abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155635212
quote:
De presentatie van het Nederlands verleden door het Rijksmuseum is slecht voor Europese integratie.

Nationalisme en EU

opinie:
De presentatie van het Nederlands verleden door het Rijksmuseum is slecht voor Europese integratie.
Dominique Moisi, hoogleraar aan Institut d'études politiques de Paris 28 augustus 2015, 19:00

In heel Europa is het populisme in opkomst, omdat zowel landen die kampen met een economische crisis als welvarende landen steeds meer moeite hebben met hun gevestigde politieke elites. Maar het is onwaarschijnlijk dat populisten in de nabije toekomst de controle over een of andere Europese regering in handen krijgen, zelfs in landen waar het gevaar momenteel het grootst lijkt, zoals in Hongarije, Griekenland of Frankrijk.

De meerderheid van de kiezers, gedreven door angst of gezond verstand, zijn (nog) niet bereid het vooruitzicht te aanvaarden geïsoleerd te raken van de rest van Europa.

Maar dat betekent niet dat de Europese Unie veilig is voor verdeeldheid zaaiende krachten. Integendeel, de terugkeer van het nationalisme, zelfs (en vooral) in de landen die ruim zestig jaar geleden de kern van EU-oprichters vormden, vertegenwoordigt een minder spectaculaire maar potentieel schadelijker dreiging voor de Europese eenheid.
Verdrag van Rome

Na een opmerkelijke en succesvolle renovatie brengt het nieuwe Rijksmuseum een heel andere boodschap over

Deze trend openbaarde zich vorige week op schrille wijze tijdens mijn bezoek aan Nederland, een van de zes oorspronkelijke ondertekenaars van het Verdrag van Rome. Op die reis bezocht ik het Rijksmuseum, dat in 2013 werd heropend na een renovatie van tien jaar. Het oude gebouw, dat een beetje versleten was geraakt, was een eerbetoon geweest aan de universele aantrekkingskracht van de grote schilders van het land, zoals Rembrandt en Vermeer.

Na een opmerkelijke en succesvolle renovatie brengt het nieuwe Rijksmuseum een heel andere boodschap over - eerder een viering van de Nederlandse kunst en geschiedenis. Eén zaal is helemaal gewijd aan de zeemacht van de Lage Landen in de tweede helft van de 17de eeuw, toen - onder het commando van admiraal Michiel de Ruyter - het nog niet zo lang daarvóór onafhankelijk geworden Nederland op zee de Fransen, de Spanjaarden en zelfs de Britten de baas was.

Een andere zaal, genaamd 'Waterloo', belicht de nederlaag van Napoleon op - destijds - Nederlandse bodem. Het middelpunt is een enorm schilderij, gerestaureerd dankzij donaties van Nederlandse burgers, dat eer betuigt aan de Hertog van Wellington en aan de rol van Willem van Oranje, de toekomstige koning der Nederlanden, tijdens de veldslag.
Chauvinisme

Net als andere Europeanen doen zij een beroep op het verleden ter compensatie van de desillusies en frustraties van het heden

Uiteraard heb ik geen moeite met die Waterloo-zaal vanuit een of ander misplaatst gevoel van Frans chauvinisme. Napoleon was nu eenmaal een despoot, die nutteloze en buitengewoon bloedige oorlogen heeft gevoerd, van Spanje tot Rusland. Zijn nederlaag was geen tragedie, zachtjes uitgedrukt.

Maar in het oude Rijksmuseum was geen zaal nodig voor de viering van die nederlaag. De collectieve psyche van de Nederlanders had geen behoefte aan een verwijzing naar de bijdrage van hun land aan de ondergang van Napoleon, die heeft geleid tot het herstel van hun onafhankelijkheid, en - voor een korte periode - tot hun controle over het hedendaagse België.

Toch hebben de Nederlanders de afgelopen jaren - in de tien jaar sinds hun spectaculaire afwijzing van het verdrag over een grondwet voor de Europese Unie - steeds meer de behoefte gevoeld om de glorie van hun verleden op de meest traditionele manieren te vieren. Net als andere Europeanen doen zij een beroep op het verleden ter compensatie van de desillusies en frustraties van het heden, en de onzekerheden van de toekomst.

De Nederlanders hebben steeds sterker de behoefte om de glorie van hun verleden te vieren - op de meest traditionele manier

Verleden

Om een trotse Europeaan te kunnen zijn, moet je ook een trotse Duitser, Spanjaard of Pool zijn

Zestig jaar geleden was een terugkeer naar het verleden precies datgene wat de Europese landen probeerden te vermijden. Zij verheerlijkten geen historische veldslagen, omdat ze de ruïnes van die veldslagen overal om zich heen konden zien - beelden die hen ertoe inspireerden om aan een ander soort toekomst te bouwen.

Door de nationale soevereiniteit te overstijgen hoopten ze zichzelf te beschermen tegen een terugkeer van conflicten en verwoestingen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat trots op de nationale identiteit op zichzelf niet slecht is. Integendeel, in een Europa dat bestaat uit diverse landen, is vertrouwen in de eigen identiteit een voorwaarde voor de voltooiing van de economische en politieke integratie. Om een trotse Europeaan te kunnen zijn, moet je ook een trotse Duitser, Spanjaard of Pool zijn.

Maar wat als die nationale trots op de voorgrond treedt in een tijd van diepgaande, zelfs existentiële, twijfels over de waarde van Europa? Hoewel de meeste Europeanen begrijpen dat hun landen de problemen waarvoor zij staan niet in hun eentje kunnen oplossen, zijn ze het vertrouwen kwijt in de gedachte dat Europa het antwoord is. Want buiten de voortdurende economische problemen is de EU tot nu toe niet in staat gebleken een gemeenschappelijke oplossing te vinden voor de escalerende vluchtelingencrisis, die coherent, stevig en in lijn met de Europese waarden is.
Integratie

Zeventig jaar is lang genoeg om de Europeanen het zicht op de voornaamste reden voor integratie te laten verliezen

De EU is op zichzelf prima in staat om deze problemen het hoofd te bieden. Maar wat de EU daarvoor nodig heeft - méér integratie - is precies datgene waaraan de meeste Europeanen hun steun niet meer willen verlenen. Het lijkt waarschijnlijk dat slechts een grote bedreiging, zoals een oorlog met Rusland, hen ertoe zal aanzetten meer bevoegdheden over te dragen aan Europese instellingen waarin zij het vertrouwen zijn verloren.

De zeventig jaar sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog vormen slechts een klein deel van de geschiedenis van Europa - zeker niet lang genoeg om de manier te veranderen waarop mensen naar zichzelf of hun land kijken. Het gevaar is dat een periode van zeventig jaar wél lang genoeg is om de Europeanen het zicht te laten verliezen op de voornaamste reden waarom zij naar integratie streefden. Als dat het geval is, is het soort verheerlijking van het verleden dat in het gerenoveerde Rijksmuseum te zien is een heel slecht voorteken.

Vertaling: Menno Grootveld
Het is natuurlijk wel waar dat Jan Pieterszoon Coen de, geloof ik, tweede of derde Gouverneur-generaal van de VOC in Indonesië (het was toen nog geen Nederlands-Indië officieel) wel behoorlijk te keer is gegaan op de Banda-eilanden mbv Japanse huurlingen.

Ik verwijs naar wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/VOC_op_de_Banda-eilanden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Pieterszoon_Coen

Rijksmuseum maar op de schop doen?
I´m back.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:05:55 #2
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155635603
Europese integratie gaat niet plaatsvinden. Het aangehaalde voorbeeld is daar niet de oorzaak van, maar een bevestiging. Verder een uitermate nietszeggend stuk van iemand die te lang heeft zitten nadenken. :)
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:06:08 #3
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155635613
Waar gaat dit over? wat een onzin weer.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_155635682
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:06 schreef Harvest89 het volgende:
Waar gaat dit over? wat een onzin weer.
quote:
Toch hebben de Nederlanders de afgelopen jaren - in de tien jaar sinds hun spectaculaire afwijzing van het verdrag over een grondwet voor de Europese Unie - steeds meer de behoefte gevoeld om de glorie van hun verleden op de meest traditionele manieren te vieren. Net als andere Europeanen doen zij een beroep op het verleden ter compensatie van de desillusies en frustraties van het heden, en de onzekerheden van de toekomst.

De Nederlanders hebben steeds sterker de behoefte om de glorie van hun verleden te vieren - op de meest traditionele manier
Rutte vorige week wilde weer een sfeer van de Gouden Eeuw hè. Net als Balkenende met zijn VOC-mentaliteit.
Als historicus of als geïnteresseerde lezer zet je daar an sich je kanttekeningen bij, toch?
I´m back.
pi_155635691
Ik wil geen trotse Europeaan zijn.
Ik ben een Nederlander.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:09:51 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155635758
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:07 schreef Ryan3 het volgende:

Rutte vorige week wilde weer een sfeer van de Gouden Eeuw hè. Net als Balkenende met zijn VOC-mentaliteit.
Als historicus of als geïnteresseerde lezer zet je daar an sich je kanttekeningen bij, toch?
Klopt de VOC mentaliteit is ook totale onzin, maar waarom weer de integratie er bij halen?
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_155635789
quote:
Waar gaat dit over?
Ik had de helft gelezen en dezelfde vraag kwam minimaal 3x in me op.
Conscience do cost.
pi_155635793
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik ben een Nederlander.
Ja, wat dat betreft is dit waar:

quote:
Maar wat als die nationale trots op de voorgrond treedt in een tijd van diepgaande, zelfs existentiële, twijfels over de waarde van Europa? Hoewel de meeste Europeanen begrijpen dat hun landen de problemen waarvoor zij staan niet in hun eentje kunnen oplossen, zijn ze het vertrouwen kwijt in de gedachte dat Europa het antwoord is. Want buiten de voortdurende economische problemen is de EU tot nu toe niet in staat gebleken een gemeenschappelijke oplossing te vinden voor de escalerende vluchtelingencrisis, die coherent, stevig en in lijn met de Europese waarden is.
Integratie.
Behalve 99.999, KoosVogels en nog wat users zijn er nauwelijk mensen te vinden op dit forum die nog vrij positief zijn over de EU...
I´m back.
pi_155635863
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:10 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik had de helft gelezen en dezelfde vraag kwam minimaal 3x in me op.
We zijn te nationalistisch geworden in NL en dat staat de Europese integratie in de weg. En dat nationalisme is eigenlijk als Argentinië die de Falklands weer wil hebben, alleen prestige, dromen over grandeur.
Getuige het opnieuw ingerichte Rijksmuseum met allerlei heroïek uit de Gouden Eeuw.
I´m back.
pi_155636059
Ik stel voor om in het Rijksmuseum een hele zaal in te richten met de kunstwerken van Quinsy Gario.
pi_155636100
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:17 schreef luxerobots het volgende:
Ik stel voor om in het Rijksmuseum een hele zaal in te richten met de kunstwerken van Quinsy Gario.
Daarvoor hebben we al het Tropenmuseum.
pi_155636149
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, wat dat betreft is dit waar:

[..]

Behalve 99.999, KoosVogels en nog wat users zijn er nauwelijk mensen te vinden op dit forum die nog vrij positief zijn over de EU...
Fok is dan ook geen doorsnee van de Nederlandse bevolking. Ik denk dat NLers in het algemeen wel doorhebben dat samenwerking nodig is, maar de manier waarop schiet in het verkeerde keelgat heb ik het idee.
pi_155636191
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:17 schreef luxerobots het volgende:
Dit heeft niet met Quinsy te maken an sich. Het heeft te maken met een opkomende gerichtheid in een land als NL op de eigen geschiedenis en dan ook nog de eigen grandeur ook (Rutte had het er vorige week ook over, zij het in ander verband). Dat geeft voor haar aan als Française dat NL niet meer gelooft in de Europese integratie... en dat ziet zij als een mene tekel.
I´m back.
pi_155636209
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:19 schreef karton2 het volgende:

[..]

Fok is dan ook geen doorsnee van de Nederlandse bevolking. Ik denk dat NLers in het algemeen wel doorhebben dat samenwerking nodig is, maar de manier waarop schiet in het verkeerde keelgat heb ik het idee.
Het geeft wel iets aan, het is alleen niet representatief idd.
I´m back.
pi_155636309
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dit heeft niet met Quinsy te maken an sich. Het heeft te maken met een opkomende gerichtheid in een land als NL op de eigen geschiedenis en dan ook nog de eigen grandeur ook (Rutte had het er vorige week ook over, zij het in ander verband). Dat geeft voor haar aan als Française dat NL niet meer gelooft in de Europese integratie... en dat ziet zij als een mene tekel.
Wat dat betreft kunnen we nog wel wat leren van Frankrijk, Frankrijk is tenminste bescheiden over haar rol in de geschiedenis.
pi_155636321
We gaan ons wel Europeaan voelen, voor we ons Nederlander voelen, na WO3.
Seculier-Fundamentalistisch
pi_155636348
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wat dat betreft kunnen we nog wel wat leren van Frankrijk, Frankrijk is tenminste bescheiden over haar rol in de geschiedenis.
Ja, dan moet je een beetje lachen idd, maar dat geeft ze ook toe hè...
I´m back.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:25:46 #18
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_155636392
Je ziet het al in bewoners van dorpen en steden, in provincies en ga zo maar door. Men ontleend er toch een soort van identiteit aan en wil dit ook zo. Je thuis voelen heet dat. Gooi er een mengelmoes in en je raakt dat thuis gevoel kwijt. Dan voelen mensen zich niet prettig meer en dan krijg je gemor om het oude(gevoel) te behouden/terug te krijgen
Mensen zijn toch geen bijen ? Allemaal bijna t zelfde en samenwerken aan het zelfde doel ?

@ SeculasStatiusNee ik voel me gewoon Nederlander en ik woon in Europa.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_155636489
Waarom geen nationalistisch Europa, hebben we dat ook weer opgelost.

In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_155636494
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:25 schreef deedeetee het volgende:
Je ziet het al in bewoners van dorpen en steden, in provincies en ga zo maar door. Men ontleend er toch een soort van identiteit aan en wil dit ook zo. Je thuis voelen heet dat. Gooi er een mengelmoes in en je raakt dat thuis gevoel kwijt. Dan voelen mensen zich niet prettig meer en dan krijg je gemor om het oude(gevoel) te behouden/terug te krijgen
Mensen zijn toch geen bijen ? Allemaal bijna t zelfde en samenwerken aan het zelfde doel ?

Ik denk dat men in toenemende mate in EU verwacht dat je je niet meer thuis voelt zoals jij dit bedoelt idd... Het gaat ineens heel erg snel ook, wat dat betreft.
I´m back.
pi_155636508
quote:
In heel Europa is het populisme in opkomst, omdat zowel landen die kampen met een economische crisis als welvarende landen steeds meer moeite hebben met hun gevestigde politieke elites. Maar het is onwaarschijnlijk dat populisten in de nabije toekomst de controle over een of andere Europese regering in handen krijgen, zelfs in landen waar het gevaar momenteel het grootst lijkt, zoals in Hongarije, Griekenland of Frankrijk.
Klopt dat dikgedrukte wel of hoe moet ik dat zien?
Hij haalt Griekenland aan waar Syriza de minister president heeft geleverd en zo'n beetje alle posten in handen had.
Verder in Denemarken is er momenteel een minderheidsregering die alleen uit hun VVD (derde partij) bestaat, maar door o.a. hun PVV (tweede partij) gedoogd wordt.
In Finland zitten de Ware Finnen in de regering en in Zweden is het een kwestie van tijd voordat de PVV aldaar een regering gaat vormen.
pi_155636600
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:28 schreef karton2 het volgende:

[..]

Hij haalt Griekenland aan waar Syriza de minister president heeft geleverd en zo'n beetje alle posten in handen had.
Verder in Denemarken is er momenteel een minderheidsregering die alleen uit hun VVD (derde partij) bestaat, maar door o.a. hun PVV (tweede partij) gedoogd wordt.
In Finland zitten de Ware Finnen in de regering en in Zweden is het een kwestie van tijd voordat de PVV aldaar een regering gaat vormen.
Hij heeft zijn huiswerk niet goed gedaan lijkt het.
pi_155636607
quote:

[..]

Ja, kennelijk ziet ze ons land nog als een beetje anders, als ook één van de founding fathers in de voorlopers van de EU: EGKS.
I´m back.
pi_155636610
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:25 schreef deedeetee het volgende:

Natuurlijk. Dat doe ik ook :)

Maar kijk eens hoe historisch naties zijn geboren?

Meestal in bloed. Vrijwel nooit door afgeserveerde politici die ergens een baantje in de luwte wilde. :)

Maar geen zinnig mens wil oorlog, dus het kan nog wel even duren.
Seculier-Fundamentalistisch
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:31:56 #25
78780 deedeetee
pi_155636665
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik denk dat men in toenemende mate in EU verwacht dat je je niet meer thuis voelt zoals jij dit bedoelt idd... Het gaat ineens heel erg snel ook, wat dat betreft.
Nou ja dat was ook wel te verwachten, ik vind het jammer maar jongeren hebben er mss minder moeite mee ?
pi_155636707
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:31 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nou ja dat was ook wel te verwachten, ik vind het jammer maar jongeren hebben er mss minder moeite mee ?
Tja, wrs natuurlijk, de hond bij onze buren weet ook niet dat je als hond ook een heel ander leven kunt leiden zoals bij ons.
Wordt wel van je verwacht dat je je nationale identiteit opgeeft kennelijk.
I´m back.
pi_155636885
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:30 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Hij heeft zijn huiswerk niet goed gedaan lijkt het.
Nee, ze vindt die landen niet belangerijk genoeg, denk ik.
I´m back.
pi_155636894
quote:

[..]

Ik denk ook dat hij bedoelt dat de ''populisten'' de regeringen wel steunen, maar niet de controle in handen hebben.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:38:37 #29
78780 deedeetee
pi_155636916
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Tja, wrs natuurlijk, de hond bij onze buren weet ook niet dat je als hond ook een heel ander leven kunt leiden zoals bij ons.
Wordt wel van je verwacht dat je je nationale identiteit opgeeft kennelijk.
Dat gaat voorlopig echt niet gebeuren, dat zie ik mijn kinderen ook niet doen.
pi_155636958
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk ook dat hij bedoelt dat de ''populisten'' de regeringen wel steunen, maar niet de controle in handen hebben.
Syriza wel, maar die is dan weer niet anti-EU.
pi_155637009
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:20 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik was in het rijksmuseum vorig jaar.Ik zag veel schilderijen 17e eeuw van Nederlandse schilders.
Tjaaaaa.. daar zit per definitie een vleugje chauvinisme aan vast ..
Maar interessant genoeg eens zelf te bekijken en wat te slenteren.
De kritiek is overtrokken
Verder.... is er wel een ontwikkeling gaande over het niet met grandeur bekijken van Neerlands verleden... een voorbeeld is de Indonesische revolutie .
pi_155637062
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:38 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Dat gaat voorlopig echt niet gebeuren, dat zie ik mijn kinderen ook niet doen.
Nee, denk het ook niet, maar grappig is wel dat nu al mensen met het idee komen dat zo'n Rijksmuseum wel een beetje te veel van het goeie is, want Gouden Eeuw, masters of the universe, even dimmen met die zooi. Zijn ook nog Polen in Europa hè en allerlei volkeren die niet zo goed konden meekomen toen.
I´m back.
pi_155637073
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:37 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dan mist hij nog steeds de boot met zijn Griekenland en Finland.
Verder is gedoogsteun natuurlijk ook een erg sterke machtsfactor. "Wij steunen jouw regering, zolang jij een paar van onze belangrijkste punten gaat uitvoeren".
Hetzelfde is eigenlijk met onze eigen PVV, al is het puur een oppositiepartij.
Ze komen nooit meer in de regering, maar hebben wel een zeer sterke invloed op de VVD. PVV is de enigste partij in het parlement die geen directe macht nodig heeft om toch een zeer sterke invloed uit te oefenen, ze hebben de VVD volledig in hun greep.
pi_155637161
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:39 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Syriza wel, maar die is dan weer niet anti-EU.
Kennelijk zijn alleen populisten anti-EU :')

Door Syriza raakte Griekenland trouwens best geïsoleerd van Europa. De schrijver zit er dus behoorlijk naast in zijn stukje.
pi_155637186
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:41 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik was in het rijksmuseum vorig jaar.Ik zag veel schilderijen 17e eeuw van Nederlandse schilders.
Tjaaaaa.. daar zit per definitie een vleugje chauvinisme aan vast ..
Maar interessant genoeg eens zelf te bekijken en wat te slenteren.
De kritiek is overtrokken
Verder.... is er wel een ontwikkeling gaande over het niet met grandeur bekijken van Neerlands verleden... een voorbeeld is de Indonesische revolutie .
Ja, uiteraard weet iedereen die de geschiedenis een beetje kent, daar hoef je geen historicus voor te zijn, dat dat helemaal niet allemaal pais en vree was, integendeel juist. Echter de auteur van het stuk wil dus dat we een beetje moeten dimmen met onze eigen geschiedenis, want dat versterkt het bewustzijn over onze eigen idetiteit en schaadt een diffuse Europese identiteit. Dat vind ik persoonlijk nonsense. En zeker afkomstig van iemand die Frans is.
I´m back.
pi_155637403
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Kennelijk zijn alleen populisten anti-EU :')

Door Syriza raakte Griekenland trouwens best geïsoleerd van Europa. De schrijver zit er dus behoorlijk naast in zijn stukje.
Bovendien verwarren mensen anti-EU vaak met anti-Europa. Dat je niet met Griekenland in een bureaucratische geldunie wilt zitten, betekent niet dat je Griekenland de oorlog wilt verklaren.

Dat bewijst dit gruwelijke misdadige propaganda filmpje van de Europese elite maar eens:
pi_155637466
Bij wijze van spreken kun je de verzamelnaam "Europese cultuur" gebruiken.
Als je maar wel onthoudt dat die niet bestaat . Het zijn meerdere culturen, meerdere volkeren met een eigen nationaal gevoel.
"de Europese identiteit " bestaat nog veel minder . Ook niet de eerstkomende 100 jaar.
De Europese beweging moet pas op de plaats maken de komende 30 jaar. Stap voor stap de spanningen tussen naties , tussen integratie en nationale identiteit verwerken of inkapselen.
En lazer op met een federale staat te maken die andere staten overheerst.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:54:50 #38
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_155637582
quote:
Waar gaat dit over?
Over een Fransman die op zijn pik getrapt is dat hij geconfronteerd wordt met de ondergang van zijn favoriete despoot. :')
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 21:59:45 #39
78780 deedeetee
pi_155637762
quote:
7s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:54 schreef Nobu het volgende:

[..]

Over een Fransman die op zijn pik getrapt is dat hij geconfronteerd wordt met de ondergang van zijn favoriete despoot. :')
Roflol. :D
pi_155637925
quote:

[..]

Geen Fransman een Française, maar toch hè nu kun je zeggen, die vrouw is mattaklap, toch ben ik benieuwd in hoe verre dit sentiment daad werkelijk leeft bij de? EU-fanaten? De elite?
Als ik nou journalist was geweest, zou ik dat meteen gaan uitzoeken.
I´m back.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:07:13 #41
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_155638042
quote:
Ik ben een Nederlander.
Dit dus. Alsof die Europese integratie een vanzelfsprekendheid hoort te zijn. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  vrijdag 28 augustus 2015 @ 22:09:10 #42
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_155638100
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:03 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Geen Fransman een Française, maar toch hè nu kun je zeggen, die vrouw is mattaklap, toch ben ik benieuwd in hoe verre dit sentiment daad werkelijk leeft bij de? EU-fanaten? De elite?
Als ik nou journalist was geweest, zou ik dat meteen gaan uitzoeken.
een vrouw??
are we infinite or am I alone
pi_155638120
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:52 schreef Bluesdude het volgende:
Bij wijze van spreken kun je de verzamelnaam "Europese cultuur" gebruiken.
Als je maar wel onthoudt dat die niet bestaat . Het zijn meerdere culturen, meerdere volkeren met een eigen nationaal gevoel.
"de Europese identiteit " bestaat nog veel minder . Ook niet de eerstkomende 100 jaar.
De Europese beweging moet pas op de plaats maken de komende 30 jaar. Stap voor stap de spanningen tussen naties , tussen integratie en nationale identiteit verwerken of inkapselen.
En lazer op met een federale staat te maken die andere staten overheerst.
Europese cultuur is ingebed in westerse cultuur, dus ja, er zijn zeker familiaire verbanden. Zo zien de mensen die van buiten het westen komen dat ook nl.
Maar de vraag is idd moeten we binnen de EU onze eigen nationale identiteit opgeven? Ten einde van de EU een soort VSvA te maken, want zoals je aangeeft er zijn genoeg onderlinge verschillen. Bijv. alleen al taal, het middel waarmee wij communiceren. Dat heeft de VSvA niet. Alhoewel het Spaans ook behoorlijk vorderingen maakt en sommige mensen geen Engels spreken, is het Engels nog steeds nummer 1.
Met taal komt cultuur, omdat je elkaar verstaat en anderen met een andere taal in principe niet. Cultuur werd ten eerste overgebracht door taal, lijkt me. Iedereen heeft een verschillende taal en cultuur. Mensen van buiten onze taal kennen de geschiedenis ook, weten wat Nederland vroeger allemaal gedaan heeft, en willen via het Rijksmuseum daar kennis van nemen. Als ik in Madrid ben wil ik naar dat museum over hun burgeroorlog, zelfde idee.
I´m back.
pi_155638136
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:09 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

een vrouw??
[ afbeelding ]
Verrek?
Hoe kom ik er nu bij dat ze een vrouw is dan?
I´m back.
pi_155638623
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 22:09 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Europese cultuur is ingebed in westerse cultuur, dus ja, er zijn zeker familiaire verbanden. Zo zien de mensen die van buiten het westen komen dat ook nl.
Maar de vraag is idd moeten we binnen de EU onze eigen nationale identiteit opgeven? Ten einde an de EU een soort VSvA te maken, want zoals je aangeeft er zijn genoeg onderlinge verschillen. Bijv. alleen al taal, het middel waarmee wij communiceren. Dat heeft de VSvA niet. Alhoewel het Spaans ook behoorlijk vorderingen maakt en sommige mensen geen Engels spreken, is het Engels nog steeds nummer 1.
Met taal komt cultuur, omdat je elkaar verstaat en anderen met een andere taal in principe niet.
Taal bepaalt niet alleen cultuur, maar ook de mobiliteit. Engels is leuk en aardig als toeristentaal en in bepaalde vakgebieden, maar meer ook niet. Als het er op aan komt dien je gewoon de taal van het land te leren wil je er fatsoenlijk werk vinden.

Droomscenario is dat er een Europese superstaat komt waarbij landen vervallen tot provinciestatus. Dat verklaart ook waarom dat er een EU vlag is, een volkslied, parlement en dat de vlag met militair vertoon wordt gehesen nabij het parlement. Dan heb ik het nog niet over die video's waarin de EU wordt gepresenteerd als het voorbeeld betreft ratio, diplomatie en vrede.
Ik ben niet zo heel bang dat het tot een federatie gaat komen. Er wordt teveel ingespeeld op angstgevoelens, waar de meeste mensen gewoon doorheen prikken. Verder spelen ook een totaal gebrek aan voedingsbodem in de samenleving en democratie een grote rol.
Groot zal de EU wel worden, maar is volledig verlamt door de macht van de nationale parlementen.
pi_155640689
De sprong in dit artikel is wel heel merkwaardig. Van een tentoonstelling in het Rijksmuseum tot oorlog met Rusland. Realistisch gezien komt het nooit tot oorlog met Rusland, want Rusland heeft niet eens de middelen om Oost Oekraine volledig te veroveren. Maar zeg dat niet te hard tegen deze realpolitik fantasten.

Misschien heel misschien komt het verheerlijken van Michiel de Ruyter e.d. in het museum wel voort uit het meer 'populair' zijn van geschiedenis in het algemeen in entertainment, zoals in games (Assassin's Creed), series (Game of Thrones) en films (Michiel de Ruyter) en is het puur een manier om meer bezoekers naar het museum te lokken door mee te gaan met de trends.
pi_155645736
De droom van die debielen in Brussel is een grote Federale superstaat. Ze zijn aardig op weg. De volgende stap in het proces is de armoede uit de Balkan a la Servië en Kosovo EU-lid maken, Kaukasuslanden als Azerbeidzjan/Georgië, (deel van) Oekraïne, Turkije, Noorwegen/Zwitserland en als eindstation Groenland (veel grondstoffen maar gelukkig hebben de eskimo's het niet zo op de EU en ze wonen al lang niet meer in iglo's). Tegenwoordig wonen de eskimo's in dit soort houten huizen langs de kust van Groenland.

[ Bericht 9% gewijzigd door galileo2020 op 29-08-2015 03:17:40 ]
pi_155645840
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:07 schreef Ryan3 het volgende:

Rutte is jouw collega.
pi_155645972
Dat die onderzoekster eens zich eerst met Frankrijk gaat bezighouden zeg.
pi_155646365
Dat nationalisme aan populariteit wint, komt niet zomaar uit de lucht vallen. Mensen zien dat de EU niet genoeg brengt. De EU weet problemen zoals de ongecontroleerde toestroom van asielzoekers niet adequaat het hoofd te bieden. De EU is verre van democratisch. En landen die niet aan de euro (cq. EU) deelnemen groeien minstens zo hard als de EU.

De EU is een experiment van politici met nagenoeg geen democratisch mandaat.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 07:53:12 #51
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155646726
Die kerel heeft zo te zien een paar borrels teveel op. Wat een onzin zeg.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:24:32 #52
78780 deedeetee
pi_155649665
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 augustus 2015 21:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, denk het ook niet, maar grappig is wel dat nu al mensen met het idee komen dat zo'n Rijksmuseum wel een beetje te veel van het goeie is, want Gouden Eeuw, masters of the universe, even dimmen met die zooi. Zijn ook nog Polen in Europa hè en allerlei volkeren die niet zo goed konden meekomen toen.
Ik vind het maar raar. Ze tonen gewoon waar ze van alles van hebben en dit ís tenslotte Nederland hé :)
Het gedoe over de VOC en zo... Alsof je je zou moeten schamen voor het verleden. Net alsof andere volken niet óók een * verleden * hebben.
Vroeger was vroeger en nu weten we beter. Punt. :D
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:40:47 #53
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_155649980
Wat een warrig verhaal.
pi_155650054
Dat volken niet bereid zijn tot integreren in één Europese gemeenschap is de fout van de EU zelf, als ze hun project aantrekkelijk genoeg konden maken voor de mensen was dit nu niet gebeurd. Eigen schuld.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:45:33 #55
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_155650074
In de Volkskrant staan regelmatig van dit soort onsamenhangende "opiniestukken".
pi_155650490
quote:

[..]

in een ander museum in Amsterdam kan je tegenwoordig Napoleon ook weer bezichtigen. Het schilderij van hem in een ceremonie in Amsterdam is daar sinds een paar jaar weer te bewonderen na onder andere een inzamelingsactie. Dit is wel heel opmerkelijk want de Franse tijd betekende voor Amsterdam bittere armoede omdat de handel op zee was ingestort.
pi_155650584
Napoleon heeft zichzelf de das omgedaan, dat daar schilderijen van gemaakt zijn....Ja En?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:45:14 #58
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155654716
Zure lulharing moet zich eens met nuttige dingen gaan bezighouden in plaats van dat vermoeiende linksfascistische sentimentbeheersing, tendenscontrole en gemoederensturing.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_155654777
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 16:45 schreef SpecialK het volgende:
Zure lulharing moet zich eens met nuttige dingen gaan bezighouden dan dat linksfascistische sentimentbeheersing en tendenscontrole.
Mwoah, is het pro-EU sentiment het terrein van links bij uitstek? Blokpartijen als D66, CDA,VVD zijn ook flink pro-EU. SP is EU-sceptisch. Ik vrees dat de mening die door de auteur wordt geventileerd dwars door de klassieke links-rechts tegenstelling heen gaat.
I´m back.
pi_155654911
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 12:44 schreef Romanus het volgende:
Dat volken niet bereid zijn tot integreren in één Europese gemeenschap is de fout van de EU zelf, als ze hun project aantrekkelijk genoeg konden maken voor de mensen was dit nu niet gebeurd. Eigen schuld.
Nou ja, in feite ontstaat er nu langzaam een transferunie en ik denk dat de landen die aan de ontvangende kant zitten aanmerkelijk positiever zijn ingesteld op de EU dan de landen die aan de andere kant zitten. Daarnaast is het feit dat mensen uit Midden en Oost-Europa werk vinden in West-Europa (ten koste van de werkgelegenheid hier) ook economisch voordelig voor de ontvangende landen. Dit laatste is ook voordelig voor bedrijven aan de andere kant, maar je moet gevolgen van de oneerlijke concurrentie voor de samenleving in het geheel ervan aftrekken natuurlijk.
Verder is men van plan de EU alleen maar uit te breiden. Dus er komen aan de ontvangende kant alleen maar landen bij.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 16:57:28 #61
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155654941
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 16:48 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mwoah, is het pro-EU sentiment het terrein van links bij uitstek? Blokpartijen als D66, CDA,VVD zijn ook flink pro-EU. SP is EU-sceptisch. Ik vrees dat de mening die door de auteur wordt geventileerd dwars door de klassieke links-rechts tegenstelling heen gaat.
Ik heb het niet per se over pro-EU. Daar heb ik geen problemen mee. Ik heb het over mensen die continu alles naar hun handje willen zetten. Iedereen moet denken zoals zij denken anders wordt het oorlog.

Dat zijn 9 van de 10 keer progressievelingen of mensen die zichzelf links noemen. Van die 'we gaan de maatschappij vervormen dan zijn alle problemen opgelost' typjes
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:13:30 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155655305
Maargoed, er is verder ook niemand die streeft naar een Europees volk. De EU is meer een vereniging van eigenaren van het continent.
pi_155655404
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:13 schreef Hexagon het volgende:
Maargoed, er is verder ook niemand die streeft naar een Europees volk. De EU is meer een vereniging van eigenaren van het continent.
Nou ja, de echte pro-EU'ers willen wel dat de tinten nationalisme verdwijnen kennelijk. Althans dat maak ik op uit dit artikel. Vraag is of de auteur alleen voor zich zelf spreekt of dat hij namens een breed gevoeld sentiment schrijft.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:20:17 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155655457
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, de echte pro-EU'ers willen wel dat de tinten nationalisme verdwijnen kennelijk. Althans dat maak ik op uit dit artikel. Vraag is of de auteur alleen voor zich zelf spreekt of dat hij namens een breed gevoeld sentiment schrijft.
Wat is "de echte pro-EU' er"?

Maar ik kom als D66-lid veel pro EU mensen tegen maar geen enkele heb ik dit sort nonsense horen uitkramen.
pi_155655480
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 16:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik heb het niet per se over pro-EU. Daar heb ik geen problemen mee. Ik heb het over mensen die continu alles naar hun handje willen zetten. Iedereen moet denken zoals zij denken anders wordt het oorlog.

Dat zijn 9 van de 10 keer progressievelingen of mensen die zichzelf links noemen. Van die 'we gaan de maatschappij vervormen dan zijn alle problemen opgelost' typjes
Nou ja, dat er een relatief klein groepje mensen alles beslissen voor de hele hap is natuurlijk een onderdeel van de vertegenwoordigende democratie. Echter nu worden er heel ingrijpende zaken besloten door een klein groepje en dat stuit de mensen op de borst. Zo zie ik de Zwarte Piet discussie aan de pro-Pieten kant ook meer als uiting van dit sentiment. Zo wordt de verzorgingsstaat ten grave gedragen, banen worden ingenomen door MOE-landers, mensen met een uitkering kunnen met behoud van uitkering aan de slag, bejaarden, chronisch zieken, gepensioneerden zoeken het maar lekker uit en de EU blijft maar uitbreiden dus je centjes gaan de andere kant uit...
I´m back.
pi_155655565
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maar ik kom als D66-lid veel pro EU mensen tegen maar geen enkele heb ik dit sort nonsense horen uitkramen.
Ja, btw, heb je dat stukje gelezen van de week van Jort Kelders bezoek aan jullie jongeren afdeling?
Ik weet niet meer hoe ik D66 moet inschatten iig. Komt Pechtold morgen met een zelfde verhaal zijn ze het er allemaal mee eens, vrees ik. Lees dit stukje maar:
quote:
Jort Kelder laat Jonge Democraten alle hoeken van de kamer zien | ThePostOnline

aalbertsdoneer

Jort Kelder vindt het leuk om hier te zijn. Hij zit op een kruk in een zaaltje van spiritueel centrum De Roos aan de rand van het Amsterdamse Vondelpark. Hier is dinsdagavond de jongerenorganisatie van D66 – De Jonge Democraten (JD) – neergestreken om ‘na te zomeren’. De sfeer is gemoedelijk: Jort heeft meerdere keren op D66 gestemd en hij is niet bang voor vragen uit de zaal, zegt hij. Dat blijkt ook volstrekt onnodig: uit alles blijkt dat de JD kritisch nadenken niet heeft uitgevonden. De jongeren ‘pikken alles’.

Jort begint als een ware charmeur: hij vertelt hoe nuttig zijn tijd bij de VVD-jongeren ooit was: bij de JOVD leerde hij dat hij houdt van het theater in de politiek en hij ontdekte er zijn journalistieke interesse. De jongeren smullen ervan. Maar dan gaat het mis.

“Het lidmaatschap van de JOVD is als een soort oorlogsverleden”, meldt Jort. Jongeren die lid zijn van een politieke jongerenorganisatie worden dat uit carrièreoogpunt en later ontwikkelen ze zich tot de carrièrepolitici waar Jort zo’n grondige hekel aan heeft. Ongeveer de helft van de partijleden in Nederland heeft een betaalde politieke functie, meldt Jort met zichtbare irritatie. “Gelukkig wil jullie partij altijd alles veranderen”, lacht hij. De zaal reageert er niet op.

Jort gaat nog even verder. “Waarom zouden politieke partijen en politieke jongerenorganisaties eigenlijk gesubsidieerd moeten worden?” vraagt hij zich af. Politieke jongerenorganisaties kunnen best wat minder doen en ‘een minder groot secretariaat hebben’. Ook het politieke nut van politieke jongerenorganisaties wordt door Jort gerelativeerd: “Ze komen alleen in het nieuws als ze iets stouts zeggen over hun moederpartij.” Daar kunnen de D66-jongeren het mee doen. Niemand mort.

“Wat voor nut heeft zo’n politieke jongerenorganisatie volgens jullie eigenlijk?” De vraag van Jort aan de zaal wordt ruw afgekapt door de discussieleider, die liever praat over een actie die de JD heeft gehouden voor de legalisering van XTC. Een meisje begint omstandig uit te leggen dat de actie een groot succes was, ook al wilde D66 er niets mee. De toon is gezet: Jort vindt het maar een brave club hier. En zo kan hij verder met het uitstrooien van allerlei ‘opvattinkjes’ waar de JD het vermoedelijk mee oneens is maar waar ook geen verzet tegen komt.

De JD maakt graag tijd om over de EU te spreken. Jort is geen PVV’er, meldt hij ons. Hij is voor het EU-ideaal maar hij is ook van mening veranderd door naar de realiteit te kijken. De transferunie is solidariteit die maar één kant uitgaat en dat is dus geen echte solidariteit. Het gaat mis met een land als Frankrijk waar de bevolking zich niet wil aanpassen aan de veranderende wereld. Jort houdt van Italië, maar volgens hem heeft Alexander Pechtold ‘echt geen idee hoe dat land functioneert’, terwijl we er wel een munt mee delen. De zaal geeft wederom geen krimp.

Jort vindt dat je je eigen koers als land niet moet verliezen. Nederland heeft de pensioenen heel goed geregeld. Waarom zou de EU daar iets over te zeggen moeten hebben? De discussieleider begint te sputteren, maar Jort gaat gewoon door. Volgens hem mogen we dit soort zaken niet bespreken van D66. Hij wil soevereiniteit terughalen en langzaam verder gaan met de EU. In zijn ogen moet men niet in een paar jaar één Europa willen realiseren als dat proces in werkelijkheid veel langer duurt. “Hoe gaat dat werken als zoveel mensen tegen zijn?” vraagt hij zich af. De zaal weet het ook niet.

Jort vertelt over zijn mediaoptredens. “Debatten over de EU zie je niet op tv omdat de aandachtsspanne van kijkers heel kort is”, meldt hij. Bij Jinek moet alles ‘leuk en gezellig’ zijn. DWDD noemt hij ‘een lachshow’ waar ‘de onrust van Matthijs’ allesbepalend is. Jort bekritiseert de hypes rond de brug in Alphen aan den Rijn en de collectieve rouw rond MH17. Niemand in de zaal stelt een kritische vraag. Waarom doet Jort geen poging bij DWDD of Jinek om meer inhoud aan bod te laten komen? We zullen het niet weten want de JD zit vandaag in de kritiekloze luistermodus.

Jort wil geen respect hebben voor religie ‘en al helemaal niet voor mensen die geweld plegen namens die religie’. Jort wil een kiezersexamen waarbij alleen mensen die zich in politiek hebben verdiept mogen stemmen. “Het vrouwenkiesrecht was eigenlijk ook een onzalige beslissing,” grapt hij. Het blijft enkele seconden stil: “Oké, jullie pikken werkelijk alles.”

Dan zijn minstens twee meisjes toch gealarmeerd. “Eigenlijk ben ik ook voor censuskiesrecht,” meldt Jort. Mensen die belasting betalen mogen volgens hem bepalen waar dat geld aan wordt besteed. Nu wordt een meisje boos want dat voorstel is “onrechtvaardig”. Een ander valt haar bij. Maar ook nu toont Jort zich een ware charmeur: hij blijft vriendelijk lachen, zegt dat het meisje best goede punten heeft en dat hij ook niet alwetend is. De JD is weer stil.

Er volgt nog een discussie over onderwijs. Daar zijn veel problemen. Jort wil weten hoe de zaal denkt het onderwijs te verbeteren: “Jullie zijn toch een onderwijspartij?” Het blijft muisstil in de zaal.

De discussieleider sluit af: “Er is veel om over na te denken.”
Bron: politiek.tpo.nl
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:27:29 #67
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155655591
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, dat er een relatief klein groepje mensen alles beslissen voor de hele hap is natuurlijk een onderdeel van de vertegenwoordigende democratie. Echter nu worden er heel ingrijpende zaken besloten door een klein groepje en dat stuit de mensen op de borst. Zo zie ik de Zwarte Piet discussie aan de pro-Pieten kant ook meer als uiting van dit sentiment. Zo wordt de verzorgingsstaat ten grave gedragen, banen worden ingenomen door MOE-landers, mensen met een uitkering kunnen met behoud van uitkering aan de slag, bejaarden, chronisch zieken, gepensioneerden zoeken het maar lekker uit en de EU blijft maar uitbreiden dus je centjes gaan de andere kant uit...
Ik denk dat je een beetje langs me heen aan het praten bent. Ik heb het niet over onze democratie of over pro en tegen EU of over waar de centjes heen gaan. Ik heb het over meneer de fransoos in de OP die alles beter weet en iedereen moet zich maar lekker aanpassen aan zijn sentimenten want hij heeft het allemaal wel door hoe dat moet met dat samenleven.
pi_155655663
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:27 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik denk dat je een beetje langs me heen aan het praten bent. Ik heb het niet over onze democratie of over pro en tegen EU of over waar de centjes heen gaan. Ik heb het over meneer de fransoos in de OP die alles beter weet en iedereen moet zich maar lekker aanpassen aan zijn sentimenten want hij heeft het allemaal wel door hoe dat moet met dat samenleven.
Is precies wat ik bedoel, als de EU staat voor voordeel en nut, zijn mensen best bereid mee te gaan voor een bepaald deel in zijn opvatting.
I´m back.
pi_155655867
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 16:57 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Vedorie..... je beschrijft radicaal rechts op FOK?
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:40:58 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155655876
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, btw, heb je dat stukje gelezen van de week van Jort Kelders bezoek aan jullie jongeren afdeling?
Ik weet niet meer hoe ik D66 moet inschatten iig. Komt Pechtold morgen met een zelfde verhaal zijn ze het er allemaal mee eens, vrees ik. Lees dit stukje maar:

[..]

Ik zie niet wat Aalberts zijn vermoeiende D66 afzeikstukjes precies te maken hebben met het verhaal in de OP.

Maar ik heb in ieder geval nog nooit iemand gesproken die zich druk maakt over de nationalistische collective van het Rijksmuseum. En het heft ook weinig zin om hypothethisch na te gaan denken over wat er zou gebeuren als Alexander Pechtold dat ineens zou vinden, want het is zijn mening gewoonweg niet.
pi_155655902
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar pas op maar dat je straks niet tot de 'tirannieke minderheid' gerekend wordt. Of 'links geneuzel'. Want stel je voor?
pi_155655919
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik zie niet wat Aalberts zijn vermoeiende D66 afzeikstukjes precies te maken hebben met het verhaal in de OP.
Komt aan hè. ;). Moest enorm lachen wel.
quote:
Maar ik heb in ieder geval nog nooit iemand gesproken die zich druk maakt over de nationalistische collective van het Rijksmuseum. En het heeft ook weinig zin om hypothethisch na te gaan denken over wat er zou gebeuren als Alexander Pechtold dat ineens zou vinden, want het is zijn mening gewoonweg niet.
Dat weet je niet of dat Pechtolds mening niet is.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:46:04 #73
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155655981
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:25 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

[..]

Leuk stuk.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:46:14 #74
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155655983
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:42 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Komt aan hè. ;). Moest enorm lachen wel.
Nee, zijn stukjes zijn namelijk flauw en op iedere partij toepasbaar. Bovendien weten we nu wel dat Chris een hekel aan D66 heeft.

quote:
Dat weet je niet of dat Pechtolds mening niet is.
Dan head hij hem vast wel eens geventileerd.
pi_155656003
quote:
6s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:46 schreef eriksd het volgende:

[..]

Leuk stuk.
Grappige is ook, bemerkte ik, dat ik op dezelfde lijn zit als Kelder. Ouwe mannen gaan allemaal ongeveer hetzelfde denken.
I´m back.
pi_155656029
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het onderscheid tussen volkeren is een feit. De nationale identiteiten zijn een feit.
Respecteer dat.... niet diverse volkeren in een federale staat proppen of in een eenduidige kunstmatige Europese identiteit. Als die integratie moet komen, laat het natuurlijk gebeuren, als iets vanzelfsprekends.
Nationalismes is ook een feit.. Niet frustreren dat van buitenaf, ook niet bevorderen. De volkeren zelf moeten die ideologieën onder controle houden, dwz voorkomen dat die niet afglijden naar-eigen-volk-eerst-denken.
Er zijn andere manieren om kennis in Europa over de buren te bevorderen.
Zie de mogelijkheden met internet. Virtuele musea...... met de muis en wel thuis door het Louvre wandelen, Inzoomen op beelden. Of een ander Frans museum die nadruk legt op de Franse geschiedenis.
pi_155656052
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:46 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, zijn stukjes zijn namelijk flauw en op iedere partij toepasbaar. Bovendien weten we nu wel dat Chris een hekel aan D66 heeft.

[..]
Nou ja, dat is wel ongeveer het beeld dat menigeen van D66 heeft hoor.
quote:
Dan head hij hem vast wel eens geventileerd.
Pechtold gebruikt dingen alleen als het opportuun is, en dan maakt-ie fouten. Weet je nog hoe hij tijdens een debat in de TK kwam met het feit dat er zo weinig islam terrorisme was? Overgenomen van een links-extremistische site, die op zijn minst de data vrij eenzijdig interpreteerde.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:51:46 #78
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656075
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het onderscheid tussen volkeren is een feit. De nationale identiteiten zijn een feit.
Respecteer dat.... niet diverse volkeren in een federale staat proppen of in een eenduidige kunstmatige Europese identiteit. Als die integratie moet komen, laat het natuurlijk gebeuren, als iets vanzelfsprekends.
Nationalismes is ook een feit.. Niet frustreren dat van buitenaf, ook niet bevorderen. De volkeren zelf moeten die ideologieën onder controle houden, dwz voorkomen dat die niet afglijden naar-eigen-volk-eerst-denken.
Er zijn andere manieren om kennis in Europa over de buren te bevorderen.
Zie de mogelijkheden met internet. Virtuele musea...... met de muis en wel thuis door het Louvre wandelen, Inzoomen op beelden. Of een ander Frans museum die nadruk legt op de Franse geschiedenis.
Er is toch ook vrijwel niemand die mensen een Europese identiteit wil opleggen?
pi_155656088
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, men wil nationalisme afschaffen.
I´m back.
pi_155656117
quote:
12s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Grappige is ook, bemerkte ik, dat ik op dezelfde lijn zit als Kelder. Ouwe mannen gaan allemaal ongeveer hetzelfde denken.
Ik lees net dat Jort Kelder vindt wie meer poen heeft en meer belasting betaalt extra politieke macht moet krijgen. Die mogen meer de baas spelen over het volk
Jort...... je slaat een deur dicht voor mij. Dit is weer lullig kapitaaldictatuur. Je was altijd al verliefd op mensen met veel geld, nu ik dit lees snap ik dat beter
pi_155656162
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik lees net dat Jort Kelder vindt wie meer poen heeft en meer belasting betaalt extra politieke macht moet krijgen. Die mogen meer de baas spelen over het volk
Jort...... je slaat een deur dicht voor mij. Dit is weer lullig kapitaaldictatuur. Je was altijd al verliefd op mensen met veel geld, nu ik dit lees snap ik dat beter
Jort is wat dat betreft altijd eng geweest. Wie denkt hij dat hij wel niet is om dat effe te bepalen? Niet te vertrouwen die man.
pi_155656163
quote:

[..]

Dominique Moisi, hoogleraar aan Institut d'études politiques de Paris 28 augustus 2015
Zie de OP..... die neigt er naar.
Maar ik gebruikte het woord "proppen"
pi_155656164
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Staat dat in dat artikel? Ik heb het van de week gelezen.
Ja, dus, ja, okee, daar ben ik het niet mee eens, dus I stand corrected...
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:56:24 #84
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155656165
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:40 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Beide kanten hebben er een handje van maar links is prominentet met dit gedrag dan rechts op dit moment.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:56:25 #85
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656166
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou ja, dat is wel ongeveer het beeld dat menigeen van D66 heeft hoor.
Denk je dat het bij de andere partijen heel veel anders is?

quote:
Pechtold gebruikt dingen alleen als het opportuun is, en dan maakt-ie fouten. Weet je nog hoe hij tijdens een debat in de TK kwam met het feit dat er zo weinig islam terrorisme was? Overgenomen van een links-extremistische site, die op zijn minst de data vrij eenzijdig interpreteerde.
Wat heeft dat nu weer te maken met zijn mening over nationalistische elementen in het Rijksmuseum?
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:58:14 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_155656201
quote:

[..]

Er is in ieder geval vrijwel niemand die hardop zegt dat te willen, maar zelfs een D66'er zal moeten toegeven dat het in toenemende mate afdwingen van Europese Eenheid, op de meest uiteenlopende vlakken, leidt tot het verdwijnen van (onderdelen van) identiteit?

Het is een voorbeeld waar ik een hekel aan heb (en bovendien is de VN aan het zeiken en niet de EU, maar het gaat om het idee - en anders denk je maar aan de stierenrennen) maar als ons door een bovenliggend lichaam wordt verboden om mensen zwart te schminken, dan verdwijnt er toch een stuk van onze cultuurhistorie? De gulden was toch ook deel van onze identiteit? Ik zeg niet dat genoemde maatregelen per definitie negatief zijn - maar ze gaan wel degelijk ten koste van stukjes Nederland. Of Spanje, of Letland.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 17:58:18 #87
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656203
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dominique Moisi, hoogleraar aan Institut d'études politiques de Paris 28 augustus 2015
Zie de OP..... die neigt er naar.
Maar ik gebruikte het woord "proppen"
Maar ken jij politici die het verhaal van die vent onderschrijven?
pi_155656210
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:56 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Denk je dat het bij de andere partijen heel veel anders is?
Dat is niet het beeld dat je bij de SP hebt iig. Ik niet althans.
quote:
[..]

Wat heeft dat nu weer te maken met zijn mening over nationalistische elementen in het Rijksmuseum?
Nou ja, dat je niet weet dus wat de mening is van Pechtold.
I´m back.
pi_155656221
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:56 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Beide kanten hebben er een handje van maar links is prominentet met dit gedrag dan rechts op dit moment.
Nee hoor...Op Fok is er uit een duistere rechtse hoek het meeste geschreeuw te horen. Altijd al geweest hier.
pi_155656223
quote:

[..]

Waarom eigenlijk niet? Een beetje nationbuilding kan toch prima helpen om het imago van Europa wat op te poetsen?
pi_155656249
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor...Op Fok is er uit een duistere rechtse hoek het meeste geschreeuw te horen. Altijd al geweest hier.
Als ik zo hier kijk en op facebook, is rechts inderdaad heel erg aanwezig, en niet op een goeie manier. Meer op een onfrisse, racistische en xenofobe manier.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:01:31 #92
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155656261
quote:

[..]

In feite wel, met de omroep om meer macht naar Brussel over te dragen. Iets dat mensen evident niet kunnen en willen accepteren. Een Europese staat gaat nooit gebeuren en dat is wel het hele uiteindelijke doel.
Bis bis bis
pi_155656293
In de geschiedenislezing die ik bemerk uit dit stuk kan ik mij totaal niet vinden, de geschiedenlislezing zoals in het museum.
Het probleem is dat je in Nederland altijd een spagaat hebt bij de geschiedenis, een spagaat tussen 'Vaderlandse Geschiedenis' en Nederlandse geschiedenis. Vaderlandse Geschiedenis' is in feite de geschiedenis van het Holland achter de waterlinie met zijn Gouden Eeuw en zijn koloniaal verleden. De geschiedenis van veel andere provincies van Nederland is heel anders. Een echte Nederlandse geschiedenis zal heel anders zijn. Daar kan Waterloo niet als een heil brengende overwinning gezien worden, in delen van Limburg werd bijvoorbeeld Waterloo betreurd, Frankrijk werd niet als bezetter gezien, de Hollanders waren in 1815 de bezetter. En zo kunnen we nog over heel veel delen doorgaan.
Het wordt tijd dat het geschiedenisonderwijs en de musea Nederland zien zoals het werkelijk is, een combinatie van diverse regio's met diverse geschiedenissen die allemaal hun plek hebben. En niet Holland en de rest doet nergens toe.
pi_155656312
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk niet? Een beetje nationbuilding kan toch prima helpen om het imago van Europa wat op te poetsen?
Zoals ik zojuist al schreef is dit geen nationbuilding maar het opleggen van een bepaalde visie van Nederland en de geschiedenis aan de rest van Nederland.
pi_155656365
Integratie op een natuurlijke wijze bevorderen kan ook door bijv een budget voor schoolreisjes naar de naaste buren in te stellen. Dan worden scholieren meer geïnteresseerd in die buurlanden, hun geschiedenis, waarom ze anders zijn. En dat niet met de moraal van "we moeten een worden" Niet dat soort Europees nationalisme.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:05:27 #96
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_155656372
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Met hier bedoel ik in Nederland
pi_155656387
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:02 schreef ultra_ivo het volgende:
In de geschiedenislezing die ik bemerk uit dit stuk kan ik mij totaal niet vinden, de geschiedenlislezing zoals in het museum.
Het probleem is dat je in Nederland altijd een spagaat hebt bij de geschiedenis, een spagaat tussen 'Vaderlandse Geschiedenis' en Nederlandse geschiedenis. Vaderlandse Geschiedenis' is in feite de geschiedenis van het Holland achter de waterlinie met zijn Gouden Eeuw en zijn koloniaal verleden. De geschiedenis van veel andere provincies van Nederland is heel anders. Een echte Nederlandse geschiedenis zal heel anders zijn. Daar kan Waterloo niet als een heil brengende overwinning gezien worden, in delen van Limburg werd bijvoorbeeld Waterloo betreurd, Frankrijk werd niet als bezetter gezien, de Hollanders waren in 1815 de bezetter. En zo kunnen we nog over heel veel delen doorgaan.
Het wordt tijd dat het geschiedenisonderwijs en de musea Nederland zien zoals het werkelijk is, een combinatie van diverse regio's met diverse geschiedenissen die allemaal hun plek hebben. En niet Holland en de rest doet nergens toe.
Ja, daar heb je wel gelijk in idd. Vaderlandse geschiedenis wordt wel Hollandocentrisch gebracht.
I´m back.
pi_155656429
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:05 schreef Bluesdude het volgende:
Integratie op een natuurlijke wijze bevorderen kan ook door bijv een budget voor schoolreisjes naar de naaste buren in te stellen. Dan worden scholieren meer geïnteresseerd in die buurlanden, hun geschiedenis, waarom ze anders zijn. En dat niet met de moraal van "we moeten een worden" Niet dat soort Europees nationalisme.
Mm, iedereen gaat toch wel op vakantie, we leren de talen van onze buurlanden op de middelbare school, we krijgen geschiedenis, we lezen geschiedenis: allemaal taak gewoon van een normale opvoeding en een normale opleiding wmb.
I´m back.
pi_155656439
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:05 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Met hier bedoel ik in Nederland
Dan geldt het nog steeds. Rechts heeft een grotere bek in de politiek dan links hier in Nederland. En niet op een goeie manier. Nederland verruwt en verrechtst waar je bij staat.
pi_155656451
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:05 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, daar heb je wel gelijk in idd. Vaderlandse geschiedenis wordt wel Hollandocentrisch gebracht.
Herinner je de canon nog? Met twee vensters over de huisvesting van Amsterdamse sjieke lui.
Alsof er geen arme mensen woonden in Amsterdam en niet veel meer mensen buiten Amsterdam en het gewest Holland.
http://www.entoen.nu/
Overigens ben ik de laatste 2 jaar meerdere keren in Amsterdam geweest ( voor het eerst sinds lang terug) en zeker.... ik ben onder de indruk van de binnenstad.Ik kijk mijn ogen uit.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:10:24 #101
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656480
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Er is in ieder geval vrijwel niemand die hardop zegt dat te willen, maar zelfs een D66'er zal moeten toegeven dat het in toenemende mate afdwingen van Europese Eenheid, op de meest uiteenlopende vlakken, leidt tot het verdwijnen van (onderdelen van) identiteit?

Het is een voorbeeld waar ik een hekel aan heb (en bovendien is de VN aan het zeiken en niet de EU, maar het gaat om het idee - en anders denk je maar aan de stierenrennen) maar als ons door een bovenliggend lichaam wordt verboden om mensen zwart te schminken, dan verdwijnt er toch een stuk van onze cultuurhistorie? De gulden was toch ook deel van onze identiteit? Ik zeg niet dat genoemde maatregelen per definitie negatief zijn - maar ze gaan wel degelijk ten koste van stukjes Nederland. Of Spanje, of Letland.
Ik zie de EU toch vooral als een organisatie om voor gezamenlijke belangen op te komen en om onderlinge belangen zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen. Een bestuurslaag voor zaken die niet bij landsgrenzen ophouden zoals energiepolitiek of militaire zaken. .

Het enige identiteit dat we imo echt kwijtgeraakt zijn aan de EU is inderdaad de Eigen munt. Maar zelfs daarin is de ruimte om je eigen ding toe te voegen zoals de diverse muntsoorten. Dat dat mogelijk is duidt ook op een bepaald respect voor Eigen identiteit.
pi_155656536
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Mm, iedereen gaat toch wel op vakantie, we leren de talen van onze buurlanden op de middelbare school, we krijgen geschiedenis, we lezen geschiedenis: allemaal taak gewoon van een normale opvoeding en een normale opleiding wmb.
Extra vakantie.... niet naar een strand waar het warm is.
Persoonlijke ervaring.... ergens zijn, ruiken, voelen, zien.... maakt meer indruk dan een boekje of internetpagina.
pi_155656542
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Herinner je de canon nog? Met twee vensters over de huisvesting van Amsterdamse sjieke lui.
Alsof er geen arme mensen woonden in Amsterdam en niet veel meer mensen buiten Amsterdam en het gewest Holland.
http://www.entoen.nu/
Overigens ben ik de laatste 2 jaar meerdere keren in Amsterdam geweest ( voor het eerst sinds lang terug) en zeker.... ik ben onder de indruk van de binnenstad.Ik kijk mijn ogen uit.
Ja, in feite is Holland, de Randstad nog steeds het centrum en wordt ook in de media over het algemeen een beetje lacherig gedaan over alles wat er buiten ligt...
Nederland is natuurlijk pas eerst 200 jaar geleden een eenheidsstaat geworden, en daar ging dan na 15 jaar nog eens België vanaf, op den duur Luxemburg, maar Staats Brabant/Generaliteitslanden bleef eraan vast zitten idem Limburg, maar wel met een andere geschiedenis in feite...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 29-08-2015 18:22:40 ]
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:14:17 #104
346939 Janneke141
pi_155656543
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:10 schreef Hexagon het volgende:
Ik zie de EU toch vooral als een organisatie om voor gezamenlijke belangen op te komen en om onderlinge belangen zo optimaal mogelijk op elkaar af te stemmen. Een bestuurslaag voor zaken die niet bij landsgrenzen ophouden zoals energiepolitiek of militaire zaken. .
Zo was het ooit bedoeld, ja. Helaas liggen theorie en praktijk inmiddels ver uit elkaar. Niet in het minst doordat de bureaus van alle EU-gelederen inmiddels worden bevolkt door ambtenaren die een vinger in de pap van werkelijk ieder aspect van het dagelijks leven willen hebben, bij voorkeur zonder tussenkomst van welk nationaal parlement dan ook.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:15:04 #105
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155656559
Landen willen niet hun defensie uit handen geven, dat raakt rechtstreeks aan de nationale identiteit. Kijk naar zaken als pensioenleeftijd: totaal niet te harmoniseren.

Dan zit er ook per land nog een nationale democratie tussen die gericht is op het landsbelang. Het gaat gewoon nooit werken, en dat hoeft helemaal niet slecht te zijn.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:15:05 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656560
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 17:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Omdat dat nergens voor nodig is en er ook weinig is om dat op te bouwen.
pi_155656586
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:15 schreef eriksd het volgende:
Landen willen niet hun defensie uit handen geven, dat raakt rechtstreeks aan de nationale identiteit. Kijk naar zaken als pensioenleeftijd: totaal niet te harmoniseren.

Dan zit er ook per land nog een nationale democratie tussen die gericht is op het landsbelang. Het gaat gewoon nooit werken, en dat hoeft helemaal niet slecht te zijn.
Defensie werkt men toch al samen? Was laatst of binnenkort het zoveel-jarige jubileum van een gezamenlijk legeronderdeel. Willempie geeft ook act de presence.
I´m back.
pi_155656601
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Omdat dat nergens voor nodig is en er ook weinig is om dat op te bouwen.
Dus in de transferunie maken we geld over naar compleet vreemden?
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:25:28 #109
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656743
Wat decentraal kan moet je decentraal doen. Maar de discussie over Europa is onderhand zo verzuurd en gepolariseerd geraakt dat we onderhand vergeten zijn wat we nu eigenlijk met elkaar willen bereiken. En dus wat de EU wel zou moeten doen. En dat is in een globaliserende wereld geen overbodige luxe.
pi_155656796
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:25 schreef Hexagon het volgende:
Wat decentraal kan moet je decentraal doen. Maar de discussie over Europa is onderhand zo verzuurd en gepolariseerd geraakt dat we onderhand vergeten zijn wat we nu eigenlijk met elkaar willen bereiken. En dus wat de EU wel zou moeten doen. En dat is in een globaliserende wereld geen overbodige luxe.
Dus wat je zegt is dat er een soort natuurwetenschappelijk proces gaande is en dat is de globalisatie en dat maakt voor ons de keuzes wel uit? Discussies zijn achterhoedegevechten?
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:31:42 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656844
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:18 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus in de transferunie maken we geld over naar compleet vreemden?
Nee, we hebben ooit geconstateerd dat we in Europa elkaar economisch gezien nodig hebben en een gexamenlijke munt is daar onderdeel van.

Dat bepaalde landen daar beter niet aan mee hadden kunnen doen dat ben ik wel eens.
pi_155656914
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:25 schreef Hexagon het volgende:
Een tijd terug hoorden we in Nederland dat de overheden hun vervoersbedrijven moeten privatiseren .
Van wie moeten? Van het EU-parlement.Het bizarre was dat veel lokake politici een slaafse houding aannamen: het EU bepaalt....we moeten wel.
En dus werd in vele regio's het OV geprivatiseerd. Wat een bullshit... Er is helemaal geen juridische verplichting te gehoorzamen aan die bemoeizucht van de EU .
Een aantal grote steden ( A'dam, R'dam, Den Haag) gingen naar de rechter om deze EU-decreet aan te vechten. Yipp zei de rechter..... Er is geen verplichting .
Idem met dat lampenverbod. EU-parlement ging verbieden dat de ouderwetse lampen niet meer verkocht mogen worden....... Nationale overheden gingen dit braaf uitvoeren, zonder een landelijke discussie of besluit in het parlement.
Twee decreten ... die helemaal niet nodig zijn voor "samenwerking" in Europa.
Twee beslissingen die primair gedaan moeten worden door de nationale parlementen.
Maar ja... als die zonder discussie die plicht weggeeft... er deugt iets niet zo.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:34:48 #113
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_155656922
Meneer Moïsi heeft joodse wortels. Ik denk dat joden minder nationalistisch zijn dan niet-joden van autochtone herkomst.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:37:31 #114
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155656971
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:28 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus wat je zegt is dat er een soort natuurwetenschappelijk proces gaande is en dat is de globalisatie en dat maakt voor ons de keuzes wel uit? Discussies zijn achterhoedegevechten?
Alle ontwikkelingen en technische vooruitgang van de laatste decennia hebben de globalisering inderdaad doen versnellen. Als je dat nog enigzins wil kunnen beheersen dan zul je dus ook bestuurlijk moeten opschalen.

Het enige land ter wereld dat helemaal niet meedoet aan globalisering is Noord-Korea.
pi_155657038
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:31 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, we hebben ooit geconstateerd dat we in Europa elkaar economisch gezien nodig hebben en een gexamenlijke munt is daar onderdeel van.

Dat bepaalde landen daar beter niet aan mee hadden kunnen doen dat ben ik wel eens.
Je had het over globalisering toch? Dat gaat een stuk verder dan wel of niet een gezamenlijke munt. In feite zitten we nu in een proces waarbij we domweg allerlei mensen aan het uitsluiten zijn, omdat ze niet meer economisch relevant zijn, aangezien ze hun minimumloon met hun arbeid niet meer kunnen opbrengen (zogenaamd), dat is het gevolg van wat degenen die erin geloven het natuurwetenschappelijke proces van de globalisatie noemen.

Vuilnisman moet een MBO4 hebben, putjesschepper binnenkort ook, want we willen lekker mee hobbelen met de globalisatie. Ja, meneer we denken niet meer na, want het is nu eenmaal een natuurwetenschappelijke wet net als de zwaarte kracht, of wilt u soms een actie tegen de zwaarte kracht ondernemen? Hele VMBO en MBO scholen braken straks leerlingen uit die... overbodig zijn geworden, Hexagon, wordt al regelmatig de noodklok over geluid. Ja, maar ja daar maak ik me helegaar niet druk om... als hoog opgeleide uni-bolleboos... Dat zijn sws Tokkies, eigen schuld, dikke bult. Dat is D66. :').

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 29-08-2015 18:50:16 ]
I´m back.
pi_155657047
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Alle ontwikkelingen en technische vooruitgang van de laatste decennia hebben de globalisering inderdaad doen versnellen. Als je dat nog enigzins wil kunnen beheersen dan zul je dus ook bestuurlijk moeten opschalen.

Het enige land ter wereld dat helemaal niet meedoet aan globalisering is Noord-Korea.
Dat is een frame, Hexagon.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:47:38 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155657150
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Een tijd terug hoorden we in Nederland dat de overheden hun vervoersbedrijven moeten privatiseren .
Van wie moeten? Van het EU-parlement.Het bizarre was dat veel lokake politici een slaafse houding aannamen: het EU bepaalt....we moeten wel.
En dus werd in vele regio's het OV geprivatiseerd. Wat een bullshit... Er is helemaal geen juridische verplichting te gehoorzamen aan die bemoeizucht van de EU .
Een aantal grote steden ( A'dam, R'dam, Den Haag) gingen naar de rechter om deze EU-decreet aan te vechten. Yipp zei de rechter..... Er is geen verplichting .
Idem met dat lampenverbod. EU-parlement ging verbieden dat de ouderwetse lampen niet meer verkocht mogen worden....... Nationale overheden gingen dit braaf uitvoeren, zonder een landelijke discussie of besluit in het parlement.
Twee decreten ... die helemaal niet nodig zijn voor "samenwerking" in Europa.
Twee beslissingen die primair gedaan moeten worden door de nationale parlementen.
Maar ja... als die zonder discussie die plicht weggeeft... er deugt iets niet zo.
Misschien moet je dan eens kijken naar laffe nationale politici die hun verantwoordelijkheid af lijken te schuiven op zogenaamde Europese dictators.

Het EU parlement kan niets verbieden want het heeft geeneens initiatiefrecht. De regeringen zitten er zelf bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 29-08-2015 18:54:58 ]
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:51:25 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155657247
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Je had het over globalisering toch? Dat gaat een stuk verder dan wel of niet een gezamenlijke munt. In feite zitten we nu in een proces waarbij we domweg allerlei mensen aan het uitsluiten zijn, omdat ze niet meer economisch relevant zijn, aangezien ze hun minimumloon met hun arbeid niet meer kunnen opbrengen (zogenaamd), dat is het gevolg van wat degenen die erin geloven het natuurwetenschappelijke proces van de globalisatie noemen.

Vuilnisman moet een MBO4 hebben, putjhesschepper binnenkort ook, want we willen lekker mee hobbelen met de globalisatie. Ja, meneer we denken niet meer na, want het is nu eenmaal een natuurwetenschappelijke wet net als de zwaarte kracht, of wilt u soms een actie tegen de zwaarte kracht ondernemen? Hele VMBO en MBO scholen braken straks leerlingen uit die... overbodig zijn geworden, Hexagon, wordt al regelmatig de noodklok over geluid. Ja, maar ja daar maak ik me helegaar niet druk om... als hoog opgeleide uni-bolleboos... Dat zijn sws Tokkies, eigen schuld, dikke bult. Dat is D66. :').
Tja, wat stel jij voor? Protectionistische handelspolitiek voeren?
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:54:23 #119
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657304
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Defensie werkt men toch al samen? Was laatst of binnenkort het zoveel-jarige jubileum van een gezamenlijk legeronderdeel. Willempie geeft ook act de presence.
Dat Duitse korps met 500 man? Dat stelt natuurlijk niets voor.
Bis bis bis
pi_155657321
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Misschien moet je dan eens kijken naar laffe narionale politici die hun verantwoordelijkheid af lijken te schuiven op zogenaamde Europese dictators.
Dat schreef ik toch ook (Het bizarre was dat veel lokale politici een slaafse houding aannamen: het EU bepaalt....we moeten wel.)

quote:
Het EU parlement kan niets verbieden want het heeft geeneens initiatiefrecht. De regeringen zitten er zelf bij.
Ik weet niet hoe dat precies juridisch ligt, maar die ouderwetse lampen zijn verboden in Nederland.
Door wie? Is er een nationale wet gemaakt die het EU-verbod legitimeert ... heb ik dat gemist?
En als er geen wet is gemaakt.... hoe zou een rechter dan moeten oordelen? Die moet dan 'het verbod' tot een fictie verklaren.. Er is geen correct juridisch verbod gemaakt ?
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 18:59:17 #121
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657417
Je geeft in zin 1 aan dat je het niet weet, om vervolgens tot een of andere rare conclusie te komen.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:02:52 #122
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155657498
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:55 schreef Bluesdude het volgende:

Ik weet niet hoe dat precies juridisch ligt, maar die ouderwetse lampen zijn verboden in Nederland.
Door wie? Is er een nationale wet gemaakt die het EU-verbod legitimeert ... heb ik dat gemist?
En als er geen wet is gemaakt.... hoe zou een rechter dan moeten oordelen? Die moet dan 'het verbod' tot een fictie verklaren.. Er is geen correct juridisch verbod gemaakt ?
Het nationale parlement heeft er zelf mee ingestemd dat de EU dit verbod in mocht voeren. Sterker nog, Nederland was een van degenen die zijn best gedaan heeft om het er te laten komen.

En even los van of dit nu een goed idee was. Ik vind dit nog wel iets wat je Europees zou mogen regelen. Het gaat immers om milieubelasting en energiebesparing en dat is iets dat het nationale belang overstijgt.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:04:54 #123
346939 Janneke141
pi_155657559
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het nationale parlement heeft er zelf mee ingestemd dat de EU dit verbod in mocht voeren. Sterker nog, Nederland was een van degenen die zijn best gedaan heeft om het er te laten komen.

En even los van of dit nu een goed idee was. Ik vind dit nog wel iets wat je Europees zou mogen regelen. Het gaat immers om milieubelasting en energiebesparing en dat is iets dat het nationale belang overstijgt.
Aan het wel of niet produceren en verkopen van gloeilampen hoort geen enkel parlement zijn vingers te branden. Laat het lekker aan de consument over of die ze wil kopen of niet.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:07:26 #124
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657615
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aan het wel of niet produceren en verkopen van gloeilampen hoort geen enkel parlement zijn vingers te branden. Laat het lekker aan de consument over of die ze wil kopen of niet.
Hoezo? Makkelijke energiebesparing. Lijkt mij prima om de consument daar aan het handje te nemen.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:08:45 #125
346939 Janneke141
pi_155657652
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:07 schreef eriksd het volgende:

[..]

Hoezo? Makkelijke energiebesparing. Lijkt mij prima om de consument daar aan het handje te nemen.
De consument is inderdaad te dom om zelf na te denken en kan dat niet zonder de overheid.

:N
pi_155657659
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daar ligt de fout.. die beslissing ligt bij het nationale parlement , niet bij de EU.
Man kan een advies of voorstel overnemen, maar dit nooit automatisch doen en nooit de EU het recht geven deze verboden in te voeren

quote:
En even los van of het een goed idee was. Ik vind dit nog wel iets wat je Europees zou Mogen regelen. Het gaat immers om milieubelasting en energiebesparing en dat is iets dat het nationale belang overstijgt.
Nee.... het is echt niet nodig voor "samenwerking"
Met die lampen en ov zit het EU een politiek beleid van neo-liberalisme er door heen te drukken. Dat is het voorrecht van een nationaal parlement volgens de wetten van de democratie
Het nationale belang dienen is de primaire verplichting van een nationaal parlement. Tuurlijk, daar hoort erg veel bij.. geen ruzie met de buren maken... rekening houden met elkaar.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:09:38 #127
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657664
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De consument is inderdaad te dom om zelf na te denken en kan dat niet zonder de overheid.

:N
Dat geldt inderdaad voor een hoop consumenten. De helft is geeneens in staat zich in te houden qua eten.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:10:12 #128
346939 Janneke141
pi_155657679
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:09 schreef eriksd het volgende:

[..]

Dat geldt inderdaad voor een hoop consumenten. De helft is geeneens in staat zich in te houden qua eten.
_O-
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:10:51 #129
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657693
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:10 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

_O-
Tsja, het is zoals het is.
Bis bis bis
pi_155657725
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Tja, wat stel jij voor? Protectionistische handelspolitiek voeren?
Ik ben geen politieke partij. Ik weet wel dat er een probleem zit aan te komen. Wat ik zeg, regelmatig wordt er de noodklok over geluid. Maar D66 spreekt niet voor de mensen die lager scoren dan universiteit. Het proces van uitsluiting is al hard op weg met voor vuilnismannen opleiding MBO. Natuurlijk worden die vervolgens na hun opleiding wrs niet ingezet, want te duur. Zo werkt het ook weer.
De bejaarden in verpleeghuizen konden weer zelfstandig wonen, de chronisch zieken zoeken het maar uit, de gemeenten vragen eigen bijdrages in het kader van de wmo die de pan uitrijzen, bij de gepensioeneerden kan er wel 7%/jaar vanaf met ons uitstekende pensioenstelsel, de PGB'ers kunnen helemaal verrekken, mensen in bijstand mogen zonder salaris bloemen vouwen en enveloppen tellen, 50+ werklozen mogen papierprikken, de chauffeurs op buurttaxi's ontslaan we, dat mogen werklozen met behoud van uitkering doen, de vrijkomende huizen in de sociale sector gaan naar vluchtelingen, geen enkele woning die sporadisch wordt bijgebouwd in die sector is niet meer 5 ¤ onder de vrije sector grens btw, de huurtoeslag decimeren we.... ik kan nog wel een tijdje doorgaan hoor...
Ik vind het niet gek dat mensen de hakken in het zand zetten.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:12:18 #131
346939 Janneke141
pi_155657726
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:10 schreef eriksd het volgende:

[..]

Tsja, het is zoals het is.
Oh sorry, je was serieus.

Denk je dat dat beter wordt als ambtenaren het denken voor consumenten overnemen?
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:13:14 #132
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155657752
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Daar ligt de fout.. die beslissing ligt bij het nationale parlement , niet bij de EU.
Man kan een advies of voorstel overnemen, maar dit nooit automatisch doen en de EU het recht geven dit verboden in te voeren

Nee.... het is echt niet nodig voor "samenwerking"
Met die lampen en ov zit het EU een politiek beleid van neo-liberalisme er door heen te drukken. Dat is het voorrecht van een nationaal parlement volgens de wetten van de democratie
Het nationale belang dienen is de primaire verplichting van een nationaal parlement. Tuurlijk, daar hoort erg veel bij.. geen ruzie met de buren maken... rekening houden met elkaar.
Alle parlementen hebben ermee ingestemd.

Daarnaast, wat heft het verbieden van gloeilampen met het neoliberalisme te maken? Het is typisch ecologisme.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:13:34 #133
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657762
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Denk je dat dat beter wordt als ambtenaren het denken voor consumenten overnemen?
Vraag is wat je kan sturen. Door onzuinige zooi te verbieden neem je een slechte keuzemogelijkheid weg.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:15:04 #134
346939 Janneke141
pi_155657802
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:13 schreef eriksd het volgende:

[..]

Vraag is wat je kan sturen. Door onzuinige zooi te verbieden neem je een slechte keuzemogelijkheid weg.
Nou, dan wordt het hoog tijd om ook alcohol, hamburgers, drie kwart van alle automodellen en alle vliegvakanties te gaan verbieden. Zijn allemaal slechte keuzemogelijkheden.

Oh, en alle cd's van Jan Smit.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:15:12 #135
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155657804
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Met dat idee kunnen we feitelijk ieder milieubeleid gaan opheffen.
pi_155657838
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Daarnaast, wat heft het verbieden van gloeilampen met het neoliberalisme te maken? Het is typisch ecologisme.
Het gaat erover dat er voor veel mensen dingen worden beslist, waravan ze het idee hebben dat ze er geen invloed meer op kunnen uitoefenen. En als je dan aan politici vraagt he dat zit, dan komen ze met allerlei lulkoek aanzetten.
I´m back.
pi_155657883
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]

na enig denken.... je hebt gelijk..... nonsens van mij...
Maar het is nog steeds het doordrukken van een beleid... het opleggen aan de naties en die beschouwen als een lagere overheid.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:18:58 #138
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657887
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou, dan wordt het hoog tijd om ook alcohol, hamburgers, drie kwart van alle automodellen en alle vliegvakanties te gaan verbieden. Zijn allemaal slechte keuzemogelijkheden.

Oh, en alle cd's van Jan Smit.
Je kan het belachelijk maken, prima. Doe ik mee: verbieden we toch helemaal niets meer?! Ook geen criminaliteit meer.

Zo.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:20:14 #139
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155657910
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Met dat idee kunnen we feitelijk ieder milieubeleid gaan opheffen.
Neenee, we hebben hier te maken met een klassieke liberaal ofzo. Niets verbieden of sturen.
Bis bis bis
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:21:16 #140
346939 Janneke141
pi_155657940
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:18 schreef eriksd het volgende:

[..]

Je kan het belachelijk maken, prima. Doe ik mee: verbieden we toch helemaal niets meer?! Ook geen criminaliteit meer.

Zo.
Je kunt natuurlijk ook proberen te bedenken wat ik bedoel met deze post. En die bedoeling heeft te maken met de taak van de overheid. Waar begint die en waar houdt die op? Als het verbieden van gloeilampen tot de taken van de (in dit geval Europese) overheid behoort, en dat doet het volgens jou, dan behoort het verbieden van andere slechte keuzes dat ook. Zeker omdat de gezondheids- en milieuschade van de dingen die ik noem veel groter zijn dan die van de gloeilamp.
pi_155657957
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het gaat erover dat er voor veel mensen dingen worden beslist, waravan ze het idee hebben dat ze er geen invloed meer op kunnen uitoefenen.
Mee eens
Maar er is ook een hype aan de gang.Het overdrijven van de EU, dat het al een dictatuur is of bijna is.
EU-parlement moet ophouden met Europa te willen besturen. Stoppen met die wetten en regels maken. .
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:23:52 #142
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155657993
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het gaat erover dat er voor veel mensen dingen worden beslist, waravan ze het idee hebben dat ze er geen invloed meer op kunnen uitoefenen. En als je dan aan politici vraagt he dat zit, dan komen ze met allerlei lulkoek aanzetten.
Ja, maar dan nog steeds is het ons nationale parlement dat toestemming geeft voor een dergelijk besluit.

Het is lekker makkelijk om te gaan wijzen naar zogenaamde EU-dictators die in Brussel die allerlei snode plannen bedenken. Maar het is eigenlijk niet meer dan een uitvoeringsorganisatie van wensen die door nationale regeringen samen bedacht worden.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:26:08 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155658039
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mee eens
Maar er is ook een hype aan de gang.Het overdrijven van de EU, dat het al een dictatuur is of bijna is.
EU-parlement moet ophouden met Europa te willen besturen. Stoppen met die wetten en regels maken. .
Het EU parlement kan niet eens wetten en regels maken. Daar hebben ze geen bevoegdheid voor.
pi_155658122
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ja, maar dan nog steeds is het ons nationale parlement dat toestemming geeft voor een dergelijk besluit.

Het is lekker makkelijk om te gaan wijzen naar zogenaamde EU-dictators die in Brussel die allerlei snode plannen bedenken. Maar het is eigenlijk niet meer dan een uitvoeringsorganisatie van wensen die door nationale regeringen samen bedacht worden.
Lui als Van Baalen en Verhofstadt hebben toch wel een agenda, denk je dat niet? Of is dat complottheorie?
I´m back.
pi_155658205
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Lui als Van Baalen en Verhofstadt hebben toch wel een agenda, denk je dat niet? Of is dat complottheorie?
Verhofstadt verdenk ik ervan een federalist te zijn. dwz een staat boven de staten te willen maken.
van Baalen is wat kritischer, meende ik.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:33:30 #146
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155658221
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:29 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

UIteraard hebben ze dat, daar zijn het politici voor. Maar ze hebben in het hele proces maar een beperkte relevantie.
pi_155658259
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Mee eens
Logisch is dat dat versterkt wordt. Ik bedoel, de Zwarte Piet discussie wordt ook meegenomen in dat aspect, denk ik. Ik zie het eerder nl. als uiting van het feit dat mensen zich verzetten nu tegen een klein groepje mensen die alles uitmaakt dan dat het ingeboren racisme van de Nederlander is.
I´m back.
pi_155658340
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het EU parlement kan niet eens wetten en regels maken. Daar hebben ze geen bevoegdheid voor.
oooo ? spaarlampen... ov-decreet ?
Die kwamen toch van hen af ? Of was dat een of ander commissie
En als het formeel geen regels zijn... dan moeten ze explicieter hun regel te presenteren als " voorstel" of "advies"
Hoe dan ook deze twee items zijn hun zaken helemaal niet. Het is niet nodig voor de samenwerking.
Blijf er dan vanaf en laat het over aan de discussies en besluitvorming in de naties zelf.
pi_155658372
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:33 schreef Hexagon het volgende:

[..]

UIteraard hebben ze dat, daar zijn het politici voor. Maar ze hebben in het hele proces maar een beperkte relevantie.
Nou ja, als symbool dus niet hè. Mensen zijn het echt beu, denk ik wel eens. Moet Oekraïne erbij, Moldavië, Georgië? Ja, heeft men ondekt dat Verhofstadt commissaris is van een bedrijf dat lekker wil fracken in Oost-Oekraïne...
Ik bedoel, ik voorzie dat de stemming tegen de EU echt uit de hand gaat lopen op den duur hoor. Hier in de landen die alleen maar hoeven over te maken. Ja, en sure dat de machthebbers liever hebben dat internet helemaal nooit was uitgevonden, want veel kritiek en protest gaat via internet.
En D66 is daarin echt niet jofel bezig dus.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:41:21 #150
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155658412
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als het verbieden van gloeilampen tot de taken van de (in dit geval Europese) overheid behoort, en dat doet het volgens jou, dan behoort het verbieden van andere slechte keuzes dat ook. Zeker omdat de gezondheids- en milieuschade van de dingen die ik noem veel groter zijn dan die van de gloeilamp.
Dat klopt. Ik vond vroeger ook dat iedereen lekker zelf alles moest beslissen. Kom ik meer en meer op terug.

En je parkeert de vraag bij mij, maar hij geldt net zozeer voor jou. Gloeilampen kunnen makkelijk uit de economie gehaald worden op een eenvoudige manier. Prima dat het dan verboden wordt. Wat mij betreft gaan we ook een winkelformule als de Action in Europees verband eens onder de loep nemen. Goedkope inferieure zooi puur gericht op consumeren.
Bis bis bis
pi_155658416
En die grondwet ?
Door het grondwet te noemen suggereert men al dat het om een staat gaat die men wilt bouwen op die grondwet.
Als dat niet het plan is... noem het dan manifest van Europese samenwerking en vooral geen referendum ervan maken.
Het schijnt dat die zgn grondwet toch is aangenomen als grondwet ?
pi_155658571
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

En als het formeel geen regels zijn... dan moeten ze explicieter hun regel te presenteren als " voorstel" of "advies"
Hoe dan ook deze twee items zijn hun zaken helemaal niet. Het is niet nodig voor de samenwerking.
Blijf er dan vanaf en laat het over aan de discussies en besluitvorming in de naties zelf.
Bas Eickhout in Buitenhof zei dat ook een lobby van Europese lampenmakers dat gloeilampenverbod wilde hebben. Zij hadden geinvesteerd in modernisering van de lampenindustrie, onder andere door de steeds strengere milieu-wetgeving in de EU maar dan moet er wel zekerheid zijn dat er ze hun nieuwe producten overal kwijt kunnen.

-edit-

Even gegoogled. Het ging niet om gloeilampen maar om stofzuigers met een hoog stroomverbruik. Maar bij gloeilampen zullen fabrikanten van de nieuwste snufjes ook niet hebben getreurd over het verbod :P

[ Bericht 4% gewijzigd door zakjapannertje op 29-08-2015 19:55:23 ]
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:49:28 #153
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155658627
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De Europese commissie heeft wel initiatiefrecht maar ook dat moet via de raad van ministers langs de regeringen af.
pi_155658660
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:49 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De Europese commissie heeft wel initiatiefrecht maar ook dat moet via de raad van ministers langs de regeringen af.
Hebben ze in de TK tegen de gloeilamp gestemd dan? Heb jij een linkje? Ik heb dat debat gemist iig. Wat zei Wilders daarover?
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:53:25 #155
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155658734
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hebben ze in de TK tegen de gloeilamp gestemd dan? Heb jij een linkje?
Nee, het was zelfs een initiatief van onze tweede kamer.

http://www.elsevier.nl/Po(...)bod-ELSEVIER244283W/

Enkele indieners hebben er achteraf zelfs spijt van gehad zo te zien. :')
pi_155658792
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:50 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hebben ze in de TK tegen de gloeilamp gestemd dan? Heb jij een linkje? Ik heb dat debat gemist iig. Wat zei Wilders daarover?
Ik heb dat ook helemaal gemist.
Maar voorlopig is het algemene idee dat die ouderwetse lampen verboden zijn te verkopen .
Als er geen wet is die het verbiedt....... dan is dat toch heel bizar.
Overigens ... vind ik het verbod niet zo erg verkeerd ...... wel de hele manier waarop.
  FOK!fotograaf zaterdag 29 augustus 2015 @ 19:59:14 #157
73911 ultra_ivo
pi_155658917
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 18:14 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, in feite is Holland, de Randstad nog steeds het centrum en wordt ook in de media over het algemeen een beetje lacherig gedaan over alles wat er buiten ligt...
Nederland is natuurlijk pas eerst 200 jaar geleden een eenheidsstaat geworden, en daar ging dan na 15 jaar nog eens België vanaf, op den duur Luxemburg, maar Staats Brabant/Generaliteitslanden bleef eraan vast zitten idem Limburg, maar wel met een andere geschiedenis in feite...
Waardoor we nu de situatie hebben dat kinderen die in Limburg of Friesland wonen de Hollandse geschiedenis moeten leren en hun eigen geschiedenis alleen van hun ouders horen.
pi_155659052
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, het was zelfs een initiatief van onze tweede kamer.

http://www.elsevier.nl/Po(...)bod-ELSEVIER244283W/

Enkele indieners hebben er achteraf zelfs spijt van gehad zo te zien. :')
Heb ik gemist, of misschien niet, maar dan ben ik het vergeten.
Philips er mee instemmend want de gloeilamp bracht niet meer genoeg winst. In China konden ze dat goedkoper produceren. En nu wordt de licht-divisie, ooit parade paardje (toen ik er nog werkte), maar helemaal los gegooid van de rest... :').
Maar goed, men heeft spijt. Vander Ham (D66) had kliever hogere accijns op gloeilampen. Hij voelt zich misleid door de industrie (Philips). :').
Van der Ham is een aardige jongen hoor, nu bij het Humanistisch Verbond, en als zodanig heeft-ie mijn sympathie opkomend voor atheïsten wereldwijd, maar god alle jezus (lol) wat een gepruts weer...
Het zijn net wat zij denken dat VMBO'ers zijn.

Iemand ooit nog becijferd wat het milieu effect nu daadwerkelijk is geweest? Concreet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 29-08-2015 20:12:51 ]
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:08:12 #159
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_155659192
Ik zou zeggen: negeer deze onzin. Het is duidelijk dat de media bezig is met een kampanje waarbij men met "dood aan de Nederlandse cultuur!"-items kijkers/lezers/views probeert te trekken. Het is een media-hype en niets meer.
pi_155659415
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik heb dat ook helemaal gemist.
Maar voorlopig is het algemene idee dat die ouderwetse lampen verboden zijn te verkopen .
Als er geen wet is die het verbiedt....... dan is dat toch heel bizar.
Overigens ... vind ik het verbod niet zo erg verkeerd ...... wel de hele manier waarop.
Ja, wat ik begrijp is dat Philips er gewoon achter zat. De gloeilamp bracht niet meer genoeg op, maar de spaarlamp wel. Maar inmiddels ook niet meer en dus hebben ze licht-divisie maar losgekoppeld. Reden: in China kan men het goedkoper produceren, vanwege lagere loonkosten.
En de D66'ers alles maar lopen verdedigen met hun natuurwet globalisatie.
En eigenlijk moeten de loonkosten hier ook omlaag, wat natuurlijk al meer dan 20 jaar gebeurt in reële koopkracht.

En dan komt nu de rechtgeaarde D66ér met alle lijstjes waar we bijna bovenaan staan wrs... :').
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:19:18 #161
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155659496
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, wat ik begrijp is dat Philips er gewoon achter zat. De gloeilamp bracht niet meer genoeg op, maar de spaarlamp wel. Maar inmiddels ook niet meer en dus hebben ze licht-divisie maar losgekoppeld. Reden: in China kan men het goedkoper produceren, vanwege lagere loonkosten.
En eigenlijk moeten de loonkosten hier ook omlaag, wat natuurlijk al meer dan 20 jaar gebeurt in reële koopkracht.

En dan komt nu de rechtgeaarde D66ér met alle lijstjes waar we bijna bovenaan staan wrs... :').
Maarre, wat wil jij nou precies dat er tegen globalisering gedaan gaat worden?
pi_155659548
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Maarre, wat wil jij nou precies dat er tegen globalisering gedaan gaat worden?
In de eerste plaats denk ik dat je het niet kunt opvatten, althans de gevolgen niet, als een natuurwet, zoals de zwaarte kracht. Dat is kennistheoretisch al een winstpunt. Want dan kun je allerlei dingen, zoals D66 doet, ook niet meer verkopen als "modernisering".
I´m back.
pi_155659566
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:59 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Waardoor we nu de situatie hebben dat kinderen die in Limburg of Friesland wonen de Hollandse geschiedenis moeten leren en hun eigen geschiedenis alleen van hun ouders horen.
Ze hebben nu wel de kans door het Nederlandse onderwijs goed te kunnen lezen en schrijven. Maar regionale geschiedenis mag ook wel door de onderwijzers er bij gegeven worden (als ze er al iets vanaf weten). In regionale kranten staat er ook vaak iets over, op die manier ben ikzelf meer te weten gekomen over mijn geboortestreek Zeeuws-Vlaanderen :) .
pi_155659575
Topiq niet gelezen, maar: Man man man man.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_155659616
quote:
Ik ben een Nederlander.
Dit dus Nederland OKAY

EU NEE !!
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:25:38 #166
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155659634
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:21 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

In de eerste plaats denk ik dat je het niet kunt opvatten, althans de gevolgen niet, als een natuurwet, zoals de zwaarte kracht. Dat is kennistheoretisch al een winstpunt. Want dan kun je allerlei dingen, zoals D66 doet, ook niet meer verkopen als "modernisering".
Globalisering wordt in de hand gewerkt door technologische vooruitgang zoals vliegtuigen, telecommunicatie, betere schepen etc. Hoe denk je die klok precies te gaan terugdraaien?
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:29:45 #167
78780 deedeetee
pi_155659727
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:16 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Gloeilampen kun je toch nog steeds gewoon in de winkel kopen ?
pi_155659757
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Globalisering wordt in de hand gewerkt door technologische vooruitgang zoals vliegtuigen, telecommunicatie, betere schepen etc. Hoe denk je die klok precies te gaan terugdraaien?
Sociaaleconomische gevolgen zoals hier eerder genoemd door mij moeten voorkomen worden, lijkt me. Je moet de laagopgeleide mensen in ons eigen land ook een toekomst bieden, of niet? Of is het antwoord op de globalisatie alleen maar, okee, we exporteren arbeid naar lage lonen landen en het lage lonen werk dat overblijft laten we doen door mensen uit lage lonen landen tegen oneerlijke concurrentie voor onze eigen laagopgeleiden? Verder laten we die laagopgeleiden gewoon met behoud van uitkering kutwerk doen. We knijpen ze ook steeds meer af, want we hebben gewoon geen geld meer voor dat soort mensen over... laat maar lekker dood gaan.
Vind je dat een goed idee, stem op D66, VVD, PvdA.
I´m back.
pi_155659784
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:29 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Gloeilampen kun je toch nog steeds gewoon in de winkel kopen ?
Bij de action? ;).
Nee, volgns mij niet. Een lampje kost al gauw 3,50 ¤ en als je een goeie wilt 6,50 ¤. Gloeilampen zijn er niet meer.
I´m back.
pi_155659797
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:25 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Terugdraaien kan dus niet.
Globalisering is een fact of life. Het is onafwendbaar. Het hoort bij de mensheid.
Individualisering idem...
Je kunt de negatieve kanten afremmen ( of wat je als negatief ervaart.... bepaalde westerse sites op het Chinese internet is negatief volgens de Chinese regering) maar het proces gaat door.
Probeer specifieke gevolgen en ontwikkelingen wat bij te sturen.
Dat kan wel hoor. Maar uiteindelijk is het niet te stoppen.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:35:10 #171
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155659854
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Sociaaleconomische gevolgen zoals hier eerder genoemd door mij moeten voorkomen worden, lijkt me. Je moet de laagopgeleide mensen in ons eigen land ook een toekomst bieden, of niet? Of is het antwoord op de globalisatie alleen maar, okee, we exporteren arbeid naar lage lonen landen en het lage lonen werk dat overblijft laten we doen door mensen uit lage lonen landen tegen oneerlijke concurrentie voor onze eigen laagopgeleiden? Verder laten we die laagopgeleiden gewoon met behoud van uitkering kutwerk doen. We knijpen ze ook steeds meer af, want we hebben gewoon geen geld meer voor dat soort mensen over... laat maar lekker dood gaan.
Vind je dat een goed idee, stem op D66, VVD, PvdA.
"We" exporteren niks. Het is een mogelijkheid om spullen in het buitenland te kopen. Nu kun je dat keihard gaan verbieden. Maar ik denk niet dat we daar uiteindelijk beter mee af gaan zijn.
pi_155659860
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Globalisering is een fact of life. Het is onafwendbaar. Het hoort bij de mensheid.
Je kunt de negatieve kanten afremmen ( of wat je als negatief ervaart.... bepaalde westerse sites op het Chinese internet is negatief volgens de Chinese regering) maar het proces gaat door.
Dus jij bent het er wel mee eens dat dat een natuurwet is en dat daar de allerlaagste het slachtoffer van worden. Gewoon lekker verrekken, omdat globalisatie een woord is dat gelijk staat aan zwaarte kracht?
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:36:18 #173
78780 deedeetee
pi_155659871
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Bij de action? ;).
Nee, volgns mij niet. Een lampje kost al gauw 3,50 ¤ en als je een oeie wilt 6,50 ¤. Gloeilampen zijn er niet meer.
Kwantum, ik koop ze met 10 tegelijk : https://www.kwantum.nl/ve(...)lder-15w-e27-1526950
De regering met hun malle gedoe kunnen me wat :P
pi_155659903
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

"We" exporteren niks. Het is een mogelijkheid om spullen in het buitenland te kopen. Nu kun je dat keihard gaan verbieden. Maar ik denk niet dat we daar uiteindelijk beter mee af gaan zijn.
Dus dan moeten we de alfa-hulpen maar ontslaan, iedereen die in de zorg op het VMBO wordt opgeleid en niet echt verder kan, gewoon geen baan, ga maar gratis voor je amretierige uitkering werken... want natuurwet... soort SociaalDarwinisme dus.
I´m back.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:37:09 #175
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155659904
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik vind ook dat we moeten zorgen dat degenen die er nadeel van hebben een ander perspectief krijgen. Maar het gaat erom of het een keuze is. En dat is het niet, tenzij je een soort Noord-Koreaans beleid invoert.
pi_155659919
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:37 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind ook dat we moeten zorgen dat degenen die er nadeel van hebben een ander perspectief krijgen. Maar het gaat erom of het een keuze is. En dat is het niet, tenzij je een soort Noord-Koreaans beleid invoert.
Ja, het is een keuze dat je geen chirurg wordt. :').
I´m back.
pi_155659930
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:31 schreef Ryan3 het volgende:
Verder laten we die laagopgeleiden gewoon met behoud van uitkering kutwerk doen. We knijpen ze ook steeds meer af, want we hebben gewoon geen geld meer voor dat soort mensen over... laat maar lekker dood gaan.
" Verder laten we die laagopgeleiden gewoon met behoud van uitkering kutwerk doen. We knijpen ze ook steeds meer af, want we hebben gewoon geen geld meer voor dat soort mensen over... laat maar lekker dood gaan."

Ook ouderen met een perfecte cv en goede opleiding hebben geen kans meer op de arbeidsmarkt.
Boven de 40 en ontslagen jammer dan de tyfus kan je krijgen!!

Dus bijstand tot je 67ste of erger in geval van het bezit van een eigen huis dan kan je je huis voor een bodemprijs verkopen en je overwaarde opeten en daarna in de bijstand en dakloos zijn omdat er geen goedkope huurwoningen zijn want die zijn gereserveerd voor gelukszoekers.

Goed bezig NEEderland :( :(
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:40:49 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155659998
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, het is een keuze dat je geen chirurg wordt. :').
Het is in ieder geval geen keuze om onze grenzen richt te timmeren voor ieder product uit het buitenland.
  FOK!fotograaf zaterdag 29 augustus 2015 @ 20:41:58 #179
73911 ultra_ivo
pi_155660025
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:22 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

Ze hebben nu wel de kans door het Nederlandse onderwijs goed te kunnen lezen en schrijven. Maar regionale geschiedenis mag ook wel door de onderwijzers er bij gegeven worden (als ze er al iets vanaf weten). In regionale kranten staat er ook vaak iets over, op die manier ben ikzelf meer te weten gekomen over mijn geboortestreek Zeeuws-Vlaanderen :) .
Het middelbaar onderwijs werd in mijn stad, Maastricht, al eind 18e eeuw goed op poten gezet, in het Frans. Na 1815 werd dit door het Nederlandse bewind eerst vernield voordat wat nieuws opgebouwd werd. Willem I probeerde het Franstalig onderwijs namelijk uit te roeien. Veel effect had dit overigens niet.
pi_155660152
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is in ieder geval geen keuze om onze grenzen richt te timmeren voor ieder product uit het buitenland.
Laat de chirurgen ook maar komen dan uit Polen, toch?
I´m back.
pi_155660212
quote:
2s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:38 schreef Stokken_en_stenen het volgende:

[..]

" Verder laten we die laagopgeleiden gewoon met behoud van uitkering kutwerk doen. We knijpen ze ook steeds meer af, want we hebben gewoon geen geld meer voor dat soort mensen over... laat maar lekker dood gaan."

Ook ouderen met een perfecte cv en goede opleiding hebben geen kans meer op de arbeidsmarkt.
Boven de 40 en ontslagen jammer dan de tyfus kan je krijgen!!

Dus bijstand tot je 67ste of erger in geval van het bezit van een eigen huis dan kan je je huis voor een bodemprijs verkopen en je overwaarde opeten en daarna in de bijstand en dakloos zijn omdat er geen goedkope huurwoningen zijn want die zijn gereserveerd voor gelukszoekers.

Goed bezig NEEderland :( :(
Ja, dat speelt ook mee idd. Wat ik zeg boven 50+, laag of hoog opgeleid, geen bedrijf neemt je meer aan. Ja, kun je als uitzendkracht komen.

Ja, of je bent hotemetoot van de UvA, dan zetten we je gauw even weg als president-commissaris van Schiphol, kan je dat ook naar de sodemieter helpen... :').
I´m back.
pi_155660857
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:41 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Het middelbaar onderwijs werd in mijn stad, Maastricht, al eind 18e eeuw goed op poten gezet, in het Frans. Na 1815 werd dit door het Nederlandse bewind eerst vernield voordat wat nieuws opgebouwd werd. Willem I probeerde het Franstalig onderwijs namelijk uit te roeien. Veel effect had dit overigens niet.
In het Koninkrijk Holland van Lodewijk Napoleon werd Nederlands al verplicht als voertaal. Voor die tijd sprak de elite vooral Frans. L-N zelf begon dan ook zelf Nederlands te leren. Dit kwam naar voren in de VPRO-serie De IJzeren Eeuw :) .

En heel on-topic: grondlegger van het Rijksmuseum natuurlijk
pi_155660919
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:35 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus jij bent het er wel mee eens dat dat een natuurwet is
Ik kan niks met die term. De natuurkunde, de biologie, de antropologie ook niet.
Het is wel een historische ontwikkeling: van weggaan uit Afrika... verspreiden over de aardbol.
Ontwikkeling van wetenschap en techniek. Het sneller kunnen overbruggen van geografische afstanden. Meer kennis over de mensheid .

quote:
en dat daar de allerlaagste het slachtoffer van worden. Gewoon lekker verrekken, omdat globalisatie een woord is dat gelijk staat aan zwaarte kracht?
Per situatie kan een centrale overheid iets doen.
Maar dan moet je wel concreet benoemen waar het over gaat.
  FOK!fotograaf zaterdag 29 augustus 2015 @ 22:18:20 #184
73911 ultra_ivo
pi_155662942
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 21:12 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

In het Koninkrijk Holland van Lodewijk Napoleon werd Nederlands al verplicht als voertaal. Voor die tijd sprak de elite vooral Frans. L-N zelf begon dan ook zelf Nederlands te leren. Dit kwam naar voren in de VPRO-serie De IJzeren Eeuw :) .

En heel on-topic: grondlegger van het Rijksmuseum natuurlijk
Klein detail, het grootste deel van Limburg hoorde niet tot het Koninkrijk Holland maar was een departement van Frankrijk.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:26:50 #185
321876 Cherna
Fuck the System
pi_155665028
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 19:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik ben geen politieke partij. Ik weet wel dat er een probleem zit aan te komen. Wat ik zeg, regelmatig wordt er de noodklok over geluid. Maar D66 spreekt niet voor de mensen die lager scoren dan universiteit. Het proces van uitsluiting is al hard op weg met voor vuilnismannen opleiding MBO. Natuurlijk worden die vervolgens na hun opleiding wrs niet ingezet, want te duur. Zo werkt het ook weer.
De bejaarden in verpleeghuizen konden weer zelfstandig wonen, de chronisch zieken zoeken het maar uit, de gemeenten vragen eigen bijdrages in het kader van de wmo die de pan uitrijzen, bij de gepensioeneerden kan er wel 7%/jaar vanaf met ons uitstekende pensioenstelsel, de PGB'ers kunnen helemaal verrekken, mensen in bijstand mogen zonder salaris bloemen vouwen en enveloppen tellen, 50+ werklozen mogen papierprikken, de chauffeurs op buurttaxi's ontslaan we, dat mogen werklozen met behoud van uitkering doen, de vrijkomende huizen in de sociale sector gaan naar vluchtelingen, geen enkele woning die sporadisch wordt bijgebouwd in die sector is niet meer 5 ¤ onder de vrije sector grens btw, de huurtoeslag decimeren we.... ik kan nog wel een tijdje doorgaan hoor...
Ik vind het niet gek dat mensen de hakken in het zand zetten.
In een notendop. En in welk tijdsbestek deze maatregelingen zijn genomen. Dan schrik je wel even. En waar het eindigt is nog maar de vraag.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_155665191
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 22:18 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Klein detail, het grootste deel van Limburg hoorde niet tot het Koninkrijk Holland maar was een departement van Frankrijk.
Staats-Vlaanderen eveneens. Maar dat waren ze daar wel gewend. De Honderdjarige Oorlog bijvoorbeeld werd al deels uitgevochten in dat gebied omdat toen de graaf van Vlaanderen leenman was van de koning van Frankrijk.
  zaterdag 29 augustus 2015 @ 23:35:19 #187
321876 Cherna
Fuck the System
pi_155665285
Sowieso moet je je eigen identiteit nooit opgeven. Alleen communistische heilstaten willen graag dat je je eigen identiteit opgeeft. Dat begint met een deel van de geschiedenis snel onder het tapijt te vegen.
pi_155667035
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 23:35 schreef Cherna het volgende:
Sowieso moet je je eigen identiteit nooit opgeven. Alleen communistische heilstaten willen graag dat je je eigen identiteit opgeeft. Dat begint met een deel van de geschiedenis snel onder het tapijt te vegen.
Communistische staten kunnen ook best nationalistisch zijn, tot in de politieke top .
Elk land, elke cultuur neigt ernaar delen van de geschiedenis weg te dringen. In een democratie heeft men meer mogelijkheden die vergeten delen te hervinden en in de publieke opinie te zetten.
Het gebeurt eerder, wat niet wil zeggen dat het altijd gebeurt , in de juiste focus en aandacht.

Zoals ultra_ivo terecht een stuk Limburgse geschiedenis noemt, maar dat het nooit volledig zal doordringen bij het Nederlandse publiek. ( .... moed niet verliezen.... rustig wachten op de dag dat heel Holland ..)
  zondag 30 augustus 2015 @ 00:55:34 #189
321876 Cherna
Fuck the System
pi_155667425
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:37 schreef Bluesdude het volgende:
Communistische staten kunnen ook best nationalistisch zijn
Dat ligt ook erg dicht bij elkaar. Het verschil tussen communisme en nationalisme is niet groot althans zo zie ik dat. Maar met je eigen identiteit behouden doel ik geen nationalisme in die zin dat je het opdringt aan anderen. Maar ik doel meer op je roots die het nou juist interessant maken. Als Limburger heb ik bepaalde regio gebonden gebruiken. Die hoeven niet door NL erkend te worden of door wie dan ook. Maar het moet niet zo zijn dat ik het niet mag aantonen in welke vorm dan ook. En daar hoort een stuk geschiedenis en begrip bij.
pi_155667892
Al dat geklets over nationalisme...als de EU-craten eens zouden stoppen met de Verenigde Staten van Europa erdoor te drukken met grof geweld dan zouden de mensen minder nationalistisch worden. Cultuur laat zich niet de kop indrukken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 30 augustus 2015 @ 08:11:50 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155669186
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 01:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Al dat geklets over nationalisme...als de EU-craten eens zouden stoppen met de Verenigde Staten van Europa erdoor te drukken met grof geweld dan zouden de mensen minder nationalistisch worden. Cultuur laat zich niet de kop indrukken.
Welke EU-craten zijn precies bezig cultuur de kop in te drukken?
pi_155669307
quote:
Als Europa gewoon doet wat het zou moeten doen, en dat is zorgen dat al haar inwoners erop vooruit gaan, dat had je al die problemen niet.

Wat cultuur betreft, overal in europa worden zoveel culturen vermengd door elkaar dat je amper kan spreken van een cultuur. Zeker in etnische zin. En in de zin van nationaal gebruik en dergelijke, dat kan prima als land behouden worden ( op zwarte piet na dan), alleen komen er bepaalde verplichtingen en algemene afspraken bij.

Maar, zodra er geen vertrouwen is in de toekomst of de lieden die het besturen ga je afzetten en krijg je frustraties. De miljarden vliegen je om de oren.. Maar er blijft geen euro in je portemonnee van hangen, en dan begint het gelazer.

Ik denk niet dat je nog kunt ontkomen aan globalisering en een zekere mate van centralisatie. Het kan veel voordelen hebben als er een constructieve visie achter schuilt gaat. Maar ik heb er verder geen vertrouwen in, dat voorop.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_155670368
quote:
.als de EU-craten eens zouden stoppen met de Verenigde Staten van Europa erdoor te drukken met grof geweld
Welk grof geweld ?
  FOK!fotograaf zondag 30 augustus 2015 @ 10:57:07 #194
73911 ultra_ivo
pi_155670725
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:55 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat ligt ook erg dicht bij elkaar. Het verschil tussen communisme en nationalisme is niet groot althans zo zie ik dat. Maar met je eigen identiteit behouden doel ik geen nationalisme in die zin dat je het opdringt aan anderen. Maar ik doel meer op je roots die het nou juist interessant maken. Als Limburger heb ik bepaalde regio gebonden gebruiken. Die hoeven niet door NL erkend te worden of door wie dan ook. Maar het moet niet zo zijn dat ik het niet mag aantonen in welke vorm dan ook. En daar hoort een stuk geschiedenis en begrip bij.
Ik ben wat steviger in mijn oordeel.
De Nederlandse geschiedenis in het geschiedenisonderwijs en in de officiële geschiedenislezing (herinner je je nog het paspoort van een paar jaar geleden) herleiden tot alleen Hollandse geschiedenis en de rest gewoon 'vergeten' riekt naar cultuurimperialisme. Ik heb genoeg landen gezien waar dit tot grote ellende heeft geleid. Vandaar dat ik dat ook aan de kaak stel
Ik kan me nog de informele tegenstand herinneren die ik aan de UvA kreeg toen ik begin jaren '90 een paper schreef over een 'verboden' onderdeel van de Nederlandse geschiedenis, de Limburgse seperatisten in het Frankfurter Parlement.
pi_155673205
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 00:55 schreef Cherna het volgende:

[..]

een Limburger is ook een Nederlander trouwens ;) In de NRC stond laatst een stuk over Zeeuws-Vlaanderen dat in 2014 200 jaar bestond, dat de inwoners zich over het algemeen meer Nederlander dan Zeeuw voelen. Daar kan ik me ook wel best in vinden. Komt ook eigenlijk door immigratie vanuit vooral Noord-Brabant na de Tweede Wereldoorlog om in de industrie en dienstensector te werken.
  zondag 30 augustus 2015 @ 14:02:44 #196
321876 Cherna
Fuck the System
pi_155674397
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 13:13 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

een Limburger is ook een Nederlander trouwens ;) In de NRC stond laatst een stuk over Zeeuws-Vlaanderen dat in 2014 200 jaar bestond, dat de inwoners zich over het algemeen meer Nederlander dan Zeeuw voelen. Daar kan ik me ook wel best in vinden. Komt ook eigenlijk door immigratie vanuit vooral Noord-Brabant na de Tweede Wereldoorlog om in de industrie en dienstensector te werken.
Nou, Oost Limburg wilde juist niet bij NL horen vandaar de separatisten. Zover ik weet sloot zich een groot deel aan bij de destijds hoofdstad Hasselt. Althans dat is mij geleerd tijdens geschiedenis lessen op de lagere school. Maar juist door dit topic ga ik hier toch wat meer over uitzoeken. Dat is toch wel leuk.
  FOK!fotograaf zondag 30 augustus 2015 @ 14:31:43 #197
73911 ultra_ivo
pi_155675251
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 14:02 schreef Cherna het volgende:

[..]

Nou, Oost Limburg wilde juist niet bij NL horen vandaar de separatisten. Zover ik weet sloot zich een groot deel aan bij de destijds hoofdstad Hasselt. Althans dat is mij geleerd tijdens geschiedenis lessen op de lagere school. Maar juist door dit topic ga ik hier toch wat meer over uitzoeken. Dat is toch wel leuk.
Je had twee bewegingen kort na elkaar.
In 1830 was er de Belgische opstand. Daar sloot zowat heel Limburg zich bij aan, met uitzondering van het Maastrichtse garnizoen en wat ambtenaren. Op de vesting Maastricht na werd heel Limburg dan ook Belgisch. De vestingcommandant, generaal Dibbets zorgde er voor dat iedereen die openlijk pro Belgisch was gedwongen-vrijwillig de stad verliet.
Daarna werd Limburg verdeeld, net las Luxemburg. Een deel ging naar België, het andere deel naar Willem persoonlijk. Dit omdat hij naast Nederlands koning ook een van de Duitse vorsten was. Aangezien de Duitse Bond west-Luxemburg 'verloor' aan België kreeg het het oostelijk deel van Limburg. Limburg was toen twee-herig.
In 1848 was er een revolutie in Duitsland. Deze revolutie leidde tot democartische verkiezingen voor een nieuw parlement. De Duitse kieswet was veel democratischer dan de Nederlandse, de middenklasse mocht voor het eerst gewoon meestemmen (mits van het mannelijke geslacht). De twee vestingsteden waren uitgezonderd. Ongeveer 90% van de stemgerechtigden stemden voor de seperatisten.
Als gevolg van interne Duitse en internationale strubbelingen kwam verder niks van de grond. Maar in de eerste verkiezingen voor het Nederlandse parlement na de verkiezingen van het Frankfurter Parlement haalden de seperatisten nog altijd 2 van de 5 districten. Dit terwijl de Hollandse ambtenaren en officieren nu wel mochten meestemmen (die zaten in de twee vestingsteden) terwijl de middenklasse niet meer mocht meestemmen.
Over de Limburgse seperatisten in het Frankfurter Parlement schreef ik begin jaren '90 een paper toen ik nog studeerde aan de UvA. Dit onderzoek werd niet direct gewaardeerd, het bleek toch een taboeonderwerp te zijn.
pi_155675874
Wacht even, dus als ik het goed begrijp, dan wil deze Dominique Moisi dat wij niet lopen te pronken met de geschiedenis omtrent de slagen die we hebben gewonnen in het verleden.
Nou dan kan net zo goed de Nachtwacht ook wel weggestopt worden in het archief. Gezien de compagnie van kapitein Frans Banning Cocq ons moest behoeden tegen de agressieve buurlanden in die tijd. Dat schilderij is nou niet bepaald een stil leven of een onschuldig landschap.
pi_155677670
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welk grof geweld ?
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 08:11 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Welke EU-craten zijn precies bezig cultuur de kop in te drukken?
De Europese grondwet - het verdrag van Lissabon - werd erdoor gedrukt terwijl volkeren aangaven het niet te willen. Dat is met grof geweld gedaan. Volkeren riepen luidkeels nee, politici ondertekenden toch die grondwet. Er is geen betere manier om nationalisme aan te moedigen.
Bij D66 lijkt het zelfs zo'n beetje heel de agenda te zijn: met voorstelletjes komen die 1 op 1 uit de EU-doos komen, ik denk dan met name aan de arbeidsmarkt- en huurmarthervormingsvoorstellen.
#NoDAPL
  zondag 30 augustus 2015 @ 16:06:41 #200
321876 Cherna
Fuck the System
pi_155677740
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 14:31 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Je had twee bewegingen kort na elkaar.
In 1830 was er de Belgische opstand. Daar sloot zowat heel Limburg zich bij aan, met uitzondering van het Maastrichtse garnizoen en wat ambtenaren. Op de vesting Maastricht na werd heel Limburg dan ook Belgisch. De vestingcommandant, generaal Dibbets zorgde er voor dat iedereen die openlijk pro Belgisch was gedwongen-vrijwillig de stad verliet.
Daarna werd Limburg verdeeld, net las Luxemburg. Een deel ging naar België, het andere deel naar Willem persoonlijk. Dit omdat hij naast Nederlands koning ook een van de Duitse vorsten was. Aangezien de Duitse Bond west-Luxemburg 'verloor' aan België kreeg het het oostelijk deel van Limburg. Limburg was toen twee-herig.
In 1848 was er een revolutie in Duitsland. Deze revolutie leidde tot democartische verkiezingen voor een nieuw parlement. De Duitse kieswet was veel democratischer dan de Nederlandse, de middenklasse mocht voor het eerst gewoon meestemmen (mits van het mannelijke geslacht). De twee vestingsteden waren uitgezonderd. Ongeveer 90% van de stemgerechtigden stemden voor de seperatisten.
Als gevolg van interne Duitse en internationale strubbelingen kwam verder niks van de grond. Maar in de eerste verkiezingen voor het Nederlandse parlement na de verkiezingen van het Frankfurter Parlement haalden de seperatisten nog altijd 2 van de 5 districten. Dit terwijl de Hollandse ambtenaren en officieren nu wel mochten meestemmen (die zaten in de twee vestingsteden) terwijl de middenklasse niet meer mocht meestemmen.
Over de Limburgse seperatisten in het Frankfurter Parlement schreef ik begin jaren '90 een paper toen ik nog studeerde aan de UvA. Dit onderzoek werd niet direct gewaardeerd, het bleek toch een taboeonderwerp te zijn.
Mijn dank.
pi_155677973
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 10:57 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik ben wat steviger in mijn oordeel.
De Nederlandse geschiedenis in het geschiedenisonderwijs en in de officiële geschiedenislezing (herinner je je nog het paspoort van een paar jaar geleden) herleiden tot alleen Hollandse geschiedenis en de rest gewoon 'vergeten' riekt naar cultuurimperialisme. Ik heb genoeg landen gezien waar dit tot grote ellende heeft geleid. Vandaar dat ik dat ook aan de kaak stel
Ik kan me nog de informele tegenstand herinneren die ik aan de UvA kreeg toen ik begin jaren '90 een paper schreef over een 'verboden' onderdeel van de Nederlandse geschiedenis, de Limburgse seperatisten in het Frankfurter Parlement.
Typisch, de nationale geschiedenis die door nationale historici met een flinke bias is geschreven. We weten maar al te goed hoe dat gebeurt in andere landen in het geval van conflicten maar veel volkeren denken ondertussen dat dat bij hun eigen nationale geschiedenis wel mee zal vallen. :s)
#NoDAPL
  zondag 30 augustus 2015 @ 16:24:50 #202
165633 eriksd
The grand facade...
pi_155678233
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 augustus 2015 20:36 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Kwantum, ik koop ze met 10 tegelijk : https://www.kwantum.nl/ve(...)lder-15w-e27-1526950
De regering met hun malle gedoe kunnen me wat :P
Hoezo?
Bis bis bis
pi_155682669
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

De Europese grondwet - het verdrag van Lissabon - werd erdoor gedrukt terwijl volkeren aangaven het niet te willen. Dat is met grof geweld gedaan.n.
Tjonge..... je fantasie gaat weer met je nuchterheid aan de haal
Grof geweld = steden bombarderen, demonstranten bij bosjes neerschieten
pi_155682876
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Tjonge..... je fantasie gaat weer met je nuchterheid aan de haal
Grof geweld = steden bombarderen, demonstranten bij bosjes neerschieten
Met mijn fantasie heeft het niets te maken, het probleem in deze is dat jij een gebrekkig inzicht hebt in wat geweld inhoudt, geweld is niet per se een fysiek iets.
#NoDAPL
pi_155683766
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 18:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Met mijn fantasie heeft het niets te maken, het probleem in deze is dat jij een gebrekkig inzicht hebt in wat geweld inhoudt, geweld is niet per se een fysiek iets.
Doe nou nuchter en ga niet een slap verhaal verzinnen voor je onzinnige beschuldiging.
Er werden geen steden gebombardeerd. Mensen werden niet hun huizen uitgesleept om te stemmen.
Niet eens boetes in Nederland waar geen opkomstplicht was voor dat referendum,
En bovendien had men de keuze om Nee te stemmen,
pi_155715104
Ik kan het niet helpen dat jij het niet begrijpt, Bluesdude.
#NoDAPL
  woensdag 9 september 2015 @ 13:22:06 #207
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_155945696
quote:
0s.gif Op zondag 30 augustus 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

[..]

De Europese grondwet - het verdrag van Lissabon - werd erdoor gedrukt terwijl volkeren aangaven het niet te willen. Dat is met grof geweld gedaan. Volkeren riepen luidkeels nee, politici ondertekenden toch die grondwet. Er is geen betere manier om nationalisme aan te moedigen.
Bij D66 lijkt het zelfs zo'n beetje heel de agenda te zijn: met voorstelletjes komen die 1 op 1 uit de EU-doos komen, ik denk dan met name aan de arbeidsmarkt- en huurmarthervormingsvoorstellen.
Noem nou eens een cultuurding dat de kop ingedrukt wordt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')