Het is voor hen een zakelijke kosten/baten-analyse. Ze moeten van de staat of de rechters een bepaalde schadevergoeding betalen, ze rekenen uit of dat die schadevergoeding kleiner is dan wat het opbrengt en dat blijkt ruimschoots het geval te zijn. Wat is dan het risico? Goed, het kan gebeuren dat er wel eens iets ernstigs gebeurt en dat ze wat extra schadevergoeding moeten gaan betalen maar de opbrengsten zullen nog lang groter blijven.quote:
Zou de kwaliteit daar van omhoog gaan?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.
De kosten lopen nu hard op terwijl de opbrengsten flink dalen. Me dunkt dat dot nogal een financieel risico is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is voor hen een zakelijke kosten/baten-analyse. Ze moeten van de staat of de rechters een bepaalde schadevergoeding betalen, ze rekenen uit of dat die schadevergoeding kleiner is dan wat het opbrengt en dat blijkt ruimschoots het geval te zijn. Wat is dan het risico? Goed, het kan gebeuren dat er wel eens iets ernstigs gebeurt en dat ze wat extra schadevergoeding moeten gaan betalen maar de opbrengsten zullen nog lang groter blijven.
In een klas zie je natuurlijk dat leerlingen vaak niet hun best doen. Maar als je gaat meten zitten er grote verschillen tussen de vaardigheden van leerlingen die relevant zijn mbt de diverse vakken. Er zijn mensen die consequent zwak zijn in talen en uitblinken in andere vakken.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat de meeste MULO-klanten vroeger gewoon Frans en Duits voldoende onder de knie kregen om gemakkelijk proza te lezen (door de taalleraren literatuur genoemd) geeft te denken dat het meer met het onderwijs te maken heeft dan met wat een leerling kan. Ik heb vandaag al aangehaald, uiteindelijk bestaat het leren van een taal uit het leren van hooguit een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en wat uitzonderingen. Ieder mens kan dat! Niet iedereen kan het even gemakkelijk maar iedereen die niet zwakbegaafd is of een ernstige geheugenhandicap heeft kan dat. Ik vind het als socialist/sociaaldemocraat (de vroegere sociaaldemocraat miscchien) belangrijk dat je uit mensen haalt wat er in zit. Op die manier maak je mensen zelfstandig, onafhankelijk en weerbaar. De belangrijkste vreemde talen beheersen is een element hiervan.
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zou de kwaliteit daar van omhoog gaan?
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.quote:Denk dat technische universiteiten nog veel meer gaan steunen dat het wiskunde-niveau tekort schiet.
Dat is voor iedereen duidelijk. Het maakt het niet minder zonde dat we zoveel betalen aan dat buitenlandse bedrijf.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef GSbrder het volgende:
Sowieso heeft Nederland slechts 25% van de opbrengsten die Noorwegen heeft bij een 3 keer zo grote bevolking.
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.
[..]
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.
Ga eens in op mijn stelling dat iedereen in staat zou moeten zijn om een paar duizend woordjes en enkele tientallen regeltjes en wat uitzonderingen te leren. Dat is namelijk alles wat nodig is om een vreemde taal redelijk goed te beheersen. We hebben het hier over talen die exact hetzelfde schrift en ongeveer dezelfde klanken gebruiken. Als het nu om Chinees, Japans, Russisch of Arabisch zou gaan dan zou het een ander verhaal zijn, dan heb je weer een paar extra drempels.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In een klas zie je natuurlijk dat leerlingen vaak niet hun best doen. Maar als je gaat meten zitten er grote verschillen tussen de vaardigheden van leerlingen die relevant zijn mbt de diverse vakken. Er zijn mensen die consequent zwak zijn in talen en uitblinken in andere vakken.
Als je in detail gaat kijken zie je binnen een vak dat het talent van mensen verschilt tav deelaspecten van het vak. Daarom onderscheiden wiskundigen tussen mensen die goed zijn in algebra en mensen die goed zijn in meetkunde.
Redenerend vanuit een ideaal (iedereen zou moeten kunnen ....) het onderwijs inrichten, zonder acht te slaan op de werkelijkheid, is niet verstandig.
quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.
Nee dus!quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.
[..]
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.
Voor Frans gold in mijn middelbare schooltijd dat veel mensen die van school kwamen nog nauwelijks een Frans boek konden lezen. Bij Engels was dat veel beter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ga eens in op mijn stelling dat iedereen in staat zou moeten zijn om een paar duizend woordjes en enkele tientallen regeltjes en wat uitzonderingen te leren. Dat is namelijk alles wat nodig is om een vreemde taal redelijk goed te beheersen. We hebben het hier over talen die exact hetzelfde schrift en ongeveer dezelfde klanken gebruiken. Als het nu om Chinees, Japans, Russisch of Arabisch zou gaan dan zou het een ander verhaal zijn, dan heb je weer een paar extra drempels.
Kinderen van zwakke ouders zullen in elk geval niet meer thuis gaan doen, aangezien hoogopgeleide ouders hun kinderen veel beter stimuleren dan laagopgeleide ouders.quote:
Je zou in principe in mindere of meerdere mate een basis van allebei moeten hebben. Communiceren is net zo belangrijk als kunnen uitrekenen hoeveel wisselgeld je terugkrijgt bij de kassa.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.
Ook al zijn het dan geen 100% corresponderende vaten, je focus ligt niet op extra wiskunde voor de NT'er.
Ik heb ook niet het idee dat die profielen nou zo'n geweldige verbetering zijn geweest. Ik had nog gewoon een bèta pakket met economie en Duits erbij.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:53 schreef GSbrder het volgende:
Een student met NT krijgt niet eens economie in 5 en 6 vwo. Hij krijgt Nederlands, Engels, zijn keuzevakken en wat ANW/gym/etc.
Ik geloof niet in pijnloze c.q. gemakkelijke keuzes die voor het oprapen liggen om een fundamenteel verschil te maken.
Socialisme is deels gerealiseerd in Catalonië in tijden van de Spaanse Burgeroorlog. Het hele openbaar vervoer was zelfs in handen van de werkers.quote:Op woensdag 29 juli 2015 08:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat impliceert dat praktisch elk bestaand systeem 'kapitalistisch' is; als een term alles betekent, betekent deze niets.
Wat de Nederlandse staat betaalt staat in geen verhouding tot het aandeel erin.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Momenteel loopt de NAM nogal wat financiële risico's.
Hij heeft in zoverre gelijk dat kapitalisme in eerste instantie over de organisatie van de productiemiddelen gaat, niet over private eigendom of vrije markt.quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Noodzakelijk om de schoorsteen te kunnen laten roken. Maar alle onwelgevalligheden die bij het communisme kwamen kijken zie je dus als iets kapitalistisch?
Dat is het nooit geweest. Een communistisch land was een land dat streefde naar het communisme via de dictatuur van het proletariaat. Het communisme zelf was natuurlijk helemaal boven elke twijfel verheven, het ging hen erom dat ook de dictatuur van het proletariaat al een enorme verbetering was. Dat was niet onbelangrijk in de marketing van de ideologie, want het ideaal was nog best ver weg en weinig concreet om als alternatief aan te bieden.quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, destijds vonden de commies ook in buiten de SU het een schoolvoorbeeld van Communisme, nu het niet meer te verdedigen is hoe fout het was is het opeens niet het ware! Communisme®
Van juli tot oktober 1936 anarchisme, daarna staatssocialisme. Geen echt succes.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Socialisme is deels gerealiseerd in Catalonië in tijden van de Spaanse Burgeroorlog. Het hele openbaar vervoer was zelfs in handen van de werkers.
http://www.uncanny.net/~wetzel/barcelonatransit1936.htm
https://en.wikipedia.org/(...).27s_self_management
Volgens mij hebben we het dan over twee verschillende periodes, de verschrikkingen van de Sovjet-Unie en de Apartheid.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
Marcus Bakker schreef in zijn memoires al reeds: "Heel lang heb ik geloofd dat de Sovjet-Unie echt iets kon betekenen voor de wereld. Achteraf is dat onjuist gebleken, maar het geloof was oprecht" Gepubliceerd in 1983 maar wrs. iets eerder geschreven.
"Hij noemt het [in zijn memoires] terecht dat de CPN in 1982 het rode boekje had ingetrokken als partijdocument."
Ondertussen was Lubbers nog met RSV en Hollandia bezig, en dat RSV orders in Zuid Afrika mis liep dankzij het moralisme van kabinet Den Uyl.
Er zit een overlap tussen maar de grootste verschrikkingen vonden voor het aanreden van Chroestsjov plaats inderdaad.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het dan over twee verschillende periodes, de verschrikkingen van de Sovjet-Unie en de Apartheid.
Wat een draak van een oplossing voor een non-probleem zeg. Alsof iedereen de Franse taal nodig gaat hebben zijn zijn professionele leven. Ik beheers zelf het Frans nauwelijks maar om eerlijk te zijn heb ik daar nooit enige hinder van ondervonden. Op banen waarvoor Frans vereist is solliciteer ik dan ook niet.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als zelfs zwakbegaafde mensen Frans en Duits leren spreken - de mensen die daar (zijn gaan) wonen - dan kan ook hier iedereen dat leren. Ook als je dyslexie hebt dan kan je prima vreemde talen leren. Ik geloof niet dat er mensen zijn die het niet kunnen leren als ze maar voldoende gemotiveerd zijn maar stel dat die mensen er zijn dan hebben we daar al tal van oplossingen voor. De HBO-sluiproute en het toelatingsexamen voor mensen die minstens 21 jaar oud zijn. Hoeveel procent van de leerlingen die vroeger de MULO, de HBS of het gymnasium deed viel uit doordat ze de vreemde talen niet aankon?
Het spreekt voor zich dat ik niemand wil uitsluiten van normaal participeren. Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee dat iemand die niet een VWO-diploma kan halen maar die wel talent heeft voor informatica via een alternatieve route wordt toegelaten of dat iemand die bepaalde vaardigheden heeft zonder diploma's de kans krijgt om hoger gequalificeerd werk te doen. Daarom hoef je nog niet een VWO-diploma te geven. Als je niet zoiets verplicht dan doen veel mensen het niet, dat weten we sinds dat die verplichting is opgeheven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |