Dan zit je toch prima bij de PVV?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:26 schreef Varg89 het volgende:
Ik heb hetzelfde dilemma.
Ik ben ook heel links op sociale zaken/millieu/zorg/grotere overheid etc.
Maar op het gebied van immigratie en veiligheid ben ik weer heel rechts.
Jammer dat de SP niets doet aan het multicultiprobleem dat we hebben.
Zo te lezen functioneren jouw hersens prima. Verfrissend voor dit forumquote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:39 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vraag me soms wel eens af of het 'veiligheidsprobleem' nou wel eigenlijk zo'n groot probleem is als vaak wordt gesuggereerd
Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder in de misvatting dat law & order automatisch leidt tot minder criminaliteit.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:39 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vraag me soms wel eens af of het 'veiligheidsprobleem' nou wel eigenlijk zo'n groot probleem is als vaak wordt gesuggereerd
Het probleem is enkel dat "harde aanpak" helemaal niet zo effectief (en al helemaal niet efficiënt, zowel financieel als "pak" resultaat) blijkt te zijn als "rechts" doet voortkomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Ik zit bij verkiezingen altijd met een vreselijk dilemma. Ik ben op veel punten best wel links. Als het gaat om sociale zaken of als het gaat om milieu,
Maar op een ding ben ik meer rechts en dat is veiligheid en handhaving. Ik heb een enorme hekel aan criminele tokkies en bontkraagjes en die mogen ze van mij flink te pakken nemen. Helaas zijn de linkse partijen vaak nogal slap en goedpraterig op dit gebied. Ik vind dat nogal jammer.
Aan de PVV heb je in ieder geval helemaal niets. Dat zijn een paar criminele tokkies en nog racisten ook, en dat ben ik ook niet.
Het loont in ieder geval minder. Bovendien geeft het de burger een beter gevoel als criminelen niet gemakkelijk wegkomen met hun daden.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder in de misvatting dat law & order automatisch leidt tot minder criminaliteit.
Ik ben het eens dat de War on Drugs nutteloos is.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het probleem is enkel dat "harde aanpak" helemaal niet zo effectief (en al helemaal niet efficiënt, zowel financieel als "pak" resultaat) blijkt te zijn als "rechts" doet voortkomen.
Een typisch "rechts" handhaving beleid is het idee van "war on drugs", maar dat mag na zo'n 30 jaar toch wel een faliekant mislukt beleid genoemd worden. Niet alleen kost dit beleid het westen miljarden, de problemen zijn hooguit verschoven maar geenszins opgelost.
Nee...ik zie maar weinig werkelijke oplossingen m.b.t. misdaad vanuit het "rechtse" politieke spectrum.
Niet dat het "linkse" politieke spectrum zoveel beter is, maar dat komt vaak voort omdat men niet de consequenties van hun convicties werkelijk wilt doorvoeren en dan krijg je gedrochten als het "gedoogbeleid".
Dat is ook onderdeel van de illusie die men verkoopt. Uiteindelijk krijg je voornamelijk zaken als een identificatieplicht waarbij de goedwillende burger (extra) boetes worden aangesmeerd, enorm gestegen kosten, meer onschuldige mensen opgesloten, enzovoort. Is het in de VS nou zo geweldig gesteld qua criminaliteit?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Het loont in ieder geval minder. Bovendien geeft het de burger een beter gevoel als criminelen niet gemakkelijk wegkomen met hun daden.
In de VS is het zeker niet beter. Maar komt dat niet meer doordat de inkomensverschillen daar zo groot zijn? Meer mensen groeien daar in een kansloze situatie op. Hier heb je dat een stuk minder.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is ook onderdeel van de illusie die men verkoopt. Uiteindelijk krijg je voornamelijk zaken als een identificatieplicht waarbij de goedwillende burger (extra) boetes worden aangesmeerd, enorm gestegen kosten, meer onschuldige mensen opgesloten, enzovoort. Is het in de VS nou zo geweldig gesteld qua criminaliteit?
Maar vind je het dan niet onbevredigend als van die relschoppers bij voetbalwedstrijden er met een taakstrafje vanaf komen. Of dat bijvoorbeeld van die motorclubs ongestoord bezig kunnen zijn met hun criminele activiteiten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:18 schreef BasEnAad het volgende:
"Veiligheid" Dat hele begrip is verpest door keihard-aanpakken-roepers. Geen nuance. Helaas is de wereld niet zo zwart wit. Veiligheid staat in Nederland tegenwoordig gelijk aan repressie en privacyschending. Er wordt helemaal niet gericht misdaad aangepakt, in plaats daarvan wordt de hele bevolking gecriminaliseerd door ze het liefst 24/7 te screenen. En het hele volk loopt er achteraan want anders ben je voor pedofilie en terroristen.
Rechts biedt helemaal geen oplossingen, maar doet aan symboolwetgeving. Ondertussen wordt nog steeds maar 5% van alle gevallen van inbraak, oplichting en vandalisme opgelost. Nederland wordt niet veiliger door databases aan te leggen, camera's op te hangen of de AIVD 500 miljoen extra te geven. Dat is nog nooit bewezen. Nederland wordt wel veiliger door gericht op criminelen te jagen, weer eens echt onderzoek te doen naar inbraak, voor de burger op te komen ipv van die te onderdrukken. Dan pik je er heus wel wat veelplegers tussenuit.
Dat is de grap ook. Jarenlang 'rechts' beleid heeft niets opgeleverd. Prioriteiten liggen bij geld binnen harken en megalomane wetgeving om gewone burgers te criminaliseren. Er worden nauwelijks gericht zaken aangepakt. Aanpakken betekent dat je de wetgeving gaat uitvoeren en niet dat je de wetgeving maar steeds aanpast om te verbloemen dat je er als justitie niets van bakt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:52 schreef Noriega het volgende:
[..]
Maar vind je het dan niet onbevredigend als van die relschoppers bij voetbalwedstrijden er met een taakstrafje vanaf komen. Of dat bijvoorbeeld van die motorclubs ongestoord bezig kunnen zijn met hun criminele activiteiten.
Dat die dingen zo slap worden aangepakt stoort me mateloos.
Nou, wat dat betreft slaan ze toch wel een modderfiguur met allerhande deals/transacties. Ik hoor het Opstelten/Teeven nog zo vaak verkondigen: criminaliteit moet niet lonen, nee maar je laat wel allerhande vermogende criminelen wegkomen wegens ontoereikende bewijslast. Wat klopt er niet? Leuk die beeldvorming van crimefighters, ik zie er weinig van terug eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Het loont in ieder geval minder. Bovendien geeft het de burger een beter gevoel als criminelen niet gemakkelijk wegkomen met hun daden.
Nee, de PVV is een onstabiele partij met een debiele paranoide leider.quote:
Gedrochten? Het gedoogbeleid is juist prachtig. Een pragmatische oplossing voor een probleem waar, zoals jij zegt, er geen makkelijke oplossing voor te vinden is aan beide flanken.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:56 schreef Semisane het volgende:
[..]
Niet dat het "linkse" politieke spectrum zoveel beter is, maar dat komt vaak voort omdat men niet de consequenties van hun convicties werkelijk wilt doorvoeren en dan krijg je gedrochten als het "gedoogbeleid".
Een shot heroine heeft mensen ook een beter gevoel. Maar levert dat een betere samenleving op?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:04 schreef Noriega het volgende:
[..]
Daarbij is het gedoogbeleid ook meer een compromis tussen de 'linkse'partijen en CDA / VVD. Legaliseren zoals in bepaalde staten in de VS is best een optie en er zijn ook wel partijen die hiervoor pleiten, maar de VVD onder aanvoering van ome Ivo en consorten is hier faliekant tegen. Sowieso is de VS op veel vlakken zo langzamerhand een stuk liberaler en ruimdenkender aan het worden dan Nederland.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gedrochten? Het gedoogbeleid is juist prachtig. Een pragmatische oplossing voor een probleem waar, zoals jij zegt, er geen makkelijke oplossing voor te vinden is aan beide flanken.
Dat laatste is natuurlijk onzin. Bekrompenheid is nog steeds de nationale sport in de VS. Ik zou legaliseren van softdrugs ook niet bepaald liberaal of ruimdenkend willen noemen trouwens.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij is het gedoogbeleid ook meer een compromis tussen de 'linkse'partijen en CDA / VVD. Legaliseren zoals in bepaalde staten in de VS is best een optie en er zijn ook wel partijen die hiervoor pleiten, maar de VVD onder aanvoering van ome Ivo en consorten is hier faliekant tegen. Sowieso is de VS op veel vlakken zo langzamerhand een stuk liberaler en ruimdenkender aan het worden dan Nederland.
Het is een gedrocht ja, formeel verbied je bezit maar staat het toch toe. Dat is bijna schizofreen. Daarbij zorg je ervoor als staat dat je het overzicht verliest en crimineel gedrag praktisch in de handwerkt. (Rechts of links om zal een koffieshop aan zijn waar moeten komen).quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:57 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Gedrochten? Het gedoogbeleid is juist prachtig. Een pragmatische oplossing voor een probleem waar, zoals jij zegt, er geen makkelijke oplossing voor te vinden is aan beide flanken.
Waarom zou je het legaliseren? Waarom zou je andere landen nadoen?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:23 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het is een gedrocht ja, formeel verbied je bezit maar staat het toch toe. Dat is bijna schizofreen. Daarbij zorg je ervoor als staat dat je het overzicht verliest en crimineel gedrag praktisch in de handwerkt. (Rechts of links om zal een koffieshop aan zijn waar moeten komen).
Ik snap dat het een beleid is dat uit noodzaak is ontstaan, maar nu andere landen ook aan legalisering van marihuana beginnen, waarom zou Nederland dit beleid blijven aanhouden?
Omdat wat jij voorstelt gewoon legalisatie is, waarom zou je een aantal andere en conflicterende wetten aanhouden als dat dan niet nodig is. legalisatie is praktischer, het maakt de wet duidelijk, het geeft de staat mogelijkheden om te belasten en je kan dan duidelijk maken waar je als staat de grens legt. Daarbij maak je studies naar bijvoorbeeld eventuele heilzame werking van bijvoorbeeld marihuana makkelijker en minder controversieel of ander economische doeleinde van die plant (zoals kleding etc).quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:24 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Waarom zou je het legaliseren? Waarom zou je andere landen nadoen?
Eigenlijk zouden ze koffieshops moeten gedogen om zelf te produceren en dan zijn we overal vanaf.
Mwoah, dat is heel erg het beeld hier en wellicht voor de VS als geheel het geval, maar in veel staten is toch wel een aardige kentering te zien op het vlak van zaken als het homohuwelijk, abortus, euthanasie en drugsbeleid. Hier wordt onder leiding van VVD en in mindere mate CDA en PvdA de tegenovergestelde trend gevolgd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat laatste is natuurlijk onzin. Bekrompenheid is nog steeds de nationale sport in de VS. Ik zou legaliseren van softdrugs ook niet bepaald liberaal of ruimdenkend willen noemen trouwens.
Dat is pure onzin. Tijdje geleden was er nog nieuwe wetgeving die het makkelijker maakt voor lesbische ouders om hun kinderen meteen te erkennen zonder dat daar een adoptieproces vooraf aan hoort te gaan.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mwoah, dat is heel erg het beeld hier en wellicht voor de VS als geheel het geval, maar in veel staten is toch wel een aardige kentering te zien op het vlak van zaken als het homohuwelijk, abortus, euthanasie en drugsbeleid. Hier wordt onder leiding van VVD en in mindere mate CDA en PvdA de tegenovergestelde trend gevolgd.
Deze man.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:18 schreef BasEnAad het volgende:
"Veiligheid" Dat hele begrip is verpest door keihard-aanpakken-roepers. Geen nuance. Helaas is de wereld niet zo zwart wit. Veiligheid staat in Nederland tegenwoordig gelijk aan repressie en privacyschending. Er wordt helemaal niet gericht misdaad aangepakt, in plaats daarvan wordt de hele bevolking gecriminaliseerd door ze het liefst 24/7 te screenen. En het hele volk loopt er achteraan want anders ben je voor pedofilie en terroristen.
Rechts biedt helemaal geen oplossingen, maar doet aan symboolwetgeving. Ondertussen wordt nog steeds maar 5% van alle gevallen van inbraak, oplichting en vandalisme opgelost. Nederland wordt niet veiliger door databases aan te leggen, camera's op te hangen of de AIVD 500 miljoen extra te geven. Dat is nog nooit bewezen. Nederland wordt wel veiliger door gericht op criminelen te jagen, weer eens echt onderzoek te doen naar inbraak, voor de burger op te komen ipv van die te onderdrukken. Dan pik je er heus wel wat veelplegers tussenuit.
Dat is slechts één aspect. Kijk naar het terugdringen van prostitutie, het 'hard aanpakken' van druggebruik op feesten, waar voorheen juist nog getest kon worden om nog ietwat verantwoorder gebruik te krijgen, het wietbeleid, enzovoort.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:37 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is pure onzin. Tijdje geleden was er nog nieuwe wetgeving die het makkelijker maakt voor lesbische ouders om hun kinderen meteen te erkennen zonder dat daar een adoptieproces vooraf aan hoort te gaan.
Van een omgekeerde trend is absoluut geen sprake.
Dat heeft meer met handhaving van de wet te maken dan daadwerkelijke wetwijzigingen. Die zijn vrijwel nooit beperkender dan de huidige wetgeving. Behalve het wietbeleid wellicht inderdaad. Maar dat is ook maar een aspect, zoals jij zei. Vergelijk welk ander gebied dan ook met de VS en Nederland komt sociaal-liberaal beter uit de bus. En dat verandert ook niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:52 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is slechts één aspect. Kijk naar het terugdringen van prostitutie, het 'hard aanpakken' van druggebruik op feesten, waar voorheen juist nog getest kon worden om nog ietwat verantwoorder gebruik te krijgen, het wietbeleid, enzovoort.
Buiten het feit dat dat lastig is aan te tonen en zelfs zeer twijfelachtig is, is het gebruik van marihuana niet veel slechter dan drinken, roken of vet eten. En het gebruik van die middelen wordt in grote mate ook gewoon door de gebruiker en burger zelf bepaald.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Omdat je met legalisatie drugsgebruik aanmoedigt. En dat is niet de bedoeling.
Dat klopt, en gaan die er verstandig genoeg mee om om te zeggen dat legaliseren van softdrugs dan ook een goed idee is?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:57 schreef Semisane het volgende:
[..]
Buiten het feit dat dat lastig is aan te tonen en zelfs zeer twijfelachtig is, is het gebruik van marihuana niet veel slechter dan drinken, roken of vet eten. Dat wordt in grote mate ook gewoon door de gebruiker en burger zelf bepaald.
Ik moet het nog zien. De PVV is natuurlijk ook een conservatief clubje. Als die met bijvoorbeeld VVD en CDA gaan regeren kan er ook nog wel het nodige veranderen. Daar komt bij dat nu juist het Nederlandse systeem gebaseerd was op het gedogen van veel zaken. Ook het intrekken van vergunning voor zaken die de bestuurders niet bevallen, het weigeren nieuwe te verstrekken en meer van dat soort zaken is natuurlijk een vorm van burgerlijke vertrutting.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:54 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat heeft meer met handhaving van de wet te maken dan daadwerkelijke wetwijzigingen. Die zijn vrijwel nooit beperkender dan de huidige wetgeving. Behalve het wietbeleid wellicht inderdaad. Maar dat is ook maar een aspect, zoals jij zei. Vergelijk welk ander gebied dan ook met de VS en Nederland komt sociaal-liberaal beter uit de bus. En dat verandert ook niet.
Ik zie dat niet als 'voorbij streven' eigenlijk.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daarbij is de VS niet bepaald een uniform geheel. Er zijn al de nodige staten die heel hard richting Nederland hollen en op bepaalde vlakken wel degelijk voorbij zullen streven, zoals dat bijvoorbeeld in Colorado met het drugsbeleid al is gebeurd.
Omdat je het zelf kennelijk niet wenselijk acht.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:01 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Ik zie dat niet als 'voorbij streven' eigenlijk.
Heb je echt het idee dat er nog mensen zijn die zich laten ontmoedigen in drugsgebruik omdat het van vadertje staat niet mag?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Een gedoogdbeleid is juist de praktische oplossing.
Ja, het gros van de burgers gaan er prima mee om?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt, en gaan die er verstandig genoeg mee om om te zeggen dat legaliseren van softdrugs dan ook een goed idee is?
Uiteraard. Veel meer dan dat er mensen zijn die het nu alleen doen omdat het niet mag.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 18:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Heb je echt het idee dat er nog mensen zijn die zich laten ontmoedigen in drugsgebruik omdat het van vadertje staat niet mag?
Marokkaans zijn is geen misdrijf, ook niet een bontkraagje dragen . Idem als iemand uit een kamp komt. of er uitziet als een ruige motorrijder .quote:Op zaterdag 28 maart 2015 15:05 schreef Noriega het volgende:
[..]
Ik ben het eens dat de War on Drugs nutteloos is.
Maar ik vind bijvoorbeeld wel dat hooligans, marokkaanse bontkraagjes, kampsjonnies, motortuig en ander van dat soort gespuis een steviger mag worden aangepakt.
Omdat de achterban van dit soort partijen bestaat uit de mensen die moeite hebben met wetgeving.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Ik zit bij verkiezingen altijd met een vreselijk dilemma. Ik ben op veel punten best wel links. Als het gaat om sociale zaken of als het gaat om milieu,
Maar op een ding ben ik meer rechts en dat is veiligheid en handhaving. Ik heb een enorme hekel aan criminele tokkies en bontkraagjes en die mogen ze van mij flink te pakken nemen. Helaas zijn de linkse partijen vaak nogal slap en goedpraterig op dit gebied. Ik vind dat nogal jammer.
Aan de PVV heb je in ieder geval helemaal niets. Dat zijn een paar criminele tokkies en nog racisten ook, en dat ben ik ook niet.
Quatsch. In landen waar men drugs heeft gelegaliseerd is het gebruik juist afgenomen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 17:35 schreef Fir3fly het volgende:
Strenger willen straffen doe je alleen maar voor jezelf, als een soort emotionele zelfbevrediging. Verder is er niemand mee geholpen.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:53 schreef De_Kaas het volgende:
Mensen roepen altijd dat er harder gestraft moet worden, terwijl ze nog niet het flauwste benul hebben van hoe hard er nu gestraft wordt en hoe dat van jaar op jaar verandert, oftewel ze zijn totaal niet in staat om te toetsen op wat ze zelf roepen. Maar het bekt wel lekker en dat je dan eigenlijk totaal niet concreet wordt is ook mooi meegenomen.
Nou ik ben het op bepaalde punten wel met TS eens. Ook ik ben links maar zie wel graag een wat strenger beleid qua straffen. Simpelweg omdat ik in de preventieve werking van een straf geloof. Dus wat meer harde boetes en gevangenisstraffen dan taakstraffen e.d., zelfs als die beter zouden werken om recidiven te voorkomen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Strenger willen straffen doe je alleen maar voor jezelf, als een soort emotionele zelfbevrediging. Verder is er niemand mee geholpen.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:54 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het probleem ligt hem in mijn ogen eerder in de misvatting dat law & order automatisch leidt tot minder criminaliteit.
Je zegt het al. Je geloofd er zelf in. Realiteit is dat het nauwelijks effect heeft de harde aanpak. Sterker nog, de kans dat een 'bontkraagje' stopt met criminaliteit met een hardere straf is er nauwelijks. Je hebt meer geluk met een datingservice voor bontkraagjes daar bewezen is dat een vrouw en kinderen meer invloed heeft met de scherpe kantjes eraf halen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:36 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nou ik ben het op bepaalde punten wel met TS eens. Ook ik ben links maar zie wel graag een wat strenger beleid qua straffen. Simpelweg omdat ik in de preventieve werking van een straf geloof. Dus wat meer harde boetes en gevangenisstraffen dan taakstraffen e.d., zelfs als die beter zouden werken om recidiven te voorkomen.
Verder heb ik overigens geen zin in een law&order-beleid of minimumstraffen, dus zo rechts ben ik nu ook weer niet.
Uiteindelijk is wat jij zegt ook enkel gebaseerd op wat jij gelooft. Je kan hier immers geen goed vergelijkend onderzoek naar doen. Ik denk wel degelijk dat straffen een preventieve werking hebben ja, en het is bekend dat velen lachen om een taakstraf. Geldboetes werken wat dat betreft veel effectiever, al is het probleem met geldboetes dat er een sociaal-economische laag kan gaan ontstaan.quote:Op zondag 29 maart 2015 11:05 schreef teckna het volgende:
[..]
Je zegt het al. Je geloofd er zelf in. Realiteit is dat het nauwelijks effect heeft de harde aanpak. Sterker nog, de kans dat een 'bontkraagje' stopt met criminaliteit met een hardere straf is er nauwelijks. Je hebt meer geluk met een datingservice voor bontkraagjes daar bewezen is dat een vrouw en kinderen meer invloed heeft met de scherpe kantjes eraf halen.
Uiteindelijk moet gewoon opsporing moet omhoog, en dat bereik je niet met hogere boetes, three strikes out, minimale gevangenisstraffen en dat soort onzin. Als grote voorbeeld hoef je alleen maar naar de USA te kijken waar ze dit soort beleid al jaren voeren.
Daarnaast moet je meer kansen creëren, bijvoorbeeld voor daklozen. In Utah USA is er een project waar iedere dakloze gewoon een eigen huis krijgt zonder allerlei verplichtingen. Geen hoogstaand huis, gewoon een plek waar je kan overleven. Dit alleen al zorgde ervoor dat criminaliteit en kosten voor daklozen naar beneden gingen.
Anyway, meer blauw op straat moet eigenlijk zijn, meer en betere recherche. Enge is dat in dit land we daar vooral niet in investeren maar alleen maar bezig zijn vergaande wetten door te voeren dat er voor zorgt dat Nederland langzaam aan in een politiestaat veranderd. Want makkelijk.
Dat gaat ook alleen maar voor een bepaald type misdaad of overtreding op, de misdaden die berekend worden zeg maar. Maar goed, als dat effectief is prima. Dat zou wat mij betreft dan ook het uitgangspunt moeten zijn en niet wat de sentimenten daarover zeggen.quote:Op zondag 29 maart 2015 10:36 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nou ik ben het op bepaalde punten wel met TS eens. Ook ik ben links maar zie wel graag een wat strenger beleid qua straffen. Simpelweg omdat ik in de preventieve werking van een straf geloof.
Waarom zou je liever voor harde boetes opteren zelfs als blijkt dat die minder goed werken dan taakstraffen?quote:Dus wat meer harde boetes en gevangenisstraffen dan taakstraffen e.d., zelfs als die beter zouden werken om recidiven te voorkomen.
Er wordt toch wel degelijk gepoogd onderzoek te doen. Bijvoorbeeld dit soort onderzoeken:quote:Op zondag 29 maart 2015 11:26 schreef keste010 het volgende:
[..]
Uiteindelijk is wat jij zegt ook enkel gebaseerd op wat jij gelooft. Je kan hier immers geen goed vergelijkend onderzoek naar doen. Ik denk wel degelijk dat straffen een preventieve werking hebben ja, en het is bekend dat velen lachen om een taakstraf. Geldboetes werken wat dat betreft veel effectiever, al is het probleem met geldboetes dat er een sociaal-economische laag kan gaan ontstaan.
Ik ben het zeker met je eens dat criminaliteit vooral in maatschappelijke problemen geworsteld zit. Waar je ook kijkt, historisch gezien ging criminaliteit altijd omhoog bij zogenaamde cultuurclashes. Zo werkt dat ook in Nederland. Uiteindelijk is het vooral belangrijk om niet bepaalde groepen te criminaliseren, maar inderdaad aan hun kansen te werken.
Ook iets meer gecontroleerde pogingen zijn wel gedaan:quote:Doel van dit artikel was om voor de Nederlandse situatie de recidive van volwassen werkgestraften te vergelijken met de recidive van volwassenen die een gevangenisstraf van maximaal zes maanden ondergingen. Voor Nederland, maar ook internationaal, is dit de eerste grootschalige matching studie, gebaseerd op observationele
data over een langere periode, die de recidive na werkstraffen vergelijkt met die na gevangenisstraffen (N=4.246). Gebaseerd op de officieel geregistreerde criminele carrières van alle volwassen personen veroordeeld in 1997 laten onze bevindingen zien dat daders significant minder recidiveren na een werkstraf dan na een gevangenisstraf. Dit gevonden resultaat blijft substantieel, ook wanneer door matching gecontroleerd wordt voor mogelijke selectie-effecten. Na werkstraffen recidiveerden daders minder, zowel op de korte als op de lange termijn – gemiddeld 50 procent minder veroordelingen over een periode van acht jaar. Dit wordt gevonden voor zowel mannen als vrouwen en op verschillende leeftijden. Onze resultaten zijn niet gebaseerd op een experiment met volledige random toewijzing van werk- en gevangenisstraffen en daarom blijft voorzichtigheid geboden bij het interpreteren van de gevonden verschillen in termen van causaliteit. Het risico blijft immers bestaan dat ondanks de matching op geobserveerde variabelen een of meer niet-gemeten variabelen verantwoordelijk zijn voor de gevonden verschillen in recidive. Persoonlijke omstandigheden die niet worden meegenomen in ons propensity score model, zoals werk of een woning hebben of verslaafd zijn aan alcohol of drugs, zouden bijvoorbeeld zowel de kans om een bepaald straftype opgelegd te krijgen, als de kans op recidive kunnen beïnvloeden. Echter, voor zover deze ongeobserveerde variabelen ook van invloed zijn op het criminele gedrag voorafgaand aan de werk- of gevangenisstraf, wordt voor hun invloed (deels) gecontroleerd door het opnemen van kenmerken van de criminele geschiedenis in het propensity score model. Verder bevat het OBJD informatie over vonnissen en niet over werkelijk uitgevoerde straffen. Een onbekend aantal werkstraffen kan derhalve in een later stadium alsnog zijn omgezet in een gevangenisstraf (dit is het geval als een werkstraf wordt gestaakt of iemand helemaal niet komt opdagen) en dus in onze analyses ten onrechte onder werkstraf zijn gerubriceerd. Dat zou – gezien de richting van het gevonden resultaat –tot een conservatieve schatting leiden. Toekomstig onderzoek zal, om de mogelijkheid van verborgen bias volledig uit te kunnen sluiten, zich moeten richten op het bestuderen van de effecten van verschillende strafrechtelijke sancties binnen een gerandomiseerd experimenteel design (zie ook: De Roos, 2007).
Vanuit een theoretisch perspectief zetten deze resultaten vraagtekens bij de theorie van afschrikking – als onderdeel van het strafdoel speciale preventie. Terwijl verwacht werd dat de gepercipieerde kosten van gevangenisstraf hoger en daarmee de afschrikkende werking van gevangenisstraf groter zou zijn dan die van een werkstraf, was er toch sprake van minder recidive na een werkstraf. Hoewel hier niet direct getoetst, lijkt het, gegeven het karakter van de Nederlandse werkstraf, onaannemelijk dat daders de ‘pains’ van een werkstraf hoger waarderen dan de ‘pains of imprisonment’. Met de nodige voorzichtigheid kan daarom uit onze resultaten worden geconcludeerd dat op het punt van speciale preventie afschrikking geen grote rol speelt, of althans wordt overschaduwd door andere gevolgen van gevangenisstraf.
Vanuit de differentiële-associatie-, sociale-controle- en labelingtheorieën werd wel voorspeld dat werkstraffen zouden leiden tot minder recidive dan gevangenisstraffen. Nadere studie is nodig om vast te stellen voor welke van de door deze theorieën voorspelde processen de meeste empirische ondersteuning wordt gevonden.
Ook voor beleidsmakers zijn onze resultaten relevant. Met het detineren van daders zijn hoge kosten gemoeid. Werkstraffen vormen een goedkoper alternatief. Bovendien blijkt uit onze studie dat daders na een werkstraf minder recidiveren dan na een gevangenisstraf, wat een extra kostenbesparing oplevert in termen van het voorkomen van delictschade. Daarnaast ligt bij werkstraffen sterker de nadruk op resocialisatie en re-integratie, en minder op leedtoevoeging. Daardoor zijn naar verwachting ook de humane kosten van werkstraf minder dan die van gevangenisstraf.
Aan de andere kant voorkomt gevangenisstraf, anders dan werkstraf, delicten in de periode dat daders gedetineerd zijn. Ook zou de normbevestigende en algemeen preventieve werking van gevangenisstraf groter kunnen zijn dan die van werkstraffen, wat juist weer voorkómt dat potentiële daders daadwerkelijk over de schreef gaan. Tot slot is de vraag of werkstraffen wel tegemoetkomen aan de behoefte tot genoegdoening die (potentiële) slachtoffers van misdrijven ervaren.
Juist om die reden wil het OM onderzoek gaan doen naar het vermeende verminderde maatschappelijke draagvlak voor werkstraffen (Harm Brouwer in de Volkskrant, 29 april 2009). Of werkstraffen dus in alle relevante opzichten een goed alternatief zijn voor gevangenisstraffen, blijft daarom de vraag, hangende nader (experimenteel) onderzoek, maar voor zover het recidive betreft, lijkt het antwoord vooralsnog ‘ja’ te zijn.
Abstractquote:Community service, along with other new sanctions, has been recommended in many Western countries as an alternative to incarceration over many years. Despite a rich literature on evaluations of so-called alternative sanctions, random assignment has only exceptionally been used in this field, and (short-term) imprisonment has never been an option in such designs. The present study tried to assess the comparative effects of community service and prison sentences of up to 14 days, through a controlled experiment in Switzerland in which 123 convicts have been randomly assigned. The results show no difference with respect to later employment history and social and private life circumstances. However, re-arrest by the police was more frequent among those randomly assigned to prison than among those selected for community service. Prisoners also developed more unfavourable attitudes towards their sentence and the criminal justice system.
quote:Within this context, this dissertation focus on a three central empirical questions that stand at the heart of the mass imprisonment movement: 1) When an offender is imprisoned as opposed to being given an alternative sanction (e.g., probation), is the person less likely to reoffend?, 2) Does incarcerating offenders for longer periods of time result in a greater reduction in recidivism?, and 3) Does placement in facilities with harsher conditions (e.g., fewer visitations, more restrictions) have a larger deterrent effect when compared to placement in facilities with less harsh conditions?
To address the three research questions, this dissertation used meta-analytic techniques to complete a quantitative synthesis of 85 research studies. The overall mean effect size and weighted mean effect size of the three independent variables in question (i.e., non-custodial versus custodial sanctions; sentence length; harshness of conditions) were calculated to determine its impact on recidivism. Additionally, the impact of various moderators was also assessed.
The results indicate that the specific deterrence argument for the use of prison is not empirically supported. When examining the impact of non-custodial and custodial sanctions on post-release reoffending, a 14 percent increase in recidivism was found for those sentenced to custodial sanctions as opposed to non-custodial sanctions. Thus, imprisonment was associated with an increase, rather than a decrease, in recidivism contradicting the predictions of specific deterrence theory. Similarly, placement in harsher prison conditions was associated with a 15 percent increase in post-release criminal behavior, again failing to provide support for the specific deterrent argument. Only the analyses examining the impact of sentence length showed a deterrent effect, with longer sentences associated with a five percent decrease in recidivism. In light of these findings, the continued reliance on mass incarceration as a main response to crime has been questioned. If the goal of imprisonment is to reduce the recidivism of those who are placed behind bars, this study has shown that this is not an empirically sound argument. In fact, placing individuals in prison and increasing the harshness of those prisons are contributing to the very problem it is attempting to solve. Consequently, the results suggest that an alternative crime control strategy to mass imprisonment needs to be employed if the ultimate goal is to reduce the post-release criminal behavior of those who enter the criminal justice system.
Dat heeft toch iedereen? Het is toch voor iedereen demotiverend als mensen die zich niet aan de regels willen houden er gemakkelijk mee wegkomen?quote:Op zondag 29 maart 2015 10:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Strenger willen straffen doe je alleen maar voor jezelf, als een soort emotionele zelfbevrediging. Verder is er niemand mee geholpen.
Wel grappig hoe men dit zichzelf elke keer weer maar aan laat praten en daar vervolgens nog naar handelt ook.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 14:13 schreef Noriega het volgende:
Daar zijn er in dit topic al genoeg van gesignaleerd.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:12 schreef Monolith het volgende:
Gutmenschen, dat had dit topic even nodig.
Daar zou het ook op in kunnen gaan in plaats van weer zo'n infantiel riedeltje neer te plempen.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:13 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Daar zijn er in dit topic al genoeg van gesignaleerd.
Correct.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:17 schreef De_Kaas het volgende:
Wanneer iemand "gutmenschen" zegt is dat toch gewoon Duits voor "neem mij niet serieus mensen!"?
Terug naar schoolquote:Op zondag 29 maart 2015 14:17 schreef De_Kaas het volgende:
Wanneer iemand "gutmenschen" zegt is dat toch gewoon Duits voor "neem mij niet serieus mensen!"?
Dat is inderdaad wellicht het beste voor degenen die die term gebruiken.quote:
quote:Op zondag 29 maart 2015 14:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wellicht het beste voor degenen die die term gebruiken.
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe. Dat kun je toch niet serieus nemen als partij die voor de veiligheid opkomt?quote:Op zondag 29 maart 2015 14:10 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Wel grappig hoe men dit zichzelf elke keer weer maar aan laat praten en daar vervolgens nog naar handelt ook.
Het maakt niet uit wat voor partij er ooit nog komt, als het een partij is die volledig voldoet aan jouw voorwaarden, dan zullen gutmenschen hun uiterste best gaan doen om die partij als "racistisch" en "crimineel" weg te zetten. En jij bent dan weer zo dom om dat klakkeloos over te nemen en niet op die partij te stemmen, en zo ben je weer terug bij af.
Sterker nog, als jij zelf een partij zult beginnen, met in het programma precies die punten zoals je die nu opgesomd hebt, dan zal ook jij door de gutmenschen weggezet worden als een "vuige crimineel" en/of "smerige racist". That's how they roll.
Het is natuurlijk niet voor niets zo dat waar Wilders initieel nog woest werd bij associatie met partijen als het VB, FN en de FPÖ, deze partijen juist nu niet meer met Wilders geassocieerd willen worden.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef Noriega het volgende:
[..]
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe. Dat kun je toch niet serieus nemen als partij die voor de veiligheid opkomt?
Daarbij zijn ze zeker wel racistisch. Het "minder, minder" roepen is niks minder dan dat. Daarnaast vertellen ze ook leugens over moslims en Europa.
Alle partijen hebben een hele berg criminelen bij zich. Aan bijna elke politicus zit wel een crimineel randje, als je maar diep genoeg graaft. Of dacht je werkelijk dat dat allemaal van die modelburgers zijn in de politiek? Natuurlijk niet, een modelburger zou helemaal niet kunnen overleven in die slangenkuil.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:40 schreef Noriega het volgende:
[..]
De PVV heeft gewoon een berg criminelen bij zich, ik kan er ook niks aan doen. Dion Graus, Eric Lucassen, James Sharpe. Dat kun je toch niet serieus nemen als partij die voor de veiligheid opkomt?
Jij zit zelf anders ook vol met voordelen, die door de gutmenschen makkelijk als racisme kunnen worden uitgelegd. Übergutmensch bluesdude doet daar ook al een poging toe op de vorige pagina.quote:Daarbij zijn ze zeker wel racistisch. Het "minder, minder" roepen is niks minder dan dat. Daarnaast vertellen ze ook leugens over moslims en Europa.
Dit zegt mij dat je jezelf laat leiden door de volkse uitleg van 'gutmensch' en de oorspronkelijke betekenis simpelweg niet kent of begrijpt. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wellicht het beste voor degenen die die term gebruiken.
Het zegt mij vooral dat jij niet echt goed bent in begrijpend lezen. Ik heb hem niets horen zeggen over de eventuele betekenis van de term. Enkel over degenen die de term bezigen.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:00 schreef Dingflofbips het volgende:
[..]
Dit zegt mij dat je jezelf laat leiden door de volkse uitleg van 'gutmensch' en de oorspronkelijke betekenis simpelweg niet kent of begrijpt. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.
D66.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:16 schreef Duikbril112 het volgende:
Een groenrechts partij lijkt mij ook wel wat.
Wat boeit mij andere partijen nou? De PVV heeft een hoop criminelen bij zich en dat maakt ze geen geloofwaardige partij als het gaat om criminaliteitsbestrijding.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:48 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Alle partijen hebben een hele berg criminelen bij zich. Aan bijna elke politicus zit wel een crimineel randje, als je maar diep genoeg graaft. Of dacht je werkelijk dat dat allemaal van die modelburgers zijn in de politiek? Natuurlijk niet, een modelburger zou helemaal niet kunnen overleven in die slangenkuil.
Het enige verschil tussen de PVV en een partij uit de gevestigde orde, is de diepte waartoe men bij de PVV bereid is te graven en de graagte waarmee men dat doet.
[..]
Jij zit zelf anders ook vol met voordelen, die door de gutmenschen makkelijk als racisme kunnen worden uitgelegd. Übergutmensch bluesdude doet daar ook al een poging toe op de vorige pagina.
ik ben ook een goed mens... Maar dat 'über' is jouw fantasie.quote:Op zondag 29 maart 2015 14:48 schreef hpeopjes het volgende:
Jij zit zelf anders ook vol met voordelen, die door de gutmenschen makkelijk als racisme kunnen worden uitgelegd. Übergutmensch bluesdude doet daar ook al een poging toe op de vorige pagina.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 19:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Marokkaans zijn is geen misdrijf, ook niet een bontkraagje dragen . Idem als iemand uit een kamp komt. of er uitziet als een ruige motorrijder .
Als er strenger gestraft moet worden, dan over de hele linie.... niet alleen bepaalde type's, maar iedereen die een misdrijf pleegt.
En helpt dat wel? Zoveel landen die veel strenger straffen dan Nederland, hoe liggen de cijfers daar ?
China met zijjn duizenden doodvonnissen per jaar ( is dat een links land ?) Is dat land veiilger ?
Er zal in Nederland nooit een geloofwaardige partij komen als het gaat om criminaliteitsbestrijding. Niet zolang gutmenschen hier aan de macht zijn.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:45 schreef Noriega het volgende:
[..]
Wat boeit mij andere partijen nou? De PVV heeft een hoop criminelen bij zich en dat maakt ze geen geloofwaardige partij als het gaat om criminaliteitsbestrijding.
Je geeft dus toe dat de PVV een waardeloze partij is als het gaat om een veiliger Nederland.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:50 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Er zal in Nederland nooit een geloofwaardige partij komen als het gaat om criminaliteitsbestrijding. Niet zolang gutmenschen hier aan de macht zijn.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben van mening dat de PVV de enige partij is met enige waarde als het gaat om een veiliger Nederland.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:57 schreef Noriega het volgende:
[..]
Je geeft dus toe dat de PVV een waardeloze partij is als het gaat om een veiliger Nederland.
Welke waarde hebben ze dan daarvoor?quote:Op zondag 29 maart 2015 16:04 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben van mening dat de PVV de enige partij is met enige waarde als het gaat om een veiliger Nederland.
Wacht eens, de PVVquote:Op zondag 29 maart 2015 16:04 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Ik ben van mening dat de PVV de enige partij is met enige waarde als het gaat om een veiliger Nederland.
Ik heb het dan ook niet over criminologisch onderzoek naar recidiven. Daarover bestaat inderdaad genoeg onderzoek. Ik heb het over de preventieve werking van straffen.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er wordt toch wel degelijk gepoogd onderzoek te doen. Bijvoorbeeld dit soort onderzoeken:
[..]
Ook iets meer gecontroleerde pogingen zijn wel gedaan:
[..]
Abstract
Ook deze dissertatie is wel interessant aangezien het een meta-analyse van kwantitatieve onderzoeken betreft en de VS natuurlijk bij uitstek het land is van 'hard aanpakken'.
[..]
Je kan het effect van een straf niet alleen meten aan het percentage recidivisten. Zoals ik al zei telt ook de preventieve werking van een strafmaat mee.quote:Op zondag 29 maart 2015 12:55 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat gaat ook alleen maar voor een bepaald type misdaad of overtreding op, de misdaden die berekend worden zeg maar. Maar goed, als dat effectief is prima. Dat zou wat mij betreft dan ook het uitgangspunt moeten zijn en niet wat de sentimenten daarover zeggen.
[..]
Waarom zou je liever voor harde boetes opteren zelfs als blijkt dat die minder goed werken dan taakstraffen?
Ook dat kun je natuurlijk wel deels bekijken aan de hand van vergelijkende data over perioden voor en na invoering van zwaardere of juist lichtere straffen, vergelijking tussen landen of staten, enzovoort.quote:Op zondag 29 maart 2015 17:57 schreef keste010 het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over criminologisch onderzoek naar recidiven. Daarover bestaat inderdaad genoeg onderzoek. Ik heb het over de preventieve werking van straffen.
Absoluut, maar mijn punt was dan ook dat ik wat dat betreft anders ben dan vele linkse partijen die vooral de kant van de taakstraffen zijn uitgeschoten omdat het recidive zou voorkomen. Ik zie graag de preventieve werking van straffen ook meegenomen in die overweging.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook dat kun je natuurlijk wel deels bekijken aan de hand van vergelijkende data over perioden voor en na invoering van zwaardere of juist lichtere straffen, vergelijking tussen landen of staten, enzovoort.
Uiteindelijk is recidive natuurlijk wel een belangrijk aspect. Een lagere recidive is uiteindelijk ook een vorm van preventie.
Is dat zo ?quote:Op zondag 29 maart 2015 18:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Absoluut, maar mijn punt was dan ook dat ik wat dat betreft anders ben dan vele linkse partijen die vooral de kant van de taakstraffen zijn uitgeschoten
Ik had het dan ook over dat ik niet op 1 lijn ben met de linkse partijen. Dat neemt niet weg dat het beleid van rechtse partijen nog veel dramatischer is. Teeven en Opsteltenquote:Op zondag 29 maart 2015 18:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Is dat zo ?
Onder Rutte I en Rutte II zijn er gevangenissen gesloten. Dat lijkt dus niet op meer en langere gevangenisstraffen willen van de VVD. Notabene was Rutte I een rechts kabinet om den vingers bij af te likken.
DIt vond ik wel een aardige. Daarin kijken ze naar het effect van de overgang van jeugdrecht naar volwassenrecht, wat inhoudt dat de potentiële straffen drastisch stijgen.quote:Op zondag 29 maart 2015 18:04 schreef keste010 het volgende:
[..]
Absoluut, maar mijn punt was dan ook dat ik wat dat betreft anders ben dan vele linkse partijen die vooral de kant van de taakstraffen zijn uitgeschoten omdat het recidive zou voorkomen. Ik zie graag de preventieve werking van straffen ook meegenomen in die overweging.
Ik heb overigens wel eens geprobeerd daar onderzoek over te vinden, maar niet gelukt. Mocht je daar aanraders voor hebben, graag.
bronquote:Conclusion
Over the past 40 years, the incarceration rate in the United States has soared, from 161 persons in prisons or jails per 100,000 in 1972 to 761 persons per 100,000 in 2006. Indeed, despite the declining crime rates of recent years, prison and jail populations continue to climb, as the full impact of sentencing reforms from previous years becomes felt (Raphael and Stoll 2009).42 For economists, it is natural to wonder if more severe prison sentences deter crime by a sufficient amount to make paying for them worthwhile. Furthermore, can a lower level of crime be attained by an expenditure-neutral reallocation of funds from prisons to alternative uses, such as social programs (Donohue and Siegelman 1998) or policing. These questions have recently acquired a renewed policy relevance, as state and local governments scramble to lower costs in the face of the current financial crisis.
A key input to these considerations is the magnitude of the deterrence effect of prison sentences. In this paper, we use a quasi-experimental approach to identify the deterrence effect of adult criminal sanctions, relative to juvenile criminal sanctions. Standard economic models of crime imply that participation in crime should drop discontinuously at 18, when sanctions become more punitive. Our central empirical finding is that the rate of criminal involvement of young offenders is generally a smooth function of age, with only a small change at 18. Our findings are based on a high frequency, longitudinal administrative data set on arrests in Florida.
Our focus on the pattern of criminal involvement around 18 years of age yields two key benefits. First, under mild smoothness assumptions, our estimated effects are unlikely to be tainted by omitted variables bias. Second, our estimated effect reflects purely a deterrence effect, rather than a conflation of deterrence and incapacitation – which may well be contributing to the larger estimated deterrence elasticities in the some of the existing literature.
The point estimates from our discontinuity analysis indicate an approximately 2 percent decline in the rate of criminal offending when a juvenile turns eighteen, when the expected incarceration length conditional on arrest jumps discontinuously by roughly 230 percent. This suggests a small “reduced-form” elasticity of -0.007.43 This elasticity is directly relevant to three types of criminal justice policy reforms that impact youthful offenders when they cross the age of criminal majority:
(1) reducing the age of criminal majority, (2) increasing the rate at which juveniles are tried in the adult criminal court, and (3) marginal increases in the juvenile-adult gap in punishments. These policies are relevant to recent and ongoing criminal justice discussions: (1) three states have reduced the age of majority in recent years (Snyder and Sickmund 2006), (2) all 50 states and the District of Columbia had by 1995 adopted provisions for juvenile transfer to the adult criminal court (Government Accounting Office 1995), and (3) during the 1980s and 1990s, many states increased the punitiveness of adult sentencing regime by much more than that for juveniles (Levitt 1998).
Our estimates imply that these policies may have limited deterrence effects for youthful offenders.
Investigating the implications of our estimates for broader policies of interest requires imposing some structural assumptions on criminal behavior. We develop a Becker-type stochastic dynamic model of crime and calibrate it to match key empirical quantities. We recognize that our forwardlooking, rational-expectations, rational-agent model may indeed be too restrictive. For example, although aggregate statistics give us a reasonably objective estimate of both the average probability of apprehension and expected incarceration lengths, potential offenders may not accurately perceive, and may vastly underestimate, those risks and punishments (Lochner 2007). Furthermore, it may well be that criminal offending is better described by a hyperbolic discounting model, or some alternative model of time preferences, rather than time-consistent exponential discounting. Nevertheless, with the caveat that our theoretical framework is one particular lens through which to view the results, we are led to three conclusions. First, the magnitudes of our point estimates are consistent with impatient or even myopic behavior on the part of criminal offenders. Intuitively, an increase in expected sentences from 1 to 5 years can hardly be an effective deterrent for an individual who dramatically discounts his welfare even 6 months ahead. Our benchmark calibrations show that our estimated magnitudes are inconsistent with standard discount factors of 0.95 and suggest much smaller discount factors. With our most flexible specifications, our reduced-form findings provide suggestive evidence of impatience. Our point estimates rule out annual discount factors larger than 0.022. Strictly speaking, however, we cannot statistically rule out larger discount factors.
Second, within the range of discount factors consistent with both our empirical findings and our theoretical model, our predicted elasticities can be reconciled with previous estimates of the elasticity of crime with respect to the probability of apprehension (e.g., Evans and Owens 2007, Klick and Tabarrok 2005). Interestingly, the model indicates that large elasticities, such as the -0.75 estimate of Di Tella and Schargrodsky (2004), requires a discount factor that implies an elasticity with respect to sentence lengths to be no more negative than -0.06. Generally, there is a trade-off between these two elasticities, if one stipulates to both our model and our empirical results.
Third, no matter the discount factor, the most negative sentence length elasticity consistent with our data and model is -0.13. This is several times smaller than the larger elasticities from the literature, but is consistent with the magnitudes from Helland and Tabarrok (2007) and Iyengar (2008). We conclude by noting that while our findings point to small deterrence effects of prison, this does not mean that prison is ineffective in reducing the overall incidence of crime. Indeed, we show that once arrested, the marginal juvenile transfered from the juvenile to adult criminal justice system is less likely to recidivate. We suspect that this is occurring through an incapacitation mechanism, which could be quite important, as suggested by the work of Jacob and Lefgren (2003b). A fruitful avenue for future research would thus be an investigation of optimal sentencing structure and the optimal mix of police and prisons when incapacitation is the primary mechanism for crime reduction.
Volkskrant ook? Telegraaf, dat is inderdaad wel het geval, maar in de Volkskrant zijn dergelijke sentimenten me nooit opgevallen eigenlijk.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 16:40 schreef Ryon het volgende:
De Volkskrant en De Telegraaf zullen altijd blijven vinden dat de boeven (pedofielen, bankdirecteuren, Marokkaanse maffia) te licht gestraft worden en dat de slachtoffers genaaid worden. Dat vonden zij in 1980, dan vinden zij nu, en dat zullen zij blijven vinden in 2030. Heeft ook te maken met de beperkte focus van rechtbankjournalistiek. Alleen uitzonderingen worden belicht en complexe rechtszaken worden veelal samengevat in één zin of alinea zonder de nodige toelichting ("verdachte pedoseksueel vrijgesproken").
Maar de mate van preventie zul je dan ook moeten meten. Het is in ieder geval onzinnig om zwaarder te straffen omdat het wellicht zo kan zijn dat er dan ook nog een preventieve werking vanuit gaat.quote:Op zondag 29 maart 2015 17:59 schreef keste010 het volgende:
[..]
Je kan het effect van een straf niet alleen meten aan het percentage recidivisten. Zoals ik al zei telt ook de preventieve werking van een strafmaat mee.
Het is alleen nog al lastig om een zinnige meting uit te voeren op niet-gepleegde misdaden.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar de mate van preventie zul je dan ook moeten meten. Het is in ieder geval onzinnig om zwaarder te straffen omdat het wellicht zo kan zijn dat er dan ook nog een preventieve werking vanuit gaat.
http://www.rijksoverheid.(...)liteit-zet-door.htmlquote:Nieuwsbericht | 05-11-2014
Aan de daling van de criminaliteit is nog geen einde gekomen. In het afgelopen decennium daalde het gehele niveau van de criminaliteit met 30%. Die daling heeft zich de laatste 5 jaar voortgezet. Dat betekent dat steeds minder mensen en bedrijven te maken krijgen met de nadelige gevolgen van criminaliteit.
Nou ja, je zou aan een langer verloop eventueel wel af kunnen meten of de betreffende misdaden of overtredingen inderdaad minder voorkomen. Maar als je er niets zinnigs over kunt zeggen is het ook niet zinnig om dan maar iets te gaan doen.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is alleen nog al lastig om een zinnige meting uit te voeren op niet-gepleegde misdaden.
Wat Janneke zegt: dat is door middel van empirisch onderzoek niet aan te tonen. Maar het feit dat een straf een preventieve werking heeft behoeft natuurlijk geen onderzoek.quote:Op zondag 29 maart 2015 21:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Maar de mate van preventie zul je dan ook moeten meten. Het is in ieder geval onzinnig om zwaarder te straffen omdat het wellicht zo kan zijn dat er dan ook nog een preventieve werking vanuit gaat.
Dat is ook niet de vraag: de vraag is of strafverhogingen leiden tot een hogere mate van preventie. Als je daar niets over kunt zeggen slaat het ook nergens op om straffen te verhogen.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:03 schreef keste010 het volgende:
[..]
Wat Janneke zegt: dat is door middel van empirisch onderzoek niet aan te tonen. Maar het feit dat een straf een preventieve werking heeft behoeft natuurlijk geen onderzoek.
Dat kan inderdaad, maar dat zegt nog steeds niet zo veel. Als de economie beter draait zullen de woninginbraken afnemen en als je het OV gratis maakt wordt er bijna geen fiets meer gejat. Met meer camera's minder winkeldiefstal etc. Er zijn te veel variabelen.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:03 schreef Xa1pt het volgende:
Nou ja, je zou aan een langer verloop eventueel wel af kunnen meten of de betreffende misdaden of overtredingen inderdaad minder voorkomen.
Jij denkt dat het verhogen/veranderen van straffen geen preventieve werking heeft?quote:Op zondag 29 maart 2015 22:05 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Dat is ook niet de vraag: de vraag is of strafverhogingen leiden tot een hogere mate van preventie. Als je daar niets over kunt zeggen slaat het ook nergens op om straffen te verhogen.
Jij denkt dat je de bewijslast mag omkeren zonder dat we dat door hebben?quote:Op zondag 29 maart 2015 22:47 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij denkt dat het verhogen/veranderen van straffen geen preventieve werking heeft?
Nee, niet of nauwelijks. Het lijkt me immers erg sterk dat criminelen rekening houden met het feit dat ze gepakt kunnen worden.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:47 schreef keste010 het volgende:
[..]
Jij denkt dat het verhogen/veranderen van straffen geen preventieve werking heeft?
Niet per se. Je kan criminaliteit ook zien als een gebrek aan motivatie van het individu om onderlinge solidariteit te tonen en z'n verantwoordelijkheid van de groep te nemen.quote:Op zondag 29 maart 2015 15:45 schreef Pokkelmans het volgende:
Volgens mij komt dat omdat links denken zijn oorsprong vindt in groepsverantwoordelijkheid. Het voeren van links beleid is dan ook, simpel gezegd, het opofferen van individuele belangen ten bate van het algemeen belang: nivelleren via een sterke overheid die verregaand in mag grijpen in de private levens van haar onderdanen.
Als je groepsverantwoordelijkheid en onderlinge solidariteit als belangrijkste waarden binnen een samenleving beschouwt, kun je misdadigers ook niet hard aankijken op hun (individuele) tekortkomingen. Het is immers niet de schuld van de misdadiger dat hij misdadig gedrag is gaan vertonen; het is de schuld van de hele groep.
Wat jij dus ziet als een stevige veiligheidskoers, is wat anders dan wat volgens mij binnen het standaard linkse gedachtegoed als effectief beleid wordt beschouwd. Volgens die waarden zou het immers al te laat (en weinig nuttig zijn) om iemand achteraf te straffen voor gedrag dat het gevolg is van een collectief tekortkomen. Derhalve ook de "linkse" retorica van "ze zijn natuurlijk crimineel gedrag gaan vertonen omdat het buurthuis is gesloten", "hij/zij werd gediscrimineerd op de arbeidsmarkt", of "gedreven voor welvaartsongelijkheid".
Zoals ik al zei, ik heb daar geen onderzoek over kunnen vinden. Is ook niet zo gek, empirisch lijkt me dat onmogelijk aan te tonen. Dat betekent echter niet dat je de preventieve werking moet negeren, zoals in de praktijk wel gebeurt.quote:Op zondag 29 maart 2015 22:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij denkt dat je de bewijslast mag omkeren zonder dat we dat door hebben?
Jij beweert dat het verhogen van straffen een preventieve werking heeft. Toon maar aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |