NWS / Vaticaan hard over homohuwelijkquote:Het Ierse 'ja' bij het referendum over het homohuwelijk is 'een nederlaag voor de mensheid'. Dat heeft kardinaal Pietro Parolin, als staatssecretaris de op één na hoogste bestuurder van de Rooms-Katholieke kerk, gezegd tegen Ierse verslaggevers.
Niets, ik gaf alleen aan dat mensen vaak naar meer op zoek zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:23 schreef Eficaz het volgende:
Wat is er mis met te doen wat je zélf belangrijk vindt?
Dat zeg ik nergens, dat maak jij er van.quote:O ja, dan is het doel, los van wat je ervan vindt. Dan moet je dingen doen, ongeacht of je het leuk, goed, of zo vindt, maar gewoon objectief. Dan ga je met een objectief gevoel, mensen liefhebben. Is het niet beter denk je, als het gevoel om iemand lief te hebben, of aardig te doen, collega's, vrienden, buren etc. uit iemand zijn hart kan komen?
En dat persoonlijke, maar wel objectieve doel, om mensen lief te hebben....? Ongeacht of je het leuk vindt? Ongeacht of het echt is? Ongeacht of het uit je hart komt? Zonder affectiviteit, of iig tot een minimum beperkt?
quote:(Een lesje Nederlandse taal: objectief:
Aanduiding van een reële en verifieerbare beschrijving van het object waarbij de menselijke factoren (zoals bij voorbeeld voorkeur, gewoonte, affectiviteit) tot het minimum worden beperkt.
)
Misschien mijn berichten teruglezen zonder vooroordeel, dan is het wat duidelijker.quote:Ok, wat is jou punt? daar ben ik wel benieuwd naar dan?
Klopt ja, een doel dat uit zichzelf al goed is, en voor dat goede niet afhankelijk is van de mening van mensen. Vb: Het is goed voor een mens om vitamines te eten, hij moet dat doen om gezond te blijven. Men wil weten wat daadwerkelijk het verschil maakt, iets wat goed is, onafhankelijk van wat hij er van vindt.quote:Mensen vinden het belangrijk om te geloven omdat zij op zoek zijn naar een objectief doel, een doel waarbij de menselijke factoren zoals affectie, voorkeur, en gewoonte géén rol spelen?
Kan je aangeven waar ik heb gezegd dat mensen die op zoek zijn naar een objectieve waarheid, daar geen subjectieve positieve connectie mee hebben?quote:Nou, misschien kan je in het vervolg gewoon voor jezelf spreken, ik ben namelijk ook gelovig, en mijn doelen zijn verbonden met mezelf. Met mijn gevoel en met mijn mening.
Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?quote:En laat ik nou mijn eigen blije gevoel wél belangrijk vinden. als ik iemand(naaste) help, omdat dat objectief moet, waar ben ik dan mee bezig?
Helemaal mee eens. Ik heb sterk het idee dat je mijn posts leest met een vooroordeel, want ik heb dit nooit ontkend, integendeel.quote:Als iemand mij, met tegenzin gaat helpen, objectief, zonder affectie, alleen omdat het moet, wat heb ik daaraan.
Paulus zelf zegt: als ik alles had, als ik zelfs mijn lichaam gaf om te worden verbrand maar ik had de liefde niet, dan ware ik niets.
JIJ SCHREEF:quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
[quote]Niets, ik gaf alleen aan dat mensen vaak naar meer op zoek zijn.
[..]Dat is generaliseren; ''dan is élk doel van élk mens" Je gaat voorbij dat er zoveel verschillende mensen zijn, jij deelt ze op in 2 groepen, gelovig en niet gelovig.quote:Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind.
JIJ SCHREEF:quote:Dat zeg ik nergens, dat maak jij er van.
, wb ongelovigen.quote:Het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
Ik lees wat jij schrijft, ik citeer je steeds letterlijk. Als er hier iemand een vooroordeel heeft ben jij het wel, met je voorschriften hoe andere gelovigen moeten denken.quote:Misschien mijn berichten teruglezen zonder vooroordeel, dan is het wat duidelijker.
[..]JIJ SCHREEF:quote:Klopt ja, een doel dat uit zichzelf al goed is, en voor dat goede niet afhankelijk is van de mening van mensen. Vb: Het is goed voor een mens om vitamines te eten, hij moet dat doen om gezond te blijven.
Ik maak hieruit op, als God bestaat, of als men gelooft, dat er dan een doel is voor alle mensen.(alsof er anders geen doel zou zijn voor alle mensen..?)quote:Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is objectief. (bijv. het doel van de mensheid is om elkaar lief te hebben, dat kan een persoonlijk doel zijn, maar gaat verder dan dat.)
Hier:quote:Kan je aangeven waar ik heb gezegd dat mensen die op zoek zijn naar een objectieve waarheid, daar geen subjectieve positieve connectie mee hebben?
op woensdag 27 mei 2015 @ 12:12:20quote:Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind. De één vind het goed om voor de armen te zorgen, de andere goed om iemands keel door te snijden. Ofwel: het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is[b] objectief.
[/b]
Dan ben ik subjectief, en ook als ik fruit niet lekker vind, en ik eet het, ben ik subjectief, want ik wil gezond zijn.quote:Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?
Dan mag jij mij uitleggen waarom jij vindt dat ik moet vergeven zonder dat degene berouw heeft, als ik geen wrok en bitterheid heb, en zelfs nooit meer aan de dader denk...Of, zoals je er later van maakte, dat ik mezelf telkens af moet vragen of ik er nú wel aan toe ben om te vergeven.quote:Helemaal mee eens. Ik heb sterk het idee dat je mijn posts leest met een vooroordeel, want ik heb dit nooit ontkend, integendeel.
Ik heb weinig zin om elke opmerking van mij drie keer om te draaien, ik houd het daarom kort.quote:
quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:09 schreef highender het volgende:
Dit soort uitspraken leveren uiteraard ook voldoende energie voor de botsingen.
[..]
NWS / Vaticaan hard over homohuwelijk
heeft een plant een doel nodig om te groeien?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We praten langs elkaar heen.Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:
Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind. De één vind het goed om voor de armen te zorgen, de andere goed om iemands keel door te snijden. Ofwel: het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is objectief. (bijv. het doel van de mensheid is om elkaar lief te hebben, dat kan een persoonlijk doel zijn, maar gaat verder dan dat.)
Mijn punt is dat één reden dat mensen het belangrijk vinden om te geloven is omdat ze op zoek zijn naar een objectief doel, ééntje die verder gaat dan hun eige blije gevoel, het heeft belang op kosmische schaal.
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
heeft een plant een doel nodig om te groeien?
nee. hij doet gewoon wat ie doet, en groeit.
zo ook de mensheid. al onze meninkjes bij elkaar vormen de richting. daar heb je geen god of opgelegd doel voor nodig, dat gaat vanzelf. dat heet evolutie.
Ik heb de pseudo-wetenschappelijke grafiekjes wel eens gezien, maar dat is historisch niet hard te maken.quote:sterker; een opgelegd, massaal overgenomen doel kan de boel aardig verpesten. zie de donkere middeleeuwen, toen het christendom eeuwenlang de vooruitgang aan banden legde....
Ook dat.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:58 schreef pokkerdepok het volgende:
heeft een plant een doel nodig om te groeien? nee. hij doet gewoon wat ie doet, en groeit.
Dit.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:22 schreef ems. het volgende:
Irrationaliteit gaat nou eenmaal niet goed samen met rationaliteit.
Leuk om naar te luisterenquote:Op donderdag 28 mei 2015 11:54 schreef Molurus het volgende:
Schijnbare doelmatigheid gaat in de evolutie van planten en dieren heel geleidelijk over in 'echte' doelmatigheid. Er zit niet echt een harde grens tussen beide.
Wat dat betreft interessant:
Ja.quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?
En waarom zoeken ze dat doel? Om zich beter te voelen. Volledig egoïstisch dus.quote:Op donderdag 28 mei 2015 11:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.
in dit geval godsdienstige moraal? ik denk niet dat godsdienst moraal of normen en waarden heeft uitgevonden. dat wordt wel vaak geclaimd, maar lijkt me onzin. dingen als empathie, medeleven, afkeer van geweld en onrecht.... dat zijn gewoon menselijke eigenschappen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 11:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.
[..]
hoezo niet? wetenschap werd fanatiek onderdrukt, want de waarheid stond in een boek.pas toen de kerk zijn alomvattende macht verloor, kwam er plaats voor vooruitgang. dat is geen pseudo-wetenschap, daar is een heel tijdperk naar vernoemd zelfs, de renessance.quote:Ik heb de pseudo-wetenschappelijke grafiekjes wel eens gezien, maar dat is historisch niet hard te maken.
waar. helaas laat de menselijke geschiedenis keer op keer zien, dat slechte mensen het meestal winnen, en dat godsdienst heel makkelijk misbruikt kan worden om mensen te onderdrukken.quote:Natuurlijk kan overigens een gezamelijk doel de boel flink verpesten (ISIS), maar het tegenovergestelde kan net zo goed waar zijn. In het hebben van doelen ligt niets intrinsieks goeds of slechts.
Veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen een persoonlijk belang heeft.quote:Op donderdag 28 mei 2015 11:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.
quote:
Ik ben tussen de bedrijven door steeds even een stukje aan het kijken, ik heb nu al ruim een half uur gezien, hij brengt het erg leuk; de moeite waard om te zien!!!quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:21 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Dennett kan dit soort dingen verrassend helder uitleggen. Ik ben een groot fan van deze man.
Je lijkt het met mij eens te zijn, dan heb je mijn punt te pakken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:10 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen een persoonlijk belang heeft.
Natuurlijk, een symbiose.
De een doet iets voor de een, heeft daar zelf iets aan, en de ander ook.
Als ik werk, wil ik iets betekenen, en ik krijg ook een inkomen.
En wat is nou je punt?
Wat is precies je punt?quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja.
Als ik me af moet vragen waar ik me bezig ben als ik fruit eet wat ook nog eens heel gezond is, dan is er iets goed mis, .. met de vraagsteller.
Als je dat zo stelt dan is ook altruïsme egoïstischquote:Op donderdag 28 mei 2015 13:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En waarom zoeken ze dat doel? Om zich beter te voelen. Volledig egoïstisch dus.
Klopt! De geschiedenis laat zien dat godsdienst makkelijk misbruikt kan worden om mensen te onderdrukken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:08 schreef pokkerdepok het volgende:
helaas laat de menselijke geschiedenis keer op keer zien, dat slechte mensen het meestal winnen, en dat godsdienst heel makkelijk misbruikt kan worden om mensen te onderdrukken.
Jup, in veel gevallen is dat inderdaad zo. Heel goed.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als je dat zo stelt dan is ook altruïsme egoïstisch
Je schreef: wil je zeggen dat er iets mis is met mij als ik een vraag stel?quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je lijkt het met mij eens te zijn, dan heb je mijn punt te pakken.
[..]
Wat is precies je punt?
[..]quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je lijkt het met mij eens te zijn, dan heb je mijn punt te pakken.
Die zin heb ik inderdaad veranderd, ik las je reactie verkeerd.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:36 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Je schreef: wil je zeggen dat er iets mis is met mij als ik een vraag stel?
Dat heb je nu alweer veranderd.
Maakt niet uit.
Ik vroeg in de post van woensdag 27 mei 2015 @ 23:11:07 :
"Als ik iemand(naaste) help, omdat dat objectief moet, waar ben ik dan mee bezig?"
Daarmee bedoel ik dus mee: als ik iemand help, puur op verstand omdat ik weet dat dat moet, omdat het objectief is, dus niet subjectief dus zonder beïnvloeding van mijn gevoel, affectie of invoelingsvermogen, wat heeft het dan voor waarde, ofwel, waar ben ik dan mee bezig?
Paulus zegt ook: "al gaf ik alles, zelfs mijn lichaam om verbrand te worden maar ik had de liefde niet, dan ware ik niets."
Als iemand mij zal helpen en ik voel, dat degene het doet, alleen omdat het moet, ja, natuurlijk, als je iets besteld in een zaak, en ze komen het bij je thuis installeren en in mekaar zetten, dan weet ik ook wel dat dat alleen zo is omdat ik daarvoor heb betaald. En dan nog, merk ik, of men het ook met plezier doet, of alleen omdat het moet.
Nav de vraag van mij: "Als ik iemand(naaste) help, omdat dat objectief moet, waar ben ik dan mee bezig?" STELDE JIJ DEZE VRAAG:
"Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?"
Er is niets mis als je een vraag stelt, maar ik vind deze vraag wel heel raar; als ik fruit nu heel lekker vind, en ik moet het eten om gezond te blijven, waar ik dan mee bezig ben?
Dat 'gedram' is een interpretatie die jij er aan geeft. In mijn uitleg eerder, waar je zo over viel, zei ik "ik vind". Het leek mij dan ook duidelijk dat ik uitleg wat mijn persoonlijke mening is, en waarom ik die mening heb. Daarnaast heb ik duidelijk genuanceerd.quote:Het komt op mij over dat je als christen zeker geen dingen kan doen die goed zijn voor jezelf. Zoals ook het gedram van jou om te moeten vergeven als er geen berouw is van de dader, als de gelijkenissen van Jezus die over vergeven gaan, impliceren dat er berouw is. En ja, dat ten allen tijden iedereen moeten vergeven als er geen berouw is, is psychisch gewoon schadelijk voor het individu, heel schadelijk.....
Je doet maar. Ik weet nu gewoon weer heel duidelijk waarom ik weg ging bij de evangelische sekten.
Ik wil geen niet-nadenkende robot zijn die precies denkt wat de hele groep denkt, voorgeschreven door de leiding.![]()
Ik wil zelf nadenken.
Och, ze lopen gewoon - qua beschaving - een paar honderd jaar achter. Het is niet opvallend anders dan het Christendom een paar honderd jaar geleden.quote:Op donderdag 28 mei 2015 18:49 schreef Ryan3 het volgende:
Irl kom ik christenen sws nooit tegen. Op internet is het een minderheid. Het debat verlegt zich meer naar atheïsten vs islam, volgens mij. Islam neemt met verve de slechtste eigenschappen van de gereformeerden over en zijn bepaald behoorlijk geluidruchtig.
Dat bedoel ik. Een mening geven is iets anders dan tegen een andere gelovige zeggen dat iets moet. En ja, dat is gedrag wat ik ook in sektes heb gezien.quote:Op donderdag 28 mei 2015 18:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik herken mij dan ook niet in 'gedram dat je moet vergeven", het geeft op geen enkele manier mijn mening weer.De reden dat ik mijn mening geef, is omdat dat als het goed is ruimte geeft voor jou om na te denken, en ik kan vanuit jouw reactie weer hetzelfde doen. Het kan dan zo zijn dat één van de twee overtuigd wordt, iemand een genuanceerde mening krijgt, of dat er begrip ontstaat voor de mening van een ander. Dat is wat mij het doel van elke discussie.
in topic F&L / Intelligent en toch gelovig #26 F&L / Intelligent en toch gelovig #26quote:Dat betekent echter wel dat je je telkens moet afvragen, "lukt het nu om te vergeven?"
Ja, dat jij wil dat iemand overtuigd wordt is mij al duidelijk.quote:De reden dat ik mijn mening geef, is omdat dat als het goed is ruimte geeft voor jou om na te denken, en ik kan vanuit jouw reactie weer hetzelfde doen. Het kan dan zo zijn dat één van de twee overtuigd wordt, iemand een genuanceerde mening krijgt, of dat er begrip ontstaat voor de mening van een ander. Dat is wat mij het doel van elke discussie.
Waarom wil je dat eigenlijk weten?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:05 schreef hel_en_omstreken het volgende:
Mag ik vragen wat jullie intentie is om te blijven debatteren over dit onderwerp?
Wat halen jullie hieruit?
Serieuze vraag trouwens.
Het lijkt inderdaad een gebed zonder eind te zijn. Ik heb op de vorige pagina aangegeven dat de keren dat ik "moeten" gebruik dit in een bepaalde context staat, en ik dus nergens iemand iets probeer op te leggen.quote:
Omdat religie nog steeds een zeer grote invloed heeft op de wereld waarin ook wij moeten leven.quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:05 schreef hel_en_omstreken het volgende:
Mag ik vragen wat jullie intentie is om te blijven debatteren over dit onderwerp?
Wat halen jullie hieruit?
Serieuze vraag trouwens.
Wat denk je over de evolutionaire rol van religie? Waarom stellen mensen vragen over oorpsprong, de dood, moraal, etc? Mensen lijken bijzonder uniek te zijn op dit vlak onder de dieren.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat religie nog steeds een zeer grote invloed heeft op de wereld waarin ook wij moeten leven.
En los daarvan vind ik religie een fascinerend verschijnsel.Het is psychologisch en qua evolutie erg interessant.
Ik mis zelf de expertise om daar iets heel zinnigs over te zeggen, en ook in de wetenschap is de evolutionaire achtergrond van religie nog grotendeels mysterieus.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:24 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat denk je over de evolutionaire rol van religie? Waarom stellen mensen vragen over oorpsprong, de dood, moraal, etc? Mensen lijken bijzonder uniek te zijn op dit vlak onder de dieren.
Nah, paranormale gaven jwtquote:
Bedankt, als ik binnenkort tijd heb zal ik ze zeker kijken!quote:
Ja, idd. Heb dat fenomeen van heel dichtbij meegemaakt. Dissociatieve en/of cognitieve dissonantie, de werkelijkheid niet willen/kunnen zien, de leugens zijn veel comfortabeler en geven veel minder stress. Maar ik zag dat dat in de hand werd gewerkt door religieus denken, niet andersom, dat het religieus denken in de hand werkte. Of misschien versterkte die twee mekaar wel uiteindelijk. Maar het kwam duidelijk door religieus denken. Was er geen religie op dat moment dan had het nooit plaats kunnen vinden, het onbetrouwbare beeld van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:33 schreef Molurus het volgende:
Als je ze in detail bekijkt zijn er nogal wat cognitieve vaardigheden van mensen die niet zozeer gericht zijn op een objectief betrouwbaar beeld van de werkelijkheid, maar eerder op effectief overleven en succesvol zijn als biologische wezens. En die religie en religieus denken in de hand werken.
Zelf denk ik om zekerheid en controle te veinzen in een omgeving die vaak grillig overkomt. Hetzelfde kun je je afvragen omtrent de notie van het "ik": waar komt dit vandaan? Als het een illusie is dient het eenzelfde doel als religie: een vaste ondergrond kweken. Wat dat betreft willen we allemaal die zekerheid, religieus of niet. In dat licht vind ik het boeddhisme ook erg interessant, waarin je door een soort "horror vacui" kunt gaan: alles is leegte van inherent bestaan. Uiteindelijk zal dit bevrijding geven.quote:Op donderdag 28 mei 2015 22:24 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Wat denk je over de evolutionaire rol van religie? Waarom stellen mensen vragen over oorpsprong, de dood, moraal, etc? Mensen lijken bijzonder uniek te zijn op dit vlak onder de dieren.
Ja, het gaat ook om perceptuele kennis. Als je zelf ervaringen hebt en hebt gehad is dat perceptuele kennis. En soms komt die kennis overeen, met de kennis van iemand anders, of iig gedeeltelijk. alle eigen ervaringen zijn perceptueel. Iemand kan zich wel proberen in te leven in de perceptie van iemand anders.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 08:32 schreef Haushofer het volgende:
Natuurlijk zullen mensen al gauw zeggen dat ze intellectueel begrijpen dat er geen "ik" bestaat, maar dat is conceptuele kennis, en ook weer een manier om een denkkader te kweken. Het gaat om het inzicht, dus om "perceptuele kennis".
Interessant. Echter veronderstel je daarmee al een brein wat de capaciteit heeft om zekerheid en controle te veinzen, ofwel beroep te doen op zaken die buiten de waarneming liggen. Religie trek je ook gelijk aan dit veinzen. Op het eerste gezicht lijk je dus een tautologie neer te zetten, ofwel: de mens veinst controle omdat hij de capaciteit heeft om controle te veinzen.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 08:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zelf denk ik om zekerheid en controle te veinzen in een omgeving die vaak grillig overkomt. Hetzelfde kun je je afvragen omtrent de notie van het "ik": waar komt dit vandaan? Als het een illusie is dient het eenzelfde doel als religie: een vaste ondergrond kweken. Wat dat betreft willen we allemaal die zekerheid, religieus of niet. In dat licht vind ik het boeddhisme ook erg interessant, waarin je door een soort "horror vacui" kunt gaan: alles is leegte van inherent bestaan. Uiteindelijk zal dit bevrijding geven.
Eens, aangeven dat je geen antwoord hebt kost meer energie dan jezelf het idee te geven dat je het antwoord hebt.quote:Wat dat betreft zoeken ook de mensen hier op Fok! die religieuzen bekritiseren van het "geloven in sprookjes" dezelfde zekerheid als die "sprookjes" zouden moeten geven. Of je nu gelooft in het Christelijke verhaal of in het inherent bestaan van het "ik", het zijn beide manieren om zekerheid te veinzen. Natuurlijk zullen mensen al gauw zeggen dat ze intellectueel begrijpen dat er geen "ik" bestaat, maar dat is conceptuele kennis, en ook weer een manier om een denkkader te kweken. Het gaat om het inzicht, dus om "perceptuele kennis".
Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier mee bedoelt.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 08:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat dat betreft zoeken ook de mensen hier op Fok! die religieuzen bekritiseren van het "geloven in sprookjes" dezelfde zekerheid als die "sprookjes" zouden moeten geven. Of je nu gelooft in het Christelijke verhaal of in het inherent bestaan van het "ik", het zijn beide manieren om zekerheid te veinzen. Natuurlijk zullen mensen al gauw zeggen dat ze intellectueel begrijpen dat er geen "ik" bestaat, maar dat is conceptuele kennis, en ook weer een manier om een denkkader te kweken. Het gaat om het inzicht, dus om "perceptuele kennis".
Ik snap ook niet hoe die tegenstelling tot stand komt. Of je nu in het christelijke verhaal of in het inherent bestaan van het "ik" gelooft.quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier mee bedoelt.
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".quote:Op vrijdag 29 mei 2015 21:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk geen idee wat je hier mee bedoelt.
Idd. Ik denk dat je met oprechte nieuwsgierigheid en openheid kweken deze reactie sterk kunt verminderen. Je er bewust van zijn is al een eerste stapquote:Op zaterdag 30 mei 2015 03:15 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
Als je brein geconfronteerd wordt met een radicaal andere gedachte, gaat je brein in een soort 'retard defense mode'.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je bewust zijn van typisch menselijke cognitieve biassen, en die omarmen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".
Ok. Ik ben van mening dat je dat niet alleen conceptueel kunt doen, maar middels meditatie je inzicht moet verkrijgen in de werking van je geest. Anders gebruik je weer concepten om concepten te beoordelen. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je bewust zijn van typisch menselijke cognitieve biassen, en die omarmen.
Ook als ongelovigen die ook hebben zou ik nog steeds willen adviseren om die zoveel mogelijk te bestrijden.
Meditatie kan een manier zijn, maar het lijkt me ook niet noodzakelijk de enige manier om dat te doen. Zoals ik wel eens heb gezegd: LSD kan wat dat betreft ook heel verhelderend werken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Ik ben van mening dat je dat niet alleen conceptueel kunt doen, maar middels meditatie je inzicht moet verkrijgen in de werking van je geest. Anders gebruik je weer concepten om concepten te beoordelen. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.
Er zit denk ik een enorm verschil in filosofisch overtuigd zijn van het louter conceptueel-zijn van het "ik", en dit middels jarenlange meditatie laten inzinken. Uiteindelijk zal de graadmeter ervan zijn hoe je je houding verandert.
Waarom zou dat de enige manier zijn? Het klinkt nu een beetje alsof je - no offense - de ene illusie probeert in te ruilen voor de andere.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
Dagelijkse meditatie moet je maar net zin in hebben natuurlijk, maar imo is het de enige manier om daadwerkelijk "bevrijding van concepten" (in Boeddhistische termen: shunya, oftewel "leegte") te bewerkstelligen en het resulterende Lijden daarvan op te laten lossen.
Waanbeelden bestaan in allerlei soorten.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie dan ook weinig verschil tussen iemand die vastklampt aan een religieus wereldbeeld en onze natuurlijke neiging vast te klampen aan onze notie van een "ik" (wat vervolgens weer resulteert in egocentrisch gedrag en ander Lijden).
Inderdaad! Biassen, wat zoveel is als vooringenomenheid, vooroordeel, sturen in een bepaalde richting, wat ik erg vaal bij gelovigen zie, moeten zoveel mogelijk bestreden worden.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen je bewust zijn van typisch menselijke cognitieve biassen, en die omarmen.
Ook als ongelovigen die ook hebben zou ik nog steeds willen adviseren om die zoveel mogelijk te bestrijden.
Wat mij betreft is er weinig verschil tussen boeddistische mumbo jumbo en christelijke. Behalve dan dat het superioriteitscomplex van boeddhisten nog een heel stuk irritanter is. Getuige ook jouw posts. De enige manier om 'bevrijding van concepten' te krijgen... het lijkt me juist het tegenovergestelde. Het nodeloos de werkelijkheid ingewikkelder maken dan het is.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Ik ben van mening dat je dat niet alleen conceptueel kunt doen, maar middels meditatie je inzicht moet verkrijgen in de werking van je geest. Anders gebruik je weer concepten om concepten te beoordelen. Het is dus maar net hoe ver je wilt gaan.
Er zit denk ik een enorm verschil in filosofisch overtuigd zijn van het louter conceptueel-zijn van het "ik", en dit middels jarenlange meditatie laten inzinken. Uiteindelijk zal de graadmeter ervan zijn hoe je je houding verandert.
Dagelijkse meditatie moet je maar net zin in hebben natuurlijk, maar in mijn ervaring is het de enige manier om daadwerkelijk "bevrijding van concepten" (in Boeddhistische termen: shunya, oftewel "leegte") te bewerkstelligen en het resulterende Lijden daarvan op te laten lossen.
Ik zie dan ook weinig verschil tussen iemand die vastklampt aan een religieus wereldbeeld en onze natuurlijke neiging vast te klampen aan onze notie van een "ik" (wat vervolgens weer resulteert in egocentrisch gedrag en ander Lijden).
Maar nogmaals: dit is mijn eigen ervaring, wat aangezet is door boeddhistische filosofie. Hoe anderen dat zullen ervaren kan ik niet zeggen, maar andere ervaringsdeskundigen spreken van zelfde soort ervaringen.
Wat houdt die meditatie dan concreet in?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 13:24 schreef Haushofer het volgende:
Laat ik het zo zeggen: net zoals objectieve waarneming een essentieel onderdeel is voor de wetenschappelijke methode, zie ik meditatie naast filosofie als een essentieel onderdeel om zelfinzicht te verkrijgen. En net zoals de wetenschappelijke methode, ook al levert ze veel inzicht op, misschien wel beter of effecienter kan maar ik op dit moment niet direct zie hoe, sta ik ook open voor dito methodes om zelfinzicht te verkrijgenTot dan gebruik ik de methode die voor mij werkt.
Introspectie is zo belangrijk, omdat elke waarneming en ervaring wordt gevormd en gekleurd in je eigen geest.
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Voor mij houdt meditatie onder ander in: lekker alleen door de stad lopen in het zonnetje, en dan heerlijk nadenken over van alles en nog wat en ook over de Vragen des Levens. ☀️quote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat houdt die meditatie dan concreet in?
Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.
Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever worksquote:Op zaterdag 30 mei 2015 16:36 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat mij betreft is er weinig verschil tussen boeddistische mumbo jumbo en christelijke. Behalve dan dat het superioriteitscomplex van boeddhisten nog een heel stuk irritanter is. Getuige ook jouw posts. De enige manier om 'bevrijding van concepten' te krijgen... het lijkt me juist het tegenovergestelde. Het nodeloos de werkelijkheid ingewikkelder maken dan het is.
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat vind ik nog steeds extreem vaag. Waar let je precies op? Hoe moet je daaraan inzicht in je wezen ontlenen?
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Op alles wat zich voordoet in je geest, qua gevoelens en gedachten, zonder erop door te gaan. Is dat vaag?
Zo zie je hoe je geest werkt.
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefeningquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Hoezo 'zonder erop door te gaan'?
Gewoon nadenken over je gevoelens, je daden en je gedachten vind ik niet zo spectaculair. Dat heet zelfreflectie, en het is iets dat iedere gezonde mens van tijd tot tijd doet.
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is niet nadenken, maar observeren. Zodra een gedachte opkomt en je bent je hiervan bewust, keer je weer terug naar je adem. In zekere zin dus ook een aandachtsoefening![]()
Nadenken is iets heel anders.
Een erg nuchtere en heldere introductie is b.v.
http://www.bol.com/nl/p/meditation-now-or-never/1001004007068927/
Omdat je dan ziet hoe gedachten en gevoelens ontstaan, hoe je er op reageert, wat voor invloed ze hebben op je gemoedstoestand, hoe ze je waarneming kleuren, etc. etc. Het leert je ook om met negativiteit om te gaan; je gaat je minder en minder met negatieve gedachten en emoties identificeren. Tenslotte identificeren we ons vaak met onze gedachten,,opvattingen en emotiesquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:30 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is de meerwaarde daarvan. Op welke manier zou het inzichten in jezelf moeten opleveren om iedere gedachte direct te laten vallen?
Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niks meer en minder dan aandacht te schenken aan dat wat zich in je voordoet. Dat hoef je overigens niet per se op een kussentje te doen, maar op een kussen kun je je adem als aandachtspunt gebruiken.
Het leert je om minder door gedachten en gevoelens meegesleept te worden.
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:34 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Idd. Aandacht schenken aan wat er zich voordoet. In jezelf en waarom. En dan dingen plaatsen.
Gewoon tussen mensen lopen( niet te druk) en dan gewoon dingen overdenken en ze een plaats geven. Dat kan vanalles zijn. Het hoe en waarom. Logische verbanden die je dan ineens opmerkt/ziet.
Gewoon rustgevend.
Zeker een interessant onderzoeksgebied, maar het lijkt me niet dat iedereen zich daar bezig mee moet gaan houden. Sowieso vind ik vrijkomen van conceptie niet nodig, zeker niet op dit gebied. Zonder concepten geen discussie.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik heb al kanttekeningen bij mijn posts gezet. Daarbij vind ik de vraag naar een 'ultieme methode' oid ook niet zo interessant. Zoals ik al zei: whatever worksDe Dalai Lama is daar bv ook heel stellig in.
'Bevrijding' klinkt mss ook wat pretentieus. Het gaat meer om het inzicht in de eigen geest. Dat kun je conceptueel aanpakken, maar daarnaast is een perceptuele aanpak imo minstens net zo belangrijk omdat je daarmee voorbij de concepten gaat. Je kunt het vergelijken met het wetenschappelijke waarnemen: daarbij bestudeer je een fenomeen ook op zo'n objectief mogelijke manier, zonder iets toe te willen voegen of weg te nemen. Meditatie is voor mij exact dat. Vervolgens kun je dat proberen conceptueel in te vullen, maar dat hoeft niet.
Ja ook dat. Dingen kunnen beangstigend zijn en als ik ga denken wat ik daar nu aan kan doen danquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend of erg saai zijn.
Het kan ook tegelijkquote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:38 schreef ems. het volgende:
Ik persoonlijk prefereer masturbatie boven meditatie.
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, ik versta onder meditatie niet "dingen overdenken". Maar dat is maar net hoe je het beestje wilt noemen. Ook is meditatie in mijn ervaring lang niet altijd rustgevend. Het kan ook frustrerend, beangstigend, pijnlijk of erg saai zijn.
Nou ja, mss moet ik es een topic openen en willen wat mensen mee doen voor de ervaring
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 19:45 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Me even geregistreerd om dit te zeggen: ik wil graag meedoen.
Ik ben altijd zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar hoe meditatie voelt.
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:11 schreef Haushofer het volgende:
Ik kon eerder niet de juiste woorden vinden, dus hierbij nog een poging. Laat ik een vergelijking maken. Ik geloof dat gezonde voeding en bewegen essentieel zijn om je fit en gezond te voelen. Natuurlijk kun je één keer per maand gaan hardlopen, of zo nu en dan een Red Bull achter overslaan, maar dat zijn geen duurzame oplossingen. En ik impliceer ook niet dat gezonde voeding en bewegen noodzakelijk zijn om je gelukkig te voelen. Zo zie ik het met meditatie ook. Meditatie ervaar ik als essentieel om een duurzame vorm van geluk te cultiveren. Het uiteindelijke doel van meditatie is, als er al zoiets als een doel is, om domweg duurzaam geluk te cultiveren. En met duurzaam geluk bedoel ik dan een vorm van geluk of rust die onafhankelijk is van externe factoren.Het heeft dus wat mij betreft niks te maken met het leren kennen van de ultieme waarheid of een ander abstract spiritueel doel. Hopelijk wordt het zo een beetje duidelijker.
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik kan op het moment niet zoveel internetten dus ik beloof niets, maar je kunt zelf natuurlijk ook een topic openen. De basis van meditatie kun je vinden in de literatuur die ik aangaf, en is niet ingewikkeld.
Ik zie eigenlijk zelden die reactie van critici. Meestal is het gewoon kritiek op drogredenen en komt het 'bevrijd worden' niet ter sprake.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 10:46 schreef Haushofer het volgende:
[..]
We zoeken denk ik allemaal zekerheid in hersenspinsels. Gelovig of niet gelovig. Dat is een zijproduct van ons bewustzijn. Daarom vind ik het ook altijd typisch om reacties te lezen van religiecritici als "leg die sprookjes naast je neer om je echt bevrijd te voelen".
Fijnquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:12 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is echt iets totaal anders dan je eerst postte. Bedankt voor de verduidelijking want zo komt het veel persoonlijker over en minder veroordelend.
Ok. Wie weetquote:Op zaterdag 30 mei 2015 20:19 schreef Mihoentje het volgende:
[..]
Oh jammer. Maar ik wacht wel tot je tijd hebt. Ik heb geen ervaring in meditatie, dus een topic erover openen zou niet spannend zijn.
Het enige wat ik erover weet is dat het te maken heeft met gevoel.
Ik denk dat ik dat voldoende zie en leer door zelfreflectie. Dan kan ik het tenminste ook voldoende diepgaand analyseren.quote:Op zaterdag 30 mei 2015 18:34 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat je dan ziet hoe gedachten en gevoelens ontstaan, hoe je er op reageert, wat voor invloed ze hebben op je gemoedstoestand, hoe ze je waarneming kleuren, etc. etc. Het leert je ook om met negativiteit om te gaan; je gaat je minder en minder met negatieve gedachten en emoties identificeren. Tenslotte identificeren we ons vaak met onze gedachten,,opvattingen en emoties
Maar nogmaas, als je het beter wilt begrijpen is het enige wat ik je kan aanraden: neem het vooral niet van me aan, maar probeer het esAls het je niet aanspreekt, kun je het weer links laten liggen.
Ok, prima, wat jou gelukkig maaktquote:Op zondag 31 mei 2015 12:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat ik dat voldoende zie en leer door zelfreflectie. Dan kan ik het tenminste ook voldoende diepgaand analyseren.
Dankje!quote:Op zondag 31 mei 2015 11:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Wie weetMocht je geinteresseerd zijn dan kun je een paar van de boektitels die ik eerder noemde es opzoeken. Met name Hagen's "Meditatie, nu of nooit" is een fantastische introductie.
Om een idee te krijgen:
Ga in een rustige ruimte op een stoel zitten of in kleermakerszit, met een rechte rug (!). Zet een timer voor jezelf zodat je niet op de tijd hoeft te letten; begin es op, zeg, 10 minuten. Je kunt je ogen sluiten om je concentratie te versterken. Leg je aandacht vervolgens op je adem, bijvoorbeeld waar je adem de neus binnengaat, en kijk vervolgens als het ware naar alles wat zich in je geest en daarbuiten voordoet zonder er in mee te gaan. Gedachten, fysieke gevoelens als pijn en emoties (en ook geluiden van buitenaf, als deze aanwezig zijn) zullen zo komen en gaan. Wees er niet afwijzend tegenover, klamp je er niet aan vast, en negeer het niet. Laat het gewoon komen en gaan. Elke keer als je merkt dat je afdwaalt in gedachten, ga je weer rustig terug met je aandacht naar je adem.
Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteitDit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.
quote:Op zondag 31 mei 2015 11:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Wie weetMocht je geinteresseerd zijn dan kun je een paar van de boektitels die ik eerder noemde es opzoeken. Met name Hagen's "Meditatie, nu of nooit" is een fantastische introductie.
Om een idee te krijgen:
Ga in een rustige ruimte op een stoel zitten of in kleermakerszit, met een rechte rug (!). Zet een timer voor jezelf zodat je niet op de tijd hoeft te letten; begin es op, zeg, 10 minuten. Je kunt je ogen sluiten om je concentratie te versterken. Leg je aandacht vervolgens op je adem, bijvoorbeeld waar je adem de neus binnengaat, en kijk vervolgens als het ware naar alles wat zich in je geest en daarbuiten voordoet zonder er in mee te gaan. Gedachten, fysieke gevoelens als pijn en emoties (en ook geluiden van buitenaf, als deze aanwezig zijn) zullen zo komen en gaan. Wees er niet afwijzend tegenover, klamp je er niet aan vast, en negeer het niet. Laat het gewoon komen en gaan. Elke keer als je merkt dat je afdwaalt in gedachten, ga je weer rustig terug met je aandacht naar je adem.
Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteitDit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.
Dat klinkt goed,quote:Zo "voelt" meditatie: onvoorwaardelijke en niet-oordelende aandacht schenken aan de realiteitDit kun je eerst es 1 keer per dag doen, en vervolgens langzaam die 10 minuten opschroeven naar b.v. 25. Geduld is hierbij erg belangrijk. In je dagelijkse doen kun je je aandacht ook volledig leggen op datgene wat je doet, bijvoorbeeld bij een afwas, bij het eten, wandelen, etc. etc.
Het is natuurlijk maar net wat je onder meditatie verstaat, en ik heb er geen patent opquote:Op zondag 31 mei 2015 20:44 schreef Eficaz het volgende:
[..]
[..]
Dat klinkt goed,![]()
En is idd een manier.
Mijn manier is dat ik dan niet per sé zittend met rechte rug enzo hoef te doen, en kan ik kan dat ook liggend of tijdens afwas, wandelend, fietsend, autorijdend...het beste voor mij werkt, lekker nadenken/mediteren als ik heerlijk wandel door de week in het stadje, en het is mooi weer en niet al te druk. Héérlijk....kan ik alles weer in het juiste perspectief plaatsen.Het beste werkt dan ook voor mij als ik een doel heb, als ik bijvoorbeeld 's avonds pas hoef te werken, en ik ga 's middags al het stadje in. Dan ben ik toch al vlakbij mijn werk.
Ik bedoel, zo op de bonnefooi wandelen zonder een soort van doel, werkt niet bij mij, of is iig moeilijker, ja, niet als ik met anderen ben, maar dan heb je weer een hele andere situatie![]()
Maar het is natuurlijk wel zo, dat zo recht zitten enzo, wel kan helpen om je zelf beter te kunnen concentreren, voor diegene die daar moeite me hebben, is mijn idee.
quote:Op maandag 1 juni 2015 08:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar net wat je onder meditatie verstaat, en ik heb er geen patent opMensen denken wel es dat meditatie in de boeddhistische traditie een ontspanningsoefening is oid, maar dat is het dus zeker niet (zo betekent "zen" letterliijk "concentratie", terwijl het in de volksmond vaak als "relaxed" wordt gebruikt). Het is een aandachtsoefening, en dus doe je er alles aan om je concentratie te versterken.
Maar zoals ik al zei, offtopic![]()
Inspannen om te ontspannen:)quote:Het is een aandachtsoefening, en dus doe je er alles aan om je concentratie te versterken.
Interessant filmpje, maar heb je hier ook daadwerkelijk wat aan gehad? Ik denk dat veel mensen het wel weten, maar er gewoon niet aan denken om het ook daadwerkelijk te doen.quote:Op zondag 31 mei 2015 11:57 schreef Molurus het volgende:
In dit genre vond ik deze lezing ook best interessant:
Ligt er natuurlijk ook wel aan wat je gaat schilderen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een muur gaat schilderen, dat je dan qua gedachten vrij snel afdwaalt. Zelf schilder ik landschapjes en hoewel dat inspannen kost. Ik moet bewust dat landschap voor me zien en ook echt niet iets anders. Word je er uiteindelijk wel ontspannen van.quote:Op maandag 1 juni 2015 12:47 schreef Eficaz het volgende:
[..]
[..]
Inspannen om te ontspannen:)
Dat zie je ook bij schilderen.
Het daadwerkelijk doen is inderdaad nog een stap twee. Maar het begint met bewustwording.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:01 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Interessant filmpje, maar heb je hier ook daadwerkelijk wat aan gehad? Ik denk dat veel mensen het wel weten, maar er gewoon niet aan denken om het ook daadwerkelijk te doen.
Om eerlijk te zijn blijf ik het vaag vinden. Ik snap nog steeds niet wat ze precies met mentale rust bedoelen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het daadwerkelijk doen is inderdaad nog een stap twee. Maar het begint met bewustwording.
De meeste mensen staan er niet eens bij stil dat ze eigenlijk nooit mentale rust nemen. En ja, dat doe ik wel eens. En nee, niet vaak genoeg.
Jongleren kan ik trouwens ook van harte aanbevelen.Leuk om te leren, en het is wel interessant om te bekijken hoeveel concentratie je nou precies nodig hebt om dat goed te doen. Het valt eigenlijk best mee om tegelijk iets anders te doen.. (of juist helemaal niets dus.)
Zo vaag is het helemaal niet hoor. Gewoon... mentaal even nergens mee bezig zijn. Het is voor mensen verdomd lastig om als we, zeg, bij een bushokje staan of aan het vissen zijn, niet mentaal vanalles aan het doen te zijn.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn blijf ik het vaag vinden. Ik snap nog steeds niet wat ze precies met mentale rust bedoelen.
Idd, kunst schilderen, dus met een penseel, en niet met een kwastquote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:01 schreef Morrigan het volgende:
Zelf schilder ik landschapjes en hoewel dat inspannen kost. Ik moet bewust dat landschap voor me zien en ook echt niet iets anders. Word je er uiteindelijk wel ontspannen van.
Het belangrijkste is denk ik dat we heel vaak niet doorhebben dat we zo verzonken zijn in gedachten, en daardoor veel dingen min of meer op de automatische piloot doen.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo vaag is het helemaal niet hoor. Gewoon... mentaal even nergens mee bezig zijn. Het is voor mensen verdomd lastig om als we, zeg, bij een bushokje staan of aan het vissen zijn, niet mentaal vanalles aan het doen te zijn.
"Wat ga ik vanavond eten, hoe laat moet ik morgen opstaan, wat was eigenlijk de status van dat project waar ik mee bezig was, ohja ik moet nog wel op tijd terug zijn, want ik moet de hond nog uitlaten, etc, etc". Dat nou gewoon een substantiele tijd niet doen.
En niet zozeer omdat het moeilijk is. Maar gewoon... omdat het nooit in ons opkomt om dat niet te doen.
Goed voorbeeld ja.quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het belangrijkste is denk ik dat we heel vaak niet doorhebben dat we zo verzonken zijn in gedachten, en daardoor veel dingen min of meer op de automatische piloot doen.
Zo heb je wel es mensen die zich verwonderen over het feit dat iedereen tegenwoordig met de telefoon in de weer is op de fiets, het perron, het restaurant, etc. etc. Maar die telefoon laat voor een deel gewoon iets zien wat we allemaal in meer of mindere mate hebben: mentale onrust die ons belemmert de aandacht op iets te houden. Zodra we iets "saai" vinden gaan we algauw naar binnen keren en denken. Zo'n telefoon maakt dit feit zichtbaar (en voedt ons met prikkels zodat we nog sneller afgeleid zijn).
Ik omschreef eerder een korte meditatie-oefening. Als je daarbij nu es elke uitademing telt, van 1 tot 10 en dan weer opnieuw, voor zeg 10 minuten.quote:Op dinsdag 2 juni 2015 23:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Om eerlijk te zijn blijf ik het vaag vinden. Ik snap nog steeds niet wat ze precies met mentale rust bedoelen.
Slechts aandachtig zijn zonder verder wat te doen is heel onnatuurlijk voor ons. Dat maakt meditatie ook uniek: het is niet iets wat je van A naar B brengt, maar slechts telkens weer naar het huidige moment. Het wordt wel eens als "nutteloos" beschreven in de Zen-traditie. Ik ervaar nog steeds momenten van "onnatuurlijkheid" (wat doe ik eigenlijk hier op dat kussentje?quote:Op vrijdag 5 juni 2015 08:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Goed voorbeeld ja.![]()
De dwangmatigheid waarmee mensen dat doen verbaast mij ook regelmatig. Ik heb meerdere collega's die tijdens de lunch er gewoon niet in slagen om van hun telefoon af te blijven. Allemaal onder het mom van 'ik moet bereikbaar blijven' natuurlijk... maar dan zonder zich af te vragen waarom dat nou eigenlijk moet.
Ik ben het niet met je eens. Jager verzamelaars kennen juist flinke perioden van rust en verveling. Bij wijze van spreken zit men dan betalen te vertellen onder de grote oude boom.quote:Op zaterdag 6 juni 2015 08:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Slechts aandachtig zijn zonder verder wat te doen is heel onnatuurlijk voor ons. Dat maakt meditatie ook uniek: het is niet iets wat je van A naar B brengt, maar slechts telkens weer naar het huidige moment. Het wordt wel eens als "nutteloos" beschreven in de Zen-traditie. Ik ervaar nog steeds momenten van "onnatuurlijkheid" (wat doe ik eigenlijk hier op dat kussentje?), na meer dan 2 jaar dagelijks mediteren. En dat zal misschien wel altijd zo blijven.
Het is erg verfrissend om dan te onderzoeken "waarom iets moet". In dat opzicht ervaar ik meditatie/mindfulness als een subjectieve vorm van wetenschap. Je hebt dezelfde open en nieuwsgierige houding, maar dan tegenover jezelf. Niet te streng, niet te slap, met een zekere lichtheid. En mijn ervaring is dat je dan tegen heel interessante patronen van jezelf kunt aanlopen waar je je nooit bewust van bent geweest.
En ik merk ook dat ik weer offtopic ben gegaan. Iets met aandacht
Jared Diamond gelezen?quote:Op zaterdag 6 juni 2015 10:53 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Jager verzamelaars kennen juist flinke perioden van rust en verveling. Bij wijze van spreken zit men dan betalen te vertellen onder de grote oude boom.
Het is just onnatuurlijk on altijd bezig te zijn met de toekomst. Af en toe niets doen of juist een tijdje in het nu ingespannen bezig zijn is erg gezond.
Denk ook een reden waarom hardlopen zo populair is.
Ehm nee? Ik heb nogal wat in de natuur gezworven survival cursussen gedaan en vaak buiten geslapen en als een halve wilde geleefd. En dan merk je heel goed dat die manier van leven ondanks de ontberingen heel natuurlijk aanvoelt.quote:
Het prediken langs de deuren is een Bijbels gebod.quote:Op maandag 25 mei 2015 13:54 schreef El_Matador het volgende:
[bij: het geluk van alle mensen? Dat is onhaalbaar, maar het is ook niet wat "zingeving" is volgens mij. Dan zouden alle christenen die geen Jehova's getuigen zijn en langs de deuren gaan om mensen te bekeren of welke andere niet-zendingsdrang hebbende christen allemaal zwaar slechte christenen zijn, wat me onhoudbaar lijkt, zeker als ik om me heen kijk (95% katholiek).
http://m.trouw.nl/tr/mobi(...)geType=articleDetailquote:Op zaterdag 6 juni 2015 20:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Het prediken langs de deuren is een Bijbels gebod.
Dus iemand die dat niet doet kun je sowieso twijfels aanbrengen of het wel echt christenen zijn.
Ongeacht of dat er miljoenen zijn.
Net als dat een christen geen moord pleegt, niet scheidt, geen overspel pleegt en ga maar door.
Dat zijn geen echte christenen omdat ze Christus niet volgen. Christus volgen, God en de Bijbel volgen houdt in dat je predikt langs de deuren.
Wees daar niet zo zeker van. Hier hadden we er 1 die in eerste instantie van mening was dat Ganesha bestaat:quote:Op zondag 7 juni 2015 01:46 schreef HQ-Design het volgende:
Christenen zijn zelf atheïsten. Ze ontkennen iedere God (behalve die ene van hen).
Wat wil je hier mee zeggen?quote:Op zondag 7 juni 2015 05:08 schreef Eficaz het volgende:
http://m.trouw.nl/tr/mobi(...)geType=articleDetail
Misschien handig om die ook even te benoemen, anders weet niemand waar je het over hebt.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:05 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat wil je hier mee zeggen?
Heb al paar puntjes gelezen in dat artikel die gewoon grote onzin zijn.
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsmanquote:Op zaterdag 6 juni 2015 20:08 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Net als dat een christen geen moord pleegt, niet scheidt, geen overspel pleegt en ga maar door.
Dat zijn geen echte christenen omdat ze Christus niet volgen. Christus volgen, God en de Bijbel volgen houdt in dat je predikt langs de deuren.
Jehovah is de naam van God. Wij dragen niet zijn naam. Wij zijn Zijn Getuigen.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:14 schreef Molurus het volgende:
Ik vind Jehovah's op zich wel duidelijker dan 'getuigen'. Dat laatste heeft ook een betekenis buiten die context.
Jehovah's is korter dan 'Jehovah's getuigen', en iedereen weet wat je ermee bedoelt.
JG's dan. (Sorry, ik ben te lui om het voluit te schrijven.)quote:Op zondag 7 juni 2015 09:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
Jehovah is de naam van God. Wij dragen niet zijn naam. Wij zijn Zijn Getuigen.
Als je voor Bijenkorf werkt zeg je ook niet Bijenkorf's als je naar een manager wilt verwijzen. Je zegt de manager.
En vooral iemand die ooit Getuige is geweest zegt niet Jehova's.
En als je JG's zegt zeg je in feite Jehovah's Getuigens, wat ook fout is.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
JG's dan. (Sorry, ik ben te lui om het voluit te schrijven.)
'Getuigen' is namelijk nogal onduidelijk.De meeste getuigen zijn geen Jehova's getuigen. Jehovah's zijn echter wel allemaal jehovah's getuigen. Jehovah de god bestaat namelijk niet. En vanzelfsprekend bestaat de Bijenkort wel.
Je kunt er redelijk vanuit gaan dat niet-JG's niet jullie god bedoelen als ze het hebben over "een Jehovah". En of jullie dat een aanstootgevende term vinden interesseert ze helemaal niets.
Mijn algemene advies aan JG's: verdiep je eens in wat anderen bezighoudt en wat anderen belangrijk vinden voordat je bij iemand aanbelt om ze te vertellen wat jullie belangrijk vinden. Quid pro quo.
En als dit nou een zeldzaam verhaal zou zijn.... Er zijn onnoemelijk veel van dit soort verhalen. Uit alle landen ter wereld.quote:Op zondag 7 juni 2015 05:08 schreef Eficaz het volgende:
[..]
http://m.trouw.nl/tr/mobi(...)geType=articleDetail
En dus is het verhaal dan maar onzin?quote:Op zondag 7 juni 2015 09:21 schreef Hexxenbiest het volgende:
En vooral iemand die ooit Getuige is geweest zegt niet Jehova's.
quote:Op zondag 7 juni 2015 09:59 schreef Hexxenbiest het volgende:
[..]
En als je JG's zegt zeg je in feite Jehovah's Getuigens, wat ook fout is.
Als jij hier in dit topic praat over Getuigen, weet iedereen dat je het over JG hebt. Dus wat is daar onduidelijks aan? Ook in dat artikel wordt over JG gepraat en alleen een onnozele gaat daar niet uit kunnen opmaken dat er een JG mee wordt bedoeld.
Het kan me ook geen mjxr schelen of het je interesseert of niet dat wij er aanstoot aan nemen. Ik wijs jou op een denkfout van jou, waar je blijkbaar denkt dat je geen rekening met anderen hoeft te houden wanneer jij vindt dat iets je niet interesseert.
Over desinteresse gesproken.
Als je het hebt over de god uit de bijbel zit je al fundamenteel fout !quote:
Een christen zou geen moord moeten plegen.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:20 schreef Molurus het volgende:
Natuurlijk plegen ook Christenen moorden, overspel en ga zo maar door. Niet eens minder dan niet-Christenen.
Hexxenbiest reageerde ook al hierop, maar je noemt mij en anderen Goden.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:14 schreef Molurus het volgende:
Ik vind Jehovah's op zich wel duidelijker dan 'getuigen'. Dat laatste heeft ook een betekenis buiten die context.
Jehovah's is korter dan 'Jehovah's getuigen', en iedereen weet wat je ermee bedoelt.
Mensen moeten zich gewoon aan de feiten houden. Wij zijn Jehovah niet, of iemand daar nou God mee bedoelde of niet.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:28 schreef Molurus het volgende:
JG's dan. (Sorry, ik ben te lui om het voluit te schrijven.)
'Getuigen' is namelijk nogal onduidelijk.De meeste getuigen zijn geen Jehova's getuigen. Jehovah's zijn echter wel allemaal jehovah's getuigen. Jehovah de god bestaat namelijk niet. En vanzelfsprekend bestaat de Bijenkort wel. (Overigens zul je medewerkers van de Bijenkorf niet horen mopperen als je ze aanduidt met 'bijenkorvers' ofzo.)
Je kunt er redelijk vanuit gaan dat niet-JG's niet jullie god bedoelen als ze het hebben over "een Jehovah". En of jullie dat een aanstootgevende term vinden interesseert ze helemaal niets.
Mijn algemene advies aan JG's: verdiep je eens in wat anderen bezighoudt en wat anderen belangrijk vinden voordat je bij iemand aanbelt om ze te vertellen wat jullie belangrijk vinden. Quid pro quo.
Want als ik ergens niet tegen kan dan is dat de totale desinteresse van JG's in hun medemensen, en in het bijzonder de mensen waarbij ze aanbellen. Ze zijn alleen met zichzelf bezig.
Een niet-Christen ook niet.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Een christen zou geen moord moeten plegen.
En dit is dus gewoon zo'n No True Scotsman fallacy. Het is feitelijk onjuist. Christenen plegen net zoveel moorden als niet-Christenen.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
Iemand die dus wel een moord pleegt is dus geen christen,
Ten eerste lopen interpretaties van de Bijbel sterk uiteen. Er is niet 1 juiste interpretatie. Ja, elke stroming beweert die ene juiste interpretatie te hebben... maar het ontbreekt aan objectieve criteria daarvoor.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
dat zegt hij/zij misschien wel maar dat is onmogelijk. Een christen volgt de Bijbel, iemand die de Bijbel niet volgt is dus sowieso geen christen. Of die persoon nou zegt wel christelijk te zijn of niet.
Je mag mij mol noemen hoor. Je zult mij daar ook niet over horen klagen. En intussen noem ik jou gewoon een Jehovah. Niet als denigrerende term, gewoon als afkorting van "Jehovah's getuige". Dat jij daar aanstoot aan neemt kan ik persoonlijk geen probleem mee hebben, daar er aan mijn kant geen aanstootgevende intenties aan hangen.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Hexxenbiest reageerde ook al hierop, maar je noemt mij en anderen Goden.
Ik ben Jehovah niet, zo machtig ben ik niet bepaald.
Onze naam is JG, ik noem jou ook geen mol ofzo. Soms is afkorten niet erg, maar je gaat iemand geen God noemen.
[..]
Mensen moeten zich gewoon aan de feiten houden. Wij zijn Jehovah niet, of iemand daar nou God mee bedoelde of niet.
Je kunt ons gewoon noemen wat we zijn, en kort dat evt gewoon af met JG. Doe ik ook.
Waarvan akte. Feitelijk bereiken jullie ook niemand... gezien het aantal JG's in Nederland. Op deze weg doorgaan garandeert alleen maar het einde van deze toch al buitengewoon kleine religie.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:07 schreef bianconeri het volgende:
Molurus als ik jou was zou ik eens lectuur van ons lezen en naar vergaderingen van ons gaan.
Als er iets is wat ons geleerd wordt te doen en wat we doen is om je in te leven in de mensen.
Anders kun je ze nooit bereiken. Wij zijn alles behalve met onszelf bezig, anders zouden we niet prediken.
quote:Op zondag 7 juni 2015 11:34 schreef hoatzin het volgende:
En als dit nou een zeldzaam verhaal zou zijn.... Er zijn onnoemelijk veel van dit soort verhalen. Uit alle landen ter wereld.
Vaak gaan verhalen de mist in op kleine details.quote:
-Ze noemt ons een sekte, dat is al feitelijk onjuist.quote:Op zondag 7 juni 2015 09:15 schreef Molurus het volgende:
Misschien handig om die ook even te benoemen, anders weet niemand waar je het over hebt.
Nee die ook niet, maar hebben het over christenen nu.quote:Op maandag 8 juni 2015 19:19 schreef Molurus het volgende:
Een niet-Christen ook niet.
Hoe dan ook 'zou geen moord moeten plegen' en 'pleegt geen moord' zijn niet hetzelfde. Verre van.
Beter lezen vriend.quote:En dit is dus gewoon zo'n No True Scotsman fallacy. Het is feitelijk onjuist. Christenen plegen net zoveel moorden als niet-Christenen.
Correct. Maar dit soort zaken gaan echt niet over: Mag je moorden of niet?quote:Ten eerste lopen interpretaties van de Bijbel sterk uiteen. Er is niet 1 juiste interpretatie. Ja, elke stroming beweert die ene juiste interpretatie te hebben... maar het ontbreekt aan objectieve criteria daarvoor.
Iemand die duidelijk tegen zaken die in de Bijbel staan ingaat is geen christen.quote:Ten tweede, een Christen die niet zijn of haar eigen interpretatie volgt is daarmee nog niet automatisch geen Christen. Als dat zo was bestaan er vrijwel geen Christenen, en ben jij er zeker geen. (!!!)
Nee je noemt mij geen Jehovah. Ik ben God niet.quote:Je mag mij mol noemen hoor. Je zult mij daar ook niet over horen klagen. En intussen noem ik jou gewoon een Jehovah. Niet als denigrerende term, gewoon als afkorting van "Jehovah's getuige". Dat jij daar aanstoot aan neemt kan ik persoonlijk geen probleem mee hebben, daar er aan mijn kant geen aanstootgevende intenties aan hangen.
Wij bereiken heel veel mensen hoor. En dit door belangstelling te hebben voor anderen. Empathie.quote:Waarvan akte. Feitelijk bereiken jullie ook niemand... gezien het aantal JG's in Nederland. Op deze weg doorgaan garandeert alleen maar het einde van deze toch al buitengewoon kleine religie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |