Sorry, ik ben alweer weg.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als je er de draak mee wil steken wees dan wel nauwkeurig.
Wel grappig dat "Venstre" ("links") rechts van de sociaaldemocraten gepositioneerd is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De PvdA zou hier ook zomaar mee kunnen komen.
Mja, je was zelf ook niet helemaal serieus, zojuist.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je er de draak mee wil steken wees dan wel nauwkeurig. Ik geloof dat iedereen die er voldoende moeite voor doet het kan leren. Het stond letterlijk in die reactie waar jij naar verwees.
Niet iedereen is goed in leren. Vooral vmbo'ers niet.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Een paar duizend woorden en enkele tientallen grammaticale regels. Ja, het is echt onmogelijk om dat te leren.
Daarom verwachten wij op school ook weinig van VMBO-leerlingen. Van HAVO- en VWO-leerlingen mag je echter verwachten dat die wel voldoende motivatie en capaciteiten hebben om een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en de hierbij behorende uitzonderingen te leren. We hebben momenteel toch te veel mensen die het HAVO en het VWO doen met als gevolg dat het niveau is verlaagd en dat het gat tussen het HAVO en het VWO en het HBO en het WO (sommige opleidingen) groter is geworden. Voor de volledigheid, wie op school niet goed mee kan maar wel bepaalde unieke vaardigheden heeft moet natuurlijk alle ruimte krijgen om die vaardigheden bij een baan te benutten.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:59 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Niet iedereen is goed in leren. Vooral vmbo'ers niet.
Maarr.. dan zonder middelbare school-diploma?quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daarom verwachten wij op school ook weinig van VMBO-leerlingen. Van HAVO- en VWO-leerlingen mag je echter verwachten dat die wel voldoende motivatie en capaciteiten hebben om een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en de hierbij behorende uitzonderingen te leren. Voor de volledigheid, wie op school niet goed mee kan maar wel bepaalde unieke vaardigheden heeft moet natuurlijk alle ruimte krijgen om die vaardigheden bij een baan te benutten.
Of een VMBO-diploma in plaats van een HAVO-diploma of een HAVO-diploma in plaats van een VWO-diploma. Er zijn genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat geen ingrijpende gevolgen heeft.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:03 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maarr.. dan zonder middelbare school-diploma?
Gaat weer allemaal overheidsgeld kosten als zo iemand via het hbo-traject op de TU wil komen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Of een VMBO-diploma in plaats van een HAVO-diploma of een HAVO-diploma in plaats van een VWO-diploma. Er zijn genoeg mogelijkheden om ervoor te zorgen dat dat geen ingrijpende gevolgen heeft.
Er is inhoudelijk nog wel iets meer aan de hand. Deze post schrijf ik uiteraard met mijn vmbo-bril op (voor de hogere niveaus ligt het tot op zekere hoogte anders), maar om een of andere reden is bij ons heel erg veel onderwijs erop gericht om leerlingen/kinderen/studenten bij te leren wat ze niet kunnen. Misschien is talentontwikkeling wel een veel betere route.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat weer allemaal overheidsgeld kosten als zo iemand via het hbo-traject op de TU wil komen.
Waar hij zijn Duits en Frans ook niet gaat gebruiken.
Meer hoeft niet maar een zekere theoretische basis is toch wel nodig. Ook voor wie met z'n handen gaat werken. Al was het maar het leren lezen en schrijven van brieven en een beetje gevoel bij wat sommetjes. Dat kan natuurlijk prima samengaan met meer aandacht voor talentontwikkeling maar bij leren mogen ook best wat aspecten aan de orde komen die niet op voorhand leuk zijn maar wel nuttig.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Misschien moeten we juist die kant op: talentontwikkeling. Waarom gaan we leerlingen nog meer theoretische troep onder hun neus duwen die ze toch niet gaan gebruiken, als ze in de praktijk kunnen leren wat ze echt nodig hebben?
Als op deze zou het Duits zeer gewild zijn, en waarschijnlijk goedkoper danwel beter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:05 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Gaat weer allemaal overheidsgeld kosten als zo iemand via het hbo-traject op de TU wil komen.
Waar hij zijn Duits en Frans ook niet gaat gebruiken.
Begrijp me goed, ik ben er ook zeker geen voorstander van om de spellings- of rekenlessen maar af te schaffen omdat ze het toch niet gebruiken. Een zekere basis is natuurlijk nodig; ik reageerde meer op het idee om meer theoretische vakken toe te voegen; voor het vmbo onwenselijk (zie boven) en voor de hogere niveaus zal het ten koste gaan voor de aandacht voor andere vakken. Iemand op het vwo die goed is in wis- en natuurkunde maar niet in Frans en Duits kan zijn tijd maar een keer gebruiken, en je mag drie keer raden waar die aandacht heen gaat met het oog op het examen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Meer hoeft niet maar een zekere theoretische basis is toch wel nodig. Ook voor wie met z'n handen gaat werken. Al was het maar het leren lezen en schrijven van brieven en een beetje gevoel bij wat sommetjes. Dat kan natuurlijk prima samengaan met meer aandacht voor talentontwikkeling maar bij leren mogen ook best wat aspecten aan de orde komen die niet op voorhand leuk zijn maar wel nuttig.
Wat heb ik dan aan iemand die perfect schrijft en niet met zijn handen overweg kan?quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Meer hoeft niet maar een zekere theoretische basis is toch wel nodig. Ook voor wie met z'n handen gaat werken. Al was het maar het leren lezen en schrijven van brieven en een beetje gevoel bij wat sommetjes. Dat kan natuurlijk prima samengaan met meer aandacht voor talentontwikkeling maar bij leren mogen ook best wat aspecten aan de orde komen die niet op voorhand leuk zijn maar wel nuttig.
Mensen allerlei vermogens toedichten die ze niet hebben heeft geen zin. Dat is moralisme. En als je het zelf wel kan lijkt het ook verdacht veel op eigenbelang om het zo absoluut centraal te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je er de draak mee wil steken wees dan wel nauwkeurig. Ik geloof dat iedereen die er voldoende moeite voor doet het kan leren. Het stond letterlijk in die reactie waar jij naar verwees.
Dit klopt helemaal. Daarbij geeft Nederland ook nog eens een goede 25% weg aan de vrienden van Shell.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die olie en gas helpt Noorwegen maar je kan er niet omheen dat ze het ook zonder die voorraad fossiele brandstoffen prima zouden doen. Het merendeel van de opbrengsten wordt niet op de korte termijn besteed, i.t.t. hoe we dat in Nederland doen (waarbij aangetekend moet worden dat onze gasopbrengsten een schijntje zijn in vergelijking met hun opbrengsten voor gas en olie). Ze hebben gewoon heel erg goed beleid. Zie bijvoorbeeld ook het feit dat de politie daar in beginsel ongewapend over straat kan gaan (vuurwapen in een kluis in de auto, voor noodgevallen), dat hun gevangenissen extreem goede resultaten behalen (4 op 5 komt niet terug) met een humanitair systeem en dit zonder dat het gek veel meer kost, met de lage recidive in acht genomen kost het zelfs minder. Ze lopen bijvoorbeeld ook voor op ons met duurzame energie, een punt waarop wij achter zijn gaan lopen, met name sinds Balkenende. Het is een stabiel land wat vruchten plukt van goed links beleid.
Een vergelijking met Slovenië en Slowakijke is niet eerlijk: decennia lang achter het Ijzeren Gordijn en zo. Ik verwacht dat veel OE landen in de toekomst een mooie inhaalslag zullen maken. Bij Estland zie je dit bijvoorbeeld al heel erg duidelijk.
Dat de partijen die het werk doen en de risico's lopen er ook aan verdienen lijkt me niet onlogisch.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal. Daarbij geeft Nederland ook nog eens een goede 25% weg aan de vrienden van Shell.
Niet elk land geeft 25% weg. Overigens valt het nog maar te bezien in hoeverre ze daadwerkelijk risico lopen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de partijen die het werk doen en de risico's lopen er ook aan verdienen lijkt me niet onlogisch.
Momenteel loopt de NAM nogal wat financiële risico's.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet elk land geeft 25% weg. Overigens valt het nog maar te bezien in hoeverre ze daadwerkelijk risico lopen.
Een groot deel van de gasopbrengsten gaat zelfs naar een Americaans bedrijf. In plaats van dat we zelf die installatie hebben geregeld hebben we dit dat bedrijf laten doen, dat op zichzelf is niet zo'n ramp maar de kosten/baten-verhouding is zoek aangezien dit bedrijf x% van de opbrengsten krijgt totdat het gas op is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:12 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit klopt helemaal. Daarbij geeft Nederland ook nog eens een goede 25% weg aan de vrienden van Shell.
Risico lopen met gratis gas uit de grond te halen?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat de partijen die het werk doen en de risico's lopen er ook aan verdienen lijkt me niet onlogisch.
Dat de meeste MULO-klanten vroeger gewoon Frans en Duits voldoende onder de knie kregen om gemakkelijk proza te lezen (door de taalleraren literatuur genoemd) geeft te denken dat het meer met het onderwijs te maken heeft dan met wat een leerling kan. Ik heb vandaag al aangehaald, uiteindelijk bestaat het leren van een taal uit het leren van hooguit een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en wat uitzonderingen. Ieder mens kan dat! Niet iedereen kan het even gemakkelijk maar iedereen die niet zwakbegaafd is of een ernstige geheugenhandicap heeft kan dat. Ik vind het als socialist/sociaaldemocraat (de vroegere sociaaldemocraat miscchien) belangrijk dat je uit mensen haalt wat er in zit. Op die manier maak je mensen zelfstandig, onafhankelijk en weerbaar. De belangrijkste vreemde talen beheersen is een element hiervan.quote:Op woensdag 29 juli 2015 17:45 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen allerlei vermogens toedichten die ze niet hebben heeft geen zin. Dat is moralisme. En als je het zelf wel kan lijkt het ook verdacht veel op eigenbelang om het zo absoluut centraal te stellen.
Je doet het voorkomen alsof intellectueel talent uit 1 stuk bestaat, waarvoor 1 maat voldoende is. Vanaf HAVO of VWO niveau kun je ....... Zo zit de mens niet elkaar.
In Singapore heeft men de hele bevolking tweetalig proberen te maken. Je leerde verplicht van jongs af aan je moedertaal en Engels. Dat leidde al tot grote problemen daar een deel van de bevolking daardoor geen van beide talen meer goed beheerste.
Dat is één van de voornaamste redenen waarom de Noorse Kroon beïnvloedt wordt door de gas- en oliekoersen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Risico lopen met gratis gas uit de grond te halen?
Het is nu niet bepaald een markt waarbij de vraag ineens sterk kan dalen. Nu ja, in theorie wel, praktisch gezien...
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Begrijp me goed, ik ben er ook zeker geen voorstander van om de spellings- of rekenlessen maar af te schaffen omdat ze het toch niet gebruiken. Een zekere basis is natuurlijk nodig; ik reageerde meer op het idee om meer theoretische vakken toe te voegen; voor het vmbo onwenselijk (zie boven) en voor de hogere niveaus zal het ten koste gaan voor de aandacht voor andere vakken. Iemand op het vwo die goed is in wis- en natuurkunde maar niet in Frans en Duits kan zijn tijd maar een keer gebruiken, en je mag drie keer raden waar die aandacht heen gaat met het oog op het examen.
De bevingen in Groningen gemist?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Risico lopen met gratis gas uit de grond te halen?
Het is nu niet bepaald een markt waarbij de vraag ineens sterk kan dalen. Nu ja, in theorie wel, praktisch gezien...
Het is voor hen een zakelijke kosten/baten-analyse. Ze moeten van de staat of de rechters een bepaalde schadevergoeding betalen, ze rekenen uit of dat die schadevergoeding kleiner is dan wat het opbrengt en dat blijkt ruimschoots het geval te zijn. Wat is dan het risico? Goed, het kan gebeuren dat er wel eens iets ernstigs gebeurt en dat ze wat extra schadevergoeding moeten gaan betalen maar de opbrengsten zullen nog lang groter blijven.quote:
Zou de kwaliteit daar van omhoog gaan?quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kunnen we eens beginnen met de NT-leerlingen alle drie de vreemde talen te laten volgen tot aan het einde? De meeste van hen kunnen dat heus wel aan. Of maak het in ieder geval mogelijk voor die leerlingen door de scholen te verplichten om dit mogelijk te maken en dit voor alle leerlingen open te stellen.
De kosten lopen nu hard op terwijl de opbrengsten flink dalen. Me dunkt dat dot nogal een financieel risico is.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is voor hen een zakelijke kosten/baten-analyse. Ze moeten van de staat of de rechters een bepaalde schadevergoeding betalen, ze rekenen uit of dat die schadevergoeding kleiner is dan wat het opbrengt en dat blijkt ruimschoots het geval te zijn. Wat is dan het risico? Goed, het kan gebeuren dat er wel eens iets ernstigs gebeurt en dat ze wat extra schadevergoeding moeten gaan betalen maar de opbrengsten zullen nog lang groter blijven.
In een klas zie je natuurlijk dat leerlingen vaak niet hun best doen. Maar als je gaat meten zitten er grote verschillen tussen de vaardigheden van leerlingen die relevant zijn mbt de diverse vakken. Er zijn mensen die consequent zwak zijn in talen en uitblinken in andere vakken.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat de meeste MULO-klanten vroeger gewoon Frans en Duits voldoende onder de knie kregen om gemakkelijk proza te lezen (door de taalleraren literatuur genoemd) geeft te denken dat het meer met het onderwijs te maken heeft dan met wat een leerling kan. Ik heb vandaag al aangehaald, uiteindelijk bestaat het leren van een taal uit het leren van hooguit een paar duizend woordjes en enkele tientallen grammaticale regeltjes en wat uitzonderingen. Ieder mens kan dat! Niet iedereen kan het even gemakkelijk maar iedereen die niet zwakbegaafd is of een ernstige geheugenhandicap heeft kan dat. Ik vind het als socialist/sociaaldemocraat (de vroegere sociaaldemocraat miscchien) belangrijk dat je uit mensen haalt wat er in zit. Op die manier maak je mensen zelfstandig, onafhankelijk en weerbaar. De belangrijkste vreemde talen beheersen is een element hiervan.
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:43 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Zou de kwaliteit daar van omhoog gaan?
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.quote:Denk dat technische universiteiten nog veel meer gaan steunen dat het wiskunde-niveau tekort schiet.
Dat is voor iedereen duidelijk. Het maakt het niet minder zonde dat we zoveel betalen aan dat buitenlandse bedrijf.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef GSbrder het volgende:
Sowieso heeft Nederland slechts 25% van de opbrengsten die Noorwegen heeft bij een 3 keer zo grote bevolking.
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.
[..]
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.
Ga eens in op mijn stelling dat iedereen in staat zou moeten zijn om een paar duizend woordjes en enkele tientallen regeltjes en wat uitzonderingen te leren. Dat is namelijk alles wat nodig is om een vreemde taal redelijk goed te beheersen. We hebben het hier over talen die exact hetzelfde schrift en ongeveer dezelfde klanken gebruiken. Als het nu om Chinees, Japans, Russisch of Arabisch zou gaan dan zou het een ander verhaal zijn, dan heb je weer een paar extra drempels.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:46 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In een klas zie je natuurlijk dat leerlingen vaak niet hun best doen. Maar als je gaat meten zitten er grote verschillen tussen de vaardigheden van leerlingen die relevant zijn mbt de diverse vakken. Er zijn mensen die consequent zwak zijn in talen en uitblinken in andere vakken.
Als je in detail gaat kijken zie je binnen een vak dat het talent van mensen verschilt tav deelaspecten van het vak. Daarom onderscheiden wiskundigen tussen mensen die goed zijn in algebra en mensen die goed zijn in meetkunde.
Redenerend vanuit een ideaal (iedereen zou moeten kunnen ....) het onderwijs inrichten, zonder acht te slaan op de werkelijkheid, is niet verstandig.
quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.
Nee dus!quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De kwaliteit van de taalbeheersing hopelijk wel, anders falen de leraren Duits en Frans net zo erg als de leraren Nederlands.
[..]
Dit hoeven dan ook geen communicerende vaten te zijn, er zijn nog een stuk of 10-15 andere vakken ten koste van wat het kan gaan. Ik heb hierboven al een flinke lijst gegeven. Daarnaast kan je ook de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen, we hebben het over toekomstige studenten, die kunnen toch wel iets simpels zelfstandig leren. Ja, dat ze er geen zin in hebben geloof ik wel maar aangezien je toch zal moeten leren om het zelfstandig te doen kan je beter maar op het VWO dit al een beetje doen zodat de overbrugging naar de universiteit gemakkelijker is.
Voor Frans gold in mijn middelbare schooltijd dat veel mensen die van school kwamen nog nauwelijks een Frans boek konden lezen. Bij Engels was dat veel beter.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ga eens in op mijn stelling dat iedereen in staat zou moeten zijn om een paar duizend woordjes en enkele tientallen regeltjes en wat uitzonderingen te leren. Dat is namelijk alles wat nodig is om een vreemde taal redelijk goed te beheersen. We hebben het hier over talen die exact hetzelfde schrift en ongeveer dezelfde klanken gebruiken. Als het nu om Chinees, Japans, Russisch of Arabisch zou gaan dan zou het een ander verhaal zijn, dan heb je weer een paar extra drempels.
Kinderen van zwakke ouders zullen in elk geval niet meer thuis gaan doen, aangezien hoogopgeleide ouders hun kinderen veel beter stimuleren dan laagopgeleide ouders.quote:
Je zou in principe in mindere of meerdere mate een basis van allebei moeten hebben. Communiceren is net zo belangrijk als kunnen uitrekenen hoeveel wisselgeld je terugkrijgt bij de kassa.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:49 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar goed, je ziet dus liever studenten met een betere beheersing van moderne vreemde talen op de universiteit verschijnen dan met een beter wis- en natuurkundeniveau.
Ook al zijn het dan geen 100% corresponderende vaten, je focus ligt niet op extra wiskunde voor de NT'er.
Ik heb ook niet het idee dat die profielen nou zo'n geweldige verbetering zijn geweest. Ik had nog gewoon een bèta pakket met economie en Duits erbij.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:53 schreef GSbrder het volgende:
Een student met NT krijgt niet eens economie in 5 en 6 vwo. Hij krijgt Nederlands, Engels, zijn keuzevakken en wat ANW/gym/etc.
Ik geloof niet in pijnloze c.q. gemakkelijke keuzes die voor het oprapen liggen om een fundamenteel verschil te maken.
Socialisme is deels gerealiseerd in Catalonië in tijden van de Spaanse Burgeroorlog. Het hele openbaar vervoer was zelfs in handen van de werkers.quote:Op woensdag 29 juli 2015 08:11 schreef Reya het volgende:
[..]
Dat impliceert dat praktisch elk bestaand systeem 'kapitalistisch' is; als een term alles betekent, betekent deze niets.
Wat de Nederlandse staat betaalt staat in geen verhouding tot het aandeel erin.quote:Op woensdag 29 juli 2015 18:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Momenteel loopt de NAM nogal wat financiële risico's.
Hij heeft in zoverre gelijk dat kapitalisme in eerste instantie over de organisatie van de productiemiddelen gaat, niet over private eigendom of vrije markt.quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Noodzakelijk om de schoorsteen te kunnen laten roken. Maar alle onwelgevalligheden die bij het communisme kwamen kijken zie je dus als iets kapitalistisch?
Dat is het nooit geweest. Een communistisch land was een land dat streefde naar het communisme via de dictatuur van het proletariaat. Het communisme zelf was natuurlijk helemaal boven elke twijfel verheven, het ging hen erom dat ook de dictatuur van het proletariaat al een enorme verbetering was. Dat was niet onbelangrijk in de marketing van de ideologie, want het ideaal was nog best ver weg en weinig concreet om als alternatief aan te bieden.quote:Op woensdag 29 juli 2015 07:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Natuurlijk, destijds vonden de commies ook in buiten de SU het een schoolvoorbeeld van Communisme, nu het niet meer te verdedigen is hoe fout het was is het opeens niet het ware! Communisme®
Van juli tot oktober 1936 anarchisme, daarna staatssocialisme. Geen echt succes.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:07 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Socialisme is deels gerealiseerd in Catalonië in tijden van de Spaanse Burgeroorlog. Het hele openbaar vervoer was zelfs in handen van de werkers.
http://www.uncanny.net/~wetzel/barcelonatransit1936.htm
https://en.wikipedia.org/(...).27s_self_management
Volgens mij hebben we het dan over twee verschillende periodes, de verschrikkingen van de Sovjet-Unie en de Apartheid.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
Marcus Bakker schreef in zijn memoires al reeds: "Heel lang heb ik geloofd dat de Sovjet-Unie echt iets kon betekenen voor de wereld. Achteraf is dat onjuist gebleken, maar het geloof was oprecht" Gepubliceerd in 1983 maar wrs. iets eerder geschreven.
"Hij noemt het [in zijn memoires] terecht dat de CPN in 1982 het rode boekje had ingetrokken als partijdocument."
Ondertussen was Lubbers nog met RSV en Hollandia bezig, en dat RSV orders in Zuid Afrika mis liep dankzij het moralisme van kabinet Den Uyl.
Er zit een overlap tussen maar de grootste verschrikkingen vonden voor het aanreden van Chroestsjov plaats inderdaad.quote:Op woensdag 29 juli 2015 19:24 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we het dan over twee verschillende periodes, de verschrikkingen van de Sovjet-Unie en de Apartheid.
Wat een draak van een oplossing voor een non-probleem zeg. Alsof iedereen de Franse taal nodig gaat hebben zijn zijn professionele leven. Ik beheers zelf het Frans nauwelijks maar om eerlijk te zijn heb ik daar nooit enige hinder van ondervonden. Op banen waarvoor Frans vereist is solliciteer ik dan ook niet.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als zelfs zwakbegaafde mensen Frans en Duits leren spreken - de mensen die daar (zijn gaan) wonen - dan kan ook hier iedereen dat leren. Ook als je dyslexie hebt dan kan je prima vreemde talen leren. Ik geloof niet dat er mensen zijn die het niet kunnen leren als ze maar voldoende gemotiveerd zijn maar stel dat die mensen er zijn dan hebben we daar al tal van oplossingen voor. De HBO-sluiproute en het toelatingsexamen voor mensen die minstens 21 jaar oud zijn. Hoeveel procent van de leerlingen die vroeger de MULO, de HBS of het gymnasium deed viel uit doordat ze de vreemde talen niet aankon?
Het spreekt voor zich dat ik niemand wil uitsluiten van normaal participeren. Ik heb er dan ook helemaal geen moeite mee dat iemand die niet een VWO-diploma kan halen maar die wel talent heeft voor informatica via een alternatieve route wordt toegelaten of dat iemand die bepaalde vaardigheden heeft zonder diploma's de kans krijgt om hoger gequalificeerd werk te doen. Daarom hoef je nog niet een VWO-diploma te geven. Als je niet zoiets verplicht dan doen veel mensen het niet, dat weten we sinds dat die verplichting is opgeheven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |