abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148636143
Momenteel heb ik een Nefit Turbo 32 in huis hangen uit 1988. Deze wordt de laatste tijd een beetje minder betrouwbaar. De afgelopen 3 weken heb ik hem twee keer moeten resetten omdat hij in storing stond. (8 in het display, zou wijzen op computer probleem). Na de reset start hij weer op en draait hij weer goed.

Nu kwam ik afgelopen week een schema tegen op de Nefit website waarbij ze mijn ketel vergelijken met een nieuwe Trendline ketel. Bij een verbruik van 2000m3 gas zou je op jaarbasis zo'n ¤ 300,- kunnen besparen (rekenvoorbeeld). Ik besef dat dit onder ideale omstandigheden is. maar al zou het 100 euro schelen heb ik in 15 jaar de ketel terugverdiend (ervan uitgaande dat de turbo nog 15 leeft, die zal wel richting het einde lopen dus vervangen moet toch een keer). Daarnaast is er nu ook een ¤ 150,- cashback actie bij Nefit.

Ik heb nu bij een aantal partijen in de buurt een verzoek gedaan een offerte uit te brengen voor het plaatsen van een Nefit Trendline HRC 30 CW ketel en Nefit Easy Thermostaat.

Op Warmteservice kost de combinatie: ¤ 1426,83

- de ketel: 1217,84

- de thermostaat: 208,99

Na aftrek van de cashback zou deze combi moeten kosten : ¤ 1276,83

Verder zal de dakdoorvoer/rookgasafvoer vervangen moeten worden en dus is er ook een aansluitsetje nodig. Verder zal dit klusje (denk ik) in 5-6 uur geklaard moeten kunnen worden.

Nu kreeg ik net de eerste offerte binnen en hier schrok ik best van. Bijna 2200 euro voor deze combi + plaatsing.

Mijn vragen zijn nu:
- Is dit een juiste ketel die ik gekozen heb of zouden de kenners voor een andere ketel gaan en waarom?
- wat zou een redelijke prijs zijn voor de materialen en installatie

Ps. ik snap dat een lokale installateur iets meer voor de ketel wil hebben dan een webshop dus het gaat niet om een paar tientjes. Maar als ik zelf snel reken en 6 uur werk tel dan kom ik rond de 1850 euro uit, na de cashback is dit netto ¤ 1700,- (is dit reëel?)
  dinsdag 13 januari 2015 @ 12:57:57 #2
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148638001
Webshops heb je niks aan, die leveren alleen. Warmteservice idemdito, die leveren ook alleen. Die prijzen moet je dus niet naar kijken. Ik vind 2200 euro niet eens zo heel gek. Je zou ook eens contact kunnen opnemen met warmteadvies: 0800-4422244
Share your talent, move the world.
pi_148639153
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 12:57 schreef cvboer2 het volgende:
Webshops heb je niks aan, die leveren alleen. Warmteservice idemdito, die leveren ook alleen. Die prijzen moet je dus niet naar kijken. Ik vind 2200 euro niet eens zo heel gek. Je zou ook eens contact kunnen opnemen met warmteadvies: 0800-4422244
Snap ik wel maar naar mijn idee is de berekening:
Apparatuur+aansluitmateriaal+uurloon = eindprijs

Zij kopen die ketel ook in en krijgen hun core business (uren) betaald. Daarnaast moet ik het onderhoud gewoon betalen. Dus ik zie daarin het verschil met de webshop en dat zij hem op de pallet geleverd krijgen niet.
pi_148640052
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 13:37 schreef japjapie het volgende:
Zij kopen die ketel ook in en krijgen hun core business (uren) betaald. Daarnaast moet ik het onderhoud gewoon betalen. Dus ik zie daarin het verschil met de webshop en dat zij hem op de pallet geleverd krijgen niet.
Bedoel je dat je vindt dat ze aan de levering van de ketel niet zouden moeten willen verdienen? Ik denk namelijk dat je de leverancier daarmee te kort doet; als ze ook leveren, dan zullen ze van de uren alleen niet kunnen leven.
pi_148640341
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:11 schreef Queller het volgende:

[..]

Bedoel je dat je vindt dat ze aan de levering van de ketel niet zouden moeten willen verdienen? Ik denk namelijk dat je de leverancier daarmee te kort doet; als ze ook leveren, dan zullen ze van de uren alleen niet kunnen leven.
Natuurlijk wel en daarnaast gun ik het de lokale ondernemer ook nog. Maar om 300 euro extra marge op een ketel te willen verdienen is denk ik te veel. Ik kom na googlen namelijk deze ketel via een aantal bedrijven voor 1850-1900 euro tegen compleet geïnstalleerd en afgeregeld tegen met de easy thermostaat en alle materialen.
pi_148643172
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:23 schreef japjapie het volgende:

[..]

Natuurlijk wel en daarnaast gun ik het de lokale ondernemer ook nog. Maar om 300 euro extra marge op een ketel te willen verdienen is denk ik te veel. Ik kom na googlen namelijk deze ketel via een aantal bedrijven voor 1850-1900 euro tegen compleet geïnstalleerd en afgeregeld tegen met de easy thermostaat en alle materialen.
Ik zou de lokale installatieboer vragen of hij het daarvoor wil doen en zo niet, uitwijken naar een ander.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:20:56 #7
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148644255
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 14:23 schreef japjapie het volgende:

[..]

Dat afregelen wordt 9 van de 10 keer niet gedaan. 300 euro winst is niet veel, je moest eens weten wat er aan overheadkosten gemaakt worden. Kleine bedrijven hebben dat probleem wel veel minder.
pi_148645368
Je berekening is fout.
Bij warmteservice kost de combinatie ¤ 1426,83 geen aftrek mogelijk.

Via de installateur kost de combinatie bijna ¤2200 maar krijg je wel de cashback actie.
pi_148645416
Stap 1
Koop tussen 9 september 2014 en 31 maart 2015 een Nefit TrendLine of één van de slimme combinaties bij uw Nefit dealer.

Stap 2
Vul het online deelnameformulier in en upload de factuur. Hierop moeten de aankoop van de Nefit TrendLine of één van de slimme combinaties vermeld staan, inclusief de installatiewerk- zaamheden uitgevoerd door uw Nefit dealer

Stap 3
Binnen zes weken na insturen van het deelname formulier wordt het bijbehorende bedrag retour gestort op uw rekeningnummer.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 18:25:55 #10
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148648099
quote:

[..]

Je mist een aantal details, Die webshops zijn niks meer dan dozenschuivers, Bij installatiebedrijven heb je een werkvoorbereiding, facturatie en kantoorkosten die betaald moeten worden.
pi_148650898
Ik heb nog een stuk meer voor die ketel betaald, al zat er bij mij wel extra nog de Quickload-boiler van 40 liter achter gemonteerd (wat het een CW6 maakt). Heerlijke ketel, ik heb nu zoveel heet water uit m'n dubbele regendouche dat de afvoer het niet meer aankan. En de Easy is ook erg leuk met die app erbij.
  Moderator dinsdag 13 januari 2015 @ 19:39:53 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_148651132
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 18:25 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Je mist een aantal details, Die webshops zijn niks meer dan dozenschuivers, Bij installatiebedrijven heb je een werkvoorbereiding, facturatie en kantoorkosten die betaald moeten worden.
Precies; maar ik vermoed dat TS gewoon diep in zijn hart liever een ketel voor een prikje wil kopen en door een beunhaas op wil laten hangen.

En bij problemen dan toch uiteindelijk bij diezelfde installateur uit komt die eerst te duur was. :{
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:04:17 #13
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148652232
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 19:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Precies; maar ik vermoed dat TS gewoon diep in zijn hart liever een ketel voor een prikje wil kopen en door een beunhaas op wil laten hangen.

En bij problemen dan toch uiteindelijk bij diezelfde installateur uit komt die eerst te duur was. :{
niet alleen de TS wil goedkoop, wel meer mensen hebben daar last van. Prijs gaat kennelijk voor kwaliteit. Mensen moeten eens ophouden om zelf een optelsommetje te maken aan de hand van internetprijzen. Ze missen hierbij cruciale informatie. Er moet een ommekeer in deze prijsvechters markt komen. Of het nu gaat op ketelvervangingen of onderhoud aan cv ketels, er zal aandacht moeten zijn voor het leveren van de juiste kwaliteit. En dit gaat niet samen met een lage prijs.
pi_148658781
quote:

[..]

warmteservice koopt het met zeecontainers tegelijk in. die leveren dus voor een prijs waar zelfs een grote instsallateur niet kan mee komen. rest, dus koppelingen/buizen is warmteservice duur.

Maar jij denkt, ketel prijs en mannetje die paar uurtjes er loopt. Maar wat denk je van gereedschap?
viega pressgun. 2500 euro, moet na 10 beurten terug naar fabriek. uponor perstang, tegen de 2k aan, moet ook gekeurd worden. slijtage auto en andere gereedschap... FGereedschap is gewoon duur en word doorberekend.
pi_148662173
Ik geef aan dat ik best bereid ben een eerlijke prijs te betalen, maar mag ik om die reden niet een aantal vragen stellen met betrekking tot wat ik redelijk vind en hoe deze prijs tot stand komt?

Ik neem aan dat de prijs voor het gereedschap in het uurtarief meegenomen wordt, immers zonder gereedschap kun je niet werken en met een bahco alleen kom je er ook niet. Daarnaast heb ik aangegeven dat ik het de lokale ondernemer gun en dus niet van plan ben om hem online aan te schaffen en door een beunhaas wil laten installeren.

Wat hierboven gezegd wordt is dat als je een offerte voor 3000 euro krijgt je daar ook maar akkoord mee moet gaan omdat het bedrijf toevallig een nieuwe bus heeft aangeschaft. Zo zit de wereld ook niet in elkaar.

Het vraagstuk komt omdat ik complete installaties met een Remeha ketel aangeboden zie inclusief iSense thermostaat voor 1300 euro. als ik dan de prijs voor de ketel en en aansluitset zie, is de berekening vrij eenvoudig. Aangezien Nefit in mijn beeldvorming een betere keuze is (gevoel, een onderbouwing is er niet) ben ik aan het uitzoeken wat mij dit zou gaan kosten.

Verder weet ik nog niet als ik die 2200 euro zou betalen, of dit dan wel goed gebeurd. Een kleine zelfstandige zou dit misschien nog wel beter doen. Daarnaast gaat de installateur waarschijnlijk ook nog 10-15 jaar lang elke maand een onderhoudscontract verkopen, dat doen ze ook niet gratis.

Ik mag er vanuit gaan dat een Nefit dealer weet wat hij doet, maar is dit ook zo? kortom hoe selecteer ik dan de juiste installateur?
  woensdag 14 januari 2015 @ 00:08:15 #16
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148662286
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 22:28 schreef hans1985 het volgende:

[..]

warmteservice koopt het met zeecontainers tegelijk in. die leveren dus voor een prijs waar zelfs een grote instsallateur niet kan mee komen. rest, dus koppelingen/buizen is warmteservice duur.

Maar jij denkt, ketel prijs en mannetje die paar uurtjes er loopt. Maar wat denk je van gereedschap?
viega pressgun. 2500 euro, moet na 10 beurten terug naar fabriek. uponor perstang, tegen de 2k aan, moet ook gekeurd worden. slijtage auto en andere gereedschap... FGereedschap is gewoon duur en word doorberekend.
Het is pure onwetendheid. Maak maar eens een optelsom wat alle hulpstukken kostten. Luchtafscheider, ¤73, magnetietfilter ¤126, stukken buis, dakdoorvoer ¤129 en alle andere hulpstukken. Je zit zo aan ¤400 aan hulpmateriaal.
pi_148664973
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 00:08 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is pure onwetendheid. Maak maar eens een optelsom wat alle hulpstukken kostten. Luchtafscheider, ¤73, magnetietfilter ¤126, stukken buis, dakdoorvoer ¤129 en alle andere hulpstukken. Je zit zo aan ¤400 aan hulpmateriaal.
expansievat, kogelkranen, etc.
Ik vind de prijs eigenlijk niet eens zo gek.
zeg maar voor 1600 a 1700 voor ketel en al meteriaal.
dan doet die er 500 overheen voor werk en marge op materiaal.

En als het goede installateur is mag je goed werk en service verwachten.
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:33:59 #18
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148683490
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 07:14 schreef hans1985 het volgende:

[..]

expansievat, kogelkranen, etc.
Ik vind de prijs eigenlijk niet eens zo gek.
zeg maar voor 1600 a 1700 voor ketel en al meteriaal.
dan doet die er 500 overheen voor werk en marge op materiaal.

En als het goede installateur is mag je goed werk en service verwachten.
Denken we daar gelijk over. De TS zien we hier niet weer denk ik. Die heeft z'n keteltje besteld via internet en een handige harry mag hem ophangen......
pi_148684176
Dat is ts zijn goed recht, niet?

Mijn ketel komt uit een duizendouwer shop uit Rotterdam, aansluit set en rookgas afvoer kosten niks..

Zelf opgehangen en laten checken door mijn onderhoud bedrijf.

Tekens Remeha Calenta 40c met iSense en alles zou me inclusief installatie zou me ¤2500 hebben gekost. Nu was ik voor de helft klaar.

Dat riekt naar bedrog, kan er niks anders van maken.

Ik trap niet in dat gezeur over installateurs en duurdere inkoop etc want dat is kolder. Al helemaal als je een grote partij benadert. Die kopen ook groot in en doen niet anders.

En die zijn nog duurder dan de kleine bedrijven ook!
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:35:41 #20
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148688272
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:54 schreef Gieliovd het volgende:

Mijn ketel komt uit een duizendouwer shop uit Rotterdam, aansluit set en rookgas afvoer kosten niks..

Tekens Remeha Calenta 40c met iSense en alles zou me inclusief installatie zou me ¤2500 hebben gekost. Nu was ik voor de helft klaar.

Ik trap niet in dat gezeur over installateurs en duurdere inkoop etc want dat is kolder. Al helemaal als je een grote partij benadert. Die kopen ook groot in en doen niet anders.

Het is zeker TS zijn goed recht. Dat je het bedrog vindt is jouw mening. Het gaat mij erom dat mensen een offerte van een installateur niet met het zelf materialen halen kunnen vergelijken. Wat is volgens jou de inhoud van een aansluitpakket?
pi_148688595
Dat is ook. Even goede vrienden hoor :)

Dat weet jij wel. Slang, inlaatcombi, overdruk kleppie, expansievat etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_148688627
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:54 schreef Gieliovd het volgende:

Een shop als warmteservice koopt een paar zeecontainers is van een ketel. Een redelijke installateur misschien paar pallets.

637 euro ex btw. Incl btw is ¤ 770,77 euro.

Zelfde ketel bij warmteservice:
http://www.warmteservice.(...)C6-kW-CW3/p/10952045
¤ 753,- euro incl. Dus warmteservice is goedkoper als een grote groothandel....
Dan zal die prijs bij de groothandel wel iets dalen als je jaarlijks een stuk of 10 afneemt maar ook niet dramatisch hard.
En zelf ophangen kan wel maar als je veel van dit werk doet heb je een uponor en viega perstang nodig. reken maar op 2500 euro per setje. Die moeten jaarlijks gekeurd worden of na 10.000 persbeurten. Afgezien van de andere kosten die een ondernemer heeft. Dan moet je je personeel nog betalen en wil je zelf ook een beetje winst.

Net als dat de mediamarkt bijvoorbeeld wasmachines voor hele lage prijzen verkoopt tov een lokale dealer.
Totdat de wasmachine kapot gaat en het lang duurt voordat er een monteur komt terwijl de lokale dealer dezelfde dag of andere dag op de stoep staat en de reparatie vaak vele malen goedkoper is.

Voor tools en schroeven en dergelijke struin ik ook internet af. Maar mijn verzekeringen lopen via een lokale verzekeraar. Die is duurder dan online. Maar als ik iets heb staan ze direct voor mij klaar. Ik betaal graag wat voor service en van producten waar ik niet zonder kan.
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:46:31 #23
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148688657
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 20:44 schreef Gieliovd het volgende:
Dat is ook. Even goede vrienden hoor :)

Dat weet jij wel. Slang, inlaatcombi, overdruk kleppie, expansievat etc.
Uiteraard weet ik dat wel. Een luchtafscheider en een magnetietfilter horen daar ook nog bij. Dat is echt een must als er een modulerende pomp in de ketel zit
  woensdag 14 januari 2015 @ 21:01:50 #24
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148689305
En als je via Warmteservice een installateur zoekt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 14 januari 2015 @ 21:08:57 #25
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148689634
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:01 schreef Leandra het volgende:
En als je via Warmteservice een installateur zoekt?
Ik weet dat Warmteservice wel eens namen doorgeeft.
  woensdag 14 januari 2015 @ 21:11:50 #26
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_148689767
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:08 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik weet dat Warmteservice wel eens namen doorgeeft.
Ze hebben gewoon een "installateur nodig?" link op de site staan.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 14 januari 2015 @ 21:13:45 #27
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148689844
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ze hebben gewoon een "installateur nodig?" link op de site staan.
Prima toch? Zolang je de installateur het materiaal maar laat regelen, anders vind ik het nogal hypocriet. :)
pi_148692419
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:13 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Prima toch? Zolang je de installateur het materiaal maar laat regelen, anders vind ik het nogal hypocriet. :)
Hoeveel korting had ik nog eens daar laat me denken?
Dat wil echter niet zegen dat een particulier die korting ook krijgt trouwens, maar ik deed toch wel altijd iets extra ervoor bij de mensen !

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2015 22:14:38 ]
pi_148696433
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:33 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Denken we daar gelijk over. De TS zien we hier niet weer denk ik. Die heeft z'n keteltje besteld via internet en een handige harry mag hem ophangen......
Heb je überhaupt wel gelezen? Volgens mij heb ik drie reacties boven je nog aangegeven dat dit absoluut niet eens de bedoeling is.

Ik zie jou in veel topics een nuttige toevoeging doen maar in dit geval heb ik van jou als "expert" nog geen enkele vraag beantwoord gezien. Zelfs niet eens de moeite gedaan om iets zinnigs te zeggen, behalve proberen je eigen markt te verdedigen waarbij blijkbaar de marges erg uiteen lopen.

Nogmaals: Ik wil best een redelijke prijs betalen maar ik wil mij niet laten bedonderen. Helaas is mijn enige mogelijke uitgangspunt de eerste hit op internet als ik op google zoek. En als je verder zoekt zie je veel installateurs die het wel voor een stuk minder doen. Hoe weet ik dan dat diegene het wel of niet beter doet als een ander. Prijs is dan waarschijnlijk de enige vergelijking als uitgangspositie.

Volgens mij is een forum ervoor om ideeën met elkaar uit te wisselen en misschien wel op andere gedachten te brengen, maar wat ik hier zie is dat de installateurs doen alsof ze geen euro verdienen en de prijzen toch een paar honderd euro uit elkaar liggen.
pi_148698031
Zelf kopen dat ding zo goedkoop mogelijk

Klus aanmelden op werkspot

Goede referenties zoeken en tadaa

Been there done that en alles ^O^
pi_148699904
woon je in een groot huis dat je een relatief grote ketel neemt. in een pand van ons hangen ook 2 van die nefit 32 turbo's
maar die werden gebruikt om 500 m2 oppervlakte te verwamen...
pi_148701906
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 07:09 schreef hans1985 het volgende:
woon je in een groot huis dat je een relatief grote ketel neemt. in een pand van ons hangen ook 2 van die nefit 32 turbo's
maar die werden gebruikt om 500 m2 oppervlakte te verwamen...
Groot is natuurlijk relatief. Het is een twee-onder-een-kap woning uit 1958, voornamelijk voorzien van dubbel glas. De oppervlakte is 120m2 en rond de 300m3 inhoud over drie verdiepingen.

Ik ben op CW5 gekomen door een aantal ketelkiezers te gebruiken en rekening te houden met eventuele verbouwingen in de komende jaren. De bedoeling is om de benedenverdieping uit te bouwen met 20m2. Dan is de benedenverdieping één grote ruimte die voorzien wordt van vloerverwarming. Als de badkamer veranderd wordt, zal hier een stortdouche/regendouche in komen. Deze badkamer is nu ook al voorzien van een douche/ligbad.

Als ik deze zaken selecteer krijg ik het advies voor een CW5 (soms zelfs CW6) ketel. De minimale warmtecapaciteit van de Nefit Trendline CW4 en ketel zijn hetzelfde. Dus lijkt het mij beter om dan toch de CW5 variant te kiezen of heb je hier een andere mening over?
  donderdag 15 januari 2015 @ 10:48:47 #33
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148703279
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 23:58 schreef japjapie het volgende:

[..]

Heb je überhaupt wel gelezen? Volgens mij heb ik drie reacties boven je nog aangegeven dat dit absoluut niet eens de bedoeling is.

Ik zie jou in veel topics een nuttige toevoeging doen maar in dit geval heb ik van jou als "expert" nog geen enkele vraag beantwoord gezien. Zelfs niet eens de moeite gedaan om iets zinnigs te zeggen, behalve proberen je eigen markt te verdedigen waarbij blijkbaar de marges erg uiteen lopen.

Nogmaals: Ik wil best een redelijke prijs betalen maar ik wil mij niet laten bedonderen. Helaas is mijn enige mogelijke uitgangspunt de eerste hit op internet als ik op google zoek. En als je verder zoekt zie je veel installateurs die het wel voor een stuk minder doen. Hoe weet ik dan dat diegene het wel of niet beter doet als een ander. Prijs is dan waarschijnlijk de enige vergelijking als uitgangspositie.

Volgens mij is een forum ervoor om ideeën met elkaar uit te wisselen en misschien wel op andere gedachten te brengen, maar wat ik hier zie is dat de installateurs doen alsof ze geen euro verdienen en de prijzen toch een paar honderd euro uit elkaar liggen.
Mijn excuses dat je mijn mening zo opvat, dat is niet de bedoeling. Ik had de indruk dat je een paar offertes van installateurs had ontvangen en die bent gaan vergelijken met onderdelen inkopen via een webshop/warmteservice.

Mijn advies is: vraag minstens 3 offertes op, en laat deze mensen ook langs komen. Dan weet je met wie je te maken hebt. Zij hebben dan ook een beeld van de opstellingsruimte en de achterliggende installatie. De offertes dienen uiteraard gedetailleerd te zijn, dus niet alleen een bedrag, maar ook wat men plaatst aan appendages. Dan heb je echt vergelijkingsmateriaal.

Puur alleen kijken naar de prijs levert per definitie geen goed vergelijk op, je weet immers niet wat men doet voor dat geld.
pi_148705689
Toevallig is hier deze week ook een Trendline HRC30 geplaatst. Dat kostte 2200 euro inclusief Moduline 300 thermostaat, expansievat, vulkraan op een handige plek en het vervangen van de rookgasafvoer (de oude was enkelwandig en dat moest PVC worden, de aanvoer was in ons huis van 2004 al goed geregeld).

Ik vond het zelf niet zo duur. Als je de Internetprijzen van de materialen bekijkt kom je op zo'n 1600 euro. Dat laat 600 euro voor arbeid (ca. 4,5 manuur) en marge over. Dat vind ik geen schandalig bedrag. Ik heb ook een offerte gehad voor een Vaillant van een ander bedrijf, die viel 250 euro lager uit maar de Nefit had mijn voorkeur.

De ketel zelf bevalt uitstekend trouwens! Lekker efficiënt en snel (veel) warm water. Het zelflerende vermogen en de daadwerkelijke besparing moeten we nog zien, maar ik ga er vanuit dat hij een stuk zuiniger is dan onze 10 jaar oude Agpo Econpact (die trouwens overleed na een kleine explosie in de warmtewisselaar :X). Ik heb niet voor de Easy thermostaat gekozen, die techniek staat nog zo in de kinderschoenen.. dan kies ik liever voor uitontwikkelde techniek die ik kan vertrouwen en die niet gevoelig is voor allerlei beveiligingslekken (als software man weet ik wat er allemaal mis kan gaan).

[ Bericht 1% gewijzigd door Bigs op 15-01-2015 20:03:26 ]
pi_148714803
Zo zou ik het dus ook doen kleine cv boer bedrijfje welke al lang bestaat inschakelen ervoor, en dan maar ietsje meer betalen.
En er bijna zeker van zijn dat ik een goede service zou krijgen in de toekomst.
pi_148723867
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 16:14 schreef john2406 het volgende:
Zo zou ik het dus ook doen kleine cv boer bedrijfje welke al lang bestaat inschakelen ervoor, en dan maar ietsje meer betalen.
En er bijna zeker van zijn dat ik een goede service zou krijgen in de toekomst.
Inderdaad.. dit is ook een klein bedrijf waar ik nu een onderhoudscontract voor ¤45/jaar heb. Krijg je ook nooit gemopper over 'de beunhazen die hier die ketel hebben gemonteerd' maar gewoon een prettige samenwerking. Is ook wat waard.
pi_148739688
Ik had de aanvraag bij 6 lokale partijen uitgezet en nu een viertal offertes retour. Slechts één installatiebedrijf heeft gevraagd of hij langs mag komen om de situatie te bekijken en de boel even persoonlijk door te spreken. Ik heb hier voor zaterdag een afspraak gemaakt.

Op basis van de andere offertes moet ik waarschijnlijk rekening houden met een prijs van +/- 2000-2100 euro. Voor de complete installatie van de ketel en thermostaat.

Ik wil het graag ineens goed hebben en zie dat het hier over een vuilafscheider en luchtafscheider gaat. In slechts één offerte heb ik deze als optie benoemd gezien. Is dit iets waar ik naar moet vragen dat het geplaatst gaat worden en is dit de meerprijs (100 euro ex btw) waard?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 10:39:02 #38
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148741197
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 09:34 schreef japjapie het volgende:
Ik had de aanvraag bij 6 lokale partijen uitgezet en nu een viertal offertes retour. Slechts één installatiebedrijf heeft gevraagd of hij langs mag komen om de situatie te bekijken en de boel even persoonlijk door te spreken. Ik heb hier voor zaterdag een afspraak gemaakt.

Op basis van de andere offertes moet ik waarschijnlijk rekening houden met een prijs van +/- 2000-2100 euro. Voor de complete installatie van de ketel en thermostaat.

Ik wil het graag ineens goed hebben en zie dat het hier over een vuilafscheider en luchtafscheider gaat. In slechts één offerte heb ik deze als optie benoemd gezien. Is dit iets waar ik naar moet vragen dat het geplaatst gaat worden en is dit de meerprijs (100 euro ex btw) waard?
Dat is het zeker waard. Wanneer er geen magnetietfilter in de installatie zit, is dit funest voor de modulerende pomp.
pi_148741931
Waarom een Trendline? De Proline NXT kan je aansturen met een Opentherm thermostaat ipv een OMS thermostaat. Daarbij is deze ook nog eens veel goedkoper, bruto 1249,- ex btw. Als je persee CW5 wil dan moet je nog even wachten, deze komt binnenkort uit.
pi_148749741
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 09:34 schreef japjapie het volgende:

Ik weet niet of je het kunt, ik zou daarentegen tussen de regels door warmteservice laten vallen, dan kon je wel eens wat of iets extra s kunnen krijgen?
Al wat het maar dat magniet ding waar cv boer het over heeft, en vergeet niet dat het hun waarschijnlijk minder kost als een particulier.
Is het dringend noodzakelijk dat je de ketel vervangt trouwens?
pi_148750822
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 15:31 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik weet niet of je het kunt, ik zou daarentegen tussen de regels door warmteservice laten vallen, dan kon je wel eens wat of iets extra s kunnen krijgen?
Al wat het maar dat magniet ding waar cv boer het over heeft, en vergeet niet dat het hun waarschijnlijk minder kost als een particulier.
Is het dringend noodzakelijk dat je de ketel vervangt trouwens?
Noodzakelijk is het op dit moment niet maar:
- ik heb het budget beschikbaar
- er zit 150¤ cashback op tot 31-03-2015
- de huidige ketel heb ik de afgelopen paar weken twee keer moeten resetten (code 8)
- huidige ketel heb ik uit onderhoud laten halen doordat ze in verband met de leeftijd een erg prijzig aanbod per maand deden.
- de onderdelen voor de huidige ketel staan op het punt end of sale te gaan
- de nieuwe ketel zal waarschijnlijk meer comfort opleveren
- de nieuwe ketel zal een besparing gaan opleveren tegenover de huidige (in ieder geval op stroom gebaseerd)

Al met al redenen voor mij om waarschijnlijk de komende weken tot vervanging over te gaan.
pi_148758958

Dit misschien iets? Lijkt me een koopje.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 20:53:28 #43
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148759146
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 20:48 schreef Bart2002 het volgende:
[ afbeelding ]

Dit misschien iets? Lijkt me een koopje.
Linkje? Ben benieuwd wat je voor dat geld krijgt.
pi_148759249
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 20:53 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Linkje? Ben benieuwd wat je voor dat geld krijgt.
http://www.vbk-krommenie.nl/

Even voor de duidelijkheid: ik heb geen binding met deze zaak. Ze hebben een bord buitenstaan met hetzelfde plaatje waar ik elke dag langsloop. Leek me niet duur. Wij hebben een HR ketel uit 2001, die het goed doet. Anders had ik deze zeker overwogen.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 20:57:25 #45
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148759319
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 20:55 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

http://www.vbk-krommenie.nl/

Even voor de duidelijkheid: ik heb geen binding met deze zaak. Ze hebben een bord buitenstaan waar ik elke dag langsloop. Leek me niet duur. Wij hebben een HR ketel uit 2001, die het goed doet. Anders had ik deze zeker overwogen.
Heb de site bekeken, staat nergens vermeld wat je precies krijgt. Ik wil graag weten wat men aan appendages installeert.
pi_148759366
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 20:57 schreef cvboer2 het volgende:
appendages
Wat zijn "appendages" in dit verband?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 21:03:46 #47
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148759537
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 20:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat zijn "appendages" in dit verband?
-expansievat
-serviceafsluiters
-luchtafscheider
-vuilafscheider met magnetietfilter
pi_148759637
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:03 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

-expansievat
-serviceafsluiters
-luchtafscheider
-vuilafscheider met magnetietfilter
Dat zullen voor die prijs ongetwijfeld extra's zijn lijkt me. Maar TS zou eens kunnen informeren.
Een expansievat daar zul je niet buiten kunnen. Die andere zaken weet ik niet eens wat het is.. en of ze nodig zijn?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 21:14:08 #49
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148759927
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zullen voor die prijs ongetwijfeld extra's zijn lijkt me. Maar TS zou eens kunnen informeren.
Een expansievat daar zul je niet buiten kunnen. Die andere zaken weet ik niet eens wat het is.. en of ze nodig zijn?
In mijn optiek horen dit geen extra's te zijn. In een goede installatie is dit standaard aanwezig.
De NxT is voorzien van een modulerende A-label pomp, zet je daar geen magnetietfilter voor, dan is binnen een jaar je pomp naar de kloten. Magnetiet zijn hele kleine ijzerdeeltjes, afkomstig uit je systeem. A-label pompen hebben een groter magnetisch veld dan standaard pompen, vang je het magnetiet niet af, verzameld zich dit in de as van de pomp, waardoor deze kapot gaat.

Zo'n filter kost ongeveer 100 euro. Luchtafscheider is ook een must, micro luchtbellen worden hierdoor alsnog uit het systeem verwijderd. Serviceafsluiters scheelt een hoop werk als je onderdelen in de ketel moet vervangen, dan hoef je namelijk niet het hele systeem leeg te laten lopen.
pi_148762536
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 21:14 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

In mijn optiek horen dit geen extra's te zijn. In een goede installatie is dit standaard aanwezig.
De NxT is voorzien van een modulerende A-label pomp, zet je daar geen magnetietfilter voor, dan is binnen een jaar je pomp naar de kloten. Magnetiet zijn hele kleine ijzerdeeltjes, afkomstig uit je systeem. A-label pompen hebben een groter magnetisch veld dan standaard pompen, vang je het magnetiet niet af, verzameld zich dit in de as van de pomp, waardoor deze kapot gaat.

Zo'n filter kost ongeveer 100 euro. Luchtafscheider is ook een must, micro luchtbellen worden hierdoor alsnog uit het systeem verwijderd. Serviceafsluiters scheelt een hoop werk als je onderdelen in de ketel moet vervangen, dan hoef je namelijk niet het hele systeem leeg te laten lopen.
Noem eens wat die extra s kosten cv boer, pas trouwens mijn expansie vat verwisseld goed en wel 16 euro inkoop, die afsluiters zijn alleen van belang als de ketel onder of midden in het systeem hangt, als boven op zolder is dat on interesant vind ik.
Een afsluiter bij het expansie vat vind ik dan we weer een must en ook een kraan erbij zodat ik het niet onder druk eruit hoef te schroeven, tevens kan je met die kraan het expansie vat onderdruk laaten staan zou je de installatie drukloos komen aan het maken onverhoopt.
Had die proline niet standard een luchtafscheider erin?
  vrijdag 16 januari 2015 @ 22:26:32 #51
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148762795
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Noem eens wat die extra s kosten cv boer, pas trouwens mijn expansie vat verwisseld goed en wel 16 euro inkoop, die afsluiters zijn alleen van belang als de ketel onder of midden in het systeem hangt, als boven op zolder is dat on interesant vind ik.
Een afsluiter bij het expansie vat vind ik dan we weer een must en ook een kraan erbij zodat ik het niet onder druk eruit hoef te schroeven, tevens kan je met die kraan het expansie vat onderdruk laaten staan zou je de installatie drukloos komen aan het maken onverhoopt.
Had die proline niet standard een luchtafscheider erin?
Voor een expansievat zou je een 2delige koppeling kunnen gebruiken.

Luchtafscheider kost: ¤ 109 vuilafscheider met magneet kost: ¤ 133. Prijzen zijn van Warmteservice, elders kunnen ze wel goedkoper zijn.
pi_148763416
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:26 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Voor een expansievat zou je een 2delige koppeling kunnen gebruiken.
[ afbeelding ]

Luchtafscheider kost: ¤ 109 vuilafscheider met magneet kost: ¤ 133. Prijzen zijn van Warmteservice, elders kunnen ze wel goedkoper zijn.
Aha dankje wel voor de info.
Die koppeling ja leuk maar laat die bij mij maar ouderwets zitten met een kogelafsluiter, die doet of is teminste altijd dicht vind ik, die nieuwerwetse zooi is naar een paar jaar volgens mij stuk en in mijn geval weet ik het wel zeker heb dat ding in de kelder hangen.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 22:58:26 #53
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148763880
Ik heb het idee dat de problematiek rondom magnetiet icm een A-label pomp niet echt bekend zijn.

Wat is magnetiet? het zijn kleine ijzerdeeltjes, afkomstig uit de installatie.
Door de toepassing van verschillende metalen ontstaan kleine spanningsverschillen, electrolitische corrosie, waarbij het minst edele metaal zich opoffert. Door de restanten van dit opofferingsproces kleurt het water zwart. Daarnaast vervuilt het cv-water ook als gevolg van corrosie door zuurstof, wat zich in het cv-water bevindt.

CV-water wat kalkhoudend is, werkt als drager voor dit vuil. Waarbij de kalk bij verwarming zich aanhecht op de binnenzijde van de warmtewisselaar. Hierdoor ontstaat een dun laagje met vervuiling (magnetiet) in de warmtewisselaar. Door het krimpen en uitzetten van de wisselaar laten deze schilvers los. Doordat A-label pompen een permanent magnetisch veld hebben, hecht de magnetiet zich aan de as van de pomp. Hierdoor gaat deze vastlopen en uiteindelijk kapot. Normale pompen hebben dit probleem veel minder, omdat deze niet permanent magnetisch zijn.

Tot zover de theorie, nu plaatjes:
Ik heb een demomodel van een Spirovent MB3 vuilfilter, hier zit een magneet omheen die het magnetiet vasthoudt.

Het magnetiet:

Het vuilfilter met magneet:

Bij elke onderhoudsbeurt trek je de magneet eraf zodat het magnetiet en vuil naar beneden zakt, dan doe je de aftapkraan open en haal je het vuil eruit. Magneet weer terug plaatsen en klaar.

Ik heb geen conecties met Spirotech, Flamco heeft ook een dergelijk filter. Doordat Spirotech een grotere magneet heeft, vind ik hem beter.
  vrijdag 16 januari 2015 @ 23:10:23 #54
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148764278
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Aha dankje wel voor de info.
Die koppeling ja leuk maar laat die bij mij maar ouderwets zitten met een kogelafsluiter, die doet of is teminste altijd dicht vind ik, die nieuwerwetse zooi is naar een paar jaar volgens mij stuk en in mijn geval weet ik het wel zeker heb dat ding in de kelder hangen.
Gelijk heb je, mijn ervaring met zulke koppelingen zijn ook niet geweldig. Gewoon serviceafsluiters monteren, dingen kosten geen drol.
pi_148769637
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 22:58 schreef cvboer2 het volgende:
Ik heb het idee dat de problematiek rondom magnetiet icm een A-label pomp niet echt bekend zijn.
Even zeuren... Als deze deeltjes zo funest zouden zijn voor een a-label pomp is er dan geen sprake van een gigantische ontwerpfout? Dat dus zonder zo'n filter de pomp binnen een jaar kapot zou gaan door deze deeltjes? En zou zo'n filter dan dus niet gewoon onderdeel uitmaken van de ketel?

Het lijkt me dat fabrikanten er niet mee weg komen om iets op de markt te brengen wat binnen een jaar kapot kan gaan, zonder zo'n filter. Ook dat "patent pending"... Ik denk niet dat je patent gaat krijgen op een magneet.

Mijn eerste indruk is vaak dat dit dure "oplossingen" zijn voor niet bestaande problemen, net als "waterontharders" etc. Maar ik kan het mis hebben.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 09:03:45 ]
pi_148779507
Ik had er van de week al even op gegoogled en kwam niet veel tegen over magnietfilters. Zowel de fabrikant als mijn eigen installateur reppen er niet over dus ik ben niet echt overtuigd van de noodzaak (of überhaupt van het bestaan van het probleem).
pi_148779868
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:24 schreef Bigs het volgende:
Ik had er van de week al even op gegoogled en kwam niet veel tegen over magnietfilters. Zowel de fabrikant als mijn eigen installateur reppen er niet over dus ik ben niet echt overtuigd van de noodzaak (of überhaupt van het bestaan van het probleem).
Tja. Je vindt inderdaad niet veel. En magnetiet is een halfedelsteen..
Als het gaat om ijzervijlsel dan zie je in motorblokken vaak een klein magneetje om de losse deeltjes te vangen. Dat zou in een cvpomp ook kunnen lijkt me.
Vooralsnog, tot de vakmensen dit gaan weerleggen, zie ik het als "extra's" waar de installateur leuk aan verdient maar die niet perse nodig zijn of zelfs overbodig zijn.
Dit omdat de leek er geen verstand van heeft en zich alles kan laten wijsmaken door de "vakman".
Maar we wachten het af. Dit is pure speculatie, overigens.

Een fabrikant van deze dingen heeft ook "biologische cv fluid" in de aanbieding, dit zou veel beter zijn dan ordinair water in de cv-installatie. Eigenlijk weet ik dan alweer genoeg.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 17:47:50 ]
pi_148780499
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:24 schreef Bigs het volgende:
En verder zegt cvboer2 dat het "probleem" niet zo bekend is.
Het lijkt me dan dat de fabrikanten van cv-ketels vele, binnen een jaar, overleden cv-ketels terugkrijgen in de garantie. Juist wegens dit "probleem".
Dan zou er heel snel een lichtje moeten gaan branden...

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 18:03:28 ]
pi_148781152
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Tja. Je vindt inderdaad niet veel. En magnetiet is een halfedelsteen..
Als het gaat om ijzervijlsel dan zie je in motorblokken vaak een klein magneetje om de losse deeltjes te vangen. Dat zou in een cvpomp ook kunnen lijkt me.
Vooralsnog, tot de vakmensen dit gaan weerleggen, zie ik het als "extra's" waar de installateur leuk aan verdient maar die niet perse nodig zijn of zelfs overbodig zijn.
Dit omdat de leek er geen verstand van heeft en zich alles kan laten wijsmaken door de "vakman".
Maar we wachten het af. Dit is pure speculatie, overigens.

Een fabrikant van deze dingen heeft ook "biologische cv fluid" in de aanbieding, dit zou veel beter zijn dan ordinair water in de cv-installatie. Eigenlijk weet ik dan alweer genoeg.
Ik heb jarenlang in de industriële stoomketels gewerkt en de meeste magnetiet (Fe3O4) blijft gewoon aan de wand van de warmtewisselaar zitten. ZOlang je niet wekeleijks je hele CV installatie aftapt en weer opvult met leidingwater, zal de hoeveelheid O2 t.b.v. de Fe-oxidatie gering zijn, ergo de hoeveelheid magnetiet beperkt to een paar gram. Dat een pomp daar schade van ondervindt, is geheel nieuw voor mij.

Ik zou zo'n ding nooit toepassen; in het ergse geval een Neodynium magneet op een stalen CV-leiding zetten, blijft het aan de leidingbinnenwand zitten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_148781232
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:35 schreef Bart2002 het volgende:
Een fabrikant van deze dingen heeft ook "biologische cv fluid" in de aanbieding, dit zou veel beter zijn dan ordinair water in de cv-installatie.
Volslagen kolder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_148781351
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb jarenlang in de industriële stoomketels gewerkt en de meeste magnetiet (Fe3O4) blijft gewoon aan de wand van de warmtewisselaar zitten. ZOlang je niet wekeleijks je hele CV installatie aftapt en weer opvult met leidingwater, zal de hoeveelheid O2 t.b.v. de Fe-oxidatie gering zijn, ergo de hoeveelheid magnetiet beperkt to een paar gram. Dat een pomp daar schade van ondervindt, is geheel nieuw voor mij.

Ik zou zo'n ding nooit toepassen; in het ergse geval een Niobium magneet op een stalen CV-leiding zetten, blijft het aan de leidingbinnenwand zitten.
Juist.
Het lijkt me zo dat juist fabrikanten van cv-ketels van dit soort problemen op de hoogte zijn en dit binnen de kortste tijd oplossen. En dat ze dus deze "third party oplossingen" niet nodig hebben. En de consument dus ook niet.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 18:26:01 #62
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148781464
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 17:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En verder zegt cvboer2 dat het "probleem" niet zo bekend is.
Het lijkt me dan dat de fabrikanten van cv-ketels vele, binnen een jaar, overleden cv-ketels terugkrijgen in de garantie. Juist wegens dit "probleem".
Dan zou er heel snel een lichtje moeten gaan branden...
Het probleem is bij veel mensen niet bekend, van fabriekanten wel. Magnetiet (Fe3O4)komt al jaren in het cvsysteem voor. Vroeger, met standaard pompen was dit nooit een probleem. De nieuwe A-label pompen hebben een permanentmagneet motor, deze is een stuk zuiniger dan een pomp met inductiemotor.
Fabriekanten adviseren ook wanneer de ketel is voorzien van een energiezuinige pomp de installatie te voorzien van een dergelijk filter. Als een installateur of klusser dit niet doet, kan je daar onmogelijk de fabriekant op aanrekenen.

Kortom: zolang er een pomp met inductiemotor is toegepast zal je weinig problemen krijgen.
Heb je een ketel met een energiezuinige A-label pomp met een permanentmagneet motor, zou ik een filter met magneetinductie de retourleiding monteren. Op die manier bescherm je de pomp.
pi_148781639
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:26 schreef cvboer2 het volgende:

[..]
Fabriekanten adviseren ook wanneer de ketel is voorzien van een energiezuinige pomp de installatie te voorzien van een dergelijk filter. Als een installateur of klusser dit niet doet, kan je daar onmogelijk de fabriekant op aanrekenen.
Ik zou daar graag bewijs van zien, dat zo'n derde partij filter (blijkbaar kunnen de cv-fabrikanten zo'n filter niet zelf inbouwen in hun ketel??) voorgeschreven wordt door de fabrikant. En dat zonder zo'n filter de garantie vervalt.
pi_148781895
quote:
Op die manier bescherm je de pomp.
Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de consument om "de pomp te beschermen"?
Dat is wel erg makkelijk afschuiven van de verantwoordelijkheid voor een goed product.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 18:48:57 #65
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148782364
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik zou daar graag bewijs van zien, dat zo'n derde partij filter (blijkbaar kunnen de cv-fabrikanten zo'n filter niet zelf inbouwen in hun ketel??) voorgeschreven wordt door de fabrikant. En dat zonder zo'n filter de garantie vervalt.
Uit een willekeurige nefit handleiding het volgende stukje tekst:
Aansluiten cv-leidingen aanvoer en retour
Ter bescherming van de gehele cv-installatie wordt geadviseerd, om een vuilfilter in de retourleiding te plaatsen, vooral indien het cv- toestel wordt geplaatst op een bestaande installatie.
Monteer direct voor en na het filter een afsluiter, zodat het filter eenvoudig te reinigen is.
pi_148782414
quote:

[..]

Het probleem is bij veel mensen niet bekend, van fabriekanten wel. Magnetiet (Fe3O4)komt al jaren in het cvsysteem voor. Vroeger, met standaard pompen was dit nooit een probleem. De nieuwe A-label pompen hebben een permanentmagneet motor, deze is een stuk zuiniger dan een pomp met inductiemotor.

Kortom: zolang er een pomp met inductiemotor is toegepast zal je weinig problemen krijgen.
Heb je een ketel met een energiezuinige A-label pomp met een permanentmagneet motor, zou ik een filter met magneetinductie de retourleiding monteren. Op die manier bescherm je de pomp.
Maar kortom: als er al problemen zouden zijn, dan zijn dat problemen van de fabrikant, dit wegens de gigantische hoeveelheid kapotte apparaten.
Jij maakt er het probleem van de consument van omdat ze de dure (en m.i. overbodige) randverschijnselen niet hebben aangeschaft. Dat lijkt me een valse voorstelling van zaken.
pi_148782480
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:48 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Uit een willekeurige nefit handleiding het volgende stukje tekst:
Ter bescherming van de gehele cv-installatie wordt geadviseerd, om een vuilfilter in de retourleiding te plaatsen, vooral indien het cv- toestel wordt geplaatst op een bestaande installatie.
Monteer direct voor en na het filter een afsluiter, zodat het filter eenvoudig te reinigen is.
Dat is een advies. Ze zeggen niet dat anders de pomp binnen een jaar kapot gaat. En dat is dan ook niet zo. Anders zou het toch gigantische schade opleveren voor Nefit?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 18:53:11 #68
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148782511
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de consument om "de pomp te beschermen"?
Dat is wel erg makkelijk afschuiven van de verantwoordelijkheid voor een goed product.
Dat is het wel. Ze adviseren het niet voor niks. Dat een installateur niet de adviezen wil opvolgen, is niet het probleem van de fabrikant.
pi_148782542
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:53 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Dat is het wel. Ze adviseren het niet voor niks. Dat een installateur niet de adviezen wil opvolgen, is niet het probleem van de fabrikant.
Nee. Dan weet je niet hoe consumentenrecht werkt.

Een goede vraag in dit verband lijkt me ook: waarom maken de cv-fabrikanten dit soort filters niet zelf en/of bouwen ze in in de cv-ketel? Je kan als fabrikant nooit afhankelijk zijn van derde partijen en of ze die filters al dan niet gebruiken.
Het verhaal klopt niet.

[ Bericht 18% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 18:59:55 ]
  zaterdag 17 januari 2015 @ 18:58:44 #70
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148782708
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is een advies. Ze zeggen niet dat anders de pomp binnen een jaar kapot gaat. En dat is dan ook niet zo. Anders zou het toch gigantische schade opleveren voor Nefit?
Het is inderdaad een advies, geen eis. Of het wel of niet zo is, kan ik beter beoordelen. Ik heb al meerdere pompen vervangen omdat deze vol zaten met magnetiet, in deze installaties was ook geen filter aanwezig.
Het is ook geen schade voor Nefit, zij geven ook duidelijk aan dat het verstandig is om een dergelijk filter te monteren. Tevens hebben diverse fabrikanten dit ook duidelijk gecommuniceerd naar de installateurs.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:00:15 #71
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148782768
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Nee. Dan weet je niet hoe consumentenrecht werkt.
Dan wil daar graag een bewijs van zien. Dat je als consument geen advies opvolgt en toch je schade kunt verhalen.
pi_148782795
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 08:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Even zeuren... Als deze deeltjes zo funest zouden zijn voor een a-label pomp is er dan geen sprake van een gigantische ontwerpfout? Dat dus zonder zo'n filter de pomp binnen een jaar kapot zou gaan door deze deeltjes? En zou zo'n filter dan dus niet gewoon onderdeel uitmaken van de ketel?

Het lijkt me dat fabrikanten er niet mee weg komen om iets op de markt te brengen wat binnen een jaar kapot kan gaan, zonder zo'n filter. Ook dat "patent pending"... Ik denk niet dat je patent gaat krijgen op een magneet.

Mijn eerste indruk is vaak dat dit dure "oplossingen" zijn voor niet bestaande problemen, net als "waterontharders" etc. Maar ik kan het mis hebben.
Is geen ontwerpfout, maar een eigenschap.

Oude standaardpompen zijn alleen tijdens werking magnetisch, de nieuwe a-label pompen zijn echter permanent magnetisch.
Zodoende hecht zich ook tijdens stilstand metaal deeltjes op de pomp, ofwel het zogenaamde magnetiet.

De pomp kan in enkele maanden al meer dan de helft van zijn capaciteit verliezen, ofwel sterk kostenverhogend worden.
Het filter is dus kostenverlagend.

Moet je het filter aanschaffen?
Nee natuurlijk niet, niemand hoeft dat te doen.
Maar vergeet niet dat niemand iemand wordt wanneer de rekening betaald moet worden.
pi_148782835
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:58 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is inderdaad een advies, geen eis. Of het wel of niet zo is, kan ik beter beoordelen. Ik heb al meerdere pompen vervangen omdat deze vol zaten met magnetiet, in deze installaties was ook geen filter aanwezig.
Het is ook geen schade voor Nefit, zij geven ook duidelijk aan dat het verstandig is om een dergelijk filter te monteren. Tevens hebben diverse fabrikanten dit ook duidelijk gecommuniceerd naar de installateurs.
Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.
pi_148782876
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Is geen ontwerpfout, maar een eigenschap.

Oude standaardpompen zijn alleen tijdens werking magnetisch, de nieuwe a-label pompen zijn echter permanent magnetisch.
Zodoende hecht zich ook tijdens stilstand metaal deeltjes op de pomp, ofwel het zogenaamde magnetiet.

De pomp kan in enkele maanden al meer dan de helft van zijn capaciteit verliezen, ofwel sterk kostenverhogend worden.
Het filter is dus kostenverlagend.

Moet je het filter aanschaffen?
Nee natuurlijk niet, niemand hoeft dat te doen.
Maar vergeet niet dat niemand iemand wordt wanneer de rekening betaald moet worden.
Pure flauwekul.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:06:01 #75
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148782988
Klipper heeft in 2012 ook al eens aandacht besteedt aan filters:
woensdag 21 maart 2012 @ 00:56 • 5
klipper
In woonhuizen komt het niet of nauwelijks voor dat er filters geplaats worden, ondanks dat de meeste fabrikanten dit overigens wel aanraden.
De voornaamste oorzaak hiervoor is dat een filter ongeveer ¤30 kost, deze moet tussen twee afsluiters geplaatst worden wat ook weer een kleine ¤30 kost, al met al is de installatie van de ketel al gauw een kleine ¤60 tot ¤100 duurder, en aangezien vele klanten voor een tientje minder al naar de concurrent stappen, is het niet anders dat vrijwel geen enkele installateur dit standaard aanbiedt, laat staan monteert.

Uit een willekeurige nefit handleiding het volgende:
B Monteerdirectvoorennahetvuilfiltereen afsluiter, zodat het filter eenvoudig te reinigen is.

Wat betreft de werking van een filter:
Het is een van de belangrijkste oorzaken voor problemen in het verwarmingscircuit: vuil. Roest, magnetiet en andere vuildeeltjes in een verwarmingssysteem kunnen schade veroorzaken aan boilers, leidingen, pompen en cv-ketels. Ook wanneer problemen niet meteen merkbaar worden kan op langere termijn schade ontstaan. De beste oplossing hiervoor is het plaatsen van een filter.
Wanneer cv-water langdurig ongereinigd door het verwarmingssysteem blijft stromen onstaan vuildeeltjes zoals roest en magnetiet. Dit zijn kleine, fijne vuildeeltjes ter grootte van zandkorrels die de werking van verschillende onderdelen van het systeem kunnen gaan hinderen. Teveel zuurstof in de leidingen werkt dit extra in de hand. Wanneer het water niet regelmatig wordt gereinigd, of op een andere manier is voorzien in het relatief schoon houden van het cv-water, kunnen na verloop van tijd problemen optreden. Dit kan voortijdige uitval zijn van verschillende onderdelen zoals de pomp of de boiler en de verstoping van de warmte wisselaar. Ook kan vuilophoping ontstaan in radiatoren en boilers.
Met een vuil-afscheider die dit vuil uit de leidingen filtert voor komt u veel kosten. Dit leidt ertoe dat de installatie minder onderhoudsuren vereist en een langere levensduur heeft dan systemen zonderde filters. De vuil-afscheider kan in de aanvoer of retour worden geplaatst en kan, zowel horizontaal als verticaal worden gemonteerd. Nefit, Remeha, Vaillant, Agpo, Itho, adviseren dit te gebruiken.

Overigens lijkt het mij wel erg snel dat dit de oorzaak voor het defect binnen 2 jaar is.
Is de installateur die dit constateerde ook de installateur die het toestel geplaatst heeft?
Indien ja dan zou ik hem verantwoordelijk houden voor het verkeerd voorlichten toentertijd en gratis reparatie afdwingen en plaatsen vuilfilter en spoelen cv systeem tegen kostprijs.
pi_148782996
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.
Nee, zo werkt het niet.
Als de installateur cq fabrikant kan aantonen dat het door magnetiet komt valt het buiten de verantwoordelijkheid en is de eigenaar aansprakelijk, dan kun je hooguit terug vallen op coulantie.

In de praktijk werkt het namelijk zo, installateur a bied een magnetietfilter aan en installateur b niet.
Installateur b is ¤100 goedkoper dan installateur a, klant kiest voor installateur b, of a moet wat aan de prijs doen.
Installateur a doet een noeuw voorstel welke ¤50 goedkoper is maar zOnder magnetietafscheider.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:09:23 #77
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148783110
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Onzin. Dat is geen garantie. Iemand gaat hiervan de rekening betalen, en dat is de fabrikant niet.
pi_148783131
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:02 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Pure flauwekul.
Natuurlijk is het pure flauwekul, maar als jij nu net installateur b ben en ik a, dan snap ik waarom ik het filter eruit moet bezuinigen.

En ja dat is het verschil tussen ee verstand van hebben en met een grote mond lopen schreeuwen terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
pi_148783140
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:06 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet.
Als de installateur cq fabrikant kan aantonen dat het door magnetiet komt valt het buiten de verantwoordelijkheid en is de eigenaar aansprakelijk, dan kun je hooguit terug vallen op coulantie.

In de praktijk werkt het namelijk zo, installateur a bied een magnetietfilter aan en installateur b niet.
Installateur b is ¤100 goedkoper dan installateur a, klant kiest voor installateur b, of a moet wat aan de prijs doen.
Installateur a doet een noeuw voorstel welke ¤50 goedkoper is maar zOnder magnetietafscheider.
Het verhaal is fishy.
Waarom maken cv-fabrikanten dit soort filters niet zelf?
Of veel beter nog, bouwen ze in in de ketel zelf.

Verder is het tekenend dat er nergens bewijs te vinden is dat cv-pompen (al dan niet A-label) kapot gaan door "magnetiet". Juist de cv-fabrikanten zouden hier direct iets aan doen omdat ze gewoon aansprakelijk zijn. En verantwoordelijk voor een deugdelijk product.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:12:25 #80
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148783224
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het verhaal is fishy.
Waarom maken cv-fabrikanten dit soort filters niet zelf?
Of veel beter nog, bouwen ze in in de ketel zelf.

Verder is het tekenend dat er nergens bewijs te vinden is dat cv-pompen (al dan niet A-label) kapot gaan door "magnetiet". Juist de cv-fabrikanten zouden hier direct iets aan doen omdat ze gewoon aansprakelijk zijn.
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.
pi_148783434
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:09 schreef klipper het volgende:

[..]

Natuurlijk is het pure flauwekul, maar als jij nu net installateur b ben en ik a, dan snap ik waarom ik het filter eruit moet bezuinigen.

En ja dat is het verschil tussen ee verstand van hebben en met een grote mond lopen schreeuwen terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
Luister, ik snap dat de installateur hier leuk aan verdient en dat ik deze broodwinning in twijfel trek.

Maar wat je mij wilt laten geloven is dat de garantie van mijn cv-ketel vervalt als ik niet zo'n filter gemonteerd heb en dat dat dan mijn eigen schuld is.
In het consumentenrecht werkt dat gelukkig niet zo.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:26:26 #82
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148783689
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:18 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Luister, ik snap dat de installateur hier leuk aan verdient en dat ik deze broodwinning in twijfel trek.

Maar wat je mij wilt laten geloven is dat de garantie van mijn cv-ketel vervalt als ik niet zo'n filter gemonteerd heb en dat dat dan mijn eigen schuld is.
In het consumentenrecht werkt dat gelukkig niet zo.
Diezelfde installateur gaat er nog een keer aan verdienen omdat jij niet het nut van een filter inziet. Dit komt voort uit het feit dat je niet weet waar de klepel hangt. Je loopt hier alleen maar met een grote mond te schreeuwen dat het onzin is. Waar baseer je trouwens op dat het onzin is? Ik daag je uit om met feiten te komen dat onzin is. Zoals Klipper ook al aangaf: je gaat zelf voor de kosten opdraaien als is bewezen dat de storing door magnetiet komt. Coulance is het enige waar je om kan vragen.
pi_148783762
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.
Ik snap werkelijk en oprecht niet hoe je dat laatste gelooft. Als ze duizenden kapotte ketels per maand terug krijgen omdat de consument een derde partij filter niet heeft gemonteerd...
Hoe waarschijnlijk is dit?
pi_148783899
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:26 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Diezelfde installateur gaat er nog een keer aan verdienen omdat jij niet het nut van een filter inziet. Dit komt voort uit het feit dat je niet weet waar de klepel hangt. Je loopt hier alleen maar met een grote mond te schreeuwen dat het onzin is. Waar baseer je trouwens op dat het onzin is? Ik daag je uit om met feiten te komen dat onzin is. Zoals Klipper ook al aangaf: je gaat zelf voor de kosten opdraaien als is bewezen dat de storing door magnetiet komt. Coulance is het enige waar je om kan vragen.
Ik laat het vanaf hier aan anderen over want de tegenwerpingen worden me een beetje te psychedelisch.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:34:08 #85
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148784017
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik snap werkelijk en oprecht niet hoe je dat laatste gelooft. Als ze duizenden kapotte ketels per maand terug krijgen omdat de consument een derde partij filter niet heeft gemonteerd...
Hoe waarschijnlijk is dit?
Het is toch logisch? Hoe kan je nu een fabrikant aansprakelijk stellen voor iets wat niet zijn fout is?
pi_148784058
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.

Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch veld' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
pi_148784100
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:34 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is toch logisch? Hoe kan je nu een fabrikant aansprakelijk stellen voor iets wat niet zijn fout is?
Het is wel hun fout. Zo'n ketel gaat blijkbaar kapot in een gebruikelijke omgeving.

Nogmaals: waarom bouwen ze zo'n magneet niet gewoon in, als die deeltjes zo schadelijk zijn voor hun product?
pi_148784173
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:35 schreef Bigs het volgende:

[..]

Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.

Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch veld' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
Ha. Een medestander.
Ik snap werkelijk niets van de redenaties van (denk ik) installateurs.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:45:01 #89
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148784384
\
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:35 schreef Bigs het volgende:

[..]

Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
Hoogtijd je installateur eens wat info gaat opvragen omtrent A-labelpompen en magnetiet.
Bij A-label pompen is de rotor, dus waar de schoepen opzitten permanent magnetisch. Voordeel hiervan is dat deze pompen zuiniger zijn.
pi_148784462
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:45 schreef cvboer2 het volgende:
\

[..]

Hoogtijd je installateur eens wat info gaat opvragen omtrent A-labelpompen en magnetiet.
Bij A-label pompen is de rotor, dus waar de schoepen opzitten permanent magnetisch. Voordeel hiervan is dat deze pompen zuiniger zijn.
Prima. Dat kan zo zijn.
Maar is het de verantwoordelijkheid van de consument EN een derde partij (filter) dat hun hooggevoelige motor niet kapot gaat?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:47:50 #91
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148784473
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is wel hun fout. Zo'n ketel gaat blijkbaar kapot in een gebruikelijke omgeving.

Nogmaals: waarom bouwen ze zo'n magneet niet gewoon in, als die deeltjes zo schadelijk zijn voor hun product?
Dus die fabrikant moet maar gaan voor de kosten omdat door externe invloeden zijn spullen kapot gaan? lijkt me niet. Ik stel voor dat maandag eens gaat bellen/mailen met diverse fabrikanten wat zij hiervan zeggen.
pi_148784607
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:47 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Dus die fabrikant moet maar gaan voor de kosten omdat door externe invloeden zijn spullen kapot gaan? lijkt me niet. Ik stel voor dat maandag eens gaat bellen/mailen met diverse fabrikanten wat zij hiervan zeggen.
Dat zijn geen "externe" invloeden. Het is een normale cv-installatie.
Dat zij niet verantwoordelijk zijn voor aardbevingen en blikseminslagen, dat snap ik.
Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor een goed product.

En stiekem denk ik dat de fabrikanten deze verantwoordelijkheid ook gewoon nemen en dat het "magnetiet-probleem" helemaal geen probleem is. Anders dan een verdienmodel van de installateurs.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:52:02 #93
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148784616
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Prima. Dat kan zo zijn.
Maar is het de verantwoordelijkheid van de consument EN een derde partij (filter) dat hun hooggevoelige motor niet kapot gaat?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonen
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:53:54 #94
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148784702
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zijn geen "externe" invloeden. Het is een normale cv-installatie.
Dat zij niet verantwoordelijk zijn voor aardbevingen en blikseminslagen, dat snap ik.
Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor een goed product.

En stiekem denk ik dat de fabrikanten deze verantwoordelijkheid ook gewoon nemen en dat het "magnetiet-probleem" helemaal geen probleem is. Anders dan een verdienmodel van de installateurs.
Vanuit de fabrikant gezien is het een extern probleem. Het probleem word immers niet veroorzaakt door de pomp, maar door e achterliggende installatie. Dat de pomp kapot is een gevolg, geen oorzaak.
pi_148784708
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonen
Dat zal allemaal niet gratis gaan schat ik zo in...
  zaterdag 17 januari 2015 @ 19:54:31 #96
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148784727
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:54 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zal allemaal niet gratis gaan schat ik zo in...
Heb je goed ingeschat.
pi_148784963
quote:

[..]

Tja. Weet je, ik hoop altijd op een vakman met een eerlijk verhaal.
En als je hier niet van overtuigd bent dat je dan "jankt" en niet weet "waar de klepel hangt".
Ik weet voorlopig weer voldoende.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 20:09:35 #98
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148785268
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:00 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Tja. Weet je, ik hoop altijd op een vakman met een eerlijk verhaal.
En als je hier niet van overtuigd bent dat je dan "jankt" en niet weet "waar de klepel hangt".
Ik weet voorlopig weer voldoende.
Jij ook een goed weekend
pi_148785694
quote:

[..]

Als ik jou was dan zou ik me hier eens in gaan verdiepen.
Het klopt niet. Als een cv-ketel in een doodnormale cv-omgeving binnen een jaar kapot gaat (door wat voor randverschijnsel ook) dan is dit volgens het consumentenrecht een probleem voor de leverancier en daardoor indirect een probleem voor de fabrikant.

Dat jij dit liever op het bordje schuift van de consument is te begrijpen maar niet correct.

Verder wil ik het bedrijf "Spirotech" absoluut niet in diskrediet brengen..
Maar zij leveren ook de oplossing voor het bekende probleem van "circulerende micro luchtbellen"...
Dat we weten waar we terecht kunnen als we hier last van krijgen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 20:36:04 ]
  zaterdag 17 januari 2015 @ 20:34:30 #100
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148786171
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als ik jou was dan zou ik me hier eens in gaan verdiepen.
Het klopt niet. Als een cv-ketel in een doodnormale cv-omgeving binnen een jaar kapot gaat (door wat voor randverschijnsel ook) dan is dit volgens het consumentenrecht een probleem voor de leverancier en daardoor indirect een probleem voor de fabrikant.

Dat jij dit liever op het bordje schuift van de consument is te begrijpen maar niet correct.
Daarom adviseren zowel de installateur als de fabrikant een filter toe te passen.
pi_148786295
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:34 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Daarom adviseren zowel de installateur als de fabrikant een filter toe te passen.
Het is geen bindend advies.

Vraag 1: Is het correct dat dit geen bindend advies is?
Vraag 2: Vervalt de garantie als ik dat advies niet opvolg?
Vraag 3: Is het correct dat ik de randapparatuur die (dwingend) geadviseerd wordt en volgens jou noodzakelijk is voor de goede werking van het apparaat zelf moet betalen?

Dan komen we misschien tot iets.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 20:47:39 ]
  zaterdag 17 januari 2015 @ 20:49:46 #102
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148786627
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is geen bindend advies.

Vraag 1: Is het correct dat dit geen bindend advies is?
Vraag 2: Vervalt de garantie als ik dat advies niet opvolg?

Dan komen we misschien tot iets.
Het is geen bindend advies, je bent immers niet verplicht om het advies op te volgen.
Je kan je beroepen op garantie, die zit immers op het toestel, dus daar heb je recht op. Ze gaan wel uitzoeken hoe het ea is veroorzaakt. Blijkt dit te komen door invloeden van buiten het toestel, kunnen ze besluiten om of een deel te vergoeden, of helemaal niks. Die voorwaarden zal ik morgen eens opzoeken.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 20:50:57 #103
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148786668
Vraag 3. Hier kan je zelf ook prima antwoord opgeven.
pi_148786745
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:49 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is geen bindend advies, je bent immers niet verplicht om het advies op te volgen.
Je kan je beroepen op garantie, die zit immers op het toestel, dus daar heb je recht op. Ze gaan wel uitzoeken hoe het ea is veroorzaakt. Blijkt dit te komen door invloeden van buiten het toestel, kunnen ze besluiten om of een deel te vergoeden, of helemaal niks. Die voorwaarden zal ik morgen eens opzoeken.
Dan begrijp je ook niet hoe garantie werkt.
En hoe je denkt dat het invloeden "buiten" het toestel zijn begrijp ik niet.
De ketel is opgenomen binnen de normale cv-installatie.
Verder doen "voorwaarden" er niets toe. Dit is gewoon consumentenrecht.
pi_148786808
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:00 schreef klipper het volgende:

Die permanente magneet zit in de motor, da's toch buiten het CV-watersysteem? Hoe kan er dan magnetiet op neerslaan??

Verder vind ik het vreemd, dat een CV fabrikant een pomp in z'n systeem zet, met het vooraf bekende risico dat ie problemen geeft door het medium dat ie moet verpompen. Da's juridisch volkomen onacceptabel. Zoiets als een autofabrikant die een type remmen installeert die bij nat weer niet werken en dan tegen de autokoper zegt: "[i]wij raden de installatie van een remparachute aan als u met nat weer de weg op gaat...."[/i]
Een CV pomp hoort te pompen wt ie moet verpompen: CV water waarvan bekend is dat er vervuiling in zit.

Verder bezinkt volgens mij de meeste vervuiling onderin de radiatoren. Daarin vind ik altijd de smurrie terug.

[ Bericht 15% gewijzigd door blomke op 17-01-2015 21:00:44 ]
pi_148786839
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:50 schreef cvboer2 het volgende:
Vraag 3. Hier kan je zelf ook prima antwoord opgeven.
Dat dacht ik wel.

En verder sorry dat het allemaal zo escaleert. Het begon met het aanraden van een goedkoop keteltje aan de TS (die we hier niet meer zien). En zo gaat het volledig offtopic. Maar wel leuk m.i.
pi_148786885
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Die permanente magneet zit in de motor, da's toch buiten het CV-watersuysteem? Hoe kan er dan magnetiet op neerslaan??
Aha. Dat is wel een hele goede vraag. Ik ben benieuwd.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:01:08 #108
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148787015
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat dacht ik wel.

En verder sorry dat het allemaal zo escaleert. Het begon met het aanraden van een goedkoop keteltje aan de TS (die we hier niet meer zien). En zo gaat het volledig offtopic. Maar wel leuk m.i.
geeft niet, even goede vrienden. :) ik vind zulke discussies ook leuk, is een beetje off-topic, maar dat is niet erg. Eigenwijze consumenten kom ik wel vaker tegen. Die tip van het consumentenrecht zal ik zeker eens gaan lezen.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:05:38 #109
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148787171
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Aha. Dat is wel een hele goede vraag. Ik ben benieuwd.
Doordat de rotor permanent magnetisch is, trekt dit het magnetiet aan. Dit hoopt zich op rondom de rotor, het rendement neemt hierdoor af. Uiteindelijk loopt de pomp vast.
pi_148787377
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:05 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Doordat de rotor permanent magnetisch is, trekt dit het magnetiet aan. Dit hoopt zich op rondom de rotor, het rendement neemt hierdoor af. Uiteindelijk loopt de pomp vast.
Blomke zegt dat dit onderdeel van de motor zich niet binnen het watercircuit bevindt.
Als dit zo is (en volgens mij heeft ie er verstand van) dan zou "magnetiet" geen nadelige invloeden hebben op een cv-pomp, zijnde al dan niet A-klasse.

Als dit waar is dan zou dat een vernietigend oordeel over het nut en de noodzaak van een magnetiet-filter zijn. Dat zou ik graag even duidelijk krijgen.

Het zou ook betekenen dat ik hierin gelijk had maar niet precies de technische achtergrond wist.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:19:46 #111
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148787693
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Blomke zegt dat dit onderdeel van de motor zich niet binnen het watercircuit bevindt.
Als dit zo is (en volgens mij heeft ie er verstand van) dan zou "magnetiet" geen nadelige invloeden hebben op een cv-pomp, zijnde al dan niet A-klasse.

Als dit waar is dan zou dat een vernietigend oordeel over het nut en de noodzaak van een magnetiet-filter zijn. Dat zou ik graag even duidelijk krijgen.

Het zou ook betekenen dat ik hierin gelijk had maar niet precies de technische achtergrond wist.
de pomp wordt gesmeerd door het cvwater en draaid dus wel degelijk in het water, daarom heeft de aanhechting van het magnetiet wel degelijk invloed op de werking.
pi_148787747
quote:

[..]

Die permanente magneet zit in de motor, da's toch buiten het CV-watersysteem? Hoe kan er dan magnetiet op neerslaan??

Verder vind ik het vreemd, dat een CV fabrikant een pomp in z'n systeem zet, met het vooraf bekende risico dat ie problemen geeft door het medium dat ie moet verpompen. Da's juridisch volkomen onacceptabel. Zoiets als een autofabrikant die een type remmen installeert die bij nat weer niet werken en dan tegen de autokoper zegt: "[i]wij raden de installatie van een remparachute aan als u met nat weer de weg op gaat...."[/i]
Een CV pomp hoort te pompen wt ie moet verpompen: CV water waarvan bekend is dat er vervuiling in zit.

Verder bezinkt volgens mij de meeste vervuiling onderin de radiatoren. Daarin vind ik altijd de smurrie terug.
Om het er nog even in te wrijven:
Als ik het goed begrijp heeft een cv-pomp een motor (duh) die zich niet binnen de waterstroom bevindt? Eigenlijk wel logisch.
En in de waterstroom zit eventueel "magnetiet" wat dus geen invloed heeft op de motor omdat de motor niet met de waterstroom in aanraking komt?
Dit is wel heel gemakkelijk gelijk krijgen. :)
pi_148787805
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:19 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

de pomp wordt gesmeerd door het cvwater en draaid dus wel degelijk in het water, daarom heeft de aanhechting van het magnetiet wel degelijk invloed op de werking.
Dat zou wel een heel onverstandige constructie zijn. Maar ja. Ik hoop dat Blomke hier iets over kan vertellen.
pi_148787868
quote:

[..]

Daarvoor moet je bij de EU zijn, die hebben deze pompen verplicht gesteld.
Ofwel je hebt de keuze tussen deze pomp of een handpomp.
pi_148787907
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zou wel een heel onverstandige constructie zijn. Maar ja. Ik hoop dat Blomke hier iets over kan vertellen.
Natlopers zijn nu eenmaal goedkoper dan drooglopers.
pi_148787978
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Om het er nog even in te wrijven:
Als ik het goed begrijp heeft een cv-pomp een motor (duh) die zich niet binnen de waterstroom bevindt? Eigenlijk wel logisch.
En in de waterstroom zit eventueel "magnetiet" wat dus geen invloed heeft op de motor omdat de motor niet met de waterstroom in aanraking komt?
Dit is wel heel gemakkelijk gelijk krijgen. :)
De rotor welke in het water zit, zit weer vast aan de permanent magneet, zodoende is de rotor ook licht magnetisch, simpele natuurkunde.
pi_148787992
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Natlopers zijn nu eenmaal goedkoper dan drooglopers.
En dat moet van de EU?
Tja. Ik ga hier niet alweer iets roepen. Maar overtuigend is het niet.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:27:21 #118
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788056
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

cv pompen worden al jaren zo gebouwd. Blomke is een kundig man, in mijn optiek, hij zal ook bevestigen dat een cvpomp zo geconstrueerd is.
pi_148788093
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:25 schreef klipper het volgende:

[..]

De rotor welke in het water zit, zit weer vast aan de permanent magneet, zodoende is de rotor ook licht magnetisch, simpele natuurkunde.
De simpele natuurkunde kan ik volgen. Met magneten enzo.
Kun je misschien een plaatje laten zien van zo'n A-klasse motor met magnetische rotor?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:30:50 #120
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788230
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En dat moet van de EU?
natlopers zijn ook compacter, past dus perfect in steeds compacter wordende ketels. In grote installaties is het een ander verhaal natuurlijk.
pi_148788503
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:30 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

natlopers zijn ook compacter, past dus perfect in steeds compacter wordende ketels. In grote installaties is het een ander verhaal natuurlijk.
Voor mijn informatie:

Waar vind ik de "droogloper", de "natloper" en een schematische tekening van het circuit?
Dit om mijn technische oordeel te proberen te bepalen.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:38:18 #122
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788560
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De simpele natuurkunde kan ik volgen. Met magneten enzo.
Kun je misschien een plaatje laten zien van zo'n A-klasse motor met magnetische rotor?
Ik heb thuis een cvpomp liggen, ik zal daar morgen foto's van maken, met een beschrijving erbij. Weet je ook hoe dat werkt
pi_148788639
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:38 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik heb thuis een cvpomp liggen, ik zal daar morgen foto's van maken, met een beschrijving erbij. Weet je ook hoe dat werkt
Mooi. En het is zo dat ik graag gelijk heb. Maar ik ga het ook publiekelijk toegeven als ik dat niet had.
Verder hoop ik op Blomke.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:41:42 #124
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788689
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Voor mijn informatie:

Waar vind ik de "droogloper", de "natloper" en een schematische tekening van het circuit?
Dit om mijn technische oordeel te proberen te bepalen.
Wat zijn natloper-circulatiepompen?

Circulatiepompen worden gebruikt voor de circulatie van een vloeistof (meestal water) in verwarmings- of koelsystemen. De pomp in een verwarmingsinstallatie pompt het opgewarmde water van de ketel naar de radiatoren en voert het afgekoelde water terug naar de ketel om het opnieuw op te warmen. Een natloper-circulatiepomp is een circulatiepomp waarbij de motor-as rechtstreeks is gekoppeld aan de waaier en waaier is ondergedompeld in de gepompte vloeistof. Vandaar de de benaming ’natloper’-pomp.

Bij een droogloper bevind de motor zich buiten de behuizing.

[ Bericht 2% gewijzigd door cvboer2 op 17-01-2015 21:50:41 ]
pi_148789017
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:41 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Wat zijn natloper-circulatiepompen?

Circulatiepompen worden gebruikt voor de circulatie van een vloeistof (meestal water) in verwarmings- of koelsystemen. De pomp in een verwarmingsinstallatie pompt het opgewarmde water van de ketel naar de radiatoren en voert het afgekoelde water terug naar de ketel om het opnieuw op te warmen. Een natloper-circulatiepomp is een circulatiepomp waarbij de motor-as rechtstreeks is gekoppeld aan de waaier en waaier is ondergedompeld in de gepompte vloeistof. Vandaar de de benaming ’natloper’-pomp.
De waaier (schoepenrad of wat ook) bevindt zich in het watercircuit. De motor-as (rotor?) niet.
Als het water de rotor niet kan bereiken dan ook niet hetgeen zich in het water zou bevinden.
Als "magnetiet" al kwaad zou kunnen hier, waarom dan geen sterk magneetje geplaatst in de buurt van het lager, net als men in verbrandingsmotoren ziet, in het carter?

Het zou mij overigens niets verbazen als dit sterke magneetje er zelfs al in zou zitten...
pi_148789111
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En dat moet van de EU?
Dat was niet de vraag.
drooglopers heb je ook in de oude pompen.
Het zal de EU worst wezen of jij een droogloper of een natloper neemt.

Een droogloper is duurder dan een natloper.
Een droogloper heeft een hogere inbouwmaat dan een natloper, de ketel zal dus ook groter en duurder moeten worden.

A-label popen zijn duurder dan gewone pompen.
A-label pompen welke los verkocht worden zijn al verplicht, alle overige pompen welke reeds ingebouwd worden, worden binnen afzienbare tijd verplicht a-label.

Waarom de EU hiervoor kiest......puur vanwege milieu overwegingen.
Een a-label pomp verbruikt ongeveer 20% van een standaard pomp.
En aangezien er meer dan 100 miljoen pompen alleen al in de EU geinstalleerd zijn zal dit een enorme energie besparing opleveren.
Dit scheelt gewoon veel energiecentrales, wat pure milieuwinst is.
Niet mee eens......gewoon niet groen stemmen.
pi_148789176
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mooi. En het is zo dat ik graag gelijk heb. Maar ik ga het ook publiekelijk toegeven als ik dat niet had.
Verder hoop ik op Blomke.
Blomke, dat is toch diegene die er pas na twee jaar achter kwam dat zijn cv-leidingen verkeerd aangesloten waren........ :+
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:56:18 #128
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148789285
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De waaier (schoepenrad of wat ook) bevindt zich in het watercircuit. De motor-as (rotor?) niet.
Als het water de rotor niet kan bereiken dan ook niet hetgeen zich in het water zou bevinden.
Als "magnetiet" al kwaad zou kunnen hier, waarom dan geen sterk magneetje geplaatst in de buurt van het lager, net als men in verbrandingsmotoren ziet, in het carter?

Het zou mij overigens niets verbazen als dit sterke magneetje er zelfs al in zou zitten...
de rotor zit kort op de waaier, en is ook onder gedompeld in het water. De rotor word op deze manier ook gesmeerd. Dat magneetje zit er niet in. Een cvpomp heeft geen lagers, hoeft ook niet, de smering gebeurd door het cv water. Door de compacte bouw kan dit ook niet anders.
pi_148789449
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:56 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

de rotor zit kort op de waaier, en is ook onder gedompeld in het water. De rotor word op deze manier ook gesmeerd. Dat magneetje zit er niet in. Een cvpomp heeft geen lagers, hoeft ook niet, de smering gebeurd door het cv water. Door de compacte bouw kan dit ook niet anders.
Hoe zit dat trouwens met die warmwater pompen wat het zich geeft zijn die ook modulerend te krijgen?
Die hebben immers een totaal ander binnenwerk dacht ik me te herinneren?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:59:39 #131
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148789451
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:53 schreef klipper het volgende:

[..]

Blomke, dat is toch diegene die er pas na twee jaar achter kwam dat zijn cv-leidingen verkeerd aangesloten waren........ :+
Klopt, vandaar zijn aversie ook tegen installateurs.
pi_148789586
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:59 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Was ook aan bartje bedoeld.
wat blomke betreft vraag ik me af waar hij geen aversie tegen heeft.
pi_148789642
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:59 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoe zit dat trouwens met die warmwater pompen wat het zich geeft zijn die ook modulerend te krijgen?
Die hebben immers een totaal ander binnenwerk dacht ik me te herinneren?
Ja brons i.p.v. staal, maar de reden daarvoor is dat het drinkwater en geen systeemwater betreft.
pi_148789714
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:04 schreef klipper het volgende:

[..]

Ja brons i.p.v. staal, maar de reden daarvoor is dat het drinkwater en geen systeemwater betreft.
Klopt maar daar houdt of kan toch ook geen ijzervijlsel zich aan hechten toch?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 22:08:50 #136
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148789805
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Klopt maar daar houdt of kan toch ook geen ijzervijlsel zich aan hechten toch?
klopt. Een waterleiding is immers van koper, niet van staal.
pi_148789854
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:08 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

klopt. Een waterleiding is immers van koper, niet van staal.
Waarom doen ze zoiets dan niet in een cv installatie spaart een magnietfilter ding uit of niet,en zoveel duurder waren die niet in mijn tijd.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 22:11:56 #138
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148789904
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waarom doen ze zoiets dan niet in een cv installatie spaart een magnietfilter ding uit of niet,en zoveel duurder waren die niet in mijn tijd.
omdat koperen radiatoren niet te betalen zijn...
pi_148790078
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:11 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

omdat koperen radiatoren niet te betalen zijn...
Ik heb het niet over radiatoren gehad hoor, en jij weet wel wat ik bedoel neem ik aan, als je het niet weet dan snap ik de rest niet.
Zijn ze soms niet geschikt voor cv installaties of zo, en als wel geschikt dan denk ik dat ze beter zijn als die gietijzeren, ik heb er nooit bij stil gestaan als ik ze inbouwen deed in een kringleiding.
Pas nou dat je of jullie het hebben over magniet (ijzervijlsel) wat zich kan afzetten bij een pomp.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 22:18:55 #140
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148790163
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:16 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik heb het niet over radiatoren gehad hoor, en jij weet wel wat ik bedoel neem ik aan, als je het niet weet dan snap ik de rest niet.
Zijn ze soms niet geschikt voor cv installaties of zo, en als wel geschikt dan denk ik dat ze beter zijn als die gietijzeren, ik heb er nooit bij stil gestaan als ik ze inbouwen deed in een kringleiding.
Pas nou dat je of jullie het hebben over magniet (ijzervijlsel) wat zich kan afzetten bij een pomp.
die pompen zijn duurder, daarom worden ze niet toegepast.
pi_148790843
quote:
Dit gaat over energiezuinige gelijkstroommotoren, toch?
Er wordt niet voorgeschreven dat ze snel kapot moeten gaan van ijzerdeeltjes in de waterstroom.
pi_148790903
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:02 schreef klipper het volgende:

[..]

Was ook aan bartje bedoeld.
Het is gewoon Bart of Meneer 2002. Dat neerbuigende is niet nodig omdat we van mening verschillen.
pi_148791143
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Of gewoon een klein maar sterk magneetje in de buurt van het lager. Net zoals in verbrandingsmotoren.
En eigenlijk denk ik dat dat magneetje al aanwezig is. En als dat niet zo is dan zouden ze dat per direct in moeten bouwen. Als het er niet inzit dan is mijn conclusie dat de ijzerdeeltjes helemaal geen schade kunnen aanrichten in de motor en dat de fabrikanten dit gewoon weten.

Als ik een fabrikant was van hooggevoelige A-label cv-pompen dan zou ik mijn maatregelen inbouwen tegen beschadigingen omdat je altijd gekken blijft hebben die er gewoon water op gaan aansluiten, ZONDER filters of whatsoever. Je moet er niet aan denken wat een claims je gaat krijgen. Dus ik zou een sterk magneetje (van een kwartje) bij het lager inbouwen, als ik zou denken dat "magnetiet" schadelijk is voor mijn motor. Het zijn heus geen domme jongens.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 22:51:02 ]
pi_148791433
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Of gewoon een klein maar sterk magneetje in de buurt van het lager. Net zoals in verbrandingsmotoren.
En eigenlijk denk ik dat dat magneetje al aanwezig is. En als dat niet zo is dan zouden ze dat per direct in moeten bouwen. Als het er niet inzit dan is mijn conclusie dat de ijzerdeeltjes helemaal geen schade kunnen aanrichten in de motor en dat de fabrikanten dit gewoon weten.
Een pomp welke draaid wekt een magnetisch veld op dat weet ik wel, hoe snel dat gaat weet ik weer niet.
Ik kan me wel vinden in zo een magniet ding, maar dan nog liet ik het erop aankomen in de garantie tijd.
Maar dat is mijn mening en ik denk dat ik het wat gemakkelijker heb als iemand wat nooit in die branche verkeerd heeft.
pi_148792371
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:56 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik begin er steeds minder van te begrijpen. Als er geen lager inzit, wat moet er dan gesmeerd worden?
En als zo'n motor geen lagers heeft waar loopt ie dan precies schade op door "magnetiet"?

En je zegt "dat magneetje zit er niet in"....
Dan kan ik drie redenen bedenken waarom dat er niet inzit:
1. Omdat de fabrikant (nog) niet weet wat een vernietigende werking "magnetiet" op zijn motor heeft.
2. Omdat de fabrikant weet dat dat niet nodig is omdat het geen schade aan de motor oplevert.
3. Dat ze 1. wel weten maar dat ze zo'n magneetje te duur vinden. En liever een berg schadeclaims krijgen.

Ik begin steeds meer te geloven dat het een "oplossing" is voor een niet bestaand probleem.
Het tegendeel is voorlopig niet aangetoond.
pi_148792729
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:38 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Heb je misschien ook een foto van een A-klasse cv-pomp waar de motor is vastgelopen door magnetiet?
Dat zou een hoop verduidelijken. En het verbaast me dat de fabrikanten hier niets tegen zouden doen, behalve "advies" aan installateurs die dit vervolgens gewoon negeren.
pi_148792759
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:41 schreef cvboer2 het volgende:
Bij een droogloper bevind de motor zich buiten de behuizing.
En bij een natloper bevindt de motor zich binnen de behuizing?Vergeet niet, dat ook bij de pompen met een permanente magneet als rotor, nog steeds de stator aan het 230 V net hangt.

Verder is de rotor van een "oude" kortsluitankermotor, ook magnetisch, dus waarom het magnetiet probleem destijds niet werd geconstateerd en een magnetietfilter werd geadviseerd, is me een raadsel.

Al met al is mijn bescheiden mening:

1. Is er geen wezenlijk verschil in het magnetische veld tussen een traditionele kortsluitanker motor en een motor met een permanente magneet as rotor,
2. Komt magnetiet aaar in zeer geringe mate voor in CV water,
3. Zijn en horen beide type pompen betand te zijn tegen (met o.a. met magnetiet) verontreinigd CV water,
4 Is er geen enkele reden om zo'n filter toe te passen, behalve het spekken van de beurs van de installateurs. Want die hebben al een vette beurs door ketels met woekerwinsten .....enfin, laat oook maar.
pi_148792888
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:53 schreef klipper het volgende:
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:59 schreef cvboer2 het volgende:
Tja, ik vertrouwde blindelings gedurende die 2 jaren op de "erkende STEK of nog wat installateur" die de zaak had aangesloten....verkeerd om en met de voetventielen wijd open en de pomp op stand III (= max. verbruik) zodat er nog een beetje warmte vrijkwam. En maar knetterheet water rondpompen.
pi_148792897
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 22:02 schreef klipper het volgende:
Tegen dieren.
pi_148792987
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:28 schreef blomke het volgende:

[..]

En bij een natloper bevindt de motor zich binnen de behuizing?Vergeet niet, dat ook bij de pompen met een permanente magneet als rotor, nog steeds de stator aan het 230 V net hangt.

Verder is de rotor van een "oude" kortsluitankermotor, ook magnetisch, dus waarom het magnetiet probleem destijds niet werd geconstateerd en een magnetietfilter werd geadviseerd, is me een raadsel.

1. Is er geen wezenlijk verschil in het magnetische veld tussen een traditionele kortsluitanker motor en een motor met een permanente magneet as rotor,
3. Zijn en horen beide type pompen betand te zijn tegen (met o.a. met magnetiet) verontreinigd CV water,
4 Is er geen enkele reden om zo'n filter toe te passen, behalve het spekken van de beurs van de installateurs. Want die hebben al een vette beurs door ketels met woekerwinsten .....enfin, laat oook maar.
Je hield ons wel weer in spanning. :)

Voorlopig ben ik een aanhanger van punt 4. En dat niet door woekerwinsten maar door het verkopen van al dan niet nodige/zinvolle extra's. Wat vanuit het standpunt van de installateur logisch is maar niet per definitie in het voordeel van de consument.

Verder valt me het denigrerende, waar jij in de post hierboven op reageert vies tegen. Dat zou niet moeten wegens een verschil van inzicht.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:39:14 #151
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793084
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik bedoel rotor, die bevind zich in het cv-water. 1. Er is wel degelijk een verschil in het magnetisch veld. Een traditionele motor wordt pas magnetisch zodra hij bekrachtigd wordt. De A-label pompen zijn permanent magnetisch. 2. De hoeveelheden zijn niet enorm, dat ben ik ben je eens. 3. Helaas zijn is de A-label pompen dat niet. 4. Mag jij uitleggen waarom A-label pompen wel degelijk kapot gaan door het magnetiet.
pi_148793115
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:32 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Tja, ik vertrouwde blindelings gedurende die 2 jaren op de "erkende STEK of nog wat installateur" die de zaak had aangesloten....verkeerd om en met de voetventielen wijd open en de pomp op stand III (= max. verbruik) zodat er nog een beetje warmte vrijkwam. En maar knetterheet water rondpompen.
Dus heren installateurs: voelt u aangesproken. Daar was blijkbaar prutswerk verricht.
pi_148793179
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:39 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik bedoel rotor, die bevind zich in het cv-water. 1. Er is wel degelijk een verschil in het magnetisch veld. Een traditionele motor wordt pas magnetisch zodra hij bekrachtigd wordt. De A-label pompen zijn permanent magnetisch. 2. De hoeveelheden zijn niet enorm, dat ben ik ben je eens. 3. Helaas zijn is de A-label pompen dat niet. 4. Mag jij uitleggen waarom A-label pompen wel degelijk kapot gaan door het magnetiet.
Punt 4 is wat mij betreft niet bewezen. En als dat al zo zou zijn hadden de fabrikanten dat razendsnel opgelost. Desnoods met een eigen filter en niet van een derde partij.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:42:42 #154
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793181
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dus heren installateurs: voelt u aangesproken. Daar was blijkbaar prutswerk verricht.
De werkzaamheden die bij hem verricht zijn, verdient zeker niet de schoonheidsprijs. Ik moet bekennen dat sommige installateurs enorme prutsers zijn.
pi_148793207
quote:

[..]

Heel misschien wel, maar dan nog een foutje is zo gemaakt.
En ware het niet dat betreffende achteraf gebeld had dat er in huis een en dan lees een als 1 radiator verkeerd om was aangesloten was het misschien wel eerder aan het licht gekomen.
Maar wie ben ik om daarover te oordelen!
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:44:32 #156
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793229
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Punt 4 is wat mij betreft niet bewezen. En als dat al zo zou zijn hadden de fabrikanten dat razendsnel opgelost. Desnoods met een eigen filter en niet van een derde partij.
In cvketels is hier geen ruimte voor. Het voordeel van een extern filter is, dat je deze ook periodiek kan aftappen.
pi_148793252
quote:
In deze link lees ik, dat de as van die pompen, van RVS is uitgevoerd en da's niet magnetiseerbaar. Daarop zet zich geen magnetiet af. Ik denk dus dat het elektrische magnetische veld, de as en de waaier helemaal niet bereikt.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:45:38 #158
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793254
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:43 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heel misschien wel, maar dan nog een foutje is zo gemaakt.
En ware het niet dat betreffende achteraf gebeld had dat er in huis een en dan lees een als 1 radiator verkeerd om was aangesloten was het misschien wel eerder aan het licht gekomen.
Maar wie ben ik om daarover te oordelen!
Hierin moet ik Blomke gelijk geven, aanvoer en retour verwisselen is gewoon dom. Je controleert je werk voordat je vertrekt.
pi_148793261
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:44 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

In cvketels is hier geen ruimte voor. Het voordeel van een extern filter is, dat je deze ook periodiek kan aftappen.
Een stuk zakbuis met een afsluiter en een kap en een magneet zou die functie toch net zo goed kunnen vervullen.
pi_148793310
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:45 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Hierin moet ik Blomke gelijk geven, aanvoer en retour verwisselen is gewoon dom. Je controleert je werk voordat je vertrekt.
Dat uiteraard voorop gesteld, maar een vakman maakt toch geen fouten of niet?
Zo werd hem dat immers aan de telefoon ook verteld of niet Blomke?
pi_148793316
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:44 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Zeker. Maar dan zou het bindend voorgeschreven worden met een EIGEN filter.
En niet iets van de firma S. Zij hebben trouwens ook een oplossing tegen "micro luchtbellen" maar dat is misschien iets voor een ander topic.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:47:43 #162
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793319
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Een stuk zakbuis met een afsluiter en een kap en een magneet zou die functie toch net zo goed kunnen vervullen.
Klopt, Alleen is daar geen ruimte voor. Kijk maar naar de huidige compacte ketels. Remeha Avanta, Tzerra, Nefit Proline, enz. Ga je geen ruimte voor vinden.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:49:31 #163
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793369
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeker. Maar dan zou het bindend voorgeschreven worden met een EIGEN filter.
En niet iets van de firma S. Zij hebben trouwens ook een oplossing tegen "micro luchtbellen" maar dat is misschien iets voor een ander topic.
Ook daar wil ik best in een ander topic uitleg over geven. Je bedoelt een luchtafscheider, neem ik aan?
pi_148793372
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:45 schreef blomke het volgende:

[..]

In deze link lees ik, dat de as van die pompen, van RVS is uitgevoerd en da's niet magnetiseerbaar. Daarop zet zich geen magnetiet af. Ik denk dus dat het elektrische magnetische veld, de as en de waaier helemaal niet bereikt.
Dit is ook wel weer een hele grote steen in de vijver...
pi_148793384
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:47 schreef john2406 het volgende:
Dat uiteraard voorop gesteld, maar een vakman maakt toch geen fouten of niet?
Zo werd hem dat immers aan de telefoon ook verteld of niet Blomke?
Laten we die discussie aub niet meer ophalen. Da's IMO een allang gesloten hoofdstuk, alleen sommigen hier willen er wel eens over beginnen (iets met oude koeien....).
pi_148793386
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:47 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Klopt, Alleen is daar geen ruimte voor. Kijk maar naar de huidige compacte ketels. Remeha Avanta, Tzerra, Nefit Proline, enz. Ga je geen ruimte voor vinden.
Dat ligt dus aan de installatie, er komt immers maar een retour richting de ketel, of zou je zoiets in een aanvoer plaatsen?
Het hoefd ja niet in de ketel het kan ook eronder of ernaast!
pi_148793413
Jongens, ik ga neuken en maffen. Heb een beetje genoeg van deze topic.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:51:00 #168
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793416
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat ligt dus aan de installatie, er komt immers maar een retour richting de ketel, of zou je zoiets in een aanvoer plaatsen?
Het hoefd ja niet in de ketel het kan ook eronder of ernaast!
Een magnetietfilter plaats je in de retour, dus voor de pomp.
pi_148793419
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Laten we die discussie aub niet meer ophalen. Da's IMO een allang gesloten hoofdstuk, alleen sommigen hier willen er wel eens over beginnen (iets met oude koeien....).
Ik vind dat je het trots alles fijn opgelost hebt!
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:51:39 #170
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793434
quote:
Dit topic. :P Veel plezier straks. .
pi_148793454
quote:
De Neuk dan maar gewenst.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 23:53:47 #172
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793495
Hier nog wat meer info over magnetiet en A-label pompen. http://datacenterworks.nl(...)we-generatie-pompen/
pi_148793749
quote:
Weet ze het al of ga je haar verrassen?
Hoop dat ze geen hoofdpijn heeft!
Er staat wel ze maar het kan ook hij zijn toch, maar daar wil ik geen antwoord op trouwens!
pi_148793826
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:53 schreef cvboer2 het volgende:
Hier nog wat meer info over magnetiet en A-label pompen. http://datacenterworks.nl(...)we-generatie-pompen/
En zoals je in de laatste alinea ziet is dat bericht, niet geheel onverwacht, afkomstig uit de koker van de firma S. Deze firma heeft, ook al niet onverwacht, oplossingen voor dit "probleem".
Het is dus gewoon een commercial vermomd als "nieuws".

Verder, zoals in de pdf is te zien op pagina 25, is zo'n motor gebouwd uit niet-magnetiseerbaar rvs en koolstofvezel. Dus de conclusie ligt nu wel erg voor de hand...
  zondag 18 januari 2015 @ 00:07:23 #175
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148793907
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En zoals je in de laatste alinea ziet is dat bericht, niet geheel onverwacht, afkomstig uit de koker van de firma S. Deze firma heeft, ook al niet onverwacht, oplossingen voor dit "probleem".

Verder, zoals in de pdf is te zien op pagina 25, is zo'n motor gebouwd uit niet-magnetiseerbaar rvs en koolstofvezel. Dus de conclusie ligt nu wel erg voor de hand...
Integendeel, de rotor van de pomp, dus het gedeelte waar de waaier aanzit, is een magneet. Dat trekt het magnetiet aan.
pi_148793963
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Welke pdf ik mis iets geloof ik help!
pi_148793986
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

In post #157
  zondag 18 januari 2015 @ 00:11:03 #178
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148794012
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:09 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hier refereert Bart naar:
http://www.sabvba.com/upl(...)omptechniek_WILO.pdf
pi_148794017
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:07 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Integendeel, de rotor van de pomp, dus het gedeelte waar de waaier aanzit, is een magneet. Dat trekt het magnetiet aan.
[ afbeelding ]
Wat je daar op het plaatje ziet is toch hopelijk afgescheiden van het watercircuit?
  zondag 18 januari 2015 @ 00:14:06 #180
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148794105
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Wat je daar op het plaatje ziet is toch hopelijk afgescheiden van het watercircuit?
Dat is het inderdaad. De winding is afgescheiden van het water. De rotor en de magneet zitten wel in het water.
pi_148794144
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:14 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Dat is het inderdaad. De winding is afgescheiden van het water. De rotor en de magneet zitten wel in het water.
Als je daarmee de as bedoelt: die is gemaakt van rvs. Staat ook op pagina 25.
  zondag 18 januari 2015 @ 00:18:18 #182
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148794233
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als je daarmee de as bedoelt: die is gemaakt van rvs. Staat ook op pagina 25.
De as, het middelste rondje is van rvs. Tussen de rotor en de winding bevind zich een dunne film water, dit is de smering van de pomp. En die ruimte gaat naar verloop van tijd vol zitten met magnetiet.
In het plaatje in de pdf is die ruimte aangeduid als spleetbus.
pi_148794416
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:18 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

De as, het middelste rondje is van rvs. Tussen de rotor en de winding bevind zich een dunne film water, dit is de smering van de pomp. En die ruimte gaat naar verloop van tijd vol zitten met magnetiet.
Waarom is de rotor dan niet van rvs? Met alle problemen van dien?

Maar ik hou er over op. Voorlopig is de firma S. de enige die dit probleem onderkent en daar slimme oplossingen voor heeft. En dat kunnen de fabrikanten blijkbaar niet zelf realiseren.
Het is mij te schimmig. Ik geloof het niet en als deze motoren echt last van dit probleem zouden hebben dan zou dit bekend zijn en reeds lang opgelost zijn. Of ze zouden zelf zo'n filter produceren en bindend voorschrijven. Het is gewoon een sterke magneet. Niet gepatenteerd zoals de firma S. ons wil doen geloven.
  zondag 18 januari 2015 @ 00:29:43 #184
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148794543
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Waarom is de rotor dan niet van rvs? Met alle problemen van dien?

Maar ik hou er over op. Voorlopig is de firma S. de enige die dit probleem onderkent en daar slimme oplossingen voor heeft. En dat kunnen de fabrikanten blijkbaar niet zelf realiseren.
Het is mij te schimmig. Ik geloof het niet en als deze motoren echt last van dit probleem zouden hebben dan zou dit bekend zijn en reeds lang opgelost zijn. Of ze zouden zelf zo'n filter produceren en bindend voorschrijven. Het is gewoon een sterke magneet. Niet gepatenteerd zoals de firma S. ons wil doen geloven.
Niet alleen spirotech heeft er oplossingen voor, Flamco ook. https://www.flamcogroup.com/be-nl/pageid/company-innovation-smart
Dan houdt deze discussie hier op, even goede vrienden. :)
pi_148794662
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:29 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Niet alleen spirotech heeft er oplossingen voor, Flamco ook. https://www.flamcogroup.com/be-nl/pageid/company-innovation-smart
Dan houdt deze discussie hier op, even goede vrienden. :)
Het is opvallend dat het "probleem" alleen gesignaleerd wordt door fabrikanten met "oplossingen" hiervoor en helemaal niet door de fabrikanten van cv-ketels.. Dat geeft te denken, dat zal je met me eens zijn. En verder ben je ook misleid door de link die je gaf als "meer info" terwijl het gewoon een commercial is. Dat blijkt overigens pas bij de laatste alinea.

Nog even mijn conclusie: als dit werkelijk een probleem was hadden de cv-fabrikanten dit reeds lang, zelf opgelost. Maar daar schijn jij niet aan te willen.

Je kunt het je gewoon niet veroorloven als fabrikant dat jouw ketels massaal kapot gaan. Ook al kun je daar niets aan doen omdat die lullo's uit zuinigheid of onkunde geen filter hebben geplaatst.
Je goeie naam gaat naar god in korte tijd. Dat kun je je als gerenommeerde fabrikant van een prima en bekend product niet permitteren.

Vandaar dat ik denk dat die A-klasse pompen helemaal niet massaal kapot gaan na een jaar en dat het probleem geen probleem is.
Misschien heb je cijfers van het percentage of wat van motoren die binnen een jaar kapot gaan door magnetiet?

[ Bericht 9% gewijzigd door Bart2002 op 18-01-2015 00:48:44 ]
  zondag 18 januari 2015 @ 00:52:41 #186
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148795045
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is opvallend dat het "probleem" alleen gesignaleerd wordt door fabrikanten met "oplossingen" hiervoor en helemaal niet door de fabrikanten van cv-ketels.. Dat geeft te denken, dat zal je met me eens zijn. En verder ben je ook misleid door de link die je gaf als "meer info" terwijl het gewoon een commercial is. Dat blijkt overigens pas bij de laatste alinea.

Nog even mijn conclusie: als dit werkelijk een probleem was hadden de cv-fabrikanten dit reeds lang, zelf opgelost. Maar daar schijn jij niet aan te willen.
Dat het nu nog geen groot probleem is, komt vanwege het feit dat er nog weinig toestellen met A-label pompen hangen. Dat is ook de reden dat je er zo weinig over leest. Ik werk bij een groot landelijk installatiebedrijf, bij de afdeling facilitair komen wel vaker A-label pompen binnen welke kapot zijn, dat is vreemd, ze horen tegen cvwater te kunnen. Wij hebben zelf onderzoek gedaan waarom de pomp kapot gaat, magnetiet blijkt de oorzaak te zijn. Daarom zie ik ook het nut van een dergelijk filter.

Ik heb begrip voor je standpunt, mede omdat slechts 2 fabrikanten oplossingen hebben, denk je al snel aan ordinaire zakkenvullerij. Ik ben ruim 20 jaar werkzaam in het cv wereldje, een van mijn expertises is cvtuining, vandaar dat ik mij ook heb verdiept in deze problematiek. Ik had gehoopt dat ik je duidelijk had kunnen maken dat magnetiet wel degelijk een probleem is, voor dit type pomp. Wellicht dat ik je in de toekomst met duidelijke voorbeelden tot een ander inzicht kan laten komen.

Cijfers van het aantal kapotte pompen kan ik maandag wel opvragen, die heb ik hier niet inzichtelijk.
pi_148795184
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:52 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Dat het nu nog geen groot probleem is, komt vanwege het feit dat er nog weinig toestellen met A-label pompen hangen. Dat is ook de reden dat je er zo weinig over leest. Ik werk bij een groot landelijk installatiebedrijf, bij de afdeling facilitair komen wel vaker A-label pompen binnen welke kapot zijn, dat is vreemd, ze horen tegen cvwater te kunnen. Wij hebben zelf onderzoek gedaan waarom de pomp kapot gaat, magnetiet blijkt de oorzaak te zijn. Daarom zie ik ook het nut van een dergelijk filter.

Ik heb begrip voor je standpunt, mede omdat slechts 2 fabrikanten oplossingen hebben, denk je al snel aan ordinaire zakkenvullerij. Ik ben ruim 20 jaar werkzaam in het cv wereldje, een van mijn expertises is cvtuining, vandaar dat ik mij ook heb verdiept in deze problematiek. Ik had gehoopt dat ik je duidelijk had kunnen maken dat magnetiet wel degelijk een probleem is, voor dit type pomp. Wellicht dat ik je in de toekomst met duidelijke voorbeelden tot een ander inzicht kan laten komen.
Met alle respect. U is een vakman. En ik geloof je wel.

Maar we bedenken een betere pomp maar die is gevoelig voor verschijnselen die zich algemeen voordoen in het biotoop van de pomp. Als een werkster die allergisch is voor stof.
Hier ver boven dacht ik dat het een ontwerpfout was. Dat lijkt me dan wel duidelijk.

Maar weet jij nog een leuk keteltje voor TS? :)
  zondag 18 januari 2015 @ 01:07:16 #188
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148795401
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 00:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Met alle respect. U is een vakman. En ik geloof je wel.

Maar we bedenken een betere pomp maar die is gevoelig voor verschijnselen die zich algemeen voordoen in het biotoop van de pomp. Als een werkster die allergisch is voor stof.
Hier ver boven dacht ik dat het een ontwerpfout was. Dat lijkt me dan wel duidelijk.

Maar weet jij nog een leuk keteltje voor TS? :)
Laten we inderdaad maar weer eens ontopic gaan. Over de Nefit Proline NxT hoor ik goede verhalen, heb hem zelf nog niet onder handen gehad. Remeha Callenta, prima ketel, de kinderziektes zijn daar inmiddels wel uit. Remeha Tzerra, heb ik zelf, is een mini variant van de Callenta. Bevalt mij erg goed. Intergas HRE, prima toestel, weinig tot geen problemen. Voordeel van dit toestel, zit geen driewegklep in, die kan vervuilen.

Mijn persoonlijke top 3:
-Remeha
-Intergas
-Nefit.
pi_148795918
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:07 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Laten we inderdaad maar weer eens ontopic gaan. Over de Nefit Proline NxT hoor ik goede verhalen, heb hem zelf nog niet onder handen gehad. Remeha Callenta, prima ketel, de kinderziektes zijn daar inmiddels wel uit. Remeha Tzerra, heb ik zelf, is een mini variant van de Callenta. Bevalt mij erg goed. Intergas HRE, prima toestel, weinig tot geen problemen. Voordeel van dit toestel, zit geen driewegklep in, die kan vervuilen.

Mijn persoonlijke top 3:
-Remeha
-Intergas
-Nefit.
Goede tips!
Maar de TS is denk ik al lang afgehaakt.

Ik zit nog met 1 off-topic dingetje:
Ik weet best wat van elektronica en elektrotechniek en begreep dat het "probleem" geïntroduceerd zou zijn met de invoering van de energiezuinige gelijkstroommotor met een PERMANENTE magneet.
(Dit volgens het "persbericht" van de firma S.)
Dat zou kunnen. Ware het niet dat de minder energiezuinige wisselstroommotoren in pompen die niet tot de A-klasse behoren eveneens met een PERMANENTE magneet werken. Dit is de standaard in kleine elektromotoren.
Er is dus eigenlijk niets veranderd, behalve dat eerstgenoemde motoren energiezuiniger zijn.

Het is vreemd dat de firma S. opeens een probleem signaleert i.v.m. de permanente magneet terwijl hun voorgangers dit ook gewoon hadden. Ergens klopt er hier iets niet.

In zijn algemeenheid kun je dan zeggen dat het "probleem" altijd al bestond of met hetzelfde gemak dat het "probleem" nooit bestaan heeft.

Ik ben altijd van de waarheidsbevinding en het bestrijden van onzin (vooral als het mij geld kost..), hoe onbenullig de "zaak" ook is.
  zondag 18 januari 2015 @ 01:40:05 #190
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148796194
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Goede tips!
Maar de TS is denk ik al lang afgehaakt.

Ik zit nog met 1 off-topic dingetje:
Ik weet best wat van elektronica en elektrotechniek en begreep dat het "probleem" geïntroduceerd zou zijn met de invoering van de energiezuinige gelijkstroommotor met een PERMANENTE magneet.
(Dit volgens het "persbericht" van de firma S.)
Dat zou kunnen. Ware het niet dat de minder energiezuinige wisselstroommotoren in pompen die niet tot de A-klasse behoren eveneens met een PERMANENTE magneet werken. Dit is de standaard in kleine elektromotoren.
Er is dus eigenlijk niets veranderd, behalve dat eerstgenoemde motoren energiezuiniger zijn.

Het is vreemd dat de firma S. opeens een probleem signaleert i.v.m. de permanente magneet terwijl hun voorgangers dit ook gewoon hadden. Ergens klopt er hier iets niet.

In zijn algemeenheid kun je dan zeggen dat het "probleem" altijd al bestond of met hetzelfde gemak dat het "probleem" nooit bestaan heeft.

Ik ben altijd van de waarheidsbevinding en het bestrijden van onzin (vooral als het mij geld kost..), hoe onbenullig de "zaak" ook is.
Een klein detail in deze, standaard wisselstroom cvpompen, worden pas magnetisch zodra ze bekrachtigd worden.
En zijn dus niet permanent magnetisch. A-label pompen (gelijkstroom) zijn anders opgebouwd.
pi_148796386
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:40 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Een klein detail in deze, standaard wisselstroom cvpompen, worden pas magnetisch zodra ze bekrachtigd worden.
En zijn dus niet permanent magnetisch. A-label pompen (gelijkstroom) zijn anders opgebouwd.
Als dat al zo zou zijn (en in mijn optiek klopt dat niet) dan zou dat voor het "probleem" waar we het over hebben toch niet uitmaken? Als die niet permanent magnetische motor gaat draaien dan wordt ie magnetisch en dan trekt ie de deeltjes aan en gaat ook kapot. Als we het er tenminste over eens zijn dat ie kapot zou gaan als ie draait en niet als ie stilstaat.

Ik zal daar morgen nog eens op gaan studeren want ik vind het een interessante case. En ik wil gewoon weten wat er waar is en wat niet.
  zondag 18 januari 2015 @ 01:52:43 #192
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148796484
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als dat al zo zou zijn (en in mijn optiek klopt dat niet) dan zou dat voor het "probleem" waar we het over hebben toch niet uitmaken? Als die niet permanent magnetische motor gaat draaien dan wordt ie magnetisch en dan trekt ie de deeltjes aan en gaat ook kapot. Als we het er tenminste over eens zijn dat ie kapot zou gaan als ie draait en niet als ie stilstaat.

Ik zal daar morgen nog eens op gaan studeren want ik vind het een interessante case. En ik wil gewoon weten wat er waar is en wat niet.
Bij de gelijkstroom variant zitten de magneten aan de rotorzijnde (binnenkant) bij de wisselstroomvariant aan de buitenzijde. Ze trekken beide magnetiet aan, met als enig verschil dat de wisselstroommotor als hij uitstaat, niet meer magnetisch is. De gelijkstroomvariant is permanent magnetisch en daar blijft het magnetiet op kleven. Ik lees morgen je bevindingen wel.
pi_148796560
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:52 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Bij de gelijkstroom variant zitten de magneten aan de rotorzijnde (binnenkant) bij de wisselstroomvariant aan de buitenzijde. Ze trekken beide magnetiet aan, met als enig verschil dat de wisselstroommotor als hij uitstaat, niet meer magnetisch is. De gelijkstroomvariant is permanent magnetisch en daar blijft het magnetiet op kleven. Ik lees morgen je bevindingen wel.
Dat is goed. Met natuurlijk weer 1 vraag: waarom is het dat de wisselstroommotor niet meer magnetisch is en de gelijkstroommotor wel? Dit is wel een belangrijk punt.
  zondag 18 januari 2015 @ 08:57:16 #194
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148798493
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is goed. Met natuurlijk weer 1 vraag: waarom is het dat de wisselstroommotor niet meer magnetisch is en de gelijkstroommotor wel? Dit is wel een belangrijk punt.
Hier moet ik je het antwoord schuldig op blijven, ik ben geen electromonteur. Misschien heeft Vonkenboer hier het antwoord op.
pi_148798561
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 08:57 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Hier moet ik je het antwoord schuldig op blijven, ik ben geen electromonteur. Misschien heeft Vonkenboer hier het antwoord op.
Een goedemorgen. We wachten even iemand af die hier meer over kan vertellen.

Ik heb nog wat gegoogeld en wat mij wederom opviel is dat het probleem van "magnetiet" (zwarte roest) uitsluitend gesignaleerd wordt door bedrijven met een oplossing hiervoor.
Zijnde dus het magnetische filter of het spoelen van de installatie.
Maar dat dacht ik toch al. Ik ga in herhaling vallen en daarom bemoei ik me er even niet meer mee tot nadere info volgt.

Wat we bespreken is nogal off-topic hier...
pi_148798633
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 01:40 schreef cvboer2 het volgende:
Draaien A-label pompen echt op gelijkstroom?? Met een permanente magneet als rotor?
  zondag 18 januari 2015 @ 10:57:54 #197
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148799785
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 09:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Draaien A-label pompen echt op gelijkstroom?? Met een permanente magneet als rotor?
Is mij destijds door Wilo verteld. Het type motor is een EC motor, met permanente magneet.
  zondag 18 januari 2015 @ 10:59:50 #198
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148799811
dit gaat wel erg off-topic :P, wat begon als vraag over ketel, eindigt nu over de technology van een cvpomp
pi_148799882
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:59 schreef cvboer2 het volgende:
dit gaat wel erg off-topic :P, wat begon als vraag over ketel, eindigt nu over de technology van een cvpomp
Misschien kan een moderator alles na pagina 1 naar een nieuw topic verplaatsen?
Het gaat vanaf daar een hele andere kant op. Waar ik zelf medeschuldig aan ben..
pi_148802638
quote:

[..]

Stek..... _O- dat zegt al genoeg, dat is koeling en geen cv.
Dus nee een installateur zal zich hierdoor niet aangesproken voelen.

Overigens is tgewoon een onzin verhaal wat hij nu ophangt, om te weten of de installatie verkeerd aangesloten is hoef je echt geen einstein te zijn hoor, oedere boeren*** kan dat binnnen 10 seconden checken.
pi_148802701
quote:
1s.gif Op zondag 18 januari 2015 10:57 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Is mij destijds door Wilo verteld. Het type motor is een EC motor, met permanente magneet.
Klopt.
pi_148802970
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 23:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je hield ons wel weer in spanning. :)

Voorlopig ben ik een aanhanger van punt 4. En dat niet door woekerwinsten maar door het verkopen van al dan niet nodige/zinvolle extra's. Wat vanuit het standpunt van de installateur logisch is maar niet per definitie in het voordeel van de consument.

Verder valt me het denigrerende, waar jij in de post hierboven op reageert vies tegen. Dat zou niet moeten wegens een verschil van inzicht.
Magnetiet komt ook niet in iedere installatie met dezelfde hoeveelheid voor.
Zodoende zullen er genoeg installaties zijn die zonder filter jarenlang probleemloos draaien.
Daartegen zullen er ook installaties zijn waar de hoeveelheid magnetiet schrikbarend toeneemt en zodoende is het filter een must.

Echter, ook in installaties waar weinig magnetiet zit, kan een klein beetje magnetiet al voor achteruitgang van 10 a 20% zorgen binnen korte tijd.
En iedere achteruitgang betekent meer energieverbruik.
Dus is het raadzaam om het filter toe tepassen in installaties waar weinig magnetiet zit, ja ook daar is het met het oog op energiebesparing sterk aan te raden.

Bij ketelvervanging zit het grootste gevaar in het veranderen van de wisselaar, bijvoorbeeld een gietijzeren wisselaar vervangen door een aluminium wisselaar is echt funest voor magnetiet vorming.

En wat blomke betreft, die doet zelf continue neerbuigend over een complete beroepsgroep terwijl hij het zelf niet weet maar denkt de wijsheid in pacht te hebben, wie de bal kaatst moet hem terug verwachten.
pi_148805149
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:26 schreef klipper het volgende:

Bij ketelvervanging zit het grootste gevaar in het veranderen van de wisselaar, bijvoorbeeld een gietijzeren wisselaar vervangen door een aluminium wisselaar is echt funest voor magnetiet vorming.

Want met een aluminium warmtewisselaar onstaat er meer magnetiet?
pi_148830290
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 14:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Want met een aluminium warmtewisselaar onstaat er meer magnetiet?
Nee, het vele magnetiet ontstaat doordat bij wisseling van de ketel de installatie niet geheel afgetapt en gespoeld wordt, hierdoor verandert de chemische reactie van het water i.c.m. de verschillende materialen en zuurstof.
pi_148830303
Maar hoezeer word de levensduur nu verminderd?
na 20 jaar beginnen de oude types wel op te geraken al kunnen ze soms langer (wij hebben nog een ketel lopen die 30 jaar of meer oud is, die word btw binnenkort vervangen door twee nefittjes of vaillant).
Maar als ketel 15 a 20 jaar mee gaat vind ik het wel best, dan douw ik er een nieuwe in.
pi_148831582
Zo dat is hard gegaan in een paar dagen.

Afgelopen zaterdag een installateur op bezoek gehad en verwacht één dezer dagen een offerte. Toen ik hem vroeg naar betreffende filters werd mij verteld dat in dit soort installaties met normale leidingen, filters normaal gesproken niet standaard toegepast worden. Alleen indien er zeer oude CV leidingsystemen aanwezig zijn adviseren ze dit.

Ik heb hem toch gevraagd deze in de offerte op te nemen. Maar nu ik het hier zo lees zijn er "slechts twee" personen die zeggen dat het een must is. Verder heb ik in de offertes die ik heb ontvangen slechts één keer optioneel een vuilfilter aangeboden gehad. Verder geen enkele installateur.

De ketels worden door de installateur in onderhoud genomen dus neem toch aan dat ze dan ook geen risico willen lopen?
pi_148847371
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 06:58 schreef klipper het volgende:
het vele magnetiet ontstaat doordat bij wisseling van de ketel de installatie niet geheel afgetapt en gespoeld wordt, hierdoor verandert de chemische reactie van het water i.c.m. de verschillende materialen en zuurstof.
Hoeveel is "veel magnetiet" dan? In mijn perceptie zorgt het zuurstof er in water voor dat tegen de stalen buizenwand, magnetiet ontstaat, maar dat is dus een dun vast roestlaagje aan het onderliggende ijzer. Geen probleem voor de pomp.
pi_148848499
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 09:30 schreef japjapie het volgende:
Zo dat is hard gegaan in een paar dagen.

Afgelopen zaterdag een installateur op bezoek gehad en verwacht één dezer dagen een offerte. Toen ik hem vroeg naar betreffende filters werd mij verteld dat in dit soort installaties met normale leidingen, filters normaal gesproken niet standaard toegepast worden. Alleen indien er zeer oude CV leidingsystemen aanwezig zijn adviseren ze dit.

Ik heb hem toch gevraagd deze in de offerte op te nemen. Maar nu ik het hier zo lees zijn er "slechts twee" personen die zeggen dat het een must is. Verder heb ik in de offertes die ik heb ontvangen slechts één keer optioneel een vuilfilter aangeboden gehad. Verder geen enkele installateur.

De ketels worden door de installateur in onderhoud genomen dus neem toch aan dat ze dan ook geen risico willen lopen?
Ik zeg nergens dat het een must is, je moet doen waar je je prettig bij voelt.

Ik zeg alleen dat het energiebesparend is.

http://www.installatie.nl(...)niet.html?offset=233
pi_148849613
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:13 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik zeg nergens dat het een must is, je moet doen waar je je prettig bij voelt.

Ik zeg alleen dat het energiebesparend is.

http://www.installatie.nl(...)niet.html?offset=233
Dat bericht is (alweer...) een als informatie vermomde commercial. Van de firma X. en de firma S. (alweer...).
En zoals we inmiddels weten biedt de firma S. "oplossingen" voor het "probleem" en heeft er dus baat bij om berichtgeving over het (zelfverzonnen..?) "probleem" te verspreiden. Daar betalen zij w.s. zelfs voor.

Ik mis eigenlijk wel de wat meer "onafhankelijke" bronnen.

Er staat ook nog een link naar Itho en daar staat dit:

Itho Daalderop houdt bij het ontwerp van de cv-ketels hier rekening mee, maar er zijn situaties waarin magnetiet toch van invloed is. De vervuiling door magnetiet kan eigenlijk simpel worden bestreden, door de hoeveelheid zuurstof in het cv-water zo veel mogelijk te beperken door het toepassen van een luchtafscheider.

Als een cv-ketel storingen vertoont door vervuiling van magnetiet, dient de totale installatie (inclusief cv-ketel) gespoeld te worden met schoon leidingwater. Als de klachten niet zijn verholpen, kan het toevoegen van een reiniger een oplossing bieden, neem hiervoor altijd contact op met uw installateur. Indien het reinigen niet het gewenste resultaat geeft, dan dient het vervuilde onderdeel te worden vervangen.

Geen woord over zo'n filter.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 19-01-2015 22:03:17 ]
pi_148856452
Ook voor een luchtafscheider komen we weer bij de frima S. terecht. Klein wereldje. Hoe dan ook schrijft Itho expliciet dat hun ketels ervoor ontworpen zijn en dat het dus eigenlijk niet nodig is :)
pi_148857257
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:24 schreef Bigs het volgende:
Ook voor een luchtafscheider komen we weer bij de frima S. terecht. Klein wereldje. Hoe dan ook schrijft Itho expliciet dat hun ketels ervoor ontworpen zijn en dat het dus eigenlijk niet nodig is :)
De firma S. is van alle markten thuis inderdaad.

En ik heb dat al eerder gezegd: als magnetiet een groot probleem zou zijn (en dat lijkt het alleen te zijn in commercials van de firma S.) dan is het ondenkbaar dat fabrikanten van cv-ketels, die heus ook best verstand hebben van de biotoop waarin zo'n ketel functioneert, een volledige magnetische pompmotor in de waterstroom monteren die binnen een jaar naar god kan zijn door magnetiet.
Dat is ondenkbaar. De uitval zou gigantisch zijn. En dat is volgens mij niet het geval.
Althans het is tot nu toe niet aangetoond.
pi_148857879
quote:
0s.gif Op zondag 18 januari 2015 13:26 schreef klipper het volgende:
Echter, ook in installaties waar weinig magnetiet zit, kan een klein beetje magnetiet al voor achteruitgang van 10 a 20% zorgen binnen korte tijd.
Daar zou ik wel graag een bron van zien. En dan enigszins onafhankelijk als dat kan.
In de enige berichten die ik zelf kan vinden duikt ook altijd weer de firma S. op.
pi_148858284
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 09:30 schreef japjapie het volgende:
Dat lijkt me een juiste conclusie. En allemaal gevalletjes garantie.
pi_148868225
Het verhaal krijgt nu een vreemde wending. Ik heb de installateur gevraagd hoe hij denkt over het Spirotrap MB3 filter wat ik hem gevraagd heb om te offreren.

Hij heeft contact gelegd met Nefit en daar het volgende op terug gekregen: Nefit zegt in geval van een dunwandige stalen installatie is het niet nodig. Nefit zegt dus dat het niet nodig is.
pi_148871373
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 11:07 schreef japjapie het volgende:
Het verhaal krijgt nu een vreemde wending. Ik heb de installateur gevraagd hoe hij denkt over het Spirotrap MB3 filter wat ik hem gevraagd heb om te offreren.

Hij heeft contact gelegd met Nefit en daar het volgende op terug gekregen: Nefit zegt in geval van een dunwandige stalen installatie is het niet nodig. Nefit zegt dus dat het niet nodig is.
Ook niks gezegd over spoelen van het systeem?
Die luchtafscheider dacht ik van toen die uitkwam dat hoefd toch niet, achteraf bleek het ding wel in sommige ketels ingebouwd te zitten.
NIet dat ik iets goed wil praten ik zeg immers een paar stukken hoger dat ik het erop aan liet komen in de garantie periode.
pi_148878309
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 11:07 schreef japjapie het volgende:

Helder. Einde discussie dus! :)
pi_148939656
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:38 schreef Bigs het volgende:

[..]

Helder. Einde discussie dus! :)
Mooi. Om het geheel nog in verhouding te zetten. Ik werk bij een bedrijf wat duizenden CV ketels per jaar verkoopt. Van de Spirotrap hebben we er echter maar 600 verkocht (waarvan een paar 100 in nieuwbouw project) afgelopen jaar. Dat houdt dus in dat minder dan 5% van de door onze klanten geinstalleerde CV ketels met filter wordt geinstalleerd. Als ik dat zet tegenover het aantal defecte pompen in de CV ketels dan is dat niet extreem hoog en is er bij bijna alle gevallen spraken van een DOA.

Kortom CVboer, het staat je natuurlijk vrij om het filter te installeren maar dan heb je kans dat je te duur bent in vergelijking met je concullega's. Zo'n ding kost voor de eindklant al snel 120 euro en als deze in de andere 4 offertes niet staat dan weet ik wel wat de eindklant doet.
pi_148939936
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 12:36 schreef jeroen-hhw het volgende:

[..]

Mooi. Om het geheel nog in verhouding te zetten. Ik werk bij een bedrijf wat duizenden CV ketels per jaar verkoopt. Van de Spirotrap hebben we er echter maar 600 verkocht (waarvan een paar 100 in nieuwbouw project) afgelopen jaar. Dat houdt dus in dat minder dan 5% van de door onze klanten geinstalleerde CV ketels met filter wordt geinstalleerd. Als ik dat zet tegenover het aantal defecte pompen in de CV ketels dan is dat niet extreem hoog en is er bij bijna alle gevallen spraken van een DOA.

Kortom CVboer, het staat je natuurlijk vrij om het filter te installeren maar dan heb je kans dat je te duur bent in vergelijking met je concullega's. Zo'n ding kost voor de eindklant al snel 120 euro en als deze in de andere 4 offertes niet staat dan weet ik wel wat de eindklant doet.
Jammer dat je dit topic nu pas ziet. Maar mooi dat je mijn vermoeden bevestigt dat de pompen niet bij bosjes uitvallen door magnetiet.
Er was behalve het "binnen een jaar defect" argument ook nog "pomp gebruikt door magnetiet 20% meer energie" argument.
Van dat laatste is (nog) geen bewijs geleverd. Als het als zo zo zijn gaat dat om hooguit 10w hoger verbruik (de a-klasse pomp gebruikt max. 50w), dus dat lijkt me niet zo schokkend en de terugverdientijd van zo'n filter overstijgt w.s. de levensduur van de ketel.
pi_148941259
Intressant topic, ik heb vorige maand bij installatie nieuwe ketel ook zo'n filter erbij gedaan.
Nu bezig met proberen beter af te stelen gezien alles op maximaal stond kwam ik achter.
Aanvoer temperatuur kan toch omlaag indien terugvoer temperatuur water erg laag is waardoor HR optimaal werkt correct?

Inregelen radiatoren moet ik nog uitzoeken hoe en wat. Wat kan je nog een hoop besparen met goed afstellen zeg, dat zou toch eigenlijk de standaard moeten zijn bij een installatie?
I am a Koala who Stretches :P
pi_148945050
quote:
0s.gif Op donderdag 22 januari 2015 13:28 schreef StretchingKoala het volgende:
Intressant topic, ik heb vorige maand bij installatie nieuwe ketel ook zo'n filter erbij gedaan.
Nu bezig met proberen beter af te stelen gezien alles op maximaal stond kwam ik achter.
Aanvoer temperatuur kan toch omlaag indien terugvoer temperatuur water erg laag is waardoor HR optimaal werkt correct?

Inregelen radiatoren moet ik nog uitzoeken hoe en wat. Wat kan je nog een hoop besparen met goed afstellen zeg, dat zou toch eigenlijk de standaard moeten zijn bij een installatie?
Als je aanvoer hoog os en je routour laag dan heeft je systeem dus alle kw nodig. Dan is je aanvoer temp verlagen niet verstandig. Of in een kamer is het saunawarm en de ander koud.

Maar inregelen gebeurd weinig tegenwoordig. Maar denk dat dat ook wel verleden word. Toekomst krijgt elke ruimte thermo.
pi_148953608
quote:
1s.gif Op donderdag 22 januari 2015 15:19 schreef hans1985 het volgende:

[..]

Als je aanvoer hoog os en je routour laag dan heeft je systeem dus alle kw nodig. Dan is je aanvoer temp verlagen niet verstandig. Of in een kamer is het saunawarm en de ander koud.

Maar inregelen gebeurd weinig tegenwoordig. Maar denk dat dat ook wel verleden word. Toekomst krijgt elke ruimte thermo.
Dit zal cv-jargon zijn. (Dus) snap ik niet precies wat je hier beweert.
pi_149051496
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:50 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat bericht is (alweer...) een als informatie vermomde commercial. Van de firma X. en de firma S. (alweer...).
En zoals we inmiddels weten biedt de firma S. "oplossingen" voor het "probleem" en heeft er dus baat bij om berichtgeving over het (zelfverzonnen..?) "probleem" te verspreiden. Daar betalen zij w.s. zelfs voor.

Ik mis eigenlijk wel de wat meer "onafhankelijke" bronnen.

Er staat ook nog een link naar Itho en daar staat dit:

Itho Daalderop houdt bij het ontwerp van de cv-ketels hier rekening mee, maar er zijn situaties waarin magnetiet toch van invloed is. De vervuiling door magnetiet kan eigenlijk simpel worden bestreden, door de hoeveelheid zuurstof in het cv-water zo veel mogelijk te beperken door het toepassen van een luchtafscheider.

Als een cv-ketel storingen vertoont door vervuiling van magnetiet, dient de totale installatie (inclusief cv-ketel) gespoeld te worden met schoon leidingwater. Als de klachten niet zijn verholpen, kan het toevoegen van een reiniger een oplossing bieden, neem hiervoor altijd contact op met uw installateur. Indien het reinigen niet het gewenste resultaat geeft, dan dient het vervuilde onderdeel te worden vervangen.

Geen woord over zo'n filter.
Klopt volkomen, alleen zijn zeer veel installaties dusdanig slecht aangelegd dat er altijd zuurstofintreding plaatsvindt.
  zondag 25 januari 2015 @ 23:15:15 #223
425331 BloedendeVagina
Steun het rode kruis!
pi_149060172
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 19:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarop die installateur gewoon zn uurtarief rekent voor niet-klanten.. en alsnog tevreden naar huis gaat.

Mn vader heeft destijds de ketel zelf geplaatst en alles omgelegd. Daarna heeft ie de hele installatie laten nakijken en keuren door een erken loodgieter voor de verzekering. Scheelde een berg geld, plus dat die ketel nu op 1.5 meter hoogte hangt, iets wat anders ongetwijgeld niet zou zijn gebeurd.
Het Rode Kruis is met ruim 97 miljoen vrijwilligers in 186 landen de grootste humanitaire organisatie in de wereld.
pi_149066204
De keuze is gemaakt, aanstaande vrijdag wordt de nieuwe ketel geplaatst.

Totaal komt het uit op bijna 2300 euro voor de Nefit Trendline CW5 + Nefit Easy Thermostaat, nieuwe dakdoorvoer, plaatsing van twee koudwaterkranen (1 voor ketel en 1 voor wasmachine), aanpassen afvoer voor wasmachine, overige materialen, 7 jaar Nefit garantie en twee jaar onderhoud voor de prijs van één.

Na de cashback van Nefit blijft er dus 2150 euro over.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:22:34 #225
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149074752
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 10:02 schreef japjapie het volgende:
De keuze is gemaakt, aanstaande vrijdag wordt de nieuwe ketel geplaatst.

Totaal komt het uit op bijna 2300 euro voor de Nefit Trendline CW5 + Nefit Easy Thermostaat, nieuwe dakdoorvoer, plaatsing van twee koudwaterkranen (1 voor ketel en 1 voor wasmachine), aanpassen afvoer voor wasmachine, overige materialen, 7 jaar Nefit garantie en twee jaar onderhoud voor de prijs van één.

Na de cashback van Nefit blijft er dus 2150 euro over.
Veel plezier met je nieuwe ketel. :)
pi_149290068
Afgelopen vrijdag is de ketel geplaatst en tot nu toe ben ik zeer tevreden met de combinatie.
  maandag 2 februari 2015 @ 10:21:18 #227
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149290307
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 10:09 schreef japjapie het volgende:
Afgelopen vrijdag is de ketel geplaatst en tot nu toe ben ik zeer tevreden met de combinatie.
Mooi om te lezen. Zou je een foto kunnen plaatsen?, ben benieuwd naar het resultaat.
pi_149353838
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 10:21 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Mooi om te lezen. Zou je een foto kunnen plaatsen?, ben benieuwd naar het resultaat.
Foto's volgen nog. Momenteel ben ik in de avonduren nog bezig om de vloer te verstevigen ten behoeve van de wasmachine.
  woensdag 4 februari 2015 @ 22:44:57 #229
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_149374018
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 12:23 schreef japjapie het volgende:

[..]

Foto's volgen nog. Momenteel ben ik in de avonduren nog bezig om de vloer te verstevigen ten behoeve van de wasmachine.
Top. Bedankt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')