SPOILER: CompatibiliteitOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Je zei 'voordelen van de hedendaagse technologie' hè, dus ik kan een objectief gewoon precies zo gebruiken als bijvoorbeeld de 18-55mm kitlens die bij m'n 1200D zat?" Nou ja, vintage objectieven zijn oud en missen dus elektronica. Zogenaamde 'domme' adapters lenen zich prima om je objectief op je camerasysteem te mounten, maar nogmaals: het diafragma en de focus dienen handmatig ingesteld te worden. Met 'voordelen van de hedendaagse technologie' wordt vooral het gemak van digitale instellingen, instant feedback, leer- & probeercurve door vele foto's en fouten te maken zonder telkens filmrolletjes te hoeven laten ontwikkelen en de bijkomst van digitale nabewerking en het schieten van foto's in RAW-formaat bedoeld.
Vintage/legacy objectieven hebben vaak een sterk karakter. Dat zie je terug in de scherpte, rendering van de onscherpe uit-focus gebieden/achtergrond (bokeh), kleuren en flares bijvoorbeeld. Het handigste is gewoon ff bij Google te beginnen. Tig mensen waren je al voor en schieten al met vintage objectieven, dus ga online op zoek naar anderen die ervaring met jouw systeem hebben en kijk eens naar de objectieven die zij gebruiken. Als je dan een leuk objectief gevonden hebt kun je bijvoorbeeld eens op Flickr kijken naar andere gebruikers die met dat objectief hebben gefotografeerd om de kwaliteit en sfeer te proeven. Of misschien zijn er zelfs video's van op YouTube te vinden. Uiteraard loont het ook een beetje in het topic hier wat reacties door te nemen, mogelijk kom je daar nog gouden tips en goede raad tegen en/of kun je hierom vragen.
Kopen
Online is natuurlijk een goed idee en is misschien het makkelijkst om een bepaald objectief te vinden en heb je waarschijnlijk het grootste aanbod. Dan moet je vooral denken aan eBay. Er komt o.a. veel aanbod uit Duitsland ook, dus het is een aardig idee om te kijken naar Europese listings. Groot-Brittannië, Italië, de Oekraïne en Rusland hebben ook veel te bieden. En schuw je niet om iets van overzees te halen, kun je op 'wereldwijde' listings zoeken en bijvoorbeeld iets uit Amerika halen. 't Is alleen moeilijk in te schatten wat de daadwerkelijke staat van een objectief is van een paar woorden en/of plaatjes en vaak wordt er geen 'niet goed, geld terug'-garantie geboden.
Het is dus ook eigenlijk fijner iets aan de levende lijven te kunnen inspecteren. Dus op Marktplaats bijvoorbeeld iets zoeken waar je het objectief kunt afhalen en misschien in je buurt te koop staat. Denk verder ook aan tweedehands zaakjes, rommelmarkten en beurzen.
Zijn er nog een paar tips die me helpen om te zien of een objectief een goede koop is (inspecteren)?
Jazeker.Misschien is het gevaarlijkste probleem wel schimmel (Engels: fungus, Duits: Pilz)! Deze kan zich binnen de lens uitbreiden en zelfs overslaan op je andere objectieven. Hier dus mee oppassen; dit is een no-go. Dan heb je nog het diafragma (Engels: aperture blades, Duits: Blende). Alles wat bewegende delen heeft is onderhevig aan slijtage en een verhoogd risico om kapot te gaan. Het kan dus zijn dat een lens er cosmetisch puntgaaf uitziet, maar de bladen van het diafragma in een bepaalde positie vastzitten. Of... dat de bladen in olie zwemmen. Ook de focusring is een puntje om naar te kijken. Draait de boel nog een beetje soepel? Veelal zijn de focusgrips rubberized... dit wil echter in loop der tijd weleens loskomen; ook een puntje van aandacht dus.
Qua optisch elementen zelf moet je opletten dat het glas niet al te rigoureus is geprobeerd schoon te maken. Het wil nog weleens voorkomen dat er door fout onderhoud schoonmaakvlekken e.d. ontstaan. Dat is uiteraard niet bevorderend voor de beeldkwaliteit. Dan heb je nog krassen (Engels: scratches, Duits: Kratzer) op de voor- en achterkant van de glaselementen. Die hoeft niet per se de beeldkwaliteit te beïnvloeden, maar liever het zekere voor het onzekere natuurlijk. Met objectieven die al een paar decennia rondzwerven is het vrijwel onvermijdelijk om er stof (Engels: dust, Duits: Staub) in te krijgen. Een paar microscopisch kleine deeltjes gaan je foto's niet ruïneren, maar zit het er vol mee, wordt het natuurlijk wat problematisch.
Cosmetisch kan het zijn dat de behuizing wat lakschade heeft. Dit is vrij normaal voor een oud objectief. De mate van lakschade en aanwezigheid van krassen laat vaak wel afleiden hoe er met het objectief is omgesprongen. Nu zijn veel van deze objectieven als een tank gebouwd en kunnen ze over het algemeen best tegen een stootje, maar het kan ook zijn dat er gewoon hele deuken in zitten. Dit is vooral storend als dat de filterschroefdraad betreft... zo wordt het natuurlijk lastig/onmogelijk er filters op te draaien. Verder worden lang niet alle objectieven nog met een originele verpakking of alleen al de voor- en achterdeksel geleverd. Als iets nog alle orginele accessoires heeft, bijvoorbeeld een leren case en de deksels en de boel er netjes uitziet, zegt dat meestal wel dat er zuinig mee is omgegaan. Er zijn verder op eBay bijvoorbeeld vele handelaren in oud glas. Deze listen objectieven vaak ook met een rating zoals 'A++' en 'EXC+++'. Vaak zit hier wel waarheid achter, maar het kan niet schaden om een beetje achterdochtig te blijven. Voor je iets koopt ook vooral goed lezen wat erbij vermeld staat. Als je online meebiedt op een (op de plaatjes) mooi objectief voor een heel zacht prijsje, kan het best eens zijn dat er in de omschrijving ergens staat dat de lens eigenlijk defect is.
Lesefutter
• http://www.fotografica.nl/?page_id=231 • http://www.vintagelensesforvideo.com • http://dslrvideoshooter.com/video-gear/lenses/vintage-manual • http://www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EOS.html • http://www.google.nl [..]I am a black hole shitting into the void
Pentax Super A. Heb een officiële Pentax k-mount adapter naar m42, die valt helemaal in de mount en zit met een veertje vast.quote:
Als die 35mm dan een K-vatting heeft wordt het lastig, die Pentax-adapters gooi je er niet snel even uit.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:59 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Pentax Super A. Heb een officiële Pentax k-mount adapter naar m42, die valt helemaal in de mount en zit met een veertje vast.
De J-9 is een preset en dus geen automatisch diafragma. Op een filmpjescamera is dat minder leuk, op een digitaal is een preset-diafragma een zegen voor de mensheid, zeker als je hem op een camera met een EVF gebruiktquote:Op dinsdag 20 januari 2015 21:08 schreef Gimmick het volgende:
Goed argument om een Spotmatic te kopen, kan ik ook mijn Takumars meer gebruiken. Heeft de Jupiter wel zo'n pennetje om het diafragma automatisch te openen? Dan zou ik zelfs een automatisch diafragma hebben.
Tweede adapter kopen? Kost je misschien 15 USD ofzo?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:59 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Pentax Super A. Heb een officiële Pentax k-mount adapter naar m42, die valt helemaal in de mount en zit met een veertje vast.
Een K- naar p-draad-adapter werkt net even andersom als wat we gewend zijn. Je draait zo'n dingetje met een soort sleutel in de vatting van de camera die dan ineens een pdraadvatting heeft gekregen.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:21 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Tweede adapter kopen? Kost je misschien 15 USD ofzo?
Nope, die Pentax-adaptertjes zijn bij de opstuurchinees ook bijzonder betaalbaar. Wel merk je hier het verschil met een originele Pentax waarvan de blokkeerveer niet zo snel op drift raakt als bij de no-names.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:30 schreef shiznuts het volgende:
Dat bedoel ik, toch? Dus dan zorg je dat de lens nooit los van de adapter komt, dan heb je daar geen gedoe meer aan. Heb je alleen geen adapter meer als 'ie al standaard aan een lens vastzit, dus heb je een tweede nodig. Gelukkig zijn die niet zo duur. Tenminste, daar gaat het nu toch om? De lens <-> adapter, niet de adapter <-> NEX? En/of is die adapter zo ingewikkeld dat 'ie duur is?
Met de juiste lenzen is het het gedoe meer dan waardquote:
Dat mag met een CT300 niet echt een probleem zijn, het is een hele goeie 300mm en qua omvang en gewicht nog een van de meest hanteerbare ook.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:14 schreef Clayton1 het volgende:
Nu nog hopen er iets moois uit te krijgen
Een beetje beter weer en hij mag mee.quote:Op woensdag 21 januari 2015 21:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat mag met een CT300 niet echt een probleem zijn, het is een hele goeie 300mm en qua omvang en gewicht nog een van de meest hanteerbare ook.
Heb je inmiddels al iets gevondenquote:Op zondag 18 januari 2015 13:39 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks, ben er nu ook naar eentje op zoek.....
Ik ga morgen langs bij iemand van Marktplaats. Dus dan waarschijnlijk een vintage lens rijker.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Heb je inmiddels al iets gevonden
Spannondquote:Op maandag 26 januari 2015 11:07 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik ga morgen langs bij iemand van Marktplaats. Dus dan waarschijnlijk een vintage lens rijker.Update morgen!
Op wat voor een heb je je zinnen gezet?quote:Op maandag 26 januari 2015 11:07 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ik ga morgen langs bij iemand van Marktplaats. Dus dan waarschijnlijk een vintage lens rijker.Update morgen!
Een Tokina SZ-X210, welke eerder in het topic lovende woorden ontving. Het betreft dus een 70-210 mm objectief.quote:Op maandag 26 januari 2015 20:59 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Op wat voor een heb je je zinnen gezet?
Die lijnen geven je een indicatie van de scherptediepte op de verschillende zoomstanden. Voor een NEX-gebruiker allemaal overbodig, je kunt je scherptediepte inschatten op je scherm. Enige belangrijke is het diafragma, die zet je bij voorkeur minstens één klikje dicht zodat de lens optimaal presteert.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 19:15 schreef Hojdhopper het volgende:
Nou, best gaaf ding. In goede staat en werkt allemaal smooth! Alleen heb ik nog niet echt door wat alle nummers en zo betekenen.![]()
De lijnen bovenop de lens, de diafragma waarden die erbij staan. Maar ik ga even op onderzoek uit op het world wide interwebzzz!
Oké, top!quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:36 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die lijnen geven je een indicatie van de scherptediepte op de verschillende zoomstanden. Voor een NEX-gebruiker allemaal overbodig, je kunt je scherptediepte inschatten op je scherm.
Bedoel je één klikje meer dan wat je eigenlijk voor ogen had?quote:Enige belangrijke is het diafragma, die zet je bij voorkeur minstens één klikje dicht zodat de lens optimaal presteert.
Haha, ja dat heb ik gemerkt ja. Maar wat bedoel je met loupe functie? Gewoon macro stand of zo?quote:Flink oefenen met scherpstellen en indien mogeiljk de 'loupe'-functie gebruiken, je zit er met een NEX en een langere lens vrij makkelijk naast.
Nee, één klikje vanaf volle opening. Ideaal zet je het diafragma op 8 en jaagt je ISO een lekker eindje op, dan tekent ie optimaal. Die ruis daar zijn wel nabewerkingsopties voor.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:41 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Oké, top!
[..]
Bedoel je één klikje meer dan wat je eigenlijk voor ogen had?
Je kunt het beeld op je display vergroten bij een NEX, tot wel zo'n tien keer. Daarmee is heel nauwkeurig scherp te stellen.quote:[..]
Haha, ja dat heb ik gemerkt ja. Maar wat bedoel je met loupe functie? Gewoon macro stand of zo?
Oh zo bedoel je. Ga ik uitproberen.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 22:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nee, één klikje vanaf volle opening. Ideaal zet je het diafragma op 8 en jaagt je ISO een lekker eindje op, dan tekent ie optimaal. Die ruis daar zijn wel nabewerkingsopties voor.
Ah, die functie heb ik toevallig sinds gisteren uit gezet. Zo veel functieknoppen zitten er niet op de NEX 3N (eentje maar) dus wilde die ene reserveren voor de ISO waarde.quote:[..]
Je kunt het beeld op je display vergroten bij een NEX, tot wel zo'n tien keer. Daarmee is heel nauwkeurig scherp te stellen.
Als begin moet je je focuspeaking aanzetten, je ziet dan van die leuke gekleurde randjes als je iets in de buurt van de scherpte draait.
Als je in de nabewerking de ruis kunt onderdrukken is mijn ervaring met mijn NEX5N dat je de ISO het beste op Auto zet, je sluiter op 1/200 en je diafragma op 5.6 of 8. Die sensor van zo'n NEX kan erg goed met hoge ISO's overweg.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 23:03 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ah, die functie heb ik toevallig sinds gisteren uit gezet. Zo veel functieknoppen zitten er niet op de NEX 3N (eentje maar) dus wilde die ene reserveren voor de ISO waarde.
Bij de 3N viel me op dat ie bij ISO AUTO hem altijd op 3200 zet ('s avonds dan). Op zich prima, en kan inderaad nabewerken.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 23:09 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Als je in de nabewerking de ruis kunt onderdrukken is mijn ervaring met mijn NEX5N dat je de ISO het beste op Auto zet, je sluiter op 1/200 en je diafragma op 5.6 of 8. Die sensor van zo'n NEX kan erg goed met hoge ISO's overweg.
De standaard komt van het schieten op 35mm filmformaat af. Dat is overgenomen door digitaal. Dus als je een 50mm in huis haalt, is het idee dat als je 'em op een 35mm formaat camera zou gooien, je er een 50mm blikveld aan overhoudt. Van daar moet je het dus gaan terugrekenen naar een cropsensor. Dus als je een APS hebt (Nikon 1.5x, Canon 1.6x) dan wordt de 50mm op een Nikon (1.5x crop) een 75mm 35mm-equivalent. Je 18-55mm is alleen 18-55mm op een 35mm camera. Gebruik je een cropsensor dan gaat 18-55mm niet meer op en moet je inderdaad een 35mm-equivalent gaan bepalen door de cropfactor toe te passen. Effectief is een 18-55mm met 1.5x crop dan dus ook wat een 27-82.5mm op een 35mm camera zou zijn; het 35mm-equivalent. Wat natuurlijk voor- en nadelen heeft.quote:Op zondag 1 februari 2015 17:36 schreef Hojdhopper het volgende:
Even een vraag die deels gaat over objectieven in het algemeen maar ook van toepassing is op vintage objectieven.
Ik lees hier en daar verschillende dingen over de brandpuntsafstand van lenzen. Is het nou zo dat de gegeven waarde (bijv. 50mm) geldt voor gebruik met een full frame sensor?
Ik bedoek, laatst dus een Chinon lens gekocht (50mm) die ik dus gebruik met de APS-C sensor van mijn NEX (cropfactor 1,5). Dat zou dus betekenen dat het die 50mm lens eigenlijk een +-35mm lens is voor de NEX.
Maar de kitlens van de NEX (18-55), is die dan wel al 'geconvert' naar het APS-C formaat? Omdat die lens eigenlijk alleen voor de NEX toestellen is.
Ik hoop dat iemand de vraag snapt, zo niet dan probeer ik het nog wel even anders uit te leggen.
Thanks voor je uitleg, duidelijk. Vond het even lastig met omrekenen! Maar goed, wil ik dus een 35mm equivalent voor mijn NEX dan moet ik eigenlijk een 23mm objectief hebben, theorethisch gezegd.quote:Op zondag 1 februari 2015 18:15 schreef shiznuts het volgende:
[..]
De standaard komt van het schieten op 35mm filmformaat af. Dat is overgenomen door digitaal. Dus als je een 50mm in huis haalt, is het idee dat als je 'em op een 35mm formaat camera zou gooien, je er een 50mm blikveld aan overhoudt. Van daar moet je het dus gaan terugrekenen naar een cropsensor. Dus als je een APS hebt (Nikon 1.5x, Canon 1.6x) dan wordt de 50mm op een Nikon (1.5x crop) een 75mm 35mm-equivalent. Je 18-55mm is alleen 18-55mm op een 35mm camera. Gebruik je een cropsensor dan gaat 18-55mm niet meer op en moet je inderdaad een 35mm-equivalent gaan bepalen door de cropfactor toe te passen. Effectief is een 18-55mm met 1.5x crop dan dus ook wat een 27-82.5mm op een 35mm camera zou zijn; het 35mm-equivalent. Wat natuurlijk voor- en nadelen heeft.
Omdat het zo leuk klinkt zie je iedereen die brandpunten omrekenen en het wordt er steeds maar ingewikkelder opquote:Op zondag 1 februari 2015 20:25 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg, duidelijk. Vond het even lastig met omrekenen! Maar goed, wil ik dus een 35mm equivalent voor mijn NEX dan moet ik eigenlijk een 23mm objectief hebben, theorethisch gezegd.
edit: Als ik dus zeg, deze foto die ik heb gemaakt nam ik op 30mm (waarde die de lens aangeeft), dan is het dus eigenlijk op 45mm geschoten. Maar je noemt dan eigenlijk de niet-35mm-waarde.
Ja precies, echt duidelijk is het allemaal niet. En zo belangrijk vind ik het vind ik het ook niet, maar in ieder geval er wel iets wijzer over geworden.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Omdat het zo leuk klinkt zie je iedereen die brandpunten omrekenen en het wordt er steeds maar ingewikkelder op
Staat je lens op 30mm, dan is ie 30mm en gedraagt ie zich ook als een dertig millimeter. Het enige dat je in de gaten moet houden is dat naarmate je opnamevlak kleiner wordt, de gebruikte beeldhoek ook kleiner wordt.
Een 45mm of zelfs maar iets dat er op lijkt wordt het nooit. Het blijft 30mm.
Ja, klopt.quote:Op zondag 1 februari 2015 20:25 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks voor je uitleg, duidelijk. Vond het even lastig met omrekenen! Maar goed, wil ik dus een 35mm equivalent voor mijn NEX dan moet ik eigenlijk een 23mm objectief hebben, theorethisch gezegd.
edit: Als ik dus zeg, deze foto die ik heb gemaakt nam ik op 30mm (waarde die de lens aangeeft), dan is het dus eigenlijk op 45mm geschoten. Maar je noemt dan eigenlijk de niet-35mm-waarde.
Dat is nou een preset diafragma. Die werden gebruikt in de tijd voordat het springdiafragma werd uitgevonden.quote:Op maandag 2 februari 2015 12:16 schreef shiznuts het volgende:
Oehhh...
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dat diafragma!![]()
Al dacht ik eerst dat 'ie stuck was in wide open. Zit een soort limiter op of iets.
quote:Op maandag 2 februari 2015 21:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat is nou een preset diafragma. Die werden gebruikt in de tijd voordat het springdiafragma werd uitgevonden.
Met de ene ring stel je de gewenste waarde in, met de ander kun je wisselen tussen vol open en dicht en alles wat daar tussenin zit.
Op een spiegelloze camera zet je een J-9 bij voorkeur op 5.6 zodat daar de limiet ligt en door de sluitring te draaien zoek je het mooiste plaatje.
Dat preset-diafragma is ook de oorzaak van dat 'karakter' van de J-9 en de Sonnar waarvan ie is afgeleid. Een automatisch diafragma moet altijd dicht bij de camera zitten, een preset kan op de ideale positie in het stelsel worden aangebracht. Omdat het diafragma rustig gesloten wordt kunnen er, anders dan bij een springdiafragma ook veel meer lamellen worden toegepast wat ook weer wat karakter meeneemt.
[..]
quote:Als je de J-9 leuk vindt dan vind je de collectie van Meyer(Orestor/Orestegor) ook leuk, zijn ook presets met 'lots of soul' en er zijn massa's van die dingen in omloop dus makkeiljk te vinden.
Heb een Helios! Ook mooie dinkies.quote:
Je kunt de blokkeringen ook eraf slopen. Dan is het veel minder geklier en kun je met wat handigheid de adapter direct uit de camera draaien.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 22:46 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Nope, die Pentax-adaptertjes zijn bij de opstuurchinees ook bijzonder betaalbaar. Wel merk je hier het verschil met een originele Pentax waarvan de blokkeerveer niet zo snel op drift raakt als bij de no-names.
Even voor het idee hoe zo'n adapter in de vatting komt te zitten
[ afbeelding ]
En dat sleuteltje waar ik het over had komt dus in die twee uitsparingen te zitten en daarmee geef je gelijk de blokkering vrij. Werkt kortom iets anders dan al die andere adapters.
Hij kan wel een voorzichtig blaaskwastje en microvezeldoekje hebbenquote:Op zondag 8 februari 2015 21:17 schreef Clayton1 het volgende:
Weer een speeltje gevonden op de rommelmarkt.
Sigma multi coated 28-80mm 3.5-4.5
Met zonnenkap en beschermkoker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Da's best een mooiequote:Op dinsdag 10 februari 2015 20:32 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was opzoek naar een portretlens, en het is voorlopig deze geworden: Pentax k 105mm f 2.8 Niet supersnel, wel een prachtige lens. Eerste generatie k-mount lenzen en voelt onverwoestbaar aan. Mooi stukje techniek in al zijn eenvoud.
Wat betaal je nou voor zo`n exemplaar?quote:Op dinsdag 10 februari 2015 20:32 schreef Gimmick het volgende:
[ afbeelding ]
Ik was opzoek naar een portretlens, en het is voorlopig deze geworden: Pentax k 105mm f 2.8 Niet supersnel, wel een prachtige lens. Eerste generatie k-mount lenzen en voelt onverwoestbaar aan. Mooi stukje techniek in al zijn eenvoud.
Prijs is inderdaad wel te rechtvaardigen als ie nog aanvoelt alsof ie gister gebouwd is. Tikkie boven een J-9 waarbij aangetekend dat je met die Pentax toch wat meer lens voor je geld hebt.quote:Op dinsdag 10 februari 2015 22:04 schreef Gimmick het volgende:
125 euro. Dat vind ik nog best een bedrag (al ben ik wel nieuwsgierig naar de nieuwprijs van zo'n lens in 2015 prijzen), maar gezien de staat van de lens is het denk ik een faire prijs. De minder gebruikelijke Pentax primes blijven hun waarde goed behouden.
Praktica B-mountquote:Op woensdag 11 februari 2015 14:19 schreef Pandaplint het volgende:
Bij een verhuizing kwam ik dit lensje tegen. Een prakticar 135mm f2.8 MC Pentacon
Is dit wat. En wat voor vatting zit er op? Ik kan er zelf niet achter komen. Heeft iemand een idee?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bedanktquote:Op woensdag 11 februari 2015 16:42 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Praktica B-mount
Commercieel een drama maar Pentacon was wel even de eerste die een volledig electrische koppeling tussen camera en lens tot stand bracht (weliswaar zonder AF)
Lens is te adapteren naar een EOS(en naar elke willekeurige spieggelloze camera) en moet, als doorontwikkeling van de Meyer Orestor een bijzonder fraaie lens zijn met ten opzichte van de Orestor wat minder karakter en wat meer scherpte en contrast.
Je zou er een spiegelloze camera en een adapter bij kunnen kopen en dan kun je er wel iets meequote:Op woensdag 11 februari 2015 16:53 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Bedankt
Maar niet een lens waar ik iets mee kan dus. Als iemand er hier belang bij heeft hoor ik het graag
Ik durf zelfs wel te beweren dat ik het eerste slechte adapter nog moet tegenkomen al speelt de vatting wel wat mee, een Canon FD adapter kent iets meer uitdagingen dan bijv. een Minolta MD.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 18:42 schreef shiznuts het volgende:
Dummy adapters zijn dan ook geen rocketscience.
Spul van Fotga gaat mijn voorkeur voornamelijk naar uit.
Je hebt ook Kiwifotos (JJC), Fotasy etc.
Zo groot als hier omschreven zijn bij mij de verschillen niet maar ik merk wel dat de lenzen strakker in de PEN lopen dan in mijn Panny's.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 19:06 schreef shiznuts het volgende:
Die heb ik toen n.a.v. deze test die ik tegenkwam gehaald:
Vond 'em inderdaad wel een fijn karakter hebben (toon, scherp, bokeh rendering).
Maar... toen kwam de 50mm f/1.4 van Pentax... en die was nog nicer.
- Oh, om nog terug te komen naar adapters die niet willen... ik had een C-mount -> M43 adapter. Nou ja, die deed het wel, maar had nul komma nul grip. Dus je kreeg 'em alleen met grote moeite van je cameramount af. Dus wat dat betreft wel ff opletten dat de mount een goed grip heeft. En indien toepasselijk aperture control. En sommige adapters hadden een beetje ruzie met de E-M1. Schijnt dat de E-M1 op de een of andere manier een iets krappere mount heeft dan de GH-reeks van Panasonic. Dus het voelde en klonk of de boel stroef aanliep als je 'em vastdraaide... niet echt gezond, maar kon in principe geen kwaad... Had hetzelfde met m'n SLR Magic HyperPrime CINE 25mm T0.95, hoewel die native mount was.Kon 'em wel terugsturen en zouden de mount aanpassen, maar dan zou 'ie mogelijk weer niet lekker op de Panasonic passen. Toch niet zo 1:1 universeel dus. Klein beetje speling.
Die Tessar zou je zodra het een beetje mooi weer wordt eens moeten uitproberen, zou wel eens heel positief verrasend kunnen zijn.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:53 schreef Clayton1 het volgende:
Geen foto weer , dus dan meer een binnenactiviteit. De kringloopwinkel.
[ afbeelding ]
Er moet ooit iemand in een redelijk zelfkastijdingshumeur zijn geweest om zo'n dun metalen koord aan een Praktica van bijna een kilo te bevestigenquote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:14 schreef Clayton1 het volgende:
De lens was ook de reden dat ik de camera kocht. Ik pakte de camera beet en haalde de lensdop eraf
toen ik zag dat er CZ Jena Tessar op stond en dacht ik hebbes.
oh en dat koord natuurlijk dat deed het hem.
Niet alleen het gewicht, ook je lichaam haartjes gaan er tussen zitten ( ervaring) auwquote:Op zaterdag 14 februari 2015 22:45 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Er moet ooit iemand in een redelijk zelfkastijdingshumeur zijn geweest om zo'n dun metalen koord aan een Praktica van bijna een kilo te bevestigen
Voor die prijs kun je het gokje nog wagenquote:Op zondag 15 februari 2015 21:05 schreef Clayton1 het volgende:
Of het iets is weet ik niet, ging me vandaag meer om het sparren over het bedrag.
Uiteindelijk voor 3 euro meegenomen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
oh ja , in eerste instantie vroeg hij 15 euro.
quote:Op zondag 15 februari 2015 21:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Voor die prijs kun je het gokje nog wagen
Qua merk wel, maar meer weet ik er eigenlijk ook niet van.quote:Op zondag 15 februari 2015 21:25 schreef Clayton1 het volgende:
[..], kan niet veel vinden over de lens op internet, ken jij hem?
stof op het glas is er al af nuquote:Op zondag 15 februari 2015 21:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Qua merk wel, maar meer weet ik er eigenlijk ook niet van.
Probeer hem eens uit en kijk wat je er uit kunt draaien. Het ljikt een MF-zoom van zo ongeveer 1980 en daar zou op zich best een aardig plaatje uit moeten kunnen komen.
Oh, by the way, hij kan zo te zien wel een schoonmaakbeurtje hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hij werkte vroeger ook bij Linhof in München en kon me een hoop vertellen over oude fotografie spullen. Binnenkort een field tripje en beetje experimenteren met die oude camera.Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
quote:Op zaterdag 21 februari 2015 19:08 schreef Hojdhopper het volgende:
Vorig weekend bij mijn pa in Duitsland langs geweest. Daar had ie nog deze vintage spullen liggen:Ziet er bijzonder fraai klassiek Duits uitSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hij werkte vroeger ook bij Linhof in München en kon me een hoop vertellen over oude fotografie spullen. Binnenkort een field tripje en beetje experimenteren met die oude camera.
Heeft het een pdraad-vatting of had Edixa een eigen bajonet
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
Op internet gevonden:quote:Op zaterdag 21 februari 2015 20:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ziet er bijzonder fraai klassiek Duits uit
Heeft het een pdraad-vatting of had Edixa een eigen bajonet
quote:Edixas - with the exception of the Edixa Electronica and
the rex - have the 42mm Praktica/Pentax screw mount
and can therefore be fitted with an enormous variety
of lenses. Bron
In dat geval zou je dus die prachtige lenzen eens aan je digitale kunnen zettenquote:
of hier te koop zettenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In dat geval zou je dus die prachtige lenzen eens aan je digitale kunnen zetten
Eerst mijn vader overhalen haha.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
In dat geval zou je dus die prachtige lenzen eens aan je digitale kunnen zetten
Nah, daarvoor hoef ik het overhalen niet eens te proberen.quote:
Moet niet echt een issue zijn lijkt me, er verandert niks aan die lenzen.quote:Op zondag 22 februari 2015 01:27 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Eerst mijn vader overhalen haha.
Ja daar heb je inderdaad wel gelijk in.quote:Op zondag 22 februari 2015 11:10 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Moet niet echt een issue zijn lijkt me, er verandert niks aan die lenzen.
Op veldtocht met die camera lijkt me, afhankelijk hoe lang ie heeft stilgelegen, een stuk riskanter dan het proberen van alleen de lenzen op een digitale reflex.
Als je de kans krijgt om met dergelijke lenzen een keer een middagje te mogen spelen is dat de prijs van een pdraad-adapter al meer dan waardquote:Op zondag 22 februari 2015 16:41 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja daar heb je inderdaad wel gelijk in.
quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:22 schreef shiznuts het volgende:
Ik zag dat je je spul wegdoet. Zonde joh.
http://www.ebay.nl/itm/181677943373
Leuk dat dat uitgerekend die hoek fotografica is die me het minst interesseertquote:Op donderdag 5 maart 2015 21:22 schreef shiznuts het volgende:
Ik zag dat je je spul wegdoet. Zonde joh.
http://www.ebay.nl/itm/181677943373
Nu is het natuurlijk geen airborne virus in een Hollywood film met rampzalige gevolgen, zo snel gaat het allemaal niet, maar ik zou je lens niet lange perioden in een kast zetten naast je andere objectieven. Bewaar ze dan apart. En als je een paar nieuwe schoenen koopt altijd die silica gel zakjes opbewaren. Die kun je mooi gebruiken om in je tas te gooien waar je je lenzen stopt als je een rondje gaat fotograferen. Schimmels houden van vocht, dus vocht is de antichrist zeg maar.quote:Misschien is het gevaarlijkste probleem wel schimmel (Engels: fungus, Duits: Pilz)! Deze kan zich binnen de lens uitbreiden en zelfs overslaan op je andere objectieven. Hier dus mee oppassen; dit is een no-go.
Eigenlijk was Shiz me al een slag voor. Ja het is besmettelijk en nee, ze hoesten elkaar niet de ziekenboeg in, schimmel breidt zich langzaam in een objectief uit en die uitbreiding kun je remmen of zelfs stilzetten.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 19:07 schreef Vasse het volgende:
Had eigenlijk gehoopt dat Ouwesok met al zijn vintage wel uit ervaring kon zeggen of het wel of niet wil "overslaan" op andere objectieven. Maar misschien dat hij een schimmelvrij vintage collectie heeft, of een mooie klimaatkast waar hij al zijn vintage in bewaard
Ik check een lens meestal op 'ingesloten zooi'(schimmel en andere ongerechtigheden), vooral als ik hem vaak denk te gaan gebruiken. Meestal voorkom je daar de grootste problemen wel mee.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 20:14 schreef Vasse het volgende:
Zo'n transparante box is inderdaad een goed idee.
Maar waar ik nog wel benieuwd naar ben, hoe gaan de vintage verzamelaars in dit forum ermee om.
Heeft iedereen een schimmelvrije vintage collectie hier ?
Lenzen met een schimmeltje vergen weliswaar wat zorg, je moet het probleem echter ook niet groter maken dan het is. Onder de goeie condities bewaard kan zo'n ding gewoon meedoen, 't is geen ebola zullen we maar zeggen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 22:41 schreef Vasse het volgende:
Hmm geeft toch weer te denken...
Zal voorlopig wel een quarantine lensje blijven.
En in de gaten houden hoe de schimmel zich in de lens ontwikkeld, uitbreiding is linea recta de prullenbak in.
Die paranoia is herkenbaar, zie je bij meer mensen. Weten wat die schimmel precies inhoudt en wat je ertegen kunt doen en dat het niet zo besmettelijk is als vogelgriep zou het moeten wegnemen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 10:54 schreef Vasse het volgende:
Alleen wat nu wel ruk is, na al dat lezen over fungus in objectieven, ben ik helemaal paranoia.
Tot nu altijd de camera en lenzen recht toe recht aan gebruikt, verwisselen op een stoffig festival veld(met de wind in de rug uiteraard) geen probleem. Beetje bier over mijn lens of camerabody, het zal wel...thuis schoonvegen, laten drogen en weer in de donkere rugzak of la opbergen.
Buiten beetje filmen met lens whacking techniek, geen probleem.
En momenteel geen spoor van schimmel in deze objectieven.
Maar nu na al die info lezen ben ik helemaal paranoia, voor schimmel in mijn gear, live will never be the same.
Onwetendheid is veel mooier.
Oja en heb mijn objectieven uit mijn rugzak gehaald
M42 en Canon EF is er meestal wel te vinden al blijft het altijd weer een totale verrassing wat er nu weer op de tafels ligt.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:01 schreef Vasse het volgende:
Verleidelijk. Maar morgen kan ik niet. Zie dat er 8 November weer een beurs is.
Is het aanbod van 2e hands lenzen groot op die beurs ?
Zowel canon EF mount en 42mm screw mount ?
Veelquote:Op maandag 9 maart 2015 21:31 schreef shiznuts het volgende:
Wel vanmiddag bij een toko hier ( http://www.photobörse.com ) geweest die een boel meuk hadden hey.
Maar die wisten wat ze verkochten en durfen er veel voor te vragen...
Ja, dat bedoel ik.quote:Op maandag 9 maart 2015 22:08 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Veel
Een aantal dingen die verre van zeldzaam zijn vragen ze meer voor dan het ooit nieuw heeft gekost
Overigens kan het nog zieker qua prijzen. Zoek op ebay eens naar Arsenal uit Nürnberg. Daar is photobörse nog een koopjeshoek bijquote:Op maandag 9 maart 2015 22:19 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Ja, dat bedoel ik.
Ze hadden ook een gouden Canon IXUS. Gewoon een sterk gedateerd niks bijzonders compactje in een hippe kleur. 500,- Pleuro.
Het kan zijn dat het adapter te weinig ruimte heeft voor de bajonet van de lens. Soms zitten adapters te ruim, in jouw geval zit het adapter te krap, is altijd een risico'tje me die Chinese adapters.quote:Op zondag 15 maart 2015 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
Onderstaande lenzen hebben een bajonetvatting, die wil ik op deze adapter gebruiken.
http://electronics.buysku(...)0137177801562501.JPG
Nu past de linkse er niet op en de rechtse wel. Ik krijg de linkse er niet opgedraaid.
Ik zie verder geen letters o.i.d. die de vatting aangeeft.
De linkse ise een Kenlock MC Tor 70-210 mm
De rechtse is een Sigma 28-80 mm
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Iemand een idee, waarom de ene wel en de andere niet past?
Het enige verschil is de diafragma nok, verder zijn de klauwen indentiek.quote:Op zondag 15 maart 2015 21:45 schreef shiznuts het volgende:
Eh... Dat moet hetzelfde bajonet voorstellen?
De bouw is iets anders, maar de klauwtjes van de bajonet zijn identiek, ook de simulatornok (rechtsonder) is identiek, het enige verschil zit dus in die sluitnok.quote:Op zondag 15 maart 2015 21:45 schreef shiznuts het volgende:
Eh... Dat moet hetzelfde bajonet voorstellen?
Praktica B herken je aan drie electrieke contactjes.quote:Op zondag 15 maart 2015 22:42 schreef shiznuts het volgende:
Die linker lijkt grotere metalen vinnen/threads te hebben? Dacht misschien wel Practica of Nikon AI ofzo.
Maak er eens een proefserietje mee, hij zou je nog wel eens kunnen verbazen.quote:Op maandag 6 april 2015 20:50 schreef Clayton1 het volgende:
Niet de allerbeste lens die er bestaat, kan ook niet met prijs/kwaliteit verhouding van ¤ 1,00
[ afbeelding ]
Mja,quote:Op vrijdag 10 april 2015 10:50 schreef 111210 het volgende:
wie kent er een beetje een lichtsterke analoge zoom lens (rond de f2.8/3.5) die ook nog een redelijk goede beeldkwaliteit heeft.
had al de Nikor 35-105mm gevonden, maar kan daar geen voorbeelden van vinden (qua scherpte, CA enz)
wil m gebruiken op mn samsung nx1, maar de samsung lenzen zijn allemaal focus by wire en het diafragma is ook electronisch (handig voor fotografie, maar voor video niet prettig)
Doet het inderdaad bijzonder goed.quote:Op zondag 12 april 2015 12:37 schreef Clayton1 het volgende:
Pentacon 29mm 2.8 doet het vrij aardig dacht ik zo voor zo`n oud beestje.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In de opname zelf kwam dat niet helemaal uit de verf, die werden wat flets en overstraald. Na het aanpassen van het contrast uit de RAW werd het ineens bijzonder toonbaar al merk je wel dat je met en lens op leeftijd te doen hebt.quote:Op dinsdag 14 april 2015 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Duidelijk dat die Schneider een stuk betere contrastomvang heeft dan die penatcon.
Netjes, maar van een Helios mag je dat verwachten.quote:Op zondag 19 april 2015 21:08 schreef Clayton1 het volgende:
Enkele testplaatjes van de Helios
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Moowjquote:Op zaterdag 25 april 2015 05:33 schreef MoChe het volgende:
Mijn 'nieuwe' Helios 44-2
[ link | afbeelding ]Swirl 2 by modaser, on Flickr
Ik wist wel dat KMZ ze weer zou gaan bouwen en dat de verwachtingen hoog gespannen waren, misschien wel te hoog vanwege de cultstatus van de oude 40-2. Al zou een nieuwe even goed performen, dan nog wordt ie als 'minder' gezien.quote:Op zaterdag 25 april 2015 18:40 schreef shiznuts het volgende:
Binnenkort weer een Rus meer in de collectie... (hint: door KMZ en 'Gran Prix' bekroond)
Trouwens hea, er rollen moderne Heliosjes van de band... de Helios-40-2 85mm f/1.5... alleen heel erg lovend lijkt men er niet over te zijn...
Kwam de Zenits hier tegen: http://www.rugift.com/photocameras/lenses-for-cameras.htm .quote:Op zaterdag 25 april 2015 23:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik wist wel dat KMZ ze weer zou gaan bouwen en dat de verwachtingen hoog gespannen waren, misschien wel te hoog vanwege de cultstatus van de oude 40-2. Al zou een nieuwe even goed performen, dan nog wordt ie als 'minder' gezien.
Heb je linkjes naar reviews
Ik was er al een beetje bang voorquote:Op zaterdag 25 april 2015 23:37 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Kwam de Zenits hier tegen: http://www.rugift.com/photocameras/lenses-for-cameras.htm .
Officiële site: http://shop.zenit-foto.ru/ob-ektivy . Wel een geinige site om eens rond te neuzen...
Wist ook niet dat ze een hele cineline-up hadden: http://shop.zenit-foto.ru/kinoob-ektivy .
Wat betreft de 40-2, las het een en ander op http://bobatkins.com/phot(...)5mm_f1-5_review.html en http://www.photozone.de/p(...)-test-report?start=1 bijvoorbeeld en vatte het zo op dat als het niet voor de unieke 'swirly bokeh' was geweest, je het net zo goed kon vergeten.
APO heeft niet veel meer om de hakken dan een verbeterde kleurcorrectie, meestal door gebruik van 'SD' of 'LD' elementen, dus glas met een superlage brekingsindex.quote:Op zondag 26 april 2015 00:31 schreef shiznuts het volgende:
True true.Zag ook dat ze een APO lens hadden. 135mm f/2.8 ofzo. Nu ben ik 'APO' weleens vaker tegengekomen en dat schijnt dan ongekende kwaliteit te zijn ofzo?
Het schijnt dat de echte aparte dingen uit de Russische fotowinkel al zo goed als verdwenen zijn, al zal er nog best her en der wat te vinden zijn.quote:Tripje Moscow / Krasnogorsk lijkt me best lachen.Als Snowden zich verveelt daar kan 'ie wel fotografie als hobby nemen.
Klopt. Een jaar of 10 geleden heb ik er nog veel weggehaald. Had je o.a. in St. Petersburg twee hele leuke fotowinkels met een mooie collectie. In die tijd schoot ik nog met een Praktica en kon het dus direct gebruiken. Het mooie was dat je de Praktica daar overal kon laten repareren.quote:Op zondag 26 april 2015 01:01 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Het schijnt dat de echte aparte dingen uit de Russische fotowinkel al zo goed als verdwenen zijn, al zal er nog best her en der wat te vinden zijn.
http://www.ebay.de/sch/Ob(...)_sac=1&_nkw=prakticaquote:Op zondag 26 april 2015 10:06 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Klopt. Een jaar of 10 geleden heb ik er nog veel weggehaald. Had je o.a. in St. Petersburg twee hele leuke fotowinkels met een mooie collectie. In die tijd schoot ik nog met een Praktica en kon het dus direct gebruiken. Het mooie was dat je de Praktica daar overal kon laten repareren.
Nu is de voorraad vrijwel helemaal opgedroogd en hebben de winkels vooral Japans materiaal.
Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan. Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenenquote:Op zondag 26 april 2015 02:01 schreef shiznuts het volgende:
Was het hier al eens tegengekomen: http://www.slrmagic.co.uk(...)e-50mm-t21-lens.html , meteen een beest van een lens lijkt me.Zoals ook bij Nikon lenzen 'ED' een lens premium maakt (qua prijs dan ook, hè).
Op eBay zitten er wel een paar goed erbovenop. Een http://www.ebay.nl/usr/artemstore , http://www.ebay.nl/usr/moscowphoto , http://www.ebay.nl/usr/kubanoid , http://www.ebay.nl/usr/biggerby2002 , http://www.ebay.nl/usr/russian_market of een http://www.ebay.nl/usr/v.s.lab bijvoorbeeld. Wel heel gevaarlijk om daar af en toe eens een kijkje te nemen...meestal wordt kijken kopen.
Je hebt het over het swirly effect? Ik heb gezien dat ie bij deze lens op omg 2,3m afstand ligt vol open.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Moowj
Tipje: Ga met de Helios zo dicht mogeiljk op je onderwerp zitten en diafragmeer de Helios ietsjes, je krijgt dan zowel een hele fraaie detailweergave als die heerlijke achtergrond
Is wel hoe ik er initieel achter kwam, vb: www.ebay.nl/itm/Neu-Objek(...)nd-new-/151319115755 .quote:Op zondag 26 april 2015 11:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan.
Wel jammer dat er niet echte 'haast te goed om waar te zijn'-koopjes tussenzitten. Aan de andere kant, je hoeft niet alle 2e hands winkels en marktjes af op zoek naar die diamant in een hooiberg, wil je voor een duppie op de eerste rij zitten, zeg maar.quote:Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenen
Een J-9 vanachter de resten van het ijzeren gordijn laten komen gaat inmiddels ook niet meer voor onder de 120 euro en zelfs dat is die Russische Sonnar nog wel waard ook
Je kent je spul!quote:even archiefplaatje ter illustratie
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr
De nieuwe Helios 44-2 lijkt zo rond de 380 euro te moeten kosten wat op zich als je het per kilo berekent nog een redelijk nette prijs is.
Keuze voor 85mm's kun je dus als volgt samenvatten.
Vintage bang for the buck : Jupiter J-9 2.0/85mm
Modern bang for the buck : Samyang 1.4/85mm
Vintage to the max : Helios 40-2 1.5/85mm
85mm to the max : Zeiss T* Planar 1.4/85mm
Van die laatste geldt dat ook die vintage is, de beste exemplaren zijn de eerste series die uit Oberkochen komen met een Contax of een Rollei QBM-vatting. Reken voor een fraai exemplaar op zo'n 500 euro of meer. Je hebt dan wel de geruststellende gedachte dat er op aarde en omstreken geen fraaiere portretlens in die categorie is geslepen.
Tenzij je tegen een Zeiss Planar 1.2/85mm aanloopt, maar die zijn in zo'n beperkte oplage gemaakt dat ze vrij schaars zijn en inmiddels wel allemaal in handen van verzamelaars of handelaren die er het maximale uit proberen te persen
Zonder meer vergelijkbaar met de Planar maar lastiger te vinden zijn de 85mm-varianten van Nikon en Minolta, met name die laatste worden heel soms voor absurde prijzen verkocht.
Nog een concurrent zou de Zeiss Jena Pancolar 1.8/80mm kunnen zijn. Een relatief onbekende lens die net als de Helios een prachtig karakter heeft maar die over de hele linie een beter plaatje levert én die ook nog eens op volle opening bruikbaar is. Met al dat fraais en het gegeven dat ie slechts kort is geproduceerd is de Pancolar helaas wel zo ongeveer onbetaalbaar geworden.
Alleen is die Canon EF vanuit vintage-oogpunt zoiets als met een brandnieuwe Golf in een parade voor oldtimers meerijden.quote:Op zondag 26 april 2015 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Qua bang for your buck, de canon 1.8 85mm is scherper dan de Samyang, een halve stop minder, maar wel voorzien van AF en zit in dezelfde prijs als de Samyang.
Dat gaat nog best een klus worden, de lenzen van een Contaflex bestonden namelijk uit twee delen. Het achterste was de basis die vast op de camera zat, van oorsprong een Tessar, later ook Pantar drielenzers. Voor op die standaardlens konden voorzetlenzen worden gemonteerd.quote:Op zondag 26 april 2015 19:34 schreef shiznuts het volgende:
Da's cool als je een Canon hebt... anders moet je toch zo'n elektronische adapter hebben.
Hey sok, is er nog een mogelijkheid om Contaflex ergens op te mounten?
Kwam een setje Zeiss lenzen (met body) tegen, 35, 50, 85 en 115mm.
Die Canon is intussen een 23 jaar oud, en volgens mij optisch nog ouder, die Samyang is volgens mij gewoon een copie van een klassiek zeiss ontwerp.quote:Op zondag 26 april 2015 20:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Alleen is die Canon EF vanuit vintage-oogpunt zoiets als met een brandnieuwe Golf in een parade voor oldtimers meerijden.
En voor die Samyang geldt eigenlijk hetzelfde
Dan kan ie meedoenquote:Op zondag 26 april 2015 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die Canon is intussen een 23 jaar oud.....
Ik heb het over het totale effect van een Helios/Biotar. Die 'swirl' is daar één aspect van en die moet je eigenlijk als een soort van gimmick beschouwen, geen kunst maar een kunstje.quote:Op zondag 26 april 2015 14:53 schreef MoChe het volgende:
[..]
Je hebt het over het swirly effect? Ik heb gezien dat ie bij deze lens op omg 2,3m afstand ligt vol open.
Een Planar heeft dat ook en er zijn er meer die dat hebben. Gelukkig kun je naderhand de boel ook wat soften of met een goed softfocusfilter werken om de meest heftige details wat weg te werken.quote:Op zondag 26 april 2015 22:26 schreef ultra_ivo het volgende:
De Samyang zou ik niet als een portretlens willen zien. Die is veel te scherp daarvoor, je ziet ieder detail. En dat wil je niet bij een portretlens.
In de portretrange heb ik de keuzequote:Op zondag 26 april 2015 23:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een Planar heeft dat ook en er zijn er meer die dat hebben. Gelukkig kun je naderhand de boel ook wat soften of met een goed softfocusfilter werken om de meest heftige details wat weg te werken.
Naderhand details toevoegen is een stuk lastiger.
Een Samyang is dan ook meer een allroundertje, maar wel een waarmee het uiteindeiljk best aardig portretjes maken is.
En anders koop je er gewoon voor weinig een J-9 bij
De keuze is reuzequote:Op zondag 26 april 2015 23:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In de portretrange heb ik de keuze
Pentax Limited 2.4/70
Samyang 1.4/85
Jupiter J9
Laat denk ik nog maar weinig te wensen over.
Het is geen slechte lens, laten we dat even voorop stellen.quote:Op maandag 27 april 2015 15:52 schreef bobbit het volgende:
Na lange radiostilte terug - nice topic dit! Heb zelf wat vintage spul, waaronder een paar Helios 44-2's. Eentje uitgeprobeerd op een Fuji x-e1 met 0,7 x speedbooster - dus hij zou zich moeten gedragen als een 58 mm f/2. Hieronder 2 opnames - eentje vol open, en eentje @ f/8.
N.a.v. de opname @ f/2: herkent iemand dit draaierige patroon? Is dit "swirly bokeh" of alleen uitvergrote randonscherpte i.c.m. met heftige vervorming?[ link | afbeelding ]
(Helios 44-2 @f/2 op Fuji x-e1 met Kipon Baveyes speedbooster 0,7 x)
[ link | afbeelding ]
(Helios 44-2 @f/8 op Fuji x-e1 met Kipon Baveyes speedbooster 0,7 x)
Heeft vooral te maken met de vraag of het zinnig is vintage 35 mm-lenzen te gebruiken op een crop ILC in combinatie met een speedbooster. Is dit de befaamde "swirly bokeh" in voil ornaat, is het gewoon een slechte lens, of versteert de speedbooster de weergave?
Als fullframe wilt heb je met de A7 nog altijd het meest compacte alternatief in handen waar inderdaad alles op past en om eeriljk te zijn vond ik de handligging wel meevallen bij die keren dat ik er een in handen had, alleen de prijskaart deed mij naar de A6000 uitwijken.quote:Op maandag 27 april 2015 23:14 schreef bobbit het volgende:
Bedankt, dat weet ik nu dus. Brengt me gelijk bij mijn volgende dilemma: wat is de beste manier om meer menens te maken met vintage optieken?
Ik heb twee opties in gedachten: de x-e1 body (die niet direct ideaal is met focussen vanwege de kleine EVF) op termijn vervangen door een x-t1: kan ik met een paar fujinons als lichte uitstapjesset gebruiken, en voor het vintage-spul met de speedbooster voor Nikon en M42-lenzen (mijn speedbooster heeft een Canon-mount, dus die accepteert heel wat verschillende lenzen).
Voordeel: dubbel gebruik Fuji, ergonomie (die ik erg fijn vind)
Nadeel: eventuele nadelige invloed speedbooster op IQ van lenzen, geen mogelijkheid FD-en andere kort-registerlenzen te gebruiken
Alternatief: Fuji-set vaarwel zeggen en voor vintage-lenzen en een A7 aanschaffen.
Voordeel: bijna alle vintage-spul past erop, ook Hexanon en FD, geen mogelijke invloed op IQ door extra glaswerk (speedbooster)
Nadeel: ergonomie A7 (van (veel) horen zeggen), minder geschikt als uitstapjescamera (hoogstens met 28-70, verdere optieken zijn duur, groot, en niet-bestaand)
Teleconverters. Die kocht je vroeger met de gedachte dat je dan heel goedkoop wat extra tele kocht. In werkelijkheid zijn die dingen de meest efficiente manier om van een goeie lens een hele slechte lens te maken. (een hele enkele uitzondering daargelaten)quote:Op maandag 27 april 2015 23:20 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag vandaag met koningsdag dit ding (Kenko TelePlus 2x 3x) bij een kraampje liggen (in bijbehorende beschermhoes) en een handleiding:
Iemand enige idee of het wat waard is (in de zin van bruikbaarheid)?
Heb hem overigens laten liggen dus die vind ik nooit weer terug
Heb 'm idd laten liggenquote:Op maandag 27 april 2015 23:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Teleconverters. Die kocht je vroeger met de gedachte dat je dan heel goedkoop wat extra tele kocht. In werkelijkheid zijn die dingen de meest efficiente manier om van een goeie lens een hele slechte lens te maken. (een hele enkele uitzondering daargelaten)
Zolang je geen last hebt van overdreven experimenteerdrift moet je ze dus gewoon laten liggen.
Die 1.4x Kenko speelt in een iets andere divisie dan die oude converters.quote:Op maandag 27 april 2015 23:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb 'm idd laten liggen
Maar vond het wel een geinig ding, vandaar m'n interesse.
Heb zelf een 1.4 Kenko voor m'n Nikon maar die zat als "bonus" bij de 300mm f/4, wat overigens een heel fijn lensje met trage autofocus is
Tijd is m'n grootste probleem, behalve fotografie vind ik heel veel technische onderwerpen interessant en dat kost... tijd... Maar wie weet scharrel ik nog eens ergens een OM-D op om wat mee te experimenteren...quote:Op maandag 27 april 2015 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die 1.4x Kenko speelt in een iets andere divisie dan die oude converters.
Overigens was het bij die converters dan weer wel zo dat het niet per definitie de duurste en meest complexe exemplaren waren die het wel goed deden, sommige hele goedkope converters deden het soms best wel aardig waarbij ook bepalend was wat voor lens je erop zet.
Vandaar ook de opmerking over experimenteerdrift. Aangezien converters op rommelmarkten en fotograficabeurzen meestal geen drol kosten zou je eens kunnen kijken of je met wat wilde aankopen een wondersetje bij elkaar kan vinden van lens en converter.
Maar zoveel vrije tijd en opslagruimte heb ik nou ook weer niet
Ook een idee!quote:Op dinsdag 28 april 2015 07:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Pentax is ook een leuke optie voor vintage lenzen.
Alle ouwe K-lenzen passen er op. De adapters voor M42 kosten geen drol. Een goede zoeker, focus confirm, ingebouwde stabilisatie. Alles prima voorhanden.
Waarom zou 85 @ fullframe beter voor portret zijn dan 135 @ fullframe?quote:Op zondag 26 april 2015 11:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan. Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenen
Een J-9 vanachter de resten van het ijzeren gordijn laten komen gaat inmiddels ook niet meer voor onder de 120 euro en zelfs dat is die Russische Sonnar nog wel waard ook
even archiefplaatje ter illustratie
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr
De nieuwe Helios 44-2 lijkt zo rond de 380 euro te moeten kosten wat op zich als je het per kilo berekent nog een redelijk nette prijs is.
Keuze voor 85mm's kun je dus als volgt samenvatten.
Vintage bang for the buck : Jupiter J-9 2.0/85mm
Modern bang for the buck : Samyang 1.4/85mm
Vintage to the max : Helios 40-2 1.5/85mm
85mm to the max : Zeiss T* Planar 1.4/85mm
Van die laatste geldt dat ook die vintage is, de beste exemplaren zijn de eerste series die uit Oberkochen komen met een Contax of een Rollei QBM-vatting. Reken voor een fraai exemplaar op zo'n 500 euro of meer. Je hebt dan wel de geruststellende gedachte dat er op aarde en omstreken geen fraaiere portretlens in die categorie is geslepen.
Tenzij je tegen een Zeiss Planar 1.2/85mm aanloopt, maar die zijn in zo'n beperkte oplage gemaakt dat ze vrij schaars zijn en inmiddels wel allemaal in handen van verzamelaars of handelaren die er het maximale uit proberen te persen
Zonder meer vergelijkbaar met de Planar maar lastiger te vinden zijn de 85mm-varianten van Nikon en Minolta, met name die laatste worden heel soms voor absurde prijzen verkocht.
Nog een concurrent zou de Zeiss Jena Pancolar 1.8/80mm kunnen zijn. Een relatief onbekende lens die net als de Helios een prachtig karakter heeft maar die over de hele linie een beter plaatje levert én die ook nog eens op volle opening bruikbaar is. Met al dat fraais en het gegeven dat ie slechts kort is geproduceerd is de Pancolar helaas wel zo ongeveer onbetaalbaar geworden.
De 135 tekent bij een portret net een fractie vlakker dan een 85mm. Niet een verschil van dag en nacht, maar wél merkbaar.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:53 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Waarom zou 85 @ fullframe beter voor portret zijn dan 135 @ fullframe?
Voor de fun-factor heb ik ooit eens met een geleende Canon 500 f/4 IS L USM een serie protretten gemaakt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De 135 tekent bij een portret net een fractie vlakker dan een 85mm. Niet een verschil van dag en nacht, maar wél merkbaar.
Overigens blijft het een smaakkwestie, er verzet zich niets tegen om portretjes met een 135 te maken, sterker nog, liever veel te lang dan iets te kort.
Dan sta je een meter of 10 van je model af?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Voor de fun-factor heb ik ooit eens met een geleende Canon 500 f/4 IS L USM een serie protretten gemaakt.![]()
[ afbeelding ]
Zoiets jaquote:Op dinsdag 28 april 2015 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan sta je een meter of 10 van je model af?
quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Voor de fun-factor heb ik ooit eens met een geleende Canon 500 f/4 IS L USM een serie protretten gemaakt.![]()
[ afbeelding ]
Gaat toch prima zoquote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Een vriend van mij heeft jarenlang dia's geschoten. Zijn letterlijk enige objectief was een 600mm van Minolta.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[..]
Gaat toch prima zo
Ik bedoel, het zou maar je enige lens zijn
quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:33 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Een vriend van mij heeft jarenlang dia's geschoten. Zijn letterlijk enige objectief was een 600mm van Minolta.
Stukje matglas doet wonderenquote:Op dinsdag 28 april 2015 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn, als je deze serie volgt, heel erg veel voldoende, goede, erg goede en uitmuntende objectieven. Maar waar ik nog steeds naar op zoek ben is een standaard of wijd absoluut slecht objectief, die je het effect geeft van een camera van voor laten we zeggen, 1930.
Qua vintage heb je alleen de Noct-Nikkor maar dat maakt het er niet betaalbaarder op.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:25 schreef nielsgeode het volgende:
Vraag: wat zijn de opties voor f/1.0 lenzen die fullframe zijn en nog betaalbaar blijven. Handfocus is geen probleem. De prijs van de Canon EF 50 f/1.0 wel
c.q.: diept niet echt opquote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Qua vintage heb je alleen de Noct-Nikkor maar dat maakt het er niet betaalbaarder op.
De Leica Noctilux is ook al geen voordeelitem en past alleen op spiegelloos.
Voigtländer Nokton 1.1/50mm is de eerste die me te binnen schiet die nog enigszins betaalbaar is. Of ie er echter in andere vattingen is dan Leica M weet ik zo snel even niet, Leica M is alleen te adapteren naar spiegelloze camera's.
Mitakon Speedmaster 0.95/50mm. Redelijk betaalbaar alleen moet je er een Sony A7 bijkopen om hem te gebruiken, voor een Canon is de oplegmaat te klein.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:38 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
c.q.: diept niet echt op![]()
*Ik wil f/1.0*
Daar is 'ie dan, hè!quote:Op zaterdag 25 april 2015 18:40 schreef shiznuts het volgende:
Binnenkort weer een Rus meer in de collectie... (hint: door KMZ en 'Gran Prix' bekroond)
[..]
Mooiequote:Op dinsdag 5 mei 2015 16:36 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Daar is 'ie dan, hè!De Zenit TAIR-11A.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mad 20-blade aperture.Een lens waarvan ik het bouwjaar deel!
Je zou dat ding eens moeten zien in het echhie!quote:Op dinsdag 5 mei 2015 18:56 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Mooie
Ik ben wel benieuwd naar wat je eruit gaat toveren.
Meestal zien die Tair-11'en er bijzonder doorleefd uit, daar vormt deze nou weer eens een leuke afwisseling op.
Dat zeg ik, deze Tair is een welkome afwisseling. Ik had dat ook met de Helios die uit mijn 'sniperkit' kwam en waarschijnlijk nooit uit het vakje in het koffertje was geweest. Die zag er ook heel anders uit dan de andere Heliossen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 20:06 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Je zou dat ding eens moeten zien in het echhie!
Doorleefd? Ja, die doos misschien, lens zelf heeft in 28 jaar geen plaatje geschoten nog. Ik zal 'em morgen eens trakteren op een rondje botanische tuinen en zomerpaleis (als het niet regent).
Fraaie plaatjes.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:37 schreef shiznuts het volgende:
Eerste rondje met de TAIR-11A.
Bokeh-animatietje, f/2.8 voorgrond/achtergrond, f22 (geloof ik) voorgrond:
[ afbeelding ]
Op de een of andere manier deed de peaking niks, dus dat werd een beetje nattevingerwerk.
Desalwelteplus best tevreden met wat daaruit te halen valt!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja bizar hé,quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:51 schreef shiznuts het volgende:
Die arme griet.En al die toeristen ffies knijpen of ze echt zijn.
Helemaal zwartgeblakerd van het aanraken lijkt het wel.![]()
![]()
Met name die Pentacon 50mm is een prima lensje waarmee je heel veel leuke dingen kunt doen.quote:Op zondag 10 mei 2015 18:28 schreef rotspinnetje het volgende:
Ik heb een paar M42/p-draad lenzen gevonden die nog van mijn opa geweest zijn, een Auto Kinor 28/2.8, Pentacon 50/1.8 en een Auto Kinor 138/2.8. Ze zijn nog in goede staat en ik zit er aan te denken om een Mirrorless camera te halen met een adapter zodat ik deze lenzen eens kan testen. Ik zit te denken aan een Fuji X-T1. Heeft iemand ervaring met een van deze lenzen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja klopt, maar ik heb op het moment alleen een Fuji X100s. Ik denk dat manual focus ook makkelijker is met een X-T1 dan met een spiegelreflex.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met name die Pentacon 50mm is een prima lensje waarmee je heel veel leuke dingen kunt doen.
De andere twee lijken me lenzen van Kino Precision Optics (Kiron) die ook die Panagor van hierboven bouwde. Ze zullen alletwee naar alle waarschijnlijkheid een prima plaatje geven.
Overigens kun je M42 ook prima op bijna alle (D)SLR's aanpassen, alleen Nikon lust geen pdraad, de rest allemaal wel, een spiegelloze camera is daarom wel goed, maar voor M42 niet noodzakelijk.
In dat geval is die Fuji dus weer wél een goeie aanschaf, zeker als je plannen hebt om met oud glas te gaan fotograferenquote:Op maandag 11 mei 2015 09:51 schreef rotspinnetje het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik heb op het moment alleen een Fuji X100s.
Mijn ervaring is inmiddels dat spiegelloze camera's en electronische zoekers prima werken met oud glas en manual focusquote:Ik denk dat manual focus ook makkelijker is met een X-T1 dan met een spiegelreflex.
Welke vattingquote:Op zondag 14 juni 2015 20:51 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik heb eindelijk een 400mm sigma prime te pakken gekregen
APO, Nikon vatting, en nog niet de kans toe gehad. Al wel een libelle te pakken gekregen bij de vijver in de tuin bij mijn ouders.quote:Op zondag 14 juni 2015 21:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Welke vatting
En een APO of een 'gewone'
En al mee op pad geweest
Ebay Duitslandquote:Op maandag 15 juni 2015 11:28 schreef nielsgeode het volgende:
Wie helpt een vriend van mij aan een mooie (oude) macrolens? Handfocus is prima, oud is prima. Eisen:
-100mm of langer
-1:2 is genoeg, 1:1 is mooi meegenomen maar hoeft niet
-optisch wel prima dus geen plastic chinese prut uit 2015
-mag oud, mag heel oud
-moet passen op pentax
Weet zelf 0,0 van pentax en wat er past(te) dus daarom deze vraag
Wel plastic maar een aanrader is de Cosina 3.5/100mm (ook als Voigtlander en nog een stapel merken te koop). Zolang je die voornamelijk manual gebruikt is die van een zodanige kwaliteit dat het enige verschil met iets veel duurders de ergonomie is.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:28 schreef nielsgeode het volgende:
Wie helpt een vriend van mij aan een mooie (oude) macrolens? Handfocus is prima, oud is prima. Eisen:
-optisch wel prima dus geen plastic chinese prut uit 2015
Een advies: Probeer ze allemaal eens en kijk welke jij de beste vindt. Is nog leuk om te doen ook en je gaat in elk geval een gevoel krijgen voor de verschillen tussen diverse lenzen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:14 schreef mattie010 het volgende:
Hey mensen,
vandaag dus die stapel lenzen gehaald, waren er uiteindelijk 13 waarvan ik er 9 eventueel kan gaan gebruiken. Nu zaten er veel dezelfde focuslengtes in (50mm en 135mm) en zoek ik eigenlijk een beetje advies welke lenzen ik zal houden en welk ik niet zal houden.
Ik heb hier nu liggen (aan dubbele focale lengtes)
135mm:
- Hanimar auto S 2.8
- Tele ennalyt 2.8
- Sigma 3.5
- Pentacon 2.8
50mm:
- Pentacon 1.8
- Industar 50-2 3.5 (M42 versie)
- Aus jena DDR (staat verder niks op?)
En verder deze "dubbel"
Vivitar 80-205
Praktica zoom 70-210
Wat is nu het beste voor mij om te doen? Welke lenzen moet ik sowieso houden en welke zijn niet de moeite waard?
Gevoelsmatig zeg ik: de tele ennalyt houden, pentacon en industar. Rest weer doorgeven of verkopen.
En bij de vivitar/praktica zoom twijfel ik. Geen idee of ik ze ooit allebei gelijktijdig mee ga nemen, maar ze hebben wel allebei hun aparte voordelen (ene lichtsterker, andere lichter, ene scherper, andere makkelijker te bedienen, etc.)
Dus die dan maar allebei houden sowieso?
Veel twijfels, maar ook vooral omdat ik het even niet weet. Elke lens heeft vast zijn eigen voordeel, maar ik overzie het even niet meer.
Hoewel er betere 50'jes zijn heeft de Industar een enorme schattigheidsfaktor en waar je er vroeger op de fotoclubs om werd uitgelachen performt ie op een digitale camera nog best goed en houdt ie je setje heerlijk compact.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:16 schreef Opoefiets het volgende:
Die Industar is echt heel fijn, heb er zelf ook een.
Het is ook een prima lensje. Past prima in mijn handtas en heeft een mooie bokehquote:Op zondag 21 juni 2015 21:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hoewel er betere 50'jes zijn heeft de Industar een enorme schattigheidsfaktor en waar je er vroeger op de fotoclubs om werd uitgelachen performt ie op een digitale camera nog best goed en houdt ie je setje heerlijk compact.
En ja, ik heb er ook een
De reacties zijn al een deel van de fun van het fotograferen met oude lenzen. Vooral gearheads die me gaan staan uitleggen dat wat ik doe eigenlijk niet kan zijn kostelijk, evenals de onthutste blikken van diezelfde gearheads als ze een digitale camera zien met daarop een lens van minstens 35 jaar oudquote:Op zondag 21 juni 2015 22:15 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Het is ook een prima lensje. Past prima in mijn handtas en heeft een mooie bokeh
Ach, fotoclubs... Tegenwoordig word je al raar aangekeken als je een glimmende metalen lens op je toestel zet. Mijn broertje laatst ook over mijn Jupiter-11: 'Wat heb jíj nou voor rare lens?'
Tegenwoordig is alles raar wat er degelijk uitziet. En je niet bij Cityfoto ziet staan
Ik kan me nog wat blikken van een Doesburgse verkoper herinnerenquote:Op zondag 21 juni 2015 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De reacties zijn al een deel van de fun van het fotograferen met oude lenzen. Vooral gearheads die me gaan staan uitleggen dat wat ik doe eigenlijk niet kan zijn kostelijk, evenals de onthutste blikken van diezelfde gearheads als ze een digitale camera zien met daarop een lens van minstens 35 jaar oud
Zelfs een die in blinde paniek schoot toen ik een lens met Nikon vatting op een Olympus draaide en er een stuk of wat opnamen mee maaktequote:Op zondag 21 juni 2015 22:45 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik kan me nog wat blikken van een Doesburgse verkoper herinneren.
Ik zou het wegflikkeren, het risico dat de rest aansteekt wil ik nietquote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:23 schreef Clayton1 het volgende:
Schimmel in een lens. wat kan ik het er het beste mee doen?
Als je internet raadpleegt zijn de meningen verdeeld,
zo spreekt men over
- direct weggooien.
- mist kostbare zeldzame lens . schoonmaken of laten schoonmaken.
- niets van aantrekken, kan geen kwaad ,
alleen kun je het na gelang de hoeveelheid schimmel terug zien op je foto`s.
Dat lees je dus vaak op internet, maar je leest ook dat schimmel niet overspringt, het is geen beestjequote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou het wegflikkeren, het risico dat de rest aansteekt wil ik niet
Dat hoeft dus niet direct UV-licht te zijn, schimmel gedijt slecht in licht dus blootstelling aan een sterke lichtbron kan al enige uitkomst bieden.quote:Op zondag 19 juli 2015 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
UV licht behandelen, leuk, maar hoe krijg je dat in het objectief, het glas en de coatings houden dat tegen.
Lastig te beoordelen, in mijn lens zag het er zo uit. maar dan niet zo erg als in dit voorbeeld.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:55 schreef Opoefiets het volgende:
Oké, ik heb hier een twijfelgeval qua schimmel. De lens zat van origine op een Minolta XG-1 die niet helemaal in orde is (gelukkig heb ik twee werkende Minolta-body's, allebei met hun kwaliteiten). Maar heeft hij nou schimmel of niet? Heb het zo goed mogelijk op de foto proberen te krijgen (heb geen MD-adapter naar A-mount, dus moest het maar met een kitlens doen... anders had ik wel een macrofoto gemaakt). Is het gewoon vuil, stof of schimmel?
[ afbeelding ]
Dat zou als ie zijn reputatie waarmaakt wel eens een hele goeie vangst kunnen zijn. Bij goed weer gelijk uitproberen dusquote:Op zaterdag 25 juli 2015 20:58 schreef Clayton1 het volgende:
Wat een K weer vandaag, Dan maar ff een kringloopje bezoeken..
[ afbeelding ]
Ik hoop morgen te kunnen testen, ben benieuwd of hij ¤ 0.50 cent investering waard is of dat het weggegooid geld is.quote:Op zaterdag 25 juli 2015 21:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat zou als ie zijn reputatie waarmaakt wel eens een hele goeie vangst kunnen zijn. Bij goed weer gelijk uitproberen dus
Die achterdop is het al waardquote:Op zaterdag 25 juli 2015 21:31 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Ik hoop morgen te kunnen testen, ben benieuwd of hij ¤ 0.50 cent investering waard is of dat het weggegooid geld is.
Het Goed in Hengelo heeft wel eens wat leuks liggen, alleen vragen ze er naar mijn idee soms wat te veel voorquote:Op zaterdag 25 juli 2015 23:09 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Kringlopen hier in de buurt hebben altijd alleen maar klotespul :-(
In combinatie met een Praktica denk je dan al snel aan Zeiss Jena, maar ook die hebben bijzonder fraai glas gemaaktquote:
Afhankelijk welke Zeiss Jena. Als er een Biotar of een Pancolar op staat is ie het dik waard, zeker als die Pancolar een 1.8/80mm is.quote:Op dinsdag 28 juli 2015 10:18 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Dat bedoelde ik. Wie weet is het die ¤80 meer dan waard.
Da's een leuk glaasje, zeker op een fullframequote:Krijg zelf vandaag een Tamron Adaptall-2 17mm f/3.5 binnen :-)
Gaat gebruikt worden op m'n A7squote:Op dinsdag 28 juli 2015 10:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Afhankelijk welke Zeiss Jena. Als er een Biotar of een Pancolar op staat is ie het dik waard, zeker als die Pancolar een 1.8/80mm is.
[..]
Da's een leuk glaasje, zeker op een fullframe
Hoofdpijn-bokehquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 10:22 schreef Clayton1 het volgende:
Testrondje met bovenstaande Canon 35-105mm,
...
Oh ik heb zondag nog niks staanquote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:58 schreef Ouwesok het volgende:
Voor de liefhebbers van vintage glas is er komende zondag weer de jaarlijkse openluchtfotograficabeurs in het pittoreske stadscentrum van Doesburg. Honderden meters kraam met spullen uit alle categorieën waar je op zijn minst eens naar kunt kijken óf als de hebberigheid toeslaat ze aan je collectie kunt toevoegen.
Het centrum van Doesburg leent zich ook nog eens prima om je aanwinsten uit te proberen.
Nog iemand plannen in die richting
Nieuw glas of nieuw vintage glasquote:Op zondag 6 september 2015 17:21 schreef Opoefiets het volgende:
Ik heb echt gaaf nieuw glas, maar ik schiet vooral analoog. Als er foto's zijn gelukt maar eens wat posten
quote:Op zondag 6 september 2015 17:21 schreef Opoefiets het volgende:
Ik heb echt gaaf nieuw glas, maar ik schiet vooral analoog. Als er foto's zijn gelukt maar eens wat posten
Analoog schieten vergt idd veel minder investering, als ik zie wat voor een prachtige apparatuur er voor een habbekrats te koop is dan jeuken mijn vingers. Een Hasselblad was vroeger de prijs van een leuke auto, nu koop je ze voor een paar honderd euro.quote:Op zondag 6 september 2015 20:11 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Haha, nieuw vintage glas. Ik kan geen nieuw glas betalen
Kijk, iemand die mij begrijptquote:Op maandag 7 september 2015 12:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[..]
Analoog schieten vergt idd veel minder investering, als ik zie wat voor een prachtige apparatuur er voor een habbekrats te koop is dan jeuken mijn vingers. Een Hasselblad was vroeger de prijs van een leuke auto, nu koop je ze voor een paar honderd euro.
Maar digitaal is qua fotos maken wel goedkoper, geen rolletjes kopen, ontwikkelen, afdrukken, ben ook blij dat ik de chemie niet meer hoef te gebruiken, zeker kleurenchemie is smerig spulquote:Op maandag 7 september 2015 15:02 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Kijk, iemand die mij begrijpt
Ik vind ook dat je meer diversiteit hebt in soorten camera's. In het digitale tijdperk vind ik dat toch anders (ik zie zelf weinig verschil tussen digitale body's, moet ik zeggen..). Glas gaat voor een habbekrats weg, omdat het 'oud' is. Terwijl de foto's gewoon net zo mooi zijn.
Ik vind de prijs voor digitaal gemak te hoog. Dan maar meer gedoe en preciezer werken.
Reken op zo'n 36 dollar, een paar dollar meer en je hebt AF-confirm.quote:Op zaterdag 12 september 2015 22:09 schreef derLudolf het volgende:
Zijn er P6-Eos adapters te koop voor een leuke prijs? Ik heb nog een Flektagon 50 F4 liggen namelijk
Hmm dat vind ik dan nog best veel geld eigenlijk...quote:Op zaterdag 12 september 2015 22:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Reken op zo'n 36 dollar, een paar dollar meer en je hebt AF-confirm.
Blijft trouwens de vraag of je dat voor die grote Flek wilt doen, het is en dijk van een lens maar qua 50mm zijn er leukere klassieke alternatieven.
Mocht je echter iets in de orde van een Jena Sonnar 2.8/180mm op de kop kunnen tikken, dan ga je met zo'n adapter best blij zijn.
Welke mount bedoel jequote:Op maandag 14 september 2015 11:47 schreef mattie010 het volgende:
Weet iemand hier toevallig welke mount de pigriff-c pistol grip van de novoflex heeft?
Anders ga ik even langs een fotozaak ermee om het toch na te vragen! ^^
Even op ebay zoeken naar adapter 'BALNIK' en hopen dat je iets betaalbaars vindt. De Novoflex Schnellschuss adapters kosten doorgaans zo'n zes tientjes, maar soms kun je er mazzel mee hebben.quote:Op maandag 14 september 2015 12:13 schreef mattie010 het volgende:
Ah, ik bedoel inderdaad qua aansluiting op de camera
Ik heb gewoon een schouderstatief voor alles, dus statief is allemaal niet zo een probleem, maar ik moet een adapter hebben richting de camera voor een nikon. Heb er één voor canon en één voor olympus, maar wil hem nu ook graag kunnen gebruiken op de camera van iemand anders, omdat ik die camera uit mag testen
Beetje geduld doet wonderen, een aantal van mijn adapters kwamen met lenzen mee. Anderen vond ik op fotograficabeurzen maar ook daar is Novoflex soms bijzonder zeldzaam.quote:Op maandag 14 september 2015 12:20 schreef mattie010 het volgende:
Thanks, zullen dan wel zes tientjes worden!
Kun je even een foto van die PiGriff posten zodat ik kan zien welke generatie het isquote:Op donderdag 17 september 2015 20:14 schreef mattie010 het volgende:
Hey mensen,
ik ga het hier maar proberen, want ik kom er echt niet meer uit en hoop zo veel mogelijk inbreng te krijgen!
Ik werk met een canon 400D (DSLR) en probeer er een novoflex pigriff-c op te laten functioneren met zowel de 400/5.6 en de 600/8
Helaas en onverwachts loop ik tegen een aantal problemen aan waar ik gewoon niet meer uit kom in mijn eentje, vandaar dat ik hoop dat zo veel mogelijk mensen wat inbreng kunnen hebben![]()
Het volgende is er aan de hand:
Ik zette vandaag de lens op de camera met een adapter van novoflex. Nu krijg ik echter dat gehele ding helemaal niet scherpgesteld. Oftewel: de pistoolgrip lijkt niet te werken. Nu zoek ik hiervoor naar verklaringen, maar ik kan bijvoorbeeld de grip ook niet vastzetten op een bepaalde focusafstand. Doe ik iets verkeerd of werkt het gewoon niet?
Dan nog het volgende probleem er bovenop:
Wanneer ik een foto maak (onscherp als de pest, behalve als ik de ingebouwde macro-stang gebruik om scherp te stellen) zitten er zwarte randen om de hele foto heen. Rechthoekig met ronde hoekjes. Terwijl hij voor fullframe geschikt zou moeten zijn en ik op een 1.6 vergrotende CMOS sensor schiet - een duidelijk kleinere maat dus.
Iemand die mij wat inzicht kan geven in mijn problemen? Ik kom er zelf gewoon niet meer uit. Verkoper weet het ook niet, snapt het ook niet. Heeft hem zelf altijd op een analoge camera gehad, dus daarom dat ik nu hier maar hulp zoek. Hij zegt dat de lens altijd goed heeft gewerkt, ook toen hij hem een anderhalve week geleden testte...
Iemand die mij dus verder kan helpen?
Ik heb er nu helaas even geen fut voor (ben vrij zwaar verkouden) maar ik zal hem op zeer korte termijn eens met mijn PiGriff-C vergelijken. Op wat je beschrijft lijkt het erop dat er een deel van de tubus ontbreekt waardoor ie niet in de scherpte wil.quote:
Op de C heb je alleen die schroef bovenop waarmee je de scherpstelling kunt vergrendelen. Had je een oudere gehad dan zit aan weerszijden van het scherpstelmechanisme een schroef, een om de boel te vergrendelen en een om het scherpstelbereik wat korter te maken (dan kun je met als bij een AF-limiter sneller scherpstellen)quote:Op donderdag 17 september 2015 21:42 schreef mattie010 het volgende:
Noflexar staat erop, blokkeerschroeven weet ik niet zeker welke het zijn. Ben dat aan het opzoeken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |