Dan zit je toch prima bij de PVV?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:26 schreef Varg89 het volgende:
Ik heb hetzelfde dilemma.
Ik ben ook heel links op sociale zaken/millieu/zorg/grotere overheid etc.
Maar op het gebied van immigratie en veiligheid ben ik weer heel rechts.
Jammer dat de SP niets doet aan het multicultiprobleem dat we hebben.
Zo te lezen functioneren jouw hersens prima. Verfrissend voor dit forumquote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:39 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vraag me soms wel eens af of het 'veiligheidsprobleem' nou wel eigenlijk zo'n groot probleem is als vaak wordt gesuggereerd
Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder in de misvatting dat law & order automatisch leidt tot minder criminaliteit.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:39 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vraag me soms wel eens af of het 'veiligheidsprobleem' nou wel eigenlijk zo'n groot probleem is als vaak wordt gesuggereerd
Het probleem is enkel dat "harde aanpak" helemaal niet zo effectief (en al helemaal niet efficiënt, zowel financieel als "pak" resultaat) blijkt te zijn als "rechts" doet voortkomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Ik zit bij verkiezingen altijd met een vreselijk dilemma. Ik ben op veel punten best wel links. Als het gaat om sociale zaken of als het gaat om milieu,
Maar op een ding ben ik meer rechts en dat is veiligheid en handhaving. Ik heb een enorme hekel aan criminele tokkies en bontkraagjes en die mogen ze van mij flink te pakken nemen. Helaas zijn de linkse partijen vaak nogal slap en goedpraterig op dit gebied. Ik vind dat nogal jammer.
Aan de PVV heb je in ieder geval helemaal niets. Dat zijn een paar criminele tokkies en nog racisten ook, en dat ben ik ook niet.
Het loont in ieder geval minder. Bovendien geeft het de burger een beter gevoel als criminelen niet gemakkelijk wegkomen met hun daden.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder in de misvatting dat law & order automatisch leidt tot minder criminaliteit.
Ik ben het eens dat de War on Drugs nutteloos is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het probleem is enkel dat "harde aanpak" helemaal niet zo effectief (en al helemaal niet efficiënt, zowel financieel als "pak" resultaat) blijkt te zijn als "rechts" doet voortkomen.
Een typisch "rechts" handhaving beleid is het idee van "war on drugs", maar dat mag na zo'n 30 jaar toch wel een faliekant mislukt beleid genoemd worden. Niet alleen kost dit beleid het westen miljarden, de problemen zijn hooguit verschoven maar geenszins opgelost.
Nee...ik zie maar weinig werkelijke oplossingen m.b.t. misdaad vanuit het "rechtse" politieke spectrum.
Niet dat het "linkse" politieke spectrum zoveel beter is, maar dat komt vaak voort omdat men niet de consequenties van hun convicties werkelijk wilt doorvoeren en dan krijg je gedrochten als het "gedoogbeleid".
Dat is ook onderdeel van de illusie die men verkoopt. Uiteindelijk krijg je voornamelijk zaken als een identificatieplicht waarbij de goedwillende burger (extra) boetes worden aangesmeerd, enorm gestegen kosten, meer onschuldige mensen opgesloten, enzovoort. Is het in de VS nou zo geweldig gesteld qua criminaliteit?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Het loont in ieder geval minder. Bovendien geeft het de burger een beter gevoel als criminelen niet gemakkelijk wegkomen met hun daden.
In de VS is het zeker niet beter. Maar komt dat niet meer doordat de inkomensverschillen daar zo groot zijn? Meer mensen groeien daar in een kansloze situatie op. Hier heb je dat een stuk minder.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is ook onderdeel van de illusie die men verkoopt. Uiteindelijk krijg je voornamelijk zaken als een identificatieplicht waarbij de goedwillende burger (extra) boetes worden aangesmeerd, enorm gestegen kosten, meer onschuldige mensen opgesloten, enzovoort. Is het in de VS nou zo geweldig gesteld qua criminaliteit?
Maar vind je het dan niet onbevredigend als van die relschoppers bij voetbalwedstrijden er met een taakstrafje vanaf komen. Of dat bijvoorbeeld van die motorclubs ongestoord bezig kunnen zijn met hun criminele activiteiten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:18 schreef BasEnAad het volgende:
"Veiligheid" Dat hele begrip is verpest door keihard-aanpakken-roepers. Geen nuance. Helaas is de wereld niet zo zwart wit. Veiligheid staat in Nederland tegenwoordig gelijk aan repressie en privacyschending. Er wordt helemaal niet gericht misdaad aangepakt, in plaats daarvan wordt de hele bevolking gecriminaliseerd door ze het liefst 24/7 te screenen. En het hele volk loopt er achteraan want anders ben je voor pedofilie en terroristen.
Rechts biedt helemaal geen oplossingen, maar doet aan symboolwetgeving. Ondertussen wordt nog steeds maar 5% van alle gevallen van inbraak, oplichting en vandalisme opgelost. Nederland wordt niet veiliger door databases aan te leggen, camera's op te hangen of de AIVD 500 miljoen extra te geven. Dat is nog nooit bewezen. Nederland wordt wel veiliger door gericht op criminelen te jagen, weer eens echt onderzoek te doen naar inbraak, voor de burger op te komen ipv van die te onderdrukken. Dan pik je er heus wel wat veelplegers tussenuit.
Dat is de grap ook. Jarenlang 'rechts' beleid heeft niets opgeleverd. Prioriteiten liggen bij geld binnen harken en megalomane wetgeving om gewone burgers te criminaliseren. Er worden nauwelijks gericht zaken aangepakt. Aanpakken betekent dat je de wetgeving gaat uitvoeren en niet dat je de wetgeving maar steeds aanpast om te verbloemen dat je er als justitie niets van bakt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:52 schreef Noriega het volgende:
[..]
Maar vind je het dan niet onbevredigend als van die relschoppers bij voetbalwedstrijden er met een taakstrafje vanaf komen. Of dat bijvoorbeeld van die motorclubs ongestoord bezig kunnen zijn met hun criminele activiteiten.
Dat die dingen zo slap worden aangepakt stoort me mateloos.
Nou, wat dat betreft slaan ze toch wel een modderfiguur met allerhande deals/transacties. Ik hoor het Opstelten/Teeven nog zo vaak verkondigen: criminaliteit moet niet lonen, nee maar je laat wel allerhande vermogende criminelen wegkomen wegens ontoereikende bewijslast. Wat klopt er niet? Leuk die beeldvorming van crimefighters, ik zie er weinig van terug eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Het loont in ieder geval minder. Bovendien geeft het de burger een beter gevoel als criminelen niet gemakkelijk wegkomen met hun daden.
Nee, de PVV is een onstabiele partij met een debiele paranoide leider.quote:
Gedrochten? Het gedoogbeleid is juist prachtig. Een pragmatische oplossing voor een probleem waar, zoals jij zegt, er geen makkelijke oplossing voor te vinden is aan beide flanken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Niet dat het "linkse" politieke spectrum zoveel beter is, maar dat komt vaak voort omdat men niet de consequenties van hun convicties werkelijk wilt doorvoeren en dan krijg je gedrochten als het "gedoogbeleid".
Een shot heroine heeft mensen ook een beter gevoel. Maar levert dat een betere samenleving op?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Daarbij is het gedoogbeleid ook meer een compromis tussen de 'linkse'partijen en CDA / VVD. Legaliseren zoals in bepaalde staten in de VS is best een optie en er zijn ook wel partijen die hiervoor pleiten, maar de VVD onder aanvoering van ome Ivo en consorten is hier faliekant tegen. Sowieso is de VS op veel vlakken zo langzamerhand een stuk liberaler en ruimdenkender aan het worden dan Nederland.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gedrochten? Het gedoogbeleid is juist prachtig. Een pragmatische oplossing voor een probleem waar, zoals jij zegt, er geen makkelijke oplossing voor te vinden is aan beide flanken.
Dat laatste is natuurlijk onzin. Bekrompenheid is nog steeds de nationale sport in de VS. Ik zou legaliseren van softdrugs ook niet bepaald liberaal of ruimdenkend willen noemen trouwens.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij is het gedoogbeleid ook meer een compromis tussen de 'linkse'partijen en CDA / VVD. Legaliseren zoals in bepaalde staten in de VS is best een optie en er zijn ook wel partijen die hiervoor pleiten, maar de VVD onder aanvoering van ome Ivo en consorten is hier faliekant tegen. Sowieso is de VS op veel vlakken zo langzamerhand een stuk liberaler en ruimdenkender aan het worden dan Nederland.
Het is een gedrocht ja, formeel verbied je bezit maar staat het toch toe. Dat is bijna schizofreen. Daarbij zorg je ervoor als staat dat je het overzicht verliest en crimineel gedrag praktisch in de handwerkt. (Rechts of links om zal een koffieshop aan zijn waar moeten komen).quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gedrochten? Het gedoogbeleid is juist prachtig. Een pragmatische oplossing voor een probleem waar, zoals jij zegt, er geen makkelijke oplossing voor te vinden is aan beide flanken.
Waarom zou je het legaliseren? Waarom zou je andere landen nadoen?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:23 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is een gedrocht ja, formeel verbied je bezit maar staat het toch toe. Dat is bijna schizofreen. Daarbij zorg je ervoor als staat dat je het overzicht verliest en crimineel gedrag praktisch in de handwerkt. (Rechts of links om zal een koffieshop aan zijn waar moeten komen).
Ik snap dat het een beleid is dat uit noodzaak is ontstaan, maar nu andere landen ook aan legalisering van marihuana beginnen, waarom zou Nederland dit beleid blijven aanhouden?
Omdat wat jij voorstelt gewoon legalisatie is, waarom zou je een aantal andere en conflicterende wetten aanhouden als dat dan niet nodig is. legalisatie is praktischer, het maakt de wet duidelijk, het geeft de staat mogelijkheden om te belasten en je kan dan duidelijk maken waar je als staat de grens legt. Daarbij maak je studies naar bijvoorbeeld eventuele heilzame werking van bijvoorbeeld marihuana makkelijker en minder controversieel of ander economische doeleinde van die plant (zoals kleding etc).quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom zou je het legaliseren? Waarom zou je andere landen nadoen?
Eigenlijk zouden ze koffieshops moeten gedogen om zelf te produceren en dan zijn we overal vanaf.
Mwoah, dat is heel erg het beeld hier en wellicht voor de VS als geheel het geval, maar in veel staten is toch wel een aardige kentering te zien op het vlak van zaken als het homohuwelijk, abortus, euthanasie en drugsbeleid. Hier wordt onder leiding van VVD en in mindere mate CDA en PvdA de tegenovergestelde trend gevolgd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk onzin. Bekrompenheid is nog steeds de nationale sport in de VS. Ik zou legaliseren van softdrugs ook niet bepaald liberaal of ruimdenkend willen noemen trouwens.
Dat is pure onzin. Tijdje geleden was er nog nieuwe wetgeving die het makkelijker maakt voor lesbische ouders om hun kinderen meteen te erkennen zonder dat daar een adoptieproces vooraf aan hoort te gaan.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, dat is heel erg het beeld hier en wellicht voor de VS als geheel het geval, maar in veel staten is toch wel een aardige kentering te zien op het vlak van zaken als het homohuwelijk, abortus, euthanasie en drugsbeleid. Hier wordt onder leiding van VVD en in mindere mate CDA en PvdA de tegenovergestelde trend gevolgd.
Deze man.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:18 schreef BasEnAad het volgende:
"Veiligheid" Dat hele begrip is verpest door keihard-aanpakken-roepers. Geen nuance. Helaas is de wereld niet zo zwart wit. Veiligheid staat in Nederland tegenwoordig gelijk aan repressie en privacyschending. Er wordt helemaal niet gericht misdaad aangepakt, in plaats daarvan wordt de hele bevolking gecriminaliseerd door ze het liefst 24/7 te screenen. En het hele volk loopt er achteraan want anders ben je voor pedofilie en terroristen.
Rechts biedt helemaal geen oplossingen, maar doet aan symboolwetgeving. Ondertussen wordt nog steeds maar 5% van alle gevallen van inbraak, oplichting en vandalisme opgelost. Nederland wordt niet veiliger door databases aan te leggen, camera's op te hangen of de AIVD 500 miljoen extra te geven. Dat is nog nooit bewezen. Nederland wordt wel veiliger door gericht op criminelen te jagen, weer eens echt onderzoek te doen naar inbraak, voor de burger op te komen ipv van die te onderdrukken. Dan pik je er heus wel wat veelplegers tussenuit.
Dat is slechts één aspect. Kijk naar het terugdringen van prostitutie, het 'hard aanpakken' van druggebruik op feesten, waar voorheen juist nog getest kon worden om nog ietwat verantwoorder gebruik te krijgen, het wietbeleid, enzovoort.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is pure onzin. Tijdje geleden was er nog nieuwe wetgeving die het makkelijker maakt voor lesbische ouders om hun kinderen meteen te erkennen zonder dat daar een adoptieproces vooraf aan hoort te gaan.
Van een omgekeerde trend is absoluut geen sprake.
Dat heeft meer met handhaving van de wet te maken dan daadwerkelijke wetwijzigingen. Die zijn vrijwel nooit beperkender dan de huidige wetgeving. Behalve het wietbeleid wellicht inderdaad. Maar dat is ook maar een aspect, zoals jij zei. Vergelijk welk ander gebied dan ook met de VS en Nederland komt sociaal-liberaal beter uit de bus. En dat verandert ook niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is slechts één aspect. Kijk naar het terugdringen van prostitutie, het 'hard aanpakken' van druggebruik op feesten, waar voorheen juist nog getest kon worden om nog ietwat verantwoorder gebruik te krijgen, het wietbeleid, enzovoort.
Buiten het feit dat dat lastig is aan te tonen en zelfs zeer twijfelachtig is, is het gebruik van marihuana niet veel slechter dan drinken, roken of vet eten. En het gebruik van die middelen wordt in grote mate ook gewoon door de gebruiker en burger zelf bepaald.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Omdat je met legalisatie drugsgebruik aanmoedigt. En dat is niet de bedoeling.
Dat klopt, en gaan die er verstandig genoeg mee om om te zeggen dat legaliseren van softdrugs dan ook een goed idee is?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Buiten het feit dat dat lastig is aan te tonen en zelfs zeer twijfelachtig is, is het gebruik van marihuana niet veel slechter dan drinken, roken of vet eten. Dat wordt in grote mate ook gewoon door de gebruiker en burger zelf bepaald.
Ik moet het nog zien. De PVV is natuurlijk ook een conservatief clubje. Als die met bijvoorbeeld VVD en CDA gaan regeren kan er ook nog wel het nodige veranderen. Daar komt bij dat nu juist het Nederlandse systeem gebaseerd was op het gedogen van veel zaken. Ook het intrekken van vergunning voor zaken die de bestuurders niet bevallen, het weigeren nieuwe te verstrekken en meer van dat soort zaken is natuurlijk een vorm van burgerlijke vertrutting.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft meer met handhaving van de wet te maken dan daadwerkelijke wetwijzigingen. Die zijn vrijwel nooit beperkender dan de huidige wetgeving. Behalve het wietbeleid wellicht inderdaad. Maar dat is ook maar een aspect, zoals jij zei. Vergelijk welk ander gebied dan ook met de VS en Nederland komt sociaal-liberaal beter uit de bus. En dat verandert ook niet.
Ik zie dat niet als 'voorbij streven' eigenlijk.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij is de VS niet bepaald een uniform geheel. Er zijn al de nodige staten die heel hard richting Nederland hollen en op bepaalde vlakken wel degelijk voorbij zullen streven, zoals dat bijvoorbeeld in Colorado met het drugsbeleid al is gebeurd.
Omdat je het zelf kennelijk niet wenselijk acht.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als 'voorbij streven' eigenlijk.
Heb je echt het idee dat er nog mensen zijn die zich laten ontmoedigen in drugsgebruik omdat het van vadertje staat niet mag?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Een gedoogdbeleid is juist de praktische oplossing.
Ja, het gros van de burgers gaan er prima mee om?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, en gaan die er verstandig genoeg mee om om te zeggen dat legaliseren van softdrugs dan ook een goed idee is?
Uiteraard. Veel meer dan dat er mensen zijn die het nu alleen doen omdat het niet mag.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je echt het idee dat er nog mensen zijn die zich laten ontmoedigen in drugsgebruik omdat het van vadertje staat niet mag?
Marokkaans zijn is geen misdrijf, ook niet een bontkraagje dragen . Idem als iemand uit een kamp komt. of er uitziet als een ruige motorrijder .quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:05 schreef Noriega het volgende:
[..]
Ik ben het eens dat de War on Drugs nutteloos is.
Maar ik vind bijvoorbeeld wel dat hooligans, marokkaanse bontkraagjes, kampsjonnies, motortuig en ander van dat soort gespuis een steviger mag worden aangepakt.
Omdat de achterban van dit soort partijen bestaat uit de mensen die moeite hebben met wetgeving.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Ik zit bij verkiezingen altijd met een vreselijk dilemma. Ik ben op veel punten best wel links. Als het gaat om sociale zaken of als het gaat om milieu,
Maar op een ding ben ik meer rechts en dat is veiligheid en handhaving. Ik heb een enorme hekel aan criminele tokkies en bontkraagjes en die mogen ze van mij flink te pakken nemen. Helaas zijn de linkse partijen vaak nogal slap en goedpraterig op dit gebied. Ik vind dat nogal jammer.
Aan de PVV heb je in ieder geval helemaal niets. Dat zijn een paar criminele tokkies en nog racisten ook, en dat ben ik ook niet.
Quatsch. In landen waar men drugs heeft gelegaliseerd is het gebruik juist afgenomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Strenger willen straffen doe je alleen maar voor jezelf, als een soort emotionele zelfbevrediging. Verder is er niemand mee geholpen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:53 schreef De_Kaas het volgende:
Mensen roepen altijd dat er harder gestraft moet worden, terwijl ze nog niet het flauwste benul hebben van hoe hard er nu gestraft wordt en hoe dat van jaar op jaar verandert, oftewel ze zijn totaal niet in staat om te toetsen op wat ze zelf roepen. Maar het bekt wel lekker en dat je dan eigenlijk totaal niet concreet wordt is ook mooi meegenomen.
Nou ik ben het op bepaalde punten wel met TS eens. Ook ik ben links maar zie wel graag een wat strenger beleid qua straffen. Simpelweg omdat ik in de preventieve werking van een straf geloof. Dus wat meer harde boetes en gevangenisstraffen dan taakstraffen e.d., zelfs als die beter zouden werken om recidiven te voorkomen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Strenger willen straffen doe je alleen maar voor jezelf, als een soort emotionele zelfbevrediging. Verder is er niemand mee geholpen.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder in de misvatting dat law & order automatisch leidt tot minder criminaliteit.
Je zegt het al. Je geloofd er zelf in. Realiteit is dat het nauwelijks effect heeft de harde aanpak. Sterker nog, de kans dat een 'bontkraagje' stopt met criminaliteit met een hardere straf is er nauwelijks. Je hebt meer geluk met een datingservice voor bontkraagjes daar bewezen is dat een vrouw en kinderen meer invloed heeft met de scherpe kantjes eraf halen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:36 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nou ik ben het op bepaalde punten wel met TS eens. Ook ik ben links maar zie wel graag een wat strenger beleid qua straffen. Simpelweg omdat ik in de preventieve werking van een straf geloof. Dus wat meer harde boetes en gevangenisstraffen dan taakstraffen e.d., zelfs als die beter zouden werken om recidiven te voorkomen.
Verder heb ik overigens geen zin in een law&order-beleid of minimumstraffen, dus zo rechts ben ik nu ook weer niet.
Uiteindelijk is wat jij zegt ook enkel gebaseerd op wat jij gelooft. Je kan hier immers geen goed vergelijkend onderzoek naar doen. Ik denk wel degelijk dat straffen een preventieve werking hebben ja, en het is bekend dat velen lachen om een taakstraf. Geldboetes werken wat dat betreft veel effectiever, al is het probleem met geldboetes dat er een sociaal-economische laag kan gaan ontstaan.quote:Op zondag 29 maart 2015 11:05 schreef teckna het volgende:
[..]
Je zegt het al. Je geloofd er zelf in. Realiteit is dat het nauwelijks effect heeft de harde aanpak. Sterker nog, de kans dat een 'bontkraagje' stopt met criminaliteit met een hardere straf is er nauwelijks. Je hebt meer geluk met een datingservice voor bontkraagjes daar bewezen is dat een vrouw en kinderen meer invloed heeft met de scherpe kantjes eraf halen.
Uiteindelijk moet gewoon opsporing moet omhoog, en dat bereik je niet met hogere boetes, three strikes out, minimale gevangenisstraffen en dat soort onzin. Als grote voorbeeld hoef je alleen maar naar de USA te kijken waar ze dit soort beleid al jaren voeren.
Daarnaast moet je meer kansen creëren, bijvoorbeeld voor daklozen. In Utah USA is er een project waar iedere dakloze gewoon een eigen huis krijgt zonder allerlei verplichtingen. Geen hoogstaand huis, gewoon een plek waar je kan overleven. Dit alleen al zorgde ervoor dat criminaliteit en kosten voor daklozen naar beneden gingen.
Anyway, meer blauw op straat moet eigenlijk zijn, meer en betere recherche. Enge is dat in dit land we daar vooral niet in investeren maar alleen maar bezig zijn vergaande wetten door te voeren dat er voor zorgt dat Nederland langzaam aan in een politiestaat veranderd. Want makkelijk.
Dat gaat ook alleen maar voor een bepaald type misdaad of overtreding op, de misdaden die berekend worden zeg maar. Maar goed, als dat effectief is prima. Dat zou wat mij betreft dan ook het uitgangspunt moeten zijn en niet wat de sentimenten daarover zeggen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:36 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nou ik ben het op bepaalde punten wel met TS eens. Ook ik ben links maar zie wel graag een wat strenger beleid qua straffen. Simpelweg omdat ik in de preventieve werking van een straf geloof.
Waarom zou je liever voor harde boetes opteren zelfs als blijkt dat die minder goed werken dan taakstraffen?quote:Dus wat meer harde boetes en gevangenisstraffen dan taakstraffen e.d., zelfs als die beter zouden werken om recidiven te voorkomen.
Er wordt toch wel degelijk gepoogd onderzoek te doen. Bijvoorbeeld dit soort onderzoeken:quote:Op zondag 29 maart 2015 11:26 schreef keste010 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is wat jij zegt ook enkel gebaseerd op wat jij gelooft. Je kan hier immers geen goed vergelijkend onderzoek naar doen. Ik denk wel degelijk dat straffen een preventieve werking hebben ja, en het is bekend dat velen lachen om een taakstraf. Geldboetes werken wat dat betreft veel effectiever, al is het probleem met geldboetes dat er een sociaal-economische laag kan gaan ontstaan.
Ik ben het zeker met je eens dat criminaliteit vooral in maatschappelijke problemen geworsteld zit. Waar je ook kijkt, historisch gezien ging criminaliteit altijd omhoog bij zogenaamde cultuurclashes. Zo werkt dat ook in Nederland. Uiteindelijk is het vooral belangrijk om niet bepaalde groepen te criminaliseren, maar inderdaad aan hun kansen te werken.
Ook iets meer gecontroleerde pogingen zijn wel gedaan:quote:Doel van dit artikel was om voor de Nederlandse situatie de recidive van volwassen werkgestraften te vergelijken met de recidive van volwassenen die een gevangenisstraf van maximaal zes maanden ondergingen. Voor Nederland, maar ook internationaal, is dit de eerste grootschalige matching studie, gebaseerd op observationele
data over een langere periode, die de recidive na werkstraffen vergelijkt met die na gevangenisstraffen (N=4.246). Gebaseerd op de officieel geregistreerde criminele carričres van alle volwassen personen veroordeeld in 1997 laten onze bevindingen zien dat daders significant minder recidiveren na een werkstraf dan na een gevangenisstraf. Dit gevonden resultaat blijft substantieel, ook wanneer door matching gecontroleerd wordt voor mogelijke selectie-effecten. Na werkstraffen recidiveerden daders minder, zowel op de korte als op de lange termijn – gemiddeld 50 procent minder veroordelingen over een periode van acht jaar. Dit wordt gevonden voor zowel mannen als vrouwen en op verschillende leeftijden. Onze resultaten zijn niet gebaseerd op een experiment met volledige random toewijzing van werk- en gevangenisstraffen en daarom blijft voorzichtigheid geboden bij het interpreteren van de gevonden verschillen in termen van causaliteit. Het risico blijft immers bestaan dat ondanks de matching op geobserveerde variabelen een of meer niet-gemeten variabelen verantwoordelijk zijn voor de gevonden verschillen in recidive. Persoonlijke omstandigheden die niet worden meegenomen in ons propensity score model, zoals werk of een woning hebben of verslaafd zijn aan alcohol of drugs, zouden bijvoorbeeld zowel de kans om een bepaald straftype opgelegd te krijgen, als de kans op recidive kunnen beīnvloeden. Echter, voor zover deze ongeobserveerde variabelen ook van invloed zijn op het criminele gedrag voorafgaand aan de werk- of gevangenisstraf, wordt voor hun invloed (deels) gecontroleerd door het opnemen van kenmerken van de criminele geschiedenis in het propensity score model. Verder bevat het OBJD informatie over vonnissen en niet over werkelijk uitgevoerde straffen. Een onbekend aantal werkstraffen kan derhalve in een later stadium alsnog zijn omgezet in een gevangenisstraf (dit is het geval als een werkstraf wordt gestaakt of iemand helemaal niet komt opdagen) en dus in onze analyses ten onrechte onder werkstraf zijn gerubriceerd. Dat zou – gezien de richting van het gevonden resultaat –tot een conservatieve schatting leiden. Toekomstig onderzoek zal, om de mogelijkheid van verborgen bias volledig uit te kunnen sluiten, zich moeten richten op het bestuderen van de effecten van verschillende strafrechtelijke sancties binnen een gerandomiseerd experimenteel design (zie ook: De Roos, 2007).
Vanuit een theoretisch perspectief zetten deze resultaten vraagtekens bij de theorie van afschrikking – als onderdeel van het strafdoel speciale preventie. Terwijl verwacht werd dat de gepercipieerde kosten van gevangenisstraf hoger en daarmee de afschrikkende werking van gevangenisstraf groter zou zijn dan die van een werkstraf, was er toch sprake van minder recidive na een werkstraf. Hoewel hier niet direct getoetst, lijkt het, gegeven het karakter van de Nederlandse werkstraf, onaannemelijk dat daders de ‘pains’ van een werkstraf hoger waarderen dan de ‘pains of imprisonment’. Met de nodige voorzichtigheid kan daarom uit onze resultaten worden geconcludeerd dat op het punt van speciale preventie afschrikking geen grote rol speelt, of althans wordt overschaduwd door andere gevolgen van gevangenisstraf.
Vanuit de differentiële-associatie-, sociale-controle- en labelingtheorieën werd wel voorspeld dat werkstraffen zouden leiden tot minder recidive dan gevangenisstraffen. Nadere studie is nodig om vast te stellen voor welke van de door deze theorieën voorspelde processen de meeste empirische ondersteuning wordt gevonden.
Ook voor beleidsmakers zijn onze resultaten relevant. Met het detineren van daders zijn hoge kosten gemoeid. Werkstraffen vormen een goedkoper alternatief. Bovendien blijkt uit onze studie dat daders na een werkstraf minder recidiveren dan na een gevangenisstraf, wat een extra kostenbesparing oplevert in termen van het voorkomen van delictschade. Daarnaast ligt bij werkstraffen sterker de nadruk op resocialisatie en re-integratie, en minder op leedtoevoeging. Daardoor zijn naar verwachting ook de humane kosten van werkstraf minder dan die van gevangenisstraf.
Aan de andere kant voorkomt gevangenisstraf, anders dan werkstraf, delicten in de periode dat daders gedetineerd zijn. Ook zou de normbevestigende en algemeen preventieve werking van gevangenisstraf groter kunnen zijn dan die van werkstraffen, wat juist weer voorkķmt dat potentiële daders daadwerkelijk over de schreef gaan. Tot slot is de vraag of werkstraffen wel tegemoetkomen aan de behoefte tot genoegdoening die (potentiële) slachtoffers van misdrijven ervaren.
Juist om die reden wil het OM onderzoek gaan doen naar het vermeende verminderde maatschappelijke draagvlak voor werkstraffen (Harm Brouwer in de Volkskrant, 29 april 2009). Of werkstraffen dus in alle relevante opzichten een goed alternatief zijn voor gevangenisstraffen, blijft daarom de vraag, hangende nader (experimenteel) onderzoek, maar voor zover het recidive betreft, lijkt het antwoord vooralsnog ‘ja’ te zijn.
Abstractquote:Community service, along with other new sanctions, has been recommended in many Western countries as an alternative to incarceration over many years. Despite a rich literature on evaluations of so-called alternative sanctions, random assignment has only exceptionally been used in this field, and (short-term) imprisonment has never been an option in such designs. The present study tried to assess the comparative effects of community service and prison sentences of up to 14 days, through a controlled experiment in Switzerland in which 123 convicts have been randomly assigned. The results show no difference with respect to later employment history and social and private life circumstances. However, re-arrest by the police was more frequent among those randomly assigned to prison than among those selected for community service. Prisoners also developed more unfavourable attitudes towards their sentence and the criminal justice system.
quote:Within this context, this dissertation focus on a three central empirical questions that stand at the heart of the mass imprisonment movement: 1) When an offender is imprisoned as opposed to being given an alternative sanction (e.g., probation), is the person less likely to reoffend?, 2) Does incarcerating offenders for longer periods of time result in a greater reduction in recidivism?, and 3) Does placement in facilities with harsher conditions (e.g., fewer visitations, more restrictions) have a larger deterrent effect when compared to placement in facilities with less harsh conditions?
To address the three research questions, this dissertation used meta-analytic techniques to complete a quantitative synthesis of 85 research studies. The overall mean effect size and weighted mean effect size of the three independent variables in question (i.e., non-custodial versus custodial sanctions; sentence length; harshness of conditions) were calculated to determine its impact on recidivism. Additionally, the impact of various moderators was also assessed.
The results indicate that the specific deterrence argument for the use of prison is not empirically supported. When examining the impact of non-custodial and custodial sanctions on post-release reoffending, a 14 percent increase in recidivism was found for those sentenced to custodial sanctions as opposed to non-custodial sanctions. Thus, imprisonment was associated with an increase, rather than a decrease, in recidivism contradicting the predictions of specific deterrence theory. Similarly, placement in harsher prison conditions was associated with a 15 percent increase in post-release criminal behavior, again failing to provide support for the specific deterrent argument. Only the analyses examining the impact of sentence length showed a deterrent effect, with longer sentences associated with a five percent decrease in recidivism. In light of these findings, the continued reliance on mass incarceration as a main response to crime has been questioned. If the goal of imprisonment is to reduce the recidivism of those who are placed behind bars, this study has shown that this is not an empirically sound argument. In fact, placing individuals in prison and increasing the harshness of those prisons are contributing to the very problem it is attempting to solve. Consequently, the results suggest that an alternative crime control strategy to mass imprisonment needs to be employed if the ultimate goal is to reduce the post-release criminal behavior of those who enter the criminal justice system.
Dat heeft toch iedereen? Het is toch voor iedereen demotiverend als mensen die zich niet aan de regels willen houden er gemakkelijk mee wegkomen?quote:Op zondag 29 maart 2015 10:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Strenger willen straffen doe je alleen maar voor jezelf, als een soort emotionele zelfbevrediging. Verder is er niemand mee geholpen.
Wel grappig hoe men dit zichzelf elke keer weer maar aan laat praten en daar vervolgens nog naar handelt ook.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Daar zijn er in dit topic al genoeg van gesignaleerd.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:12 schreef Monolith het volgende:
Gutmenschen, dat had dit topic even nodig.
Daar zou het ook op in kunnen gaan in plaats van weer zo'n infantiel riedeltje neer te plempen.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:13 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Daar zijn er in dit topic al genoeg van gesignaleerd.
Correct.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:17 schreef De_Kaas het volgende:
Wanneer iemand "gutmenschen" zegt is dat toch gewoon Duits voor "neem mij niet serieus mensen!"?
Terug naar schoolquote:Op zondag 29 maart 2015 14:17 schreef De_Kaas het volgende:
Wanneer iemand "gutmenschen" zegt is dat toch gewoon Duits voor "neem mij niet serieus mensen!"?
Dat is inderdaad wellicht het beste voor degenen die die term gebruiken.quote:
quote:Op zondag 29 maart 2015 14:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wellicht het beste voor degenen die die term gebruiken.
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe. Dat kun je toch niet serieus nemen als partij die voor de veiligheid opkomt?quote:Op zondag 29 maart 2015 14:10 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wel grappig hoe men dit zichzelf elke keer weer maar aan laat praten en daar vervolgens nog naar handelt ook.
Het maakt niet uit wat voor partij er ooit nog komt, als het een partij is die volledig voldoet aan jouw voorwaarden, dan zullen gutmenschen hun uiterste best gaan doen om die partij als "racistisch" en "crimineel" weg te zetten. En jij bent dan weer zo dom om dat klakkeloos over te nemen en niet op die partij te stemmen, en zo ben je weer terug bij af.
Sterker nog, als jij zelf een partij zult beginnen, met in het programma precies die punten zoals je die nu opgesomd hebt, dan zal ook jij door de gutmenschen weggezet worden als een "vuige crimineel" en/of "smerige racist". That's how they roll.
Het is natuurlijk niet voor niets zo dat waar Wilders initieel nog woest werd bij associatie met partijen als het VB, FN en de FPÖ, deze partijen juist nu niet meer met Wilders geassocieerd willen worden.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef Noriega het volgende:
[..]
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe. Dat kun je toch niet serieus nemen als partij die voor de veiligheid opkomt?
Daarbij zijn ze zeker wel racistisch. Het "minder, minder" roepen is niks minder dan dat. Daarnaast vertellen ze ook leugens over moslims en Europa.
Alle partijen hebben een hele berg criminelen bij zich. Aan bijna elke politicus zit wel een crimineel randje, als je maar diep genoeg graaft. Of dacht je werkelijk dat dat allemaal van die modelburgers zijn in de politiek? Natuurlijk niet, een modelburger zou helemaal niet kunnen overleven in die slangenkuil.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef Noriega het volgende:
[..]
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe. Dat kun je toch niet serieus nemen als partij die voor de veiligheid opkomt?
Jij zit zelf anders ook vol met voordelen, die door de gutmenschen makkelijk als racisme kunnen worden uitgelegd. Übergutmensch bluesdude doet daar ook al een poging toe op de vorige pagina.quote:Daarbij zijn ze zeker wel racistisch. Het "minder, minder" roepen is niks minder dan dat. Daarnaast vertellen ze ook leugens over moslims en Europa.
Dit zegt mij dat je jezelf laat leiden door de volkse uitleg van 'gutmensch' en de oorspronkelijke betekenis simpelweg niet kent of begrijpt. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wellicht het beste voor degenen die die term gebruiken.
Het zegt mij vooral dat jij niet echt goed bent in begrijpend lezen. Ik heb hem niets horen zeggen over de eventuele betekenis van de term. Enkel over degenen die de term bezigen.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:00 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Dit zegt mij dat je jezelf laat leiden door de volkse uitleg van 'gutmensch' en de oorspronkelijke betekenis simpelweg niet kent of begrijpt. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.
D66.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:16 schreef Duikbril112 het volgende:
Een groenrechts partij lijkt mij ook wel wat.
Wat boeit mij andere partijen nou? De PVV heeft een hoop criminelen bij zich en dat maakt ze geen geloofwaardige partij als het gaat om criminaliteitsbestrijding.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:48 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Alle partijen hebben een hele berg criminelen bij zich. Aan bijna elke politicus zit wel een crimineel randje, als je maar diep genoeg graaft. Of dacht je werkelijk dat dat allemaal van die modelburgers zijn in de politiek? Natuurlijk niet, een modelburger zou helemaal niet kunnen overleven in die slangenkuil.
Het enige verschil tussen de PVV en een partij uit de gevestigde orde, is de diepte waartoe men bij de PVV bereid is te graven en de graagte waarmee men dat doet.
[..]
Jij zit zelf anders ook vol met voordelen, die door de gutmenschen makkelijk als racisme kunnen worden uitgelegd. Übergutmensch bluesdude doet daar ook al een poging toe op de vorige pagina.
ik ben ook een goed mens... Maar dat 'über' is jouw fantasie.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:48 schreef hpeopjes het volgende:
Jij zit zelf anders ook vol met voordelen, die door de gutmenschen makkelijk als racisme kunnen worden uitgelegd. Übergutmensch bluesdude doet daar ook al een poging toe op de vorige pagina.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Marokkaans zijn is geen misdrijf, ook niet een bontkraagje dragen . Idem als iemand uit een kamp komt. of er uitziet als een ruige motorrijder .
Als er strenger gestraft moet worden, dan over de hele linie.... niet alleen bepaalde type's, maar iedereen die een misdrijf pleegt.
En helpt dat wel? Zoveel landen die veel strenger straffen dan Nederland, hoe liggen de cijfers daar ?
China met zijjn duizenden doodvonnissen per jaar ( is dat een links land ?) Is dat land veiilger ?
Er zal in Nederland nooit een geloofwaardige partij komen als het gaat om criminaliteitsbestrijding. Niet zolang gutmenschen hier aan de macht zijn.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:45 schreef Noriega het volgende:
[..]
Wat boeit mij andere partijen nou? De PVV heeft een hoop criminelen bij zich en dat maakt ze geen geloofwaardige partij als het gaat om criminaliteitsbestrijding.
Je geeft dus toe dat de PVV een waardeloze partij is als het gaat om een veiliger Nederland.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:50 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Er zal in Nederland nooit een geloofwaardige partij komen als het gaat om criminaliteitsbestrijding. Niet zolang gutmenschen hier aan de macht zijn.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben van mening dat de PVV de enige partij is met enige waarde als het gaat om een veiliger Nederland.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:57 schreef Noriega het volgende:
[..]
Je geeft dus toe dat de PVV een waardeloze partij is als het gaat om een veiliger Nederland.
Welke waarde hebben ze dan daarvoor?quote:Op zondag 29 maart 2015 16:04 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben van mening dat de PVV de enige partij is met enige waarde als het gaat om een veiliger Nederland.
Wacht eens, de PVVquote:Op zondag 29 maart 2015 16:04 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben van mening dat de PVV de enige partij is met enige waarde als het gaat om een veiliger Nederland.
Ik heb het dan ook niet over criminologisch onderzoek naar recidiven. Daarover bestaat inderdaad genoeg onderzoek. Ik heb het over de preventieve werking van straffen.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er wordt toch wel degelijk gepoogd onderzoek te doen. Bijvoorbeeld dit soort onderzoeken:
[..]
Ook iets meer gecontroleerde pogingen zijn wel gedaan:
[..]
Abstract
Ook deze dissertatie is wel interessant aangezien het een meta-analyse van kwantitatieve onderzoeken betreft en de VS natuurlijk bij uitstek het land is van 'hard aanpakken'.
[..]
Je kan het effect van een straf niet alleen meten aan het percentage recidivisten. Zoals ik al zei telt ook de preventieve werking van een strafmaat mee.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat gaat ook alleen maar voor een bepaald type misdaad of overtreding op, de misdaden die berekend worden zeg maar. Maar goed, als dat effectief is prima. Dat zou wat mij betreft dan ook het uitgangspunt moeten zijn en niet wat de sentimenten daarover zeggen.
[..]
Waarom zou je liever voor harde boetes opteren zelfs als blijkt dat die minder goed werken dan taakstraffen?
Ook dat kun je natuurlijk wel deels bekijken aan de hand van vergelijkende data over perioden voor en na invoering van zwaardere of juist lichtere straffen, vergelijking tussen landen of staten, enzovoort.quote:Op zondag 29 maart 2015 17:57 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over criminologisch onderzoek naar recidiven. Daarover bestaat inderdaad genoeg onderzoek. Ik heb het over de preventieve werking van straffen.
Absoluut, maar mijn punt was dan ook dat ik wat dat betreft anders ben dan vele linkse partijen die vooral de kant van de taakstraffen zijn uitgeschoten omdat het recidive zou voorkomen. Ik zie graag de preventieve werking van straffen ook meegenomen in die overweging.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook dat kun je natuurlijk wel deels bekijken aan de hand van vergelijkende data over perioden voor en na invoering van zwaardere of juist lichtere straffen, vergelijking tussen landen of staten, enzovoort.
Uiteindelijk is recidive natuurlijk wel een belangrijk aspect. Een lagere recidive is uiteindelijk ook een vorm van preventie.
Is dat zo ?quote:Op zondag 29 maart 2015 18:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Absoluut, maar mijn punt was dan ook dat ik wat dat betreft anders ben dan vele linkse partijen die vooral de kant van de taakstraffen zijn uitgeschoten
Ik had het dan ook over dat ik niet op 1 lijn ben met de linkse partijen. Dat neemt niet weg dat het beleid van rechtse partijen nog veel dramatischer is. Teeven en Opsteltenquote:Op zondag 29 maart 2015 18:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat zo ?
Onder Rutte I en Rutte II zijn er gevangenissen gesloten. Dat lijkt dus niet op meer en langere gevangenisstraffen willen van de VVD. Notabene was Rutte I een rechts kabinet om den vingers bij af te likken.
DIt vond ik wel een aardige. Daarin kijken ze naar het effect van de overgang van jeugdrecht naar volwassenrecht, wat inhoudt dat de potentiële straffen drastisch stijgen.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Absoluut, maar mijn punt was dan ook dat ik wat dat betreft anders ben dan vele linkse partijen die vooral de kant van de taakstraffen zijn uitgeschoten omdat het recidive zou voorkomen. Ik zie graag de preventieve werking van straffen ook meegenomen in die overweging.
Ik heb overigens wel eens geprobeerd daar onderzoek over te vinden, maar niet gelukt. Mocht je daar aanraders voor hebben, graag.
bronquote:Conclusion
Over the past 40 years, the incarceration rate in the United States has soared, from 161 persons in prisons or jails per 100,000 in 1972 to 761 persons per 100,000 in 2006. Indeed, despite the declining crime rates of recent years, prison and jail populations continue to climb, as the full impact of sentencing reforms from previous years becomes felt (Raphael and Stoll 2009).42 For economists, it is natural to wonder if more severe prison sentences deter crime by a sufficient amount to make paying for them worthwhile. Furthermore, can a lower level of crime be attained by an expenditure-neutral reallocation of funds from prisons to alternative uses, such as social programs (Donohue and Siegelman 1998) or policing. These questions have recently acquired a renewed policy relevance, as state and local governments scramble to lower costs in the face of the current financial crisis.
A key input to these considerations is the magnitude of the deterrence effect of prison sentences. In this paper, we use a quasi-experimental approach to identify the deterrence effect of adult criminal sanctions, relative to juvenile criminal sanctions. Standard economic models of crime imply that participation in crime should drop discontinuously at 18, when sanctions become more punitive. Our central empirical finding is that the rate of criminal involvement of young offenders is generally a smooth function of age, with only a small change at 18. Our findings are based on a high frequency, longitudinal administrative data set on arrests in Florida.
Our focus on the pattern of criminal involvement around 18 years of age yields two key benefits. First, under mild smoothness assumptions, our estimated effects are unlikely to be tainted by omitted variables bias. Second, our estimated effect reflects purely a deterrence effect, rather than a conflation of deterrence and incapacitation – which may well be contributing to the larger estimated deterrence elasticities in the some of the existing literature.
The point estimates from our discontinuity analysis indicate an approximately 2 percent decline in the rate of criminal offending when a juvenile turns eighteen, when the expected incarceration length conditional on arrest jumps discontinuously by roughly 230 percent. This suggests a small “reduced-form” elasticity of -0.007.43 This elasticity is directly relevant to three types of criminal justice policy reforms that impact youthful offenders when they cross the age of criminal majority:
(1) reducing the age of criminal majority, (2) increasing the rate at which juveniles are tried in the adult criminal court, and (3) marginal increases in the juvenile-adult gap in punishments. These policies are relevant to recent and ongoing criminal justice discussions: (1) three states have reduced the age of majority in recent years (Snyder and Sickmund 2006), (2) all 50 states and the District of Columbia had by 1995 adopted provisions for juvenile transfer to the adult criminal court (Government Accounting Office 1995), and (3) during the 1980s and 1990s, many states increased the punitiveness of adult sentencing regime by much more than that for juveniles (Levitt 1998).
Our estimates imply that these policies may have limited deterrence effects for youthful offenders.
Investigating the implications of our estimates for broader policies of interest requires imposing some structural assumptions on criminal behavior. We develop a Becker-type stochastic dynamic model of crime and calibrate it to match key empirical quantities. We recognize that our forwardlooking, rational-expectations, rational-agent model may indeed be too restrictive. For example, although aggregate statistics give us a reasonably objective estimate of both the average probability of apprehension and expected incarceration lengths, potential offenders may not accurately perceive, and may vastly underestimate, those risks and punishments (Lochner 2007). Furthermore, it may well be that criminal offending is better described by a hyperbolic discounting model, or some alternative model of time preferences, rather than time-consistent exponential discounting. Nevertheless, with the caveat that our theoretical framework is one particular lens through which to view the results, we are led to three conclusions. First, the magnitudes of our point estimates are consistent with impatient or even myopic behavior on the part of criminal offenders. Intuitively, an increase in expected sentences from 1 to 5 years can hardly be an effective deterrent for an individual who dramatically discounts his welfare even 6 months ahead. Our benchmark calibrations show that our estimated magnitudes are inconsistent with standard discount factors of 0.95 and suggest much smaller discount factors. With our most flexible specifications, our reduced-form findings provide suggestive evidence of impatience. Our point estimates rule out annual discount factors larger than 0.022. Strictly speaking, however, we cannot statistically rule out larger discount factors.
Second, within the range of discount factors consistent with both our empirical findings and our theoretical model, our predicted elasticities can be reconciled with previous estimates of the elasticity of crime with respect to the probability of apprehension (e.g., Evans and Owens 2007, Klick and Tabarrok 2005). Interestingly, the model indicates that large elasticities, such as the -0.75 estimate of Di Tella and Schargrodsky (2004), requires a discount factor that implies an elasticity with respect to sentence lengths to be no more negative than -0.06. Generally, there is a trade-off between these two elasticities, if one stipulates to both our model and our empirical results.
Third, no matter the discount factor, the most negative sentence length elasticity consistent with our data and model is -0.13. This is several times smaller than the larger elasticities from the literature, but is consistent with the magnitudes from Helland and Tabarrok (2007) and Iyengar (2008). We conclude by noting that while our findings point to small deterrence effects of prison, this does not mean that prison is ineffective in reducing the overall incidence of crime. Indeed, we show that once arrested, the marginal juvenile transfered from the juvenile to adult criminal justice system is less likely to recidivate. We suspect that this is occurring through an incapacitation mechanism, which could be quite important, as suggested by the work of Jacob and Lefgren (2003b). A fruitful avenue for future research would thus be an investigation of optimal sentencing structure and the optimal mix of police and prisons when incapacitation is the primary mechanism for crime reduction.
Volkskrant ook? Telegraaf, dat is inderdaad wel het geval, maar in de Volkskrant zijn dergelijke sentimenten me nooit opgevallen eigenlijk.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:40 schreef Ryon het volgende:
De Volkskrant en De Telegraaf zullen altijd blijven vinden dat de boeven (pedofielen, bankdirecteuren, Marokkaanse maffia) te licht gestraft worden en dat de slachtoffers genaaid worden. Dat vonden zij in 1980, dan vinden zij nu, en dat zullen zij blijven vinden in 2030. Heeft ook te maken met de beperkte focus van rechtbankjournalistiek. Alleen uitzonderingen worden belicht en complexe rechtszaken worden veelal samengevat in één zin of alinea zonder de nodige toelichting ("verdachte pedoseksueel vrijgesproken").
Maar de mate van preventie zul je dan ook moeten meten. Het is in ieder geval onzinnig om zwaarder te straffen omdat het wellicht zo kan zijn dat er dan ook nog een preventieve werking vanuit gaat.quote:Op zondag 29 maart 2015 17:59 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je kan het effect van een straf niet alleen meten aan het percentage recidivisten. Zoals ik al zei telt ook de preventieve werking van een strafmaat mee.
Het is alleen nog al lastig om een zinnige meting uit te voeren op niet-gepleegde misdaden.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar de mate van preventie zul je dan ook moeten meten. Het is in ieder geval onzinnig om zwaarder te straffen omdat het wellicht zo kan zijn dat er dan ook nog een preventieve werking vanuit gaat.
http://www.rijksoverheid.(...)liteit-zet-door.htmlquote:Nieuwsbericht | 05-11-2014
Aan de daling van de criminaliteit is nog geen einde gekomen. In het afgelopen decennium daalde het gehele niveau van de criminaliteit met 30%. Die daling heeft zich de laatste 5 jaar voortgezet. Dat betekent dat steeds minder mensen en bedrijven te maken krijgen met de nadelige gevolgen van criminaliteit.
Nou ja, je zou aan een langer verloop eventueel wel af kunnen meten of de betreffende misdaden of overtredingen inderdaad minder voorkomen. Maar als je er niets zinnigs over kunt zeggen is het ook niet zinnig om dan maar iets te gaan doen.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is alleen nog al lastig om een zinnige meting uit te voeren op niet-gepleegde misdaden.
Wat Janneke zegt: dat is door middel van empirisch onderzoek niet aan te tonen. Maar het feit dat een straf een preventieve werking heeft behoeft natuurlijk geen onderzoek.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar de mate van preventie zul je dan ook moeten meten. Het is in ieder geval onzinnig om zwaarder te straffen omdat het wellicht zo kan zijn dat er dan ook nog een preventieve werking vanuit gaat.
Dat is ook niet de vraag: de vraag is of strafverhogingen leiden tot een hogere mate van preventie. Als je daar niets over kunt zeggen slaat het ook nergens op om straffen te verhogen.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:03 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat Janneke zegt: dat is door middel van empirisch onderzoek niet aan te tonen. Maar het feit dat een straf een preventieve werking heeft behoeft natuurlijk geen onderzoek.
Dat kan inderdaad, maar dat zegt nog steeds niet zo veel. Als de economie beter draait zullen de woninginbraken afnemen en als je het OV gratis maakt wordt er bijna geen fiets meer gejat. Met meer camera's minder winkeldiefstal etc. Er zijn te veel variabelen.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:03 schreef Xa1pt het volgende:
Nou ja, je zou aan een langer verloop eventueel wel af kunnen meten of de betreffende misdaden of overtredingen inderdaad minder voorkomen.
Jij denkt dat het verhogen/veranderen van straffen geen preventieve werking heeft?quote:Op zondag 29 maart 2015 22:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is ook niet de vraag: de vraag is of strafverhogingen leiden tot een hogere mate van preventie. Als je daar niets over kunt zeggen slaat het ook nergens op om straffen te verhogen.
Jij denkt dat je de bewijslast mag omkeren zonder dat we dat door hebben?quote:Op zondag 29 maart 2015 22:47 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij denkt dat het verhogen/veranderen van straffen geen preventieve werking heeft?
Nee, niet of nauwelijks. Het lijkt me immers erg sterk dat criminelen rekening houden met het feit dat ze gepakt kunnen worden.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:47 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij denkt dat het verhogen/veranderen van straffen geen preventieve werking heeft?
Niet per se. Je kan criminaliteit ook zien als een gebrek aan motivatie van het individu om onderlinge solidariteit te tonen en z'n verantwoordelijkheid van de groep te nemen.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:45 schreef Pokkelmans het volgende:
Volgens mij komt dat omdat links denken zijn oorsprong vindt in groepsverantwoordelijkheid. Het voeren van links beleid is dan ook, simpel gezegd, het opofferen van individuele belangen ten bate van het algemeen belang: nivelleren via een sterke overheid die verregaand in mag grijpen in de private levens van haar onderdanen.
Als je groepsverantwoordelijkheid en onderlinge solidariteit als belangrijkste waarden binnen een samenleving beschouwt, kun je misdadigers ook niet hard aankijken op hun (individuele) tekortkomingen. Het is immers niet de schuld van de misdadiger dat hij misdadig gedrag is gaan vertonen; het is de schuld van de hele groep.
Wat jij dus ziet als een stevige veiligheidskoers, is wat anders dan wat volgens mij binnen het standaard linkse gedachtegoed als effectief beleid wordt beschouwd. Volgens die waarden zou het immers al te laat (en weinig nuttig zijn) om iemand achteraf te straffen voor gedrag dat het gevolg is van een collectief tekortkomen. Derhalve ook de "linkse" retorica van "ze zijn natuurlijk crimineel gedrag gaan vertonen omdat het buurthuis is gesloten", "hij/zij werd gediscrimineerd op de arbeidsmarkt", of "gedreven voor welvaartsongelijkheid".
Zoals ik al zei, ik heb daar geen onderzoek over kunnen vinden. Is ook niet zo gek, empirisch lijkt me dat onmogelijk aan te tonen. Dat betekent echter niet dat je de preventieve werking moet negeren, zoals in de praktijk wel gebeurt.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij denkt dat je de bewijslast mag omkeren zonder dat we dat door hebben?
Jij beweert dat het verhogen van straffen een preventieve werking heeft. Toon maar aan.
Denk je niet dat een geldboete bij jonge, kleine misdadigers afschrikwekkender werkt dan een taakstraf?quote:Op zondag 29 maart 2015 22:57 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Nee, niet of nauwelijks. Het lijkt me immers erg sterk dat criminelen rekening houden met het feit dat ze gepakt kunnen worden.Dusja, waarom zou je je dan zorgen maken over de strafmaat?
Alsof 7 jaar zitten wel opweegt tegen de potentiële buit bij een woningoverval, en 20 niet.
Ah ja, klopt. De gulag is natuurlijk ook een vrij stevige maatregel. Maar ik vond het voor het Nederlandse linker spectrum wel een redelijke verklaring vormen.quote:Op maandag 30 maart 2015 07:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Niet per se. Je kan criminaliteit ook zien als een gebrek aan motivatie van het individu om onderlinge solidariteit te tonen en z'n verantwoordelijkheid van de groep te nemen.
In communistische landen is/was daar natuurlijk ook de legitimiteit van de Stasi (en equivalenten in andere landen) op gebaseerd, tegenwoordig nog steeds in landen zoals China en Cuba.
Je vergat enkel er een paar keer de term Gutmensch in te gooien om het wat dramatischer te maken. Verder was het een mooie verzameling vooroordelen.quote:Op maandag 30 maart 2015 12:03 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ah ja, klopt. De gulag is natuurlijk ook een vrij stevige maatregel. Maar ik vond het voor het Nederlandse linker spectrum wel een redelijke verklaring vormen.
Maakt het wel zo makkelijk om klokkenluiders op te sporen en af te schrikken (Nederland kent nog steeds geen wettelijk geregelde klokkenluidersbescherming, met dank aan de usual suspects). Of, zoals Edith Schippers het zegt, ministeries schoon te vegen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:18 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk juist vooral en inderdaad allereerst het eerste.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:34 schreef keste010 het volgende:
Allereerst wordt het groeiende gevoel van onveiligheid natuurlijk veroorzaakt door roeptoeterende media en populisten. Maar volgens mij wordt het gevoel van onveiligheid vooral veroorzaakt door de afbreuk van bepalende instituties.
Het is inderdaad moeilijk te bevestigen, maar ik deel je mening volledig.quote:Op maandag 30 maart 2015 18:34 schreef keste010 het volgende:
Overigens is het groeiende gevoel van onveiligheid (vastgesteld in diverse CBS-onderzoeken) helemaal niet parallel aan groeiende criminaliteit. Sterker nog: als het om dat laatste zou gaan dan zou het gevoel van veiligheid juist toe moeten nemen.
Toont maar weer aan dat veiligheid veel meer is dan een paar kille cijfers en dat het beleid erover veel meer dan een law&order-beleid moet zijn. Allereerst wordt het groeiende gevoel van onveiligheid natuurlijk veroorzaakt door roeptoeterende media en populisten. Maar volgens mij wordt het gevoel van onveiligheid vooral veroorzaakt door de afbreuk van bepalende instituties. Mensen ontlenen steeds minder zekerheid aan hun baan (dankzij flexibilisering), aan postbodes, wijkagenten en ander personeel dat vroeger een vaste werkplek had maar nu continu van de ene naar de andere plek bewogen wordt en in het algemeen aan de afwezigheid van sociale controle.
Uiteraard is dit meer een onderbuikgevoel dan dat deze op empirisch onderzoek gestoeld is. Toch hebben sociologen onder leiding van Zygmunt Bauman zich hier al eerder over uitgesproken.
We worden ook gek gemaakt door de media. Zo'n beetje elke beroving of geweld krijgen we te horen via internet, terwijl dat vroeger misschien hooguit de plaatselijke krant haalde.quote:Op maandag 30 maart 2015 22:59 schreef Belabor het volgende:
[..]
Het is inderdaad moeilijk te bevestigen, maar ik deel je mening volledig.
Kijk maar naar de gebeurtenissen van Charlie Hebdo. Het is alweer bijna 3 maanden geleden nu, zo snel gaat de tijd. Net na de aanslagen in Frankrijk werd een publieke enquete gehouden onder Nederlanders en toen bleek 54% van de ondervraagden bang te zijn voor aanslagen in Nederland.In december is dezelfde vraag gesteld, en toen was maar 31% van de ondervraagden hier bang voor.
Ik durf te wedden dat dit niveau nu weer grotendeels gedaald is naar het niveau in december. Mensen raken in paniek door de media, maar omdat wij elke dag zoveel informatie verwerken is het binnen een aantal maanden ook weer compleet uit onze gedachten verdwenen.
Welnee, dat zijn de grootste vrienden van criminelen en terroristen als je nagaat welk beleid ze tijdens Rutte I gesteund hebben.quote:
Als je hier al je hele leven bent, dan is deporteren naar het land van herkomst niet bijster effectief.quote:Op zondag 5 april 2015 11:32 schreef Thanatos45 het volgende:
Vind ik ook wel eens moeilijk. Ik heb inmiddels iig geen flauw idee meer hoe we het integratieprobleem op moeten lossen. Ik weet dat zowel islamgeknuffel als PVV- geschreeuw en discriminatie niet werken, maar wat wel werkt? Ik weet het niet.
Ik heb zoiets van: iedereen die bereid is om een bijdrage aan de maatschappij te leveren en zich aan te passen aan de Nederlandse cultuur is wat mij betreft welkom. En als je dan met een hoofddoekje (GEEN burka of aanverwanten) op straat loopt of een halalhamburger eet zal mij aan mijn reet roesten. Maar zodra je aankomt met sharia, vrouwenbesnijdenis en sympathie voor terroristische organisaties mag je wat mij betreft een enkeltje land van herkomst krijgen, ongeacht hoe lang je hier bent en wat je verdere situatie is. Helaas is er voor zover ik weet geen enkele partij die ook deze visie heeft
Oei..... de staat moet dus gratis tickets uitdelen aan mensen met een bepaalde mening ?quote:Op zondag 5 april 2015 11:32 schreef Thanatos45 het volgende:
Maar zodra je aankomt met sharia, vrouwenbesnijdenis en sympathie voor terroristische organisaties mag je wat mij betreft een enkeltje land van herkomst krijgen, ongeacht hoe lang je hier bent en wat je verdere situatie is. Helaas is er voor zover ik weet geen enkele partij die ook deze visie heeft
Iemand met een dubbele nationaliteit kun je altijd deporteren naar het "andere" land. En uiteraard eerst meteen de Nederlandse nationaliteit afnemen en persona non grata verklaren.quote:Op zondag 5 april 2015 20:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je hier al je hele leven bent, dan is deporteren naar het land van herkomst niet bijster effectief.
Dat lijkt in het geval van Marokko anders vies tegen te vallen.quote:Op zondag 5 april 2015 21:32 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Iemand met een dubbele nationaliteit kun je altijd deporteren naar het "andere" land. En uiteraard eerst meteen de Nederlandse nationaliteit afnemen en persona non grata verklaren.
Dat diegene daar dan niet geboren is, is niet bijster relevant.
Neehoor. Is geen enkel probleem. Ja, de gutmenschen, die maken er natuurlijk weer een probleem van, want Marokko schijnt een beetje moeilijk te doen. Maar wat Marokko wil of niet wil, daar hebben wij als soevereine staat helemaal niks mee te maken. Wij hebben de toestemming van Marokko helemaal niet nodig, om Marokkaanse criminelen en terroristen in Marokko te dumpen. Dat is gewoon een kwestie van doen.quote:Op zondag 5 april 2015 21:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt in het geval van Marokko anders vies tegen te vallen.
Heel idealistisch hoor, maar dit is nu juist een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat dat deporteren allemaal nog niet zo makkelijk gaat.quote:Op zondag 5 april 2015 21:44 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Neehoor. Is geen enkel probleem. Ja, de gutmenschen, die maken er natuurlijk weer een probleem van, want Marokko schijnt een beetje moeilijk te doen. Maar wat Marokko wil of niet wil, daar hebben wij als soevereine staat helemaal niks mee te maken. Wij hebben de toestemming van Marokko helemaal niet nodig, om Marokkaanse criminelen en terroristen in Marokko te dumpen. Dat is gewoon een kwestie van doen.
Wat is er zo moeilijk aan dan, praktisch gezien? Stel dat je die lieden boven de Westelijke Sahara uit een vliegtuig gooit (wel netjes aan een parachuutje natuurlijk) of voor de kust van Marokko in een roeibootje zet, wat denk jij dan dat Marokko daartegen gaat doen?quote:Op zondag 5 april 2015 22:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heel idealistisch hoor, maar dit is nu juist een praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat dat deporteren allemaal nog niet zo makkelijk gaat.
Helemaal niets, maar de rest van de wereld zal met opgetrokken wenkbrauwen vraagtekens zetten bij ons gebrek aan respect voor algemeen aanvaarde mensenrechten. En dat heeft weer gevolgen voor onze handelspositie en politieke invloed.quote:Op zondag 5 april 2015 22:09 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wat is er zo moeilijk aan dan, praktisch gezien? Stel dat je die lieden boven de Westelijke Sahara uit een vliegtuig gooit (wel netjes aan een parachuutje natuurlijk) of voor de kust van Marokko in een roeibootje zet, wat denk jij dan dat Marokko daartegen gaat doen?
Geen idee, ik denk eigenlijk dat misdadigers simpelweg geen rekening houden met het feit dat ze uberhaupt gepakt kunnen worden.quote:Op maandag 30 maart 2015 08:22 schreef keste010 het volgende:
[..]
Denk je niet dat een geldboete bij jonge, kleine misdadigers afschrikwekkender werkt dan een taakstraf?
Welnee. Allemaal bangmakerij van gutmenschen. Marokko komt zelf ook al vele jaren weg met dit soort streken, nu krijgen ze een koekje van eigen deeg. Het is maar net hoe je het brengt aan de buitenwereld.quote:Op zondag 5 april 2015 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Helemaal niets, maar de rest van de wereld zal met opgetrokken wenkbrauwen vraagtekens zetten bij ons gebrek aan respect voor algemeen aanvaarde mensenrechten. En dat heeft weer gevolgen voor onze handelspositie en politieke invloed.
Er gaan ook gewoon vliegtuigen en boten terug vanuit Marokko naar Europa.quote:Op zondag 5 april 2015 22:09 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wat is er zo moeilijk aan dan, praktisch gezien? Stel dat je die lieden boven de Westelijke Sahara uit een vliegtuig gooit (wel netjes aan een parachuutje natuurlijk) of voor de kust van Marokko in een roeibootje zet, wat denk jij dan dat Marokko daartegen gaat doen?
Dus? Die lui komen daar niet meer op, want die hebben geen Nederlands paspoort meer.quote:Op zondag 5 april 2015 22:13 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er gaan ook gewoon vliegtuigen en boten terug vanuit Marokko naar Europa.
Want met een Marokkaans paspoort mag je niet reizen?quote:Op zondag 5 april 2015 22:16 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dus? Die lui komen daar niet meer op, want die hebben geen Nederlands paspoort meer.
Dan niet meer naar Nederland in elk geval.quote:Op zondag 5 april 2015 22:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
Want met een Marokkaans paspoort mag je niet reizen?
Vliegen op Zaventem en vervolgens een trein of bus en je bent er weer.quote:Op zondag 5 april 2015 22:19 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dan niet meer naar Nederland in elk geval.
Wat ingewikkeld. Marokko stuurt gewoon vliegtuigen terug en dropt ze met parachute boven de Flevopolder.quote:Op zondag 5 april 2015 22:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vliegen op Zaventem en vervolgens een trein of bus en je bent er weer.
En dan? Sta je hier als illegaal Marokkaantje en persona non grata, zonder geld. Iedereen kotst je uit en voor een uitkering kom je niet meer in aanmerking. En als ze je pakken, gooit men je gewoon weer uit een vliegtuig boven de Sahara, dat je dan misschien niet overleeft. Wat heeft dat Marokkaantje dan bereikt door hier naartoe te komen?quote:Op zondag 5 april 2015 22:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Vliegen op Zaventem en vervolgens een trein of bus en je bent er weer.
Alsof criminelen en terroristen dat uitmaakt.quote:Op zondag 5 april 2015 22:24 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
En dan? Sta je hier als illegaal Marokkaantje en persona non grata, zonder geld. Iedereen kotst je uit en voor een uitkering kom je niet meer in aanmerking. En als ze je pakken, gooit men je gewoon weer uit een vliegtuig boven de Sahara, dat je dan misschien niet overleeft. Wat heeft dat Marokkaantje dan bereikt door hier naartoe te komen?
Marokko kan zich helemaal geen vliegtuigen veroorloven. En al helemaal geen parachuutjes voor elke onderdaan die ze uit zo'n vliegtuig gooien. Wij wel. Dat maakt het verschil.quote:Op zondag 5 april 2015 22:23 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat ingewikkeld. Marokko stuurt gewoon vliegtuigen terug en dropt ze met parachute boven de Flevopolder.
Wat hebben ze hier dan nog te zoeken? Niks.quote:Op zondag 5 april 2015 22:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Alsof criminelen en terroristen dat uitmaakt.
Een terroristische aanslag plegen of criminele activiteiten ontplooien?quote:Op zondag 5 april 2015 22:26 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wat hebben ze hier dan nog te zoeken? Niks.
Dat risico loopt je altijd wel. Maar een deel zal zeker in Marokko blijven of in elk geval niet meer terug naar Nederland komen, dus dat scheelt alvast weer.quote:Op zondag 5 april 2015 22:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een terroristische aanslag plegen of criminele activiteiten ontplooien?
Ah, u heeft een andere roeping gevonden? In plaats van wat onzin plaatsen over het CBS, plaatst u nu onzin over andere zaken waar u niet heel veel (totaal geen) verstand van heeft?quote:Op zondag 5 april 2015 22:25 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Marokko kan zich helemaal geen vliegtuigen veroorloven. En al helemaal geen parachuutjes voor elke onderdaan die ze uit zo'n vliegtuig gooien. Wij wel. Dat maakt het verschil.
Dat lijkt me bij een zelfmoordterrorist ietwat overbodig. Maar goed, er valt ook niet echt een zinnige discussie met je te voeren. Fantaseer lekker verder, zou ik zeggen.quote:Op zondag 5 april 2015 22:37 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Dat risico loopt je altijd wel. Maar een deel zal zeker in Marokko blijven of in elk geval niet meer terug naar Nederland komen, dus dat scheelt alvast weer.
Het deel dat dan toch terug naar Nederland komt, hoeven we dan in elk geval geen onderdak en extragratis uitkering meer te geven. Dat scheelt ook weer.
Wat we dan met lieden doen die dan alsnog weer terroristische activiteiten ontplooien, daarover zijn de meningen uiteraard weer verdeeld. Ik zou zeggen: terug naar Marokko met vliegtuig of boot, maar dit keer zonder parachuutje of roeiboot.
Argumenteren is niet één van je sterke kanten, zo bewijs je keer op keer.quote:Op zondag 5 april 2015 22:38 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ah, u heeft een andere roeping gevonden? In plaats van wat onzin plaatsen over het CBS, plaatst u nu onzin over andere zaken waar u niet heel veel (totaal geen) verstand van heeft?
Een ploflim ploft toch wel een keer, dat is duidelijk. Maar naarmate de ploflim zich langer buiten Nederland bevindt, zal de kans toenemen dat hij niet in Nederland ploft.quote:Op zondag 5 april 2015 22:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat lijkt me bij een zelfmoordterrorist ietwat overbodig. Maar goed, er valt ook niet echt een zinnige discussie met je te voeren. Fantaseer lekker verder, zou ik zeggen.
quote:Op zondag 5 april 2015 22:42 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Argumenteren is niet één van je sterke kanten, zo bewijs je keer op keer.
Kan maar een reden hebben, juist om de pvv te versterken en daardoor meteen ook weer de sp als die op een dag de grootste oppositiepartij zou zijn. Het electoraat begint nu meer richting d66, cda en vvd te verschuiven? Het haalt allemaal niets uit, de burger heeft teveel macht uithanden gegeven over de afgelopen paar decennia, de politiek heeft te lang de touwtjes in handen gehad en duidelijk misbruik van die macht beginnen te maken (zo gaat het altijd als je een groep teveel macht in handen geeft als bevolking, macht trekt foute en verkeerde personen aan, dit zie je overal gebeuren waar macht en/of kapitaal is gaan opbouwen)quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Uiteindelijk wordt het wel of niet plegen van een misdaad mede bepaald door de combinatie pakkans en eventuele straf. Bij sommige gevallen wordt daar inderdaad geen rekening mee gehouden, maar in vele gevallen wel. Zie daar de preventieve werking van zowel de strafmaat als een sterk opsporingsapparaat.quote:Op zondag 5 april 2015 22:12 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Geen idee, ik denk eigenlijk dat misdadigers simpelweg geen rekening houden met het feit dat ze uberhaupt gepakt kunnen worden.
Waarom zou je je zorgen moeten maken om een strafmaat, als je ermee weg gaat komen? De straf weegt namelijk (bijna) nooit op tegen de potentiële beloning, als je niet gepakt word hoef je geen rekening te houden met een strafmaat.
Beetje lullig natuurlijk; maar heb je hiervoor een bron? Volgens mij valt het allemaal vies tegen qua afschrikwekkend effect van de strafmaat... Ons strafrecht is overigens dusdanig gecompliceerd dat ik me afvraag of de gemiddelde crimineel (die zich moet laten afschrikken door een strafmaat) überhaupt enige kennis heeft mbt. de straf die op het vergrijp dat hij pleegt staat.quote:Op maandag 6 april 2015 00:54 schreef keste010 het volgende:
[..]
Uiteindelijk wordt het wel of niet plegen van een misdaad mede bepaald door de combinatie pakkans en eventuele straf. Bij sommige gevallen wordt daar inderdaad geen rekening mee gehouden, maar in vele gevallen wel. Zie daar de preventieve werking van zowel de strafmaat als een sterk opsporingsapparaat.
Je hebt toch geen empirisch onderzoek nodig om te beseffen dat lage straffen en lage pakkansen tot meer criminaliteit leiden? Je zou eens kunnen kijken naar gemeenschappen in Afrika. De pakkans voor vele daden daar is niet zo groot, omdat ze vooral draaien op sociale controle. De hoogte van de straf (uitsluiting bijv.) is echter dusdanig hoog dat het velen toch in het gareel houdt.quote:Op maandag 6 april 2015 01:09 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Beetje lullig natuurlijk; maar heb je hiervoor een bron? Volgens mij valt het allemaal vies tegen qua afschrikwekkend effect van de strafmaat... Ons strafrecht is overigens dusdanig gecompliceerd dat ik me afvraag of de gemiddelde crimineel (die zich moet laten afschrikken door een strafmaat) überhaupt enige kennis heeft mbt. de straf die op het vergrijp dat hij pleegt staat.
Wat? Natuurlijk wel! Daarmee impliceer je immers dat alle criminaliteit berekend wordt. En dat is niet het geval. Bovendien leidt dat ertoe dat je stelt dat zwaarder straffen minder criminaliteit tot gevolg heeft terwijl dat volgens mij juist niet zo is.quote:Op maandag 6 april 2015 09:49 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je hebt toch geen empirisch onderzoek nodig om te beseffen dat lage straffen en lage pakkansen tot meer criminaliteit leiden?
En juist dat heb ik niet gezegd..quote:Op maandag 6 april 2015 10:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat? Natuurlijk wel! Daarmee impliceer je immers dat alle criminaliteit berekend wordt. En dat is niet het geval. Bovendien leidt dat ertoe dat je stelt dat zwaarder straffen minder criminaliteit tot gevolg heeft terwijl dat volgens mij juist niet zo is.
Nee, maar bij criminaliteit die niet berekend wordt is de stelling dat lagere straffen tot meer criminaliteit zorgen nogal dubieus.quote:
Dat heb ik hiervoor daarom ook al aangegeven. Neemt niet weg dat in de algemeenheid de strafmaat wel een preventieve werking heeft.quote:Op maandag 6 april 2015 10:44 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee, maar bij criminaliteit die niet berekend wordt is de stelling dat lagere straffen tot meer criminaliteit zorgen nogal dubieus.
Dergelijke algemeenheden schreeuwen om een bron.quote:Op maandag 6 april 2015 10:51 schreef keste010 het volgende:
Neemt niet weg dat in de algemeenheid de strafmaat wel een preventieve werking heeft.
Oh, die heb ik in dit geval niet. Ik houd mij niet zoveel bezig met criminaliteit en heb er dus ook geen onderzoek over, maar die is vast wel te vinden. Ik vind het overigens een algemeenheid die op een grote mate van logica berust. Maar als je onderzoek kent dat mijn ongelijkheid bewijst hoor ik het graag.quote:Op maandag 6 april 2015 10:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dergelijke algemeenheden schreeuwen om een bron.
Oh ja?quote:Op maandag 6 april 2015 09:49 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je hebt toch geen empirisch onderzoek nodig om te beseffen dat lage straffen en lage pakkansen tot meer criminaliteit leiden? Je zou eens kunnen kijken naar gemeenschappen in Afrika. De pakkans voor vele daden daar is niet zo groot, omdat ze vooral draaien op sociale controle. De hoogte van de straf (uitsluiting bijv.) is echter dusdanig hoog dat het velen toch in het gareel houdt.
http://www.wrr.nl/fileadm(...)nale_rechtsstaat.pdfquote:Gezien de geringe effectiviteit op de preventie van criminaliteit meent de raad dat een verdere verhoging van de strafmaat niet opportuun is.
Ik heb het dus over mensen die ergens anders vandaan komen. Als je alleen een Nederlands paspoort hebt gaat uitzetten inderdaad niet, dan zullen er andere maatregelen genomen moeten worden. Racisme en discriminatie zijn in Nederland strafbaar, waarom zaken als sympathie voor terroristische organisaties niet? Dat zou je makkelijk onder dezelfde noemer kunnen scharen ("alles wat geen orthodoxe moslim is is minderwaardig en moet dood." Als dat geen discriminatie is weet ik het ook niet meer).quote:Op zondag 5 april 2015 20:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je hier al je hele leven bent, dan is deporteren naar het land van herkomst niet bijster effectief.
De artikelen die jij aanhaalt bewijzen geenszins het tegendeel van wat ik stel. Het Volkskrant-artikel met de vreselijke titel bijv. (de titel suggereert dat strenger straffen averechts werkt, terwijl in het artikel enkel gesteld wordt dat de effecten minimaal zijn) gaat enkel in op wat strengere straffen dan nu voor effect zouden hebben. Ook de andere artikelen (bijv. het NRC-artikel of het WRR-rapport) gaan over het effect van een beleidsverandering.quote:Op maandag 6 april 2015 12:00 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Oh ja?![]()
De tijd en zin ontbreekt mij momenteel om in de wetenschappelijke zoekmachine van mijn universiteit te duiken echter:
http://www.volkskrant.nl/(...)-averechts~a1068753/
https://www.rechtspraak.n(...)unt-Rechtspraak.aspx
http://nieuws.leidenuniv.(...)aaltoughoncrime.html
http://www.nrc.nl/rechten(...)en-levert-weinig-op/
[..]
http://www.wrr.nl/fileadm(...)nale_rechtsstaat.pdf
http://www.socialevraagst(...)d-veiligheidsbeleid/
http://www.socialevraagst(...)etatisme-van-rechts/
En nog een interessante powerpoint presentatie:
http://www.hetccv.nl/bina(...)straffen_elffers.pdf
Mocht je meer zin hebben in televisie, dan kan dat ook nog:
http://www.npo.nl/bureau-(...)02-2014/AVRO_1641645
Tot slot:
http://www.boomlemmatijds(...)/JV_2008_006_002_002
&
Justitiële verkenningen
Titel: Onderzoek naar afschrikking: De noodzaak om klein te denken als we iets nieuws willen leren
Mocht je je toegang kunnen verschaffen tot dit laatste artikel, het is zeker de moeite waard.
Uitingen van discriminatie tegen orthodoxe moslims kunnen dan ook bestraft worden. Het hebben van sympathie voor bepaalde organisaties kan niet bestraft worden, omdat het hebben van sympathie ergens voor iemand vrijstaat. Ik kan sympathie hebben voor kannibalen, necrofielen of wat voor gekte dan ook, maar zolang ik daar niet naar handel kan ik hiervoor niet bestraft worden. Gelukkig maar.quote:Op maandag 6 april 2015 12:37 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Ik heb het dus over mensen die ergens anders vandaan komen. Als je alleen een Nederlands paspoort hebt gaat uitzetten inderdaad niet, dan zullen er andere maatregelen genomen moeten worden. Racisme en discriminatie zijn in Nederland strafbaar, waarom zaken als sympathie voor terroristische organisaties niet? Dat zou je makkelijk onder dezelfde noemer kunnen scharen ("alles wat geen orthodoxe moslim is is minderwaardig en moet dood." Als dat geen discriminatie is weet ik het ook niet meer).
We kunnen natuurlijk vrij basaal de werking van strafrecht in het algemeen bediscussiëren, maar een ieder zal het inderdaad met jou eens zijn dat het bestaan van het strafrecht helpt. Echter pleit jij in eerdere reacties wel degelijk voor een beleidsverandering. Immers, bepaalde straffen (geldboete's etc kunnen beter omgezet worden in celstraffen, of taakstraffen omgezet worden in celstraffen. etc.) Bovenstaande artikelen geven vrij duidelijk aan, dat dat niet bijster effectief is. Omdat criminelen simpelweg weinig rekening houden met straffen.quote:Op maandag 6 april 2015 13:09 schreef keste010 het volgende:
[..]
De artikelen die jij aanhaalt bewijzen geenszins het tegendeel van wat ik stel. Het Volkskrant-artikel met de vreselijke titel bijv. (de titel suggereert dat strenger straffen averechts werkt, terwijl in het artikel enkel gesteld wordt dat de effecten minimaal zijn) gaat enkel in op wat strengere straffen dan nu voor effect zouden hebben. Ook de andere artikelen (bijv. het NRC-artikel of het WRR-rapport) gaan over het effect van een beleidsverandering.
Natuurlijk, zie ook Tonry hierboven. De afwezigheid van strafrecht is niet echt een realistisch alternatief.quote:Dat zegt niets over de preventieve werking van straffen in zijn algemeen. Ik neem aan dat je het wel met me eens bent dat in een anarchistische samenleving met relatief weinige sociale controle criminaliteit erg hoog kan zijn?
Dat is ietwat simpel, je hebt inderdaad gedeeltelijk gelijk echter we werken in Nederland al met een strafrechtsysteem. Bijna alle bovenstaande artikelen geven aan dat het effect van harder straffen, als het überhaupt al bestaat minmaal is. Overigens schetst je in je reactie het beeld dat de meeste misdaden "rationeel" zijn, dit komt niet overeen met de feitelijke situatie(zie het door mij gelinkte artikel Boom&Lemma, onder tot slot). Ik raad je ook zeker aan om de dia's van de VU eens te bekijken, en dan het vooral het voorbeeld mbt. verduistering.quote:Het gaat om het punt dat straffen wel degelijk een preventieve werking hebben. Ondanks dat die bepaalde daden niet voorkomen (impulsieve daden, doodslag, etc.) heeft voor de rationele crimineel (voor zoverre rationaliteit bestaat) pakkans + strafmaat wel degelijk een impact.
De artikelen die jij aanhaalt bewijzen eerder dat punt dan dat ze het ontkrachten.
Het afschrikkingseffect:quote:Bentham nam aan dat misdadigers hyperrationeel zijn en reageren op kleine verschillen
in straffen, bijvoorbeeld door een misdrijf waarop een lagere straf staat te prefereren boven een misdrijf dat zwaarder wordt bestraft. Of door tijdens het plegen van een misdrijf plotseling te stoppen, omdat doorgaan op een strengere straf zou kunnen uitlopen. Wij weten dat dit als algemene bewering onwaar is vanwege de voor‐ onderstelling dat mensen onrealistisch veel kennis hebben over strafwetgeving en strafpraktijken. Het is onwaar omdat de aanname van een voortdurende rationele berekening niet te rijmen valt met wat wij weten over de invloed op crimineel gedrag van impulsivi‐ teit, misbruik van alcohol en drugs, groepsdwang, de behoefte aan aandacht en gevoelens van onaantastbaarheid.
Referentie: Tonry, M., 'Onderzoek naar afschrikking: De noodzaak om klein te denken als we iets nieuws willen leren', JV 2008-02, p.quote:De huidige state of the art van beleidsrelevante kennis met betrek- king tot de afschrikkingseffecten van het strafrechtsysteem verschilt weinig van die van dertig jaar geleden, toen de Amerikaanse National Academy of Sciences Panel on Deterrence and Incapacitation zijn conclusie presenteerde naar aanleiding van het eerste toonaangevende kennisoverzicht van afschrikking: hoewel velen intuītief menen dat verhoging van strafrechtelijke sancties marginale afschrikkingseffecten veroorzaakt, is het beschikbare bewijs buitengewoon ambigu en omstreden (Blumstein, Cohen e.a., 1978).
Sympathie is misschien het verkeerde woord. Ik bedoel meer dat je zelf ook haat predikt. Neemt niet weg dat je wat mij betreft scherp in de gaten mag worden gehouden als je staat te juichen bij een IS- onthoofdingsfilmpje.quote:Op maandag 6 april 2015 13:12 schreef keste010 het volgende:
[..]
Uitingen van discriminatie tegen orthodoxe moslims kunnen dan ook bestraft worden. Het hebben van sympathie voor bepaalde organisaties kan niet bestraft worden, omdat het hebben van sympathie ergens voor iemand vrijstaat. Ik kan sympathie hebben voor kannibalen, necrofielen of wat voor gekte dan ook, maar zolang ik daar niet naar handel kan ik hiervoor niet bestraft worden. Gelukkig maar.
Overigens staat dit punt helemaal los van je punt over deportatie van allochtonen, wel of niet met een dubbel paspoort. Dat zou immers betekenen dat je discriminatie wilt voorkomen door te discrimineren.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Omdat je de strafmaat van een straf dan laat afhangen van iemand zijn paspoort / afkomstquote:Op maandag 6 april 2015 14:49 schreef Thanatos45 het volgende:
Waarom is iemand met een dubbel paspoort uitzetten nadat hij een (zwaar) strafbaar feit heeft begaan discriminatie (nou heb ik het niet over het jatten van een pak melk uit een supermarkt, maar zaken als verkrachting e.d.)?
Ik heb het niet basaal over de werking van strafrecht, maar wel basaal over de preventieve werking van strafrecht. Een werking die ik onderschat vind in het bepalen van het beleid. Daar wordt bijv. veel meer gekeken naar recidive om het succes van een straf te bepalen.quote:Op maandag 6 april 2015 13:44 schreef tofastTG het volgende:
[..]
We kunnen natuurlijk vrij basaal de werking van strafrecht in het algemeen bediscussiëren, maar een ieder zal het inderdaad met jou eens zijn dat het bestaan van het strafrecht helpt. Echter pleit jij in eerdere reacties wel degelijk voor een beleidsverandering. Immers, bepaalde straffen (geldboete's etc kunnen beter omgezet worden in celstraffen, of taakstraffen omgezet worden in celstraffen. etc.) Bovenstaande artikelen geven vrij duidelijk aan, dat dat niet bijster effectief is. Omdat criminelen simpelweg weinig rekening houden met straffen.
Tonry (2008) schrijft hierover het volgende "Wij weten dat een staatssysteem voor straffen misdaden voorkomt, in vergelijking met het onwaarschijn‐ lijke alternatief van de afwezigheid van een dergelijk systeem. We weten dat veranderingen in de hoogte van straffen voor sommige, meestal minder ernstige overtredingen zoals snelheidsovertredin‐ gen en foutparkeren, leiden tot gedragsverandering."
Allereerst bedankt dat je het artikel van Tonry met mij deelt. Ik vergelijk niet het huidige strafrecht met een situatie van geen strafrecht. Ik haalde alleen een anarachistische samenleving aan om te vragen of je het in ieder geval eens was met de preventieve werking van strafrecht. Gelukkig erken je die, en in het citaat dat je aanhaalt stelt Tonry hetzelfde.quote:Natuurlijk, zie ook Tonry hierboven. De afwezigheid van strafrecht is niet echt een realistisch alternatief.
[..]
Dat is ietwat simpel, je hebt inderdaad gedeeltelijk gelijk echter we werken in Nederland al met een strafrechtsysteem. Bijna alle bovenstaande artikelen geven aan dat het effect van harder straffen, als het überhaupt al bestaat minmaal is. Overigens schetst je in je reactie het beeld dat de meeste misdaden "rationeel" zijn, dit komt niet overeen met de feitelijke situatie(zie het door mij gelinkte artikel Boom&Lemma, onder tot slot). Ik raad je ook zeker aan om de dia's van de VU eens te bekijken, en dan het vooral het voorbeeld mbt. verduistering.
Tot slot: een aantal citaten uit Tonry (2008):
[..]
Het afschrikkingseffect:
[..]
Referentie: Tonry, M., 'Onderzoek naar afschrikking: De noodzaak om klein te denken als we iets nieuws willen leren', JV 2008-02, p.
En haatzaaiing is dan ook strafbaar. En wat betreft dat laatste voorbeeld: ik zou er ook niet blij mee zijn, maar het staat een ieder vrij om ergens een mening over te vormen. Normen en waarden dwing je niet zomaar via het strafrecht af.quote:Op maandag 6 april 2015 14:49 schreef Thanatos45 het volgende:
[..]
Sympathie is misschien het verkeerde woord. Ik bedoel meer dat je zelf ook haat predikt. Neemt niet weg dat je wat mij betreft scherp in de gaten mag worden gehouden als je staat te juichen bij een IS- onthoofdingsfilmpje.
Lees deze eerste zin nou nog eens. Je ziet hopelijk zelf wel waar de discriminatie in de zin zit he? Of iets discriminatie is heeft verder helemaal niets te maken met of het terecht zou zijn of niet. Juist daarom hebben we dat in de grondwet verankerd.quote:Waarom is iemand met een dubbel paspoort uitzetten nadat hij een (zwaar) strafbaar feit heeft begaan discriminatie (nou heb ik het niet over het jatten van een pak melk uit een supermarkt, maar zaken als verkrachting e.d.)? Het is inmiddels wel duidelijk dat we niet genoeg juridische middelen hebben om te dealen met ongewenste vreemdelingen, hoog tijd om daar wat aan te veranderen. Daadwerkelijke vluchtelingen en iedereen die zijn steentje wil bijdragen zijn/ is van harte welkom, sharia-, terrorisme- en andere haatpredikers niet. Mensenrechten bestaan niet om misbruikt te worden door mensen die alles wat niet strookt met een orthodoxe interpretatie van hun heilige boek kapot willen maken.
Maar waarom zou je beleid daarop richten terwijl je er geen enkele zinnige uitspraak over kunt doen en ook niet kunt bepalen of het effectief is?quote:Op maandag 6 april 2015 17:46 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik heb het niet basaal over de werking van strafrecht, maar wel basaal over de preventieve werking van strafrecht. Een werking die ik onderschat vind in het bepalen van het beleid. Daar wordt bijv. veel meer gekeken naar recidive om het succes van een straf te bepalen.
Ik heb het inderdaad over andere straffen. Er wordt bijv. bij het geven van een taakstraf ipv een celstraf of boete verwezen naar de kans op recidive. En ik stel dan dat als je minder naar recidivekans maar ook naar de preventieve werking zou kijken er wel eens een ander beeld zou kunnen ontstaan. Het is voornamelijk een methodologisch verschil: de recidivekans kan je vergelijken tussen groepen criminelen, maar de preventieve werking van een straf niet aangezien je daarvoor één strafmaat met een dan niet-bestaande strafmaat zou vergelijken.
Ik ben het dan ook niet eens met "geen enkele zinnige uitspraak" kunnen doen. Dat er een methodologisch probleem is dat onderzoek over de materie lastig maakt betekent nog niet dat de theorie niet klopt.quote:Op maandag 6 april 2015 20:40 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar waarom zou je beleid daarop richten terwijl je er geen enkele zinnige uitspraak over kunt doen en ook niet kunt bepalen of het effectief is?
Weer zo'n wannabe economist hoorquote:Op maandag 6 april 2015 21:50 schreef Koudspel het volgende:
Dat het verhogen van straffen criminaliteit vermindert is binnen een liberale visie zeer logisch. Deze stelt namelijk dat de overheid ervan uit moet gaan dat de mens een homo economicus, een wandelende kosten/baten-analyse is. In geval van misdaad luidt die als volgt.
Kans op succes*positieve effecten succes - kans op falen (pakkans)*negatieve effecten falen (straf, media-aandacht, sociale veroordeling etc)
Als uitkomst<0, zal het betreffende individu overgaan tot misdaad, als uitkomst>0 zal het betreffende individu misdaad nalaten.
Een verhoging van de strafmaat leidt dus tot minder misdaad.
Is ook logisch. Ik jat regelmatig eten uit de kast (hoge pakkans), wat me dan op een vermaning komt te staan. Echter, ik zal nooit een home-alone party (lage pakkans) organiseren, omdat ik weet dat m'n ouders helemaal gek worden als ze er achter komen.
Dit principe is logisch en universeel, en vele malen sterker dan allerhande empirische gegevens, die vaak beīnvloed zijn door allerlei externe factoren.
Oké, andere formulering: waarom zou je beleid willen implementeren terwijl je op geen enkele manier kunt meten of dat effectief is?quote:Op maandag 6 april 2015 22:27 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik ben het dan ook niet eens met "geen enkele zinnige uitspraak" kunnen doen.
Het effect van preventief beleid is altijd lastig te meten, omdat je niet weet wie je er uiteindelijk mee bereikt. Waar je de effecten van strafverhoging (net als bijv. belastingverhoging) altijd in resultaten kan uitdrukken (stijging/daling van het aantal delicten) en je die resultaten kan herleiden naar bijv. recidivekans, is dat niet te meten bij preventie.quote:Op maandag 6 april 2015 22:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Oké, andere formulering: waarom zou je beleid willen implementeren terwijl je op geen enkele manier kunt meten of dat effectief is?
Bron? Nederlands onderzoek aub. We hebben niets aan vergelijkingen met bv de VS.quote:Op zondag 29 maart 2015 11:05 schreef teckna het volgende:
[..]
Je zegt het al. Je geloofd er zelf in. Realiteit is dat het nauwelijks effect heeft de harde aanpak. Sterker nog, de kans dat een 'bontkraagje' stopt met criminaliteit met een hardere straf is er nauwelijks. Je hebt meer geluk met een datingservice voor bontkraagjes daar bewezen is dat een vrouw en kinderen meer invloed heeft met de scherpe kantjes eraf halen.
Mee eens.quote:Uiteindelijk moet gewoon opsporing omhoog, en dat bereik je niet met hogere boetes, three strikes out, minimale gevangenisstraffen en dat soort onzin. Als grote voorbeeld hoef je alleen maar naar de USA te kijken waar ze dit soort beleid al jaren voeren.
Daarnaast moet je meer kansen creëren, bijvoorbeeld voor daklozen. In Utah USA is er een project waar iedere dakloze gewoon een eigen huis krijgt zonder allerlei verplichtingen. Geen hoogstaand huis, gewoon een plek waar je kan overleven. Dit alleen al zorgde ervoor dat criminaliteit en kosten voor daklozen naar beneden gingen.
Anyway, meer blauw op straat moet eigenlijk zijn, meer en betere recherche. Enge is dat in dit land we daar vooral niet in investeren en enkel alleen maar bezig zijn vergaande wetten door te voeren dat er voor zorgt dat Nederland langzaam aan in een politiestaat veranderd. Want makkelijk.
Dat klinkt leuk, maar zwaardere straffen invoeren heeft ook weer nadelen, dus het is geen kwestie van 'baat het niet, dan schaadt het niet'.quote:Op maandag 6 april 2015 22:59 schreef keste010 het volgende:
[..]
Het effect van preventief beleid is altijd lastig te meten, omdat je niet weet wie je er uiteindelijk mee bereikt. Waar je de effecten van strafverhoging (net als bijv. belastingverhoging) altijd in resultaten kan uitdrukken (stijging/daling van het aantal delicten) en je die resultaten kan herleiden naar bijv. recidivekans, is dat niet te meten bij preventie.
Ik denk overigens wel dat het te meten is hoor, maar dan door kleinschaliger kwalitatief onderzoek. Aangezien politiek echter nogal op positivistische wetenschapswaarden berust is dat niet het onderzoek dat de Pechtoldjes of Wildersen van deze wereld fascineert.
In ieder geval: zoals het precautionary principle in internationale milieuwetgeving stelt dat een gebrek aan bewijs geen reden mag zijn voor het niet invoeren van wet- en regelgeving vind ik ook niet dat je bij het bepalen van de strafmaat enkel kan kijken naar daar waar wel wetenschappelijk bewijs voor is.
Beetje jammer alleen dat verscheidene (befaamde) economen reeds hebben moeten toegeven dat dit eigenlijk nergens op slaat. Zie ook het door mij geciteerde stuk van Torny (2008).quote:Op maandag 6 april 2015 21:50 schreef Koudspel het volgende:
Dat het verhogen van straffen criminaliteit vermindert is binnen een liberale visie zeer logisch. Deze stelt namelijk dat de overheid ervan uit moet gaan dat de mens een homo economicus, een wandelende kosten/baten-analyse is. In geval van misdaad luidt die als volgt.
Kans op succes*positieve effecten succes - kans op falen (pakkans)*negatieve effecten falen (straf, media-aandacht, sociale veroordeling etc)
Als uitkomst<0, zal het betreffende individu overgaan tot misdaad, als uitkomst>0 zal het betreffende individu misdaad nalaten.
Een verhoging van de strafmaat leidt dus tot minder misdaad.
Is ook logisch. Ik jat regelmatig eten uit de kast (hoge pakkans), wat me dan op een vermaning komt te staan. Echter, ik zal nooit een home-alone party (lage pakkans) organiseren, omdat ik weet dat m'n ouders helemaal gek worden als ze er achter komen.
Dit principe is logisch en universeel, en vele malen sterker dan allerhande empirische gegevens, die vaak beīnvloed zijn door allerlei externe factoren.
quote:Op maandag 6 april 2015 10:14 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat? Natuurlijk wel! Daarmee impliceer je immers dat alle criminaliteit berekend wordt. En dat is niet het geval. Bovendien leidt dat ertoe dat je stelt dat zwaarder straffen minder criminaliteit tot gevolg heeft terwijl dat volgens mij juist niet zo is.
quote:Op maandag 6 april 2015 10:58 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dergelijke algemeenheden schreeuwen om een bron.
Zie post 151 en post 155.quote:
Het eerste deel van post 151 bewijst helemaal niets.quote:
De 'baat het niet, dan schaadt het niet' is geenszins een samenvatting van wat ik stel, dus nee zo zie ik de kwestie ook niet.quote:Op maandag 6 april 2015 23:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat klinkt leuk, maar zwaardere straffen invoeren heeft ook weer nadelen, dus het is geen kwestie van 'baat het niet, dan schaadt het niet'.
En natuurlijk hoef je bij het bepalen van de strafmaat niet enkel naar de wetenschap te kijken. Zaken als rechtvaardigheidsgevoel zijn prima mee te nemen. Als je echter gaat beweren dat je straffen puur wilt verhogen vanwege de preventieve werking die daar vanuit gaat, dan moet je in mijn ogen wel zoveel mogelijk 'evidence-based' te werk gaan.
Ik denk dat het hoofdstuk ontwikkelingen in rechtshandhavingen in het WOD-rapport 'Meer jeugdige verdachten, maar waarom?' een completer overzicht geeft over de werking van straffen. Torny wordt er ook in genoemd.quote:Op maandag 6 april 2015 23:28 schreef probeer het volgende:
[..]
Het eerste deel van post 151 bewijst helemaal niets.
Torny ga ik morgen eens lezen als ik weer op de uni zit
(En begrijp me goed, ik ben niet voor zwaarder straffen wanneer dit geen significant gevolg heeft op de preventieve werking . Maar het zou fijn zijn als ik daarvoor eens een gedegen onderzoek onder ogen kom. Hopelijk kan meneer? Torny me daar dus aan helpen.)
Wat veel mensen een stevige veiligheidskoers noemen werkt niet, linkse mensen weten dat. Het is niet alleen dat een repressief strafstelsel mensen niet minder crimineel maakt, het maakt mensen juist crimineler. Ik zou graag de ontkoppeling van het straffen met links en rechts zien, doe gewoon wat werkt. Het gidsland is zonder enige twijfel Noorwegen. Zij hebben de laagste recidivie van alle landen voor zo ver het bekend is, minder dan 1/3de van wat Nederland aan recidivie heeft. Het geheim? Je niet richten op straffen maar je richten op behandeling, vorming, opleiding etc.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
De VVD moet toch op een of andere manier de stem van de lage en middenklasse winnen. One liners rondom veiligheid doen het blijkbaar goed. Meer blauw op straat is een kreet die ik bij elke verkiezing honderdmaal langs zie komen, maar je ziet er verder niks van. Niet dat ik er überhaupt in geloof dat meer blauw op straat bij gaat dragen aan meer veiligheid.quote:Op zondag 12 april 2015 17:49 schreef Wespensteek het volgende:
Het is toch wel grappig dat de VVD vanaf Lubbers 1 (1982) in alle kabinetten op twee na heeft gezeten maar dat het linkse veiligheidsbeleid faalt.
Dion is nooit veroordeeld en de 2 anderen zijn allang weg. En bij al die zogenaamde criminelen kwam het niet verder dan een boete. Goh wat een zware misdadigers. Heb jij ooit een boete gehad ??quote:Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef Noriega het volgende:
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe.
Zo gewiekst zijn de linksen.quote:Op zondag 12 april 2015 17:49 schreef Wespensteek het volgende:
Het is toch wel grappig dat de VVD vanaf Lubbers 1 (1982) in alle kabinetten op twee na heeft gezeten maar dat het linkse veiligheidsbeleid faalt.
Het grootste deel van je lijstje zijn maar beschuldigingen. Beetje jammer als je zo nodig een lijstje van 'criminelen' wil maken.quote:Op maandag 13 april 2015 16:47 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Dion is nooit veroordeeld en de 2 anderen zijn allang weg. En bij al die zogenaamde criminelen kwam het niet verder dan een boete. Goh wat een zware misdadigers. Heb jij ooit een boete gehad ??
Ik zal één partij eruit lichten om eens te vergelijken. Hier komen de PVDA criminelen:
PVDA - Yasmina Haifi projectleider van het Nationaal Cyber Security Center twittert dat de terreurbewging IS (islamitische staat)een complot van de Joden is "De terreurorganisatie is opgericht en wordt gerund door zionisten om de islam zwart te maken"
PVDA - Lijsttrekker Osman Suna wordt met de verborgen camera betrapt op het ronselen van stemmen. Hij weigert te vertrekken.
PVDA - Raadslid Emre Unver gaat op de vuist met Turkse jongeren. Er is aangifte tegen hem gedaan
PVDA - Statenlid Bahattin Erbas moest in 2011 zijn zetel inleveren nadat duidelijk werd dat hij door de gemeente Den Haag was ontslagen wegens een ernstig ambtsmisdrijf. Als ambtenaar stuurde hij bijna twee jaar lang vervalste rekeningen voor niet verrichte diensten naar het stadhuis. In 2014 staat hij doodleuk weer op de kandidatenlijst van de PVDA
PVDA - Deelraadslid Lorna Koenen sjoemelde met subsidies.
PVDA - raadslid Bouchra Dibi. In haar woning vind een dodelijk ripdeal plaats als ze op vakantie is. Een familielid dealde drugs vanuit de woning. Tijdens de ripdeal kwam een 20 jarige man om het leven.
PvdA - wethouder Henk Kool gaf 7000 Euro subsidie aan de stichting waar hij zelf bestuurslid van was
PvdA - Raadslid Bert van der Roest verduisterde 40.000 Euro van de daklozenkrant
PvdA - fractievoorzitter Ruben Post regelde wachtgeld voor stelend raadslid Bert van der Roest
PVDA - burgemeester Aleid Wolfsen Ontving 17.000 euro te veel aan huisvestingskosten. Hij gebruikt zijn macht als burgermeester vervolgens om te voorkomen dat het verhaal in de krant verschijnt.
PVDA - raadslid Mustafa Okcuoglu stapt op na ruzie binnen de fractie.
PvdA - Europarlementariër Judith Merkies heeft van juli 2009 tot eind 2012 ruim 84.000 euro te veel onkostenvergoeding ontvangen
PVDA - Fractievoorzitter Seyit Yeyden treed af na een onderzoek van bureau BING naar de politieke cultuur in Feijenoord waar corruptie, vriendjespolitiek en machtsbederf schering en inslag zijn. Ook loopt er nog een onderzoek tegen hem ivm een dubieuze kunstaankoop. Desondanks is hij gewoon weer verkiesbaar.
PVDA - raadslid Ramķn Smits Alvarez steelt tienduizenden Euros uit de partijkas en duikt onder in Spanje waar hij later zelfmoord pleegt.
PVDA - Europarlemantarier Thijs Berman Streek 9,5 jaar lang onterecht dagvergoedingen en reisvergoedingen op van ruim 750.000 euro
PVDA - fractievoorzitter Harlow Brammerloo vertrekt naar een conflict over 18.000 Euro.
PVDA - Tweede Kamerlid John Leerdam vertrekt nadat hij voor lopende camera wordt betrapt op leugens.
PVDA - Wethouder Theo Vaes vertrekt naar gesjoemel met declaraties.
PVDA - Raadslid Teun Nijdam wordt uit de fractie gezet omdat hij stiekem actief was voor een lokale partij
PVDA - Wethouder Jaap Kuin stapt op na diefstal boortjes uit bouwmarkt.
PvdA - deelraadsvoorzitter Rob Post declareerde 25.000 euro aan taxibonnen
PVDA - fractievoorzitter en politiek leider Diederik Samsom wordt maar liefst 10 keer gearresteerd. Hij mompelt zelf wat over actie-verleden maar weigert te vertellen waarvoor hij nu precies is aangehouden.
PVDA - Gemeenteraadskandidaat Koos Julicher blijkt banden met extreem recht te hebben.
PvdA - senator Edward Brongersma: overtreding wet op kinderporno
PvdA - penningmeester Sharda Poese (A’dam-ZO): fraude, verduistering
PvdA - raadslid Faiz Yerlibuįak (Beverwijk): banden met terreurorganisatie Grijze Wolven
PvdA - minister: Als burgemeester Guusje ter Horst: dronken achter stuur, doofpotpoging, daarna gewoon mininister geworden, gesjoemeld met doktersbewijzen om een Audi-8 te verkrijgen vanwege ”rugklachten”
PvdA - deelraadslid Randy Stena (A’dam-ZO): arbeidsverzuim, werkweigering
PvdA - raadslid Jerry Sulaiman (A’dam-ZO): fraude, greep uit kas
PvdA - raadslid Hakim Hmadouch (Arnhem): mishandeling echtgenote, bedreiging
PvdA - raadslid Elvira Sweet A’dam: 2x veroordeeld voor dronken achter stuur
PvdA - raadslid Ama Carr A’dam: zonder rijbewijs, onverzekerd rijden, valse naam
PvdA - raadslid Mohammed Kaied uit Dalfsen: poging tot doodslag
PvdA - Kamerlid Hamid Houda. Moest weg vanwege belastingfraude; nu toch verkiesbaar
PvdA - raadslid Cebeli Gönül uit R’dam: mishandeling echtgenote
PvdA - raadslid Mohammed el Yaakoubi A’dam: mishandeling, dumpen importbruid
PvdA - raadslid Ernest Owusu-Skeyere A’dam-ZO: fraude, illegaal wapenbezit
PvdA - raadslid Ronald Buld Nijverdal: mishandeling, verkrachting
PvdA - raadslid Murat Yasar uit Kampen: mishandeling echtgenote
PvdA - wethouder Paul Depla uit Nijmegen. Bekend om de fietsenhok-affaire. Op 1 april 2010 benoemd als burgemeester van Heerlen.
PvdA - Kamerlid en huisarts Rob Oudkerk, die zieke en verslaafde prostituees bezocht voor zijn seksuele genoegens: DAT is nog eens seksueel misbruik!
PvdA - Raadslid Tjeerd van Dekken, stalking
PvdA - minister Koenders, gaf Fl 89 (= ¤ 42) miljoen aan UNFPA. Is nu directeur van UNFPA. Toeval?
PvdA - minister Herfkens. Weigerde onterechte huursubsidie van $275.000 terug te geven
PvdA - minister Pronk, alcoholist, vernielde een auto van zijn ministerie. Vaak ladderzat en publique in het buitenland
PvdA - minister Vredeling, drankmisbruik
PvdA - Kamerlid Paul Tang - Lekken van miljoenennota
PvdA - Bram Peper- Minister van Binnenlandse Zaken, in opspraak door zijn declaratiegedrag
PvdA - Khadija Arib - Dubieus reisje naar congres in Marrakesh betaald door Marokkaanse overheid
PvdA - Rob van der Mark - Burgemeester van Vlieland. Openbaar dronkenschap.
PvdA - Burgermeester Cohen liet miljoenen in de Poldermoskee verdwijnen en miljarden in de metro
PvdA - Deelraadslid Fatima Elatik die informatie achterhield, mede verantwoordelijk is voor de verdamping van 30 miljoen en een nagenoeg failliet stadsdeel Oost-A’dam achterliet. Huurde een tweede boot bij Sail Amsterdam voor liefst ¤ 30.000.
PVDA - Kandidaat raadslid in Den Bosch Osman Cifci weigert te bevestigen dat hij het partijstandpunt dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben onderschrijft.
Grapjas. Als dat jouw definitie van crimineel is dan is Wilders zelfs een crimineel nadat hij uit de VVD fractie stapte.quote:Op maandag 13 april 2015 16:47 schreef Religieisfacisme het volgende:
PVDA - raadslid Mustafa Okcuoglu stapt op na ruzie binnen de fractie.
Nee hoor dit zijn feiten. Noem er maar eentje op dan die niet zou kloppen. Dat er niet in alle gevallen vervolgd wordt is een ander verhaal. Heeft met strafbaarheid en aangiftes te maken.quote:Op maandag 13 april 2015 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Het grootste deel van je lijstje zijn maar beschuldigingen. Beetje jammer als je zo nodig een lijstje van 'criminelen' wil maken.
Ja die ene is er doorheen geslopen en hoort er niet in thuis. (heb meerdere PVDA lijstjes)quote:Op maandag 13 april 2015 16:59 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Grapjas. Als dat jouw definitie van crimineel is dan is Wilders zelfs een crimineel nadat hij uit de VVD fractie stapte.
Hoe kom je trouwens aan die lijst?quote:Op maandag 13 april 2015 17:01 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Ja die ene is er doorheen geslopen en hoort er niet in thuis. (heb meerdere PVDA lijstjes)
Strafbaarheid en veroordeeld zijn lijkt mij toch wel van belang om crimineel te kunnen worden genoemd.quote:Op maandag 13 april 2015 17:00 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Nee hoor dit zijn feiten. Noem er maar eentje op dan die niet zou kloppen. Dat er niet in alle gevallen vervolgd wordt is een ander verhaal. Heeft met strafbaarheid en aangiftes te maken.
Ik reageerde op een post waarin men het had over PVV criminelen waarbij Lucassen werd genoemd.quote:Op maandag 13 april 2015 17:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Strafbaarheid en veroordeeld zijn lijkt mij toch wel van belang om crimineel te kunnen worden genoemd.
Lucassen is veroordeeld voor een zedenmisdrijf, seks met een ondergeschikte in een ruchtmakende zedenzaak waar veel seksueel misbruik had plaatsgevonden in een kazerne met ondergeschikte vrouwelijke militairen.quote:Op maandag 13 april 2015 17:15 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Ik reageerde op een post waarin men het had over PVV criminelen waarbij Lucassen werd genoemd.
Die man heeft twee keer een boete gehad. Een keer omdat hij DREIGDE bij zijn buurvrouw door de brievenbus te piesen en een keer omdat hij een als militair een relatie had met een andere militair. En dat mag alleen als beide militairen dezelfde rang hebben wat niet het geval was.
Is hij daarom een crimineel ?? In mijn ogen dus niet en dan haal ik de incidenten van de PVDA er maar bij om even te vergelijken. Overigens zijn veel van die PVDAers wel veroordeeld. Maar hee als PVDA Statenlid Bahattin Erbas valse rekeningen voor niet verrichte diensten indient en er wordt om onduidelijke redenen niet tot vervolging overgegaan is hij daarom dan maar geen crimineel ??
Daar is ie toch gewoon voor veroordeeld? Ook uit de PvdA gezet overigens.quote:Op maandag 13 april 2015 17:15 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Ik reageerde op een post waarin men het had over PVV criminelen waarbij Lucassen werd genoemd.
Die man heeft twee keer een boete gehad. Een keer omdat hij tijdens een burenruzie DREIGDE bij zijn buurvrouw door de brievenbus te piesen en een keer omdat hij een als militair een relatie had met een andere militair. En dat mag alleen als beide militairen dezelfde rang hebben wat niet het geval was.
Is hij daarom een crimineel ?? In mijn ogen dus niet en dan haal ik de incidenten van de PVDA er maar bij om even te vergelijken. Overigens zijn veel van die PVDAers wel veroordeeld. Maar hee als PVDA Statenlid Bahattin Erbas valse rekeningen voor niet verrichte diensten indient en er wordt om onduidelijke redenen niet tot vervolging overgegaan is hij daarom dan maar geen crimineel ??
??? Wat een bullshit. Die vrouw met wie hij een relatie had is later op het RTL nieuws nog komen uitleggen dat er niets aan de hand was en dat ze een liefdevolle relatie hadden.quote:Op maandag 13 april 2015 17:17 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Lucassen is veroordeeld voor een zedenmisdrijf, seks met een ondergeschikte in een ruchtmakende zedenzaak waar veel seksueel misbruik had plaatsgevonden in een kazerne met ondergeschikte vrouwelijke militairen.
Wel veroordeeld ? Oke dat had ik niet meegekregen. Maar in 2014 staat hij wel weer op de kandidaten lijstquote:Op maandag 13 april 2015 17:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar is ie toch gewoon voor veroordeeld? Ook uit de PvdA gezet overigens.
Weer een prachtig voorbeeld over hoe goed dingen geregeld zijn in Noorwegen. Volgens mij is daar ook een linkse partij (soortPvdA) al jarenlang aan de macht, met succes zo te zien.quote:Op zondag 12 april 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat veel mensen een stevige veiligheidskoers noemen werkt niet, linkse mensen weten dat. Het is niet alleen dat een repressief strafstelsel mensen niet minder crimineel maakt, het maakt mensen juist crimineler. Ik zou graag de ontkoppeling van het straffen met links en rechts zien, doe gewoon wat werkt. Het gidsland is zonder enige twijfel Noorwegen. Zij hebben de laagste recidivie van alle landen voor zo ver het bekend is, minder dan 1/3de van wat Nederland aan recidivie heeft. Het geheim? Je niet richten op straffen maar je richten op behandeling, vorming, opleiding etc.
Kijk hier om een indruk te krijgen: http://www.rediff.com/new(...)en-jail/20110729.htm
http://www.theguardian.co(...)-treated-like-people
Een aantal kernpunten:
- zo weinig mogelijk afstand tussen bewaker en gedetineerde: geen wapens, 50% vrouwen onder de bewakers, samen met de gedetineerden eten en sporten (sporten verbroedert)
- zo huiselijk mogelijk inrichten: joggingroute in aanliggend bosje, normale badkamers, geen tralies, bomen die het zicht aan een hoge betonnen muur onttrekken
- opleiding: leraren die vast in dienst zijn, officiële middelbare school, vreemde talen, muziek (met instrumenten en opname-apparatuur), ICT, sporten, eigen bibliotheek...
- gasthuis voor bezoek zodat ze kunnen overnachten (grote afstanden)
- verantwoordelijkheid geven: zelf koken
In Nederland ligt er ondertussen een wetsvoorstel klaar om gedetineerden te laten betalen voor hun eigen gevangenisstraf. Kansloos natuurlijk, het is totaal niet uitvoerbaar. Het Nederlandse stelsel is gericht op straffen en repressie, het Noorse stelsel is gericht op rehabilitatie. Het werkt! Ik zou graag zien dat linkse partijen met dit alternatief komen. Simpelweg omdat het beter functioneert terwijl je mensen nog humaner behandelt ook. Vorm gedetineerden, laat ze zoveel mogelijk voor zichzelf zorgen (als individu en als groep), laat hen sporten en zich op andere manieren ontwikkelen.
Lmftfy.quote:Op maandag 13 april 2015 17:22 schreef KoosVogels het volgende:
Je aansluiten bij de EU-psychopaten is natuurlijk al een misdrijf, maar goed.
Dat maakt dus geen bal uit want hij had seks met een ondergeschikte. De veroordeling is er gewoon. PS Hij had trouwens seks met twee ondergeschikten waarvan hij uiteindelijk maar bij één is veroordeeld:quote:Op maandag 13 april 2015 17:20 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
??? Wat een bullshit. Die vrouw met wie hij een relatie had is later op het RTL nieuws nog komen uitleggen dat er niets aan de hand was en dat ze een liefdevolle relatie hadden.
Ik ga nou eten zoek straks de bron er even bij. Demoniseringspolitiek is zoooo links.
Ik zou best graag in de toekomst in Noorwegen willen wonen en werken. Alles lijkt daar goed geregeld te zijn, ze hebben geen schulden, ze zwemmen in het geld, ze hebben alle ruimte om comfortabel te leven, ze hebben veel natuur en een aangenaam klimaat.quote:Op maandag 13 april 2015 17:21 schreef Varg89 het volgende:
[..]
Weer een prachtig voorbeeld over hoe goed dingen geregeld zijn in Noorwegen. Volgens mij is daar ook een linkse partij (soortPvdA) al jarenlang aan de macht, met succes zo te zien.
Geen seks maar een relatie (demoniseren!!) En die veroordeling van jou is een boete van 250 Euro.quote:Op maandag 13 april 2015 17:24 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat maakt dus geen bal uit want hij had seks met een ondergeschikte. De veroordeling is er gewoon. PS Hij had trouwens seks met twee ondergeschikten.
Tjonge jonge, er staat toch gewoon een strafrechtelijke veroordeling wegens ontucht omdat hij geen seks mocht hebben met een ondergeschikte. Er was inderdaad sprake van een relatie namelijk instructeur met gezag over een leerling en meermalen seks hebben hoort daar niet bij.quote:Op maandag 13 april 2015 17:31 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Geen seks maar een relatie (demoniseren!!) En die veroordeling van jou is een boete van 250 Euro.
Wie zonder boetes is, werpe de eerste steen.
Nee daar dreigde hij alleen maar mee.quote:Op maandag 13 april 2015 17:33 schreef KoosVogels het volgende:
Was Lucassen niet die knakker die z'n lul door de brievenbus van de buren stak?
Aldus Geenstijl.quote:"Het kamerlid woonde van 2006 tot 2009 in de Badelochstraat in Haarlem-Noord. De PVV'er wilde niet dat mensen in zijn straat honden uitlieten, hun auto parkeerden of er hun kinderen lieten spelen. Hij schold vrouwen uit voor 'dikke zeug' en 'kankerhoer', intimideerde een bejaarde man zodanig dat deze huilend aangifte deed bij de politie. Verder dreigde hij zoutzuur over een echtpaar heen te gooien, jaagde allochtone kinderen de stuipen op het lijf en riep tegen buren 'ik ga in je brievenbus pissen'.
Elke partij heeft rotte appels.quote:
Ah oké, nee dan is het goed.quote:Op maandag 13 april 2015 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Elke partij heeft rotte appels.
Natuurlijk niet, het is alleen niet zo interessant omdat het niets over de PVV zegt, behalve dat het selectieproces niet goed verliep.quote:
De PVV heeft dan ook geen debiele Kamerleden nodig om een kutpartij te zijn.quote:Op maandag 13 april 2015 17:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Natuurlijk niet, het is alleen niet zo interessant omdat het niets over de PVV zegt, behalve dat het selectieproces niet goed verliep.
Alleen volgens het militair strafrecht en dat betekend dat er geen relatie mag ontstaan tussen verschillende rangen. Meer is het niet en dat weet jij ook donders goed. Een (lichte) overtreding binnen het militair strafrecht. Liefde is nou eenmaal sterker dan verouderde militaire regeltjes.quote:Op maandag 13 april 2015 17:33 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Tjonge jonge, er staat toch gewoon een strafrechtelijke veroordeling wegens ontucht omdat hij geen seks mocht hebben met een ondergeschikte. Er was inderdaad sprake van een relatie namelijk instructeur met gezag over een leerling en meermalen seks hebben hoort daar niet bij.
Ester is waarschijnlijk niet de vrouw waarop de veroordeling betrekking heeft. Hij is namelijk vrijgesproken voor de seks die hij had met één van de leerlingen omdat dat werd gezien als een echte relatie, wat ik plaatste is alleen het vonnis van het hof waarin alleen staat dat het hoger beroep niet gaat over de deelvrijspraak. Dat andere vonnis kan ik nu niet meer vinden.quote:Op maandag 13 april 2015 17:55 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Alleen volgens het militair strafrecht en dat betekend dat er geen relatie mag ontstaan tussen verschillende rangen. Meer is het niet en dat weet jij ook donders goed. Een (lichte) overtreding binnen het militair strafrecht. Liefde is nou eenmaal sterker dan verouderde militaire regeltjes.
Een paar quotes van jou "ontuchtslachtoffer" Esther:
"Eric was een lieve, betrokken en zorgzame man"
"Het was geheel vrijwillig, ook op seksueel gebied. Hij heeft mij nooit verkeerd behandeld. Wat we hadden speelde zich buiten de muren van het bataljon af. We hebben elkaar op de kazerne zelfs niet eens gekust."
http://www.rtlxl.nl/#!/su(...)98-8c5f-bcfa6558e187
http://www.telegraaf.nl/b(...)_is_lieve_man__.html
Bekijk het RTL journaal bij de bron die ik aandroeg even het gaat wel degelijk om deze vrouw. Overigens was de boete voor twee relaties die hij gehad heeft.quote:Op maandag 13 april 2015 18:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ester is waarschijnlijk niet de vrouw waarop de veroordeling betrekking heeft. Hij is namelijk vrijgesproken voor de seks die hij had met één van de leerlingen omdat dat werd gezien als een echte relatie, wat ik plaatste is alleen het vonnis van het hof waarin alleen staat dat het hoger beroep niet gaat over de deelvrijspraak. Dat andere vonnis kan ik nu niet meer vinden.
Je zit dus gewoon helemaal fout.
Hij is veroordeeld voor één leerling waarbij hij misbruik heeft gemaakt van de gezagsverhouding dat strookt dus niet met wat die Ester beweert.quote:Op maandag 13 april 2015 18:02 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Bekijk het RTL journaal bij de bron die ik aandroeg even het gaat wel degelijk om deze vrouw. Overigens was de boete voor twee relaties die hij gehad heeft.
Leuk allemaal dat ze het fijn vond, maar dat doet niks af aan het feit dat 'ie gewoon totaal fout zat.quote:Op maandag 13 april 2015 17:55 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Alleen volgens het militair strafrecht en dat betekend dat er geen relatie mag ontstaan tussen verschillende rangen. Meer is het niet en dat weet jij ook donders goed. Een (lichte) overtreding binnen het militair strafrecht. Liefde is nou eenmaal sterker dan verouderde militaire regeltjes.
Een paar quotes van jou "ontuchtslachtoffer" Esther:
"Eric was een lieve, betrokken en zorgzame man"
"Het was geheel vrijwillig, ook op seksueel gebied. Hij heeft mij nooit verkeerd behandeld. Wat we hadden speelde zich buiten de muren van het bataljon af. We hebben elkaar op de kazerne zelfs niet eens gekust."
http://www.rtlxl.nl/#!/su(...)98-8c5f-bcfa6558e187
http://www.telegraaf.nl/b(...)_is_lieve_man__.html
Eerst onderzoeken en dan pas schreeuwen. Ze was een destijds een 18 jarige beroepsmilitair in opleiding. Dat ze 15 zou zijn verzin je ter plekke.quote:Op maandag 13 april 2015 18:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Leuk allemaal dat ze het fijn vond, maar dat doet niks af aan het feit dat 'ie gewoon totaal fout zat.
Als jij je leuter in een meisje van 15 hangt, kan ze het fijn vinden tot ze een ons weegt, maar hangen zul je. En terecht.
Het was dan ook een vergelijking, helder licht.quote:Op dinsdag 14 april 2015 14:56 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Eerst onderzoeken en dan pas schreeuwen. Ze was een destijds een 18 jarige beroepsmilitair in opleiding. Dat ze 15 zou zijn verzin je ter plekke.
Nou mooie vergelijking dan. Een relatie tussen 2 volwassen mensen vergelijken met kindermisbruik.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:13 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het was dan ook een vergelijking, helder licht.
Het punt van pompom is dat het fout blijft, ongeacht of die dame het wel niet oke vond.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:16 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Nou mooie vergelijking dan. Een relatie tussen 2 volwassen mensen vergelijken met kindermisbruik.
Ligt het aan mij of gaat deze vergelijking behoorlijk scheef ?
Ja logisch toch ?!? En als je iemand mishandeld die uit angst geen aangifte durft te doen ben je toch strafbaar...en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden opnoemen die kant nog wal raken. Maar de liefde die tussen twee (volwassen) mensen kan ontstaan kan je niet verbieden. Het vreemde is dat als ze allebei kapitein of sergeant waren geweest was het geen probleem geweest. Maar als je verschillende rangen bekleed krijg je een boete. Bizarre en achterhaalde militaire regeltjes. natuurlijk. Alsof je liefde met een boete kan verbieden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wanneer jij als dertiger het bed deelt met een 15-jarige, dan kan die meid het wel prima en lekker vinden, maar het blijft strafbaar. Vandaar de vergelijking.
Ja, dat kun jij vinden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 15:38 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Ja logisch toch ?!? En als je iemand mishandeld die uit angst geen aangifte durft te doen ben je toch strafbaar...en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden opnoemen die kant nog wal raken. Maar de liefde die tussen twee (volwassen) mensen kan ontstaan kan je niet verbieden. Het vreemde is dat als ze allebei kapitein of sergeant waren geweest was het geen probleem geweest. Maar als je verschillende rangen bekleed krijg je een boete. Bizarre en achterhaalde militaire regeltjes. natuurlijk. Alsof je liefde met een boete kan verbieden.
Lekker belangrijk. Strafbaar of niet ze hebben zich er niet door laten tegenhouden. Die relatie duurde 7 maanden en was de 250 Euro boete waarschijnlijk dubbel en dwars waard. Lucassen heeft daarna nog een andere liefde in het leger ontmoet en daar ook een relatie mee gehad. Duidelijk dat dit verouderde regeltje niet werkt. De liefde lässt sich nicht verbieten.quote:
Dat is het punt dan ook niet he?quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:05 schreef Religieisfacisme het volgende:
[..]
Lekker belangrijk. Strafbaar of niet ze hebben zich er niet door laten tegenhouden. Die relatie duurde 7 maanden en was de 250 Euro boete waarschijnlijk dubbel en dwars waard. Lucassen heeft daarna nog een andere liefde in het leger ontmoet en daar ook een relatie mee gehad. Duidelijk dat dit verouderde regeltje niet werkt. De liefde lässt sich nicht verbieten.
Uiteraard maar echt belangrijk is het niet, het is niet dat het nieuwswaardig is, toch zeker niet wanneer het nieuws het regionale niveau ontstijgt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:08 schreef KoosVogels het volgende:
Vond het kwalijker dat Lucassen z'n buren terroriseerde.
Grappig is niet het woord wat in mij opkomt.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:50 schreef MakkieR het volgende:
Persoonlijk denk ik niet dat je zorgen hoeft te maken over waar een partij staat omtrent een stevige veiligheidskoers. Een programmaboekje is blijkbaar heel wat anders dan een coalitie akkoord. Dat heb ik in al die jaren wel geleerd. Zelfs een SP of PVV bezwijkt, willen ze mee gaan regeren als volwaardige partners en zolang dat niet gebeurt zullen deze partijen wel niet in de regering komen, ja tenzij deze een enorme overmacht heeft aan zetels (+50) al zie ik dat niet zo snel gebeuren.
Bovendien is een programmaboekje niet de harde realiteit waar Nederland staat, vaak zie je daar achterlijke voorstellingen en beloften. Ik vond die 1000 euro per werkende Nederlander van de VVD wel een hele grappige.
Hij was Kamerlid. Daarom was het terecht landelijk nieuws.quote:Op dinsdag 14 april 2015 16:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uiteraard maar echt belangrijk is het niet, het is niet dat het nieuwswaardig is, toch zeker niet wanneer het nieuws het regionale niveau ontstijgt.
Oh een plaatje, dan zal het wel zo zijn.quote:Op donderdag 16 april 2015 22:52 schreef 729Sinistra het volgende:
Strenger straffer helpt wel degelijk. Bewijs Nr. 1= SINGAPORE.
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk waren de youtube-filmpjes op.quote:Op donderdag 16 april 2015 22:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Oh een plaatje, dan zal het wel zo zijn.
En de VS zo ongeveer de onveiligste in de ontwikkelde wereld, terwijl daar ook relatief hard gestraft wordt. Ik wil helemaal niet op voorhand ontkennen dat strenger straffen criminaliteit kan verminderen hoor, maar zo'n stadstaat als enige voorbeeld gebruiken en direct tot "het bewijs" bombarderen getuigt ook weer van weinig realiteitszin.quote:Op donderdag 16 april 2015 22:56 schreef 729Sinistra het volgende:
Singapore is 1 van de veiligste landen ter wereld.
Jammer genoeg wonen in Nederland geen Singaporezen. Irrelevant argument derhalve.quote:Op donderdag 16 april 2015 22:52 schreef 729Sinistra het volgende:
[ afbeelding ]
Nogmaals en ik herhaal mijn antwoord: Strenger straffen helpt wel degelijk en dat bewijst Singapore. Het gaat niet over de USA met haar ongelijkheid maar over een gelijke samenleving als Singapore die bewijst dat criminaliteit en asociaal gedrag hard aan te pakken meer veiligheid schept. Dat zijn gewoon feiten!!!quote:Op vrijdag 17 april 2015 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Ik dnek dat de VS inderdaad een beter vergelijkingsmateriaal is dan een stadsstaatje waar de overhead zich zelfs met je liefdesleven bemoeit.
De inkomensverschillen in Singapore zijn nog groter dan in de VS, jouw stelling dus weer onderuit gehaaldquote:Op vrijdag 17 april 2015 12:58 schreef 729Sinistra het volgende:
[..]
Nogmaals en ik herhaal mijn antwoord: Strenger straffen helpt wel degelijk en dat bewijst Singapore. Het gaat niet over de USA met haar ongelijkheid maar over een gelijke samenleving als Singapore die bewijst dat criminaliteit en asociaal gedrag hard aan te pakken meer veiligheid schept. Dat zijn gewoon feiten!!!
Niet veilig?quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:05 schreef 729Sinistra het volgende:
In Nederland met haar softe vermaningen is het nu ook niet bepaald veilig. Dus taakstrafjes allerhande en lage straffen helpt nog veel minder ook al gelooft het Pechtold-clubje van wel....
Als vrouw piep je wel anders. Alleen door de achterbuurten lopen hoeft niet gevaarlijk te zijn, zolang je jezelf niet kwetsbaar opstelt en je ogen en oren open houdt.quote:Op vrijdag 17 april 2015 12:58 schreef 729Sinistra het volgende:
Ben herhaaldelijk in Thailand geweest trouwens ook en op middernacht door de meeste groezelige buurtjes van Bangkok gewandeld. Ik heb me geen seconde onveilig gevoeld...
quote:Op donderdag 16 april 2015 22:56 schreef 729Sinistra het volgende:
Singapore is 1 van de veiligste landen ter wereld.
Het hangt van het hoe en wat af. Monsterboetes voor het dumpen van jouw troep op publiek terrein of het roken waar het niet is toegestaan werken uitstekend, zo blijkt in Singapore. Van mij mogen we dat vandaag nog overnemen. Mensen opsluiten in een gevangenis waarbij de nadruk ligt op het straffen werkt zeer slecht, zie het verschil in uitkomst tussen het Noorse systeem en o.a. Nederland en de USA.quote:Op vrijdag 17 april 2015 08:06 schreef De_Kaas het volgende:
[..]
En de VS zo ongeveer de onveiligste in de ontwikkelde wereld, terwijl daar ook relatief hard gestraft wordt. Ik wil helemaal niet op voorhand ontkennen dat strenger straffen criminaliteit kan verminderen hoor, maar zo'n stadstaat als enige voorbeeld gebruiken en direct tot "het bewijs" bombarderen getuigt ook weer van weinig realiteitszin.
Appels en peren: vrijheidsberoving (ook wel ontvoering genoemd indien de staat het niet doet) van criminelen en criminelen bij andere criminelen plaatsen alwaar ze samen een (verder gaande) haat ontwikkelen tegen de maatschappij is niet bepaald te vergelijken met het geven van een forse boete aan een niet-crimineel die zich asociaal gedraagt.quote:Op vrijdag 17 april 2015 10:26 schreef Hexagon het volgende:
Ik dnek dat de VS inderdaad een beter vergelijkingsmateriaal is dan een stadsstaatje waar de overhead zich zelfs met je liefdesleven bemoeit.
ChristenUnie, partij voor de dieren of 50+?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Ooit al eens daar geweest? Men attendeert je uiterst vriendelijk op de regels, dus dat strenge valt ook reuze mee. (Mbt. De metro dan he)quote:Op donderdag 16 april 2015 22:52 schreef 729Sinistra het volgende:
[ afbeelding ]
''Verregaande haat''??? Laten we het maar eens hebben over de verregaande haat die slachtoffers van misdrijven ontwikkelen als ze de dader na enkele jaren weer vrolijk over straat zien wandelen. Rechten van daders kunnen mij gestolen worden, ik kijk vnl. naar de rechten van slachtoffers.quote:Op vrijdag 17 april 2015 14:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Appels en peren: vrijheidsberoving (ook wel ontvoering genoemd indien de staat het niet doet) van criminelen en criminelen bij andere criminelen plaatsen alwaar ze samen een (verder gaande) haat ontwikkelen tegen de maatschappij is niet bepaald te vergelijken met het geven van een forse boete aan een niet-crimineel die zich asociaal gedraagt.
Daarbij staan ze vooral bekend als 'hard straffend', omdat ze allerhande onbenulligheden als homoseksuele handelingen, bezitten van porno en het op de grond flikkeren van rotzooi bestraffen. Ook kennen ze nog wel wat lijfstraffen, maar die zijn nog vrij mild in vergelijking met andere landen waar de misdaadstatistieken een heel stuk hoger liggen.quote:Op vrijdag 17 april 2015 15:29 schreef tofastTG het volgende:
[..]
Ooit al eens daar geweest? Men attendeert je uiterst vriendelijk op de regels, dus dat strenge valt ook reuze mee. (Mbt. De metro dan he)
Dat is toch gewoon overdreven? De veiligheidskoers van de VVD is ook niet vergelijkbaar met Stalin en Mao.quote:Op dinsdag 28 april 2015 15:54 schreef Viajero het volgende:
Linkse partijleiders die hun partij een stevige veiligheidskoers lieten varen:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
hahaha, natuurlijk, ik vond het gewoon een grappige vraag. De meneer in jouw UI had trouwens ook een stevige veiligheidskoers.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon overdreven? De veiligheidskoers van de VVD is ook niet vergelijkbaar met Stalin en Mao.
Cuba wordt door velen als links beschouwd, daar wordt hard gestraft en is dan ook erg veilig. Je stelling staat op losse schroeven.quote:Op dinsdag 21 april 2015 15:08 schreef Noriega het volgende:
Misschien is harder straffen geen wondermiddel maar ik denk zeker wel dat het voor een deel helpt. Iedere misdaad die door het afschrikkend effect minder wordt begaan is er een.
Hoe kom je erbij dat Nederland laag straft? Zeker voor moord en doodslag krijg je in Nederland in vergelijking met andere landen behoorlijk zware straffen.quote:Op vrijdag 17 april 2015 13:05 schreef 729Sinistra het volgende:
In Nederland met haar softe vermaningen is het nu ook niet bepaald veilig. Dus taakstrafjes allerhande en lage straffen helpt nog veel minder ook al gelooft het Pechtold-clubje van wel....
Dat hebben wij hier al bijna letterlijk honderdduizend keer uitgelegd maar vele jaren propaganda van de VVD en de PVV verslag je niet door dit soort simpele zielen op de feiten te wijzen.quote:Op woensdag 29 april 2015 10:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Nederland laag straft? Zeker voor moord en doodslag krijg je in Nederland in vergelijking met andere landen behoorlijk zware straffen.
Nee hoor, in NK nemen ze geen asielzoekers op in hun samenleving, dat vinden ze te gevaarlijk.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:04 schreef Viajero het volgende:
En vandaag de dag kan je altijd nog naar deze linkse meneer:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 29 april 2015 10:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Nederland laag straft? Zeker voor moord en doodslag krijg je in Nederland in vergelijking met andere landen behoorlijk zware straffen.
Je hebt zelf wel eens in de bak gezeten in Nederland?quote:Op zaterdag 2 mei 2015 06:04 schreef 729Sinistra het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
.......
In vergelijking met de USA is het strafbeleid in Nederland een ''All-in'' vakantie met alle faciliteiten. ga gerust eens een keer in Texas kijken...daar lachen ze met het strafbeleid van Nederland.
Blijkbaar niet! Blijkbaar is het ook erg moeilijk voor hem om het concept slecht, slechter, slechts in te zien.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 06:33 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt zelf wel eens in de bak gezeten in Nederland?
Als het doel is van een strafstelsel is : 'volledige opheffing van criminialiteit'.quote:
Het is maar de vraag of dat het succesvolle restitutieve stelsel een strafstelsel is (geen idee, wie bepaalt dat?) maar dat werkt in ieder geval prima. Het doel is een maximale reductie van misdrijven, het herstellen van leed (in plaats van meer leed te veroorzaken, deze keer bij de dader) en het resocialiseren van de dader. Dat werkt prima gezien de 20% recidive (75% in Nederland, soortgelijke percentages bij andere punitieve strafstelsels).quote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:48 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als het doel is van een strafstelsel is : 'volledige opheffing van criminialiteit'.
Dan werkt geen enkel strafstelsel.
Moet je nagaan wat de cijfers zouden zijn als slechts 20% zou recidiveren in plaats van 75%!quote:De criminaliteitscijfers in de meeste westerse landen dalen de laatste 10 jaar.
Elk strafstelsel faalt met deze doelstellingen.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het doel is een maximale reductie van misdrijven, het herstellen van leed (in plaats van meer leed te veroorzaken, deze keer bij de dader) en het resocialiseren van de dader.
Jij leest iets anders dan wat ik typ.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 15:02 schreef Bluesdude het volgende:
Zeg je nu dat in andere westerse landen slechts 20% van de veroordeelden recidiveren ?
Ja, anders zou ik dat niet al tig keer hebben getypt. : rolling eyes :quote:En in Nederland is dat 75 % ?
Wie dit artikel leest begrijpt waarom een restitutief stelsel beter werkt.quote:Can Forgiveness Play a Role in Criminal Justice?
By PAUL TULLISJAN. 4, 2013
At 2:15 in the afternoon on March 28, 2010, Conor McBride, a tall, sandy-haired 19-year-old wearing jeans, a T-shirt and New Balance sneakers, walked into the Tallahassee Police Department and approached the desk in the main lobby. Gina Maddox, the officer on duty, noticed that he looked upset and asked him how she could help. “You need to arrest me,” McBride answered. “I just shot my fiancée in the head.” When Maddox, taken aback, didn’t respond right away, McBride added, “This is not a joke.”
Maddox called Lt. Jim Montgomery, the watch commander, to her desk and told him what she had just heard. He asked McBride to sit in his office, where the young man began to weep.
About an hour earlier, at his parents’ house, McBride shot Ann Margaret Grosmaire, his girlfriend of three years. Ann was a tall 19-year-old with long blond hair and, like McBride, a student at Tallahassee Community College. The couple had been fighting for 38 hours in person, by text message and over the phone. They fought about the mundane things that many couples might fight about, but instead of resolving their differences or shaking them off, they kept it up for two nights and two mornings, culminating in the moment that McBride shot Grosmaire, who was on her knees, in the face. Her last words were, “No, don’t!”
Friends couldn’t believe the news. Grosmaire was known as the empathetic listener of her group, the one in whom others would confide their problems, though she didn’t often reveal her own. McBride had been selected for a youth-leadership program through the Tallahassee Chamber of Commerce and was a top student at Leon High School, where he and Grosmaire met. He had never been in any serious trouble. Rod Durham, who taught Conor and Ann in theater classes and was close to both, told me that when he saw “Conor shot Ann” in a text message, “I was like: ‘What? Is there another Conor and Ann?’ ”
At the police station, Conor gave Montgomery the key to his parents’ house. He had left Ann, certain he had killed her, but she was still alive, though unresponsive, when the county sheriff’s deputies and police arrived.
That night, Andy Grosmaire, Ann’s father, stood beside his daughter’s bed in the intensive-care unit of Tallahassee Memorial Hospital. The room was silent except for the rhythmic whoosh of the ventilator keeping her alive. Ann had some brainstem function, the doctors said, and although her parents, who are practicing Catholics, held out hope, it was clear to Andy that unless God did “wondrous things,” Ann would not survive her injuries. Ann’s mother, Kate, had gone home to try to get some sleep, so Andy was alone in the room, praying fervently over his daughter, “just listening,” he says, “for that first word that may come out.”
Photo
From left, Conor’s parents, Julie and Michael McBride, and Ann’s parents, Kate and Andy Grosmaire, at the Grosmaires’ home in Tallahassee, Fla. Credit Ryan Pfluger for The New York Times
Ann’s face was covered in bandages, and she was intubated and unconscious, but Andy felt her say, “Forgive him.” His response was immediate. “No,” he said out loud. “No way. It’s impossible.” But Andy kept hearing his daughter’s voice: “Forgive him. Forgive him.”
Ann, the last of the Grosmaires’ three children, was still living at home, and Conor had become almost a part of their family. He lived at their house for several months when he wasn’t getting along with his own parents, and Andy, a financial regulator for the State of Florida, called in a favor from a friend to get Conor a job. When the police told Kate her daughter had been shot and taken to the hospital, her immediate reaction was to ask if Conor was with her, hoping he could comfort her daughter. The Grosmaires fully expected him to be the father of their grandchildren. Still, when Andy heard his daughter’s instruction, he told her, “You’re asking too much.”
Conor’s parents were in Panama City, a hundred miles away, on a vacation with their 16-year-old daughter, when they got the call from the Tallahassee Police. Michael McBride, a database administrator for the Florida Department of Transportation, and Julie, his wife, who teaches art in elementary school, knew one of them would need to stay with Conor’s sister, Katy, who is developmentally disabled. It was decided that Michael would drive to Tallahassee alone.
“I put the car in reverse” to pull out of the driveway, Michael told me, “and the last thing Julie said to me was: ‘Go to the hospital. Go to the hospital.’ ” At the freeway on-ramp, he says he thought he should stop to throw up first. He had to pull over and vomit five more times before arriving at Tallahassee Memorial.
The hallway outside Ann’s room was “absolutely packed with people,” and Michael became overwhelmed, feeling “like a cartoon character, shrinking.” During the drive, he hadn’t thought about what he would actually do when he got to the hospital, and he had to take deep breaths to stave off nausea and lean against the wall for support. Andy approached Michael and, to the surprise of both men, hugged him. “I can’t tell you what I was thinking,” Andy says. “But what I told him was how I felt at that moment.”
“Thank you for being here,” Andy told Michael, “but I might hate you by the end of the week.”
“I knew that we were somehow together on this journey,” Andy says now. “Something had happened to our families, and I knew being together rather than being apart was going to be more of what I needed.”
Four days later, Ann’s condition had not improved, and her parents decided to remove her from life support. Andy says he was in the hospital room praying when he felt a connection between his daughter and Christ; like Jesus on the cross, she had wounds on her head and hand. (Ann had instinctually reached to block the gunshot, and lost fingers.) Ann’s parents strive to model their lives on those of Jesus and St. Augustine, and forgiveness is deep in their creed. “I realized it was not just Ann asking me to forgive Conor, it was Jesus Christ,” Andy recalls. “And I hadn’t said no to him before, and I wasn’t going to start then. It was just a wave of joy, and I told Ann: ‘I will. I will.’ ” Jesus or no Jesus, he says, “what father can say no to his daughter?”
When Conor was booked, he was told to give the names of five people who would be permitted to visit him in jail, and he put Ann’s mother Kate on the list. Conor says he doesn’t know why he did so — “I was in a state of shock” — but knowing she could visit put a burden on Kate. At first she didn’t want to see him at all, but that feeling turned to willingness and then to a need. “Before this happened, I loved Conor,” she says. “I knew that if I defined Conor by that one moment — as a murderer — I was defining my daughter as a murder victim. And I could not allow that to happen.”
Advertisement
She asked her husband if he had a message for Conor. “Tell him I love him, and I forgive him,” he answered. Kate told me: “I wanted to be able to give him the same message. Conor owed us a debt he could never repay. And releasing him from that debt would release us from expecting that anything in this world could satisfy us.”
Visitors to Leon County Jail sit in a row of chairs before a reinforced-glass partition, facing the inmates on the other side — like the familiar setup seen in movies. Kate took the seat opposite Conor, and he immediately told her how sorry he was. They both sobbed, and Kate told him what she had come to say. All during that emotional quarter of an hour, another woman in the visiting area had been loudly berating an inmate, her significant other, through the glass. After Conor and Kate “had had our moment,” as Kate puts it, they both found the woman’s screaming impossible to ignore. Maybe it was catharsis after the tears or the need to release an unbearable tension, but the endless stream of invective somehow struck the two of them as funny. Kate and Conor both started to laugh. Then Kate went back to the hospital to remove her daughter from life support.
“Unfortunately I have a lot of experience talking to the parents of dead people,” says Jack Campbell, the Leon County assistant state attorney who handles many of North Florida’s high-profile murder cases. Sheriff’s deputies who were investigating the case told Campbell that the Grosmaires’ feelings toward the accused were unusual, but Campbell was not prepared for how their first meeting, two months after Ann’s death, would change the course of Conor’s prosecution.
Campbell had charged Conor with first-degree murder, which, as most people in Florida understand it, carries a mandatory life sentence or, potentially, the death penalty. He told the Grosmaires that he wouldn’t seek capital punishment, because, as he told me later, “I didn’t have aggravating circumstances like prior conviction, the victim being a child or the crime being particularly heinous and the like.”
As he always does with victims’ families, he explained to the Grosmaires the details of the criminal-justice process, including the little-advertised fact that the state attorney has broad discretion to depart from the state’s mandatory sentences. As the representative of the state and the person tasked with finding justice for Ann, he could reduce charges and seek alternative sentences. Technically, he told the Grosmaires, “if I wanted to do five years for manslaughter, I can do that.”
Kate sat up straight and looked at Campbell. “What?” she asked. Campbell, believing she had misunderstood and thought he was suggesting that Conor serve a prison term of just five years, tried to reassure her. “No, no,” he said. “I would never do that.” It was just an example of how much latitude Florida prosecutors have in a murder case.
What Campbell didn’t realize was that the Grosmaires didn’t want Conor to spend his life in prison. The exchange in Campbell’s office turned their understanding of Conor’s situation upside down and gave them an unexpected challenge to grapple with. “It was easy to think, Poor Conor, I wouldn’t want him to spend his life in prison, but he’s going to have to,” Kate says. “Now Jack Campbell’s telling me he doesn’t have to. So what are you going to do?”
“He’s so sorry he said that,” Kate says now, of Campbell. “I mean, it opened the door for us.”
Most modern justice systems focus on a crime, a lawbreaker and a punishment. But a concept called “restorative justice” considers harm done and strives for agreement from all concerned — the victims, the offender and the community — on making amends. And it allows victims, who often feel shut out of the prosecutorial process, a way to be heard and participate. In this country, restorative justice takes a number of forms, but perhaps the most prominent is restorative-justice diversion. There are not many of these programs — a few exist on the margins of the justice system in communities like Baltimore, Minneapolis and Oakland, Calif. — but, according to a University of Pennsylvania study in 2007, they have been effective at reducing recidivism. Typically, a facilitator meets separately with the accused and the victim, and if both are willing to meet face to face without animosity and the offender is deemed willing and able to complete restitution, then the case shifts out of the adversarial legal system and into a parallel restorative-justice process. All parties — the offender, victim, facilitator and law enforcement — come together in a forum sometimes called a restorative-community conference. Each person speaks, one at a time and without interruption, about the crime and its effects, and the participants come to a consensus about how to repair the harm done.
The methods are mostly applied in less serious crimes, like property offenses in which the wrong can be clearly righted — stolen property returned, vandalized material replaced. The processes are designed to be flexible enough to handle violent crime like assault, but they are rarely used in those situations. And no one I spoke to had ever heard of restorative justice applied for anything as serious as murder.
The Grosmaires had learned about restorative justice from Allison DeFoor, an Episcopal priest who works as a chaplain in the Florida prison system (and before that worked as a sheriff, public defender, prosecutor and judge). Andy, who is studying to become a deacon, heard about DeFoor from a church friend and turned to him for guidance. When Andy told DeFoor that he wanted to help the accused, DeFoor suggested he look into restorative justice. “The problem,” DeFoor says, “was the whole system was not designed to do any of what the Grosmaires were wanting.” He considered restorative justice — of any kind, much less for murder — impossible in a law-and-order state. “We are nowhere near ready for this in Florida right now,” DeFoor told me. “Most people would go, ‘Huh?’ And most conservatives would go, ‘Ew.’ ” But as a man of the cloth, he said he believed there was always hope. He suggested the families “find the national expert on restorative justice and hire him.”
By midsummer, Andy Grosmaire was meeting Michael McBride regularly for lunch. He knew that, in a way, the McBrides had lost a child, too. At one of these lunches, he told Michael about restorative justice. Maybe this could be a way to help Conor. Julie McBride, who wasn’t sleeping much anyway, started spending late nights online looking for the person who might be able to help them change their son’s fate. Her research led her to Sujatha Baliga, a former public defender who is now the director of the restorative-justice project at the National Council on Crime and Delinquency in Oakland.
Baliga was born and raised in Shippensburg, Pa., the youngest child of Indian immigrants. From as far back as Baliga can remember, she was sexually abused by her father. In her early teens, Baliga started dying her hair blue and cutting herself. She thought she hated herself because of her outcast status in her community, in which she was one of the few nonwhite children in her school. But then, at age 14, two years before her father died of a heart attack, she fully realized the cause of her misery: what her father had been doing was terribly wrong.
Despite the torments of her childhood, Baliga excelled in school. As an undergraduate at Harvard-Radcliffe, she was fairly certain she wanted to become a prosecutor and lock up child molesters. After college, she moved to New York and worked with battered women. When her boyfriend won a fellowship to start a school in Mumbai, she decided to follow him while waiting to hear if she had been accepted at law school.
Baliga had been in therapy in New York, but while in India she had what she calls “a total breakdown.” She remembers thinking, Oh, my God, I’ve got to fix myself before I start law school. She decided to take a train to Dharamsala, the Himalayan city that is home to a large Tibetan exile community. There she heard Tibetans recount “horrific stories of losing their loved ones as they were trying to escape the invading Chinese Army,” she told me. “Women getting raped, children made to kill their parents — unbelievably awful stuff. And I would ask them, ‘How are you even standing, let alone smiling?’ And everybody would say, ‘Forgiveness.’ And they’re like, ‘What are you so angry about?’ And I told them, and they’d say, ‘That’s actually pretty crazy.’ ” The family that operated the guesthouse where Baliga was staying told her that people often wrote to the Dalai Lama for advice and suggested she try it. Baliga wrote something like: “Anger is killing me, but it motivates my work. How do you work on behalf of oppressed and abused people without anger as the motivating force?”
She dropped the letter off at a booth by the front gate to the Dalai Lama’s compound and was told to come back in a week or so. When she did, instead of getting a letter, Baliga was invited to meet with the Dalai Lama, the winner of the 1989 Nobel Peace Prize, privately, for an hour.
He gave her two pieces of advice. The first was to meditate. She said she could do that. The second, she says, was “to align myself with my enemy; to consider opening my heart to them. I laughed out loud. I’m like: ‘I’m going to law school to lock those guys up! I’m not aligning myself with anybody.’ He pats me on the knee and says, ‘O.K., just meditate.’ ”
Baliga returned to the United States and signed up for an intensive 10-day meditation course. On the final day, she had a spontaneous experience, not unlike Andy Grosmaire’s at his daughter’s deathbed, of total forgiveness of her father. Sitting cross-legged on an easy chair in her home in Berkeley, Calif., last winter, she described the experience as a “complete relinquishment of anger, hatred and the desire for retribution and revenge.”
After law school at the University of Pennsylvania, Baliga clerked for a federal judge in Vermont. “That’s when I first saw restorative justice in action,” she says. The second part of the Dalai Lama’s prescription would be fulfilled after all.
Early in 2011, Julie McBride called Baliga, who patiently explained why restorative justice wasn’t going to happen for her son. “This is a homicide case,” Baliga told Julie, “it’s in the Florida panhandle, we don’t know anybody who does this level of victim-offender dialogue, and I don’t think there even is victim-offender dialogue in Florida, period. Just forget it. This is never going to happen.”
Photo
Conor McBride and Ann Grosmaire in 2010. Credit The Grosmaire Family
“We want to hire you,” Julie insisted.
“We do burglaries, robberies,” Baliga protested. “No gun charges, no homicides. No rape. There’s no way. There’s never been a murder case that’s gone through restorative justice.”
But Julie wouldn’t let it go. “I think you’ll just fall in love with the Grosmaires,” she told Baliga. “You just need to talk to them.”
“I’m not going to cold-call them,” Baliga responded.
“Oh, no, no,” Julie said. “They told me about restorative justice. They want all this to happen. I’m just doing the legwork because they lost their daughter.”
“O.K. So wait, what? You’re talking to them?”
Baliga says she thought that Julie McBride was maybe a little deluded, traumatized, as she must have been, by what her son had done. She agreed to speak with the Grosmaires only if they called her, and within minutes of hanging up with Julie, her phone rang. Kate was on the other end.
Kate told her how Conor almost immediately turned himself in, and about Michael’s coming to the hospital before going to see his son in jail. At first, Baliga says, “I had mistrust of the potential for people to be this amazing.” After a few minutes of talking with them, though, she says, “I just couldn’t keep saying no.”
A conference call was quickly arranged that included the McBrides, the Grosmaires, Baliga, DeFoor and Conor’s lawyer, a capital-crime specialist named Greg Cummings. Baliga was asking questions, trying to figure out how her diversion process might work in Florida, where nothing like it existed.
Then DeFoor had an idea: “What about the pre-plea conference?” Right away the lawyers knew this could work. A pre-plea conference is a meeting between the prosecutor and the defendant’s lawyer at which a plea deal is worked out to bring to a judge. Anyone can attend, it’s off the record and nothing said can be used in court. All of those conditions would also fulfill the requirements of a restorative-justice community conference.
The only obstacle that remained — and everyone knew it was a big one — was the prosecutor, Jack Campbell.
The Grosmaires’ request was not without risk to Campbell. He is ambitious and approving an alternative-justice process brought by a woman from California that might result in a murderer receiving a lighter sentence would most likely make him appear soft on crime. On the other hand, “opposing a church deacon asking for mercy for his daughter’s murderer has its own problems,” DeFoor says. “But the safe course was for Jack Campbell to say ‘no.’ The circumstances did not lend themselves to him being bold.”
Campbell did his own research, and once satisfied that the conference wouldn’t violate his oath or, he says, “the duty I owed to every other parent and every other child in this town,” he called Cummings, Conor’s lawyer, whom he knew and respected, to work out the details. Campbell told Cummings that he would not necessarily abide by whatever wishes the other parties had regarding sentencing. “Just because I’m participating,” he told Cummings, “doesn’t mean I’m going to sign off on the product of this meeting.”
The day of the conference, June 22, 2011, was hot and humid. Baliga and the Grosmaires arrived first at the small room inside Leon County Jail where the meeting would take place. Baliga felt it important that Ann be represented at the conference, so while she arranged the molded plastic chairs in a circle, the Grosmaires placed a number of Ann’s belongings in the center of the room: a blanket Ann’s best friend had crocheted for her; the Thespian of the Year trophy she won during senior year; a plaster cast of Ann’s uninjured hand. After the McBrides, the lawyers, a victims’ advocate and the Grosmaires’ priest, the Rev. Mike Foley, from the Good Shepherd Catholic Church, arrived, Baliga asked the jailers to bring in Conor.
Kate and Julie rose from their chairs. Conor stood awkwardly, not sure where to go or what to do. “Conor,” Baliga said, “go hug your mother.” Jail policy is that there be no physical contact between inmates and visitors, but Baliga had persuaded the sheriff to make an exception. He had not touched his parents in 15 months. He hugged them and then turned to the Grosmaires. Kate and Andy had continued to visit Conor periodically — Kate particularly wanted to be with him on Ann’s birthday. Now, he hugged them, too.
Baliga laid out the ground rules: Campbell would read the charges and summarize the police and sheriff’s reports; next the Grosmaires would speak; then Conor; then the McBrides; and finally Foley, representing the community. No one was to interrupt. Baliga showed a picture of Ann, sticking out her tongue as she looks at the camera. If her parents heard anything Ann wouldn’t like, they would hold up the picture to silence the offending party. Everyone seemed to feel the weight of what was happening. “You could feel her there,” Conor told me.
The Grosmaires spoke of Ann, her life and how her death affected them. “We went from when she was being born all the way up,” Andy says. He spoke of what Ann loved to do, “like acting, and the things that were important in her life. She loved kids; she was our only daughter who wanted to give us grandchildren.” She had talked of opening a wildlife refuge after college. “To me she had really grown up, and she was a woman,” Andy says. “She was ready to go out and find her place in the world. That’s the part that makes me most sad.”
Kate described nursing Ann. She told of how Ann had a “lazy eye” and wore a patch as a little girl. “We worked for her to have good vision so she could drive and do all these things when she grew up. It’s another thing that’s lost with her death: You worked so hard to send her off into the world — what was the purpose of that now?”
“She did not spare [Conor] in any way the cost of what he did,” Baliga remembers. “There were no kid gloves, none. It was really, really tough. Way tougher than anything a judge could say.”
“It was excruciating to listen to them talk,” Campbell says. “To look at the photo there. I still see her. It was as traumatic as anything I’ve ever listened to in my life.”
Conor was no less affected. “Hearing the pain in their voices and what my actions had done really opened my eyes to what I’ve caused,” Conor told me later. “Then they were like, ‘All right, Conor, it’s on you.’ And I had to give an account of what I did.” He leaned forward, placed his elbows on his knees and looked directly at the Grosmaires, who were seated opposite him. It was difficult to get started, but once he did the story came out of him in one long flow.
Ann and Conor fought on Friday night. Conor was tired and had homework and things to do the next day, so he wanted to drive home and turn in early. This was a frequent point of contention: Ann being “more of a night person,” he told me later, “was sort of an ongoing issue.” He promised to return to Ann’s house to make breakfast, but when he overslept the next day, the fight continued. They fought by phone and text and tried to make up with a picnic that evening. Ann was excited about a good grade she got in a class and brought Champagne glasses and San Pellegrino Limonata to celebrate. But Conor forgot about the grade, and he recalled at the conference how disappointed Ann was. “It just all fell apart from there,” he told me.
After sunset, they went back to his parents’ house, but Conor fell asleep in the middle of a conversation. “Sunday morning rolls around, and I wake up, and she’s already awake and just pissed at me,” he recalled. “The fight picked up from where it left off. At some point” — this must have been hours later — “it escalated to the point to where she got all of her stuff, walked out the door, and she was just like: ‘Look, I’m done. I’m leaving.’ ”
Conor and Ann met in chemistry class during their sophomore year in high school, and in some ways, their relationship was still adolescent. They were in love and devoted to each other, but there was also a dependence that bordered on the obsessive. They were spending so much time together senior year that Conor was fired from his job for frequently not showing up, and his father told me of “wild swings” in their relationship. There was also constant fighting. “They were both good kids,” Julie McBride says, “but they were not good together.” Kate Grosmaire put it another way: “It’s like the argument became the relationship.”
Conor was prone to bursts of irrational rage. Ann never told her parents that he had struck her several times. Michael now feels, with searing regret, that he presented a bad example of bad-tempered behavior. “Conor learned how to be angry” is how he put it to me.
“We never talked about it, you know?” Conor told me. “We never tried to be like, ‘Why do you do this and why do you do that?’ Or, ‘This is how I’m really feeling.’ That kind of communication just wasn’t there.”
When Ann got up to leave that Sunday morning, Conor says it wasn’t clear to him if she was leaving him or just leaving, but in any case he noticed Ann had left her water bottle, and he followed her to the driveway to give it to her. He found Ann in her car, crying. As Conor related it to me, and to Ann’s parents that day, Ann said to him: “You don’t love me. You don’t care.”
Continue reading the main story
Recent Comments
Peter Sawyer
8 January 2013
Hi there, just a note to say that the high school in the fourth graf is Leon High School NOT Leon County High School. I grew up in...
Robert T
7 January 2013
I'm reminded of a quote from a family member of a murder victim: "I was always against the death penalty until now."
Amanda
7 January 2013
I dont think forgiveness should be included in the justice system as it is the JUSTICE system. Forgiveness is what the victim should work on...
See All Comments
Conor leaned his head through the car window, exasperated. “What do you want from all of this?” he asked. “What do you want to happen?”
“I just want you to die,” she said.
Photo
Jack Campbell, the prosecutor, was initially hesitant to take part in a restorative-justice conference. Credit Ryan Pfluger for The New York Times
Conor went back in the house, locked the door, went to his father’s closet, pulled his shotgun down from a shelf, unlocked it, went to another room where the ammunition was kept and loaded the gun. He sat down in the living room, put the gun under his chin and his finger on the trigger.
“I just felt so frustrated, helpless and angry,” Conor says. “I was just so sick and tired of fighting. I wanted us to work out just because, I mean, I loved the girl. I still do. I was so torn — this was the girl that just said she wants me to die. I’m sick of the fighting. I just want to die, and yet I love her, and if I kill myself she might do something to herself.”
All these thoughts were running through his head when Ann started banging on the door. Conor stood up, placed the weapon on a table and let her in. They went into his bedroom, and a few minutes later Conor went to get her something to drink. When he returned, he found her lying on the couch, breathing in a way that seemed to indicate distress. Her mysterious behavior made him so angry that he started screaming: “Let me help you! Tell me what’s wrong!” Conor says that he would frequently fall into this “wrathful anger,” and on this day “there was so much anger, and I kept snapping.” Ann started sobbing, saying that Conor didn’t care and that she wanted to die. “At this point, I just lost it,” Conor says. He left the room and got the gun. Ann started to follow him, but she may have stumbled or tripped, because when Conor returned with the gun, she was on her knees halfway between the couch and the door. Conor was frustrated, exhausted and angry and “not thinking straight at all.”
He pointed the gun at her, thinking, he says, that he could “scare her” so that “maybe she would snap out of it.”
“Is this what you want?” he yelled. “Do you want to die?”
“No, don’t!” Ann held out her hand. Conor fired.
As Conor told the story, Andy’s whole body began to shake. “Let me get this right,” he said, and asked Conor about Ann being on her knees. Baliga remembers Andy’s demeanor at this moment: “Andy is a very gentle person, but there was a way at that moment that he was extremely strong. There was just this incredible force of the strong, protective, powerful father coursing through him.” Conor answered, clarifying precisely how helpless Ann was at the moment he took her life.
The Grosmaires remember that at this point, Campbell suggested a break. Campbell told me that he understood “the process was going to be horrific” and that he was the only one present with the power to halt it. During the break, he approached the Grosmaires in the hallway.
“You all had enough?” he asked. “I’m here for you all, and I don’t mind being the heavy.” Kate thanked him but declined his offer to end the conference early. As Campbell backed away, Baliga approached the Grosmaires. “I thought it was going to make sense,” Andy told her. Later, Andy told me that he had fantasized or hoped that maybe it had been an accident, maybe Conor’s finger had slipped — that he would hear something unexpected to help him make sense of his daughter’s death. But Conor’s recitation didn’t bring that kind of solace.
When the group returned to the circle, Conor continued. He didn’t try to shirk responsibility at the conference or in long conversations with me about the murder. “What I did was inexcusable,” he told me. “There is no why, there are no excuses, there is no reason.” He told Ann’s parents that he had no plans to shoot their daughter. Still, he said, “on some subconscious level, I guess, I wanted it all to end. I don’t know what happened. I just — emotions were overwhelming.” He said he didn’t remember deciding to pull the trigger, but he recognizes that it wasn’t an accident, either.
Conor said he stood there, ears ringing, with the smell of gunpowder in the air. The thought came into his head that he ought to kill himself, but he couldn’t muster the will. Instead, he left the house and drove around in a daze until he decided to turn himself in.
Julie McBride was devastated. “I was sitting right next to him. It was awful to hear and to know: This is my son telling this. This is my son who did this.”
When it was Michael McBride’s turn to speak, sorrow overtook him and he told the group that if he had ever thought his shotgun would have harmed another person, he never would have kept it. Kate Grosmaire didn’t bring it up at the conference, but she says she has thought a lot about that gun. “If that gun had not been in the house, our daughter would be alive,” she told me.
When everyone had spoken, Baliga turned to the Grosmaires, and acknowledging their immediate loss, she asked what they would like to see happen to attempt restitution. Kate looked at Conor and with great emotion told him that he would need “to do the good works of two people because Ann is not here to do hers.”
The punitive element came last. Before the conference, Kate, who doesn’t put much stock in the rehabilitative possibilities of prison, told Baliga that she would suggest a five-year sentence. Listening to Conor, however, she began to feel different, and when she was called on to speak, she said he should receive no less than 5 years, no more than 15.
Andy Grosmaire, sitting beside his wife, went next. He was so deeply affected by what he had heard, it was all he could do to say, “10 to 15 years.” The McBrides concurred. Conor said he didn’t think he should have a say.
All eyes turned to Campbell. A restorative-justice circle is supposed to conclude with a consensus decision, but Campbell refused to suggest a punishment. He only said he heard what was discussed and would take it under consideration. “I think the ultimate decision on punishment should be made based on cool reflection of the facts and the evidence in the case,” Campbell told me later. “I don’t think those conferences are the best prism for that.”
The Grosmaires were deeply disappointed. Andy in particular imagined that the end of the conference circle would be the beginning of the young man’s redemption. They expected a plea bargain would be struck, and they could go on. Instead they had no idea where Campbell stood. “Had the circle really worked?” Kate asked.
Campbell would consult with community leaders, the head of a local domestic-violence shelter and others before arriving at the sentence he would offer McBride. He told me that his boss, Willie Meggs, the state attorney, who Campbell once believed would never sign off on a sentence of less than 40 years for Conor, was “extremely supportive” once he understood the Grosmaires’ perspective. “He wanted to be sure I had gone through the proper analysis,” Campbell says, “and that it was for the right motivations. Because he knew there would be a backlash.”
Three weeks after the conference, citing Conor’s “senseless act of domestic violence,” Campbell wrote the Grosmaires to inform them he would offer Conor a choice: a 20-year sentence plus 10 years of probation, or 25 years in prison. Conor took the 20 years, plus probation.
Campbell told me that in arriving at those numbers, he needed to feel certain that “a year or 20 years down the road, I could tell somebody why I did it. Because if Conor gets out in 20 years and goes and kills his next girlfriend, I’ve screwed up terrible. So I hope I’m right.”
In March the Grosmaires invited me to their home, on Tallahassee’s northern fringe. We sat down in their living room, near a modest shrine to Ann: items that represented her at the conference are there, along with her cellphone and a small statue of an angel that Kate splurged for not long after Ann’s death that reminds her of Ann.
The Grosmaires said they didn’t forgive Conor for his sake but for their own. “Everything I feel, I can feel because we forgave Conor,” Kate said. “Because we could forgive, people can say her name. People can think about my daughter, and they don’t have to think, Oh, the murdered girl. I think that when people can’t forgive, they’re stuck. All they can feel is the emotion surrounding that moment. I can be sad, but I don’t have to stay stuck in that moment where this awful thing happened. Because if I do, I may never come out of it. Forgiveness for me was self-preservation.”
Still, their forgiveness affected Conor, too, and not only in the obvious way of reducing his sentence. “With the Grosmaires’ forgiveness,” he told me, “I could accept the responsibility and not be condemned.” Forgiveness doesn’t make him any less guilty, and it doesn’t absolve him of what he did, but in refusing to become Conor’s enemy, the Grosmaires deprived him of a certain kind of refuge — of feeling abandoned and hated — and placed the reckoning for the crime squarely in his hands. I spoke to Conor for six hours over three days, in a prison administrator’s office at the Liberty Correctional Institution near Tallahassee. At one point he sat with his hands and fingers open in front of him, as if he were holding something. Eyes cast downward, he said, “There are moments when you realize: I am in prison. I am in prison because I killed someone. I am in prison because I killed the girl I loved.”
Conor got a job at the prison’s law library. He spends a lot of his time reading novels by George R. R. Martin, the author of the “Game of Thrones” series. He enrolled voluntarily in the anger-management class offered at the prison and continues to meet with his classmates since completing it. He told me that when he gets out he plans to volunteer in animal shelters, because Ann loved animals. As a condition of his probation, Conor will be required to speak to local groups about teen-dating violence. His parents visit him regularly, and they talk on the phone almost every day. They talk about his sister, Katy, baseball and food, Michael says, as well as the issues he needs to focus on to come out a better person than he was when he went in. “As long as I’m self-motivated enough,” Conor says, “I can really improve myself.” The Grosmaires come, too, about once a month.
“I’m not worried about him getting out in 20 years at all,” Baliga told me. “We got to look more deeply at the root of where this behavior came from than we would have had it gone a trial route — the anger issues in the family, exploring the drama in their relationship, the whole conglomeration of factors that led to that moment. There’s no explaining what happened, but there was just a much more nuanced conversation about it, which can give everyone more confidence that Conor will never do this again. And the Grosmaires got answers to questions that would have been difficult to impossible to get in a trial.”
Not everyone felt comfortable with the restorative-justice circle or how it resolved: there were angry letters on local news sites denouncing the sentence as too light. Ann’s sisters supported their parents’ decision to forgive Conor and seek restorative justice but declined to participate in the process (they also declined to speak to me). In hindsight, Kate sees the restorative-justice process as a sort of end in itself. “Just being able to have the circle made it a success,” Kate said.
Andy felt a little differently. “Hearing Conor,” he said, “I made sounds I’ve never heard myself make. To hear that your daughter was on the floor saying ‘no’ and holding her hands up and still be shot is just — it’s just not. . . .” He tried to explain the horror of such knowledge, but it’s not easy. Even experiencing the deaths of other family members, he said, has given him “no context” to understand what happened to Ann. Andy doesn’t attribute Ann’s death to “God’s plan” and rolls his eyes at “God just wanted another angel” sentimentality. But not being “stuck” in anger seems to give the Grosmaires the emotional distance necessary to grapple with such questions without the gravity of their grief pulling them into a black hole. I talked a lot to Kate and Andy over several months. They don’t intellectualize what happened or repress emotions — I saw them cry and I heard them laugh — but they were always able to speak thoughtfully about Ann’s death and its aftermath.
As much as the Grosmaires say that forgiveness helped them, so, too, has the story of their forgiveness. They’ve spoken about it to church groups and prayer breakfasts around Tallahassee and plan to do more talks. The story is a signpost in the wilderness, something solid and decent they can return to while wandering in this parallel universe without their youngest daughter.
Kate Grosmaire keeps asking herself if she has really forgiven Conor. “I think about it all the time,” she said. “Is that forgiveness still there? Have I released that debt?” Even as the answer comes back yes, she says, it can’t erase her awareness of what she no longer has. “Forgiving Conor doesn’t change the fact that Ann is not with us. My daughter was shot, and she died. I walk by her empty bedroom at least twice a day.”
Ok alleen Noorwegen kent die 20% En het heeft niks te maken met langere straffenquote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij leest iets anders dan wat ik typ.
Ik stel dat in Noorwegen wat een restitutief stelsel heeft slechts 20% van de veroordeelden recidiveert. Noorwegen is hiermee een zeer grote uitzondering
Zo goed is mijn engels niet. Zeg het eens kort , maar bevatbaar en concreet, in eigen woorden wat de Noren zo goed doen.quote:Wie dit artikel leest begrijpt waarom een restitutief stelsel beter werkt.
Hieruit volgt dat vrijwel iedereen dus met Durians rondloopt, want immers geen straf?quote:Op donderdag 16 april 2015 22:52 schreef 729Sinistra het volgende:
[ afbeelding ]
Je mag daar veel gebouwen niet in met een durian; wat voor straf staat op het negeren van die bordjes? Ik zeg doodstraf!quote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:42 schreef ijdod het volgende:
[..]
Hieruit volgt dat vrijwel iedereen dus met Durians rondloopt, want immers geen straf?
Zoveelste bewijs dat linkse mensen oogkleppen op hebben.quote:Op woensdag 29 april 2015 15:02 schreef keste010 het volgende:
http://nos.nl/artikel/203(...)en-in-tien-jaar.html
Zoveelste bewijs dat het gevoel van onveiligheid voornamelijk veroorzaakt wordt door rechts populisme en aspecten van veiligheid die niet met criminaliteit te maken hebben.
Sterk dat je dat uit het artikel haalt..quote:Op zaterdag 2 mei 2015 19:44 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zoveelste bewijs dat linkse mensen oogkleppen op hebben.
Wederom lees jij iets anders dan wat er staat. Noorwegen is het enige land waarvan ik weet dat het zo'n laag percentage haalt, ik heb niet gesteld dat Noorwegen het enige land is wat een restitutief stelsel heeft en als enige land zo'n laag percentage haalt. Ik kan mijn vermoeden omtrent dit uitspreken maar laten we het even bij de feiten houden: restitutief stelsel Noorwegen => 20% recidivie, punitief stelsel Nederland => 75% recidive bij de volwassenen en 80% bij de jeugd, punitief stelsel bij andere landen => soortgelijke zeer hoge percentagesquote:
Het is inderdaad overduidelijk dat jij die laatste twee artikelen nog niet hebt gelezen, als jij dat had gedaan dan had jij deze opmerking onmogelijk kunnen maken aangezien je dan de wezenlijke verschillen tussen een restitutief en een punitief stelsel zou begrijpen en jij dan zou begrijpen waarom een restitutief stelsel beter werkt.quote:En het heeft niks te maken met langere straffen
Dan wordt het tijd dat je aan je Engels werkt, je leert dat enkel door het te doen! Een mooie aanleiding. Ken je een woord niet, dan zoek je het op in een woordenboek. Eventueel schrijf je het op zodat je later de 'moeilijke' woorden nog een paar keer kan overkijken. Ik twijfel er niet aan dat je het kan leren als je het wil. Als je de woorden hebt vertaald en je hebt nog vragen in verband met de grammatica dan wil ik je daar best mee helpen. Ik zou hier heel het artikel kunnen vertalen maar daar heb ik geen tijd voor. Als het Italiaans of zo zou zijn dan zou ik daar bereid toe zijn, niet voor Engels of Duits.quote:Zo goed is mijn engels niet.
Zich doelgericht concentreren op wat werkt en hierbij de onderbuikgevoelens van zichzelf en anderen negeren: vorming van de dader, zoveel mogelijk verminderling van het leed bij het slachtoffer, steeds voor ogen houden dat een gevangene weer een keer vrijkomt en dat je hem dan graag als buurman moet willen hebben.quote:Zeg het eens kort , maar bevatbaar en concreet, in eigen woorden wat de Noren zo goed doen.
Over lezen wat je wil lezen gesproken.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 20:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
Sterk dat je dat uit het artikel haalt..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik beweer ook niet dat jij dat stelde. Maar als een ander westers land ook die 20% haalde, dan was het vast bekend. Dus kun je vermoeden dat Noorwegen een unieke uitzondering is.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wederom lees jij iets anders dan wat er staat. Noorwegen is het enige land waarvan ik weet dat het zo'n laag percentage haalt, ik heb niet gesteld dat Noorwegen het enige land is wat een restitutief stelsel heeft en als enige land zo'n laag percentage haalt.
Ik kan alleen tot 93 tellen.quote:De conclusie is evident voor iedereen die tot honderd kan tellen.
vaag hoor......quote:Op zaterdag 2 mei 2015 22:59 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zich doelgericht concentreren op wat werkt en hierbij de onderbuikgevoelens van zichzelf en anderen negeren: vorming van de dader, zoveel mogelijk verminderling van het leed bij het slachtoffer, steeds voor ogen houden dat een gevangene weer een keer vrijkomt en dat je hem dan graag als buurman moet willen hebben.
Nee, uit jouw reactie.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 20:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 2 mei 2015 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Over lezen wat je wil lezen gesproken.
Deze mensen beweren nog dat rood groen is wanneer honderdduizend keer is uitgelegd dat groen toch echt groen is. Ervan uitgaande van iemand die niet die vorm van kleurenblindheid heeft.
Ja, ik snap linkse mensen ook niet. (ze kunnen toch niet allemaal last hebben van die ene vorm van kleurenblindheid?).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 2 mei 2015 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Over lezen wat je wil lezen gesproken.
Deze mensen beweren nog dat rood groen is wanneer honderdduizend keer is uitgelegd dat groen toch echt groen is. Ervan uitgaande van iemand die niet die vorm van kleurenblindheid heeft.
Waar heb je het nou over? Het is toch duidelijk dat het gevoel van onveiligheid totaal niet in verhouding staat tot de criminaliteitscijfers en dat dus de oorzaken ergens anders gezocht moeten worden?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
Dat is ook niet helemaal waar. Niet elke vorm van criminaliteit heeft evenveel impact op de veiligheidsbeleving. Kleinschalige, zichtbare criminaliteit heeft een grotere impact dan - paradoxaal - genoeg High Impact Crimes als woninginbraak en verkrachting. Dat zijn vormen van criminaliteit waar slechts een klein percentage van de bevolking mee geconfronteerd wordt. De politie legt bij die laatste categorie echter haar prioriteiten als het gaat om opsporing.quote:Op zondag 3 mei 2015 11:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Waar heb je het nou over? Het is toch duidelijk dat het gevoel van onveiligheid totaal niet in verhouding staat tot de criminaliteitscijfers en dat dus de oorzaken ergens anders gezocht moeten worden?
Correct.quote:Op zondag 3 mei 2015 11:25 schreef keste010 het volgende:
[..]
Waar heb je het nou over? Het is toch duidelijk dat het gevoel van onveiligheid totaal niet in verhouding staat tot de criminaliteitscijfers en dat dus de oorzaken ergens anders gezocht moeten worden?
Dat is inderdaad een belangrijke nuancering, maar ook dat toont eigenlijk aan dat veiligheid vooral een gevoelskwestie is. Ik ben ervan overtuigd dat institutionele factoren en sociale en werkzekerheid meespelen in het gevoel van onveiligheid.quote:Op zondag 3 mei 2015 13:38 schreef Ryon het volgende:
[..]
Dat is ook niet helemaal waar. Niet elke vorm van criminaliteit heeft evenveel impact op de veiligheidsbeleving. Kleinschalige, zichtbare criminaliteit heeft een grotere impact dan - paradoxaal - genoeg High Impact Crimes als woninginbraak en verkrachting. Dat zijn vormen van criminaliteit waar slechts een klein percentage van de bevolking mee geconfronteerd wordt. De politie legt bij die laatste categorie echter haar prioriteiten als het gaat om opsporing.
Hoewel de schade die vandalisme heeft op een individu niet in verhouding staat tot de impact die een verkrachting heeft, zorgt vandalisme er wel voor dat mensen zich sneller onveilig wanen. Een kapot geslagen bushokje is geen prioriteit bij de politie, maar buurtbewoners worden er wel dagelijks mee geconfronteerd als ze op de bus staan wachten.
Are you talking to me?quote:Op zondag 3 mei 2015 09:16 schreef Monolith het volgende:
Misschien kun je het ook eens inhoudelijk proberen.
Sterk dat jij goed nieuws uit het artikel haalt!quote:Op zaterdag 2 mei 2015 20:20 schreef keste010 het volgende:
[..]
En als NOS rechts was? Dan verspreiden ze wel de enige echte waarheid die in jouw ideologie past ?quote:Op zondag 3 mei 2015 17:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[/b]Maarja, NOS is nu eenmaal links, dus zal altijd het nieuws blijven kleuren.
Dat staat er niet. Er staat dat er minder aangifte is gedaan, zonder dat de aangiftebereidheid is afgenomen. Daarnaast rept men over een stijging van het oplossingspercentage. Dat kan zoals in het artikel staat worden verklaard doordat het absolute aantal opgeloste zaken gelijk is gebleven, maar het aantal gerapporteerde zaken gedaald is. Zo moeilijk lijkt het me niet.quote:Op zondag 3 mei 2015 17:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Verklaring stijging oplossingspercentage
Dat het oplossingspercentage gestegen is, kan deels verklaard worden doordat er minder vaak aangifte is gedaan van moeilijk oplosbare delicten zoals woninginbraak en zakkenrollerij.
DUS? Er werden dus meer moeilijk oplosbare delicten gepleegd, maar de burgers nemen de moeite niet om aangifte te doen?
Dat is een beeld wat wel kan kloppen, want mensen zien het nut niet om nog aangifte te doen. Het oplossingspercentage is namelijk al decennia gigantisch laag en de politie is na al die jaren nog steeds geen ervaringsdeskundige om even snel je aangifte te behandelen.
Werkelijk het enige wat van deze post klopt is dat er minder aangiften gedaan zijn. Verder maak je het vooral zo erg als je zelf wil, en toon je aan dat je zelf 1 van de grootste slachtoffers geworden bent van zondebok-politiek. De harde cijfers uit de rapporten laten al jaren zien dat onveiligheid vrij weinig met daadwerkelijke criminaliteit te maken heeft.quote:Op zondag 3 mei 2015 17:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Sterk dat jij goed nieuws uit het artikel haalt!
Feiten
174.000 keer aangifte van een high impact crime.
71.000 keer aangifte van inbraak uit een woning.
96.000 geregistreerde gewelds- en seksuele delicten.
totaal 341000 met 22% oplossingspercentage. (overvallen 38%)
(een totaal dat uiteraard niet klopt in de werkelijkheid, want alleen al van de seksuele delicten wordt nauwelijks aangifte gedaan)
Dit is gewoon zeer slecht nieuws!!!
Voorgaande jaren
Voorgaande jaren lag het oplossingspercentage dus NOG lager! Een schande!!!
Verklaring stijging oplossingspercentage
Dat het oplossingspercentage gestegen is, kan deels verklaard worden doordat er minder vaak aangifte is gedaan van moeilijk oplosbare delicten zoals woninginbraak en zakkenrollerij.
DUS? Er werden dus meer moeilijk oplosbare delicten gepleegd, maar de burgers nemen de moeite niet om aangifte te doen?
Dat is een beeld wat wel kan kloppen, want mensen zien het nut niet om nog aangifte te doen. Het oplossingspercentage is namelijk al decennia gigantisch laag en de politie is na al die jaren nog steeds geen ervaringsdeskundige om even snel je aangifte te behandelen.
Mediamanipulatie: Sterkste daling aantal misdrijven in tien jaar
Sterkste daling aantal misdrijven in tien jaar zegt dus in feite dat het 10 jaar lang al veel erger is in NL dan de eerdergenoemde cijfers, maar de NOS presenteert het positiever en voila je hebt linkse idioten dat er goed nieuws is verteld en daarmee bewijs dat rechts maar iets verkeerd voelt... ofzo.
Het is dus niet zo gek dat mensen zich onveilig voelen, want 10 jaar lang is het ook onveilig! Maarja, misschien dat linkse mensen zich pas zorgen gaan maken als het oplossingspercentage onder de 3 ligt en het totaal aantal geregistreerde misdrijven boven de 3 miljoen??
NOS
Maarja, NOS is nu eenmaal links, dus zal altijd het nieuws blijven kleuren.
quote:Op maandag 4 mei 2015 01:13 schreef keste010 het volgende:
[..]
Werkelijk het enige wat van deze post klopt is dat er minder aangiften gedaan zijn. Verder maak je het vooral zo erg als je zelf wil, en toon je aan dat je zelf 1 van de grootste slachtoffers geworden bent van zondebok-politiek. De harde cijfers uit de rapporten laten al jaren zien dat onveiligheid vrij weinig met daadwerkelijke criminaliteit te maken heeft.
Alleen de ene stelling kan wat betere worden weerlegd dan de andere stelling.quote:Op zondag 3 mei 2015 19:13 schreef Janneke141 het volgende:
Het mooie van statistieken is dat je ze altijd zo kan uitleggen dat ze jouw stelling onderschrijven.
Dat staat er al helemaal niet.quote:Op zondag 3 mei 2015 19:08 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat staat er niet. Er staat dat er minder aangifte is gedaan, zonder dat de aangiftebereidheid is afgenomen. Daarnaast rept men over een stijging van het oplossingspercentage. Dat kan zoals in het artikel staat worden verklaard doordat het absolute aantal opgeloste zaken gelijk is gebleven, maar het aantal gerapporteerde zaken gedaald is. Zo moeilijk lijkt het me niet.
Dat is het enige dat je te zeggen hebt?quote:Op zondag 3 mei 2015 18:40 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
En als NOS rechts was? Dan verspreiden ze wel de enige echte waarheid die in jouw ideologie past ?
God, behoed ons voor dat geleuter
Tja, als je niet kunt lezen, dan houdt het op natuurlijk.quote:Op maandag 4 mei 2015 17:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat staat er al helemaal niet.
Daarnaast rept men over een stijging van het oplossingspercentage, terwijl het jarenlang een daling was.
En je laatste conclusie staat er ook niet, maar is een aanname die ook niet weersproken kan worden.
Het is toch stukken beter dan jouw geleuterquote:Op maandag 4 mei 2015 17:24 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat is het enige dat je te zeggen hebt?![]()
![]()
..zeg dan gewoon niets!
Je begrijpt dat als je 4 reacties achter elkaar plaatst die allen qua argumentatie/onderbouwing niet verder komen dan 'Nietes! Nietes' schreeuwen, je weinig mensen hier van je gelijk zult overtuigen?quote:Op maandag 4 mei 2015 17:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]![]()
Maargoed, ik snap dus niks van linkse mensen, zoals ik al eerder zei. Zelfs zorgwekkende criminaliteitscijfers worden gebagatelliseerd. Schande!
En wat harde cijfers uit rapporten laten zien, weet ik niet. Ik weet in ieder geval dat ik jouw conclusies daarover niet hoef te geloven.
De etnische haat en de law&orderkoers is rechts. Dat domineert de partijquote:Op maandag 4 mei 2015 21:46 schreef De_Kaas het volgende:
PVV is een linkse partij met een stevige 'veiligheids'koers, zo stevig zelf dat de meesten ze niet als rechts beschouwen.
Ik krijg bijna alleen maar Nietus-reacties, omdat men inhoudelijk niks tegen mijn reactie in kan brengen en dan denk je dat ik daar nog aandacht aan ga schenken? (Oorzaak-gevolg is zeker moeilijk voor je?)quote:Op maandag 4 mei 2015 20:08 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je begrijpt dat als je 4 reacties achter elkaar plaatst die allen qua argumentatie/onderbouwing niet verder komen dan 'Nietes! Nietes' schreeuwen, je weinig mensen hier van je gelijk zult overtuigen?
Zeg toch ajb niets!quote:Op maandag 4 mei 2015 18:16 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is toch stukken beter dan jouw geleuter
Als je niet kunt discussiëren, dan heeft het niet veel zin om op een forum te zitten, Monolith.quote:Op maandag 4 mei 2015 17:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tja, als je niet kunt lezen, dan houdt het op natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |