abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148786295
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:34 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Daarom adviseren zowel de installateur als de fabrikant een filter toe te passen.
Het is geen bindend advies.

Vraag 1: Is het correct dat dit geen bindend advies is?
Vraag 2: Vervalt de garantie als ik dat advies niet opvolg?
Vraag 3: Is het correct dat ik de randapparatuur die (dwingend) geadviseerd wordt en volgens jou noodzakelijk is voor de goede werking van het apparaat zelf moet betalen?

Dan komen we misschien tot iets.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bart2002 op 17-01-2015 20:47:39 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 20:49:46 #102
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148786627
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:38 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is geen bindend advies.

Vraag 1: Is het correct dat dit geen bindend advies is?
Vraag 2: Vervalt de garantie als ik dat advies niet opvolg?

Dan komen we misschien tot iets.
Het is geen bindend advies, je bent immers niet verplicht om het advies op te volgen.
Je kan je beroepen op garantie, die zit immers op het toestel, dus daar heb je recht op. Ze gaan wel uitzoeken hoe het ea is veroorzaakt. Blijkt dit te komen door invloeden van buiten het toestel, kunnen ze besluiten om of een deel te vergoeden, of helemaal niks. Die voorwaarden zal ik morgen eens opzoeken.
Share your talent, move the world.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 20:50:57 #103
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148786668
Vraag 3. Hier kan je zelf ook prima antwoord opgeven.
pi_148786745
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:49 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Het is geen bindend advies, je bent immers niet verplicht om het advies op te volgen.
Je kan je beroepen op garantie, die zit immers op het toestel, dus daar heb je recht op. Ze gaan wel uitzoeken hoe het ea is veroorzaakt. Blijkt dit te komen door invloeden van buiten het toestel, kunnen ze besluiten om of een deel te vergoeden, of helemaal niks. Die voorwaarden zal ik morgen eens opzoeken.
Dan begrijp je ook niet hoe garantie werkt.
En hoe je denkt dat het invloeden "buiten" het toestel zijn begrijp ik niet.
De ketel is opgenomen binnen de normale cv-installatie.
Verder doen "voorwaarden" er niets toe. Dit is gewoon consumentenrecht.
pi_148786808
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 19:00 schreef klipper het volgende:

Oude standaardpompen zijn alleen tijdens werking magnetisch, de nieuwe a-label pompen zijn echter permanent magnetisch.
Zodoende hecht zich ook tijdens stilstand metaal deeltjes op de pomp, ofwel het zogenaamde magnetiet.
Die permanente magneet zit in de motor, da's toch buiten het CV-watersysteem? Hoe kan er dan magnetiet op neerslaan??

Verder vind ik het vreemd, dat een CV fabrikant een pomp in z'n systeem zet, met het vooraf bekende risico dat ie problemen geeft door het medium dat ie moet verpompen. Da's juridisch volkomen onacceptabel. Zoiets als een autofabrikant die een type remmen installeert die bij nat weer niet werken en dan tegen de autokoper zegt: "[i]wij raden de installatie van een remparachute aan als u met nat weer de weg op gaat...."[/i]
Een CV pomp hoort te pompen wt ie moet verpompen: CV water waarvan bekend is dat er vervuiling in zit.

Verder bezinkt volgens mij de meeste vervuiling onderin de radiatoren. Daarin vind ik altijd de smurrie terug.

[ Bericht 15% gewijzigd door blomke op 17-01-2015 21:00:44 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_148786839
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:50 schreef cvboer2 het volgende:
Vraag 3. Hier kan je zelf ook prima antwoord opgeven.
Dat dacht ik wel.

En verder sorry dat het allemaal zo escaleert. Het begon met het aanraden van een goedkoop keteltje aan de TS (die we hier niet meer zien). En zo gaat het volledig offtopic. Maar wel leuk m.i.
pi_148786885
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]

Die permanente magneet zit in de motor, da's toch buiten het CV-watersuysteem? Hoe kan er dan magnetiet op neerslaan??
Aha. Dat is wel een hele goede vraag. Ik ben benieuwd.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:01:08 #108
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148787015
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat dacht ik wel.

En verder sorry dat het allemaal zo escaleert. Het begon met het aanraden van een goedkoop keteltje aan de TS (die we hier niet meer zien). En zo gaat het volledig offtopic. Maar wel leuk m.i.
geeft niet, even goede vrienden. :) ik vind zulke discussies ook leuk, is een beetje off-topic, maar dat is niet erg. Eigenwijze consumenten kom ik wel vaker tegen. Die tip van het consumentenrecht zal ik zeker eens gaan lezen.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:05:38 #109
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148787171
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 20:57 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Aha. Dat is wel een hele goede vraag. Ik ben benieuwd.
Doordat de rotor permanent magnetisch is, trekt dit het magnetiet aan. Dit hoopt zich op rondom de rotor, het rendement neemt hierdoor af. Uiteindelijk loopt de pomp vast.
pi_148787377
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:05 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Doordat de rotor permanent magnetisch is, trekt dit het magnetiet aan. Dit hoopt zich op rondom de rotor, het rendement neemt hierdoor af. Uiteindelijk loopt de pomp vast.
Blomke zegt dat dit onderdeel van de motor zich niet binnen het watercircuit bevindt.
Als dit zo is (en volgens mij heeft ie er verstand van) dan zou "magnetiet" geen nadelige invloeden hebben op een cv-pomp, zijnde al dan niet A-klasse.

Als dit waar is dan zou dat een vernietigend oordeel over het nut en de noodzaak van een magnetiet-filter zijn. Dat zou ik graag even duidelijk krijgen.

Het zou ook betekenen dat ik hierin gelijk had maar niet precies de technische achtergrond wist.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:19:46 #111
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148787693
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Blomke zegt dat dit onderdeel van de motor zich niet binnen het watercircuit bevindt.
Als dit zo is (en volgens mij heeft ie er verstand van) dan zou "magnetiet" geen nadelige invloeden hebben op een cv-pomp, zijnde al dan niet A-klasse.

Als dit waar is dan zou dat een vernietigend oordeel over het nut en de noodzaak van een magnetiet-filter zijn. Dat zou ik graag even duidelijk krijgen.

Het zou ook betekenen dat ik hierin gelijk had maar niet precies de technische achtergrond wist.
de pomp wordt gesmeerd door het cvwater en draaid dus wel degelijk in het water, daarom heeft de aanhechting van het magnetiet wel degelijk invloed op de werking.
pi_148787747
quote:

[..]

Die permanente magneet zit in de motor, da's toch buiten het CV-watersysteem? Hoe kan er dan magnetiet op neerslaan??

Verder vind ik het vreemd, dat een CV fabrikant een pomp in z'n systeem zet, met het vooraf bekende risico dat ie problemen geeft door het medium dat ie moet verpompen. Da's juridisch volkomen onacceptabel. Zoiets als een autofabrikant die een type remmen installeert die bij nat weer niet werken en dan tegen de autokoper zegt: "[i]wij raden de installatie van een remparachute aan als u met nat weer de weg op gaat...."[/i]
Een CV pomp hoort te pompen wt ie moet verpompen: CV water waarvan bekend is dat er vervuiling in zit.

Verder bezinkt volgens mij de meeste vervuiling onderin de radiatoren. Daarin vind ik altijd de smurrie terug.
Om het er nog even in te wrijven:
Als ik het goed begrijp heeft een cv-pomp een motor (duh) die zich niet binnen de waterstroom bevindt? Eigenlijk wel logisch.
En in de waterstroom zit eventueel "magnetiet" wat dus geen invloed heeft op de motor omdat de motor niet met de waterstroom in aanraking komt?
Dit is wel heel gemakkelijk gelijk krijgen. :)
pi_148787805
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:19 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

de pomp wordt gesmeerd door het cvwater en draaid dus wel degelijk in het water, daarom heeft de aanhechting van het magnetiet wel degelijk invloed op de werking.
Dat zou wel een heel onverstandige constructie zijn. Maar ja. Ik hoop dat Blomke hier iets over kan vertellen.
pi_148787868
quote:

[..]

Daarvoor moet je bij de EU zijn, die hebben deze pompen verplicht gesteld.
Ofwel je hebt de keuze tussen deze pomp of een handpomp.
pi_148787907
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat zou wel een heel onverstandige constructie zijn. Maar ja. Ik hoop dat Blomke hier iets over kan vertellen.
Natlopers zijn nu eenmaal goedkoper dan drooglopers.
pi_148787978
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Om het er nog even in te wrijven:
Als ik het goed begrijp heeft een cv-pomp een motor (duh) die zich niet binnen de waterstroom bevindt? Eigenlijk wel logisch.
En in de waterstroom zit eventueel "magnetiet" wat dus geen invloed heeft op de motor omdat de motor niet met de waterstroom in aanraking komt?
Dit is wel heel gemakkelijk gelijk krijgen. :)
De rotor welke in het water zit, zit weer vast aan de permanent magneet, zodoende is de rotor ook licht magnetisch, simpele natuurkunde.
pi_148787992
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Natlopers zijn nu eenmaal goedkoper dan drooglopers.
En dat moet van de EU?
Tja. Ik ga hier niet alweer iets roepen. Maar overtuigend is het niet.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:27:21 #118
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788056
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:22 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

cv pompen worden al jaren zo gebouwd. Blomke is een kundig man, in mijn optiek, hij zal ook bevestigen dat een cvpomp zo geconstrueerd is.
pi_148788093
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:25 schreef klipper het volgende:

[..]

De rotor welke in het water zit, zit weer vast aan de permanent magneet, zodoende is de rotor ook licht magnetisch, simpele natuurkunde.
De simpele natuurkunde kan ik volgen. Met magneten enzo.
Kun je misschien een plaatje laten zien van zo'n A-klasse motor met magnetische rotor?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:30:50 #120
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788230
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:26 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En dat moet van de EU?
Tja. Ik ga hier niet alweer iets roepen. Maar overtuigend is het niet.
natlopers zijn ook compacter, past dus perfect in steeds compacter wordende ketels. In grote installaties is het een ander verhaal natuurlijk.
pi_148788503
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:30 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

natlopers zijn ook compacter, past dus perfect in steeds compacter wordende ketels. In grote installaties is het een ander verhaal natuurlijk.
Voor mijn informatie:

Waar vind ik de "droogloper", de "natloper" en een schematische tekening van het circuit?
Dit om mijn technische oordeel te proberen te bepalen.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:38:18 #122
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788560
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

De simpele natuurkunde kan ik volgen. Met magneten enzo.
Kun je misschien een plaatje laten zien van zo'n A-klasse motor met magnetische rotor?
Ik heb thuis een cvpomp liggen, ik zal daar morgen foto's van maken, met een beschrijving erbij. Weet je ook hoe dat werkt
pi_148788639
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:38 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Ik heb thuis een cvpomp liggen, ik zal daar morgen foto's van maken, met een beschrijving erbij. Weet je ook hoe dat werkt
Mooi. En het is zo dat ik graag gelijk heb. Maar ik ga het ook publiekelijk toegeven als ik dat niet had.
Verder hoop ik op Blomke.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 21:41:42 #124
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_148788689
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Voor mijn informatie:

Waar vind ik de "droogloper", de "natloper" en een schematische tekening van het circuit?
Dit om mijn technische oordeel te proberen te bepalen.
Wat zijn natloper-circulatiepompen?

Circulatiepompen worden gebruikt voor de circulatie van een vloeistof (meestal water) in verwarmings- of koelsystemen. De pomp in een verwarmingsinstallatie pompt het opgewarmde water van de ketel naar de radiatoren en voert het afgekoelde water terug naar de ketel om het opnieuw op te warmen. Een natloper-circulatiepomp is een circulatiepomp waarbij de motor-as rechtstreeks is gekoppeld aan de waaier en waaier is ondergedompeld in de gepompte vloeistof. Vandaar de de benaming ’natloper’-pomp.

Bij een droogloper bevind de motor zich buiten de behuizing.

[ Bericht 2% gewijzigd door cvboer2 op 17-01-2015 21:50:41 ]
pi_148789017
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 21:41 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Wat zijn natloper-circulatiepompen?

Circulatiepompen worden gebruikt voor de circulatie van een vloeistof (meestal water) in verwarmings- of koelsystemen. De pomp in een verwarmingsinstallatie pompt het opgewarmde water van de ketel naar de radiatoren en voert het afgekoelde water terug naar de ketel om het opnieuw op te warmen. Een natloper-circulatiepomp is een circulatiepomp waarbij de motor-as rechtstreeks is gekoppeld aan de waaier en waaier is ondergedompeld in de gepompte vloeistof. Vandaar de de benaming ’natloper’-pomp.
De waaier (schoepenrad of wat ook) bevindt zich in het watercircuit. De motor-as (rotor?) niet.
Als het water de rotor niet kan bereiken dan ook niet hetgeen zich in het water zou bevinden.
Als "magnetiet" al kwaad zou kunnen hier, waarom dan geen sterk magneetje geplaatst in de buurt van het lager, net als men in verbrandingsmotoren ziet, in het carter?

Het zou mij overigens niets verbazen als dit sterke magneetje er zelfs al in zou zitten...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')