abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153106628
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.

Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
pi_153106652
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Voor mij houdt meditatie onder ander in: lekker alleen door de stad lopen in het zonnetje, en dan heerlijk nadenken over van alles en nog wat en ook over de Vragen des Levens. ☀️

[ Bericht 0% gewijzigd door Eficaz op 30-05-2015 19:19:19 ]
“Integrity is doing the right thing, even when no one is watching.”
― C.S. Lewis
  zaterdag 30 mei 2015 @ 18:17:48 #178
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153106728
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.

Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?
pi_153106737
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 16:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat mij betreft is er weinig verschil tussen boeddistische mumbo jumbo en christelijke. Behalve dan dat het superioriteitscomplex van boeddhisten nog een heel stuk irritanter is. Getuige ook jouw posts. De enige manier om 'bevrijding van concepten' te krijgen... het lijkt me juist het tegenovergestelde. Het nodeloos de werkelijkheid ingewikkelder maken dan het is.
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever works :) De Dalai Lama is daar bv ook heel stellig in.

'Bevrijding' klinkt mss ook wat pretentieus. Het gaat meer om het inzicht in de eigen geest. Dat kun je conceptueel aanpakken, maar daarnaast is een perceptuele aanpak imo minstens net zo belangrijk omdat je daarmee voorbij de concepten gaat. Je kunt het vergelijken met het wetenschappelijke waarnemen: daarbij bestudeer je een fenomeen ook op zo'n objectief mogelijke manier, zonder iets toe te willen voegen of weg te nemen. Meditatie is voor mij exact dat. Vervolgens kun je dat proberen conceptueel in te vullen, maar dat hoeft niet.
pi_153106762
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag? :D

Zo zie je hoe je geest werkt.
pi_153106797
Nou ja, misschien leg ik het niet helder uit. In dat geval kun je b.v. Sam Harris hierover lezen, :)

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)it-zo-gek-niet.dhtml
  zaterdag 30 mei 2015 @ 18:21:30 #182
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153106818
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:19 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag? :D

Zo zie je hoe je geest werkt.
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?

Gewoon nadenken over je gevoelens, je daden en je gedachten vind ik niet zo spectaculair. Dat heet zelfreflectie, en het is iets dat iedere gezonde mens van tijd tot tijd doet.
pi_153106835
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Hoezo 'zonder erop door te gaan'?

Gewoon nadenken over je gevoelens, je daden en je gedachten vind ik niet zo spectaculair. Dat heet zelfreflectie, en het is iets dat iedere gezonde mens van tijd tot tijd doet.
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefening :)

Nadenken is iets heel anders.

Een erg nuchtere en heldere introductie is b.v.

http://www.bol.com/nl/p/meditation-now-or-never/1001004007068927/

[ Bericht 13% gewijzigd door Haushofer op 30-05-2015 18:28:38 ]
  zaterdag 30 mei 2015 @ 18:30:24 #184
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_153107032
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:22 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefening :)

Nadenken is iets heel anders.

Een erg nuchtere en heldere introductie is b.v.

http://www.bol.com/nl/p/meditation-now-or-never/1001004007068927/
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?
pi_153107140
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?
Omdat je dan ziet hoe gedachten en gevoelens ontstaan, hoe je er op reageert, wat voor invloed ze hebben op je gemoedstoestand, hoe ze je waarneming kleuren, etc. etc. Het leert je ook om met negativiteit om te gaan; je gaat je minder en minder met negatieve gedachten en emoties identificeren. Tenslotte identificeren we ons vaak met onze gedachten,,opvattingen en emoties :)

Maar nogmaas, als je het beter wilt begrijpen is het enige wat ik je kan aanraden: neem het vooral niet van me aan, maar probeer het es :) Als het je niet aanspreekt, kun je het weer links laten liggen.
pi_153107145
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.

Gewoon tussen mensen lopen( niet te druk) en dan gewoon dingen overdenken en ze een plaats geven. Dat kan vanalles zijn. Het hoe en waarom. Logische verbanden die je dan ineens opmerkt/ziet.

Gewoon rustgevend. ☀️💭🔆

[ Bericht 1% gewijzigd door Eficaz op 30-05-2015 19:22:31 (Andere smiley) ]
― C.S. Lewis
pi_153107178
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:34 schreef Eficaz het volgende:

[..]

Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.

Gewoon tussen mensen lopen( niet te druk) en dan gewoon dingen overdenken en ze een plaats geven. Dat kan vanalles zijn. Het hoe en waarom. Logische verbanden die je dan ineens opmerkt/ziet.

Gewoon rustgevend.
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.

Nou ja, mss moet ik es een topic openen en willen wat mensen mee doen voor de ervaring :P
pi_153107234
Ik persoonlijk prefereer masturbatie boven meditatie.
Conscience do cost.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 18:43:48 #189
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153107386
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:18 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever works :) De Dalai Lama is daar bv ook heel stellig in.

'Bevrijding' klinkt mss ook wat pretentieus. Het gaat meer om het inzicht in de eigen geest. Dat kun je conceptueel aanpakken, maar daarnaast is een perceptuele aanpak imo minstens net zo belangrijk omdat je daarmee voorbij de concepten gaat. Je kunt het vergelijken met het wetenschappelijke waarnemen: daarbij bestudeer je een fenomeen ook op zo'n objectief mogelijke manier, zonder iets toe te willen voegen of weg te nemen. Meditatie is voor mij exact dat. Vervolgens kun je dat proberen conceptueel in te vullen, maar dat hoeft niet.
Zeker een interessant onderzoeksgebied, maar het lijkt me niet dat iedereen zich daar bezig mee moet gaan houden. Sowieso vind ik vrijkomen van conceptie niet nodig, zeker niet op dit gebied. Zonder concepten geen discussie.

Stel ik ga wel mediteren en kom ook perceptueel aan de conclusie dat mijn 'ik' een illusie is dan doet dat geen afbreuk aan mijn huidige levensovertuiging. Wat mij betreft hoeft het conceptuele niet altijd vervangen worden door het perceptuele.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153107411
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend of erg saai zijn.
Ja ook dat. Dingen kunnen beangstigend zijn en als ik ga denken wat ik daar nu aan kan doen dan
is het antwoord dat ik er nu helemaal niets aan kan doen. Dan betreft het bijvoorbeeld iets wat dan ook in de allermeeste gevallen goed verlopen zal. En mijn zorgen erover maken nu toch geen invloed erop zal hebben. En zo krijg ik inzicht waarom ik me om niets zorgen zat te maken en het van me afzet. Het van me kan afzetten omdat zorgen maken in het nu niet van invloed is op de toekomst. En alleen mijn moment in het nu kan verpesten.🌼☀️ 💥

Dat soort inzichten krijg ik dan. Bijvoorbeeld.

(Even wennen hoor op een iPhone forummen...)

[ Bericht 2% gewijzigd door Eficaz op 30-05-2015 19:32:12 (Anders verwoord) ]
― C.S. Lewis
  zaterdag 30 mei 2015 @ 19:25:41 #191
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_153108547
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:38 schreef ems. het volgende:
Ik persoonlijk prefereer masturbatie boven meditatie.
Het kan ook tegelijk
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_153109040
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.

Nou ja, mss moet ik es een topic openen en willen wat mensen mee doen voor de ervaring :P
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen. :)
Ik ben altijd zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar hoe meditatie voelt.
pi_153109777
Ik kon eerder niet de juiste woorden vinden, dus hierbij nog een poging. Laat ik een vergelijking maken. Ik geloof dat gezonde voeding en bewegen essentieel zijn om je fit en gezond te voelen. Natuurlijk kun je één keer per maand gaan hardlopen, of zo nu en dan een Red Bull achter overslaan, maar dat zijn geen duurzame oplossingen. En ik impliceer ook niet dat gezonde voeding en bewegen noodzakelijk zijn om je gelukkig te voelen. Zo zie ik het met meditatie ook. Meditatie ervaar ik als essentieel om een duurzame vorm van geluk te cultiveren. Het uiteindelijke doel van meditatie is, als er al zoiets als een doel is, om domweg duurzaam geluk te cultiveren. En met duurzaam geluk bedoel ik dan een vorm van geluk of rust die onafhankelijk is van externe factoren.Het heeft dus wat mij betreft niks te maken met het leren kennen van de ultieme waarheid of een ander abstract spiritueel doel. Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker.
pi_153109805
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 19:45 schreef Mihoentje het volgende:

[..]

Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen. :)
Ik ben altijd zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar hoe meditatie voelt.
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.
  zaterdag 30 mei 2015 @ 20:12:29 #195
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_153109808
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik kon eerder niet de juiste woorden vinden, dus hierbij nog een poging. Laat ik een vergelijking maken. Ik geloof dat gezonde voeding en bewegen essentieel zijn om je fit en gezond te voelen. Natuurlijk kun je één keer per maand gaan hardlopen, of zo nu en dan een Red Bull achter overslaan, maar dat zijn geen duurzame oplossingen. En ik impliceer ook niet dat gezonde voeding en bewegen noodzakelijk zijn om je gelukkig te voelen. Zo zie ik het met meditatie ook. Meditatie ervaar ik als essentieel om een duurzame vorm van geluk te cultiveren. Het uiteindelijke doel van meditatie is, als er al zoiets als een doel is, om domweg duurzaam geluk te cultiveren. En met duurzaam geluk bedoel ik dan een vorm van geluk of rust die onafhankelijk is van externe factoren.Het heeft dus wat mij betreft niks te maken met het leren kennen van de ultieme waarheid of een ander abstract spiritueel doel. Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker.
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_153110000
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.
Het enige wat ik erover weet is dat het te maken heeft met gevoel.
pi_153119729
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 10:46 schreef Haushofer het volgende:

[..]

We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".
Ik zie eigenlijk zelden die reactie van critici. Meestal is het gewoon kritiek op drogredenen en komt het 'bevrijd worden' niet ter sprake.

En als dat wel zo is dan heeft dat meestal een aanleiding: bv in bepaalde christelijke kringen heerst veel angst voor een Laatste Oordeel . Dan is het een relevant onderwerp.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_153121863
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.
Fijn :) Ik heb geen behoefte aan en belang bij "veroordelen", hoewel we dat allemaal wel es doen natuurlijk. Ik probeer slechts uiteen te zetten waar ikzelf veel baat bij heb gehad. ;)
pi_153121889
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2015 20:19 schreef Mihoentje het volgende:

[..]

Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.
Het enige wat ik erover weet is dat het te maken heeft met gevoel.
Ok. Wie weet ;) Mocht je geinteresseerd zijn dan kun je een paar van de boektitels die ik eerder noemde es opzoeken. Met name Hagen's "Meditatie, nu of nooit" is een fantastische introductie.

Om een idee te krijgen:

Ga in een rustige ruimte op een stoel zitten of in kleermakerszit, met een rechte rug (!). Zet een timer voor jezelf zodat je niet op de tijd hoeft te letten; begin es op, zeg, 10 minuten. Je kunt je ogen sluiten om je concentratie te versterken. Leg je aandacht vervolgens op je adem, bijvoorbeeld waar je adem de neus binnengaat, en kijk vervolgens als het ware naar alles wat zich in je geest en daarbuiten voordoet zonder er in mee te gaan. Gedachten, fysieke gevoelens als pijn en emoties (en ook geluiden van buitenaf, als deze aanwezig zijn) zullen zo komen en gaan. Wees er niet afwijzend tegenover, klamp je er niet aan vast, en negeer het niet. Laat het gewoon komen en gaan. Elke keer als je merkt dat je afdwaalt in gedachten, ga je weer rustig terug met je aandacht naar je adem.

Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteit :) Dit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.

[ Bericht 20% gewijzigd door Haushofer op 31-05-2015 11:51:45 ]
  zondag 31 mei 2015 @ 11:57:21 #200
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_153122258
In dit genre vond ik deze lezing ook best interessant:

Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')