Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn momenteel (2015) meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar en kapitaalopmaat bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" (voor mails van geldvoorelkaar of kapitaalopmaat) naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
[ Bericht 0% gewijzigd door Graankorrel op 23-04-2015 09:22:24 ]
Ook die enquete vandaag opnieuw ingevuld, nadat ik hem gister al had ingevuld zonder het investeringsnummer. Overigens investeer ik niet meer tot ik het gevoel heb dat gve alles weer op orde heeft.
Op woensdag 22 april 2015 13:17 schreef eenjongen... het volgende: Ook die enquete vandaag opnieuw ingevuld, nadat ik hem gister al had ingevuld zonder het investeringsnummer. Overigens investeer ik niet meer tot ik het gevoel heb dat gve alles weer op orde heeft.
Iemand nog aanvulling over onderstaand project voor in de OP? Verwijzing naar een gearchiveerde projectpagina, screenshot, faillissementsdossier o.i.d.?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 22 april 2015 13:27 schreef Graankorrel het volgende: Iemand nog aanvulling over onderstaand project voor in de OP? Verwijzing naar een gearchiveerde projectpagina, screenshot, faillissementsdossier o.i.d.?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is de enige werkende pagina die ik kan vinden:
Ik lees al een tijd mee, ik kom alleen even hallo zeggen. Ik investeer voornamelijk via gve (15 projecten) en heb onlangs 1 in KOM gestopt (faja lobi). Van de week de enquete ingevuld, aangegeven openheid voor defaults te willen. Bij de reacties aangegeven dat ik graag de resultaten / conclusies van de enquete wil inzien. Ben benieuwd.
Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
Op woensdag 22 april 2015 14:21 schreef 47478386 het volgende: Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
Op woensdag 22 april 2015 14:21 schreef 47478386 het volgende: Graag zou ik voorstellen om de crowdfunder Zencap toe te voegen aan de OP. Zencap is sinds februari 2015 actief in Nederland, naast Spanje en Duitsland. Leningen tussen de 10k – 250k
en jij bent?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende: Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{ :{²
Dit is bij mij het aanzicht voor reeds een week. Op zich niet erg want ik investeer toch alleen equity-based maar ik gun het KOM wel. Daarom wilde ik even een e-mail sturen om ze erop te wijzen dat de website niet voor iedereen werkt.
Dit is bij mij het aanzicht voor reeds een week. Op zich niet erg want ik investeer toch alleen equity-based maar ik gun het KOM wel. Daarom wilde ik even een e-mail sturen om ze erop te wijzen dat de website niet voor iedereen werkt. [ afbeelding ]
Volgens mij waren er hier meer die er last van hadden, het bleek aan de browser te liggen. Probeer het anders eens met een andere? Firefox werkt bij mij gewoon.
Volgens mij waren er hier meer die er last van hadden, het bleek aan de browser te liggen. Probeer het anders eens met een andere? Firefox werkt bij mij gewoon.
Ja Internet Explorer doet het wel maar het zou natuurlijk gewoon in elke browser moeten werken.
De afgelopen tijd volg ik deze thread omdat ik momenteel afstudeerscriptie schrijf voor mijn studie International Financial Management. Mijn scriptie richt zich op de rol die crowdfunders (kunnen) spelen in MKB-Financiering.
Een van de onderwerpen in m'n scriptie gaat over de rol van de investeerder, en wat deze verwacht vanuit de kant van de crowdfunder. Ik heb dit account dan ook aangemaakt omdat ik graag een aantal van jullie zou willen betrekken (interviewen), of benieuwd ben naar de needs / demands vanuit de kant van de investeerder. Dit is iets wat op dit moment ook veel besproken word hier en actueel is.
Daarbij om antwoord te geven op je eerste vraag. Momenteel doe ik mijn afstudeer stage bij Zencap inderdaad. Gezien het onderwerp van de thread leek Zencap me niet misstaan in het rijtje, en ik begrijp dat het wellicht wat verkeerd overkomt dat dat mijn eerste post was.
Ik heb er zelf een klein bedragje in geïnvesteerd, maar ik vind het nog een beetje shady.
Ik heb zelf ook een klein beetje geinvesteerd in Trustbuddy, het is voor mij ook zeer vaag wat ze precies doen. Je kan namelijk niet controleren wie je geld leent en welke lening hoeveel terug betaald heeft of nog openstaat. Tot nu toe heb ik wel "absurt" veel rente ontvangen, in 121 dagen heb ik 18.3% rente binnen gehaald.
aarbij om antwoord te geven op je eerste vraag. Momenteel doe ik mijn afstudeer stage bij Zencap inderdaad. Gezien het onderwerp van de thread leek Zencap me niet misstaan in het rijtje, en ik begrijp dat het wellicht wat verkeerd overkomt dat dat mijn eerste post was.
Een insider dus. Ik voeg hem nu niet toe aan de OP, eerst maar eens kijken hoe zencap zich ontwikkelt.
Wat ik zelf erg kan waarderen is een transparant platform. Idem voor de te financieren partij. Omdat ik mij op equity-based crowdfunding focus ik wellicht meer dan anderen op het opwaards potentieel waar je met loan-based crowdfunding probeert in te schatten wat de kans is dat ze failliet gaan. Daarbij kijk ik voornamelijk naar het concept en minstens even belangrijk de mensen achter het concept. Wat is hun ervaring, hoe zijn zij geschoold en wat hebben ze eventueel eerder al bereikt? Verder is natuurlijk de gunfactor belangrijk, crowdfunding is meer dan puur zakelijke financiering.
Op woensdag 22 april 2015 14:41 schreef Moralitas het volgende: Wat ik zelf erg kan waarderen is een transparant platform. Idem voor de te financieren partij. Omdat ik mij op equity-based crowdfunding focus ik wellicht meer dan anderen op het opwaards potentieel waar je met loan-based crowdfunding probeert in te schatten wat de kans is dat ze failliet gaan. Daarbij kijk ik voornamelijk naar het concept en minstens even belangrijk de mensen achter het concept. Wat is hun ervaring, hoe zijn zij geschoold en wat hebben ze eventueel eerder al bereikt? Verder is natuurlijk de gunfactor belangrijk, crowdfunding is meer dan puur zakelijke financiering.
Wat is het rendement wat je nu met crowdfundprojecten hebt behaald?
Een insider dus. Ik voeg hem nu niet toe aan de OP, eerst maar eens kijken hoe zencap zich ontwikkelt.
Ik begrijp hem, prima!
Ik hoop dat ik geen kwaad bloed heb gezet met de post. Om terug te komen op de reden dat ik hier geregistreerd heb. De afgelopen tijd is er veel gepraat over de verwachtingen van de crowdfunders, en met name het posten van het aantal defaults, en ik vroeg mij af of er mensen zijn die bereid zijn om een (korte) vragenlijst in te vullen over dit onderwerp.
Tja, wat moet je er van denken? Na het vuurwerk project verbaast in die zin niets mij meer maar alles wat je er over zegt blijft speculeren.
Meneer Laurion kondigde het al wel een beetje aan. En blijkbaar zijn leningvragers ook bezig om naast de crowd met kleinere bedragen ook andere investeerders met grotere bedragen te overtuigen. Niks mis mee denk ik.
Meneer Laurion kondigde het al wel een beetje aan. En blijkbaar zijn leningvragers ook bezig om naast de crowd met kleinere bedragen ook andere investeerders met grotere bedragen te overtuigen. Niks mis mee denk ik.
Ja, kan allemaal . Wat ik net al schreef, alles wat je er over zegt blijft speculeren.
Wat is het rendement wat je nu met crowdfundprojecten hebt behaald?
0, ben nog niet zo lang bezig. Zit nu in 3 projecten (Zelfstroom, Tool2find en Libersy) en overweeg nog in te stappen in Fish Point. Zelfstroom is recent tot stand gekomen dus ben benieuwd hoe alles verder verloopt. Wellicht dat je wat beter wat investeerders kunt vragen die al een tijd op Symbid zitten.
Ik heb zelf ook een klein beetje geinvesteerd in Trustbuddy, het is voor mij ook zeer vaag wat ze precies doen. Je kan namelijk niet controleren wie je geld leent en welke lening hoeveel terug betaald heeft of nog openstaat. Tot nu toe heb ik wel "absurt" veel rente ontvangen, in 121 dagen heb ik 18.3% rente binnen gehaald.
Is dat 18 procent per jaar, of heb je echt 18 % over die drie maanden gekregen? Ook al is het over een jaar, nog steeds veel geld/rendement.
In welk land investeer jij? Ik heb nu wat in Finland zitten.
Maar ik ben wel wat ongerust over grote hoeveelheden geld bij deze site zetten. Het is nog wat te onoverzichtelijk wat mij betreft. Wel fijn dat het risico automatisch erg wordt gespreid.
Heb jij al geld laten uitbetalen? Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren om het uitlenen stop te zetten en het geld uit te cashen.
Is dat 18 procent per jaar, of heb je echt 18 % over die drie maanden gekregen? Ook al is het over een jaar, nog steeds veel geld/rendement.
In welk land investeer jij? Ik heb nu wat in Finland zitten.
Ik zit ook in Finland
quote:
Op woensdag 22 april 2015 15:45 schreef lolnoob123 het volgende: Maar ik ben wel wat ongerust over grote hoeveelheden geld bij deze site zetten. Het is nog wat te onoverzichtelijk wat mij betreft. Wel fijn dat het risico automatisch erg wordt gespreid.
Heb jij al geld laten uitbetalen? Ik ben benieuwd hoe lang het zou duren om het uitlenen stop te zetten en het geld uit te cashen.
De voorwaarden pretenderen als je je account volledig zou willen stop zetten dat je binnen 2 dagen 90% van je opgebouwde fund terug zou kunnen krijgen.
Deposit: 250 Loan Renew: 11.65 Interest 34.21 Total 295.86
Zelf heb ik de knop "stop lending" uitgeprobeerd, vanaf dat moment word je geld niet automatisch meer geherinversteert. Als er dan betaald word blijft het staan en na 2 weken was bij mij "Amount available for withdrawal" 102 euro die ik er af kon halen, toen ik het eraf haalde stond het inderdaad 2 dagen later op mijn rekening. Je kan al vanaf 19 euro geld er afhalen dacht ik. Voor het geval dat je vraagt waarom 102 ik wilde ongeveer 40% van de inleg eraf halen.
Raad ik het iemand aan: Nee. Zoals ik eerder heb gelezen het is in de trant van: "Wij van wc eend raden Wc eend aan". Aangezien het totaal niet inzichtelijk is waar je geld naar toe gaat. Zeker omdat je "Loss" kan hebben, terwijl je er helemaal niets iets mee kan. Tot nu toe ben ik denk ik nog te kort bezig (121 dagen) om verliezen te hebben, maar hoelang dat nog duurt weet ik niet...
Op woensdag 22 april 2015 15:58 schreef Sirfundalot het volgende: 18 procent per jaar,... dat klink te mooi om waar te zijn..... en dat is het vaak dus ook. Ik trust buddy dus niet
Ik wou hier ook mee beginnen maar heb het maar gelaten, te weinig info en volgens mij is het een bedrijf dat persoonlijke leningen geeft waarover je de eerste maand geen rente betaald, maar de maand erna is het kassa en moet je een hoge rente betalen.
Dus jij krijgt mooie rente en de gene die leent betaald een vreselijke rente. Wat ik ervan begrepen heb.
Ik wou hier ook mee beginnen maar heb het maar gelaten, te weinig info en volgens mij is het een bedrijf dat persoonlijke leningen geeft waarover je de eerste maand geen rente betaald, maar de maand erna is het kassa en moet je een hoge rente betalen.
Dus jij krijgt mooie rente en de gene die leent betaald een vreselijke rente. Wat ik ervan begrepen heb.
Als het woeker kredieten zijn help je er iemand alleen van de wal mee in de sloot. Het kan natuurlijk ook piramide (kennen we Palm Invest nog?) achtig zijn
Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt!
Hier ook iemand die al een tijd meeleest en veel leert van het geschrevene. Ik vind crowdfunding uitermate interessant vanuit financieel, economisch en sociaal perspectief.
Heb zelf de afgelopen jaren de nodige ervaring opgedaan en raak er niet over uitgepraat tegen vrienden, bekenden en familie.Ondanks dat crowdfunding "leuk"en interessant is, blijft het wel oppassen geblazen. Nergens zo maar blind instappen. Dat vind ik ook een meerwaarde van dit forum. Als je twijfelt: even op het forum kijken ;-)
Trustbuddy is trouwens wel de eigenaar van geldvoorelkaar.nl.
Verder staat er heel duidelijk op de site wat de kosten zijn voor de leners. Maar deze kosten zijn inderdaad hoog (eerste 14 dagen gratis, ook geen rente)
Ik wil ook niet zeggen dat het een goede investering is hoor, maar wel interessant aangezien er verder moeilijk op een andere manier geld aan particulieren uit te lenen is met deze spreiding.
[ Bericht 1% gewijzigd door lolnoob123 op 22-04-2015 16:59:04 ]
Op woensdag 22 april 2015 16:53 schreef lolnoob123 het volgende: Ik wil ook niet zeggen dat het een goede investering is hoor, maar wel interessant aangezien er verder moeilijk op een andere manier geld aan particulieren uit te lenen is met deze spreiding.
Bondora/isepankur werkt op praktisch dezelfde manier als Trustbuddy. Maar ook Bondora zal ik niet willen aanraden.
Op woensdag 22 april 2015 16:51 schreef bleyenburg het volgende: Of, als KoM de fee voor dit project laat vallen doe ik ook mee voor ¤ 2400,00 (moet ie wel mee blijven tellen voor m'n korting op de fee.)
Die korting, is dat nu vanaf ik geloof 10k totaal aan investeringen of per investering? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zit nog niet aan de 10k bij KoM, dus nog geen ervaring.
Bondora/isepankur werkt op praktisch dezelfde manier als Trustbuddy. Maar ook Bondora zal ik niet willen aanraden.
Ok duidelijk. Ik denk dat ik gewoon een klein bedrag op TrustBuddy laat staan en zal kijken wat het oplevert. Ze reageren snel en duidelijk op mails dus wat dat betreft ben ik wel tevreden.
Verder staat er heel duidelijk op de site wat de kosten zijn voor de leners. Maar deze kosten zijn inderdaad hoog (eerste 14 dagen gratis, ook geen rente)
Ik wil ook niet zeggen dat het een goede investering is hoor, maar wel interessant aangezien er verder moeilijk op een andere manier geld aan particulieren uit te lenen is met deze spreiding.
Met uitlenen komen ook verantwoordelijkheden, maar dat is mijn bescheiden mening. Ik vind dit een slecht initiatief, wat mogelijk mensen in onnodige problemen helpt indien er niet zorgvuldig geselecteerd word aan wie er uitgeleend word. AFM heeft dit soort flitskredieten met woekerrente op de korrel, en dat is niet alleen vanwege de hoge rendementen voor de investeerders. Wat ik al zei, ik Trust buddie niet.
Wie niet tevreden is met wat hij heeft, zal ook niet tevreden zijn met wat hij krijgt!
Die korting, is dat nu vanaf ik geloof 10k totaal aan investeringen of per investering? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zit nog niet aan de 10k bij KoM, dus nog geen ervaring.
De korting geldt voor een totaal aan investeringen. Ik heb laatst een project gestart bij KoM voor 100,- en bij mij staat er op de staffel van 0-10.000,- dat deze voor 1% gevuld is. Lijkt mij dan niet dat je een investering van 10.000,- moet plaatsen (als in een project) om aan de 0,8% fee te komen.
De korting geldt voor een totaal aan investeringen. Ik heb laatst een project gestart bij KoM voor 100,- en bij mij staat er op de staffel van 0-10.000,- dat deze voor 1% gevuld is. Lijkt mij dan niet dat je een investering van 10.000,- moet plaatsen (als in een project) om aan de 0,8% fee te komen.
Oke, nog nooit de "gevulde" staffel gezien. Zal eens kijken. Bedankt voor de tip.
Ik heb er zelf een klein bedragje in geïnvesteerd, maar ik vind het nog een beetje shady.
Heb er een paar honderd in liggen: ..Denemarken alleen.
Je hebt geen enkele input over aan wie je leent. Losses zijn blijkbaar gewoon losses, geen idee of trustbuddy moeite heeft gedaan deze losses alsnog te innen... maar goed heb op papier 8% winst sinds november.
Heb nog nooit uitgecashed trouwens. Ik moet dan 'stop lending' aanklikken en zodra elke lening is verlopen kan ik dit terug laten storten. Op dit moment kan ik 10 DKK terug laten storten, de rest is uitgeleend.
Trustbuddy is beursgenoteerd en zit in Zweden... die twee samen zorgt ervoor dat ik mij niet echt zorgen maak over scams
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!