heeft een plant een doel nodig om te groeien?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We praten langs elkaar heen.Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:
Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind. De één vind het goed om voor de armen te zorgen, de andere goed om iemands keel door te snijden. Ofwel: het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is objectief. (bijv. het doel van de mensheid is om elkaar lief te hebben, dat kan een persoonlijk doel zijn, maar gaat verder dan dat.)
Mijn punt is dat één reden dat mensen het belangrijk vinden om te geloven is omdat ze op zoek zijn naar een objectief doel, ééntje die verder gaat dan hun eige blije gevoel, het heeft belang op kosmische schaal.
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:58 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
heeft een plant een doel nodig om te groeien?
nee. hij doet gewoon wat ie doet, en groeit.
zo ook de mensheid. al onze meninkjes bij elkaar vormen de richting. daar heb je geen god of opgelegd doel voor nodig, dat gaat vanzelf. dat heet evolutie.
Ik heb de pseudo-wetenschappelijke grafiekjes wel eens gezien, maar dat is historisch niet hard te maken.quote:sterker; een opgelegd, massaal overgenomen doel kan de boel aardig verpesten. zie de donkere middeleeuwen, toen het christendom eeuwenlang de vooruitgang aan banden legde....
Ook dat.quote:Op donderdag 28 mei 2015 08:58 schreef pokkerdepok het volgende:
heeft een plant een doel nodig om te groeien? nee. hij doet gewoon wat ie doet, en groeit.
Dit.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:22 schreef ems. het volgende:
Irrationaliteit gaat nou eenmaal niet goed samen met rationaliteit.
Leuk om naar te luisterenquote:Op donderdag 28 mei 2015 11:54 schreef Molurus het volgende:
Schijnbare doelmatigheid gaat in de evolutie van planten en dieren heel geleidelijk over in 'echte' doelmatigheid. Er zit niet echt een harde grens tussen beide.
Wat dat betreft interessant:
Ja.quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?
En waarom zoeken ze dat doel? Om zich beter te voelen. Volledig egoïstisch dus.quote:Op donderdag 28 mei 2015 11:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.
in dit geval godsdienstige moraal? ik denk niet dat godsdienst moraal of normen en waarden heeft uitgevonden. dat wordt wel vaak geclaimd, maar lijkt me onzin. dingen als empathie, medeleven, afkeer van geweld en onrecht.... dat zijn gewoon menselijke eigenschappen.quote:Op donderdag 28 mei 2015 11:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het ging mij echter om het laatste gedeelte wat ik schreef. Of God nu wel of niet bestaat, veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen persoonlijk belang heeft.
[..]
hoezo niet? wetenschap werd fanatiek onderdrukt, want de waarheid stond in een boek.pas toen de kerk zijn alomvattende macht verloor, kwam er plaats voor vooruitgang. dat is geen pseudo-wetenschap, daar is een heel tijdperk naar vernoemd zelfs, de renessance.quote:Ik heb de pseudo-wetenschappelijke grafiekjes wel eens gezien, maar dat is historisch niet hard te maken.
waar. helaas laat de menselijke geschiedenis keer op keer zien, dat slechte mensen het meestal winnen, en dat godsdienst heel makkelijk misbruikt kan worden om mensen te onderdrukken.quote:Natuurlijk kan overigens een gezamelijk doel de boel flink verpesten (ISIS), maar het tegenovergestelde kan net zo goed waar zijn. In het hebben van doelen ligt niets intrinsieks goeds of slechts.
Veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen een persoonlijk belang heeft.quote:Op donderdag 28 mei 2015 11:14 schreef Murvgeslagen het volgende:
quote:
Ik ben tussen de bedrijven door steeds even een stukje aan het kijken, ik heb nu al ruim een half uur gezien, hij brengt het erg leuk; de moeite waard om te zien!!!quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:21 schreef Molurus het volgende:
[..]![]()
Dennett kan dit soort dingen verrassend helder uitleggen. Ik ben een groot fan van deze man.
Je lijkt het met mij eens te zijn, dan heb je mijn punt te pakken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:10 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Veel mensen zijn op zoek naar een doel dat niet alleen een persoonlijk belang heeft.
Natuurlijk, een symbiose.
De een doet iets voor de een, heeft daar zelf iets aan, en de ander ook.
Als ik werk, wil ik iets betekenen, en ik krijg ook een inkomen.
En wat is nou je punt?
Wat is precies je punt?quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:03 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Ja.
Als ik me af moet vragen waar ik me bezig ben als ik fruit eet wat ook nog eens heel gezond is, dan is er iets goed mis, .. met de vraagsteller.
Als je dat zo stelt dan is ook altruïsme egoïstischquote:Op donderdag 28 mei 2015 13:05 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
En waarom zoeken ze dat doel? Om zich beter te voelen. Volledig egoïstisch dus.
Klopt! De geschiedenis laat zien dat godsdienst makkelijk misbruikt kan worden om mensen te onderdrukken.quote:Op donderdag 28 mei 2015 13:08 schreef pokkerdepok het volgende:
helaas laat de menselijke geschiedenis keer op keer zien, dat slechte mensen het meestal winnen, en dat godsdienst heel makkelijk misbruikt kan worden om mensen te onderdrukken.
Jup, in veel gevallen is dat inderdaad zo. Heel goed.quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:07 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als je dat zo stelt dan is ook altruïsme egoïstisch
Je schreef: wil je zeggen dat er iets mis is met mij als ik een vraag stel?quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je lijkt het met mij eens te zijn, dan heb je mijn punt te pakken.
[..]
Wat is precies je punt?
[..]quote:Op donderdag 28 mei 2015 15:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je lijkt het met mij eens te zijn, dan heb je mijn punt te pakken.
Die zin heb ik inderdaad veranderd, ik las je reactie verkeerd.quote:Op donderdag 28 mei 2015 17:36 schreef Eficaz het volgende:
[..]
Je schreef: wil je zeggen dat er iets mis is met mij als ik een vraag stel?
Dat heb je nu alweer veranderd.
Maakt niet uit.
Ik vroeg in de post van woensdag 27 mei 2015 @ 23:11:07 :
"Als ik iemand(naaste) help, omdat dat objectief moet, waar ben ik dan mee bezig?"
Daarmee bedoel ik dus mee: als ik iemand help, puur op verstand omdat ik weet dat dat moet, omdat het objectief is, dus niet subjectief dus zonder beïnvloeding van mijn gevoel, affectie of invoelingsvermogen, wat heeft het dan voor waarde, ofwel, waar ben ik dan mee bezig?
Paulus zegt ook: "al gaf ik alles, zelfs mijn lichaam om verbrand te worden maar ik had de liefde niet, dan ware ik niets."
Als iemand mij zal helpen en ik voel, dat degene het doet, alleen omdat het moet, ja, natuurlijk, als je iets besteld in een zaak, en ze komen het bij je thuis installeren en in mekaar zetten, dan weet ik ook wel dat dat alleen zo is omdat ik daarvoor heb betaald. En dan nog, merk ik, of men het ook met plezier doet, of alleen omdat het moet.
Nav de vraag van mij: "Als ik iemand(naaste) help, omdat dat objectief moet, waar ben ik dan mee bezig?" STELDE JIJ DEZE VRAAG:
"Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?"
Er is niets mis als je een vraag stelt, maar ik vind deze vraag wel heel raar; als ik fruit nu heel lekker vind, en ik moet het eten om gezond te blijven, waar ik dan mee bezig ben?
Dat 'gedram' is een interpretatie die jij er aan geeft. In mijn uitleg eerder, waar je zo over viel, zei ik "ik vind". Het leek mij dan ook duidelijk dat ik uitleg wat mijn persoonlijke mening is, en waarom ik die mening heb. Daarnaast heb ik duidelijk genuanceerd.quote:Het komt op mij over dat je als christen zeker geen dingen kan doen die goed zijn voor jezelf. Zoals ook het gedram van jou om te moeten vergeven als er geen berouw is van de dader, als de gelijkenissen van Jezus die over vergeven gaan, impliceren dat er berouw is. En ja, dat ten allen tijden iedereen moeten vergeven als er geen berouw is, is psychisch gewoon schadelijk voor het individu, heel schadelijk.....
Je doet maar. Ik weet nu gewoon weer heel duidelijk waarom ik weg ging bij de evangelische sekten.
Ik wil geen niet-nadenkende robot zijn die precies denkt wat de hele groep denkt, voorgeschreven door de leiding.![]()
Ik wil zelf nadenken.
Och, ze lopen gewoon - qua beschaving - een paar honderd jaar achter. Het is niet opvallend anders dan het Christendom een paar honderd jaar geleden.quote:Op donderdag 28 mei 2015 18:49 schreef Ryan3 het volgende:
Irl kom ik christenen sws nooit tegen. Op internet is het een minderheid. Het debat verlegt zich meer naar atheïsten vs islam, volgens mij. Islam neemt met verve de slechtste eigenschappen van de gereformeerden over en zijn bepaald behoorlijk geluidruchtig.
Dat bedoel ik. Een mening geven is iets anders dan tegen een andere gelovige zeggen dat iets moet. En ja, dat is gedrag wat ik ook in sektes heb gezien.quote:Op donderdag 28 mei 2015 18:33 schreef Murvgeslagen het volgende:
Ik herken mij dan ook niet in 'gedram dat je moet vergeven", het geeft op geen enkele manier mijn mening weer.De reden dat ik mijn mening geef, is omdat dat als het goed is ruimte geeft voor jou om na te denken, en ik kan vanuit jouw reactie weer hetzelfde doen. Het kan dan zo zijn dat één van de twee overtuigd wordt, iemand een genuanceerde mening krijgt, of dat er begrip ontstaat voor de mening van een ander. Dat is wat mij het doel van elke discussie.
in topic F&L / Intelligent en toch gelovig #26 F&L / Intelligent en toch gelovig #26quote:Dat betekent echter wel dat je je telkens moet afvragen, "lukt het nu om te vergeven?"
Ja, dat jij wil dat iemand overtuigd wordt is mij al duidelijk.quote:De reden dat ik mijn mening geef, is omdat dat als het goed is ruimte geeft voor jou om na te denken, en ik kan vanuit jouw reactie weer hetzelfde doen. Het kan dan zo zijn dat één van de twee overtuigd wordt, iemand een genuanceerde mening krijgt, of dat er begrip ontstaat voor de mening van een ander. Dat is wat mij het doel van elke discussie.
Waarom wil je dat eigenlijk weten?quote:Op donderdag 28 mei 2015 21:05 schreef hel_en_omstreken het volgende:
Mag ik vragen wat jullie intentie is om te blijven debatteren over dit onderwerp?
Wat halen jullie hieruit?
Serieuze vraag trouwens.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |