Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan. Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenenquote:Op zondag 26 april 2015 02:01 schreef shiznuts het volgende:
Was het hier al eens tegengekomen: http://www.slrmagic.co.uk(...)e-50mm-t21-lens.html , meteen een beest van een lens lijkt me.Zoals ook bij Nikon lenzen 'ED' een lens premium maakt (qua prijs dan ook, hè).
Op eBay zitten er wel een paar goed erbovenop. Een http://www.ebay.nl/usr/artemstore , http://www.ebay.nl/usr/moscowphoto , http://www.ebay.nl/usr/kubanoid , http://www.ebay.nl/usr/biggerby2002 , http://www.ebay.nl/usr/russian_market of een http://www.ebay.nl/usr/v.s.lab bijvoorbeeld. Wel heel gevaarlijk om daar af en toe eens een kijkje te nemen...meestal wordt kijken kopen.
Je hebt het over het swirly effect? Ik heb gezien dat ie bij deze lens op omg 2,3m afstand ligt vol open.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:17 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Moowj
Tipje: Ga met de Helios zo dicht mogeiljk op je onderwerp zitten en diafragmeer de Helios ietsjes, je krijgt dan zowel een hele fraaie detailweergave als die heerlijke achtergrond
Is wel hoe ik er initieel achter kwam, vb: www.ebay.nl/itm/Neu-Objek(...)nd-new-/151319115755 .quote:Op zondag 26 april 2015 11:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan.
Wel jammer dat er niet echte 'haast te goed om waar te zijn'-koopjes tussenzitten. Aan de andere kant, je hoeft niet alle 2e hands winkels en marktjes af op zoek naar die diamant in een hooiberg, wil je voor een duppie op de eerste rij zitten, zeg maar.quote:Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenen
Een J-9 vanachter de resten van het ijzeren gordijn laten komen gaat inmiddels ook niet meer voor onder de 120 euro en zelfs dat is die Russische Sonnar nog wel waard ook
Je kent je spul!quote:even archiefplaatje ter illustratie
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr
De nieuwe Helios 44-2 lijkt zo rond de 380 euro te moeten kosten wat op zich als je het per kilo berekent nog een redelijk nette prijs is.
Keuze voor 85mm's kun je dus als volgt samenvatten.
Vintage bang for the buck : Jupiter J-9 2.0/85mm
Modern bang for the buck : Samyang 1.4/85mm
Vintage to the max : Helios 40-2 1.5/85mm
85mm to the max : Zeiss T* Planar 1.4/85mm
Van die laatste geldt dat ook die vintage is, de beste exemplaren zijn de eerste series die uit Oberkochen komen met een Contax of een Rollei QBM-vatting. Reken voor een fraai exemplaar op zo'n 500 euro of meer. Je hebt dan wel de geruststellende gedachte dat er op aarde en omstreken geen fraaiere portretlens in die categorie is geslepen.
Tenzij je tegen een Zeiss Planar 1.2/85mm aanloopt, maar die zijn in zo'n beperkte oplage gemaakt dat ze vrij schaars zijn en inmiddels wel allemaal in handen van verzamelaars of handelaren die er het maximale uit proberen te persen
Zonder meer vergelijkbaar met de Planar maar lastiger te vinden zijn de 85mm-varianten van Nikon en Minolta, met name die laatste worden heel soms voor absurde prijzen verkocht.
Nog een concurrent zou de Zeiss Jena Pancolar 1.8/80mm kunnen zijn. Een relatief onbekende lens die net als de Helios een prachtig karakter heeft maar die over de hele linie een beter plaatje levert én die ook nog eens op volle opening bruikbaar is. Met al dat fraais en het gegeven dat ie slechts kort is geproduceerd is de Pancolar helaas wel zo ongeveer onbetaalbaar geworden.
Alleen is die Canon EF vanuit vintage-oogpunt zoiets als met een brandnieuwe Golf in een parade voor oldtimers meerijden.quote:Op zondag 26 april 2015 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
Qua bang for your buck, de canon 1.8 85mm is scherper dan de Samyang, een halve stop minder, maar wel voorzien van AF en zit in dezelfde prijs als de Samyang.
Dat gaat nog best een klus worden, de lenzen van een Contaflex bestonden namelijk uit twee delen. Het achterste was de basis die vast op de camera zat, van oorsprong een Tessar, later ook Pantar drielenzers. Voor op die standaardlens konden voorzetlenzen worden gemonteerd.quote:Op zondag 26 april 2015 19:34 schreef shiznuts het volgende:
Da's cool als je een Canon hebt... anders moet je toch zo'n elektronische adapter hebben.
Hey sok, is er nog een mogelijkheid om Contaflex ergens op te mounten?
Kwam een setje Zeiss lenzen (met body) tegen, 35, 50, 85 en 115mm.
Die Canon is intussen een 23 jaar oud, en volgens mij optisch nog ouder, die Samyang is volgens mij gewoon een copie van een klassiek zeiss ontwerp.quote:Op zondag 26 april 2015 20:21 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Alleen is die Canon EF vanuit vintage-oogpunt zoiets als met een brandnieuwe Golf in een parade voor oldtimers meerijden.
En voor die Samyang geldt eigenlijk hetzelfde
Dan kan ie meedoenquote:Op zondag 26 april 2015 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die Canon is intussen een 23 jaar oud.....
Ik heb het over het totale effect van een Helios/Biotar. Die 'swirl' is daar één aspect van en die moet je eigenlijk als een soort van gimmick beschouwen, geen kunst maar een kunstje.quote:Op zondag 26 april 2015 14:53 schreef MoChe het volgende:
[..]
Je hebt het over het swirly effect? Ik heb gezien dat ie bij deze lens op omg 2,3m afstand ligt vol open.
Een Planar heeft dat ook en er zijn er meer die dat hebben. Gelukkig kun je naderhand de boel ook wat soften of met een goed softfocusfilter werken om de meest heftige details wat weg te werken.quote:Op zondag 26 april 2015 22:26 schreef ultra_ivo het volgende:
De Samyang zou ik niet als een portretlens willen zien. Die is veel te scherp daarvoor, je ziet ieder detail. En dat wil je niet bij een portretlens.
In de portretrange heb ik de keuzequote:Op zondag 26 april 2015 23:33 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Een Planar heeft dat ook en er zijn er meer die dat hebben. Gelukkig kun je naderhand de boel ook wat soften of met een goed softfocusfilter werken om de meest heftige details wat weg te werken.
Naderhand details toevoegen is een stuk lastiger.
Een Samyang is dan ook meer een allroundertje, maar wel een waarmee het uiteindeiljk best aardig portretjes maken is.
En anders koop je er gewoon voor weinig een J-9 bij
De keuze is reuzequote:Op zondag 26 april 2015 23:38 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
In de portretrange heb ik de keuze
Pentax Limited 2.4/70
Samyang 1.4/85
Jupiter J9
Laat denk ik nog maar weinig te wensen over.
Het is geen slechte lens, laten we dat even voorop stellen.quote:Op maandag 27 april 2015 15:52 schreef bobbit het volgende:
Na lange radiostilte terug - nice topic dit! Heb zelf wat vintage spul, waaronder een paar Helios 44-2's. Eentje uitgeprobeerd op een Fuji x-e1 met 0,7 x speedbooster - dus hij zou zich moeten gedragen als een 58 mm f/2. Hieronder 2 opnames - eentje vol open, en eentje @ f/8.
N.a.v. de opname @ f/2: herkent iemand dit draaierige patroon? Is dit "swirly bokeh" of alleen uitvergrote randonscherpte i.c.m. met heftige vervorming?[ link | afbeelding ]
(Helios 44-2 @f/2 op Fuji x-e1 met Kipon Baveyes speedbooster 0,7 x)
[ link | afbeelding ]
(Helios 44-2 @f/8 op Fuji x-e1 met Kipon Baveyes speedbooster 0,7 x)
Heeft vooral te maken met de vraag of het zinnig is vintage 35 mm-lenzen te gebruiken op een crop ILC in combinatie met een speedbooster. Is dit de befaamde "swirly bokeh" in voil ornaat, is het gewoon een slechte lens, of versteert de speedbooster de weergave?
Als fullframe wilt heb je met de A7 nog altijd het meest compacte alternatief in handen waar inderdaad alles op past en om eeriljk te zijn vond ik de handligging wel meevallen bij die keren dat ik er een in handen had, alleen de prijskaart deed mij naar de A6000 uitwijken.quote:Op maandag 27 april 2015 23:14 schreef bobbit het volgende:
Bedankt, dat weet ik nu dus. Brengt me gelijk bij mijn volgende dilemma: wat is de beste manier om meer menens te maken met vintage optieken?
Ik heb twee opties in gedachten: de x-e1 body (die niet direct ideaal is met focussen vanwege de kleine EVF) op termijn vervangen door een x-t1: kan ik met een paar fujinons als lichte uitstapjesset gebruiken, en voor het vintage-spul met de speedbooster voor Nikon en M42-lenzen (mijn speedbooster heeft een Canon-mount, dus die accepteert heel wat verschillende lenzen).
Voordeel: dubbel gebruik Fuji, ergonomie (die ik erg fijn vind)
Nadeel: eventuele nadelige invloed speedbooster op IQ van lenzen, geen mogelijkheid FD-en andere kort-registerlenzen te gebruiken
Alternatief: Fuji-set vaarwel zeggen en voor vintage-lenzen en een A7 aanschaffen.
Voordeel: bijna alle vintage-spul past erop, ook Hexanon en FD, geen mogelijke invloed op IQ door extra glaswerk (speedbooster)
Nadeel: ergonomie A7 (van (veel) horen zeggen), minder geschikt als uitstapjescamera (hoogstens met 28-70, verdere optieken zijn duur, groot, en niet-bestaand)
Teleconverters. Die kocht je vroeger met de gedachte dat je dan heel goedkoop wat extra tele kocht. In werkelijkheid zijn die dingen de meest efficiente manier om van een goeie lens een hele slechte lens te maken. (een hele enkele uitzondering daargelaten)quote:Op maandag 27 april 2015 23:20 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag vandaag met koningsdag dit ding (Kenko TelePlus 2x 3x) bij een kraampje liggen (in bijbehorende beschermhoes) en een handleiding:
Iemand enige idee of het wat waard is (in de zin van bruikbaarheid)?
Heb hem overigens laten liggen dus die vind ik nooit weer terug
Heb 'm idd laten liggenquote:Op maandag 27 april 2015 23:27 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Teleconverters. Die kocht je vroeger met de gedachte dat je dan heel goedkoop wat extra tele kocht. In werkelijkheid zijn die dingen de meest efficiente manier om van een goeie lens een hele slechte lens te maken. (een hele enkele uitzondering daargelaten)
Zolang je geen last hebt van overdreven experimenteerdrift moet je ze dus gewoon laten liggen.
Die 1.4x Kenko speelt in een iets andere divisie dan die oude converters.quote:Op maandag 27 april 2015 23:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb 'm idd laten liggen
Maar vond het wel een geinig ding, vandaar m'n interesse.
Heb zelf een 1.4 Kenko voor m'n Nikon maar die zat als "bonus" bij de 300mm f/4, wat overigens een heel fijn lensje met trage autofocus is
Tijd is m'n grootste probleem, behalve fotografie vind ik heel veel technische onderwerpen interessant en dat kost... tijd... Maar wie weet scharrel ik nog eens ergens een OM-D op om wat mee te experimenteren...quote:Op maandag 27 april 2015 23:34 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die 1.4x Kenko speelt in een iets andere divisie dan die oude converters.
Overigens was het bij die converters dan weer wel zo dat het niet per definitie de duurste en meest complexe exemplaren waren die het wel goed deden, sommige hele goedkope converters deden het soms best wel aardig waarbij ook bepalend was wat voor lens je erop zet.
Vandaar ook de opmerking over experimenteerdrift. Aangezien converters op rommelmarkten en fotograficabeurzen meestal geen drol kosten zou je eens kunnen kijken of je met wat wilde aankopen een wondersetje bij elkaar kan vinden van lens en converter.
Maar zoveel vrije tijd en opslagruimte heb ik nou ook weer niet
Ook een idee!quote:Op dinsdag 28 april 2015 07:50 schreef ultra_ivo het volgende:
Pentax is ook een leuke optie voor vintage lenzen.
Alle ouwe K-lenzen passen er op. De adapters voor M42 kosten geen drol. Een goede zoeker, focus confirm, ingebouwde stabilisatie. Alles prima voorhanden.
Waarom zou 85 @ fullframe beter voor portret zijn dan 135 @ fullframe?quote:Op zondag 26 april 2015 11:57 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Ik zie daar die Helios 40-2 nog niet eens bij staan. Wel heel veel 2.0/58's in diverse uitmonsteringen met vooral prijskaartjes die aantonen dat men in het voormalig Oostblok goed heeft leren rekenen
Een J-9 vanachter de resten van het ijzeren gordijn laten komen gaat inmiddels ook niet meer voor onder de 120 euro en zelfs dat is die Russische Sonnar nog wel waard ook
even archiefplaatje ter illustratie
[ link | afbeelding ]Castlefest 2014 by Ouwesok, on Flickr
De nieuwe Helios 44-2 lijkt zo rond de 380 euro te moeten kosten wat op zich als je het per kilo berekent nog een redelijk nette prijs is.
Keuze voor 85mm's kun je dus als volgt samenvatten.
Vintage bang for the buck : Jupiter J-9 2.0/85mm
Modern bang for the buck : Samyang 1.4/85mm
Vintage to the max : Helios 40-2 1.5/85mm
85mm to the max : Zeiss T* Planar 1.4/85mm
Van die laatste geldt dat ook die vintage is, de beste exemplaren zijn de eerste series die uit Oberkochen komen met een Contax of een Rollei QBM-vatting. Reken voor een fraai exemplaar op zo'n 500 euro of meer. Je hebt dan wel de geruststellende gedachte dat er op aarde en omstreken geen fraaiere portretlens in die categorie is geslepen.
Tenzij je tegen een Zeiss Planar 1.2/85mm aanloopt, maar die zijn in zo'n beperkte oplage gemaakt dat ze vrij schaars zijn en inmiddels wel allemaal in handen van verzamelaars of handelaren die er het maximale uit proberen te persen
Zonder meer vergelijkbaar met de Planar maar lastiger te vinden zijn de 85mm-varianten van Nikon en Minolta, met name die laatste worden heel soms voor absurde prijzen verkocht.
Nog een concurrent zou de Zeiss Jena Pancolar 1.8/80mm kunnen zijn. Een relatief onbekende lens die net als de Helios een prachtig karakter heeft maar die over de hele linie een beter plaatje levert én die ook nog eens op volle opening bruikbaar is. Met al dat fraais en het gegeven dat ie slechts kort is geproduceerd is de Pancolar helaas wel zo ongeveer onbetaalbaar geworden.
De 135 tekent bij een portret net een fractie vlakker dan een 85mm. Niet een verschil van dag en nacht, maar wél merkbaar.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:53 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Waarom zou 85 @ fullframe beter voor portret zijn dan 135 @ fullframe?
Voor de fun-factor heb ik ooit eens met een geleende Canon 500 f/4 IS L USM een serie protretten gemaakt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
De 135 tekent bij een portret net een fractie vlakker dan een 85mm. Niet een verschil van dag en nacht, maar wél merkbaar.
Overigens blijft het een smaakkwestie, er verzet zich niets tegen om portretjes met een 135 te maken, sterker nog, liever veel te lang dan iets te kort.
Dan sta je een meter of 10 van je model af?quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Voor de fun-factor heb ik ooit eens met een geleende Canon 500 f/4 IS L USM een serie protretten gemaakt.![]()
[ afbeelding ]
Zoiets jaquote:Op dinsdag 28 april 2015 13:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan sta je een meter of 10 van je model af?
quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Voor de fun-factor heb ik ooit eens met een geleende Canon 500 f/4 IS L USM een serie protretten gemaakt.![]()
[ afbeelding ]
Gaat toch prima zoquote:Op dinsdag 28 april 2015 13:22 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Een vriend van mij heeft jarenlang dia's geschoten. Zijn letterlijk enige objectief was een 600mm van Minolta.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:25 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
[..]
Gaat toch prima zo
Ik bedoel, het zou maar je enige lens zijn
quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:33 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Een vriend van mij heeft jarenlang dia's geschoten. Zijn letterlijk enige objectief was een 600mm van Minolta.
Stukje matglas doet wonderenquote:Op dinsdag 28 april 2015 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn, als je deze serie volgt, heel erg veel voldoende, goede, erg goede en uitmuntende objectieven. Maar waar ik nog steeds naar op zoek ben is een standaard of wijd absoluut slecht objectief, die je het effect geeft van een camera van voor laten we zeggen, 1930.
Qua vintage heb je alleen de Noct-Nikkor maar dat maakt het er niet betaalbaarder op.quote:Op maandag 4 mei 2015 11:25 schreef nielsgeode het volgende:
Vraag: wat zijn de opties voor f/1.0 lenzen die fullframe zijn en nog betaalbaar blijven. Handfocus is geen probleem. De prijs van de Canon EF 50 f/1.0 wel
c.q.: diept niet echt opquote:Op maandag 4 mei 2015 12:35 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Qua vintage heb je alleen de Noct-Nikkor maar dat maakt het er niet betaalbaarder op.
De Leica Noctilux is ook al geen voordeelitem en past alleen op spiegelloos.
Voigtländer Nokton 1.1/50mm is de eerste die me te binnen schiet die nog enigszins betaalbaar is. Of ie er echter in andere vattingen is dan Leica M weet ik zo snel even niet, Leica M is alleen te adapteren naar spiegelloze camera's.
Mitakon Speedmaster 0.95/50mm. Redelijk betaalbaar alleen moet je er een Sony A7 bijkopen om hem te gebruiken, voor een Canon is de oplegmaat te klein.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:38 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
c.q.: diept niet echt op![]()
*Ik wil f/1.0*
Daar is 'ie dan, hè!quote:Op zaterdag 25 april 2015 18:40 schreef shiznuts het volgende:
Binnenkort weer een Rus meer in de collectie... (hint: door KMZ en 'Gran Prix' bekroond)
[..]
Mooiequote:Op dinsdag 5 mei 2015 16:36 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Daar is 'ie dan, hè!De Zenit TAIR-11A.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mad 20-blade aperture.Een lens waarvan ik het bouwjaar deel!
Je zou dat ding eens moeten zien in het echhie!quote:Op dinsdag 5 mei 2015 18:56 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Mooie
Ik ben wel benieuwd naar wat je eruit gaat toveren.
Meestal zien die Tair-11'en er bijzonder doorleefd uit, daar vormt deze nou weer eens een leuke afwisseling op.
Dat zeg ik, deze Tair is een welkome afwisseling. Ik had dat ook met de Helios die uit mijn 'sniperkit' kwam en waarschijnlijk nooit uit het vakje in het koffertje was geweest. Die zag er ook heel anders uit dan de andere Heliossen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 20:06 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Je zou dat ding eens moeten zien in het echhie!
Doorleefd? Ja, die doos misschien, lens zelf heeft in 28 jaar geen plaatje geschoten nog. Ik zal 'em morgen eens trakteren op een rondje botanische tuinen en zomerpaleis (als het niet regent).
Fraaie plaatjes.quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:37 schreef shiznuts het volgende:
Eerste rondje met de TAIR-11A.
Bokeh-animatietje, f/2.8 voorgrond/achtergrond, f22 (geloof ik) voorgrond:
[ afbeelding ]
Op de een of andere manier deed de peaking niks, dus dat werd een beetje nattevingerwerk.
Desalwelteplus best tevreden met wat daaruit te halen valt!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ] [ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja bizar hé,quote:Op donderdag 7 mei 2015 21:51 schreef shiznuts het volgende:
Die arme griet.En al die toeristen ffies knijpen of ze echt zijn.
Helemaal zwartgeblakerd van het aanraken lijkt het wel.![]()
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |