgen over te maken. Ik had voordat ik op een motor stapte misschien 3 keer op een scooter gezeten.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:35 schreef Lonsje het volgende:
Zal het moeilijk zijn wanneer je geen ervaring hebt met de scooter of schakelbrommer?
Komt goed, ik had helemaal geen ervaring met een tweewieler die sneller ging dan een fiets. Je hebt het zo onder de knie.quote:Op woensdag 2 maart 2016 12:35 schreef Lonsje het volgende:
Zal het moeilijk zijn wanneer je geen ervaring hebt met de scooter of schakelbrommer?
Schoenen werd bij mijn rijschool ook zeer aangeraden snel te halen. Is handig om lang mee te lessen zodat je weet hoe en gewend bent met ermee te schakelen.quote:Op woensdag 2 maart 2016 11:00 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Je kunt het natuurlijk ook gewoon even aankijken. Met dit weer zal het nog wel meevallen met de bezwete kleding inderdaad. Je merkt wel als het tijd is voor een eigen setje.AVB-oefeningen, vooral als je tegen het eind zit, kunnen behoorlijk inspannend zijn.
Ik heb zelf een matzwarte helm en een zwart pak met beetje wit (jas en broek beide van Alpinestar). Maar ik snap dat daar smaak bij komt kijken, en in hoeverre je wil opvallen voor andere weggebruikers. Een kleurtje scheelt dan toch wel.
Het vervelende is dat het behoorlijke uitgaven zijn.
Gefeliciteerd! Wat is het geworden?quote:Op woensdag 2 maart 2016 20:46 schreef hupsakesie het volgende:
[..]
Nu lekker komende zaterdag mijn nieuwe motor af te halen welke ik afgelopen zaterdag gekocht hebt![]()
Woon helaas 200 km verderopquote:Op woensdag 2 maart 2016 23:34 schreef defokkingfoker het volgende:
Voor de mensen in Amsterdam een leuke aanbieding
10, 12 of 14 motorrijlessen inclusief examen AVD en naar keuze met examen AVB bij Verkeersschool Sens
https://www.groupon.nl/de(...)aign=UserReferral_ma
Dacht ik attendeer jullie even hierop
het is een Harley Nightster uit 2008 gewordenquote:
Dan mag je met de grote jongens meepostenquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:29 schreef hupsakesie het volgende:
[..]
het is een Harley Nightster uit 2008 geworden
http://databikes.com/imgs/a/b/a/u/y/harley_davidson__nightster_2008_1_lgw.jpg
Bijzonder, leuk ding welquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:29 schreef hupsakesie het volgende:
[..]
het is een Harley Nightster uit 2008 geworden
http://databikes.com/imgs/a/b/a/u/y/harley_davidson__nightster_2008_1_lgw.jpg
Zodra ik hem opgehaald heb zal ik hem daar posten, met ook de foto van mijn eigen Motor, de eerdere is nog een gelijke Nightster van googlequote:Op donderdag 3 maart 2016 11:12 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dan mag je met de grote jongens meeposten
PTA / Motorclub topic #1202 - Waar we niet meer zwaaien
Damn wat een schoonheid. Wel prijzig voor mij :pquote:Op donderdag 3 maart 2016 10:29 schreef hupsakesie het volgende:
[..]
het is een Harley Nightster uit 2008 geworden
http://databikes.com/imgs/a/b/a/u/y/harley_davidson__nightster_2008_1_lgw.jpg
Ik blijf dat raar vinden. Examinators kunnen er van vinden wat ze willen, als ik het niet direct zie zitten om langs een vrachtwagen te blazen, blijf ik er lekker even achter tot ik er wel fatsoenlijk langs kan.quote:Op vrijdag 1 april 2016 18:58 schreef Roces18 het volgende:
Nog een paar tips voor andere die motorrijles hebben (ben net geslaagd)
En alle vrachtwagens inhalen, nooit ernaast of erachter blijven zitten. Wegwezen met die hap.
Je ontwikkelt toch wel een eigen rijstijl , als je maar op het examen laat zien dat je rijdt zoals zij willenquote:Op vrijdag 1 april 2016 19:22 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Ik blijf dat raar vinden. Examinators kunnen er van vinden wat ze willen, als ik het niet direct zie zitten om langs een vrachtwagen te blazen, blijf ik er lekker even achter tot ik er wel fatsoenlijk langs kan.
ben ik het met je eens. maar zij rijden die routes meerdere malen per dag weten precies waar ze op moeten letten en hoe de wegen lopen, waar de gevaarlijke punten zitten. En als jij examen hebt is er een grote kans dat je er nooit of slechts een paar keer bent geweest, dan is het een stuk lastiger en zou ik ook wat voorzichtiger rijden. maar het cbr is gewoon een kutbedrijfquote:Op zaterdag 2 april 2016 18:46 schreef Tunafish het volgende:
Tuurlijk, maar het is onverantwoord om dat altijd te eisen. Ik ben een keer gezakt omdat ik bij een oprit achter een vrachtwagen bleef, waar ik volgens de examinator voorbij had kunnen gaan. Heb die vent nog uitgelegd dat ik op dat moment geen goed beeld had van hoe lang die oprit tweestrooks was en dat ik dus niet het risico ging lopen halverwege die vrachtwagen te zijn en dat de strook dan ineens ophoudt. 'Blabla, dat is geen motorrijden, zus zo dit dat'. Tyf op, er op dat moment langsgaan zonder de situatie goed te hebben gezien was gewoon onverantwoord geweest.
Al die leuke termen waar ze mee komen aanzetten als defensief en besluitvaardig rijden zijn hol op het moment dat het even niet gaat zoals zij denken dat het had gekund. Waarschijnlijk kon ik er wel langs, maar op dat moment was ik daar niet zeker van en heb ik besloten om er dan maar achter te blijven en even een seconde of twintig wat rustiger aan te doen. Blijkbaar was dat fout.
Ooit nog een achtje gemaakt na het examen? Of durf je dat niet meer aan?quote:Op maandag 4 april 2016 18:46 schreef Catch22- het volgende:
Ik kon echt niets van het achtje. Is maar 1x goed gegaan. Op het examen
Tijdens mijn examen ook enkele putdeksels mee gepakt, deze waren de instructeur wel opgevallen maar hij vond dat ik het motorrijden goed doorhad en ook oplossingen voor situaties op de weg goed oppakte. dus mocht ik hier met het motorrijden verder zelf aan werken.quote:Op zaterdag 2 april 2016 21:04 schreef Roces18 het volgende:
[..]
ben ik het met je eens. maar zij rijden die routes meerdere malen per dag weten precies waar ze op moeten letten en hoe de wegen lopen, waar de gevaarlijke punten zitten. En als jij examen hebt is er een grote kans dat je er nooit of slechts een paar keer bent geweest, dan is het een stuk lastiger en zou ik ook wat voorzichtiger rijden. maar het cbr is gewoon een kutbedrijf
Waarom? Het is nooit nodig. Halve draai doe ik natuurlijk wel eens, maar die doe ik vaak met slippende koppeling.quote:Op maandag 4 april 2016 18:49 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ooit nog een achtje gemaakt na het examen? Of durf je dat niet meer aan?
Ik vind een rotonde er altijd wel op lijken. Inkantelen, omhoog trekken, andere kant op inkantelen. Zelfde principe, al maak je dan niet de hele lus af natuurlijk.quote:Op maandag 4 april 2016 18:57 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Waarom? Het is nooit nodig. Halve draai doe ik natuurlijk wel eens, maar die doe ik vaak met slippende koppeling.
Behalve dan dat je een rotonde met 50 kan pakken en de acht nietquote:Op maandag 4 april 2016 19:07 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik vind een rotonde er altijd wel op lijken. Inkantelen, omhoog trekken, andere kant op inkantelen. Zelfde principe, al maak je dan niet de hele lus af natuurlijk.
Vijftig waarschijnlijk niet nee, maar hij kan wel een stuk harder dan je 'm hoeft te doen. Mijn rij instructeur deed ook de uitwijkoefening zonder blikken of blozen met 65km/h, al zei hij wel eerlijk dat dat ook z'n max was.quote:Op maandag 4 april 2016 19:30 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Behalve dan dat je een rotonde met 50 kan pakken en de acht niet
Zelf had ik nou tien lessen pas door hoe ik de langzame slalom moest doen, daarna had ik eigenlijk geen oefeningen meer waar ik een pesthekel aan had
Het is zonder geluid want je zit in een kamer waar iedereen achter zijn eigen computer zit en bezig is met zijn examen terwijl jij binnenloopt. Dus de een is bezig met zijn autotheorie en de ander voor weer iets anders. Volgens mij kwamen er wel een paar vraagjes gevaarherkenning bij maar niet zoals bij de auto van remmen, of gas loslaten maar eerder van mag je hier inhalen ofzo. En dan mag het wel maar dan is het niet veilig dus mag het weer niet artikel 5 enz.. Dat soort onzin.quote:Op donderdag 7 april 2016 09:05 schreef Lonsje het volgende:
Even een vraagje tussendoor, theorie examen wordt dit met geluid of zonder geluid gegeven?gisteren even geoefend met een examen, maar toch nog te veel fouten (eerste oefen examen
) viel me tegen, aangezien ik de theorie in het boek wel gemakkelijk vind
Klopt het dat het zonder gevaarherkenning is zoals bij de auto? wat zou hier de reden voor zijn?
Wanneer ben jij op geweest als ik vragen mag? Want ik lees dat sinds 2015 het met geluid is.quote:Op donderdag 7 april 2016 14:02 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Het is zonder geluid want je zit in een kamer waar iedereen achter zijn eigen computer zit en bezig is met zijn examen terwijl jij binnenloopt. Dus de een is bezig met zijn autotheorie en de ander voor weer iets anders. Volgens mij kwamen er wel een paar vraagjes gevaarherkenning bij maar niet zoals bij de auto van remmen, of gas loslaten maar eerder van mag je hier inhalen ofzo. En dan mag het wel maar dan is het niet veilig dus mag het weer niet artikel 5 enz.. Dat soort onzin.
voor motor ben ik in 2015 geweest einde van de zomer ofzo. En het lijkt me sterk dat het met geluid is, want je zit met andere mensen die andere examens te maken. En er waren ook geen koptelefoons. Maar wat maakt het uit? Alleen als je blind bent heb je dat nodigquote:Op donderdag 7 april 2016 14:16 schreef Lonsje het volgende:
[..]
Wanneer ben jij op geweest als ik vragen mag? Want ik lees dat sinds 2015 het met geluid is.
vroeg het me gewoon af, wist niet meer hoe het was (in 2010) toen ik m'n auto theorie deedquote:Op donderdag 7 april 2016 15:02 schreef Roces18 het volgende:
[..]
voor motor ben ik in 2015 geweest einde van de zomer ofzo. En het lijkt me sterk dat het met geluid is, want je zit met andere mensen die andere examens te maken. En er waren ook geen koptelefoons. Maar wat maakt het uit? Alleen als je blind bent heb je dat nodig
destijds was het volgens mij gewoon dat je op een paar schermen keek en met iedereen tegelijk hetzelfde examen deed. En dan had je van die kastjes in je tafel.quote:Op donderdag 7 april 2016 15:31 schreef Lonsje het volgende:
[..]
vroeg het me gewoon af, wist niet meer hoe het was (in 2010) toen ik m'n auto theorie deed
Ik pak rotondes juist redelijk zacht. Kans dat je daar onderuit gaat is relatief groot.quote:Op maandag 4 april 2016 19:30 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Behalve dan dat je een rotonde met 50 kan pakken en de acht niet
Zelf had ik nou tien lessen pas door hoe ik de langzame slalom moest doen, daarna had ik eigenlijk geen oefeningen meer waar ik een pesthekel aan had
hoe dat zo? Door andere auto's bedoel je? Of door een vuil wegdek? Mijn brommertje heeft maar 34pk en erg schuin ga ik niet, dus over de griplimiet heen gaan zit er doorgaans niet in bij mijquote:Op donderdag 7 april 2016 18:44 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik pak rotondes juist redelijk zacht. Kans dat je daar onderuit gaat is relatief groot.
Ja vuil op wegdek. Volgens mij heb je dat meer op rotondes.quote:Op donderdag 7 april 2016 22:55 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
hoe dat zo? Door andere auto's bedoel je? Of door een vuil wegdek? Mijn brommertje heeft maar 34pk en erg schuin ga ik niet, dus over de griplimiet heen gaan zit er doorgaans niet in bij mij
Ik zou wachten tot A2. Genoeg modellen waar je lekker uit de voeten mee kunt.quote:Op vrijdag 8 april 2016 00:16 schreef Vermon het volgende:
Hallo allemaal, ik ben 19 jaar en rij 'al' 3 jaar op diverse 50cc scootertjes. Laatst heb ik voor het eerst motor gereden omdat ik het wel tijd vond om dat te proberen. Het was een testritje van een kwartier op een suzuki bandit 1200s van mijn vader. Schakelen was even wennen en heb niet harder dan 80 gereden.
Totaal anders dan die brommers! Zoveel vermogen onder je reet voelt ontzettend gaaf en ik ben dan ook gelijk verkocht, ik wil m'n motorrijbewijs halen.
Nu lijkt het mij dus niet leuk om het A1 rijbewijs te halen aangezien je dan op een soort van opgevoerde scooter gaat rijden (wat ook in dit topic is te lezen). Maar ik wil eigenlijk wel snel beginnen met motorrijles.
Zal ik dan wachten tot ik A2 kan halen of heel lang wachten tot m'n 24ste voor het A rijbewijs?
Hebben de motoren tot 35kW wel een beetje pit?
Je kan al beginnen voor je A2. Afrijden met 20 jaar.quote:Op vrijdag 8 april 2016 00:16 schreef Vermon het volgende:
Hallo allemaal, ik ben 19 jaar en rij 'al' 3 jaar op diverse 50cc scootertjes. Laatst heb ik voor het eerst motor gereden omdat ik het wel tijd vond om dat te proberen. Het was een testritje van een kwartier op een suzuki bandit 1200s van mijn vader. Schakelen was even wennen en heb niet harder dan 80 gereden.
Totaal anders dan die brommers! Zoveel vermogen onder je reet voelt ontzettend gaaf en ik ben dan ook gelijk verkocht, ik wil m'n motorrijbewijs halen.
Nu lijkt het mij dus niet leuk om het A1 rijbewijs te halen aangezien je dan op een soort van opgevoerde scooter gaat rijden (wat ook in dit topic is te lezen). Maar ik wil eigenlijk wel snel beginnen met motorrijles.
Zal ik dan wachten tot ik A2 kan halen of heel lang wachten tot m'n 24ste voor het A rijbewijs?
Hebben de motoren tot 35kW wel een beetje pit?
Oh nice! Dan kan ik nu op jacht naar een geschikte rijschool.quote:Op vrijdag 8 april 2016 07:38 schreef jurgenov het volgende:
[..]
Je kan al beginnen voor je A2. Afrijden met 20 jaar.
Ik start volgende maand met lessen.
De A2 motoren zijn toch niet saai lijkt me? Ik weet het niet zo goed omdat ik er geen ervaring mee heb.quote:Op vrijdag 8 april 2016 08:16 schreef mjan het volgende:
Zo'n A2 motor zal ook wel tegenvallen als je net een 1200cc hebt gereden![]()
Hoop dat het niet op de openbare weg was?
Dat wil met 35kW nog wel, maar dan is de puf er ook wel uitquote:Op vrijdag 8 april 2016 15:07 schreef Vermon het volgende:
[..]
De A2 motoren zijn toch niet saai lijkt me? Ik weet het niet zo goed omdat ik er geen ervaring mee heb.
A2 motoren hebben toch wel een beetje pit? Ik snap dat die bandit 1200cc veel vermogen heeft maar het is toch niet zo dat een A2 motor echt heel anders is? Ik moet natuurlijk wel genoeg vermogen hebben om een auto in te halen op de snelweg etc.
Ach, snelweg is toch kut.quote:Op vrijdag 8 april 2016 15:33 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dat wil met 35kW nog wel, maar dan is de puf er ook wel uit
ik heb al de 170 op de teller aangetikt met mijn 25kw honda, dat lijkt me wel voldoende in Nederland tochquote:
Hoe bedoel je verkeerd in versnelling? Je hoort toch aan de motor wanneer je moet schakelen? Zelfde als met auto.quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:27 schreef Daywalk3r het volgende:
Vanmorgen weer door dag en dauw een rijles gehad. De instructeur had zich een half uur verslapen dus de les was gratis vandaag(moet ik wel bijhouden want ik heb een pakket)
Het ging best goed. We hebben gewoon wat halve draaien gemaakt en lekker door het dorp enzo gereden, er was nog een leerling mee voor de tweede keer, dus we konden niet te gek doen. De feeling zit er nu redelijk in, alleen wil ik nog wel eens verkeerd zitten met de versnelling. Soms denk ik nog teveel ofzo denk ik.
Dit ja, ik heb dat gevoel alleen nog steeds nietquote:Op zaterdag 9 april 2016 12:31 schreef Catch22- het volgende:
Dat is puur gevoel wat je moet ontwikkelen
Ja fuck dat. Dat had ik eindelijk, geen idee in welke versnelling ik rijd normaal, gewoon op toerental. En toen kwamen we tijdens de fokrit bij een heuvel/berg. Opeens toch wel handig om te weten in welke versnelling je zit dan.quote:Op zaterdag 9 april 2016 12:31 schreef Catch22- het volgende:
Dat is puur gevoel wat je moet ontwikkelen
En je hebt op rotondes een negatieve verkanting waardoor je nog extra schuin moet.quote:Op vrijdag 8 april 2016 06:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ja vuil op wegdek. Volgens mij heb je dat meer op rotondes.
Je kan sowieso toch terugschakelen?quote:Op zaterdag 9 april 2016 14:39 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ja fuck dat. Dat had ik eindelijk, geen idee in welke versnelling ik rijd normaal, gewoon op toerental. En toen kwamen we tijdens de fokrit bij een heuvel/berg. Opeens toch wel handig om te weten in welke versnelling je zit dan.
Ligt maar net aan je blok. Als ik dat doe op mijn suzuki, gebeurt er weinig. Je moet je motor leren kennen.quote:Op zaterdag 9 april 2016 18:43 schreef Roces18 het volgende:
Volgens mij schakel je rond de 4000 toeren +/-, natuurlijk niet als je snelheid wil maken op de invoegstrook enzo
.. Serieus? 50 in z'n 5?quote:Op zaterdag 9 april 2016 23:00 schreef Tunafish het volgende:
Ik schakel gewoon wanneer ik denk dat ik flink wat herrie aan het maken ben terwijl en meer brandstof erdoor jaag dan nodig is. 50 doe ik bijna altijd in z'n 5, dan zit 'ie rond de 2.5k toeren en puf ik rustig rond, maar in de 2 vindt 'ie het ook prima, maar dan met 5000 toeren
Ja hoor, gaat prima. Rijdt een stuk relaxter dan met dat gejank als ik het in 2 doe.quote:Op zondag 10 april 2016 03:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
.. Serieus? 50 in z'n 5?
.......
Als je motor rijdt dan wil je toch ook een beetje vooruit komen? Anders kan je net zo goed met de auto gaan.quote:Op zondag 10 april 2016 10:15 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Ja hoor, gaat prima. Rijdt een stuk relaxter dan met dat gejank als ik het in 2 doe.
Ja, bij het wegrijden jaag ik hem wel flink in de toeren, maar als ik op de snelheidslimiet zit rij ik gewoon rustig in een hogere versnelling door. Overigens heb ik daarin nog steeds zat vermogen, wanneer ik vanaf Nijmegen naar Arnhem de A325 oprij trek ik zelfs in de zesde versnelling nog iedere auto eruit.quote:Op zondag 10 april 2016 11:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Als je motor rijdt dan wil je toch ook een beetje vooruit komen? Anders kan je net zo goed met de auto gaan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb je zulke motoren ook in een 35KW model? En wil later +/- 3000/4000 euro kwijt zijn aan mijn motor
Ik ben geil
quote:Op zondag 10 april 2016 12:51 schreef defokkingfoker het volgende:
Hi,
2 korte vragen:
Hoeveel lessen hadden jullie nodig? Wil graag voor mijn A2 gaan. Heb wel jaren ervaring met normale scooters, waarmee ik de raarste kapriolen mee uit kan halen, dus het balanceren op 1/2 wielen en bochten strak nemen heb ik redelijk onder de knie. Natuurlijk is dat op een motor heel anders maar denk dat ik dat wel snel kan. Alleen nog nooit geschakeld op een motor/scooter.
En;
Welke A2 motor vinden jullie mooi en heeft veel pit?
Ken zelf amper motor modellen.. maar vind de naked bike altijd wel mooi![]()
zoiets:Ik had ong. 30 uur nodig (lijkt veel, maar had hiervoor nog nooit op een scooter/motor gezeten), dus in principe zou je het sneller kunnen doen. Maar beste tip is om meteen of eerst zelfs je theorie examen te halen zodat je van die onzin af bent en alleen hoeft te focussen op het rijden. Zo'n KTM duke die onderste heb je ook in een 35 kw model, zelf zit ik te twijfelen tussen die en een yahama mt 03. Maar ik heb een A, zou alleen niet weten of die yahama 35 kw is. Overigens zijn die dukes nog best aan de dure kant omdat ze redelijk nieuw zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb je zulke motoren ook in een 35KW model? En wil later +/- 3000/4000 euro kwijt zijn aan mijn motormelksommelier en vertrouwenspersoon fok
Mijn theorie ben ik zeker van plan om eerst te halen. Dat deed ik ook bij mijn auto en dan is er meteen een last van je schoudersquote:Op zondag 10 april 2016 13:02 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ik had ong. 30 uur nodig (lijkt veel, maar had hiervoor nog nooit op een scooter/motor gezeten), dus in principe zou je het sneller kunnen doen. Maar beste tip is om meteen of eerst zelfs je theorie examen te halen zodat je van die onzin af bent en alleen hoeft te focussen op het rijden. Zo'n KTM duke die onderste heb je ook in een 35 kw model, zelf zit ik te twijfelen tussen die en een yahama mt 03. Maar ik heb een A, zou alleen niet weten of die yahama 35 kw is. Overigens zijn die dukes nog best aan de dure kant omdat ze redelijk nieuw zijn
quote:Op zondag 10 april 2016 12:51 schreef defokkingfoker het volgende:
Hi,
2 korte vragen:
Hoeveel lessen hadden jullie nodig? Wil graag voor mijn A2 gaan. Heb wel jaren ervaring met normale scooters, waarmee ik de raarste kapriolen mee uit kan halen, dus het balanceren op 1/2 wielen en bochten strak nemen heb ik redelijk onder de knie. Natuurlijk is dat op een motor heel anders maar denk dat ik dat wel snel kan. Alleen nog nooit geschakeld op een motor/scooter.
En;
Welke A2 motor vinden jullie mooi en heeft veel pit?
Ken zelf amper motor modellen.. maar vind de naked bike altijd wel mooi![]()
zoiets:Kawasaki heeft ook een Z300 (oudere model 250 geloof ik) en volgende mijn is ook de Z800 op 35kW te krijgen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Heb je zulke motoren ook in een 35KW model? En wil later +/- 3000/4000 euro kwijt zijn aan mijn motor
Zelf was ik geloof ik met een les of 15 klaar, AVB plus AVD.
Ik heb nog een theorieboekje te koop, inclusief cd-rom met 10 oefententamens. Als je interesse hebt zie ik je dm wel tegemoetquote:Op zondag 10 april 2016 17:59 schreef Mathijz het volgende:
Heeft iemand tips voor een (betaalde) online theorie? Een klassieke les werkt meestal niet echt voor mij.
25 april eerste rijles, zal eens overleggen met wat de rijschool aanbied.quote:Op zondag 10 april 2016 18:10 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Ik heb nog een theorieboekje te koop, inclusief cd-rom met 10 oefententamens. Als je interesse hebt zie ik je dm wel tegemoet
Goede schoeisel wordt voornamelijk bij het lessen op gelet of er ook enkelbescherming op zit.quote:Op donderdag 21 april 2016 22:15 schreef stefkee3 het volgende:
Aan de ervaren heren en dames,
Ik heb zaterdag m'n proefles voor motor, Motorjas heb ik zelf, rest wordt door de rijschool geregeld, (helm had ik ook, is ooit gestuiterd, mechanisme van het vizier kapot)
Nou ben ik alleen over m'n schoeisel aan het twijfelen, ik heb normaal gewoon Nikes aan, maar ik weet dat dat niet mag.
Nou heb ik verder alleen m'n werkschoenen (stalen neuzen enzo) nou kan ik me enerzijds wel voorstellen dat t natuurlijk heel veilig is, maar anderzijds twijfel ik ook een beetje over de feeling die je hebt met je schakelpook.
Op de lange termijn ben ik natuurlijk wel van plan om motorlaarzen aan te schaffen, dit zit er nu alleen even niet in (lespakket alleen was al duur zat)
Zijn dat lessen van twee uur per stuk? Heb er zelf 19 gehad à 2 uur per stukquote:Op zaterdag 23 april 2016 12:55 schreef stefkee3 het volgende:
Rij instructeur keurde de schoenen af, gelijk even doorgereden naar Eindhoven, en daar een broek helm handschoenen en laarzen gekocht.
Vanaf 30 april ga ik officieel starten met lessen!
Volgens m'n instructeur ben ik best al behendig met dat ding, vroeger ook al schakelbrommer gereden dus dat was het probleem niet zo.
Alleen met de langzame slalom had ik moeite ivm de koppeling, verder ging alles goed.
Instructeur schat op 20 lessen (10 avd + 10 avb)
20 lesuren, sorry mijn fout, maar er wordt wel gelest in blokken van 2 uurquote:Op zaterdag 23 april 2016 12:57 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Zijn dat lessen van twee uur per stuk? Heb er zelf 19 gehad à 2 uur per stukEigenlijk veel te veel, maar het zorgde er wel voor dat ik meer vertrouwen had in mijzelf
Beter teveel dan te weinig. Uiteindelijk moet je zelfstandig op dat ding kunnen rijden. En als je met wat meer zelfvertrouwen erop wil door een paar extra lessen is dat toch alleen maar slimmerquote:Op zaterdag 23 april 2016 12:57 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Zijn dat lessen van twee uur per stuk? Heb er zelf 19 gehad à 2 uur per stukEigenlijk veel te veel, maar het zorgde er wel voor dat ik meer vertrouwen had in mijzelf
Klopt.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:11 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Beter teveel dan te weinig. Uiteindelijk moet je zelfstandig op dat ding kunnen rijden. En als je met wat meer zelfvertrouwen erop wil door een paar extra lessen is dat toch alleen maar slimmer
Ben ik het niet mee eens. Na een uur zit je er net lekker in. En je hebt meer tijd om verder te rijden en dus meer wegen te berijden.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Klopt.
Maar 2 uur is te lang. Op een gegeven moment neem je geen nieuwe informatie meer op en dan leer je dus ook niks.
Ik had ook altijd lessen van 2 uur. Duurt inderdaad best lang, maar een uur is weer net te kort.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Klopt.
Maar 2 uur is te lang. Op een gegeven moment neem je geen nieuwe informatie meer op en dan leer je dus ook niks.
Meer tijd heb je zeker, maar heb je er ook wat aan?quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:24 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Na een uur zit je er net lekker in. En je hebt meer tijd om verder te rijden en dus meer wegen te berijden.
Mee eens.quote:Op zaterdag 23 april 2016 15:38 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ik had ook altijd lessen van 2 uur. Duurt inderdaad best lang, maar een uur is weer net te kort.
Ja maar autorijles is weer een vak apart. Met motorrijden moeten de leerlingen ook nog omkleden, motor inspecteren enz. Met auto is het instappen en wegwezenquote:Op zaterdag 23 april 2016 15:55 schreef vannelle het volgende:
[..]
Meer tijd heb je zeker, maar heb je er ook wat aan?
[..]
Mee eens.
Daarom gaf ik toen ik nog autorijles gaf lessen van 1,5 uur.
Da's voor de meeste personen het beste.
Mooie bende dan.....quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:00 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Ja maar autorijles is weer een vak apart. Met motorrijden moeten de leerlingen ook nog omkleden, motor inspecteren enz. Met auto is het instappen en wegwezen
ja daar stopten wij ook altijd voor. twee uur vond ik wel lekker. Na een half uur zat ik er lekker in.quote:Op zaterdag 23 april 2016 16:30 schreef Sarasi het volgende:
Ik had lessen van twee uur, maar halverwege deden we een bakje koffie op een andere locatie van de rijschool en spraken we direct wat situaties door. Dat was wel prima eigenlijk.
het was niet vrijwillig alleen, eerste keer AVB niet gehaaldquote:Op zaterdag 23 april 2016 15:11 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Beter teveel dan te weinig. Uiteindelijk moet je zelfstandig op dat ding kunnen rijden. En als je met wat meer zelfvertrouwen erop wil door een paar extra lessen is dat toch alleen maar slimmer
Ik heb laagjes in mn motorjas. Al het overbodige rits ik eruit. Enige wat klote is als je lang voor een stoplicht staat te wachten. Maar ik rij niet vaak door het centrum van steden (waarom zou je) dus dat is niet echt een probleem.quote:Op zondag 8 mei 2016 09:28 schreef Roces18 het volgende:
Ik vind motorrijden met dit weer best kut, veel te warm. En je kan moeilijk met een t-shirt gaan rijden ... Rijd veel liever in de herfst of de lente als het wat koeler is. Jullie dan?
ik post zulke vragen dan meestal in het motortopicquote:Op zondag 8 mei 2016 09:28 schreef Roces18 het volgende:
Ik vind motorrijden met dit weer best kut, veel te warm. En je kan moeilijk met een t-shirt gaan rijden ... Rijd veel liever in de herfst of de lente als het wat koeler is. Jullie dan?
Uitneembare wintervoering in m'n jas eruit gehaald, ventilatieritsen open gezet, zonerbuff om, kevlarjeans aan en zo ben ik gisteren als de brandweer naar de motorzaak gesjeesd voor een paar zomerhandschoenen.quote:Op zondag 8 mei 2016 09:28 schreef Roces18 het volgende:
Ik vind motorrijden met dit weer best kut, veel te warm. En je kan moeilijk met een t-shirt gaan rijden ... Rijd veel liever in de herfst of de lente als het wat koeler is. Jullie dan?
Helm: pinlock en intern zonnevizierquote:Op zondag 8 mei 2016 10:36 schreef Mathijz het volgende:
Zolang ik nog aan het lessen ben koop ik geleidelijk wat spullen, heeft iemand tips of aandachtspunten voor een helm en handschoenen?
Inderdaad mijn god. Een vizier dat beslaat is toch wel mijn ergernis nr 1. dus beter investeer je wat meer in je helm dan.quote:Op zondag 8 mei 2016 10:49 schreef Tunafish het volgende:
Naar een motorzaak gaan en daar veel helmen proberen. Gewoon opzetten, tijdje mee rondlopen, voelen hoe hij zit. Oh, en met pinlock. Mijn huidige heeft dat niet, en zodra het regent moet ik het vizier zelf op een kiertje zetten om te voorkomen dat het volledig beslaat, da's best ruk
Zijn wel zwaarder en minder veilig, naar verluidtquote:Op zondag 8 mei 2016 11:41 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik zou ook gewoon je in de winkel laten adviseren. Mijn hoofd was blijkbaar beter geschikt voor sommige merken.
Ik vind zelf zo'n systeemhelm trouwens ook heel relax. Erg fijn om die klep open te kunnen gooien.
Ik heb de Roof Boxer. Deze is als integraalhelm en als jethelm goedgekeurd.quote:Op woensdag 18 mei 2016 12:59 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Zijn wel zwaarder en minder veilig, naar verluidt
Zal wel verschillen per rijschool, een vriend van mij heeft 6 weken na z'n avb examen het avd examen gepland staan.quote:Op woensdag 18 mei 2016 16:58 schreef Aiciu het volgende:
Morgen wordt ik geobserveerd of ik mag afrijden voor terreinles. Zo, ja dan mag ik in juli op examen.
Hoelang gaat het daarna dan duren voordat ik voor het echte examen mag afrijden?
Ik heb geen haast ermee, ben van plan om het hele jaar te gaan rijden en de auto te verkopen.
Bedankt voor de tip.quote:
Heb je een autorijbewijs?quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip.
Aangeraden wordt om het theorie-examen op je 'dooie gemak' te halen alvorens te beginnen aan lessen neem ik aan?
Ik heb er wel zin in!
Ik had het net voor mijn avb gehaald. Waarom zou je het eerder willen halen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip.
Aangeraden wordt om het theorie-examen op je 'dooie gemak' te halen alvorens te beginnen aan lessen neem ik aan?
Ik heb er wel zin in!
Ik ben in het bezit van een autorijbewijs. Veel kilometers heb ik helaas (nog) niet gemaakt met tweewielers.quote:
Dan mag je iig de openbare weg op, dat scheelt. Zou wel aanraden de theorie asap te halen. Heb je dat maar gehadquote:Op donderdag 2 juni 2016 23:24 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Ik ben in het bezit van een autorijbewijs. Veel kilometers heb ik helaas (nog) niet gemaakt met tweewielers.
Vind het zeker geen 'last' om een dergelijk boek door te spitten, inderdaad wel het een en ander waard! Het zal de komende periode ongetwijfeld wachten op je beurt zijn. Bedankt voor de tipquote:Op donderdag 2 juni 2016 23:13 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik had het net voor mijn avb gehaald. Waarom zou je het eerder willen halen?
Zou wel een keer vast vastleggen. Kan ooit lang duren voor er plek is.
Ik had trouwens een boek geleend en vervolgens online examens gedaan. Kan je kopen voor wat kleingeld en is het echt wel waard.
Oude berichten in deze reeks teruglezen heeft ook wel zijn waarde, heb ik gemerkt: pak 'm beet een half jaar geleden heb je een video genaamd 'Twist of the Wrist' aangeraden (pagina 1). Lijkt me een interessante video. Bij deze bedanktquote:Op donderdag 2 juni 2016 23:27 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dan mag je iig de openbare weg op, dat scheelt. Zou wel aanraden de theorie asap te halen. Heb je dat maar gehad
ik heb het theorieboek van Catch22 gekocht, die mag je wel van mij weer overkopen inclusief cdquote:Op donderdag 2 juni 2016 22:43 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Hallo,
Welke boek(en) kunnen jullie mij aanraden als ik mij wil voorbereiden op het theorie-examen?
Zoekmachines leveren uiteraard resultaten op, maar ik vroeg me af of er wellicht een specifieke boek aan te raden was door jullie.
Gaan voor de meest recente editie lijkt mij een veilige optie
Alvast bedankt!
ben wel geïnteresseerd als het de nieuwe editie isquote:Op vrijdag 3 juni 2016 00:26 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ik heb het theorieboek van Catch22 gekocht, die mag je wel van mij weer overkopen inclusief cd
Even er van uitgaand dat we dezelfde versie van Google hebbenquote:Op vrijdag 3 juni 2016 01:37 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Moet je geslaagd zijn voor het theorie-examen voor het mogen doen van het AVB-examen?
Dat krijg je in de eerste 2 lessen?quote:Op donderdag 2 juni 2016 23:56 schreef nattermann het volgende:
* nattermann meldt zich
Vandaag eerste (en 2e) motorrijles gehad (2x1 uur). Halve draai, langzame+snelle slalom, noodstop en uitwijken behandeld. Valt me toch nog wel tegen moet ik eerlijk zeggenMaandag les 3 en 4.
het is de 9e druk uit 2014. Lijkt me nog redelijk up to date dusquote:Op vrijdag 3 juni 2016 00:37 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
ben wel geïnteresseerd als het de nieuwe editie is
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 06:32 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dat krijg je in de eerste 2 lessen?
Flink veel oefeningen waaronder ook meteen behoorlijk lastige.
Voor welk bewijs ga je op? Veel blijven oefenen, dan komt het goedquote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:10 schreef nattermann het volgende:
[..]Om een overzicht te krijgen welke oefeningen straks aan de orde gaan komen en om gevoel te krijgen hoe je de motor moet besturen.
Daarvoor is die uitwijk wel lekker. Lekker gooien met die fiets!quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:10 schreef nattermann het volgende:
[..]Om een overzicht te krijgen welke oefeningen straks aan de orde gaan komen en om gevoel te krijgen hoe je de motor moet besturen.
Die heb ik laatst voor het eerst met m'n eigen motor gedaan. Dat gaat veel makkelijker!quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Daarvoor is die uitwijk wel lekker. Lekker gooien met die fiets!
Inderdaad. Veel automobilisten rijden als halve gare en houden helemaal geen rekening met motorrijders, die denken dat het veredelde brommers zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:02 schreef Tunafish het volgende:
Uitwijkoefening doe ik bijna tien keer per dag met al die 'bestuurders' op de wegLaatste keer dat ik een halve draai of een achtje heb gedaan was daarentegen tijdens mijn AVB
Niet alleen met motorrijders, maar gewoon überhaupt niet met ander verkeer. De meeste mensen kijken alleen strak voor zich uit en zien niet verder dan dat ene voertuig voor ze en als je mazzel hebt kijken ze nog even snel naar links als ze gaan inhalen. Invoegen is altijd een lotto met dat soort lui, ik zie iedere dag weer zo'n uilskuiken een beetje snelheid maken om de snelweg op te gaan, om vervolgens op 80 te blijven hangen, naast een vrachtwagen uitkomen en dan op het laatst nog vol op het gas moeten om voor het einde van de invoegstrook voor die vrachtwagen te komen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:26 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel automobilisten rijden als halve gare en houden helemaal geen rekening met motorrijders, die denken dat het veredelde brommers zijn.
Ik heb nog nooit hoeven uitwijken op de weg, eigenlijk. Ik kan met m'n nieuwe stuur best makkelijk een halve draai maken, dat vind ik dan wel weer handig in de stad.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:02 schreef Tunafish het volgende:
Uitwijkoefening doe ik bijna tien keer per dag met al die 'bestuurders' op de wegLaatste keer dat ik een halve draai of een achtje heb gedaan was daarentegen tijdens mijn AVB
Gewoon volwaardig motorrijbewijs A.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:55 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Voor welk bewijs ga je op? Veel blijven oefenen, dan komt het goed
Dit. Laatst gebeurde het weer (eerste keer onderuit gegaan), en toen heb ik het wel prima kunnen oplossen, omdat ik het verwachtte en al eens had meegemaakt. Mij vertelde de instructeur altijd dat je dat soort situaties moet voorkomen in plaats van oplossen, maar dat is niet echt 100% realistisch.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:51 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Niet alleen met motorrijders, maar gewoon überhaupt niet met ander verkeer. De meeste mensen kijken alleen strak voor zich uit en zien niet verder dan dat ene voertuig voor ze en als je mazzel hebt kijken ze nog even snel naar links als ze gaan inhalen. Invoegen is altijd een lotto met dat soort lui, ik zie iedere dag weer zo'n uilskuiken een beetje snelheid maken om de snelweg op te gaan, om vervolgens op 80 te blijven hangen, naast een vrachtwagen uitkomen en dan op het laatst nog vol op het gas moeten om voor het einde van de invoegstrook voor die vrachtwagen te komen.
Mijn instructeur zei altijd dat je er vanuit moet gaan dat automobilisten je dood willen rijden, en je rijgedrag daarop aanpassen. Inmiddels ben ik erachter dat ze je niet zozeer omver willen rijden, maar gewoon rondrijden zonder welke aandacht dan ook voor wat er om ze heen gebeurt. Helaas ben je daar als andere verkeersdeelnemer onderdeel van.
Wat dat betreft zou ik tijdens mijn AVB nog wel iets meer willen hebben geoefend met methodes om dat soort figuren te ontwijken. Die uitwijkoefening is leuk, met 50 km/u even vijf meter opzij en dan weer doorrijden, maar met 120km/u is dat toch andere koek. Zelfde met mensen die plots op de rem trappen of hem van achter een vrachtwagen nog net even voor je gooien. Daarop anticiperen leer je wel tijdens de lessen, maar wat je nou daadwerkelijk moest doen is mij in ieder geval niet van tevoren geleerd. Eerste keer dat iemand zoiets flikte ben ik gewoon vol op de rem gaan staan
Klopt. Maar dat is ook een van de redenen dat ik mijn rijbewijs ben gaan halen. Als je op de motor zit ervaar je veel meer prikkels en ben je veel meer bezig met wat er allemaal om je heen is en gebeurt. In de auto is het soms alsof ik op de bank zit en een beetje sturen met 1 handje en dan kom ik er welquote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:51 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Niet alleen met motorrijders, maar gewoon überhaupt niet met ander verkeer. De meeste mensen kijken alleen strak voor zich uit en zien niet verder dan dat ene voertuig voor ze en als je mazzel hebt kijken ze nog even snel naar links als ze gaan inhalen. Invoegen is altijd een lotto met dat soort lui, ik zie iedere dag weer zo'n uilskuiken een beetje snelheid maken om de snelweg op te gaan, om vervolgens op 80 te blijven hangen, naast een vrachtwagen uitkomen en dan op het laatst nog vol op het gas moeten om voor het einde van de invoegstrook voor die vrachtwagen te komen.
Mijn instructeur zei altijd dat je er vanuit moet gaan dat automobilisten je dood willen rijden, en je rijgedrag daarop aanpassen. Inmiddels ben ik erachter dat ze je niet zozeer omver willen rijden, maar gewoon rondrijden zonder welke aandacht dan ook voor wat er om ze heen gebeurt. Helaas ben je daar als andere verkeersdeelnemer onderdeel van.
Wat dat betreft zou ik tijdens mijn AVB nog wel iets meer willen hebben geoefend met methodes om dat soort figuren te ontwijken. Die uitwijkoefening is leuk, met 50 km/u even vijf meter opzij en dan weer doorrijden, maar met 120km/u is dat toch andere koek. Zelfde met mensen die plots op de rem trappen of hem van achter een vrachtwagen nog net even voor je gooien. Daarop anticiperen leer je wel tijdens de lessen, maar wat je nou daadwerkelijk moest doen is mij in ieder geval niet van tevoren geleerd. Eerste keer dat iemand zoiets flikte ben ik gewoon vol op de rem gaan staan
Inderdaad. Leuk en aardig dat je in eerste instantie al niet in zo'n situatie zou moeten komen, maar het is geen perfecte wereld, poep gebeurt. Zou toch fijn zijn geweest als ze me hadden uitgelegd hoe ik kan voorkomen dat die poep mij alsnog raakt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:01 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Dit. Laatst gebeurde het weer (eerste keer onderuit gegaan), en toen heb ik het wel prima kunnen oplossen, omdat ik het verwachtte en al eens had meegemaakt. Mij vertelde de instructeur altijd dat je dat soort situaties moet voorkomen in plaats van oplossen, maar dat is niet echt 100% realistisch.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:07 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Inderdaad. Leuk en aardig dat je in eerste instantie al niet in zo'n situatie zou moeten komen, maar het is geen perfecte wereld, poep gebeurt. Zou toch fijn zijn geweest als ze me hadden uitgelegd hoe ik kan voorkomen dat die poep mij alsnog raakt.
Ik heb daar soms ook wat moeite mee, en mij werd verteld dat ik hem te krampachtig vast hou waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Waarom kan ik de gashendel niet 'constant houden' tijdens de halve draai?
Omdat je lichaam draait draait je arm meequote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Waarom kan ik de gashendel niet 'constant houden' tijdens de halve draai?
Omdat je je pols losjes moet houden. Als je arm beweegt, moet je pols niet met je arm meegaan, maar in dezelfde houding blijven. Je kunt proberen je duim op het vaste deel van het stuur te houden, schijnt te helpen. Mij hielp dat nooit zo, was dan meer bezig met de hand zo stil mogelijk houden dan op de bocht te lettenquote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Waarom kan ik de gashendel niet 'constant houden' tijdens de halve draai?
Succes met het behalen van de rest! Heb je nog advies dat je wilt geven aan iemand die binnenkort een (eerste) poging doet tot het behalen van het theorie-examen? Ik zal proberen te letten op mijn grip.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:19 schreef Daywalk3r het volgende:
Vorige week m'n theorie gehaald. 4 foutjes. Was m'n tweede poging dus dik tevreden.
[..]
Ik heb daar soms ook wat moeite mee, en mij werd verteld dat ik hem te krampachtig vast hou waarschijnlijk.
Daar heb je uiteraard een punt. Wat het mij onder andere lastig maakt, is de relatief sterke acceleratie van een 'simpele draai'.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:19 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Omdat je lichaam draait draait je arm mee
Het krampachtig vasthouden zou wel eens in mijn nadeel gewerkt kunnen hebben. Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:53 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Omdat je je pols losjes moet houden. Als je arm beweegt, moet je pols niet met je arm meegaan, maar in dezelfde houding blijven. Je kunt proberen je duim op het vaste deel van het stuur te houden, schijnt te helpen. Mij hielp dat nooit zo, was dan meer bezig met de hand zo stil mogelijk houden dan op de bocht te letten
Motorbanden zijn, in tegenstelling tot die van auto's, bolvormig. Dus, hoe meer je naar de buitenkant van de band gaat, hoe korter de diameter daar is, en de band zal daar dus minder afstand afleggen dan in het midden van de band per keer dat 'ie rond gaat. Daardoor ga je naar links of rechts. Heb toevallig een tijdje geleden nog een grappige post daarover gelezen voor het spel Road Redemption, waarin ze precies dit wilden doen: http://www.roadredemption(...)FC-8A33-D1474A82E618quote:Op dinsdag 7 juni 2016 13:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Daar heb je uiteraard een punt. Wat het mij onder andere lastig maakt, is de relatief sterke acceleratie van een 'simpele draai'.
Is het de bedoeling de motor als het ware te laten hellen terwijl je jezelf recht houdt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben niet de slimste; ik vraag me af wat er precies gebeurt bij gebruik van deze techniek/methode dat de draaicirkel van de motor kleiner wordt?
Zo draai je het makkelijkst ja!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 13:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Succes met het behalen van de rest! Heb je nog advies dat je wilt geven aan iemand die binnenkort een (eerste) poging doet tot het behalen van het theorie-examen? Ik zal proberen te letten op mijn grip.
[..]
Daar heb je uiteraard een punt. Wat het mij onder andere lastig maakt, is de relatief sterke acceleratie van een 'simpele draai'.
Is het de bedoeling de motor als het ware te laten hellen terwijl je jezelf recht houdt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben niet de slimste; ik vraag me af wat er precies gebeurt bij gebruik van deze techniek/methode dat de draaicirkel van de motor kleiner wordt?
[..]
Het krampachtig vasthouden zou wel eens in mijn nadeel gewerkt kunnen hebben. Bedankt voor de tip!
Helder uitgelegd; bedankt!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:02 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Motorbanden zijn, in tegenstelling tot die van auto's, bolvormig. Dus, hoe meer je naar de buitenkant van de band gaat, hoe korter de diameter daar is, en de band zal daar dus minder afstand afleggen dan in het midden van de band per keer dat 'ie rond gaat. Daardoor ga je naar links of rechts. Heb toevallig een tijdje geleden nog een grappige post daarover gelezen voor het spel Road Redemption, waarin ze precies dit wilden doen: http://www.roadredemption(...)FC-8A33-D1474A82E618
Vooral een kwestie van oefenen waarschijnlijk. Bedankt voor de tip!quote:
Sommigen kunnen heel snel schakelen, dus dat kan je zeker wel leren. Is in principe net zoals met de auto alleen geef ik misschien wat meer gas erbij, ik weet het nietquote:Op woensdag 8 juni 2016 19:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het 'vloeiend'/zonder schokken op- en terugschakelen ook een kwestie van gevoel? Komt daar dus vooral 'fingerspitzengefühl' bij kijken of zijn er vaak concrete handelingen die beginners niet of verkeerd doen?
Ik heb geen idee hoe bont je het schakelen kan maken, maar op twee wielen geniet zonder schokken schakelen wel de voorkeur neem ik aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |