Met name die Pentacon 50mm is een prima lensje waarmee je heel veel leuke dingen kunt doen.quote:Op zondag 10 mei 2015 18:28 schreef rotspinnetje het volgende:
Ik heb een paar M42/p-draad lenzen gevonden die nog van mijn opa geweest zijn, een Auto Kinor 28/2.8, Pentacon 50/1.8 en een Auto Kinor 138/2.8. Ze zijn nog in goede staat en ik zit er aan te denken om een Mirrorless camera te halen met een adapter zodat ik deze lenzen eens kan testen. Ik zit te denken aan een Fuji X-T1. Heeft iemand ervaring met een van deze lenzen?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja klopt, maar ik heb op het moment alleen een Fuji X100s. Ik denk dat manual focus ook makkelijker is met een X-T1 dan met een spiegelreflex.quote:Op zondag 10 mei 2015 20:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met name die Pentacon 50mm is een prima lensje waarmee je heel veel leuke dingen kunt doen.
De andere twee lijken me lenzen van Kino Precision Optics (Kiron) die ook die Panagor van hierboven bouwde. Ze zullen alletwee naar alle waarschijnlijkheid een prima plaatje geven.
Overigens kun je M42 ook prima op bijna alle (D)SLR's aanpassen, alleen Nikon lust geen pdraad, de rest allemaal wel, een spiegelloze camera is daarom wel goed, maar voor M42 niet noodzakelijk.
In dat geval is die Fuji dus weer wél een goeie aanschaf, zeker als je plannen hebt om met oud glas te gaan fotograferenquote:Op maandag 11 mei 2015 09:51 schreef rotspinnetje het volgende:
[..]
Ja klopt, maar ik heb op het moment alleen een Fuji X100s.
Mijn ervaring is inmiddels dat spiegelloze camera's en electronische zoekers prima werken met oud glas en manual focusquote:Ik denk dat manual focus ook makkelijker is met een X-T1 dan met een spiegelreflex.
Welke vattingquote:Op zondag 14 juni 2015 20:51 schreef ATuin-hek het volgende:
Ik heb eindelijk een 400mm sigma prime te pakken gekregen
APO, Nikon vatting, en nog niet de kans toe gehad. Al wel een libelle te pakken gekregen bij de vijver in de tuin bij mijn ouders.quote:Op zondag 14 juni 2015 21:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Welke vatting
En een APO of een 'gewone'
En al mee op pad geweest
Ebay Duitslandquote:Op maandag 15 juni 2015 11:28 schreef nielsgeode het volgende:
Wie helpt een vriend van mij aan een mooie (oude) macrolens? Handfocus is prima, oud is prima. Eisen:
-100mm of langer
-1:2 is genoeg, 1:1 is mooi meegenomen maar hoeft niet
-optisch wel prima dus geen plastic chinese prut uit 2015
-mag oud, mag heel oud
-moet passen op pentax
Weet zelf 0,0 van pentax en wat er past(te) dus daarom deze vraag
Wel plastic maar een aanrader is de Cosina 3.5/100mm (ook als Voigtlander en nog een stapel merken te koop). Zolang je die voornamelijk manual gebruikt is die van een zodanige kwaliteit dat het enige verschil met iets veel duurders de ergonomie is.quote:Op maandag 15 juni 2015 11:28 schreef nielsgeode het volgende:
Wie helpt een vriend van mij aan een mooie (oude) macrolens? Handfocus is prima, oud is prima. Eisen:
-optisch wel prima dus geen plastic chinese prut uit 2015
Een advies: Probeer ze allemaal eens en kijk welke jij de beste vindt. Is nog leuk om te doen ook en je gaat in elk geval een gevoel krijgen voor de verschillen tussen diverse lenzen.quote:Op zaterdag 20 juni 2015 01:14 schreef mattie010 het volgende:
Hey mensen,
vandaag dus die stapel lenzen gehaald, waren er uiteindelijk 13 waarvan ik er 9 eventueel kan gaan gebruiken. Nu zaten er veel dezelfde focuslengtes in (50mm en 135mm) en zoek ik eigenlijk een beetje advies welke lenzen ik zal houden en welk ik niet zal houden.
Ik heb hier nu liggen (aan dubbele focale lengtes)
135mm:
- Hanimar auto S 2.8
- Tele ennalyt 2.8
- Sigma 3.5
- Pentacon 2.8
50mm:
- Pentacon 1.8
- Industar 50-2 3.5 (M42 versie)
- Aus jena DDR (staat verder niks op?)
En verder deze "dubbel"
Vivitar 80-205
Praktica zoom 70-210
Wat is nu het beste voor mij om te doen? Welke lenzen moet ik sowieso houden en welke zijn niet de moeite waard?
Gevoelsmatig zeg ik: de tele ennalyt houden, pentacon en industar. Rest weer doorgeven of verkopen.
En bij de vivitar/praktica zoom twijfel ik. Geen idee of ik ze ooit allebei gelijktijdig mee ga nemen, maar ze hebben wel allebei hun aparte voordelen (ene lichtsterker, andere lichter, ene scherper, andere makkelijker te bedienen, etc.)
Dus die dan maar allebei houden sowieso?
Veel twijfels, maar ook vooral omdat ik het even niet weet. Elke lens heeft vast zijn eigen voordeel, maar ik overzie het even niet meer.
Hoewel er betere 50'jes zijn heeft de Industar een enorme schattigheidsfaktor en waar je er vroeger op de fotoclubs om werd uitgelachen performt ie op een digitale camera nog best goed en houdt ie je setje heerlijk compact.quote:Op zondag 21 juni 2015 15:16 schreef Opoefiets het volgende:
Die Industar is echt heel fijn, heb er zelf ook een.
Het is ook een prima lensje. Past prima in mijn handtas en heeft een mooie bokehquote:Op zondag 21 juni 2015 21:07 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Hoewel er betere 50'jes zijn heeft de Industar een enorme schattigheidsfaktor en waar je er vroeger op de fotoclubs om werd uitgelachen performt ie op een digitale camera nog best goed en houdt ie je setje heerlijk compact.
En ja, ik heb er ook een
De reacties zijn al een deel van de fun van het fotograferen met oude lenzen. Vooral gearheads die me gaan staan uitleggen dat wat ik doe eigenlijk niet kan zijn kostelijk, evenals de onthutste blikken van diezelfde gearheads als ze een digitale camera zien met daarop een lens van minstens 35 jaar oudquote:Op zondag 21 juni 2015 22:15 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Het is ook een prima lensje. Past prima in mijn handtas en heeft een mooie bokeh
Ach, fotoclubs... Tegenwoordig word je al raar aangekeken als je een glimmende metalen lens op je toestel zet. Mijn broertje laatst ook over mijn Jupiter-11: 'Wat heb jíj nou voor rare lens?'
Tegenwoordig is alles raar wat er degelijk uitziet. En je niet bij Cityfoto ziet staan
Ik kan me nog wat blikken van een Doesburgse verkoper herinnerenquote:Op zondag 21 juni 2015 22:24 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De reacties zijn al een deel van de fun van het fotograferen met oude lenzen. Vooral gearheads die me gaan staan uitleggen dat wat ik doe eigenlijk niet kan zijn kostelijk, evenals de onthutste blikken van diezelfde gearheads als ze een digitale camera zien met daarop een lens van minstens 35 jaar oud
Zelfs een die in blinde paniek schoot toen ik een lens met Nikon vatting op een Olympus draaide en er een stuk of wat opnamen mee maaktequote:Op zondag 21 juni 2015 22:45 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik kan me nog wat blikken van een Doesburgse verkoper herinneren.
Ik zou het wegflikkeren, het risico dat de rest aansteekt wil ik nietquote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:23 schreef Clayton1 het volgende:
Schimmel in een lens. wat kan ik het er het beste mee doen?
Als je internet raadpleegt zijn de meningen verdeeld,
zo spreekt men over
- direct weggooien.
- mist kostbare zeldzame lens . schoonmaken of laten schoonmaken.
- niets van aantrekken, kan geen kwaad ,
alleen kun je het na gelang de hoeveelheid schimmel terug zien op je foto`s.
Dat lees je dus vaak op internet, maar je leest ook dat schimmel niet overspringt, het is geen beestjequote:Op zaterdag 18 juli 2015 22:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zou het wegflikkeren, het risico dat de rest aansteekt wil ik niet
Dat hoeft dus niet direct UV-licht te zijn, schimmel gedijt slecht in licht dus blootstelling aan een sterke lichtbron kan al enige uitkomst bieden.quote:Op zondag 19 juli 2015 09:37 schreef Pietverdriet het volgende:
UV licht behandelen, leuk, maar hoe krijg je dat in het objectief, het glas en de coatings houden dat tegen.
Lastig te beoordelen, in mijn lens zag het er zo uit. maar dan niet zo erg als in dit voorbeeld.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:55 schreef Opoefiets het volgende:
Oké, ik heb hier een twijfelgeval qua schimmel. De lens zat van origine op een Minolta XG-1 die niet helemaal in orde is (gelukkig heb ik twee werkende Minolta-body's, allebei met hun kwaliteiten). Maar heeft hij nou schimmel of niet? Heb het zo goed mogelijk op de foto proberen te krijgen (heb geen MD-adapter naar A-mount, dus moest het maar met een kitlens doen... anders had ik wel een macrofoto gemaakt). Is het gewoon vuil, stof of schimmel?
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |