Sorry, ik ben alweer weg.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je er de draak mee wil steken wees dan wel nauwkeurig.
Wel grappig dat "Venstre" ("links") rechts van de sociaaldemocraten gepositioneerd is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De PvdA zou hier ook zomaar mee kunnen komen.
Mja, je was zelf ook niet helemaal serieus, zojuist.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je er de draak mee wil steken wees dan wel nauwkeurig. Ik geloof dat iedereen die er voldoende moeite voor doet het kan leren. Het stond letterlijk in die reactie waar jij naar verwees.
Niet iedereen is goed in leren. Vooral vmbo'ers niet.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een paar duizend woorden en enkele tientallen grammaticale regels. Ja, het is echt onmogelijk om dat te leren.
Daarom verwachten wij op school ook weinig van VMBO-leerlingen. Van HAVO- en VWO-leerlingen mag je echter verwachten dat die wel voldoende motivatie en capaciteiten hebben om een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en de hierbij behorende uitzonderingen te leren. We hebben momenteel toch te veel mensen die het HAVO en het VWO doen met als gevolg dat het niveau is verlaagd en dat het gat tussen het HAVO en het VWO en het HBO en het WO (sommige opleidingen) groter is geworden. Voor de volledigheid, wie op school niet goed mee kan maar wel bepaalde unieke vaardigheden heeft moet natuurlijk alle ruimte krijgen om die vaardigheden bij een baan te benutten.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet iedereen is goed in leren. Vooral vmbo'ers niet.
Maarr.. dan zonder middelbare school-diploma?quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom verwachten wij op school ook weinig van VMBO-leerlingen. Van HAVO- en VWO-leerlingen mag je echter verwachten dat die wel voldoende motivatie en capaciteiten hebben om een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en de hierbij behorende uitzonderingen te leren. Voor de volledigheid, wie op school niet goed mee kan maar wel bepaalde unieke vaardigheden heeft moet natuurlijk alle ruimte krijgen om die vaardigheden bij een baan te benutten.
Of een VMBO-diploma in plaats van een HAVO-diploma of een HAVO-diploma in plaats van een VWO-diploma. Er zijn genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat geen ingrijpende gevolgen heeft.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maarr.. dan zonder middelbare school-diploma?
Gaat weer allemaal overheidsgeld kosten als zo iemand via het hbo-traject op de TU wil komen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of een VMBO-diploma in plaats van een HAVO-diploma of een HAVO-diploma in plaats van een VWO-diploma. Er zijn genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat geen ingrijpende gevolgen heeft.
Er is inhoudelijk nog wel iets meer aan de hand. Deze post schrijf ik uiteraard met mijn vmbo-bril op (voor de hogere niveaus ligt het tot op zekere hoogte anders), maar om een of andere reden is bij ons heel erg veel onderwijs erop gericht om leerlingen/kinderen/studenten bij te leren wat ze niet kunnen. Misschien is talentontwikkeling wel een veel betere route.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat weer allemaal overheidsgeld kosten als zo iemand via het hbo-traject op de TU wil komen.
Waar hij zijn Duits en Frans ook niet gaat gebruiken.
Meer hoeft niet maar een zekere theoretische basis is toch wel nodig. Ook voor wie met z'n handen gaat werken. Al was het maar het leren lezen en schrijven van brieven en een beetje gevoel bij wat sommetjes. Dat kan natuurlijk prima samengaan met meer aandacht voor talentontwikkeling maar bij leren mogen ook best wat aspecten aan de orde komen die niet op voorhand leuk zijn maar wel nuttig.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moeten we juist die kant op: talentontwikkeling. Waarom gaan we leerlingen nog meer theoretische troep onder hun neus duwen die ze toch niet gaan gebruiken, als ze in de praktijk kunnen leren wat ze echt nodig hebben?
Als op deze zou het Duits zeer gewild zijn, en waarschijnlijk goedkoper danwel beter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat weer allemaal overheidsgeld kosten als zo iemand via het hbo-traject op de TU wil komen.
Waar hij zijn Duits en Frans ook niet gaat gebruiken.
Begrijp me goed, ik ben er ook zeker geen voorstander van om de spellings- of rekenlessen maar af te schaffen omdat ze het toch niet gebruiken. Een zekere basis is natuurlijk nodig; ik reageerde meer op het idee om meer theoretische vakken toe te voegen; voor het vmbo onwenselijk (zie boven) en voor de hogere niveaus zal het ten koste gaan voor de aandacht voor andere vakken. Iemand op het vwo die goed is in wis- en natuurkunde maar niet in Frans en Duits kan zijn tijd maar een keer gebruiken, en je mag drie keer raden waar die aandacht heen gaat met het oog op het examen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Meer hoeft niet maar een zekere theoretische basis is toch wel nodig. Ook voor wie met z'n handen gaat werken. Al was het maar het leren lezen en schrijven van brieven en een beetje gevoel bij wat sommetjes. Dat kan natuurlijk prima samengaan met meer aandacht voor talentontwikkeling maar bij leren mogen ook best wat aspecten aan de orde komen die niet op voorhand leuk zijn maar wel nuttig.
Wat heb ik dan aan iemand die perfect schrijft en niet met zijn handen overweg kan?quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Meer hoeft niet maar een zekere theoretische basis is toch wel nodig. Ook voor wie met z'n handen gaat werken. Al was het maar het leren lezen en schrijven van brieven en een beetje gevoel bij wat sommetjes. Dat kan natuurlijk prima samengaan met meer aandacht voor talentontwikkeling maar bij leren mogen ook best wat aspecten aan de orde komen die niet op voorhand leuk zijn maar wel nuttig.
Mensen allerlei vermogens toedichten die ze niet hebben heeft geen zin. Dat is moralisme. En als je het zelf wel kan lijkt het ook verdacht veel op eigenbelang om het zo absoluut centraal te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je er de draak mee wil steken wees dan wel nauwkeurig. Ik geloof dat iedereen die er voldoende moeite voor doet het kan leren. Het stond letterlijk in die reactie waar jij naar verwees.
Dit klopt helemaal. Daarbij geeft Nederland ook nog eens een goede 25% weg aan de vrienden van Shell.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die olie en gas helpt Noorwegen maar je kan er niet omheen dat ze het ook zonder die voorraad fossiele brandstoffen prima zouden doen. Het merendeel van de opbrengsten wordt niet op de korte termijn besteed, i.t.t. hoe we dat in Nederland doen (waarbij aangetekend moet worden dat onze gasopbrengsten een schijntje zijn in vergelijking met hun opbrengsten voor gas en olie). Ze hebben gewoon heel erg goed beleid. Zie bijvoorbeeld ook het feit dat de politie daar in beginsel ongewapend over straat kan gaan (vuurwapen in een kluis in de auto, voor noodgevallen), dat hun gevangenissen extreem goede resultaten behalen (4 op 5 komt niet terug) met een humanitair systeem en dit zonder dat het gek veel meer kost, met de lage recidive in acht genomen kost het zelfs minder. Ze lopen bijvoorbeeld ook voor op ons met duurzame energie, een punt waarop wij achter zijn gaan lopen, met name sinds Balkenende. Het is een stabiel land wat vruchten plukt van goed links beleid.
Een vergelijking met Slovenië en Slowakijke is niet eerlijk: decennia lang achter het Ijzeren Gordijn en zo. Ik verwacht dat veel OE landen in de toekomst een mooie inhaalslag zullen maken. Bij Estland zie je dit bijvoorbeeld al heel erg duidelijk.
Dat de partijen die het werk doen en de risico's lopen er ook aan verdienen lijkt me niet onlogisch.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal. Daarbij geeft Nederland ook nog eens een goede 25% weg aan de vrienden van Shell.
Niet elk land geeft 25% weg. Overigens valt het nog maar te bezien in hoeverre ze daadwerkelijk risico lopen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de partijen die het werk doen en de risico's lopen er ook aan verdienen lijkt me niet onlogisch.
Momenteel loopt de NAM nogal wat financiële risico's.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet elk land geeft 25% weg. Overigens valt het nog maar te bezien in hoeverre ze daadwerkelijk risico lopen.
Een groot deel van de gasopbrengsten gaat zelfs naar een Americaans bedrijf. In plaats van dat we zelf die installatie hebben geregeld hebben we dit dat bedrijf laten doen, dat op zichzelf is niet zo'n ramp maar de kosten/baten-verhouding is zoek aangezien dit bedrijf x% van de opbrengsten krijgt totdat het gas op is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal. Daarbij geeft Nederland ook nog eens een goede 25% weg aan de vrienden van Shell.
Risico lopen met gratis gas uit de grond te halen?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de partijen die het werk doen en de risico's lopen er ook aan verdienen lijkt me niet onlogisch.
Dat de meeste MULO-klanten vroeger gewoon Frans en Duits voldoende onder de knie kregen om gemakkelijk proza te lezen (door de taalleraren literatuur genoemd) geeft te denken dat het meer met het onderwijs te maken heeft dan met wat een leerling kan. Ik heb vandaag al aangehaald, uiteindelijk bestaat het leren van een taal uit het leren van hooguit een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en wat uitzonderingen. Ieder mens kan dat! Niet iedereen kan het even gemakkelijk maar iedereen die niet zwakbegaafd is of een ernstige geheugenhandicap heeft kan dat. Ik vind het als socialist/sociaaldemocraat (de vroegere sociaaldemocraat miscchien) belangrijk dat je uit mensen haalt wat er in zit. Op die manier maak je mensen zelfstandig, onafhankelijk en weerbaar. De belangrijkste vreemde talen beheersen is een element hiervan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 17:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen allerlei vermogens toedichten die ze niet hebben heeft geen zin. Dat is moralisme. En als je het zelf wel kan lijkt het ook verdacht veel op eigenbelang om het zo absoluut centraal te stellen.
Je doet het voorkomen alsof intellectueel talent uit 1 stuk bestaat, waarvoor 1 maat voldoende is. Vanaf HAVO of VWO niveau kun je ....... Zo zit de mens niet elkaar.
In Singapore heeft men de hele bevolking tweetalig proberen te maken. Je leerde verplicht van jongs af aan je moedertaal en Engels. Dat leidde al tot grote problemen daar een deel van de bevolking daardoor geen van beide talen meer goed beheerste.
Dat is één van de voornaamste redenen waarom de Noorse Kroon beïnvloedt wordt door de gas- en oliekoersen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Risico lopen met gratis gas uit de grond te halen?
Het is nu niet bepaald een markt waarbij de vraag ineens sterk kan dalen. Nu ja, in theorie wel, praktisch gezien...
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Begrijp me goed, ik ben er ook zeker geen voorstander van om de spellings- of rekenlessen maar af te schaffen omdat ze het toch niet gebruiken. Een zekere basis is natuurlijk nodig; ik reageerde meer op het idee om meer theoretische vakken toe te voegen; voor het vmbo onwenselijk (zie boven) en voor de hogere niveaus zal het ten koste gaan voor de aandacht voor andere vakken. Iemand op het vwo die goed is in wis- en natuurkunde maar niet in Frans en Duits kan zijn tijd maar een keer gebruiken, en je mag drie keer raden waar die aandacht heen gaat met het oog op het examen.
De bevingen in Groningen gemist?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Risico lopen met gratis gas uit de grond te halen?
Het is nu niet bepaald een markt waarbij de vraag ineens sterk kan dalen. Nu ja, in theorie wel, praktisch gezien...
Het is voor hen een zakelijke kosten/baten-analyse. Ze moeten van de staat of de rechters een bepaalde schadevergoeding betalen, ze rekenen uit of dat die schadevergoeding kleiner is dan wat het opbrengt en dat blijkt ruimschoots het geval te zijn. Wat is dan het risico? Goed, het kan gebeuren dat er wel eens iets ernstigs gebeurt en dat ze wat extra schadevergoeding moeten gaan betalen maar de opbrengsten zullen nog lang groter blijven.quote:
Zou de kwaliteit daar van omhoog gaan?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.
De kosten lopen nu hard op terwijl de opbrengsten flink dalen. Me dunkt dat dot nogal een financieel risico is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is voor hen een zakelijke kosten/baten-analyse. Ze moeten van de staat of de rechters een bepaalde schadevergoeding betalen, ze rekenen uit of dat die schadevergoeding kleiner is dan wat het opbrengt en dat blijkt ruimschoots het geval te zijn. Wat is dan het risico? Goed, het kan gebeuren dat er wel eens iets ernstigs gebeurt en dat ze wat extra schadevergoeding moeten gaan betalen maar de opbrengsten zullen nog lang groter blijven.
In een klas zie je natuurlijk dat leerlingen vaak niet hun best doen. Maar als je gaat meten zitten er grote verschillen tussen de vaardigheden van leerlingen die relevant zijn mbt de diverse vakken. Er zijn mensen die consequent zwak zijn in talen en uitblinken in andere vakken.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat de meeste MULO-klanten vroeger gewoon Frans en Duits voldoende onder de knie kregen om gemakkelijk proza te lezen (door de taalleraren literatuur genoemd) geeft te denken dat het meer met het onderwijs te maken heeft dan met wat een leerling kan. Ik heb vandaag al aangehaald, uiteindelijk bestaat het leren van een taal uit het leren van hooguit een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en wat uitzonderingen. Ieder mens kan dat! Niet iedereen kan het even gemakkelijk maar iedereen die niet zwakbegaafd is of een ernstige geheugenhandicap heeft kan dat. Ik vind het als socialist/sociaaldemocraat (de vroegere sociaaldemocraat miscchien) belangrijk dat je uit mensen haalt wat er in zit. Op die manier maak je mensen zelfstandig, onafhankelijk en weerbaar. De belangrijkste vreemde talen beheersen is een element hiervan.
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zou de kwaliteit daar van omhoog gaan?
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.quote:Denk dat technische universiteiten nog veel meer gaan steunen dat het wiskunde-niveau tekort schiet.
Dat is voor iedereen duidelijk. Het maakt het niet minder zonde dat we zoveel betalen aan dat buitenlandse bedrijf.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef GSbrder het volgende:
Sowieso heeft Nederland slechts 25% van de opbrengsten die Noorwegen heeft bij een 3 keer zo grote bevolking.
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.
[..]
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.
Ga eens in op mijn stelling dat iedereen in staat zou moeten zijn om een paar duizend woordjes en enkele tientallen regeltjes en wat uitzonderingen te leren. Dat is namelijk alles wat nodig is om een vreemde taal redelijk goed te beheersen. We hebben het hier over talen die exact hetzelfde schrift en ongeveer dezelfde klanken gebruiken. Als het nu om Chinees, Japans, Russisch of Arabisch zou gaan dan zou het een ander verhaal zijn, dan heb je weer een paar extra drempels.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In een klas zie je natuurlijk dat leerlingen vaak niet hun best doen. Maar als je gaat meten zitten er grote verschillen tussen de vaardigheden van leerlingen die relevant zijn mbt de diverse vakken. Er zijn mensen die consequent zwak zijn in talen en uitblinken in andere vakken.
Als je in detail gaat kijken zie je binnen een vak dat het talent van mensen verschilt tav deelaspecten van het vak. Daarom onderscheiden wiskundigen tussen mensen die goed zijn in algebra en mensen die goed zijn in meetkunde.
Redenerend vanuit een ideaal (iedereen zou moeten kunnen ....) het onderwijs inrichten, zonder acht te slaan op de werkelijkheid, is niet verstandig.
quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.
Nee dus!quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.
[..]
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.
Voor Frans gold in mijn middelbare schooltijd dat veel mensen die van school kwamen nog nauwelijks een Frans boek konden lezen. Bij Engels was dat veel beter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ga eens in op mijn stelling dat iedereen in staat zou moeten zijn om een paar duizend woordjes en enkele tientallen regeltjes en wat uitzonderingen te leren. Dat is namelijk alles wat nodig is om een vreemde taal redelijk goed te beheersen. We hebben het hier over talen die exact hetzelfde schrift en ongeveer dezelfde klanken gebruiken. Als het nu om Chinees, Japans, Russisch of Arabisch zou gaan dan zou het een ander verhaal zijn, dan heb je weer een paar extra drempels.
Kinderen van zwakke ouders zullen in elk geval niet meer thuis gaan doen, aangezien hoogopgeleide ouders hun kinderen veel beter stimuleren dan laagopgeleide ouders.quote:
Je zou in principe in mindere of meerdere mate een basis van allebei moeten hebben. Communiceren is net zo belangrijk als kunnen uitrekenen hoeveel wisselgeld je terugkrijgt bij de kassa.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.
Ook al zijn het dan geen 100% corresponderende vaten, je focus ligt niet op extra wiskunde voor de NT'er.
Ik heb ook niet het idee dat die profielen nou zo'n geweldige verbetering zijn geweest. Ik had nog gewoon een bèta pakket met economie en Duits erbij.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:53 schreef GSbrder het volgende:
Een student met NT krijgt niet eens economie in 5 en 6 vwo. Hij krijgt Nederlands, Engels, zijn keuzevakken en wat ANW/gym/etc.
Ik geloof niet in pijnloze c.q. gemakkelijke keuzes die voor het oprapen liggen om een fundamenteel verschil te maken.
Socialisme is deels gerealiseerd in Catalonië in tijden van de Spaanse Burgeroorlog. Het hele openbaar vervoer was zelfs in handen van de werkers.quote:Op woensdag 29 juli 2015 08:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat impliceert dat praktisch elk bestaand systeem 'kapitalistisch' is; als een term alles betekent, betekent deze niets.
Wat de Nederlandse staat betaalt staat in geen verhouding tot het aandeel erin.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Momenteel loopt de NAM nogal wat financiële risico's.
Hij heeft in zoverre gelijk dat kapitalisme in eerste instantie over de organisatie van de productiemiddelen gaat, niet over private eigendom of vrije markt.quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Noodzakelijk om de schoorsteen te kunnen laten roken. Maar alle onwelgevalligheden die bij het communisme kwamen kijken zie je dus als iets kapitalistisch?
Dat is het nooit geweest. Een communistisch land was een land dat streefde naar het communisme via de dictatuur van het proletariaat. Het communisme zelf was natuurlijk helemaal boven elke twijfel verheven, het ging hen erom dat ook de dictatuur van het proletariaat al een enorme verbetering was. Dat was niet onbelangrijk in de marketing van de ideologie, want het ideaal was nog best ver weg en weinig concreet om als alternatief aan te bieden.quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, destijds vonden de commies ook in buiten de SU het een schoolvoorbeeld van Communisme, nu het niet meer te verdedigen is hoe fout het was is het opeens niet het ware! Communisme®
Van juli tot oktober 1936 anarchisme, daarna staatssocialisme. Geen echt succes.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Socialisme is deels gerealiseerd in Catalonië in tijden van de Spaanse Burgeroorlog. Het hele openbaar vervoer was zelfs in handen van de werkers.
http://www.uncanny.net/~wetzel/barcelonatransit1936.htm
https://en.wikipedia.org/(...).27s_self_management
Volgens mij hebben we het dan over twee verschillende periodes, de verschrikkingen van de Sovjet-Unie en de Apartheid.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
Marcus Bakker schreef in zijn memoires al reeds: "Heel lang heb ik geloofd dat de Sovjet-Unie echt iets kon betekenen voor de wereld. Achteraf is dat onjuist gebleken, maar het geloof was oprecht" Gepubliceerd in 1983 maar wrs. iets eerder geschreven.
"Hij noemt het [in zijn memoires] terecht dat de CPN in 1982 het rode boekje had ingetrokken als partijdocument."
Ondertussen was Lubbers nog met RSV en Hollandia bezig, en dat RSV orders in Zuid Afrika mis liep dankzij het moralisme van kabinet Den Uyl.
Er zit een overlap tussen maar de grootste verschrikkingen vonden voor het aanreden van Chroestsjov plaats inderdaad.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het dan over twee verschillende periodes, de verschrikkingen van de Sovjet-Unie en de Apartheid.
Wat een draak van een oplossing voor een non-probleem zeg. Alsof iedereen de Franse taal nodig gaat hebben zijn zijn professionele leven. Ik beheers zelf het Frans nauwelijks maar om eerlijk te zijn heb ik daar nooit enige hinder van ondervonden. Op banen waarvoor Frans vereist is solliciteer ik dan ook niet.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als zelfs zwakbegaafde mensen Frans en Duits leren spreken - de mensen die daar (zijn gaan) wonen - dan kan ook hier iedereen dat leren. Ook als je dyslexie hebt dan kan je prima vreemde talen leren. Ik geloof niet dat er mensen zijn die het niet kunnen leren als ze maar voldoende gemotiveerd zijn maar stel dat die mensen er zijn dan hebben we daar al tal van oplossingen voor. De HBO-sluiproute en het toelatingsexamen voor mensen die minstens 21 jaar oud zijn. Hoeveel procent van de leerlingen die vroeger de MULO, de HBS of het gymnasium deed viel uit doordat ze de vreemde talen niet aankon?
Het spreekt voor zich dat ik niemand wil uitsluiten van normaal participeren. Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee dat iemand die niet een VWO-diploma kan halen maar die wel talent heeft voor informatica via een alternatieve route wordt toegelaten of dat iemand die bepaalde vaardigheden heeft zonder diploma's de kans krijgt om hoger gequalificeerd werk te doen. Daarom hoef je nog niet een VWO-diploma te geven. Als je niet zoiets verplicht dan doen veel mensen het niet, dat weten we sinds dat die verplichting is opgeheven.
Dat is natuurlijk niet het enige concrete nut. Oud Grieks en Latijn hebben zo mogelijk nog minder nut en relevantie. Laten we de Oud Zuid oudertjes die dure hobby maar uit eigen zak betalen dan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:31 schreef Hexagon het volgende:
Alsof iedereen de Franse taal nodig gaat hebben zijn zijn professionele leven.
Gaan we weer dingen lopen verdraaien?quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet het enige concrete nut. Oud Grieks en Latijn hebben zo mogelijk nog minder nut en relevantie. Laten we de Oud Zuid oudertjes die dure hobby maar uit eigen zak betalen dan.
Zo'n verhaal kan ik over ieder schoolvak gaan ophangen.quote:Het nut van Frans is het leren en begrijpen van een groot deel van de Europese cultuur. Talen zijn niet waarden- en betekenisvrij. Onderzoek bewijst dat mensen redelijk wat aan empathie, onderscheidend vermogen (nuances) en begrip winnen wanneer ze talen bijleren. Je fingerspitzengefühl vaart er wel bij.
Verder is Frankrijk nog steeds het primaire vakantieland van Nederland. Dat zal nog wel een tijd lang zo blijven. Het economisch nut zit er dus hier in dat zij Nederland niet te schande maken met hun lompheid - zonder dollen.
Niemand zo blind dan hij die niet zien wil. En nee, de dictatuur van het proletariaat was geen verbetering.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[.
[..]
Dat is het nooit geweest. Een communistisch land was een land dat streefde naar het communisme via de dictatuur van het proletariaat. Het communisme zelf was natuurlijk helemaal boven elke twijfel verheven, het ging hen erom dat ook de dictatuur van het proletariaat al een enorme verbetering was. Dat was niet onbelangrijk in de marketing van de ideologie, want het ideaal was nog best ver weg en weinig concreet om als alternatief aan te bieden.
Die andere schoolvakken leunen weer op de aangeleerde communicatie.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:45 schreef Hexagon het volgende:
Zo'n verhaal kan ik over ieder schoolvak gaan ophangen.
Weinigen zagen Rusland als het modelland onder de Sovjet landen en andere Oostbloklanden. De GINI was er bijvoorbeeld het hoogst (of één na hoogst) zag ik laatst.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Niemand zo blind dan hij die niet zien wil. En nee, de dictatuur van het proletariaat was geen verbetering.
Waarom hebben Oud Grieks en Latijn wel nut, volgens jou?quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gaan we weer dingen lopen verdraaien?
Wat mij betreft hoeft niet ieder vak nuttig te zijn. Wat mij betreft mag je naast de basiskennis best wat eigen kleur geven aan je vorming in je tienerjaren.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waarom hebben Oud Grieks en Latijn wel nut, volgens jou?
Inderdaad, al die vmbo'ers die zich zo lomp gedragen in Frankrijk gaan vast vloeiend Frans spreken wanneer ze twee jaartjes Frans geleerd krijgen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet het enige concrete nut. Oud Grieks en Latijn hebben zo mogelijk nog minder nut en relevantie. Laten we de Oud Zuid oudertjes die dure hobby maar uit eigen zak betalen dan.
Het nut van Frans is het leren en begrijpen van een groot deel van de Europese cultuur. Talen zijn niet waarden- en betekenisvrij. Onderzoek bewijst dat mensen redelijk wat aan empathie, onderscheidend vermogen (nuances) en begrip winnen wanneer ze talen bijleren. Je fingerspitzengefühl vaart er wel bij.
Verder is Frankrijk nog steeds het primaire vakantieland van Nederland. Dat zal nog wel een tijd lang zo blijven. Het economisch nut zit er dus hier in dat zij Nederland niet te schande maken met hun lompheid - zonder dollen.
quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een groot deel van de gasopbrengsten gaat zelfs naar een Americaans bedrijf. In plaats van dat we zelf die installatie hebben geregeld hebben we dit dat bedrijf laten doen, dat op zichzelf is niet zo'n ramp maar de kosten/baten-verhouding is zoek aangezien dit bedrijf x% van de opbrengsten krijgt totdat het gas op is.
Het zal zeker helpen, ondanks dat het vmbo in zijn totaliteit geen geslaagde 'hervorming' (bezuiniging) is geweest.quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Inderdaad, al die vmbo'ers die zich zo lomp gedragen in Frankrijk gaan vast vloeiend Frans spreken wanneer ze twee jaartjes Frans geleerd krijgen.
Veel van mijn vrienden hebben gewoon nog mavo gedaan. Die spreken het ondanks die paar jaar Frans nog steeds voor geen meter hoor. Hebben er ook geen enkele behoefte aan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het zal zeker helpen, ondanks dat het vmbo in zijn totaliteit geen geslaagde 'hervorming' (bezuiniging) is geweest.
Nederland blonk er ooit van de noordelijke landen positief in uit. Dat is positieve reclame (heb al eens eerder het voorbeeld van de voetballers genoemd) en zowel Nederland als Frankrijk heeft er wat aan, dat is nog eens een mooie pro-Europa gedachte hehe.
De grondverschuivingen in Limburg niet dan?quote:
Ding is een beetje dat ook havisten en zelfs vwo'ers achteruit zijn gegaan en zeker niet meer voorop lopen. Dat was ooit wel lang het geval. Sterker, zelfs het Engels is echt niet bijzonder denderend. Nederlandse universiteiten weten (dit is geen duimzuigerij): Scandinaviërs en Duitse studenten spreken beter en correcter Engels.quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Veel van mijn vrienden hebben gewoon nog mavo gedaan. Die spreken het ondanks die paar jaar Frans nog steeds voor geen meter hoor. Hebben er ook geen enkele behoefte aan.
Frankrijk kan beter eens gaan wennen aan de verengelsing van de wereld.
Dat is helemaal het gevolg van het onderwijsbeleid van Nederland sinds de jaren negentig. Iedereen moet van veel meer vakken een beetje kennen. Minder specialisatie, meer oppervlakkige eenheidswordt. En dat wordt nog meer als je alle scholieren nog een extra taal gaat opleggen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 21:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ding is een beetje dat ook havisten en zelfs vwo'ers achteruit zijn gegaan en zeker niet meer voorop lopen. Dat was ooit wel lang het geval. Sterker, zelfs het Engels is echt niet bijzonder denderend. Nederlandse universiteiten weten (dit is geen duimzuigerij): Scandinaviërs en Duitse studenten spreken beter en correcter Engels.
Twee jaar lang en dan drie uur in de week zal idd weinig zoden aan de dijk zetten.
Ik heb net nog voorgesteld om in ieder geval alle NT-leerlingen het recht te geven om die twee vakken te volgen naast hun NT-profiel zodat scholen dit roostertechnisch mogelijk maken (de goede lezer had dit allang begrepen). Dat is met stilzwijgen beantwoord.quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoeft niet ieder vak nuttig te zijn. Wat mij betreft mag je naast de basiskennis best wat eigen kleur geven aan je vorming in je tienerjaren.
Bram wil echter mensen een vak dwingend gaan opleggen waarvan het nut voor velen uiterst beperkt is.
Maar je benoemt nog steeds dat je het eigenlijk gewoon wilt opleggen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb net nog voorgesteld om in ieder geval alle NT-leerlingen het recht te geven om die twee vakken te volgen naast hun NT-profiel zodat scholen dit roostertechnisch mogelijk maken (de goede lezer had dit allang begrepen). Dat is met stilzwijgen beantwoord.
quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.
Klopt, daarom moet het belangrijk worden om het geld te benutten in kansen voor de jeugd in Nederland en misschien is een stop voor immigranten wel noodzakelijker dan men denkt.quote:Op maandag 27 juli 2015 18:38 schreef Slaro het volgende:
Originele OP:
[..]
Als traditioneel linkse stemmer zit ik met een groot probleem. Net als veel andere kiezers vind ik het verschrikkelijk om te zien hoe immigranten wanhopig onze relatief kansrijke en veilige kusten proberen te bereiken. Tegelijkertijd maak ik me ook ontzettend druk om de Nederlandse welvaartsstaat die wordt uitgehold, een neoliberale markt die nauwelijks iets in de weg wordt gelegd, en een enorme groei van ongelijkheid ook in ons land. Voor mij is het tweede van primair belang voor een Nederlandse politieke partij op links.
We kunnen ons pas druk maken om de rest van de wereld als we thuis de zaken op orde hebben of ten minste de juiste politiek bedrijven om deze zaken op orde te krijgen. Linkse partijen, vooral GroenLinks en de Partij van de Arbeid (alhoewel het met Klaver nog even afwachten is), worden de laatste jaren geleid door een sociale elite die weinig verbintenis voelt met de echte onderlaag. Ze vertegenwoordigen slechts een hoogopgeleide groep met goede banen, ze voelen sociale verantwoording maar door een gebrek aan kennis en empathie voor de echte problemen in Nederland snijden ze liever in sociale zekerheid dan direct de banken aan te pakken, ze vinden immigratieproblemen schrijnender en dringender dan de ongelijkheid in Nederland, de traditionele sociaaldemocratie is weg.
Ik zoek naar politici voornamelijk binnen de PvdA, of een nieuwe partij, met een krachtige linkse normen en waarden. Binnenlands beleid, voornamelijk de sociaaleconomische onderwerpen dus, moeten op traditionele sociaaldemocratische wijze worden aangepakt zonder ons te laten beïnvloeden door het neoliberalisme zoals dit de laatste decennia heeft plaatsgevonden. Een linkse partij met een conservatief sociaaldemocratisch perspectief wat betreft de buitenlandse politiek maakt grote kans zowel kiezers op rechts als op links te trekken. Want je maakt mij niet wijs dat al die kiezers op de VVD en de PVV klassiek liberalen zijn, of economisch liberalen, het gaat om heel andere belangen.
Van mij mogen ze gerust hoor, maar moeten die drie talen dan meetellen voor het eindpunt!quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.
Er is tegenwoordig behoorlijk wat flexibiliteit in het aantal lesuren dat een school aan een vak mag besteden (ik heb het net even proberen na te zoeken). Ik denk dat je dat onderschat. Leerlingen kunnen/mogen zelfs onder de urennorm gaan zitten en het ergens anders aan gaan besteden.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:09 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat is helemaal het gevolg van het onderwijsbeleid van Nederland sinds de jaren negentig. Iedereen moet van veel meer vakken een beetje kennen. Minder specialisatie, meer oppervlakkige eenheidswordt. En dat wordt nog meer als je alle scholieren nog een extra taal gaat opleggen.
Om hier nog even op te reageren: ik heb niet het gevoel dat de trend deze richting op gaat, en D66 nu zo hard er tegenin roeit. Bedoel ik niet als sneer. Maar inderdaad, de gymnasia zijn heilig en hebben ook in de 'nutsdiscussies' een uitzonderingspositie.quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Wat mij betreft hoeft niet ieder vak nuttig te zijn. Wat mij betreft mag je naast de basiskennis best wat eigen kleur geven aan je vorming in je tienerjaren.
Een trend dat onderschreven wordt door een WRR rapport uit 1985 (!!!)quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
Enfin, een beetje zoeken leert dat in de tijd van de HBS (waar je globaal maar twee smaken in had) vijf lesuren in de week Frans de norm was. Dat scheelt, daar komen de gamma 'kindertjes' van vandaag niet meer aan.
http://www.wrr.nl/fileadm(...)ne_vreemde_talen.pdfquote:Terwijl de behoeften aan vreemde-talenkennis in de laatste decennia
aanwijsbaar gegroeid zijn, moet gelijktijdig een voortdurende afname van het
aantal onderwijsuren in het voortgezet onderwijs voor de moderne vreemde
talen geregistreerd worden . Het at eerder gememoreerde Behoeftenonderzoek
constateert een vermindering van het aantal uren vreemde-talenonderwijs voor
die leerlingen die een taal niet als examenvak kiezen, in vergelijking met
degenen die voor de invoering van de nieuwe Wet in 1968 niets to kiezen
hadden . Dat is wel vanzelfsprekend, maar ook moet het volgende worden
geconcludeerd : "Een vergelijking van de urenaantallen van leerlingen die de
talen wel als examenvak hebben gekozen met die van voor 1968 brengt
opmerkelijke verschuivingen aan het licht . Een gymnasiast die nu Frans als
examenvak kiest krijgt in dat vak 84 uur minder (circa 14%) dan zijn
voorganger uit 1961/62 die niets to kiezen had . Kiest hij daarentegen Engels
of Duits, dan krijgt hij daarin respectievelijk 29 en 71 uren meer les dan de
gymnasiast uit 1961 . Een havo-leerling, die net als de hbs-A-leerling een
vijfjarige opleiding krijgt, moet het voor de talen uit zijn examenpakket met
minder (voor Frans zelfs aanzienlijk minder) doen dan de hbs-leerling . Zelfs
op het atheneum met zijn zesjarige opleiding is het aantal voor vreemdetalenonderwijs
beschikbare uren lager dan het op hbs-A was" (Claessen et al .
1978a, p . 379) . Over het geheel genomen derhalve een duidelijke teruggang in
het aantal uren dat de gemiddelde leerling aan de moderne vreemde talen
besteedt .
[...]
Het is bekend dat de invoering van de Wet op het Voortgezet Onderwijs in
1968 (WVO, of Mammoetwet) het vreemde-talenonderwijs nogal ingrijpend heeft
veranderd . We hebben daar al iets over in hoofdstuk 2 gezegd . Het loslaten
bijvoorbeeld van de verplichting voor leerlingen van het avo en het vwo om in
alle drie de moderne talen Frans, Duits en Engels eindexamen to doen, leidde
ertoe dat Frans en Duits door velen niet in het eindexamenpakket werden
opgenomen . Dat had tot gevolg dat het totale aandeel van de moderne vreemde
talen in de in het avo gegeven lessen . afnam, dat veel abiturienten met een
lager niveau van taalvaardigheid Frans en/of Duits de scholen verlieten en
dat Frans de positie van de belangrijkste moderne vreemde taal moest afstaan
aan Engels.
Het is natuurlijk een middel en geen doel op zichzelf. Als we een doel stellen aan het niveau Engels dat we willen dat leerlingen beheersen, dan moet daar natuurlijk ook een bepaalde mate in investeren. Daar zit de politiek aan het stuur.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Er is tegenwoordig behoorlijk wat flexibiliteit in het aantal lesuren dat een school aan een vak mag besteden (ik heb het net even proberen na te zoeken). Ik denk dat je dat onderschat. Leerlingen kunnen/mogen zelfs onder de urennorm gaan zitten en het ergens anders aan gaan besteden.
Ik weet dat in mijn tijd, nog niet zo lang geleden, Engels na Nederlands het meeste aantal verplichte lesuren had.
Enfin, een beetje zoeken leert dat in de tijd van de HBS (waar je globaal maar twee smaken in had) vijf lesuren in de week Frans de norm was. Dat scheelt, daar komen de gamma 'kindertjes' van vandaag niet meer aan.
Er zijn nog wel meer exotische vakken naast Grieks en Latijn natuurlijk. En ik vind het een goede zaak als leerlingen de kansen krijgen om enkele van deze verrijkende dingen mee te krijgen zonder dat het direct noodzaak heeft voor hun baankansen.quote:Om hier nog even op te reageren: ik heb niet het gevoel dat de trend deze richting op gaat, en D66 nu zo hard er tegenin roeit. Bedoel ik niet als sneer. Maar inderdaad, de gymnasia zijn heilig en hebben ook in de 'nutsdiscussies' een uitzonderingspositie.
Vwb Engels zit ik met de vraag of het daar aan het aantal uren ligt (en de blootstelling aan Engels). Ik ben er niet helemaal zeker van. Kan ook liggen aan de kwaliteit van de leraren en lerarenopleiding, zoals professor Dronkers aanhaalt.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een middel en geen doel op zichzelf. Als we een doel stellen aan het niveau Engels dat we willen dat leerlingen beheersen, dan moet daar natuurlijk ook een bepaalde mate in investeren. Daar zit de politiek aan het stuur.
Wmb is men tegenwoordig ook te restrictief in het tertiair onderwijs.quote:Er zijn nog wel meer exotische vakken naast Grieks en Latijn natuurlijk. En ik vind het een goede zaak als leerlingen de kansen krijgen om enkele van deze verrijkende dingen mee te krijgen zonder dat het direct noodzaak heeft voor hun baankansen.
Mammoetwet komt niet uit de jaren 90 (het ontstaan van scholengemeenschappen). De georganiseerde schaalvergrotingen kregen een verdere impuls onder minister Deetman, die fors moest bezuinigen (lerarensalarissen bijv.) en de fusies aanjoeg. Dat krijg je al snel bij double digits bezuinigingen.quote:Gymnasia zijn welicht elitaire bolwerken maar eigenlijk ook het overblijfsel dat de schaalvergrotingen van de jaren negentig heeft kunnen weerstaan. Voor het lagere niveau zou ik bijvoorbeeld ook meer kleinschaligheid goed vinden zoals de ambachtsschool.
De schaalvergrotingen en de eenheidsworst zijn ook twee losstaande ontwikkelingen die in dezelfde periode speelden. De eerste was puur financieel. De tweede was ideologisch. Men geloofde in die periode nog sterk in het idee dat iedere leerling dezelfde brede ontwikkeling moest hebben. De basisvorming was eigenlijk een afgezwakte middenschool.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:57 schreef Klopkoek het volgende:
Mammoetwet komt niet uit de jaren 90 (het ontstaan van scholengemeenschappen). De georganiseerde schaalvergrotingen kregen een verdere impuls onder minister Deetman, die fors moest bezuinigen (lerarensalarissen bijv.) en de fusies aanjoeg. Dat krijg je al snel bij double digits bezuinigingen.
Ik denk ook dat schaalvergroting en eenheidsworst niet persé hetzelfde zijn (in de vorige post had je het over eenheidsworst ipv schaalvergroting). Zoals gezegd was de oude HBS relatieve eenheidsworst (A en B variant) maar vriend en vijand waren het erover eens dat de kwaliteit (zeker voor die tijd) hoog lag.
Uiteindelijk blijf je tegen het probleem aanlopen dat eenheidsworst en grootschaligheid het systeem het meest betaalbaar houdt, terwijl kleinschaligheid en specificatie het meest van nut is voor de individuele leerling. De uitkomst ligt dus ergens in het midden.quote:Op woensdag 29 juli 2015 23:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De schaalvergrotingen en de eenheidsworst zijn ook twee losstaande ontwikkelingen die in dezelfde periode speelden. De eerste was puur financieel. De tweede was ideologisch. Men geloofde in die periode nog sterk in het idee dat iedere leerling dezelfde brede ontwikkeling moest hebben. De basisvorming was eigenlijk een afgezwakte middenschool.
Beide fenomenen hebben echter schadelijke gevolgen gehad naar mijn idee.
Tsja, Noorwegen doet het inderdaad beter dan Nederland. Nederland is in zijn geheel afgegleden, niet alleen links, helaas.quote:
Hoe doet Noorwegen het zoveel beter als Nederland dan? Hoe is Nederland in jouw ogen zo ver afgegleden?quote:Op donderdag 30 juli 2015 00:02 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Tsja, Noorwegen doet het inderdaad beter dan Nederland. Nederland is in zijn geheel afgegleden, niet alleen links, helaas.
Beter omgaan met het de oliewinning, socialer beleid. Nederland is veel intoleranter geworden vergeleken met pakweg 15 jaar geleden.quote:Op donderdag 30 juli 2015 00:18 schreef Daniel11x het volgende:
[..]
Hoe doet Noorwegen het zoveel beter als Nederland dan? Hoe is Nederland in jouw ogen zo ver afgegleden?
Het verklaart waarom het Frans van de Nederlandse jongeren zo tergend slecht is. Over het Engels hoeven wij ons weinig zorgen te maken, hoewel weinig Nederlanders dit goed beheersen leer je automatisch voldoende Engels dat je je daar wel mee redt. Televisie, popcultuur en Hollywood en zo. Het lijkt me zinvoller om wat meer tijd te besteden aan Frans en Duits.quote:Op woensdag 29 juli 2015 22:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een trend dat onderschreven wordt door een WRR rapport uit 1985 (!!!)
[..]
http://www.wrr.nl/fileadm(...)ne_vreemde_talen.pdf
Vervolgens is dan in de 30 jaren sindsdien ook het Duits in de vernieling geholpen, om het even populair te zeggen.
Mijn ervaring is dat een vreemde taal leren op de mavo ook behoorlijk droog is. (Geen ervaring met havo en vwo). Woorden stampen, standaard zinnen leren en grammaticaregels doornemen. De vakken missen gewoon passie, terwijl dat naar mijn mening zo belangrijk is met het leren van een taal. Zeker nu wereldwijd steeds meer Engels gesproken kan worden, zou ik liever zien dat leerlingen zelf een extra taal kunnen kiezen. Als je een affiniteit hebt met een taal, ga je er ook meer in verdiepen zoals films kijken of muziek luisteren in die taal.quote:Op woensdag 29 juli 2015 20:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Veel van mijn vrienden hebben gewoon nog mavo gedaan. Die spreken het ondanks die paar jaar Frans nog steeds voor geen meter hoor. Hebben er ook geen enkele behoefte aan.
Frankrijk kan beter eens gaan wennen aan de verengelsing van de wereld.
De gevangenissen en de politie daar zijn ook (sterk, sowieso in het geval van de gevangenissen) superieur t.o.v. die van ons.quote:Op donderdag 30 juli 2015 00:22 schreef IDDGGG1 het volgende:
[..]
Beter omgaan met het de oliewinning, socialer beleid. Nederland is veel intoleranter geworden vergeleken met pakweg 15 jaar geleden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-07-2015 01:06:04 ]ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
En in hoeverre ik heb volgens jou wat aan de taal Frans? Voor mijn werk heb ik het niet nodig en ik kom ook nooit in Frankrijk. Het idee dat we tegenwoordig Frans nodig hebben vind ik nogal ouderwets.quote:Op donderdag 30 juli 2015 00:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het verklaart waarom het Frans van de Nederlandse jongeren zo tergend slecht is. Over het Engels hoeven wij ons weinig zorgen te maken, hoewel weinig Nederlanders dit goed beheersen leer je automatisch voldoende Engels dat je je daar wel mee redt. Televisie, popcultuur en Hollywood en zo. Het lijkt me zinvoller om wat meer tijd te besteden aan Frans en Duits.
Ja, wiskunde wordt ook ouderwets gevonden door veel mensen maar het vormt toch echt nog steeds de basis van de nobelprijzen en grote technologische doorbraken van de toekomst.quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:04 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En in hoeverre ik heb volgens jou wat aan de taal Frans? Voor mijn werk heb ik het niet nodig en ik kom ook nooit in Frankrijk. Het idee dat we tegenwoordig Frans nodig hebben vind ik nogal ouderwets.
Zo'n beetje iedereen heeft in het dagelijkse leven wel te maken met rekenkunde. Vandaar dat het ook de basis is van wiskunde wat je de eerste jaren op de middelbare school krijgt. Frans daarentegen zal voor de meeste mensen steeds minder nuttig worden en ik zou het ook niet plaatsen onder algemene kennis zoals aardrijkskunde of geschiedenis.quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, wiskunde wordt ook ouderwets gevonden door veel mensen maar het vormt toch echt nog steeds de basis van de nobelprijzen en grote technologische doorbraken van de toekomst.
Of dat jij en ik het Frans nodig hebben is niet relevant, het gaat er om dat een aanzienlijk deel van de jongeren het later kan gebruiken en dat je niet weet welke jongere het wel en niet kan gebruiken, dat is een belangrijk element van het concept algemene vorming.
Klopt. Frans is inmiddels net zo relevant als Pools of Bulgaars.quote:Op donderdag 30 juli 2015 01:15 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Zo'n beetje iedereen heeft in het dagelijkse leven wel te maken met rekenkunde. Vandaar dat het ook de basis is van wiskunde wat je de eerste jaren op de middelbare school krijgt. Frans daarentegen zal voor de meeste mensen steeds minder nuttig worden en ik zou het ook niet plaatsen onder algemene kennis zoals aardrijkskunde of geschiedenis.
Van mij hoeft het vak niet afgeschaft te worden, maar maak het dan vrijwillig.
En als jongeren later alsnog de taal Frans nodig hebben, kunnen ze nog altijd een cursus bij het LOI volgen.
Of Oud Grieks en Latijn...???quote:Op donderdag 30 juli 2015 06:05 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Klopt. Frans is inmiddels net zo relevant als Pools of Bulgaars.
Het wezen van de middenschool is niet dat iedereen dezelfde vakken krijgt. Je kunt er tegen zijn, maar sommige landen hebben met groot succes een soortgelijk systeem (Finland). Hier wordt het nog even uitgelegd, dat het niet iets typisch Nederlands was:quote:Op woensdag 29 juli 2015 23:06 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De schaalvergrotingen en de eenheidsworst zijn ook twee losstaande ontwikkelingen die in dezelfde periode speelden. De eerste was puur financieel. De tweede was ideologisch. Men geloofde in die periode nog sterk in het idee dat iedere leerling dezelfde brede ontwikkeling moest hebben. De basisvorming was eigenlijk een afgezwakte middenschool.
Beide fenomenen hebben echter schadelijke gevolgen gehad naar mijn idee.
Is 'jezelf redden' genoeg wanneer de rest van de wereld niet stil zit? Of zet je dan je land op achterstand ten opzichte van Duitsers en Scandinaviërs. Kun je je dan wel goed genoeg uitdrukken?quote:Op donderdag 30 juli 2015 00:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het verklaart waarom het Frans van de Nederlandse jongeren zo tergend slecht is. Over het Engels hoeven wij ons weinig zorgen te maken, hoewel weinig Nederlanders dit goed beheersen leer je automatisch voldoende Engels dat je je daar wel mee redt. Televisie, popcultuur en Hollywood en zo. Het lijkt me zinvoller om wat meer tijd te besteden aan Frans en Duits.
Er bestaat ook niet voor niets de term denglish en steenkolenengels. Wij spreken echt niet zo goed Engels als we denken. Ook al denken we met zijn alleen dat we het wel kunnen omdat we vier jaar engels op mavo hebben gehad.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is 'jezelf redden' genoeg wanneer de rest van de wereld niet stil zit? Of zet je dan je land op achterstand ten opzichte van Duitsers en Scandinaviërs. Kun je je dan wel goed genoeg uitdrukken?
Het belang van positieve reclame moet ook niet onderschat worden, gezien het kleine taal- en cultuurgebied van Nederland (tov het gehele spaanstalige gebied bijvoorbeeld).
Een zesje is voldoende. Een drie of vier echter niet. 'Denglish' is (in de toekomst) geen zes waardig. Maar hier ben ik stukken minder zeker van of dit aan het aantal (verplichte) uren les ligt.quote:
Een ander deel is wel dat de wereld groter is geworden. 30 jaar terug was NL de grote onder de kleine landen, of het kleintje onder de groten...quote:Op donderdag 30 juli 2015 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Onzin, Frankrijk heeft een grote industrie en een grote markt waar wij veel beter zouden kunnen presteren
Hoe kan je niet redelijk Engels leren spreken met al het Engels wat je hoort in je vrije tijd? Als mensen eens zouden beginnen met gewoon zonder ondertiteling te kijken dan zou hun Engels er al flink op vooruit gaan, een kleine moeite en je zal meer kijkgenot krijgen. Maar goed, van mij hoeft het onderwijs in Duits en/of Frans zeker niet ten koste te gaan van het onderwijs in Engels, wiskunde, natuurkunde of scheikunde, ik wou maar aangeven dat ik het een ongelukkige keuze vind om de middelen te verschuiven van het Frans en het Duits naar het Engels aangezien je juist de eerste twee talen, de eerste in het bijzonder, moeilijker leert en je veel meer met het Engels in aanraking komt.quote:Op donderdag 30 juli 2015 09:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Is 'jezelf redden' genoeg wanneer de rest van de wereld niet stil zit? Of zet je dan je land op achterstand ten opzichte van Duitsers en Scandinaviërs. Kun je je dan wel goed genoeg uitdrukken?
quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:34 schreef Ryan3 het volgende:
Voor iedereen die zich afvraagt hoe het nou precies zit met "links".
Mooie sociaal-realistische Franse speelfilm, hier een recensie, grimmig portret van de mens als economisch goed in de huidige economische crisis: 'La loi du marché', de wet van de markt.
Ga ik zeker zien, lijkt me wel interessant.
Oh, god.. een sollicitatiegesprek via Skype. Nee.. de weergaloze ellende waar een werkzoekende in terecht gekomen is.Dit is te veel.. Goed dat ze er een film over gemaakt hebben. Links weet weer waar ze tegen moeten vechten.quote:Een sollicitatiegesprek via Skype. Het overkomt de werkloze Thierry in het indringende Franse drama La loi du marché.
Dit is de wereld van "links".quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:37 schreef Ryon het volgende:
[..]
[..]
Oh, god.. een sollicitatiegesprek via Skype. Nee.. de weergaloze ellende waar een werkzoekende in terecht gekomen is.Dit is te veel.. Goed dat ze er een film over gemaakt hebben. Links weet weer waar ze tegen moeten vechten.
Geen slecht idee over het vak economie. Dat is toch al verkloot door de eenzijdige focus op het navelstaardigere micro-economie. Nog zo'n overwinning van rechtse krachten.quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe kan je niet redelijk Engels leren spreken met al het Engels wat je hoort in je vrije tijd? Als mensen eens zouden beginnen met gewoon zonder ondertiteling te kijken dan zou hun Engels er al flink op vooruit gaan, een kleine moeite en je zal meer kijkgenot krijgen. Maar goed, van mij hoeft het onderwijs in Duits en/of Frans zeker niet ten koste te gaan van het onderwijs in Engels, wiskunde, natuurkunde of scheikunde, ik wou maar aangeven dat ik het een ongelukkige keuze vind om de middelen te verschuiven van het Frans en het Duits naar het Engels aangezien je juist de eerste twee talen, de eerste in het bijzonder, moeilijker leert en je veel meer met het Engels in aanraking komt.
Ik heb hierboven een flinke lijst gegeven van vakken die je probleemloos kan opofferen ten faveure van meer onderwijs in Frans en Duits (snijden, niet noodzakelijk heel het vak opofferen al ben ik daar in het geval van ANW wel een voorstander van aangezien het beter is om meer onderwijs in de losse vakken natuurkunde en scheikunde te geven): ANW, CKV, tekenen, handvaardigheid, maatschappijleer, economie (leuk en aardig - ik heb het zelf t/m 6-VWO gehad - maar geen fundamenteel vak voor algemene vorming, in veel andere landen zit het dan ook niet in het basispakket, o.a. in België).
Ik heb ook een andere oplossing aangedragen: de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen zodat je op school minder uit het boekje voorleest. Je hoeft bij een groep VWO-leerlingen en HAVO-leerlingen niet alles uit het boekje voor te lezen, leerlingen kunnen heus ook wel zelfstandig wat lezen. Zo niet, ze zullen het toch echt moeten leren voor het tertiaire onderwijs, start er maar alvast mee.
Je hoeft niet de eisen te verlagen omdat je een kleiner aantal lesuren hebt voor een bepaald vak.
Goed leesmateriaal:quote:Op donderdag 30 juli 2015 14:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Geen slecht idee over het vak economie. Dat is toch al verkloot door de eenzijdige focus op het navelstaardigere micro-economie. Nog zo'n overwinning van rechtse krachten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |