Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door Graankorrel op 23-04-2015 09:22:24 ]
Ook die enquete vandaag opnieuw ingevuld, nadat ik hem gister al had ingevuld zonder het investeringsnummer. Overigens investeer ik niet meer tot ik het gevoel heb dat gve alles weer op orde heeft.
Op woensdag 22 april 2015 13:17 schreef eenjongen... het volgende: Ook die enquete vandaag opnieuw ingevuld, nadat ik hem gister al had ingevuld zonder het investeringsnummer. Overigens investeer ik niet meer tot ik het gevoel heb dat gve alles weer op orde heeft.
Iemand nog aanvulling over onderstaand project voor in de OP? Verwijzing naar een gearchiveerde projectpagina, screenshot, faillissementsdossier o.i.d.?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 22 april 2015 13:27 schreef Graankorrel het volgende: Iemand nog aanvulling over onderstaand project voor in de OP? Verwijzing naar een gearchiveerde projectpagina, screenshot, faillissementsdossier o.i.d.?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is de enige werkende pagina die ik kan vinden:
Ik lees al een tijd mee, ik kom alleen even hallo zeggen. Ik investeer voornamelijk via gve (15 projecten) en heb onlangs 1 in KOM gestopt (faja lobi). Van de week de enquete ingevuld, aangegeven openheid voor defaults te willen. Bij de reacties aangegeven dat ik graag de resultaten / conclusies van de enquete wil inzien. Ben benieuwd.
Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
Op woensdag 22 april 2015 14:21 schreef 47478386 het volgende: Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
Op woensdag 22 april 2015 14:21 schreef 47478386 het volgende: Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
en jij bent?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende: Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{ :{²
Dit is bij mij het aanzicht voor reeds een week. Op zich niet erg want ik investeer toch alleen equity-based maar ik gun het KOM wel. Daarom wilde ik even een e-mail sturen om ze erop te wijzen dat de website niet voor iedereen werkt.
Dit is bij mij het aanzicht voor reeds een week. Op zich niet erg want ik investeer toch alleen equity-based maar ik gun het KOM wel. Daarom wilde ik even een e-mail sturen om ze erop te wijzen dat de website niet voor iedereen werkt. [ afbeelding ]
Volgens mij waren er hier meer die er last van hadden, het bleek aan de browser te liggen. Probeer het anders eens met een andere? Firefox werkt bij mij gewoon.
Volgens mij waren er hier meer die er last van hadden, het bleek aan de browser te liggen. Probeer het anders eens met een andere? Firefox werkt bij mij gewoon.
Ja Internet Explorer doet het wel maar het zou natuurlijk gewoon in elke browser moeten werken.
De afgelopen tijd volg ik deze thread omdat ik momenteel afstudeerscriptie schrijf voor mijn studie International Financial Management. Mijn scriptie richt zich op de rol die crowdfunders (kunnen) spelen in MKB-Financiering.
Een van de onderwerpen in m'n scriptie gaat over de rol van de investeerder, en wat deze verwacht vanuit de kant van de crowdfunder. Ik heb dit account dan ook aangemaakt omdat ik graag een aantal van jullie zou willen betrekken (interviewen), of benieuwd ben naar de needs / demands vanuit de kant van de investeerder. Dit is iets wat op dit moment ook veel besproken word hier en actueel is.
Daarbij om antwoord te geven op je eerste vraag. Momenteel doe ik mijn afstudeer stage bij Zencap inderdaad. Gezien het onderwerp van de thread leek Zencap me niet misstaan in het rijtje, en ik begrijp dat het wellicht wat verkeerd overkomt dat dat mijn eerste post was.
Ik heb er zelf een klein bedragje in geïnvesteerd, maar ik vind het nog een beetje shady.
Ik heb zelf ook een klein beetje geinvesteerd in Trustbuddy, het is voor mij ook zeer vaag wat ze precies doen. Je kan namelijk niet controleren wie je geld leent en welke lening hoeveel terug betaald heeft of nog openstaat. Tot nu toe heb ik wel "absurt" veel rente ontvangen, in 121 dagen heb ik 18.3% rente binnen gehaald.
aarbij om antwoord te geven op je eerste vraag. Momenteel doe ik mijn afstudeer stage bij Zencap inderdaad. Gezien het onderwerp van de thread leek Zencap me niet misstaan in het rijtje, en ik begrijp dat het wellicht wat verkeerd overkomt dat dat mijn eerste post was.
Een insider dus. Ik voeg hem nu niet toe aan de OP, eerst maar eens kijken hoe zencap zich ontwikkelt.
Wat ik zelf erg kan waarderen is een transparant platform. Idem voor de te financieren partij. Omdat ik mij op equity-based crowdfunding focus ik wellicht meer dan anderen op het opwaards potentieel waar je met loan-based crowdfunding probeert in te schatten wat de kans is dat ze failliet gaan. Daarbij kijk ik voornamelijk naar het concept en minstens even belangrijk de mensen achter het concept. Wat is hun ervaring, hoe zijn zij geschoold en wat hebben ze eventueel eerder al bereikt? Verder is natuurlijk de gunfactor belangrijk, crowdfunding is meer dan puur zakelijke financiering.
Op woensdag 22 april 2015 14:41 schreef Moralitas het volgende: Wat ik zelf erg kan waarderen is een transparant platform. Idem voor de te financieren partij. Omdat ik mij op equity-based crowdfunding focus ik wellicht meer dan anderen op het opwaards potentieel waar je met loan-based crowdfunding probeert in te schatten wat de kans is dat ze failliet gaan. Daarbij kijk ik voornamelijk naar het concept en minstens even belangrijk de mensen achter het concept. Wat is hun ervaring, hoe zijn zij geschoold en wat hebben ze eventueel eerder al bereikt? Verder is natuurlijk de gunfactor belangrijk, crowdfunding is meer dan puur zakelijke financiering.
Wat is het rendement wat je nu met crowdfundprojecten hebt behaald?
Een insider dus. Ik voeg hem nu niet toe aan de OP, eerst maar eens kijken hoe zencap zich ontwikkelt.
Ik begrijp hem, prima!
Ik hoop dat ik geen kwaad bloed heb gezet met de post. Om terug te komen op de reden dat ik hier geregistreerd heb. De afgelopen tijd is er veel gepraat over de verwachtingen van de crowdfunders, en met name het posten van het aantal defaults, en ik vroeg mij af of er mensen zijn die bereid zijn om een (korte) vragenlijst in te vullen over dit onderwerp.
Tja, wat moet je er van denken? Na het vuurwerk project verbaast in die zin niets mij meer maar alles wat je er over zegt blijft speculeren.
Meneer Laurion kondigde het al wel een beetje aan. En blijkbaar zijn leningvragers ook bezig om naast de crowd met kleinere bedragen ook andere investeerders met grotere bedragen te overtuigen. Niks mis mee denk ik.
Meneer Laurion kondigde het al wel een beetje aan. En blijkbaar zijn leningvragers ook bezig om naast de crowd met kleinere bedragen ook andere investeerders met grotere bedragen te overtuigen. Niks mis mee denk ik.
Ja, kan allemaal . Wat ik net al schreef, alles wat je er over zegt blijft speculeren.
Wat is het rendement wat je nu met crowdfundprojecten hebt behaald?
0, ben nog niet zo lang bezig. Zit nu in 3 projecten (Zelfstroom, Tool2find en Libersy) en overweeg nog in te stappen in Fish Point. Zelfstroom is recent tot stand gekomen dus ben benieuwd hoe alles verder verloopt. Wellicht dat je wat beter wat investeerders kunt vragen die al een tijd op Symbid zitten.
Ik heb zelf ook een klein beetje geinvesteerd in Trustbuddy, het is voor mij ook zeer vaag wat ze precies doen. Je kan namelijk niet controleren wie je geld leent en welke lening hoeveel terug betaald heeft of nog openstaat. Tot nu toe heb ik wel "absurt" veel rente ontvangen, in 121 dagen heb ik 18.3% rente binnen gehaald.
Is dat 18 procent per jaar, of heb je echt 18 % over die drie maanden gekregen? Ook al is het over een jaar, nog steeds veel geld/rendement.
In welk land investeer jij? Ik heb nu wat in Finland zitten.
Maar ik ben wel wat ongerust over grote hoeveelheden geld bij deze site zetten. Het is nog wat te onoverzichtelijk wat mij betreft. Wel fijn dat het risico automatisch erg wordt gespreid.
Heb jij al geld laten uitbetalen? Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren om het uitlenen stop te zetten en het geld uit te cashen.
Is dat 18 procent per jaar, of heb je echt 18 % over die drie maanden gekregen? Ook al is het over een jaar, nog steeds veel geld/rendement.
In welk land investeer jij? Ik heb nu wat in Finland zitten.
Ik zit ook in Finland
quote:
Op woensdag 22 april 2015 15:45 schreef lolnoob123 het volgende: Maar ik ben wel wat ongerust over grote hoeveelheden geld bij deze site zetten. Het is nog wat te onoverzichtelijk wat mij betreft. Wel fijn dat het risico automatisch erg wordt gespreid.
Heb jij al geld laten uitbetalen? Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren om het uitlenen stop te zetten en het geld uit te cashen.
De voorwaarden pretenderen als je je account volledig zou willen stop zetten dat je binnen 2 dagen 90% van je opgebouwde fund terug zou kunnen krijgen.
Deposit: 250 Loan Renew: 11.65 Interest 34.21 Total 295.86
Zelf heb ik de knop "stop lending" uitgeprobeerd, vanaf dat moment word je geld niet automatisch meer geherinversteert. Als er dan betaald word blijft het staan en na 2 weken was bij mij "Amount available for withdrawal" 102 euro die ik er af kon halen, toen ik het eraf haalde stond het inderdaad 2 dagen later op mijn rekening. Je kan al vanaf 19 euro geld er afhalen dacht ik. Voor het geval dat je vraagt waarom 102 ik wilde ongeveer 40% van de inleg eraf halen.
Raad ik het iemand aan: Nee. Zoals ik eerder heb gelezen het is in de trant van: "Wij van wc eend raden Wc eend aan". Aangezien het totaal niet inzichtelijk is waar je geld naar toe gaat. Zeker omdat je "Loss" kan hebben, terwijl je er helemaal niets iets mee kan. Tot nu toe ben ik denk ik nog te kort bezig (121 dagen) om verliezen te hebben, maar hoelang dat nog duurt weet ik niet...
Op woensdag 22 april 2015 15:58 schreef Sirfundalot het volgende: 18 procent per jaar,... dat klink te mooi om waar te zijn..... en dat is het vaak dus ook. Ik trust buddy dus niet
Ik wou hier ook mee beginnen maar heb het maar gelaten, te weinig info en volgens mij is het een bedrijf dat persoonlijke leningen geeft waarover je de eerste maand geen rente betaald, maar de maand erna is het kassa en moet je een hoge rente betalen.
Dus jij krijgt mooie rente en de gene die leent betaald een vreselijke rente. Wat ik ervan begrepen heb.
Ik wou hier ook mee beginnen maar heb het maar gelaten, te weinig info en volgens mij is het een bedrijf dat persoonlijke leningen geeft waarover je de eerste maand geen rente betaald, maar de maand erna is het kassa en moet je een hoge rente betalen.
Dus jij krijgt mooie rente en de gene die leent betaald een vreselijke rente. Wat ik ervan begrepen heb.
Als het woeker kredieten zijn help je er iemand alleen van de wal mee in de sloot. Het kan natuurlijk ook piramide (kennen we Palm Invest nog?) achtig zijn
Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt!
Hier ook iemand die al een tijd meeleest en veel leert van het geschrevene. Ik vind crowdfunding uitermate interessant vanuit financieel, economisch en sociaal perspectief.
Heb zelf de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan en raak er niet over uitgepraat tegen vrienden, bekenden en familie.Ondanks dat crowdfunding "leuk"en interessant is, blijft het wel oppassen geblazen. Nergens zo maar blind instappen. Dat vind ik ook een meerwaarde van dit forum. Als je twijfelt: even op het forum kijken ;-)
Trustbuddy is trouwens wel de eigenaar van geldvoorelkaar.nl.
Verder staat er heel duidelijk op de site wat de kosten zijn voor de leners. Maar deze kosten zijn inderdaad hoog (eerste 14 dagen gratis, ook geen rente)
Ik wil ook niet zeggen dat het een goede investering is hoor, maar wel interessant aangezien er verder moeilijk op een andere manier geld aan particulieren uit te lenen is met deze spreiding.
[ Bericht 1% gewijzigd door lolnoob123 op 22-04-2015 16:59:04 ]
Op woensdag 22 april 2015 16:53 schreef lolnoob123 het volgende: Ik wil ook niet zeggen dat het een goede investering is hoor, maar wel interessant aangezien er verder moeilijk op een andere manier geld aan particulieren uit te lenen is met deze spreiding.
Bondora/isepankur werkt op praktisch dezelfde manier als Trustbuddy. Maar ook Bondora zal ik niet willen aanraden.
Op woensdag 22 april 2015 16:51 schreef bleyenburg het volgende: Of, als KoM de fee voor dit project laat vallen doe ik ook mee voor ¤ 2400,00 (moet ie wel mee blijven tellen voor m'n korting op de fee.)
Die korting, is dat nu vanaf ik geloof 10k totaal aan investeringen of per investering? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zit nog niet aan de 10k bij KoM, dus nog geen ervaring.
Bondora/isepankur werkt op praktisch dezelfde manier als Trustbuddy. Maar ook Bondora zal ik niet willen aanraden.
Ok duidelijk. Ik denk dat ik gewoon een klein bedrag op TrustBuddy laat staan en zal kijken wat het oplevert. Ze reageren snel en duidelijk op mails dus wat dat betreft ben ik wel tevreden.
Verder staat er heel duidelijk op de site wat de kosten zijn voor de leners. Maar deze kosten zijn inderdaad hoog (eerste 14 dagen gratis, ook geen rente)
Ik wil ook niet zeggen dat het een goede investering is hoor, maar wel interessant aangezien er verder moeilijk op een andere manier geld aan particulieren uit te lenen is met deze spreiding.
Met uitlenen komen ook verantwoordelijkheden, maar dat is mijn bescheiden mening. Ik vind dit een slecht initiatief, wat mogelijk mensen in onnodige problemen helpt indien er niet zorgvuldig geselecteerd word aan wie er uitgeleend word. AFM heeft dit soort flitskredieten met woekerrente op de korrel, en dat is niet alleen vanwege de hoge rendementen voor de investeerders. Wat ik al zei, ik Trust buddie niet.
Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt!
Die korting, is dat nu vanaf ik geloof 10k totaal aan investeringen of per investering? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zit nog niet aan de 10k bij KoM, dus nog geen ervaring.
De korting geldt voor een totaal aan investeringen. Ik heb laatst een project gestart bij KoM voor 100,- en bij mij staat er op de staffel van 0-10.000,- dat deze voor 1% gevuld is. Lijkt mij dan niet dat je een investering van 10.000,- moet plaatsen (als in een project) om aan de 0,8% fee te komen.
De korting geldt voor een totaal aan investeringen. Ik heb laatst een project gestart bij KoM voor 100,- en bij mij staat er op de staffel van 0-10.000,- dat deze voor 1% gevuld is. Lijkt mij dan niet dat je een investering van 10.000,- moet plaatsen (als in een project) om aan de 0,8% fee te komen.
Oke, nog nooit de "gevulde" staffel gezien. Zal eens kijken. Bedankt voor de tip.
Ik heb er zelf een klein bedragje in geïnvesteerd, maar ik vind het nog een beetje shady.
Heb er een paar honderd in liggen: ..Denemarken alleen.
Je hebt geen enkele input over aan wie je leent. Losses zijn blijkbaar gewoon losses, geen idee of trustbuddy moeite heeft gedaan deze losses alsnog te innen... maar goed heb op papier 8% winst sinds november.
Heb nog nooit uitgecashed trouwens. Ik moet dan 'stop lending' aanklikken en zodra elke lening is verlopen kan ik dit terug laten storten. Op dit moment kan ik 10 DKK terug laten storten, de rest is uitgeleend.
Trustbuddy is beursgenoteerd en zit in Zweden... die twee samen zorgt ervoor dat ik mij niet echt zorgen maak over scams
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
Als er nu een nieuw project op GVE komt sla ik meteen een reservekopie van de pagina op, dan hebben we in ieder geval iets, mocht de pagina weggegooid worden.
Op woensdag 22 april 2015 18:20 schreef µ het volgende: Als er nu een nieuw project op GVE komt sla ik meteen een reservekopie van de pagina op, dan hebben we in ieder geval iets, mocht de pagina weggegooid worden.
Je hebt geen enkele input over aan wie je leent. Losses zijn blijkbaar gewoon losses, geen idee of trustbuddy moeite heeft gedaan deze losses alsnog te innen... maar goed heb op papier 8% winst sinds november.
Heb nog nooit uitgecashed trouwens. Ik moet dan 'stop lending' aanklikken en zodra elke lening is verlopen kan ik dit terug laten storten. Op dit moment kan ik 10 DKK terug laten storten, de rest is uitgeleend.
Trustbuddy is beursgenoteerd en zit in Zweden... die twee samen zorgt ervoor dat ik mij niet echt zorgen maak over scams
Hoeveel wordt er dan per keer 'particulier' van jou geleend?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende: Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{ :{²
Op woensdag 22 april 2015 18:52 schreef Borstenzijngeweldig het volgende: [..] Dus nu moeten we uitzoeken welke projecten dit zijn en als een gek heel kvk door speuren om te kijken of ze nog bestaan.
Bedankt voor je info
Voor een scam ben ik ook niet zo bang, is ook een te groot bedrijf om een scam te zijn denk ik. Wel is het inderdaad allemaal een beetje vaag.
Maar ik kreeg vorige week een mail dat ze ook de namen van de leners erbij gaan geven, misschien dat we dan iets meer informatie krijgen.
Hier ook iemand die al een tijd meeleest en veel leert van het geschrevene. Ik vind crowdfunding uitermate interessant vanuit financieel, economisch en sociaal perspectief.
Heb zelf de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan en raak er niet over uitgepraat tegen vrienden, bekenden en familie.Ondanks dat crowdfunding "leuk"en interessant is, blijft het wel oppassen geblazen. Nergens zo maar blind instappen. Dat vind ik ook een meerwaarde van dit forum. Als je twijfelt: even op het forum kijken ;-)
Welkom! En het klopt als een bus wat je zegt!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
Blijf het vreemd vinden dat zo veel vaak nog lopende projecten verwijderd zijn van GVE. Als het nou zou gaan om afgeronde projecten, oké, dat zou wat overbodig kunnen zijn. Hoewel het natuurlijk altijd handig is om te kijken of iemand die bij GVE of elders een nieuwe lening aanvraagt al eerder een project heeft gehad. Ook vreemd, dat van heel wat projecten niets meer in het cachegeheugen van Google staat. Zijn die actief verwijderd?
Op woensdag 22 april 2015 19:13 schreef crowd-fundi het volgende: Blijf het vreemd vinden dat zo veel vaak nog lopende projecten verwijderd zijn van GVE. Als het nou zou gaan om afgeronde projecten, oké, dat zou wat overbodig kunnen zijn. Hoewel het natuurlijk altijd handig is om te kijken of iemand die bij GVE of elders een nieuwe lening aanvraagt al eerder een project heeft gehad. Ook vreemd, dat van heel wat projecten niets meer in het cachegeheugen van Google staat. Zijn die actief verwijderd?
web.archive.org/*/ voor de link zetten helpt wel .
In het lijstje van niet werkende links staat bv ook 7535 (Durema). In mijn betaalschema heeft dit project vorige week nog betaald. En daar kan ik de details ook nog lezen en is de status normaal. Wel raar dus dat hij niet meer op de hoofdpagina staat.
0, ben nog niet zo lang bezig. Zit nu in 3 projecten (Zelfstroom, Tool2find en Libersy) en overweeg nog in te stappen in Fish Point. Zelfstroom is recent tot stand gekomen dus ben benieuwd hoe alles verder verloopt. Wellicht dat je wat beter wat investeerders kunt vragen die al een tijd op Symbid zitten.
In het lijstje komt ook 5259 (CCS Capelle) voor. Is deze maand gewoon betaald. Status is ook gewoon normaal in mijn profiel. Zonder inlog is het project via google inderdaad niet vindbaar.
web.archive.org/*/ voor de link zetten helpt wel .
Bedankt! Weer wat geleerd. Niet alle genoemde aanvragen kunnen echter via deze website teruggetoverd worden. Bijvoorbeeld bij 7224 (Febo Rotterdam) krijg ik te lezen:
quote:
Wayback Machine doesn't have that page archived. This page is available on the web!
Op woensdag 22 april 2015 19:19 schreef Dwarsindeweg het volgende: In het lijstje van niet werkende links staat bv ook 7535 (Durema). In mijn betaalschema heeft dit project vorige week nog betaald. En daar kan ik de details ook nog lezen en is de status normaal. Wel raar dus dat hij niet meer op de hoofdpagina staat.
Frappant dat veel projecten niet meer openbaar staan. Maar ik denk dat de ondernemers zelf kunnen aangeven of projecten offline gehaald moeten worden. Wat is immers de toegevoegde waarde dat alle info na 1 jaar na dato nog te benaderen is door derden. Ik kan mij ook goed voorstellen dat je als ondernemer niet wilt dat het crowdfunding gebeuren naar voren komt wanneer je op je bedrijfsnaam op google zoekt.
Ik zou het namelijk zelf ook niet wenselijk vinden dat alles openbaar staat als ik een project heb gedaan met mijn onderneming, ook al was/is het een succesvol project. Klanten of andere die op je naam zoeken hebben daar niets mee nodig.
Naar aanleiding van contact van mij met GVE over het verwijderen van de pagina's laten ze het volgende weten:
"Het gebeurt vaker dat wij projecten van onze website halen. Dit doen wij om het aantal pagina's volgeschreven projecten enigszins terug te brengen. Wanneer u op onze website gaat naar het tabblad 'geld investeren' ziet u 93 pagina's met projecten. Wij proberen dit terug te dringen. Wanneer u inlogt op 'mijn geldvoorelkaar' ziet u het project nog wel gewoon staan.
En
"Voor de goede orde: er is geen verband tussen faillissement en verwijdering van de website."
Op woensdag 22 april 2015 20:08 schreef Rottie99 het volgende: Naar aanleiding van contact van mij met GVE over het verwijderen van de pagina's laten ze het volgende weten:
"Het gebeurt vaker dat wij projecten van onze website halen. Dit doen wij om het aantal pagina's volgeschreven projecten enigszins terug te brengen. Wanneer u op onze website gaat naar het tabblad 'geld investeren' ziet u 93 pagina's met projecten. Wij proberen dit terug te dringen. Wanneer u inlogt op 'mijn geldvoorelkaar' ziet u het project nog wel gewoon staan.
En
"Voor de goede orde: er is geen verband tussen faillissement en verwijdering van de website."
Dat dus ter geruststelling...
Of er nu 93 pagina's staan of 250, dat maakt toch niet uit met de belabberde zoekfunctie van GVE? Verwijder ze dan gewoon allemaal. En die geruststellende opmerking klinkt mij minder geruststellend in de oren als ik merk dat toevallig wel alle projecten die op dit forum genoemd worden als gedefault onvindbaar zijn. Het argument van CRWD klinkt me wel plausibel in de oren: verzoek van de ondernemer tot verwijdering omdat klanten er helemaal niets mee te maken hebben op welke wijze jij je werkkapitaal bij elkaar geharkt hebt.
Op woensdag 22 april 2015 20:08 schreef Rottie99 het volgende: Naar aanleiding van contact van mij met GVE over het verwijderen van de pagina's laten ze het volgende weten:
En
Dat dus ter geruststelling...
Grote onzin natuurlijk. En er valt geen enkele lijn in de verwijderde projecten te ontdekken zo ver ik gezien heb.
Sterker nog, er zijn zelfs projecten niet zichtbaar in Mijn Geldvoorelkaar die wel zichbaar zijn wanneer je niet ingelogd bent!
Het argument van CRWD klinkt me wel plausibel in de oren: verzoek van de ondernemer tot verwijdering omdat klanten er helemaal niets mee te maken hebben op welke wijze jij je werkkapitaal bij elkaar geharkt hebt.
Vind ik ook. Maar waarom iedere keer die rotsmoesjes van GvE? De antwoorden zijn wel erg zwak de laatste tijd. Als je al antwoord krijgt, ik wacht al 5 dagen op mijn 1e vraag en 1 dag op mijn 2e vraag.
Grote onzin natuurlijk. En er valt geen enkele lijn in de verwijderde projecten te ontdekken zo ver ik gezien heb.
Sterker nog, er zijn zelfs projecten niet zichtbaar in Mijn Geldvoorelkaar die wel zichbaar zijn wanneer je niet ingelogd bent!
Zo, dat laatste vind ik toch wel ernstig. Random projecten verwijderen, het gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet als het omgekeerde het geval is, zoals je beschrijft. Ik heb absoluut geen verstand van websites, maar zou het ook kunnen zijn dat de site van GVE ietwat verouderd is en de stroom informatie niet meer aankan?
Zo, dat laatste vind ik toch wel ernstig. Random projecten verwijderen, het gaat er bij mij niet in. En al helemaal niet als het omgekeerde het geval is, zoals je beschrijft. Ik heb absoluut geen verstand van websites, maar zou het ook kunnen zijn dat de site van GVE ietwat verouderd is en de stroom informatie niet meer aankan?
Dat laatste is o.a. het geval bij project De Rotterdamse Kookpot. Prima concept en loopt nog altijd lekker door, dus niets ten nadele van dit bedrijf
Stond er ergens nog een intro/ uitleg over Trustbuddy? Of kan iemand iets meer vertellen over de aanmeldprocedure. Moet een markt aangeven en begrijp dat Denemarken een goede keus is?
Dat is een best rendement ja. Wel geinig om misschien eens met 100 euro te proberen .
Iemand dit project trouwens al gezien? https://www.crowdaboutnow.nl/deravellenen Ik kom het net tegen. Met 4% in ruim een maand gaan ze het vast niet halen en ik mis de zekerheid, maar 42% rente in totaal is best oké. Dat haal je bij GvE niet gauw.
Iemand dit project trouwens al gezien? https://www.crowdaboutnow.nl/deravellenen Ik kom het net tegen. Met 4% in ruim een maand gaan ze het vast niet halen en ik mis de zekerheid, maar 42% rente in totaal is best oké. Dat haal je bij GvE niet gauw.
Zo best is die 42% niet hoor. De looptijd is namelijk 7 jaar! Daarnaast gaan ze pas na 3 jaar een eerste aflossing en rente betaling doen. De aflossing is dus in 5 termijnen en geen zekerheden.... Niet vreemd dat hij niet volloopt, niet interessant wat mij betreft.
Klopt, in het begin krijg je niks. Je effectieve rente is wel behoorlijk hoog doordat ze geen annuïtaire lening doen zoals bij GvE en KoM, dat scheelt wel: bij GvE of KoM zou je bij 500 euro à 6% in totaal 648 euro terugkrijgen, bij CAN zit je op 710 euro. Da's toch wel een fors verschil. Ik stap er inderdaad ook niet in omdat ze veel te laat gaan betalen, het lang loopt en er geen backup is. Maar qua rente vind ik het niet verkeerd.
Op donderdag 23 april 2015 08:52 schreef Piet__Piraat het volgende: Klopt, in het begin krijg je niks. Je effectieve rente is wel behoorlijk hoog doordat ze geen annuïtaire lening doen zoals bij GvE en KoM, dat scheelt wel: bij GvE of KoM zou je bij 500 euro à 6% in totaal 648 euro terugkrijgen, bij CAN zit je op 710 euro. Da's toch wel een fors verschil. Ik stap er inderdaad ook niet in omdat ze veel te laat gaan betalen, het lang loopt en er geen backup is. Maar qua rente vind ik het niet verkeerd.
Volgens mij vergeet je bij GvE en KoM de mogelijk van herinvesteren mee te nemen.
Klopt, daarom zal het verschil niet zo heel groot zijn.
Alleen op alles wat je terug krijgt moet je 0,9% kosten berekenen en dan nog een beetje voor de aanlooptijd. Dus al bij al zal je bij CAN een paar euro meer ROI overhouden
Hoe wordt een BKR rating eigenlijk bepaald? Ik had altijd het idee dat je óf BKR geregistreerd was, óf niet. En kun je je eigen BKR rating eigenlijk opvragen/inzien?
2 man personeel, dat is een aardige post op die omzet
Wat is globaal het omzetniveau van de onderneming? De drie jaar prognose ziet als volgend uit: 2014 : ¤ 90.000,- (gerealiseerd) 2015 : ¤ 150.000,- (prognose) 2017 : ¤ 200.000,- (prognose)
Ik mis ook enigszins gerealiseerde winst in dit boekjaar, dat is toch niet lastig om daar iets over te zeggen, tenzij er weinig positiefs over te melden valt. Geen info over marges en ook geen info over privé opnames. Tevens is zijn huis al verkocht en geen geld meer als de hoofdelijke aansprakelijkheid naar voren komt. Maar goed, zo hoog is het bedrag niet dus is er een aanzienlijke kans dat de aflossing uit een nieuwe job betaald kan worden. Althans, dat zou je dan verwachten
Edit: Hij is ook gescheiden, dus privé opnames of niet, hij mag sowieso alimentatie aftikken aan de partner bij een leuke winst.
Op donderdag 23 april 2015 09:58 schreef Coelho het volgende: Hoe wordt een BKR rating eigenlijk bepaald? Ik had altijd het idee dat je óf BKR geregistreerd was, óf niet. En kun je je eigen BKR rating eigenlijk opvragen/inzien?
Daar staat niets over de manier van 'rating' bepalen.
Wat is globaal het omzetniveau van de onderneming? De drie jaar prognose ziet als volgend uit: 2014 : ¤ 90.000,- (gerealiseerd) 2015 : ¤ 150.000,- (prognose) 2017 : ¤ 200.000,- (prognose)
Ik mis ook enigszins gerealiseerde winst in dit boekjaar, dat is toch niet lastig om daar iets over te zeggen, tenzij er weinig positiefs over te melden valt. Geen info over marges en ook geen info over privé opnames. Tevens is zijn huis al verkocht en geen geld meer als de hoofdelijke aansprakelijkheid naar voren komt. Maar goed, zo hoog is het bedrag niet dus is er een aanzienlijke kans dat de aflossing uit een nieuwe job betaald kan worden. Althans, dat zou je dan verwachten
Edit: Hij is ook gescheiden, dus privé opnames of niet, hij mag sowieso alimentatie aftikken aan de partner bij een leuke winst.
Cloud en alles wat ermee te maken heeft is een business model wat alleen rendabel kan zijn als je echt grote massa kan draaien. Dan heb ik het over software bedrijven als VoiceWorks, Exact Software en dat soort partijen.
Voor kleine clubs zoals de investeerder is het op termijn geen solide basis om een onderneming op te bouwen.
Ik ken het niet, maar het is best een leuk stuk. Herken mezelf min of meer wel in het volgende stuk:
"De belangrijkste reden voor banken om een lening te weigeren – en dit geldt niet alleen voor Nederland, maar voor de gehele Europese bankensector – waren ‘slechte kredietwaardigheid’, ‘gebrek aan eigen kapitaal’ en ‘onvoldoende onderpand’."
Zijn toch ook wel puntjes waar wij hier sterk op letten geloof ik zo.
Bij KoM/Geenen Schoenen wordt wederom wat onduidelijk gedaan met de ratio's. Een current ratio die nauwelijks groter is dan 1 (1,17) maar wel een fors werkkapitaal (250K).
Het is trouwens een VOF dus het resultaat na belasting, is dus vóór privé opnamen. Daar moeten dus twee gezinnen nog van leven. De dochter staat al wel op de loonlijst.
Ik heb hem gedaan. Geloof wel dat er genoeg ruimte in de markt is voor kleiner spelers die inspelen op het MKB
Ach maar goed dat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft anders kwamen sommige projecten nooit vol. Uiteindelijk is het voor een deel toch koffiedik kijken. Over drie jaar weten we het. Dit ict project is in iedergeval beter als retail schoenen
Die worden hier niet automatisch geplaatst denk ik?
Ik snap de reden/het voordeel van de aangevraagde lening niet. In de pitch geven ze zelf aan dat de rente en aflossing grotendeels kunnen worden betaald uit het voordeel van de betalingskorting. Blijkbaar geeneens helemaal of, zoals het zou moeten zijn, ruimschoots uit deze betalingskorting. Of mis ik nu iets? Ik denk niet dat het voor mij wat gaat worden.........
Precies, drie jaar lang niet dus en daarna krijg je ook de rente en aflossing maar eens per jaar (achteraf). Er blijft dan weinig over van dat rente voordeel waarover je spreekt, nog los van de lange looptijd.
Heb de waterdragers op collin gedaan. Mijn eerste project daar. Eens kijken hoe men het daar afhandelt en of dat de extra fee waard is. Concurentie voor GVE.
De retail schoenen bestaan al heel lang, familiebedrijf en maken zo te zien toch echt wel serieuze omzet en winst. Lijkt me daardoor toch niet zo'n bar hoog risico?
Ook ingestapt en wel met het hoogste bedrag voor mij ooit in CF
Nice, mooi project. Ik had mijzelf ook zo ver om maar eens te beginnen bij Collin. Maargoed, moet ik na die sms bevestiging gelijk het geld paraat hebben om over te boeken. Dat bedrag had ik alleen even niet op mijn betaal rekening. Moest van mijn spaarrekening komen. Nu kon ik niet mee doen omdat de investering direct wordt geannuleerd -_-
Ik zie dat project niet eens meer staan. Is er 100k opgehaald binnen een uur? Dat is wel rap dan.
Ja, Collin gaat echt hard de laatste tijd. Iedere aanvraag is echt zo ingevuld. Ik kijk al vanaf het begin naar dat platform en ik moet zeggen dat de kwaliteit ook echt veel beter is dan GVE. Dat trekt blijkbaar toch meer de grote investeerders.
Ja, Collin gaat echt hard de laatste tijd. Iedere aanvraag is echt zo ingevuld. Ik kijk al vanaf het begin naar dat platform en ik moet zeggen dat de kwaliteit ook echt veel beter is dan GVE. Dat trekt blijkbaar toch meer de grote investeerders.
Voor de komende periode hebben wij het volgende in de planning: 1. Er wordt een direct mailing campagne opgestart, gericht op MKB bedrijven in de regio (om te beginnen Noord-Limburg en Noord-Brabant). Hiervoor moeten er een informatieve flyer worden gemaakt. Dit wordt opgevolgd door wekelijkse nieuwsbrieven met verschillende thema’s. 2. Wij gaan gericht een aantal ondernemersnetwerkevenementen sponsoren. Het zijn evenementen met een thema. Denk aan thema’s als “Werken in de Cloud”, “Internet Beveiliging” of “Hosted Telefonie”. Per evenement krijgt CEMAG 30 minuten de tijd om zich te presenteren. 3. Er wordt een doorlopende Google Add-Words en LinkedIN campagne opgestart voor het promoten van CEMAG producten.
Ik ben ook erg benieuwd op basis waarvan Collin als "veel beter" dan GvE bestempeld wordt. Indien U mij kan overtuigen, graag. Vooralsnog val ik over de hoge fee.
Ik ben het met je eens dat Collin een veel hogere (te hoge) Fee.heeft. Zoals eerder is uitgekeken door iemand van het forum 2 keer zo hoog als bij GVE. Ik heb nu een project bij ze gedaan om te onderzoeken hoe het daar werkt. Het project van de waterjongens lijkt wat zekerheden betreft beter dan wat er de laatste weken is gepost op GVE. Dus ik ga kijken of het de hogere fee waard is.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player. Tiësto Live @ Melkweg 2000 Best pilot in history
Ik denk dat we ons niet moeten blindstaren op de hoogte van de fee alleen. Die is wat hoger maar daar staat m.i. veel goeds tegenover. Een uitgebreide blik op hun site spreekt voor zich denk ik. Los daarvan denk ik dat het eerder juist zou zijn om Collin als de standaard te bestempelen waaraan anderen zich zouden moeten spiegelen, dan andersom.
Op donderdag 23 april 2015 14:44 schreef obligataire het volgende: True. Maar hebben de anderen dat al wél bewezen? En daaronder versta ik niet het (tijdelijk) uit eigen zak bijpassen van de tekorten
Nee, zeker niet vandaar dat we momenteel vooral naar de kosten kunnen kijken.
Is het mogelijk om Collin toe te voegen aan de tracker?
Kan dat? Dat zou fijn zijn inderdaad, Collin zit altijd erg snel vol. Zo snel dat de e-mail van hen zelf ' er is een nieuw project ' niet eens verstuurd hoeft te worden.
ik heb geen enkel probleem als een platform mij uit eigen zak betaalt. ik wil gewoon m'n knaken terug. verder stel ik het op prijs als er duidelijk gecommuniceerd wordt.
Mijn uitspraak dat Collin qua Kwaliteit veel beter is dan GVE op dit moment deed ik met name door de laatste paar projecten te vergelijken.
Ik vind 0,85% ook eigenlijk te hoog, maar goed. Als er projecten via Collin komen die veel meer zekerheden bevatten en lager risico, dan is dat die extra fee wel waard. Niemand zit te wachten op een ondernemer die geld leent, de markt vervolgens tegen zit (of de ondernemer alleen een droomondernemer is) en dat er volgens niets meer wordt betaald. Ik hoop net als ieder ander geen gekke default projecten te krijgen.
Ik heb overigens alleen maar investeringen via GVE uitstaan op dit moment en sinds deze week één KOM project. GVE is wel wat makkelijker omdat je gewoon je bedrag kunt toezeggen en later binnen drie dagen na verzoek kunt storten. De bedragen die ik in projecten steek zijn vaak veel hoger dan wat ik op een reguliere betaal rekening heb staan. Het overboeken neemt dan in dag in beslag.
Voor degene die al met Collin werken, hoe gaan jullie met de investering om? Boek je dat op voorhand op je rekening daar, of betaal je dat direct per IDEAL?
Net een leuke powerbank ontvangen als incentive van De Schenker (GvE project 8561). Altijd leuk! De Schenker is dé specialist als het gaat om relatiegeschenken met logo. http://deschenker.nl/
Op donderdag 23 april 2015 16:51 schreef CRWD het volgende: Ik vind 0,85% ook eigenlijk te hoog, maar goed. Als er projecten via Collin komen die veel meer zekerheden bevatten en lager risico, dan is dat die extra fee wel waard. Niemand zit te wachten op een ondernemer die geld leent, de markt vervolgens tegen zit (of de ondernemer alleen een droomondernemer is) en dat er volgens niets meer wordt betaald.
Welke garantie geeft Collin dan dat dit bij hun projecten niet kan gebeuren? Bijvoorbeeld het tegen zitten van de markt kan toch altijd gebeuren?
Ik vind dat hele rekening gebeuren sowieso negatief hoor. EN klopt een default kan overal gebeuren. Bedrijven kunnen overal omvallen en ondernemers kunnen zelfmoord plegen. Dat hou je nooit tegen.
Het is ook wachten op de eerste 'Scam'. Mensen die op een slingse wijze een mooi plan presenteren, een aardig bedrag binnen halen en vervolgens mee vertrekken om het maar even zo te zeggen. Dan kan op ieder platform gebeuren.
Op donderdag 23 april 2015 17:02 schreef bleyenburg het volgende: Dat geld op een aparte rekening zetten bevalt mij ook niet bij Collin. Of overdrijf ik hier nu mee?
Ik zit het proces net een beetje te bekijken en zo'n rekening lijkt mij ook totaal onhandig. Maar ik begrijp iets verderop uit de tekst bij collin dat je ook direct met ideal kunt betalen. Dan heb je die hele rekening dus niet nodig, of wordt er ook op die rekening maandelijks uitbetaald?
Op donderdag 23 april 2015 17:02 schreef bleyenburg het volgende: Dat geld op een aparte rekening zetten bevalt mij ook niet bij Collin. Of overdrijf ik hier nu mee?
Ieder platform heeft natuurlijk zijn voor en nadelen. Bij KoM baal ik er altijd van dat je de lening overeenkomst pas krijgt weken nadat je het geld hebt overgemaakt en dat je de fee ook apart moet betalen.
GVE heeft toch wel een probleem met Dutch Dragon: 2 van de 3 vennoten hebben zich teruggetrokken. Ik denk dan: zouden die 2 ook verantwoordelijk zijn voor die enorme bedragen? Je mag niet in je eigen project storten. Maar als je je terugtrekt, kan het dan wel? 't Is slechts een veronderstelling. De vraag was trouwens: wilt u uw toegezegde investering in stand houden? He he, gelukkig kan ik weer eens wat positiefs zeggen over GVE.Zomaar ongevraagd open communicatie!
Op donderdag 23 april 2015 17:24 schreef crowd-fundi het volgende: GVE heeft toch wel een probleem met Dutch Dragon: 2 van de 3 vennoten hebben zich teruggetrokken. Ik denk dan: zouden die 2 ook verantwoordelijk zijn voor die enorme bedragen? Je mag niet in je eigen project storten. Maar als je je terugtrekt, kan het dan wel? 't Is slechts een veronderstelling. De vraag was trouwens: wilt u uw toegezegde investering in stand houden? He he, gelukkig kan ik weer eens wat positiefs zeggen over GVE.Zomaar ongevraagd open communicatie!
Oke, dat is mooi (van die open communicatie dan). 2 van de 3, dat is nogal wat. Ik zag het zo wie zo al niet zitten, dus ik hoef denk ik niet te zeggen wat ik zou doen.
Alvorens wij overgaan tot verdere administratieve afhandeling voeren wij altijd nog een additionele laatste screening uit over het project.
Nooit geweten. Ik kreeg de indruk, dat bij GVE gold: goedgekeurd = goedgekeurd. Nu blijkt dus, dat de Graydonrating naar beneden bijgesteld is: van B naar CCC. Geen verkeerde ontwikkeling bij GVE!
Nooit geweten. Ik kreeg de indruk, dat bij GVE gold: goedgekeurd = goedgekeurd. Nu blijkt dus, dat de Graydonrating naar beneden bijgesteld is: van B naar CCC. Geen verkeerde ontwikkeling bij GVE!
CCC: mij is verteld dat GvE niet lager zou gaan dan B (telefonische mededeling nav die ene propositie die een C-rating had). Dus toch weer wel?
Verder nooit geweten dat er een laatste check was. Volstrekt belachelijk, als er bij die check iets anders uit zou komen dan eerder bepaald.
CCC: mij is verteld dat GvE niet lager zou gaan dan B (telefonische mededeling nav die ene propositie die een C-rating had). Dus toch weer wel?
Verder nooit geweten dat er een laatste check was. Volstrekt belachelijk, als er bij die check iets anders uit zou komen dan eerder bepaald.
Dutch Dragon is dan ook niet zomaar een project! Heeft nagenoeg de volle 120 dagen nodig gehad. Begonnen in december, liep als een speer. Na januari was er kennelijk geen behoefte aan vuurwerk. GVE gaat inderdaad niet lager dan B. Behalve op 22 december 2014. Maar volgens GVE kwam dat omdat Graydon strenger was gaan meten. Dutch Dragon heeft waarschijnlijk de mazzel gehad om net voor de strengere berekening door Graydon een goedkeuring van GVE te krijgen. En zit nu alsnog op de blaren. Hoe dan ook: kennelijk is er een kwartje gevallen bij GVE en wil men wat meer transparantie wil betrachten.
Dutch Dragon is dan ook niet zomaar een project! Heeft nagenoeg de volle 120 dagen nodig gehad. Begonnen in december, liep als een speer. Na januari was er kennelijk geen behoefte aan vuurwerk. GVE gaat inderdaad niet lager dan B. Behalve op 22 december 2014. Maar volgens GVE kwam dat omdat Graydon strenger was gaan meten. Dutch Dragon heeft waarschijnlijk de mazzel gehad om net voor de strengere berekening door Graydon een goedkeuring van GVE te krijgen. En zit nu alsnog op de blaren. Hoe dan ook: kennelijk is er een kwartje gevallen bij GVE en wil men wat meer transparantie wil betrachten.
Ik vond het wel heel erg fijn om nog even ingelicht te worden voordat alles definitief werd. Ik had tegen beter weten in wel geinvesteerd maar nu trek ik me ook mooi terug.
GvE had DD moeten terugtrekken als de Graydon-rating nu lager is, of tenminste die lagere rating moeten communiceren weken terug. Ik vraag me ook af waarom het nu CCC is? Komt dat echt door Graydon?
GvE had DD moeten terugtrekken als de Graydon-rating nu lager is, of tenminste die lagere rating moeten communiceren weken terug. Ik vraag me ook af waarom het nu CCC is? Komt dat echt door Graydon?
Ja, Graydon geeft die rating af. GvE zal hem wel opnieuw hebben laten toetsen.
In mijn beleving was dat na de start van DD, zou ook wel het eea kunnen verklaren
Klopt. Het was bij dit project, dat GVE zich (in mijn optiek) vergaloppeerde en ik zeer wantrouwend werd. De website is trouwens nog altijd niet aangepast. Vooralsnog heeft GVE besloten geen ratings lager dan B te publiceren. Het is de verwachting dat het tzt wel zal gaan gebeuren. Onder het mom van: de investeerder bepaalt zelf wel of hij/zij instapt of niet. Tsja, waar heb je dan een risk manager voor nodig?
Op donderdag 23 april 2015 17:04 schreef Goesten het volgende: Denk dat HorecaCrowdfunding gewonnen heeft met verstrekken van informatie over Talamani, of hebben mensen bij GvE ook al bericht gehad?
Knal reactie alleen niet online ivm de inhoud
kun je de strekking wel weergeven? Hoe gaat het verder met Talamini bijvoorbeeld?
kun je de strekking wel weergeven? Hoe gaat het verder met Talamini bijvoorbeeld?
Nou alleen dat de winkels wel open zijn maar dat talamani daar niks meer mee te maken had. Dus op de winkels kan waarschijnlijk niks verhaald worden en die hoeven ook niks meer te betalen
Nou alleen dat de winkels wel open zijn maar dat talamani daar niks meer mee te maken had. Dus op de winkels kan waarschijnlijk niks verhaald worden en die hoeven ook niks meer te betalen
Nee maar die winkels halen wel hun spullen bij de Talamini waar het om gaat. Dus als die om zou vallen zouden de winkels daar ook niet bij geholpen zijn. Met dit antwoord geven ze dus gelijk aan dat er nog wel geld binnen komt bij Talamini. Want de winkels zijn nog open, en moeten toch ergens hun producten vandaan halen.
Op donderdag 23 april 2015 20:23 schreef Tha_Duck het volgende: Mannen, vrouwen, ik ga jullie verlaten. Veel succes met het crowdfunden en misschien tot op een ander forum. Thanks.
Bedankt, en veel succes en plezier waar je ook naartoe vertrekt
Gedoe met Dutch Dragon, ik ben erg benieuwd. Heb wat vragen gesteld aan GVE en inderdaad mogen ze wel wat meer doen aan open communicatie. Ik weet mijn antwoord ook wel, maar toch even afwachten op de reactie van GVE.
Op donderdag 23 april 2015 20:23 schreef Tha_Duck het volgende: Mannen, vrouwen, ik ga jullie verlaten. Veel succes met het crowdfunden en misschien tot op een ander forum. Thanks.
Waarom Tha_Duck!?!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren! RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
• Symbid heeft enquetes verstuurd m.b.t. de verschillen tussen loan-based en equity-based crowdfunding. Hierbij geven zij aan dat zij binnenkort ook loan-based crowdfunding aanbieden. Zelf ben ik wel benieuwd naar de voorwaarden en de service die zij gaan bieden. Ik weet dat ze voor equity-based crowdfunding een monitorsysteem hebben. Wellicht dat deze in versimpelde vorm ook kan worden gebruikt voor loan-based crowdfunding. Voor de enquete zie: http://www.survio.com/survey/d/H1M2W3L4R6B7F9J7N (laat even weten of dit een persoonlijke link is of deze voor iedereen werkt).
Edit: schijnbaar meerdere keren in te vullen
• Kapitaalopmaat (KoM) heeft een nieuwe versie van het platform live gezet. Alle Chrome-versies beginnend met 42 konden afgelopen week de site niet bereiken. Dit probleem is met het live zetten van de nieuwe versie verholpen.
• Verder viel het mij bij Kapitaalopmaat (KoM) dat bij de instructiefilmpjes er niet in de camera wordt gekeken. Zelf vind ik dit enigszins storend maar ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken. Denk je bijvoorbeeld dat er mensen zijn die hierdoor afhaken omdat het op die manier toch wat minder persoonlijk voelt? Zie bijvoorbeeld:
Op donderdag 23 april 2015 17:24 schreef crowd-fundi het volgende: GVE heeft toch wel een probleem met Dutch Dragon: 2 van de 3 vennoten hebben zich teruggetrokken. Ik denk dan: zouden die 2 ook verantwoordelijk zijn voor die enorme bedragen? Je mag niet in je eigen project storten. Maar als je je terugtrekt, kan het dan wel? 't Is slechts een veronderstelling. De vraag was trouwens: wilt u uw toegezegde investering in stand houden? He he, gelukkig kan ik weer eens wat positiefs zeggen over GVE.Zomaar ongevraagd open communicatie!
Heel hard wegrennen. 250k op één persoon, twee vennoten die er geen vertrouwen meer in hebben (of misschien in eigen toko investeren, ook dubieus) en een CCC-rating. Ik ben er al niet aan begonnen, maar als ik erin zat greep ik deze escape met beide handen.
Ik ben ook benieuwd waarom maar sowieso bedankt voor alles en we zullen je bijdrage missen.
Heel hard wegrennen. 250k op één persoon, twee vennoten die er geen vertrouwen meer in hebben (of misschien in eigen toko investeren, ook dubieus) en een CCC-rating. Ik ben er al niet aan begonnen, maar als ik erin zat greep ik deze escape met beide handen.
Jazeker! Ik ben hier ingestapt met een miniem bedrag, met het idee dat het waarschijnlijk niks zou worden. Achteraf wel blij dat het zo gelopen is. En dat GVE zich van een betere kant heeft laten zien. Nu weten we tenminste allemaal, dat er bij het volschrijven nog een nadere toetsing plaats vindt. Of zou dat alleen in dit geval geweest zijn vanwege die vreemde eindsprint?
Duck bedankt voor je bijdragen. En net als de rest nieuwsgierig waarom je hier gaat stoppen. Ben je ons zat?
Zie net dat Symbid geen onderscheid meer maakt tussen beginnende en niet beginnende projecten. Financiering gaat echter wel erg traag. Ik ben benieuwd hoeveel van de projecten die er momenteel op staat vol komen.
Op donderdag 23 april 2015 22:47 schreef Camogli het volgende: Laurion gaat die 90% wel halen de komende 10 dagen: vanavond is er weer een kleine ¤10.000 bijgekomen.
Laurion gaat hard ja. In dit tempo gaat i de 100% ook misschien nog wel halen.
Op donderdag 23 april 2015 22:47 schreef Camogli het volgende: Laurion gaat die 90% wel halen de komende 10 dagen: vanavond is er weer een kleine ¤10.000 bijgekomen.
Ja, duidelijk een spelletje wat ze spelen. Blijkbaar heeft hij of een aantal investeerders achter de hand of heeft hij een andere manier gevonden om het vol te krijgen maar duidelijk is wel dat dit van te voren geregeld is maar zoals ik al eerder gezegd heb het blijft speculeren. Maar dit weten we dan ook weer.
Geenen Schoenen heeft blijkbaar niet veel haast. Ze hebben in ieder geval nog niet de moeite genomen om de vragen van de investeerders te beantwoorden.
Zullen wel te druk zijn met handeling van foutgelopen projecten,... Dus geen tijd om jou mailtjes te beantwoorden... 😋
Ik denk eerder: er zijn zoveel mensen bijgekomen op dat kantoor, dat ze eerst met elkaar moeten overleggen wie wat gaat zeggen, welke dooddoeners nog wel en welke niet meer werken, welke moeilijke vragen genegeerd en welke beantwoord worden, hoe je antwoorden binnenskamers houdt en wat te doen met die fokkers die alles maar in de openbaarheid gooien. Kortom: hoe je ouderwets bankier kunt zijn met al die lastige dingen van internet enzo.
Op vrijdag 24 april 2015 06:42 schreef Horsemen het volgende: Geenen Schoenen heeft blijkbaar niet veel haast. Ze hebben in ieder geval nog niet de moeite genomen om de vragen van de investeerders te beantwoorden.
Zielig, en dus 5.5%? Sorry, maar ik ben geen liefdadigheidsinstelling. Het blijft tenslotte horeca. En geldt het gezegde 'in de brand, uit de brand' hier niet? Ik vind het persoonlijk namelijk knap dat KoM binnen 2 weken dit project op de site heeft. Is dan wel de onderste steen boven gekomen? Ik pas, maar ben tevens benieuwd in jullie mening.
Zielig, en dus 5.5%? Sorry, maar ik ben geen liefdadigheidsinstelling. Het blijft tenslotte horeca. En geldt het gezegde 'in de brand, uit de brand' hier niet? Ik vind het persoonlijk namelijk knap dat KoM binnen 2 weken dit project op de site heeft. Is dan wel de onderste steen boven gekomen? Ik pas, maar ben tevens benieuwd in jullie mening.
helemaal mee eens. Dit riekt naar een persoonlijke band tussen KoM en de strandtent (mijn gevoel). Ik pas ook (want ook: horeca).
Ik ben het er ook mee eens, een dikke pas. 5,5% en horeca is sowieso niet goed voor mij.
Ik denk eerder: er zijn zoveel mensen bijgekomen op dat kantoor, dat ze eerst met elkaar moeten overleggen wie wat gaat zeggen, welke dooddoeners nog wel en welke niet meer werken, welke moeilijke vragen genegeerd en welke beantwoord worden, hoe je antwoorden binnenskamers houdt en wat te doen met die fokkers die alles maar in de openbaarheid gooien. Kortom: hoe je ouderwets bankier kunt zijn met al die lastige dingen van internet enzo.
hahaha zou dit een correcte weergave van het Het team van GvE zijn?
Jimm Bach is typisch iets voor crowdfunden vind ik. Er is op korte termijn geld nodig voor de start van het seizoen en bij een bank duurt dat ws te lang. Er is idd blijkbaar iets van een persoonlijke band met KoM maar daar wordt niet geheimzinnig over gedaan. Je kunt dat goed uit de pitch halen.
Wat ik me wel afvraag is of die A voor het risico terecht is. Er is sprake van brandstichting en de schade wordt niet volledig gedekt blijkt uit de pitch. Verzekeringsgelden kunnen lang op zich laten wachten en er kan een hoop gedoe over zijn met de verzekeraar. Daar kan een flink risico in schuilen volgens mij
Op vrijdag 24 april 2015 10:18 schreef Justme7005 het volgende: Jimm Bach is typisch iets voor crowdfunden vind ik. Er is op korte termijn geld nodig voor de start van het seizoen en bij een bank duurt dat ws te lang. Er is idd blijkbaar iets van een persoonlijke band met KoM maar daar wordt niet geheimzinnig over gedaan. Je kunt dat goed uit de pitch halen.
Wat ik me wel afvraag is of die A voor het risico terecht is. Er is sprake van brandstichting en de schade wordt niet volledig gedekt blijkt uit de pitch. Verzekeringsgelden kunnen lang op zich laten wachten en er kan een hoop gedoe over zijn met de verzekeraar. Daar kan een flink risico in schuilen volgens mij
Ik neem aan dat dat meegenomen wordt bij het bepalen van de risicoclassificatie, maar je kunt het altijd even vragen bij het project. Dat is wel een groot voordeel van KOM.
Ik heb het afgelopen jaar ofzo geen horeca meer gedaan, omdat ik het gevoelsmatig toch risicovoller vind dan het gemiddelde (goede) project, maar ik overweeg hier wel wat geld in te stoppen. Het gaat immers om een tent die al goed liep en echt getroffen is door rampspoed. De eigenaar heeft hierin geen schuld.
Op vrijdag 24 april 2015 09:35 schreef bleyenburg het volgende: @Leo: Ik ook totaal geen antwoord op email. Ik denk dat ze ons in de negeerstand hebben gezet. Of we zijn te vervelend.....
Dan zal ik ook eens vervelend zijn en mijn komende 2 projecten die al volgeschreven zijn niet betalen.
Ziet er niet slecht uit nee. Is nu ook alweer 50% vol.
Niet mee eens. De bovenliggende holdings hebben beide per 31/12/14 een negatief eigen vermogen. Het eigen vermogen binnen Zesty BV is 19% van zes ton= ruim één ton. Dat is heel weinig voor een bedrijf wat 2 mio omzet. Ook de liquiditeit is laag. Ze hebben in 2013 al een hele dikke afschrijving moeten doen en geld moeten bijstorten in de vennootschap. Tel daarbij de handelsrisico's.......ik stapm er zeker niet in. En oh ja, ga er maar gerust vanuit dat de Rabo de pandrechten heeft.
Trouwens wel heel leuk en interessant hoe verschillend er hier op het forum soms tegen projecten aan wordt gekeken. Gelukkig mag ieder zijn/haar eigen afweging maken
Niet mee eens. De bovenliggende holdings hebben beide per 31/12/14 een negatief eigen vermogen. Het eigen vermogen binnen Zesty BV is 19% van zes ton= ruim één ton. Dat is heel weinig voor een bedrijf wat 2 mio omzet. Ook de liquiditeit is laag. Ze hebben in 2013 al een hele dikke afschrijving moeten doen en geld moeten bijstorten in de vennootschap. Tel daarbij de handelsrisico's.......ik stapm er zeker niet in. En oh ja, ga er maar gerust vanuit dat de Rabo de pandrechten heeft.
Trouwens wel heel leuk en interessant hoe verschillend er hier op het forum soms tegen projecten aan wordt gekeken. Gelukkig mag ieder zijn/haar eigen afweging maken
De verschillende meningen maakt het juist leuk, als iedereen er hetzelfde over denkt kun je net zo goed een einde maken aan deze forum reeks.
Op vrijdag 24 april 2015 11:02 schreef bleyenburg het volgende: @ Leo: Ik heb een betaalverzoekje liggen. Zal ik eens meedoen en die ook laten liggen?
Maar bereiken jullie daar het beoogde effect wel mee? GvE zal het niet veel interesseren als jullie laat betalen. Wellicht trekken ze nog extra rente over het overig ingelegde kapitaal. Je hebt vooral je mede-investeerders ermee doordat zij langer hun geld kwijt zijn en rente-inkomsten mislopen.
Op vrijdag 24 april 2015 10:21 schreef Camogli het volgende: Al met al hebben we deze week nog maar een projectje via GvE langs gehad, van 30.000. Daar kan de schoorsteen in Rhenen niet van roken, lijkt me.
Dat komt door al die mailtjes van jullie. Laat die mensen eens met rust
De schuldbekentenis van OAMBK Venlo zojuist ontvangen. De eigenaar heeft op 14Apr2015 getekend, komt vandaag pas binnen. Je vraagt je dan toch af waar die 10 dagen extra voor zijn...
Hoe kom jij aan de gegevens van de holdings? Kijk ik daar overheen?
Hoe kom jij aan de gegevens van de holdings? Kijk ik daar overheen?
Ik heb ook niets aan negatief eigen vermogen zien staan. Dat verandert een en ander wel hoe ik er tegen aan kijk. Wellicht via andere bronnen want het wordt aardig stilgehouden in de projectpagina zelf.
Het staat in de door hun gedeponeerde jaarrekening 2014. Wordt idd niets over vermeld in de pitch. En idd dit zet eea wel in een ander daglicht. BV's die meetekenen en geen eigen vermogen hebben bieden geen enkele zekerheid. En over de prive-vermogenspositie is ook niets bekend behalve dan dat er in 2014 een paar ton is bijgestort in de vennootschap.
Op vrijdag 24 april 2015 11:30 schreef Coelho het volgende: De schuldbekentenis van OAMBK Venlo zojuist ontvangen. De eigenaar heeft op 14Apr2015 getekend, komt vandaag pas binnen. Je vraagt je dan toch af waar die 10 dagen extra voor zijn...
Dat vraag ik mij dus ook af. Maar ik vraag niks meer, misschien kun jij het doen als je het ook graag wil weten.
Op vrijdag 24 april 2015 11:43 schreef Justme7005 het volgende: Het staat in de door hun gedeponeerde jaarrekening 2014. Wordt idd niets over vermeld in de pitch. En idd dit zet eea wel in een ander daglicht. BV's die meetekenen en geen eigen vermogen hebben bieden geen enkele zekerheid. En over de prive-vermogenspositie is ook niets bekend behalve dan dat er in 2014 een paar ton is bijgestort in de vennootschap.
De Dun & Bradstreet score noteert een verhoogd risico vanwege de heroriëntatie als gevolg van de tsunami in 2011. Herorientatie heeft geleleid tot neg eigen vermogen geeft verhoogd risico Dun & Bradstreet. Begrijp dan niet de positieve Collin aanbeveling.
De Dun & Bradstreet score noteert een verhoogd risico vanwege de heroriëntatie als gevolg van de tsunami in 2011. Herorientatie heeft geleleid tot neg eigen vermogen geeft verhoogd risico Dun & Bradstreet. Begrijp dan niet de positieve Collin aanbeveling.
Dat vind ik nou ook het hele probleem met het crowdfunden. Zaken worden vaak mooier voorgesteld dan ze zijn. Holdings die meetekenen terwijl er geen geld in zit. Lijfrentes die zgn. verpand worden aan de schuld maar als puntje bij paaltje komt blijkt dat alleen een belofte te zijn van de kredietnemer om de lijfrente niet vervroegd uit te laten keren. Overwaarde op een woning die wordt verpand...alsof dat uberhaupt mogelijk is.
Ik neem aan dat dat meegenomen wordt bij het bepalen van de risicoclassificatie, maar je kunt het altijd even vragen bij het project. Dat is wel een groot voordeel van KOM.
Ik heb het afgelopen jaar ofzo geen horeca meer gedaan, omdat ik het gevoelsmatig toch risicovoller vind dan het gemiddelde (goede) project, maar ik overweeg hier wel wat geld in te stoppen. Het gaat immers om een tent die al goed liep en echt getroffen is door rampspoed. De eigenaar heeft hierin geen schuld.
Zooo dat ging snel. Jamm Beach is uit de brand....
RDM komt zijn afspraken ook niet helemaal na als het gaat om de incentive. Eerste instantie zou je zelf een pakket kunnen samenstellen twv ¤75,--, maar nu gaan ze een promo pakket opsturen.
Niet mee eens. De bovenliggende holdings hebben beide per 31/12/14 een negatief eigen vermogen.
Ik zit daar wat over te piekeren.
Het eerste wat bij mij opkomt is, hoe kan het dat het vermogen van de holdings negatief is als de deelneming een positieve waarde heeft. Is die deelneming gefinancierd, en zo ja zou die schuld achtergesteld zijn aan (bijv.) de crowdfunders.
Voorts, het laatste wat je als ondernemer wil, is dat de holding waarin de deelnemingen op de werkmij'en zitten, dat die failliet gaat. Dat trekt alles onderuit. Dat zal toch niet hun bedoeling zijn neem ik aan.
Op vrijdag 24 april 2015 13:45 schreef Goesten het volgende: RDM komt zijn afspraken ook niet helemaal na als het gaat om de incentive. Eerste instantie zou je zelf een pakket kunnen samenstellen twv ¤75,--, maar nu gaan ze een promo pakket opsturen.
Er staat:
quote:
Investeerders vanaf ¤ 500,- in RDM ontvangen een welkomstpakket van onze producten (zelf te kiezen) ter waarde van ¤ 75,-.
Dat kun je lezen als: u mag zelf een pakket producten kiezen. Dat is ook de eerste indruk. Je kunt het echter ook lezen als: ik kies zelf een aantal producten om in een welkomstpakket te stoppen en u ontvangt er eentje van. Taal is een wonderlijk ding. Soms zijn woorden bedoeld om te verhullen ipv duidelijk maken.
Het eerste wat bij mij opkomt is, hoe kan het dat het vermogen van de holdings negatief is als de deelneming een positieve waarde heeft. Is die deelneming gefinancierd, en zo ja zou die schuld achtergesteld zijn aan (bijv.) de crowdfunders.
Voorts, het laatste wat je als ondernemer wil, is dat de holding waarin de deelnemingen op de werkmij'en zitten, dat die failliet gaat. Dat trekt alles onderuit. Dat zal toch niet hun bedoeling zijn neem ik aan.
Hoi, Een holding kan deelnemen in meerdere werkmaatschappijen. Daarnaast kan en ook winst of verlies gegenereerd worden binnen de holding zelf. Verder kan de aandeelhouder het eigen vermogen uit de hoding halen door dit als dividend aan zichzelf uit te keren. Het is dus heel goed mogelijk dat er in de holding veel minder vermogen zit dan in de deelneming. Dat een holding meetekent biedt dan ook niet per definitie extra zekerheid.
Het gebeurt vaak genoeg dat een ondernemer die een lening aanvraagt voor zijn bedrijf ook nog een ander bedrijf heeft en dat over het andere bedrijf in de aanvraag niks wordt vermeld. Banken financieren vrijwel altijd als papraplu. Zij kijken naar het geheel (prive-persoon en alle Bv's). Bij de aanvragen op de crowdplatforms wordt vaak niet gesproken over andere zakelijke activiteiten van de aanvrager en evenmin is de vermogenspositie van de prive-persoon altijd even duidelijk.
Dat kun je lezen als: u mag zelf een pakket producten kiezen. Dat is ook de eerste indruk. Je kunt het echter ook lezen als: ik kies zelf een aantal producten om in een welkomstpakket te stoppen en u ontvangt er eentje van. Taal is een wonderlijk ding. Soms zijn woorden bedoeld om te verhullen ipv duidelijk maken.
Gelet op wat je als investeerder mag verwachten lijkt mij dat er geen andere uitleg aan kan worden gegeven dan dat je als investeerder de produkten zelf mag kiezen. Als dat nu niet het geval is dan is de kans groot dat je als investeerder je investering met een beroep op dwaling ongedaan kunt maken. Wanneer veel investeerders dat doen komt de aanvrager mogelijk in de problemen. Dat risico zullen ze niet nemen denk ik
Ik denk toch dat het eens tijd wordt dat een, goed onderlegde, financieel journalist zich inhoudelijk gaat verdiepen in crowdfundplatforms. Met name het acceptatiebeleid, probleemgevallenbehandeling, default afwikkeling en de cijferverantwoording van de door hun gepubliceerde projecten zouden wat mij betreft eens goed onder de loep genomen mogen worden.
Ook de informatievoorziening richting de investeerders zou eens grondig in overweging genomen dienen te worden.
Op vrijdag 24 april 2015 13:58 schreef Justme7005 het volgende: Het gebeurt vaak genoeg dat een ondernemer die een lening aanvraagt voor zijn bedrijf ook nog een ander bedrijf heeft en dat over het andere bedrijf in de aanvraag niks wordt vermeld. Banken financieren vrijwel altijd als papraplu. Zij kijken naar het geheel (prive-persoon en alle Bv's). Bij de aanvragen op de crowdplatforms wordt vaak niet gesproken over andere zakelijke activiteiten van de aanvrager en evenmin is de vermogenspositie van de prive-persoon altijd even duidelijk.
Daar komt dan weer de expertise en verantwoordelijkheid van een platform kijken. Met het bepalen van het risico percentage moeten ze dit wel meenemen en de investeerders over informeren lijkt mij. Dat zou je zeker bij CC verwachten omdat ze een hogere veiligheid garanderen als rechtvaardiging voor de hogere fee
Op vrijdag 24 april 2015 14:02 schreef Justme7005 het volgende: Gelet op wat je als investeerder mag verwachten lijkt mij dat er geen andere uitleg aan kan worden gegeven dan dat je als investeerder de produkten zelf mag kiezen. Als dat nu niet het geval is dan is de kans groot dat je als investeerder je investering met een beroep op dwaling ongedaan kunt maken. Wanneer veel investeerders dat doen komt de aanvrager mogelijk in de problemen. Dat risico zullen ze niet nemen denk ik
Mee eens. Als ze niks tussen haakjes hadden gezegd had ik gewoon een pakketje verwacht. Door te toevoeging (zelf te kiezen) ga je er van uit dat je hem zelf mag samenstellen. Kan je volgens mij ook maar op 1 manier lezen. Maar goed, heb mail naar RDM gestuurd en wacht nu even op antwoord. Anders via KOM spelen
Op vrijdag 24 april 2015 14:09 schreef bleyenburg het volgende: Ik denk toch dat het eens tijd wordt dat een, goed onderlegde, financieel journalist zich inhoudelijk gaat verdiepen in crowdfundplatforms. Met name het acceptatiebeleid, probleemgevallenbehandeling, default afwikkeling en de cijferverantwoording van de door hun gepubliceerde projecten zouden wat mij betreft eens goed onder de loep genomen mogen worden.
Ook de informatievoorziening richting de investeerders zou eens grondig in overweging genomen dienen te worden.
Eens kijken wie we hiervoor kunnen benaderen.
Iemand van FTM vragen? die wroeten wel vaker misstanden naar boven? http://www.ftm.nl/
Op vrijdag 24 april 2015 13:45 schreef Goesten het volgende: RDM komt zijn afspraken ook niet helemaal na als het gaat om de incentive. Eerste instantie zou je zelf een pakket kunnen samenstellen twv ¤75,--, maar nu gaan ze een promo pakket opsturen.
Investering terugtrekken. Het moet maar eens afgelopen zijn met die geintjes.
't Is maar een gedachte. Ik ga er ondanks dat vanuit, dat Rebekka Desiree Maja gewoon een foldertje stuurt en de investeerder laat kiezen wat die wil hebben.
Wat GvE aan het doen is staat m.i. haaks op wat het concept crowdfunding voor moet stellen. Dit lijkt meer op zo veel mogelijk geld binnen harken en schijt hebben aan de investeerder.
Via ons kunt u zakelijk geld investeren. Het is bij ons mogelijk om met meerdere investeerders te investeren in projecten van andere bedrijven.
Een groot voordeel dat we bieden is het hoge rendement in combinatie met de hoge mate van transparantie. Per project is duidelijk te zien wat de jaarrente, de looptijd, het doel en de classificatie is. Hierdoor weet u precies waar u aan toe bent.
Het gemiddelde rente percentage per crowdfunding project ligt rond de 8,5% per jaar. Deze rente wordt vastgelegd in een overeenkomt voor de looptijd van het project. Als investeerder ziet u precies waar uw geld voor wordt gebruikt en wanneer uw investering met rente wordt terugbetaald.
Hoge mate van transparantie? -> Behoeft geen verdere uitleg. De transparantie is ver te zoeken.
Hierdoor weet u precies waar u aan toe bent -> Nee, dat weet je niet als GvE relevante informatie achterwege laat, zoals al vele malen voorgevallen is.
Het gemiddelde rente percentage per crowdfunding project ligt rond de 8,5% per jaar -> Geloof er niks van.
@leolinedance: Ik heb ook de indruk dat in de pitch relevante informatie soms achterwege blijft of op een pretentieuze wijze wordt gepresenteerd. Dat ligt bij een pitch ook wel enigszins voor de hand. Doel is immers om de aanvraag vol te krijgen.
Echter bij probleemprojecten liggen de zaken omgekeerd. Dan zal het platform voor de belangen van de investeerders moeten opkomen. Wat dat betreft is Talamini voor GvE de vuurdoop. Een lening verstrekt aan een als goedlopend bedrijf gepresenteerde aanvrager die reeds na 9 maanden de verplichtingen niet nakomt geeft te denken, hoe triest het verder ook allemaal is.
[..]Hoge mate van transparantie? -> Behoeft geen verdere uitleg. De transparantie is ver te zoeken.
Hierdoor weet u precies waar u aan toe bent -> Nee, dat weet je niet als GvE relevante informatie achterwege laat, zoals al vele malen voorgevallen is.
Het gemiddelde rente percentage per crowdfunding project ligt rond de 8,5% per jaar -> Geloof er niks van.
Maar ze leggen toch keurig netjes uit wat ze bedoelen met transparantie? Je citeerde het zelf:
quote:
Een groot voordeel dat we bieden is het hoge rendement in combinatie met de hoge mate van transparantie. Per project is duidelijk te zien wat de jaarrente, de looptijd, het doel en de classificatie is. Hierdoor weet u precies waar u aan toe bent.
Ik ben het met je eens en heb een ander idee over transparantie. Je weet inderdaad niet waar je aan toe bent. Relevante info ontbreekt regelmatig. Er is geen mogelijkheid om in het openbaar in gesprek te gaan, alleen achter gesloten deuren krijg je nog wel eens wat te horen. Want: u mag ons altijd bellen. En dat het gemiddelde rentepercentage op 8,5 ligt is verouderde informatie. De website lijdt dan ook aan het euvel van zovele websites: die wordt niet bijgehouden en geactualiseerd. Wat GVE geschreven heeft, dat heeft GVE geschreven. Ik hou het er op: het oude bankieren gaat gewoon niet samen met de openheid van internet.
Op vrijdag 24 april 2015 14:55 schreef Justme7005 het volgende: @leolinedance: Ik heb ook de indruk dat in de pitch relevante informatie soms achterwege blijft of op een pretentieuze wijze wordt gepresenteerd. Dat ligt bij een pitch ook wel enigszins voor de hand. Doel is immers om de aanvraag vol te krijgen.
Dat ben ik niet met je eens. Wat is het doel van GvE nou eigenlijk, in korte tijd zoveel mogelijk geld verdienen op welke manier dan ook, of een eerlijke lange termijn relatie met je investeerders opbouwen?
Ook de pitch zou gekeurd moeten worden door GvE, en bij het ontbreken van relevante informatie aangevuld moeten worden. Ik krijg nu het idee dat GvE het na een krediet check al snel voldoende vindt. Dan hebben zij de buit van de kredietvrager al binnen, en ze weten dat het project toch wel vol zal lopen.
Mensen die geld willen lenen zijn er genoeg, en zullen ook altijd blijven komen. De investeerders zullen zich echter terug gaan trekken wanneer men zo door blijft gaan.
quote:
Echter bij probleemprojecten liggen de zaken omgekeerd. Dan zal het platform voor de belangen van de investeerders moeten opkomen. Wat dat betreft is Talamini voor GvE de vuurdoop. Een lening verstrekt aan een als goedlopend bedrijf gepresenteerde aanvrager die reeds na 9 maanden de verplichtingen niet nakomt geeft te denken, hoe triest het verder ook allemaal is.
Viel te verwachten dat er projecten om zouden vallen natuurlijk. Ik kan niet beoordelen wat ze er op de achtergrond mee doen, maar de communicatie is in ieder geval onder de maat.
Ik heb vandaag bij GvE gevraagd waar het antwoord op mijn vragen blijft. Eergisteren werd mij verteld dat "een collega dit gaat beantwoorden, u hoort nog van ons".
Het wordt toch hoog tijd dat GvE zelf gaat communiceren. Ik vind het belachelijk dat de deurwaarder is ingeschakeld zonder dat investeerders daarover geïnformeerd zijn. Aanvraag op HCN betrof een ander Talamini bedrijf dan op GvE, toch? Wel van zelfde eigenaar. Zoals eerder gesteld door iemand; bedrijven draaien door dus dan moet er toch geld binnenkomen? Ik kan mij voorstellen dat erfgenamen de erfernis allen verwerpen i.v.m. hoofdelijke aansprakelijkheid.
Het wordt toch hoog tijd dat GvE zelf gaat communiceren. Ik vind het belachelijk dat de deurwaarder is ingeschakeld zonder dat investeerders daarover geïnformeerd zijn. Aanvraag op HCN betrof een ander Talamini bedrijf dan op GvE, toch? Wel van zelfde eigenaar. Zoals eerder gesteld door iemand; bedrijven draaien door dus dan moet er toch geld binnenkomen? Ik kan mij voorstellen dat erfgenamen de erfernis allen verwerpen i.v.m. hoofdelijke aansprakelijkheid.
Elk platform heeft als doel om geld te verdienen. En dat lukt alleen als er zowel geldleners als ook investeerders zijn. Op langere termijn zullen er alleen investeerders zijn als de investeren rendabel is. En op dat punt zal het platform zich moeten bewijzen. Investeerders vinden is 1, maar ze vasthouden is een ander verhaal. En daarbij speelt het internet een grote rol. Als platform kun je via het internet heel gemakkelijk je krediet bij de crowd verliezen. Reden temeer om scherp te blijven met mekaar
Op vrijdag 24 april 2015 15:21 schreef Justme7005 het volgende: Elk platform heeft als doel om geld te verdienen. En dat lukt alleen als er zowel geldleners als ook investeerders zijn. Op langere termijn zullen er alleen investeerders zijn als de investeren rendabel is. En op dat punt zal het platform zich moeten bewijzen. Investeerders vinden is 1, maar ze vasthouden is een ander verhaal. En daarbij speelt het internet een grote rol. Als platform kun je via het internet heel gemakkelijk je krediet bij de crowd verliezen. Reden temeer om scherp te blijven met mekaar
Waarbij het ellendige is: ik kan me nu als investeerder terugtrekken, maar mag dan hopen dat er de komende vijf jaar nog wel àndere investeerders komen. Ik zit niet te wachten op een faillissement van het platform! Oftewel: de eerste vijf jaar ben ik veroordeeld tot GVE en heeft GVE mij in de tang. Als een ouderwetse bankier.
Ik zie een platform als GvE nog niet zomaar failliet gaan hoor. De rente is nog steeds ontzettend laag en daardoor blijft hier investeren interessant. Ik denk dat we met een kritische blik moeten proberen de platforms aan te zetten wat meer oog voor de belangen van de investeerder te hebben
Deze mail is strikt vertrouwelijk en persoonlijk. Wij verzoeken u derhalve vriendelijk doch dringend om de inhoud niet met derden te delen. Dat is momenteel en gedurende de afwikkeling van deze casus niet in het belang van investeerders.
Deze mail is strikt vertrouwelijk en persoonlijk. Wij verzoeken u derhalve vriendelijk doch dringend om de inhoud niet met derden te delen. Dat is momenteel en gedurende de afwikkeling van deze casus niet in het belang van investeerders.
Ik kan me dat wel voorstellen. Iedere deurwaarder probeert nu natuurlijk vooraan in de rij te staan. Hoe meer negatief nieuws gaat circuleren, hoe meer anderen (ook toeleveranciers) op de rem gaan staan. Dan vallen deze bedrijven zeker om. Maar ik vindt dat GVE toch verplichting heeft om met Talamini investeerders te communiceren.
Inderdaad, niet alles kan openbaar. Wel goed om te melden dàt er actie is vanuit HCN.
Weer vertraging in de algehele aflossing van HIN-verzekeringen, nu door een naar verluid te trage actie van de koper, die zich nog door de AFM moet laten toetsen. Maximale vertraging: 13 weken. Reguliere aflossingen gaan gewoon door gelukkig.
Op vrijdag 24 april 2015 16:51 schreef Camogli het volgende: Weer vertraging in de algehele aflossing van HIN-verzekeringen, nu door een naar verluid te trage actie van de koper, die zich nog door de AFM moet laten toetsen. Maximale vertraging: 13 weken. Reguliere aflossingen gaan gewoon door gelukkig.
Nog zin in een hamburgertje? Febo Hoorn zoekt 180000 voor 7,01% (8,01% - 1% kosten), 60 maanden om de licentie van Brugerme te betalen en de keuken aan te passen. Nou nee, doe mij maar gewoon moeders gehaktbal.
Op vrijdag 24 april 2015 16:51 schreef Camogli het volgende: Weer vertraging in de algehele aflossing van HIN-verzekeringen, nu door een naar verluid te trage actie van de koper, die zich nog door de AFM moet laten toetsen. Maximale vertraging: 13 weken. Reguliere aflossingen gaan gewoon door gelukkig.
Ik maak mij zorgen om dit project. De transactie is mij ook niet helemaal duidelijk. Of je verkoopt het hele bedrijf óf slechts (een deel van) de assurantieportefeuille. In dat laatste geval blijft HIN verzekeringen gewoon onder dezelfde eigenaar bestaan. Maar dat lijkt hier dus niet aan de orde. Na de prachtige mail van meneer Germs heb ik (en met mij waarschijnlijk velen) de aflossing en rente van HIN preventief geïnvesteerd in Oord verzekeringen. Straks komt de melding dat AFM niet akkoord is en dan zitten wij in de val van beide projecten. Zowel HIN Verzekeringen als Oord Verzekeringen hebben een mooie website en beide bedrijven zitten in hetzelfde kantoorpand in Apeldoorn. Misschien zie ik spoken maar dat komt dan mede omdat meneer Germs al een keer (2009) failliet is gegaan met zijn Hypotheek Informatiecentrum Nederland (HIN).
Tenzij Collin Corwdfund mee gaat werken komt er geen mailservice voor dat platform, de backend is niet zo 1-2-3 te scrapen om voor nieuwe content te zoeken. Als er iemand meeleest van Collin, mail me op hostmaster apending cfmailserver.nl als jullie mee willen werken.
Op vrijdag 24 april 2015 14:09 schreef bleyenburg het volgende: Ik denk toch dat het eens tijd wordt dat een, goed onderlegde, financieel journalist zich inhoudelijk gaat verdiepen in crowdfundplatforms. Met name het acceptatiebeleid, probleemgevallenbehandeling, default afwikkeling en de cijferverantwoording van de door hun gepubliceerde projecten zouden wat mij betreft eens goed onder de loep genomen mogen worden.
Nieuw platform: www.aygodutch.com Komt op mij nog wat huiskamerig over: 3 heren die wat proberen. Zo wordt de classificatie door een van de oprichters gedaan. Er is wel een ontheffing van de AFM. Twee projecten online. Ik kijk het nog even aan.
[ Bericht 0% gewijzigd door Camogli op 24-04-2015 18:57:34 ]
Op vrijdag 24 april 2015 18:37 schreef Camogli het volgende: Nieuw platform: www.aygodutch.com Komt op mij nog wat huiskamerig over: 3 heren die wat proberen. Zo wordt de classificatie door een van de oprichters gedaan. Er is wel een ontheffing van de AFM. Drie projecten online. Ik kijk het nog even aan.
Beetje trage website. Aardige ondernemers. Vragen van de leningvrager slechts 495 euro + 3,5% + 200 euro per kwartaal en van de investeerder 0,9% eenmalig. Inderdaad twee projecten (Wrapaholic carwrapping en Warung catering) en nog twee projecten die binnenkort online staan (Glasvezel en ICT).
Op vrijdag 24 april 2015 19:47 schreef M.anoniem het volgende: Websites van HIN en Van Oord zijn qua indeling nagenoeg hetzelfde. Grootste verschil is lay-out van de websites.
Ja snap ik, is door de zelfde eigenaar en toekomstig oud eigenaar bedacht, dus dat vind ik niet vreemd. Vandaag AFM gebeld hoe dat zit met toestemming waar ze op wachten. Dat de AFM nog toestemming moet verlenen, betekend dat de nieuwe eigenaar nog niet bekend is bij de AFM of dat er er een wisseling van beleidsbepaler is, wat gemeld moet worden en waar toestemming voor moet komen. AFM moet dus de nieuwe beleidsbepaler of feitelijk leidinggevende nog toetsen of hij/zei geen stoute dingen heeft gedaan voor dat ze goedkeuring geven. Hier staan in theorie 13 weken voor, maar veelal komt er sneller antwoord was de mededeling. Alleen bij gegronde redenen, zoals bijv geen blanco verklaring omtrent het gedrag word de aanvraag afgewezen, en gaat dus het hele feest niet door. Nu dus maar hopen dat de nieuwe eigenaar van HIN "vroom" genoeg was....
Ja snap ik, is door de zelfde eigenaar en toekomstig oud eigenaar bedacht, dus dat vind ik niet vreemd. Vandaag AFM gebeld hoe dat zit met toestemming waar ze op wachten. Dat de AFM nog toestemming moet verlenen, betekend dat de nieuwe eigenaar nog niet bekend is bij de AFM of dat er er een wisseling van beleidsbepaler is, wat gemeld moet worden en waar toestemming voor moet komen. AFM moet dus de nieuwe beleidsbepaler of feitelijk leidinggevende nog toetsen of hij/zei geen stoute dingen heeft gedaan voor dat ze goedkeuring geven. Hier staan in theorie 13 weken voor, maar veelal komt er sneller antwoord was de mededeling. Alleen bij gegronde redenen, zoals bijv geen blanco verklaring omtrent het gedrag word de aanvraag afgewezen, en gaat dus het hele feest niet door. Nu dus maar hopen dat de nieuwe eigenaar van HIN "vroom" genoeg was....
Goed werk! Dankjewel! Maar beetje eigenaardig dat heer Germs zegt dat koper momenteel reeds een onder AFM-toezichtstaand bedrijf heeft. Dan zou deze toetsing niet nodig zijn, als ik jou goed begrijp.
Goed werk! Dankjewel! Maar beetje eigenaardig dat heer Germs zegt dat koper momenteel reeds een onder AFM-toezichtstaand bedrijf heeft. Dan zou deze toetsing niet nodig zijn, als ik jou goed begrijp.
Dat de AFM nog toestemming moet verlenen, betekend dat de nieuwe eigenaar nog niet bekend is bij de AFM of dat er er een wisseling van beleidsbepaler is, wat gemeld moet worden en waar toestemming voor moet komen
Denk dat nu het 2de opgaat, ik heb net als jij ook dat geld in Van Oord gestopt ja maar maak me geen zorgen alleen jammer dat het nu steeds opschuift. Dat was toch een succes verhaaltje.
Ik snap van dat HIN-project niet zo veel. Heb er niks inzitten. Evenmin als in Oord. Dat iedereen het leuk vindt om na een jaar alles terug te krijgen, ja dat gaat er nog wel in. Dat GVE hiermee ook tegen het eigen beleid inging, maar nu eens in het voordeel van de investeerders, vooruit, maar niet logisch. Waarom zou je de spelregels wel veranderen als het in het voordeel is van de investeerders en niet als het in het voordeel is van de ondernemers? In diezelfde tijd speelde toch ook dat gedoe van het terugtrekken van een van de mensen die zich hoofdelijk aansprakelijk hadden gesteld bij Eve Energy? GVE vond dat wel kunnen, de crowd niet. Wat ik vooral niet snap: als die lening voor HIN nou zoveel heeft opgeleverd, bleef er dan niet een klein beetje geld over om Oord te financieren? Of speelde meneer Germs netaan quitte met die verkoop? Of wilde hij er graag van af omdat hij al een oogje had op Oord en verwachte dat die het toch nog wat beter zou kunnen doen? Nou ja, ik ben en blijf een leek die afgaat op de blauwe ogen van wat al dan niet zelfverklaarde financiële experts beweren.
Op vrijdag 24 april 2015 21:09 schreef crowd-fundi het volgende: Dat GVE hiermee ook tegen het eigen beleid inging, maar nu eens in het voordeel van de investeerders, vooruit, maar niet logisch. Waarom zou je de spelregels wel veranderen als het in het voordeel is van de investeerders en niet als het in het voordeel is van de ondernemers?
Dat was/is niet tegen het eigen beleid. Het is leners gewoon toegestaan om vervroegd af te lossen zolang ze maar de volledige rente en aflossing betalen.
Dat was/is niet tegen het eigen beleid. Het is leners gewoon toegestaan om vervroegd af te lossen zolang ze maar de volledige rente en aflossing betalen.
Ik lees in artikel 9 van de algemene voorwaarden anders van niet:
quote:
Artikel 9. Vervroegde aflossing / opeisbaarheid
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst is het kredietnemer niet toegestaan vervroegd geheel dan wel gedeeltelijk af te lossen. Tevens is het de schuldeiser niet toegestaan de nog openstaande vorderingen vervroegd op te eisen
In artikel 17 wordt het nog een keer onderstreept:
quote:
Artikel 17 Vervroegde aflossing
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst is het de kredietnemer niet toegestaan vervroegd geheel dan wel gedeeltelijk extra af te lossen, tenzij er sprake is van een in deze Algemene Voorwaarden en/of de Overeenkomst genoemde uitzondering.
De uitzonderingen zijn: a. overlijden kredietnemer; b. conservatoir of executoriaal beslag.
Ik denk dat hij met HiN een kunstje heeft gedaan, waar de klanten van HiN nu niet meer in trappen. Dus snel doorverkopen. Hit en run..... Nu met aankoop oord weer het zelfde truukje proberen. Let maar op,... Oord gaat of over de kop of word binnen nu en een twee jaar weer verkocht.
Op vrijdag 24 april 2015 21:44 schreef Sirfundalot het volgende: Ik denk dat hij met HiN een kunstje heeft gedaan, waar de klanten van HiN nu niet meer in trappen. Dus snel doorverkopen. Hit en run..... Nu met aankoop oord weer het zelfde truukje proberen. Let maar op,... Oord gaat of over de kop of word binnen nu en een twee jaar weer verkocht.
Nee! Niet doen! Laat Horsemen alsjeblieft in leven! Ik heb al zoveel van hem geleerd en heb het idee dat ik nog veel meer van hem kan leren.
Hahahaha paardehoofd in bed is niet mijn stijl.... Alleen op eigen verzoek van Horsemen wil ik hem uit zijn lijden verlossen,... Mits in drievoud ingediend. Maar tot die tijd, lekker laten huppelen in de wei, en tzt naar een bejaarden paarden wei,... 😇
Op vrijdag 24 april 2015 22:14 schreef crowd-fundi het volgende: Zo zeg, prijslijst garantie uitvaart zit met een investering van 45300 in één klap vol. Ongelooflijk.
WTF? Dat onzinverhaal? Niet te geloven..... Nou ja niet mijn knaken zullen we maar denken.
Op vrijdag 24 april 2015 22:14 schreef crowd-fundi het volgende: Zo zeg, prijslijst garantie uitvaart zit met een investering van 45300 in één klap vol. Ongelooflijk.
bizar. Nieuwe investeerder, aan het nummer te zien. Boven de 5000 moet je toch bellen? En dat kan dus op dit tijdstip?
bizar. Nieuwe investeerder, aan het nummer te zien. Boven de 5000 moet je toch bellen? En dat kan dus op dit tijdstip?
Nou, als ik het goed begrepen heb word je gebeld door GVE. Dat zal dinsdag dus wel gebeuren. Een extra check door de risk manager lijkt me hier ook wel op z'n plek.
Geenen schoenen KOM, moet gewoon de begunstiging op de LR polis laten wijzigen in KOM derdengeldenrekening met een goedkeuring op voorhand dit te wijzigen na inlossen van de schuld ipv te verpanden met alle fiscale gevolgen van dien. That it, de oplossing.
Tav de overwaarde hypotheek moeten ze gewoon een positieve/negatieve hypotheek verklaring toestaan en dit bij de notaris laten opstellen. Dan zijn er WEL er zekerheden voor de investeerders. Ben wel benieuwd naar wat dan in ¤ de overwaarde is,....
Dit naar slecht mijn bescheiden menig 😹 en inzicht,... Doe er je voordeel mee als je wel wilt instappen.
Nogmaals ik doe dus niet mee, retail EN schoenen is nogo.
Op vrijdag 24 april 2015 22:34 schreef Sirfundalot het volgende: Geenen schoenen KOM, moet gewoon de begunstiging op de LR polis laten wijzigen in KOM derdengeldenrekening met een goedkeuring op voorhand dit te wijzigen na inlossen van de schuld ipv te verpanden met alle fiscale gevolgen van dien. That it, de oplossing.
Je vraagt je soms af: waar was de kritische geest bij degene die dit project toeliet? Zijn er echt geen belastingspecialisten bij KOM?
Who knows,... Jammer dat de zekerheden die echt wel zekerheden kunnen zijn niet correct gepresenteerd worden.
Ja, en in de overeenkomst van geldlening van KoM staat alleen maar een verwijzing naar de pitch en de reacties die daarop gegeven zijn. Bij de rechter kan het dan nog wel eens moeilijk worden je recht te halen als het niet correct gepresenteerd is.
Waarom zou je de spelregels wel veranderen als het in het voordeel is van de investeerders en niet als het in het voordeel is van de ondernemers?
Volgens mij is deze vergelijking onterecht: In het ene geval, waarin de ondernemers onterecht niet hoofdelijk tekenden, was dit in het nadeel van de investeerders. Deze waren hier niet akkoord mee.
In het andere geval (bij HIN) doet de ondernemer een voorstel dat in het voordeel is van de investeerders. Wat is er op tegen een regeling te treffen waar iedereen tevreden mee is?
Artikel 9 is met name bedoeld om te voorkomen dat ondernemer eerder aflossen, zonder de resterende rentevergoeding te betalen.
Het bedrag volledig eerder aflossen (incl. rente) voldoet prima volgens artikel 12 lid 4: "Betalingen dienen ten behoeve van schuldeiser te geschieden binnen de daartoe gestelde en/of overeengekomen betalingstermijn(en)."
[..]Het bedrag volledig eerder aflossen (incl. rente) voldoet prima volgens artikel 12 lid 4: "Betalingen dienen ten behoeve van schuldeiser te geschieden binnen de daartoe gestelde en/of overeengekomen betalingstermijn(en)."
Met een beetje creatief lezen zou je het zo kunnen zien. Maar als je het geciteerde zinnetje leest in het geheel van artikel 12.4, dan klopt het toch niet. Het gaat daar heel nadrukkelijk over de plicht voor de kredietnemer om er voor te zorgen dat de betalingen geschieden binnen de daartoe gestelde termijn. Het artikel gaat dus over de tijdige betaling door de kredietnemer. Er is geen sprake van het eventueel overeenkomen van een nieuwe betalingstermijn of een aflossing ineens. Trouwens, als dat in 12.4 zo zou staan, dan is HIN al aardig in gebreke gebleven. Tenminste: volgens mij is er een maand genoemd, waarin HIN zou betalen. Die termijn wordt telkens eenzijdig door HIN opgeschoven, zonder de investeerders om toestemming te vragen. Het wordt ze gewoon meegedeeld. Een man en man, een woord een woord. Meneer Germs moet gewoon doen wat hij heeft beloofd en zich niet verschuilen achter onvoorziene moeilijkheden, waarvan het ook nog maar de vraag was hoe onvoorzien ze waren.
Met een beetje creatief lezen zou je het zo kunnen zien. Maar als je het geciteerde zinnetje leest in het geheel van artikel 12.4, dan klopt het toch niet. Het gaat daar heel nadrukkelijk over de plicht voor de kredietnemer om er voor te zorgen dat de betalingen geschieden binnen de daartoe gestelde termijn. Het artikel gaat dus over de tijdige betaling door de kredietnemer. Er is geen sprake van het eventueel overeenkomen van een nieuwe betalingstermijn of een aflossing ineens. Trouwens, als dat in 12.4 zo zou staan, dan is HIN al aardig in gebreke gebleven. Tenminste: volgens mij is er een maand genoemd, waarin HIN zou betalen. Die termijn wordt telkens eenzijdig door HIN opgeschoven, zonder de investeerders om toestemming te vragen. Het wordt ze gewoon meegedeeld. Een man en man, een woord een woord. Meneer Germs moet gewoon doen wat hij heeft beloofd en zich niet verschuilen achter onvoorziene moeilijkheden, waarvan het ook nog maar de vraag was hoe onvoorzien ze waren.
Het is een feit dat het zeer vervelend en ongewenst is, dat er eerst een datum genoemd wordt, er dan een volgende datum en dan weer 13 weken uitstel gevraagd wordt.
Dit duidt op een niet goed georganiseerde overdracht en dat er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt over de verkoop van HIN aan de nieuwe eigenaar.
Achteraf gezien had GVE moeten eisen eerst HIN afhandelen en dan pas de nieuwe Oord lening plaatsen.
Om nu te stellen dat vervroegd aflossen door alle termijnen uit de toekomst direct te betalen tegen het regelement van de site is, is naar mijn idee spijkers op laag water zoeken. Immers de schuldenaar lost al zijn verplichtingen af ruim voor de daarvoor gestelde termijn data en voldoet dan ook aan al zijn verplichtingen.
Ik zou graag willen dat alle schuldenaren ruim voor tijd al hun termijnen betalen. Dat is dan weer een zorg minder.
[..] Om nu te stellen dat vervroegd aflossen door alle termijnen uit de toekomst direct te betalen tegen het regelement van de site is, is naar mijn idee spijkers op laag water zoeken. Immers de schuldenaar lost al zijn verplichtingen af ruim voor de daarvoor gestelde termijn data en voldoet dan ook aan al zijn verplichtingen.
Ik zou graag willen dat alle schuldenaren ruim voor tijd al hun termijnen betalen. Dat is dan weer een zorg minder.
Dat heb ik niet verzonnen! Dat behoort tot de "transparantie" van GVE. Net zoals investeerders niet vroegtijdig hun investering kunnen terugvorderen kunnen kredietnemers hun krediet vroegtijdig aflossen behoudens de genoemde uitzonderingen. Dat het prachtig is om na een jaar je investering inclusief alle toekomstige rente uitbetaald te krijgen is een andere zaak. Daarmee wordt je daadwerkelijke rendement wel fors hoger en dat zul je als investeerder dan ook altijd met beide handen aangrijpen.
Op zaterdag 25 april 2015 14:37 schreef crowd-fundi het volgende: Dat heb ik niet verzonnen! Dat behoort tot de "transparantie" van GVE. Net zoals investeerders niet vroegtijdig hun investering kunnen terugvorderen kunnen kredietnemers hun krediet vroegtijdig aflossen behoudens de genoemde uitzonderingen. Dat het prachtig is om na een jaar je investering inclusief alle toekomstige rente uitbetaald te krijgen is een andere zaak. Daarmee wordt je daadwerkelijke rendement wel fors hoger en dat zul je als investeerder dan ook altijd met beide handen aangrijpen.
Nieuw artikel 9 dan zijn er geen misverstanden meer. Artikel 17 is naar mijn idee overbodig en kan weggelaten worden.
Artikel 9. Vervroegde aflossing / opeisbaarheid
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst is het de kredietnemer alleen toegestaan vervroegd af te lossen door, op het moment van vervroegd aflossen, alle nog openstaande termijnen van de lening inclusief verschuldigde rente in een keer te voldoen.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst is het kredietnemer niet toegestaan op een andere wijze, als hierboven genoemd, vervroegd geheel dan wel gedeeltelijk af te lossen
Het de schuldeiser niet toegestaan de nog openstaande vorderingen vervroegd op te eisen
Uitzonderingen op artikel 9 zijn: 9.1 Gerechtsdeurwaarder Indien er sprake is van een mogelijke niet nakoming van uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen en de vordering uit handen gegeven wordt aan een gerechtsdeurwaarder, zullen tussen betrokken partijen mogelijkerwijs nieuwe betaalafspraken worden gemaakt, die in plaats gesteld worden van de eerder in de Overeenkomst opgestelde voorwaarden.
9.2 Conservatoir of executoriaal beslag Voor het geval er conservatoir of executoriaal beslag gelegd wordt op alle of een belangrijk gedeelte van de goederen van de kredietnemer, dan wel alle of een belangrijk gedeelte van zijn goederen worden vervreemd, bezwaard, onteigend of zijn tenietgegaan, houdt schuldeiser zich het recht voor de gehele vordering, inclusief rente ter genoegdoening van de investeerders vervroegd op te eisen.
9.3 Overlijden van kredietnemer In geval van overlijden van de kredietnemer is het voor de erven mogelijk om tegen betaling van de nog openstaande rente -en aflossingsverplichting over te gaan tot algehele vervroegde aflossing. Ook in dit geval is gedeeltelijke aflossing niet toegestaan.
ik denk het wel, en anders passen ze vast het leningsbedrag aan naar 90%
Nu nog maar 8,45% over van KoM/Laurion, dat laatste stukje zal geen probleem zijn. Hopelijk snel, des te eerder komt alles rond en begint de meter te tikken
Het Ned Pensioenbureau nadert ook de 10% grens. Blijft een moeilijke beslissing, het is een leuk bedrijf maar ik heb het gevoel dat hij tot aan zijn nek in de schuld zit al waren die schulden in het verleden nóg hoger en toen is hij ook niet omgevallen. Een erfenis tot zekerheid geven, dat is toch raar eigenlijk. Nooit eerder gezien of meegemaakt. Geen goed teken zoiets.
Op vrijdag 24 april 2015 22:34 schreef Sirfundalot het volgende: Geenen schoenen KOM, moet gewoon de begunstiging op de LR polis laten wijzigen in KOM derdengeldenrekening met een goedkeuring op voorhand dit te wijzigen na inlossen van de schuld ipv te verpanden met alle fiscale gevolgen van dien. That it, de oplossing.
Tav de overwaarde hypotheek moeten ze gewoon een positieve/negatieve hypotheek verklaring toestaan en dit bij de notaris laten opstellen. Dan zijn er WEL er zekerheden voor de investeerders. Ben wel benieuwd naar wat dan in ¤ de overwaarde is,....
Dit naar slecht mijn bescheiden menig 😹 en inzicht,... Doe er je voordeel mee als je wel wilt instappen.
Nogmaals ik doe dus niet mee, retail EN schoenen is nogo.
Hopelijk lezen ze mee en doen ze iets met deze suggesties. Ik ben nu nog maar matig geïnteresseerd maar misschien wordt dat nog beter afhankelijk van de antwoorden die ze communiceren.
Het is m.i. wel een sterk punt dat ze in een ander segment zitten dan de Zalando's. Het gaat hier volgens mij niet om trendy flutschoenen van een paar tientjes die je na een jaar weggooit maar om kwaliteitsschoenen waarbij persoonlijk advies incl. podotherapie een rol speelt, en wat mag kosten gezien de doelgroep met een brede beurs. De privé opnames waren in het verleden een probleem maar daar zit de bank sterk bovenop. Op GvE had dit project waarschijnlijk al lang vol gezeten.........
V.w.b. GVE: Ik zie dat in 'mijn projecten' Talamini in de categorie "incassobureau ingeschakeld" van een groen stoplicht is gewijzigd naar een gele. Voor wat het waard is...
Heb jij ondertussen het bedrag al betaald? Ik heb er nu al zin in dat GvE gaat bellen.
edit: Ik vraag het nog één keer aan GvE. Als ik geen antwoord krijgt stop ik er definitief mee en ga ik de 2 projecten die ik nog moet betalen ook afblazen. Poging 3:
quote:
Beste heer/mevrouw,
Kunt u mij vertellen wanneer u mijn berichten gaat behandelen? Ik heb ondertussen al enige tijd terug dit formulier 2x ingevuld en tot op heden geen reactie ontvangen.
In die mails heb ik het over transparantie en communicatie, en uit het niet reageren op dit formulier blijkt ook wel weer dat er iets mis gaat.
Is dit hoe jullie met klanten om gaan die > Eur 20.000 geïnvesteerd hebben?
Met vriendelijke groet,
Leolinedance
[ Bericht 15% gewijzigd door leolinedance op 27-04-2015 11:37:06 ]
Ik heb dit forum met veel interesse de afgelopen maanden gevolgd en mijzelf ook te mengen in de discussie. Er is in eerdere posts verklaard dat de kosten van Zencap vrij hoog liggen.
Echter als ik op de site van hun kijk zie ik dat zij een vergoeding van 1% van de rente krijgen. Bij KoM/GvE ligt dit percentage op 0,9% van de investering. Volgens mij zit er dus niet zoveel tussen of zie ik nu iets over het hoofd?
Heeft überhaupt al iemand ervaring met deze site? Want ik vind de informatie er op zeer beperkt.
Echter als ik op de site van hun kijk zie ik dat zij een vergoeding van 1% van de rente krijgen. Bij KoM/GvE ligt dit percentage op 0,9% van de investering. Volgens mij zit er dus niet zoveel tussen of zie ik nu iets over het hoofd?
Heeft überhaupt al iemand ervaring met deze site? Want ik vind de informatie er op zeer beperkt.
Servicekosten 1,0 procentpunt van de rentevoet
De clou zit hem in het woord 'punt' . Stel dat je 8% rente zou moeten ontvangen dan worden het er dus 7. Dat is duur
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 27-04-2015 19:52:55 ]
Heb jij ondertussen het bedrag al betaald? Ik heb er nu al zin in dat GvE gaat bellen.
edit: Ik vraag het nog één keer aan GvE. Als ik geen antwoord krijgt stop ik er definitief mee en ga ik de 2 projecten die ik nog moet betalen ook afblazen. Poging 3:
[..]
ik neem aan dat je binnen het uur gebeld werd met persoonlijke excuses van de CEO maar door Koningsdag geen tijd had om ons te updaten 😉
Leoline en Bleyenburg door jullie duren dat nieuwe projecten dus zo lang voor mn projecten van start gaan!
Ik snap ook niet helemaal wat jullie daarmee willen bereiken. De toezegging op de investering heb je zelf gedaan. Dat was dus niet onder de voorwaarde dat GvE jullie vragen per e-mail direct zoou moeten beantwoorden. Nu benadelen jullie alleen mede-investeerders en de aanvrager, terwijl GvE het natuurlijk weinig kan schelen dat jullie op je laten wachten. Ik zou gewoon even netjes aan je toezegging voldoen en vervolgens GvE gewoon zelf even bellen, lijkt me efficiënter toch? Als je daarna geen nieuwe projecten meer bij ze aan wil gaan, prima...
Natuurlijk snap ik dat jullie antwoord willen, maar het feit dat anderen wel gewoon netjes response krijgen kan natuurlijk ook betekenen dat jullie GvE het wel erg moeilijk maken. Kritisch zijn is goed, maar je kan ook teveel verwachten van een platform.
Het valt me op dat hier altijd is gezegd dat men defaults moet verwachten, maar nu het eenmaal zover is worden mensen toch snel achterdochtig en paranoïde. Zo ook met het feit dat projecten worden weggehaald van de website: Ja dat is raar, maar dit gebeurt al sinds het begin. Dat heeft dus niets te maken met defaults of aanwijzingen op de nadering van een default voor het betreffende project. De reden die zij daarvoor afgeven (ruimte maken) lijkt me inderdaad onjuist, maar blijkbaar geven ze de echte reden liever niet prijs: prima, moeten zij weten!
Natuurlijk snap ik dat jullie antwoord willen, maar het feit dat anderen wel gewoon netjes response krijgen kan natuurlijk ook betekenen dat jullie GvE het wel erg moeilijk maken. Kritisch zijn is goed, maar je kan ook teveel verwachten van een platform.
Dat is dus niet helemaal waar. GvE lijkt willekeurig antwoord te geven. Ik zelf heb namelijk nog niet vaak een vraag gesteld, maar heb er nu wel een gesteld. En die staat al 6 dagen open.