Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Voor mij houdt meditatie onder ander in: lekker alleen door de stad lopen in het zonnetje, en dan heerlijk nadenken over van alles en nog wat en ook over de Vragen des Levens. ☀️quote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.
Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever worksquote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat mij betreft is er weinig verschil tussen boeddistische mumbo jumbo en christelijke. Behalve dan dat het superioriteitscomplex van boeddhisten nog een heel stuk irritanter is. Getuige ook jouw posts. De enige manier om 'bevrijding van concepten' te krijgen... het lijkt me juist het tegenovergestelde. Het nodeloos de werkelijkheid ingewikkelder maken dan het is.
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag?
Zo zie je hoe je geest werkt.
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefeningquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?
Gewoon nadenken over je gevoelens, je daden en je gedachten vind ik niet zo spectaculair. Dat heet zelfreflectie, en het is iets dat iedere gezonde mens van tijd tot tijd doet.
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefening![]()
Nadenken is iets heel anders.
Een erg nuchtere en heldere introductie is b.v.
http://www.bol.com/nl/p/meditation-now-or-never/1001004007068927/
Omdat je dan ziet hoe gedachten en gevoelens ontstaan, hoe je er op reageert, wat voor invloed ze hebben op je gemoedstoestand, hoe ze je waarneming kleuren, etc. etc. Het leert je ook om met negativiteit om te gaan; je gaat je minder en minder met negatieve gedachten en emoties identificeren. Tenslotte identificeren we ons vaak met onze gedachten,,opvattingen en emotiesquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?
Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.
Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:34 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.
Gewoon tussen mensen lopen( niet te druk) en dan gewoon dingen overdenken en ze een plaats geven. Dat kan vanalles zijn. Het hoe en waarom. Logische verbanden die je dan ineens opmerkt/ziet.
Gewoon rustgevend.
Zeker een interessant onderzoeksgebied, maar het lijkt me niet dat iedereen zich daar bezig mee moet gaan houden. Sowieso vind ik vrijkomen van conceptie niet nodig, zeker niet op dit gebied. Zonder concepten geen discussie.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever worksDe Dalai Lama is daar bv ook heel stellig in.
'Bevrijding' klinkt mss ook wat pretentieus. Het gaat meer om het inzicht in de eigen geest. Dat kun je conceptueel aanpakken, maar daarnaast is een perceptuele aanpak imo minstens net zo belangrijk omdat je daarmee voorbij de concepten gaat. Je kunt het vergelijken met het wetenschappelijke waarnemen: daarbij bestudeer je een fenomeen ook op zo'n objectief mogelijke manier, zonder iets toe te willen voegen of weg te nemen. Meditatie is voor mij exact dat. Vervolgens kun je dat proberen conceptueel in te vullen, maar dat hoeft niet.
Ja ook dat. Dingen kunnen beangstigend zijn en als ik ga denken wat ik daar nu aan kan doen danquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend of erg saai zijn.
Het kan ook tegelijkquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:38 schreef ems. het volgende:
Ik persoonlijk prefereer masturbatie boven meditatie.
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.
Nou ja, mss moet ik es een topic openen en willen wat mensen mee doen voor de ervaring
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 19:45 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen.
Ik ben altijd zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar hoe meditatie voelt.
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik kon eerder niet de juiste woorden vinden, dus hierbij nog een poging. Laat ik een vergelijking maken. Ik geloof dat gezonde voeding en bewegen essentieel zijn om je fit en gezond te voelen. Natuurlijk kun je één keer per maand gaan hardlopen, of zo nu en dan een Red Bull achter overslaan, maar dat zijn geen duurzame oplossingen. En ik impliceer ook niet dat gezonde voeding en bewegen noodzakelijk zijn om je gelukkig te voelen. Zo zie ik het met meditatie ook. Meditatie ervaar ik als essentieel om een duurzame vorm van geluk te cultiveren. Het uiteindelijke doel van meditatie is, als er al zoiets als een doel is, om domweg duurzaam geluk te cultiveren. En met duurzaam geluk bedoel ik dan een vorm van geluk of rust die onafhankelijk is van externe factoren.Het heeft dus wat mij betreft niks te maken met het leren kennen van de ultieme waarheid of een ander abstract spiritueel doel. Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker.
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.
Ik zie eigenlijk zelden die reactie van critici. Meestal is het gewoon kritiek op drogredenen en komt het 'bevrijd worden' niet ter sprake.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".
Fijnquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.
Ok. Wie weetquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:19 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.
Het enige wat ik erover weet is dat het te maken heeft met gevoel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |