Mooi! Ik ben benieuwd!quote:Op donderdag 15 januari 2015 21:20 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Spreek uit ervaring, dat scheelt enorm, ik heb ze met af chip
Haha nee was ik ook niet van planquote:Op donderdag 15 januari 2015 21:20 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Niet gelijk alles bestellen waar ik over begin, zou nog een dure grap worden
Die chip moet je zien als een hulpmiddeltje, maar naar mijn ervaring best wel een handig hulpmiddeltje.
Oh ja. Dat was op mijn pentax ook mijn schatjequote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:21 schreef shiznuts het volgende:
PK mount? Kan je ten zeerste de Pentax-M SMC Asahi (niet Takumar) 50mm f/1.4 aanbevelen.
[ afbeelding ]
Scoort hoog op m'n lijstje 'lievelings vintage objectieven'.
Hm, heb net deze 1.7. Beetje jammer om meteen weer een 50mm erachteraan te kopen. Eerst naar wat anders kijken en wellicht in de toekomst.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:21 schreef shiznuts het volgende:
PK mount? Kan je ten zeerste de Pentax-M SMC Asahi (niet Takumar) 50mm f/1.4 aanbevelen.
[ afbeelding ]
Scoort hoog op m'n lijstje 'lievelings vintage objectieven'.
Gewoon een heerlijke lens. Qua handling, qua karakter, bokeh, wijd open gebruiken en dan nog klasse zijn. Ik heb ook een Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7, maar die bevalt me dan net wat minder. Asahi knows optics.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:38 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Hm, heb net deze 1.7. Beetje jammer om meteen weer een 50mm erachteraan te kopen. Eerst naar wat anders kijken en wellicht in de toekomst.
Maar hoezo bevalt hij je zo goed dan? Wat maakt hem zo speciaal?
Oké, nou even opschrijven dan voor in de toekomst een keer.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 14:43 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Gewoon een heerlijke lens. Qua handling, qua karakter, bokeh, wijd open gebruiken en dan nog klasse zijn. Ik heb ook een Minolta MD Rokkor 50mm f/1.7, maar die bevalt me dan net wat minder. Asahi knows optics.![]()
Op wat voor camera ga je die gebruikenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:21 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik vond op Marktplaats een Panagor 80-205mm zoom (F4.5) met Pentax K mount. Wat denken jullie, voor 20 euro? Grote miskoop?
Zelf heb ik twijfels omdat ik dan beeldstabilisatie mis wat lijkt me wel handig op 200mm.
Oké dankje. Ik twijfelde dus al.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:26 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Op wat voor camera ga je die gebruiken
Onafhankelijk daarvan zou ik bij zoomlenzen voor een iets recenter tijdvak gaan. Deze is van voor 1980, na 1980 ging de kwaliteit van zoomlenzen met rasse schreden vooruit.
De vaste brandpunten ( primes in goed Nederlands) zijn wat minder tijdvakgevoelig.
Als NEX5N-gebruiker kan ik je het advies geven om op zoek te gaan naar een zo compact mogelijk gebouwde zoomlens, liefst uit het tijdvak van na pakweg 1983.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:29 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Oké dankje. Ik twijfelde dus al.
Is voor een NEX-3N. En heb beperkt budget, dus ipv meteen een lens van een paar hondertjes te kopen wil ik eerst een beetje uitproberen met vintage lenzen (naast dat die ook gewoon gaaf zijn).
Super, dank voor je tip. Ik ga me er eens in verdiepen en kom er nog wel op terug.quote:
Ik heb zelf nog ergens een SZ-X 70-210 liggen die ongelofelijk compact is.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:49 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Super, dank voor je tip. Ik ga me er eens in verdiepen en kom er nog wel op terug.
edit: heb je het bij die SZ-X over de 35-70, 28-200 of 60-300. Ik zie verschillende namelijk.
Later(1981) kwam daar de AT-X 285 bij met hetzelfde bereik die eigenlijk de eerste standaardzoom was die de vaste brandpunten kon bijsloffen in kwaliteit. Die 285's zijn verre van zeldzaam en dus makkelijk voor een leuk prijsje te vinden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:57 schreef shiznuts het volgende:
Ik heb een SZ85 (28-85mm f/4). Zeker niet onaardig ook.
[ afbeelding ]
Ouwelens was een betere naam voor jequote:Op zondag 18 januari 2015 00:11 schreef Ouwesok het volgende:
1976 was het geboortejaar van mijn Tamron CT300 5.6/300mm. Een hele mooie manualfocustele die het bijzonder goed doet op korte opnameafstanden.
Een voorbeeldjes van alweer even geleden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Thanks, ben er nu ook naar eentje op zoek. Boxtel is alleen niet echt te doen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:20 schreef Clayton1 het volgende:
@ Hojdhopper
Ouwesok had het een stukje terug over een Tamron 80-210 (103A).
Bij de kringloop in Boxtel staat erin voor 25 euro..
heb er zelf ook een, is een toppertje.
Met een 210mm is nog goed uit de hand te schieten. Zodra het langer wordt wordt het lastiger.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:39 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Thanks, ben er nu ook naar eentje op zoek. Boxtel is alleen niet echt te doen.
Maar hoe ervaren jullie de lens als je geen beeldstabilisatie hebt. Ik moet zeggen dat ik enkel ervaring heb met een telelens die voorzien was van OSS (geleend van een vriend). En heb nu zelf geen telelens. Is er op 210 dan nog wel uit de hand te schieten?
De meeste telezooms uit de 80's waren schuifzooms (of in goed Nederlands Push&Pullquote:Begrijp ik nu trouwens goed dat bij die Tokina SZ lenzen het deel waar je aan draait om te zoomen juist uitschuift? Nogmaals, ik ben een beetje een leek als het gaat om telelenzen (heb enkel de 18-55 kitlens en twee prime lenzen). Bij die kitlens komt het voorste gedeelte er zeg maar uit, terwijl het stuk waar je aan draait (dicther bij de camera) dus op zijn plek blijft. Anders dus geloof ik dan bij die Tokina lenzen. Klopt dit?
Ahha, dus je draait helemaal niet, maar je schuift. Oké, duidelijk.quote:Op zondag 18 januari 2015 14:18 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Met een 210mm is nog goed uit de hand te schieten. Zodra het langer wordt wordt het lastiger.
Daar komt voor een NEX nog bij dat de camera erg klein en licht is en het gewicht en omvang van de lens ook meedoen.
Met een NEX3N kun je echter je ISO aardig hoog zetten en daarmee ook nog wat stabiliteit kopen.
[..]
De meeste telezooms uit de 80's waren schuifzooms (of in goed Nederlands Push&Pull) waarbij de richting waarin je de ring schuift onderling verschilt. Sommige moet je achteruit schuiven om in te zoomen, andere schuif je juist weer naar buiten.
Als het mechanisch allemaal goed zit is zo'n schuifzoom prima te hanteren zolang ie niet te groot wordt. Nadeel van tweeringszooms waarbij je in/uitzoomt door aan een ring te draaien is dat je met al die ringen en ook nog een camera al snel minstens één hand tekort komt
Voordeel met vintage lenzen is dat je je eigenlijk nooit voor een groot bedrag kunt bekopen wat het minder riskant maakt eens een gokje te wagen met een lens, met wat vooronderzoek kun je de keuze al aardig binnen de perken houden.
Je hebt slechts één ring. Die schuif je voor de zoomfunctie en draai je om scherp te stellen.quote:Op zondag 18 januari 2015 15:53 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ahha, dus je draait helemaal niet, maar je schuift. Oké, duidelijk.![]()
Misschien is het een idee om, als we voldoende vintage-glas-gebruikers bij elkaar kunnen verzamelen in het voorjaar eens een meetje op poten te zetten. Is vaak best wel leuk en leerzaamquote:Voor wat betreft je laatste zinnen, dat klopt inderdaad wel. Voor die paar tientjes kan je nog best een miskoop op de koop toe nemen.
Maar goed om te in ieder geval van een andere NEX gebruiker te horen.
En dan heb je nog een diafragma ring neem ik aan?quote:Op zondag 18 januari 2015 16:14 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Je hebt slechts één ring. Die schuif je voor de zoomfunctie en draai je om scherp te stellen.
Dat zou wel leuk zijn. Daar heb ik wel oren naar ja.quote:[..]
Misschien is het een idee om, als we voldoende vintage-glas-gebruikers bij elkaar kunnen verzamelen in het voorjaar eens een meetje op poten te zetten. Is vaak best wel leuk en leerzaam
Die heb je ook nog, maar daar heb je het meestal niet zo druk mee.quote:Op zondag 18 januari 2015 17:05 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
En dan heb je nog een diafragma ring neem ik aan?
Dan maar even kijken of er meerdere gegadigden zijn en eens iets leuks verzinnen.quote:Dat zou wel leuk zijn. Daar heb ik wel oren naar ja.
Neuh, gewoon een keer gezellig doen met wat gelijkgestemden en wat oud glas.quote:Op zondag 18 januari 2015 18:38 schreef shiznuts het volgende:
Workshop vintage fotografie met Ouwesok.![]()
Is er echt niet iets zo te regelen dat het in je rooster en locatie valtquote:'t Is dat m'n rooster en locatie nogal te wensen overlaten, maar tof idee.
quote:Op zondag 18 januari 2015 20:20 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, aan mijn planning moet je je niet conformen. Ben eigenlijk alleen in Nederland zo midden maart en eind mei voor een paar daagjes (ouwelui zijn jarig en ik ben natuurlijk zo braaf dat ik daar een vakantieweekje aan opoffer om ze vanuit Oostenrijk (Wenen; de gekste!) in Drenthe te komen bezoeken). Verder een doorgaans druk en onregelmatig rooster met max 2 dagen aaneengesloten vrij (zit nu bijvoorbeeld op dag vijf uit zes voor ik twee dagen vrij heb, dan vijf dagen aaneengesloten, een enkele dag vrij en gaat het weer loos), wat ik me dan niet aandoe om daarin nog naar NL en terug te reizen.
Het was tot nog toe even een losse flodder om eens te kijken of er wat enthousiasme kwam. Als er zich nog een paar melden gaan we eens wat leuks verzinnen. Kan soms erg snelquote:Op zondag 18 januari 2015 20:22 schreef Hojdhopper het volgende:
Er is trouwens wel een kans dat ik vanaf februari in het buitenland op stage ga. Maar aangezien ik nog geen stage heb staat dat dus nog op losse schroeven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
quote:Op zondag 18 januari 2015 23:50 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik heb via Marktplaats geboden op een Tokina SZ-X210, maar nu ben ik me niet zeker over de mount. Het is een Pentax mount, maar de foto die de verkoper ervan stuurde komt niet echt overeen met de PK mount van mijn adapter, ik las op Wikipedia dat er verschillende Pentax K mounts zijn. Weet jij toevallig hoe dat zit, Ouwesok? Of iemand anders?
Omschreven met foto's (van internet):Er zijn verschillende K-vattingen die echter allemaal achteruit compatible zijn. Die nokken zijn bedoeld om met een Pentax K-body te kunnen communiceren en je merkt er eigenlijk alleen iets van als je een Pentax DSLR hebt en afhankelijk van het aantal nokken en contacten bepaalde functies al dan niet op je camera kunt gebruiken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vraag is nu of er veel verschil in zit?
De SZ-X 210 zal gezien het tijdvak waarin ie uitkwam een KA-vatting hebben, dus een K-vatting met een extra nok (die hoge) die de volle opening van de lens aan de camera doorgeeft zodat die weer het diafragma kan aansturen in de P en Tv standen.
Adapter je die dingen naar een EOS of een NEX of naar wat dan ook, dan doen die nokken niet meer mee en past eigenlijk alles op een K-mount adapter. Je werkte immers toch al met gesloten diafragma en in een Av of M-stand.
Samengevat: ongeacht welke K-vatting het is, het past.
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-01-2015 00:08:49 ]
Moet je alleen ff in het menu pielen, de variant diafragmaring toelaten aanzetten.quote:Op maandag 19 januari 2015 09:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals Ouwesok zegt, Oud K glas past op nieuwere cameras.
Dat is alleen als je ouwe K-lenzen op een digitale Pentax gebruikt.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:33 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Moet je alleen ff in het menu pielen, de variant diafragmaring toelaten aanzetten.
Wat heb je zoal liggen?quote:Op maandag 19 januari 2015 16:17 schreef Opoefiets het volgende:
Lijkt me wel leuk, zo'n meet. We hebben hier genoeg oud glas liggen
De helft hebben we nog niet digitaal kunnen gebruiken, omdat mijn digicam nog steeds niet terug is.
Even kijken wat ik hier heb liggen.quote:
Jupiter J9 2.0/85mm op een pdraad-adapter. Met wat zoeken vind je er een voor onder de honderd euro en het is een waanzinnig mooie portrettele.quote:Op maandag 19 januari 2015 22:28 schreef Gimmick het volgende:
Is er iemand die een betaalbare tip heeft voor een lens rond de 85mm voor de Pentax k-mount? De 85mm m f2.0 kost nog altijd rond de twee honderd euro.
Mooie collectiequote:Op maandag 19 januari 2015 22:20 schreef Opoefiets het volgende:
[..]
Even kijken wat ik hier heb liggen.
Makinon Zoom 80-200mm (Nikon mount)
Helios 44-2 58mm (M42, een van m'n favorieten... maar ik ben niet de enige die hem graag gebruikt)
Admiral 6.3 400mm (M42, hebben we dubbel. Kan overgekocht worden)
Chinonflex Auto Reflex 2.8 135mm (M42. Fijn lensje, ook voor digitaal)
Pentacon 2.8 135mm (M42 mount, maar moet nodig nagekeken worden. Volgens mij hebben we deze ook dubbel)
Rexatar Auto MC 3.3 200mm (M42, met speling op het diafragma. Wordt binnenkort nagekeken)
Chinon 2.8 28mm (M42, echt superfijn lensje)
Panagor Auto Tele 2.8 135mm (M42)
Zeiss Planar 2.8 80mm (V-mount, m'n enige Hasselblad lens)
Tokina 2.5 90mm (MD-mount, ook wel bekend als de Bokina, al veelvuldig uitgeprobeerd op mijn Minolta X-300)
Tokina 80-200mm (MD-mount)
We hebben ook nog ergens een Meyer liggen, maar die zal nog wel ergens in een cameratas zijn verdwenen
Over het algemeen ben ik degene die de MD-lenzen gebruikt, daar ik gek ben op Minolta. Ik gebruik ook wel eens een M42-lens met een adapter op de Sony (kan je ook op oneindig focussen, omdat de sensor op een andere plaats zit dan bij Nikon), maar alleen als ik softe randjes wil. De Nikonlenzen zijn van m'n vriend, die ook gek op oud glas is
Als je van klassiek glas houdt is een J-9 eigenlijk een must-havequote:Op maandag 19 januari 2015 23:35 schreef shiznuts het volgende:
Hmmm, heb zelf eigenlijk alleen normale lichtsterke primes tot 58mm (de Helios, dúh, daarboven wel 135mm's wat minder lichtsterk). Eigenlijk zo'n gek idee nog niet, zo'n 85mm. Ik zit me te verlekkeren op de Olympus 75mm f/1.8, maar 949 uitgeven voor 1 lensje is zelfs mij te gortig.
quote:Op maandag 19 januari 2015 18:33 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Moet je alleen ff in het menu pielen, de variant diafragmaring toelaten aanzetten.
Bij de NEX toch wel; optie 'shoot without lens' moet op aan staan. Tenminste, met een simpele adapter zoals ik die heb.quote:Op maandag 19 januari 2015 21:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat is alleen als je ouwe K-lenzen op een digitale Pentax gebruikt.
Zet je het op een adapter dan hoef je verder niets te doen Ja, scherpstellen
Die optie moet met elk adapter aan staanquote:Op dinsdag 20 januari 2015 19:58 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
[..]
Bij de NEX toch wel; optie 'shoot without lens' moet op aan staan. Tenminste, met een simpele adapter zoals ik die heb.
Oh wacht even, dacht dat we het over hetzelfde hadden maar blijkbaar niet.quote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:03 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die optie moet met elk adapter aan staan
Ja, is een kanshebber. Maar omdat ik zit te denken aan een standaard uitrusting van een 35mm lens en een 85mm lens, denk ik dat de Juliter te veel tijd kost om te wisselen (omdat ik dan altijd die adaper eruit moet frotten).quote:Op maandag 19 januari 2015 23:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Jupiter J9 2.0/85mm op een pdraad-adapter. Met wat zoeken vind je er een voor onder de honderd euro en het is een waanzinnig mooie portrettele.
Voorbeeldje
[ link | afbeelding ]Winterfair 2014 by Ouwesok, on Flickr
Wat voor camera gebruik jequote:Op dinsdag 20 januari 2015 20:16 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, is een kanshebber. Maar omdat ik zit te denken aan een standaard uitrusting van een 35mm lens en een 85mm lens, denk ik dat de Juliter te veel tijd kost om te wisselen (omdat ik dan altijd die adaper eruit moet frotten).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |