Moet er altijd maar per se begrip zijn? Kan het niet gewoon zo zijn dat 1 partij gewoon in smurfen gelooft en de andere partij dat geloof belachelijk vindt? Wat is dat toch met die "we hebben allemaal een klein beetje gelijk en de waarheid ligt per se in het midden" mentaliteit (die veel veel vaker voorkomt ook op het internet dan jij wilt doen voorkomen).quote:Op zondag 24 mei 2015 12:08 schreef hel_en_omstreken het volgende:
Wat jammer is, want hierdoor verharden beiden kanten in hun standpunten, leert niemand iets en komt er geen begrip voor elkaars overtuiging.
ja ons kwetsbaar opstellen is niet onze sterke kant, wat juist bewijst hoe onzeker we zijn.quote:Op zondag 24 mei 2015 12:57 schreef loni55 het volgende:
[..]
Mensen zijn zo. Hun ongelijk toegeven is haast onmogelijk laat staan een compromis vinden.
er moet niks. je mag doen wat je wil.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Moet er altijd maar per se begrip zijn? Kan het niet gewoon zo zijn dat 1 partij gewoon in smurfen gelooft en de andere partij dat geloof belachelijk vindt? Wat is dat toch met die "we hebben allemaal een klein beetje gelijk en de waarheid ligt per se in het midden" mentaliteit (die veel veel vaker voorkomt ook op het internet dan jij wilt doen voorkomen).
dat is niet helemaal waar. ze zijn verenigbaar in het feit dat beide partijen een keus hebben gemaakt gebaseerd op geloof. beide weten het niet zeker.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:10 schreef Ryon het volgende:
Je verschilt van mening op één van de meest cruciale discussiepunten in het leven. Sterker nog: beide opvattingen zijn onverenigbaar. Dan lijkt het mij niet verwonderlijk dat men met elkaar botst
eens. mn vraag is waarom dat is.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:11 schreef Insomnia_ het volgende:
Omdat internet.
IRL zijn de keren dat ik in een discussie met een atheist zwaar gebotst bent nagenoeg afwezig.
Omdat in de dagelijkse omgang hier in NL geloof/religie eigenlijk een non issue is en daarom nooit op een 'natuurlijke manier' ter sprake komt. Niemand die er echt uit zichzelf over begint.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:16 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
eens. mn vraag is waarom dat is.
Nee hoor. Ik ben heel genuanceerd in mijn meningen. Alleen bepaalde dingen zijn gewoon simpele onzin. Niet ALLES heeft per se diepere niveau's van waarheid. Soms is een eend gewoon een eend.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:15 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
er moet niks. je mag doen wat je wil.
maarrrr je reactie laat wel doorschijnen dat je de wereld graag zwart wit ziet. simpel.
wat nou eenmaal niet zo is. er zijn oneindig veel nuances.
Niet elk idee is even waardevol. Niet elk idee draagt bij aan mentale groei. Sterker nog. Er zijn een hele reeks aan ideeën die kunnen missen als kiespijn. Racisme, religie, autoritarisme etc... Maar nee jij wil per se ook die ideeen nog serieus nemen om er iets van te leren? Dat is natuurlijk gewoon onzin.quote:maar als we die niet willen zien, houden we onze eigen groei tegen en die van onze maatschappij.
Hoezo?quote:dit geldt niet alleen voor religie discussies maar alle discussies, denk ik.
als wij een discussie aangaan over andermans geloof zegt dat zoveel meer over onszelf dan over de ander.
inhoudelijke reactie. bedankt.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:20 schreef LuNaTiC het volgende:
"People always demand respect for their faith. Why should I respect someone who makes enormous claims on no evidence? And when confronted with that fact, says "I don't need any evidence, I have faith". I think extraordinary claims such as that they know not just that there is a God, but they know his mind, they know his instructions, they've had revealed truth from him. A claim like that demands extraordinary evidence. Instead of which they say 'How about no evidence at all and just take me on faith." Why am I supposed to respect that? I don't respect it. I suspect it. - Christoper Hitchens"
De meeste gelovigen gaan er al vanuit dat ze gelijk hebben en zij het enige juiste geloof hebben, terwijl atheïsten de facto zich van het geloof onthouden, omdat ze niet overtuigd zijn van het bewijs. Oftewel de ene groep is in principe nog wel te overtuigen terwijl de andere eigenlijk al te vehard in zijn standpunten zit.
Ik generaliseer natuurlijk, want er zitten in beide kampen extremen (zoals gelovigen die het niet zeggen zeker te weten, of zgnd 'strong atheists'/gnostische atheïsten die wel denken zeker te weten en te kunnen bewijzen dat er geen god is, maar die zijn in de meeste gevallen zeldzaam).
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. - Bertrand Russell"
maar waarom blijven al die slechte eigenschappen zoals racisme en religie bestaan?quote:Op zondag 24 mei 2015 13:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik ben heel genuanceerd in mijn meningen. Alleen bepaalde dingen zijn gewoon simpele onzin. Niet ALLES heeft per se diepere niveau's van waarheid. Soms is een eend gewoon een eend.
Ik vind het nogal grappig dat jij zo ongenuanceerd bent over nuance.
[..]
Niet elk idee is even waardevol. Niet elk idee draagt bij aan mentale groei. Sterker nog. Er zijn een hele reeks aan ideeën die kunnen missen als kiespijn. Racisme, religie, autoritarisme etc... Maar nee jij wil per se ook die ideeen nog serieus nemen om er iets van te leren? Dat is natuurlijk gewoon onzin.
[..]
Hoezo?
helemaal waar!quote:Op zondag 24 mei 2015 13:30 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik kom tegenwoordig meer gewoon een beetje voor de fun op internet. Dat serieuze gediscussieer is in feite toch zo zinloos, en vaak ook totaal niet leuk of zo. De standaard op 't internet is helaas vrij negatief en zeikerig. Sterker nog, doe vooral niet te gezellig, leuk of positief op 't internet, want dat wordt zelfs eerder gezien als 'gay'. Die afkraakcultuur op i-net is gewoon erg jammer.
Waarom is religie een slechte eigenschap? Als er niets bovennatuurlijks zou bestaan en naturalisme dus waar, dan is het aannemelijk dat er een aanleg om te geloven in het DNA zit. Ofwel: mensen zijn van nature geneigd om te geloven in hogere machten, het bestaan van geesten, e.a.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:38 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
maar waarom blijven al die slechte eigenschappen zoals racisme en religie bestaan?
en je bent niet zo genuanceerd als je wil geloven
Deels omdat we mentaal/neurologisch zo gewired zijn om zulke ideeen aantrekkelijk te vinden. En deels omdat mensen elkaar op inhoudelijk niveau ideeen blijven aanleren, al dan niet tijdens de opvoeding of via discussies.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:38 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
maar waarom blijven al die slechte eigenschappen zoals racisme en religie bestaan?
Ik moet zeggen dat ik niet zie hoe jij dit kan zeggen gebaseerd op wat ik in dit topic heb gezegd. Het feit dat jij dat probeert af te nemen en voor jezelf te claimen op basis van zo weinig informatie is wat mij betreft wel een vrij sterk teken dat JIJ geen gevoel voor nuance hebt. Ik heb tot nu toe weinig spannende dingen geroepen.quote:en je bent niet zo genuanceerd als je wil geloven
ben ik met je eens, maar SpecialK schaarde religie onder slechte eigenschappen, vandaar.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom is religie een slechte eigenschap? Als er niets bovennatuurlijks zou bestaan en naturalisme dus waar, dan is het aannemelijk dat er een aanleg om te geloven in het DNA zit. Ofwel: mensen zijn van nature geneigd om te geloven in hogere machten, het bestaan van geesten, e.a.
Waarom zou dit evolutionaire proces van ons een antwoord verwachten, ons gerust moeten stellen en ons moeten onderdrukken? Apen leven heel gewoontjes, maar die zitten helemaal niet met existentiële vragen. Ze eten bananen, en proberen hun plekje in hun samenleving te vinden, en daar doen ze het aardig goed mee. Ze maken verder ook geen muziek, geen kunst, doen niet aan filosophie en discussïeren niet op fora. Welk evolutionair nut zou zoiets nu kunnen hebben?quote:Op zondag 24 mei 2015 13:45 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ben ik met je eens, maar SpecialK schaarde religie onder slechte eigenschappen, vandaar.
zelf denk ik dat religie een vierdubbele oorzaak heeft: als we ergens geen verklaring voor hebben biedt het een antwoord, om ons gerust te stellen, om te onderdrukken en omdat het 'in ons' zit.
laten we die nuance discussie idd maar achterwege laten, dat eindigt in niks. mijn excuses.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:42 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Deels omdat we mentaal/neurologisch zo gewired zijn om zulke ideeen aantrekkelijk te vinden. En deels omdat mensen elkaar op inhoudelijk niveau ideeen blijven aanleren, al dan niet tijdens de opvoeding of via discussies.
[..]
Ik moet zeggen dat ik niet zie hoe jij dit kan zeggen gebaseerd op wat ik in dit topic heb gezegd. Het feit dat jij dat probeert af te nemen en voor jezelf te claimen op basis van zo weinig informatie is wat mij betreft wel een vrij sterk teken dat JIJ geen gevoel voor nuance hebt. Ik heb tot nu toe weinig spannende dingen geroepen.
ik volg je nietquote:Op zondag 24 mei 2015 13:47 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom zou dit evolutionaire proces van ons een antwoord verwachten, ons gerust moeten stellen en ons moeten onderdrukken? Apen leven heel gewoontjes, maar die zitten helemaal niet met existentiële vragen. Welk evolutionair nut zou zoiets nu kunnen hebben?
Ik denk dat die subdiscussie juist een antwoord is op de vraag in je OP. In plaats van mij vragen te stellen ging je op de man spelen er vanuitgaande dat mijn ideeen (omdat ze niet jouw ideeen zijn) bullshit zijn. Zo gaat dat dus met een hoop discussies op het internet.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:48 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
laten we die nuance discussie idd maar achterwege laten, dat eindigt in niks. mijn excuses.
Waarom mensen antwoorden zoeken in bovennatuurlijke zaken is omdat ze de volgende vragen hebben:quote:
ok.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:47 schreef SpecialK het volgende:
En dus om terug ontopic te gaan. De TS klaagt over een gebrek aan nuance en begrip van 2 kanten in een discussie op het internet maar denkt zelf na 2 posts al iemands gehele denkwijze te kunnen beoordelen zonder ook maar een beetje door te vragen.
Dat is wat mij betreft juist een mechanisme van hetzelfde kwaad wat hij probeert te benoemen. Je ziet iemands mening, je denkt, omdat het niet hetzelfde is als jouw mening dat die persoon er niet zo diep over heeft nagedacht als jij. Dus ga je er maar vanuit dat die persoon een onnadenkende boer is zonder nuance.
Als je echt praktiseerde wat je roept in je OP dan had je eerst doorgevraagd over waarom ik religie onder kwade eigenschappen schaar om daar wellicht iets uit te kunnen leren. In plaats daarvan speel je het op de man.
haha dat viel me dus ook op!quote:Op zondag 24 mei 2015 13:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat die subdiscussie juist een antwoord is op de vraag in je OP. In plaats van mij vragen te stellen ging je op de man spelen er vanuitgaande dat mijn ideeen (omdat ze niet jouw ideeen zijn) bullshit zijn. Zo gaat dat dus met een hoop discussies op het internet.
Je vertoont precies het gedrag waar je zo'n hekel aan hebt.
Daar ga ik ook helemaal niet van uit?quote:Op zondag 24 mei 2015 13:56 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ok.
ik had al mn excuses aangeboden, en ik heb echt niks tegen je.
Ja ik zeg iets wat niet strookt met jouw meningen en jij gaat er vanuit dat ik dus maar een boer ben.quote:maar zie je wat er gebeurt momenteel?
Ik voel me totaal niet aangevallen. Ik heb 1000-den van dit soort discussies gehouden op fok! alleen al. Ik reageer slechts op wat jij zegt in de hoop jou daar mee verder te kunnen helpen.quote:je voelt je aangevallen(wat ik kan begrijpen maar echt niet zo bedoelt was),
Ik poneer slechts mijn standpunt en wijs jou op de manier waarop je er mee om gaat. Ik hoef niks te verdedigen.quote:en schiet direct in de verdediging.
Ik ben kalm. Ben jij niet kalm dan? Maargoed zie hier weer zo'n mechanisme waarom discussies op het internet uit de hand lopen. Jij gaat er vanuit omdat ik je op je meningen en gedrag aanpak dat ik hier schuimbekkend furieus zit te typen achter mijn PC om jou een lesje te leren. In werkelijkheid zit ik hier met een glimlach naar je postings te kijken en manieren te verzinnen om een idee over te brengen. In dit geval door je te wijzen op je eigen gedrag (en laten we eerlijk zijn, gedrag wat we allemaal wel eens vertonen als we anoniem op het internet een discussie onderhouden). In topic lijk je te willen doen alsof jij daar allemaal boven staat maar het is duidelijk dat ook jij dit gedrag vertoontquote:het is moeilijk de grotere man te zijn en kalm te blijven.
Ik zeg dat je op de man speelt niet om de discussie te verzuren of te winnen maar om je te helpen te zien dat jij je precies zo gedraagt zoals de mensen waar je nieuwsgierig naar bent in je topicquote:je zegt dat ik op de man speel en direct reageer je op dezelfde wijze en zo is er geen gesprek meer te voeren.
Vriendelijke kennissen ook goed?quote:vriendjes?
hier kom ik op terugquote:Op zondag 24 mei 2015 13:54 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Waarom mensen antwoorden zoeken in bovennatuurlijke zaken is omdat ze de volgende vragen hebben:
- Oorsprong (waarom bestaat er überhaupt iets?)
- Betekenis (wat geeft het leven betekenis?)
- Moraal (Wat is goed en kwaad?)
- Lotsbestemming (Wat gebeurt er als ik dood ben?)
We zien bij alle andere diersoorten dat deze zich helemaal niet bezig houden met dit soort vragen. Deze vragen lijken echter geen enkel evolutionair doel te dienen. Er is geen andere diersoort die zich hier mee bezig houd, en op het eerste gezicht is er ook geen evolutionaire noodzaak.
quote:
Jij bent alleen maar zo zuur omdat de atheistische Satan (heil Dawkins wenkbrauwen) zijn hete brandmerk op je billetjes heeft achtergelatenquote:Op zondag 24 mei 2015 14:02 schreef Triggershot het volgende:
Specialk is een die-hard atheist, dogmatisch, je weet wel, brandstof voor de hel typetje waarvoor enige goddelijk rationaliteit niet is weggelegd.
No comment, maar:quote:Op zondag 24 mei 2015 14:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij bent alleen maar zo zuur omdat de atheistische Satan (heil Dawkins wenkbrauwen) zijn hete brandmerk op je billetjes heeft achtergelaten
Dat's waar maar het is vrij duidelijk dat je je niet kan vinden in mijn opvattingen en er DAAROM vanuit gaat dat ik nuance mis. Terwijl jij die info helemaal niet hebt.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:00 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
haha dat viel me dus ook op!
maar ik heb nergens gezegd dat jouw ideeen bullshit zijn, dat is invulling van jouw kant.
Ik heb ontiegelijk veel sterke meningen die, op het eerste gezicht ongenuanceerd lijken maar als je doorvraagt blijkt daar best veel gedachte en beredenering achter te zitten. Het is aan de geinteresseerde partij om er of eens vanuit te gaan dat er wellicht wat meer achter zit ipv al je gesprekpartners te reduceren tot hun one-liners... OF... of gewoon te doen alsof ik een idioot ben. Beiden staat mensen vrij wat mij betreft maar ik denk dat het leuker is om door te vragen.quote:ik zei dat je niet zo genuanceerd bent als je zou willen.
ik zei dat omdat je geloof afdoet als slechte eigenschap en onzin noemt o.a.
Ik ben helemaal niet minachtend. Wijs eens aan waar ik zogenaamd minachtend ben. Ik denk dat het gewoon heel moeilijk is voor mensen om met kritiek om te gaan en het al heel snel zien als arrogantie en minachting. Vooral omdat jij niet mijn gezicht en de toon van mijn stem kan horen. Je bent gedwongen op het internet heel veel aannames te doen die niet per se waar zijn.quote:ik trek jouw overtuiging over jezelf in twijfel.
daarnaast heb je helemaal gelijk dat het een onzin argument was van mijn kant en ik idd precies doe wat ik tracht te onderzoeken.
jij reageert met minachting, dit kwetst mij, dus wil ik jou kwetsen.
Volgens een bepaalde creationist (G-man) ben ik als atheist... mijn eigen final authority en daarmee mijn eigen god.. dus ben ik ook een gelovige. Check mate atheists.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
No comment, maar:
Wie is dan God/Verlosser binnen het atheïsme?
ik denk dat ik mn antwoord heb op mn oorspronkelijke vraag en nog meer.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:09 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat's waar maar het is vrij duidelijk dat je je niet kan vinden in mijn opvattingen en er DAAROM vanuit gaat dat ik nuance mis. Terwijl jij die info helemaal niet hebt.
[..]
Ik heb ontiegelijk veel sterke meningen die, op het eerste gezicht ongenuanceerd lijken maar als je doorvraagt blijkt daar best veel gedachte en beredenering achter te zitten. Het is aan de geinteresseerde partij om er of eens vanuit te gaan dat er wellicht wat meer achter zit ipv al je gesprekpartners te reduceren tot hun one-liners... OF... of gewoon te doen alsof ik een idioot ben. Beiden staat mensen vrij wat mij betreft maar ik denk dat het leuker is om door te vragen.
[..]
Ik ben helemaal niet minachtend. Wijs eens aan waar ik zogenaamd minachtend ben. Ik denk dat het gewoon heel moeilijk is voor mensen om met kritiek om te gaan en het al heel snel zien als arrogantie en minachting. Vooral omdat jij niet mijn gezicht en de toon van mijn stem kan horen. Je bent gedwongen op het internet heel veel aannames te doen die niet per se waar zijn.
Special_K heeft gelijk, een sterke mening kan juist betekenen dat iemand er lang en goed over na heeft gedacht, en onder de motorkop blijkt alles juist heel genuanceerd te werken. Die nuances worden vaak niet begrepen waardoor er onbegrip kan ontstaan.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:14 schreef hel_en_omstreken het volgende:
[..]
ik denk dat ik mn antwoord heb op mn oorspronkelijke vraag en nog meer.
bedankt voor je hulp.
Precies. Dat ik me (expres als demonstratie) als een zwarte doos opstel helpt natuurlijk ook niet maar zo gaat het dus in dit soort discussies. Doorvragen en bepaalde meningen bij moeten stellen kost gewoon ontstellend veel meer energie dan er vanuit gaat dat iemand gewoon een domme mening heeft. Ik ben er zelf ook heel vaak schuldig aan, ik denk iedereen wel.quote:Op zondag 24 mei 2015 14:37 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Special_K heeft gelijk, een sterke mening kan juist betekenen dat iemand er lang en goed over na heeft gedacht, en onder de motorkop blijkt alles juist heel genuanceerd te werken. Die nuances worden vaak niet begrepen waardoor er onbegrip kan ontstaan.
Goed dat jij desalniettemin aan die zeikerige sfeer blijft bijdragen.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:30 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik kom tegenwoordig meer gewoon een beetje voor de fun op internet. Dat serieuze gediscussieer is in feite toch zo zinloos, en vaak ook totaal niet leuk of zo. De standaard op 't internet is helaas vrij negatief en zeikerig. Sterker nog, doe vooral niet te gezellig, leuk of positief op 't internet, want dat wordt zelfs eerder gezien als 'gay'. Die afkraakcultuur op i-net is gewoon erg jammer.
Dit ja. Je hebt in dit soort discussies altijd weer van die inhoudsloze mensen die uit een soort superieuriteitsgevoel een soort gulden middenweg plegen te leggen die zo mogelijk nog grotere onzin is dan het religieuze gezemel.quote:Op zondag 24 mei 2015 13:07 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Moet er altijd maar per se begrip zijn? Kan het niet gewoon zo zijn dat 1 partij gewoon in smurfen gelooft en de andere partij dat geloof belachelijk vindt? Wat is dat toch met die "we hebben allemaal een klein beetje gelijk en de waarheid ligt per se in het midden" mentaliteit (die veel veel vaker voorkomt ook op het internet dan jij wilt doen voorkomen).
Omdat veel mensen niet begrijpen dat het er totaal niet toe doet wat het (on)geloof van de ander is; ieder individu is vrij te geloven (of juist niet) wat ie wil.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |