Dat was niet de vraag.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:26 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En dat moet van de EU?
Tja. Ik ga hier niet alweer iets roepen. Maar overtuigend is het niet.
Blomke, dat is toch diegene die er pas na twee jaar achter kwam dat zijn cv-leidingen verkeerd aangesloten waren........quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mooi. En het is zo dat ik graag gelijk heb. Maar ik ga het ook publiekelijk toegeven als ik dat niet had.
Verder hoop ik op Blomke.
de rotor zit kort op de waaier, en is ook onder gedompeld in het water. De rotor word op deze manier ook gesmeerd. Dat magneetje zit er niet in. Een cvpomp heeft geen lagers, hoeft ook niet, de smering gebeurd door het cv water. Door de compacte bouw kan dit ook niet anders.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:49 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De waaier (schoepenrad of wat ook) bevindt zich in het watercircuit. De motor-as (rotor?) niet.
Als het water de rotor niet kan bereiken dan ook niet hetgeen zich in het water zou bevinden.
Als "magnetiet" al kwaad zou kunnen hier, waarom dan geen sterk magneetje geplaatst in de buurt van het lager, net als men in verbrandingsmotoren ziet, in het carter?
Het zou mij overigens niets verbazen als dit sterke magneetje er zelfs al in zou zitten...
Hoe zit dat trouwens met die warmwater pompen wat het zich geeft zijn die ook modulerend te krijgen?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:56 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
de rotor zit kort op de waaier, en is ook onder gedompeld in het water. De rotor word op deze manier ook gesmeerd. Dat magneetje zit er niet in. Een cvpomp heeft geen lagers, hoeft ook niet, de smering gebeurd door het cv water. Door de compacte bouw kan dit ook niet anders.
Klopt, vandaar zijn aversie ook tegen installateurs.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:53 schreef klipper het volgende:
[..]
Blomke, dat is toch diegene die er pas na twee jaar achter kwam dat zijn cv-leidingen verkeerd aangesloten waren........
Was ook aan bartje bedoeld.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:59 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Klopt, vandaar zijn aversie ook tegen installateurs.
Ja brons i.p.v. staal, maar de reden daarvoor is dat het drinkwater en geen systeemwater betreft.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:59 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe zit dat trouwens met die warmwater pompen wat het zich geeft zijn die ook modulerend te krijgen?
Die hebben immers een totaal ander binnenwerk dacht ik me te herinneren?
Klopt maar daar houdt of kan toch ook geen ijzervijlsel zich aan hechten toch?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:04 schreef klipper het volgende:
[..]
Ja brons i.p.v. staal, maar de reden daarvoor is dat het drinkwater en geen systeemwater betreft.
klopt. Een waterleiding is immers van koper, niet van staal.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:05 schreef john2406 het volgende:
[..]
Klopt maar daar houdt of kan toch ook geen ijzervijlsel zich aan hechten toch?
Waarom doen ze zoiets dan niet in een cv installatie spaart een magnietfilter ding uit of niet,en zoveel duurder waren die niet in mijn tijd.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:08 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
klopt. Een waterleiding is immers van koper, niet van staal.
omdat koperen radiatoren niet te betalen zijn...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom doen ze zoiets dan niet in een cv installatie spaart een magnietfilter ding uit of niet,en zoveel duurder waren die niet in mijn tijd.
Ik heb het niet over radiatoren gehad hoor, en jij weet wel wat ik bedoel neem ik aan, als je het niet weet dan snap ik de rest niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:11 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
omdat koperen radiatoren niet te betalen zijn...
die pompen zijn duurder, daarom worden ze niet toegepast.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:16 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over radiatoren gehad hoor, en jij weet wel wat ik bedoel neem ik aan, als je het niet weet dan snap ik de rest niet.
Zijn ze soms niet geschikt voor cv installaties of zo, en als wel geschikt dan denk ik dat ze beter zijn als die gietijzeren, ik heb er nooit bij stil gestaan als ik ze inbouwen deed in een kringleiding.
Pas nou dat je of jullie het hebben over magniet (ijzervijlsel) wat zich kan afzetten bij een pomp.
Dit gaat over energiezuinige gelijkstroommotoren, toch?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:00 schreef klipper het volgende:
http://www.biral.nl/filea(...)sse/GAWALO_03_13.pdf
Het is gewoon Bart of Meneer 2002. Dat neerbuigende is niet nodig omdat we van mening verschillen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:02 schreef klipper het volgende:
[..]
Was ook aan bartje bedoeld.
wat blomke betreft vraag ik me af waar hij geen aversie tegen heeft.
Of gewoon een klein maar sterk magneetje in de buurt van het lager. Net zoals in verbrandingsmotoren.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:10 schreef john2406 het volgende:
[..]
Waarom doen ze zoiets dan niet in een cv installatie spaart een magnietfilter ding uit of niet,en zoveel duurder waren die niet in mijn tijd.
Een pomp welke draaid wekt een magnetisch veld op dat weet ik wel, hoe snel dat gaat weet ik weer niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:41 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Of gewoon een klein maar sterk magneetje in de buurt van het lager. Net zoals in verbrandingsmotoren.
En eigenlijk denk ik dat dat magneetje al aanwezig is. En als dat niet zo is dan zouden ze dat per direct in moeten bouwen. Als het er niet inzit dan is mijn conclusie dat de ijzerdeeltjes helemaal geen schade kunnen aanrichten in de motor en dat de fabrikanten dit gewoon weten.
Ik begin er steeds minder van te begrijpen. Als er geen lager inzit, wat moet er dan gesmeerd worden?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:56 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
de rotor zit kort op de waaier, en is ook onder gedompeld in het water. De rotor word op deze manier ook gesmeerd. Dat magneetje zit er niet in. Een cvpomp heeft geen lagers, hoeft ook niet, de smering gebeurd door het cv water. Door de compacte bouw kan dit ook niet anders.
Heb je misschien ook een foto van een A-klasse cv-pomp waar de motor is vastgelopen door magnetiet?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:38 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ik heb thuis een cvpomp liggen, ik zal daar morgen foto's van maken, met een beschrijving erbij. Weet je ook hoe dat werkt
En bij een natloper bevindt de motor zich binnen de behuizing?Vergeet niet, dat ook bij de pompen met een permanente magneet als rotor, nog steeds de stator aan het 230 V net hangt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:41 schreef cvboer2 het volgende:
Bij een droogloper bevind de motor zich buiten de behuizing.
quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:53 schreef klipper het volgende:
Blomke, dat is toch diegene die er pas na twee jaar achter kwam dat zijn cv-leidingen verkeerd aangesloten waren........
Tja, ik vertrouwde blindelings gedurende die 2 jaren op de "erkende STEK of nog wat installateur" die de zaak had aangesloten....verkeerd om en met de voetventielen wijd open en de pomp op stand III (= max. verbruik) zodat er nog een beetje warmte vrijkwam. En maar knetterheet water rondpompen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:59 schreef cvboer2 het volgende:
Klopt, vandaar zijn aversie ook tegen installateurs.
Tegen dieren.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 22:02 schreef klipper het volgende:
wat blomke betreft vraag ik me af waar hij geen aversie tegen heeft.
Je hield ons wel weer in spanning.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:28 schreef blomke het volgende:
[..]
En bij een natloper bevindt de motor zich binnen de behuizing?Vergeet niet, dat ook bij de pompen met een permanente magneet als rotor, nog steeds de stator aan het 230 V net hangt.
Verder is de rotor van een "oude" kortsluitankermotor, ook magnetisch, dus waarom het magnetiet probleem destijds niet werd geconstateerd en een magnetietfilter werd geadviseerd, is me een raadsel.
Al met al is mijn bescheiden mening:
1. Is er geen wezenlijk verschil in het magnetische veld tussen een traditionele kortsluitanker motor en een motor met een permanente magneet as rotor,
2. Komt magnetiet aaar in zeer geringe mate voor in CV water,
3. Zijn en horen beide type pompen betand te zijn tegen (met o.a. met magnetiet) verontreinigd CV water,
4 Is er geen enkele reden om zo'n filter toe te passen, behalve het spekken van de beurs van de installateurs. Want die hebben al een vette beurs door ketels met woekerwinsten .....enfin, laat oook maar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |