abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154751797
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 00:02 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Tsja, Noorwegen doet het inderdaad beter dan Nederland. Nederland is in zijn geheel afgegleden, niet alleen links, helaas.
Hoe doet Noorwegen het zoveel beter als Nederland dan? Hoe is Nederland in jouw ogen zo ver afgegleden?
pi_154751930
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 00:18 schreef Daniel11x het volgende:

[..]

Hoe doet Noorwegen het zoveel beter als Nederland dan? Hoe is Nederland in jouw ogen zo ver afgegleden?
Beter omgaan met het de oliewinning, socialer beleid. Nederland is veel intoleranter geworden vergeleken met pakweg 15 jaar geleden.
pi_154752981
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 22:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Een trend dat onderschreven wordt door een WRR rapport uit 1985 (!!!)

[..]

http://www.wrr.nl/fileadm(...)ne_vreemde_talen.pdf

Vervolgens is dan in de 30 jaren sindsdien ook het Duits in de vernieling geholpen, om het even populair te zeggen.
Het verklaart waarom het Frans van de Nederlandse jongeren zo tergend slecht is. Over het Engels hoeven wij ons weinig zorgen te maken, hoewel weinig Nederlanders dit goed beheersen leer je automatisch voldoende Engels dat je je daar wel mee redt. Televisie, popcultuur en Hollywood en zo. Het lijkt me zinvoller om wat meer tijd te besteden aan Frans en Duits.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154753115
quote:
1s.gif Op woensdag 29 juli 2015 20:20 schreef Monolith het volgende:

[..]

Veel van mijn vrienden hebben gewoon nog mavo gedaan. Die spreken het ondanks die paar jaar Frans nog steeds voor geen meter hoor. Hebben er ook geen enkele behoefte aan.

Frankrijk kan beter eens gaan wennen aan de verengelsing van de wereld.
Mijn ervaring is dat een vreemde taal leren op de mavo ook behoorlijk droog is. (Geen ervaring met havo en vwo). Woorden stampen, standaard zinnen leren en grammaticaregels doornemen. De vakken missen gewoon passie, terwijl dat naar mijn mening zo belangrijk is met het leren van een taal. Zeker nu wereldwijd steeds meer Engels gesproken kan worden, zou ik liever zien dat leerlingen zelf een extra taal kunnen kiezen. Als je een affiniteit hebt met een taal, ga je er ook meer in verdiepen zoals films kijken of muziek luisteren in die taal.
ROBODEMONS..................|:(
pi_154753139
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 00:22 schreef IDDGGG1 het volgende:

[..]

Beter omgaan met het de oliewinning, socialer beleid. Nederland is veel intoleranter geworden vergeleken met pakweg 15 jaar geleden.
De gevangenissen en de politie daar zijn ook (sterk, sowieso in het geval van de gevangenissen) superieur t.o.v. die van ons.
Dit valt in essentie onder sociaal beleid. Zij hebben ingezien dat de gevangenen leren van het voorbeeld wat ze krijgen van de bewaarders zoals kinderen leren van het voorbeeld wat ze krijgen van de ouders. Predik niet wat de ander moet doen terwijl je zelf iets anders doet, laat zien wat de ander moet doen door het zelf te doen. Ben aardig tegen de gevangenen, behandel hen als medemensen, help hen, sport met hen, kook met hen, eet met hen, ben een luisterend oor, vorm hen...daarnaast vooral de gevangenen verantwoordelijkheid geven. Op het eiland moeten ze zelfstandig alles doen, zelfstandig opstaan (met hulp van de bewaarders als ze dat nodig hebben), in de gevangenis in Halden krijgen ze een premie als ze voldoende meedoen aan activiteiten (vorming, hobby, überhaupt voldoende je cel verlaten).
Het werkt, hun recidive is 4 keer zo laag als dat van ons. Het is zo simpel dat je je afvraagt waarom andere landen heir nooit aan hebben gedacht.

Aangezien deze draad over de vruchten van links beleid gaat mag dit niet ontbreken. Mensen vormen in plaats van mensen misvormen. Wij zitten nog vast in het zo ellendig mogelijk maken van de gevangenis voor de gedetineerden, met als resultaat dat verreweg de meeste gedetineerden terugkomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-07-2015 01:06:04 ]
#NoDAPL
pi_154753223
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 00:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het verklaart waarom het Frans van de Nederlandse jongeren zo tergend slecht is. Over het Engels hoeven wij ons weinig zorgen te maken, hoewel weinig Nederlanders dit goed beheersen leer je automatisch voldoende Engels dat je je daar wel mee redt. Televisie, popcultuur en Hollywood en zo. Het lijkt me zinvoller om wat meer tijd te besteden aan Frans en Duits.
En in hoeverre ik heb volgens jou wat aan de taal Frans? Voor mijn werk heb ik het niet nodig en ik kom ook nooit in Frankrijk. Het idee dat we tegenwoordig Frans nodig hebben vind ik nogal ouderwets.
pi_154753296
quote:
15s.gif Op donderdag 30 juli 2015 01:04 schreef Morrigan het volgende:

[..]

En in hoeverre ik heb volgens jou wat aan de taal Frans? Voor mijn werk heb ik het niet nodig en ik kom ook nooit in Frankrijk. Het idee dat we tegenwoordig Frans nodig hebben vind ik nogal ouderwets.
Ja, wiskunde wordt ook ouderwets gevonden door veel mensen maar het vormt toch echt nog steeds de basis van de nobelprijzen en grote technologische doorbraken van de toekomst.
Of dat jij en ik het Frans nodig hebben is niet relevant, het gaat er om dat een aanzienlijk deel van de jongeren het later kan gebruiken en dat je niet weet welke jongere het wel en niet kan gebruiken, dat is een belangrijk element van het concept algemene vorming.
#NoDAPL
pi_154753424
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 01:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ja, wiskunde wordt ook ouderwets gevonden door veel mensen maar het vormt toch echt nog steeds de basis van de nobelprijzen en grote technologische doorbraken van de toekomst.
Of dat jij en ik het Frans nodig hebben is niet relevant, het gaat er om dat een aanzienlijk deel van de jongeren het later kan gebruiken en dat je niet weet welke jongere het wel en niet kan gebruiken, dat is een belangrijk element van het concept algemene vorming.
Zo'n beetje iedereen heeft in het dagelijkse leven wel te maken met rekenkunde. Vandaar dat het ook de basis is van wiskunde wat je de eerste jaren op de middelbare school krijgt. Frans daarentegen zal voor de meeste mensen steeds minder nuttig worden en ik zou het ook niet plaatsen onder algemene kennis zoals aardrijkskunde of geschiedenis.
Van mij hoeft het vak niet afgeschaft te worden, maar maak het dan vrijwillig.

En als jongeren later alsnog de taal Frans nodig hebben, kunnen ze nog altijd een cursus bij het LOI volgen.
  donderdag 30 juli 2015 @ 06:05:27 #184
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_154756013
quote:
12s.gif Op donderdag 30 juli 2015 01:15 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Zo'n beetje iedereen heeft in het dagelijkse leven wel te maken met rekenkunde. Vandaar dat het ook de basis is van wiskunde wat je de eerste jaren op de middelbare school krijgt. Frans daarentegen zal voor de meeste mensen steeds minder nuttig worden en ik zou het ook niet plaatsen onder algemene kennis zoals aardrijkskunde of geschiedenis.
Van mij hoeft het vak niet afgeschaft te worden, maar maak het dan vrijwillig.

En als jongeren later alsnog de taal Frans nodig hebben, kunnen ze nog altijd een cursus bij het LOI volgen.
Klopt. Frans is inmiddels net zo relevant als Pools of Bulgaars.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  donderdag 30 juli 2015 @ 08:10:33 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154756482
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juli 2015 06:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Klopt. Frans is inmiddels net zo relevant als Pools of Bulgaars.
Of Oud Grieks en Latijn...???
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 30 juli 2015 @ 08:11:48 #186
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154756497
Onzin, Frankrijk heeft een grote industrie en een grote markt waar wij veel beter zouden kunnen presteren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 30 juli 2015 @ 08:25:19 #187
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154756604
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2015 23:06 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De schaalvergrotingen en de eenheidsworst zijn ook twee losstaande ontwikkelingen die in dezelfde periode speelden. De eerste was puur financieel. De tweede was ideologisch. Men geloofde in die periode nog sterk in het idee dat iedere leerling dezelfde brede ontwikkeling moest hebben. De basisvorming was eigenlijk een afgezwakte middenschool.

Beide fenomenen hebben echter schadelijke gevolgen gehad naar mijn idee.
Het wezen van de middenschool is niet dat iedereen dezelfde vakken krijgt. Je kunt er tegen zijn, maar sommige landen hebben met groot succes een soortgelijk systeem (Finland). Hier wordt het nog even uitgelegd, dat het niet iets typisch Nederlands was:
http://vorige.nrc.nl/opinie/article1699840.ece
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)g-tijd-genomen.dhtml

Uiteindelijk had/heeft dat ook een financiële component natuurlijk, en de basisvorming werd simpelweg veel te snel en gehaast ingevoerd. De uitvoering van het plan was amateuristisch. Ook de beste plannen zullen dan automatisch falen.

Het mantra 'iedereen dezelfde vakken' was toen juist min of meer de status quo. In de tijd dat de Middenschool op de agenda stond (jaren 60, jaren 70).

Sterker, 'iedereen dezelfde vakken' worp misschien tot zekere hoogte zijn vruchten af (ten opzichte van het conservatieve en de elitaire gymnasia die altijd een uitzonderingspositie hebben, als voorhoeders van de regenten en het zogeheten fiscaal-financiële complex).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hogereburgerschool#Nobelprijzen
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 30 juli 2015 @ 09:48:11 #188
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154757513
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 00:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Is 'jezelf redden' genoeg wanneer de rest van de wereld niet stil zit? Of zet je dan je land op achterstand ten opzichte van Duitsers en Scandinaviërs. Kun je je dan wel goed genoeg uitdrukken?

Het belang van positieve reclame moet ook niet onderschat worden, gezien het kleine taal- en cultuurgebied van Nederland (tov het gehele spaanstalige gebied bijvoorbeeld).
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 juli 2015 @ 09:50:48 #189
45206 Pietverdriet
pi_154757549
Zesjescultuur
pi_154757984
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is 'jezelf redden' genoeg wanneer de rest van de wereld niet stil zit? Of zet je dan je land op achterstand ten opzichte van Duitsers en Scandinaviërs. Kun je je dan wel goed genoeg uitdrukken?

Het belang van positieve reclame moet ook niet onderschat worden, gezien het kleine taal- en cultuurgebied van Nederland (tov het gehele spaanstalige gebied bijvoorbeeld).
Er bestaat ook niet voor niets de term denglish en steenkolenengels. Wij spreken echt niet zo goed Engels als we denken. Ook al denken we met zijn alleen dat we het wel kunnen omdat we vier jaar engels op mavo hebben gehad.
  donderdag 30 juli 2015 @ 11:49:24 #191
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154759654
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Zesjescultuur
Een zesje is voldoende. Een drie of vier echter niet. 'Denglish' is (in de toekomst) geen zes waardig. Maar hier ben ik stukken minder zeker van of dit aan het aantal (verplichte) uren les ligt.

Wat velen niet meer weten is dat 'vroeger' HBO niet toereikend was voor het leraarschap. Er waren tevens veel minder hoger opgeleiden uiteraard; het vak leraar was nog echt een eerzaam beroep. En als ik me niet vergis krijgen/kregen de leraren die ná begin jaren 80 instroomden minder betaald dan de oudere generaties.... (bij dezelfde leeftijd en aantal dienstjaren)
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 juli 2015 @ 13:53:23 #192
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154762820
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 08:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Onzin, Frankrijk heeft een grote industrie en een grote markt waar wij veel beter zouden kunnen presteren
Een ander deel is wel dat de wereld groter is geworden. 30 jaar terug was NL de grote onder de kleine landen, of het kleintje onder de groten...

Als we naar de populaire uitingen van cultuur kijken, dan zie je dat de Nederlandse media veel makkelijker sterren voor de camera kon krijgen, of hier muziek kwam opnemen in de studio bijvoorbeeld (David Bowie). Nu is Nederland gewoon niet boeiend of interessant meer. De Muhammed Ali's van deze tijd kun je niet meer in hun eigen mansion opzoeken oid.
Omgekeerd hebben een aantal het ook gemaakt in het buitenland (toen had je nog niet tig series), ten dele omdat de wereld kleiner was.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:13:55 #193
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_154763504
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Zesjescultuur
Cijfertjescultuur.
The view from nowhere.
pi_154763952
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 09:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe kan je niet redelijk Engels leren spreken met al het Engels wat je hoort in je vrije tijd? Als mensen eens zouden beginnen met gewoon zonder ondertiteling te kijken dan zou hun Engels er al flink op vooruit gaan, een kleine moeite en je zal meer kijkgenot krijgen. Maar goed, van mij hoeft het onderwijs in Duits en/of Frans zeker niet ten koste te gaan van het onderwijs in Engels, wiskunde, natuurkunde of scheikunde, ik wou maar aangeven dat ik het een ongelukkige keuze vind om de middelen te verschuiven van het Frans en het Duits naar het Engels aangezien je juist de eerste twee talen, de eerste in het bijzonder, moeilijker leert en je veel meer met het Engels in aanraking komt.

Ik heb hierboven een flinke lijst gegeven van vakken die je probleemloos kan opofferen ten faveure van meer onderwijs in Frans en Duits (snijden, niet noodzakelijk heel het vak opofferen al ben ik daar in het geval van ANW wel een voorstander van aangezien het beter is om meer onderwijs in de losse vakken natuurkunde en scheikunde te geven): ANW, CKV, tekenen, handvaardigheid, maatschappijleer, economie (leuk en aardig - ik heb het zelf t/m 6-VWO gehad - maar geen fundamenteel vak voor algemene vorming, in veel andere landen zit het dan ook niet in het basispakket, o.a. in België).
Ik heb ook een andere oplossing aangedragen: de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen zodat je op school minder uit het boekje voorleest. Je hoeft bij een groep VWO-leerlingen en HAVO-leerlingen niet alles uit het boekje voor te lezen, leerlingen kunnen heus ook wel zelfstandig wat lezen. Zo niet, ze zullen het toch echt moeten leren voor het tertiaire onderwijs, start er maar alvast mee. :)
Je hoeft niet de eisen te verlagen omdat je een kleiner aantal lesuren hebt voor een bepaald vak.
#NoDAPL
pi_154764080
Voor iedereen die zich afvraagt hoe het nou precies zit met "links".
Mooie sociaal-realistische Franse speelfilm, hier een recensie, grimmig portret van de mens als economisch goed in de huidige economische crisis: 'La loi du marché', de wet van de markt.
Ga ik zeker zien, lijkt me wel interessant.
I´m back.
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:37:49 #196
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_154764149
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:34 schreef Ryan3 het volgende:
Voor iedereen die zich afvraagt hoe het nou precies zit met "links".
Mooie sociaal-realistische Franse speelfilm, hier een recensie, grimmig portret van de mens als economisch goed in de huidige economische crisis: 'La loi du marché', de wet van de markt.
Ga ik zeker zien, lijkt me wel interessant.
quote:
Een sollicitatiegesprek via Skype. Het overkomt de werkloze Thierry in het indringende Franse drama La loi du marché.
Oh, god.. een sollicitatiegesprek via Skype. Nee.. de weergaloze ellende waar een werkzoekende in terecht gekomen is.Dit is te veel.. Goed dat ze er een film over gemaakt hebben. Links weet weer waar ze tegen moeten vechten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_154764196
quote:
9s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:37 schreef Ryon het volgende:

[..]

[..]

Oh, god.. een sollicitatiegesprek via Skype. Nee.. de weergaloze ellende waar een werkzoekende in terecht gekomen is.Dit is te veel.. Goed dat ze er een film over gemaakt hebben. Links weet weer waar ze tegen moeten vechten.
Dit is de wereld van "links".
I´m back.
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:45:10 #198
45206 Pietverdriet
pi_154764407
The horror, the horror
  donderdag 30 juli 2015 @ 14:48:01 #199
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154764495
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hoe kan je niet redelijk Engels leren spreken met al het Engels wat je hoort in je vrije tijd? Als mensen eens zouden beginnen met gewoon zonder ondertiteling te kijken dan zou hun Engels er al flink op vooruit gaan, een kleine moeite en je zal meer kijkgenot krijgen. Maar goed, van mij hoeft het onderwijs in Duits en/of Frans zeker niet ten koste te gaan van het onderwijs in Engels, wiskunde, natuurkunde of scheikunde, ik wou maar aangeven dat ik het een ongelukkige keuze vind om de middelen te verschuiven van het Frans en het Duits naar het Engels aangezien je juist de eerste twee talen, de eerste in het bijzonder, moeilijker leert en je veel meer met het Engels in aanraking komt.

Ik heb hierboven een flinke lijst gegeven van vakken die je probleemloos kan opofferen ten faveure van meer onderwijs in Frans en Duits (snijden, niet noodzakelijk heel het vak opofferen al ben ik daar in het geval van ANW wel een voorstander van aangezien het beter is om meer onderwijs in de losse vakken natuurkunde en scheikunde te geven): ANW, CKV, tekenen, handvaardigheid, maatschappijleer, economie (leuk en aardig - ik heb het zelf t/m 6-VWO gehad - maar geen fundamenteel vak voor algemene vorming, in veel andere landen zit het dan ook niet in het basispakket, o.a. in België).
Ik heb ook een andere oplossing aangedragen: de leerlingen wat meer zelfstandig thuis laten doen zodat je op school minder uit het boekje voorleest. Je hoeft bij een groep VWO-leerlingen en HAVO-leerlingen niet alles uit het boekje voor te lezen, leerlingen kunnen heus ook wel zelfstandig wat lezen. Zo niet, ze zullen het toch echt moeten leren voor het tertiaire onderwijs, start er maar alvast mee. :)
Je hoeft niet de eisen te verlagen omdat je een kleiner aantal lesuren hebt voor een bepaald vak.
Geen slecht idee over het vak economie. Dat is toch al verkloot door de eenzijdige focus op het navelstaardigere micro-economie. Nog zo'n overwinning van rechtse krachten.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 30 juli 2015 @ 15:06:38 #200
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_154765049
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juli 2015 14:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Geen slecht idee over het vak economie. Dat is toch al verkloot door de eenzijdige focus op het navelstaardigere micro-economie. Nog zo'n overwinning van rechtse krachten.
Goed leesmateriaal:
http://webcache.googleuse(...)&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')