het is de 9e druk uit 2014. Lijkt me nog redelijk up to date dusquote:Op vrijdag 3 juni 2016 00:37 schreef defokkingfoker het volgende:
[..]
ben wel geïnteresseerd als het de nieuwe editie is
Om een overzicht te krijgen welke oefeningen straks aan de orde gaan komen en om gevoel te krijgen hoe je de motor moet besturen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 06:32 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Dat krijg je in de eerste 2 lessen?
Flink veel oefeningen waaronder ook meteen behoorlijk lastige.
Voor welk bewijs ga je op? Veel blijven oefenen, dan komt het goedquote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:10 schreef nattermann het volgende:
[..]
Om een overzicht te krijgen welke oefeningen straks aan de orde gaan komen en om gevoel te krijgen hoe je de motor moet besturen.
Daarvoor is die uitwijk wel lekker. Lekker gooien met die fiets!quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:10 schreef nattermann het volgende:
[..]
Om een overzicht te krijgen welke oefeningen straks aan de orde gaan komen en om gevoel te krijgen hoe je de motor moet besturen.
Die heb ik laatst voor het eerst met m'n eigen motor gedaan. Dat gaat veel makkelijker!quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Daarvoor is die uitwijk wel lekker. Lekker gooien met die fiets!
Inderdaad. Veel automobilisten rijden als halve gare en houden helemaal geen rekening met motorrijders, die denken dat het veredelde brommers zijn.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:02 schreef Tunafish het volgende:
Uitwijkoefening doe ik bijna tien keer per dag met al die 'bestuurders' op de weg Laatste keer dat ik een halve draai of een achtje heb gedaan was daarentegen tijdens mijn AVB
Niet alleen met motorrijders, maar gewoon überhaupt niet met ander verkeer. De meeste mensen kijken alleen strak voor zich uit en zien niet verder dan dat ene voertuig voor ze en als je mazzel hebt kijken ze nog even snel naar links als ze gaan inhalen. Invoegen is altijd een lotto met dat soort lui, ik zie iedere dag weer zo'n uilskuiken een beetje snelheid maken om de snelweg op te gaan, om vervolgens op 80 te blijven hangen, naast een vrachtwagen uitkomen en dan op het laatst nog vol op het gas moeten om voor het einde van de invoegstrook voor die vrachtwagen te komen.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:26 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Inderdaad. Veel automobilisten rijden als halve gare en houden helemaal geen rekening met motorrijders, die denken dat het veredelde brommers zijn.
Ik heb nog nooit hoeven uitwijken op de weg, eigenlijk. Ik kan met m'n nieuwe stuur best makkelijk een halve draai maken, dat vind ik dan wel weer handig in de stad.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:02 schreef Tunafish het volgende:
Uitwijkoefening doe ik bijna tien keer per dag met al die 'bestuurders' op de weg Laatste keer dat ik een halve draai of een achtje heb gedaan was daarentegen tijdens mijn AVB
Gewoon volwaardig motorrijbewijs A.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 14:55 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Voor welk bewijs ga je op? Veel blijven oefenen, dan komt het goed
Dit. Laatst gebeurde het weer (eerste keer onderuit gegaan), en toen heb ik het wel prima kunnen oplossen, omdat ik het verwachtte en al eens had meegemaakt. Mij vertelde de instructeur altijd dat je dat soort situaties moet voorkomen in plaats van oplossen, maar dat is niet echt 100% realistisch.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:51 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Niet alleen met motorrijders, maar gewoon überhaupt niet met ander verkeer. De meeste mensen kijken alleen strak voor zich uit en zien niet verder dan dat ene voertuig voor ze en als je mazzel hebt kijken ze nog even snel naar links als ze gaan inhalen. Invoegen is altijd een lotto met dat soort lui, ik zie iedere dag weer zo'n uilskuiken een beetje snelheid maken om de snelweg op te gaan, om vervolgens op 80 te blijven hangen, naast een vrachtwagen uitkomen en dan op het laatst nog vol op het gas moeten om voor het einde van de invoegstrook voor die vrachtwagen te komen.
Mijn instructeur zei altijd dat je er vanuit moet gaan dat automobilisten je dood willen rijden, en je rijgedrag daarop aanpassen. Inmiddels ben ik erachter dat ze je niet zozeer omver willen rijden, maar gewoon rondrijden zonder welke aandacht dan ook voor wat er om ze heen gebeurt. Helaas ben je daar als andere verkeersdeelnemer onderdeel van.
Wat dat betreft zou ik tijdens mijn AVB nog wel iets meer willen hebben geoefend met methodes om dat soort figuren te ontwijken. Die uitwijkoefening is leuk, met 50 km/u even vijf meter opzij en dan weer doorrijden, maar met 120km/u is dat toch andere koek. Zelfde met mensen die plots op de rem trappen of hem van achter een vrachtwagen nog net even voor je gooien. Daarop anticiperen leer je wel tijdens de lessen, maar wat je nou daadwerkelijk moest doen is mij in ieder geval niet van tevoren geleerd. Eerste keer dat iemand zoiets flikte ben ik gewoon vol op de rem gaan staan
Klopt. Maar dat is ook een van de redenen dat ik mijn rijbewijs ben gaan halen. Als je op de motor zit ervaar je veel meer prikkels en ben je veel meer bezig met wat er allemaal om je heen is en gebeurt. In de auto is het soms alsof ik op de bank zit en een beetje sturen met 1 handje en dan kom ik er welquote:Op vrijdag 3 juni 2016 16:51 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Niet alleen met motorrijders, maar gewoon überhaupt niet met ander verkeer. De meeste mensen kijken alleen strak voor zich uit en zien niet verder dan dat ene voertuig voor ze en als je mazzel hebt kijken ze nog even snel naar links als ze gaan inhalen. Invoegen is altijd een lotto met dat soort lui, ik zie iedere dag weer zo'n uilskuiken een beetje snelheid maken om de snelweg op te gaan, om vervolgens op 80 te blijven hangen, naast een vrachtwagen uitkomen en dan op het laatst nog vol op het gas moeten om voor het einde van de invoegstrook voor die vrachtwagen te komen.
Mijn instructeur zei altijd dat je er vanuit moet gaan dat automobilisten je dood willen rijden, en je rijgedrag daarop aanpassen. Inmiddels ben ik erachter dat ze je niet zozeer omver willen rijden, maar gewoon rondrijden zonder welke aandacht dan ook voor wat er om ze heen gebeurt. Helaas ben je daar als andere verkeersdeelnemer onderdeel van.
Wat dat betreft zou ik tijdens mijn AVB nog wel iets meer willen hebben geoefend met methodes om dat soort figuren te ontwijken. Die uitwijkoefening is leuk, met 50 km/u even vijf meter opzij en dan weer doorrijden, maar met 120km/u is dat toch andere koek. Zelfde met mensen die plots op de rem trappen of hem van achter een vrachtwagen nog net even voor je gooien. Daarop anticiperen leer je wel tijdens de lessen, maar wat je nou daadwerkelijk moest doen is mij in ieder geval niet van tevoren geleerd. Eerste keer dat iemand zoiets flikte ben ik gewoon vol op de rem gaan staan
Inderdaad. Leuk en aardig dat je in eerste instantie al niet in zo'n situatie zou moeten komen, maar het is geen perfecte wereld, poep gebeurt. Zou toch fijn zijn geweest als ze me hadden uitgelegd hoe ik kan voorkomen dat die poep mij alsnog raakt.quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:01 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Dit. Laatst gebeurde het weer (eerste keer onderuit gegaan), en toen heb ik het wel prima kunnen oplossen, omdat ik het verwachtte en al eens had meegemaakt. Mij vertelde de instructeur altijd dat je dat soort situaties moet voorkomen in plaats van oplossen, maar dat is niet echt 100% realistisch.
quote:Op vrijdag 3 juni 2016 17:07 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Inderdaad. Leuk en aardig dat je in eerste instantie al niet in zo'n situatie zou moeten komen, maar het is geen perfecte wereld, poep gebeurt. Zou toch fijn zijn geweest als ze me hadden uitgelegd hoe ik kan voorkomen dat die poep mij alsnog raakt.
Ik heb daar soms ook wat moeite mee, en mij werd verteld dat ik hem te krampachtig vast hou waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Waarom kan ik de gashendel niet 'constant houden' tijdens de halve draai?
Omdat je lichaam draait draait je arm meequote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Waarom kan ik de gashendel niet 'constant houden' tijdens de halve draai?
Omdat je je pols losjes moet houden. Als je arm beweegt, moet je pols niet met je arm meegaan, maar in dezelfde houding blijven. Je kunt proberen je duim op het vaste deel van het stuur te houden, schijnt te helpen. Mij hielp dat nooit zo, was dan meer bezig met de hand zo stil mogelijk houden dan op de bocht te lettenquote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Waarom kan ik de gashendel niet 'constant houden' tijdens de halve draai?
Succes met het behalen van de rest! Heb je nog advies dat je wilt geven aan iemand die binnenkort een (eerste) poging doet tot het behalen van het theorie-examen? Ik zal proberen te letten op mijn grip.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:19 schreef Daywalk3r het volgende:
Vorige week m'n theorie gehaald. 4 foutjes. Was m'n tweede poging dus dik tevreden.
[..]
Ik heb daar soms ook wat moeite mee, en mij werd verteld dat ik hem te krampachtig vast hou waarschijnlijk.
Daar heb je uiteraard een punt. Wat het mij onder andere lastig maakt, is de relatief sterke acceleratie van een 'simpele draai'.quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:19 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Omdat je lichaam draait draait je arm mee
Het krampachtig vasthouden zou wel eens in mijn nadeel gewerkt kunnen hebben. Bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 12:53 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Omdat je je pols losjes moet houden. Als je arm beweegt, moet je pols niet met je arm meegaan, maar in dezelfde houding blijven. Je kunt proberen je duim op het vaste deel van het stuur te houden, schijnt te helpen. Mij hielp dat nooit zo, was dan meer bezig met de hand zo stil mogelijk houden dan op de bocht te letten
Motorbanden zijn, in tegenstelling tot die van auto's, bolvormig. Dus, hoe meer je naar de buitenkant van de band gaat, hoe korter de diameter daar is, en de band zal daar dus minder afstand afleggen dan in het midden van de band per keer dat 'ie rond gaat. Daardoor ga je naar links of rechts. Heb toevallig een tijdje geleden nog een grappige post daarover gelezen voor het spel Road Redemption, waarin ze precies dit wilden doen: http://www.roadredemption(...)FC-8A33-D1474A82E618quote:Op dinsdag 7 juni 2016 13:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Daar heb je uiteraard een punt. Wat het mij onder andere lastig maakt, is de relatief sterke acceleratie van een 'simpele draai'.
Is het de bedoeling de motor als het ware te laten hellen terwijl je jezelf recht houdt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben niet de slimste; ik vraag me af wat er precies gebeurt bij gebruik van deze techniek/methode dat de draaicirkel van de motor kleiner wordt?
Zo draai je het makkelijkst ja!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 13:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Succes met het behalen van de rest! Heb je nog advies dat je wilt geven aan iemand die binnenkort een (eerste) poging doet tot het behalen van het theorie-examen? Ik zal proberen te letten op mijn grip.
[..]
Daar heb je uiteraard een punt. Wat het mij onder andere lastig maakt, is de relatief sterke acceleratie van een 'simpele draai'.
Is het de bedoeling de motor als het ware te laten hellen terwijl je jezelf recht houdt?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik ben niet de slimste; ik vraag me af wat er precies gebeurt bij gebruik van deze techniek/methode dat de draaicirkel van de motor kleiner wordt?
[..]
Het krampachtig vasthouden zou wel eens in mijn nadeel gewerkt kunnen hebben. Bedankt voor de tip!
Helder uitgelegd; bedankt!quote:Op dinsdag 7 juni 2016 14:02 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Motorbanden zijn, in tegenstelling tot die van auto's, bolvormig. Dus, hoe meer je naar de buitenkant van de band gaat, hoe korter de diameter daar is, en de band zal daar dus minder afstand afleggen dan in het midden van de band per keer dat 'ie rond gaat. Daardoor ga je naar links of rechts. Heb toevallig een tijdje geleden nog een grappige post daarover gelezen voor het spel Road Redemption, waarin ze precies dit wilden doen: http://www.roadredemption(...)FC-8A33-D1474A82E618
Vooral een kwestie van oefenen waarschijnlijk. Bedankt voor de tip!quote:
Sommigen kunnen heel snel schakelen, dus dat kan je zeker wel leren. Is in principe net zoals met de auto alleen geef ik misschien wat meer gas erbij, ik weet het niet Maar terugschakelen moet geen probleem zijn neem ik aan? Dat kan je gewoon keihard doorknallen.quote:Op woensdag 8 juni 2016 19:02 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het 'vloeiend'/zonder schokken op- en terugschakelen ook een kwestie van gevoel? Komt daar dus vooral 'fingerspitzengefühl' bij kijken of zijn er vaak concrete handelingen die beginners niet of verkeerd doen?
Ik heb geen idee hoe bont je het schakelen kan maken, maar op twee wielen geniet zonder schokken schakelen wel de voorkeur neem ik aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |