Hoi Ser_Ciappelletto,quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:08 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Alweer zo'n laffe uitvlucht. Als je woorden niet duidelijk kunt definiëren, moet je ze niet gebruiken in een debat. Anders verzand je slechts in loze semantische argumenten.
En als mensen zelf blij zijn kunnen ze wat voor anderen betekenen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
Waar ik voor argumenteerde eerder is dat een atheïst een dergelijk doel alleen kan hebben omdat hij er zelf blij van wordt. Dit bracht ik in contrast met het feit dat mensen die geloven op zoek zijn naar een doel dat verder gaat dan henzelf, niet alleen omdat het hun blij maakt, maar omdat het er toe doet op grotere schaal. I.e.: Dat het leven in het algemeen een doel heeft.
We praten langs elkaar heen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:41 schreef Eficaz het volgende:
[..]
En als mensen zelf blij zijn kunnen ze wat voor anderen betekenen.
Ik weet echt niet waar jij nou heenwil....
Wat is er mis met iets doen waar je zelf blij van wordt? Dat doen gelovigen dus niet?
En je praat ook nog eens voor alle gelovigen...
Met welke definitie ben je het niet mee eens? Liefde is een wat zwakke vertaling van het griekse Agapé wat werd gebruikt in de septuagint, 'het beste voor hebben met, onvoorwaardelijk' komt hier dichtbij. Naaste wordt door vanDale uitgelegd als medemens, in het engels wordt vaak 'neighbour' gebruikt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 11:16 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
[..]
Dat zijn definities waarmee niemand akkoord zal gaan.
Ik heb dat eerder al uitgelegd, post 61, ik ga natuurlijk niet alles herhalen.quote:Tevens is het veel te laat. Er is je al verschillende keren gevraagd jezelf te verduidelijken, en je weigert dat steeds.
Gezien wat je schrijft als je het eindelijk verduidelijkt, zal het niemand verbazen dat je het zo uitstelde.
Mijn vrouw is momenteel mijn enige naaste en hoe ik die precies liefheb hoef ik niet uit te leggen, denk ik.quote:Op woensdag 27 mei 2015 10:05 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Ik kan dat niet voor jou persoonlijk concreet maken. Alleen jij weet wie je naasten zijn, en hoe je met die personen het beste voor kunt hebben. Wat ik bedoel is dus niet dat het concreet is in de zin dat het voor iedereen duidelijk is wat ieder ander kan doen, maar dat het duidelijk is wat je zelf kunt doen.
Naaste wordt door vanDale omschreven als medemens. Ik mag hopen dat je meer medemensen hebt?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Mijn vrouw is momenteel mijn enige naaste en hoe ik die precies liefheb hoef ik niet uit te leggen, denk ik.
Agapè betekent letterlijk 'liefde'. Het is geen zwakke vertaling.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Met welke definitie ben je het niet mee eens? Liefde is een wat zwakke vertaling van het griekse Agapé wat werd gebruikt in de septuagint, 'het beste voor hebben met, onvoorwaardelijk' komt hier dichtbij. Naaste wordt door vanDale uitgelegd als medemens, in het engels wordt vaak 'neighbour' gebruikt.
Nee, eigenlijk niet. Mijn kinderen, zou ik nog kunnen zeggen, maar aan mijn kinderen hecht ik meer waarde dan aan mezelf, dus dat zijn geen naasten.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:26 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Naaste wordt door vanDale omschreven als medemens. Ik mag hopen dat je meer medemensen hebt?
Het grieks kent meerdere woorden die direct kunnen worden vertaald met liefde, Agapè, eros, philia. Deze kunnen allemaal worden vertaald met liefde, maar hebben toch een andere betekenis.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:29 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Agapè betekent letterlijk 'liefde'. Het is geen zwakke vertaling.
'Medemens' zijn niet slechts de mensen met wie je contact hebt.
'Het beste voor hebben' is nog steeds vrij vaag, en het is volkomen onpraktisch.
Oh, en nu moet ik jou op je blauwe oogjes geloven dat je gelijk hebt?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:36 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Het grieks kent meerdere woorden die direct kunnen worden vertaald met liefde, Agapè, eros, philia. Deze kunnen allemaal worden vertaald met liefde, maar hebben toch een andere betekenis.
Nee. Je kunt niet voor iedereen de optimale uitkomst verzorgen. Het beste voorhebben is dus onmogelijk.quote:Dat het beste voor hebben onpraktisch is, ofwel, je moet over je eigen ego heenstappen, ben ik helemaal met je eens.
Dat kan je doen, maar als je je inleest dan ga je waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen.quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:44 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Oh, en nu moet ik jou op je blauwe oogjes geloven dat je gelijk hebt?
Is het inzetten voor het belang van de ander hetzelfde als het zorgen voor een optimale uitkomst? Het maximaliseren van de nutsfunctie zeg maar?quote:Nee. Je kunt niet voor iedereen de optimale uitkomst verzorgen. Het beste voorhebben is dus onmogelijk.
Ik denk dat ik mij wel voldoende heb ingelezen om tot de conclusie te komen dat je onzin uitkraamt.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat kan je doen, of je gaat je wat meer inlezen en tot dezelfde conclusie komen.
Hoe versta je 'beste' anders?quote:[..]
Is het inzetten voor het belang van de ander hetzelfde als het zorgen voor een optimale uitkomst? Het maximaliseren van de nutsfunctie zeg maar?
Ja, zo herkenbaar....quote:
Vraag voor de gein eens aan Ser wat ie gestudeerd heeft. Gewoon doen, da's leuk.quote:Op woensdag 27 mei 2015 13:25 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat kan je doen, maar als je je inleest dan ga je waarschijnlijk tot dezelfde conclusie komen.
Als ik een snelle google doe dan lijkt het dat het betekent wat ik dachte, bijv. de wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_words_for_lovequote:Op woensdag 27 mei 2015 13:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ik denk dat ik mij wel voldoende heb ingelezen om tot de conclusie te komen dat je onzin uitkraamt.
Een nutsfunctie is op basis van volledig kennis, die heb je nooit. Iemand zijn belangen behartigen doe je altijd op gevoel met de info die je hebt. Als je dat niks zegt, dan houd het denk ik een beetje op.quote:Hoe versta je 'beste' anders?
Die pagina zegt niet wat jij net beweerde.quote:Op woensdag 27 mei 2015 19:21 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Als ik een snelle google doe dan lijkt het dat het betekent wat ik dachte, bijv. de wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_words_for_love
Als je meer info hebt ben ik erg benieuwd!
Je kunt niet iedereen z'n belangen behartigen. Je kunt niet voor iedereen de beste oplossing hebben, zelfs niet op gevoel.quote:[..]
Een nutsfunctie is op basis van volledig kennis, die heb je nooit. Iemand zijn belangen behartigen doe je altijd op gevoel met de info die je hebt. Als je dat niks zegt, dan houd het denk ik een beetje op.
Wat is er mis met te doen wat je zélf belangrijk vindt?quote:Op woensdag 27 mei 2015 12:12 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
We praten langs elkaar heen.Ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel:
[quote]Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind.
Ja, is dat niet met alles zo, mensen hebben nu eenmaal meningen.quote:De één vind het goed om voor de armen te zorgen, de andere goed om iemands keel door te snijden. Ofwel: het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
O ja, dan is het doel, los van wat je ervan vindt. Dan moet je dingen doen, ongeacht of je het leuk, goed, of zo vindt, maar gewoon objectief. Dan ga je met een objectief gevoel, mensen liefhebben. Is het niet beter denk je, als het gevoel om iemand lief te hebben, of aardig te doen, collega's, vrienden, buren etc. uit iemand zijn hart kan komen?quote:Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is objectief. (bijv. het doel van de mensheid is om elkaar lief te hebben, dat kan een persoonlijk doel zijn, maar gaat verder dan dat.)
Mensen vinden het belangrijk om te geloven omdat zij op zoek zijn naar een objectief doel, een doel waarbij de menselijke factoren zoals affectie, voorkeur, en gewoonte géén rol spelen?quote:Mijn punt is dat één reden dat mensen het belangrijk vinden om te geloven is omdat ze op zoek zijn naar een objectief doel, ééntje die verder gaat dan hun eige blije gevoel, het heeft belang op kosmische schaal.
Het is de bekeerdrang. Ik heb gemerkt dat er in beide groepen personen zijn die hun ideeën aan anderen proberen op te dringen en dat vinden mensen niet leuk.quote:Elke discussie(op internet tenminste) tussen atheisten en christenen verzand binnen de kortste keren in het gooien van modder en verwijten.
Wat jammer is, want hierdoor verharden beiden kanten in hun standpunten, leert niemand iets en komt er geen begrip voor elkaars overtuiging.
Maar waarom is dit?
Is het omdat beide partijen al bij voorbaat een beeld hebben van de ander? Dat men alles wat de ander zegt leest met dit gekleurde beeld vol afwijzing en veroordeling? Is het omdat we geen van allen weten wat er na de dood en voor het leven is, en het angstaanjagend is als iemand gaat pulken aan de overtuiging waar jij je goed bij voelt en rust in vindt?
Dit.quote:Op maandag 25 mei 2015 12:06 schreef Kassamiep het volgende:
[..]
Ik wil eigenlijk vooral dat ze eerlijk zijn. Eerlijk tegenover zichzelf en eerlijk tegenover anderen.
En dat ze hun geloof serieus nemen.
Heel simpel gesteld: als jij oprecht en eerlijk gelooft dat jouw God alwetend is, het beste met je voorheeft en leefregels voor jou heeft opgesteld verwacht ik iets meer argumentatie dan "oh, maar in dat stukje heb ik geen zin" als je delen van zijn leefregels afwijst. Zeer zeker als je andere leefregels echt omarmt en iedere aanpassing daarop met vuur en zwaard wil verdelgen.
Als je die argumentatie hebt: prima. Dan ben je wmb nadenkend, redelijk etc. Maar je weet net zo goed als ik dat cherrypicking bij 9 van de 10 gelovigen puur en alleen neerkomt op gemakzucht. Waarna vervolgens de wel uitgezochte passages ook nog eens schuimbekkend verdedigd worden.
DAT wil ik anders zien.
Daarnaast zou ik het ook fijn vinden als ze niet altijd "geloof is altijd belangrijker voor iemand dan welk ander gevoel dan ook" zouden verkondigen, maar dat is vrees ik ijdele hoop.
quote:Daarnaast zou ik het ook fijn vinden als ze niet altijd "geloof is altijd belangrijker voor iemand dan welk ander gevoel dan ook" zouden verkondigen, maar dat is vrees ik ijdele hoop.
NWS / Vaticaan hard over homohuwelijkquote:Het Ierse 'ja' bij het referendum over het homohuwelijk is 'een nederlaag voor de mensheid'. Dat heeft kardinaal Pietro Parolin, als staatssecretaris de op één na hoogste bestuurder van de Rooms-Katholieke kerk, gezegd tegen Ierse verslaggevers.
Niets, ik gaf alleen aan dat mensen vaak naar meer op zoek zijn.quote:Op woensdag 27 mei 2015 20:23 schreef Eficaz het volgende:
Wat is er mis met te doen wat je zélf belangrijk vindt?
Dat zeg ik nergens, dat maak jij er van.quote:O ja, dan is het doel, los van wat je ervan vindt. Dan moet je dingen doen, ongeacht of je het leuk, goed, of zo vindt, maar gewoon objectief. Dan ga je met een objectief gevoel, mensen liefhebben. Is het niet beter denk je, als het gevoel om iemand lief te hebben, of aardig te doen, collega's, vrienden, buren etc. uit iemand zijn hart kan komen?
En dat persoonlijke, maar wel objectieve doel, om mensen lief te hebben....? Ongeacht of je het leuk vindt? Ongeacht of het echt is? Ongeacht of het uit je hart komt? Zonder affectiviteit, of iig tot een minimum beperkt?
quote:(Een lesje Nederlandse taal: objectief:
Aanduiding van een reële en verifieerbare beschrijving van het object waarbij de menselijke factoren (zoals bij voorbeeld voorkeur, gewoonte, affectiviteit) tot het minimum worden beperkt.
)
Misschien mijn berichten teruglezen zonder vooroordeel, dan is het wat duidelijker.quote:Ok, wat is jou punt? daar ben ik wel benieuwd naar dan?
Klopt ja, een doel dat uit zichzelf al goed is, en voor dat goede niet afhankelijk is van de mening van mensen. Vb: Het is goed voor een mens om vitamines te eten, hij moet dat doen om gezond te blijven. Men wil weten wat daadwerkelijk het verschil maakt, iets wat goed is, onafhankelijk van wat hij er van vindt.quote:Mensen vinden het belangrijk om te geloven omdat zij op zoek zijn naar een objectief doel, een doel waarbij de menselijke factoren zoals affectie, voorkeur, en gewoonte géén rol spelen?
Kan je aangeven waar ik heb gezegd dat mensen die op zoek zijn naar een objectieve waarheid, daar geen subjectieve positieve connectie mee hebben?quote:Nou, misschien kan je in het vervolg gewoon voor jezelf spreken, ik ben namelijk ook gelovig, en mijn doelen zijn verbonden met mezelf. Met mijn gevoel en met mijn mening.
Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?quote:En laat ik nou mijn eigen blije gevoel wél belangrijk vinden. als ik iemand(naaste) help, omdat dat objectief moet, waar ben ik dan mee bezig?
Helemaal mee eens. Ik heb sterk het idee dat je mijn posts leest met een vooroordeel, want ik heb dit nooit ontkend, integendeel.quote:Als iemand mij, met tegenzin gaat helpen, objectief, zonder affectie, alleen omdat het moet, wat heb ik daaraan.
Paulus zelf zegt: als ik alles had, als ik zelfs mijn lichaam gaf om te worden verbrand maar ik had de liefde niet, dan ware ik niets.
JIJ SCHREEF:quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:11 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
[quote]Niets, ik gaf alleen aan dat mensen vaak naar meer op zoek zijn.
[..]Dat is generaliseren; ''dan is élk doel van élk mens" Je gaat voorbij dat er zoveel verschillende mensen zijn, jij deelt ze op in 2 groepen, gelovig en niet gelovig.quote:Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind.
JIJ SCHREEF:quote:Dat zeg ik nergens, dat maak jij er van.
, wb ongelovigen.quote:Het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
Ik lees wat jij schrijft, ik citeer je steeds letterlijk. Als er hier iemand een vooroordeel heeft ben jij het wel, met je voorschriften hoe andere gelovigen moeten denken.quote:Misschien mijn berichten teruglezen zonder vooroordeel, dan is het wat duidelijker.
[..]JIJ SCHREEF:quote:Klopt ja, een doel dat uit zichzelf al goed is, en voor dat goede niet afhankelijk is van de mening van mensen. Vb: Het is goed voor een mens om vitamines te eten, hij moet dat doen om gezond te blijven.
Ik maak hieruit op, als God bestaat, of als men gelooft, dat er dan een doel is voor alle mensen.(alsof er anders geen doel zou zijn voor alle mensen..?)quote:Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is objectief. (bijv. het doel van de mensheid is om elkaar lief te hebben, dat kan een persoonlijk doel zijn, maar gaat verder dan dat.)
Hier:quote:Kan je aangeven waar ik heb gezegd dat mensen die op zoek zijn naar een objectieve waarheid, daar geen subjectieve positieve connectie mee hebben?
op woensdag 27 mei 2015 @ 12:12:20quote:Als God niet bestaat dan is elk doel wat een mens kan hebben alleen een doel wat hij zelf belangrijk vind. De één vind het goed om voor de armen te zorgen, de andere goed om iemands keel door te snijden. Ofwel: het doel is subjectief, afhankelijk van de mening van mensen.
Als er wel een God bestaat dan kan er een doel zijn die voor alle mensen belangrijk is. Los van wat mensen er van vinden, bestaat dat doel er. Het doel is[b] objectief.
[/b]
Dan ben ik subjectief, en ook als ik fruit niet lekker vind, en ik eet het, ben ik subjectief, want ik wil gezond zijn.quote:Als je nu fruit heel lekker vind, en je moet het eten om gezond te blijven. Waar ben je dan mee bezig?
Dan mag jij mij uitleggen waarom jij vindt dat ik moet vergeven zonder dat degene berouw heeft, als ik geen wrok en bitterheid heb, en zelfs nooit meer aan de dader denk...Of, zoals je er later van maakte, dat ik mezelf telkens af moet vragen of ik er nú wel aan toe ben om te vergeven.quote:Helemaal mee eens. Ik heb sterk het idee dat je mijn posts leest met een vooroordeel, want ik heb dit nooit ontkend, integendeel.
Ik heb weinig zin om elke opmerking van mij drie keer om te draaien, ik houd het daarom kort.quote:
quote:Op woensdag 27 mei 2015 23:09 schreef highender het volgende:
Dit soort uitspraken leveren uiteraard ook voldoende energie voor de botsingen.
[..]
NWS / Vaticaan hard over homohuwelijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |