Het lijkt inderdaad een gebed zonder eind te zijn. Ik heb op de vorige pagina aangegeven dat de keren dat ik "moeten" gebruik dit in een bepaalde context staat, en ik dus nergens iemand iets probeer op te leggen.quote:
Omdat religie nog steeds een zeer grote invloed heeft op de wereld waarin ook wij moeten leven.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:05 schreef hel_en_omstreken het volgende:
Mag ik vragen wat jullie intentie is om te blijven debatteren over dit onderwerp?
Wat halen jullie hieruit?
Serieuze vraag trouwens.
Wat denk je over de evolutionaire rol van religie? Waarom stellen mensen vragen over oorpsprong, de dood, moraal, etc? Mensen lijken bijzonder uniek te zijn op dit vlak onder de dieren.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat religie nog steeds een zeer grote invloed heeft op de wereld waarin ook wij moeten leven.
En los daarvan vind ik religie een fascinerend verschijnsel.Het is psychologisch en qua evolutie erg interessant.
Ik mis zelf de expertise om daar iets heel zinnigs over te zeggen, en ook in de wetenschap is de evolutionaire achtergrond van religie nog grotendeels mysterieus.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:24 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat denk je over de evolutionaire rol van religie? Waarom stellen mensen vragen over oorpsprong, de dood, moraal, etc? Mensen lijken bijzonder uniek te zijn op dit vlak onder de dieren.
Nah, paranormale gaven jwtquote:
Bedankt, als ik binnenkort tijd heb zal ik ze zeker kijken!quote:
Ja, idd. Heb dat fenomeen van heel dichtbij meegemaakt. Dissociatieve en/of cognitieve dissonantie, de werkelijkheid niet willen/kunnen zien, de leugens zijn veel comfortabeler en geven veel minder stress. Maar ik zag dat dat in de hand werd gewerkt door religieus denken, niet andersom, dat het religieus denken in de hand werkte. Of misschien versterkte die twee mekaar wel uiteindelijk. Maar het kwam duidelijk door religieus denken. Was er geen religie op dat moment dan had het nooit plaats kunnen vinden, het onbetrouwbare beeld van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:33 schreef Molurus het volgende:
Als je ze in detail bekijkt zijn er nogal wat cognitieve vaardigheden van mensen die niet zozeer gericht zijn op een objectief betrouwbaar beeld van de werkelijkheid, maar eerder op effectief overleven en succesvol zijn als biologische wezens. En die religie en religieus denken in de hand werken.
Zelf denk ik om zekerheid en controle te veinzen in een omgeving die vaak grillig overkomt. Hetzelfde kun je je afvragen omtrent de notie van het "ik": waar komt dit vandaan? Als het een illusie is dient het eenzelfde doel als religie: een vaste ondergrond kweken. Wat dat betreft willen we allemaal die zekerheid, religieus of niet. In dat licht vind ik het boeddhisme ook erg interessant, waarin je door een soort "horror vacui" kunt gaan: alles is leegte van inherent bestaan. Uiteindelijk zal dit bevrijding geven.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:24 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat denk je over de evolutionaire rol van religie? Waarom stellen mensen vragen over oorpsprong, de dood, moraal, etc? Mensen lijken bijzonder uniek te zijn op dit vlak onder de dieren.
Ja, het gaat ook om perceptuele kennis. Als je zelf ervaringen hebt en hebt gehad is dat perceptuele kennis. En soms komt die kennis overeen, met de kennis van iemand anders, of iig gedeeltelijk. alle eigen ervaringen zijn perceptueel. Iemand kan zich wel proberen in te leven in de perceptie van iemand anders.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 08:32 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk zullen mensen al gauw zeggen dat ze intellectueel begrijpen dat er geen "ik" bestaat, maar dat is conceptuele kennis, en ook weer een manier om een denkkader te kweken. Het gaat om het inzicht, dus om "perceptuele kennis".
Interessant. Echter veronderstel je daarmee al een brein wat de capaciteit heeft om zekerheid en controle te veinzen, ofwel beroep te doen op zaken die buiten de waarneming liggen. Religie trek je ook gelijk aan dit veinzen. Op het eerste gezicht lijk je dus een tautologie neer te zetten, ofwel: de mens veinst controle omdat hij de capaciteit heeft om controle te veinzen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 08:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zelf denk ik om zekerheid en controle te veinzen in een omgeving die vaak grillig overkomt. Hetzelfde kun je je afvragen omtrent de notie van het "ik": waar komt dit vandaan? Als het een illusie is dient het eenzelfde doel als religie: een vaste ondergrond kweken. Wat dat betreft willen we allemaal die zekerheid, religieus of niet. In dat licht vind ik het boeddhisme ook erg interessant, waarin je door een soort "horror vacui" kunt gaan: alles is leegte van inherent bestaan. Uiteindelijk zal dit bevrijding geven.
Eens, aangeven dat je geen antwoord hebt kost meer energie dan jezelf het idee te geven dat je het antwoord hebt.quote:Wat dat betreft zoeken ook de mensen hier op Fok! die religieuzen bekritiseren van het "geloven in sprookjes" dezelfde zekerheid als die "sprookjes" zouden moeten geven. Of je nu gelooft in het Christelijke verhaal of in het inherent bestaan van het "ik", het zijn beide manieren om zekerheid te veinzen. Natuurlijk zullen mensen al gauw zeggen dat ze intellectueel begrijpen dat er geen "ik" bestaat, maar dat is conceptuele kennis, en ook weer een manier om een denkkader te kweken. Het gaat om het inzicht, dus om "perceptuele kennis".
Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier mee bedoelt.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 08:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat dat betreft zoeken ook de mensen hier op Fok! die religieuzen bekritiseren van het "geloven in sprookjes" dezelfde zekerheid als die "sprookjes" zouden moeten geven. Of je nu gelooft in het Christelijke verhaal of in het inherent bestaan van het "ik", het zijn beide manieren om zekerheid te veinzen. Natuurlijk zullen mensen al gauw zeggen dat ze intellectueel begrijpen dat er geen "ik" bestaat, maar dat is conceptuele kennis, en ook weer een manier om een denkkader te kweken. Het gaat om het inzicht, dus om "perceptuele kennis".
Ik snap ook niet hoe die tegenstelling tot stand komt. Of je nu in het christelijke verhaal of in het inherent bestaan van het "ik" gelooft.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier mee bedoelt.
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier mee bedoelt.
Idd. Ik denk dat je met oprechte nieuwsgierigheid en openheid kweken deze reactie sterk kunt verminderen. Je er bewust van zijn is al een eerste stapquote:Op zaterdag 30 mei 2015 03:15 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
Als je brein geconfronteerd wordt met een radicaal andere gedachte, gaat je brein in een soort 'retard defense mode'.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je bewust zijn van typisch menselijke cognitieve biassen, en die omarmen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".
Ok. Ik ben van mening dat je dat niet alleen conceptueel kunt doen, maar middels meditatie je inzicht moet verkrijgen in de werking van je geest. Anders gebruik je weer concepten om concepten te beoordelen. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je bewust zijn van typisch menselijke cognitieve biassen, en die omarmen.
Ook als ongelovigen die ook hebben zou ik nog steeds willen adviseren om die zoveel mogelijk te bestrijden.
Meditatie kan een manier zijn, maar het lijkt me ook niet noodzakelijk de enige manier om dat te doen. Zoals ik wel eens heb gezegd: LSD kan wat dat betreft ook heel verhelderend werken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Ik ben van mening dat je dat niet alleen conceptueel kunt doen, maar middels meditatie je inzicht moet verkrijgen in de werking van je geest. Anders gebruik je weer concepten om concepten te beoordelen. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.
Er zit denk ik een enorm verschil in filosofisch overtuigd zijn van het louter conceptueel-zijn van het "ik", en dit middels jarenlange meditatie laten inzinken. Uiteindelijk zal de graadmeter ervan zijn hoe je je houding verandert.
Waarom zou dat de enige manier zijn? Het klinkt nu een beetje alsof je - no offense - de ene illusie probeert in te ruilen voor de andere.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
Dagelijkse meditatie moet je maar net zin in hebben natuurlijk, maar imo is het de enige manier om daadwerkelijk "bevrijding van concepten" (in Boeddhistische termen: shunya, oftewel "leegte") te bewerkstelligen en het resulterende Lijden daarvan op te laten lossen.
Waanbeelden bestaan in allerlei soorten.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie dan ook weinig verschil tussen iemand die vastklampt aan een religieus wereldbeeld en onze natuurlijke neiging vast te klampen aan onze notie van een "ik" (wat vervolgens weer resulteert in egocentrisch gedrag en ander Lijden).
Inderdaad! Biassen, wat zoveel is als vooringenomenheid, vooroordeel, sturen in een bepaalde richting, wat ik erg vaal bij gelovigen zie, moeten zoveel mogelijk bestreden worden.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je bewust zijn van typisch menselijke cognitieve biassen, en die omarmen.
Ook als ongelovigen die ook hebben zou ik nog steeds willen adviseren om die zoveel mogelijk te bestrijden.
Wat mij betreft is er weinig verschil tussen boeddistische mumbo jumbo en christelijke. Behalve dan dat het superioriteitscomplex van boeddhisten nog een heel stuk irritanter is. Getuige ook jouw posts. De enige manier om 'bevrijding van concepten' te krijgen... het lijkt me juist het tegenovergestelde. Het nodeloos de werkelijkheid ingewikkelder maken dan het is.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Ik ben van mening dat je dat niet alleen conceptueel kunt doen, maar middels meditatie je inzicht moet verkrijgen in de werking van je geest. Anders gebruik je weer concepten om concepten te beoordelen. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.
Er zit denk ik een enorm verschil in filosofisch overtuigd zijn van het louter conceptueel-zijn van het "ik", en dit middels jarenlange meditatie laten inzinken. Uiteindelijk zal de graadmeter ervan zijn hoe je je houding verandert.
Dagelijkse meditatie moet je maar net zin in hebben natuurlijk, maar in mijn ervaring is het de enige manier om daadwerkelijk "bevrijding van concepten" (in Boeddhistische termen: shunya, oftewel "leegte") te bewerkstelligen en het resulterende Lijden daarvan op te laten lossen.
Ik zie dan ook weinig verschil tussen iemand die vastklampt aan een religieus wereldbeeld en onze natuurlijke neiging vast te klampen aan onze notie van een "ik" (wat vervolgens weer resulteert in egocentrisch gedrag en ander Lijden).
Maar nogmaals: dit is mijn eigen ervaring, wat aangezet is door boeddhistische filosofie. Hoe anderen dat zullen ervaren kan ik niet zeggen, maar andere ervaringsdeskundigen spreken van zelfde soort ervaringen.
Wat houdt die meditatie dan concreet in?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 13:24 schreef Haushofer het volgende:
Laat ik het zo zeggen: net zoals objectieve waarneming een essentieel onderdeel is voor de wetenschappelijke methode, zie ik meditatie naast filosofie als een essentieel onderdeel om zelfinzicht te verkrijgen. En net zoals de wetenschappelijke methode, ook al levert ze veel inzicht op, misschien wel beter of effecienter kan maar ik op dit moment niet direct zie hoe, sta ik ook open voor dito methodes om zelfinzicht te verkrijgenTot dan gebruik ik de methode die voor mij werkt.
Introspectie is zo belangrijk, omdat elke waarneming en ervaring wordt gevormd en gekleurd in je eigen geest.
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Voor mij houdt meditatie onder ander in: lekker alleen door de stad lopen in het zonnetje, en dan heerlijk nadenken over van alles en nog wat en ook over de Vragen des Levens. ☀️quote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.
Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever worksquote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat mij betreft is er weinig verschil tussen boeddistische mumbo jumbo en christelijke. Behalve dan dat het superioriteitscomplex van boeddhisten nog een heel stuk irritanter is. Getuige ook jouw posts. De enige manier om 'bevrijding van concepten' te krijgen... het lijkt me juist het tegenovergestelde. Het nodeloos de werkelijkheid ingewikkelder maken dan het is.
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag?
Zo zie je hoe je geest werkt.
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefeningquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?
Gewoon nadenken over je gevoelens, je daden en je gedachten vind ik niet zo spectaculair. Dat heet zelfreflectie, en het is iets dat iedere gezonde mens van tijd tot tijd doet.
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefening![]()
Nadenken is iets heel anders.
Een erg nuchtere en heldere introductie is b.v.
http://www.bol.com/nl/p/meditation-now-or-never/1001004007068927/
Omdat je dan ziet hoe gedachten en gevoelens ontstaan, hoe je er op reageert, wat voor invloed ze hebben op je gemoedstoestand, hoe ze je waarneming kleuren, etc. etc. Het leert je ook om met negativiteit om te gaan; je gaat je minder en minder met negatieve gedachten en emoties identificeren. Tenslotte identificeren we ons vaak met onze gedachten,,opvattingen en emotiesquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?
Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.
Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:34 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.
Gewoon tussen mensen lopen( niet te druk) en dan gewoon dingen overdenken en ze een plaats geven. Dat kan vanalles zijn. Het hoe en waarom. Logische verbanden die je dan ineens opmerkt/ziet.
Gewoon rustgevend.
Zeker een interessant onderzoeksgebied, maar het lijkt me niet dat iedereen zich daar bezig mee moet gaan houden. Sowieso vind ik vrijkomen van conceptie niet nodig, zeker niet op dit gebied. Zonder concepten geen discussie.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever worksDe Dalai Lama is daar bv ook heel stellig in.
'Bevrijding' klinkt mss ook wat pretentieus. Het gaat meer om het inzicht in de eigen geest. Dat kun je conceptueel aanpakken, maar daarnaast is een perceptuele aanpak imo minstens net zo belangrijk omdat je daarmee voorbij de concepten gaat. Je kunt het vergelijken met het wetenschappelijke waarnemen: daarbij bestudeer je een fenomeen ook op zo'n objectief mogelijke manier, zonder iets toe te willen voegen of weg te nemen. Meditatie is voor mij exact dat. Vervolgens kun je dat proberen conceptueel in te vullen, maar dat hoeft niet.
Ja ook dat. Dingen kunnen beangstigend zijn en als ik ga denken wat ik daar nu aan kan doen danquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend of erg saai zijn.
Het kan ook tegelijkquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:38 schreef ems. het volgende:
Ik persoonlijk prefereer masturbatie boven meditatie.
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.
Nou ja, mss moet ik es een topic openen en willen wat mensen mee doen voor de ervaring
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 19:45 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen.
Ik ben altijd zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar hoe meditatie voelt.
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik kon eerder niet de juiste woorden vinden, dus hierbij nog een poging. Laat ik een vergelijking maken. Ik geloof dat gezonde voeding en bewegen essentieel zijn om je fit en gezond te voelen. Natuurlijk kun je één keer per maand gaan hardlopen, of zo nu en dan een Red Bull achter overslaan, maar dat zijn geen duurzame oplossingen. En ik impliceer ook niet dat gezonde voeding en bewegen noodzakelijk zijn om je gelukkig te voelen. Zo zie ik het met meditatie ook. Meditatie ervaar ik als essentieel om een duurzame vorm van geluk te cultiveren. Het uiteindelijke doel van meditatie is, als er al zoiets als een doel is, om domweg duurzaam geluk te cultiveren. En met duurzaam geluk bedoel ik dan een vorm van geluk of rust die onafhankelijk is van externe factoren.Het heeft dus wat mij betreft niks te maken met het leren kennen van de ultieme waarheid of een ander abstract spiritueel doel. Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker.
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.
Ik zie eigenlijk zelden die reactie van critici. Meestal is het gewoon kritiek op drogredenen en komt het 'bevrijd worden' niet ter sprake.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".
Fijnquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.
Ok. Wie weetquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:19 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.
Het enige wat ik erover weet is dat het te maken heeft met gevoel.
Ik denk dat ik dat voldoende zie en leer door zelfreflectie. Dan kan ik het tenminste ook voldoende diepgaand analyseren.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je dan ziet hoe gedachten en gevoelens ontstaan, hoe je er op reageert, wat voor invloed ze hebben op je gemoedstoestand, hoe ze je waarneming kleuren, etc. etc. Het leert je ook om met negativiteit om te gaan; je gaat je minder en minder met negatieve gedachten en emoties identificeren. Tenslotte identificeren we ons vaak met onze gedachten,,opvattingen en emoties
Maar nogmaas, als je het beter wilt begrijpen is het enige wat ik je kan aanraden: neem het vooral niet van me aan, maar probeer het esAls het je niet aanspreekt, kun je het weer links laten liggen.
Ok, prima, wat jou gelukkig maaktquote:Op zondag 31 mei 2015 12:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dat voldoende zie en leer door zelfreflectie. Dan kan ik het tenminste ook voldoende diepgaand analyseren.
Dankje!quote:Op zondag 31 mei 2015 11:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Wie weetMocht je geinteresseerd zijn dan kun je een paar van de boektitels die ik eerder noemde es opzoeken. Met name Hagen's "Meditatie, nu of nooit" is een fantastische introductie.
Om een idee te krijgen:
Ga in een rustige ruimte op een stoel zitten of in kleermakerszit, met een rechte rug (!). Zet een timer voor jezelf zodat je niet op de tijd hoeft te letten; begin es op, zeg, 10 minuten. Je kunt je ogen sluiten om je concentratie te versterken. Leg je aandacht vervolgens op je adem, bijvoorbeeld waar je adem de neus binnengaat, en kijk vervolgens als het ware naar alles wat zich in je geest en daarbuiten voordoet zonder er in mee te gaan. Gedachten, fysieke gevoelens als pijn en emoties (en ook geluiden van buitenaf, als deze aanwezig zijn) zullen zo komen en gaan. Wees er niet afwijzend tegenover, klamp je er niet aan vast, en negeer het niet. Laat het gewoon komen en gaan. Elke keer als je merkt dat je afdwaalt in gedachten, ga je weer rustig terug met je aandacht naar je adem.
Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteitDit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.
quote:Op zondag 31 mei 2015 11:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Wie weetMocht je geinteresseerd zijn dan kun je een paar van de boektitels die ik eerder noemde es opzoeken. Met name Hagen's "Meditatie, nu of nooit" is een fantastische introductie.
Om een idee te krijgen:
Ga in een rustige ruimte op een stoel zitten of in kleermakerszit, met een rechte rug (!). Zet een timer voor jezelf zodat je niet op de tijd hoeft te letten; begin es op, zeg, 10 minuten. Je kunt je ogen sluiten om je concentratie te versterken. Leg je aandacht vervolgens op je adem, bijvoorbeeld waar je adem de neus binnengaat, en kijk vervolgens als het ware naar alles wat zich in je geest en daarbuiten voordoet zonder er in mee te gaan. Gedachten, fysieke gevoelens als pijn en emoties (en ook geluiden van buitenaf, als deze aanwezig zijn) zullen zo komen en gaan. Wees er niet afwijzend tegenover, klamp je er niet aan vast, en negeer het niet. Laat het gewoon komen en gaan. Elke keer als je merkt dat je afdwaalt in gedachten, ga je weer rustig terug met je aandacht naar je adem.
Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteitDit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.
Dat klinkt goed,quote:Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteitDit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.
Het is natuurlijk maar net wat je onder meditatie verstaat, en ik heb er geen patent opquote:Op zondag 31 mei 2015 20:44 schreef Eficaz het volgende:
[..]
[..]
Dat klinkt goed,![]()
En is idd een manier.
Mijn manier is dat ik dan niet per sé zittend met rechte rug enzo hoef te doen, en kan ik kan dat ook liggend of tijdens afwas, wandelend, fietsend, autorijdend...het beste voor mij werkt, lekker nadenken/mediteren als ik heerlijk wandel door de week in het stadje, en het is mooi weer en niet al te druk. Héérlijk....kan ik alles weer in het juiste perspectief plaatsen.Het beste werkt dan ook voor mij als ik een doel heb, als ik bijvoorbeeld 's avonds pas hoef te werken, en ik ga 's middags al het stadje in. Dan ben ik toch al vlakbij mijn werk.
Ik bedoel, zo op de bonnefooi wandelen zonder een soort van doel, werkt niet bij mij, of is iig moeilijker, ja, niet als ik met anderen ben, maar dan heb je weer een hele andere situatie![]()
Maar het is natuurlijk wel zo, dat zo recht zitten enzo, wel kan helpen om je zelf beter te kunnen concentreren, voor diegene die daar moeite me hebben, is mijn idee.
quote:Op maandag 1 juni 2015 08:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar net wat je onder meditatie verstaat, en ik heb er geen patent opMensen denken wel es dat meditatie in de boeddhistische traditie een ontspanningsoefening is oid, maar dat is het dus zeker niet (zo betekent "zen" letterliijk "concentratie", terwijl het in de volksmond vaak als "relaxed" wordt gebruikt). Het is een aandachtsoefening, en dus doe je er alles aan om je concentratie te versterken.
Maar zoals ik al zei, offtopic![]()
Inspannen om te ontspannen:)quote:Het is een aandachtsoefening, en dus doe je er alles aan om je concentratie te versterken.
Interessant filmpje, maar heb je hier ook daadwerkelijk wat aan gehad? Ik denk dat veel mensen het wel weten, maar er gewoon niet aan denken om het ook daadwerkelijk te doen.quote:Op zondag 31 mei 2015 11:57 schreef Molurus het volgende:
In dit genre vond ik deze lezing ook best interessant:
Ligt er natuurlijk ook wel aan wat je gaat schilderen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een muur gaat schilderen, dat je dan qua gedachten vrij snel afdwaalt. Zelf schilder ik landschapjes en hoewel dat inspannen kost. Ik moet bewust dat landschap voor me zien en ook echt niet iets anders. Word je er uiteindelijk wel ontspannen van.quote:Op maandag 1 juni 2015 12:47 schreef Eficaz het volgende:
[..]
[..]
Inspannen om te ontspannen:)
Dat zie je ook bij schilderen.
Het daadwerkelijk doen is inderdaad nog een stap twee. Maar het begint met bewustwording.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Interessant filmpje, maar heb je hier ook daadwerkelijk wat aan gehad? Ik denk dat veel mensen het wel weten, maar er gewoon niet aan denken om het ook daadwerkelijk te doen.
Om eerlijk te zijn blijf ik het vaag vinden. Ik snap nog steeds niet wat ze precies met mentale rust bedoelen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het daadwerkelijk doen is inderdaad nog een stap twee. Maar het begint met bewustwording.
De meeste mensen staan er niet eens bij stil dat ze eigenlijk nooit mentale rust nemen. En ja, dat doe ik wel eens. En nee, niet vaak genoeg.
Jongleren kan ik trouwens ook van harte aanbevelen.Leuk om te leren, en het is wel interessant om te bekijken hoeveel concentratie je nou precies nodig hebt om dat goed te doen. Het valt eigenlijk best mee om tegelijk iets anders te doen.. (of juist helemaal niets dus.)
Zo vaag is het helemaal niet hoor. Gewoon... mentaal even nergens mee bezig zijn. Het is voor mensen verdomd lastig om als we, zeg, bij een bushokje staan of aan het vissen zijn, niet mentaal vanalles aan het doen te zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn blijf ik het vaag vinden. Ik snap nog steeds niet wat ze precies met mentale rust bedoelen.
Idd, kunst schilderen, dus met een penseel, en niet met een kwastquote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:01 schreef Morrigan het volgende:
Zelf schilder ik landschapjes en hoewel dat inspannen kost. Ik moet bewust dat landschap voor me zien en ook echt niet iets anders. Word je er uiteindelijk wel ontspannen van.
Het belangrijkste is denk ik dat we heel vaak niet doorhebben dat we zo verzonken zijn in gedachten, en daardoor veel dingen min of meer op de automatische piloot doen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo vaag is het helemaal niet hoor. Gewoon... mentaal even nergens mee bezig zijn. Het is voor mensen verdomd lastig om als we, zeg, bij een bushokje staan of aan het vissen zijn, niet mentaal vanalles aan het doen te zijn.
"Wat ga ik vanavond eten, hoe laat moet ik morgen opstaan, wat was eigenlijk de status van dat project waar ik mee bezig was, ohja ik moet nog wel op tijd terug zijn, want ik moet de hond nog uitlaten, etc, etc". Dat nou gewoon een substantiele tijd niet doen.
En niet zozeer omdat het moeilijk is. Maar gewoon... omdat het nooit in ons opkomt om dat niet te doen.
Goed voorbeeld ja.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het belangrijkste is denk ik dat we heel vaak niet doorhebben dat we zo verzonken zijn in gedachten, en daardoor veel dingen min of meer op de automatische piloot doen.
Zo heb je wel es mensen die zich verwonderen over het feit dat iedereen tegenwoordig met de telefoon in de weer is op de fiets, het perron, het restaurant, etc. etc. Maar die telefoon laat voor een deel gewoon iets zien wat we allemaal in meer of mindere mate hebben: mentale onrust die ons belemmert de aandacht op iets te houden. Zodra we iets "saai" vinden gaan we algauw naar binnen keren en denken. Zo'n telefoon maakt dit feit zichtbaar (en voedt ons met prikkels zodat we nog sneller afgeleid zijn).
Ik omschreef eerder een korte meditatie-oefening. Als je daarbij nu es elke uitademing telt, van 1 tot 10 en dan weer opnieuw, voor zeg 10 minuten.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn blijf ik het vaag vinden. Ik snap nog steeds niet wat ze precies met mentale rust bedoelen.
Slechts aandachtig zijn zonder verder wat te doen is heel onnatuurlijk voor ons. Dat maakt meditatie ook uniek: het is niet iets wat je van A naar B brengt, maar slechts telkens weer naar het huidige moment. Het wordt wel eens als "nutteloos" beschreven in de Zen-traditie. Ik ervaar nog steeds momenten van "onnatuurlijkheid" (wat doe ik eigenlijk hier op dat kussentje?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed voorbeeld ja.![]()
De dwangmatigheid waarmee mensen dat doen verbaast mij ook regelmatig. Ik heb meerdere collega's die tijdens de lunch er gewoon niet in slagen om van hun telefoon af te blijven. Allemaal onder het mom van 'ik moet bereikbaar blijven' natuurlijk... maar dan zonder zich af te vragen waarom dat nou eigenlijk moet.
Ik ben het niet met je eens. Jager verzamelaars kennen juist flinke perioden van rust en verveling. Bij wijze van spreken zit men dan betalen te vertellen onder de grote oude boom.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 08:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Slechts aandachtig zijn zonder verder wat te doen is heel onnatuurlijk voor ons. Dat maakt meditatie ook uniek: het is niet iets wat je van A naar B brengt, maar slechts telkens weer naar het huidige moment. Het wordt wel eens als "nutteloos" beschreven in de Zen-traditie. Ik ervaar nog steeds momenten van "onnatuurlijkheid" (wat doe ik eigenlijk hier op dat kussentje?), na meer dan 2 jaar dagelijks mediteren. En dat zal misschien wel altijd zo blijven.
Het is erg verfrissend om dan te onderzoeken "waarom iets moet". In dat opzicht ervaar ik meditatie/mindfulness als een subjectieve vorm van wetenschap. Je hebt dezelfde open en nieuwsgierige houding, maar dan tegenover jezelf. Niet te streng, niet te slap, met een zekere lichtheid. En mijn ervaring is dat je dan tegen heel interessante patronen van jezelf kunt aanlopen waar je je nooit bewust van bent geweest.
En ik merk ook dat ik weer offtopic ben gegaan. Iets met aandacht
Jared Diamond gelezen?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 10:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Jager verzamelaars kennen juist flinke perioden van rust en verveling. Bij wijze van spreken zit men dan betalen te vertellen onder de grote oude boom.
Het is just onnatuurlijk on altijd bezig te zijn met de toekomst. Af en toe niets doen of juist een tijdje in het nu ingespannen bezig zijn is erg gezond.
Denk ook een reden waarom hardlopen zo populair is.
Ehm nee? Ik heb nogal wat in de natuur gezworven survival cursussen gedaan en vaak buiten geslapen en als een halve wilde geleefd. En dan merk je heel goed dat die manier van leven ondanks de ontberingen heel natuurlijk aanvoelt.quote:
Het prediken langs de deuren is een Bijbels gebod.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:54 schreef El_Matador het volgende:
[bij: het geluk van alle mensen? Dat is onhaalbaar, maar het is ook niet wat "zingeving" is volgens mij. Dan zouden alle christenen die geen Jehova's getuigen zijn en langs de deuren gaan om mensen te bekeren of welke andere niet-zendingsdrang hebbende christen allemaal zwaar slechte christenen zijn, wat me onhoudbaar lijkt, zeker als ik om me heen kijk (95% katholiek).
http://m.trouw.nl/tr/mobi(...)geType=articleDetailquote:Op zaterdag 6 juni 2015 20:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het prediken langs de deuren is een Bijbels gebod.
Dus iemand die dat niet doet kun je sowieso twijfels aanbrengen of het wel echt christenen zijn.
Ongeacht of dat er miljoenen zijn.
Net als dat een christen geen moord pleegt, niet scheidt, geen overspel pleegt en ga maar door.
Dat zijn geen echte christenen omdat ze Christus niet volgen. Christus volgen, God en de Bijbel volgen houdt in dat je predikt langs de deuren.
Wees daar niet zo zeker van. Hier hadden we er 1 die in eerste instantie van mening was dat Ganesha bestaat:quote:Op zondag 7 juni 2015 01:46 schreef HQ-Design het volgende:
Christenen zijn zelf atheïsten. Ze ontkennen iedere God (behalve die ene van hen).
Wat wil je hier mee zeggen?quote:Op zondag 7 juni 2015 05:08 schreef Eficaz het volgende:
http://m.trouw.nl/tr/mobi(...)geType=articleDetail
Misschien handig om die ook even te benoemen, anders weet niemand waar je het over hebt.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat wil je hier mee zeggen?
Heb al paar puntjes gelezen in dat artikel die gewoon grote onzin zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsmanquote:Op zaterdag 6 juni 2015 20:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Net als dat een christen geen moord pleegt, niet scheidt, geen overspel pleegt en ga maar door.
Dat zijn geen echte christenen omdat ze Christus niet volgen. Christus volgen, God en de Bijbel volgen houdt in dat je predikt langs de deuren.
Jehovah is de naam van God. Wij dragen niet zijn naam. Wij zijn Zijn Getuigen.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:14 schreef Molurus het volgende:
Ik vind Jehovah's op zich wel duidelijker dan 'getuigen'. Dat laatste heeft ook een betekenis buiten die context.
Jehovah's is korter dan 'Jehovah's getuigen', en iedereen weet wat je ermee bedoelt.
JG's dan. (Sorry, ik ben te lui om het voluit te schrijven.)quote:Op zondag 7 juni 2015 09:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Jehovah is de naam van God. Wij dragen niet zijn naam. Wij zijn Zijn Getuigen.
Als je voor Bijenkorf werkt zeg je ook niet Bijenkorf's als je naar een manager wilt verwijzen. Je zegt de manager.
En vooral iemand die ooit Getuige is geweest zegt niet Jehova's.
En als je JG's zegt zeg je in feite Jehovah's Getuigens, wat ook fout is.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
JG's dan. (Sorry, ik ben te lui om het voluit te schrijven.)
'Getuigen' is namelijk nogal onduidelijk.De meeste getuigen zijn geen Jehova's getuigen. Jehovah's zijn echter wel allemaal jehovah's getuigen. Jehovah de god bestaat namelijk niet. En vanzelfsprekend bestaat de Bijenkort wel.
Je kunt er redelijk vanuit gaan dat niet-JG's niet jullie god bedoelen als ze het hebben over "een Jehovah". En of jullie dat een aanstootgevende term vinden interesseert ze helemaal niets.
Mijn algemene advies aan JG's: verdiep je eens in wat anderen bezighoudt en wat anderen belangrijk vinden voordat je bij iemand aanbelt om ze te vertellen wat jullie belangrijk vinden. Quid pro quo.
En als dit nou een zeldzaam verhaal zou zijn.... Er zijn onnoemelijk veel van dit soort verhalen. Uit alle landen ter wereld.quote:Op zondag 7 juni 2015 05:08 schreef Eficaz het volgende:
[..]
http://m.trouw.nl/tr/mobi(...)geType=articleDetail
En dus is het verhaal dan maar onzin?quote:Op zondag 7 juni 2015 09:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
En vooral iemand die ooit Getuige is geweest zegt niet Jehova's.
quote:Op zondag 7 juni 2015 09:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En als je JG's zegt zeg je in feite Jehovah's Getuigens, wat ook fout is.
Als jij hier in dit topic praat over Getuigen, weet iedereen dat je het over JG hebt. Dus wat is daar onduidelijks aan? Ook in dat artikel wordt over JG gepraat en alleen een onnozele gaat daar niet uit kunnen opmaken dat er een JG mee wordt bedoeld.
Het kan me ook geen mjxr schelen of het je interesseert of niet dat wij er aanstoot aan nemen. Ik wijs jou op een denkfout van jou, waar je blijkbaar denkt dat je geen rekening met anderen hoeft te houden wanneer jij vindt dat iets je niet interesseert.
Over desinteresse gesproken.
Als je het hebt over de god uit de bijbel zit je al fundamenteel fout !quote:
Een christen zou geen moord moeten plegen.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:20 schreef Molurus het volgende:
Natuurlijk plegen ook Christenen moorden, overspel en ga zo maar door. Niet eens minder dan niet-Christenen.
Hexxenbiest reageerde ook al hierop, maar je noemt mij en anderen Goden.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:14 schreef Molurus het volgende:
Ik vind Jehovah's op zich wel duidelijker dan 'getuigen'. Dat laatste heeft ook een betekenis buiten die context.
Jehovah's is korter dan 'Jehovah's getuigen', en iedereen weet wat je ermee bedoelt.
Mensen moeten zich gewoon aan de feiten houden. Wij zijn Jehovah niet, of iemand daar nou God mee bedoelde of niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:28 schreef Molurus het volgende:
JG's dan. (Sorry, ik ben te lui om het voluit te schrijven.)
'Getuigen' is namelijk nogal onduidelijk.De meeste getuigen zijn geen Jehova's getuigen. Jehovah's zijn echter wel allemaal jehovah's getuigen. Jehovah de god bestaat namelijk niet. En vanzelfsprekend bestaat de Bijenkort wel. (Overigens zul je medewerkers van de Bijenkorf niet horen mopperen als je ze aanduidt met 'bijenkorvers' ofzo.)
Je kunt er redelijk vanuit gaan dat niet-JG's niet jullie god bedoelen als ze het hebben over "een Jehovah". En of jullie dat een aanstootgevende term vinden interesseert ze helemaal niets.
Mijn algemene advies aan JG's: verdiep je eens in wat anderen bezighoudt en wat anderen belangrijk vinden voordat je bij iemand aanbelt om ze te vertellen wat jullie belangrijk vinden. Quid pro quo.
Want als ik ergens niet tegen kan dan is dat de totale desinteresse van JG's in hun medemensen, en in het bijzonder de mensen waarbij ze aanbellen. Ze zijn alleen met zichzelf bezig.
Een niet-Christen ook niet.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een christen zou geen moord moeten plegen.
En dit is dus gewoon zo'n No True Scotsman fallacy. Het is feitelijk onjuist. Christenen plegen net zoveel moorden als niet-Christenen.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
Iemand die dus wel een moord pleegt is dus geen christen,
Ten eerste lopen interpretaties van de Bijbel sterk uiteen. Er is niet 1 juiste interpretatie. Ja, elke stroming beweert die ene juiste interpretatie te hebben... maar het ontbreekt aan objectieve criteria daarvoor.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
dat zegt hij/zij misschien wel maar dat is onmogelijk. Een christen volgt de Bijbel, iemand die de Bijbel niet volgt is dus sowieso geen christen. Of die persoon nou zegt wel christelijk te zijn of niet.
Je mag mij mol noemen hoor. Je zult mij daar ook niet over horen klagen. En intussen noem ik jou gewoon een Jehovah. Niet als denigrerende term, gewoon als afkorting van "Jehovah's getuige". Dat jij daar aanstoot aan neemt kan ik persoonlijk geen probleem mee hebben, daar er aan mijn kant geen aanstootgevende intenties aan hangen.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hexxenbiest reageerde ook al hierop, maar je noemt mij en anderen Goden.
Ik ben Jehovah niet, zo machtig ben ik niet bepaald.
Onze naam is JG, ik noem jou ook geen mol ofzo. Soms is afkorten niet erg, maar je gaat iemand geen God noemen.
[..]
Mensen moeten zich gewoon aan de feiten houden. Wij zijn Jehovah niet, of iemand daar nou God mee bedoelde of niet.
Je kunt ons gewoon noemen wat we zijn, en kort dat evt gewoon af met JG. Doe ik ook.
Waarvan akte. Feitelijk bereiken jullie ook niemand... gezien het aantal JG's in Nederland. Op deze weg doorgaan garandeert alleen maar het einde van deze toch al buitengewoon kleine religie.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
Molurus als ik jou was zou ik eens lectuur van ons lezen en naar vergaderingen van ons gaan.
Als er iets is wat ons geleerd wordt te doen en wat we doen is om je in te leven in de mensen.
Anders kun je ze nooit bereiken. Wij zijn alles behalve met onszelf bezig, anders zouden we niet prediken.
quote:Op zondag 7 juni 2015 11:34 schreef hoatzin het volgende:
En als dit nou een zeldzaam verhaal zou zijn.... Er zijn onnoemelijk veel van dit soort verhalen. Uit alle landen ter wereld.
Vaak gaan verhalen de mist in op kleine details.quote:
-Ze noemt ons een sekte, dat is al feitelijk onjuist.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:15 schreef Molurus het volgende:
Misschien handig om die ook even te benoemen, anders weet niemand waar je het over hebt.
Nee die ook niet, maar hebben het over christenen nu.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:19 schreef Molurus het volgende:
Een niet-Christen ook niet.
Hoe dan ook 'zou geen moord moeten plegen' en 'pleegt geen moord' zijn niet hetzelfde. Verre van.
Beter lezen vriend.quote:En dit is dus gewoon zo'n No True Scotsman fallacy. Het is feitelijk onjuist. Christenen plegen net zoveel moorden als niet-Christenen.
Correct. Maar dit soort zaken gaan echt niet over: Mag je moorden of niet?quote:Ten eerste lopen interpretaties van de Bijbel sterk uiteen. Er is niet 1 juiste interpretatie. Ja, elke stroming beweert die ene juiste interpretatie te hebben... maar het ontbreekt aan objectieve criteria daarvoor.
Iemand die duidelijk tegen zaken die in de Bijbel staan ingaat is geen christen.quote:Ten tweede, een Christen die niet zijn of haar eigen interpretatie volgt is daarmee nog niet automatisch geen Christen. Als dat zo was bestaan er vrijwel geen Christenen, en ben jij er zeker geen. (!!!)
Nee je noemt mij geen Jehovah. Ik ben God niet.quote:Je mag mij mol noemen hoor. Je zult mij daar ook niet over horen klagen. En intussen noem ik jou gewoon een Jehovah. Niet als denigrerende term, gewoon als afkorting van "Jehovah's getuige". Dat jij daar aanstoot aan neemt kan ik persoonlijk geen probleem mee hebben, daar er aan mijn kant geen aanstootgevende intenties aan hangen.
Wij bereiken heel veel mensen hoor. En dit door belangstelling te hebben voor anderen. Empathie.quote:Waarvan akte. Feitelijk bereiken jullie ook niemand... gezien het aantal JG's in Nederland. Op deze weg doorgaan garandeert alleen maar het einde van deze toch al buitengewoon kleine religie.
quote:Op maandag 8 juni 2015 19:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
[..]
Vaak gaan verhalen de mist in op kleine details.
Dat zie je overal gebeuren, ook in bv de rechtbank. Hele logische verklaringen maar net een kleine detail wat niet klopt breekt iemand.
Je kunt prachtige verhalen vertellen maar als blijkt dat iets niet klopt maakt dat het hele verhaal discutabel.
Dat het uit meerdere landen komt zegt niets. Er zijn ook zoveel positieve verhalen over ons die het weer totaal weerspreken.
Iemand die neutraal tegenover ons staat, maar wel iets weet van JG, is vaker positief dan negatief.
[..]
-Ze noemt ons een sekte, dat is al feitelijk onjuist.
Dat zegt ze zelf in laatste gedeelte al, dat je juridisch tegen zaken aanloopt. Dit komt omdat wij dus overduidelijk geen sekte zijn, want bij een sekte kun je daar juridisch prima wat mee doen.
-Ze doet overkomen dat wij als JG leren dat je geen leven moet opbouwen omdat het einde vlakbij is, dat is een persoonlijke overtuiging van haar geweest. Ik ken geen enkele JG die geen leven opbouwt, die zo denkt als wat zij daar zegt.
-Ze zegt dat een JG niet zelf leert te denken. Waarom zegt onze lectuur dan dat je alles kritisch moet bekijken, ook eigen lectuur. Dat je zelf grondige studie moet doen om een keus te maken.
Zo kennen we alleen volwassen doop, omdat iemand zelf die keus moet maken.
Er zijn overal bepaalde dingen bijbelse principes, maar dat is toch logisch voor een stroming die zegt christelijk te zijn?
En hoezo zegt ze dat er een lijst is met muziek wat niet mag? Dan mag zij mij die lijst wel eens zien. Er is geen lijst met verboden muziek, tv shows of films e.d.
-Je krijgt heel goed de kans om dingen van anderen te leren, denk aan het studeren. Dan krijg je veel andere zaken mee. Je mag niet eens gedoopt worden als je geen grondig onderzoek gedaan hebt.
-Ze zegt dat ze dacht mensen te kunnen redden met prediken. Maar zo zien wij dat helemaal niet... Het is een opdracht van God, we proberen mensen een kans te geven onderzoek te doen, ook naar de kant van de Bijbel. Wat mensen doen moeten ze zelf weten.
-Er wordt gesproken over een fuik, veel sociale controle. Dit wordt ook zwaar overdreven. Als ik er een keer niet zou zijn dan krijg je echt niet direct een telefoontje.
Ouderlingen uit mijn gemeente gaan soms wel eens gewoon een eind fietsen in de natuur tijdens een vergadering. Het is echt geen wet ofzo.
Tuurlijk kan het zijn dat iemand de volgende week vraagt, hey was je ziek? Maar dat is logisch als goede vrienden.
-Weigeren van bloed een parade paardje? Dat maken anderen er van denk ik...
Dit gaat ook totaal niet over een leerstelling van ons, zij is er mss medisch niet mee eens.
Maar wij weigeren bloed vanwege een Bijbelse reden, de Bijbel verbiedt het. Wat er verder medisch achter zit is niet zo relevant.
-Je wordt echt niet uitgesloten als je ineens bloed neemt voor je kind ofzo... En er is geen speciaal boekje met mensen die bloed weigerden en daardoor sterven.
Ik krijg het idee dat ze niet in een JG gemeente zat, maar meer een satanische groepering.
-Wij veroordelen geen mensen en maken geen mensen klein.
-Ze zegt zelf dat ze een autoriteitsprobleem heeft. Dat zegt genoeg. Ze kan de Bijbel niet accepteren, God niet accepteren. Want dan moet ze onderworpen zijn aan iemand, aan God.
-Ze neemt een kerstboom, of mss niet. Omdat ze een keus heeft.
Wij hebben die keus ook hoor, alleen aangezien we gelovig zijn verwacht God bepaalde dingen van ons. Dat is iets wat hoort bij het geloven in God. Dat zegt al genoeg over wat voor mens zij is, en veel atheisten. Die weten best dat God bestaat, maar kunnen gewoon geen autoriteit accepteren.
-Geen waardering voor persoonlijke visie en ontwikkeling?
Uhm, vandaar dat je jezelf mag uiten op een vergadering, of dat we zelfs scholen kennen ter ontwikkeling. We gaan gewoon naar scholen, en doen gewoon van alles. Eerder meer aan ontwikkeling dan mensen in de wereld dan andersom.
-Er wordt niet excessief veel tijd en energie gevraagd, je hoeft niet meer te doen dan kan.
Jouw roerganger had daar trouwens geen probleem mee. Hij gebruikte moord zelfs als voorbeeld in een verhaaltje: Matt.22:1quote:Op maandag 8 juni 2015 19:35 schreef bianconeri het volgende:
De Bijbel verbiedt het moorden, een christen is iemand die volledig de Bijbel navolgt. Iemand die iets doet wat de Bijbel verbiedt is dus geen christen, zelfs al zegt die persoon een christen te zijn.
quote:Op zondag 7 juni 2015 11:47 schreef ATON het volgende:
@ Hexxenbiest, als je het hebt over de god uit de bijbel zit je al fundamenteel fout !
http://nl.wikipedia.org/wiki/JHWH
We hebben er onze eigen versie van gemaakt idd, maar het is toch hetzelfde.quote:
Je verwacht toch niet dat ik het verloochen alleen maar omdat jij het er niet mee eens bent?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 08:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]Jammer dit.. Ik had je hoger aangeslagen.
bianconeri heeft een serieus probleem met zijn empathie. Iemand met voldoende empathie zou inzien dat anderen het best eens irritant zouden kunnen vinden als je zomaar bij hen aanbelt om hen te bekeren.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:42 schreef ems. het volgende:
Empathie is een heel andere ballgame dan perverse bemoeizucht.
Zoals die Amerikaanse oudjes je wel meer hun visie hebben wijs gemaakt.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
We hebben er onze eigen versie van gemaakt idd, maar het is toch hetzelfde.
Dat zien ze ook wel, JG zijn gewone mensen. Ze moeten. Ze zien het als goddelijke opdracht. Dus is wat wij er van vinden totaal irrelevant.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
bianconeri heeft een serieus probleem met zijn empathie. Iemand met voldoende empathie zou inzien dat anderen het best eens irritant zouden kunnen vinden als je zomaar bij hen aanbelt om hen te bekeren.
Als hij het wel ziet, waarom ontkent hij het dan zo hard? Er zijn ook JG's die het vergelijken met iemand waarschuwen dat zijn huis in brand staat. Dat doet bianconeri niet. Hij ontkent glashard dat mensen het irritant (kunnen) vinden.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:38 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat zien ze ook wel, JG zijn gewone mensen. Ze moeten. Ze zien het als goddelijke opdracht. Dus is wat wij er van vinden totaal irrelevant.
Cognitieve dissonantie he. Hij moet, en daarom legt hij het zo voor zichzelf zo uit dat het toch niet asociaal is.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als hij het wel ziet, waarom ontkent hij het dan zo hard? Er zijn ook JG's die het vergelijken met iemand waarschuwen dat zijn huis in brand staat. Dat doet bianconeri niet. Hij ontkent glashard dat mensen het irritant (kunnen) vinden.
Nee hoor. Wel dat je een post met onzin en klinkklare leugens bewondert.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:16 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
[..]
Je verwacht toch niet dat ik het verloochen alleen maar omdat jij het er niet mee eens bent?
Hij ontkent wel meer. En blijft klinkklare leugens herhalen hoe vaak je ook aantoont dat ze onwaar zijn. Ik reageer er niet meer op.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Als hij het wel ziet, waarom ontkent hij het dan zo hard? Er zijn ook JG's die het vergelijken met iemand waarschuwen dat zijn huis in brand staat. Dat doet bianconeri niet. Hij ontkent glashard dat mensen het irritant (kunnen) vinden.
Alsof Jezus een moord pleegde lol....quote:Op dinsdag 9 juni 2015 07:08 schreef ATON het volgende:
Jouw roerganger had daar trouwens geen probleem mee. Hij gebruikte moord zelfs als voorbeeld in een verhaaltje: Matt.22:1
Sommige mensen zijn wel oprecht bezig Hoatzin....quote:Op dinsdag 9 juni 2015 08:10 schreef hoatzin het volgende:
Jammer dit.. Ik had je hoger aangeslagen.
Zucht...quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
bianconeri heeft een serieus probleem met zijn empathie. Iemand met voldoende empathie zou inzien dat anderen het best eens irritant zouden kunnen vinden als je zomaar bij hen aanbelt om hen te bekeren.
Als iemand het vervelend vindt dan gaan we gewoon verder hoor.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:38 schreef hoatzin het volgende:
Dat zien ze ook wel, JG zijn gewone mensen. Ze moeten. Ze zien het als goddelijke opdracht. Dus is wat wij er van vinden totaal irrelevant.
Ik zeg alleen maar dat wat jij zei overdreven is, vervelend kunnen mensen het wel vinden.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 12:46 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als hij het wel ziet, waarom ontkent hij het dan zo hard? Er zijn ook JG's die het vergelijken met iemand waarschuwen dat zijn huis in brand staat. Dat doet bianconeri niet. Hij ontkent glashard dat mensen het irritant (kunnen) vinden.
Wel grappig dat je dan totaal niet ingaat op mijn post. Ik ben gevraagd te vertellen wat niet klopt op die site en als jij bij mijn post iets verkeerds ziet dan moet je dat zeggen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 13:33 schreef hoatzin het volgende:
Nee hoor. Wel dat je een post met onzin en klinkklare leugens bewondert.
Zit als ze het 'gewoon vervelend' vinden het probleem ook nog bij hen?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zucht...
Sommigen vinden het vervelend, maar jij noemde het heel erg irritant en weet ik het wat.
Dat is gewoon zwaar overdreven, als mensen dat zo vinden zit het probleem bij die mensen.
Dat ze het vervelend oke, maar overdrijven is nergens voor nodig..
Dat was meer een algemene tip in internetdiscussies: als je iets onzin noemt, onderbouw dat dan.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wel grappig dat je dan totaal niet ingaat op mijn post. Ik ben gevraagd te vertellen wat niet klopt op die site en als jij bij mijn post iets verkeerds ziet dan moet je dat zeggen.
Ipv zo te lopen rond kletsen, toon het aan....
Voor Molurus hetzelfde, die vroeg mij een reactie te geven. Doe ik dat en dan is meneertje gauw weg lol.
Nee, je stelde dat mensen geen hekel aan jullie kunnen hebben omdat jullie hen lastigvallen. Dat is dus duidelijk wel zo. Dat hele "we worden vervolgd want mensen hebben een hekel aan ons om wat wij denken!"-gehuil mag je dus wel achterwege laten.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:37 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Zucht...
Sommigen vinden het vervelend, maar jij noemde het heel erg irritant en weet ik het wat.
Dat is gewoon zwaar overdreven, als mensen dat zo vinden zit het probleem bij die mensen.
Dat ze het vervelend oke, maar overdrijven is nergens voor nodig..
Nee, je zei dat het niet mogelijk is dat mensen een hekel hebben aan de Jehovah's omdat ze zomaar aan je deur staan. En je was aan het vertellen hoe iedereen die het vervelend vindt, een zeurkous is.quote:[..]
Ik zeg alleen maar dat wat jij zei overdreven is, vervelend kunnen mensen het wel vinden.
Klopt. Dat is idd erg verfrissend.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 08:52 schreef Haushofer het volgende:
Het is erg verfrissend om dan te onderzoeken "waarom iets moet". In dat opzicht ervaar ik meditatie/mindfulness als een subjectieve vorm van wetenschap. Je hebt dezelfde open en nieuwsgierige houding, maar dan tegenover jezelf. Niet te streng, niet te slap, met een zekere lichtheid. En mijn ervaring is dat je dan tegen heel interessante patronen van jezelf kunt aanlopen waar je je nooit bewust van bent geweest.
Zeker niet. Ik haat ze helemaal niet, waarom zou ik?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, misschien leuk om dat nog even na te gaan: is er hier iemand die jehova's haat? Zo ja, graag even melden. Ik ben weleens benieuwd.
Dit.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Zeker niet. Ik haat ze helemaal niet, waarom zou ik?
Ik heb mijn twijfels over de organisatie.
En ik hou er niet van, en vind het verwerpelijk als gelovigen, ongelovigen, of wie dan ook, van welk geloof, of van geen geloof, mekaar es de les gaan lezen en onbeschoft en beledigend worden zoals ik de opmerkingen van Biaconerie hier op FOK! ervaar.
Ja? Ik vind het wel komisch eigenlijk. Voor die mensen zelf vind ik het wel zielig. Het is tenslotte nogal gestoord natuurlijk, maar irritant en verwerpelijk? Nee, echt niet. Ja, als het zou werken wél, want dan neigt het nogal naar machtsmisbruik maken van labiele mensen, maar dat doet het bij mijn weten niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit.
Langs de deuren gaan om mensen te overtuigen vind ik een vreselijk irritante en verwerpelijke gewoonte,
Helemaal waar. ik heb je link nog niet gelezen. Maar dat hoeft ook niet, om te weten dat dat waar is.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Natuurlijk plegen ook Christenen moorden, overspel en ga zo maar door. Niet eens minder dan niet-Christenen.
Wat bedoel je hiermee? Kun je eens een voorbeeld geven? Uit mijn eigen leven (en ik ben dus absoluut ongelovig) ken ik dergelijke 'verleidingen die teveel kunnen worden' namelijk niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:38 schreef Eficaz het volgende:
Een christen [...] kan ook verleidingen hebben die even teveel worden
De clue hier is dat, hoewel gelovigen daar zelf anders over denken, ook gelovigen hun normen en waarden, hun moraliteit, niet uit hun geloof halen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:38 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Helemaal waar. ik heb je link nog niet gelezen. Maar dat hoeft ook niet, om te weten dat dat waar is.
Een christen kan ook door omstandigheden eens door het lint gaan, kan ook verleidingen hebben die even teveel worden, etc.
Wat dat betreft heb ik een hekel aan de houding 'wij geloven dus wij zijn beter'. O, wat heb ik dáár een hekel aan.
Iemand die niet gelooft kan veel 'beter' objectief gezien leven dan mij, ik die wel geloof.
Het enige verschil is dat ik geloof dat God bestaat, en hij gelooft dat niet. Ja, en dan? nou en? wat maakt dat nou verder uit? Het impliceert dus zeker niet, dat de een 'beter' oid is dan de ander.
Nee daar voel ik mij niet verantwoordelijk voor.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:45 schreef Molurus het volgende:
Zit als ze het 'gewoon vervelend' vinden het probleem ook nog bij hen?
Dat lijkt mij niet namelijk. En dat geldt toch echt voor de ruimte meerderheid van de mensen waarbij je aanbelt.
Voel jij je daar nou helemaal niet verantwoordelijk voor?
Jij laat alleen maar weer zien dat het op FOK geen nut heeft om een inhoudelijke reactie te geven.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:51 schreef Molurus het volgende:
Dat was meer een algemene tip in internetdiscussies: als je iets onzin noemt, onderbouw dat dan.
Zonder onderbouwing kun je de opmerking dat het onzin is ook achterwege laten. Niemand is geinteresseerd in een mening zonder onderbouwing.
Dat we worden vervolgd geval is gewoon de waarheid, en werd in de Bijbel al voorzegd.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Nee, je stelde dat mensen geen hekel aan jullie kunnen hebben omdat jullie hen lastigvallen. Dat is dus duidelijk wel zo. Dat hele "we worden vervolgd want mensen hebben een hekel aan ons om wat wij denken!"-gehuil mag je dus wel achterwege laten.
Mensen kunnen het vervelend vinden, en nee die noem ik nergens een zeurkous.quote:Nee, je zei dat het niet mogelijk is dat mensen een hekel hebben aan de Jehovah's omdat ze zomaar aan je deur staan. En je was aan het vertellen hoe iedereen die het vervelend vindt, een zeurkous is.
Wie haat er jehova's en wie vervolgt ze?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:14 schreef bianconeri het volgende:
En ik zie ook geen reden waarom mensen ons haten en vervolgen, maar ja dat voorzei de Bijbel al.
Jij.....quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, misschien leuk om dat nog even na te gaan: is er hier iemand die jehova's haat? Zo ja, graag even melden. Ik ben weleens benieuwd.
Twijfels erover hebben mag prima!quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:19 schreef Eficaz het volgende:
Zeker niet. Ik haat ze helemaal niet, waarom zou ik?
Ik heb mijn twijfels over de organisatie.
En ik hou er niet van, en vind het verwerpelijk als gelovigen, ongelovigen, of wie dan ook, van welk geloof, of van geen geloof, mekaar es de les gaan lezen en onbeschoft en beledigend worden zoals ik de opmerkingen van Biaconerie hier op FOK! ervaar.
Is een Bijbelse opdracht en is niet om mensen te overtuigen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:27 schreef Molurus het volgende:
Langs de deuren gaan om mensen te overtuigen vind ik een vreselijk irritante en verwerpelijke gewoonte, maar ik kan niet zeggen dat ik JG's haat.
En inderdaad, bianconeri is zelf een buitengewoon onbeschoft persoon.
Op welke manier worden Jehovah's vervolgd dan?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:14 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dat we worden vervolgd geval is gewoon de waarheid, en werd in de Bijbel al voorzegd.
Het is niet logisch dat mensen een hekel aan ons hebben alleen maar omdat we een vraag stellen, als ze geen belangstelling hebben wensen we een fijne dag en gaan we verder.
Als je daarvoor al een hekel aan iemand krijgt dan zit er iets niet helemaal goed bij die persoon, dan is die veel te snel aangebrand.
Ik zie wel een reden waarom mensen een hekel hebben aan de JG's. Het is dezelfde reden waarom mensen een hekel hebben aan telemarketeers en spammers: omdat ze zich lastiggevallen voelen door jullie.quote:[..]
Mensen kunnen het vervelend vinden, en nee die noem ik nergens een zeurkous.
Ik vind alleen dat jij en anderen zwaar overdrijven. Zoals ik hierboven al zei is een hekel hebben ongelofelijk overdreven, nergens goed voor.
En ik zie ook geen reden waarom mensen ons haten en vervolgen, maar ja dat voorzei de Bijbel al.
Nogmaals:quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:38 schreef Eficaz het volgende:
Helemaal waar. ik heb je link nog niet gelezen. Maar dat hoeft ook niet, om te weten dat dat waar is.
Een christen kan ook door omstandigheden eens door het lint gaan, kan ook verleidingen hebben die even teveel worden, etc.
Wat dat betreft heb ik een hekel aan de houding 'wij geloven dus wij zijn beter'. O, wat heb ik dáár een hekel aan.
Iemand die niet gelooft kan veel 'beter' objectief gezien leven dan mij, ik die wel geloof.
Het enige verschil is dat ik geloof dat God bestaat, en hij gelooft dat niet. Ja, en dan? nou en? wat maakt dat nou verder uit? Het impliceert dus zeker niet, dat de een 'beter' oid is dan de ander.
God zelf pleegt ook moord. Dat staat in de Bijbel.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nogmaals:
Iemand die moord en zegt christelijk te zijn is geen ware christen. Een christen dient de Bijbel na te volgen, de Bijbel verbiedt moorden. Dus ja het gebeurt onder christenen ook, alleen zijn dat geen ware christenen.
Iedereen die ergens in gelooft vindt dat het beste. Of je nou gelooft in evolutie, gelooft in de big bang, gelooft in God of wat dan ook. Je moet niet iets geloven waar je niet achter staat, dus logisch dat je dat het beste vindt.
Welnee man! De Bijbel schrijft moord juist voor!quote:
Het onderscheid tussen 'ware Christenen' en 'niet-ware Christenen' is interpretatieafhankelijk, en daarmee een volstrekt zinloos onderscheid.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nogmaals:
Iemand die moord en zegt christelijk te zijn is geen ware christen. Een christen dient de Bijbel na te volgen, de Bijbel verbiedt moorden. Dus ja het gebeurt onder christenen ook, alleen zijn dat geen ware christenen.
De allergie van mensen tegenwoordig is zich te onderwerpen aan een god of aan anderen. De mens denkt te zelfstandig en vind zichzelf het beste. Onderwerpen aan een opperwezen.. Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt. Het leren onderwerpen aan iemand is het beste wat je kan doen omdat je jezelf dan niet te hoog(moedig) acht. Berouw tonen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:38 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Helemaal waar. ik heb je link nog niet gelezen. Maar dat hoeft ook niet, om te weten dat dat waar is.
Een christen kan ook door omstandigheden eens door het lint gaan, kan ook verleidingen hebben die even teveel worden, etc.
Wat dat betreft heb ik een hekel aan de houding 'wij geloven dus wij zijn beter'. O, wat heb ik dáár een hekel aan.
Iemand die niet gelooft kan veel 'beter' objectief gezien leven dan mij, ik die wel geloof.
Het enige verschil is dat ik geloof dat God bestaat, en hij gelooft dat niet. Ja, en dan? nou en? wat maakt dat nou verder uit? Het impliceert dus zeker niet, dat de een 'beter' oid is dan de ander.
Waarom zou je je moeten onderwerpen aan iemand om jezelf niet het beste te kunnen vinden?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:40 schreef bechirti het volgende:
[..]
De allergie van mensen tegenwoordig is zich te onderwerpen aan een god of aan anderen. De mens denkt te zelfstandig en vind zichzelf het beste. Onderwerpen aan een opperwezen.. Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt. Het leren onderwerpen aan iemand is het beste wat je kan doen omdat je jezelf dan niet te hoog(moedig) acht. Berouw tonen.
Daarnaast erkennen m.i. Christenen ook wel dat we -aangezien we imperfect zijn- in principe nooit aan de volledige lijst van God's eisen kunnen voldoen. Geen idee of de Jehova's (hihi) dit standpunt ook delen, of dat je je pas Christen mag noemen als je aan alle eisen voldoet (in welk geval er geen Christenen bestaan imho).quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het onderscheid tussen 'ware Christenen' en 'niet-ware Christenen' is interpretatieafhankelijk, en daarmee een volstrekt zinloos onderscheid.
Christenen bekvechten al 2000 jaar over bijbelinterpretaties. Daar kunnen Christenen het onderling al niet eens over worden, dus waarom je dit onderscheid probeert te maken in een discussie met ongelovigen is mij een volslagen raadsel.
Ik bedoel eigenlijk, nah ik zal eens een voorbeeld geven wat ik bedoel met verleidingen.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:42 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? Kun je eens een voorbeeld geven? Uit mijn eigen leven (en ik ben dus absoluut ongelovig) ken ik dergelijke 'verleidingen die teveel kunnen worden' namelijk niet.
Nee dat laatste níet. Maar ik sta te kijken van hoe de zelfstandigheid van de mens zich zo ontwikkeld heeft. Kijk alleen in dit forum. Mensen krijgen de meest allergische reactie als t gaat om onderwerping. Het blijkt het moeilijkst te zijn wat er is. Kijk iemand een gulden gunnen is makkelijk maar jezelf onderwerpen aan een opperwezen is killend. En dat terwijl je niet eens uit kan sluiten(ook niet bewijzen) dat er een opperwezen is..quote:Op dinsdag 9 juni 2015 18:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom zou je je moeten onderwerpen aan iemand om jezelf niet het beste te kunnen vinden?
Bescheidenheid en ongeloof sluiten elkaar zeker niet uit.
Maar dat is toch helemaal niet erg?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:05 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ik bedoel eigenlijk, nah ik zal eens een voorbeeld geven wat ik bedoel met verleidingen.
Kijk, net zo goed als een iemand die van een goede whiskey houdt, het weleens een keer kan overkomen dat hij 's avonds door de week met een goed vriend aan de praat raakt en per ongeluk een glaasje teveel drinkt en het iets te laat maakt, terwijl er wel een drukke werkdag staat te wachten de volgende dag.
Zoiets kan een gelovige net zo goed overkomen als een ongelovige.
Imo is dat idd niet zo erg voor de omgeving, maar voor mezelf wel, als ik halverwege de dag al eigenlijk het gevoel heb dat ik niet meer kan, door slaapgebrek oa, en dan nog vier uur door moet...dan voel ik me niet zó goed...quote:
Hmm... je klinkt hier erg alsof je vindt dat jezelf aan iets of iemand onderwerpen een positief of bewonderenswaardig iets is. Ik zou dat zelf uitleggen als een slavenmoraal.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:08 schreef bechirti het volgende:
[..]
Nee dat laatste níet. Maar ik sta te kijken van hoe de zelfstandigheid van de mens zich zo ontwikkeld heeft. Kijk alleen in dit forum. Mensen krijgen de meest allergische reactie als t gaat om onderwerping. Het blijkt het moeilijkst te zijn wat er is. Kijk iemand een gulden gunnen is makkelijk maar jezelf onderwerpen aan een opperwezen is killend. En dat terwijl je niet eens uit kan sluiten(ook niet bewijzen) dat er een opperwezen is..
Sterker nog ik denk als god zich duidelijk had getoond aan de mensen.. Dat ze in de huidige staat nog zich te goed zouden voelen om hem te aanbidden. Alleen maar om indivdualisering en egoïsme wat hoogtij viert. Kijk eens hoe d'r met ouders wordt omgegaan tegenwoordig, de oorzaak dat je hier bent.
Naja.. Aanbidding is mischien een narcistisch trekje.. Maar de oudere volken waar dan ook hebben altijd goden geesten of weet ik veel wat allemaal vereerd. Het was een menselijk trekje. En tegenwoordig steeds minder. En de oorzaak is denk ik niet de toename van de wetenschap, want er zijn nog duizenden vraagstukken, denk alleen maar aan al die zwarte materie, maar eerder de toename van het egoïsme vooral in westerse samenleving.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 19:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... je klinkt hier erg alsof je vindt dat jezelf aan iets of iemand onderwerpen een positief of bewonderenswaardig iets is. Ik zou dat zelf uitleggen als een slavenmoraal.
En nee, als er een god bestond die zich duidelijk had getoond, dan nog zou ik zo'n god niet aanbidden. Niet omdat ik me te goed voel... that's really not the point.
Ik denk ook niet dat kinderen hun ouders of wie of wat dan ook zouden moeten aanbidden. Interesse, fascinatie, bewondering, etc... allemaal zeer wenselijk. Aanbidding? Nah.
Aanbidding is een volslagen zinloze bezigheid. Als er een god bestaat dan heeft hij daar geen bal aan.
Verering en egoisme hebben ook vrij weinig met elkaar te maken als je het mij vraagt.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:01 schreef bechirti het volgende:
[..]
Naja.. Aanbidding is mischien een narcistisch trekje.. Maar de oudere volken waar dan ook hebben altijd goden geesten of weet ik veel wat allemaal vereerd. Het was een menselijk trekje. En tegenwoordig steeds minder. En de oorzaak is denk ik niet de toename van de wetenschap, want er zijn nog duizenden vraagstukken, denk alleen maar aan al die zwarte materie, maar eerder de toename van het egoïsme vooral in westerse samenleving.
Hoe moeten atheïsten dan wel praten met gelovigen?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:49 schreef NobodyKerz het volgende:
Atheisten denken vaak middels goede redeneringen en bewijs terwijl gelovigen gewoon zeggen "GOD BESTAAT" en volledig vanuit die propositie redeneren. En dat gaat gegarandeerd botsen. Net zoals dat islam en crhistenen zullen botsen in een discussie, want die zijn (op een dommere manier) ook atheistisch naar elkaars geloof.
Gewoon niet eigenlijk. Iemand die gelovig is gaat er vanuit gaat dat god bestaat en dit is eigenlijk ook een plausible scenario. Iemand die gelooft heeft dus geen reden om niet te geloven, want wel geloven biedt waarschijnlijk meer.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 20:54 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoe moeten atheïsten dan wel praten met gelovigen?
En moslims en christenen moeten dus ook niet met elkaar praten omdat ze zoals jij zei "op een dommere manier atheistisch zijn naar elkaars geloof" ?quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:03 schreef NobodyKerz het volgende:
[..]
Gewoon niet eigenlijk. Iemand die gelovig is gaat er vanuit gaat dat god bestaat en dit is eigenlijk ook een plausible scenario. Iemand die gelooft heeft dus geen reden om niet te geloven, want wel geloven biedt waarschijnlijk meer.
Dat er een god bestaat is helemaal niet plausibel...quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:03 schreef NobodyKerz het volgende:
[..]
Gewoon niet eigenlijk. Iemand die gelovig is gaat er vanuit gaat dat god bestaat en dit is eigenlijk ook een plausible scenario. Iemand die gelooft heeft dus geen reden om niet te geloven, want wel geloven biedt waarschijnlijk meer.
Ik heb het meer over discussieren zoals in mijn eerste post stondquote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En moslims en christenen moeten dus ook niet met elkaar praten omdat ze zoals jij zei "op een dommere manier atheistisch zijn naar elkaars geloof" ?
Omdat je god alleen kan wegredeneren en daar staan gelovigen haast nooit voor open. Je kan god alleen naar achter duwen meer niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat er een god bestaat is helemaal niet plausibel...
Maar discussies tussen atheïsten en gelovigen zijn onvermijdelijk. Als die discussies niet met goede redeneringen en bewijs gevoerd kunnen worden, hoe dan wel?
Christenen en moslims kunnen best over het geloof praten. alleen, ja, wil ik het leuk houden begin ik natuurlijk even niet over Gods Zoon, want ik weet hoe ze erover denken.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 21:13 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
En moslims en christenen moeten dus ook niet met elkaar praten omdat ze zoals jij zei "op een dommere manier atheistisch zijn naar elkaars geloof" ?
quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:19 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Zeker niet. Ik haat ze helemaal niet, waarom zou ik?
Ik heb mijn twijfels over de organisatie.
En ik hou er niet van, en vind het verwerpelijk als gelovigen, ongelovigen, of wie dan ook, van welk geloof, of van geen geloof, mekaar es de les gaan lezen en onbeschoft en beledigend worden zoals ik de opmerkingen van Biaconerie EDIT: nu en dan, niet altijd, hier op FOK! ervaar.
Tegen mijn principes maar akkoord, ik reageer op je.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 16:38 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wel grappig dat je dan totaal niet ingaat op mijn post. Ik ben gevraagd te vertellen wat niet klopt op die site en als jij bij mijn post iets verkeerds ziet dan moet je dat zeggen.
Ipv zo te lopen rond kletsen, toon het aan....
Voor Molurus hetzelfde, die vroeg mij een reactie te geven. Doe ik dat en dan is meneertje gauw weg lol.
Ook nu blijf je maar bazelen over haatgevoelens die "wij" tegen JG zouden hebben. Onzin, we vinden hen af en toe irritant maar daar blijft het bij.quote:En ik zie ook geen reden waarom mensen ons haten en vervolgen, maar ja dat voorzei de Bijbel al.
Nee tuurlijk niet.quote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
Hé, misschien leuk om dat nog even na te gaan: is er hier iemand die jehova's haat? Zo ja, graag even melden. Ik ben weleens benieuwd.
Vind het altijd wel gezellig, tot nu toe alleen maar leuke gesprekken gehadquote:Op dinsdag 9 juni 2015 17:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit.
Langs de deuren gaan om mensen te overtuigen vind ik een vreselijk irritante en verwerpelijke gewoonte, maar ik kan niet zeggen dat ik JG's haat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |